Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.342.028 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-10 11:53
Waarom geen voorstander meer van?
Het is idd een stuk meer werk/materiaal met aanleggen maar levert wel heel veel meer flexibiliteit op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Dat klopt, maar als je rolluiken plots niet meer omhoog gaan of je licht niet meer brand of weet ik veel en dit op de meest ongelukkige momenten dan begin je je af te vragen wat het eigenlijke nut ervan is. Als technieker kruip je dan zelf in die kast om te gaan zoeken welke relais er kapot is of waarom de plc lampje X niet meer aanstuurt terwijl je eigenlijk op de zetel wou zitten na een dag werken. Laat staan voor de mensen die er niet mee bekend zijn en moeten wachten tot "de technieker" effe tijd heeft.

Nu woon ik in nederland in een huis met centrale doosjes en ben er best tevreden mee. Het enige wat ik nog voorheb is dat er een zekering springt als ik mijn zaagtafel wat hevig belast terwijl de compressor draait. Veel relaxter dan allemaal die rommel om het leven "zogezegd" makkelijker te maken! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Wat is eigenlijk de standaard voor het aansluiten van meerdere stopcontacten? Ik wil ergens een nieuw stopcontact plaatsen naast een andere. Er is nog een lege doos.

Nu kan ik een lasklem gebruiken om de fase en nul te splitsen (centraaldoos -> lasklem, en vandaar 2 draden naar beide contacten), maar aangezien de contacten allemaal 2 klemmen hebben per contact, kan ik ook 'doorlussen' (centraaldoos -> stopcontact 1 -> stopcontact 2). Doorlussen lijkt me het netste, ook met de minste overgangen. (indien het niet mag : waar zijn deze twee steekklemmen dan voor bedoeld?)

Wat is verplicht en wat is standaard? (ik vind het ook lastig om twee lasklemmen 'kwijt' te kunnen in een inbouwdoos, het is allemaal zo krap).

(Het zijn standaard moderne Gira 55 contacten met kinderbeveiliging en randaarde btw).

[ Voor 18% gewijzigd door WVL_KsZeN op 18-02-2017 22:30 ]

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 21:22

Felyrion

goodgoan!

Voor zover ik weet is het juist de bedoeling dat je doorlust. Daar zijn de dubbele klemmen voor. Al meen ik me wel te herinneren dat er een maximum aan gesteld is in een standaard, ik dacht 3 of 4 keer doorlussen max, maar dat kan ook vanuit mijn toenmalige werkgever een richtlijn zijn geweest.

Alleen bij een doos van 50mm of dieper mag je volgens mij met een lasklem werken bij in de doos.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:06
Ik snap het al :

Het oude stopcontact/lichtschakelaar moest worden aangesloten met schroefklemmen. En daar mag maar 1 draad onder. Daarom zat er al een lasklem in de doos.

De nieuwe contacten hebben allemaal dubbele klemmen, dus ik haal de lasklem weg en lus gewoon de stopcontacten door. De schakelaar komt als laatste, want die heeft maar één aansluiting. Geen lasklem meer nodig, minder draden en een stuk meer ruimte.

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:07

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter

Wij willen in de voorjaarsvakantie over een week een grote update uitbrengen aan de startpost.
We proberen het lijstje onder de startpost volledig verwerken, maar wellicht missen er nog dingen.
Willen jullie, als je echt iets mist en dit nog niet in T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" staat, dat dan doorgeven. Dat zouden wij heel fijn vinden. Iedereen mag wat zeggen, dus al ben je een leek en vind je iets nog onduidelijk of je bent een expert en vindt iets verkeerd uitgelegd, het mag allemaal. Wij willen iedereen die al aanvullingen heeft geheven al erg bedanken.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 04-10 12:20
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 19 februari 2017 @ 17:50:

Wij willen in de voorjaarsvakantie over een week een grote update uitbrengen aan de startpost.
We proberen het lijstje onder de startpost volledig verwerken, maar wellicht missen er nog dingen.
Willen jullie, als je echt iets mist en dit nog niet in T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1" staat, dat dan doorgeven. Dat zouden wij heel fijn vinden. Iedereen mag wat zeggen, dus al ben je een leek en vind je iets nog onduidelijk of je bent een expert en vindt iets verkeerd uitgelegd, het mag allemaal. Wij willen iedereen die al aanvullingen heeft geheven al erg bedanken.

Ik zie nog niks over aardingsweerstand. Ik had het er net toevallig over met een mede-revspace-deelnemer vanwege de nieuwe elektra op de nieuwe locatie van de space (we gaan komend weekend verhuizen!).

Dus wat is aardingsweerstand, wat zijn normale waardes, lager is beter maar icm een aardlekschakelaar is iets hoger ook okay, etc.

Wat ook toffe informatie zou zijn is veelgemaakte (of makkelijk te maken) fouten in huisinstallaties bij dhz-uitbreidingen.
Voorbeeldje, wat klopt hier niet?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/kQzKuqbm.jpg
spoiler:
Op de P25-goot in een situatie als deze moeten eindkapjes zitten, en tussen de goot en montageplaat zit een klein stukje niet-dubbel-geïsoleerd. Verder is het twijfelachtig (maar niet verboden) hoe ik de laatste paar centimeter achter de montageplaat door het pleisterwerk gehackt heb. De eindkapjes heb ik besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:32
Voor dat soort dingen is https://twitter.com/E_Inspecties en https://twitter.com/elekfout ook leuk. Alleen jammer dat daar dan de uitleg ontbreekt.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 19-02-2017 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 06:49
Vergeet Teundebeun niet. Teun doet niet alleen elektra maar ook CV, gas, riolering, ja eigenlijk alles wel :Y Wereldvent!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-09 21:44
Zo! Heel het topic net doorgelezen! Kudos voor de topicstarter echt heel goed gedaan. _/-\o_ .

Om gelijk even te reageren op aanvullingen voor de topicstart mis ik iets in het gedeelte van controleren op spanningsloosheid.

Je vergeet daar denk ik te vermelden dat je ten alle tijden ook op een andere wcd moet meten om aan te tonen dat je meetapparatuur niet kapot is. Kapotte apparatuur geeft natuurlijk altijd 0V aan op de wcd.

Dus na het afschakelen meten op de WCD waaraan je gaat werken, spanningsloosheid aantonen en daarna aantonen dat je meter niet kapot is.

Verder heb ik ook heel wat vragen over bepaalde manieren van installeren in de huisinstallaties. Ik heb een elektrotechnische achtergrond maar dan vooral in Industriele Automatisering en Olie & Gas wereld. Daar werken ze niet per se met de NEN1010 en dat zijn ook andere installaties dan dat we thuis hebben.

Eenduidigheid over 2 groepen in 1 buis (of zelfs 4), aan een kookgroep, of met 2 mechanisch gekoppelde automaten heb ik nog niet kunnen vinden in dit topic. Ik ben zelf niet in bezit van de NEN1010 dus kan het helaas ook niet opzoeken. Maar dit is wel iets wat ik toch echt graag zou willen weten.

Ook wat betreft de keuring van de elektrische installatie voor de verzekering schijnt ook nog onduidelijk te zijn of dit wel verplicht is. Een aantal installateurs vertelde mij aan de telefoon dat alles na de meter eigen verantwoordelijkheid is en niet meer gekeurd hoeft te worden. Kan iemand dit bevestigen of ontkennen??

Ik zal ook actief mijn steentje bij te dragen aan dit topic, zodoende meer te leren over dit stuk van de elektrotechniek. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Om effe moeilijk te doen over het topic ;) : Aangezien tweakers zich ook in België probeert te profileren, kan er niet gesproken worden over een stopcontact ipv een WCD? Geen enkele belg gebruikt dat en ik moest ook al effe gaan googlen om te weten over wat het eigenlijk ging :D om daarna 8)7 .

[ Voor 3% gewijzigd door Ligone op 20-02-2017 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ligone schreef op maandag 20 februari 2017 @ 16:53:
Om effe moeilijk te doen over het topic ;) : Aangezien tweakers zich ook in België probeert te profileren, kan er niet gesproken worden over een stopcontact ipv een WCD? Geen enkele belg gebruikt dat en ik moest ook al effe gaan googlen om te weten over wat het eigenlijk ging :D om daarna 8)7 .
Daar zit wel wat in...
We zullen dat eens bekijken. Wij zijn allemaal Nederlander (Midden-Gelderland en noordelijker). We weten dus niet echt wat in België normaal is. |:( |:(

Zijn er nog meer woorden die in België erg ongebruikelijk zijn? Dan maken we wel een kleine woordenlijst of zo. ;) ;)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Allereerst zou ik willen adviseren om overal wat terughoudend te zijn met afkortingen waarmee niet iedereen vertrouwd is. Dus om misverstanden te voorkomen gebruik hiervoor het volledige woord wandcontactdoos. Ik geef toe dat het absurd is, maar WCD zou ook als WC-deur kunnen worden gelezen of wat minder absurd "Wire Color Device" (geen fantasie maar een bestaand Engels woord).

Alleen wordt in mijn beleving in het spraakgebruik ook in Nederland door buitenstaanders in het algemeen het woord "stopcontact" gebruikt. In technische documentatie betekent dat woord echter de complete combinatie van wandcontactdoos en contactstop (het officiële woord voor stekker). Maar in België is het allemaal net iets anders. Dus ja, moeten hier de officiële termen worden gehanteerd of mag gewoon spraakgebruik ook? En dan die in België of toch die in Nederland? Niet te moeilijk over doen is mijn idee, net hoe het uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goed. Interessante woorden in het Vlaams:

droogkot: = stomerij
frituur: = snackbar....

Ik heb het dan dus over "zuiver Vlaams". Niet al die dialect uit Leuven en Gent, die zelfs een naburige gemeente al niet verstaat.

Maar je hebt gelijk, zelfs vele Nederlanders weten niet wat WCD is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:00
Let wel op dat de regels omtrent huis installaties in Belgie anders zijn dan in Nederland... Een heel simpel voorbeeld is bijvoorbeeld de draadkleur. Is het niet verstandig om een land specifiek topic te maken? Je praat wel over electra in huis....!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik woon mijn hele leven al in Nederland maar hier zegt iedereen ook gewoon stopcontact hoor. WCD is echt een stukje jargon. Net zoals bijvoorbeeld PV in plaats van zonnepanelen. Of VOP in plaats van zebrapad.

Misschien is het handig om aan het begin van de topicstart een lijstje te zetten met veelgebruikt elektrajargon dat op het DED forum wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Dus het simpelste is gewoon de afkortingen achterwege te laten... of het dan een nederlands of belgisch woord is... het zal alleszinds veel duidelijker overkomen! :)

Topic opsplitsen in Belgisch-Nederlands lijkt me wat te ver... Het belgisch aandeel zal daar te klein voor zijn. De "regels" zijn 1 ding die kunnen verschillen. De logica en gevaren zijn hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 12:06

BCM

Zijn er oplossingen om netjes groep-uitval te detecteren?
Wij hebben thuis een relatief grote groepenkast (4 1 fase aardlekschakelaars met gem 3 groepen, 2 3 fase groepen en een 2 tal aardlekautomaten) en ik merk dat het soms lang kan duren voordat we in de gaten hebben dat er een groep uit is gevallen.
Ik zoek een standaard oplossing waarbij er dus spannings detectie is op alle groepen en dit via een website / webapi inzichtelijk is. De domotica zit achter 1 van de aardlekautomaten en heeft een backup power supply.
Als alternatief kan ik gaan werken met een ethernet input board gecombineerd met relais maar er zullen toch wel standaard oplossingen voor zijn?

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wat voor een domoticaoplossing gebruik je?

Als dat KNX is (of iets dat ook KNX kan praten) dan is dit misschien een mooie oplossing:

http://www.mdt.de/Schaltaktoren_AKS.html

Zijn schakelaktoren maar deze geven ook het stroomgebruik/spanning/etc en ze zijn (voor KNX spul) behoorlijk betaalbaar.

Maar geen idee of het makkelijker kan dan dat. Het is nogal een overkill oplossing dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hondapower
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 10:58
BCM schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:53:
Wij hebben thuis een relatief grote groepenkast (4 1 fase aardlekschakelaars met gem 3 groepen, 2 3 fase groepen en een 2 tal aardlekautomaten) en ik merk dat het soms lang kan duren voordat we in de gaten hebben dat er een groep uit is gevallen.
Ik zoek een standaard oplossing waarbij er dus spannings detectie is op alle groepen en dit via een website / webapi inzichtelijk is. De domotica zit achter 1 van de aardlekautomaten en heeft een backup power supply.
Als alternatief kan ik gaan werken met een ethernet input board gecombineerd met relais maar er zullen toch wel standaard oplossingen voor zijn?
Als je iets kunt maken met een Arduino dan kun je b.v. een MID400 op elke groep zetten. Die houdt de netspanning in de gaten. Als deze wegvalt, dan kun je via de Arduino of ESP8266 een melding naar je domoticasysteem sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:00
Mooie TS, gaat veel mensen helpen!

Ik ben bezig met het inbouwen van LED spotjes in een verlaagd plafond op zolder, maar ik kan bijna geen informatie vinden over het aanleggen van de bedrading. Het zullen 6x GU10 LED spotjes worden. Ruimte tussen gipsplaat en vliering vloer is 10cm, er komt geen isolatiemateriaal tussen de gipsplaten en vloer. Ik wil graag elk spotje zijn eigen draad geven zodat ik achteraf nog kan besluiten hoe ik het geheel wil schakelen (misschien wordt de ruimte in de toekomst nog opgesplitst in 2 kamers).

Wat heb ik wel gevonden? Het gebruik van hittebestendige draad. Dat is prijzig en ik vraag me af of dat wel nodig is voor LED spotjes die amper warmte ontwikkelen? Of men plaatst overal vaste buizen en een lasdoos boven elk spotje. Dit lijkt me redelijk overkill, maar ik wil ook weer niet simpel VMVL elektradraad in het plafond laten "slingeren". Is er een gulden middenweg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

bartvb schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:12:
Wat voor een domoticaoplossing gebruik je?

Als dat KNX is (of iets dat ook KNX kan praten) dan is dit misschien een mooie oplossing:

http://www.mdt.de/Schaltaktoren_AKS.html

Zijn schakelaktoren maar deze geven ook het stroomgebruik/spanning/etc en ze zijn (voor KNX spul) behoorlijk betaalbaar.

Maar geen idee of het makkelijker kan dan dat. Het is nogal een overkill oplossing dit :)
Dit zijn toch alleen maar output schakelaars? KNX is voor mij nog geen optie. Op dit moment gebruik ik Fibaro met domoticz.
Loxone begint steeds meer een wens te worden en tot de mogelijkheid te behoren. (ik kan vrij probleemloos alles bedraad aanleggen)

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@BCM het zijn outputschakelaars die ook spanning/stroom/vermogen meten op alle uitgangen. Op die manier kan je groepen/apparaten afschakelen maar ook meten.

Loxone heeft KNX ondersteuning. Maar, zoals ik al zei, het is een enorme overkill oplossing :) Wel netjes kant en klaar op een DIN-rail. Een systeem met optocouplers (zoals @hondapower aangeeft) is een heel stuk goedkoper/eenvoudiger. Je zou denken dat iets dergelijks ook wel in een nette DIN-rail vorm te krijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

Ik zou verwachten of hopen dat er gestandaardiseerde oplossingen voor zouden zijn. Er wordt veel gedacht en gewerkt naar domotica.
Dus een groep-watcher die kijkt of er spanning op staat op een groep, inderdaad galvanisch gescheiden en dit rapporteert in een website / webapi.
Voor grotere gebouwen toch heerlijk, direct overzicht voor de beheerder.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:03
rvtk schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 09:17:
Mooie TS, gaat veel mensen helpen!

Ik ben bezig met het inbouwen van LED spotjes in een verlaagd plafond op zolder, maar ik kan bijna geen informatie vinden over het aanleggen van de bedrading. Het zullen 6x GU10 LED spotjes worden. Ruimte tussen gipsplaat en vliering vloer is 10cm, er komt geen isolatiemateriaal tussen de gipsplaten en vloer. Ik wil graag elk spotje zijn eigen draad geven zodat ik achteraf nog kan besluiten hoe ik het geheel wil schakelen (misschien wordt de ruimte in de toekomst nog opgesplitst in 2 kamers).

Wat heb ik wel gevonden? Het gebruik van hittebestendige draad. Dat is prijzig en ik vraag me af of dat wel nodig is voor LED spotjes die amper warmte ontwikkelen? Of men plaatst overal vaste buizen en een lasdoos boven elk spotje. Dit lijkt me redelijk overkill, maar ik wil ook weer niet simpel VMVL elektradraad in het plafond laten "slingeren". Is er een gulden middenweg?
Je wilt/gaat dus je spotjes in stervorm aanleggen vanuit een centraaldoos?
Dan zou ik sowieso naar iedere spot toe een buisje leggen vanaf je centraaldoos (ook als je ze in serie zou schakelen zou ik buis gebruiken).
Zolang je LED spots gebruikt mag het in principe VMVL (2x1mm2) snoer zijn zolang je maar zorgt dat de draad niet tegen de spot aan komt (LED verstookt natuurlijk nog wel wat warmte).
Beste gebruik je wel hittebestendig (siliconen)draad van dezelfde dikte.
Je zou evt. natuurlijk bij iedere spot een mini lasdoosje kunnen gebruiken voor het aansluiten, je hoeft geen hollewand inbouwdoos ofzo te gebruiken boven je spotjes.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:20

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

BCM schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 08:53:
Er zijn add-ons voor automaten waarmee je de stand kan zien als een potentiaal vrij contact, deze zou je of apart of in serie kunnen inlezen natuurlijk. Maar beter is natuurlijk achter komen waarom er groepen uitvallen en dat voorkomen ;)

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil een nieuwe kookplaat kopen, omdat de oude kapot is. Vervelende is dat ik vanwege de uitsparing in het keukenblad vast zit aan een breedte van 90 cm. Dat zijn allemaal kookplaten met een hoge aansluitwaarde. De oude keramische kookplaat heeft een aansluitwaarde van 8000 watt, de nieuwe die ik op het oog heb 11.1k.

Mijn huidige aansluiting is 1 fase 1 x35A en ik wil die verhogen naar 3 fasen 3 x 25A. Bij netwerkbeheerder Stedin kost dat ongeveer 180 euro. Vraag is of jullie kunnen zien of er nog extra werkzaamheden in de meterkast nodig zijn en zo ja, welke. Hebben jullie ook een idee over de hoogte van de eventuele extra kosten?

Bijgevoegd zijn drie foto's die de situatie hopelijk voldoende verduidelijken. De kookgroep zit op 4 en 5. De groep WA - wat die afkorting ook moge betekenen - wordt volgens mij niet gebruikt.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0xT8eWf.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/4TUIwLE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/H9Ym3lC.jpg
- Bij een 3 fasen aansluiting moet er verplicht een hoofdschakelaar geplaatst worden, anders zal de netbeheerder niet willen aansluiten. Zo'n hoofdschakelaar is 4 modules breed.
- Je hebt een 4 polige 16A installatieautomaat nodig voor de kookplaat (deze is ook 4 modules breed). Deze moet achter een 4 polige aardlekschakelaar (weer 4 modules), of je moet deze 2 componenten combineren door een 4 polige aardlekautomaat te kopen.
- De huidige groepen kun je met deze aardlekschakelaars maar over twee fasen verdelen (want het zijn maar 2 aardlekschakelaars). Om de belasting goed.te verdelen zou ik dit ook aanpassen.
- De leiding naar je keuken toe zal waarschijnlijk 2x bruin en 2x blauw (en natuurlijk nog groen/geel) hebben. Dit moet 3x bruin en 1x blauw worden. Dus op zijn minst 1 draad aan beide zijden omkleuren, liever even nieuwe draad trekken.

Maar om even terug te komen op de kast, je hebt dus minstens 8 modules ruimte nodig (hoofdschakelaar en aardlekautomaat). De huidige kookgroep en die "WA" (wasautomaat, weet je zeker dat er niets op zit? ;)) verwijderen levert je maar 3 modules ruimte op. Je zult dus de kast moeten vervangen voor een grotere, of een uitbreidingskast erbij moeten plaatsen. Geen idee hoe het nu zit met de ruimte boven en/of naast de kast.

Reken op zeker €200 aan materiaal. Als je dit uitbesteed ben je denk ik zo €500 à €600 verder.

Je hebt overigens weinig keuze als je een 11kW kookplaat aan wilt sluiten, dan zul je inderdaad de overstap naar een 3 fasen aansluiting moeten maken.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Verwijderd

Dank je voor je duidelijke antwoord Xander.

Het kan zijn dat de vorige eigenaar een wasmachine had aangesloten op die groep WA, maar die zit bij mij op een andere aansluiting. Hij stond altijd aan, maar nu ik hem heb uitgezet, functioneert alles nog steeds, inclusief de wasmachine en de afwasmachine.

Op groep 7 had de vorige eigenaar een stoomcabine aangesloten, maar die groep is nu vrij, m.u.v. één stopcontact dat erop is aangesloten, maar in feite overbodig is. Verandert dat nog wat aan de situatie? Want dan heb ik twee vrije groepen.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:30

Illusion

(the art of)

In je huidige kast kunnen er nu dus 4 modules uit (kookgroep + wa + 7), daar past dan een hoofdschakelaar in.
Bestaande 4 groepen opnieuw verdelen over 2 bestaande aardlekschakaars.

Klein kastje ernaast met een 4 polige B16-aardlekautomaat.

Nog steeds ca 150 euro aan materiaal, plus arbeid.
Je hebt dan geen mogelijkheid tot uitbreiden meer.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• Peetz0r
Bij mijn ouders thuis staat een 11kw fornuis op een 1x 35A aansluiting. Gaat prima eigenlijk. Je moet alleen niet alles tegelijk aanzetten. Het feit dat je hoofdzekeringen geen automaten zijn maakt het wel iets vervelender (elke keer dat je er lang genoeg overheen gaat kost het €60 ofzo om te laten fiksen, ipv enkel een knop terugzetten - maar nbij mijn ouders is tot nu toe de hoofdautomaat nog nooit eruit gegaan).

• Bokmaaa
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13-01-2023
Grote n00b hier, sorry alvast. Ik heb een plafondaansluiting in huis die aangesloten is op een dimmer. Dimmer ingeschakeld meet 233V, dimmer uit meet 50V. Kan het zijn dat de dimmer zoveel doorlaat? Voor alle duidelijkheid, dit is niet maximaal dichtgedraaid, maar echt ingedrukt en uitgeschakeld.

• Techneut
  • Niet online
Een heel normaal verschijnsel bij wisselspanning dat wordt veroorzaakt door de capaciteit (condensatorwerking) tussen van elkaar geïsoleerde naast elkaar liggende draden.

• Bokmaaa
Techneut schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:53:
Een heel normaal verschijnsel bij wisselspanning dat wordt veroorzaakt door de capaciteit (condensatorwerking) tussen van elkaar geïsoleerde naast elkaar liggende draden.
Mooi, dank voor je reactie! Niks aan de hand dus. Levert ook geen issues op met verlichting die ik daarop aansluit?

• Xiphalon
  • Laatst online: 04-10 15:58
Zou niet moeten. Let er wel op dat je voor de dimmer geschikte verlichting aansluit. Dus o.a. het wattage moet kloppen.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Bokmaaa schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:03:
Mooi, dank voor je reactie! Niks aan de hand dus. Levert ook geen issues op met verlichting die ik daarop aansluit?
Nee, het ergste wat kan gebeuren is dat je een stroom continue hebt. Dis is vooral bij gloei- en hallogeen lampen zo. Bij spaar- en ledlampen niet/minder, door de elektronica die erin zit en op de lage spanning niet werkt. Natuurlijk moeten je lampen dierbaar zijn en ze mogen niet het maximale vermogen van je dimmer overschrijden, wel → doorgebrande dimmer.

Verwijderd

Illusion en Peetz0r: ook jullie bedankt voor de reactie. Ik ga met al jullie opmerkingen aan de slag!
Verwijderd schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 00:24:
Op groep 7 had de vorige eigenaar een stoomcabine aangesloten, maar die groep is nu vrij, m.u.v. één stopcontact dat erop is aangesloten, maar in feite overbodig is. Verandert dat nog wat aan de situatie? Want dan heb ik twee vrije groepen.
Maar nog steeds te weinig ruimte om alles in te bouwen dus. ;)

Een uitbreidingskastje ernaast plaatsen is een optie. Persoonlijk zou ik deze kast vervangen voor een 22x33cm kast, een hogere kast met 2 rijen, mits daar ruimte voor is. Dan kun je de hoofdschakelaar op een logische plek plaatsen (onderin de kast recht boven het meterbord), plaats je de huidige automaten op de bovenste rij en heb je sowieso genoeg lengte in de bestaande draden om de boel weer aan te sluiten.

Hou je op de onderste rij nog 8 modules over. Genoeg plek voor een 4p aardlekautomaat en om nog wat reserveruimte over te houden.
Peetz0r schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 06:45:
Bij mijn ouders thuis staat een 11kw fornuis op een 1x 35A aansluiting. Gaat prima eigenlijk. Je moet alleen niet alles tegelijk aanzetten. Het feit dat je hoofdzekeringen geen automaten zijn maakt het wel iets vervelender (elke keer dat je er lang genoeg overheen gaat kost het €60 ofzo om te laten fiksen, ipv enkel een knop terugzetten - maar nbij mijn ouders is tot nu toe de hoofdautomaat nog nooit eruit gegaan).
11kW aangesloten op één fase is dus maximaal 48A. Op maximaal vermogen dus 37% meer dan de hoofdaansluiting en dan moet je het al niet in je hoofd halen om de oven en wasmachine tegelijkertijd aan te zetten...

Ik zou persoonlijk ver weg blijven van dergelijke oplossingen. Naast het feit dat je riskeert dat de hoofdzekering eruit gaat, riskeer je ook gewoon oververhitting / schade / brand aan je installatie. De bedrading is berekend op 16A, de Perilex contactdoos en stekker zijn berekend op 16A. Er zit weliswaar een automaat of zekering voor maar deze schakelen echt niet zo snel uit als dat je denkt. Je kunt een gemiddelde installatieautomaat met gemak 50% overbelasten voor bijna een uur voordat het thermische deel aanspreekt. Maar kan dat ook herhaaldelijk met bijvoorbeeld de stekker? Ik ben ondertussen meer gesmolten stekkers en lasklemmen tegengekomen dan dat me lief is.

Normaal beredeneer je bij het ontwerp van een E-installatie natuurlijk vanuit de verbruiker. Je kijkt éérst naar de bedrijfsstroom van het toestel, bepaalt aan de hand daar van de voorbeveiliging en aan de hand daarvan de draad/kabel. IB < IN < IZ. Een situatie waarin IB > IN is onwenselijk, ook al "gaat het al jaren goed". Ik noem dat gewoon slecht vakmanschap geprul. ;)
Techneut schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 15:53:
Ook meteen de reden dat je dit soort dingen officieel moet meten met een tweepolige spanningstester, een duspol dus. Deze hebben een veel lagere interne weerstand (soms moet je hiervoor twee knoppen indrukken), met een (kleine) belasting meet je dit soort spanningen niet meer. :)
Bokmaaa schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:03:
[...]

Meet voor de grap met de lamp aangesloten nog eens (parralel aan de lamp). Met de belasting van de lamp erbij zul je hoogstwaarschijnlijk geen 50V meer meten.

Zit er trouwens een glimlampje in de dimmer (oriëntatieverlichting)? Dan heb je by design een lekstroom door de uitgeschakelde dimmer heen. Als dat problemen op mocht leveren met de verlichting (sommige spaar- of LED-lampen kunnen gaan gloeien of gaan knipperen) kun je altijd nog het lampje eruit halen.

En let inderdaad even op het soort dimmer (R, C, L) en de minimale belasting. Zeker in de huidige tijd met LED-verlichting is het niet zo vanzelfsprekend dat alles gewoon werkt.

• Bokmaaa
Xander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:18:

Meet voor de grap met de lamp aangesloten nog eens (parralel aan de lamp). Met de belasting van de lamp erbij zul je hoogstwaarschijnlijk geen 50V meer meten.

Zit er trouwens een glimlampje in de dimmer (oriëntatieverlichting)? Dan heb je by design een lekstroom door de uitgeschakelde dimmer heen. Als dat problemen op mocht leveren met de verlichting (sommige spaar- of LED-lampen kunnen gaan gloeien of gaan knipperen) kun je altijd nog het lampje eruit halen.

En let inderdaad even op het soort dimmer (R, C, L) en de minimale belasting. Zeker in de huidige tijd met LED-verlichting is het niet zo vanzelfsprekend dat alles gewoon werkt.
Het is even wachten op het hipsterbestendige snoer om de boel aan te sluiten, er komen daarna 2 dimbare LED peren aan te hangen. In de dimmer zit geen licht en in verband met eerdere ervaringen met eigen merk Praxis dimmers ben ik in dit huis in alle gevallen voor GIRA dimmers gegaan, wat erg goed bevalt tot zover. Even afwachten hoe dit uitpakt dus :)

• Ligone

Ligone

Moeha!

Xander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:18:

11kW aangesloten op één fase is dus maximaal 48A. Op maximaal vermogen dus 37% meer dan de hoofdaansluiting en dan moet je het al niet in je hoofd halen om de oven en wasmachine tegelijkertijd aan te zetten...

Ik zou persoonlijk ver weg blijven van dergelijke oplossingen. Naast het feit dat je riskeert dat de hoofdzekering eruit gaat, riskeer je ook gewoon oververhitting / schade / brand aan je installatie. De bedrading is berekend op 16A, de Perilex contactdoos en stekker zijn berekend op 16A. Er zit weliswaar een automaat of zekering voor maar deze schakelen echt niet zo snel uit als dat je denkt. Je kunt een gemiddelde installatieautomaat met gemak 50% overbelasten voor bijna een uur voordat het thermische deel aanspreekt. Maar kan dat ook herhaaldelijk met bijvoorbeeld de stekker? Ik ben ondertussen meer gesmolten stekkers en lasklemmen tegengekomen dan dat me lief is.
Hij heeft 2 aparte zekeringen dus die 48A word al verdeeld over 2 draden en zekeringen van 16A. Als je naar de waardes per plaat kijkt en hij dus max 3 kookplaatjes tegelijk gebruikt kan het veilig. Je moet al een echte "chef" zijn om er meer dan 3 te gebruiken. Ik gebruik er alleszinds nooit meer :D . Als je echter Sergio Herman's gewijs in de keuken staat zit er inderdaad niets anders op! (zo'n 5pitter nodigt wel uit natuurlijk) 8)

• Techneut
  • Niet online
N.a.v. de vraag van Bokmaaa donderdag 23 februari 2017 13:45
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:10:
[...]

Nee, het ergste wat kan gebeuren is dat je een stroom continue hebt. Dis is vooral bij gloei- en hallogeen lampen zo. Bij spaar- en ledlampen niet/minder, door de elektronica die erin zit en op de lage spanning niet werkt.
Behalve dan dat je in tegenstelling tot bij gloeilampen door het lage vermogen van LED-lampen last kan hebben van een beetje nagloeien als de lamp is uitgeschakeld. Een heel veel geuite klacht die in op dit forum al tientallen keren aan de orde is geweest. Is vrij eenvoudig te onderdrukken door parallel aan de lamp een kleine condensator (geen elektrolytische!!!) te zetten die voor een groot deel deze "nagloeistroom" kortsluit.

Of je neemt in plaats daarvan (zelf geen ervaringen mee) wat professioneler een compensator van bijv, Bush en Jaeger.

[ Voor 6% gewijzigd door Techneut op 23-02-2017 17:50 ]

Ligone schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:37:
[...]

Hij heeft 2 aparte zekeringen dus die 48A word al verdeeld over 2 draden en zekeringen van 16A.
Dat snap ik. Is alsnog 50% te veel natuurlijk.
Als je naar de waardes per plaat kijkt en hij dus max 3 kookplaatjes tegelijk gebruikt kan het veilig. Je moet al een echte "chef" zijn om er meer dan 3 te gebruiken. Ik gebruik er alleszinds nooit meer :D . Als je echter Sergio Herman's gewijs in de keuken staat zit er inderdaad niets anders op! (zo'n 5pitter nodigt wel uit natuurlijk) 8)
Ja, maar welke 3 pitten kun je tegelijkertijd gebruiken? Niet zomaar 3 willekeurige.

Ik heb even de specs van een willekeurige 90cm kookplaat erbij gepakt:
- A Linksvoor: 1.8 kW (met powerBoost 3.1 kW)
- B Linksachter: 1.8 kW (met powerBoost 3.1 kW)
- C Midden: 3.3 kW (met powerBoost 5.5 kW)
- D Rechtsvoor: 2.2 kW (met powerBoost 3.7 kW)
- E Rechtsachter: 1.4 kW (met powerBoost 2.2 kW)
Normaal zit dit over 3 fases verdeeld, waarschijnlijk als volgt:
Fase 1: Zone A + B (1,8kW + 1,8kW = 3,6kW)
Fase 2: Zone C: 3,3kW
Fase 3: Zone D + E (2,2kW + 1,4kW = 3,6kW)

Hoe ga je dit op 2 fasen aansluiten? Dan zul je er dus twee bij elkaar moeten knopen...

Stel dat je fase 1 en 3 bij elkaar knoopt. Dan kun je de volgende combinatie van 3 zones gebruiken:
A + B + C
A + C + E
B + C + E
C + D + E

Maar niet:
A + B + D
A + B + E
A + C + D
A + D + E
B + C + D
B + D + E

Knoop 2 andere fasen bij elkaar en je krijgt vergelijkbare, maar andere lijstjes.

NOFI maar hoe moet ik dit ooit aan mijn vriendin duidelijk gaan maken? 7(8)7

Verzwaren naar 3x25A is een prima optie waar je alle kanten mee uit kunt en ook genoeg ruimte houdt om tijdens het gebruik van de kookplaat de oven aan te zetten of een wasje te draaien. @Verwijderd was volgens mij al van plan om dit uit te gaan voeren. Ik zie niet in waarom je hem hier vanaf zou praten met als argument "het is niet per sé nodig want..." Officieel is het namelijk de enige goede oplossing. En so what als het een keer €600 kost? Je bent er wel weer voor 15 jaar mee klaar. Die paar euro per maand heb ik persoonlijk graag over voor onbezorgd kookplezier. ;)

• Ligone

Ligone

Moeha!

Ik heb niet gezegd "niet perse nodig", enkel dat "het kan". Dat argument van je vriendin heb je wel 800% gelijk in en is eigenlijk voldoende reden om het sowieso goed te doen!! :D :D

Ik zat gewoon te denken aan de miserie van nieuwe draden bijtrekken in een bestaande oude buis... kan wel eens dik tegenvallen. Maar bij nader inzien had ik zelf al moeten weten dat er voldoende bedrading zal liggen aangezien het al op die 2 zekeringen verdeeld zit. (op voorwaarde dat ze niet maar 1 neuterdraad gebruikt hebben natuurlijk)

• rvtk
Annuk schreef op dinsdag 21 februari 2017 @ 11:34:
[...]

Je wilt/gaat dus je spotjes in stervorm aanleggen vanuit een centraaldoos?
Dan zou ik sowieso naar iedere spot toe een buisje leggen vanaf je centraaldoos (ook als je ze in serie zou schakelen zou ik buis gebruiken).
Zolang je LED spots gebruikt mag het in principe VMVL (2x1mm2) snoer zijn zolang je maar zorgt dat de draad niet tegen de spot aan komt (LED verstookt natuurlijk nog wel wat warmte).
Beste gebruik je wel hittebestendig (siliconen)draad van dezelfde dikte.
Je zou evt. natuurlijk bij iedere spot een mini lasdoosje kunnen gebruiken voor het aansluiten, je hoeft geen hollewand inbouwdoos ofzo te gebruiken boven je spotjes.
Bedankt voor je antwoord! Spotjes inderdaad vanuit een centraaldoos in ster. Ik ga het uitvoeren met VMVL, pvc buisjes en lasdoosjes monteren. :7
rvtk schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:05:
[...]

Bedankt voor je antwoord! Spotjes inderdaad vanuit een centraaldoos in ster. Ik ga het uitvoeren met VMVL, pvc buisjes en lasdoosjes monteren. :7
Die centraaldoos blijft ook wel bereikbaar neem ik aan?

Heb je de armaturen of fittingen al? Soms zit hier al een mooi "doosje" om de aansluiting te maken aan, zoals hier:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IBngVv7vGgVMofMVLdKA6YRj/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eA9WiDfjQSVIBi0MXGApQMZv/full.jpg

In dat geval heb je die mini lasdoosjes niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 21:18
Zijn er standaarden hoe de groepen in een keuken verdeeld worden ?
Ik bedoel welke apparaten op een eigen groep moeten, en welke gecombineerd.

Is dat een onderdeel van NEN1010 ?

De instalateur zal wel een verdeling en berekening maken denk ik, want hij vroeg me welke apparaten we willen gebruiken. Gaatt me om begrip en dat ze niet alles op 1 groep proppen :)
Het gaat om: inductie kookplaat, magnetron, oven, vaatwasser, koelkast, diepvries, afzuigkap.
Min of meer standaard denk ik.

Gewoon maar uitzoeken en dan de benodigde aansluiteaardes doorgeven ?

[ Voor 21% gewijzigd door jacovn op 24-02-2017 08:47 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-10 17:33
>2kw moet op een aparte groep, rest over minimaal 2 groepen verdelen heeft de voorkeur.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barns
  • Laatst online: 05-10 12:36
Hi allemaal, ik zoek wat advies voor het volgende:

Sinds een paar weken schakelt af en toe een groep (werkkamer, toilet, badkamer, slaapkamer) uit bij het inschakelen van mijn stekkerdoos (simpel, Gamma-ding, wit) met schakelaar. Op deze stekkerdoos zitten:
- Een PC (Antec VPF Series 450W voeding)
- Een Logitech G27 stuurwiel
- Een simpel versterkertje voor het geluid
- Een 27" scherm

De PC en het stuurwiel worden direct gevoed bij het inschakelen van de stekkerdoos, het scherm en de versterker zet ik daarna nog handmatig aan. De stekkerdoos is aangesloten op een niet-geaard stopcontact (heb alleen in de badkamer en keuken geaarde WCD's).

Het probleem doet zich sinds kort voor (geen wijzigingen in producten of aansluitingen op de groep) en het probleem doet zich gemiddeld 1 keer per 5 inschakelingen voor.

Kan het aan de stekkerdoos liggen? Wat kan ik in mijn situatie kopen (wat is betere kwaliteit wellicht)? Of zit het probleem waarschijnlijk ergens anders dan in de stekkerdoos? Ik worstel vooral met het feit dat dit soms wel gebeurd en soms niet en ineens zo is (hiervoor 2 jaar zonder problemen).

N.b.: ik heb dit soortgelijke topic al netjes doorgelezen. Als jullie geen oplossing vinden, dan ga ik de PC op een andere groep aansluiten en kijken wat er dan gebeurd. Ik wil trouwens de schakelaar van de stekkerdoos blijven gebruiken, de PC staat gemiddeld 4x aan per week gedurende 12 uur per week max. Die overige 156 uur is standby echt zonde (en naar mijn idee brandgevaarlijker).

[ Voor 26% gewijzigd door Barns op 24-02-2017 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
Ik zou zeggen: stekkers uit de stekkerdoos halen, dan de stekkerdoos een paar keer aan en uit zetten om te kijken of het daar in zit. Zo niet, dan één apparaat erin steken en weer aan/uit zetten om te kijken of dat het probleem triggert. Zo niet, dan steek je er een ander apparaat in (wel maar één tegelijk). Zo sluit je steeds alles behalve één oorzaak uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Als je alles uit de stekkerdoos haalt en het gebeurt niet kan het nog altijd aan de stekkerdoos liggen. Een vlamboogje in de stekkerdoos zou bvb niet gebeuren als er geen belasting op hangt en een gemene PC voeding kan goede piekjes trekken.

Begin al eens met een andere stekkerdoos en als het dat niet is zal het je PC-voeding hoogstwaarschijnlijk wel zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
. Kijk eens op je verlengsnoer naar het ondersteunde wattage. Vaak zijn de goedkopere geschikt voor max 2000W ipv de 16A waar je automaat voor geschikt is.

Dit betekent dat elke keer als de groep eruit klapt zowel je automaat als je verlengsnoer een "opdondertje" krijgt. Beiden zijn niet ontworpen om dat kunstje veelvuldig te kunnen doen. Ze "slijten" zeg maar en naar mate het vaker gebeurd is zal het uiteindelijk steeds sneller en vaker gaan gebeuren.

Dus: Check het wattage van je verlengsnoer en koop eventueel een die geschikt is voor 16A. Aangezien je zegt dat je het probleem pas sinds een maandje hebt is de kans erg groot dat de voeding van PC gaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 12:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 16:10:
[...]

Nee, het ergste wat kan gebeuren is dat je een stroom continue hebt. Dis is vooral bij gloei- en hallogeen lampen zo. Bij spaar- en ledlampen niet/minder, door de elektronica die erin zit en op de lage spanning niet werkt. Natuurlijk moeten je lampen dierbaar zijn en ze mogen niet het maximale vermogen van je dimmer overschrijden, wel → doorgebrande dimmer.
Ter info: In de topic start staat e.e.a. over invoeden met een PV installatie. De regels hieromtrent zijn veranderd. Nu maximaal 9,44 A

https://drive.google.com/...UL20rLTM2dXZfNVR5UzA/view

Zie ook Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Gasschuif schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 19:44:
[...]

Ter info: In de topic start staat e.e.a. over invoeden met een PV installatie. De regels hieromtrent zijn veranderd. Nu maximaal 9,44 A

Ok, we zullen er naar kijken.

Heeft je quote van mijn vorige bericht er eigenlijk nog iets mee te maken? Je had denk ik ook de memtion tag (@Gasschuif).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
[...]

Ik moet de documentatie nog even rustig doorlezen, maar heb even snel gekeken .
Las ik het goed dat je een PV-installatie nu met de nieuwe bepaling buiten de aardlek om mag aansluiten ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:13
[...]

Die 9.44 is geen harde waarde. Het kan best zijn dat er MINDER toegestaan is.
De regel was: Je mag max invoeren tot wat de gebruikte kabel in die omstandigheden toestaat.
Met 2.5mm2 VD draad in een buisje kom je op z'n 25A uit. En dan geld idd die 9.44. Maar de omstandigheden kunnen anders zijn: Niet in een buisje, meerdere aders enz.
Je moet de max stroom volgens de bijbehorende correctietabellen bepalen!

Die regel was echter te onduideljik/ingewikkeld en is niet doorgevoerd. Deze zou eerst per juli 2016 gelden. Inmiddels is deze achterhaald en is per 1/1/2017 een vereenvoudigde variant: Elke PV moet op een eigen groep

Door het Ministerie van Binnenlandse Zaken is de nieuwe NEN1010:2015 per 1 januari 2017 aangewezen in het bouwbesluit.
Daarop zijn inmiddels een paar wijzigingen: (correctieblad 2016, deze is meteen meegenomen per 1-1-2017)
- PV installaties MOETEN op een eigen groep
- Enkelfasige gebruikers mogen niet meer achter een 4-polige aardlek -> Dit is nu aanbevolen, geen verplichting

Zie oa
http://www.nieuws1010.nl/...ige-RCD-30-mA-bijlage.pdf

Exactere bron: Correctieblad op NEN1010-2015
https://www.nen.nl/NEN-Sh...eerd-bij-NEN-10102015.htm

NEN1010-2015 incl correctieblad 2016 actief per 1-1-2017:
https://www.nen.nl/NEN-Sh...racht-bij-Bouwbesluit.htm

de oude (500W) of initiele regeling (9.44A in de standaard omstandigheden) is dus niet meer geldig volgens de nieuwste regelgeving.Ik meen dat er wel een gedoogperiode is waarin dat wel mag.
Of die 9.44A mag.. volgens mij is die nen in die vorm nooit actief geweest, alleen op papier. Of dat dan ook gedoogd wordt?? (los van of je het wil... NEN is geen regel, maar een richtlijn. Maar dat is je gezonde verstand ook)

@T.Kreeftmeijer Dat kan dus ook in de OP bijgewerkt worden.Tevens de aanvulling dat per 1-1 dus de NEN1010-2015 geldig is, incl correctieblad

Wijzigingen NEN1010-2015 + correctieblad (zoals per 1 jan dus) tov de oude:
https://www.ei-woerden.nl...0_2015_met_C1_2016_V8.pdf

Zie bv pag 56/58 voor het PV verhaal, waarbij 55.7.2 (Iz => In+Ig) = vervallen en het veranderen van verbod naar afgeraden van groepen achter een 4-p aardlek.

[ Voor 26% gewijzigd door DJSmiley op 25-02-2017 23:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
DJSmiley schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:34:
[...]

De regel was: Je mag max invoeren tot wat de gebruikte kabel in die omstandigheden toestaat.
Met 2.5mm2 VD draad in een buisje kom je op z'n 25A uit. En dan geld idd die 9.44. Maar de omstandigheden kunnen anders zijn: Niet in een buisje, meerdere aders enz.

Die regel was echter te onduideljik/ingewikkeld en is niet doorgevoerd. Deze zou eerst per juli 2016 gelden. Inmiddels is deze achterhaald en is per 1/1/2017 een vereenvoudigde variant: Elke PV moet op een eigen groep

Door het Ministerie van Binnenlandse Zaken is de nieuwe NEN1010:2015 per 1 januari 2017 aangewezen in het bouwbesluit.
Daarop zijn inmiddels een paar wijzigingen: (correctieblad 2016, deze is meteen meegenomen per 1-1-2017)
- Enkelfasige gebruikers mogen niet meer achter een 4-polige aardlek -> Dit is nu aanbevolen, geen verplichting

Zie oa

de oude (500W) of initiele regeling (9.44A in de standaard omstandigheden) is dus niet meer geldig volgens de nieuwste regelgeving.Ik meen dat er wel een gedoogperiode is waarin dat wel mag.
Of die 9.44A mag.. volgens mij is die nen in die vorm nooit actief geweest, alleen op papier. Of dat dan ook gedoogd wordt?? (los van of je het wil... NEN is geen regel, maar een richtlijn. Maar dat is je gezonde verstand ook)

@T.Kreeftmeijer Dat kan dus ook in de OP bijgewerkt worden.Tevens de aanvulling dat per 1-1 dus de NEN1010-2015 geldig is, incl correctieblad

Zie bv pag 56/58 voor het PV verhaal, waarbij 55.7.2 (Iz => In+Ig) = vervallen en het veranderen van verbod naar afgeraden van groepen achter een 4-p aardlek.
Bedankt voor je uitleg. _/-\o_ _/-\o_

We gaan er mee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 05-10 12:43

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

DJSmiley schreef op zaterdag 25 februari 2017 @ 22:34:
[...]

Zie oa

Ook bedankt voor je heldere uitleg, was ik niet van op de hoogte.
Zal de startpost in het PV draadje aanpassen met jou linkjes erbij. Dat je de stroomwaarde af moet lezen uit de tabel is mij duidelijk, ik heb ook maximaal 9,44 A opgeschreven. :)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 07:32
Raies schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:19:
. Kijk eens op je verlengsnoer naar het ondersteunde wattage. Vaak zijn de goedkopere geschikt voor max 2000W ipv de 16A waar je automaat voor geschikt is.

Dit betekent dat elke keer als de groep eruit klapt zowel je automaat als je verlengsnoer een "opdondertje" krijgt. Beiden zijn niet ontworpen om dat kunstje veelvuldig te kunnen doen. Ze "slijten" zeg maar en naar mate het vaker gebeurd is zal het uiteindelijk steeds sneller en vaker gaan gebeuren.

Dus: Check het wattage van je verlengsnoer en koop eventueel een die geschikt is voor 16A. Aangezien je zegt dat je het probleem pas sinds een maandje hebt is de kans erg groot dat de voeding van PC gaar is.
Sorry dat ik het zeg: maar als je er geen verstand van hebt, zeg dan liever niks. Bovenstaande is flauwekul namelijk.

Ik verwacht eerder dat de automaat/aardlek van de betreffende groep nogal triggerhappy is geworden in de loop der jaren. Probeer het inderdaad eens op een andere groep.

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 26-02-2017 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Raies schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:19:

Ondersteund vermogen van een verdeeldoos heeft helemaal niets te maken met het afslaan van een groep. Ondersteund vermogen is alleen van belang voor warmteontwikkeling en dus brandveiligheid.

En die opdonder waar je het over hebt? Als de doos steevast sluiting maakt, dan kan het zijn dat de doos door de vlamboog beschadigd raakt. Maar dan ga je er dus van uit dat de contactdoos sluiting maakt tussen fase en nul of fase/aarde? Misschien schakelt de groep wel af door een hoge basisbelasting, en is de piekbelasting van de aangesloten apparaten te hoog. Ook kan het zijn dat er bijvoorbeeld een retrofit led lampje is geplaatst, die hebben flinke inschakelstromen. Of zoals ThinkPad aangeeft, door een gare groep of aardlek. (en nee, je hebt geen randaarde nodig voor een aardlek)

En een aardlek of groepbeveiliging die schakelt, ze zijn vaak voorzien op 2000 tot 20000 schakelingen. Om nou te zeggen dat iedere keer dat dat ding schakelt, hij een 'opdonder' krijgt...mwah. Een pan kan ik ook maar een beperkt aantal keer gebruiken om te koken voordat de antiaanbaklaag minder wordt. "Nou schat, ik heb pasta gemaakt....die pan heeft een flinke opdonder gehad weer!" :+

Een vraag over regelgeving
Anyway, ik kwam naar dit topic om een vraag te stellen :) Ik heb de startpost gelezen, en hoopte daar info te vinden over hoe het nu exact zit met regels in/om het huis en wat je nu wel en niet zelf mag doen. Maar óf ik lees gewoon niet goed, óf de info gaat voornamelijk over de NEN regelgeving qua wat er technisch wel en niet mag.

Er staat natuurlijk dat je moet zorgen voor vakbekwame kennis in de uitvoer, maar als ik dat letterlijk interpreteer, dan kan een particulier toch ook vakbekwame kennis hebben? Dus concreet (voor NL en BE kan nog verschillen volgens mij, maar heb het voornamelijk over NL...wij zijn het moeilijkst):
  • Volgens mij is het aansluiten van een groepenkast verplicht door een gecertificeerd persoon: dus iemand met zegelrecht, om de stroom aan te sluiten op de hoofdschakelaar van de te plaatsen groepenkast. Daarbij wordt ook gekeken of de groepenkast zelf vakbekwaam in elkaar is gezet. Als er een zooitje van is gemaakt, dan zal de groepenkast niet worden aangesloten?
  • Volgens mij is het ook zo, dat een particulier zelf de groepenkast mag bouwen, aanpassen naar gelieve, zolang er maar volgens de NEN1010 wordt gewerkt? Loop je als particulier daarmee een extra risico? Bijvoorbeeld: ben je na 1 aanpassingen niet meer verzekerd? Of ben je daardoor alleen je korting op je verzekering kwijt?
  • Zelfde voor de installatie achter de groepenkast? Als een particulier een extra stopcontact aanlegt. Is hij dan zijn verzekering kwijt mocht er iets gebeuren? Of is hij alleen zijn korting op verzekering kwijt?
  • En verandert de zaak als er na brand de brandhaard wordt gevonden en men kan zien dat er iets in de elektra verkeerd was aangesloten?
Het punt is: heel veel mensen maken aanpassingen aan hun elektra. Er zijn spookverhalen dat al die mensen niet verzekerd zijn omdat ze voor ieder klein dingetje een erkend professional hadden moeten inhuren. Maar de grap is... heel veel elektriciens zijn niet eens gecertificeerd/erkend, en zijn dus eigenlijk gewoon veredelde particulieren met een eenmanszaak. Dat zegt niets over hun kennis en kunde natuurlijk, ze kunnen allerlei opleidingen hebben gevolgd en certificaten hebben behaald.

Ik ben dus benieuwd hoe het nu zit. Niet wat mensen vinden dat slim is, maar wat nu echt de harde regels zijn, en de bijbehorende risico's die onlosmakelijk verbonden zijn.

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verhaal over zonnepanelen klopt niet meer geheel met de laatste eisen zoals die laatst aan mij zijn uitgelegd.

In het correctieblad NEN 1010:2015/C2:2016 staat:
259551.7.1[voeg aan de bepaling toe:] n OPMERKING Dit betekent dat ook PV-installaties moeten worden aangesloten op aparte eindgroepen.

Hierdoor is het niet meer toegestaan om een zonnestroomsysteem aan te sluiten op een bestaande groep. Ook niet met een beperkt vermogen of als deze vast i.p.v. met een stekker wordt aangesloten. De uitleg van Mastervolt die op het internet circuleert vermeldt wat anders maar dat is gezien hun kleine Soladin omvormers niet heel verwonderlijk.

Lid. 712.530.3.4
Omdat de PV installatie middels een aparte groep is aangesloten hoeft deze niet voorzien te zijn van een aardlekbeveiliging wanneer de omvormer een trafo heeft (bijna geen enkele meer) of voldoet aan de VDE 0126 (bijna allemaal). De huisinstallatie dient wel voorzien te zijn van een goede aarding.

Lid. 712.536.2.1.6
De omvormer dient zowel aan de AC als DC zijde voorzien te zijn van een lastscheider. Voor de AC zijde voldoet de zekeringsautomaat in de meterkast wanneer de regels worden gevolgd. Er bestaat dus geen verplichting om een omvormer in de buurt zichtbaar af te kunnen schakelen (werkschakelaar/voedingskabel met stekkerverbinding), verstandig is het echter wel.
SA007 schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 21:19:
Ik denk dat dit de beste afdeling is:
categorie: Elektronica & tweaking
Al is er niet 'echt' een groep voor bij V&A.

Meteen een aanvulling van mijn kant:
Zonnepanelen of andere terugleverende apparatuur.
Terugleveraars, zoals zonnepanelen, windmolens, (micro)wkk's, etc op een meterkast aansluiten is eigenlijk heel erg simpel, er gelden qua stromen, draaddiameters en groepen dezelfde eisen als voor normale verbruikersgroepen.
Dus een zonnepaneel installatie van 3000W mag op een 16A zekering.

Waar moet je rekening mee houden:
Op een verbruikersgroep mag niet meer dan 2,25 A / ~500 watt teruggeleverd worden, dus alles mee dan dat moet een eigen groep hebben.
Je moet een teruglever installatie zichtbaar vanaf de inverter kunnen loskoppelen van het net dmv een stekker of schakelaar die zichtbaar is vanaf de locatie van de inverter.
Een meterkast waar terugleverende apparatuur op zit moet voorzien zijn van deze sticker:
[afbeelding]
Verder is er de wereld aan eisen aan de zonnepaneelkabels en dergelijke, maar daar is dit niet de juiste plek voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:20

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

@tss68nl goede vraag, ik durf het antwoord niet zo te geven, mijn gevoel zegt dat je het een beetje moet vergelijken met de eis om aan een nieuwe norm te voldoen. Als je een kleine aanpassing doet, hoeft niet meteen de gehele installatie aan de nieuwe norm te voldoen, kom je echter op slopershoogte dan moet je de nieuwe norm hanteren. Als je die redenering zou doortrekken is het dus verstandig iemand die weet wat hij/zij doet het te laten uitvoeren zodra het grote wijzigingen zijn. Kleine aanpassingen bijv. het bijbouwen van 1 stopcontact/wcd is iets wat iemand prima zelf kan doen, mits deze persoon wel de gebruikelijke regels in acht neemt. Is het iemand die het verschil in de kleuren draad niet weet, zou ik adviseren het iemand anders te laten doen. Maar nog steeds, dat is mijn gevoel/mening

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
ThinkPadd schreef op zondag 26 februari 2017 @ 11:11:
[...]

Sorry dat ik het zeg: maar als je er geen verstand van hebt, zeg dan liever niks. Bovenstaande is flauwekul namelijk.

Ik verwacht eerder dat de automaat/aardlek van de betreffende groep nogal triggerhappy is geworden in de loop der jaren. Probeer het inderdaad eens op een andere groep.
Kan jij dan wel uitleggen hoe een automaat "opeens" "triggerhappy" is geworden? :?

Ik probeer niet bewust foutieve informatie te verspreiden. Ik hoop dat je het wel wel met mij eens ben dat een automaat niet vanuit het niets afschakelt maar dat daar een oorzaak voor is. Een langdurig veelvuldig overbelaste verlengsnoer kan beschadigd zijn en zeker wel aanleiding zijn voor het afschakelen van de groep. Dat dat niet per se de oorzaak is, maar een volgfout van een gare pc voeding dat begrijp ik.

@tss68nl Volgens mij zijn deze 20.000 cycli gebaseerd op uitschakelen op de nominale stroom. Ik meen me te herrineren dat de magnetische afschakeling (waarschijnlijk 6kA) niet gemaakt is om dat trucje zo vaak te doen. Die 20.000x 16A thermisch afschakelen dat geloof ik wel. Misschien heb ik het wel helemaal fout.
Misschien dat anderen hier ook wat meer over weten.

"Ondersteund vermogen van een verdeeldoos heeft helemaal niets te maken met het afslaan van een groep. Ondersteund vermogen is alleen van belang voor warmteontwikkeling en dus brandveiligheid"

Hier ben ik het dus echt niet mee eens. Warmteontwikkelen kan leidingen tot slechte isolatiewaarden in de kabels of vlambogen en nog veel meer ongein wat zeker wel kan leiden tot het afschakelen van een groep.

Los van deze discusssie: @Barns

Weet je al wat meer over de oorzaak? is het probleem inmiddels opgelost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MadDog11
  • Laatst online: 02:52
tss68nl schreef op zondag 26 februari 2017 @ 12:01:
[...]

Een vraag over regelgeving
Anyway, ik kwam naar dit topic om een vraag te stellen :) Ik heb de startpost gelezen, en hoopte daar info te vinden over hoe het nu exact zit met regels in/om het huis en wat je nu wel en niet zelf mag doen. Maar óf ik lees gewoon niet goed, óf de info gaat voornamelijk over de NEN regelgeving qua wat er technisch wel en niet mag.

Er staat natuurlijk dat je moet zorgen voor vakbekwame kennis in de uitvoer, maar als ik dat letterlijk interpreteer, dan kan een particulier toch ook vakbekwame kennis hebben? Dus concreet (voor NL en BE kan nog verschillen volgens mij, maar heb het voornamelijk over NL...wij zijn het moeilijkst):
  • Volgens mij is het aansluiten van een groepenkast verplicht door een gecertificeerd persoon: dus iemand met zegelrecht, om de stroom aan te sluiten op de hoofdschakelaar van de te plaatsen groepenkast. Daarbij wordt ook gekeken of de groepenkast zelf vakbekwaam in elkaar is gezet. Als er een zooitje van is gemaakt, dan zal de groepenkast niet worden aangesloten?
  • Volgens mij is het ook zo, dat een particulier zelf de groepenkast mag bouwen, aanpassen naar gelieve, zolang er maar volgens de NEN1010 wordt gewerkt? Loop je als particulier daarmee een extra risico? Bijvoorbeeld: ben je na 1 aanpassingen niet meer verzekerd? Of ben je daardoor alleen je korting op je verzekering kwijt?
  • Zelfde voor de installatie achter de groepenkast? Als een particulier een extra stopcontact aanlegt. Is hij dan zijn verzekering kwijt mocht er iets gebeuren? Of is hij alleen zijn korting op verzekering kwijt?
  • En verandert de zaak als er na brand de brandhaard wordt gevonden en men kan zien dat er iets in de elektra verkeerd was aangesloten?
Het punt is: heel veel mensen maken aanpassingen aan hun elektra. Er zijn spookverhalen dat al die mensen niet verzekerd zijn omdat ze voor ieder klein dingetje een erkend professional hadden moeten inhuren. Maar de grap is... heel veel elektriciens zijn niet eens gecertificeerd/erkend, en zijn dus eigenlijk gewoon veredelde particulieren met een eenmanszaak. Dat zegt niets over hun kennis en kunde natuurlijk, ze kunnen allerlei opleidingen hebben gevolgd en certificaten hebben behaald.

Ik ben dus benieuwd hoe het nu zit. Niet wat mensen vinden dat slim is, maar wat nu echt de harde regels zijn, en de bijbehorende risico's die onlosmakelijk verbonden zijn.
Vroeger, zeg maar voor 1993 was de energieleverancier (Tegenwoordig netbeheerder) degene die er overging of iemand een verdeler/groepenkast mocht vervangen, wat er in de praktijk op neer kwam dat alleen installateurs dit mochten doen.

In 1993 is besloten dat bovenstaande geen taak van de energieleveranciers was en is dit geliberaliseerd.
In de praktijk komt het neer, dat als je een nieuwe aansluiting aanvraagt een ieder dit kan doen en een groepenkast kan plaatsen, vervolgens komt de netbeheerder en die sluit de voedingskabel aan, plaatst een meter en vertrekt. Er wordt nog wel gekeken of de verdeler voldoet aan de Netcode, maar verder dan dat wordt er niet meer gekeken naar de achterliggende elektrische installatie, dat is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. De eigenaar mag zelf bepalen wie hij de elektrische installatie laat aanleggen, dat kan een installatiebedrijf zijn, ZZPer of eventueel een handige Harry/buurman.

Volgens de norm NEN1010 dient er een opleverinspectie op de elektrische installatie uitgevoerd te worden, echter dit mag door dezelfde gebeuren, mits deze minimaal een aanwijzing Vakbekwaam Persoon volgens NEN3140 heeft. Deze aanwijzing VP krijg je als je minimaal een WEB2 opleiding hebt (LTS-E of VMBO-E) of verworven aantoonbare competentie. De meeste ZZPers hebben wel die opleiding maar geen aanwijzing oid.

De verzekering vraagt tevens of de elektrische installatie is aangelegd volgens NEN1010, echter navraag na gekeurd volgens NEN1010 gebeurd vrijwel niet.

Dus in de praktijk is een ieder zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van de elektrische installatie en mag er aan werken of aan laten werken en het liefst zo goedkoop en simpel mogelijk, want we zijn toch die zuinige Nederlanders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
MadDog11 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:32:
Volgens de norm NEN1010 dient er een opleverinspectie op de elektrische installatie uitgevoerd te worden, echter dit mag door dezelfde gebeuren, mits deze minimaal een aanwijzing Vakbekwaam Persoon volgens NEN3140 heeft. Deze aanwijzing VP krijg je als je minimaal een WEB2 opleiding hebt (LTS-E of VMBO-E) of verworven aantoonbare competentie. De meeste ZZPers hebben wel die opleiding maar geen aanwijzing oid.

De verzekering vraagt tevens of de elektrische installatie is aangelegd volgens NEN1010, echter navraag na gekeurd volgens NEN1010 gebeurd vrijwel niet.

Dus in de praktijk is een ieder zelf verantwoordelijk voor de veiligheid van de elektrische installatie en mag er aan werken of aan laten werken en het liefst zo goedkoop en simpel mogelijk, want we zijn toch die zuinige Nederlanders.
Nuttige informatie, thanks :)

Aanvullend ben ik dan benieuwd hoe dat het verloopt met "Handige Harry" in jouw voorbeeld. Harry is doorgaans het goedkoopst, en is zo handig dat hij echt wel snapt waar hij mee bezig is.
Hij is doorgaans echter geen VP volgens NEN3140, aangezien hij Havo/Vwo heeft genoten, en een Hbo of Wo opleiding en voornamelijk familie en kennissen helpt. Handige Harry kan ook de eigenaar zelf zijn natuurlijk. Zo moeilijk is elektra niet, en het web staat vol nuttige informatie.

Dan is je installatie dus niet gekeurd? Wat doet de verzekering dan? Geen korting? Of is de hele verzekering ongeldig bij brand door E-installatie?

Laten keuren door een extern bedrijf is namelijk voor handige harry de huiseigenaar net zo duur als uitbesteden. De prijzen die worden gevraagd voor keuring van een niet door het installatiebureau zelf aangebrachte installatie zijn om te beginnen al hoog, maar ook worden er veel zaken 'afgekeurd' omwille van het genereren van herstelwerkzaamheden of een herkeuring.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
tss68nl schreef op maandag 27 februari 2017 @ 11:46:
[...]

Nuttige informatie, thanks :)

Aanvullend ben ik dan benieuwd hoe dat het verloopt met "Handige Harry" in jouw voorbeeld. Harry is doorgaans het goedkoopst, en is zo handig dat hij echt wel snapt waar hij mee bezig is.
Hij is doorgaans echter geen VP volgens NEN3140, aangezien hij Havo/Vwo heeft genoten, en een Hbo of Wo opleiding en voornamelijk familie en kennissen helpt. Handige Harry kan ook de eigenaar zelf zijn natuurlijk. Zo moeilijk is elektra niet, en het web staat vol nuttige informatie.

Dan is je installatie dus niet gekeurd? Wat doet de verzekering dan? Geen korting? Of is de hele verzekering ongeldig bij brand door E-installatie?

Laten keuren door een extern bedrijf is namelijk voor handige harry de huiseigenaar net zo duur als uitbesteden. De prijzen die worden gevraagd voor keuring van een niet door het installatiebureau zelf aangebrachte installatie zijn om te beginnen al hoog, maar ook worden er veel zaken 'afgekeurd' omwille van het genereren van herstelwerkzaamheden of een herkeuring.
De praktijk is op dit moment dat de installatie niet gekeurd wordt en dat men er nog mee wegkomt, echter wanneer de verzekeringsmaatschappij duidelijke aanwijzingen heeft dat de brand veroorzaakt is door ondeskundig handelen, bij de aanleg, verbouwing of aanpassingen, kan de verzekeringsmaatschappij overgaan tot het niet uitbetalen of maar een deel van het schadebedrag. Dus het blijft een gok in dat opzicht.

Mochten verzekeringsmaatschappijen dit op Amerikaanse wijze gaan doen, zal elke woning gekeurd moeten worden en zal er veel aangepast moeten worden.

En inderdaad dan mag de huiseigenaar of handige Harry diep in de buidel tasten.

Dit is bij bedrijven al een tijd gaande en sinds 10 jaar ook bij het MKB (Veredelde huisinstallatie) waar door de verzekeringsmaatschappijen tegenwoordig ondeugdelijke elektrische installaties ongeveer 20 % van de schadeoorzaken betreft en in een aantal bedrijfstakken zoals agrarische bedrijven en horeca zelfs tot 50 % betreft.

Dus tegenwoordig hanteren vrijwel alle verzekeringsmaatschappijen de regel om bij nieuwe verzekeringen om eerst een inspectie te laten uitvoeren voordat de zaak in verzekering wordt genomen. Deze manier is ook gaande voor prolongaties van verzekeringen. Het is dus een kwestie van tijd voordat woningen ook onder dit regime gaan vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
MadDog11 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:01:
De praktijk is op dit moment dat de installatie niet gekeurd wordt en dat men er nog mee wegkomt, echter wanneer de verzekeringsmaatschappij duidelijke aanwijzingen heeft dat de brand veroorzaakt is door ondeskundig handelen, bij de aanleg, verbouwing of aanpassingen, kan de verzekeringsmaatschappij overgaan tot het niet uitbetalen of maar een deel van het schadebedrag. Dus het blijft een gok in dat opzicht.
Tjah, eigenlijk is het niet eens heel erg verkeerd om óf wel óf niet iemand als verzekerd te accepteren, door middel van een keuring. Wat we nu hebben is nog erger: de verzekering mag achteraf bepalen of je verzekerd was of niet. Goed voor de inkomsten, want je hebt het bedrag reeds maandelijks betaald, en achteraf bleek het voor niets te zijn.

Het afkeuren op een ondeugdelijke installatie is erg makkelijk achteraf lijkt mij. Als de installatie brand heeft veroorzaakt was hij dus ondeugdelijk. Vervolgens kijkt men wie de installatie of het gedeelte daarvan heeft aangelegd. Geen papieren? Dan is het toch al besloten?

Het invoeren van een verplichte keuring voordat je wordt opgenomen in de verzekering zou een goed iets kunnen zijn. In zoverre, dat je dan als particulier en verzekeraar uitspreekt vertrouwen te hebben in de installatie. Echter als de verzekeraar achteraf alsnog de boel mag afkeuren bij een calamiteit, dan heeft het geen enkele meerwaarde en kost het alleen maar geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
tss68nl schreef op maandag 27 februari 2017 @ 12:39:
[...]

Het invoeren van een verplichte keuring voordat je wordt opgenomen in de verzekering zou een goed iets kunnen zijn. In zoverre, dat je dan als particulier en verzekeraar uitspreekt vertrouwen te hebben in de installatie. Echter als de verzekeraar achteraf alsnog de boel mag afkeuren bij een calamiteit, dan heeft het geen enkele meerwaarde en kost het alleen maar geld.
Mijn ervaring leert mij, als Inspecteur NEN3140, Installatie Verantwoordelijke bij een aantal bedrijven en docent NEN3140 VOP, VP, WV en IV trainingen en opzetten NEN3140 beheer, dat in veel bedrijven verbeteringen nodig zijn doordat mensen, al dan niet met kennis van zaken, foutieve keuzes maken op het gebied van veilige en brandveilige elektrische installaties, dat dit zeker niet anders bij particulieren plaats zal vinden. Misschien wordt er bij particulieren nog wel een tandje meer aangekl&*t, dus zelf ben ik er alleen maar voorstander van een verplichte inspectie van de elektrische installatie.

[ Voor 2% gewijzigd door MadDog11 op 27-02-2017 13:35 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
MadDog11 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:34:
Mijn ervaring leert mij, als Inspecteur NEN3140, Installatie Verantwoordelijke bij een aantal bedrijven en docent NEN3140 VOP, VP, WV en IV trainingen en opzetten NEN3140 beheer, dat in veel bedrijven verbeteringen nodig zijn doordat mensen, al dan niet met kennis van zaken, foutieve keuzes maken op het gebied van veilige en brandveilige elektrische installaties, dat dit zeker niet anders bij particulieren plaats zal vinden. Misschien wordt er bij particulieren nog wel een tandje meer aangekl&*t, dus zelf ben ik er alleen maar voorstander van een verplichte inspectie van de elektrische installatie.
Ik denk dat veel particulieren echt geen verstand hebben van elektra, maar noodgedwongen wel een hoop zelf doen. Wat je soms tegen komt is schrikbarend. En dat is ook het probleem voor verzekeraars: in een pool van particuliere prutsers... hoe ga je bepalen wie er wel goed werk levert?

Aan de andere kant maken elektrotechnische bedrijven er ook een zooitje van. Ik heb mijn groepenkast online voorbedraad besteld. Daar waren de 6mm2 en 4mm2 aders op 30mm gestript, en zonder adereindhuls (en dus ook geen isolatie) zo met 2 of 3 tegelijk in een schroefklem op de hoofdschakelaar en aardlekschakelaars/groepen afgemonteerd. Die staken dus rustig 10mm onbeschermd uit de schroefterminal. Trok ik de fase en de nul kruislings over elkaar, dan kon het koper elkaar aanraken. Ik heb me bedacht dat ik van z'n leven niet m'n hand ooit in een dergelijke kast zou durven steken, en heb de hele boel fatsoenlijk herbedraad voor plaatsing.

Met dat verschil: mocht er ooit brand ontstaan in de groepenkast... voordat ik er aan had gezeten was hij voor de verzekering gedekt. Daarna niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
tss68nl schreef op maandag 27 februari 2017 @ 13:57:
[...]
Ik denk dat veel particulieren echt geen verstand hebben van elektra, maar noodgedwongen wel een hoop zelf doen. Wat je soms tegen komt is schrikbarend. En dat is ook het probleem voor verzekeraars: in een pool van particuliere prutsers... hoe ga je bepalen wie er wel goed werk levert?
Er is in mijn ogen ook veel ruimte voor educatie. Ik vind dat doe het zelf winkels daar een rol in moeten spelen.

Kort gezegd: Wanneer een klant voor een kroonsteen binnenkomt wil je waarschijnlijk dat hij iets anders gebruikt. Winkeliers moeten daar verantwoordelijk voor zijn ipv dat ze een prikkel hebben om overpriced doosjes huismerk kroonstenen te verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
ANdrode schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:19:
Er is in mijn ogen ook veel ruimte voor educatie. Ik vind dat doe het zelf winkels daar een rol in moeten spelen.

Kort gezegd: Wanneer een klant voor een kroonsteen binnenkomt wil je waarschijnlijk dat hij iets anders gebruikt. Winkeliers moeten daar verantwoordelijk voor zijn ipv dat ze een prikkel hebben om overpriced doosjes huismerk kroonstenen te verkopen.
Ja lastig. Wanneer een klant voor een kroonsteen binnen komt dan wil je hem waarschijnlijk vertellen dat hij beter iemand met kennis van zaken kan inhuren. Want dan zal hij er verder ook wel niet veel kaas van hebben gegeten. (Of hij is lampen fabrikant....je weet het niet :) )

Het zou natuurlijk ideaal zijn als iedere retailer vakinhoudelijke kennis heeft, maar dat is bij de houtafdeling ook niet zo? Als je een zaagtafel koopt, dan krijg je er ook geen 3 weekse cursus bij hoe zo'n ding veilig te gebruiken, maar dat heb je wel nodig. Ik denk dat je weinig retailers over houdt als ze kennis moeten hebben van alle takken van sport.

[ Voor 5% gewijzigd door tss68nl op 27-02-2017 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
tss68nl schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:49:
[...]
Het zou natuurlijk ideaal zijn als iedere retailer vakinhoudelijke kennis heeft, maar dat is bij de houtafdeling ook niet zo? Als je een zaagtafel koopt, dan krijg je er ook geen 3 weekse cursus bij hoe zo'n ding veilig te gebruiken, maar dat heb je wel nodig. Ik denk dat je weinig retailers over houdt als ze kennis moeten hebben van alle takken van sport.
Je kan alleen geen cirkelzaag kopen zonder beschermkap. Essentiële veiligheidsvoorzieningen die voorkomen dat je een product verkeerd gebruikt worden verplicht.

Waarschijnlijk verbeteren de keuzes van klanten al wanneer bij de wandcontactdozen alleen lasklemmen liggen & je voor de kroonstenen naar een andere afdeling moet.

En wbt omzet ook goed. "Oh daar moet ik een adereindhulstang voor hebben. Die van sensys is goedkoop ik neem die"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvtk
De centraaldoos blijft zeker bereikbaar, dat geeft mij de optie om de spotjes later nog in zones in te delen (mochten we kamers maken op de zolder).

De spotjes zijn nog niet binnen, maar goede tip d:)b
Xander schreef op donderdag 23 februari 2017 @ 23:18:
[...]

Die centraaldoos blijft ook wel bereikbaar neem ik aan?

Heb je de armaturen of fittingen al? Soms zit hier al een mooi "doosje" om de aansluiting te maken aan, zoals hier:
[afbeelding]

[afbeelding]

In dat geval heb je die mini lasdoosjes niet nodig. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
[...]

...

Met dat verschil: mocht er ooit brand ontstaan in de groepenkast... voordat ik er aan had gezeten was hij voor de verzekering gedekt. Daarna niet meer 8)7
De risico's van prutswerk zou je tot op zekere hoogte kunnen ondervangen door periodieke inspecties. Volgens mij hebben sommige verzekeraars daar al ervaring mee met de zogenaamde 'VIER inspecties'.

Zelf moet ik nog wel eens particuliere schades opnemen welke indirect door de verzekeraar vergoedt worden. Maar hierbij valt me wel op is dat er nog geen enkele keer is gevraagd of er sprake is van ondeugdelijk werk of materieel. Dus misschien zit er in de polis wel een punt over kwaliteit van de installatie waar ze nog niet veel mee doen.

Onlangs zag ik ook ergens voorbij komen dat een momentschroevendraaier voor schroefverbindingen in een meterkast verplicht zou gaan worden. Heb ik dit gemist door nieuwe normen en voorschriften of is dit een slimme manier van upselling?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24

ripexx

bibs

Ik heb ook een vraagje over een kookgroep, ik wil een siemens ex877lvc1e aansluiten, die een aansluitwaarde heeft van 7,4kW en volgende de specs een aansluiting heeft van 240V. Ik ga er nu vanuit dat dit via een kookgroep met 2 fases wordt aangesloten 2x blauw/bruin en aarde door 19mm pijp. Aansluiten op een kookgroep (dubbel 16A gekoppelde groep)

Zover heb ik het nog, alleen nu komt het, ik heb een drie fase aansluiting, moet ik nu toch alles aansluiten op 1 fase? Of mag ik bijvoorbeeld fase 1 en 2 gebruiken? Immers heb ik dan een betere spreiding over de fases? De nul deel je in beide gevallen. Moet het toestel hier tegen kunnen, want dan heb je tussen fase 1 en 2 een spanning van 400V, als het toestel daar niet tegen kan, dan heb ik wel een issue, want als het allemaal op dezelfde fase zit is er geen potentiaal verschil. Kan bij Siemens ook niets vinden. (http://www.siemens-home.b...7LVC1E#/tab=cms-tabitem-0)

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
[...]

Aan de andere kant maken elektrotechnische bedrijven er ook een zooitje van. Ik heb mijn groepenkast online voorbedraad besteld. Daar waren de 6mm2 en 4mm2 aders op 30mm gestript, en zonder adereindhuls (en dus ook geen isolatie) zo met 2 of 3 tegelijk in een schroefklem op de hoofdschakelaar en aardlekschakelaars/groepen afgemonteerd. Die staken dus rustig 10mm onbeschermd uit de schroefterminal. Trok ik de fase en de nul kruislings over elkaar, dan kon het koper elkaar aanraken. Ik heb me bedacht dat ik van z'n leven niet m'n hand ooit in een dergelijke kast zou durven steken, en heb de hele boel fatsoenlijk herbedraad voor plaatsing.
Ik ben wel eens bij zo'n online leverancier geweest en die vertelde mij dat hij zelf verdelers samenstelde, echter hij was niet gehinderd door kennis van zaken toen ik wat verder op de materie inging. Bij een kant en klaar aangeleverde verdeler hoefde hij niets te doen, die zou ik wel daar bestellen, een speciale verdeler zou ik eerder bij een kastenbouwer bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
markje1 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:13:
[...]

De risico's van prutswerk zou je tot op zekere hoogte kunnen ondervangen door periodieke inspecties. Volgens mij hebben sommige verzekeraars daar al ervaring mee met de zogenaamde 'VIER inspecties'.

Onlangs zag ik ook ergens voorbij komen dat een momentschroevendraaier voor schroefverbindingen in een meterkast verplicht zou gaan worden. Heb ik dit gemist door nieuwe normen en voorschriften of is dit een slimme manier van upselling?
Alle verzekeraars werken samen bij de zgn "Vier" methodiek en gaan deze promoten.

Alle verbindingen moeten al jaren op moment worden gemonteerd, echter werden kleinere verbindingen nog niet altijd gedaan, nadat onderzoek heeft uitgewezen dat juist kleinere verbindingen een groter risico vormen hebben de meeste fabrikanten hun instructies aangepast en momentschroevendraaiers verplicht gesteld als je onder hun label verdelers wil samenstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Nu online

Onbekend

...

markje1 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:13:
[...]

Is het meeste "prutswerk" waardoor brand is ontstaan in de meterkast gedaan?
Tegenwoordig hebben stopcontacten (en lasklemmen) alleen maar klemcontacten en geen schroefcontacten. Al het stroom moet door dat ene stukje heen waarbij de draad het klemmetje raakt. Als zo'n stopcontact in de keuken is geplaatst waar rustig een waterkoker en koffiezetapparaat op staan aangesloten, kan ik het mij goed voorstellen dat dat warm wordt en een potentiële oorzaak is van brand. Het is volgens mij meer de slechte kwaliteit die in de winkels te koop is dan het onvermogen van een amateur-installateur.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
ripexx schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:31:
Ik heb ook een vraagje over een kookgroep, ik wil een siemens ex877lvc1e aansluiten, die een aansluitwaarde heeft van 7,4kW en volgende de specs een aansluiting heeft van 240V. Ik ga er nu vanuit dat dit via een kookgroep met 2 fases wordt aangesloten 2x blauw/bruin en aarde door 19mm pijp. Aansluiten op een kookgroep (dubbel 16A gekoppelde groep)

Zover heb ik het nog, alleen nu komt het, ik heb een drie fase aansluiting, moet ik nu toch alles aansluiten op 1 fase? Of mag ik bijvoorbeeld fase 1 en 2 gebruiken? Immers heb ik dan een betere spreiding over de fases? De nul deel je in beide gevallen. Moet het toestel hier tegen kunnen, want dan heb je tussen fase 1 en 2 een spanning van 400V, als het toestel daar niet tegen kan, dan heb ik wel een issue, want als het allemaal op dezelfde fase zit is er geen potentiaal verschil. Kan bij Siemens ook niets vinden. (http://www.siemens-home.b...7LVC1E#/tab=cms-tabitem-0)
Een kookgroep via één buis en afgemonteerd op een perilex heeft doorgaans zwart/grijs/bruin/blauw. (afgemonteerd met kabel). Welk kleurenschema hangt af van wie je spreekt volgens mij. Bruin/blauw en Zwart/Grijs als aanvoer/retour, maar ook Zwart/bruin en Grijs/blauw komt voor.

Aanvulling: @Xander merkt terecht op dat dat laatste kleurschema niet is toegestaan. Het is dus bruin/blauw, zwart/grijs. Met kabel. Als je losse VD draad gebruikt is het twee keer bruin, twee keer blauw. Voor de duidelijkheid :)

Een normale 2 fasen dubbele fornuisgroep gaat altijd achter dezelfde aardlek, en dus ook dezelfde fase.

Het lijkt vreemd om een toestel met een kookgroep perilex (dus wel dezelfde fase, maar twee groepen) achter één fase te hangen die max 25A levert, maar hier heb ik er geen enkel probleem mee. Ik heb twee aparte dominos van ieder 3600W achter een normale fornuisgroep op een 25A fase. Nog nooit problemen gehad. De apparaten verbruiken namelijk nooit dat maximale vermogen. Zelfs niet op de boost/power stand.

Gezien het feit dat ze de spanning als 220-240 opgeven, zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een normale kookgroep betreffen op 1 fase, en twee gekoppelde groepen.

Bel Siemens morgen en vraag de technische dienst om het te bevestigen? :)

[ Voor 7% gewijzigd door tss68nl op 28-02-2017 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
Onbekend schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:58:
[...]

Is het meeste "prutswerk" waardoor brand is ontstaan in de meterkast gedaan?
Tegenwoordig hebben stopcontacten (en lasklemmen) alleen maar klemcontacten en geen schroefcontacten. Al het stroom moet door dat ene stukje heen waarbij de draad het klemmetje raakt. Als zo'n stopcontact in de keuken is geplaatst waar rustig een waterkoker en koffiezetapparaat op staan aangesloten, kan ik het mij goed voorstellen dat dat warm wordt en een potentiële oorzaak is van brand. Het is volgens mij meer de slechte kwaliteit die in de winkels te koop is dan het onvermogen van een amateur-installateur.
Veel amateurklussers zijn zo verstandig om als je het niet vertrouwen zelf niets in de meterkast te veranderen. Een ''kennis'' die er verstand van heeft lijkt dan vaak een goed idee en levert soms goed werk, veelal ook niet. Over hoevaak het voorkomt kan ik niet zoveel zeggen, daarvoor kom ik te weinig bij particuliere klanten.

Stekkers aan een ymvk kabel monteren of een stekkerdoosmaken met tweelingsnoer zijn zaken die je nog wel vaak ziet. De prijs/kwaliteitsverhouding in winkels is vaak slecht, inferieur spul wordt voor een behoorlijke prijs verkocht en goed materieel voor een te hoge. Dit gecombineerd met een slechte kennis van verwerken van het materieel is vaak een bron van problemen.

Stopcontacten met veerklemmen zijn uitvoerig getest en veilig bevonden, zijn tegenwoordig ook de norm. Ook hier is de verwerking waar het vaak fout gaat. Te kort of te lang aanstrippen of de verkeerde schroevendraaier gebruiken bij het vastzetten waardoor je niet goed kan beoordelen of de verbinding goed aangedraaid is.

Informatie is er genoeg op internet, net als mensen die je het (bijna) allemaal willen uitleggen. Maar als je geen zin hebt om je er in te verdiepen voordat je begint dan vind ik dat je niet de verzekering moet bellen als je prutswerkje in rook opgaat.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
MadDog11 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:42:
Ik ben wel eens bij zo'n online leverancier geweest en die vertelde mij dat hij zelf verdelers samenstelde, echter hij was niet gehinderd door kennis van zaken toen ik wat verder op de materie inging. Bij een kant en klaar aangeleverde verdeler hoefde hij niets te doen, die zou ik wel daar bestellen, een speciale verdeler zou ik eerder bij een kastenbouwer bestellen.
Ik zou het niet zo snel bij een kastenbouwer bestellen. Via de technische unie kan ik prima kasten op maat laten maken bij een kastenbouwer, op specificatie geleverd. Maar de prijs is exorbitant hoog.

In mijn geval kostte de Hager 12 groeps basis €370 incl BTW. Via TU met meer dan 60% korting alsnog €530 incl BTW inkoop (incl btw voor de vergelijking). En dan moest het aanpassen nog beginnen. De offerte van de kastenbouwer was €700+, en particulier kostte het €450.

Ik snap dat kwaliteit geld kost, maar je kan van particulieren die eenmaal een kast bestellen, niet verwachten dat zij vooraf weten dat ze die €250 extra moeten uitgeven. Daarnaast is het gewoon raar dat een bedrijf zich profileert als kastenbouwer online, om vervolgens dergelijk prutswerk op te sturen. Menig particulier zal denken "het zal wel goed zijn", en het ding ongezien tegen de muur jassen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tss68nl schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:14:
[...]

Een kookgroep via één buis en afgemonteerd op een perilex heeft doorgaans zwart/grijs/bruin/blauw. Anders kan je de fasen en retour niet uit elkaar houden. Welk kleurenschema hangt af van wie je spreekt volgens mij. Bruin/blauw en Zwart/Grijs als aanvoer/retour, maar ook Zwart/bruin en Grijs/blauw.
Een kookgroep met draad in buis heeft doorgaans 2x bruin, 2x blauw, 1x geel/groen. NEN1010 zegt ook heel duidelijk:
514.3.1.1 Nul- of middenleiding
Nul- of middenleidingen moeten over de gehele lengte worden aangeduid met de kleur blauw.
Dit wordt alleen lastig wanneer je geen draad in buis gebruikt voor de fornuisgroep, maar kabel. Een 5x2,5 kun je immers niet zomaar bestellen met 2x blauw erin. Daar heeft de NPR5310-514 het een en ander over te vertellen:
Toepassing van een grijze installatiedraad of ader
De grijs gekleurde installatiedraad of ader mag niet worden toegepast als nulleiding of als
beschermingsleiding. Uitzonderingen op deze regel zijn, onder bepaalde voorwaarden,
— eenaderige kabels (zie 514.3.5 van NEN 1010:2015);
— hulpstroomleidingen (zie 514.3.4 van NEN 1010:2015);
— de aansluiting van een fornuisgroep gevoed uit een eenfasevoeding met een vijfaderige kabel.
In dit laatste geval is het toegelaten de grijze ader in een vijfaderige kabel toe te passen als nulleiding van
een groep, op voorwaarde dat deze aan de uiteinden van een blauwe krimpkous of adertule wordt voorzien.
Een vijfaderige kabel met twee blauwe aders is namelijk niet opgenomen in HD 308 S2.
Die instructie lijkt me ook helder. Bruin en zwart als L, Blauw en Grijs als N. ;)
markje1 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:20:
[...]

Stopcontacten met veerklemmen zijn uitvoerig getest en veilig bevonden, zijn tegenwoordig ook de norm. Ook hier is de verwerking waar het vaak fout gaat. Te kort of te lang aanstrippen of de verkeerde schroevendraaier gebruiken bij het vastzetten waardoor je niet goed kan beoordelen of de verbinding goed aangedraaid is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wnvs4sCZnPhtXrABb86nP8sv/full.jpg
-O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
markje1 schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:20:
Het strippen is waar het nog veelal fout gaat. Ik denk dat weinig particulieren een op lengte instelbare striptang hebben. En ieder draadeinde zorgvuldig meten/markeren wordt ook niet gedaan. Vaak wordt er maar een beetje gegokt. Probeer dat maar eens uit en zie hoe schrikbarend vaak je er ver naast zit. Een te kort gestripte draad is funest bij een veerklem.

@Onbekend:Overigens het verhaal dat alle stroom via 1 contactpunt op het veertje moet is wat gechargeerd : de klem is intern aan de andere zijde zo vormgegeven dat de draad over langere lengte contact heeft met een geleider. Kijk maar eens bij Wago, die hebben daar mooie uitleg en plaatwerk over.
Informatie is er genoeg op internet, net als mensen die je het (bijna) allemaal willen uitleggen. Maar als je geen zin hebt om je er in te verdiepen voordat je begint dan vind ik dat je niet de verzekering moet bellen als je prutswerkje in rook opgaat.
Yep, de vraag is alleen, als je er nu wel in hebt verdiept? En alles naar eer en geweten hebt aangelegd, mag je dan wel bij de verzekering aankloppen? En wanneer wordt dat geaccepteerd :) Het is een beetje een grijs gebied. Er lijken geen harde regels of richtlijnen voor, waardoor je dus als particulier flinke issues op je dak zou kunnen krijgen. Een door brand verwoestte woning waar nog 4 ton resthypotheek op zat, is niet iets wat jan modaal even uit zijn zak klopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peetz0r
tss68nl schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 00:06:
[...]
Het strippen is waar het nog veelal fout gaat. Ik denk dat weinig particulieren een op lengte instelbare striptang hebben.
[...]
Grappig, want zelfs bouwmarkten zoals de gamma hebben gewoon betaalbare instelbare striptangen *O*

Het zou jammer zijn als je huis affikt omdat je in plaats daarvan deze gekocht hebt. Gefeliciteerd dat je een tientje bespaart hebt -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@XanderBedankt voor je info over de kleuren bij perilex.

We wisten zelf niet wat wel en niet mag.

[ Voor 27% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 28-02-2017 06:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ripexx
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:24

ripexx

bibs

tss68nl schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:14:
[...]

Het lijkt vreemd om een toestel met een kookgroep perilex (dus wel dezelfde fase, maar twee groepen) achter één fase te hangen die max 25A levert, maar hier heb ik er geen enkel probleem mee. Ik heb twee aparte dominos van ieder 3600W achter een normale fornuisgroep op een 25A fase. Nog nooit problemen gehad. De apparaten verbruiken namelijk nooit dat maximale vermogen. Zelfs niet op de boost/power stand.
Dat vond ik ook raar, maar blijkbaar geen issue
Gezien het feit dat ze de spanning als 220-240 opgeven, zal het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een normale kookgroep betreffen op 1 fase, en twee gekoppelde groepen.

Bel Siemens morgen en vraag de technische dienst om het te bevestigen? :)
Dat ga ik zeker nog doen!
Xander schreef op maandag 27 februari 2017 @ 23:59:
[...]

Een kookgroep met draad in buis heeft doorgaans 2x bruin, 2x blauw, 1x geel/groen. NEN1010 zegt ook heel duidelijk:

[...]

Dit wordt alleen lastig wanneer je geen draad in buis gebruikt voor de fornuisgroep, maar kabel. Een 5x2,5 kun je immers niet zomaar bestellen met 2x blauw erin. Daar heeft de NPR5310-514 het een en ander over te vertellen:
[...]
Die instructie lijkt me ook helder. Bruin en zwart als L, Blauw en Grijs als N. ;)
[...]
Dank voor de toelichting op de kabel.

buit is binnen sukkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-10 13:38

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Peetz0r schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 00:58:
[...]

Grappig, want zelfs bouwmarkten zoals de gamma hebben gewoon betaalbare instelbare striptangen *O*

Het zou jammer zijn als je huis affikt omdat je in plaats daarvan deze gekocht hebt. Gefeliciteerd dat je een tientje bespaart hebt -O-
En toch is zo'n simpele soms erg fijn om te hebben. Maar ik ben met je eens dat een instelbare je de kop niet kost en een stuk meer foolproof is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

[...]

Dat zal wel eerder aan de persoon dan aan de tang liggen lijkt me? Vroeger was er niks anders en die huizen van toen branden toch ook niet af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
Wat mij wel opvalt dat veel elektramonteurs ook niet altijd secuur werken, dit kom ik in de praktijk tijdens keuringen tegen, dit terwijl tegenwoordig er duidelijk op gewezen wordt dat verbindingen belangrijk zijn.
Maar dat men over het algemeen te makkelijk denkt over elektra aanleg, ook hier in dit topic.
Goed gereedschap, secuur werken en de juiste methode om bijvoorbeeld draad te strippen valt niet altijd van internet te leren. Op zich geeft men liever te veel geld uit aan bijvoorbeeld een nieuwe PC, maar bezuinigd men op een nieuwe verdeler of goed schakelmateriaal, terwijl als je daar wat tijd insteekt je er 25 jaar gebruikt van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Ligone schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 10:10:
Dat zal wel eerder aan de persoon dan aan de tang liggen lijkt me? Vroeger was er niks anders en die huizen van toen branden toch ook niet af?
Heb je niet helemaal meegelezen? :) Het gaat er om of insteekklemmen wel of niet veilig zijn. En die veiligheid hangt zeer sterk af van de striplengte, welke je met een oude tang niet nauwkeurig genoeg kan bepalen.

Vroeger had je alleen schroefterminals. En die geven perfecte feedback als je te kort hebt gestript: de draad schiet er al uit onder de druk van het vastdraaien van de schroef.

Ik denk dus dat het eerder aan de tang ligt, dan aan de persoon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-09 15:52
tss68nl schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:17:
[...]

Heb je niet helemaal meegelezen? :) Het gaat er om of insteekklemmen wel of niet veilig zijn. En die veiligheid hangt zeer sterk af van de striplengte, welke je met een oude tang niet nauwkeurig genoeg kan bepalen.

Vroeger had je alleen schroefterminals. En die geven perfecte feedback als je te kort hebt gestript: de draad schiet er al uit onder de druk van het vastdraaien van de schroef.

Dus als ik de discussie gevolgd heb dan kan ik dus beter deze meenemen dan een standaard striptang.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

tss68nl schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:17:
[...]

Sorry maar als je zo'n tang "echt" nodig hebt om veilig een insteekklem te gebruiken dan ligt het echt wel aan de persoon. Zo'n insteekklem heeft het echt niet nodig om de "perfecte" lengte te hebben. Je draad moet in de klem vastzitten en de isolatie moet tot in of tegen de klem zitten. Het is niet dat het contactpunt achteraan zit hé! ;)

Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/d5/Wago_innen.jpg/800px-Wago_innen.jpg
Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQfJEZ1v6eQ4uX42Sas5wUrb_6Oy2jsDXfgUdZ86EQRc7Txecz5

[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 28-02-2017 19:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

En heb je enig idee hoeveel elektromonteurs in de woningbouw met een instelbare striptang rondlopen?

Ik verwacht dat jij en ik (ik heb ook geen cijfers :+) er van schrikken hoe weinig dit er daadwerkelijk zijn. Hell, je mag blij zijn als ze een striptang zoals je tweede voorbeeld gebruiken. Een kniptang of vlechttang werkt toch ook? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Inderdaad, toen die tangen opkwamen vroeger dachten we allemaal: "waaauw" en na 3 dagen lag dat ding ergens onderaan de gereedschapskist.

Alleen kastenbouwers voor industriële toepassingen zie ik het wel gebruiken... (die moeten dan ook 100den draadjes per kast afstrippen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04
ripexx schreef op maandag 27 februari 2017 @ 22:31:

Normaal gesproken kan je kookplaten zowel als 1-fasig als 3-fasig aansluiten. Alle bedrading is naar buiten gebracht, zodat je het kan aansluiten zoals je wilt.
Heb mijn kookplaat op een 3-fasig aangesloten perilex steker aangesloten. Wou het eerst met een
CEE-steker doen, maar die paste net niet. Perilex is officieel zelfs gemaakt voor 3-fase, later in Nederland veel ingezet als kookgroep met 2 keer enkelfase.
Echt verschil tussen enkel of 3-fasig is er praktisch niet. Wel kan het één of het ander beter uitpakken met de belasting van je hoofdzekeringen.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Ligone schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 19:48:
Sorry maar als je zo'n tang "echt" nodig hebt om veilig een insteekklem te gebruiken dan ligt het echt wel aan de persoon. Zo'n insteekklem heeft het echt niet nodig om de "perfecte" lengte te hebben. Je draad moet in de klem vastzitten en de isolatie moet tot in of tegen de klem zitten. Het is niet dat het contactpunt achteraan zit hé! ;)
Nee, we hebben het over insteekklemmen op stopcontacten, tegenwoordig wijd verspreid. Strip je draad 10mm, en bij het insteken lijkt hij vast te zitten, maar later spuugt hij hem zo weer uit.

Daarbij is het zo, dat insteekklemmen de draad langzaam loslaten onder torsie. Dus een draad die door te kort strippen vast lijkt te zitten, kan gemakkelijk loskomen tijdens het vouwen en plaatsen in de inbouwdoos.

Het punt is dat zonder een bepaalde nauwkeurigheid een insteekklem niet zo veilig meer is. En zonder instelbaar gereedschap kunnen de meeste mensen de afstand niet goed genoeg inschatten. Met name particulieren niet, waar we het immers over hebben.

Ik denk dat een ouderwetse striptang dan vragen om problemen is, en dat een instelbare striptang de kwaliteit en uiteindelijke veiligheid van het werk zeer veel kan verbeteren. Goed materiaal is het halve werk...

Maar we vinden het allemaal heel knap als je het zonder kan hoor. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
FireWood schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 22:23:
Normaal gesproken kan je kookplaten zowel als 1-fasig als 3-fasig aansluiten. Alle bedrading is naar buiten gebracht, zodat je het kan aansluiten zoals je wilt.
Heb mijn kookplaat op een 3-fasig aangesloten perilex steker aangesloten. Wou het eerst met een
CEE-steker doen, maar die paste net niet. Perilex is officieel zelfs gemaakt voor 3-fase, later in Nederland veel ingezet als kookgroep met 2 keer enkelfase.
Echt verschil tussen enkel of 3-fasig is er praktisch niet. Wel kan het één of het ander beter uitpakken met de belasting van je hoofdzekeringen.
Is het niet zo dat als je een toestel hebt wat je 1 en 3 fasig kan aansluiten, dat het apparaat maar 2 fasen gebruikt? Immers, op 1 fase, gebruikt hij twee groepen met ieder een aparte nul leiding.

Ik heb het idee dat met 3 fasig, één fase niet gebruikt wordt, en er dus over de nul een stroom van....20A zo uit m'n hoofd gaat lopen? Dat zou natuurlijk dan wel makkelijk binnen de 3x25A blijven waarmee je het toestel maximaal kan belasten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:04
tss68nl schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:20:
[...]

Is het niet zo dat als je een toestel hebt wat je 1 en 3 fasig kan aansluiten, dat het apparaat maar 2 fasen gebruikt? Immers, op 1 fase, gebruikt hij twee groepen met ieder een aparte nul leiding.

Ik heb het idee dat met 3 fasig, één fase niet gebruikt wordt, en er dus over de nul een stroom van....20A zo uit m'n hoofd gaat lopen? Dat zou natuurlijk dan wel makkelijk binnen de 3x25A blijven waarmee je het toestel maximaal kan belasten.
Eén fase wordt inderdaad niet gebruikt, maar als de twee gebruikte fases 16A gebruiken zal er ook 16A door de nulleider heen gaan. Heeft met ster te maken en vectoren. Bij 3 fase systeem heb je dus maximaal 3 belaste aders. 2 fase draden en één nul.

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

tss68nl schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:15:
[...]

Nee, we hebben het over insteekklemmen op stopcontacten, tegenwoordig wijd verspreid. Strip je draad 10mm, en bij het insteken lijkt hij vast te zitten, maar later spuugt hij hem zo weer uit.

Daarbij is het zo, dat insteekklemmen de draad langzaam loslaten onder torsie. Dus een draad die door te kort strippen vast lijkt te zitten, kan gemakkelijk loskomen tijdens het vouwen en plaatsen in de inbouwdoos.

Het punt is dat zonder een bepaalde nauwkeurigheid een insteekklem niet zo veilig meer is. En zonder instelbaar gereedschap kunnen de meeste mensen de afstand niet goed genoeg inschatten. Met name particulieren niet, waar we het immers over hebben.

Ik denk dat een ouderwetse striptang dan vragen om problemen is, en dat een instelbare striptang de kwaliteit en uiteindelijke veiligheid van het werk zeer veel kan verbeteren. Goed materiaal is het halve werk...

Maar we vinden het allemaal heel knap als je het zonder kan hoor. 8)
Ik heb die stopcontacten ook al door mijn handen laten passeren en ben er geen voorstander van. Je hebt daar wel serieuze verschillen in kwaliteit waarbij de minderheid problemen kan hebben zoals je beschrijft, echter die had je net zo goed bij stopcontacten met schroefjes.

Het is misschien te vanzelfsprekend om van de gedachte uit te gaan dat eenieder die zoiets plaatst toch wel enige voeling heeft met wat hij aan het doen is, of bij twijfel toch effe iemand er bij haalt die dat heeft.

Wat de particulier betreft: Als die zo'n tang heeft, gaat dit dan de oplossing zijn? Bij die "mindere" stopcontacten heb ik nog nooit enige richtlijn zien staan met hoe lang de afgestripte draad moet zijn.

Het zal altijd neerkomen op: Gebruik je verstand en bij twijfel, haal er iemand bij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
FireWood schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:24:
Eén fase wordt inderdaad niet gebruikt, maar als de twee gebruikte fases 16A gebruiken zal er ook 16A door de nulleider heen gaan. Heeft met ster te maken en vectoren. Bij 3 fase systeem heb je dus maximaal 3 belaste aders. 2 fase draden en één nul.
Klopt, dan loopt er 2x16A door twee aparte nul leiders. In het 3 fase geval waar er maar twee gebruikt worden loopt er 20A door één nul. Dat is dus een iets hogere belasting van de draad. Ik heb me altijd afgevraagd of dat de reden is dat je VD draad op 20A mag afzekeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

FireWood schreef op dinsdag 28 februari 2017 @ 23:24:
[...]

Ster? ik wist niet dat er een motor in je kookplaat zat? ;)
Pagina: 1 ... 4 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.