T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 06:34:
[...]
Lijkt mij prima, voor de verlichting kan je zelf een 6A nemen, of heb je nog vele gloeilampen? Door het prijsverschil kan je ook net zo goed een 10A nemen. Verder zou ik een andere aardlekschakelaar voor de verlichting maken, mochter kortsluiting/een aardlek in wasmachine of droger zitten, dan heb je nog licht. Dus:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| meterkast
|
ALS
|
B20A automaat
|
|
mini verdeler
| |
ALS ALAMAT B10A (licht)
|
2* B10A automaat |
Dit zou ik doen. Misschien is het handig om er een C automaat van te maken. Dat hangt van de opstartstroom af. Ik verwacht dat het niet nodig is.
toon volledige bericht
Ik gebruik nauwelijks nog gloeilampen behalve in twee kamers waar nog zo'n oude dimmer zit waar minstens 60W belasting op moet zitten omdat de boel anders gaat knipperen.
Maar dat zijn niet de kamers waar de nieuwe groep op komt dus 6A zou in principe ook genoeg zijn.
Maar een 10A alamat heb ik toevallig nog liggen, dus dat komt goed uit
Uit de discussie over de ALS maak ik op dat die niet nodig is aan het begin van de 20A kabel en qua selectiviteit op aardlek juist gedoe geeft.
Wel wil ik nog een 2-polige 'hoofd'-schakelaar in mijn onderverdeler. Vast niet verplicht maar lijkt me toch fijn om het ding met 1 handeling spanningsloos te kunnen maken.
Dan kom ik tot het volgende schema:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| meterkast
|
|
B20A automaat
|
|
mini verdeler
|
'hoofd'-schakelaar
| |
ALS ALAMAT B10A (licht)
|
2* B10A automaat |
iets schreef op zaterdag 11 februari 2017 @ 01:08:
[...]
Los van de discussie over de selectiviteit van de aardlekschakelaars; twee installatieautomaten van dezelfde bouwgrootte zijn niet selectief. De B20 en B10 zijn misschien wel tijdselectief, maar niet kortsluitselectief. Het magnetische trip systeem in de twee automaten is hetzelfde. Bij kortsluiting zullen ze waarschijnlijk beide afschakelen.
Je kunt het wel selectief krijgen door gebruik te maken van zekeringen. Maar ik denk niet dat dat is wat je wilt.
Ik snap niet helemaal wat je hier mee bedoelt, kan je dat toelichten?
Ik zou juist verwachten dat B20 met B10 bij overbelasting wel selectief is; zeg er komt 16A op de 10A eindgroep te staan dat gaat de B10 er toch uit en de B20 geeft dan geen krimp.
Komt er door kortsluiting meer dan 20A te staan op een eindgroep dan kan het best zijn dat de B20 er eerder/ook uit gaat samen met de B10 want het is maar net welke eerder reageert, dat is dan toch juist niet tijd selectief?
En met bouwgrootte bedoel je verschil in werking, mechanisch tegenover magnetisch?
Is trouwens puur voor mijn begrip want in dit geval maakt het me weinig uit dat de kans bestaat dat de B20 er ook uit gaat bij een kortsluiting in een eindgroep ipv alleen de betreffende B10.
De lichtgroep van de onderverdeler is namelijk niet de groep die het licht in de gang verzorgt waar de onderverdeler of meterkast zich bevindt. Dus zelfs met de B20 eruit heb ik nog gewoon licht om de B20 in de meterkast en de B10 groepen in de onderverdeler weer in te krijgen, dat hoeft niet op de tast.

Techneut schreef op woensdag 8 februari 2017 @ 12:27:
[...]
Helemaal mee eens, met dat aangeven hoe het dan wel moet, het zijn juist de niet professionals die hier de vragen stellen. Toch heb ik soms ook mijn bedenkingen. Bijvoorbeeld met dit onderwerp van waarom twee draden parallel, dus aan weerskanten onder één klem, niet mag. Als je een heel klein beetje begrip hebt van elektrotechniek, moet je dit dacht ik als iemand je daarop wijst, want dat gebeurde hier, ook zelf moeten kunnen bedenken, ook al ontbreekt aanvankelijk dat waarom. Kun je dat niet meteen, want ongetwijfeld denk je wel terdege "waarom niet", is het dan wel verantwoord om zulke klussen zonder deskundige begeleiding uit te voeren? Oké, via een forum als dit kom je er dan wel achter, maar ik stel me voor dat er al klussend wel meer dingen zullen zijn waar je misschien helemaal gedachteloos aan voorbij gaat.
Ik snap je terughoudendheid van de ene kant ook wel, maar denk niet dat dan maar niets toelichten de oplossing is, zorgt er mi juist voor dan men dan zijn eigen idee maar gaat doen bij gebrek aan beter.

Ik ben er van overtuigd dat kennisdelen beter is dan mensen het zelf maar te laten uitzoeken.
En 'for the record' ik was nooit van plan twee draden onder één klem vast te zetten, daar kwam iemand anders mee op de proppen in een reactie. Ik werd dus enkel gewezen op iets dat ik toch al niet ging doen.
Dat jij vervolgens dacht dat dat mijn idee was kan ik ook niets aan doen.

Dat het probleem niet in de manier van vastzetten zat maar in de dubbele kabels zelf werd ik pas op gewezen door Xiphalon en toen was het me ook meteen duidelijk.