Ik heb nu al weer 1.5 maanden problemen met mijn Ziggo verbinding. Het probleem is als volgt:
Het Ziggo Modem staat in bridge modus omdat ik mijn eigen router wil gebruiken. Zodra mijn eigen router een IP address heeft ontvangen van Ziggo (84.107.203.** etc) werkt alles goed, voor 2 weken. Daarna verloopt denk ik de lease en vraagt mijn router keurig een nieuw IP address bij Ziggo.
Deze DHCP Discovers zie ik ook keurig over de lijn gaan, inclusief 100 ARP requests per minuut. Na meerdere keren een discover te hebben gedaan heb ik nog steeds geen antwoord. Ziggo lijkt mij te blokkeren op hun DHCP server waardoor ik op geen enkele manier meer een IP address krijg.
Onderstaande plaatjes zijn een uur geleden genomen met een laptop direct aan poort 1 van het ziggo modem in bridge modus:
Zoals te zien is zie ik allemaal ARP requests voor bij komen, dus ik zit in het Ziggo netwerk. Ook is er te zien dat mijn laptop vraagt om een IP. Helaas krijgt deze nooit antwoord.
Allemaal leuk en aardig, dus dan ga je met Ziggo bellen. Voordat je dit probleem ongeveer hebt kunnen schetsen aan de helpdesk ben je 15/30 minuten verder. Aangezien mensen bij de helpdesk denken dat je WiFi niet werkt of dat het probleem intern in je netwerk ligt.
Zodra de medewerker ongeveer duidelijk heeft wathet probleem is kunnen ze 2 dingen doen. Een nieuw modem opsturen (mijn 3de in 1.5 maanden), of mijn modem naar fabriekinstellingen terug zetten. Dus uit de bridge modus naar "normale" modus en dan weer terug naar bridge modus. Dit heeft in het verleden een aantal keer geholpen. Alleen de laatste 4 weken niet.
Daarnaast ben ik een keertje langs geweest bij een afdeling bij mijn huidige werkgever. Deze regelen monteurs voor Ziggo en hebben dus toegang tot veel systemen van Ziggo. Na het juiste geboortedatum doorgegeven te hebben wat bij mijn abonnement hoort konden ze mij helpen.
De persoon die mij hielp herkende het probleem . Hij kon mij vertellen dat het mogelijk aan het Aris modem lag. Aangezien je 25% kans heb dat je een andere modem krijgt dat het Ziggo Aris connectbox modem heb ik besloten om niet weer een nieuw modem te laten plaatsen.
Daarna heeft hij voor mij de Ziggo monteurs lijn gebeld. Door het gesprek een beetje aan de zijkant te volgen kwam ik er achter dat deze mensen wel iets meer verstand van zaken hebben. De vrouw die aan de andere kant zat zag mogelijk het probleem al. Er stonden 2 verschillende IP instellingen op mijn abonnement, eentje voor een Cisco modem wat ik al 2 jaar niet meer heb en een andere voor het Aris modem. De Cisco configuratie is van mijn abonnement verwijderd en heb daarna een nieuw modem aangevraagd om de instellingen weer te downloaden van de ziggo server (de activiatie van het modem).
En nu, 2 weken later, ligt het er weer uit. om 02:00 vanacht geen internet meer. Router nieuw IP laten vragen, geen antwoord van Ziggo DHCP servers. Laptop er aan (dus ook een ander MAC wat om een IP vraagt), na 20x vragen ook geen antwoord van Ziggo DHCP servers. Weer gebeld, monteur komt morgen dan ook een keertje langs. Ben benieuwd wat dat oplevert, waarschijnlijk helemaal niks. Die ziet natuurlijk dat het weer werkt nadat het modem is vervangen. Mag je 2 weken later weer aan de gang.
Ik was benieuwd of iemand anders dit probleem herkent. Wat het wordt nu wel een beetje vervelend.