[KPN] glasvezelaansluiting / losse kabel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:46
We hebben eind december een huis gekocht, daar ben ik al enkele maanden grondig aan het renoveren.
Nu is het tijd om voor een internetaansluiting te kijken. Op zoek naar welke bekabeling er waar binnen komt, vind ik een oranje glasvezel draad door de keldermuur, ca 2 meter lang; einde / afgeknipt.
Ik vind ook een telefoondraad verderop in de kelder, aan een PTT aansluitpunt en ernaast een ISDN aansluiting.
Verder nergens CAI te ontdekken.

Dus ik bel met KPN en leg uit dat ik best een abonnement wil, maar dat ik alleen een losse kabel heb. Vreemd, want volgens hen hebben zij in 2013 een aansluitpunt gemaakt voor glasvezel. Sja kan wezen, maar ik heb het niet. :?
Ik moest maar bellen dan met KPN netwerken. Ontzettend lang in de wacht, en een halsstarrig "zonder opdracht kunnen wij niets doen". Nou bij deze dan :) kom kijken en vertel hoe en wat. Nee, zo ging dat niet, ik moest eerst maar bij een provider een abo afsluiten en dan gingen ze pas in actie komen. En verwezen me weer terug naar KPN klantenservice.
great. Via FB webcare geprobeerd en de situatie wederom helemaal uitgelegd.
Je kunt dus diensten aanvragen bij een aanbieder (hopelijk KPN). We zullen dan voor je aan de slag gaan en tot de conclusie komen dat KPN NetwerkNL aan de slag moet, dat zal n.a.v. je leveringsvraag in gang gezet worden. Houd rekening met kosten om het aansluitpunt te herstellen.

De andere optie die je hebt is om mijnaansluitingen.nl in te schakelen om zo een opdracht te geven tot herstel van je aansluitpunt.
uh.... nou....

Maar goed, ik aanvraag ingediend bij mijnaasluiting, en daar kreeg ik binnen enkele minuten per mail een aanvraagnummer en dat zij er niets aan gaan doen en de bal hebben teruggekaatst naar KPN netwerken :| en ik hoor wel van hen.

Ondertussen dacht ik: ik vraag gewoon een abo aan bij KPN en we kijken wat er gebeurt. Dus de stappen online doorlopen en er staat letterlijk:
In sommige gevallen is een monteur noodzakelijk. Dit laten we na of tijdens je bestelling weten. Je kunt dan een afspraak maken om je internet kosteloos te laten aansluiten.
allrighty.

Dus ik weer terug op de chat: oh het is dus toch gratis? Jullie spreken elkaar tegen.
KPN: nee hoor, ik zie geen tegenstrijdigheden

8)7

Enkele uurtjes later, bevestiging per mail van KPN (provider):
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat zelf niet kunt doen. ( :| ) We hebben voor u al onderstaande afspraak met onze monteur gemaakt.

Datum: 21 mei

enz enz, duurt 1 a 2 uur
Zie je nou wel... gratis
Volgende dag, brief per mail van KPN netwerken:
..glasvezenaansluitpunt verplaatsen voor een bedrag van EUR 299,00 inclusief BTW...
:(

Dus, ik koppel dit weer terug aan FB webcare, en ik krijg geen enkele reactie meer erop.
Gisteravond wel een verzoek of ik even de enquete wil invullen over mijn ervaring met de webcare.
Oh dat wil ik wel hoor :Y

ik: Nou. De review ingevuld hoor!
KPN: Bedankt voor het invullen van van de review paQ!
ik: En jullie bedankt voor het nog steeds niet in staat zijn om duidelijkheid te geven KPN!

Ik heb op de brief van KPN netwerken direct gereageerd dat ik uiteraard niet akkoord ga met 299 euro aan kosten, maar ook van hen daarna niets meer vernomen.

Ik vind het een vrij bizarre manier van klanten'service' hoor. Niemand kan vooraf iets zeggen, kastje muur, nee hoor vinden wij helemaal niet, je moet betalen, nee het is gratis, jawel je moet betalen, misschien, we zeggen eigenlijk ook maar wat.

Goed, nu is dus de kwestie / vraag:
KPN vindt dat ik zelf niet een plastic aansluitblokje van 8,75 aan een glasvezel draadje kan koppelen. Dat aansluitpunt zit notabene BIJ de modem geleverd (dat is gisteren allemaal binnen gekomen)
Wat als nu de 21e er toch lastig wordt gedaan over dat aansluitpunt: ik wil hem immers (uiteraard) niet in de kelder maar bijv in de meterkast, desnoods in de woonkamer tegen de muur. En als het echt moet, boor ik zelf wel een doorvoer door de vloer naar boven, maar hell no dat ik 299 euro ga afrekenen.

Vooralsnog heb ik dus niets te maken met KPN netwerken, maar alleen met KPN die mijn internetaansluiting werkend en GRATIS komt opleveren de 21e... correct?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Lijkt verdacht veel hierop: :)

ehtweak in "[XS4all Glasvezel] Ervaringen en Discussie"
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:42:
...
KPN vindt dat ik zelf niet een plastic aansluitblokje van 8,75 aan een glasvezel draadje kan koppelen. Dat aansluitpunt zit notabene BIJ de modem geleverd (dat is gisteren allemaal binnen gekomen)
...
Je hebt het over een afgeknipte glasvezelkabel? M.a.w. die zit niet afgemonteerd op een FTU/NT (zoals de TK-01)?
En jij denkt dat zelf wel ff te doen? Heb je daar dan de juiste gereedschappen voor?

Wat betreft de andere kastje-naar-de-muur perikelen.
@Barre73 kom er maar in! ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Het lijkt er best wel op ja :D

Het aansluitpunt wat bij de modem zit, is echt veel kleiner.
Zal met het juiste gereedschap 15 min werk zijn.

Maar goed, zowel KPN als KPN netwerken geven geen reactie, dus ik heb nog steeds geen idee waar ik nou aan toe ben, behalve dat er de 21e iemand komt.

[ Voor 34% gewijzigd door paQ op 15-05-2021 12:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21:12
Hoop gedoe omdat je zelf veel beren op de weg ziet. Gewoon abo aanvragen, kpn monteur laten komen, die constateert een defecte/ontbrekende aansluitpunt (de gratis installatie/aanpassing betreft monteren NT). Die sturen kpn netwerk aan, en die regelt dan dat er een aansluiting komt op plek waar deze ook daadwerkelijk gebruikt kan worden, meestal de meterkast.
Als er kosten aan te pas komen krijg je eerst een offerte, in de meeste gevallen is het gewoon kosteloos.

Je hoeft zelf niks aan te vragen bij kpn netwerk of mijnaansluiting.nl, verhuizen van aansluitpunt doe je wanneer deze al aanwezig is en je deze ergens anders wilt. (bv van woonkamer naar meterkast)

[ Voor 17% gewijzigd door gjtm op 15-05-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 19:12
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:07:
Het lijkt er best wel op ja :D

Het aansluitpunt wat bij de modem zit, is echt veel kleiner.
Zal met het juiste gereedschap 15 min werk zijn.

Maar goed, zowel KPN als KPN netwerken geven geen reactie, dus ik heb nog steeds geen idee waar ik nou aan toe ben, behalve dat er de 21e iemand komt.
De vezel hoort afgemonteerd te zijn op een grondplaat (FTU).
Dat is eigendom van KPN NetwerkNL.
Op de FTU komt een NT of ONT, dat is iets dat de provider doet.

Ik denk niet dat jij het juiste gereedschap in huis hebt om even een vezel op een FTU te monteren, laat staan dat je een FTU in huis hebt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enforcer
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gewoon abbo nemen en een (gratis) monteursafspraak maken om het aan te sluiten, dan gaat het balletje vanzelf rollen... Hier hadden we ook een afgeknipte telefoondraad door de vorige bewoners dus er was geen ISRA punt, nu kan ik zelf wel iets in elkaar flansen maar gewoon gewacht tot de monteursafspraak, die heeft netjes een ISRA punt aangesloten en alles werkt meteen. Het zal bij glasvezel ongeveer hetzelfde gaan al zal je misschien iets langer moeten wachten omdat die glasvezel door een andere partij zal worden gemaakt en aangesloten.

-edit-
En over het algemeen zitten hier geen extra kosten aan verbonden, je kan aantonen dat je er net woont, dat de vorige eigenaren kennelijk iets hebben doorgeknipt waar jij ook geen weet van hebt, dus is het niet jou schuld, blablabla...

[ Voor 18% gewijzigd door Enforcer op 15-05-2021 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
okidoki. We gaan het meemaken de 21e. Ik had alleen de stille hoop dat het dan ook direct werd gefixt, maar als KPN netwerken zich daar weer tegenaan gaat bemoeien, dan kon het best nog een hele poos duren (aldus klantenservice KPN) En daar zit ik ook niet op te wachten eigenlijk. In dat geval zou ik wel gewoon weer een ziggo abo nemen, maar er is helemaal geen CAI in het huis :')

Die heb ik ook direct maar aangevraagd bij mijnaansluiting, als back-up / aternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Even doorbijten, lang plezier van ;)

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:36

vr6-only

Blub Blub

Gewoon abonnement aanvragen en de monteur constateert dat hij/zij niets kan doen en schiet een ticket in bij NetwerkNL. Die komen meestal binnen 14 dagen, veelal sneller en het probleem is opgelost.

Op voorhand word er inderdaad niets gedaan, want iedereen in de keten is taak gestuurd.

de vorige bewoners zullen het wel afgeknipt hebben.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
vr6-only schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 14:53:
Gewoon abonnement aanvragen en de monteur constateert dat hij/zij niets kan doen en schiet een ticket in bij NetwerkNL. Die komen meestal binnen 14 dagen, veelal sneller en het probleem is opgelost.

Op voorhand word er inderdaad niets gedaan, want iedereen in de keten is taak gestuurd.

de vorige bewoners zullen het wel afgeknipt hebben.
Tot die constateringen was ik zelf ook gekomen, maar het is fucking frustrerend dat de mensen wie je gaat betalen en de club die het in orde moet maken het vooraf ook gewoon allemaal niet weten / geen zin in hebben, elkaar tegenspreken, en dat dan vervolgens ontkennen 7(8)7
gjtm schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 12:15:

Je hoeft zelf niks aan te vragen bij kpn netwerk of mijnaansluiting.nl, verhuizen van aansluitpunt doe je wanneer deze al aanwezig is en je deze ergens anders wilt. (bv van woonkamer naar meterkast)
Dat was op aanraden van KPN klantenservice. Doe het zelf via mijnaansluiting.

[ Voor 21% gewijzigd door paQ op 15-05-2021 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 15:44:
[...]
maar het is fucking frustrerend dat de mensen wie je gaat betalen en de club die het in orde moet maken het vooraf ook gewoon allemaal niet weten / geen zin in hebben, elkaar tegenspreken, en dat dan vervolgens ontkennen 7(8)7...
Tja, dat is het probleem van callcentre's. Die mensen lezen een scriptje op wat 80 procent van de calls dekt en als je in die overige 20% valt, beginnen ze basically gewoon te raaskallen
Dat zie je niet alleen bij ISP's maar net zo goed bij verzekeringen, belastingdienst, je woningverhuurder, etc, etc.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Brahiewahiewa schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 16:55:
[...]

Tja, dat is het probleem van callcentre's. Die mensen lezen een scriptje op wat 80 procent van de calls dekt en als je in die overige 20% valt, beginnen ze basically gewoon te raaskallen
Dat zie je niet alleen bij ISP's maar net zo goed bij verzekeringen, belastingdienst, je woningverhuurder, etc, etc.
yep, en een uurtje na mijn aanvraag wist KPN schijnbaar al dat er eea moest gebeuren. Dat dan weer wel :? bijzonder

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 11:42:

Wat als nu de 21e er toch lastig wordt gedaan over dat aansluitpunt: ik wil hem immers (uiteraard) niet in de kelder maar bijv in de meterkast, desnoods in de woonkamer tegen de muur. En als het echt moet, boor ik zelf wel een doorvoer door de vloer naar boven, maar hell no dat ik 299 euro ga afrekenen.
Als er geen connectors op de kabel zitten ben je wel ff een half uurtje bezig als je weet hoe het moet, daarna nog testen met een scope ter waarde van een Renault Megane :P en je hebt weer internet.

Dit keer twee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:10
Ik wordt getagd dus ik zal het kort uitleggen:
Op die kabel hoort inderdaad een hele grondplaat te zitten. Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V8XTB6RqezhCOPEdTionS6SNEks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3QQf2TlhjV85MYvVJ1UWjgwj.png?f=user_large

Die is er door een vorige bewoner blijkbaar afgeknipt. Heel vervelend maar er zal iemand moeten betalen voor de kosten van KPN NetwerkNL à 299 euro. Zij komen alleen op verzoek van een provider monteur. Dus helaas moet er eerst een monteur van KPN/T-Mobile/Online, etc... langs komen om dit te constateren en dan een ticket in te schieten.
Ik heb de processen niet bedacht maar zo werkt het wel.

Er is geen aanvraag nodig via mijnaansluiting.nl!!!
Die zal trouwens sowieso afgewezen worden aangezien er al een aansluiting is volgens de administratie. En dat klopt ook, zij het dat 'ie afgeknipt is.

@paQ waarom vind jij dat je niet hoeft te betalen? Wie zou er dan voor die glasvezelmonteur moeten opdraaien? (En nee, dat is niet een monteur van KPN die ook je Experiabox kan activeren).
Overigens zal die monteur waarschijnlijk wel meewerken aan plaatsing in de meterkast want dat heeft KPN Netwerk NL graag.

[ Voor 26% gewijzigd door Barre73 op 15-05-2021 19:03 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Barre73 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:16:
Ik wordt getagd dus ik zal het kort uitleggen:
Heel vervelend maar er zal iemand moeten betalen voor de kosten van KPN NetwerkNL à 299 euro.
Dat betaalt KPN dan maar zelf. Ik heb nu op 2 plekken zwart op wit staan dat het voor mij gratis is.
Verder reageert KPN netwerken niet op mijn reactie op hun schrijven.
Het ding van je afbeelding zit bij de modem meegeleverd. En ik begrijp uit hun correspondentie dat ze dat ding nou juist (kosteloos) komen aansluiten:
Uw afspraak met onze KPN monteur
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat niet zelf kunt doen. We hebben voor u al onderstaande afspraak met onze monteur gemaakt.

Datum: 21 mei 2021
Begintijd: tussen 13:00 en 15:00 uur
Eindtijd: kan later zijn dan 15:00 uur.

Onze monteur is ongeveer 1 uur bezig, maar voor de zekerheid plannen we 2 uur in. Zorg alstublieft dat u aanwezig bent. Hebt u eerder een andere leverdatum afgesproken? Dan komt deze te vervallen. De afspraakdatum met de monteur is uw nieuwe leverdatum.

Wilt u uw afspraak verzetten?
Doe dit dan makkelijk online via kpn.com/bestelstatus. En kies zelf een dag en tijd die u het beste uitkomt.

<4.png>
Afspraak verzetten
Heeft iemand bij u thuis last van verkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts?
Verzet dan uw monteursafspraak. We nemen uw veiligheid en die van onze monteurs heel serieus. Doe dit alstublieft ook.

Werkzaamheden monteur
De monteur zorgt ervoor dat uw internetverbinding werkt. Hij sluit maximaal 1 computer, laptop of tablet aan. En 1 vaste telefoon (als u die hebt). Ook test en verbetert de monteur uw wifinetwerk en geeft hij extra advies over het gebruik ervan.

Deze werkzaamheden zijn gratis.

De monteur maakt gebruik van de materialen in het installatiepakket. Meer informatie over wat de installatie inhoudt kunt u vinden op kpn.com/installatiemonteur. Wij raden u aan deze site goed te bekijken.
https://www.kpn.com/service/monteur/installatiemonteur.htm

Ze hebben dus direct na mijn aanvraag zelf al geconcludeerd dat het aansluitpunt op mijn adres moet worden aangepast, en die aanpassing is gratis.
Ik snap prima dat KPN netwerken geld wil zien voor hun werkzaamheden, maar die krijgen ze dan toch niet van mij. Volgens KPN webcare kunnen er kosten voor mij zijn. Maar welke, of hoe hoog, daar hebben ze dan weer geen idee van.

Dus ik moet blijkbaar eerst een contract aangaan, en daarna krijg ik dan te horen of, wanneer, en hoe hoog er kosten zijn. Omgekeerde wereld, en waarschijnlijk meer dan voldoende grond de aanvraag op elk moment af te blazen. Kosten moeten vooraf maar klip en klaar zijn, anders weet je immers niet waarmee je instemt.
ergo: ik stem in met gratis en kosteloos, en 25 euro administratiekosten. Verder niets.

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 15-05-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:44:
[...]

Dat betaalt KPN dan maar zelf. Ik heb nu op 2 plekken zwart op wit staan dat het voor mij gratis is.
Verder reageert KPN netwerken niet op mijn reactie op hun schrijven.
Het ding van je afbeelding zit bij de modem meegeleverd. En ik begrijp uit hun correspondentie dat ze dat ding nou juist (kosteloos) komen aansluiten.
de afbeelding die barre73 mee stuurt is het passieve gedeelte van glasnetwerk(dat wordt door kpnnetwerk geplaatst daarin worden de vezels afgewerkt.
de betreffende provider in dit geval KPN zal via de monteur van KPN een NT leveren en deze wordt kosteloos geplaatst.

Wat wel vaak gebeurd als NetwerkNL een nieuwe FTU moet lassen plaatsen hen ook al vaak de NT er op, zodat je eigenlijk gelijk al je modem kan aansluiten

De afspraak die je hebt staan tussen 13-15uur is met KPN, de betreffende monteur komt die ziet dat er geen FTU meer aanwezig is, die belt zijn betreffende desk op. Laat daar ticket aanmaken voor herstel FTU, dan komt die bon binnen bij de betreffende aannemer van de regio van kpnnetwerk en die maakt met jou een afspraak voor herstel van de FTU

[ Voor 16% gewijzigd door jopoh op 15-05-2021 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jopoh schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:53:
[...]

de afbeelding die barre73 mee stuurt is het passieve gedeelte van glasnetwerk(dat wordt door kpnnetwerk geplaatst daarin worden de vezels afgewerkt.
de betreffende provider in dit geval KPN zal via de monteur van KPN een NT leveren en deze wordt kosteloos geplaatst.

Wat wel vaak gebeurd als NetwerkNL een nieuwe FTU moet lassen plaatsen hen ook al vaak de NT er op, zodat je eigenlijk gelijk al je modem kan aansluiten

De afspraak die je hebt staan tussen 13-15uur is met KPN, de betreffende monteur komt die ziet dat er geen FTU meer aanwezig is, die belt zijn betreffende desk op. Laat daar ticket aanmaken voor herstel FTU, dan komt die bon binnen bij de betreffende aannemer van de regio van kpnnetwerk en die maakt met jou een afspraak voor herstel van de FTU
dus behalve dat kleine witte ding hierboven (de NT?) is er ook nog een kastje en heet de FTU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-08 00:02
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 18:58:
[...]

dus behalve dat kleine witte ding hierboven (de NT?) is er ook nog een kastje en heet de FTU?
dat witte kastje is de FTU passieve gedeelte van glasvezel en in beheer van Netwerknl, de provider levert de NT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Die monteur komt toch het aansluitpunt aanpassen?
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen.
Waarschjijnlijk omdat er nog een oud type FTU op het adres geregistreerd staat, of helemaal nog geen FTU.
Dus er komt een monteur dit gratis doen.

Volgens mij mis ik het hele probleem nu eigenlijk :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dennis-L schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:01:

[...]

Waarschjijnlijk omdat er nog een oud type FTU op het adres geregistreerd staat, of helemaal nog geen FTU.
Dus er komt een monteur dit gratis doen.

Volgens mij mis ik het hele probleem nu eigenlijk :?
het probleem is dat
- de telefonische klantenservice geen idee heeft wat ze moeten doen en me doorverwijst naar KPN netwerken
- KPN netwerken me weer terugverwijst naar klantenservice
- klantenservice dan aangeeft: ga maar naar mijnaansluiting.nl, en dat er kosten zijn en het lang duurt, maar ze weten niet hoeveel en hoe lang.

Als ik dan vervolgens online een abonnement afsluit, krijg ik op diverse plekken bericht dat er geen kosten zijn. Ga ik met die informatie vervolgens naar de klantenservice, dan komt er geen enkele reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Die aanpassing waar KPN de provider over spreekt is wss iets anders, namelijk het plaatsen van de NT (het actieve kastje). De FTU of grondplaat op mijn foto zal zeker niet in jouw pakket hebben gezeten. Dat is schier onmogelijk.
Kijk hier eens om te zien wat je hebt ontvangen.

En als er door misverstanden wordt aangegeven dat het gratis is, heb je wellicht geluk. Maar ik geloof er niet zo in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Dennis-L schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:01:
Ik leer net in dit topic dat er behalve het aansluitpunt ook nog een FTU is, en een andere kastje is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
Barre73 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:06:
Die aanpassing waar KPN de provider over spreekt is wss iets anders, namelijk het plaatsen van de NT (het actieve kastje). De FTU of grondplaat op mijn foto zal zeker niet in jouw pakket hebben gezeten. Dat is schier onmogelijk.

En als er door misverstanden wordt aangegeven dat het gratis is, heb je wellicht geluk. Maar ik geloof er niet zo in..
Een uur om een NT/ONT te plaatsen onder het mom van "We moeten uw aansluitpunt aanpassen" ?
Hmm oké :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Barre73 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:06:

Ik heb geen foto gemaakt van de inhoud van de doos. ik ben er morgenavond weer, dan zal ik eens kijken wat het nou precies is. In mijn herinnering is het een wit kastje van ca 10x10x4 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
Klinkt als verborgen gebrek, lijkt erop dat de vorige eigenaar bewust de aansluiting heeft gesloopt ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit lijkt meer een rant dan een topic voor hulp :P Maar soit.
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:06:
[...]

Als ik dan vervolgens online een abonnement afsluit, krijg ik op diverse plekken bericht dat er geen kosten zijn. Ga ik met die informatie vervolgens naar de klantenservice, dan komt er geen enkele reactie.
Dat het complex lijkt komt door de volgende combinatie:

- Je hebt een beetje een gekke situatie met die weggeknipte hoofdaansluiting
- Je hebt "aansluiten" (modem inprikken, witi instellen, klaar) en "aansluiten" (zoals bij jou). De helpdesk ziet dat onderscheid niet
- Je doet de aanname dat wat je "zwart op wit" hebt info is van mensen die volledig op de hoogte zijn van wat ze zeggen
- Je maakt het zelf erg ingewikkeld door perse vooraf 100% zekerheid te willen hebben op iets dat gewoon een beetje uitzonderlijk is.
- Je maakt het nog ingewikkelder door nu recht te claimen op 'gratis'. Je doet in het contact erg principieel
- Je wilt de aansluiting eigenlijk het liefst ook verplaatst hebben, maar niet voor het verplaatstarief...

Zoals gezegd, wacht de aansluiting en escalatie gewoon af. Webcare en helpdesks zijn er niet voor edge-cass (wel voor meer dan 80% van de bellers hoor, denk eerder 98% ofzo :))
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:09:
Klinkt als verborgen gebrek, lijkt erop dat de vorige eigenaar bewust de aansluiting heeft gesloopt ?
Ja of de bewoner daarvoor.

[ Voor 14% gewijzigd door JvS op 15-05-2021 19:12 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JvS schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:10:
Dit lijkt meer een rant dan een topic voor hulp :P Maar soit.

[...]

Dat het complex lijkt komt door de volgende combinatie:

- Je hebt een beetje een gekke situatie met die weggeknipte hoofdaansluiting
- Je hebt "aansluiten" (modem inprikken, witi instellen, klaar) en "aansluiten" (zoals bij jou). De helpdesk ziet dat onderscheid niet
- Je doet de aanname dat wat je "zwart op wit" hebt info is van mensen die volledig op de hoogte zijn van wat ze zeggen
- Je maakt het zelf erg ingewikkeld door perse vooraf 100% zekerheid te willen hebben op iets dat gewoon een beetje uitzonderlijk is.
- Je maakt het nog ingewikkelder door nu recht te claimen op 'gratis'. Je doet in het contact erg principieel
- Je wilt de aansluiting eigenlijk het liefst ook verplaatst hebben, maar niet voor het verplaatstarief...

Zoals gezegd, wacht de aansluiting en escalatie gewoon af. Webcare en helpdesks zijn er niet voor edge-cass (wel voor meer dan 80% van de bellers hoor, denk eerder 98% ofzo :))

[...]

Ja of de bewoner daarvoor.
het is absoluut een gekke situatie, maar begrijp dat ik een leek ben wat betreft glasvezel. Ik heb het nog nooit eerder gezien. (als internet verbinding in een huis) Ik heb een kelder, waar door een poepsimpel doorvoertje in de muur, een stuk oranje draad steekt. the end.
Ik ga online shoppen naar een internetaansluiting en hey! er is glasvezel op je adres mogelijk!
good! :)

Effe voor de zekerheid bellen met de klantenservice hoe dat dan gaat, want ik heb immers een los draadje; ik snap echt wel dat een adapter of modem ergens aan vast moet. Nou en dan begint het hele circus.
En uiteraard heb ik een wifimodem liever niet in de hoek van een betonnen met stalen kelder staan :+

In de meterkast is geen enkel spoor te vinden van een oude aansluiting, zowel CAI als glasvezel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
mr_evil08 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:09:
Dat was een vrouw op leeftijd. Waarom zou die moedwillig een aansluiting slopen :? Het huis was overigens al 2 jaar onbewoond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik snap je ergens wel. Maar snap je ook waar het "probleem" door komt nu?
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:17:
[...]
En uiteraard heb ik een wifimodem liever niet in de hoek van een betonnen met stalen kelder staan :+
Moet een wifimodem dan direct tegen de hoofdaanslutiing zitten?

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 15-05-2021 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JvS schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Moet een wifimodem dan direct tegen de hoofdaanslutiing zitten?
hence mijn opmerking liever in de meterkast of woonkamer.
ergo: een aansluitpunt in de kelder is nou niet bepaald een wenselijke locatie.

[ Voor 14% gewijzigd door paQ op 15-05-2021 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat is niet echt een antwoord op mijjn vraag of je wifi punt perse bij die hoofdaansluiting moet staan volgens mij. Maar het maakt niet uit wat je wilt. Het gaat erom dat je vooral vanuit jezelf en je wensen redeneert en nogal principieel doet.

Wacht gewoon af, het komt goed. En als je de hoofdaansluiting verplaatst wilt hebben, of gerepareerd, en dat kost geld dan heb je de keuze: Betalen of niet betalen en niet laten doen.

Of je kiest ervoor om de "Ik heb het zwart op wit" optie uit te spelen...

[ Voor 22% gewijzigd door JvS op 15-05-2021 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
JvS schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:21:
Dat is niet echt een antwoord op mijjn vraag of je wifi punt perse bij die hoofdaansluiting moet staan volgens mij. Maar het maakt niet uit wat je wilt. Het gaat erom dat je vooral vanuit jezelf en je wensen redeneert en nogal principieel doet.
Het maakt me niet zo bijster veel uit waar precies. En als ze het in de kelder aansluiten, naja dan is dat maar zo. Dan maak ik zelf wel een doorvoer naar de begane grond. Het is uiteraard makkelijker als het op een meer bereikbare plek komt. En als ik begrijp dat er ook een actief deel is, dan wordt dat in de kelder sowieso een dingetje, want er is niet zomaar elektra op de plek waar die draad de kelder binnenkomt.
Wacht gewoon af, het komt goed. En als je de hoofdaansluiting verplaatst wilt hebben, of gerepareerd, en dat kost geld dan heb je de keuze: Betalen of niet betalen en niet laten doen.
Het principiële heb ik aangestipt.
- De hoogte van vermeende kosten zijn onbekend
- direct na aanvraag zegt KPN, en ik citeer
Onze monteur moet het aansluitpunt op uw adres aanpassen. Deze aanpassing is gratis, omdat u dat niet zelf kunt doen. We hebben voor u al onderstaande afspraak met onze monteur gemaakt.
Nou, komt dan mooi uit.
Want voor mij is een aansluitpunt de plek waarop de hoofdaansluiting het huis binnenkomt (meestal meterkast) en waarop je dan je apparatuur aansluit. Zeg maar die FTU (?) op de vorige pagina waarop staat 'glasvezelaansluitpunt'

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 15-05-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
De kabel uit de straat wordt afgemonteerd in het doosje(1) van @Barre73, vanaf dit doosje loopt er een korte glasvezel naar een mediaconverter. Die mediaconverter(2) maakt er UTP van. Uit die mediaconverter komt een netwerkkabel die naar de Experiabox(3) gaat. Afhankelijk van wie, wat, waar en hoe installeert kunnen doosje 1&2 of doosje 2&3 gecombineerd worden.
Als doosje 1 mist ben je fucked en mag je de opleverprocedure van een nieuw gegraven aansluiting doorlopen.
Tussen alle drie de doosjes kan een kabel die waarschijnlijk langer dan jouw nieuwe huis is. :P

[ Voor 9% gewijzigd door jadjong op 15-05-2021 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:18
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:19:
[...]

Dat was een vrouw op leeftijd. Waarom zou die moedwillig een aansluiting slopen :? Het huis was overigens al 2 jaar onbewoond.
Gebeurd maar al te vaak, men legt geen afgeknipte kabel zomaar neer dan ligt het altijd op rol en voldoende lengte om het later alsnog aan te sluiten.

Ik zeg ook niet dat die vrouw op leeftijd het gedaan heeft, kan ook tijdens grote renovatie gebeurd zijn de kabel zat in de weg dus knip maar af.

In iedergeval jij zit nu met mogelijke kosten want als blijkt dat het adres eerder een aansluiting heeft gehad gaan ze het niet nog een keer gratis aanleggen, in algemeen zul je altijd wel een kleine bijdrage moeten betalen als de aansluiting er niet zit.

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 15-05-2021 19:56 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
jadjong schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:44:
De kabel uit de straat wordt afgemonteerd in het doosje(1) van @Barre73, vanaf dit doosje loopt er een korte glasvezel naar een mediaconverter. Die mediaconverter(2) maakt er UTP van. Uit die mediaconverter komt een netwerkkabel die naar de Experiabox(3) gaat. Afhankelijk van wie, wat, waar en hoe installeert kunnen doosje 1&2 of doosje 2&3 gecombineerd worden.
Als doosje 1 mist ben je fucked en mag je de opleverprocedure van een nieuw gegraven aansluiting doorlopen.
Tussen alle drie de doosjes kan een kabel die waarschijnlijk langer dan jouw nieuwe huis is. :P
Dan hoop ik dat doosje 1 per post is gearriveerd samen met box-12 (3) en dat de monteur zelf nog doosje 2 meeneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Even simpeler gedacht over ontstaan van de situatie: Hier werden die kabels toen allemaal geschoten tot de gevel en daarna naar binnen gebracht. Als je daar vervolgens niet aan mee werkte, weigerde of wat dan ook dan zat ie toch gewoon al netjes tegen je buitengevel. Kan het niet zijn dat die oude dame gewoon besloten heeft om zich niet te laten aansluiten en jij dus de eerste bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Sander schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:58:
Even simpeler gedacht over ontstaan van de situatie: Hier werden die kabels toen allemaal geschoten tot de gevel en daarna naar binnen gebracht. Als je daar vervolgens niet aan mee werkte, weigerde of wat dan ook dan zat ie toch gewoon al netjes tegen je buitengevel. Kan het niet zijn dat die oude dame gewoon besloten heeft om zich niet te laten aansluiten en jij dus de eerste bent?
Alles zou kunnen. Ik weet het niet.
Er is evenmin kabel.
Wel isdn :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:01:
[...]

Alles zou kunnen. Ik weet het niet.
Er is evenmin kabel.
Wel isdn :+
Stuur me even het adres in een DM als je wil. Dan ga ik kijken hoe deze in de database van KPN Netwerk NL (voorheen Reggefiber dus) staat. Dan weten we dat in ieder geval en kan een deel van de discussie stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:26

Speedmaster

Make my day...

Zou de bal terug leggen bij KPN/KPNnetwerk.nl, laten zij maar bewijzen dat er een afgemonteerd Glasvezelpunt aanwezig was. Het liefst met foto's, geen foto's..? Geen geld voor installatie. Wellicht heeft de vorige bewoner nooit de moeite willen nemen om de aansluiting te laten voltooien. Elke aansluiting die op dit moment nieuw wordt gemaakt wordt kosteloos binnen gebracht en aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Voor alle meelezers en @paQ : lees mij relaas nog maar eens.
Dit is echt voor zowat 99,9% dezelfde situatie!

ehtweak in "[kpn] glasvezelaansluiting / losse kabel"

Ook in mijn geval diverse afdelingen die elkaar tegenspreken en van het welbekende nog-niet-bestaande-FttH kastje naar de nog-niet-afgemonteerde-muur verwijzen. :+

Uiteindelijk kwam alles goed. Maar wel pas na de bezoeken van een aantal mannetjes ter plekke... :|
het zijn trouwens nooit vrouwen... tenminste die heb ik nog nooit gezien bij dit soort functies

[ Voor 10% gewijzigd door ehtweak op 15-05-2021 20:55 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
Speedmaster schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 20:30:
Zou de bal terug leggen bij KPN/KPNnetwerk.nl, laten zij maar bewijzen dat er een afgemonteerd Glasvezelpunt aanwezig was. Het liefst met foto's, geen foto's..? Geen geld voor installatie. Wellicht heeft de vorige bewoner nooit de moeite willen nemen om de aansluiting te laten voltooien. Elke aansluiting die op dit moment nieuw wordt gemaakt wordt kosteloos binnen gebracht en aangesloten.
Al zouden ze het wel kunnen aantonen, dan nog is een drempel van 300 euro extra (als dat het al is*) om klant te kùnnen worden, me veel te hoog.

*299 is voor verplaatsing van de aansluiting. Ik heb dat gekozen bij mijnaansluiting, omdat de andere optie betrof aanpassen capaciteit :? of nieuwe aansluiting, maar dan bedoelen ze met 'nieuw', helemaal vanaf de kast op straat naar de gevel. Dat is niet van toepassing. Dat hebben ze 2 weken geleden al met de elektra gedaan, en was een dag werk. (was kosteloos overigens :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
paQ schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:54:
[...]

Dan hoop ik dat doosje 1 per post is gearriveerd samen met box-12 (3) en dat de monteur zelf nog doosje 2 meeneemt.
Het maakt vrij weinig uit wat de monteur mee neemt. :P
Eerst moet er een stekker uit doosje (1) op die afgeknipte kabel gemonteerd worden en dat doet de eerste monteur van KPN niet, die komt jou alleen helpen met het aansluiten van een welkomstpakket. Werkzaamheden die de gemiddelde tweaker zelf kan. Om een stekker op die kabel te krijgen moet er een onderaannemer komen (VolkerWessels o.i.d.) en die komen pas in actie als de monteur van KPN dat aan vraagt.
Dus:
-Abonnement aanvragen
-Klantenservice bellen en zeggen dat je het modem niet aangesloten krijgt
-Script doorlopen en monteur inplannen
-Ondertussen zelf dat draadje uit de kelder netjes naar boven leggen
-Monteur komt langs, snapt het ook niet en vraagt glasvezelfluisteraar aan
-Glasvezelfluisteraar fixt kabel en meldt de lijn af bij KPN netwerkbeheer
-Jijzelf of 3e monteur installeert hardware uit welkomstpakket
-5 weken bellen met de klantenservice waarom de lijn nog steeds in servicestand staat. :+

Misschien heb je mazzel en is de eerste monteur er eentje die alles mag en kan, maar gezien je track record met KPN zou ik daar niet van uit gaan. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Precies wat @jadjong aangeeft!
Dat is wat effectief in mijn 'geval' ook gebeurde.

En uiteindelijk wil je toch gewoon een goed werkende aansluiting?
Tenminste, ik wel. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
#metoo

edit: het witte kastje dat er bij zit is schijnbaar voor de telefoonaansluiting.

[ Voor 87% gewijzigd door paQ op 16-05-2021 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
De monteur kwam vanmiddag rond 13.
“Oh nee hier kan ik niks mee” en belde voor een netwerk monteur. 15 min telefoneren “binnen nu en 3 uur komen monteurs een FTU aanleggen” en hij vertrok.

20 min later twee monteurs voor de deur. Beetje staan kijken in de kelder. Beetje korte kabel enzo.
Verlengen ging niet want dan moesten ze graven en mochten zij niet.
Aanvragrn kon wel, kostte 299 :+ maar duurt wel paar weken.
Dus FTU hangt nu dus in de kelder, het was hooguit 20 min werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@paQ En hebben ze er ook meteen een NTU op gemonteerd, of moet die monteur nogmaals komen? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
_JGC_ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 17:22:
@paQ En hebben ze er ook meteen een NTU op gemonteerd, of moet die monteur nogmaals komen? :+
Geen idee! Ik loop even naar de kelder en prik de modem er eens aan. Was nog niet gaan kijken.

Edit:
502 down/499 600 up (als ik er naast sta).
Loopnik de trap op is het 32. Hahahaha. Dus morgen maar even doorvoertje boren.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 22-05-2021 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
paQ schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:55:
De monteur kwam vanmiddag rond 13.
“Oh nee hier kan ik niks mee” en belde voor een netwerk monteur. 15 min telefoneren “binnen nu en 3 uur komen monteurs een FTU aanleggen” en hij vertrok.

20 min later twee monteurs voor de deur. Beetje staan kijken in de kelder. Beetje korte kabel enzo.
Verlengen ging niet want dan moesten ze graven en mochten zij niet.
Aanvragrn kon wel, kostte 299 :+ maar duurt wel paar weken.
Dus FTU hangt nu dus in de kelder, het was hooguit 20 min werk.
Slimme monteurs... Verlengen mag zeker wel en graven hoeft niet altijd. Daar gebruik je een lasmofje voor en die mag ook gewoon in de kelder liggen of hangen.
En nu heb je een FTU die niet volgens de eisen van KPN/Reggefiber hangt :-).
Maar goed, dat los je al op met een UTP kabel door een nieuw gat richting meterkast begrijp ik. Dat kan een eventuele volgende bewoner ook
Ik vermoed dat die monteurs gewoon geen lasmof bij zich hadden...

Frustrerend voor @ehtweak om te horen dat dus ook binnen 20 minuten een HAS monteur aanwezig kan zijn om de FTU te monteren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
...en 20 min later weer buiten stond.

Maar.... ik pakte de stekker van de UTP kabel en ik had de NT in mn handen :?
Terug erop gezet. Ik voel of hij stevig vast zat nu, *klik. NT met FTU eraan in mn handen :|

Het geheel in elkaar gezet en toen terug op de montageplaat geklikt. Maar dat aansluitpunt is echt van vreselijk slap plastic en gammel. Ik kijk het even aan, maar als hij er bij de minste aanraking eraf dondert, dan gaat er een lijntje soudal turbo omheen.

@Barre73
Wellicht naar de meterkast ja. Ik ga nog even kijken. Heb nu een langere UTP kabel eraan gemaakt en in het trapgat van de kelder gehangen. Maar het bereik van die KPN box is echt bedroevend.
Ik ga er volgende week eens wat unify spullen aan hangen en beetje experimenteren.

[ Voor 23% gewijzigd door paQ op 22-05-2021 22:40 ]

Pagina: 1