Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.331.110 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Ligone schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:40:
Wat de particulier betreft: Als die zo'n tang heeft, gaat dit dan de oplossing zijn? Bij die "mindere" stopcontacten heb ik nog nooit enige richtlijn zien staan met hoe lang de afgestripte draad moet zijn.
Ik ben nog nooit een product tegen gekomen wat niet in het ABS als verdikking de striplengte heeft staan achterop?
Ligone schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:47:
Ster? ik wist niet dat er een motor in je kookplaat zat? ;)
Hij bedoelt de ster verdeling denk ik die verklaart hoe veel stroom er loopt door iedere ader... óók als je maar twee fasen en de nul gebruikt. Niet de sterschakeling :)

[ Voor 28% gewijzigd door tss68nl op 28-02-2017 23:55 ]

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-07 16:08

Ligone

Moeha!

Weet ik veel wat sommige mensen waar vandaan halen maar ik heb ze iig al gehad. Dan is het van: te lang, te kort, nog te kort, ah... zo lang is goe. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:09
Wat ik gisteren toch voor mooist ontdekte toen ik de lichtschakelaar van het toilet verwijderde:

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/yIjArza.jpg

:X

Tel de gevaarlijke fouten...

Ik had toch al het plan om alle elektra te gaan vervangen. Volgens mij is dat geen slecht idee, want dit soort dingen kom je overal tegen hier in huis.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:20
tss68nl schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:15:
[...]

Nee, we hebben het over insteekklemmen op stopcontacten, tegenwoordig wijd verspreid. Strip je draad 10mm, en bij het insteken lijkt hij vast te zitten, maar later spuugt hij hem zo weer uit.

Daarbij is het zo, dat insteekklemmen de draad langzaam loslaten onder torsie. Dus een draad die door te kort strippen vast lijkt te zitten, kan gemakkelijk loskomen tijdens het vouwen en plaatsen in de inbouwdoos.

Het punt is dat zonder een bepaalde nauwkeurigheid een insteekklem niet zo veilig meer is. En zonder instelbaar gereedschap kunnen de meeste mensen de afstand niet goed genoeg inschatten. Met name particulieren niet, waar we het immers over hebben.

Ik denk dat een ouderwetse striptang dan vragen om problemen is, en dat een instelbare striptang de kwaliteit en uiteindelijke veiligheid van het werk zeer veel kan verbeteren. Goed materiaal is het halve werk...

Maar we vinden het allemaal heel knap als je het zonder kan hoor. 8)
toon volledige bericht
FFff een voorbeeld van verkeerd aanstrippen van aders

Afbeeldingslocatie: http://www.motorstek.nl/download/103521/73df4bd75e825cfe47c7094b917f40e9/large

Afbeeldingslocatie: http://www.motorstek.nl/download/103522/5f094e1ee65193887e7e6baa79053ffd

Na onderzoek bleek inderdaad een drietal aders in 3 verschillende lasklemmen te kort zijn aangestript

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:29
Ligone schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:47:
[...]

Ster? ik wist niet dat er een motor in je kookplaat zat? ;)
Zit er ook niet in.
Je kunt 3-fasig aansluiten als ster of driehoek aansluiten. Het is het één of het ander. Ster als je meerdere enkelfasige aansluitingen nodig hebt, zoals nu. Gebeurt in het groot zelfs met huizen. Sterpunt zit dan in het lokale trafohuis. Ster aansluiting is dus niet motor specifiek, al komen daar de meeste mensen het vaakst met ster en driehoek mee in aanraking.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
MadDog11 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:04:
Na onderzoek bleek inderdaad een drietal aders in 3 verschillende lasklemmen te kort zijn aangestript
Mooi voorbeeld. Veel lasklemmen hebben niet alleen de klem zelf als contactpunt, maar leggen de draad ook over langere afstand tegen de klemgeleider. Die mis je natuurlijk als je te kort stript.

Je hoopt altijd als je zo'n grote lasdoos open maakt, om een setje rijgklemmen te vinden en als het helemaal feest is markeringen :)
dreamscape schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:01:
Wat ik gisteren toch voor mooist ontdekte toen ik de lichtschakelaar van het toilet verwijderde:

Tel de gevaarlijke fouten...
Oei, dat is wel redelijk zorgelijk. De meest gemaakte fout zit er ook in: groen is de fase, rood de nul. Met als gevolg dat je op lampen de nul schakelt en er dus vrolijk 230V op je lampfitting staat als je hem net 'uit' hebt gedaan. Met een beetje pech zonder aardlek in een dergelijk oude installatie.

Prima recept voor dodelijke ongelukken. Hoeveel mensen wel niet denken dat ze veilig zijn omdat ze zojuist echt 2x hebben gecheckt dat ze de lamp uit hebben gezet. Stukje papiertape op de knop, want je kan maar nooit veilig genoeg zijn toch?! :+

[ Voor 42% gewijzigd door tss68nl op 01-03-2017 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@dreamscape Zo te zien is bij het kroonsteentje met de groene en blauwe draad een ook nog een schroefje open en bloot.

Waar is eigenlijk die rode draad voor? De zwarte (neem ik aan) gaat naar de lamp.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
tss68nl schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:30:
Oei, dat is wel redelijk zorgelijk. De meest gemaakte fout zit er ook in: groen is de fase, rood de nul. Met als gevolg dat je op lampen de nul schakelt en er dus vrolijk 230V op je lampfitting staat als je hem net 'uit' hebt gedaan. Met een beetje pech zonder aardlek in een dergelijk oude installatie.

Prima recept voor dodelijke ongelukken. Hoeveel mensen wel niet denken dat ze veilig zijn omdat ze zojuist echt 2x hebben gecheckt dat ze de lamp uit hebben gezet. Stukje papiertape op de knop, want je kan maar nooit veilig genoeg zijn toch?! :+
Nee, de lichtschakelaar zat wel netjes tussen groen en zwart, dat valt mee. Rood was afgedopt (nou ja, in een gaatje van een lasdopje gestoken dat daar niet voor bedoeld is). @T.Kreeftmeijer Ik denk dat daar vroeger een schakelaar/wcd-combi gezeten heeft. Die zaten boven op de slaapkamers namelijk ook.

Maar goed, hij schakelt in de fase, maar om die fase te verlengen hadden ze natuurlijk een bruin draadje moeten pakken. Of een stukje groen. En inderdaad geen kapot kroonsteentje.

En je ziet het niet op de foto, maar dat blauwe ding is een 4 mm2 soepele draad. En die zat dus in een steekverbinding van de lichtschakelaar...

De rode draad is nu boven bij de centraaldoos ook niet meer aangesloten en ik heb de schakelaar weer tussen groen en zwart gezet. Dat verlengen, dat was dus niet eens nodig. Dit weekend ga ik bedrading vervangen en dan wordt dit natuurlijk gewoon netjes bruin en zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Dus eigenlijk gewoon prutswerk.

Hoe moet je eigenlijk die rode draad afsluiten?
Het best is die gewoon eruit halen natuurlijk. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MadDog11
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:58:

Lasklem op de rode draad, mocht je die in toekomst willen gebruiken scheelt het veel werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:58:

Prutswerk inderdaad.

Verder is die rode draad nu afgedopt (maar dan zoals het hoort, gewoon in de juiste aansluiting van de lasklem). Boven bij de centraaldoos van de hal, hangt hij los naar buiten. Daar ga ik morgen mee verder, want dat ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/y2fGVJa.jpg
Behalve dan dat ik natuurlijk wat meer heb aangesloten en afgedopt voordat ik de boel weer onder spanning heb gezet. En ja, ik kan wel ongeveer lezen wat daar staat :)

Deze doos is namelijk de eerste na de meterkast, dus een fijne om open te trekken en te inventariseren wat waarheen gaat. Dat maakt het renoveren naar moderne bedrading een stuk makkelijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
dreamscape schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:52:
Nee, de lichtschakelaar zat wel netjes tussen groen en zwart, dat valt mee. Rood was afgedopt (nou ja, in een gaatje van een lasdopje gestoken dat daar niet voor bedoeld is). @T.Kreeftmeijer Ik denk dat daar vroeger een schakelaar/wcd-combi gezeten heeft. Die zaten boven op de slaapkamers namelijk ook.
Iemand die vrijwillig een stukje blauw aan groen zet... dan vraag ik me af of diegene het uberhaupt wel begrepen heeft :)

In een huis van een kennis ben ik wel eens tegen gekomen dat de rode en groene ader bij binnenkomst in de vernieuwde meterkast reeds omgedraaid waren. (blauw op groen, bruin op rood). Na de meterkast was alles weer rood/groen aan bedrading, en ook die waren zeer inconsequent aangesloten. Zodra ik blauw aan groen zie hangen, vertrouw ik niets meer :)

Die andere issues zijn hilarisch. De testpoort gebruiken voor een ader... terwijl je de ruimte in de lasklem niet eens nodig hebt. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Zo heb ik bij een maat van mij al eens meegemaakt, dat er een aparte groep met 4 mm2 wegging rood en groen en deze verder niet in de installatie te voorschijn kwam totdat we gingen breken, de rode en groene draad waren in een stalen buis aan respectievelijk blauw en bruin 2.5 mm2 gedraaid en geïsoleerd met plakband, de hele keuken draaide indertijd via deze verbinding. Deze woning hebben we dus helemaal voorzien van nieuwe bedrading en meterkast.

Verder kom ik het ook vaak tegen dat men de hele installatie uitbreid met maar 1 kleur, vaak blauw, dus fase blauw en de nul blauw. Je zou zeggen dat de blauwe VD goedkoper is 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 03:15
Tja, dat soort zaken staan garant voor ellende. En maar afvragen waar dat geprik vandaan komt als je de douchekraan dichtdraait. Jammer genoeg zie ik zelfs nieuwe installaties zo afgeleverd worden door ''erkende'' installateurs. (Alleen dan zonder de rode en groene kleur :) ) Was pas nog een stukje over in het nieuws meen ik.

[ Voor 7% gewijzigd door Jim423 op 01-03-2017 21:27 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Op een andere plek in huis kwam ik een lasdoos tegen achter het stucwerk (ook niet echt de bedoeling) met daarin groen, blauw en 2x zwart. Lekker handige manier van oude en nieuwe kleuren door elkaar...

Gelukkig kwam vandaag mijn bestelling binnen: 4x 100 meter VD-draad. Nog even wachten op een voorraad lasklemmetjes (volgen morgen) en dan kan ik dit weekend gaan renoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Jim423 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 21:27:
Tja, dat soort zaken staan garant voor ellende. En maar afvragen waar dat geprik vandaan komt als je de douchekraan dichtdraait. Jammer genoeg zie ik zelfs nieuwe installaties zo afgeleverd worden door ''erkende'' installateurs. (Alleen dan zonder de rode en groene kleur :) ) Was pas nog een stukje over in het nieuws meen ik.
Ja dat is het scheve er aan. Ik ging ooit voor advies bij een installateur voor de aanleg van een KNX systeem. Doorgaans heb je daar een buis of 80-100 die je meterkast binnen komen. Zijn advies (de eigenaar) was letterlijk om die buizen in een aantal lasdozen bij elkaar te brengen, met lasklemmen de aarde en nul door te verbinden, en dan de overgebleven te schakelen fase draden door wat buizen de verdeler in te brengen. Kan je je voorstellen wat voor een puinhoop dat geworden zou zijn, met 15 totaal benodigde groepen om uit elkaar te houden? Een flinke rij rijgklemmen/etageklemmen leek mij een beter plan 8)7

Omdat de centraaldozen al 230V zouden bevatten, kon rekening houden met 24V led wel voorzien worden door tweelingsnoer op de muur te bevestigen en in te stucen tot aan die zelfde centraaldoos.

En ja, 5 draden is wel het maximum door een buis, "maar daar houdt toch niemand zich aan? Met vaseline past alles". (ik wil niet weten waar hij die wijsheid vandaan had.... :X )

Het was/is ook geen kleine installateur, dus aan gebrek aan kennis kan het niet gelegen hebben. Ik kwam in ieder geval een illusie armer thuis :+ Misschien een leuk format voor ene John W.? "Help, mijn installateur is een prutser?"

Even voor de duidelijkheid: er zijn zat goede echte vakmensen bij installateurs, maar er zit wel een hoop zooi tussen. Het is in ieder geval geen enkele garantie voor kwaliteit of kunde :)

[ Voor 5% gewijzigd door tss68nl op 01-03-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

FireWood schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 10:08:
[...]

Zit er ook niet in.
Je kunt 3-fasig aansluiten als ster of driehoek aansluiten. Het is het één of het ander. Ster als je meerdere enkelfasige aansluitingen nodig hebt, zoals nu. Gebeurt in het groot zelfs met huizen. Sterpunt zit dan in het lokale trafohuis. Ster aansluiting is dus niet motor specifiek, al komen daar de meeste mensen het vaakst met ster en driehoek mee in aanraking.
Nu brak me klomp effe maar na even zelfbijscholing zie ik wat je bedoelt. We zitten inderdaad met zen allen aangesloten op een "ster" omdat bij onze standaardinstallaties de nul teruggaat via de ster van het trafohuis, zover ben ik mee. Alleen zie ik niet hoe we onze huisinstallatie dan via driehoek gaan aansluiten als we geen "echte" driefasige toestellen (motoren) gaan aansluiten? Of denk ik nu te ver?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:29
Ligone schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:56:
[...]

Nu brak me klomp effe maar na even zelfbijscholing zie ik wat je bedoelt. We zitten inderdaad met zen allen aangesloten op een "ster" omdat bij onze standaardinstallaties de nul teruggaat via de ster van het trafohuis, zover ben ik mee. Alleen zie ik niet hoe we onze huisinstallatie dan via driehoek gaan aansluiten als we geen "echte" driefasige toestellen (motoren) gaan aansluiten? Of denk ik nu te ver?
Je denkt te ver.
Verder kun je nooit driehoek maken als je een enkelfasig huis hebt.Je moet fysiek 3 fasen hebben om driehoek te kunnen maken. Zover ik weet wordt driehoek alleen gebruikt voor motoren en "grotere" trafo's.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:41
Een vraag uit nieuwsgierigheid :)
Mogelijk was het al eens voorbij gekomen, maar heb niet alles terug gelezen :)

In het huis waar ik nu woon is gebruik gemaakt van het centraal doos systeem als ik mij goed heb ingelezen.

Maar waar ik eigenlijk benieuwd naar ben is als ik in mijn groepenkast kijk dan heb ik bijvoorbeeld een automaat voor de overloop, de 2 kamers aan de voorzijde en de zolder.

Maar waar wordt dit dan gesplitst ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

FireWood schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:59:
[...]

Je denkt te ver.
Verder kun je nooit driehoek maken als je een enkelfasig huis hebt.Je moet fysiek 3 fasen hebben om driehoek te kunnen maken. Zover ik weet wordt driehoek alleen gebruikt voor motoren en "grotere" trafo's.
Ok, Dan denken we toch nog in dezelfde richting! :D Op den duur gaat ne mens nog twijfelen aan het beetje kennis dat hij heeft! ;)

[ Voor 57% gewijzigd door Ligone op 01-03-2017 23:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
MdO82 schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 23:08:
Maar waar wordt dit dan gesplitst ?
Waarschijnlijk in de centraaldoos op de overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Ligone schreef op woensdag 1 maart 2017 @ 22:56:
[...]

Je sluit de secundaire kant van de wijktrafo aan in ster of driehoek. Echter is dit altijd ster omdat je anders een veel te hoge spanning op je stopcontacten krijgt. Op dit net in ster kun je echter gewoon een 3f 230/400V elektromotor in driehoek aansluiten. Echter wordt dit niet vaak gedaan ivm aanloopstroom e.d., dus meestal in sterconfig. Het is gewoon een aansluitmethode, maar het is wel vrij complexe materie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Met de motoren ben ik mee maar ik zag het verband tussen ster en een kookplaat niet omdat ik de wijktrafo buiten beschouwing liet. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:03

Exigence

dnkroz

Ik zie trouwens in de startpost nog een verwijzing naar apparaten van 2 kW of meer op een aparte eindgroep. Deze eis is echter vervallen sinds de NEN1010:2015.

Zie onder andere dit (interessante) artikel: http://magazine.installat...2___/1_20/lowres_page.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Exigence schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 10:32:
Ik zie trouwens in de startpost nog een verwijzing naar apparaten van 2 kW of meer op een aparte eindgroep. Deze eis is echter vervallen sinds de NEN1010:2015.

Zie onder andere dit (interessante) artikel: http://magazine.installat...2___/1_20/lowres_page.pdf
Dit scheelt heel veel buizen naar een keuken toe.
Mag er dan ook een contactdoos + zwaar apparaat gecombineerd worden op een groep?

Andere interessant citaat:
Voor aardlekbeveiliging komt er een verbod op vierpolig schakelen.
Ik neem aan dat dit niet van toepassing is op driefase (kook)groepen?
offtopic:
Als die uberhaupt een eigen aardlekschakelaar moeten hebben. Hier in ieder geval wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Toch opmerkelijk zo'n verandering van inzicht. Vroeger bestond die eis ook niet. Wij wonen ook in een huis dat is gebouwd in de tijd dat de eerste uitgave van de NEN1010 nog gold. Ik heb me er nooit druk over gemaakt, hooguit zijn we er van bewust dat we b.v. niet de oven moeten inschakelen als de wasmachine staat ingeschakeld met de kans dat hij juist op dat moment staat op te warmen. Ik vraag me af wat de commissie heeft bewogen tot dit toch weer terug te draaien waar in het verleden dat voorschrift heel begrijpelijk weloverwogen tot stand is gekomen. Wellicht dat in de praktijk de vermogens van de apparaten zijn afgenomen? Destijds waren namelijk wasmachines van ruim 3000W heel gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51

Die is wel wat outdated. Daar wordt nog gesproken over oa
- Ingang 1 juli 2016 (is geworden 1-1-2017)
- verboden om groepen achter een 4-P aardlek te hangen (i s van verbod aangepast naar afgeraden)

Het correctieblad (later uitgekomen) is hier logischerwijs niet in meegenomen, en ook niet dat het uiteindelijk 1-1-2017 is geworden. De NEN1010-2015 is nooit officieel opgenomen geweest.

Pas de versie 'NEN1010-2015 + aanvullingsblad 2016" is opgenomen in het bouwbesluit

(zie ook DJSmiley in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" voor bronvermeldingen)

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 02-03-2017 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Techneut schreef op donderdag 2 maart 2017 @ 11:43:
[...]
Toch opmerkelijk zo'n verandering van inzicht. Vroeger bestond die eis ook niet. Wij wonen ook in een huis dat is gebouwd in de tijd dat de eerste uitgave van de NEN1010 nog gold. Ik heb me er nooit druk over gemaakt, hooguit zijn we er van bewust dat we b.v. niet de oven moeten inschakelen als de wasmachine staat ingeschakeld met de kans dat hij juist op dat moment staat op te warmen. Ik vraag me af wat de commissie heeft bewogen tot dit toch weer terug te draaien waar in het verleden dat voorschrift heel begrijpelijk weloverwogen tot stand is gekomen. Wellicht dat in de praktijk de vermogens van de apparaten zijn afgenomen? Destijds waren namelijk wasmachines van ruim 3000W heel gebruikelijk.
Inprincipe is dit wel slimmer. Bijvoorbeeld een oven/gasfornuis/afzuigkap combinatie in een keukenhoek. Daar had je dan 2 groepen voor nodig omdat de oven 2.5kW opgenomen vermogen had. Terwijl de afzuigkap en ontsteking van het gasfornuis er nog makkelijk bij op konden. (Tesamen 150W?) De eis is nu gewoon dat vaste apparatuur gelijktijdig aan moet kunnen staan zonder meer dan 16A per groep te verbruiken. Een slimme installateur houdt natuurlijk nog rekening met wat er aangesloten wordt op de WCD's in de keuken in plaats van de standaard rekenwaarde van 200W maar je bent nu een stuk flexibeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shorttracker
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-08-2021
Is het in de meterkast toegestaan om 2 hoofdschakelaars achter elkaar te hebben?

De reden dat ik het vraag is de volgende: Ik wil mijn groepenkast vervangen door een moderne versie (meer groepen). Daarvoor wil ik een voorbedrade kast kopen, die inclusief hoofdschakelaar geleverd wordt.

Nu heb ik een paar opties:
1: alles in de huidige situatie na de meter verwijderen. probleem: werken onder spanning, daar ga ik niet aan beginnen.
2: de hoofdschakelaar laten zitten (zit in een losstaand omhulsel tussen de groepenkast en meter). voordeel: ik kan spanningsloos werken na de hoofdschakelaar, en ik heb de kennis om het aan te kunnen sluiten. Nadeel: ik heb 2 hoofdschakelaars..?
3: de oude hoofdschakelaar laten zitten, en de nieuwe kast iets verbouwen. Is meer werk en ik ga me langzaam in een gebied begeven waarvan ik niet 100% kennis/ervaring mee heb..

Conclusie: Als er 2 hoofdschakelaars achter elkaar (in serie) geplaatst mogen worden, kan ik beginnen aan deze klus. Anders ga ik er nog een keer over nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
shorttracker schreef op zaterdag 4 maart 2017 @ 21:05:
Is het in de meterkast toegestaan om 2 hoofdschakelaars achter elkaar te hebben?

De reden dat ik het vraag is de volgende: Ik wil mijn groepenkast vervangen door een moderne versie (meer groepen). Daarvoor wil ik een voorbedrade kast kopen, die inclusief hoofdschakelaar geleverd

Conclusie: Als er 2 hoofdschakelaars achter elkaar (in serie) geplaatst mogen worden, kan ik beginnen aan deze klus. Anders ga ik er nog een keer over nadenken.
Mag wel, is niet de mooiste maar wel een veilige methode voor doehetzelfen, wel 1 van tweeën coderen met opschrift "Hoofdschakelaar " om mensen niet te laten gokken of een deel op de andere hoofdschakelaar zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:47
Onlangs verhuisd, groepenkast van de woning (1998) ziet er netjes uit vind ik:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BtiF3cMwPGRR78vE67kSpyuU/full.jpg
Onderaan zit een Schlumberger SIR2E kWh-meter en daaronder een enkelfasige hoofdschakelaar (die ik zelf kan bedienen, scheelt weer weekendtarief van netbeheerder als hij eruit klapt tijdens het kerstgourmet ofzo :9). Heb alleen nog nooit van het merk van de automaten gehoord, 'F&G'.

Plan is nog wel om twee extra groepen toe te voegen:
- Schuur loskoppelen van groep waar hij nu bij op gedrukt zit
- Aardlekautomaat plaatsen waar ik m'n server en NAS e.d. op wil aansluiten, hier sluit ik dan een stopcontact in meterkast op aan.

En op termijn zal er nog een automaat + kWh-meter bijkomen als ik eruit ben of ik zonnepanelen ga nemen.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 04-03-2017 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Misschien samen met de 2 groepen en de alamat ook slim om een hoofdschakelaar toe te voegen, er is onderin (naast de linker aardlekschakelaar) nog voldoende ruimte. De enkelfasige hoofdschakelaar waar je het nu over hebt is waarschijnlijk de D40 automaat van de netbeheerder en schakelt niet de nul. De 2 draden vanaf de meter gaan dan in de hoofdschakelaar. En dan naar de 2 verdeelblokjes.

[ Voor 4% gewijzigd door Jim423 op 04-03-2017 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Vervang dan direct de bestaande 2 aardlekschakelaars ook fff door nieuwe, deze lijken type AC te zijn, deze dienen vervangen te worden (Opmerking in NEN1010:2007+2008:C1, aardlekschakelaars AC zijn niet meer toegestaan) zeker als je zonnepanelen wil gaan plaatsen, ook de aanpassingen aan de meterkast kun je dan de btw van terugvragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/E2MR2bfz3APX9VmD8oO9jTbv/full.gif

[ Voor 10% gewijzigd door MadDog11 op 05-03-2017 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Uh-oh, toch weer meer werk dan verwacht dus :-(

@Jim423 Is een hoofdschakelaar perse noodzakelijk? Hij schakelt volgens mij inderdaad alleen de fase, maar het is een enkelfase systeem, als de fase verbroken is dan is de installatie al spanningsloos toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Sinds 2005 is een hoofdschakelaar verplicht in nieuwe huizen of bij ingrijpende wijzigingen in de installatie. Zo'n ding kost nog geen twee tientjes. En als je toch zelf de hoofdzekering kunt bedienen, dan is een hoofdschakelaar installeren niet zo'n heel lastige klus.

On a sidenote... ik kwam bij het verwijderen van stucwerk en tegels nog dit pareltje tegen in mijn keuken:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/pn4cUUJ.jpg

Na mijn eerdere ontdekking van prutswerk wist ik al dat er meer beunwerk zou moeten zitten. Volgens mij hebben ze hier gewoon een buis met bedrading erin staan buigen en knikken totdat hij past. Met zwakke plekken in bedrading en warmteontwikkeling tot gevolg... :X

In ieder geval heb ik in huis nu alle broddelwerk van vorige bewoners verwijderd. Het enige dat er nog in zit, is de installatie van tijdens de bouw uit 1961. Daarvan ben ik stelselmatig de bedrading aan het vervangen door nieuw spul.

Alleen in het schuurtje zit nog wat prutswerk, maar dat los ik in een later stadium wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Duidelijk. Als ik er toch mee bezig ga, dan de kast maar gelijk weer up2date maken.

Ander vraagje, wil binnenkort ook wat netwerkkabels gaan trekken. Om van zolder naar meterkast te komen heb ik een vrij lange trekveer nodig. Nu gebruikte ik meestal een nylon trekveer, maar bij Hornbach kon ik alleen een metalen trekveer vinden die lang genoeg zou zijn (20m).

Kun je beter een nylon trekveer hebben, of een metalen trekveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

ThinkPadd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:26:
Duidelijk. Als ik er toch mee bezig ga, dan de kast maar gelijk weer up2date maken.

Ander vraagje, wil binnenkort ook wat netwerkkabels gaan trekken. Om van zolder naar meterkast te komen heb ik een vrij lange trekveer nodig. Nu gebruikte ik meestal een nylon trekveer, maar bij Hornbach kon ik alleen een metalen trekveer vinden die lang genoeg zou zijn (20m).

Metaal. Ik snap niet waarom nylon trekkabels bestaan: een metalen trekveer is honderd keer beter en beter in het vullen van een lege leiding.
* Kaj. heeft drie trekveren: eentje van 10 en twee van 20 meter. Erg veel lol van gehad in ons nieuwe huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Is zo'n ronde metalen zoals deze dan goed? Ik zag ook een platte 'strip' variant, dat lijkt mij niet handig, raakt snel in de knoop denk ik?

Wat is trouwens de meest voordelige sites voor producten zoals installatieautomaten, aardlekschakelaars e.d. ?

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2017 10:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjoerdfoto
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-07 16:25

Sjoerdfoto

Fotografeert en klust.

ThinkPadd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:56:
Is zo'n ronde metalen zoals deze dan goed? Ik zag ook een platte 'strip' variant, dat lijkt mij niet handig, raakt snel in de knoop denk ik?

Wat is trouwens de meest voordelige sites voor producten zoals installatieautomaten, aardlekschakelaars e.d. ?
Ronde is prima.
Materiaal zo mogelijk bestellen bij de Technische Unie (TU), en anders via www.sandervunderink.nl. Online zoeken levert ook nog wel wat op ;-)

Afgelopen weekend bij mijn zwager wezen inventariseren, er komen 12 zonnepanelen van 280wp op het dak.
Nu is er al een aparte groep op zolder, dus dat is ideaal. Loopt nu alleen 3x 2,5 doorheen, waar 3x4 in moet. Dus dat even besteld en van de week maar eens door de 16mm buis trekken. Wordt nog een beste klus denk ik maar moet lukken.
Daarnaast de ethernetkabel voor de zonnepanelen via het buisje met de CV-stuur draad leggen. De telefoonkabel die er nu in ligt vervangen voor 2x CAT5e kabel, mochten ze ooit een slimme CV willen.

Nikon Z6II + glas, licht en pootjes | MacBook Pro 14" | www.foto-sjoerd.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-07 08:52
Pff, gisteren trok ik even een spotje uit de keuken bij m'n vriendin om te kijken hoe de constructie boven het dak is;
Heeft de vorige bewoner
  • verkeerde VD draden gebruiken (groen/geel + blauw naar een geschakelde lamp)
  • VD los over het plafond gelegd
  • Half door/in een PVC buis gezaagd om het gat voor het spotje uit te zagen
Geeft de burger moed voor de rest van de installatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:51
ThinkPadd schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:56:

Installatiemateriaal haal ik meestal bij Sandervunderink.nl

Kabels heb ik meermalen bij gigatek.be gehaald (Voornamelijk de grotere diameters/lengtes).
Kortere stukken regelmatig van Marktplaats. Had voor ons vorige pand bv een stukje van 15m 5x95mm2 gevonden, en 30m 5x16mm2.

Schakelmateriaal is soms in Duitsland ook interessant (vooral bij grotere aantallen). Mijn BuschJaeger spul komt ook bij een duitse toko vandaan.

TU vind ik vaak duur, genoeg webshops die ruim onder hun prijzen zitten. Gok dat TU pas interessanter wordt als je echt goede omzetten doet en dus betere staffels krijgt

Adereindhulzen / tang heb ik van Aliexpress :)

[ Voor 10% gewijzigd door DJSmiley op 06-03-2017 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Schakelmateriaal heb ik bij Hornbach gekocht. Busch-Jaeger is daar voordeliger (paar cent) dan bij Sander Vunderink.

Adereindhulzen idd ook van eBay/AliExpress, had er even eentje bewerkt met een mesje, is netjes vertind koper :)

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 06-03-2017 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
dreamscape schreef op maandag 6 maart 2017 @ 09:14:
Sinds 2005 is een hoofdschakelaar verplicht in nieuwe huizen of bij ingrijpende wijzigingen in de installatie. Zo'n ding kost nog geen twee tientjes. En als je toch zelf de hoofdzekering kunt bedienen, dan is een hoofdschakelaar installeren niet zo'n heel lastige klus.
Je moet toch met max 2 handelingen de hele installatie kunnen uitschakelen? Of is dit alweer achterhaald? :? Verder is het altijd verstandig om een 2/4 polige hoofdschakelaar te hebben.

* T.Kreeftmeijer vindt het mooi om te zien dat hij de aanzet tot een best wel actief topic geeft gemaakt.
Juist niet. :)
Ik had eerst een nylon van de Praxis van €5. Maar na een paar keer gebruiken viel het oogje eraf wanneer je wat meer kracht moest zetten midden in de buis. Dat heb ik opgelost met tape. ;) Later een metalen gehaald, want ik had 15 meter nodig. Nog geen spijt van gehad, behalve dat je er vieze vingers van kreeg. De nylon verdween gelijk de prullenbak in.

[ Voor 44% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 06-03-2017 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Sjoerdfoto schreef op maandag 6 maart 2017 @ 13:09:
[...]

Ronde is prima.
Materiaal zo mogelijk bestellen bij de Technische Unie (TU), en anders via www.sandervunderink.nl. Online zoeken levert ook nog wel wat op ;-)
............
Ik dacht dat Technische Unie niet aan particulieren levert, maar alleen aan installateurs en bedrijven. Ze zijn heb ik altijd begrepen een groothandel. Wat zou betekenen dat je er als particulier hooguit via een installateur kan bestellen. Of hanteren ze daarin (tegenwoordig) een soepel beleid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
T.Kreeftmeijer schreef op maandag 6 maart 2017 @ 15:03:
[...]

Je moet toch met max 2 handelingen de hele installatie kunnen uitschakelen? Of is dit alweer achterhaald? :? Verder is het altijd verstandig om een 2/4 polige hoofdschakelaar te hebben.

[...]
Je moet in een huisinstallatie tegenwoordig met 1 handeling de elektrische installatie spanningsloos maken (NEN1010:2007+C1:2008)

Er is een uitzondering hierop wanneer het beheer van de elektrische installatie bij een Installatie Verantwoordelijke volgens NEN3140:2011+A1:2015 rust mag dit 2 handelingen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Persoonlijk gebruik ik altijd een metalen ideaal trekveer, kijk eens hier:
http://www.wymefa.nl/ideaal-trekveren
En dan onderaan de pagina, de trekveren met M5 kopje, daar kan je evt. ook nog een 2e trekveer aan vast maken via een koppelstukje, of een kabel-trekkous of een zoekveer.

Heb zelf 2x een 20m ideaal trekveer met M5 kopje en een 40m ;)
De 40m wordt niet vaak gebruikt, normaal gesproken heb je in huis bijna altijd genoeg aan 20m ;)

Zoek even naar de Wymefa 91120 dan vind je wel een paar shops, reken op ong. €30,- a €35,- voor zo'n trekveer, maar daar heb je vermoedelijk ook bijna een levenlang genoeg aan :)

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauloo7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-07 09:59
Foutje poste in verkeerde topic 7(8)7

[ Voor 94% gewijzigd door pauloo7 op 07-03-2017 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Ziet er mooi uit!

Maar meer op zijn plek in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
^^ je haalt het grote netwerk en electra topic door elkaar ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pauloo7
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10-07 09:59
Oeps tja dat krijg je als je meerdere topic tegelijk aan het bekijken bent.
kan ik dat nog verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:22
Nou, die website van www.netbeheernederland.nl doet het hier de hele avond al niet :? "Sorry, an error occurred while processing your request."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
pauloo7 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 21:23:
Oeps tja dat krijg je als je meerdere topic tegelijk aan het bekijken bent.
kan ik dat nog verplaatsen?
Wijzig je bericht en dan zet je daar -foutje- of verkeerd topic

;)

[ Voor 3% gewijzigd door MdO82 op 07-03-2017 22:17 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Even een heel stomme vraag: ik weet dat je niet meerdere groepen in dezelfde in bouwdoos of buis mag aansluiten. Maar mag dat wel met twee dozen naast elkaar? Ze zijn niet intern doorverbonden, maar het schakelmateriaal deelt wel een gezamenlijk afwerkraam.

Mag dat? Dan kan ik bijvoorbeeld in mijn keuken naast de lichtschakelaar nog een extra schakelaar monteren voor buitenverlichting (op een andere groep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Zolang elke groep zijn eigen buis/doos heeft en compleet elektrisch gescheiden is mag je naar mijn weten het afwerkraam gewoon delen. Wel moeten beide schakelaars dus losse schakelaars zijn, als in een schakelaar voor een enkele inbouwdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Jim423 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 22:59:
Zolang elke groep zijn eigen buis/doos heeft en compleet elektrisch gescheiden is mag je naar mijn weten het afwerkraam gewoon delen. Wel moeten beide schakelaars dus losse schakelaars zijn, als in een schakelaar voor een enkele inbouwdoos.
Er zijn installateurs en elektromonteurs die achter een inbouwraam maar een groep zullen monteren, dit omdat als een wandcontactdoos en een schakelaar achter verschillende groepen zijn geplaatst, men al snel aanneemt dat dit 1 groep is en aan werkzaamheden aan de schakelaar de wandcontactdoos zal meten om spanningsloosheid vast te stellen.
Echter volgens NEN1010:2015 is het gewoon toegestaan. Voor werkzaamheden zal men op het desbetreffende component moeten meten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
MadDog11 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:43:
Er zijn installateurs en elektromonteurs die achter een inbouwraam maar een groep zullen monteren, dit omdat als een wandcontactdoos en een schakelaar achter verschillende groepen zijn geplaatst, men al snel aanneemt dat dit 1 groep is en aan werkzaamheden aan de schakelaar de wandcontactdoos zal meten om spanningsloosheid vast te stellen.
Echter volgens NEN1010:2015 is het gewoon toegestaan. Voor werkzaamheden zal men op het desbetreffende component moeten meten.
Mooi, dan maak ik dat op die manier. Er komen twee dubbele schakelaars te zitten, de ene doos is de groep van de keuken, de andere doos is schuur/buitenverlichting.

Ik maak op het metaal van het inbouwmateriaal (achter schakelwippen en ahcter het raampje) nog wel een extra markering, zodat bij werkzaamheden duidelijk te zien is dat het twee groepen betreft. En bij de twee stopcontacten in het goosteenkastje (groep vaatwasser en groep Quooker) doe ik dan hetzelfde.

Dan klopt het dus volgens NEN1010 en heb ik het ook nog eens extra gedocumenteerd. In ieder geval wordt de installatie een heel stuk beter en veiliger dan hij was.

Gisteren kwam ik namelijk weer een pareltje tegen. De lamp in de meterkast is aangesloten met een dun huishoudsnoertje, maar dat spul hebben ze wel in een inbouwdoosje in lasdoppen erbij gedraaid:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/pmkNFEW.jpg
Dat verdient ook niet echt de schoonheidsprijs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Yep goed coderen en goed op tekeningen vermelden zijn harde eisen uit de NEN1010:2015, dus je snapt waarom dit verplicht is, hier zie ik ook bij veel installatiebedrijven verbeteringen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Discussie omtrent de slimme meter is verplaatst naar Afwijkingen geconstateerd bij slimme meters. Het gaat hier tenslotte om installatie(s). En daar valt de meter eigrnlijk niet onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
dreamscape schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:02:
[...]

Mooi, dan maak ik dat op die manier. Er komen twee dubbele schakelaars te zitten, de ene doos is de groep van de keuken, de andere doos is schuur/buitenverlichting.

Ik maak op het metaal van het inbouwmateriaal (achter schakelwippen en ahcter het raampje) nog wel een extra markering, zodat bij werkzaamheden duidelijk te zien is dat het twee groepen betreft. En bij de twee stopcontacten in het goosteenkastje (groep vaatwasser en groep Quooker) doe ik dan hetzelfde.

Dan klopt het dus volgens NEN1010 en heb ik het ook nog eens extra gedocumenteerd. In ieder geval wordt de installatie een heel stuk beter en veiliger dan hij was.

Gisteren kwam ik namelijk weer een pareltje tegen. De lamp in de meterkast is aangesloten met een dun huishoudsnoertje, maar dat spul hebben ze wel in een inbouwdoosje in lasdoppen erbij gedraaid:
[afbeelding]
Dat verdient ook niet echt de schoonheidsprijs. 8)7
toon volledige bericht
Bekend plaatje. Hier kwam ik in de gang 2 groepen in 1 doos tegen die met lasdoppen waren gedraaid, maar dan wel zo dat er een halve centimer gestript draad onder de lasdop uit kwam :(

Overigens ziet je inbouwdoos er bekend uit bij mij (huis uit 1967). Ik dacht wel even deze dozen te kunnen hergebruiken op 3 plekken op zolder, scheelde weer werk. Bij het aansluiten nu blijkt dat het standaard boutje een maat te dun is. Dikkere boutjes heb ik wel, maar dan moet ik mijn Jung WCD's weer gaan vijlen 8)7 . Klein foutje, volgende keer maar even testen of alles wel past als ik ga hergebruiken. :+

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
KillaZ schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:01:
Overigens ziet je inbouwdoos er bekend uit bij mij (huis uit 1967). Ik dacht wel even deze dozen te kunnen hergebruiken op 3 plekken op zolder, scheelde weer werk. Bij het aansluiten nu blijkt dat het standaard boutje een maat te dun is. Dikkere boutjes heb ik wel, maar dan moet ik mijn Jung WCD's weer gaan vijlen 8)7 . Klein foutje, volgende keer maar even testen of alles wel past als ik ga hergebruiken. :+
Dit lasdoosje zit in de meterkast in de muur tussen meterkast en keuken. Het is dus een soort centraaldoos voor de keuken. Boutjes zijn inderdaad M4 in plaats van M3 voor moderne inbouwdoosjes. Al krijg je modern inbouwmateriaal ook niet lekker in deze doosjes, want ze zijn erg klein.

Deze doosjes zaten ook overal in mijn oude huis (1924) met opbouwschakelmateriaal er bovenop. Dat ga ik hier ook maar doen. Bestaande dekseltje gaat weg en dan komt daar gewoon een opbouw-wcd. Die moest ik namelijk toch nog hebben in de meterkast.

Vanzelfsprekend met muurplaatje op deze doos geschroefd en dan wcd op muurplaatje geschroefd. Wel een beetje zoals het hoort, natuurlijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door dreamscape op 09-03-2017 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
dreamscape schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 10:46:
[...]

Dit lasdoosje zit in de meterkast in de muur tussen meterkast en keuken. Het is dus een soort centraaldoos voor de keuken. Boutjes zijn inderdaad M4 in plaats van M3 voor moderne inbouwdoosjes. Al krijg je modern inbouwmateriaal ook niet lekker in deze doosjes, want ze zijn erg klein.

Deze doosjes zaten ook overal in mijn oude huis (1924) met opbouwschakelmateriaal er bovenop. Dat ga ik hier ook maar doen. Bestaande dekseltje gaat weg en dan komt daar gewoon een opbouw-wcd. Die moest ik namelijk toch nog hebben in de meterkast.

Vanzelfsprekend met muurplaatje op deze doos geschroefd en dan wcd op muurplaatje geschroefd. Wel een beetje zoals het hoort, natuurlijk :)
Dit zijn officieel lasdozen voor opbouw, vaak ook maar met een spruit worden deze gebruikt als einddoos en mogen niet worden gebruikt voor inbouwmateriaal. Einddozen worden gebruikt om opbouw materiaal aan te sluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
Je hebt gelijk. Waar ik zei dat het niet lekker past, bedoelde ik dat het gewoon niet mag. Stop. Ik zet geen joker in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb een aardlekautomaat gekocht (aardlek + installatieautomaat in één), de 2CSR255140R1165 van ABB.
Zojuist wilde ik hem monteren, maar kon er niet wijs uit worden of de verbruiker nou aan de onderkant of aan de bovenkant moet komen :?

Handleiding erbij gepakt en als ik daar kijk dan lijkt het alsof beide mogelijkheden zou kunnen bij de DS201 die ik heb? (Voedende kant beneden, of voedende kant boven).

Mijn module ziet er als volgt uit:
Bovenkant: 1/2 - N
Onderkant 2/1 N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 22:04
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 20:59:
Ik heb een aardlekautomaat gekocht (aardlek + installatieautomaat in één), de 2CSR255140R1165 van ABB.
Zojuist wilde ik hem monteren, maar kon er niet wijs uit worden of de verbruiker nou aan de onderkant of aan de bovenkant moet komen :?

Handleiding erbij gepakt en als ik daar kijk dan lijkt het alsof beide mogelijkheden zou kunnen bij de DS201 die ik heb? (Voedende kant beneden, of voedende kant boven).

Mijn module ziet er als volgt uit:
Bovenkant: 1/2 - N
Onderkant 2/1 N
In feite maakt het niet uit aan welke kant de verbruiker wordt aangesloten. Echter wordt standaard aangehouden dat de verbruiker boven wordt aangesloten. Ik zou dus ook de verbruiker bovenin aansluiten, mede omdat hier de leidingen zitten aangesloten.

Edit; Volgens mij staat er ook ergens in de NEN1010 hier ook iets over in. Alleen dan meer omschreven in de trend van logica.

[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 10-03-2017 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik las elders ook dat de richting in principe niet uitmaakt. Net gemonteerd met voeding inkomend vanaf onderen en de testknop werkt dan, dus ik denk dat het wel in orde is zo.

De bestaande aardlekschakelaars zitten juist andersom trouwens, voeding bovenin en verbruiker aan de onderkant.

[ Voor 24% gewijzigd door ThinkPad op 10-03-2017 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 21:20:
Ik las elders ook dat de richting in principe niet uitmaakt. Net gemonteerd met voeding inkomend vanaf onderen en de testknop werkt dan, dus ik denk dat het wel in orde is zo.

De bestaande aardlekschakelaars zitten juist andersom trouwens, voeding bovenin en verbruiker aan de onderkant.
Maakt in principe niet uit de voedende kant boven of onderkant.

Soms worden kasten (vaak als 2e kast/uitbreidingskast) ook wel eens op z'n kop geplaatst omdat de extra leidingen/kabels onder de vloer door gaan, dan zit je verdeelrail bovenin de kast, in dat geval is het het makkelijkste om de voedende kant boven te plaatsen en de afgaande kant naar onderen.

Het is in ieder geval belangrijk dat je het duidelijk kan zien als je de kast open maakt waar de voedende kant vandaan komt en waar de afgaande kant naartoe gaat.
Het enige verschil kan er zijn wat betreft voedend en afgaand met bijv. installatie-relais of tijdschakelaars e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter

Wij hebben nog voor de TS een goede foto nodig van een goed gemaakte perilex stekker, dus met adereindhulzen en de juiste kleuren. Zo te zien zijn er een aantal bezig met de elektra in huis. Het zou erg fijn zijn als iemand even een foto wil maken. Het liefst graag scherp en goed belicht zodat het duidelijk is wat de kleuren zijn en dat er adereindhulzen op zitten. Wie wil dit even doen? Alvast bedankt voor de moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:49

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Vergeet nylon trekveren, die kan je kapot trekken, zeker bij lange leidingen. Een stalentrekveer, ten minste een goede, kan je met je volle gewicht aanhangen (in mijn geval 100+kg) en overleeft hij het nog. Gebruik wel handschoenen met een griplaag of een verenpomp bij lange afstanden.

In mijn nieuwe huis kom ik zo af en toe pareltjes tegen waar je U tegen zegt... Gisteren nog een mooie... Ik ben WCD's in de woonkamer aan het terugplaatsen na het schilderen van de muren. Daarbij vervang ik de oude gelijk door Jung-dozen met klemverbindingen.

Ik haal de WCD het dichtst bij het raam open, blijkt daarachter ook de kabel naar de garage aan gesloten te zijn. Alleen is de gebruikte kabel een 2-aderige met blauw-zwart en is de metalen mantel als aarde aangesloten :X Twee fouten in één kabel aangelegd door een gediplomeerd elektricien :X

Nu heb ik al meer punten gevonden in het huis die ik niet echt vertrouw, en dit maakt het niet er niet beter...

Op dit moment ontkom ik er niet aan om het even zo te laten, er zijn domweg een aantal andere prioriteiten in het huis die voorrang hebben (woensdag wordt een nieuwe keuken geplaatst en daarvoor moet nog het één en ander gefixed worden).

Daarvoor was behoorlijk wat elektra en water-werk nodig:
Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/4/3702/33406080995_72286f2666_b.jpg2017-03-13_12-02-26 by Chris Hogevonder, on Flickr

Helaas was het onmogelijk om alles in de muur te verleggen, dus lopen er nu een flexibele buis installatiedraad (bruin, blauw, groen/geel en zwart) en 2 3x 2,5mm² massief XMVK kabels vanaf de oude aansluitpunten naar de nieuwe.

Ik ben me er overigens zeker van bewust dat de 2 stopcontacten eigenlijk te dicht op de water-aansluitingen zitten, maar helaas is het fysiek onmogelijk om er meer ruimte tussen te creëren en er na plaatsen van de keuken nog bij te kunnen.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deepbass909 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:10:
[...]

Ik haal de WCD het dichtst bij het raam open, blijkt daarachter ook de kabel naar de garage aan gesloten te zijn. Alleen is de gebruikte kabel een 2-aderige met blauw-zwart en is de metalen mantel als aarde aangesloten :X Twee fouten in één kabel aangelegd door een gediplomeerd elektricien :X
Als het goed is zit er onder de metalen mantel een blanke litze. Die zou als aardleiding gebruikt moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/tmCEp3H7Dm79TGDMixvM5Ne3/full.jpg

Klinkt alsof het gewoon netjes is aangesloten zoals het hoort? :?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Xander schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:20:
[...]

Als het goed is zit er onder de metalen mantel een blanke litze. Die zou als aardleiding gebruikt moeten worden.
[afbeelding]

Klinkt alsof het gewoon netjes is aangesloten zoals het hoort? :?
Niet als die litze de randaarde voor de gehele garage vormt... Dan hoort er toch echt een 2,5mm² aardedraad bij in te zitten.
Volgend probleem waren de vele losse dunne aders van de litze die los in de inbouwdoos zaten (en dus makkelijk contact konden maken met een fase-draad), het gebruik van een zwarte draad als permanente fase en het in het beton meestorten van deze kabel. Voor een amateur misschien nog wel acceptabel, maar een professionele elektromonteur (hij werkt o.a. voor Prorail) zou beter moeten weten en had gelijk een 3-aderige kabel direct naar de meterkast horen te leggen (hij heeft zelf de garage laten bouwen en op diverse plaatsen in het huis wel kabels naar de meterkast gelegd).

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:00

Illusion

(the art of)

deepbass909 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:27:
[...]

Niet als die litze de randaarde voor de gehele garage vormt... Dan hoort er toch echt een 2,5mm² aardedraad bij in te zitten.
...
En waar staat dat dan?

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:45

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

[...]

Voor zo ver ik weet is die litze altijd dezelfde diameter als de aders zelf. en om de twijfel weg te nemen even snel op de site van draka gekeken en dat klopt (http://www.draka.nl/catalogus/vulto-mb/76), dus waar is het probleem in deze?

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:53
Zo hoort het inderdaad aangesloten te zijn. Officieel had enkel de kleur van de draden aan beide uiteinde juist gemarkeerd horen te worden.

De litze is de aarde, omdat dit de veiligste optie is als je de kabel een keer half doorsteekt met bijv een schop. Als je voor de aarde een aparte 2.5 mm draad zou gebruiken kun je de situatie krijgen dat je wel door de fase gaat, maar nog niet de aarde draad raakt. Dan gaat de stroom de verkeerde kant op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Oilman schreef op maandag 13 maart 2017 @ 08:15:
Zo hoort het inderdaad aangesloten te zijn. Officieel had enkel de kleur van de draden aan beide uiteinde juist gemarkeerd horen te worden.

De litze is de aarde, omdat dit de veiligste optie is als je de kabel een keer half doorsteekt met bijv een schop. Als je voor de aarde een aparte 2.5 mm draad zou gebruiken kun je de situatie krijgen dat je wel door de fase gaat, maar nog niet de aarde draad raakt. Dan gaat de stroom de verkeerde kant op ;)
Voor zover ik weet, hoort de litze inderdaad wel op de randaarde aangesloten te zijn, maar hoort er ook een losse randaarde door de kabel te lopen als last-dragende draad.

Maar los daarvan, toen ik de WCD van de muur haalde, krulde de litze alle kanten op en zat maar de helft daadwerkelijk in de kroonsteen. Dat betekende in dit geval draadjes blank metaal van 5 cm die zonder problemen ook contact konden maken in een lasdop of de WCD. En hoe het zit, is het nogal kwetsbaar. De buitenisolatie zit ergens onder de doos in de buis, dus het is onzichtbaar in hoeverre de litze nog intact is.

In ieder geval zit er nu om het blanke deel litze een stuk krimpkous ter bescherming en isolatie, zodat er geen kernen meer los kunnen komen en verbinding kunnen maken met andere contacten.

Een ander stukje minder netjes installatiewerk zijn de installatiekabels die uitkomen bij de meterkast vanuit de kruipruimte. Die lopen in een hoek naar boven, maken daar een bocht en gaan de meterkast in. Alleen zitten die kabels maar op 1 punt vast, en dat is alleen bij de zeker zelf. De kabels hangen los in de meterkast en daarmee staat alle kracht op de aansluit bij de zekering |:( Maar dat is een easy fix met een paar kabelzadels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Kun je niet beter een adereindhuls op die litze krimpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik heb toch al redelijk wat grondkabel in mijn hand gehad en ben nog nooit een groen/gele ader tegengekomen. Ik beweer niet dat het niet bestaat... Die litze heeft als het goed is gewoon de goede diameter. Hier is echt helemaal niets mis mee.

Als je 3 aderig + as zou kopen dan krijg je bruin, zwart, grijs. Kom je ook niet echt uit met de aderkleuren, dan mis je blauw en heb je nog steeds geen groen/geel.
Volgend probleem waren de vele losse dunne aders van de litze die los in de inbouwdoos zaten (en dus makkelijk contact konden maken met een fase-draad),
Dat is inderdaad niet fraai. Die litze gewoon netjes intapen met groen/gele isolatietape en afwerken met een adereindhuls + kroonsteen of zo'n wago klem waar flexibele draad in kan.
het gebruik van een zwarte draad als permanente fase
Wederom niets raars. Vroeger was het niet anders, kabels met bruin erin had je gewoon niet.
en het in het beton meestorten van deze kabel. Voor een amateur misschien nog wel acceptabel, maar een professionele elektromonteur (hij werkt o.a. voor Prorail) zou beter moeten weten en had gelijk een 3-aderige kabel direct naar de meterkast horen te leggen
Ik vind dat jij als "amateur" maar hoog van de toren blaast. Het klinkt alsof de afwerking te wensen over laat, maar in essentie is er niets mis mee zo. Het is gewoon de juiste kabel voor deze toepassing. De aderkleuren zijn prima. De litze gebruiken als aardleiding is juist hoe het hoort...

Een vervangbare kabel rechtstreeks naar de meterkast (2-aders + as, met zwart en blauw! ;) ) was inderdaad nog mooier geweest maar dat maakt dit niet fout...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Goed, wellicht dat ik het qua kleuren niet helemaal goed had (ik baseerde me op installatiekabel, waar je wel gewoon bruin/blauw/groen-geel hebt en ging er gemakshalve van uit dat grondkabel gelijk was, maar met stalen mantel erbij), maar de wijze van aansluiten was gewoon niet je-van-het.

En ik weet dat ik amateur ben, daar ben ik ook heel bewust mee bezig als ik zaken aan het aansluiten ben.

Het zijn gewoon allemaal kleine dingetjes bij elkaar (plafonddozen waar zelftappers in gedraaid zitten, erg creatieve paden voor netwerkkabels terwijl nettere oplossingen ook prima mogelijk waren op het moment van aanleggen, installatiekabel die los aan de meterkast hangt) die maken dat ik met enige argwaan naar veel dingen kijk. Er blijken ook een aantal dingen in het huis gewoon anders te zitten dat hij claimde en het heeft in veel gevallen de uitstraling van gemakzucht (wat ik tijdens de hele verkoop ook al met andere dingen merkte).

Maar het is nog lang niet zo erg als ons huidige huis, waar installatiedozen verstopt zitten achter stucwerk, kleuren door elkaar gebruikt zijn en het één grote puzzel is waar wat op aangesloten zit.

[ Voor 9% gewijzigd door deepbass909 op 13-03-2017 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
deepbass909 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:41:
Goed, wellicht dat ik het qua kleuren niet helemaal goed had (ik baseerde me op installatiekabel, waar je wel gewoon bruin/blauw/groen-geel hebt en ging er gemakshalve van uit dat grondkabel gelijk was, maar met stalen mantel erbij), maar de wijze van aansluiten was gewoon niet je-van-het.
Die wijze van aansluiten moet netter ja, maar als alleen de laatste ader niet netjes zit aangesloten (klusje van een minuut en je hebt het helemaal gefixt) en je begint te roepen dat de aarde zo absoluut niet mag en dat de kleuren niet kloppen, dan overdrijf je een beetje. ;) Als je de vorige eigenaar er op deze manier over zou spreken dan lacht 'ie je denk ik uit, net als ieder andere elektromonteur. Toch jammer als je op 1 vlak wel een valide punt hebt. :)
Het zijn gewoon allemaal kleine dingetjes bij elkaar (plafonddozen waar zelftappers in gedraaid zitten, erg creatieve paden voor netwerkkabels terwijl nettere oplossingen ook prima mogelijk waren op het moment van aanleggen, installatiekabel die los aan de meterkast hangt)
Vooral dat laatste puntje zou ik op technisch vlak dan nog over vallen. Trekontlasting voordat een kabel de groepenkast in gaat is geen overbodige luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
Ik heb nog wel even een kort vraagje:

Een kennis van me gaat binnenkort een nieuwe keuken laten plaatsen, vanwege een lekkage heeft hij laatst zijn verlaagde plafond open moeten maken en heeft hij meteen een 5G XMVK (5x2.5mm2) kabel gelegd vanaf de meterkast naar de nieuwe locatie van een inductiekookplaat. De keuken bevind zich naast meterkast, maar de kookplaat komt aan de andere kant van de ruimte.

Zijn installateur heeft gezegd dat deze kabel niet voldeed, en vervangen moest worden door een YMVK-AS kabel (met aardscherm). Dit lijkt me heel raar? De kabel gaat nergens door de grond, enkel vanaf de meterkast naar boven het verlaagde plafond langs de muur naar beneden.
Heeft iemand een verklaring waarom dit niet zou mogen? Als het namelijk gewoon mag dan sluit ik hem namelijk wel aan.

Ook vanaf de meterkast naar de oven (direct tegenover de meterkast aan de andere zijde van de muur) zou een 3 polige YMVK-AS kabel moeten komen.

Daarnaast lijkt me dat ook zeer onhandig aansluiten op de wandcontactdozen met de mantel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:47

painkill

Pain(k)(ill)

Mag zeker wel, zolang de kabel niet los over het plafond loopt of naar beneden komt. Dus of vast met beugels, of door buis welke vast zit met beugels of door de muur.

Maar zeker AS is grote onzin binnenshuis.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Die beste man had aandelen zeker ;)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
MdO82 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 17:32:
Die beste man had aandelen zeker ;)
En had gehoopt nog wat te kunnen verkopen aan een leek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-07 20:43
Xander schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:19:
Ik heb toch al redelijk wat grondkabel in mijn hand gehad en ben nog nooit een groen/gele ader tegengekomen. Ik beweer niet dat het niet bestaat... Die litze heeft als het goed is gewoon de goede diameter. Hier is echt helemaal niets mis mee.

Als je 3 aderig + as zou kopen dan krijg je bruin, zwart, grijs. Kom je ook niet echt uit met de aderkleuren, dan mis je blauw en heb je nog steeds geen groen/geel.
Waarschijnlijk heb ik binnenkort ook een klus met zo'n YMVK-AS kabel met drie aders. Wat is bij bruin/zwart/grijs dan doorgaans de aansluitmethode? Ik neem aan bruin als fase en dan grijs als aarde (omdat dat in de oude kleurcodering ook zo was) en zwart als nul? Of die laatste twee omdraaien? En dan de litze samen met de grijze in een wago lasdop waar ook geslagen draad in kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tsjoender schreef op maandag 13 maart 2017 @ 20:06:
[...]

Waarschijnlijk heb ik binnenkort ook een klus met zo'n YMVK-AS kabel met drie aders. Wat is bij bruin/zwart/grijs dan doorgaans de aansluitmethode?
Bruin op L1, zwart op L2, grijs op L3, litze als PE. ;)

Een kabel met bruin, zwart, grijs is bedoeld voor driefasen aansluitingen.
Ik neem aan bruin als fase en dan grijs als aarde (omdat dat in de oude kleurcodering ook zo was) en zwart als nul? Of die laatste twee omdraaien?
De normen zijn er heel duidelijk in, je moet een blauwe ader voor de nul hebben. Heb je die niet dan is je kabel strict gezien gewoon ongeschikt.

Als je het dan toch wil gebruiken dan zou ik er voor kiezen om de grijze ader naar blauw om te kleuren. En dan bruin als fase, blauw (grijs) als nul, de litze als PE. Zwart afdoppen of eventueel gebruiken als schakeldraad.

Dat is hoe ik het zou doen als er echt geen andere optie is, het voldoet dus *niet* aan NEN1010.
En dan de litze samen met de grijze in een wago lasdop waar ook geslagen draad in kan?
Gewoon alleen de litze is prima als PE.

Die kun je inderdaad oplassen met​ zo'n klem:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/t3vBPi92Vfpknuux2rZqE2dK/full.jpg

Overigens is een samengeslagen ader weer iets anders. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:47

painkill

Pain(k)(ill)

Je mag inderdaad de kabels niet meer omkleuren naar nul of aarde. Behalve in specifieke gevallen, zoals een kookgroep, waar grijs naar nul omgekleurd mag worden (met tape of krimpkous in de goede kleur).

Alle kabels moeten dus ook een blauwe en bruine ader hebben, anders mag je ze volgens de nen1010 inderdaad niet gebruiken.

Andersom mag wel, mits correct gedaan. Maar goed, dat zal in een thuissituatie weinig/niet voorkomen.
De blauwe ader in een kabel moet worden toegepast voor de nulleiding. Volgens bepaling 514.3.5.4 mag op voorwaarde dat geen verwarring mogelijk is en bij afwezigheid van een nulleiding, een blauwe ader worden toegepast als faseleiding of voor een andere functie, behalve als beschermingsleiding.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
painkill schreef op maandag 13 maart 2017 @ 23:27:
Je mag inderdaad de kabels niet meer omkleuren naar nul of aarde. Behalve in specifieke gevallen, zoals een kookgroep, waar grijs naar nul omgekleurd mag worden (met tape of krimpkous in de goede kleur).

Alle kabels moeten dus ook een blauwe en bruine ader hebben, anders mag je ze volgens de nen1010 inderdaad niet gebruiken.

Andersom mag wel, mits correct gedaan. Maar goed, dat zal in een thuissituatie weinig/niet voorkomen.

[De blauwe ader in een kabel moet worden toegepast voor de nulleiding. Volgens bepaling 514.3.5.4 mag op voorwaarde dat geen verwarring mogelijk is en bij afwezigheid van een nulleiding, een blauwe ader worden toegepast als faseleiding of voor een andere functie, behalve als beschermingsleiding.]
Mee eens dat men dat indd zegt in de NEN1010, maar als je doorleest en je kijkt bij de verwijzing naar bijlage 51.C, is er geen officiële 4-aderige kabel met blauw erin.

Daar staat namelijk in dat de normale leiding met 4 aders als volgt moet opgebouwt zijn:
Groen/geel + bruin + zwart + grijs, alleen in zeer specifieke gevallen zal er een kabel moeten zijn met groen/geel + blauw + bruin + zwart, dus men spreekt zich eigenlijk wel tegen als je het zo bekijkt.
komt uit NEN1010:2015 + C2:2016

Heb ooit zelf ook in m'n schuurtje een deel 4-aderig gebruikt en daar heb ik in de lasdozen de kabels "omgekleurt" met tape en heb in de betreffende lasdozen een papiertje (gelamineerd dus verweerd zo niet) in gestopt met welke kleuren waarvoor gebruikt zijn, omdat dit niet de "standaard kleuren" waren.
Bij mij miste ook de blauwe, dus heb uiteindelijk de grijze gebruikt als blauwe, zodat zwart schakel bleef, bruin gewone fase, en groen/geel ook netjes aarde bleef. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Annuk schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 00:09:
[...]

Mee eens dat men dat indd zegt in de NEN1010, maar als je doorleest en je kijkt bij de verwijzing naar bijlage 51.C, is er geen officiële 4-aderige kabel met blauw erin.

Daar staat namelijk in dat de normale leiding met 4 aders als volgt moet opgebouwt zijn:
Groen/geel + bruin + zwart + grijs, alleen in zeer specifieke gevallen zal er een kabel moeten zijn met groen/geel + blauw + bruin + zwart, dus men spreekt zich eigenlijk wel tegen als je het zo bekijkt.
Ik zie niet waar ze zichzelf dan tegenspreken? Als je meer dan 3 aders nodig hebt (bijvoorbeeld voor vaste voeding + een schakeling) dan moet je dus niet de standaard 4 aderige (of 3+as) kabel pakken, maar dan moet je op zoek naar die bijzondere kabel waar wel blauw in zit. Of je pakt gewoon een 5-aderige kabel (of 4+as). Die extra ader heb je ook geen last van.

Een normale kabel met 4 aders is dus voor krachtstroom zonder nul.

Jouw schuur is één van die specifieke situaties waar je andere kabel voor pakt.

Dit stukje in de TS klopt trouwens niet. Groen/geel mag niet voor andere doeleinden dan de aarde gebruikt worden. Nooit.
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 19:56:
Behalve bij gebruik van (grond)kabels (YMvK(-AS) of XMvK(-AS)), hier is een uitzondering op de blauwe en geel/groene aders:
KleurBetekenis 1Betekenis 2
BruinFase draadSchakeldraad zijn, bijvoorbeeld naar een lamp.
ZwartFase draadSchakeldraad zijn, bijvoorbeeld naar een lamp.
BlauwDit is in bijna alle gevallen de nul-draad.Maar deze mag, als er geen nul nodig is ook als fase of schakeldraad dienen. De ader moet dan wel met een stukje zwarte isolatietape omwikkeld worden. De blauwe draad mag nog steeds geen PE-draad zijn.
Groen/geelDit is in bijna alle gevallen de Aarde-draad.Maar deze mag, als er geen aarde nodig is ook als fase of schakeldraad dienen. De ader moet dan wel met een stukje zwarte isolatietape omwikkeld worden. De geel/groene draad mag nog steeds geen nul-draad zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 14-03-2017 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xander schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 00:23:
[...]

Ik zie niet waar ze zichzelf dan tegenspreken? Als je meer dan 3 aders nodig hebt (bijvoorbeeld voor vaste voeding + een schakeling) dan moet je dus niet de standaard 4 aderige (of 3+as) kabel pakken, maar dan moet je op zoek naar die bijzondere kabel waar wel blauw in zit. Of je pakt gewoon een 5-aderige kabel (of 4+as). Die extra ader heb je ook geen last van.

Een normale kabel met 4 aders is dus voor krachtstroom zonder nul.

Jouw schuur is één van die specifieke situaties waar je andere kabel voor pakt.
Eens had hier de 'specifieke kabel' voor moeten pakken maar die is niet @ random te krijgen. Heb destijds indd zoals ik al zei voor 4-aderig gekozen maar netter is/was inderdaad om dan 5-aderig te gebruiken en de grijze af te knippen.

Het punt waarop ik min of meer vind dat ze zichzelf tegen spreken is indd het specifieke.. wat is specifiek dan (ik weet je kan geen tig voorbeelden gaan noemen) maar die kabel is bij mijn weten bijna niet te krijgen.
Vanaf heden voor mij dus 3 of 5 aderig adviseren en niets meer met 4 :+ ;)
Dit stukje in de TS klopt trouwens niet. Groen/geel mag niet voor andere doeleinden dan de aarde gebruikt worden. Nooit.

[...]
Zal dit mits ik het niet vergeet a.s. ochtend aanpassen, want daar heb je 100% gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Laatst online: 17-07-2024
Ik ben bezig om de garage te verbouwen. Nu wil ik graag inbouwspots monteren. De stroom er van loopt via buizen over de balken van het dak. Gezien de spots om de balk gemonteerd worden, heb ik kleine PVC buisjes gemonteerd waar de aders door lopen van de ene naar de andere spot. De spots zijn onderling doorgelust.

Nu is mijn vraag; hoe dien ik nu de lasklemmen te beschermen? Moet ik bij elke spot een kabeldoos plaatsen? Een centraaldoos? Iets anders? Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb je nu dan losse VD over het plafond lopen?

Dat is sowieso al niet hoe het hoort. De gehele installatie zou dubbel geïsoleerd moeten zijn, draad moet over de gehele lengte in buis of een ander geschikt systeem (denk P25 ofzo) zitten en dan inderdaad uitkomen in een doosje. Met losse draad naar een spot toe is niet hoe het hoort, normaal gebruik je daar dubbel geïsoleerd snoer voor.

De meeste 230V spots zijn vervolgens wel voorzien van een klein aansluitdoosje, zoals rechts op deze foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eA9WiDfjQSVIBi0MXGApQMZv/full.jpg

Hier voer je het snoer in. De aders zie je als je het goed aanlegt pas als je er een schroevendraaier bij pakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Het antwoord is dus dat ik vanuit de buis naar een kabeldoos moet gaan.
Vanuit de doos kan ik dan met dubbel geisoleerd snoer naar de spot.

Helder. Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

deepbass909 schreef op maandag 13 maart 2017 @ 00:10:
[...]

Vergeet nylon trekveren, die kan je kapot trekken, zeker bij lange leidingen. Een stalentrekveer, ten minste een goede, kan je met je volle gewicht aanhangen (in mijn geval 100+kg) en overleeft hij het nog. Gebruik wel handschoenen met een griplaag of een verenpomp bij lange afstanden.

In mijn nieuwe huis kom ik zo af en toe pareltjes tegen waar je U tegen zegt... Gisteren nog een mooie... Ik ben WCD's in de woonkamer aan het terugplaatsen na het schilderen van de muren. Daarbij vervang ik de oude gelijk door Jung-dozen met klemverbindingen.

Nu heb ik al meer punten gevonden in het huis die ik niet echt vertrouw, en dit maakt het niet er niet beter...

Op dit moment ontkom ik er niet aan om het even zo te laten, er zijn domweg een aantal andere prioriteiten in het huis die voorrang hebben (woensdag wordt een nieuwe keuken geplaatst en daarvoor moet nog het één en ander gefixed worden).

Daarvoor was behoorlijk wat elektra en water-werk nodig:
[afbeelding]2017-03-13_12-02-26 by Chris Hogevonder, on Flickr

Helaas was het onmogelijk om alles in de muur te verleggen, dus lopen er nu een flexibele buis installatiedraad (bruin, blauw, groen/geel en zwart) en 2 3x 2,5mm² massief XMVK kabels vanaf de oude aansluitpunten naar de nieuwe.

Ik ben me er overigens zeker van bewust dat de 2 stopcontacten eigenlijk te dicht op de water-aansluitingen zitten, maar helaas is het fysiek onmogelijk om er meer ruimte tussen te creëren en er na plaatsen van de keuken nog bij te kunnen.
toon volledige bericht
Wanneer kunststof kabels rechtstreeks in metselwerk of beton worden aangebracht bestaat er de mogelijkheid dat er een chemische reactie ontstaat tussen de kunststof buitenmantel van de kabel en het metselwerk of beton. Dit kan zich dan manifesteren als een ongewenste verkleuring van het pleisterwerk op de wand. Vooraf overleg met de kabelleverancier over de geschiktheid om de kabel in metselwerk of beton aan te brengen is dus noodzakelijk.
Ik hoop dat je daar rekening mee hebt gehouden

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!
foekie01 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:20:
Het antwoord is dus dat ik vanuit de buis naar een kabeldoos moet gaan.
Vanuit de doos kan ik dan met dubbel geisoleerd snoer naar de spot.

Helder. Bedankt.
Met als toevoeging dat die lassen natuurlijk ook wel bereikbaar moeten blijven. Ook voor jezelf wel zo prettig mocht het een keer niet meer werken. ;)

Daarom kiest men er meestal voor om alles met snoer uit te voeren en maar op één punt te koppelen met de vaste installatie.
foekie01 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 08:05:
heb ik kleine PVC buisjes gemonteerd waar de aders door lopen van de ene naar de andere spot. De spots zijn onderling doorgelust.
Dit zou je dan dus 2 lasdozen en een aantal klemmen kosten, terwijl je ook met snoer van spot naar spot kunt.

Houd je trouwens ook rekening met de warmteproductie van de spots, zeker als dit halgeenspots zijn? Je hebt daar speciaal hittebestendig snoer voor, zoals siliconesnoer of edratheen.

[ Voor 33% gewijzigd door Xander op 14-03-2017 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knoetie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-07 22:06
ter info, onjuistheid bemeting slimme meters: http://boingboing.net/201...countable-algorithms.html

erg interessant naar mijn idee.

[ Voor 13% gewijzigd door Knoetie op 14-03-2017 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
Xander schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:35:
[...]

Met als toevoeging dat die lassen natuurlijk ook wel bereikbaar moeten blijven. Ook voor jezelf wel zo prettig mocht het een keer niet meer werken. ;)

Daarom kiest men er meestal voor om alles met snoer uit te voeren en maar op één punt te koppelen met de vaste installatie.

[...]

Dit zou je dan dus 2 lasdozen en een aantal klemmen kosten, terwijl je ook met snoer van spot naar spot kunt.

Houd je trouwens ook rekening met de warmteproductie van de spots, zeker als dit halgeenspots zijn? Je hebt daar speciaal hittebestendig snoer voor, zoals siliconesnoer of edratheen.
toon volledige bericht
Heel erg bedankt voor jouw moeite! Ik heb gewoon een beetje zitten over-engineeren. Ik kan veel beter snoer pakken en dan van lamp naar lamp gaan. Scheelt inderdaad kabeldozen en lasklemmen. We moeten op de kleintjes letten he :+

Het zijn LED spots, dus de warmte maak ik me geen zorgen over.
Sowieso blijf ik op geruime afstand van de spot met de kabel.

Bedankt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
foekie01 schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:21:
[...]

Heel erg bedankt voor jouw moeite! Ik heb gewoon een beetje zitten over-engineeren. Ik kan veel beter snoer pakken en dan van lamp naar lamp gaan. Scheelt inderdaad kabeldozen en lasklemmen. We moeten op de kleintjes letten he :+

Het zijn LED spots, dus de warmte maak ik me geen zorgen over.
Sowieso blijf ik op geruime afstand van de spot met de kabel.

Bedankt!
Als je LED spots gebruikt en inderdaad genoeg ruimte houd zou je gewoon VMVL snoer zoals deze kunnen gebruiken, persoonlijk zou ik het nog wel even door een buisje leggen en dan inderdaad van die GU10 fittingen zoals @Xander aangaf.
Xander schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 00:23:
[...]

[...]
Het is gewijzigd @Xander volgens mij klopt het nu.

[ Voor 15% gewijzigd door Annuk op 14-03-2017 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Annuk schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 10:42:
Het is gewijzigd @Xander volgens mij klopt het nu.
Ik heb het ook even in ons word bestand aangepast, ander gaat het de volgende keer bij een nieuwe versie weer mis. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 11:58:
[...]

Ik heb het ook even in ons word bestand aangepast, ander gaat het de volgende keer bij een nieuwe versie weer mis. ;)
Heb het nog even overgelezen (het gewijzigde stukje), nog kleine verandering toegepast en gelijk in het word document gewijzigd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ik ben benieuwd wat jullie hier van maken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/87rxAgzaHR0s7uGN3FKHLKWw/medium.jpg

Dit is de situatie in het huis van een vriendin. Is een oud bedrijfspand beneden geweest, met woonruimte erboven.

De linker kast is voor het woonhuis (direct aangesloten op de hoofdschakelaar). En van daar uit zijn de andere twee kasten aangesloten met kabel. De onderste kast rechts zit achter het witte kastje met een aardlek en is voor een keuken, de bovenste rechter kast lijkt niet aangesloten te zijn op die aardlek, en is voor de gebruiksruimte beneden.

Halverwege de ruimte komt een soort centrale bediening van alle verlichting samen. Handig, maar de huidige staat heb ik zo m'n twijfels over:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0f6Bp7qFNUtonG6ZtmOY83Br/medium.jpg

Het volgende zijn m'n vragen:
Er wordt flink verbouwd in het huis, omdat de benedenverdieping als verhuurbare kantoorruimte en als workshopruimte wordt gebruikt. Vanwege het budget wil zij niets wijzigen aan de elektra.
  • Is dat wel verstandig? Ik zie voor zowel gebruiksruimte beneden én boven, geen aardlek, en de installatie doet nu niet heel erg degelijk aan?
  • Mag dat wel? Een bedrijfsruimte openen, vloeren en wanden renoveren, maar de elektra er oud in laten zitten?
  • Als dat schakelbord geheel vernieuwd moet worden, wordt dat dan gezien als een dermate grote wijziging in het elektrasysteem, dat je eigenlijk de hele boel moet aanpakken?
  • En als de schakelaars weer herverdeeld door de ruimte zouden moeten worden?
  • Ze huurt het pand, en de woonruimte. De eigenaar zegt echter dat er niets mis is met de installatie, dus dat alles zo mag en kan blijven. Dat klopt technisch misschien wel, maar ik vraag me af hoe lang je dan een dergelijk oud systeem mag handhaven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 19:38

Felyrion

goodgoan!

Knoetie schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 09:59:
ter info, onjuistheid bemeting slimme meters: http://boingboing.net/201...countable-algorithms.html

erg interessant naar mijn idee.
Hoe zou je (als leek) erachter kunnen komen of je een dergelijke meter in de meterkast hebt? :/

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Pagina: 1 ... 5 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.