[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Ernste schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 14:00:
[...]

De cover is goed en past, alleen de patch kabel zou APC -> UPC moeten zijn. Ik vraag me trouwens af of de cover van BNS we gaat passen, hij lijkt me kleiner te zijn op het plaatje.
Dus om het werkend te krijgen zou je de cover bij kpn moeten bestellen en dan nog ergens een losse SC/APC - SC/PC kabel. :?

https://www.netwerkwinkel...-SOS2S8SC010-p_28085.html
en
https://www.netwerkwinkel...roen-53518-1-p_35123.html

(deze shop zit hier 2km verderop)

[ Voor 30% gewijzigd door sjimmie op 03-02-2022 14:03 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 23:15
[...]

De cover is goed en past, alleen de patch kabel zou APC -> UPC moeten zijn. Ik vraag me trouwens af of de cover van BNS we gaat passen, hij lijkt me kleiner te zijn op het plaatje.
Hij past
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/37LAvh3dEUlUhXziGap_Slw-E6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rv08WDTHQ8cGkDn1hS6Edl39.jpg?f=fotoalbum_large

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Zo, kabel met blauwe en groene SC connector gehaald, met groen koppelstukje.
Nu wachten tot ik van het gezin de stekkers eruit mag trekken.

[ Voor 74% gewijzigd door sjimmie op 03-02-2022 16:14 ]

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-05 09:12
jopoh schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 21:25:
[...]

dit neigt meer na order die niet goed gaan en eerder van toepassing is in het kpn topic.
Zo klinkt het laatste gesprek met de klantenservice inderdaad wel een beetje ja.

Maar... Goed nieuws!
Zie: https://gathering.tweaker...message/70478808#70478808

Onderstaande post op het KPN forum van een KPN Netwerk NL medewerker vat goed samen wat nou het probleem was (zeer waarschijnlijk):

Ward_ schreef:
Erik_ schreef:
[...]
Het is nog vreemder… De NT opdracht is op 20 januari al gecancelled door KPN Netwerk. Dat was in dit geval akkoord en volgens de afspraken (opdracht kwam binnen op de avond van de dag dat de aansluiting al gemaakt was). Bedoeling is dan dat de KPN Monteur alsnog de NT plaatst en activeert. En daar blijft het hangen...

-----
KPN Netwerk medewerker dus werk niet bij Webcare. Eventuele hulp of tips gaat op persoonlijke titel en hier kan geen recht aan worden ontleend richting KPN of KPN Netwerk.
https://forum.kpn.com/int...ostid=1462476#post1462476

edit:
Nu ik deze zin zo teruglees denk ik (als software engineer) dat er mogelijk de volgende bug in de code van KPN zit:
De NT opdracht is op 20 januari al gecancelled door KPN Netwerk.
Bovenstaande quote gaat over 20 januari, het moment dat KPN Netwerk NL de (administratieve) gereedmelding stuurt.

Onderstaande quote gaat over 14 januari, de dag dat het FTU kastje is geplaatst door de monteur van KPN Netwerk NL:
(opdracht kwam binnen op de avond van de dag dat de aansluiting al gemaakt was)
Omdat ik diezelfde avond het glasvezel abonnement bij KPN (de provider) heb besteld, kwam die opdracht aan KPN Netwerk NL binnen VOOR de (administratieve) gereedmelding.
De monteur van KPN Netwerk NL was dus al geweest, maar 14 jan < 20 jan dus: Error bij KPN.

[ Voor 16% gewijzigd door intel_478 op 04-02-2022 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:24
nautaonline schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:51:
Ik weet niet of ik hier goed zit, maar ik woon in een gebied waarbij we nog twee vezels naar binnen hebben. met Blauw en Groene connector.

Vroeger had ik Telfort en dus ook nog een COAX uitgang, daar zat de Groene vezel onder.

Nu had ik eens een hersenspinsel: Mijn ouders en ik zitten allebei op dezelfde POP. Het zou mooi zijn als we over die 2de vezel, die nu dus in de grond ligt en niet gebruikt wordt, een 1 op 1 lijn konden krijgen.
Technisch gezien volgens mij niet meer dan een simpele patchkabel in de centrale prikken tussen de twee poorten waarop onze vezels binnen komen?

Als het al technisch mogelijk is, HOE krijg ik het voor elkaar ? :)
Technisch geen probleem. Kwestie van een patchkabel tussen jullie twee poorten in de PoP.
Maar verder onmogelijk. Daar zal KPN Netwerk nooit aan meewerken.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjimmie schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 13:46:
[...]

Maar dan heeft @Ernste dus inderdaad een verkeerde gekregen.
En ik zit te puzzelen met wat kabels die ik al heb liggen, maar volgens mij kom ik er daarmee niet.
(als ik het even zonder het formele dekseltje wil doen)

Want dan heb ik dus een SC - SC/APC kabel nodig en ook een (blauw) koppelingetje?
@Ernste heeft gewoon degene gekregen van KPN die KPN zelf gebruikt. De Nokia ONT waar KPN deze voor gebruikt (e) heeft een APC connector. Deze FTU heeft ook altijd een APC connector dus klopt prima.
Dat @Ernste een ander soort NT/router gebruikt waar een UPC in moet is niet KPN's verantwoordelijkheid.
En ja, je kan gewoon het kabeltje eruit klikken (met tact en voorzichtigheid) en een andere goede in klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:22
Ik heb besloten over te stappen van provider op XGS PON Glasvezel

Nu heb ik al een XGS PON ONT Hangen , wordt deze veranderd bij een overstap of is het alleen een administratief gebeuren van Provider A na B?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-06 22:25
chris-drielsma schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:50:
Ik heb besloten over te stappen van provider op XGS PON Glasvezel

Nu heb ik al een XGS PON ONT Hangen , wordt deze veranderd bij een overstap of is het alleen een administratief gebeuren van Provider A na B?
Dat hangt of je van operator wijzigt en op welk type netwerk je zit (P2P of P2MP). Ik neem aan dat je nu bij KPN Wholesale een XGS-PON ONT aangesloten hebt zitten. Stel: je gaat naar T-Mobile, je zit op een P2P netwerk en zij hebben in die PoP hun eigen operator (=glasoperator), dan wijzig je van operator en kan je weer een andere (O)NT krijgen.

Zit je op een P2MP netwerk, dan kan je alleen via KPN Wholesale diensten ontvangen en wijzigt de ONT niet. Ongeacht de provider bij wie je een glasvezel abonnement afneemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 22:22
Soundwork schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:25:
[...]

Dat hangt of je van operator wijzigt en op welk type netwerk je zit (P2P of P2MP). Ik neem aan dat je nu bij KPN Wholesale een XGS-PON ONT aangesloten hebt zitten. Stel: je gaat naar T-Mobile, je zit op een P2P netwerk en zij hebben in die PoP hun eigen operator (=glasoperator), dan wijzig je van operator en kan je weer een andere (O)NT krijgen.

Zit je op een P2MP netwerk, dan kan je alleen via KPN Wholesale diensten ontvangen en wijzigt de ONT niet. Ongeacht de provider bij wie je een glasvezel abonnement afneemt.
Ik zit op een P2MP Netwerk , bij T-Mobile via WBA en ga na KPN
De XGS-PON ONT heb ik wel via T-Mobile ontvangen.

[ Voor 3% gewijzigd door chris-drielsma op 04-02-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
chris-drielsma schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:37:
[...]

Ik zit op een P2MP Netwerk , bij T-Mobile via WBA en ga na KPN
De XGS-PON ONT heb ik wel via T-Mobile ontvangen.
Dat maakt niet uit in dat geval. Je zit op WBA en daar blijf je want met een PON/P2MP netwerk is er maar 1 operator: KPN WBA. De huidige XGS-PON ONT blijft dus hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:06
Mijn woning wordt binnenkort ook op glasvezel aangesloten maar voorlopig ben ik niet van plan om daar gebruik van te gaan maken aangezien mijn VDSL2 aansluiting vooralsnog prima voldoet.

Nu is het zo dat bij mij in huis de glasvezelaansluiting enkel in de meterkast kan worden aangelegd en om dit te realiseren schijnt het een vereiste te zijn dat er een UTP kabel tussen de meterkast en de woonkamer ligt.

Mijn vraag is waarom is het eigenlijk een vereiste dat er een UTP kabel tussen de meterkast en woonkamer moet liggen op het moment dat de glasvezelaansluiting wordt afgemonteerd?

Wat ik dan helemaal merkwaardig vind is dat dit geen vaste UTP aansluiting tussen meterkast en woonkamer hoeft te zijn, dus als ik een losse UTP kabel tussen de meterkast en net na de drempel van mijn woonkamer leg op het moment dat ze de glasvezel komen afmonteren dan is dat toereikend. Je vraagt je dan af wat het verschil is tussen deze kabel opgerold bij de meterkast te hebben liggen of deze uit te rollen naar de woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 20:36
Vroeg of laat moet je toch over naar glas.
De kabel dient voor aansluiting op de ont en het modem. Persoonlijk zou ik niet opteren voor een losse kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
kwiebus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:45:
Mijn woning wordt binnenkort ook op glasvezel aangesloten maar voorlopig ben ik niet van plan om daar gebruik van te gaan maken aangezien mijn VDSL2 aansluiting vooralsnog prima voldoet.
Reken erop dat je VDSL aansluiting wordt uitgeschakeld, ongeveer 1 tot 1,5 jaar na je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Koekenbakkertje schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:14:
Vroeg of laat moet je toch over naar glas.
De kabel dient voor aansluiting op de ont en het modem. Persoonlijk zou ik niet opteren voor een losse kabel.
Ik denk dan dat ik het verkeerd begrepen heb, dacht dat een ONT en modem verschillende benamingen voor een zelfde soort device waren en dat afhankelijk van de glasvezelaansluiting na de FTU een NTU of ONT geplaatst zou worden waarop een router kan worden aangesloten.
Barre73 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:02:
[...]

Reken erop dat je VDSL aansluiting wordt uitgeschakeld, ongeveer 1 tot 1,5 jaar na je aansluiting.
Daarom laat ik het glas wel alvast aanleggen maar blijf zo lang mogelijk op VDSL zitten.

Ik was dus in de veronderstelling dat alles ook in de meterkast aangesloten zou kunnen worden met een wireless verbinding naar de woonkamer. Maar blijkbaar ben je dus verplicht alles bekabeld in de woonkamer aan te sluiten maar dat hoeft dan verder geen vaste bekabeling te zijn.

Tegen de tijd dat het zover is dat VDSL wordt uit gefaseerd wil ik er wel over na gaan denken om een UTP kabel naar mijn woonkamer te trekken maar heb geen trek om daarin nu al te gaan investeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
kwiebus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:06:
[...]

Ik denk dan dat ik het verkeerd begrepen heb, dacht dat een ONT en modem verschillende benamingen voor een zelfde soort device waren en dat afhankelijk van de glasvezelaansluiting na de FTU een NTU of ONT geplaatst zou worden waarop een router kan worden aangesloten.

[...]

Daarom laat ik het glas wel alvast aanleggen maar blijf zo lang mogelijk op VDSL zitten.

Ik was dus in de veronderstelling dat alles ook in de meterkast aangesloten zou kunnen worden met een wireless verbinding naar de woonkamer. Maar blijkbaar ben je dus verplicht alles bekabeld in de woonkamer aan te sluiten maar dat hoeft dan verder geen vaste bekabeling te zijn.

Tegen de tijd dat het zover is dat VDSL wordt uit gefaseerd wil ik er wel over na gaan denken om een UTP kabel naar mijn woonkamer te trekken maar heb geen trek om daarin nu al te gaan investeren.
Vanuit je ont/ftu moet een utp kabel naar de locatie van je experiabox. In gevallen waarbij in de woonkamer allerlei kabels liggen probeer ik meestal een kabel vanuit de meterkast via de kruipruimte de woonkamer in te krijgen alleen niet iedere monteur is heel gewillig om onder de grond te duiken. Een belangrijke voorwaarde is dat je kruipruimte droog is, hij goed bereikbaar is. Een kruipruimte waar bijvoorbeeld tientallen dakpannen liggen allerlei buizen van links naar rechts lopen zorgen er bij mij voor dat ik (2 meter lang) ook wel eens nee moet verkopen omdat ik daar onder geen risico ga lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
kwiebus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:06:
[...]

[...]

De ONT is de converter die op je FTU zit. Dat kan je een modem noemen maar monteurs bedoelen met het modem meestal de router (Experiabox). Die moet met UTP aangesloten worden op de ONT. Dat kan natuurlijk allemaal in die meterkast maar dan heb je vaak minder goede wifi. Daarnaast moet een TV decoder bij voorkeur ook met UTP op de router worden aangesloten.
Dus al met al: er moet eigenlijk altijd wel een UTP kabel van de plek van de FTU naar de woonkamer kunnen. Hetzij om daar de router te plaatsen, hetzij om een TV decoder aan te sluiten vanaf de router in de meterkast.
En omdat dit voor het overgrote deel van de woningen geldt is het opgenomen in het programma van eisen voor de aannemer. Overigens staat daar niet in dat er een kabel moet zijn. Er staat dat er zonder "verspanende" werkzaamheden een kabel gelegd of getrokken moet kunnen worden. Als jij als bewoner tekent bij de aannemer dat je volledig begrijpt wat het probleem kan zijn bij een latere activatie, en dat je dit zelf kan en wil, dan kan hij de aansluiting toch zo maken.

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 05-02-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
intel_478 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:47:
[...]

Zo klinkt het laatste gesprek met de klantenservice inderdaad wel een beetje ja.

Maar... Goed nieuws!
Zie: https://gathering.tweaker...message/70478808#70478808

Onderstaande post op het KPN forum van een KPN Netwerk NL medewerker vat goed samen wat nou het probleem was (zeer waarschijnlijk):

Ward_ schreef:

[...]

https://forum.kpn.com/int...ostid=1462476#post1462476

edit:
Nu ik deze zin zo teruglees denk ik (als software engineer) dat er mogelijk de volgende bug in de code van KPN zit:

[...]

Bovenstaande quote gaat over 20 januari, het moment dat KPN Netwerk NL de (administratieve) gereedmelding stuurt.

Onderstaande quote gaat over 14 januari, de dag dat het FTU kastje is geplaatst door de monteur van KPN Netwerk NL:

[...]

Omdat ik diezelfde avond het glasvezel abonnement bij KPN (de provider) heb besteld, kwam die opdracht aan KPN Netwerk NL binnen VOOR de (administratieve) gereedmelding.
De monteur van KPN Netwerk NL was dus al geweest, maar 14 jan < 20 jan dus: Error bij KPN.
KPN installatiemonteur is geweest en heeft er een andere patch cover op gezet (ipv blauwe nu groene aansluiting) omdat de monteur het met me eens was dat de aansluiting zo dicht bij de verwarming niet goed geinstalleerd was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KJG1kW_GaIOQY4QKf9A3fR89C38=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ovy07w6GbnVXfwxzY1Gebizw.jpg?f=fotoalbum_large
Zo ziet het er nu uit ^

Mijn vraag: kan ik nu deze: https://www.allekabels.nl...asvezel-kabel-sc-os2.html
kabel kopen om de ONT in de kast verderop te hangen? De aansluiting in de ONT is ook groen en lijkt dezelfde te zijn als in de patch cover type: FTU-TK01

edit:
Oh, en het werkt nu gewoon! ;-)

TEST_DATE,TIME_ZONE,DOWNLOAD_MEGABITS,UPLOAD_MEGABITS,LATENCY_MS,SERVER_NAME,DISTANCE_MILES,CONNECTION_MODE,SERVER_COUNT
02/07/2022 14:37,GMT,934.15,941.98,5,Schiphol-Rijk,0,multi,1
02/07/2022 14:36,GMT,942.06,931.28,8,Den Haag,0,multi,1
02/07/2022 14:23,GMT,937.84,941.78,4,Rotterdam,0,multi,4

[ Voor 7% gewijzigd door intel_478 op 07-02-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
intel_478 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:13:
[...]

KPN installatiemonteur is geweest en heeft er een andere patch cover op gezet (ipv blauwe nu groene aansluiting) omdat de monteur het met me eens was dat de aansluiting zo dicht bij de verwarming niet goed geinstalleerd was.

[Afbeelding]
Zo ziet het er nu uit ^

Mijn vraag: kan ik nu deze: https://www.allekabels.nl...asvezel-kabel-sc-os2.html
kabel kopen om de ONT in de kast verderop te hangen? De aansluiting in de ONT is ook groen en lijkt dezelfde te zijn als in de patch cover type: FTU-TK01

edit:
Oh, en het werkt nu gewoon! ;-)

TEST_DATE,TIME_ZONE,DOWNLOAD_MEGABITS,UPLOAD_MEGABITS,LATENCY_MS,SERVER_NAME,DISTANCE_MILES,CONNECTION_MODE,SERVER_COUNT
02/07/2022 14:37,GMT,934.15,941.98,5,Schiphol-Rijk,0,multi,1
02/07/2022 14:36,GMT,942.06,931.28,8,Den Haag,0,multi,1
02/07/2022 14:23,GMT,937.84,941.78,4,Rotterdam,0,multi,4
Fijn dat het goed is gekomen!!
De kabel die je linkt is een dubbele kabel. Maar in het algemeen klopt het wel: SC-APC naar SC-APC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _BLAST3R
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17-06 11:48
Iemand ondertussen al eens geprobeerd om een alternatieve SFP+ module te kopen en te laten registreren? Ik zat ook al te kijken naar de module op FS.com, maar kan niet direct kaas maken van de specs waar KPN het over heeft; https://www.fs.com/de-en/products/141199.html.

Lijkt erop dat de fysieke standaard overeenkomt, maar die andere vereiste 'implementatie standaarden' kan ik nergens iets over terugvinden. Vooral dat punt over multicast downstream lijkt me iets fijns om te hebben ivm. IPTV. Maar geen idee hoe veel van die specs gelist door KPN niet gewoon standaard al in de XGSPON standaard zitten..

Iemand nieuwsgierig genoeg om het eens uit te proberen? For science? ;)

Mocht er al een andere (SFP+) module zijn die al eens getest is en beschikbaar is, houd ik me ook aanbevolen trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skaffa Juice
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-12-2024
kwiebus schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:45:

Nu is het zo dat bij mij in huis de glasvezelaansluiting enkel in de meterkast kan worden aangelegd en om dit te realiseren schijnt het een vereiste te zijn dat er een UTP kabel tussen de meterkast en de woonkamer ligt.

Mijn vraag is waarom is het eigenlijk een vereiste dat er een UTP kabel tussen de meterkast en woonkamer moet liggen op het moment dat de glasvezelaansluiting wordt afgemonteerd?

Wat ik dan helemaal merkwaardig vind is dat dit geen vaste UTP aansluiting tussen meterkast en woonkamer hoeft te zijn, dus als ik een losse UTP kabel tussen de meterkast en net na de drempel van mijn woonkamer leg op het moment dat ze de glasvezel komen afmonteren dan is dat toereikend. Je vraagt je dan af wat het verschil is tussen deze kabel opgerold bij de meterkast te hebben liggen of deze uit te rollen naar de woonkamer.
Woon je ook in Nieuwegein?

Hier zit het namelijk zo:
Heb je je modem in de woonkamer (bijv doordat je nu bij Ziggo zit) dan willen ze enkel afmonteren in de woonkamer. Wil of kan dit niet bijv doordat de kruipruimte niet toegankelijk is dan monteren ze enkel af in de meterkast als er inderdaad een utp kabel ligt naar de woonkamer. Ik heb hierover een gesprek proberen te voeren met de projectleider van KPN maar kom niet verder dan; "deze regel staat op papier"
Heb je nu ADSL en heb je je modem in de meterkast is er geen probleem.
Blijkbaar zit men er bij KPN er niet op te wachten om klanten van Ziggo over te nemen :9~

[ Voor 20% gewijzigd door Skaffa Juice op 08-02-2022 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 23:51
intel_478 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 17:13:
[...]
kan KPN geen melding naar KPN netwerk doen dat de installatie niet conform eis is? Tenminste ik neem aan dat dit afgekeurd zou moeten worden? (Ik neem daarbij trouwens aan dat de radiator al hing voordat de TK01 geplaatst werd ? :+ ) Als ze die kunnen verplaatsen naar de linkerwand, zonder opnieuw te boren, kan de Genexis er wel toch op geklikt worden. ( of eventueel 6 cm naar links ) #justaquestion

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
JerryJerryJerry schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:51:
[...]

kan KPN geen melding naar KPN netwerk doen dat de installatie niet conform eis is? Tenminste ik neem aan dat dit afgekeurd zou moeten worden? (Ik neem daarbij trouwens aan dat de radiator al hing voordat de TK01 geplaatst werd ? :+ ) Als ze die kunnen verplaatsen naar de linkerwand, zonder opnieuw te boren, kan de Genexis er wel toch op geklikt worden. ( of eventueel 6 cm naar links ) #justaquestion
Dat had imo wel moeten gebeuren en ja de monteur kan melding hiervan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
JerryJerryJerry schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 16:51:
Koekenbakkertje schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:07:
Dat had imo wel moeten gebeuren en ja de monteur kan melding hiervan maken.
Dat heeft de monteur niet gedaan voor zover ik weet, hij zei alleen dat hij zou noteren dat hij het op deze manier heeft aangesloten.

edit:
Vinden jullie dat ik dat nog zelf moet doen bij KPN Netwerk NL? Ik ben 't gedoe wel een beetje zat nu, en als ze er werk van maken gaat de boel weer overhoop, daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.
Barre73 schreef op maandag 7 februari 2022 @ 19:56:
Fijn dat het goed is gekomen!!
De kabel die je linkt is een dubbele kabel. Maar in het algemeen klopt het wel: SC-APC naar SC-APC.
Ik heb nu deze besteld: https://www.utp-kabel.nl/...el-sc-apc-sc-apc-20m.html
om het zwarte NT kastje ergens anders op te hangen (uit het zicht).

[ Voor 7% gewijzigd door intel_478 op 08-02-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
intel_478 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:18:
[...]

[...]

Dat heeft de monteur niet gedaan voor zover ik weet, hij zei alleen dat hij zou noteren dat hij het op deze manier heeft aangesloten.

edit:
Vinden jullie dat ik dat nog zelf moet doen bij KPN Netwerk NL? Ik ben 't gedoe wel een beetje zat nu, en als ze er werk van maken gaat de boel weer overhoop, daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in.

[...]

Ik heb nu deze besteld: https://www.utp-kabel.nl/...el-sc-apc-sc-apc-20m.html
om het zwarte NT kastje ergens anders op te hangen (uit het zicht).
Ik zou het niet zelf proberen. De KPN monteur had een ticket voor verplaatsing moeten aanvragen.
Je 20 meter kabel zal het probleem ook wel oplossen maar die glaskabel moet je dan toch weer netjes wegwerken en zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• intel_478
Barre73 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:29:
Ik zou het niet zelf proberen. De KPN monteur had een ticket voor verplaatsing moeten aanvragen.
Je 20 meter kabel zal het probleem ook wel oplossen maar die glaskabel moet je dan toch weer netjes wegwerken en zo..
Ok. Hij had het nog over "mijn huis aansluiting .nl" of zoiets waar ik dan naartoe moest gaan om een verplaatsing aan te vragen. Maar nadat hij de WiFi snelheid had gemeten (zag ik pas achteraf op de bon: blijkbaar zelf het WiFi-wachtwoord gevonden?) wist hij niet hoe snel hij weg moest komen (het was zo tegen het einde van het afspraak-tijdslot), nog voordat ik speedtest.net goed en wel had afgerond. Maar het is klaar zo wat mij betreft, het werkt.

edit:
Haal zelf 5 / 927 / 891 op de WiFi trouwens (single client met 6E chip) :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door intel_478 op 08-02-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
intel_478 schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 17:39:
[...]

Ok. Hij had het nog over "mijn huis aansluiting .nl" of zoiets waar ik dan naartoe moest gaan om een verplaatsing aan te vragen. Maar nadat hij de WiFi snelheid had gemeten (zag ik pas achteraf op de bon: blijkbaar zelf het WiFi-wachtwoord gevonden?) wist hij niet hoe snel hij weg moest komen (het was zo tegen het einde van het afspraak-tijdslot), nog voordat ik speedtest.net goed en wel had afgerond. Maar het is klaar zo wat mij betreft, het werkt.

edit:
Haal zelf 5 / 927 / 891 op de WiFi trouwens (single client met 6E chip) :Y)
Er is een PvE waar de aannemer van KPN Netwerk aan moet voldoen. Als een KPN monteur de aansluiting niet (goed) kan activeren behoort hij een verplaatsing aan te vragen via de monteurs ingang. Die leggen een ticket in bij KPN Netwerk. En zo gaat het bij elke provider.
Deze monteur heeft op zich wel zijn best gedaan om jou eindelijk te activeren maar die ONT hoort bijvoorbeeld niet naast de FTU. Die hoort erop geschoven te zitten. En uiteraard niet op de grond ernaast te liggen.
Allemaal prima, maar als hij weet dat het niet klopt, doe er dan wat aan. En verwijs een klant niet naar mijnaansluiting.nl waar je een offerte krijgt voor verplaatsing op eigen kosten (300 euro).
@Koekenbakkertje wat zeg jij als ervaringsdeskundige?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
Helemaal eens dit had via de monteursingang gemoeten en opgelost moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Skaffa Juice schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 15:32:
[...]

Woon je ook in Nieuwegein?

Hier zit het namelijk zo:
Heb je je modem in de woonkamer (bijv doordat je nu bij Ziggo zit) dan willen ze enkel afmonteren in de woonkamer. Wil of kan dit niet bijv doordat de kruipruimte niet toegankelijk is dan monteren ze enkel af in de meterkast als er inderdaad een utp kabel ligt naar de woonkamer. Ik heb hierover een gesprek proberen te voeren met de projectleider van KPN maar kom niet verder dan; "deze regel staat op papier"
Heb je nu ADSL en heb je je modem in de meterkast is er geen probleem.
Blijkbaar zit men er bij KPN er niet op te wachten om klanten van Ziggo over te nemen :9~
Ik woon in Den Bosch en heb nu een T-Mobile internet only 50/30 Mbps VDSL2 verbinding met een eigen Fritz!Box. Mijn woning heeft geen kruipruimte, de meterkast zit op de begane grond en de woonkamer op de tweede verdieping. De afstand tussen mijn meterkast en woonkamer is zodanig klein dat ik geen noemenswaardig verschil in Wi-Fi signaal heb.

Ondanks de kleine afstand tussen de meterkast en de woonkamer zal het denk ik niet eenvoudig zijn om een vaste UTP kabel te leggen. Wat eventueel zou kunnen is de bestaande telefoonaansluiting er uit halen en daar een UTP kabel doorheen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johandmc
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 10:57
kwiebus schreef op dinsdag 8 februari 2022 @ 22:30:

Ondanks de kleine afstand tussen de meterkast en de woonkamer zal het denk ik niet eenvoudig zijn om een vaste UTP kabel te leggen. Wat eventueel zou kunnen is de bestaande telefoonaansluiting er uit halen en daar een UTP kabel doorheen te trekken.
Dat heeft KPN (maar dat is dat andere topic hier) bij mij zo gedaan. Die heeft de netwerkkabel aan de telefoondraad vast gemaakt en door de buis heen getrokken, dus dat is al na het aansluitpunt van de ONT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 11:50
Inmiddels ligt glas hier al een jaar of iets in de grond, maar tot op heden hoor of zie je helemaal niets.
vezels steken nog allemaal net boven de grond uit.

Hoelang duurt dit grapje?

Omgeving Nijmegen (Neerbosch oost)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightshadow999
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07-06 14:20

nightshadow999

nightshadow

Hoi, interessant topic dit. Eventjes mijn gal spuwen en zoek ook advies. Hoop dat iemand tips heeft! :)

Ik bezit een nieuwbouwwoning en een nieuwbouwwijk. Eind 2020 is de nutsaansluiting incl. KPN en Ziggo aangevraagd. Huis is juni 2021 opgeleverd maar geen glasvezel gelegd. Na veel contact gehad met helpdesks van KPN en KPN Netwerk helemaal niets verder gekomen totdat ik eind november een busje van Volker Wessels zag staan bij een woning die later ergens tussen gebouwd is. Eventjes op afgestapt en de beste man (prima kerel, was erg betrokken!) heeft het e.e.a. voor mij uitgezocht en kwamen erachter dat ze 16 woningen vergeten waren, 14 project (waarvan de helft nu opgeleverd is) en 2 zelfbouw van juni 2021. Had iets te maken met een onderaannemer die er een zooitje van had gemaakt. Enfin, binnen 2 weken zou alsnog de fiber gelegd worden. Inmiddels is de kerst voorbij en zowaar zie ik (schrik niet) 6 busjes van VolkerWessels verderop staan. De laatste werkdag van 2021 toch nog voorzien van een oranje kabel, met de mededeling dat deze de eerste week van januari afgemonteerd zou worden en daar een afspraak voor gemaakt zou worden. 3e week januari, uiteraard zonder afspraak, toch nog afgemonteerd. Toen kreeg ik te horen dat de vorige onderaannemer vergeten was een mantelbuis te leggen waardoor er geen voeding was. Hiervoor moest de hele straat open en de vergunning daarvoor was net rond. Dan zouden ze ook gelijk de glasvezel doormeten. Inmiddels is het weer stil hier....

Uiteraard voorzien van Digitenne en zo'n hotspot, maar beide liggen ongebruikt in de la aangezien (met de schotel buiten) ik alleen NED1,2,3 ontvang en het waardeloze wifi-dongeltje heb vervangen door een veel betere T-Mobile 4G thuis modem met SIM van mijn werk met wel onbeperkt data.

Inmiddels baal ik zo van de situatie dat ik KPN gebeld heb om mijn bestelling te annuleren. Ik had gehoopt op vragen, maar het was letterlijk binnen 2 minuten geregeld.

Mijn vragen:
- Ik begrijp die voedingskabel niet helemaal. Ik weet dat hier iets verderop een lasdoos in de grond zit, waarop de 16 woningen aangesloten zitten, maar die heeft toch geen voeding nodig? Zouden ze een 96v glasvezelkabel bedoelen?
- Hoewel ik het opgezegd heb, wil ik het eigenlijk helemaal niet opzeggen, maar dat ik gewoon de aansluiting krijg en eventueel een korting ter compensatie. Hebben jullie tips hoe ik het meeste bereik?

Nightshadow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
nightshadow999 schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 16:53:
Hoi, interessant topic dit. Eventjes mijn gal spuwen en zoek ook advies. Hoop dat iemand tips heeft! :)

Ik bezit een nieuwbouwwoning en een nieuwbouwwijk. Eind 2020 is de nutsaansluiting incl. KPN en Ziggo aangevraagd. Huis is juni 2021 opgeleverd maar geen glasvezel gelegd. Na veel contact gehad met helpdesks van KPN en KPN Netwerk helemaal niets verder gekomen totdat ik eind november een busje van Volker Wessels zag staan bij een woning die later ergens tussen gebouwd is. Eventjes op afgestapt en de beste man (prima kerel, was erg betrokken!) heeft het e.e.a. voor mij uitgezocht en kwamen erachter dat ze 16 woningen vergeten waren, 14 project (waarvan de helft nu opgeleverd is) en 2 zelfbouw van juni 2021. Had iets te maken met een onderaannemer die er een zooitje van had gemaakt. Enfin, binnen 2 weken zou alsnog de fiber gelegd worden. Inmiddels is de kerst voorbij en zowaar zie ik (schrik niet) 6 busjes van VolkerWessels verderop staan. De laatste werkdag van 2021 toch nog voorzien van een oranje kabel, met de mededeling dat deze de eerste week van januari afgemonteerd zou worden en daar een afspraak voor gemaakt zou worden. 3e week januari, uiteraard zonder afspraak, toch nog afgemonteerd. Toen kreeg ik te horen dat de vorige onderaannemer vergeten was een mantelbuis te leggen waardoor er geen voeding was. Hiervoor moest de hele straat open en de vergunning daarvoor was net rond. Dan zouden ze ook gelijk de glasvezel doormeten. Inmiddels is het weer stil hier....

Uiteraard voorzien van Digitenne en zo'n hotspot, maar beide liggen ongebruikt in de la aangezien (met de schotel buiten) ik alleen NED1,2,3 ontvang en het waardeloze wifi-dongeltje heb vervangen door een veel betere T-Mobile 4G thuis modem met SIM van mijn werk met wel onbeperkt data.

Inmiddels baal ik zo van de situatie dat ik KPN gebeld heb om mijn bestelling te annuleren. Ik had gehoopt op vragen, maar het was letterlijk binnen 2 minuten geregeld.

Mijn vragen:
- Ik begrijp die voedingskabel niet helemaal. Ik weet dat hier iets verderop een lasdoos in de grond zit, waarop de 16 woningen aangesloten zitten, maar die heeft toch geen voeding nodig? Zouden ze een 96v glasvezelkabel bedoelen?
- Hoewel ik het opgezegd heb, wil ik het eigenlijk helemaal niet opzeggen, maar dat ik gewoon de aansluiting krijg en eventueel een korting ter compensatie. Hebben jullie tips hoe ik het meeste bereik?
Helaas kan er bij nieuwbouw veel mis gaan en is het erg lastig om dit aan de praat te krijgen. Ook voor de klantenservice van KPN Netwerk.

Wat je technische vraag betreft: de 96Vz kabel van PoP naar ondergrondse lasdoos (DP geheten) waar meestal 48 of 96 woningen op kunnen wordt "voeding" genoemd. Dus jouw kabel van DP naar woning ligt er wel maar er is geen doorgaande verbinding naar de PoP. Tot die mantelbuis met geblazen vezels er ligt en afgelast is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 10:20
Marsjee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:12:
Inmiddels ligt glas hier al een jaar of iets in de grond, maar tot op heden hoor of zie je helemaal niets.

neerbosch oost zijn ze volop bezig met kabels na binnen brengen. zit je laag of hoog bouw want daar zit nogal een verschil in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsjee
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-05 11:50
jopoh schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 18:32:
[...]

neerbosch oost zijn ze volop bezig met kabels na binnen brengen. zit je laag of hoog bouw want daar zit nogal een verschil in
3e verdieping, maar heb wel vernomen dat er een andere partij de kabels binnen het gebouw gaan trekken. Niet KPN (dacht ik) maar wanneer? Niemand weet het, ook huisbaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik had een tijd terug geprobeerd een Online abonnement af te sluiten op de glasvezel. Maar dat werd uiteindelijk afgewezen. Werd laatst nog terugebeld door Online, wel netjes van ze.
Blijkt dus wat (Barre73 ook al zei :) )het netwerk is halverwege door Glaspoort overgenomen. Die man van Online keek zelfs even met me mee wat wel mogelijk is. Maar dat blijkt alleen KPN, Youfone of Freedom te zijn..Freedom net geprobeerd maar die leveren ook niet..
Hopelijk komen ze er binnenkort uit met de onderhandelingen met andere providers. Dit is niet echt veel keus zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17-06 10:20
Mr_gadget schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:27:
Ik had een tijd terug geprobeerd een Online abonnement af te sluiten op de glasvezel. Maar dat werd uiteindelijk afgewezen. Werd laatst nog terugebeld door Online, wel netjes van ze.
Blijkt dus wat (Barre73 ook al zei :) )het netwerk is halverwege door Glaspoort overgenomen. Die man van Online keek zelfs even met me mee wat wel mogelijk is. Maar dat blijkt alleen KPN, Youfone of Freedom te zijn..Freedom net geprobeerd maar die leveren ook niet..
Hopelijk komen ze er binnenkort uit met de onderhandelingen met andere providers. Dit is niet echt veel keus zo..
https://www.glaspoort.nl/providers/particulier/#nav-inpage

zie toch echt 8 providers die overeen komst hebben met glaspoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Johandmc schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 11:41:
[...]

Dat heeft KPN (maar dat is dat andere topic hier) bij mij zo gedaan. Die heeft de netwerkkabel aan de telefoondraad vast gemaakt en door de buis heen getrokken, dus dat is al na het aansluitpunt van de ONT
Ik zit wel in een huurwoning van een woningcorporatie en weet niet of het wel toegestaan is de bestaande telefoonaansluiting te slopen. Het aanleggen van UTP bekabeling in een nieuw traject gaat ook niet zonder slag of stoot, daar zal het een en ander voor open gebroken moeten worden.

• Koekenbakkertje
kwiebus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Ik zit wel in een huurwoning van een woningcorporatie en weet niet of het wel toegestaan is de bestaande telefoonaansluiting te slopen. Het aanleggen van UTP bekabeling in een nieuw traject gaat ook niet zonder slag of stoot, daar zal het een en ander voor open gebroken moeten worden.
De telefoonaansluiting verliest (in de toekomst) zijn functie. Daarnaast kan er met een kleine aanpassing van de utp kabel gewoon weer een telefoonaansluiting gemaakt worden dus ik vermoed niet dat hier rg moeilijk over gedaan zal worden.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-06 12:47

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

jopoh schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 19:49:
[...]

https://www.glaspoort.nl/providers/particulier/#nav-inpage

zie toch echt 8 providers die overeen komst hebben met glaspoort.
Inmiddels zijn het er misschien meer. Maar ik werd dus eerst verwezen naar KPNnetwerk.nl/providers en die werken dus meestal niet..Van Glaspoort nooit een bericht gehad.
Maar bij Glaspoort levert BudgetThuis bijvoorbeeld over ADSL..net als Freedom. XS4ALL verwijst door naar KPN. Dus dan zijn het er wel drie meer dan degenen die ik noemde :) Maar die zijn helaas net zo duur of duurder dan KPN. Maar het is natuurlijk de vraag als Online of T-Mobile er bij komt of het goedkoper zal zijn. Waarschijnlijk niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Mr_gadget op 16-02-2022 21:12 ]

• Barre73
kwiebus schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 22:47:
[...]

Wat hier bedoeld wordt is de interne huisbekabeling van de telefoon. Dus alles na het KPN ISRA punt voor koper (wat vaak in de meterkast zit) richting een wandcontactdoos voor telefonie. Die buizen bevatten huisbekabeling en dat is niet van KPN maar van de woningeigenaar. Je zou het aan de woningbouw kunnen vragen maar ik kan ook bevestigen dat de koperaansluiting binnen een paar jaar wordt uitgeschakeld. Reken met 3 jaar na de graafwerkzaamheden in de straat. Dus als je nu zelf het initiatief neemt om de UTP kabel door de telefoonbuis te laten trekken, dan zal daar naar mijn verwachting geen haan naar kraaien...

En zodra de glasaansluiting er zit en een dienst bestelbaar is is het al heel snel niet meer mogelijk om op koper iets nieuws te bestellen dus die inpandige telefoonkabel is dan ook niet echt meer nodig.

Dus dan wordt het FTU+ONT in de meterkast (wel een stopcontact of stekkerdoos nodig) en de UTP kabel via de bestaande buis voor telefoonkabel naar de woonkamer. Waarbij die telefoonkabel eruit gaat en een UTP kabel erin komt. Aan het einde van die UTP kabel kan dan netjes een wandcontactdoosje, of eventueel een stekkertje zodat de kabel uit de muur direct naar de Experiabox of andere router kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 10-02-2022 10:33 ]

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Barre73 schreef op donderdag 10 februari 2022 @ 10:25:
[...]
Wat hier bedoeld wordt is de interne huisbekabeling van de telefoon. Dus alles na het KPN ISRA punt voor koper (wat vaak in de meterkast zit) richting een wandcontactdoos voor telefonie. Die buizen bevatten huisbekabeling en dat is niet van KPN maar van de woningeigenaar. Je zou het aan de woningbouw kunnen vragen maar ik kan ook bevestigen dat de koperaansluiting binnen een paar jaar wordt uitgeschakeld. Reken met 3 jaar na de graafwerkzaamheden in de straat. Dus als je nu zelf het initiatief neemt om de UTP kabel door de telefoonbuis te laten trekken, dan zal daar naar mijn verwachting geen haan naar kraaien...
Je moet ook even kijken wat er ligt. De keuze voor telefoonkabel is al heel lang niet zo logisch meer.

Ik heb een keer met RJ45 100 mbit over 4-aderige CAT-5 gehaald over ~20 meter bestaande kabel. Bij een ander huis gigabit over CAT-5. Verder ook een keer een telefoonaansluiting waar CAT 5E achter zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:25

MrMarcie

CFMoto 650MT

Marsjee schreef op woensdag 9 februari 2022 @ 15:12:

Bij mij hebben de buren al 3 maanden glas. Bellen en Twitteren met KPNNETWERK levert veel beloftes op maar terugbellen doen ze toch niet. Word er behoorlijk chagerijnig van ondertussen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_r3qCrPcGIhcMFBTBoOuOaneZw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WoX38pBUzTkPWLFsVLAzaXM9.jpg?f=user_large

Ik weet het nu ook niet meer :'(

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 07:05
Heb uiteindelijk de aansluitset zoals geleverd door BNS weten te bemachtigen. Aangesloten en werkte gelijk in combinatie met mijn UDM Pro met Draytek SFP module.

Scheelt weer een voedingsadapter 😀.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 05:58
Barre73 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:21:
[...] Nee, dit mag zeker niet. De "glasvezeljongens" hebben een heel streng verbod om ook maar iets te doen met een mantelbuis van Water, Gas of Electra.
@Barre73 Ik twijfel niet aan je kennis, en ik ga ervan uit dat je de regels goed kent. Maar de praktijk blijkt toch anders te zijn dan jij schetst. Niet alleen vonden ze het van de voorbereidings-, maar ook de graaf/schietploeg prima om de kabel samen met de elektra het huis in te brengen (mind you: de "mantelbuis" voor elektra is 85 mm, niet 50 mm zoals in de huidige normen), ze hadden ook geen boodschap aan die extra meter "slack" die jij noemt om rekening te houden met verzakking over 20 jaar. Eén van mijn buurmannen is met KPN Netwerk in de slag om uit te zoeken waarom bij iedereen in de hele wijk onder de oprit geschoten wordt, gegraven, en door de fundering geboord, terwijl de kabel gewoon vanaf de straatkant, met de hand naar binnen gestoken kan worden. Zoals bij mij vandaag, binnen 10 minuten klaar tot in de meterkast. Niks geen gegraaf of geschiet. De graafmannen waren erg happy.
Er zit dus echt wel logica en efficiëntie achter, ook al zie jij dat niet meteen.
Nee, ik zie de efficiëntie nog steeds niet. Integendeel. De mannen (15 jaar ervaring met telecomkabels leggen in Nederland) die vandaag de kabel naar binnen kwamen brengen ook niet. Die begrepen werkelijk niet dat de instructie was om bij iedereen in de hele wijk de oprit open te halen, als er al een enorme mantelbuis loopt. We wachten nog op een reactie van KPN Netwerk waarom voor deze route gekozen is.

Voor alle duidelijkheid: ik heb hiervoor wel een extra 3/8" mantelbuisje getrokken naast de bestaande mantelbuizen, omdat ik dat eenvoudig kan vanwege een afwijkende vloerconstructie met kruipruimte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
TCMR schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 17:36:
[...]

@Barre73 Ik twijfel niet aan je kennis, en ik ga ervan uit dat je de regels goed kent. Maar de praktijk blijkt toch anders te zijn dan jij schetst. Niet alleen vonden ze het van de voorbereidings-, maar ook de graaf/schietploeg prima om de kabel samen met de elektra het huis in te brengen (mind you: de "mantelbuis" voor elektra is 85 mm, niet 50 mm zoals in de huidige normen), ze hadden ook geen boodschap aan die extra meter "slack" die jij noemt om rekening te houden met verzakking over 20 jaar. Eén van mijn buurmannen is met KPN Netwerk in de slag om uit te zoeken waarom bij iedereen in de hele wijk onder de oprit geschoten wordt, gegraven, en door de fundering geboord, terwijl de kabel gewoon vanaf de straatkant, met de hand naar binnen gestoken kan worden. Zoals bij mij vandaag, binnen 10 minuten klaar tot in de meterkast. Niks geen gegraaf of geschiet. De graafmannen waren erg happy.

[...]

Nee, ik zie de efficiëntie nog steeds niet. Integendeel. De mannen (15 jaar ervaring met telecomkabels leggen in Nederland) die vandaag de kabel naar binnen kwamen brengen ook niet. Die begrepen werkelijk niet dat de instructie was om bij iedereen in de hele wijk de oprit open te halen, als er al een enorme mantelbuis loopt. We wachten nog op een reactie van KPN Netwerk waarom voor deze route gekozen is.

Voor alle duidelijkheid: ik heb hiervoor wel een extra 3/8" mantelbuisje getrokken naast de bestaande mantelbuizen, omdat ik dat eenvoudig kan vanwege een afwijkende vloerconstructie met kruipruimte.
Laat ik voorop stellen dat ik heel goed weet dat de praktijk en de theorie niet altijd het zelfde zijn. Met andere woorden: er worden door onderaannemers aan de lopende band dingen gedaan die niet mogen. Zoals het gebruik van die buis. Ik kan alleen maar aangeven wat er op papier is afgesproken.

Dat verhaal van efficiëntie ging puur over de scheiding tussen graaf/schietwerk en huisaansluiting. Niet perse gericht op jullie situatie. Maar dan nog kan die graafploeg de kabel niet naar binnen brengen, ook niet via een buis. Daar heb je een ander slag mensen voor nodig en bewoners moeten thuis zijn. Dus op afspraak. Dat werkt niet met het tempo dat ze willen maken bij het graven en leggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rjn27
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-06 19:54
In Leiden is het eindelijk ook!
De komende jaren krijgt iedereen een glasvezel verbinding
Ik woon zelf in de Stevenshof, met een beetje geluk is deze wijk snel aan de beurt.

https://gemeente.leiden.n...-krijgt-glasvezelnetwerk/

• Barre73
rjn27 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:27:
In Leiden is het eindelijk ook!
De komende jaren krijgt iedereen een glasvezel verbinding
Ik woon zelf in de Stevenshof, met een beetje geluk is deze wijk snel aan de beurt.

https://gemeente.leiden.n...-krijgt-glasvezelnetwerk/
Er staat dat ze beginnen in Leiden Noord. En normaliter gaan ze wijk voor wijk verder en niet ineens naar een andere kant van de stad of andere kant van het spoor. Dus ik vrees dat je niet snel aan de beurt bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TCMR
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-06 05:58
Barre73 schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 18:14:
[...]Dat verhaal van efficiëntie ging puur over de scheiding tussen graaf/schietwerk en huisaansluiting.
(y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Even een tussendoortje met de stand van het netwerk:

nieuws: KPN sloot vorig jaar half miljoen huishoudens aan op glasvezel

Voor de duidelijkheid: Dat zijn 433.000 adressen met een glasvezel in of bij de woning klaar liggend. Niet per se alleen maar in de woning. Dit omdat een glasvezel bij de woning ook bestelbaar kan zijn voor een abonnement. En dan telt dat gewoon als "aangesloten" adres.

[ Voor 19% gewijzigd door Barre73 op 21-02-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
  • Laatst online: 25-07-2024
Gaat KPN die media converter installeren met stroom aansluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

groen-geel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:02:
De mediaconverter heeft inderdaad een adapter die aangesloten moet worden. De stroomaansluiting moet er zijn, want die leggen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
groen-geel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:02:
Kan je die vraag verduidelijken? Een Mediaconverter heeft stroom nodig maar dat lijkt me niet de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekenbakkertje
Hann1BaL schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:12:
[...]

De mediaconverter heeft inderdaad een adapter die aangesloten moet worden. De stroomaansluiting moet er zijn, want die leggen ze niet aan.
Oh?
De meesre kpn monteurs zijn als het goed gecertificeerd om een wcd in de meterkast te plaatsen. Er zijn wel wat regeltjes aan verbonden zoals geen zonnepanelen en een hoofdschakelaar maar in principe kan de monteur een wcd plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
Koekenbakkertje schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:33:
[...]

Oh?
De meesre kpn monteurs zijn als het goed gecertificeerd om een wcd in de meterkast te plaatsen.
Erg fijn om te lezen. Dan hoef ik geen wandcontactdoos installeren.

[ Voor 24% gewijzigd door groen-geel op 21-02-2022 18:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
En als ik het goed begrijp is die 5590 nog niet leverbaar?

Dan eerst maar via de KPN doosjes mijn intern netwerk aan de praat krijgen en later als die 5590 beschikbaar is de KNP doosjes eruit halen en vervangen voor die nieuwe Fritzbox.

Is dat een goede oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22:19
groen-geel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:42:

Dan eerst maar via de KPN doosjes mijn intern netwerk aan de praat krijgen en later als die 5590 beschikbaar is de KNP doosjes eruit halen en vervangen voor die nieuwe Fritzbox.

Wat gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
Ziggo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
groen-geel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:42:

Je zal vrijwel zeker een PON aansluiting krijgen. In dat geval heb je echt wel behoorlijk wat technische kennis nodig om een eigen router/PON modem direct op de glasvezel te installeren. Ik weet niet hoe onderlegd je daar in bent.
Daarnaast heb je het over het stroomverbruik van dat kastje. Maar wat dat kastje doet, moet sowieso worden gedaan. Als de Fritzbox het moet doen verbruikt deze meer energie. Dus je netto winst is vrijwel nihil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
Barre73 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Je zal vrijwel zeker een PON aansluiting krijgen. In dat geval heb je echt wel behoorlijk wat technische kennis nodig om een eigen router/PON modem direct op de glasvezel te installeren. Ik weet niet hoe onderlegd je daar in bent.
Daarnaast heb je het over het stroomverbruik van dat kastje. Maar wat dat kastje doet, moet sowieso worden gedaan. Als de Fritzbox het moet doen verbruikt deze meer energie. Dus je netto winst is vrijwel nihil.
En het geeft je een stuk meer vrijheid. Een WAN is voldoende (en de mogelijkheid om instellingen aan te passen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groen-geel
Barre73 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:45:
[...]

Je zal vrijwel zeker een PON aansluiting krijgen.
Oh?
Ik dacht dat alle nieuwe aansluitingen XGS-PON was.
Afgelopen maand is de glasvezel in de meterkast geinstalleerd. Er is alleen een fiber doosje geplaatst.
De cityring wordt op dit moment aangesloten in een grotere kast in de straat. Als jullie willen kan ik wat plaatjes daarvan laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edje040
groen-geel schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:56:
[...]

Oh?
Ik dacht dat alle nieuwe aansluitingen XGS-PON was.
Afgelopen maand is de glasvezel in de meterkast geinstalleerd. Er is alleen een fiber doosje geplaatst.
De cityring wordt op dit moment aangesloten in een grotere kast in de straat. Als jullie willen kan ik wat plaatjes daarvan laten zien.
XGS-PON is ook PON. Dat zul je waarschijnlijk ook wel krijgen (maar niet met 100% zekerheid vermoed ik)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• groen-geel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jdd_N51EJM8hjz7UD4IrGcl_6SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1TBTZR2ZL7zkfv2dxaAOSEa.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• groen-geel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/InVSKQrlBoruK64L4Tv95MlwVb0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5AtBxixaCdVHyf7t5ZgWAIaU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BZkV_a_StTGBkhLrTjq3EipLxwY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2xB2rmd7YaT98bY3TyoyGeMM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O_NuLCdUwGysOZzyuklo4EKRdfA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O1ltw90f8c5hTInF3kFhGrQV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6AIkdQgF5tgua0C1CRM_D_rSSZE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nf9UwPLLJ9FrURhamSl5cReR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0XzgZHTMZ2PvqqCBzxOtypbjpMI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6KwK3x1PZOXOsMZRkXDnuBbp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN244JPotQ4HEko2UBMZDKSG4wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqGZ0mGBJD3imu5bFAxeM5Ok.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwjC-SHjakbsu0CM2napJPf-6Ec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlNNADRBM49tIJAFBUnsC6gV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MvsINi0riQ2s6GQuOtOI5p-Xyzk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqnUcDqpZLXET0dWkSQvP02b.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcIvcCezINGBYW4dpuhZfnzoEVg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WglmldCN4vsXES5zaMAzCpWY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7xlSifWTOjw9rdvta28AAtgWVE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TmiXcQ23onv0GfVVjTx0rUNJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYVRRXg_FFBpA5LTm-ysxKz5FMY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wU8V6rRMxh7rSxDahuCvtNhh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UJNHl3oV4ApiojaYEs1Ta3x1t2w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iQyf6WbI442I7b41EFWsV0Ec.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_3jqJyg_HZYDIePZ1jH3-gvfpa0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcotYd6KZ5AsC4nE9KhtJmMw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/As77CIGPFEsukVpkUH_9_bWC5g4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8wx5begglfwQHIh0GwJ4PXRU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aOnq-6WMkDa1FQ1eI7OB0NyqOu0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AxHQv8Znm02XeQymo7Vi8cAl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zaWYfuFRcaUaVqsxVBmz39sEi1I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GnbhSSLaKjhrb0MVeZZSHxjA.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jdd_N51EJM8hjz7UD4IrGcl_6SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j1TBTZR2ZL7zkfv2dxaAOSEa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DgTo2Yq6atM2v6O5rDCgRizqGkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LHpsMaWGq8bncHb5tE8ToJha.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zeq3rjy08YCtEht8AZ4RfICYCa4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/P65b6vNG7jraie6H8OhaLiBJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0N2cLZGoYaMLC5Zp56pmyEppDI0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvgKkNfEhvFBtStVOmHhn64u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VOxNWGZ1Mo9QOg-8GirCWbzBZqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AkH24X2bApyLBP869MwWuiVP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGBmACpTAvl8iJMDCP2ujtcgN38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1G2EjFeAFvUZ4ReDKzIQGZ5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VHXQs-WnOtA_OY_6iICRCBmQpk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r0STtyrjGdyGiOGvE3OueLSc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l4wAu-D7BxWbUqQumogNeuMs5v4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gaU7mKCki96jGG1fUjOFiWzi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Dit past beter in het topic van KPN Netwerk. Is niet specifiek voor KPN als provider.

En zoals gezegd, PON is de verzamelnaam dus die gebruik ik liever. Eerst was het GPON, nu XGS-PON en straks weer wat anders. Dan is een algemene naam handiger om te gebruiken :-)

[ Voor 17% gewijzigd door Barre73 op 21-02-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:24

Wildfire

Joy to the world!

@Barre73 kun je kijken wat de status van glasvezel is voor mijn adres? Ik kreeg de 14e een mailtje dat de graafwerkzaamheden erop zaten en dat ik binnenkort een afspraakvoorstel zou krijgen om de glasvezel in mijn woning af te monteren. Echter er is bij mijn appartementencomplex niet gegraven, wel een stuk verderop in de straat en verderop in de wijk.

Op de NetwerkNL website kan ik de status niet meer opvragen, krijg dan een melding dat er iets is mis gegaan. Werkte vroeger wel.

Als je kunt en wilt, dan stuur ik je wel een DM met mijn postcode en huisnummer.

[ Voor 13% gewijzigd door Wildfire op 21-02-2022 23:52 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:44
Als in een regio glasvezelaanleg is afgerond en de datum voor koperdeactivatie is verstreken, wat gebeurt er dan met de bestaande wijkkasten met VDSL-apparatuur en alle koperdraden in de grond? Worden die kasten en lijnen echt verwijderd en wat gebeurt er dan met de DSLAMs die in de kast zaten?

En what about de semi-analoge telefoonlijnen die nog in gebruik zijn? Worden die gemigreerd naar Epots apparatuur in PON verdeelkasten of gaat Epots er ook uit en wordt nu alles bij de eindgebruiker via die verschikkelijke Experiabox afgehandeld?

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soundwork
Wildfire schreef op maandag 21 februari 2022 @ 23:51:
@Barre73 kun je kijken wat de status van glasvezel is voor mijn adres? Ik kreeg de 14e een mailtje dat de graafwerkzaamheden erop zaten en dat ik binnenkort een afspraakvoorstel zou krijgen om de glasvezel in mijn woning af te monteren. Echter er is bij mijn appartementencomplex niet gegraven, wel een stuk verderop in de straat en verderop in de wijk.

Op de NetwerkNL website kan ik de status niet meer opvragen, krijg dan een melding dat er iets is mis gegaan. Werkte vroeger wel.

Als je kunt en wilt, dan stuur ik je wel een DM met mijn postcode en huisnummer.
Zijn er misschien al FTU's in de meterkasten van de appartementen aangebracht ( al in eerder stadium voor de aanleg ) ?
Postcode / huisnummer aan @Barre73 sturen kan nooit kwaad uiteraard ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:24

Wildfire

Joy to the world!

Soundwork schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:05:

[...]

Zijn er misschien al FTU's in de meterkasten van de appartementen aangebracht ( al in eerder stadium voor de aanleg ) ?
Postcode / huisnummer aan @Barre73 sturen kan nooit kwaad uiteraard ;)
Nee, er is niets gedaan hier. Barre heeft al even gekeken, wordt gewoon nog verder wachten hier. Helaas, ik wil als KPN monteur kunnen zeggen dat ik zelf KPN heb maar voorlopig zit dat er nog niet in :P

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
timmie1 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 17:46:
Als in een regio glasvezelaanleg is afgerond en de datum voor koperdeactivatie is verstreken, wat gebeurt er dan met de bestaande wijkkasten met VDSL-apparatuur en alle koperdraden in de grond? Worden die kasten en lijnen echt verwijderd en wat gebeurt er dan met de DSLAMs die in de kast zaten?

En what about de semi-analoge telefoonlijnen die nog in gebruik zijn? Worden die gemigreerd naar Epots apparatuur in PON verdeelkasten of gaat Epots er ook uit en wordt nu alles bij de eindgebruiker via die verschikkelijke Experiabox afgehandeld?
Ten eerste worden er geen hele gebieden en kasten uitgezet voor koper. Het gaat tegenwoordig per adres. Adres met glasvezel- beschikbaar = koper uit na ongeveer een jaartje.
Maar adressen die geen glasvezel kunnen krijgen buiten hun eigen invloed, daar wordt koper ook nog niet uitgeschakeld. Er moet wel een alternatief zijn natuurlijk.
Er is nog geen planning om hele kasten weg te halen. Dat is zelfs in de 6 proefgebieden (waar wel alle koper uit is) nog niet gedaan. Maar dat zal vast nog een keer gaan gebeuren. Kabels worden pas verwijderd als de grond toch al ergens voor open moet en de kabel buiten dienst is. Dat is een afspraak van alle netbeheerders en de overheden.

Epots en PSTN moeten inderdaad ook over naar glas. Dat kan met een Experiabox maar misschien komt daar nog iets anders voor, is nog niet bekend.

• Freestuff
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:05
Ze hebben gisteren bij ons de glasvezel kabel naar binnen gebracht en aangesloten op de FTU.
Monteur zou ook de NT plaatsen, maar omdat er teveel demping op het signaal zit heeft hij dat niet gedaan.

Hij gaf aan dat er weer een andere monteur langs komt om een nieuwe meeting te doen, om te achterhalen op hoeveel meter de verstoring zit. Zodat ze daar de las kunnen controleren en opnieuw kunnen maken.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang dit normaal duurt? Ik zou vanzelf iemand langskomen en ik hoefde er zelf niks voor te doen.

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:10
Freestuff schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:02:
Ze hebben gisteren bij ons de glasvezel kabel naar binnen gebracht en aangesloten op de FTU.
Monteur zou ook de NT plaatsen, maar omdat er teveel demping op het signaal zit heeft hij dat niet gedaan.

Hij gaf aan dat er weer een andere monteur langs komt om een nieuwe meeting te doen, om te achterhalen op hoeveel meter de verstoring zit. Zodat ze daar de las kunnen controleren en opnieuw kunnen maken.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe lang dit normaal duurt? Ik zou vanzelf iemand langskomen en ik hoefde er zelf niks voor te doen.
Als ze volop met de uitrol van glas in je wijk bezig zijn, dan kan het vrij vlot gaat want dan zijn er veel partijen (met monteurs) in de buurt aan het werk.
Paar weken geleden (op dinsdag) ook glas naar binnen gekregen, en daar was ook iets niet goed. Elke dag keek ik even of het ledje al groen was op de glasvezelaansluiting, en op vrijdag was dat het geval. Meteen de router van de provider aangesloten, en het werkte gelijk.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Freestuff
Skynett schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 17:40:
[...]

Als ze volop met de uitrol van glas in je wijk bezig zijn, dan kan het vrij vlot gaat want dan zijn er veel partijen (met monteurs) in de buurt aan het werk.
Paar weken geleden (op dinsdag) ook glas naar binnen gekregen, en daar was ook iets niet goed. Elke dag keek ik even of het ledje al groen was op de glasvezelaansluiting, en op vrijdag was dat het geval. Meteen de router van de provider aangesloten, en het werkte gelijk.
Wacht het wel af of er iemand langs komt. Maar ik heb geen NT kastje gekregen, dus kan niet zien wanneer het signaal goed is. De monteurs welke de kabel naar binnen brengen zijn allemaal zzp'ers. Zij krijgen betaald per aangesloten woning.
Dus ik ben benieuw wanneer en welke monteur langs gaat komen.
Hier in de beurt is er nogal wat fout gegaan, vooral met de schouw waardoor er veel verkeerd geschoten glasvezel kabels zijn aangelegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:10
Freestuff schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:54:
[...]

Wacht het wel af of er iemand langs komt. Maar ik heb geen NT kastje gekregen, dus kan niet zien wanneer het signaal goed is. De monteurs welke de kabel naar binnen brengen zijn allemaal zzp'ers. Zij krijgen betaald per aangesloten woning.
Dus ik ben benieuw wanneer en welke monteur langs gaat komen.
Hier in de beurt is er nogal wat fout gegaan, vooral met de schouw waardoor er veel verkeerd geschoten glasvezel kabels zijn aangelegd.
Nu met dat thuiswerken kwam ik tijdens de lunchwandeling ook volop monteursploegen tegen in de wijk, o.a. eentje die bij de straatkast bezig was om fouten met glasaansluitingen te corrigeren. Hij had zijn busje voor de kast geparkeerd, kreeg de opdracht(en) binnen, en kon ze direct uitvoeren. Leuk gesprek gehad met die man, en uitleg gekregen over de kast en hoe alles opgebouwd is, en hij zou mijn huisnummer in de gaten houden als die langs kwam. Of het toevallige gesprekje geholpen heeft weet ik niet, maar de volgende dag werkte mijn aansluiting.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-05 13:13
verleden week iemand aan de deur gehad met KPN trui aan, of hij mijn gegevens mocht voor glasvezel. zit nu op site te kijken van netwerknl maar daar staat (al meer dan een jaar onveranderd) dat gesprekken met gemeente bezig zijn. KPN-truimeneer vulde mijn gegevens in op z'n ipad op een kpn-pagina maar wist me verder ook niks over planning oid te vertellen. Gaat om wijk corpus den hoorn in groningen, meer mensen die hier ervaring mee hebben? (en dan vooral nieuwsgierig naar tijd tussen kpn-trui-meneer en daadwerkelijke glas-aansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WishmasterNL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-06 12:45

WishmasterNL

XBOX: WishmasterNLD

mclegodude schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:26:
verleden week iemand aan de deur gehad met KPN trui aan, of hij mijn gegevens mocht voor glasvezel. zit nu op site te kijken van netwerknl maar daar staat (al meer dan een jaar onveranderd) dat gesprekken met gemeente bezig zijn. KPN-truimeneer vulde mijn gegevens in op z'n ipad op een kpn-pagina maar wist me verder ook niks over planning oid te vertellen. Gaat om wijk corpus den hoorn in groningen, meer mensen die hier ervaring mee hebben? (en dan vooral nieuwsgierig naar tijd tussen kpn-trui-meneer en daadwerkelijke glas-aansluiting)
Bij ons ongeveer 2 maanden geleden KPN-truimeneer (leuk woord!) aan de deur gehad en in de meterkast gekeken voor een plekje voor de aansluiting.
Afgelopen week is hier de straat open gegaan voor glas en steekt er nu een oranje kabeltje boven de stoep uit tegen mijn gevel aan. Wanneer het naar binnen word gebracht? Geen idee. Kon niemand mij vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryudo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 12:40

Ryudo

Daily dose~

Hier (Assen Centrum) vlot de aanleg van glazvezel ook nog niet echt.
In september '20 van KPN Netwerk een mail gehad dat dit deel van Assen (centrum) glasvezel ging krijgen. Volgens mij in januari '21 toestemming gegeven voor de aanleg.
April '21 zijn de graafwerkzaamheden begonnen en sinds mei ligt volgens mij de kabel hier voor de deur of onder het pand (appartementencomplex).
Juli '21 is er een KPN-truimevrouw langs geweest om een sticker in de meterkast te plakken. Die vertelde dat het aansluiten ergens in augustus plaats zou vinden. (gelukkig zei ze er geen jaartal bij ;) ).
Tot op heden is er nog niks gebeurd qua aansluiting.

Ik heb begin februari (dit jaar) een abonnement aanvraag bij KPN gedaan.
KPN heeft de (voorlopige?) aansluitdatum op 15 maart '22 gezet.
Echter als ik de KPN Netwerk statuspagina nu moet geloven wordt het hier pas ergens in juni aangesloten?

@Barre73 kun jij wellicht zien welke van deze datums realistischer is? Ik neig naar die van KPN Netwerk, maar wellicht zit ik ernaast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06:06
KPN is echt op veel te veel plaatsen tegelijk bezig met aanleggen.
Daar waar ze begonnen zijn schiet het totaal niet op.

Hier zal KPN het stedelijke gedeelte doen en Kabelnoord het buitengebied.
Het buitengebied is al tijden klaar en het % aangesloten woning bij KPN verandert bijna niet.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
Oh bij mij is hij niet binnen geweest, enkel vroeg hij naar email en telnr...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
mclegodude schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:52:
Oh bij mij is hij niet binnen geweest, enkel vroeg hij naar email en telnr...
Dat was waarschijnlijk een service medewerker die langskomt voor vragen en de toestemming voor de aansluiting.
Heb je de brief met toestemmingscode niet gekregen dan?

@Ryudo die van KPN Netwerk komt direct uit dezelfde database als waar ik in kan kijken. Dus dat zal voorlopig de juiste zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Barre73 op 27-02-2022 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:50
WishmasterNL schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 21:39:
[...]

Bij ons ongeveer 2 maanden geleden KPN-truimeneer (leuk woord!) aan de deur gehad en in de meterkast gekeken voor een plekje voor de aansluiting.
Afgelopen week is hier de straat open gegaan voor glas en steekt er nu een oranje kabeltje boven de stoep uit tegen mijn gevel aan. Wanneer het naar binnen word gebracht? Geen idee. Kon niemand mij vertellen.
Ik zit in dezelfde fase, de graaf meneer gaf aan nog een maand of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mclegodude
Barre73 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 09:02:
[...]

Dat was waarschijnlijk een service medewerker die langskomt voor vragen en de toestemming voor de aansluiting.
Heb je de brief met toestemmingscode niet gekregen dan?

@Ryudo die van KPN Netwerk komt direct uit dezelfde database als waar ik in kan kijken. Dus dat zal voorlopig de juiste zijn.
nee nog geen brief of niks gehad. Buren ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19:58
Ryudo schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 22:18:
Hier (Assen Centrum) vlot de aanleg van glazvezel ook nog niet echt.
Hoi, ik zit ook in Assen Centrum te wachten op mijn aansluiting: zou eerst 31 januari zijn (door Barre geverifieerd), maar de statuspagina van mijn bestelling bij KPN (de internet provider) veranderde toen naar 14 februari, daarna werd het 15 februari, toen 18 februari, en nu moet het dan op 3 maart gebeuren. Ik ben benieuwd. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:23
Hier had ik afgelopen vrijdag de afspraak om de rode kabel die voor de gevel uit de grond steekt, aangesloten te krijgen in de meterkast (die overigens 4 meter verderop zit) en het glasvezelpunt te installeren. Meneertje gaf aan dat ie het niet ging doen omdat er vanuit de meterkast nog geen UTP-kabel lag richting de tv, waardoor het geheel niet "werkend" afgeleverd kon worden. Zouden regels van KPN zijn oid. Als ik internet zonder tv had afgesloten had 't weer wel gekund. Vreemde gang van zaken, is dit normaal?
Vandaag 2 UTP kabels getrokken door oude coax buizen vanuit de meterkast, morgenochtend zijn ze er om 8u weer om nu hopelijk wel alles aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
Chriztiaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:20:
Hier had ik afgelopen vrijdag de afspraak om de rode kabel die voor de gevel uit de grond steekt, aangesloten te krijgen in de meterkast (die overigens 4 meter verderop zit) en het glasvezelpunt te installeren. Meneertje gaf aan dat ie het niet ging doen omdat er vanuit de meterkast nog geen UTP-kabel lag richting de tv, waardoor het geheel niet "werkend" afgeleverd kon worden. Zouden regels van KPN zijn oid. Als ik internet zonder tv had afgesloten had 't weer wel gekund. Vreemde gang van zaken, is dit normaal?
Vandaag 2 UTP kabels getrokken door oude coax buizen vanuit de meterkast, morgenochtend zijn ze er om 8u weer om nu hopelijk wel alles aan te sluiten.
KPN netwerk sluit alleen de glasvezel kabel aan in je woning, plaatst FTU en hopelijk ook NT(U).
Als een een abonnement heb besteld bij KPN met monteur dan sluit deze het modem aan en TV ontvanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
Chriztiaan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 21:20:
Zelfs als je geen glasvezel abonnement afsluit of geen TV hebt ben je verplicht om een UTP kabel naar de woonkamer te hebben liggen, anders wordt de kabel niet het huis binnengebracht en afgemonteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hkoster1
kwiebus schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:09:
[...]

Zelfs als je geen glasvezel abonnement afsluit of geen TV hebt ben je verplicht om een UTP kabel naar de woonkamer te hebben liggen, anders wordt de kabel niet het huis binnengebracht en afgemonteerd.
Daar geloof ik nu niks van!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freestuff
hkoster1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:11:
[...]

Ik ook niet, de monteurs van het KPN Netwerk zijn meestal ZZP'ers, zij hoeven alleen de glasvezel kabel naar binnen te leggen en minimaal de FTU te plaatsen. Waarbij ze wel kijken hoeveel tijd dit kost. Ze krijgen namelijk betaald per huisaansluiting.

Hier in de straat hebben ze al 3 woningen niet gedaan, dit i.v.m. een betonnerenplaat voor de voordeur.
Waardoor het lastiger is de kabel de woning binnen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
hkoster1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:11:
[...]

Dat zijn nu eenmaal de regels die KPN hanteert volgens degene die bij mij langs kwam om naar mijn meterkast te kijken. Geen UTP kabel naar de woonkamer is niet aansluiten, verder maakt het niet uit hoe die kabel er ligt. Een losse kabel die je vanaf de meterkast naar de woonkamer hebt liggen is ook goed. Waarom deze regel bestaat kon hij mij niet uitleggen wel gaf hij aan dat hij hier vaker vragen over kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
kwiebus schreef op zondag 27 februari 2022 @ 23:22:
[...]

Dat zijn nu eenmaal de regels die KPN hanteert volgens degene die bij mij langs kwam om naar mijn meterkast te kijken. Geen UTP kabel naar de woonkamer is niet aansluiten, verder maakt het niet uit hoe die kabel er ligt. Een losse kabel die je vanaf de meterkast naar de woonkamer hebt liggen is ook goed. Waarom deze regel bestaat kon hij mij niet uitleggen wel gaf hij aan dat hij hier vaker vragen over kreeg.
Precies dit dus. Naja, goed (wel.jammer) te horen dat dit kennelijk vaker gebeurd, en niet dat ze afgelopen vrijdag smoesjes aan het verzinnen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
[...]

Dat is niet de regel. De regel is dat er een UTP kabel naar de apparatuur kan vanaf de plek van de FTU. Die hoeft er niet al te zijn. Dat kan ook betekenen dat die FTU in de woonkamer zou moeten komen. Als er geen mogelijkheid is vanuit de meterkast.

Zou je mij je adres in een DM willen doorgeven zodat ik via-via de aannemer kan vragen om opheldering? Dit is zeker niet de bedoeling namelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
Barre73 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:03:
[...]

Dat is niet de regel. De regel is dat er een UTP kabel naar de apparatuur kan vanaf de plek van de FTU. Die hoeft er niet al te zijn. Dat kan ook betekenen dat die FTU in de woonkamer zou moeten komen. Als er geen mogelijkheid is vanuit de meterkast.

Zou je mij je adres in een DM willen doorgeven zodat ik via-via de aannemer kan vragen om opheldering? Dit is zeker niet de bedoeling namelijk...
Check, zie DM! Thanks voor het checken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
[...]

En zo'n "regel" is ook helemaal niet logisch! Wat voor belang heeft KPN (Netwerk of internet provider) er bij om voor te schrijven dat er een UTP-kabel naar de woonkamer moet lopen voor gebruikmaking van TV abo?
Niets, want er zijn (naast UTP kabel) diverse alternatieve manieren om TV te kijken via het KPN TV-kastje:
- MoCa setje
- Powerline adapters ("draadloze" set bij KPN zelf te koop)
- Een draadloze brug (zoals Fritz!Box 6000)

en zonder KPN TV-kastje via de KPN app op een telefoon, en dan casten via een Chromecast of een AppleTV.

Dit had je zelf ook kunnen bedenken @kwiebus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hkoster1 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:37:
[...]

En zo'n "regel" is ook helemaal niet logisch! Wat voor belang heeft KPN (Netwerk of internet provider) er bij om voor te schrijven dat er een UTP-kabel naar de woonkamer moet lopen voor gebruikmaking van TV abo?
Niets, want er zijn (naast UTP kabel) diverse alternatieve manieren om TV te kijken via het KPN TV-kastje:
- MoCa setje
- Powerline adapters ("draadloze" set bij KPN zelf te koop)
- Een draadloze brug (zoals Fritz!Box 6000)

en zonder KPN TV-kastje via de KPN app op een telefoon, en dan casten via een Chromecast of een AppleTV.

Dit had je zelf ook kunnen bedenken @kwiebus
Dat is wel degelijk logisch. Alle manieren die je noemt zijn minderwaardige of dure alternatieven voor een kabel naar de TV decoder. De eis komt ook niet van KPN als provider maar Netwerk. En bestond ook al bij Reggefiber.
Het programma van eisen van KPN netwerk stelt dat minimaal 1 kabel getrokken kan worden of aanwezig moet zijn van locatie FTU naar locatie TV. Dat is de enige manier om elke provider de mogelijkheid te geven om diensten te kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 13:58:
[...]
Het programma van eisen van KPN netwerk stelt dat minimaal 1 kabel getrokken kan worden of aanwezig moet zijn van locatie FTU naar locatie TV. Dat is de enige manier om elke provider de mogelijkheid te geven om diensten te kunnen leveren.
En die kabel kan prima in het zicht (bijvoorbeeld langs plinten) toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
hkoster1 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 12:53:
[...]

Hoi, ik zit ook in Assen Centrum te wachten op mijn aansluiting: zou eerst 31 januari zijn (door Barre geverifieerd), maar de statuspagina van mijn bestelling bij KPN (de internet provider) veranderde toen naar 14 februari, daarna werd het 15 februari, toen 18 februari, en nu moet het dan op 3 maart gebeuren. Ik ben benieuwd. 8)
Vandaag is bij mij de FTU geplaatst. Mijn meterkast is de tweede in een stapel van vier, het bleek dat ze de Ziggo kabelgoot gebruikten met een verzamelkabel voor max 6 aansluitingen. De buurvrouw boven was niet thuis, zodat er nog een dikke rol verzamelkabel in mijn meterkast zit om haar en de mensen daarboven later aan te sluiten. Het was al laat, morgen wordt er nogmaals doorgemeten en wordt de ONT geplaatst (zei de monteur). Dus bij mij gaan ze de laatstelijk beloofde 3 maart datum wel halen, dunkt me. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
ANdrode schreef op maandag 28 februari 2022 @ 21:02:
[...]

En die kabel kan prima in het zicht (bijvoorbeeld langs plinten) toch?
Ja hoor. Dat is niet verboden vanuit KPN Netwerk of een provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 1 maart 2022 @ 19:42:
[...]

Ja hoor. Dat is niet verboden vanuit KPN Netwerk of een provider.
Dan is het een faire eis. Het sluit mogelijk wat appartementen met een meterkast zonder leidingen naar de woning uit. Maar in dat geval is het ook praktisch onmogelijk om de installatie te gebruiken.

Misschien makkelijker voor de aannemer, maar voor de klant moet de hardware dan in een andere ruimte hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Mmm, dat is vreemd. Ik dacht dat alle nieuwe glasvezelaansluitingen bij KPN van het type XGS-PON zouden zijn, maar monteurs die bij mij de afgelopen dagen de glasvezel hebben binnengebracht hebben net bij mij een NOKIA G-010G-R GPON geplaatst. Da's een downer, beginnen met ouderwetse techniek.

Ik wacht nu tot de verbinding on-line komt om mijn 1/1 Gbps contract bij KPN te beginnen en dan zal ik verder berichten in het andere KPN Glasvezel topic.

[ Voor 0% gewijzigd door hkoster1 op 20-03-2022 17:46 . Reden: XGS-PON ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
hkoster1 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:26:
Mmm, dat is vreemd. Ik dacht dat alle nieuwe glasvezelaansluitingen bij KPN van het type XSG-PON zouden zijn, maar monteurs die bij mij de afgelopen dagen de glasvezel hebben binnengebracht hebben net bij mij een NOKIA G-010G-R GPON geplaatst. Da's een downer, beginnen met ouderwetse techniek.

Ik wacht nu tot de verbinding on-line komt om mijn 1/1 Gbps contract bij KPN te beginnen en dan zal ik verder berichten in het andere KPN Glasvezel topic.
Dat moet dan veroorzaakt zijn door al die vertragingen in je aansluiting. De oorspronkelijke order van KPN dateert dan nog van vorig jaar toen er nog wel GPON werd besteld. En een lopende order afbreken en een nieuwe op XGS-PON inschieten is een recept voor problemen..

Op zich niet erg want provider KPN wisselt later pro-actief alle Gbit abonnementen alsnog om naar XGS-PON. Zijn ze al een paar maanden aan het doen bij andere Tweakers (zie het KPN Glasvezel topic voor meerdere voorbeelden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hkoster1
Barre73 schreef op donderdag 3 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Dat moet dan veroorzaakt zijn door al die vertragingen in je aansluiting. De oorspronkelijke order van KPN dateert dan nog van vorig jaar toen er nog wel GPON werd besteld. En een lopende order afbreken en een nieuwe op XGS-PON inschieten is een recept voor problemen..

Op zich niet erg want provider KPN wisselt later pro-actief alle Gbit abonnementen alsnog om naar XGS-PON. Zijn ze al een paar maanden aan het doen bij andere Tweakers (zie het KPN Glasvezel topic voor meerdere voorbeelden).
Wijze woorden @Barre73.
Dat zal inderdaad wel de reden zijn, we wachten het gewoon maar af. Ook met GPON zal er een grote snelheidswinst zijn, en daar dus eerst maar eens van genieten. 8) 8) 8)
Pagina: 1 ... 14 ... 38 Laatste

Let op:
Dit topic is bedoeld om te praten over het glasvezel netwerk van KPN NetwerkNL en niet over de diensten van KPN of elke andere provider. Dat laatste mag gewoon in de ervaringen topics die we al hebben:
- Topicreeks: ~[KPN] Ervaringen & Discussie
- Topicreeks: ~[Vodafone / T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie