vraag anders even om een UBEE 1318 wifi loos modem. kwestie van router aansluiten en gaan! geen puma chip gigantisch stabiel. je moet alleen even goed doorzeuren om m te krijgen is ook gelijk d3.1chulin schreef op vrijdag 3 juli 2020 @ 20:14:
Ok, bedankt
Ik ga nu ff goed lezen hoe goed of niet de connect box is 😉
Ps: ik lees alleen maar ellende met de puma chipset... dan maar 250mbit/s stabiel
Volgens mij moet ik echt mijn best doen om het te krijgen, volgens ziggo is alleen voor zakelijke klanten
De bitrate op kanaal 14 (Ziggo Sport HD, Formule 1) is nogal laag, zwengelt tussen de 3 en de 6 mbit/sec. Bitrate knijpen gebeurt al een tijdje bij Ziggo maar dit begint wel echt pixelfest te worden. Op een eigen kanaal nota bene :-p
[ Voor 206% gewijzigd door Morzzz op 04-07-2020 15:47 ]
En jij hebt keurig gedrag vertoont. Niet brutaal en assosiaal? Dan kun jij straks gewoon een mooie deal maken. En Ziggo kan jou dan ook keurig compenseren. Ik wacht ook al 3 mnd op een monteur. Dat kan niet. Lijkt me niet zo moeilijk er is iets met een virus of zo. Geen probleem verdeler toch? Werkt het bij mij perfect nope. Alles behalve maar ik weet dat Ziggo mij prima gaat compenseren.mash_man02 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 13:52:
[...]
21Mbit max hier in de stad, al hadden ze iets van 50 of meer kunnen bieden.... geloof mij dan had je mij hier niet over Ziggo gehoord.
Maar moet ik dan accepteren dat men zich totaal niet bekommert om de kwaliteit van de dienst en de tevredenheid van de klant ? Wij hebben als consumenten toch ook gewoon rechten ?
Ziggo levert mij al 4 maanden niet het beloofde, moet je als klant eens proberen om 4 maanden je factuur niet te betalen.
Los van het feit dat ik wel veel meer kan gaan betalen om in te kopen wat ik acht nodig te hebben gaat het mij fundamenteel ook om het principe.
Men adverteert met kreten als perfecte wifi, razendsnel internet, maar het is bij mij in ieder geval nooit perfect geweest en de laatste maanden niet eens redelijk.
ZIggo mag zich wat mij betreft diep gaan schamen over hoe men hier mee omgaat. Dat is zelfs iedereen die ik spreek van Ziggo met mij eens, maar als organisatie krijgen ze hun zaakjes gewoon niet op orde.
En het management neemt daarin geen enkele verantwoordelijkheid richting hun klanten en verschuild zich waar ze maar kunnen.
Brutaal ?! Zeker wel, niet asociaal en meerdere keren aangegeven dat dat niet persoonlijk maar organisatie gericht is.Darkz0rs schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:52:
[...]
En jij hebt keurig gedrag vertoont. Niet brutaal en assosiaal? Dan kun jij straks gewoon een mooie deal maken. En Ziggo kan jou dan ook keurig compenseren. Ik wacht ook al 3 mnd op een monteur. Dat kan niet. Lijkt me niet zo moeilijk er is iets met een virus of zo. Geen probleem verdeler toch? Werkt het bij mij perfect nope. Alles behalve maar ik weet dat Ziggo mij prima gaat compenseren.
Ik kan het nog mooier voor je maken, begin april had al contact en men begon met het toesturen van een splitter.
Natuurlijk heb je daar twijfels over maar goed, ik neem dan maar aan dat zijn daar terzake dskundig zijn.
De splitter was helaas van een verkeerd type dus het 2e cotact was snel gemaakt en een lang gesprek kort te maken.
Ziggo : Sorry meneer, we kunnen geen monteur sturen vanwege Corona.
Ik : Ok, laten we het dan maar over de compensatie regeling hebben gezien jullie dienst nagenoeg structureel onbruikbaar is op bepaalde tijdstippen.
Ziggo : Schikt volgende week woensdag ?
Het punt is daar wel dat achteraf over compenstatie praten je weinig ruimte geeft en je je bij niet reele compensatie moet opzeggen met terugwerkende kracht.
Daarvan zal men zeggen dat dat niet kan, maar dat is juridisch niet correct en heb ik in het verleden al een keer bij Ziggo gedaan.
Trouwens net weer contact gehad over het feit dat men toezegt om terug te bellen en dat vervolgens niet doet.
Dan vraagt men het na en dan moet er klaarblijkelijk een versterker geplaats gaan worden. Waarop je vraagt wanneer dat gaat gebeuren.
Dat weten we niet, daar gaan we u over bellen..........

De betreffende dame heeft uiteindelijk de chat maar uit onmacht gesloten.
Och jongens, wij zijn toch nog maar 4 maanden bezig omdat ik me niet laat afschepen met een onbevredigend resultaat.
Ik heb ook maar even een stukje op de Ziggo community geschreven maar ik denk dat die snel verwijdert wordt, ik breng de waarheid wel heel erg confronterend dichtbij :-)
Als ik de medewerkers mag geloven werken daar helemaal geen managers.
[ Voor 22% gewijzigd door mash_man02 op 04-07-2020 16:06 ]
Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+
ga klagen over Packetloss en zeg dat kennisen het modem ook hebben kunnen wisselen. stuur mij anders even een prive bericht. dan kijk ik wat ik kan regelen voor je.chulin schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:23:
Volgens mij moet ik echt mijn best doen om het te krijgen, volgens ziggo is alleen voor zakelijke klanten
Probeer het Ziggo forum evenchulin schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:23:
Apart, als ik hier met bitrate viewer controleer, dan zit ik op max ong 11Mbps en gemiddeld rond de 9 Mbps.Morzzz schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 15:40:
De bitrate op kanaal 14 (Ziggo Sport HD, Formule 1) is nogal laag, zwengelt tussen de 3 en de 6 mbit/sec. Bitrate knijpen gebeurt al een tijdje bij Ziggo maar dit begint wel echt pixelfest te worden.
Huh? Dat is wel heel raar... Hier is het absolute maximum zo'n 6.5 Mbps...NoahAmber schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:20:
[...]
Apart, als ik hier met bitrate viewer controleer, dan zit ik op max ong 11Mbps en gemiddeld rond de 9 Mbps.
:fill(white):strip_exif()/f/image/HdTvNzJdhANC8Ov2AgrAWFqC.png?f=user_large)
Kijken jullie allebei wel naar dezelfde data? Niet dat eentje de DVB-C stream en de andere de Ziggo Go stream?Morzzz schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:08:
[...]
Huh? Dat is wel heel raar... Hier is het absolute maximum zo'n 6.5 Mbps...
[Afbeelding]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
DVB-C hier.TFHfony schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 19:38:
[...]
Kijken jullie allebei wel naar dezelfde data? Niet dat eentje de DVB-C stream en de andere de Ziggo Go stream?
/f/image/5GLCZTIcIypqE6HZKKZEPsRG.png?f=fotoalbum_large)
Hier kom ik op dit moment ook amper aan de 8Mbit (kanaal 14) met live TV DVB-C, NPO's zijn nog 12Mbit (regio Mill). Afgelopen week was het toch werkelijk ook het geval voor kanaal 14, ~12mbit, ik heb het toen nog gecontroleerd om deze te vergelijken met wat via de vrijgegeven ZiggoGo AndroidTV app wordt doorgegeven. Ziggo Sport Select wordt al wat langer meer geknepen, deze ligt ook nu weer lager.NoahAmber schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 17:20:
[...]
Apart, als ik hier met bitrate viewer controleer, dan zit ik op max ong 11Mbps en gemiddeld rond de 9 Mbps.
Ik weet niet waar Ziggo nu mee bezig is, maar dit gaat zo niet de goede kant op met de beeldkwaliteit. Is dit een reactie op het starten van het Formule 1 seizoen en de aandacht daarvoor misschien? Bang om bandbreedte te kort te komen?
Testing, one, two ...
@NoahAmberMorzzz schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 18:08:
[...]
Huh? Dat is wel heel raar... Hier is het absolute maximum zo'n 6.5 Mbps...
[Afbeelding]
Is dat gemakkelijk te meten, wat zou ik ervoor aan moeten schaffen?
Vraagje, sinds wanneer kan je de formule 1 niet meer via de iPad app bekijken met een HDMI Dock connector/stream naar Apple TV? Was best zuur vanmiddag op het werk
[ Voor 3% gewijzigd door ExiZTeNcE op 04-07-2020 21:54 ]
Ik kon ook niet caster vanuit de (Android) app.ExiZTeNcE schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:54:
Vraagje, sinds wanneer kan je de formule 1 niet meer via de iPad app bekijken met een HDMI Dock connector/stream naar Apple TV? Was best zuur vanmiddag op het werk
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Had een collega de Apple TV verbonden met een ander WiFi netwerk.... morgen nog maar eens proberenTFHfony schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:57:
[...]
Ik kon ook niet caster vanuit de (Android) app.
Mijn huidige abonnement loopt tot 23 augustus, Ik ga info verzamelen over de ubee 1318 (tot vandaag nooit van gehoord) of ev andere modems en rond die tijd zal ik contact met u nemen.Brentjuh2000 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:19:
[...]
ga klagen over Packetloss en zeg dat kennisen het modem ook hebben kunnen wisselen. stuur mij anders even een prive bericht. dan kijk ik wat ik kan regelen voor je.
Heel erg bedankt 👌
Weet niet hoe ik daadwerkelijke stream bandbreedte kan checken maar gisteren viel mij ook op bij de TV DVB-C stream van Ziggo Sport in de kwalificatie dat beeld af en toe niet best was. In de Ziggo studio was het regelmatig behoorlijk onscherp.hardware-lover schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:19:
[...]
Hier kom ik op dit moment ook amper aan de 8Mbit (kanaal 14) met live TV DVB-C, NPO's zijn nog 12Mbit (regio Mill). Afgelopen week was het toch werkelijk ook het geval voor kanaal 14, ~12mbit, ik heb het toen nog gecontroleerd om deze te vergelijken met wat via de vrijgegeven ZiggoGo AndroidTV app wordt doorgegeven. Ziggo Sport Select wordt al wat langer meer geknepen, deze ligt ook nu weer lager.
Ik weet niet waar Ziggo nu mee bezig is, maar dit gaat zo niet de goede kant op met de beeldkwaliteit. Is dit een reactie op het starten van het Formule 1 seizoen en de aandacht daarvoor misschien? Bang om bandbreedte te kort te komen?
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Ik doe dat met tvheadend en een DVB-C dongle.stormfly schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:24:
[...]
@NoahAmber
Waar vind je deze grafiek in tvheadend?
Ik voel mij heel stom maar kan de grafiek niet vinden in de UI

Zit ook een beetje verstopt ;-)ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:19:
[...]
Waar vind je deze grafiek in tvheadend?
Ik voel mij heel stom maar kan de grafiek niet vinden in de UI
*klik hier*
/f/image/LXKmEwdgctRYMHLjdXEura39.png?f=fotoalbum_large)
Morzzz schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:30:
[...]
Zit ook een beetje verstopt ;-)
*klik hier*
[Afbeelding]
offtopic:
Ok ik voel mij niet stom dat ik dit niet kon vinden. Ik bekeek dit zelf altijd in VLC maar dit is wel makkelijker
Ok ik voel mij niet stom dat ik dit niet kon vinden. Ik bekeek dit zelf altijd in VLC maar dit is wel makkelijker
Mijn snelle conclusie is dat Ziggo Sport een hogere bitrate heeft dan Ziggo Sport Select HD. Bij twee zenders/tuners tegelijk zie ik:
/f/image/HYqxspk5deavUqPq5ex4kXU1.png?f=fotoalbum_large)
Je conclusie is juist, dit is echter al langer de situatie.ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 12:53:
[...]
offtopic:
Mijn snelle conclusie is dat Ziggo Sport een hogere bitrate heeft dan Ziggo Sport Select HD. Bij twee zenders/tuners tegelijk zie ik:
[Afbeelding]
Er zijn nu echter blijkbaar regionale verschillen want ik kom nog steeds niet hoger met die Ziggo Sport HD kanalen dan die waarden die ik gisteren al deelde. ~8Mbit tov ~7Mbit.
Ik meet via een Vu dvb-c box en lees het uit via een m3u bestand.
Testing, one, two ...
Ik gebruik een VUPlus als stb met daarop oscamserver en client. Als plugin Enigma2 is er bitrateviewer beschikbaar, en die geeft die waardes aan.stormfly schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 21:24:
[...]
@NoahAmber
Als ik nu Ziggo Select zie heb ik max 9 Mbps, min 6,0 Mbps, Avg 7 Mbps. Ziggo Sport geeft max 9Mbps, min 6 Mbps en avg is 7,7 Mbps.
Zit dus wel wat verschil in. Voor wat het waard is of er regio verschillen zijn. Hier is in Amsterdam
[ Voor 6% gewijzigd door NoahAmber op 05-07-2020 15:10 ]
Gaat dat om de video stream of om de hele stream? Van die bandbreedte die ik noem gaat nog een redelijk deel naar audio, subtitles, etc.hardware-lover schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:45:
[...]
Je conclusie is juist, dit is echter al langer de situatie.
Er zijn nu echter blijkbaar regionale verschillen want ik kom nog steeds niet hoger met die Ziggo Sport HD kanalen dan die waarden die ik gisteren al deelde. ~8Mbit tov ~7Mbit.
Ik meet via een Vu dvb-c box en lees het uit via een m3u bestand.
Gehele stream...ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 15:11:
[...]
Gaat dat om de video stream of om de hele stream? Van die bandbreedte die ik noem gaat nog een redelijk deel naar audio, subtitles, etc.
Testing, one, two ...
Ik heb het even op de VU decoder zelf bekeken.ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:07:
[...]
Ziggo sport zit hier in de mux op 770 MHz. Ik zie in VLC ook andere bitrates:
[Afbeelding]
Ziggo Sport HD Kanaal 14
Max: 9116
Min: 6018
Gem: ~7500
Ziggo Sport Select HD 401
Max: 9100
Min: 4208
Gem: ~6400
That's it 😧
Testing, one, two ...
Die waardes kom ik ook op. Kan een bitje schelen, maar dat is het wel ongeveer.hardware-lover schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:26:
[...]
Ik heb het even op de VU decoder zelf bekeken.
Zal het een andere head-end zijn? Zit de zender bij jullie ook op 770 MHz? Ik zit in voormalig Essent gebied.NoahAmber schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:35:
[...]
Die waardes kom ik ook op. Kan een bitje schelen, maar dat is het wel ongeveer.
Ik heb bij de KS ook een poging gewaagd voor een Ubee 1318.. Zij verwezen mij ook door naar de community aangezien het een automatisch proces is een modem wisselen en via de KS zou ik gewoon weer een connectbox krijgen. Kunnen de ziggo medewerkers op de community andere dingen dan de KS ofzo of wat? Of gaan ze daar dan alsnog proberen de puma 6 problematiek op te lossen met half bakken oplossingen?
Bij mij zit Ziggo Sport HD (14) in de mux op 466 MHz. samen met SBS 9 HD en wat stilstaand/testbeeld pruttel.ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Zal het een andere head-end zijn? Zit de zender bij jullie ook op 770 MHz? Ik zit in voormalig Essent gebied.
Ziggo Sport Select HD (401) zit in de mux op 738 MHz. samen met Ziggo TV HD, BBC First HD, Disney Channel HD en E! HD.
Beide gemiddeld zo'n 5 mbit/sec aan video bitrate.
[ Voor 5% gewijzigd door Morzzz op 05-07-2020 17:53 ]
Dat is wel even geleden, maar "vroeger" was het hier in eerste instantie ook Essent die breedband internet via DVB-C leverde; 4/1MbitANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Zal het een andere head-end zijn? Zit de zender bij jullie ook op 770 MHz? Ik zit in voormalig Essent gebied.
Testing, one, two ...
viel mij laats ook op, in transedit werd dit ook bevestigd.hardware-lover schreef op zondag 5 juli 2020 @ 13:45:
[...]
Je conclusie is juist, dit is echter al langer de situatie.
mediainfo laat dit zien:
Ziggo Sport HD
Overall bit rate : 11.7 Mb/s
Bit rate : 10.6 Mb/s
Maximum bit rate : 12.3 Mb/s
Ziggo Sport Select HD
Overall bit rate : 11.9 Mb/s
Bit rate : 10.8 Mb/s
Ziggo Sport Voetbal HD
Overall bit rate : 9 933 kb/s
Bit rate : 8 925 kb/s
oud upc gebied regio rdam
Ziggo Sport zit op 466Mhz en Ziggo Select op 338Mhz. Dus een ander head-end. {Oud UPC Amsterdam}ANdrode schreef op zondag 5 juli 2020 @ 17:37:
[...]
Ziggo Sport HD wordt doorgegeven via transport stream 2074 samen met SBS9 HD. De doorgifte frequentie van die transport stream verschilt per regio al lijkt Ziggo wel langzaam aan toe te werken naar een gelijk frequentieplan in het gehele Ziggo kabelgebied. In mijn regio (Ziggo/Alkmaar) wordt transport stream 2074 vooralsnog doorgegeven op de 466 MHz frequentie, maar dat kan wel eens gaan veranderen aangezien met hier recent ook de analoge TV kanalen heeft uitgezet wat meestal ook gevolgd gaat worden door een aanpassing van het frequentieplan gezien andere regio's waar al eerder de analoge TV kanalen waren uitgezet.
Gezien deze discussie heb ik vanmorgen om ongeveer 12:25 een monitor sessie gestart op deze transport stream en die continue laten doorlopen. In onderstaande schermprint is het resultaat voor de video elementary stream van Ziggo Sport HD (PID = 2001) zichtbaar. De video elementary stream met PID 5001 is van SBS9

Een minimum bitrate voor de MPEG video elementary stream van Ziggo Sport HD van ongeveer 9.4 Mbps, een gemiddelde van ongeveer 11.2 Mbps en een maximum van ongeveer 12.5 Mbps. Als ik echter gelijktijdig kijk wat DVBviewer weergeeft qua video bitrate dan is dat veelal zo'n 2 tot 3 Mbps lager dat de bitrate van de MPEG video elementary stream:

Dat zie ik niet bij andere HD kanalen waar de bitrate zoals weergegeven door DVBViewer nagenoeg overeenkomt met de bitrate van de MPEG video elementary stream. Een MPEG encoder/shaper die niet lekker staat ingesteld?
Overigens lijkt een input bitrate van ongeveer 6 Mbps die sommigen meten meer overeen te komen met de bitrate van de SD uitvoering van Ziggo Sport. Ook valt met op dat er in sommige schermprints van TV Headend kennelijk sprake is van transcoding gezien het verschil in input en output bitrate van de video stream. Dat maakt het vergelijken er natuurlijk niet eenvoudiger op.
Gezien deze discussie heb ik vanmorgen om ongeveer 12:25 een monitor sessie gestart op deze transport stream en die continue laten doorlopen. In onderstaande schermprint is het resultaat voor de video elementary stream van Ziggo Sport HD (PID = 2001) zichtbaar. De video elementary stream met PID 5001 is van SBS9

Een minimum bitrate voor de MPEG video elementary stream van Ziggo Sport HD van ongeveer 9.4 Mbps, een gemiddelde van ongeveer 11.2 Mbps en een maximum van ongeveer 12.5 Mbps. Als ik echter gelijktijdig kijk wat DVBviewer weergeeft qua video bitrate dan is dat veelal zo'n 2 tot 3 Mbps lager dat de bitrate van de MPEG video elementary stream:

Dat zie ik niet bij andere HD kanalen waar de bitrate zoals weergegeven door DVBViewer nagenoeg overeenkomt met de bitrate van de MPEG video elementary stream. Een MPEG encoder/shaper die niet lekker staat ingesteld?
Overigens lijkt een input bitrate van ongeveer 6 Mbps die sommigen meten meer overeen te komen met de bitrate van de SD uitvoering van Ziggo Sport. Ook valt met op dat er in sommige schermprints van TV Headend kennelijk sprake is van transcoding gezien het verschil in input en output bitrate van de video stream. Dat maakt het vergelijken er natuurlijk niet eenvoudiger op.
Volgens mij heeft Ziggo tegenwoordig nog maar één headend waar de transport streams gemaakt worden. Dat is ook de reden dat ze overal dezelfde opbouw hebben qua datastromen en smartcards uit voormalig Ziggo regio's ook werken in voormalig UPC regio's.NoahAmber schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:12:
Dus een ander head-end. {Oud UPC Amsterdam}
Bij mij heeft de dip pas afgelopen week plaatsgevonden, ik heb het toevallig eerder gemeten om het te vergelijken met andere streams, vooral m.b.t. F1. Dat resultaat is elders gedeeld in het F1 waar te kijken topic ([F1] Kwaliteit van uitzendingen en waar te kijken?), met dezelfde software, via hetzelfde apparaat (m3u via VU+). Hier is echt wat veranderd en het zijn de HD kanalen die ik gemeten heb. Om de software uit te sluiten heb ik vandaag op de VU+ zelf gemeten (via bitrate plugin).ArChie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:19:
[knip]
Ik ga de komende dagen nogmaals enkele keren meten.
Ik zie voor andere kanalen die een erg hoge bitrate hadden (HD NPO e.d.) voor Ziggo begrippen bedoel ik, diezelfde hoge waarden nu ook nog terug. Voor die zenders is er niets veranderd.
[ Voor 3% gewijzigd door hardware-lover op 05-07-2020 21:27 ]
Testing, one, two ...
Dit weekend mijn ouderwetsche router/AP setup vervangen door de TP-Link Deco M4 mesh set die via de randapparatuur-site te koop is.
Heerlijk! Switchen tussen meterkast en zolder gaat vlekkeloos en de boel reageert lekker vlot.
Ik heb 2 vd 3 points staan, meer nog niet nodig, misschien gaat er ooit eentje naar de schuur als ik daar eens stroom naar aanleg.
Ben ook heel benieuwd of dit een oplossing gaat geven voor de random wifi-uitval. Zo niet, dan gaan we maar eens verder aan de lijn hangen.
Heerlijk! Switchen tussen meterkast en zolder gaat vlekkeloos en de boel reageert lekker vlot.
Ik heb 2 vd 3 points staan, meer nog niet nodig, misschien gaat er ooit eentje naar de schuur als ik daar eens stroom naar aanleg.
Ben ook heel benieuwd of dit een oplossing gaat geven voor de random wifi-uitval. Zo niet, dan gaan we maar eens verder aan de lijn hangen.
heb zelf de deco m9 achter ziggo modem in bridge. Werkt super goed, van beneden tot zolder bereik, heb zelfs mijn 3de deco op marktplaats verkocht omdat 2 stuks voldoende bleek.Pathogen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:42:
Dit weekend mijn ouderwetsche router/AP setup vervangen door de TP-Link Deco M4 mesh set die via de randapparatuur-site te koop is.
In de coronatijd worden de coaxsegmenten natuurlijk zwaarder belast dan normaal. Ik merkte al voor de coronatijd dat ik te maken had met pieken tot wel 800ms in mijn bufferbloat. Dit merkte ik onderandere aan haperingen bij calls in Teams, robotgeluiden in de PlayStation-chat en af en toe problemen met bellen. Hierop heb ik in mijn EdgeRouter 4 traffic control ingesteld door een smart-queue in te stellen van 200Mbit/s down en 20Mbit/s up. Mijn abonnement is alles-in-één Complete, dus dit is normaal 250/25. Ik merkte dat hiermee mijn problemen met videobellen, voice chatten op de PS en bellen verdwenen waren. De afgelopen maanden in de coronatijd was het effect echter weg
De pieken in de bufferbloat zijn er weer ondanks de smart-queue regel. Ik vermoed toch maar leven met hoe het nu is en hopen dat het snel weer wat rustiger wordt.
@ExiZTeNcE,
Dat durf ik niet te zeggen. Ik zou het gewoon proberen
Dat durf ik niet te zeggen. Ik zou het gewoon proberen
Ik heb laatste tijd beetje onstabiel internet (e.g. speedtest duurt lang over om connectie te maken, maar als de verbinding er is, haal ik gewoon maximale snelheid, na restart van modem is het issue weer even verdwenen). In de topic start zie ik een overzicht van ideale DOCSIS waardes staan. Bij mij lijkt de download mooie score te geven, maar upload niet. Waar zou ik het eerst naar moeten kijken, de coaxkabel?
Downstream Channel
Channel Lock Status Modulation Channel ID Symbol Rate Frequency Power SNR
1 Locked QAM256 4 6952000 298000000 Hz 0.7 dBmV 42.2 dB
2 Locked QAM256 1 6952000 274000000 Hz 0.6 dBmV 42.2 dB
3 Locked QAM256 3 6952000 290000000 Hz 0.5 dBmV 42.1 dB
4 Locked QAM256 5 6952000 306000000 Hz 0.8 dBmV 42.1 dB
5 Locked QAM256 9 6952000 338000000 Hz 1.4 dBmV 40.0 dB
6 Locked QAM256 10 6952000 346000000 Hz 1.3 dBmV 41.8 dB
7 Locked QAM256 11 6952000 354000000 Hz 1.4 dBmV 41.8 dB
8 Locked QAM256 12 6952000 362000000 Hz 1.1 dBmV 41.3 dB
9 Locked QAM256 13 6952000 370000000 Hz 1.0 dBmV 41.6 dB
10 Locked QAM256 14 6952000 378000000 Hz 1.1 dBmV 41.2 dB
11 Locked QAM256 15 6952000 386000000 Hz 1.2 dBmV 40.9 dB
12 Locked QAM256 16 6952000 394000000 Hz 1.4 dBmV 41.4 dB
13 Locked QAM256 21 6952000 434000000 Hz 0.8 dBmV 41.3 dB
14 Locked QAM256 22 6952000 442000000 Hz 0.8 dBmV 41.0 dB
15 Locked QAM256 23 6952000 450000000 Hz 1.0 dBmV 41.1 dB
16 Locked QAM256 24 6952000 458000000 Hz 0.8 dBmV 41.0 dB
Upstream Channel
Channel Lock Status Modulation Channel ID Symbol Rate Frequency Power
1 Locked QAM64 2 5120 Ksym/sec 44500000 Hz 51.0 dBmV
2 Locked QAM64 1 5120 Ksym/sec 52000000 Hz 51.0 dBmV
3 Locked QAM64 3 5120 Ksym/sec 36000000 Hz 51.0 dBmV
4 Locked QAM64 4 5120 Ksym/sec 58800000 Hz 51.0 dBmV
Ik heb de technicolor.
Downstream Channel
Upstream Channel
Ik heb de technicolor.
Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.
Ik haal draadloos op mijn MacBook en iPhone etc zelfs meer dan waar voor ik betaalGreatsword schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:07:
Sinds gisteren overgestapt naar Max en haal draadloos met de Ziggo Connectbox gewoon bijna de volle 500 op een iPhone X![]()
Had niet gedacht dit soort resultaten ook daadwerkelijk in de praktijk te halen.
[Afbeelding]

Het lijkt er op dat je adressen niet goed resolven. Ik zou eens een andere DNS server proberen. Probeer eerst eens op je computer of mobiel met de hand de Google DNS servers te gebruiken als test: Primaire DNS: 8.8.8.8 Secondary DNS: 8.8.4.4lost95 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:22:
Ik heb laatste tijd beetje onstabiel internet (e.g. speedtest duurt lang over om connectie te maken, maar als de verbinding er is, haal ik gewoon maximale snelheid, na restart van modem is het issue weer even verdwenen). In de topic start zie ik een overzicht van ideale DOCSIS waardes staan. Bij mij lijkt de download mooie score te geven, maar upload niet. Waar zou ik het eerst naar moeten kijken, de coaxkabel?
<snip>
Ik heb de technicolor.
Als dit wel snel werkt dan weet je zeker dat het aan de Ziggo DNS servers ligt (zal niet de 1e keer zijn 😀).
Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.
Upload is erg hoog, het kan wel maar vaak zie je toch dat 51dBmV al issues geeft. Hoe zit alles aangesloten?lost95 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:22:
Downstream Channel
Upstream Channel
Ik heb de technicolor.
AOP > splitter > modem met een korte kabel is wel het meest wenselijk.
Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3
Hoe worden die dingen onder elkaar aangesloten? Moet je bedraad netwerk naar elk van deze units hebben? Of hoe werkt dat nu precies?Pathogen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:42:
Ik heb overigens de wifi extender van Ziggo via stopcontact, dat werkt overigens ook verrassend goed, erg sterk wifi signaal geeft die ook.
Float like a butterfly, sting like a bee.
Wat er op de doos staat is "optional ethernet backhaul", dus bedraad is optioneel. Ik had de draad al liggen en dus hangen ze fysiek aan elkaar geknoopt. Over WiFi moet het echter ook kunnenMartinusz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Hoe worden die dingen onder elkaar aangesloten? Moet je bedraad netwerk naar elk van deze units hebben? Of hoe werkt dat nu precies?
Ik heb overigens de wifi extender van Ziggo via stopcontact, dat werkt overigens ook verrassend goed, erg sterk wifi signaal geeft die ook.
(en nu snap ik ineens dat je dáárom 3 van die dingen nodig zou hebben in een standaard huis

Hmm misschien toch een idee, echter "vroeger" weleens van die wifi repeater dingen gehad, dat is leuk je hebt wel goed signaal, maar je snelheid werd heel veel minder. (minimaal gehalveerd)Pathogen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:49:
[...]
Wat er op de doos staat is "optional ethernet backhaul", dus bedraad is optioneel. Ik had de draad al liggen en dus hangen ze fysiek aan elkaar geknoopt. Over WiFi moet het echter ook kunnen
(en nu snap ik ineens dat je dáárom 3 van die dingen nodig zou hebben in een standaard huis)
Ik heb sinds een maand of 2 iets raars met mijn Horizon box. Als je een willekeurig programma terugkijkt (replay tv dus) op een willekeurige zender dan wordt je na ca 1 uur uit de replay tv gegooid en kom je terug in de tv gids. Daar is op zenders waar je mag doorspoelen nog wel overheen te komen maar dit betekent dat je geen film op de commerciele zenders terug kan kijken
Ziggo geeft aan dat ik de splitter moest vervangen. Gedaan maar haalt niks uit. Een monteur langs sturen doen ze niet ivm Covid-19.
Iemand iets soortgelijks of wellicht iets wat ik zou kunnen bekijken of proberen?

Ziggo geeft aan dat ik de splitter moest vervangen. Gedaan maar haalt niks uit. Een monteur langs sturen doen ze niet ivm Covid-19.
Iemand iets soortgelijks of wellicht iets wat ik zou kunnen bekijken of proberen?
Quod licet lovi, non licet bovi
Even uit techniek interesse, heb je een typenummer.Martinusz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Hoe worden die dingen onder elkaar aangesloten? Moet je bedraad netwerk naar elk van deze units hebben? Of hoe werkt dat nu precies?
Advies: Als eerste stap het modem direct in de AOP (muur doos van Ziggo) bij binnenkomst plaatsen, veranderen je waardes dan? Zonder opklik filters/modules etc, 1 stekker direct naar het modem.lost95 schreef op maandag 6 juli 2020 @ 15:22:
Downstream Channel
Upstream Channel
Ik heb de technicolor.
Sterk Wifi signaal geloof ik ja, maar doe eens een speedtest?Martinusz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:25:
[...]
Exact want "boven" waar het WiFi slecht is, kan je niets versterken. Slecht signaal versterken = slecht resultaat. Met de 3e unit "ertussenin" kan je draadloos wel tot boven komen.Pathogen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:49:
[...]
Wat er op de doos staat is "optional ethernet backhaul", dus bedraad is optioneel. Ik had de draad al liggen en dus hangen ze fysiek aan elkaar geknoopt. Over WiFi moet het echter ook kunnen
(en nu snap ik ineens dat je dáárom 3 van die dingen nodig zou hebben in een standaard huis)
Ik ben wel benieuwd of je eens een vergelijkende test zou willen doen, het is geen gekke prijs voor het systeem.
-paar speedtest overal over UTP zoals het nu is op diverse plekken
-omzetten naar draadloze mesh (zonder UTP) en dan kijken hoe de resultaten zijn
Een verdieping lager haal ik 40/20 op een mobieltje.rinkel schreef op maandag 6 juli 2020 @ 17:14:
[...]
Sterk Wifi signaal geloof ik ja, maar doe eens een speedtest?
Er zitten overigens ook nog 2 Utp aansluitingen op de extender, dan kun je dus ook volledig bedraad blijven.
[ Voor 19% gewijzigd door Martinusz op 06-07-2020 18:27 ]
Helaas... modem wissel is een geautomatiseerd process dus dan krijg ik precies dezelfde modem terug.. verklaring waarom dat andere hem wel hebben hebben ze niet, dood spoor zeg maar.. moest het de community maar vragen....Brentjuh2000 schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 16:19:
[...]
ga klagen over Packetloss en zeg dat kennisen het modem ook hebben kunnen wisselen. stuur mij anders even een prive bericht. dan kijk ik wat ik kan regelen voor je.
is mij al meedere keren gelukt 20+ keerExiZTeNcE schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 09:52:
[...]
Helaas... modem wissel is een geautomatiseerd process dus dan krijg ik precies dezelfde modem terug.. verklaring waarom dat andere hem wel hebben hebben ze niet, dood spoor zeg maar.. moest het de community maar vragen....
Zakelijk of ook gewoon privé? Of binnen gigabit gebied toevallig?
prive en ook gigabit gebiedenExiZTeNcE schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 10:00:
[...]
Zakelijk of ook gewoon privé? Of binnen gigabit gebied toevallig?
Ik hou nu een paar weken mijn ziggo modem in de gaten met Grafana.
zie ook de blog van https://kruyt.org/statistics-from-arris-ziggo-cable-modem/
Het valt mij op dat de download power behoorlijk cyclisch is (met een dip rond 16:00-17:00. Vooralsnog zie ik nauwelijks impact op de stabiliteit, maar het zou wel leuk zijn als iemand hier iets meer over kan zeggen.
Het valt mij op dat de download power behoorlijk cyclisch is (met een dip rond 16:00-17:00. Vooralsnog zie ik nauwelijks impact op de stabiliteit, maar het zou wel leuk zijn als iemand hier iets meer over kan zeggen.
:fill(white):strip_exif()/f/image/9RK8hDcahYZb5a5kS0Ixq6y8.png?f=user_large)
Poging 2, ze gingen het balletje laten rollen intern en ik zou terug gebeld worden. Krijg net een mail dat de nieuwe apparatuur onderweg is, ben benieuwd
Kan je de temperatuur van het modem ook plotten? Ik ben benieuwd naar een mogelijk correlatie.divvid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:02:
[Afbeelding]
dit roep ik al maanden op ziggo forum en via webcare maar die zien alleen die 11mbit van de stream(en dat is dus goed....). Hier in haarlem vaak maar rond de 6,78Mbit/s,dit geldt voor ziggo sport fox hd discovery hd natgeo hd en nog paar zenders, 11mbit als stream maar erin is er maar max 7mbit aan video data terur tevinden.ArChie schreef op zondag 5 juli 2020 @ 18:19:
Ziggo Sport HD wordt doorgegeven via transport stream 2074 samen met SBS9 HD. De doorgifte frequentie van die transport stream verschilt per regio al lijkt Ziggo wel langzaam aan toe te werken naar een gelijk frequentieplan in het gehele Ziggo kabelgebied. In mijn regio (Ziggo/Alkmaar) wordt transport stream 2074 vooralsnog doorgegeven op de 466 MHz frequentie, maar dat kan wel eens gaan veranderen aangezien met hier recent ook de analoge TV kanalen heeft uitgezet wat meestal ook gevolgd gaat worden door een aanpassing van het frequentieplan gezien andere regio's waar al eerder de analoge TV kanalen waren uitgezet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Er zijn situaties waarbij een wijkversterker kastje in de volle zon komt te staan op bepaalde tijdstippen. Dat kan impact hebben bij een gammele connector oid.divvid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:02:
Ik hou nu een paar weken mijn ziggo modem in de gaten met Grafana.
[Afbeelding]
Wandel eens een rondje op het gevonden tijdstip:)
Is de ubee veel beter dan de connectbox of de thecnicolor?
Neechulin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:31:
[...]
CB2 is best
De CB is prima geworden sinds de laatste firmware updates, het is heel specifiek als je ergens last van hebt.chulin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:31:
[...]
Als jij nergens, aantoonbaar, last van hebt zou ik het zo laten. Het is voor huis tuin keuken gebruik echt een prima modem met goede WiFi.
ja veel beter en is gelijk D.3.1 dus ook geschikt voor gigabitchulin schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:31:
[...]
Ik heb hier nog steeds een oude ubee die trouwens perfect doet maar wil ik upgraden naar 500/40 en dan krijg men een nieuwe modem, daarom mijn vraagstormfly schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:41:
[...]
De CB is prima geworden sinds de laatste firmware updates, het is heel specifiek als je ergens last van hebt.
Als jij nergens, aantoonbaar, last van hebt zou ik het zo laten. Het is voor huis tuin keuken gebruik echt een prima modem met goede WiFi.
Ja, dat had ik gelezen maar helaas geen giga internet hier in noord Holland 😢Brentjuh2000 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:44:
[...]
ja veel beter en is gelijk D.3.1 dus ook geschikt voor gigabit
Ps: als u niet erg vindt, over een maand neem ik contact met up, misschien kunt u wat voor mij regelen 😉
[ Voor 6% gewijzigd door chulin op 07-07-2020 14:50 ]
De CB (Arris) draait hier ook stabiel, maar aan de IPv6 firewall valt nog wel wat te verbeteren...stormfly schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 14:41:
De CB is prima geworden sinds de laatste firmware updates, het is heel specifiek als je ergens last van hebt.
Het begint al met de verwarring dat je om IPv6 poorten open te kunnen zetten, niet bij "firewall" of "Port forwarding" moest zijn maar bij "IPv6 poort filtering" moet zijn.
En waarom je zowel afzender als bestemmings adres en afzender en bestemmings poort moet opgeven? Het werkt als je als afzenderpoort range 1-65535 opgeeft en voor het afzender adres "Alle". Maar "Alle" voor bestemmingsadres werkt dan weer niet.
Wat ik ook mis is om in plaats van een bestemmingsadres een MAC adres op te geven. Nu moet ik bij wijziging van de IPv6 prefix alles weer opnieuw ingeven. En ik zie ook geen mogelijkheid om PING door te kunnen geven.
Even voor mijn beeld he? Die CB2 is toch zo'n witte kast die verticaal aan de muur komt en daar zo'n 5cm vanaf hangt? Of is dat de CB1?
Met die beschreven witte kast ben ik namelijk helemaal klaar. De WiFi is hier al 3 modems lang zo fucking onbetrouwbaar, dat ik een Ubiquity accesspoint heb gekocht en opgehangen en sindsdien is de WiFi gewoon betrouwbaar. Ping is nog steeds dramatisch laag, zoals al jaren gewend van Ziggo, maar het doet het tenminste. Bereik=internet. Eerder was bereik meestal wel internet, maar soms niet.
Met die beschreven witte kast ben ik namelijk helemaal klaar. De WiFi is hier al 3 modems lang zo fucking onbetrouwbaar, dat ik een Ubiquity accesspoint heb gekocht en opgehangen en sindsdien is de WiFi gewoon betrouwbaar. Ping is nog steeds dramatisch laag, zoals al jaren gewend van Ziggo, maar het doet het tenminste. Bereik=internet. Eerder was bereik meestal wel internet, maar soms niet.
weet je ook hoe je die programmatisch kan uitlezen? Zit nmw niet in de docsis outputANdrode schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 12:15:
[...]
Kan je de temperatuur van het modem ook plotten? Ik ben benieuwd naar een mogelijk correlatie.
Sinds ik bij Ziggo zit heb ik echt veel gehannes met ondertitels. Wil ik bijvoorbeeld nat. geo kijken of Disc.science dan heb ik op de Next geen ondertiteling bij opnames en bij live opnames ook vaak niet. Kijk ik een Nederlandse zender, dan heb ik daar opeens wel ondertiteling (journaal) , terwijl ik dat heb uitgeschakeld voor slechthorenden. Kijk ik een opname op de iPad dan heb ik wel ondertiteling bij Disc. Science, maar dus niet op de next. Zo loop ik echt altijd te klooien met aan en uit zetten.
Dat doe ik dus ook bij de algemene instelling, en doe ik pogingen bij het programma zelf om het naar wens te krijgen.
Bij Telfort had ik nooit maar 1 moment dat ik me met de ondertiteling hoefde bezig te houden, bij Ziggo is het elke keer een verassing. Ik zal blij zijn al ik over kan naar kpn want hier wordt ik echt niet blij van.
Dat doe ik dus ook bij de algemene instelling, en doe ik pogingen bij het programma zelf om het naar wens te krijgen.
Bij Telfort had ik nooit maar 1 moment dat ik me met de ondertiteling hoefde bezig te houden, bij Ziggo is het elke keer een verassing. Ik zal blij zijn al ik over kan naar kpn want hier wordt ik echt niet blij van.
XBL gamertag StayingPow3r
Wow, die heb ik echt nog nooit gehoordMr. Freeze schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:58:
Sinds ik bij Ziggo zit heb ik echt veel gehannes met ondertitels. Wil ik bijvoorbeeld nat. geo kijken of Disc.science dan heb ik op de Next geen ondertiteling bij opnames en bij live opnames ook vaak niet. Kijk ik een Nederlandse zender, dan heb ik daar opeens wel ondertiteling (journaal) , terwijl ik dat heb uitgeschakeld voor slechthorenden. Kijk ik een opname op de iPad dan heb ik wel ondertiteling bij Disc. Science, maar dus niet op de next. Zo loop ik echt altijd te klooien met aan en uit zetten.
Is inderdaad de temperatuur van een wijkkast. Niks mis overigens hiermee.divvid schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 11:02:
maar het zou wel leuk zijn als iemand hier iets meer over kan zeggen.
Zeker als het een wijkkast zonder ventilatoren betreft kan de downstream power wel tot 5dB schommelen tussen 0-30 graden buitentemperatuur. Het warmste punt is rond 16.00u in zo'n kast (afhankelijk hoe deze in de zon staat etc) dus dat klopt wel met jouw bevindingen. In de kast wordt het overigens een stuk warmer dan 30 graden, die temperatuur loopt wel op tot 55-60 graden C. Je modemtemperatuur zal redelijk constant zijn verwacht ik en zal er weinig mee van doen hebben.
Laag is juist goed.Miglow schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:54:
Ping is nog steeds dramatisch laag, zoals al jaren gewend van Ziggo, maar het doet het tenminste.
[ Voor 22% gewijzigd door Jim423 op 07-07-2020 22:19 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
knip.
[ Voor 98% gewijzigd door Antrax op 08-07-2020 12:57 ]
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Volgens mij gaat hier iets heel anders fout... en de helpdesk die adviseert om van 250Mbit naar 500Mbit te gaan om meer dan 50Mbit te halen?Antrax schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:39:
Inmiddels mijn derde Connectbox gekregen omdat ik nogal traag internet had. 50 Mbit/s op een 250 Mbit/s abonnement. Moest de beste dame aan de telefoon ook nog een gaan uitleggen waarom ik dit slecht vond
Ik heb ook op aanraden van de helpdesk mijn abonnement verhoogt naar 500 Mbit/s met de nieuwe Horizon Next omdat dit het probleem zou verhelpen, maar dat is het niet.
Nu blijf ik het probleem hebben dat de wifi (die altijd al heel slecht was) nog steeds slecht is en het bekabeld internet naar mijn twee servers in huis, die regelrecht op de Connectbox zijn aangesloten zonder tussenkomst van switches of lange kabels traag zijn. Ziggo schuift dat op mijn servers af en ik zeg dat het de Connectbox is.
Afijn, drie websites verder weet ik nog steeds niet wat voor modem ik zou moeten aanschaffen om vervolgens de Connectbox (via de Helpdesk) in bridge mode te laten zetten.
Heeft iemand advies welke router ik zou kunnen kopen?

Laten we eerst eens kijken wat je modem waardes zijn voordat je een router gaat aanschaffen
(hoe vind je hier: [Ziggo] Ervaringen & Discussie - Deel 10)
En waar haal je 50Mbit? Bij elke speedtest?
[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 08-07-2020 12:48 ]
Even een positief berichtje voor de verandering :): Gisteren coax op de slaapkamer weggehaald en vervangen voor een Netwerk kabel i.c.m. een nieuwe Shield + Ziggo Go app. Werkt perfect en beeld is beter t.o.v. analoog zonder decoder. Ook replay, movies en terugkijken etc nu beschikbaar. Top!
Wil dit eigenlijk ook gebruiken op mijn KODI mediacenter in een andere kamer (LibreELEC) maar kan deze app helaas niet vinden. Heeft iemand dit voor elkaar gekregen?
Wil dit eigenlijk ook gebruiken op mijn KODI mediacenter in een andere kamer (LibreELEC) maar kan deze app helaas niet vinden. Heeft iemand dit voor elkaar gekregen?
Jazeker. LibreElec eruit, AndroidTV (eventueel via nog een Shield), met Kodi erinWorkaholic schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 13:14:
Even een positief berichtje voor de verandering :): Gisteren coax op de slaapkamer weggehaald en vervangen voor een Netwerk kabel i.c.m. een nieuwe Shield + Ziggo Go app. Werkt perfect en beeld is beter t.o.v. analoog zonder decoder. Ook replay, movies en terugkijken etc nu beschikbaar. Top!
Testing, one, two ...
Misschien hebt ik het onduidelijk/verkeerd getypt, sorry daarvoor.
Ik heb het overzicht van de Connectbox even in een nette tabel gemaakt:
Connect Box status:
Gebundelde downstream-kanalen:
Gebundelde upstream-kanalen:
Algemene configuratie:
Primaire Downstream Service Flow:
Primaire Upstream Service Flow:
Netwerk historie: (Eventuele ip-adressen weggehaald vanwege privacy)
Mocht je aanvullende informatie uit de modem willen hebben hoor ik het graag.
Het snelheidsprobleem en de Connectbox problemen zijn opgelost door een nieuwe Connectbox icm. de nieuwe Horizon next met een geüpgraded abonnement. Na een vervangende Connectbox kreeg ik o.a. via fast.com en speedtest.net normale speedtests ipv. 50/7 Mbps. Op het oude abonnement van 250/25 Mbps. kreeg ik vaak maar snelheden van 50 Mbps of 30 Mbps waar ik nu met het nieuwe abonnement netjes ruim 500/40 Mbps krijg.ArcticWolf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:46:
Volgens mij gaat hier iets heel anders fout... en de helpdesk die adviseert om van 250Mbit naar 500Mbit te gaan om meer dan 50Mbit te halen?
Ik dacht door de aanschaf van een aparte router het netwerk binnen te verbeteren. O.a. het wifi is heel slecht en het bekabeld internet van bijv. twee van mijn interne servers met korte (1,5 meter) UTP kabels naar de Connectbox is heel traag. Dan wil ik het niet eens hebben over mijn gaming computer waar online spellen soms haperen. Streamen naar o.a Twitch of YouTube lukt vrijwel niet, ik heb altijd last van skipped frames of netwerkproblemen.ArcticWolf schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 12:46:
Laten we eerst eens kijken wat je modem waardes zijn voordat je een router gaat aanschaffenkan je die hier posten?
Connect Box status:
Onderdeel | Status | Status |
Ingesteld Downstream kanaal (Hz) | 826000000 | Goed (Locked) |
Ingesteld Upstream kanaal (Hz) | 28600000 | Goed (Ranged) |
Provisioning status | Verbonden | Goed (Operational) |
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | SNR (dB) | Modulatie | Kanaalnummer |
1 | 826000000 | 5 | 37 | 256qam | 29 |
2 | 618000000 | 9 | 38 | 256qam | 3 |
3 | 666000000 | 8 | 37 | 256qam | 9 |
4 | 682000000 | 9 | 38 | 256qam | 11 |
5 | 690000000 | 8 | 38 | 256qam | 12 |
6 | 706000000 | 8 | 37 | 256qam | 14 |
7 | 714000000 | 8 | 38 | 256qam | 15 |
8 | 722000000 | 8 | 38 | 256qam | 16 |
9 | 730000000 | 7 | 38 | 256qam | 17 |
10 | 738000000 | 7 | 38 | 256qam | 18 |
11 | 746000000 | 7 | 37 | 256qam | 19 |
12 | 754000000 | 7 | 37 | 256qam | 20 |
13 | 762000000 | 7 | 37 | 256qam | 21 |
14 | 770000000 | 7 | 37 | 256qam | 22 |
15 | 778000000 | 7 | 37 | 256qam | 23 |
16 | 786000000 | 6 | 37 | 256qam | 24 |
17 | 794000000 | 6 | 37 | 256qam | 25 |
18 | 802000000 | 6 | 37 | 256qam | 26 |
19 | 810000000 | 6 | 37 | 256qam | 27 |
20 | 818000000 | 6 | 37 | 256qam | 28 |
21 | 610000000 | 9 | 38 | 256qam | 2 |
22 | 834000000 | 6 | 37 | 256qam | 30 |
23 | 842000000 | 5 | 37 | 256qam | 31 |
24 | 850000000 | 5 | 37 | 256qam | 32 |
Kanaal | Locked Status | RxMER (dB) | Pre RS Errors | Post RS Errors |
1 | Goed (Locked) | 37.356 | 15080130410 | 794 |
2 | Goed (Locked) | 38.983 | 3618361330 | 33 |
3 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256286045 | 46 |
4 | Goed (Locked) | 38.605 | 3256286553 | 31 |
5 | Goed (Locked) | 38.605 | 3256287746 | 38 |
6 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256290960 | 44 |
7 | Goed (Locked) | 38.605 | 3256283331 | 45 |
8 | Goed (Locked) | 38.983 | 3256289624 | 52 |
9 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256287381 | 62 |
10 | Goed (Locked) | 38.605 | 3256283734 | 63 |
11 | Goed (Locked) | 37.356 | 3256292440 | 66 |
12 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256283457 | 31 |
13 | Goed (Locked) | 37.356 | 3256286379 | 70 |
14 | Goed (Locked) | 37.356 | 3256292358 | 83 |
15 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256286045 | 62 |
16 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256285538 | 118 |
17 | Goed (Locked) | 37.356 | 3256287416 | 90 |
18 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256291706 | 85 |
19 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256288767 | 112 |
20 | Goed (Locked) | 37.356 | 3256286540 | 137 |
21 | Goed (Locked) | 38.983 | 3256283010 | 11 |
22 | Goed (Locked) | 37.636 | 3256280574 | 1909 |
23 | Goed (Locked) | 37.356 | 11086602782 | 5326 |
24 | Goed (Locked) | 37.356 | 15077290370 | 37359 |
Kanaal | Frequentie (Hz) | Vermogen (dBmV) | Symbol Rate (ksps) | Modulatie | Kanaalnummer |
1 | 28600000 | 44 | 2.56 | 16qam | 12 |
2 | 50900000 | 45 | 5.12 | 64qam | 8 |
3 | 44000000 | 44 | 5.12 | 64qam | 9 |
4 | 37100000 | 44 | 5.12 | 64qam | 10 |
5 | 57800000 | 45 | 5.12 | 64qam | 7 |
6 | 31800000 | 44 | 2.56 | 64qam | 11 |
Kanaal | Kanaal soort | T1 Timeouts | T2 Timeouts | T3 Timeouts | T4 Timeouts |
1 | 2 | 0 | 0 | 5 | 0 |
2 | 2 | 0 | 0 | 3 | 0 |
3 | 2 | 0 | 0 | 7 | 0 |
4 | 2 | 0 | 0 | 3 | 0 |
5 | 2 | 0 | 0 | 7 | 0 |
6 | 2 | 0 | 0 | 8 | 0 |
Algemene configuratie:
Netwerk toegang | Toegang tot internet |
Maximaal aantal apparaten | 2 |
Standaard beveiliging | Ingeschakeld |
DOCSIS-Modus | DOCSIS |
Config bestand | internet500_40_wifion_v4.bin |
Primaire Downstream Service Flow:
SFID | 876208234 |
Maximale snelheid | 64200000 bps |
Maximum Traffic Burst | 96000 bytes |
Minimale snelheid | 0 bps |
SFID | 876208233 |
Maximale snelheid | 10700000 bps |
Maximum Traffic Burst | 16320 bytes |
SFID | 876208232 |
Maximale snelheid | 535000000 bps |
Maximum Traffic Burst | 42600 bytes |
Primaire Upstream Service Flow:
SFID | 876200043 |
Maximale snelheid | 2140000 bps |
Maximum Traffic Burst | 16320 bytes |
Maximum Concatenated Burst | 16320 bytes |
Roostertype | Best effort |
SFID | 876200039 |
Maximale snelheid | 42800000 bps |
Maximum Traffic Burst | 42600 bytes |
Maximum Concatenated Burst | 42600 bytes |
Roostertype | Best effort |
Netwerk historie: (Eventuele ip-adressen weggehaald vanwege privacy)
Tijd | Prioriteit | Omschrijving |
08-07-2020 14:11:03 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 13:56:27 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.20.182];CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 13:56:25 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 13:45:22 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.20.182];CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 13:43:19 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 13:09:05 | notice | GUI Login Status - Login Sucess from LAN interface; client ip=[192.168.20.182];CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 13:02:23 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 2:49:06 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
08-07-2020 2:34:53 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 23:09:02 | notice | Port Scan - FIN: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 23:08:37 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 23:07:15 | critical | No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 23:05:53 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 22:13:16 | notice | Port Scan - FIN: SRC=37.252.172.36 MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 22:13:06 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 21:32:53 | notice | Fragmented IP - SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 21:32:00 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 21:21:57 | notice | Fragmented IP - SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 21:21:07 | notice | Illegal - Dropped INPUT packet: SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
07-07-2020 21:05:05 | notice | Fragmented IP - SRC=[Removed] MAC=00:17:10:91:67:29;CM-MAC=68:02:b8:18:3d:44;CMTS-MAC=00:17:10:91:67:29;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; |
Mocht je aanvullende informatie uit de modem willen hebben hoor ik het graag.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Ik heb toch echt het vermoeden dat het niet het modem is wat problemen veroorzaakt;Antrax schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 14:21:
Misschien hebt ik het onduidelijk/verkeerd getypt, sorry daarvoor.
[...]
Het snelheidsprobleem en de Connectbox problemen zijn opgelost door een nieuwe Connectbox icm. de nieuwe Horizon next met een geüpgraded abonnement. Na een vervangende Connectbox kreeg ik o.a. via fast.com en speedtest.net normale speedtests ipv. 50/7 Mbps. Op het oude abonnement van 250/25 Mbps. kreeg ik vaak maar snelheden van 50 Mbps of 30 Mbps waar ik nu met het nieuwe abonnement netjes ruim 500/40 Mbps krijg.
[...]
Ik dacht door de aanschaf van een aparte router het netwerk binnen te verbeteren. O.a. het wifi is heel slecht en het bekabeld internet van bijv. twee van mijn interne servers met korte (1,5 meter) UTP kabels naar de Connectbox is heel traag. Dan wil ik het niet eens hebben over mijn gaming computer waar online spellen soms haperen. Streamen naar o.a Twitch of YouTube lukt vrijwel niet, ik heb altijd last van skipped frames of netwerkproblemen.
*knip*
Je hebt heel veel Pre RS errors, dat wilt zeggen dat je modem heel veel moet corrigeren zodat jij er niks van merkt. Daarnaast hebben enkele kanalen meer dan gemiddeld Post RS errors... dat is niet goed, dat betekent dat je ergens ruis op je lijn hebt. Dat is ook te zien aan de T3 errors.
En ik heb gegoogled naar die andere errors:
https://community.ziggo.n...n-history-van-modem-56906
Bovenstaande issues kunnen wel degelijk lijden tot een traag netwerk (ook intern), dus ligt het hoogstwaarschijnlijk niet aan je modem maar aan de verbinding tussen je modem en Ziggo.
Wat ik even niet uit je verhaal haal, is je interne thuisnetwerk ook traag? (dus server naar server bv?) Als je een bestand van de ene server naar de andere stuurt, haal je dan wel gewoon een hoge snelheid?
[ Voor 4% gewijzigd door ArcticWolf op 08-07-2020 15:33 ]
Pathogen schreef op maandag 6 juli 2020 @ 10:42:
Toevallig bij de buurman ook dat deco m4 setje ( 99,00 euro via de ziggo shop ) geïnstalleerd. Ook met ethernet backhaul. Werkt als een trein op 3 verdiepingen en zit een mooie app bij voor monitoring, guest portal, QoS, filtering etc.Martinusz schreef op maandag 6 juli 2020 @ 16:51:
[...]
Hmm misschien toch een idee, echter "vroeger" weleens van die wifi repeater dingen gehad, dat is leuk je hebt wel goed signaal, maar je snelheid werd heel veel minder. (minimaal gehalveerd)
Moest wel even het modem in bridge mode zetten en de boel beneden allemaal aan één switch hangen om initieel te installeren. Reden hiervoor was dat de telefoon op zolder geen wifi had.. en installatie alleen via de app kon op je telefoon en zonder wifi werkt dat dus niet. Het enige nadeel vond ik zelf het ontbreken van advanced opties als tweaker (kan geen wifi channel aanpassen, sterkte etc). Maar voor de huis en tuin gebruiker meer dan voldoende zo en de auto stand lijkt goed te werken.
Kort samengevat.. voor 99 euro een out of the box goed werkende set met 3 (!) accesspoints met ethernet backhaul.. is echt veel value voor money. Mijn ubiquiti set was een stuk duurder

[ Voor 28% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2020 17:23 ]
Hoe heb je dit ingeregeld? Op dit moment heb ik een modem/router in de meterkast en vanuit daar twee utp kabel (1 naar woonkamer en 1 naar studeerkamer op de 1e verdieping). Als ik modem in bridge modus laat zetten, kan ik beide utp kabels toch niet aanhouden? Of kun je een switch direct aan de modem hangen en daaraan weer de Deco (welke als router werkt)? Ik had zo’n idee dat in mijn situatie de Deco alleen als AP’s kunnen werken en niet als router.Workaholic schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:21:
[...]
[...]
Toevallig bij de buurman ook dat deco m4 setje ( 99,00 euro via de ziggo shop ) geïnstalleerd. Ook met ethernet backhaul. Werkt als een trein op 3 verdiepingen en zit een mooie app bij voor monitoring, guest portal, QoS, filtering etc.
Moest wel even het modem in bridge mode zetten en de boel beneden allemaal aan één switch hangen om initieel te installeren. Reden hiervoor was dat de telefoon op zolder geen wifi had.. en installatie alleen via de app kon op je telefoon en zonder wifi werkt dat dus niet. Het enige nadeel vond ik zelf het ontbreken van advanced opties als tweaker (kan geen wifi channel aanpassen, sterkte etc). Maar voor de huis en tuin gebruiker meer dan voldoende zo en de auto stand lijkt goed te werken.
Kort samengevat.. voor 99 euro een out of the box goed werkende set met 3 (!) accesspoints met ethernet backhaul.. is echt veel value voor money. Mijn ubiquiti set was een stuk duurder
Omdat tekenen sneller is om het uit te leggen even snel in paint gedaanmeesje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:32:
[...]
Hoe heb je dit ingeregeld? Op dit moment heb ik een modem/router in de meterkast en vanuit daar twee utp kabel (1 naar woonkamer en 1 naar studeerkamer op de 1e verdieping). Als ik modem in bridge modus laat zetten, kan ik beide utp kabels toch niet aanhouden? Of kun je een switch direct aan de modem hangen en daaraan weer de Deco (welke als router werkt)? Ik had zo’n idee dat in mijn situatie de Deco alleen als AP’s kunnen werken en niet als router.

- Modem in bridge mode (dus maar 1 port gebruiken!!!)
- Main AP (is tevens router/dhcp etc) koppelen aan modem (wan port 1)
- Main AP port 2 koppelen aan switch in WK als centraal verdeelpunt en voor ethernet backhaul
- UTP naar andere verdiepingen in grijs via de switch (ethernet backhaul hoeft dus niet tussen de AP's maar wel te adviseren ivm performance)
- AP's hebben 2 netwerk ingangen - dus weer 1 naar de centrale switch WK en de andere voor een switch op die verdieping of direct naar een PC oid
Hopelijk is dit een beetje duidelijk. Initiele setup heb ik gedaan door eerst alle AP's beneden (Woonkamer) aan die switch te koppelen na wat troubleshooten met geen bereik op de APP via de telefoon etc.
PS: p1 en p2 zijn port 1 en 2.
[ Voor 43% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2020 17:50 ]
@Workaholic Helemaal duidelijk. Voor mij betekent het dus in de meterkast: modem - 1e AP - switch. Vanuit de switch een kabel naar woonkamer en studeerkamer op 1e verdieping. In woonkamer 2e AP en in studeerkamer 3e AP.
Het AP in de meterkast kan niet anders, maar voelt wel als zonde, want niet beste plek natuurlijk.
Het AP in de meterkast kan niet anders, maar voelt wel als zonde, want niet beste plek natuurlijk.
Gaan al je kabels naar de verschillende vertrekpunten vanuit de meterkast? Kun je de eerste Ap niet in de woonkamer of studeerkamer zetten? Dus de kabel van de modem naar 1 punt en vanuit daar terug?meesje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:07:
@Workaholic Helemaal duidelijk. Voor mij betekent het dus in de meterkast: modem - 1e AP - switch. Vanuit de switch een kabel naar woonkamer en studeerkamer op 1e verdieping. In woonkamer 2e AP en in studeerkamer 3e AP.
Mocht je eerste AP toch in de meterkast moeten - nog steeds een goede deal omdat je feitelijk 3 AP's krijgt voor 99 euro. Een beetje goede wifi AP kost je normaal gesproken 50-100 euro of meer? Dus als je er maar twee effectief kunt gebruiken voor je dekking is het toch goed? Dan is je eerste AP gewoon de router/firewall.
Klinkt alsof ik aandelen heb in ziggo of tplink.. en dat is uiteraard niet zo
[ Voor 38% gewijzigd door Workaholic op 08-07-2020 18:25 ]
Dat gaat helaas niet lukken. Indien 1e AP in bv studeerkamer dan moet er via dezelfde leiding weer een utp kabel terug naar de meterkast en vandaar eentje naar de woonkamer. Sowieso hou ik dan een AP over, want naar zolder heb ik geen utp kabel en is ook niet nodig. De zolder heeft bij ons geen slaap- of studeerbestemming.Workaholic schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:21:
[...]
Gaan al je kabels naar de verschillende vertrekpunten vanuit de meterkast? Kun je de eerste Ap niet in de woonkamer of studeerkamer zetten? Dus de kabel van de modem naar 1 punt en vanuit daar terug?
Mocht je eerste AP toch in de meterkast moeten - nog steeds een goede deal omdat je feitelijk 3 AP's krijgt voor 99 euro. Een beetje goede wifi AP kost je normaal gesproken 50-100 euro of meer? Dus als je er maar twee effectief kunt gebruiken voor je dekking is het toch goed? Dan is je eerste AP gewoon de router/firewall.
Klinkt alsof ik aandelen heb in ziggo of tplink.. en dat is uiteraard niet zogewoon leuk om wat positieve feedback te geven voor de verandering
Het is wel aan te raden om de AP’s bedraad aan te sluiten toch? Want anders verlies je de backhaul? Ik weet trouwens niet wat dat is (moet ik nog even Google-en), maar weet wel dat een mesh met backhaul beter is. In discussies hou ik dan wel mijn mond hoor.
Ik zit ook rond de 11-13ms naar Google Amsterdam. Een DOCSIS verbinding gaat natuurlijk ook nooit de latency geven van een fiber connection direct naar de AMS-IX.Miglow schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:16:
[...]
Ik bedoelde uiteraard dramatisch hoog, scusa. 15+ms is eerder regel dan uitzondering helaas.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
nieuws: ACM: vrije modemkeuze treedt waarschijnlijk in 2021 in werking
Erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Het vrije modemkeuze boeit mij niet zoveel (maar is natuurlijk mooi meegenomen) maar vrije keuze voor TV-decoders vind ik persoonlijk veel interessanter.
Zeker vanwege dit:
Als dit zo doorgevoerd gaat worden, gaat dat qua TV-decoders flinke veranderingen brengen lijkt me.
Zou je bijvoorbeeld niet meer voor elke (extra) TV een CI+ Module te huren.
Maar ja; eerst zien, dan geloven.
Erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken. Het vrije modemkeuze boeit mij niet zoveel (maar is natuurlijk mooi meegenomen) maar vrije keuze voor TV-decoders vind ik persoonlijk veel interessanter.
Zeker vanwege dit:
https://www.acm.nl/sites/...-andere-eindapparaten.pdfOnder genoegzaam verstaat de ACM tevens dat ingeval van versleuteling van signalen ten
behoeve van vertrouwelijkheid en/of bescherming van auteursrechten, de methode van de
gebruikte versleutelingssystemen als onderdeel van de specificaties van het
netwerkaansluitpunt openbaar wordt gemaakt. Indien (elektronische) sleutels aan
eindgebruikers of fabrikanten van eindapparaten overgedragen dienen te worden om gebruik te
kunnen maken van de diensten dan dient daarvoor een proces te worden opgesteld dat wordt
gepubliceerd;
Als dit zo doorgevoerd gaat worden, gaat dat qua TV-decoders flinke veranderingen brengen lijkt me.
Laten we het op die laatste zin houden.Piet91 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:59:
Zeker vanwege dit:
[...]
https://www.acm.nl/sites/...-andere-eindapparaten.pdf
Man, man, wat een discussie in de comments. De een weet het nog beter dan de ander...
Ziggo kan natuurlijk prima een smartcard verhuren ivm rechten en administratie kosten. De smartcard met ci module kost je 2 euro per maand en kun je ook prima in je eigen decoder stoppen. De vraag is hoeveel mensen voor 200euro een decoder kopen als ze voor een iets hoger bedrag per maand 1 kunnen huren zonder deze investering te doen.Piet91 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 19:59:
Zeker vanwege dit:
[...]
https://www.acm.nl/sites/...-andere-eindapparaten.pdf
Eerlijk gezegd denk ik maar een handje vol klanten. De meeste klanten zullen voor een next gaan met cloud functionaliteiten.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 08-07-2020 20:59 ]
Zeker.

In bovenstaande quote staat dat de providers dit moeten vrijgeven; althans de manier van ontsleutelen.jongetje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:58:
Ziggo kan natuurlijk prima een smartcard verhuren ivm rechten en administratie kosten. De smartcard met ci module kost je 2 euro per maand en kun je ook prima in je eigen decoder stoppen.
In theorie zou je de CI+ Module dan ook zelf los moeten kunnen kopen en niet van Ziggo alleen afhankelijk zijn.
Of de smartcard dan ook niet 'vrij' zou komen is een punt wat mij niet echt duidelijk wordt.
Als je bovenstaande quote aanhoudt zou je kunnen zeggen dat Ziggo nog steeds de te huren smartcard kan afdwingen, maar de ontsleuteling vrij moet geven.
Echter; als men letterlijk gaat zeggen dat de consument alles achter de hoofdaansluiting een vrije keuze zou moeten krijgen; dan zou dat ook moeten vervallen.
Dit is wat ik hoop, maar helaas niet verwacht dat gaat gebeuren.
Als je ziet hoe alles tegenwoordig steeds meer lease en huren wordt i.p.v. kopen ben ik dat met je eens.De vraag is hoeveel mensen voor 200euro een decoder kopen als ze voor een iets hoger bedrag per maand 1 kunnen huren zonder deze investering te doen.
Eerlijk gezegd denk ik maar een handje vol klanten. De meeste klanten zullen voor een next gaan met cloud functionaliteiten.
Aan de andere kant; onze decoder (Humax) heeft ons ooit €129 gekost, nieuw.
Echter 2e-hands koop je die voor een paar tientjes. Dan kan ik TV-kijken, opnemen, interactieve TV gebruiken etc.
Wil ik dat nu, dan moet ik of de smartcard met Ci+ module huren (à €2 p/maand) of een decoder (à €5 p/maand). Een zelf gekochte decoder heb je dus binnen enkele maand eruit en heb je tevens geen dichtgetimmerde decoder.
Ik heb het altijd als zeer kwalijke ontwikkeling gevonden dat we nu voor elke TV extra apparatuur moeten gaan huren (als je meer dan een paar zenders in HD wil) terwijl je paar jaar geleden nog onbeperkt TV's konden aansluiten.
Het is een puur verdienmodel geworden voor extra inkomsten (hetzij bij providers, hetzij bij contentaanbieders); de nieuwe app voor Amazon Fire TV, Android TV, Apple TV lijkt daar wel een voorbeeld van.
Jarenlang ging het van 'we werken er aan' terwijl die in het buitenland als prima werkte.
[ Voor 6% gewijzigd door Piet91 op 08-07-2020 21:58 ]
Ja, ga ze nog even een handje helpen en op ideeen brengen.....jongetje schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:58:
[...]
Ziggo kan natuurlijk prima een smartcard verhuren ivm rechten en administratie kosten.
[ Voor 40% gewijzigd door Help!!!! op 08-07-2020 22:03 ]
PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2
Betreft vrije decoder keus ben ik absoluut voor.
Dat ging prima in fZiggo gebied.
Dat ze het als verdienmodel zien snap ik ook nog wel.
Echter snap ik ook dat een bedrijf niet zit te wachten op vrije modemkeus.
Het neemt natuurlijk een risico mee om je klanten ervoor te laten zorgen dat updates gedraaid worden e.d. al gebeurd dat vaak automatisch.
Voor tweakers een absolute + om die vrije keuze door te voeren dan zet ik er gelijk een tc7200 neer ipv de CB
Maar voor de grootste groep klanten zou het geen zak uitmaken.
Dat ging prima in fZiggo gebied.
Dat ze het als verdienmodel zien snap ik ook nog wel.
Echter snap ik ook dat een bedrijf niet zit te wachten op vrije modemkeus.
Het neemt natuurlijk een risico mee om je klanten ervoor te laten zorgen dat updates gedraaid worden e.d. al gebeurd dat vaak automatisch.
Voor tweakers een absolute + om die vrije keuze door te voeren dan zet ik er gelijk een tc7200 neer ipv de CB
Maar voor de grootste groep klanten zou het geen zak uitmaken.
2250 WP Zuid PVoutput
Niet buiten beschouwing laten dat er nogal het eea gewijzigd is m.b.t. de mogelijkheden via een "eigen" decoder en wat Ziggo je nu kan bieden via het ZiggoGo platform. Ik zou nog prima een eigen Ziggo gecertificeerde decoder/recorder aan kunnen slingeren, maar ik ga het gebruiksgemak niet krijgen wat nu via een Next en/of de ZiggoGo app (mobiel en TV) tot mij komt.
Dus die vrije keuze lijkt mooi, maar als deze door de eigen software niet het volledige ZiggoGo gebruik kan geven, dan zit ik er niet op te wachten. Ik verwacht niet dat Ziggo die apparaten gaat ondersteunen.
Dus het klinkt allemaal wel leuk op papier, maar zoals zo vaak, in de praktijk valt het vaak erg tegen.
Dus die vrije keuze lijkt mooi, maar als deze door de eigen software niet het volledige ZiggoGo gebruik kan geven, dan zit ik er niet op te wachten. Ik verwacht niet dat Ziggo die apparaten gaat ondersteunen.
Dus het klinkt allemaal wel leuk op papier, maar zoals zo vaak, in de praktijk valt het vaak erg tegen.
Testing, one, two ...
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Dan kan er toch geen onderscheid gemaakt worden in zenderpakketten. Dan is het bij Ziggo nog vrij eenvoudig met smartcards te regelen. Ik vraag me af hoe het in de praktijk moet met IPTV providers als KPN en T-Mobile. Ik vraag me af hoe dat uberhaupt te doen is om daar TV met een eigen decoder te kijken (en of je dat als klant wilt)..Piet91 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:50:
[...]
In bovenstaande quote staat dat de providers dit moeten vrijgeven; althans de manier van ontsleutelen.
In theorie zou je de CI+ Module dan ook zelf los moeten kunnen kopen en niet van Ziggo alleen afhankelijk zijn.
Of de smartcard dan ook niet 'vrij' zou komen is een punt wat mij niet echt duidelijk wordt.
Als je bovenstaande quote aanhoudt zou je kunnen zeggen dat Ziggo nog steeds de te huren smartcard kan afdwingen, maar de ontsleuteling vrij moet geven.
Voordeel van een huurmodel is wel dat je een nieuwe krijgt bij een defect of als deze niet meer ondersteund wordt. De eerste HD ontvanger die ik had kon uiteindelijk niet met alle stransportstreams overweg en kon dus niet meer alle zenders ontvangen. Als ik die had gehuurd had Ziggo deze vervangen door een nieuw exemplaar.
[ Voor 15% gewijzigd door jongetje op 09-07-2020 07:43 ]
Het lukt Netflix en NPOstart toch ook? Die bekijk ik via de app op mijn Smart TV.jongetje schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 07:41:
[...]
Dat gaat natuurlijk nooit gebeuren. Dan kan er toch geen onderscheid gemaakt worden in zenderpakketten. Dan is het bij Ziggo nog vrij eenvoudig met smartcards te regelen. Ik vraag me af hoe het in de praktijk moet met IPTV providers als KPN en T-Mobile. Ik vraag me af hoe dat uberhaupt te doen is om daar TV met een eigen decoder te kijken
Nee, dat is niet de vraag. Het Besluit eindapparaten van 2016 zegt dat de provider moet regelen dat het kan. Ook al is er maar één klant die het wil.(en of je dat als klant wilt)..
Voor sommigen zal dat zeker een reden zijn om niet zelf iets te kopen, maar van de provider te huren. Wie dat beter vindt, moet dat dan zeker zo doen. Maar daar gaat het dus niet om. Waar het om gaat is dat de verplichting om gebruik te maken van de apparatuur van de provider verdwijnt.Voordeel van een huurmodel is wel dat je een nieuwe krijgt bij een defect of als deze niet meer ondersteund wordt. De eerste HD ontvanger die ik had kon uiteindelijk niet met alle stransportstreams overweg en kon dus niet meer alle zenders ontvangen. Als ik die had gehuurd had Ziggo deze vervangen door een nieuw exemplaar.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic
Dit topic is bedoeld voor het bespreken van ervaringen, maar wel volgens een aantal voorwaarden:
- Het melden van een storing in een oneliner voegt niks toe. Wil je toch je storing kwijt? Geef dan wat meer details, zoals locatie, websites en eventuele formaat van de storing. Dit geldt ook voor een slechte verbinding.
- Het melden van (persoonlijke) snelheidsupgrades is ook niet nodig en deze berichten worden verwijderd.
Tevens horen de volgende dingen hier ook niet thuis, maar in:
- (Geavanceerde) problemen met je netwerk of aankoopadvies in een los topic
- Afhandeling van de Black Friday in: [Ziggo] Afhandeling Black Friday korting.
- De nieuwe box in: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next
- De nieuwe box bestellen: [DVB-C] Ziggo Mediabox Next besteltopic