Raies schreef op vrijdag 24 februari 2017 @ 22:19:
. Kijk eens op je verlengsnoer naar het ondersteunde wattage. Vaak zijn de goedkopere geschikt voor max 2000W ipv de 16A waar je automaat voor geschikt is.
Dit betekent dat elke keer als de groep eruit klapt zowel je automaat als je verlengsnoer een "opdondertje" krijgt. Beiden zijn niet ontworpen om dat kunstje veelvuldig te kunnen doen. Ze "slijten" zeg maar en naar mate het vaker gebeurd is zal het uiteindelijk steeds sneller en vaker gaan gebeuren.
Dus: Check het wattage van je verlengsnoer en koop eventueel een die geschikt is voor 16A. Aangezien je zegt dat je het probleem pas sinds een maandje hebt is de kans erg groot dat de voeding van PC gaar is.
Ondersteund vermogen van een verdeeldoos heeft helemaal niets te maken met het afslaan van een groep. Ondersteund vermogen is alleen van belang voor warmteontwikkeling en dus brandveiligheid.
En die opdonder waar je het over hebt? Als de doos steevast sluiting maakt, dan kan het zijn dat de doos door de vlamboog beschadigd raakt. Maar dan ga je er dus van uit dat de contactdoos sluiting maakt tussen fase en nul of fase/aarde? Misschien schakelt de groep wel af door een hoge basisbelasting, en is de piekbelasting van de aangesloten apparaten te hoog. Ook kan het zijn dat er bijvoorbeeld een retrofit led lampje is geplaatst, die hebben flinke inschakelstromen. Of zoals ThinkPad aangeeft, door een gare groep of aardlek. (en nee, je hebt geen randaarde nodig voor een aardlek)
En een aardlek of groepbeveiliging die schakelt, ze zijn vaak voorzien op 2000 tot 20000 schakelingen. Om nou te zeggen dat iedere keer dat dat ding schakelt, hij een 'opdonder' krijgt...mwah. Een pan kan ik ook maar een beperkt aantal keer gebruiken om te koken voordat de antiaanbaklaag minder wordt. "Nou schat, ik heb pasta gemaakt....die pan heeft een flinke opdonder gehad weer!"
Een vraag over regelgeving
Anyway, ik kwam naar dit topic om een vraag te stellen

Ik heb de startpost gelezen, en hoopte daar info te vinden over hoe het nu exact zit met regels in/om het huis en wat je nu wel en niet zelf mag doen. Maar óf ik lees gewoon niet goed, óf de info gaat voornamelijk over de NEN regelgeving qua wat er technisch wel en niet mag.
Er staat natuurlijk dat je moet zorgen voor vakbekwame kennis in de uitvoer, maar als ik dat letterlijk interpreteer, dan kan een particulier toch ook vakbekwame kennis hebben? Dus concreet (voor NL en BE kan nog verschillen volgens mij, maar heb het voornamelijk over NL...wij zijn het moeilijkst):
- Volgens mij is het aansluiten van een groepenkast verplicht door een gecertificeerd persoon: dus iemand met zegelrecht, om de stroom aan te sluiten op de hoofdschakelaar van de te plaatsen groepenkast. Daarbij wordt ook gekeken of de groepenkast zelf vakbekwaam in elkaar is gezet. Als er een zooitje van is gemaakt, dan zal de groepenkast niet worden aangesloten?
- Volgens mij is het ook zo, dat een particulier zelf de groepenkast mag bouwen, aanpassen naar gelieve, zolang er maar volgens de NEN1010 wordt gewerkt? Loop je als particulier daarmee een extra risico? Bijvoorbeeld: ben je na 1 aanpassingen niet meer verzekerd? Of ben je daardoor alleen je korting op je verzekering kwijt?
- Zelfde voor de installatie achter de groepenkast? Als een particulier een extra stopcontact aanlegt. Is hij dan zijn verzekering kwijt mocht er iets gebeuren? Of is hij alleen zijn korting op verzekering kwijt?
- En verandert de zaak als er na brand de brandhaard wordt gevonden en men kan zien dat er iets in de elektra verkeerd was aangesloten?
Het punt is: heel veel mensen maken aanpassingen aan hun elektra. Er zijn spookverhalen dat al die mensen niet verzekerd zijn omdat ze voor ieder klein dingetje een erkend professional hadden moeten inhuren. Maar de grap is... heel veel elektriciens zijn niet eens gecertificeerd/erkend, en zijn dus eigenlijk gewoon veredelde particulieren met een eenmanszaak. Dat zegt niets over hun kennis en kunde natuurlijk, ze kunnen allerlei opleidingen hebben gevolgd en certificaten hebben behaald.
Ik ben dus benieuwd hoe het nu zit. Niet wat mensen vinden dat slim is, maar wat nu echt de harde regels zijn, en de bijbehorende risico's die onlosmakelijk verbonden zijn.