[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 2 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:34
jopoh schreef op zondag 11 april 2021 @ 23:07:
[...]

je kunt de pon straatkasten vergelijk met de mini buitenring kasten van kpn kopernet. meen alleen de pon kast nog iets kleiner is.
zitten 8 ODF lades in even uit me hoofd gezegt, en straks compleet voorbereid zijn met splitters, patchen is niet meer nodig in deze pon straat kasten.

Ugchelen wordt op deze manier gebouwd
nieuwe project deel waar nijmegen neerbosch onder valt wordt zo opgebouwd
nieuwe project deel in arnhem

wie weet kom ik ze binnenkort tegen zal kijken als ik foto kan maken
Ugchelen (rechts naast een Ziggo wijkversterker). Een PON straatkast wordt overigens een OAP genoemd (Optisch Aggregatie Punt)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcJW_3f1nSK-Ji0p0PSM2CQ-WGo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bo84f4x86Wh3zt5ITyH9leYq.jpg?f=fotoalbum_large

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik heb nu al een jaar of 12 glasvezel in twee verschillende huizen. Nu ga ik binnenkort weer een kilometer verhuizen en daar is helaas geen glasvezel aangelegd (500m van dichtbijz aangesloten woning). Ik heb al in fourstack gekeken en daar staat dat er nog geen plannen bekend zijn voor de komende twee maanden.
Hoe accuraat is dit en is er een andere mogelijkheid om te zien of er plannen zijn om aan te leggen op een iets langere termijn, bijv. in het komende jaar? Of om het te versnellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:58:
Ik heb nu al een jaar of 12 glasvezel in twee verschillende huizen. Nu ga ik binnenkort weer een kilometer verhuizen en daar is helaas geen glasvezel aangelegd (500m van dichtbijz aangesloten woning). Ik heb al in fourstack gekeken en daar staat dat er nog geen plannen bekend zijn voor de komende twee maanden.
Hoe accuraat is dit en is er een andere mogelijkheid om te zien of er plannen zijn om aan te leggen op een iets langere termijn, bijv. in het komende jaar? Of om het te versnellen?
Fourstack geeft al lang geen plandatums meer voor FttH aanleg. En eigenlijk is Fourstack uberhaupt al niet meer aan te raden aangezien deze al vanuit KPn en XS4all is gesloten voor consumenten. Alleen die van Tele2 werkt nog schijnbaar.

Postcodechecker op KPN Netwerk NL kan tot een jaar vooruit zien maar geeft je geen specifieke info over maand of dag.

Welke plaats betreft het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Barre73 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:16:
[...]
Fourstack geeft al lang geen plandatums meer voor FttH aanleg. En eigenlijk is Fourstack uberhaupt al niet meer aan te raden aangezien deze al vanuit KPn en XS4all is gesloten voor consumenten. Alleen die van Tele2 werkt nog schijnbaar.
[...]
Ok.
[...]
Postcodechecker op KPN Netwerk NL kan tot een jaar vooruit zien maar geeft je geen specifieke info over maand of dag.

Welke plaats betreft het dan?
Het gaat in dit geval over Ede en dan specifiek de wijk Veldhuizen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:15
Als aanvulling nog een ondergrondse box/distributiepunt (in Apeldoorn West) waar maximaal 48 huisaansluitingen aan een 96 aderige kabel worden gelast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtTRWSPf6VQE_CSGnfO4L219igk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ujD6fzLdyLT4xR28OYxYM9At.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UBy-zTW1NhuoUGHFlqNaLGR7Z0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDLaI61jo7gWDRlyurffnJVh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qc65ZS64I7YiYTjJjJEkjNPeEoE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J5RuwBECkUvV1kIdy2Akv0tc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_rqHP8V9Hhf1mPj5wkbMopLmkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnyRAzra9n2QsEfDHoE3GouN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
JerryJerryJerry schreef op maandag 12 april 2021 @ 19:16:
Als aanvulling nog een ondergrondse box/distributiepunt (in Apeldoorn West) waar maximaal 48 huisaansluitingen aan een 96 aderige kabel worden gelast.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
En de andere 48 vezels van die 96 lopen door naar een zelfde andere DP. Dus twee DP's van ieder 48 woningen worden vanuit de PoP of de OAP aangesloten op één 96 voudige kabel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15-06 19:10
Barre73 schreef op maandag 12 april 2021 @ 09:36:
[...]

Ugchelen (rechts naast een Ziggo wijkversterker). Een PON straatkast wordt overigens een OAP genoemd (Optisch Aggregatie Punt)

[Afbeelding]
Indien iemand benieuwd is hoe het er van binnen uitziet. Een van de eerste kasten in Hengelo, in gebruik sinds ca. oktober 2020.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LWx4q5QQwRd3zRkH2REMQK_YhNk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7tLuX6QJYGBlgGMa1Xa7rj6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
  • Laatst online: 15:55
@gjtm @Barre73 Ze zijn allemaal wel lelijk zo midden op straat. Die Ziggo-kastjes waren al zo lelijk. Is dit niet gewoon nóg een nadeel van PON vs. AON? Kan de gemeente niet gewoon overal die kasten weigeren, dan zijn ze verplicht overal AON aan te leggen.

Het land wordt er in ieder geval niet fraaier op als iedereen overal PON point-to-multipoint gaat aanleggen.

Een paar van die grote "baksteen"-gebouwtjes zijn dan een stuk mooier dan overal kleine grijze kastjes. En die grote (dat zijn dus PoP's) die zijn nou eenmaal onvermijdelijk (want je hebt toch PoP's nodig). Dat is trouwens toch de afweging:
- PON: veel grijze straatkasten, minder PoP's
- AON: geen straatkasten, meer PoP's

En wat is eigenlijk de reden dat PON-splitterkasten (oké OAP's) niet ondergronds gebouwd kunnen worden zoals een DP?

Even dat ik het snap... die plaatjes hierboven is allemaal KPN? En dit is dus PON point-to-multipoint. Deze bovengrondse kleine grijze straatkasten worden dus nog maar enkele maanden geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:22:
@gjtm @Barre73 Ze zijn allemaal wel lelijk zo midden op straat. Die Ziggo-kastjes waren al zo lelijk. Is dit niet gewoon nóg een nadeel van PON vs. AON? Kan de gemeente niet gewoon overal die kasten weigeren, dan zijn ze verplicht overal AON aan te leggen.

Het land wordt er in ieder geval niet fraaier op als iedereen overal PON point-to-multipoint gaat aanleggen.

Een paar van die grote "baksteen"-gebouwtjes zijn dan een stuk mooier dan overal kleine grijze kastjes. En die grote (dat zijn dus PoP's) die zijn nou eenmaal onvermijdelijk (want je hebt toch PoP's nodig). Dat is trouwens toch de afweging:

En wat is eigenlijk de reden dat PON-splitterkasten (oké OAP's) niet ondergronds gebouwd kunnen worden zoals een DP?

Even dat ik het snap... die plaatjes hierboven is allemaal KPN? En dit is dus PON point-to-multipoint. Deze bovengrondse kleine grijze straatkasten worden dus nog maar enkele maanden geplaatst?
Klopt bijna allemaal. Maar: er is nog maar 1 PoP nodig voor een complete stad of stadsdeel. Dat is echt heel veel minder. En die kan dan ook nog vaak in de bestaande KPN centrale gebouwd worden. Een plek vinden voor die PoPs in een Point to point netwerk (1 gebouw per 3500 woningen) is echt een stuk lastiger dan je denkt. Mede omdat de koeling geluid maakt en je dus een afstand van woningen moet houden.
Deze OAPs zijn passief en hebben geen koeling of apparatuur en dus geen geluid.
En ja, wellicht gaan ze nog eens ondergronds, wellicht niet. Ik vind het in ieder geval een grote verbetering. En uiteindelijk gaan de bestaande KPN kasten een keer weg als het koper netwerk uitgeschakeld kan worden.

PS. Ze staan meestal niet zo prominent op straat hoor. Meer tegen een zijgevel, of in gemeentelijk groen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Plaatjes bij de praatjes. 8)

Hier een verzameling foto's van de aanleg van FttH in Lelystad. Destijds onder regie van Reggefiber.

https://www.flickr.com/ph.../albums/72157718978188360

Een selectie.
De PoP op een trailer:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51115039410_8177bb82ea_c.jpg

Hier moet 'ie komen:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51115039370_841a32e093_c.jpg

Grote rol fiber:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51114005829_2e56d2b05d_c.jpg

Ze trekken de stoep open:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51114251641_fa91650d70_c.jpg

En einde van de middag gaat de stoep weer dicht:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51113682777_7bfb2268ee_c.jpg

Gestuurde boring richting je voordeur:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51114159633_d8019936c3_c.jpg

En bij je voordeur, voordat 'ie de kruipruimte ingaat, ff een putje graven:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51115039015_918b483768_c.jpg

En soms steken ze de straat over, van de ene stoep naar de andere:
Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/51114159528_8597e20ff5_c.jpg

Dat alles in één dag (open-/dichtgooien van de stoep). 's-Ochtends beginnen, en einde van de middag wordt het laatste zand weer tussen de stoeptegels geveegd. Bij ons in de straat zodanig netjes gedaan, dat je na de eerste paar regenbuien er al niks meer van zag. Ook later geen verzakkingen o.i.d. d:)b
En dat alles ligt er inmiddels bijna negen jaar in!

[ Voor 16% gewijzigd door ehtweak op 14-04-2021 08:05 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hoho... Niet alles in 1 dag. Het stopt met die kabel bij de gevel. Pas een week of 10 later (als alles volgens schema loopt) komt een ploeg je van twee man op afspraak bij je langs om die kabel op te graven en dan (bijvoorbeeld) via de kruipruimte in te voeren.
En die boring onder je tuin door is niet gestuurd. Maar voor de rest is er weinig veranderd. Werkt nog steeds hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd. ;) Ik bedoelde ook, het opengooien en weer sluiten van de stoep, in je straat. Daar heb je slechts één dag last van.
Destijds was de anti-glasvezel campagne van UPC heel erg gericht op de 'enorme' overlast die er zou zijn. Want je zou wekenlang te maken hebben met opgegraven stoepen, hopen zand, vernielde tuinen, etc.
Terwijl dat complete BS was. :(

Met dit soort kinderachtige lichtkrant plaatjes probeerde UPC angstvallig klanten te behouden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Rmq2hwd-M5S7QvvsJXRvdnRNyQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JZiWPSEU69GvlloopwIhrobh.jpg?f=fotoalbum_large

Tot aan juridische intimidatie (!) van de initiatiefnemers aan toe! Ze dreigden, letterlijk, een stel juristen op ons dak te sturen als we niet stopten met enthousiasmeren voor FttH. Nou, we weten hoe dat is afgelopen... :+
ehtweak in "Glasvezel Lelystad"
Het stopt met die kabel bij de gevel. Pas een week of 10 later (als alles volgens schema loopt) komt een ploeg je van twee man op afspraak bij je langs om die kabel op te graven en dan (bijvoorbeeld) via de kruipruimte in te voeren.
En die boring onder je tuin door is niet gestuurd. Maar voor de rest is er weinig veranderd. Werkt nog steeds hetzelfde.
Op 30 augustus plaatsten ze bij ons de lokale PoP. Diezelfde dag nog gingen al, in de buurt van de PoP de stoepen open. Op 11 september ging bij ons voor de deur de stoep open en weer dicht. Inclusief het gat bij onze voordeur. In november van datzelfde jaar werd door Xs4all het glasvezelabonnement administratief bevestigd. En in december, nog voor de kerst, werkte alles!

[ Voor 22% gewijzigd door ehtweak op 14-04-2021 08:20 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-06 08:56
Barre73 schreef op maandag 12 april 2021 @ 10:16:
Is er ergens anders dan wel nog een wat beter idee te krijgen over waar ongeveer binnen die 12 maanden de aanleg valt?

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09:05
ShadowLord schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:44:
[...]

Is er ergens anders dan wel nog een wat beter idee te krijgen over waar ongeveer binnen die 12 maanden de aanleg valt?
Intern bij KPN (NetwerkNL) maar is een reden dat dat niet zo gecommuniceerd wordt en bovendien kan er in die planning nog geschoven worden. Er is vaak een einddatum aan een project maar binnen dat project kan nog geschoven worden om meerdere redenen.

Voor mijn adres kende ik de eerste interne planning en kan je zeggen dat dit van juli 2020 naar uiteindelijk december 2020 is gegaan en bij mijn ouders zou het juni 2020 worden qua graaf werkzaamheden wat januari 2021 is geworden en een afspraak voor de huisaansluiting moet nog gemaakt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
ShadowLord schreef op vrijdag 16 april 2021 @ 11:44:
[...]

Eigenlijk alleen in de webinars die georganiseerd worden in de weken voordat de graafwerkzaamheden beginnen. Maar dan zit je al veel dichterbij.

Verder inderdaad wat hierboven gezegd wordt. Als alles goed gaat dan zit er een week of 9 à 10 tussen het graven in je straat en de huisaansluiting. Maar er gaat zo vaak iets niet goed dat het openbaren van de plandatum alleen maar heel veel extra telefoontjes naar de klantenservice oplevert.
En geloof me... Ik spreek uit (veel) ervaring.

[ Voor 30% gewijzigd door Barre73 op 16-04-2021 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
TimoDimo schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 21:22:

Ik weet niet hoe het in andere "AON" gebaseerde netwerken is gedaan, maar heel Amersfoort staat vol met van die lelijke grijze kastjes (zo groot als de eindversterker van Ziggo kabelTV) terwijl dit volledig AON is. Jonaz is een provider die PON aanbiedt vanuit de (area/city) PoP, dus ook AON is lang niet overal gevrijwaard van grijze bovengrondse kasten.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op maandag 19 april 2021 @ 18:57:
[...]

Ik weet niet hoe het in andere "AON" gebaseerde netwerken is gedaan, maar heel Amersfoort staat vol met van die lelijke grijze kastjes (zo groot als de eindversterker van Ziggo kabelTV) terwijl dit volledig AON is. Jonaz is een provider die PON aanbiedt vanuit de (area/city) PoP, dus ook AON is lang niet overal gevrijwaard van grijze bovengrondse kasten.....
Een point to point netwerk is opgebouwd uit een PoP voor 2500 tot 3500 woningen en van daaruit 96 vezelige kabels in een buiskabel. In de straat worden die in een distributiepunt gelast op 48 klantkabels die elk 2 vezels hebben. Sinds jaren is dat distributiepunt een ondergrondse box. Behalve in Hilversum en (blijkbaar) in Amersfoort waar is gekozen voor een bovengrondse versie in de vorm van een klein kastje. Dat is dus 1 kastje per 48 woningen..
In een modern point to multipoint netwerk zit 1 PoP voor tienduizenden woningen en van die OAP kasten zijn er lang zoveel niet. Zoals op de foto een stukje terug te zien is kunnen er 8 stuks 96-voudige lades in waar woningen op aangesloten worden. Minus de reserve zit je dan rond de 700 aansluitingen per kast. Een flink verschil zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gabriel_Knight
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:50
Iemand enig idee hoe de planning van Glasvezel verloopt?
Als je KPNnetwerk of Tmobile vraagt weet niemand iets van een planning.
Aangezien glasvezel enorm traag word aangelegd in Nederland (we zijn nu al 15 jaar bezig) moet er iemand toch ergens wel een soort van planning hebben.

Vind het erg raar dat niemand iets weet en je spontaan uit het niets een brief krijgt dat je glasvezel krijgt.

Had me bij KPNnetwerk al meer dan een jaar geleden aangemeld, dat ze me als eerste op de hoogte zouden houden als ik glasvezel zou krijgen.

Paar dagen geleden kreeg iedereen hier een brief in de bus dat er glasvezel aankomt.
Heb in al die tijd nooit meer iets van KPNnetwerk gehoord.
Dat inschrijven had dus ook 0,0 effect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Gabriel_Knight schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:23:
Iemand enig idee hoe de planning van Glasvezel verloopt?
Als je KPNnetwerk of Tmobile vraagt weet niemand iets van een planning.
Aangezien glasvezel enorm traag word aangelegd in Nederland (we zijn nu al 15 jaar bezig) moet er iemand toch ergens wel een soort van planning hebben.

Vind het erg raar dat niemand iets weet en je spontaan uit het niets een brief krijgt dat je glasvezel krijgt.

Had me bij KPNnetwerk al meer dan een jaar geleden aangemeld, dat ze me als eerste op de hoogte zouden houden als ik glasvezel zou krijgen.

Paar dagen geleden kreeg iedereen hier een brief in de bus dat er glasvezel aankomt.
Heb in al die tijd nooit meer iets van KPNnetwerk gehoord.
Dat inschrijven had dus ook 0,0 effect.
Er is een planning van jaren vooruit. Die wordt niet gedeeld en dat komt simpelweg vanuit concurrentieoverwegingen. Als je aangeeft dat je over drie jaar in Lutjebroek gaat aanleggen dan heb je grote kans dat je concurrent je voor is...

De manier van communiceren vlak van te voren is heel bewust gekozen. De voorbereiding van het project duurt namelijk ook bijna een jaar en alles is op elkaar afgestemd. Als er iets mis gaat in die keten moet je opnieuw alles gaan communiceren. Dan kan je er beter voor kiezen om een aantal weken voor de start van het graven pas bekend te maken dat je er aan komt (en dan nog kan er van alles fout gaan....)

En een toevoeging over dat enorme trage (jouw woorden). We zijn ongeveer 14 jaar echt bezig (2007) en vanaf dat moment werd er elk jaar meer aangelegd. Tot Reggefiber op het hoogtepunt in 2014 op bijna 400.000 aansluitingen per jaar zat. Zoals bekend heeft KPN toen na 2015 de aanleg van bestaande gebieden tijdelijk stil gelegd om snel te kunnen concurreren met Ziggo via VDSL en straatkasten. Dat heeft een jaar of drie geduurd en nu is alles weer vol gas bezig.

Als je bedenkt dat er circa 9 miljoen woningen te verglazen zijn, en Reggefiber naar maximaal 500.000 per jaar had gekund, dan hadden we nu (als alleen Reggefiber had aangelegd) op iets meer dan 5 miljoen kunnen staan in Nederland (per eind 2020). Het was in werkelijkheid bijna 3,7 miljoen. Dus ruim 1,3 miljoen minder. Een vertraging van 2,5 jaar.

Met alle partijen die nu bezig zijn (KPN, EQT/Delta en T-Mobile) gaat het erg hard. Afgelopen jaar 533.000 stuks en de komende jaren zal het eerder dan de 700.000 of meer gaan. Dus traag? Mwah.. de afgelopen jaren niet bepaald meer.

[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 20-04-2021 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:04
Eind januari is m'n nieuwbouw woning opgeleverd gekregen, helaas is de glasvezel aansluiting van KPN NetwerkNL nog altijd niet actief/opgeleverd :(

In de meterkast is een oranje kabel/buis aanwezig, echter zit daar geen glasvezel in, de monteur die de FTU wou aansluiten kon dus onverrichter zake weer vertrekken...

Via KPN heb ik wel een direct online pakket gekregen zodat ik in ieder geval wel via 4G nog wat kan doen, maar ideaal is het niet. Ben benieuwd hoelang het gaat duren, van KPN NetwerkNL begrepen dat ze nog op een vergunning moesten wachten om te gaan graven?

Uit nieuwsgierigheid was ik in de buurt ook even aan het kijken of ik iets van de glasvezel infrastructuur kon ontdekken. Volgens mij is dit wel een kastje voor glasvezel distributie?

Staat er dan ook nog ergens een PoP (baksteen gebouwtje)? Omdat het een bestaande nieuwbouw wijk is krijg ik waarschijnlijk een AON verbinding (kan ook max. 500Mbit aanvragen op dit moment)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TYBJB4HsOd4_Hk8_jCL6s-hENE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SV7NLBBHxYA38xFcP3BRNdmK.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Prolution schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:17:
Eind januari is m'n nieuwbouw woning opgeleverd gekregen, helaas is de glasvezel aansluiting van KPN NetwerkNL nog altijd niet actief/opgeleverd :(

In de meterkast is een oranje kabel/buis aanwezig, echter zit daar geen glasvezel in, de monteur die de FTU wou aansluiten kon dus onverrichter zake weer vertrekken...

Via KPN heb ik wel een direct online pakket gekregen zodat ik in ieder geval wel via 4G nog wat kan doen, maar ideaal is het niet. Ben benieuwd hoelang het gaat duren, van KPN NetwerkNL begrepen dat ze nog op een vergunning moesten wachten om te gaan graven?

Uit nieuwsgierigheid was ik in de buurt ook even aan het kijken of ik iets van de glasvezel infrastructuur kon ontdekken. Volgens mij is dit wel een kastje voor glasvezel distributie?

Staat er dan ook nog ergens een PoP (baksteen gebouwtje)? Omdat het een bestaande nieuwbouw wijk is krijg ik waarschijnlijk een AON verbinding (kan ook max. 500Mbit aanvragen op dit moment)

[Afbeelding]
De oranje kabel of buis is meegelegd door de combi-aannemer tegelijk met de andere nutsvoorzieningen. Het afmonteren en opleveren moet door Volker Wessels Telecom gebeuren.

En nee, de kast op je foto is voor coax. Er kan bij jou in de buurt een betonnen PoP staan zoals de foto's in dit topic of de kleinere grijze straatkast met twee grote deuren en een kleintje links. En wat hoger dan deze op de foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prolution
  • Laatst online: 16:04
Barre73 schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 12:46:
[...]

De oranje kabel of buis is meegelegd door de combi-aannemer tegelijk met de andere nutsvoorzieningen. Het afmonteren en opleveren moet door Volker Wessels Telecom gebeuren.

En nee, de kast op je foto is voor coax. Er kan bij jou in de buurt een betonnen PoP staan zoals de foto's in dit topic of de kleinere grijze straatkast met twee grote deuren en een kleintje links. En wat hoger dan deze op de foto.
Ja het is wachten op VolkerWessels heb ik idd begrepen.

Dus die straatkast is toch van de coax...
Nog even verder gekeken op Maps en dit lijkt op een betonnen PoP van KPN NetwerkNL? Staat iig redelijk in de buurt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gx9kz9GmH0KTQhsIl1ubzQF3SY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OMDnSXe2mRVSYhi6gGV76Vb5.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Prolution schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 13:16:
[...]

Ja het is wachten op VolkerWessels heb ik idd begrepen.

Dus die straatkast is toch van de coax...
Nog even verder gekeken op Maps en dit lijkt op een betonnen PoP van KPN NetwerkNL? Staat iig redelijk in de buurt...

[Afbeelding]
Geen standaard PoP in ieder geval. Wil je de locatie hiervan delen? Dan kijk ik even.

Update voor de meelezers: dit bleek een koper/glascentrale van KPN zelf. Deze nieuwbouwwijk is waarschijnlijk begonnen als kopernetwerk met de bedoeling om later te verglazen. Hetgeen uiteindelijk door Reggefiber is gedaan maar dan met een eigen grotere PoP een stuk verderop.

[ Voor 18% gewijzigd door Barre73 op 20-04-2021 19:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
Nog steeds geduldig aan het wachten tot er eindelijk ook andere aanbieders op KPN GPON netwerk beschikbaar komen (en/of een andere aanbieder hier apparatuur in de PoP gaat schroeven).

Als je kijkt naar wat voor prijsstelling er mogelijk is bij de concurrenten (zij bijvoorbeeld nieuws: Tweak gaat glasvezel aanbieden via netwerk van T-Mobile), dan is het duidelijk dat KPN gewoon teveel rekent voor een abonnement.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ShadowLord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:44:
... dan is het duidelijk dat KPN gewoon teveel rekent voor een abonnement.
Knappe economische analyse! :+

Of rekenen de anderen te weinig? Of willen die gewoon niet leveren in een GPON situatie, omdat het niet lonend is?

Maar ik bespeur hier een waanzinnige ondernemerskans! Blijkbaar zouden anderen hier enorme verdienmodellen laat liggen! Toch? Of... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
ehtweak schreef op woensdag 21 april 2021 @ 16:59:
[...]

Knappe economische analyse! :+

Of rekenen de anderen te weinig? Of willen die gewoon niet leveren in een GPON situatie, omdat het niet lonend is?

Maar ik bespeur hier een waanzinnige ondernemerskans! Blijkbaar zouden anderen hier enorme verdienmodellen laat liggen! Toch? Of... ;)
KPN (als end user provider) rekent meer omdat ze dat kunnen. Enerzijds omdat ze meer service aanbieden, anderzijds omdat ze beperkte concurrentie hebben. Deze beperkte concurrentie komt omdat KPN veel van het fysieke netwerk ook zelf in handen heeft.

Dus de ondernemerskans zit hier in het aanbieden van een eigen netwerk, zoals T-Mobile (op eigen fysiek netwerk en via het netwerk van beheerders) wel kan doen.
Blijkbaar kan een niet-KPN netwerkbeheerder lagere kosten doorrekenen dan KPN (als netwerkbeheerder) en toch rondkomen...

Maar mijn vraag is dus tweeledig. Het ene is de hoop (maar niet de verwachting) dat een andere netwerkoperator z'n apparatuur in de PoP komt schroeven. Dit is op meerdere plaatsen al zo (zie Tweak, Netrebel, T-Mobile, etc). Maar gezien de investeringen daarop snap ik ook de PoP hier niet hoog op de lijst staat (kijkend naar potentiële klanten vs. de investering).

Aan de andere kant zijn er op het KPN netwerk (dus via de apparatuur van KPN in de PoP, ook wel bekend als WBA) ook aanbieders die internet goedkoper kunnen aanbieden (door bijvoorbeeld minder services te bieden). Niet zo goedkoop als op andere (onafhankelijke netwerken), maar wel goedkoper dan KPN (als end user provider). Maar die leveren dus nog niet op GPON.
Wat ik begreep is dat dit 'administatieve moeilijkheden' zijn, maar als het enkel dat was zou dit niet zo lang moeten duren (dit geld voor heel het WBA netwerk over GPON, niet alleen hier lokaal). Dus ik vind het wel eens tijd wordt dat deze moeilijkheden opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:08
ShadowLord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:20:
[...]

KPN (als end user provider) rekent meer omdat ze dat kunnen. Enerzijds omdat ze meer service aanbieden, anderzijds omdat ze beperkte concurrentie hebben. Deze beperkte concurrentie komt omdat KPN veel van het fysieke netwerk ook zelf in handen heeft.

Dus de ondernemerskans zit hier in het aanbieden van een eigen netwerk, zoals T-Mobile (op eigen fysiek netwerk en via het netwerk van beheerders) wel kan doen.
Blijkbaar kan een niet-KPN netwerkbeheerder lagere kosten doorrekenen dan KPN (als netwerkbeheerder) en toch rondkomen...

Maar mijn vraag is dus tweeledig. Het ene is de hoop (maar niet de verwachting) dat een andere netwerkoperator z'n apparatuur in de PoP komt schroeven. Dit is op meerdere plaatsen al zo (zie Tweak, Netrebel, T-Mobile, etc). Maar gezien de investeringen daarop snap ik ook de PoP hier niet hoog op de lijst staat (kijkend naar potentiële klanten vs. de investering).

Aan de andere kant zijn er op het KPN netwerk (dus via de apparatuur van KPN in de PoP, ook wel bekend als WBA) ook aanbieders die internet goedkoper kunnen aanbieden (door bijvoorbeeld minder services te bieden). Niet zo goedkoop als op andere (onafhankelijke netwerken), maar wel goedkoper dan KPN (als end user provider). Maar die leveren dus nog niet op GPON.
Wat ik begreep is dat dit 'administatieve moeilijkheden' zijn, maar als het enkel dat was zou dit niet zo lang moeten duren (dit geld voor heel het WBA netwerk over GPON, niet alleen hier lokaal). Dus ik vind het wel eens tijd wordt dat deze moeilijkheden opgelost worden.
En die moeilijkheden “oplossen” zal dan toch echt bij de andere providers vandaan moeten komen. Tweak is hier en daar al aan het testen met kpn gpon. Online biedt z’n diensten al op gpon aan. Maar Tmobile bijvoorbeeld niet.

Tmobile doet natuurlijk alsof het de schuld van KPN is, maar dat gaat niet altijd op.

Overigens haalt Telekom Duitsland dezelfde stunts (of eigenlijk, nog erger door soms niet eens iets van adsl aan te bieden aan dorpen) uit. Maar daar hoor je Tmobile niet over. Logisch natuurlijk, ze liften hier mee op KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
krakendmodem schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:33:
[...]

En die moeilijkheden “oplossen” zal dan toch echt bij de andere providers vandaan moeten komen. Tweak is hier en daar al aan het testen met kpn gpon. Online biedt z’n diensten al op gpon aan. Maar Tmobile bijvoorbeeld niet.
Waarom is dit dan zo lastig? Wat moet de provider dan zo speciaal doen om met GPON te werken? Mediaconverter opsturen, router erbij en knallen toch?
Tmobile doet natuurlijk alsof het de schuld van KPN is, maar dat gaat niet altijd op.

Overigens haalt Telekom Duitsland dezelfde stunts (of eigenlijk, nog erger door soms niet eens iets van adsl aan te bieden aan dorpen) uit. Maar daar hoor je Tmobile niet over. Logisch natuurlijk, ze liften hier mee op KPN.
Tja, ieder bedrijf doet dit als ze de kans krijgen. Dat is het probleem met een mono- en duopolie in de markt. Niet dat dit het goedpraat, en ik vind T-Mobile nou ook niet zo'n fantastische partij (verre van), maar in ieder geval kun je in Nederland een goede deal bij ze krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door ShadowLord op 21-04-2021 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-06 22:36
Wat is overigens het beleid van KPN NetwerkNL tegenwoordig voor aanleg in gebieden bij concurrenten?
Leggen ze nog wel glas aan in gebieden waar concurrenten al bezig zijn?
In de regio is DFN druk bezig met verglazen op verschillende plaatsen, maar bij KPN blijft het angstvallig stil. Wel heeft KPN een half jaar geleden een verglazingsproject van een dorp 20 km verder afgerond. In de plaatsen rond dat dorp wordt momenteel alleen door DFN aangelegd. DFN en KPN werken naar elkaar toe maar komen niet verder aan de grenzen van elkaars servicegebied tot nu toe.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
timmie1 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:45:
Wat is overigens het beleid van KPN NetwerkNL tegenwoordig voor aanleg in gebieden bij concurrenten?
Leggen ze nog wel glas aan in gebieden waar concurrenten al bezig zijn?
In de regio is DFN druk bezig met verglazen op verschillende plaatsen, maar bij KPN blijft het angstvallig stil. Wel heeft KPN een half jaar geleden een verglazingsproject van een dorp 20 km verder afgerond. In de plaatsen rond dat dorp wordt momenteel alleen door DFN aangelegd. DFN en KPN werken naar elkaar toe maar komen niet verder aan de grenzen van elkaars servicegebied tot nu toe.
Zeker wel. Deurne, Den Haag, Rotterdam noem ik zo even uit mijn hoofd op. En het nieuws van een paar weken geleden dat ze samen met het ABP gaan aanleggen: in de lijst van dorpen die in het AD stond zag ik er heel wat waarvan ik weet dat Delta er nu bezig is of bezig gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ShadowLord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 17:44:
[...]

Waarom is dit dan zo lastig? Wat moet de provider dan zo speciaal doen om met GPON te werken? Mediaconverter opsturen, router erbij en knallen toch?
Dus niet. Geen mediaconverter maar een ONT. En die moet van KPN komen. Logistiek al de eerste stap. En omdat het een ONT is werkt het technisch gezien dus al anders en dat vergt aanpassingen. En het maakt het extra lastig dat dus een deel van de T-Mobile klanten dan gewoon WBA is, een deel WBA GPON, een deel ODF gewoon en een deel ODF GPON. T-Mobile wil dit echt wel graag weet ik maar kan nog tot de zomer duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ShadowLord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 15:44:
Nog steeds geduldig aan het wachten tot er eindelijk ook andere aanbieders op KPN GPON netwerk beschikbaar komen (en/of een andere aanbieder hier apparatuur in de PoP gaat schroeven).

Als je kijkt naar wat voor prijsstelling er mogelijk is bij de concurrenten (zij bijvoorbeeld nieuws: Tweak gaat glasvezel aanbieden via netwerk van T-Mobile), dan is het duidelijk dat KPN gewoon teveel rekent voor een abonnement.
KPN heeft zowel de passieve netwerk kosten en de actieve netwerkosten om door te berekenen. Partijen als Tweak of T-Mobile leggen zelf niks in de grond. Ook T-Mobile niet.. al die investering komt van Primevest en straks van Open Dutch Fiber.
Daarnaast is KPN beursgenoteerd en mag die investering dus niet over een lange termijn afschrijven maar dat moet korter. Zo werkt de beurs... En je mag onze regering daarvoor danken omdat zij KPN hebben geprivatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowLord
Barre73 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:34:
[...]

Dus niet. Geen mediaconverter maar een ONT. En die moet van KPN komen. Logistiek al de eerste stap. En omdat het een ONT is werkt het technisch gezien dus al anders en dat vergt aanpassingen. En het maakt het extra lastig dat dus een deel van de T-Mobile klanten dan gewoon WBA is, een deel WBA GPON, een deel ODF gewoon en een deel ODF GPON. T-Mobile wil dit echt wel graag weet ik maar kan nog tot de zomer duren.
Een ONT is toch gewoon een mediaconverter? Hij zet GPON glas om in een werkbare ethernetconnectie.

Zit het niet in het verschil dat een 'ouderwets' glasvezelmodem gewoon ingeplugged kon worden, maar dat een ONT netjes aangemeld moet worden op de OLT (het ding in de PoP) voordat er wat mee kan? Lijkt me dat het daar meer knelt (de juiste administratie daarvan). Of zijn de ONT's gewoon niet leverbaar?

Want als, bijvoorbeeld, een T-Mobile echt heel graag wil, dan dan verwacht ik dat de beperking extern zal liggen; hardware niet te krijgen of wederpartij (KPN) die dingen moeilijk maakt.

[ Voor 3% gewijzigd door ShadowLord op 21-04-2021 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShadowLord
Barre73 schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:39:
En je mag onze regering daarvoor danken omdat zij KPN hebben geprivatiseerd.
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat dat een echt grote f-up is geweest. Achteraf was het beter geweest dit te privatiseren net zoals met energie is gedaan; Infra en diensten als twee losse bedrijven.
Deze zelfde fout geld overigens ook voor de kabelaars...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
ShadowLord schreef op woensdag 21 april 2021 @ 20:43:
[...]

Een ONT is toch gewoon een mediaconverter? Hij zet GPON glas om in een werkbare ethernetconnectie.

Zit het niet in het verschil dat een 'ouderwets' glasvezelmodem gewoon ingeplugged kon worden, maar dat een ONT netjes aangemeld moet worden op de OLT (het ding in de PoP) voordat er wat mee kan? Lijkt me dat het daar meer knelt (de juiste administratie daarvan). Of zijn de ONT's gewoon niet leverbaar?

Want als, bijvoorbeeld, een T-Mobile echt heel graag wil, dan dan verwacht ik dat de beperking extern zal liggen; hardware niet te krijgen of wederpartij (KPN) die dingen moeilijk maakt.
Een ONT communiceert constant met de OLT om te bepalen welke informatie hij uit de datastroom moet filteren. Het is een actief onderdeel van de verbinding. Een mediaconverter hoeft dat niet. Die zet alleen de enen en nullen uit het lichtsignaal om naar electrische enen en nullen in de vorm van pulsen. En vice versa.
En ja, het aanmelden zal een ding zijn. Beschikbaarheid niet echt. En KPN maakt het zeker niet expres moeilijk. Die mensen van KPN Wholesale zijn reuze trots op hun werk en dat zij het KPN netwerk nog verder kunnen vullen met niet-KPN klanten. Die zijn echt heel serieus over dat medegebruik.

Ik hoor de echte technische redenen ook niet maar ik geloof het wel als ik hoor dat de leverstraat van T-Mobile er zelf nog steeds niet klaar voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 12:29
Basekid schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 18:30:
Wat een toeval, kreeg vandaag een brief van KPN waar ze toestemming vragen om glasvezelpunt aan te leggen omdat ze binnenkort kabels in de straat gaan leggen.

Zolang m'n coax gewoon ernaast blijft liggen (wat ik wel verwacht), lijkt het me geen probleem.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

(Omdat het geen persoonlijke geadresseerde brief was had ik het al doorgrscheurd voordat ik doorhad dat het zowaar geen reclame was)
Vandaag dus ook deze brief gekregen en gelijk proberen aan te melden maar krijg dus continue een foutmelding? :? Ook kan ik geen status checken.

Hoe is jullie ervaring met het algehele proces?

[ Voor 7% gewijzigd door dutchnltweaker op 22-04-2021 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:07
dutchnltweaker schreef op donderdag 22 april 2021 @ 18:54:
[...]

Vandaag dus ook deze brief gekregen en gelijk proberen aan te melden maar krijg dus continue een foutmelding? :? Ook kan ik geen status checken.

Hoe is jullie ervaring met het algehele proces?
Andere browser geprobeerd?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Mel33 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:08:
[...]

Andere browser geprobeerd?
Jep telefoon en de pc zelfs. Allebei krijg ik hetzelfde resultaat. Edge, chrome, firefox.

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 22-04-2021 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
@dutchnltweaker De brief is een dag te vroeg bezorgd. Op een vrijdag wordt je adres vrijgegeven voor die toestemming. Op vrijdag hoort de brief dus te vallen.
Morgen nog een keer proberen.

NB: er gaat meer mis op de website van KPN Netwerk NL. Checken werkt niet en nog wel meer zaken niet.

[ Voor 21% gewijzigd door Barre73 op 22-04-2021 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Barre73 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:30:
@dutchnltweaker De brief is een dag te vroeg bezorgd. Op een vrijdag wordt je adres vrijgegeven voor die toestemming. Op vrijdag hoort de brief dus te vallen.
Morgen nog een keer proberen.
Ah top, Dank voor je antwoord. Is dit vaker gebeurt of weet je toevallig mijn adres? :P . Ik had deze topic doorgespit en kwam er al achter dat jij wat meer van het proces af weet (of er in zit)?

Zal het morgen weer eens proberen!

[ Voor 5% gewijzigd door dutchnltweaker op 22-04-2021 19:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
dutchnltweaker schreef op donderdag 22 april 2021 @ 19:33:
[...]

Ah top, Dank voor je antwoord. Is dit vaker gebeurt of weet je toevallig mijn adres? :P . Ik had deze topic doorgespit en kwam er al achter dat jij wat meer van het proces af weet (of er in zit)?

Zal het morgen weer eens proberen!
Nee, je adres weet ik niet. Maar dat van die donderdag en vrijdag gebeurt meer ja.
Alleen weet ik het dus nu niet zeker aangezien meerdere zaken op de website niet lijken te werken. Dat kan natuurlijk duiden op een compleet ander probleem met de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Barre73 schreef op donderdag 22 april 2021 @ 20:24:
[...]

Nee, je adres weet ik niet. Maar dat van die donderdag en vrijdag gebeurt meer ja.
Alleen weet ik het dus nu niet zeker aangezien meerdere zaken op de website niet lijken te werken. Dat kan natuurlijk duiden op een compleet ander probleem met de website.
Duidelijk! zal morgen nog eens checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
@Barre73 Update:
Contact gehad met KPN NetwerkNL en dit is het antwoord:
Beste,
Helaas kampen wij nu met een storing in het online toestemmingsformulier. We proberen dit zo snel mogelijk te herstellen. Onze excuses voor het ongemak.
Ik zie wel dat er gister toestemming is geregistreerd voor dit adres in ons systeem. Dus de toestemming is wel goed doorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
dutchnltweaker schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 09:16:
@Barre73 Update:
Contact gehad met KPN NetwerkNL en dit is het antwoord:

[...]
Duidelijk. Ook een storing dus. Net als in de checker en in een ander formulier op die website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Gabriel_Knight schreef op dinsdag 20 april 2021 @ 08:23:
Bij KPN was het heel lang wanneer er een hele goede reden is dan gaan ze aanleggen.
Toen het riool en de waterleidingen zijn vernieuwd in 2005 kregen we al een lege huls naar de straat omdat KPN (/Reggefiber?) glas zou gaan aanleggen. Het kopernetwerk is namelijk vreselijk slecht en glas zou de vervanger zijn voor al dat koper. Daarna is het langere tijd stil geweest en sinds 2013 elk half jaar post dat er binnenkort glas wordt aangelegd.

Inmiddels al bijna een jaar 1000/1000 via T-Mobile en vandaag ligt de stoep open om glas van KPN aan te leggen als vervanger voor hun kopernetwerk.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 13:20
Uberprutser schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:45:
[...]

Bij KPN was het heel lang wanneer er een hele goede reden is dan gaan ze aanleggen.
Toen het riool en de waterleidingen zijn vernieuwd in 2005 kregen we al een lege huls naar de straat omdat KPN (/Reggefiber?) glas zou gaan aanleggen. Het kopernetwerk is namelijk vreselijk slecht en glas zou de vervanger zijn voor al dat koper. Daarna is het langere tijd stil geweest en sinds 2013 elk half jaar post dat er binnenkort glas wordt aangelegd.

Inmiddels al bijna een jaar 1000/1000 via T-Mobile en vandaag ligt de stoep open om glas van KPN aan te leggen als vervanger voor hun kopernetwerk.
KPN gaat pas wat doen als de concurrent actief is. Wijken waar ze zien dat ze massaal klanten verliezen of kunnen gaan verlizen aan Ziggo en T-Mobile krijgen glasvezel.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Lisadr schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:12:
[...]

KPN gaat pas wat doen als de concurrent actief is. Wijken waar ze zien dat ze massaal klanten verliezen of kunnen gaan verlizen aan Ziggo en T-Mobile krijgen glasvezel.
T-Mobile heeft vrijwel alles overgenomen van Ziggo en KPN. Er zijn maar een paar huizen hier in de straat die nog KPN of Ziggo hebben (of helemaal geen Internet). Ik denk dat ze te laat zijn, zeker voor wat je elke maand mag afrekenen tov T-Mobile. Dat het er zo nu en dan even uit ligt nemen we dan maar voor lief.

Het is gewoon irritant dat er jaren is geteased en dat er pas nu wat gebeurd. Het is dat de goedkoopste Ziggo verbinding een stuk duurder is dan internet only van KPN, anders had ik mijn backup ADSL niet omgezet naar KPN glas.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Lisadr schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 12:12:
[...]

Dat was ooit wel zo maar nu niet meer. Nu is er gewoon een plan tot en met 2026/2027 met alle plaatsen die ze willen gaan verglazen en de volgorde. Om uiteindelijk uit te komen op meer dan 80 procent van de Nederlandse huishoudens.
Die plaatsen en volgorde worden juist niet gecommuniceerd om te voorkomen dat er massaal door Ziggo en anderen wordt geadverteerd en ingepikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lisadr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-06 13:20
Barre73 schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 17:27:
[...]

Dat was ooit wel zo maar nu niet meer. Nu is er gewoon een plan tot en met 2026/2027 met alle plaatsen die ze willen gaan verglazen en de volgorde. Om uiteindelijk uit te komen op meer dan 80 procent van de Nederlandse huishoudens.
Die plaatsen en volgorde worden juist niet gecommuniceerd om te voorkomen dat er massaal door Ziggo en anderen wordt geadverteerd en ingepikt
Dat is fijn en hopelijk doen ze het ook. Ik kan mij herinneren dat er in 2009 door KPN werd geroepen dat er glasvezel zou komen in de wijk waar ik woonde. Er is nog steeds geen glasvezel van KPN. Waar ik nu woon roepen ze sinds 2019 dat glasvezel er binnenkort komt en sinds begin 2020 konden bewoners alvast een glasvezel abonnement nemen met als doel om in juni 2020 glasvezel te hebben. Inmiddels is het april 2021 en in een deel van de wijk is er glasvezel aangelegd (volgens KPN Netwerk 25%), maar werkelijk glasvezel krijgen is nog steeds niet mogelijk. Er zijn veel boze bewoners die vertrouwen hebben gehad in KPN en geen gebruik hebben gemaakt van de acties van Ziggo bij een verlenging van hun abonnement en zo geld zijn misgelopen.

Gebaseerd op het verleden heb ik weinig vertrouwen dat KPN in 2026/2027 meer dan 80% van de Nederlandse huishoudens kan voorzien van glasvezel, maar ik hoop van harte dat het lukt.

GoT, You have to love it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Lisadr schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 18:40:
[...]

Dat is fijn en hopelijk doen ze het ook. Ik kan mij herinneren dat er in 2009 door KPN werd geroepen dat er glasvezel zou komen in de wijk waar ik woonde. Er is nog steeds geen glasvezel van KPN. Waar ik nu woon roepen ze sinds 2019 dat glasvezel er binnenkort komt en sinds begin 2020 konden bewoners alvast een glasvezel abonnement nemen met als doel om in juni 2020 glasvezel te hebben. Inmiddels is het april 2021 en in een deel van de wijk is er glasvezel aangelegd (volgens KPN Netwerk 25%), maar werkelijk glasvezel krijgen is nog steeds niet mogelijk. Er zijn veel boze bewoners die vertrouwen hebben gehad in KPN en geen gebruik hebben gemaakt van de acties van Ziggo bij een verlenging van hun abonnement en zo geld zijn misgelopen.

Gebaseerd op het verleden heb ik weinig vertrouwen dat KPN in 2026/2027 meer dan 80% van de Nederlandse huishoudens kan voorzien van glasvezel, maar ik hoop van harte dat het lukt.
Dat is wel een groot deel corona, en daarmee ook wel de vergunningen niet krijgen, die het vertragen.
Bij mij werd het nog net in febr 2020 wel opgeleverd. en de gemeente zette door, maar daarna was het een brief die je kreeg dat het uitgesteld is ivm veel onderbezetting enz, corona

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Barre73 schreef op dinsdag 13 april 2021 @ 22:26:
[...]

Klopt bijna allemaal. Maar: er is nog maar 1 PoP nodig voor een complete stad of stadsdeel. Dat is echt heel veel minder die dan ook nog vaak in de bestaande KPN centrale gebouwd wordt. En een plek vinden voor die PoPs in een Point to point netwerk (1 per 3500 woningen) is echt een stuk lastiger dan je denkt. Mede omdat de koeling geluid maakt en je dus een afstand van woningen moet houden.
Aan de andere kant kun je wel heel lange afstanden overbruggen met glasvezel. Kilometers zelfs zonder dat daar echt nadelen aan zitten, toch? Dus je kunt dan je PoP ook ver buiten de stad plaatsen. Je hebt dan wel dikke bundels van die 96-voudige kabels die helemaal naar buiten de stad moeten, dus ideaal is het niet, maar als het een oplossing is, dan héb je die flexibiliteit toch bij AON?
Deze OAPs zijn passief en hebben geen koeling of apparatuur en dus geen geluid.
Vandaar dacht ik dus ook ondergronds. Aangezien het passieve dingen zijn zal het ook wel nagenoeg onderhoudsvrij zijn en dus zo'n beetje onbeperkt lang meegaan.
En ja, wellicht gaan ze nog eens ondergronds, wellicht niet. Ik vind het in ieder geval een grote verbetering. En uiteindelijk gaan de bestaande KPN kasten een keer weg als het koper netwerk uitgeschakeld kan worden.
Maar wat vind jij er dan van dat je bij PON dus geen concurrentie meer hebt tussen operators? Bij PON heb je maar één operator natuurlijk, omdat het signaal per "passieve splitter" (OAP) maar één optisch signaal is en de apparatuur in de POP en de ONT's voor alle adressen die een "splitsing" (een kopietje toch?) van dat signaal krijgen dus allemaal onder dezelfde operator moeten vallen. En ik begrijp dat daarom eigenlijk praktisch gezien de hele POP maar van één operator kan zijn? Of niet altijd?

En qua aanleg en stadsgezicht is PON misschien beter (als de OAP's ondergronds gaan wat mij betreft :P), maar hoe zit het met de snelheid op lange termijn? Het lijkt mij dat PON altijd minder toekomstvast zal zijn vergeleken met AON. Misschien is dat ook wel de reden dat ze die dingen bovengronds plaatsen, omdat ze verwachten dat er misschien (over meerdere decennia) andere technieken komen die ook andere optische splitters vereisen in de OAP?

Het delen van een glasvezel met ongeveer 100 andere klanten: dat betekent in feite dat je gewoon 1/100 van de totale theoretische capaciteit van de glasvezel hebt, toch? Met andere woorden... als we in de toekomst graag allemaal tegelijk gemiddeld 10 Gb/s willen verstoken of meer dan zit je bij GPON toch sneller aan de maximum capaciteit?

Ik probeer een beetje te begrijpen wat nu de voor- en nadelen zijn van PON vs. AON. In eerste instantie leek (G)PON me echt een groot nadeel, maar nu je het hebt over zoveel minder PoP's is dat toch ook wel een voordeel. Dit soort zaken vind ik nog wel even interessant om over te hebben. In ieder geval zijn bovenstaande punten toch dé twee nadelen van PON? Samengevat: concurrentie tussen operators en toekomstzekerheid?
PS. Ze staan meestal niet zo prominent op straat hoor. Meer tegen een zijgevel, of in gemeentelijk groen.
Dat onderbroken heggetje. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 21:18:
[...]

Aan de andere kant kun je wel heel lange afstanden overbruggen met glasvezel. Kilometers zelfs zonder dat daar echt nadelen aan zitten, toch? Dus je kunt dan je PoP ook ver buiten de stad plaatsen. Je hebt dan wel dikke bundels van die 96-voudige kabels die helemaal naar buiten de stad moeten, dus ideaal is het niet, maar als het een oplossing is, dan héb je die flexibiliteit toch bij AON?

[...]

Vandaar dacht ik dus ook ondergronds. Aangezien het passieve dingen zijn zal het ook wel nagenoeg onderhoudsvrij zijn en dus zo'n beetje onbeperkt lang meegaan.

[...]

Maar wat vind jij er dan van dat je bij PON dus geen concurrentie meer hebt tussen operators? Bij PON heb je maar één operator natuurlijk, omdat het signaal per "passieve splitter" (OAP) maar één optisch signaal is en de apparatuur in de POP en de ONT's voor alle adressen die een "splitsing" (een kopietje toch?) van dat signaal krijgen dus allemaal onder dezelfde operator moeten vallen. En ik begrijp dat daarom eigenlijk praktisch gezien de hele POP maar van één operator kan zijn? Of niet altijd?

En qua aanleg en stadsgezicht is PON misschien beter (als de OAP's ondergronds gaan wat mij betreft :P), maar hoe zit het met de snelheid op lange termijn? Het lijkt mij dat PON altijd minder toekomstvast zal zijn vergeleken met AON. Misschien is dat ook wel de reden dat ze die dingen bovengronds plaatsen, omdat ze verwachten dat er misschien (over meerdere decennia) andere technieken komen die ook andere optische splitters vereisen in de OAP?

Het delen van een glasvezel met ongeveer 100 andere klanten: dat betekent in feite dat je gewoon 1/100 van de totale theoretische capaciteit van de glasvezel hebt, toch? Met andere woorden... als we in de toekomst graag allemaal tegelijk gemiddeld 10 Gb/s willen verstoken of meer dan zit je bij GPON toch sneller aan de maximum capaciteit?

Ik probeer een beetje te begrijpen wat nu de voor- en nadelen zijn van PON vs. AON. In eerste instantie leek (G)PON me echt een groot nadeel, maar nu je het hebt over zoveel minder PoP's is dat toch ook wel een voordeel. Dit soort zaken vind ik nog wel even interessant om over te hebben. In ieder geval zijn bovenstaande punten toch dé twee nadelen van PON? Samengevat: concurrentie tussen operators en toekomstzekerheid?

[...]

Dat onderbroken heggetje. ;(
Mwah.. hele lange afstanden vergen dure lasers. En die zet je niet snel in de NT thuis die ook weer terug moet kunnen seinen. En hoe centraler een PoP in zijn verzorgingsgebied zit, hoe goedkoper het wordt qua aantal kabels. Maar inderdaad, een AON PoP werd vaak aan de kant van een wijk gezet. Dat kan wel ja.
Mijn mening? Ik ben groot fan van glasvezel en van een open ODF netwerk. Dus in dat opzicht geen fan van GPon maar ja, liever op die manier glasvezel voor veel mensen, dan de duurdere versie met point to point. Want het is zeker duurder. En het overgrote deel van de wereld gebruikt GPON dus zo vreemd is het niet.

Snelheid is nog niet zo erg. Het is al vaker gezegd maar ook bij AON moeten een paar honderd aansluitingen uiteindelijk over 1 x 10 Gbit poort in de switch. Als het bij Gpon te druk wordt op een aantal poorten, dan kan je nog altijd kiezen om over te schakelen naar meer poorten/ minder splitter ratio. Van 1:64 omzetten naar 1:16 bijvoorbeeld. Max download is 2,5 Gbit dus dat valt nog mee.
En met alleen aanpassingen aan de apparatuur schakel je relatief makkelijk over naar XGSPON (10 Gbit).
Volgens mij dus nog voor een paar decennia genoeg lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
Mooiste is dan dus PON met de OAP in de PoP (haha, wat een zin :+)? Weinig actieve componenten, wel de mogelijkheid om meerdere operators te hebben in de PoP.

Hier (Arnhem Noord/Geitenkamp e.o.) zijn ze nu ook bezig met de aanleg. Volgens de 'Senior Gebiedscoordinator' wordt hier PON aangelegd met 1 actieve poort per 16 huishoudens.

Hiervoor woonde ik een kilometer verder, daar is vorig jaar glasvezel aangelegd (oplevert net na mijn verhuizing) en dat lijkt nog AON of PON in de PoP. Ik gok dat het zelfde aanbod als daar hier niet beschikbaar komt? Willekeurige adressen in de buurt:
Vorige wijk (1000/1000 Mbit): 6822 GH 178
Nieuwe wijk (PON): 5823 CH 42

Kan jij dat makkelijk nakijken, @Barre73 ? Als ik hier beperkt ben tot KPN WBA dan hoef ik ook niet te wachten op een T-Mobile 1000/1000 mogelijkheid...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
bartvb schreef op zaterdag 24 april 2021 @ 09:13:
Mooiste is dan dus PON met de OAP in de PoP (haha, wat een zin :+)? Weinig actieve componenten, wel de mogelijkheid om meerdere operators te hebben in de PoP.

Hier (Arnhem Noord/Geitenkamp e.o.) zijn ze nu ook bezig met de aanleg. Volgens de 'Senior Gebiedscoordinator' wordt hier PON aangelegd met 1 actieve poort per 16 huishoudens.

Hiervoor woonde ik een kilometer verder, daar is vorig jaar glasvezel aangelegd (oplevert net na mijn verhuizing) en dat lijkt nog AON of PON in de PoP. Ik gok dat het zelfde aanbod als daar hier niet beschikbaar komt? Willekeurige adressen in de buurt:
Vorige wijk (1000/1000 Mbit): 6822 GH 178
Nieuwe wijk (PON): 5823 CH 42

Kan jij dat makkelijk nakijken, @Barre73 ? Als ik hier beperkt ben tot KPN WBA dan hoef ik ook niet te wachten op een T-Mobile 1000/1000 mogelijkheid...
Al zet je de OAP in de PoP, dan nog heb je maar 1 operator. In die OAP zitten splitters en die voorkomen de mogelijkheid van meerdere operators.

Jouw adressen: ik neem aan dat die laatste een typefout is en 6823CH moet zijn?
In dat geval is dat volledig PON en dus geen T-Mobile eigen apparatuur. Alleen KPN WBA.

En ja, de omslag van point to point naar point to multipoint (volledige PON) moet ergens een keer plaatsvinden en in het geval van Arnhem was dat dus blijkbaar tussen die twee projecten/wijken.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 24-04-2021 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-06 00:24
@Barre73 Dank!
Dat moest idd 6823 zijn... Jammer dat we net over zijn naar PON dan ;( Had zelf het idee dat KPN al druk bezig was met PON en dat op het oude adres dus ook PON zou liggen, maar dat is een meevaller voor die wijken dus.

Dan hoef ik op het nieuwe adres dus niet te wachten op 1000/1000 van T-Mobile of andere providers en zit iedereen vast aan de WBA tarieven van KPN. Jammer zeg, maar goed, nog steeds beter dan bij Ziggo blijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
bartvb schreef op maandag 26 april 2021 @ 10:40:
@Barre73 Dank!
Dat moest idd 6823 zijn... Jammer dat we net over zijn naar PON dan ;( Had zelf het idee dat KPN al druk bezig was met PON en dat op het oude adres dus ook PON zou liggen, maar dat is een meevaller voor die wijken dus.

Dan hoef ik op het nieuwe adres dus niet te wachten op 1000/1000 van T-Mobile of andere providers en zit iedereen vast aan de WBA tarieven van KPN. Jammer zeg, maar goed, nog steeds beter dan bij Ziggo blijven.
KPN is ook al ruim een jaar bezig met PON maar dan met de versie waarbij net netwerk buiten nog wel point to point is. Waardoor er nog de technische mogelijkheid is om andere operators in de PoPs te laten.
Sinds begin dit jaar worden projecten die dan met graven beginnen als point to multipoint aangelegd. Dus ook met splitter kasten buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 25-12-2024
@Barre73 Wat ligt er dan nu in Bezuidenhout? Vorig jaar is bij mij gegraven, maar er zijn stukken waar nu nog gegraven wordt. Heeft dat gevolgen voor andere providers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hageneis schreef op maandag 26 april 2021 @ 15:59:
@Barre73 Wat ligt er dan nu in Bezuidenhout? Vorig jaar is bij mij gegraven, maar er zijn stukken waar nu nog gegraven wordt. Heeft dat gevolgen voor andere providers?
Point to point. Zoals ik al zei: het gaat erom wanneer het project begon. Je kan technisch gezien niet halverwege het project van techniek veranderen. Elke wijk is een apart project (soms een paar wijken bij elkaar maar goed..).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Laatst online: 14:15
Barre73 schreef op maandag 26 april 2021 @ 13:49:
[...]
Sinds begin dit jaar worden projecten die dan met graven beginnen als point to multipoint aangelegd. Dus ook met splitter kasten buiten.
Eigenlijk dan al sinds vorig jaar zomer, want toen begonnen ze in Ugchelen blijkbaar al met PtoMP.

@Barre73 zag em toevallig nog staan vorige week die AON kast die je recentelijk postte aan de GP Duuringlaan :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
JerryJerryJerry schreef op maandag 26 april 2021 @ 19:26:
[...]

Eigenlijk dan al sinds vorig jaar zomer, want toen begonnen ze in Ugchelen blijkbaar al met PtoMP.

@Barre73 zag em toevallig nog staan vorige week die AON kast die je recentelijk postte aan de GP Duuringlaan :)
Zoals bij elke grote verandering worden er eerst pilot/leerprojecten gedaan. Dat was er eentje van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Heb je bij PON ook eerst een DP waar de kabels van de huisaansluitingen op een 96-voudige kabel (per 2 DP's) worden aangesloten of gaat het van een huisaansluiting meteen naar een OAP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
TimoDimo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:02:
Heb je bij PON ook eerst een DP waar de kabels van de huisaansluitingen op een 96-voudige kabel (per 2 DP's) worden aangesloten of gaat het van een huisaansluiting meteen naar een OAP?
Staat het antwoord hier niet van @Barre73 ?
Barre73 schreef op maandag 19 april 2021 @ 19:11:
[...]

Een point to point netwerk is opgebouwd uit een PoP voor 2500 tot 3500 woningen en van daaruit 96 vezelige kabels in een buiskabel. In de straat worden die in een distributiepunt gelast op 48 klantkabels die elk 2 vezels hebben. Sinds jaren is dat distributiepunt een ondergrondse box. Behalve in Hilversum en (blijkbaar) in Amersfoort waar is gekozen voor een bovengrondse versie in de vorm van een klein kastje. Dat is dus 1 kastje per 48 woningen..
In een modern point to multipoint netwerk zit 1 PoP voor tienduizenden woningen en van die OAP kasten zijn er lang zoveel niet. Zoals op de foto een stukje terug te zien is kunnen er 8 stuks 96-voudige lades in waar woningen op aangesloten worden. Minus de reserve zit je dan rond de 700 aansluitingen per kast. Een flink verschil zou ik zo zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimoDimo
Soundwork schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 21:53:
[...]

Staat het antwoord hier niet van @Barre73 ?

[...]
Ik kan dat er niet uithalen in ieder geval. ;) Ik vermoed dat het ook bij PON eerst naar een 96-voudige kabel gaat via een DP dus. Want anders zouden er in een OAP veel dikke bundels van die huisaansluiting DAC-kabels (6 mm diameter) binnenkomen. Als dat er 700 zijn lijkt me dat wat te veel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
TimoDimo schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:19:
[...]

Ik kan dat er niet uithalen in ieder geval. ;) Ik vermoed dat het ook bij PON eerst naar een 96-voudige kabel gaat via een DP dus. Want anders zouden er in een OAP veel dikke bundels van die huisaansluiting DAC-kabels (6 mm diameter) binnenkomen. Als dat er 700 zijn lijkt me dat wat te veel worden.
Klopt. In de OAP zitten nu de lades waar de 96vz kabels op afgelast worden. Dus er zit een DP tussen OAP en woningen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melvin.P
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 01-06 20:41
Bij ons ging het aanleggen van glasvezel als volgt. Niet bedoeld als vervelend geklaag, maar het ging allemaal niet vanzelf. Misschien heeft iemand iets aan deze info, wie weet wie er meeleest, en dan ben ik het even kwijt. ;-)

In 2019 kondigden KPN NetwerkNL en T-Mobile aan glasvezel te gaan aanleggen in Den Haag Segbroek. Eind juni gaf ik KPN NetwerkNL de gevraagde toestemming voor het plaatsen van een gratis glasvezelaansluiting. Ze waren duidelijk over de procedure; je geeft toestemming, er komt een schouwer/voorbereider, ze gaan graven, en komen afmonteren. Trams met reclame reden voorbij mijn raam.

Het bleef daarna langdurig stil. De hele planning leek op een gegeven moment zelfs van tafel, de website had eigenlijk niets te melden over mijn adres. Maanden verstreken en ik informeerde af en toe eens hoe het verder zou verlopen, maar niemand wist het. Een dieptepuntje was dat ik via KPN NetwerkNL bij een partij terecht kwam die alleen voor T-Mobile werkte.

Via de media kregen we wel een en ander mee. Ook Tweakers schreef over hoe KPN en T-Mobile elkaar in de wielen probeerden te rijden. De roze kabels lagen inmiddels onder de stoep en men heeft aanleg van de oranje willen voorkomen.

Het duurde tot in de loop van 2020 tot KPN NetwerkNL de communicatie hervatte. Ze stelden ‘er niet uitgekomen te zijn met de andere partij’ en verder te gaan met de aanleg van hun eigen netwerk. Een echte planning werd niet gedeeld, maar de radiostilte was voorbij. Maar, terug naar de kern; een voorbereider/schouwer had ik nog niet gezien.

Met het geloof dat het wel goed zou komen met die glasvezel, was ik intussen KPN-klant geworden en bleef ik mij opstellen als geïnteresseerde consument. Ik ging zelfs heel burgerlijk naar een glasvezel-informatiemiddag maar ik trof een leeg Regentesseplein aan.

Een voorbereider/schouwer kwam maar niet, ook niet op uitnodiging, en ik hield de postcodecheck op de website in de gaten. Uiteindelijk verscheen daar een melding dat men in overleg was met de Vereniging van Eigenaren. Opmerkelijk, want wij zijn een zelfstandige VvE van 3 en wij hadden nog geen telegram uit Rijssen gehad.

Ik heb er natuurlijk alle begrip voor dat aanwezigheid van een VvE, hoogbouw of splitsing een extra vinkje vraagt. Daarom benaderde ik KPN NetwerkNL namens onze VvE om toestemming te geven voor de werkzaamheden, naast dat we allerdrie individueel een aansluiting hadden aangevraagd.

Een onmogelijke opgave. De vraag leek niet verstaan te worden en ik heb alle mogelijke antwoorden gehad. Van ‘u krijgt het helemaal niet’ tot ‘niks aan de hand, het komt vanzelf’. Op een gegeven moment kwam in elk geval wel naar voren dat we niet met de normale aansluitronde meegenomen zouden worden omdat de situatie afwijkend is. Begrijpelijk, misschien, maar niet pragmatisch. Mijn situatie beneden is namelijk niet anders dan die van de niet-gesplitste huizen op het rijtje. Ik kon vooral slecht hebben dat het toen ineens over tijdtekort voor voorbereiding ging, terwijl ik al maanden probeerde zaken af te stemmen.

Een voorbereider/schouwer had ik nog steeds niet gezien, maar in december ging ineens de stoep open. De oranje sprieten stonden klaar. Ik probeerde nog steeds tevergeefs namens de VvE de nodige administratie op orde te brengen. Via KPN NetwerkNL en VolkerWessels Telecom had ik inmiddels contact met uitvoerder Introbouw, die mij alles goed kon uitleggen, maar vooral vertelde gewoon eerst opdracht te moeten krijgen. En die was er voor ons adres gewoon niet.

Tot ik onlangs op LinkedIn met een manager bij KPN in contact kwam, die bereid was bovenstaande aan te horen én mij beloofde er persoonlijk aan te zullen doen wat hij kan. En dat had effect! Er werd ineens een schouw ingepland en daarna had ik een heel ander gesprek met de uitvoerder, over plaatsingsdocumenten, en eindelijk een datum.

En toch werd de discrepantie tussen KPN NetwerkNL en de uitvoerder des te meer duidelijk. Waarom keek de schouwer alleen bij mij? Volgens de uitvoerder kunnen ze helemaal niet eerst bij iedereen schouwen, zoals KPN het schetst. Er is mij wel uitgelegd dat ongeveer elke stap in ons proces verkeerd was gegaan. Maar goed, we hadden een datum en afgelopen maandag was het zover.

Ik moest even in mijn vuistje lachen toen de kabel voor mijn woning niet lang genoeg was, om de aansluiting op de gewenste plek te plaatsen. Dat krijg je ervan, als je anderhalf jaar de afgesproken schouw niet uitvoert en dan maar kabels gaat leggen. Na overleg met de voorman mocht de kabel aangelast worden. Gevoelsmatig minder ideaal, maar ik denk dat ik mij daar geen zorgen om hoef te maken.

Onduidelijkheid blijft voor mij van begin tot eind het kernwoord. Een vraag die ik ook gesteld heb, is of KPN NetwerkNL direct het glasvezelkastje plaatst, tussen de aansluiting en het modem. De antwoorden van KPN NetwerkNL en provider KPN waren volstrekt tegenstrijdig. Pas nu aanwezigheid van de aansluiting in de systemen staat, kon KPN mij vertellen dat er nog een monteur moet komen om het kastje te plaatsen.

Nog twee weken geduld, dan is dat ook zover. En ach, dan lopen we nog steeds voor op het gros van Nederland. Ik ben er blij mee, maar vind het jammer dat het allemaal zo suboptimaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Goed verhaal en tot op zekere hoogte ook wel herkenbaar.
Volgens mij is de crux dat de communicatie - voor zover aanwezig - systeemgericht is en niet klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Hageneis schreef op donderdag 29 april 2021 @ 08:28:
Goed verhaal en tot op zekere hoogte ook wel herkenbaar.
Volgens mij is de crux dat de communicatie - voor zover aanwezig - systeemgericht is en niet klantgericht.
De communicatie is wel klantgericht maar systeem gebaseerd. Dus het staat en valt met het op de juiste wijze vullen en bijhouden van de systemen op adresniveau. Dat wordt gedaan door de aannemers zelf.
Voor meer achtergrond:
https://www.emerce.nl/cas...irstgedachte-noodzakelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hageneis
Dank je @Barre73. Hiermee bevestig je dus dat de communicatie systeemgericht is.
Of als je wilt aanbodgestuurd i.p.v. vraaggestuurd.
Zoals @Melvin.P al aangaf krijg je dan als klant met een vraag nooit een goed antwoord of gaan medewerkers voor je aan de slag om een probleem op te lossen. Dan moet je toevallig contact krijgen met een manager of zoals in mijn geval met de CEO. Dan kan het ineens allemaal wel.
Daar mogen die managers en vooral de CEO zich echt wel eens iets van aan gaan trekken, hoor! Dit kost nu veel geld en op termijn gaat dit ook klanten kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Hageneis schreef op donderdag 29 april 2021 @ 09:53:
Dank je @Barre73. Hiermee bevestig je dus dat de communicatie systeemgericht is.
Of als je wilt aanbodgestuurd i.p.v. vraaggestuurd.
Zoals @Melvin.P al aangaf krijg je dan als klant met een vraag nooit een goed antwoord of gaan medewerkers voor je aan de slag om een probleem op te lossen. Dan moet je toevallig contact krijgen met een manager of zoals in mijn geval met de CEO. Dan kan het ineens allemaal wel.
Daar mogen die managers en vooral de CEO zich echt wel eens iets van aan gaan trekken, hoor! Dit kost nu veel geld en op termijn gaat dit ook klanten kosten.
Tja... hier kan ik niet zoveel op zeggen lijkt me..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
Barre73 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 10:27:
[...]

Tja... hier kan ik niet zoveel op zeggen lijkt me..
Jawel hoor, dat hij gelijk heeft namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Mel33 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 13:02:
[...]

Jawel hoor, dat hij gelijk heeft namelijk.
Ja en nee. Als de aannemers inderdaad zo ver zijn dat die databases goed gevuld worden en vooral goed bijgehouden worden, dan kan je ook een andere benadering kiezen. Bijvoorbeeld een eigen portal. Dat heeft korte tijd bestaan bij Reggefiber en dat werkte op zich goed maar wel zolang het door de aannemer goed wordt bijgehouden.
Tot die tijd is het niet erg dat klanten bellen maar dan moet je ook een goede opgeleide klantenservice hebben. IS ook niet altijd makkelijk.

En tot slot moet ik kwijt dat het zoveel gecompliceerder is dan hier wordt voorgedaan. En ik kan en mag niet alles uitleggen om meer begrip te kweken. De keten is zoveel ingewikkelder geworden in de afgelopen jaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Laatst online: 13:16
@Barre73 , je had mij een top uitleg gegeven over glasvezel in mijn wijk maar toch nog even het volgende :
ik zit volgens jou met mijn glas aansluiting op de Messinastraat aangesloten.
Nu is er een stroomstoring hier waarbij sommige huizen geen stroom hebben en anderen wel.
(Liander staat voor de deur, kruising is ook stroomloos, er staat bij een andere kruising een aggregaat om die stoplichten van stroom te voorzien)
Maar nu komt de vraag : ik heb stroom en mijn (xs4all) glas vezel werkt gewoon.
Andere buren hebben ook stroom maar de (kpn) glas vezel verbinding is down.
Kan het zijn dat deze buren op de Borneolaan 8 zitten aangesloten en dat gezien de lengte van de onderbreking dat die wijk-centrale uit de lucht is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
kevertje1977 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 17:58:
@Barre73 , je had mij een top uitleg gegeven over glasvezel in mijn wijk maar toch nog even het volgende :
ik zit volgens jou met mijn glas aansluiting op de Messinastraat aangesloten.
Nu is er een stroomstoring hier waarbij sommige huizen geen stroom hebben en anderen wel.
(Liander staat voor de deur, kruising is ook stroomloos, er staat bij een andere kruising een aggregaat om die stoplichten van stroom te voorzien)
Maar nu komt de vraag : ik heb stroom en mijn (xs4all) glas vezel werkt gewoon.
Andere buren hebben ook stroom maar de (kpn) glas vezel verbinding is down.
Kan het zijn dat deze buren op de Borneolaan 8 zitten aangesloten en dat gezien de lengte van de onderbreking dat die wijk-centrale uit de lucht is ?
Het kan dat er een complete PoP (wijkcentrale) uit ligt, ondanks dat er een noodstroom voorziening aanwezig is kan het voorkomen dat de ene unit (DSLAM) wel draait en de andere uitvalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Soundwork schreef op donderdag 29 april 2021 @ 19:50:
[...]

Het kan dat er een complete PoP (wijkcentrale) uit ligt, ondanks dat er een noodstroom voorziening aanwezig is kan het voorkomen dat de ene unit (DSLAM) wel draait en de andere uitvalt.
Dat zou wel heel ongelofelijk toevallig zijn zeker als dan iemand met XS4all wel signaal heeft en met KPN niet. Dat zijn toch echt geen aparte Dslams.

@kevertje1977 er zit geen wijkcentrale op de Borneo straat 8. Dat heb ik je al uitgelegd. Daar zit een KPN telefooncentrale , geen FttH PoP.
Alle woningen in jullie (hele) ruime omgeving zitten op dezelfde PoP aan de Messinastraat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Barre73 schreef op donderdag 29 april 2021 @ 21:07:
[...]

Dat zou wel heel ongelofelijk toevallig zijn zeker als dan iemand met XS4all wel signaal heeft en met KPN niet. Dat zijn toch echt geen aparte Dslams.
Dat klopt, maar soms zitten in een PoP wel meerdere DSLAM units die apart een eigen voeding hebben.
Dat XS4ALL en KPN klanten op dezelfde DSLAM's zitten, is mij bekend. De operator is KPN WBA.
Overigens kan het ook zo zijn dat de adapter van de NT een "tik" gehad bij de KPN klant, maar dan zou ook het powerlampje uit moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:52
Bij mijn gevel steken er al een aantal maanden nu sprietjes uit de tegels. Centimeter of 10. Nu vroeg ik me af hoe ze dat verder gaan aansluiten. Ik woon op 1 hoog en dus waarschijnlijk wordt het tegen de gevel aan gezet en vervolgens naar binnen. Maar lassen ze dan weer een stuk kabel aan die sprietjes? Want met 10 cm gaan ze het niet redden :+

Ben ook bang dat er straks zo'n veegmachine van de gemeente even het onkruid aan de gevel komt verwijderen en die dan per ongeluk die sprietjes meepakt met z'n staalborstel :x

Iemand een idee hoe dit werkt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Die vezel is opgerold in de grond gelegd en een klein deel steekt eruit zodat ze em terug kunnen vinden. Er ligt zeer waarschijnlijk genoeg om alles aan te sluiten tot in jouw woning. Langs de gevel doen ze niet zo snel. Eerder via de meterkast in de woning/pand eronder naarboven. Doorgaans zitten meterkasten op elkaar gestapeld. Tenminste als de woning erboven al was gepland toen het gebouw werd gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Barre73
Caelorum schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 14:49:
Die vezel is opgerold in de grond gelegd en een klein deel steekt eruit zodat ze em terug kunnen vinden. Er ligt zeer waarschijnlijk genoeg om alles aan te sluiten tot in jouw woning. Langs de gevel doen ze niet zo snel. Eerder via de meterkast in de woning/pand eronder naarboven. Doorgaans zitten meterkasten op elkaar gestapeld. Tenminste als de woning erboven al was gepland toen het gebouw werd gemaakt.
Langs de gevel is juist wat tegenwoordig veel meer geprobeerd wordt. Minder afhankelijkheid van bewoners en vaak zit er al iets aan de gevel waarmee gecombineerd kan worden (Ziggo bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-06 23:44
Barre73 schreef op zaterdag 1 mei 2021 @ 20:51:
[...]

Langs de gevel is juist wat tegenwoordig veel meer geprobeerd wordt. Minder afhankelijkheid van bewoners en vaak zit er al iets aan de gevel waarmee gecombineerd kan worden (Ziggo bijvoorbeeld).
Klopt dit gebeurd nu veel in oude flat woningen die meestal 3/4 hoog zijn.In Nijmegen neerbosch zie je dit nu veel gebeuren daar waren ze flink bezig hoogwerker erbij goten open en kabels er in. dan komen ze vaak ook gelijk uit in de woonkamer, aangezien meterkasten in deze woningen te onhandig zitten je geen kant op kan als provider zijnde met kabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Weer wat geleerd :-) zolang het maar geen Belgische toestanden worden ^_^

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:38
Weet iemand hoe het in z'n werk gaat als je in een relatief groot flatgebouw woont? Ik neem aan dat er dan voor het gehele gebouw 1 punt is waar het vanaf de straat binnenkomt en het in het gebouw dan verder wordt verdeeld.

Trekt KPN dan ook de kabels voor jou door het hele gebouw naar jouw appartement? Ik woon ook nog eens helemaal bovenin op de hoek :) Dus er moet nogal wat kabel aan te pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Justevo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:48:
Weet iemand hoe het in z'n werk gaat als je in een relatief groot flatgebouw woont? Ik neem aan dat er dan voor het gehele gebouw 1 punt is waar het vanaf de straat binnenkomt en het in het gebouw dan verder wordt verdeeld.

Trekt KPN dan ook de kabels voor jou door het hele gebouw naar jouw appartement? Ik woon ook nog eens helemaal bovenin op de hoek :) Dus er moet nogal wat kabel aan te pas komen.
Ik zie dat jouw bericht wel weggehaald is uit het KPN topic en hierheen verplaatst, maar de antwoorden niet.
Dan maar even mijn antwoord:

Het varieert per gebouw. De twee dingen die het meeste ziet:
1) dikkere glasvezelkabel via decentrale invoer naar een technische ruimte, daar een verdeelkasten vanaf die kast de klantkabels door het gebouw heen trekken via de bestaande kabelgoten en doorvoeren.

2) alles buitenom met kabelgoten aan de muur. 1 kabelgoot per "streng" van woningen die op elkaar gestapeld zijn.

In beide gevallen moet dit met de pandeigenaar worden vastgelegd (VVE, woningbouw of wellicht 1 commerciële eigenaar) en de FTU moet altijd zo worden geplaatst dat je als bewoner je apparatuur makkelijk kan aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Soundwork
Justevo schreef op maandag 3 mei 2021 @ 12:48:

Zoals @Barre73 al schetst zijn er diverse opties.
Bij mij was het voordeel dat "intern" in het gebouw de glasvezelkabels al getrokken waren in combinatie met afmonteren FTU's in meterkasten. In de parkeergarage naast de bergingen was een "KPN ruimte" gemaakt waar alle glasvezelkabels samenkomen. Toen het netwerk werd aangelegd buiten het gebouw, hoefde alleen de "voeding" vanuit PoP te worden ingeblazen naar deze KPN ruimte. En dan lassen.

Als het een bestaand flatgebouw is met alle bewoners er al in, dan is die ruimte er uiteraard niet maar ik denk wel dat er "ergens" een intern verdeelpunt komt. Het nadeel wat je altijd hebt bij achteraf aanleggen van glasvezel in flatgebouwen is dat alle bewoners wel goedkeuring moeten geven voor het "doortrekken" van de vezel naar de bovenste woningen.

Acties:
  • +21 Henk 'm!

• Barre73
Voor degenen die het leuk vinden een overzicht van FTU's van KPN Netwerk NL (voorheen Reggefiber) en bijbehorende (O)NT's en patchcovers van KPN of anderen)
**Laatste update 5 oktober 2021

Eerst een korte uitleg:
FTU is de grondplaat waarin de kabel eindigt. De vezel in de kabel is daarbinnen afgelast op een connector.
NT of ONT: Een actief apparaat dat zorgt voor omzetting van licht naar ethernet en vice versa. Wordt ook wel mediaconverter genoemd. ONT als het PON is. NT als het geen PON is.
Patchcover: stukje plastic dat er voor zorgt dat je op de verborgen connector die in de FTU zit, netjes een glaskabeltje kan klikken, zonder de FTU open te hoeven maken. Dat glaskabeltje kan dan weer lopen naar een eigen router, een losse mediaconverter of ONT.

FTU's door Reggefiber/KPN NetwerkNL gemonteerd in chronologische volgorde, de laatste twee kunnen worden voorzien van een patchcover om direct een glasvezelkabeltje te kunnen aansluiten die dan weer naar een mediaconverter, ONT of een eigen router met SFP module gaat.
De eerste twee kunnen ook direct met een glasvezeltje worden aangesloten zoals bijvoorbeeld T-Mobile doet maar dat kan alleen met een aanwezige lege blindkap waar je dan een gaatje in maakt, kabeltje doorheen en direct op de pigtail van de FTU klikken.. Maar niet met een eigen patchcover dus. Is meer creatief knutselen..

GN01 van Genexis: Hiervoor is geen NT meer leverbaar. Daarom is er een omweg bedacht: Als er voor het eerst een actieve dienst op deze FTU wordt aangevraagd wordt er gebruik gemaakt van een ombouwsetje die ervoor zorgt dat de actieve NT voor de GN02 (zie hieronder) er op past:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jTm2SbEUCDjBvobPUdAMemaM/full.jpg

GN02 van Genexis, ook bekend als FXP-100 (het bovenste deel is leeg en dient alleen als blindkap). Connector: SC/PC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/i2eETFYFsRcTJyXLJCBedpnh/full.jpg

Voor de GN02 wordt bij het activeren het bovenste lege deel verwijderd en vervangen voor onderstaande Mediaconverter bij KPN met alleen een UTP aansluiting die naar de provider-router leidt (voor oude abonnementen met coax aansluiting is het ongeveer dezelfde maar dan met UTP poorten voor internet, televisie en telefonie+een coax aansluiting). De oudere versies kunnen maximaal 100 Mbit doorvoeren. Nieuwe versies Gigabit. Zoals op onderstaande foto te zien staat dat er ook op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gkqamrUC3wh1K5XaN6NvFmgL/full.jpg

TY01 (ook bekend als UFTU) van Tyco, kan in wit of oranje zijn gemonteerd. Connector: SC/PC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X3Ei6TrcXAq0ILpsbpn5aK82amM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4KgzUSqtkLdfZ6vj13EH2pf.jpg?f=fotoalbum_large

Bij de TY01 / U-FTU wordt voor KPN en aanverwanten onderstaande mediaconverter gebruikt (er is ook een donkergroene/grijze versie van Genexis maar die is ook als 100 Mbit versie ingezet, dus let op welke je in handen hebt):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nMJWxwXeMVZwmyUmgudTOkoe/full.jpg

De patchcover voor de TY01 / U-FTU:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9olGfnCfgVO8ta3f9qXJE1IW/full.jpg

En tot slot de meest recente FTU die nu overal wordt geplaatst, zowel bij bestaande woningen, nieuwbouw woningen als vervanging van kapotte FTU's, de TK01 van TKF. Connector: SC/APC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/3QQf2TlhjV85MYvVJ1UWjgwj/full.png

Hierop past deze NT:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7oHJCQgmWoA1PX2JcdMOSWZZ/full.jpg

Of de nieuwe versie van Genexis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TvuoCbaFo7eOIaf58kMJlSdFpc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xdNCUUmtX0GFcGMKJnaSfJX9.jpg?f=user_large

En de patchcover voor deze TK01:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/uDkvKAjW0wnVo4b4MFUnyrFC/full.jpg

Indien deze TK01 FTU wordt geplaatst in een gebied waar KPN GPON levert, dan wordt er gebruik gemaakt van een patchcover en een losse ONT (een NT voor GPON). Deze NT is niet zomaar uitwisselbaar door de klant aangezien deze geactiveerd en aangemeld moet worden via de monteursapp!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tBe3HMHW2LH2vgOEylPOnjQvDIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITqNHvxTCcjHpo2gL3EfeNcz.jpg?f=fotoalbum_large

Indien de provider een XGS-PON lijn aanvraagt bij KPN WBA wordt de onderstaande opklikbare Genexis gebruikt en dus geen losse ONT meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68FDpW37frdOsN391IfDiOwXEVM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wfn0WVF9lQeWvYgmCBE2AktS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 28-11-2023 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 10:57
Heel duidelijk verhaal, Barre73 maar ik heb nog een vraag: KPN heeft bij ons tot in de meterkast dat witte kastje die TK01 FTU van de laatste foto opgehangen. Volgens de VVE gaan ze nog een aparte afspraak maken om glasvezel door te trekken naar de woning.
Maar dat zwarte kastje wordt dat nog aangesloten of pas op het moment dat ik naar een glasvezel provider overstap? (zou in mijn geval toch nog dan XS4all zijn)

Mijn grootste probleem, ook in andere topics hier te lezen is dat ik nog steeds van de meterkast naar de woonkamer iets van 40m kabel te overbruggen heb. Omdat er ook al glasvezel van de Rekam (straks deltafiber) tot in de meterkast ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Johandmc schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 14:51:
Heel duidelijk verhaal, Barre73 maar ik heb nog een vraag: KPN heeft bij ons tot in de meterkast dat witte kastje die TK01 FTU van de laatste foto opgehangen. Volgens de VVE gaan ze nog een aparte afspraak maken om glasvezel door te trekken naar de woning.
Maar dat zwarte kastje wordt dat nog aangesloten of pas op het moment dat ik naar een glasvezel provider overstap? (zou in mijn geval toch nog dan XS4all zijn)

Mijn grootste probleem, ook in andere topics hier te lezen is dat ik nog steeds van de meterkast naar de woonkamer iets van 40m kabel te overbruggen heb. Omdat er ook al glasvezel van de Rekam (straks deltafiber) tot in de meterkast ligt.
Eerst de FTU ophangen en later de kabel doortrekken is zeer ongebruikelijk maar het gebeurt wel eens.
Jouw probleem zou niet eens mogen worden gecreëerd. Als jij de FTU niet kan gebruiken omdat er geen relatief simpele manier is om bij de apparatuur (TV en zo) te komen, dan mag ie daar niet geplaatst worden. Dan moet er een andere/betere manier worden bedacht, eventueel zelfs buitenom.
Kan of mag dat allemaal niet, dan zou er helemaal niet geplaatst mogen worden.

Het zwarte kastje krijg je pas bij het activeren van een abonnement inderdaad. Wie niet op glasvezel overstapt heeft alleen de witte TK01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whatagwaan
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 15-10-2023
Ik heb buiten een oranje draadje uit de grond steken. Deze it niet in de buur van de meterkast, maar waar nu de Ziggo aansluiting zit en waar vroeger de telefoon aansluiting zat. Dit is in de hoek van de kamer.

Wat ik wil weten.
Het kastje wat binnen komt, kan daar direct de tv op? is dit de modem?
Of komt er nog een apart kaste bij?
En welke modem levert KPN?

p.s. er kunnen nog meer vragen komen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Whatagwaan schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 19:41:
Ik heb buiten een oranje draadje uit de grond steken. Deze it niet in de buur van de meterkast, maar waar nu de Ziggo aansluiting zit en waar vroeger de telefoon aansluiting zat. Dit is in de hoek van de kamer.

Wat ik wil weten.
Het kastje wat binnen komt, kan daar direct de tv op? is dit de modem?
Of komt er nog een apart kaste bij?
En welke modem levert KPN?

p.s. er kunnen nog meer vragen komen :-)
De oranje draad komt dan straks het huis binnen en wordt afgewerkt op een plastic wit kastje, de TK-01 (zie mijn post een stukje terug met alle foto's). Daar kan je nog niks mee.
Pas als je een provider kiest en een abonnement neemt komt er een actief kastje op of naast. Dat laatste hangt af van de provider. En aan dat kastje komt de router (modems bestaan niet bij glasvezel).

Vragen over soorten modems/routers graag in het Tweakers topic van die provider stellen. Of gewoon even op KPN.com kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Sluit KPN glasvezel eigenlijk ook nog aan of graven ze alleen? Overal in Groningen waar ik kom zie ik sprietjes uit de stoep steken, maar duurt al maanden voordat ze het naar binnen trekken :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:39
spokje schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:25:
Sluit KPN glasvezel eigenlijk ook nog aan of graven ze alleen? Overal in Groningen waar ik kom zie ik sprietjes uit de stoep steken, maar duurt al maanden voordat ze het naar binnen trekken :?
De sprietjes zijn de glasvezel buizen. Versimpelde versie:
Team A legt de buizen in de grond.
Is dat klaar komt Team B de glasvezel binnen brengen.
Is dat klaar komt Team C de glasvezel afmonteren.

Dit gebeurt opvolgend dat niet de arbeiders van het volgende team op op het vorige team staan te wachten want dat is puur verlies.

Er is een oude aflevering van Top Gear waar ze zoiets laten zien met een rotonde asfalteren. Normaal duurt dat weken, zij doen het in 1 dag, maar tegen heel veel hogere kosten.
(Seizoen 9, aflevering 1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
swhnld schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 09:42:
[...]

De sprietjes zijn de glasvezel buizen. Versimpelde versie:
Team A legt de buizen in de grond.
Is dat klaar komt Team B de glasvezel binnen brengen.
Is dat klaar komt Team C de glasvezel afmonteren.

Dit gebeurt opvolgend dat niet de arbeiders van het volgende team op op het vorige team staan te wachten want dat is puur verlies.

Er is een oude aflevering van Top Gear waar ze zoiets laten zien met een rotonde asfalteren. Normaal duurt dat weken, zij doen het in 1 dag, maar tegen heel veel hogere kosten.
(Seizoen 9, aflevering 1)
Ah oké, nou vind het allemaal enorm lang duren. Ze knallen zo'n straat open, leggen die kabel en straat weer dicht. Lijkt me dat kabels de gevel binnen brengen wat langer dan een dag per straat kost. Ik zie in mijn directe omgeving dat nog nergens gebeurd. Lijkt nog jaren te gaan duren op deze manier :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
spokje schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 10:01:
[...]

Ah oké, nou vind het allemaal enorm lang duren. Ze knallen zo'n straat open, leggen die kabel en straat weer dicht. Lijkt me dat kabels de gevel binnen brengen wat langer dan een dag per straat kost. Ik zie in mijn directe omgeving dat nog nergens gebeurd. Lijkt nog jaren te gaan duren op deze manier :p
Het klopt wel dat het in Groningen momenteel anders loopt dan normaal. Het graven gaat sneller dan verwacht en daar gaan ze ook mee door. Gevolg is wel dat het huisaansluiten langer kan duren dan de normale 9 tot 12 weken na het graven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 13:45:
[...]

Het klopt wel dat het in Groningen momenteel anders loopt dan normaal. Het graven gaat sneller dan verwacht en daar gaan ze ook mee door. Gevolg is wel dat het huisaansluiten langer kan duren dan de normale 9 tot 12 weken na het graven.
Ik begreep juist dat de gemeente moeilijk deed over de snelheid :P

https://www.rtvnoord.nl/n...schroefd-na-stoepklachten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
krakendmodem schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:41:
[...]

Ik begreep juist dat de gemeente moeilijk deed over de snelheid :P

https://www.rtvnoord.nl/n...schroefd-na-stoepklachten
Storm in een glas water. De snelheid van aanleggen heeft niet zo veel te maken met hoe goed of slecht het straatwerk achterblijft. Dat laatste is gewoon een gevolg van slechte stratenmakers in de ploeg. Of geen stratenmakers eigenlijk. Maar gewoon grondwerkers die het er even bij moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Barre73 schreef op vrijdag 14 mei 2021 @ 22:58:
[...]

Storm in een glas water. De snelheid van aanleggen heeft niet zo veel te maken met hoe goed of slecht het straatwerk achterblijft. Dat laatste is gewoon een gevolg van slechte stratenmakers in de ploeg. Of geen stratenmakers eigenlijk. Maar gewoon grondwerkers die het er even bij moeten doen.
Ergens kijk ik niet raar op van de reactie van de gemeente. Eerst aanleg toejuichen en vervolgens zeuren is iets wat ze in Groningen goed kunnen ;). En niet alleen met de aanleg van glasvezel maar ook met andere projecten in de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
krakendmodem schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:04:
[...]

Ergens kijk ik niet raar op van de reactie van de gemeente. Eerst aanleg toejuichen en vervolgens zeuren is iets wat ze in Groningen goed kunnen ;). En niet alleen met de aanleg van glasvezel maar ook met andere projecten in de gemeente.
Zou je dat voor heel Nederland willen zeggen? This zeker niet alleen maar in Groningen hoor. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
Mel33 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:11:
[...]

Zou je dat voor heel Nederland willen zeggen? This zeker niet alleen maar in Groningen hoor. ;)
Nou, in dit geval ken ik de organisatie van deze gemeente en zijn er best wat projecten waar men eerst enthousiast van start gaat en na enkele maanden van terugkomen.

Dat zal uiteraard ook op andere plekken zo zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12-06 10:57
Barre73 schreef op woensdag 5 mei 2021 @ 20:29:
Copy paste van mijn eigen stukje in het XS4all topic. Hoort eigenlijk vooral hier thuis denk ik:

Voor degenen die het leuk vinden een overzicht van FTU's van KPN Netwerk NL (voorheen Reggefiber) en bijbehorende NT's van KPN of anderen)
**Laatste update 09 december 2020

FTU's door Reggefiber gemonteerd in chronologische volgorde, de laatste twee kunnen worden voorzien van een patchcover om direct een glasvezelkabeltje te kunnen aansluiten die dan weer naar een mediaconverter, ONT of een eigen router met SFP module gaat.
De eerste twee kunnen ook direct met een glasvezeltje worden aangesloten zoals bijvoorbeeld T-Mobile doet maar dat kan alleen met een aanwezige lege blindkap waar je dan een gaatje in maakt, kabeltje doorheen en direct op de pigtail van de FTU klikken.. Maar niet met een eigen patchcover dus.

GN01 van Genexis: Hiervoor is geen NT meer leverbaar. Daarom is er een omweg bedacht: Als er voor het eerst een actieve dienst op deze FTU wordt aangevraagd wordt er gebruik gemaakt van een ombouwsetje die ervoor zorgt dat de actieve NT voor de GN02 (zie hieronder) er op past:
[Afbeelding]

GN02 van Genexis, ook bekend als FXP-100 (het bovenste deel is leeg en dient alleen als blindkap). Connector: SC/PC
[Afbeelding]

Voor de GN02 wordt bij het activeren het bovenste lege deel verwijderd en vervangen voor onderstaande Mediaconverter bij KPN met alleen een UTP aansluiting die naar de provider-router leidt (voor oude abonnementen met coax aansluiting is het ongeveer dezelfde maar dan met UTP poorten voor internet, televisie en telefonie+een coax aansluiting). De oudere versies kunnen maximaal 100 Mbit doorvoeren. Nieuwe versies Gigabit. Zoals op onderstaande foto te zien staat dat er ook op:
[Afbeelding]

TY01 (ook bekend als UFTU) van Tyco, kan in wit of oranje zijn gemonteerd. Connector: SC/PC
[Afbeelding]

Bij de TY01 / U-FTU wordt voor KPN en aanverwanten onderstaande mediaconverter gebruikt (er is ook een donkergroene/grijze versie van Genexis maar die is meestal geschikt voor maximaal 100 Mbit):
[Afbeelding]

De patchcover voor de TY01 / U-FTU:
[Afbeelding]

En tot slot de meest recente FTU die nu overal wordt geplaatst, zowel bij bestaande woningen, nieuwbouw woningen als vervanging van kapotte FTU's, de TK01 van TKF. Connector: SC/APC
[Afbeelding]

Hierop past deze NT:
[Afbeelding]

Of de nieuwe versie van Genexis:
[Afbeelding]

En de patchcover voor deze TK01:
[Afbeelding]

Indien deze TK01 FTU wordt geplaatst in een gebied waar KPN GPON levert, dan wordt er gebruik gemaakt van een patchcover en een losse ONT (een NT voor GPON). Deze NT is niet zomaar uitwisselbaar door de klant aangezien deze geactiveerd en aangemeld moet worden via de monteursapp!
[Afbeelding]
Apart, bij mij is door KPN een patchcover met los NT geplaatst al heb ik geen GPON maar dat zal wel gemak geweest zijn. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Mixpower schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:16:
[...]

Apart, bij mij is door KPN een patchcover met los NT geplaatst al heb ik geen GPON maar dat zal wel gemak geweest zijn. :+
Dat is een tijdje gedaan door gebrek aan NT's. Als het goed is heb je dan ook niet de NT die eigenlijk op je FTU hoort te zitten?

Pagina: 1 2 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie