Stop slaat door als pc aangezet wordt? Wat kan het zijn?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 471163

Topicstarter
Hallo forumleden,

Ik heb sinds kort een nieuw systeem in elkaar gezet, alles lijkt naar behoren te werken. Maar het lijkt er steeds op dat elke keer ik mijn computer aandoe de stop doorslaat. Om de situatie te schetsen zal ik het een en ander melden. Dit zijn mijn specificaties van mijn pc:

Specs:

Voeding:Cooler Master Silent Pro Gold 800Watt
Board: ASUS X79 Deluxe Motherboard
CPU:
Intel Core i7 3930k @ 3,2 Ghz Stock Speed
CPU Koeler: Zalman CNPS 12x
GPU:1x EVGA Geforce 580 SC ook geprobeerd met een EVGA GTX 260 SC
Memory: 4x4GB Quad Channel = 16 GB
Harddisk 3,5 inch
2x WD 500 GB 7200 rpm
1x WD 1 TB 7200 rpm
1x WD 2TB 7200 rpm
Optical Drives 2x LG Bluray/DVD Brander

Ik heb een stekkerdoos waar alle apparatuur op is aangesloten, een stekkerdoos heeft ongeveer 8 a 10 aansluitingen in principe heb ik er 3 in gebruikt, namelijk de computer, beeldscherm en speakers. Al het apparatuur staat nog uit, en zodra ik de AAN knop van mijn STEKKERDOOS aanzet springt de stop zonder dat ik mijn computer heb aangezet nog.

Als ik de mainswitch aan laat staan en naar de meterkast om de stop weer aan te zetten blijft het lampje branden en kan ik mijn computer aanzetten zonder dat de stop springt. Zodra ik de stekkerdoos uitzet en weer aanzet krijg ik weer een gesprongen stop.

Als ik alleen mijn computer direct in de stopcontact aansluit dan springt de stop ook meteen, door de stop weer aan te zetten (soms paar keer herhalen) dan draait de computer zonder problemen.

Wat heb ik uitgeprobeerd?
Ik heb twee verschillende (nieuwe) stekkerdozen uitgeprobeerd, ik heb 1 stopcontact plaat met twee stopcontacten, beide stopcontacten vertonen hetzelfde probleem zowel direct als in combinatie met de stekkerdozen springt de stop.

Als ik een haarfohn met 2000 watt aansluit op de stopcontacten, slaan de stoppen NIET door. Dus het lijkt niet aan de stopcontact/stekkerdozen te liggen.

Opmerking
De CPU power Connector 4+4 pin is aangesloten en de ATX Power connector 20+4-pin is ook aangesloten hoewel ik deze niet goed in het moederbord kan doordrukken er zit nog een kleine ruimte tussen...het lijkt wel of het daardoor komt maar als ik deze 20+4 weglaat of alleen de 20 pin aansluit zonder de 4 pin dan krijg ik hetzelfde euvel.

Met andere woorden als alleen de stekkerdoos aangezet wordt zonder de computer daadwerkelijk aan tezetten springt de stop al. Wat kan het zijn? Ik ben helemaal radeloos. :\

Groetjes.

- Tavia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Combinatie van 2 factoren:
De inschakelstroom van je voeding is te hoog, en je zekering is te snel met uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 325463

Afstandsbusjes zitten goed?, moederbord raakt behuizing pc niet aan?
Nergens kortsluiting?
Probeer eens zo kaal mogelijk te starten(MB,CPU,RAM,graka en beeldscherm)
joopv schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:31:
De inschakelstroom van je voeding is te hoog, en je zekering is te snel met uitschakelen.
Haardroger pakt ook 2000W in een keer, dan schakelt stop nie uit.
Waarschijnljk pc dus

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 325463 op 28-08-2012 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Anoniem: 471163 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 21:27:

Opmerking
De CPU power Connector 4+4 pin is aangesloten en de ATX Power connector 20+4-pin is ook aangesloten hoewel ik deze niet goed in het moederbord kan doordrukken er zit nog een kleine ruimte tussen...het lijkt wel of het daardoor komt maar als ik deze 20+4 weglaat of alleen de 20 pin aansluit zonder de 4 pin dan krijg ik hetzelfde euvel.

Met andere woorden als alleen de stekkerdoos aangezet wordt zonder de computer daadwerkelijk aan tezetten springt de stop al. Wat kan het zijn? Ik ben helemaal radeloos. :\

Groetjes.

- Tavia
Kortsluiting in je PC. Onmiddelijk de stekker eruit halen en de voedingkabels opnieuw aansluiten. De beste manier is om de voeding helemaal uit je pc te halen en een nieuwe poging doen de kabels aan te sluiten. Overigens moet de 20+4 pin precies aansluiten!!!! ;)
Dan zou de haarfohn ook niet werken, een PC die meer dan 2000 Watt trekt ben ik nog niet tegengekomen in een thuissituatie :P

[ Voor 12% gewijzigd door EnerQi op 28-08-2012 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Joopv Ik ben zelf niet zo thuis met de stroom, moet ik dan een andere voeding?

@Lemming: Moederbord is goed geplaatst en raakt de kast (HAF-X) niet aan (behalve via de afstandbusjes vastgeschroefd ;))

@EnerQi ik denk ook dat het misschien aan die niet precies aangesloten stekkers ligt, omdat ik de vorige keer er een uitliet (weet het niet precies meer) toen leek die niet door te springen. Moet er wel bijvertellen hoe hard ik ook duw de 20+4 wil er niet in,zo hard dat de moederbord aan het buigen is maar hij sluit niet precies aan. Misschien moet ik het nog een keer inderdaad proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10:58
Lijkt inderdaad op inschakelpiek van je voeding. Zou in principe niet mogen gebeuren... Als de PC daarna gewoon opstart is het in ieder geval geen kortsluiting oid. Want bij kortsluiting in je kast zou je voeding uitschakelen en bij kortsluiting in je voeding / stekkerblok zou je stop er altijd uitspringen.

Even testen met een andere voeding zal iig uitsluitsel geven, maar het mag natuurlijk niet gebeuren. Je zou een keer een andere groep in je huis kunnen proberen om dat uit te sluiten, en anders die voeding gewoon als defect retourneren en een nieuwe aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Nu online
Kortsluiting in de PC zou de stop er nooit uit mogen doen slaan (tenzij er minder als 800W beschikbaar is, maar dan gaat die fohn ook niet aan). Ik begrijp dat er meer apparaten op die stekkerdoos zitten? Het is niet de aardlekschakelaar die eruit klapt?
Vliegt de stop er ook uit als je alleen de pc aansluit en voeding inschakelt (en de rest van de stekkerdoos loskoppelt)? Koppel de voeding eens los en sluit eens alleen de netspanning aan. Als dit het geval is, is waarschijnlijk de voeding niet goed. Stekkers moeten overigens volledig in de voetjes zitten anders smelt e.e.a. en kan je moederbord+voeding weggooien.
Als alleen pc wel goed gaat, laat die stekkerdoos dan eens aan staan met de pc nog uit en schakel dan eens alleen de pc apart in in plaats van alles tegelijk. Ik weet niet wat er nog meer aan hangt maar een flink aantal schakelende voedingen tegelijk inschakelen kan voor een te hoge piek zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@base

Ja als ik de computer aansluit dan vliegt de stop eruit, en voeding inschakel. Het is echt de computer maar wat precies? En alleen de computer aansluiten direct in de stopcontact zonder andere apparatuur springt de stop ook.

Het rare is wel dat na een keer springen en ik laat de stekkerdoos aan, dat ik mijn computer meerdere malen uit een aan kan doen en dat ie blijft werken zonder dat de stop springt. (behalve als ik de stekkerdoos weer uitzet of de voeding aan de achterkant aan.uit zet.

Het lijkt toch de voeding inderdaad, maar waarom blijft ie na nogmaals proberen wel draaien?

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 471163 op 28-08-2012 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madbwr
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-07 13:51
"stop weer aan te zetten " ??

zijn het nou automaten of stoppen ? en in geval van automaat is het gecombineerde automaat/aardlek of alleen automaat

onder stoppen versta ik trouwens die mooie met zand gevulde zekeringen die vaak minder problemen gaven dan huidige "budget" automaatjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik noem het 'stop' mischien gebruik ik de verkeerde termen. In de meterkast heb ik aantal groepen. En als mijn computer de 'stop laat springen' moet ik de groep weer aanzetten in de meterkast in dit geval de groep die toebehoort aan de desbetreffende kamer. De rest van het huis heeft wel gewoon stroom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:23
En hoe moet je die groep weer aanzetten? Moet je een schakelaar omzetten of een dop losdraaien en een nieuwe porseleinen zogeheten stop plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Je schrijft wel dat het moederboard vastgeschroefd is met afstandsbusjes maar heb je ook gecontroleerd of er niet teveel afstandbusjes zitten want ook dat kan voor sluiting zorgen. Beste lijkt mij als je dus alles eens uitbouwt uit de kast en een proefopstelling maakt buiten de kast om.

Wat betreft die 20 + 4 polige stekker moet je ook altijd even het moederboard ondersteunen bij het insteken en erop letten dat de nokjes bij de 4 polige stekker goed zit. Er zitten namelijk nokjes op zowel die 20 polige stekker als die 4 polige stekker die er voor zorgen dat de 4 polige stekker mee aangedrukt word.

Handige tip hierbij is eerst de 4 polige stekker erin duwen en dan pas de 20 polige stekker.

[ Voor 7% gewijzigd door Roel1966 op 28-08-2012 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
groep aanzetten gebeurd door de schakelaar om te zetten, niet losdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Als je de voeding voor het eerst inschakelt vult hij meteen de primarie buffercondensatoren en trek daarmee een flinke stroompiek. Als je hem dan uitzet en kort daarna weer aanzet dan zijn die condensatoren nog vol en trekt hij die piek niet. Als dit echter de oorzak is dan zit die groep zowiezo al in de buurt van zijn grens en heeft de voeding ook een nogal lompe gelijkrichter zonder inschakelvertraging. Als er echter nog ruim 2kW apparaten extra ingeschakeld kunnen worden op datzelfde stopkontakt dan is er toch iets mis met de voeding vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ga het in ieder geval controleren, en paar dingen proberen naar aanleiding van jullie tips (mijn dank daarvoor!) Ik zal deze topic nog updaten met de oplossing voor referentie voor anderen! Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06:18
De haarföhn is dubbel geïsoleerd en zal de aardlekschakeling niet activeren.
Want ik lees dat je aardlekautomaten heb.
Die schakelen af bij teveel piekstroom. Dus een tragere automaat zou al helpen zoals joopv al aangaf

Naar mijn idee moet je de manual lezen over hoe het moederbord reageert op aansluiten op het spanningsnet. Soms is er wat in te stellen.

Want nu schakelt de aardlekautomaat te snel af.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
Anoniem: 471163 schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:04:
groep aanzetten gebeurd door de schakelaar om te zetten, niet losdraaien.
Wat staat er op die schakelaar eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Als die "Cooler Master Silent Pro Gold 800Watt" ondanks zijn overdreven klinkende naam niet voorzien is van een fatsoenlijke inschakelvertraging dan loopt er geheid kortstondig (0,1 sec of zo) misschien wel meer dan 25 ampere.

Een andere mogelijkheid is dat de aardlek er uit knalt omdat de condensatoren in het netfilter opgeladen worden. Als je alleen de PC kast aansluit, op een ongeaarde stekker, en de automaat schakelt nog steeds af dan heb je dat uitgesloten.

Doe eens het volgende experimentje: duikel ergens een 25m verlengsnoer op en sluit de pc aan via dat snoer. Kijk eens of het inschakelen dan wel goed gaat.
(ps: het maakt voor dit experiment niet uit of je dat snoer opgerold laat of afrolt. Dat om discussies hierover alvast voor te zijn)
Door de extra weerstand van het verlengsnoer kan het zijn dat de inschakelstroom gedempt wordt tot een waarde waar je automaat niet meer op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08:20
En als je de computer aansluit bij de buren, of ergens anders in huis op een andere groep, gebeurd dan hetzelfde? Zo kun je in ieder geval uitsluiten of het aan je computer of aan je stroomvoorziening ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

joopv schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 00:15:
kortstondig (0,1 sec of zo) misschien wel meer dan 25 ampere.
Automaten/stoppen kunnen gerust dergelijke korte pieken opvangen. Als het effectief zo snel gaat, kan het bijna alleen maar kortsluiting zijn. Tenzij je nog met oude dingen van 4A zit, natuurlijk...

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Wellicht moet je de posts van TS even goed lezen.
Bij een kortsluiting zou de automaat er consequent uit knallen en de pc nooit kunnen opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10-07 17:58

InFamous

excommunicado

Hoe gek het ook klinkt, ik heb dit zelfde probleem ook een tijd gehad met een silverstone 1500watt voeding. Bij mij werd het probleem verholpen door de stekker van het stekkerblok 180 graden om te draaien. Misschien dat dit bij jou ook werkt?

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Laatst online: 06:15
Voor de duidelijkheid, in een voeding zitten condensators. Die dingen hebben onopgeladen erg weinig weerstand, maar opgeladen een vrijwel oneindige weerstand. Oftewel, wanneer die oplaadt, gaat er even (paar ms) een enorme stroom lopen die heel snel afneemt.

Hetzelfde met elektromotoren, die trekken ook een enorme piekstroom wanneer ongereguleerd gestart. Hier slaan de ''stoppen'' er ook niet uit, omdat die simpelweg te traag zijn. Zet maar eens een stevige stofzuiger aan, de lampen zullen waarschijnlijk even knipperen.

Een haarfohn doet het andersom: De gloeidraad, de grootste verbruiker, heeft weinig weerstand en zal weerstand opbouwen naarmate die warmer wordt. Net als een gloeilamp. Die heeft het probleem dus niet.

Nu de oplossing:
1) Tragere zekering kopen
2) Voeding kopen die het probleem niet heeft
3) Klein weerstandje in serie met de primaire elco zetten, moet je er wel verstand van hebben, anders verbrand je je weerstandje, of, als je helemaal prutst, kortsluiting waardoor elcos poem zeggen.
4) RMA doen, misschien was het wel een maandagochtendmodel waar iemand wat vergeten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• base_
  • Nu online
marcop23 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:44:
...
Een haarfohn doet het andersom: De gloeidraad, de grootste verbruiker, heeft weinig weerstand en zal weerstand opbouwen naarmate die warmer wordt. Net als een gloeilamp. Die heeft het probleem dus niet.
Jawel, weinig weerstand = grote stroom, dus een fohn doet hetzelfde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 11-07 15:53
Ik zou hem eens aansluiten in andere kamer of bij je buren ofzo zoals al eerder is verteld. Kan je uitsluiten of het je voeding of je stoppen zijn.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX6800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 12:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

Trek alle kabels van je voeding eens los, en sluit dan je voeding nog eens aan op het stopcontact. Springt de stop er weer uit, dan heb je een defecte voeding. Springt hij er niet uit, begin dan stekker voor stekker opnieuw aan te sluiten net zolang totdat de stop er weer uit springt. Op die manier kom je er het makkelijkst uit welk onderdeel er voor problemen zorgt.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
beascob schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 22:21:
De haarföhn is dubbel geïsoleerd en zal de aardlekschakeling niet activeren.
Want ik lees dat je aardlekautomaten heb.
Die schakelen af bij teveel piekstroom. Dus een tragere automaat zou al helpen zoals joopv al aangaf

Naar mijn idee moet je de manual lezen over hoe het moederbord reageert op aansluiten op het spanningsnet. Soms is er wat in te stellen.

Want nu schakelt de aardlekautomaat te snel af.
Dit was de oplossing, ik heb inmiddels de 20+4 goed erin geplugd :) en heb de handleiding geraadpleegd en er was een "EPU Switch" dat iets met de stroom deed, uitleg was er niet in de handleiding dus die heb k aangezet sindsdien springt ie niet meer en werkt alles naar behoren!

Allemaal bedankt voor julie actieve bijdrage!

- Tavia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Gevalletje RTFM dus :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
*Bump*

Sinds ik de EPU Switch aan heb gezet, kon ik vaker de stekkerdoos uit/aan zetten maar nu springt de stop weer door. Ik ben dus eigenlijk weer terug naar af. Ik vraag me af of het wel kortsluiting is? Omdat het na een paar keer proberen de computer wel aanblijft staan en als ik de stekkerdoos niet afsluit, de stop niet uitslaat.

Ik ga morgen nog even kijken of ik hem op een andere groep kan zetten en om alleen de voeding te proberen. Als er nog tips zijn hoor ik dat graag....ik ga dit dan ook uittesten met de EPU Switch weer uit, aangzien het maar een power-save mode is.

P.S Ik heb even opgezocht wat EPU Switch inhield en dit vond ik op de ASUS Website:

modern CPU power circuit design either use more phase power or digital VRM to offer more stable power in order to deliver a more stable computing environment.
However, this often leads to more power consumption (either more phase power, or more chokes in parallel design which drains more power than low power phases), or extensive heat (when using digital VRM).
It is due to this reason, ASUS has developed this revolutionary digital power control chip, capables of the instant calculation of exact CPU loading, allowing the power management circuits to:
(1) Dynamically switch between 8 and 4 phase power supply circuit to save the unnecessary power consumption of high number of power phases during low CPU loading, and avoids the unnecessary heat gained by the use of digital VRM controller.
(2) Dynamically switch between 105% ~ 66.7% performance modes to consume power only when necessary. *(Also called AiGear3)
(3) Full hardware implementation to avoid unnecessary CPU load. (0% CPU load due to activation of any EPU features)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Als ik jou was zou ik de pc eens op een groep aansluiten waar ook b.v. de wasmachine of droogkast op zit en eens kijken of die stop ook dan door slaat. Op die manier kan je eigenlijk wel uitsluiten of het door een sluiting in de pc komt of dat het toch aan die groep ligt waar je nu de pc op hebt aangesloten.

Ik bedacht mij ook net dat je bij een fohn vaak meerdere standen hebt en die fohn dus niet meteen de volle 2000 watt trekt. Dit zou de rede kunnen zijn dat de stop bij de fohn niet uit slaat en ik eerder denk dat de zekering zelf te snel is met reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:59
Je hebt ook nog verschillende automaten(zekeringen) en je hebt er die langzaam(traag) uitvallen, dus ze kunnen meer hebben totdat ze uitvallen.
Of je dit thuis mag hebben weet ik niet.
Vraag dit aan een ervaren elektricien, en of hij dit wilt inbouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-07 22:44
Ik denk dat je voeding zelf gewoon defect is, een voeding van 800watt mag een zekering van 16 amp er niet uitjagen.

Inschakelstroom zou niet hoger mogen wezen dan 1000 watt en dat is bij volle belasting waar ik niet van uitga als ik je systeem info zie.

Hoe oud is de voeding ?

En slaat de stop door ? of is het de aardlek die problemen geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-06 20:45
Alles wat nu gezegd wordt, gaat over de secudaire kant van de voeding (de pc kant). Deze zal NOOIT de zekering laten knallen als er iets mis gaat, dan gaat je springt je voeding zelf in een interne beveiliging.

Je moet het dus aan de primaire kant zoeken. (230V kant)

Gezien je zegt dat je met een kill-switch werkt, lijkt het erop dat de (eerder genoemde) ontstoringscondensatoren defect zijn. Dit is niet iets wat je zelf wil repareren.
Ik zou persoonlijk even een testvoeding regelen. Als met een andere voeding alles naar behoren werkt, weet je dat je je voeding ter RMA kunt aanbieden...

Een kill-switch (het compleet afschakelen van de voeding van de 230V) zorgt ervoor dat de ontstorings condensatoren leeglopen (normaal blijven deze op spanning.)
Bij het inschakelen van de spanning worden deze "ineens" geladen. Dit kan normaliter ook geen kwaad, behalve als de condensatoren niet goed meer zijn. De lekken dan stroom naar aarde, of tussen fase en 0, als die lekstroom groot genoeg wordt gaat je aardlek eruit.
Dan is het nog de vraag, zoals eerder gesteld, maak eens een foto, of post getallen die op je zekering staan, dan kunnen we zien of je (aardlek)automaten hebt, en kunnen we nog verder met je meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan1987
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:14
Hoewel het al meerdere keren gevraagd is in dit topic aan de TS en ik geen antwoord lees: Heb je al geprobeerd je pc aan te sluiten op een andere groep (bv wasmachine, keuken, etc). En koppel je voeding eens los en zet hem aan. Als de stroom er dan niet af gaat, kan je stap voor stap (connector voor connector) verder gaan. Een test voeding zou ook handig zijn, want dan zie je vrij snel of je voeding RMA moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hier heb ik in mijn huis zo heel af en toe last van.

De combinatie 200w versterker en computer met 750w voeding tegelijk aandoen nadat ze allebei helemaal uit zijn geweest [dus stekker eruit] zorgt ervoor dat mijn aardlekschakelaar omgaat. De oplossing is vrij simpel in mijn geval: alle groepen uitzetten, aardlekoverhalen dat ie het weer doet, en dan 1 voor 1 de groepen aanzetten.

Heeft naar mijn idee ook te maken met de leeggelopen condensatoren. Mijn versterker zit vol condensatoren, en een voeding natuurlijk ook.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Prutsor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-07 13:48
Zelf heb ik dit probleem ook gehad bij mijn computer die met zijn randapparatuur samen met nog een andere computer achter 1 (hoofd)schakelaar zat. Bij inschakelen moesten al die trafo's ineens opgeladen worden waardoor de stop uitvloog.

mijn oplossing was om de grootverbruikers (de 2 computers), ieder achter een tijdvertragings- inschakel relais te zetten, waardoor de belasting over de tijd wordt verdeeld. sindsdien geen probleem meer gehad. daarbij is een vertraging van een halve seconde al genoeg bij mij.

(Mijn 2 PC's hebben btw een CM 620W & 1000W voeding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit heb ik inmiddels geprobeerd;

1) Andere powercord

2) Andere groep

Hij deed het in de eerste instantie wel en toen weer niet, maar uiteindelijk steeds hetzelfde de stop springt, het gene wat ik in de meterkast zie is een aantal grote witte knoppen met in het midden een zwart pinnetje die eruit springt als de stop gesprongen is, die moet er weer in om de stroom weer op gang te brengen. Mocht ik verkeerde termen gebruiken. En er staat 16Amp op allen.

Net even gesproken met iemand, en denk dat ik het meeste wel heb geprobeerd, en inderdaad aan de voeding ligt.

Heb deze voeding bij de mycom gehaald weet iemand hoe je producten onder garantie moet omruilen, daarmee bedoel ik apart van de factuur en het daadwerkelijk product, hoe zit het met de bekabeling en de doos en handleidingen willen ze die ook allemaal terug? Want kan niet de hele inhoud weer terugvinden van de doos.

Ik up date deze post nogmaals later deze week!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 471163 schreef op zondag 02 september 2012 @ 18:25:
Dit heb ik inmiddels geprobeerd;

1) Andere powercord

2) Andere groep

Hij deed het in de eerste instantie wel en toen weer niet, maar uiteindelijk steeds hetzelfde de stop springt, het gene wat ik in de meterkast zie is een aantal grote witte knoppen met in het midden een zwart pinnetje die eruit springt als de stop gesprongen is, die moet er weer in om de stroom weer op gang te brengen. Mocht ik verkeerde termen gebruiken. En er staat 16Amp op allen.

Net even gesproken met iemand, en denk dat ik het meeste wel heb geprobeerd, en inderdaad aan de voeding ligt.

Heb deze voeding bij de mycom gehaald weet iemand hoe je producten onder garantie moet omruilen, daarmee bedoel ik apart van de factuur en het daadwerkelijk product, hoe zit het met de bekabeling en de doos en handleidingen willen ze die ook allemaal terug? Want kan niet de hele inhoud weer terugvinden van de doos.

Ik up date deze post nogmaals later deze week!
toon volledige bericht
Je kan gewoon je voeding uitbouwen en daarmee teruggaan naar Mycom met de bon erbij waar ook de voeding bij staat. Wel natuurlijk even de doos van de voeding dan meenemen en de bekabeling die bij de voeding zit. Maar ik denk dat je nog beter je systeem in zijn geheel kan meenemen naar Mycom en het door hun laten uittesten zodat je het zeker weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:18

Compizfox

Bait for wenchmarks

Het is gewoon de inschakelingspiek van je voeding en volstrekt normaal.

Maar je doet iets fout. Je moet namelijk niet de knop van je stekkerdoos omzetten. Je moet gewoon altijd netspanning op je voeding houden, anders lopen de condensatoren leeg en krijg je dus die piek bij het inschakelen.

Maar is het de overstroombeveiliging (aka 'stop') of de aardlekschakelaar?

[ Voor 11% gewijzigd door Compizfox op 02-09-2012 19:10 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is de stop, ook al laat ik de voedingsknop aan, en zet ik mijn stekkerdoos uit. En later alleen mijn stekkerdoos aan, dan springt ie ook, dus dat hoort lijkt mij niet. Want met mijn andere computer gebeurd dit niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 471163 op 02-09-2012 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 471163 schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:35:
Het is de stop, ook al laat ik de voedingsknop aan, en zet ik mijn stekkerdoos uit. En later alleen mijn stekkerdoos aan, dan springt ie ook, dus dat hoort lijkt mij niet. Want met mijn andere computer gebeurd dit niet.
Dat is toch logisch? Of je nou de knop op je voeding, of de knop op je stekkerdoos uit zet, in beide gevallen sluit je de netspanning naar de voeding af. En juist dat moet je niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:41:
Dat is toch logisch? Of je nou de knop op je voeding, of de knop op je stekkerdoos uit zet, in beide gevallen sluit je de netspanning naar de voeding af. En juist dat moet je niet doen.
Hoe dan ook hoort dit in een normale situatie niet en moet je je voeding ook gewoon via de on/off switch uit en in kunnen schakelen zonder dat de stop eruit vliegt. Andere kwestie is wel dat het gewoon niet nodig is om een pc volledig van de netstroom te halen en je die gerust alleen kan afsluiten via het OS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Roel1966 schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:48:
[...]

Hoe dan ook hoort dit in een normale situatie niet en moet je je voeding ook gewoon via de on/off switch uit en in kunnen schakelen zonder dat de stop eruit vliegt.
Ik denk dat dit ook afhankelijk is van je stop (hoe makkelijk hij klapt) en wat je ondertussen nog meer allemaal aan hebt staan wat stroom trekt (op dezelfde groep).
Ik heb dit ook wel eens gehad toen ik terug kwam van vakantie en dus netspanning eraf had gehaald. Ik had ook zo'n stekkerdoos met een aantal apparaten (PC, 2 monitoren, printer, server) die ik tegelijk aan wou zetten. Vond de 'stop' niet leuk.
Andere kwestie is wel dat het gewoon niet nodig is om een pc volledig van de netstroom te halen en je die gerust alleen kan afsluiten via het OS.
Klopt, en het veroorzaakt ook nog eens problemen. En het batterijtje op je mobo gaat ook nog eens korter mee.
Gewoon niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
en ook al als "alleen" de computer wordt aangezet zonder andere randapparatuur gebeurt het ook op de andere groep...dus direct in de stopcontact

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 471163 op 02-09-2012 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Anoniem: 471163 schreef op zondag 02 september 2012 @ 21:05:
en ook al als "alleen" de computer wordt aangezet zonder andere randapparatuur gebeurt het ook op de andere groep...dus direct in de stopcontact
Dan is het wel duidelijk dat er gewoon iets goed mis is met die voeding als ie op andere groepen ook hetzelfde doet. Bijna zou ik zeggen van ga ermee terug en pak je een Corsair voeding waarmee ik zelf heel goede ervaringen heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
I'll let you guys know, bedankt voor de actieve feedback!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Compizfox schreef op zondag 02 september 2012 @ 19:08:
Het is gewoon de inschakelingspiek van je voeding en volstrekt normaal.
Dat is NIET volstrekt normaal. Een voeding van dit vermogen hoort een z.g. soft-start circuit te hebben.

TS: De verkoper gaat je waarschijnlijk hetzelfde lulverhaal aan proberen te smeren als je het ding terug gaat sturen/brengen. Bereid je daar op voor: verzamel de gegevens van de automaat in je meterkast en vermeld dat je de computer ALLEEN in probeert te schakelen, zonder andere spullen. Vermeld ook dat je verschillende groepen geprobeerd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Waarom zo moeilijk doen? Sluit de PC gewoon af en that's it. Als je nou gewoon niet de netspanning er telkens af haalt, wat ten eerste volstrekt onnodig is en ten tweede ook nog eens problemen veroorzaakt, dan heb je dit hele probleem toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
joopv schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:11:
[...]

Dat is NIET volstrekt normaal. Een voeding van dit vermogen hoort een z.g. soft-start circuit te hebben.

TS: De verkoper gaat je waarschijnlijk hetzelfde lulverhaal aan proberen te smeren als je het ding terug gaat sturen/brengen. Bereid je daar op voor: verzamel de gegevens van de automaat in je meterkast en vermeld dat je de computer ALLEEN in probeert te schakelen, zonder andere spullen. Vermeld ook dat je verschillende groepen geprobeerd hebt.
Op welke gegevens moet ik letten, ik zie bijvoorbeeld op de stop 16 Amp staan is dat wat je bedoelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Compizfox schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:53:
[...]
Ik denk dat dit ook afhankelijk is van je stop (hoe makkelijk hij klapt) en wat je ondertussen nog meer allemaal aan hebt staan wat stroom trekt (op dezelfde groep).
Ik heb dit ook wel eens gehad toen ik terug kwam van vakantie en dus netspanning eraf had gehaald. Ik had ook zo'n stekkerdoos met een aantal apparaten (PC, 2 monitoren, printer, server) die ik tegelijk aan wou zetten. Vond de 'stop' niet leuk.

[...]
Klopt, en het veroorzaakt ook nog eens problemen. En het batterijtje op je mobo gaat ook nog eens korter mee.
Gewoon niet doen dus.
Behalve dat sommige pc's dan nog nog steeds vrolijk 40 watt trekken.

Het is gewoon een feit dat de condensator zich even op moet laden. afhankelijk van welk op monent je dat doet in de sinus, de capaciteit van de elco. en de belasting in je groep klapt het zaakje er eventueel uit

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

fish schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:59:
[...]

Behalve dat sommige pc's dan nog nog steeds vrolijk 40 watt trekken.
Dat heb ik nog nooit gezien. In S3 trekken de meeste PC's nog minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mja ook niet alsof je dat elke dag ziet. maar ik had er vroeger wel eentje. en ja dan is het de moeite waard (vind ik) nu gebruik ik alleen maar laptops. en een "server" die wel 40 watt gebruikt, maar dan staat hij ook echt aan en is hij aan het werk. dat is niet letterlijk weggegooide energie.
Dan koop ik wel een batterijtje voor een euro na een paar jaar

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten12100
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06-2024
40W als ie uit staat jeez had je een kabel van 200 meter naar je voeding lopen ofzo!
Bij mij is het als het hele zaakje uit staat >1 watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

<1 watt bedoel je zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Er wordt veel gezegd in dit topic, maar het is vrij simpel:
1 : als de stop doorslaat bij aanzetten, is de pc (waarschijnlijk de voeding) niet lekker. Vervangen dus.
2 : het compleet van de stroom afhalen is stroombesparend, echter je bespaart zeer weinig. Aan de andere kant slijt het apparaat meer als je de steker eruit trekt.

edit. Het kan wel zijn, dat er een lichtelijk aarde probleem is. Het kan geen kwaad dit uit te sluiten door de computer via een niet geaard stopcontact aan te sluiten.

[ Voor 20% gewijzigd door Reepje op 03-09-2012 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
Als je op de groep van de wasmachine hetzelfde effect hebt, dan ligt het gewoon aan de voeding van je computer. Een wasmachine trekt ook gewoon een gigantische stroom voor het opwarmen van het element en voor het in beweging brengen van de trommel, als de zekering er dan niet uit vliegt hoort ie dat bij je computer ook niet te doen.
Verder kan je nog je schroefautomaat in de meterkast uitsluiten door dat ding eruit te schroeven en gewoon weer een porseleinen houder met smeltzekering te plaatsen. Als die er ook uit vliegt weet je zeker dat er iets loos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Anoniem: 471163 schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:52:
[...]
Op welke gegevens moet ik letten, ik zie bijvoorbeeld op de stop 16 Amp staan is dat wat je bedoelt?
Je "stop" is een automaat, neem ik aan. Op de automaat staat een code waarmee niet alleen de maximum stroom staat maar ook met welke uitschakel karakteristiek de automaat werkt.
(X % overbelasting, Y seconden uitschakeltijd grafiek)
Waarschijnlijk heb je een "B" of een "C" karakteristiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:08
joopv schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:36:
[...]

Je "stop" is een automaat, neem ik aan. Op de automaat staat een code waarmee niet alleen de maximum stroom staat maar ook met welke uitschakel karakteristiek de automaat werkt.
(X % overbelasting, Y seconden uitschakeltijd grafiek)
Waarschijnlijk heb je een "B" of een "C" karakteristiek.
Zijn stop is een schroefautomaat:
het gene wat ik in de meterkast zie is een aantal grote witte knoppen met in het midden een zwart pinnetje die eruit springt als de stop gesprongen is, die moet er weer in om de stroom weer op gang te brengen. Mocht ik verkeerde termen gebruiken. En er staat 16Amp op allen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
Mensen, de TS heeft al eerder geschreven dat ie met gewone stoppen werkt en geen automaten heeft en daarin heb je gewoon simpelweg alleen 8 en 16 ampere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 17:00:
Mensen, de TS heeft al eerder geschreven dat ie met gewone stoppen werkt en geen automaten heeft en daarin heb je gewoon simpelweg alleen 8 en 16 ampere.
Je zou toch op zijn minst de laatste posting in de draad kunnen lezen. Of de eerste waarin hij schrijft:
en naar de meterkast om de stop weer aan te zetten
Bovendien klopt je bericht inhoudelijk ook niet. Ouderwetse zandgevulde smeltveiligheden heb (of had) je in o.a. 6, 10 en 16A.

Aan de TS: Deze schroefautomaten hebben volgens mij een minder goed gedefinieerde uitschakel karakteristiek. Ik weet niet of ze nog verkocht (mogen) worden, maar wellicht kun je 'm eens vervangen door een normale smeltpatroon, of een nieuw exemplaar.

Ik heb in een ver verleden ook zo'n ding gebruikt voor mijn hobbyhok maar het leek wel alsof het ding na verloop van (lange) tijd steeds gevoeliger werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
joopv schreef op maandag 03 september 2012 @ 18:29:
[...]

Je zou toch op zijn minst de laatste posting in de draad kunnen lezen. Of de eerste waarin hij schrijft:

[...]

Bovendien klopt je bericht inhoudelijk ook niet. Ouderwetse zandgevulde smeltveiligheden heb (of had) je in o.a. 6, 10 en 16A.

Aan de TS: Deze schroefautomaten hebben volgens mij een minder goed gedefinieerde uitschakel karakteristiek. Ik weet niet of ze nog verkocht (mogen) worden, maar wellicht kun je 'm eens vervangen door een normale smeltpatroon, of een nieuw exemplaar.

Ik heb in een ver verleden ook zo'n ding gebruikt voor mijn hobbyhok maar het leek wel alsof het ding na verloop van (lange) tijd steeds gevoeliger werd.
Fout gelezen zag ik en het zijn idd toch automaten maar dan met schroef.

Wat betreft Amperage moet ik je toch corrigeren en ik kan het weten uit de praktijk want namelijk je hebt die alleen nog in 8 en 16 ampere. Ik heb de doosjes hier voor me liggen omdat we namelijk nog een zekeringenkast met ouderwetse zekeringen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

maarten12100 schreef op maandag 03 september 2012 @ 00:49:
40W als ie uit staat jeez had je een kabel van 200 meter naar je voeding lopen ofzo!
Bij mij is het als het hele zaakje uit staat >1 watt
1,8 meter
Roel1966 schreef op maandag 03 september 2012 @ 19:06:
[...]

Fout gelezen zag ik en het zijn idd toch automaten maar dan met schroef.

Wat betreft Amperage moet ik je toch corrigeren en ik kan het weten uit de praktijk want namelijk je hebt die alleen nog in 8 en 16 ampere. Ik heb de doosjes hier voor me liggen omdat we namelijk nog een zekeringenkast met ouderwetse zekeringen hebben.
En deze bestaat niet ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/612952/ (20A)
en deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/630343/ (10A)
en deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/630354/ (6A)
en ....

Maar jij kan het weten, want als jij het niet hebt bestaat het niet

[ Voor 10% gewijzigd door Fish op 03-09-2012 20:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roel1966
  • Niet online
fish schreef op maandag 03 september 2012 @ 20:33:
En deze bestaat niet ?
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/612952/ (20A)
en deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/630343/ (10A)
en deze http://www.conrad.nl/ce/nl/product/630354/ (6A)
en ....

Maar jij kan het weten, want als jij het niet hebt bestaat het niet
Dat zijn automaten maar die heb ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

De gewone heb je ook in 2,6,10,16,25,35,50 Ampere

https://www.google.nl/sea...0CDwQsAQ&biw=1440&bih=703

Afbeeldingslocatie: http://farm1.static.flickr.com/49/152400933_122fe7b263.jpg

Daarna kom je bij de meszekeringen
https://www.google.nl/sea...0CDMQsAQ&biw=1440&bih=703

[ Voor 26% gewijzigd door Fish op 03-09-2012 21:24 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb inmiddels mijn voeding vervangen voor hetzelfde exemplaar, en hij springt alsnog....ik ben ten einde raad...wat zou het kunnen zijn toch de stoppen/groepen, maar kan niet met mijn voeding samenwerken? Hoe zou ik dit kunnen oplossen...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 08:42

Mohy

Star Citizen

Heb je de voedingskabel al eens vervangen en heb je al eens de PC aangesloten op een stopcontact van een andere stoppengroep?

[ Voor 4% gewijzigd door Mohy op 04-09-2012 20:43 ]

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dan kan je nog proberen om de pc niet-geaard aan te sluiten.
Misschien zit er ergens kortsluiting in de kast (op een vreemde manier). Alles afstoffen, en alle kabeltjes controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mohy
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-06 08:42

Mohy

Star Citizen

Reepje schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:49:
Dan kan je nog proberen om de pc niet-geaard aan te sluiten.
Misschien zit er ergens kortsluiting in de kast (op een vreemde manier). Alles afstoffen, en alle kabeltjes controleren.
Goed bezig.... Lijkt me niet echt handig om te doen. Die stop slaat niet voor niks uit en jij geeft advies om zonder beveiliging te werken. Aardlek is trouwens ook wat anders dan het uitslaan van een stop. Een aardlek slaat uit bij een bepaalde lekstroom en een stop slaat uit bij een te hoge belasting...

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Anoniem: 471163 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:32:
Ik heb inmiddels mijn voeding vervangen voor hetzelfde exemplaar, en hij springt alsnog....
Hier kijk ik niet echt van op, eerlijk gezegd.

Ik zou een ander merk / model voeding nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar zou ik op kunnen letten , want het zou net zo goed kunnen dat een andere voeding hetzelfde laat springen. Financieel kan ik geen andere voeding kopen op het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zappert
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:24
Zou even bij de buren,vrienden of familie testen kijken wat er daar gebeurt.
Een voeding lenen kijken wat er thuis gebeurt.
Dan weet je wat.
En totdat je , indien nodig, een nieuwe voeding kan kopen joopv's oplossing volgen en een klassieke stop/zekering in de groep waarop je computer zit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Anoniem: 471163 schreef op dinsdag 04 september 2012 @ 20:32:
Ik heb inmiddels mijn voeding vervangen voor hetzelfde exemplaar, en hij springt alsnog....ik ben ten einde raad...wat zou het kunnen zijn toch de stoppen/groepen, maar kan niet met mijn voeding samenwerken? Hoe zou ik dit kunnen oplossen...?
Zoals al gezegd: Niet heel vreemd.

Wat ik wel erg vreemd vind ik dat jij mijn advies om de PC gewoon niet van de netspanning af te halen gewoon negeert.
Compizfox schreef op zondag 02 september 2012 @ 22:20:
Waarom zo moeilijk doen? Sluit de PC gewoon af en that's it. Als je nou gewoon niet de netspanning er telkens af haalt, wat ten eerste volstrekt onnodig is en ten tweede ook nog eens problemen veroorzaakt, dan heb je dit hele probleem toch niet?

[ Voor 26% gewijzigd door Compizfox op 05-09-2012 00:09 ]

• AiKoiN
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07-05-2024
het is een oud topic, maar ik zal me even gaan mengen in het verhaal.

Sinds kort heb ik dit probleem ook waarom ?:

- het stroom verbruik in mijn nieuwe huis was ongeveer per jaar +/- 200 kw/h meer per jaar ? er was niets verander alleen ik had een nieuwe pc gekocht...

- nieuwe pc aangesloten op een watt meter en wat blijkt ding gebruikt constant +/- 30w of ik nu de stekker omdraai, de voedingsschakelaar op 0 zet hij blijft ten alle tijden +/- 30 watt gebruiken.

- heb er een tafeldoos tussen geplaatst schakelaar van tafeldoos op 0 verbruik 0 watt.

- soms als ik de schakelaar omzet vliegt de automaat eruit, (meestal na een lange periode van uitschakelen).

het is dus inderdaad de inschakel piek van de voeding die de stop laat springen, in mijn geval een automaat B16

wat ik nog ga doen:

C16 plaatsen ipv de B16.

ik hou jullie op de hoogte.

• marcop23
  • Laatst online: 06:15
C16 in plaats van een B16 plaatsen is niet slim, in een huisinstallatie hoort B16 en alles dient daar maar samen mee te werken. Computervoedingen zijn daar gewoon op gemaakt. Het kan zijn dat het of een hele crappy voeding is, of dat de zekering te gevoelig is. Maar, als je 30 wat meet terwijl hij uitstaat, is het wel duidelijk dat de voeding gewoon alles behalve goed is. Je moet dus gewoon die voeding vervangen.

Ik vind het trouwens sowieso raar, dat schakelaartje schakelt gewoon direct mechanisch de 230v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Bij goedkope flutvoedingen is vaak bespaard op de inrush current limiter (inschakelstroom begrenzing) , en een kortstondige inschakelpiekstroom van 50A is dan niet abnormaal.

Combineer dat met andere apparatuur zoals beeldscherm wat op dezelfde tafelcontactdoos is aangesloten, en je hebt de situatie dat je steeds naar de meterkast moet lopen.
Pagina: 1