ThinkPadd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:26:
Duidelijk. Als ik er toch mee bezig ga, dan de kast maar gelijk weer up2date maken.
Ander vraagje, wil binnenkort ook wat netwerkkabels gaan trekken. Om van zolder naar meterkast te komen heb ik een vrij lange trekveer nodig. Nu gebruikte ik meestal een nylon trekveer, maar bij Hornbach kon ik alleen een metalen trekveer vinden die lang genoeg zou zijn (20m).
Kun je beter een nylon trekveer hebben, of een metalen trekveer?
Vergeet nylon trekveren, die kan je kapot trekken, zeker bij lange leidingen. Een stalentrekveer, ten minste een goede, kan je met je volle gewicht aanhangen (in mijn geval 100+kg) en overleeft hij het nog. Gebruik wel handschoenen met een griplaag of een verenpomp bij lange afstanden.
In mijn nieuwe huis kom ik zo af en toe pareltjes tegen waar je U tegen zegt... Gisteren nog een mooie... Ik ben WCD's in de woonkamer aan het terugplaatsen na het schilderen van de muren. Daarbij vervang ik de oude gelijk door Jung-dozen met klemverbindingen.
Ik haal de WCD het dichtst bij het raam open, blijkt daarachter ook de kabel naar de garage aan gesloten te zijn. Alleen is de gebruikte kabel een 2-aderige met blauw-zwart en is de metalen mantel als aarde aangesloten

Twee fouten in één kabel aangelegd door een gediplomeerd elektricien
Nu heb ik al meer punten gevonden in het huis die ik niet echt vertrouw, en dit maakt het niet er niet beter...
Op dit moment ontkom ik er niet aan om het even zo te laten, er zijn domweg een aantal andere prioriteiten in het huis die voorrang hebben (woensdag wordt een nieuwe keuken geplaatst en daarvoor moet nog het één en ander gefixed worden).
Daarvoor was behoorlijk wat elektra en water-werk nodig:
2017-03-13_12-02-26 by
Chris Hogevonder, on Flickr
Helaas was het onmogelijk om alles in de muur te verleggen, dus lopen er nu een flexibele buis installatiedraad (bruin, blauw, groen/geel en zwart) en 2 3x 2,5mm² massief XMVK kabels vanaf de oude aansluitpunten naar de nieuwe.
Ik ben me er overigens zeker van bewust dat de 2 stopcontacten eigenlijk te dicht op de water-aansluitingen zitten, maar helaas is het fysiek onmogelijk om er meer ruimte tussen te creëren en er na plaatsen van de keuken nog bij te kunnen.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier