tss68nl schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:03:
Ik heb in een huurhuis gewoond, waar op de eerste verdieping een groot RVS kooktoestel/oven/achterwand stond. Voelde altijd wat apart tintelend als je er met je vinger overheen wreef. Totdat ik op zondagochtend een keer zowel het fornuis als de aarde aanraakte. Ik werd wakker op de vloer met een gigantische hoofdpijn en m'n rechterkant van m'n lichaam heeft weken moeten herstellen. Dat scheelde dus niet veel

Strict gezien zat het probleem natuurlijk niet in het aanwezig zijn van aarde elders, maar juist in het afwezig zijn van de aarde van het fornuis.
Aarde is juist een beveiliging op zich. Als er een defect zit in het fornuis waardoor er spanning op het apparaat komt te staan, zorgt een aangesloten beschermingsleiding er juist voor dat er stroom gaat lopen waardoor er een beveiliging aanspreekt. Dat hoeft niet per se een aardlekschakelaar te zijn, dat kan ook een smeltpatroon of installatieautomaat zijn mits de aardverspreidingsweerstand maar laag genoeg is.
Met aarde aangesloten op het toestel had jouw probleem waarschijnlijk niet voorgedaan...
Ik heb mijn metalen gestellen toch wel graag aan aarde hangen, met of zonder aardlekschakelaar. TN-C-S stelsel hier in huis dus die automaat komt er echt wel uit.
Het idee is juist dat je als gebruiker nooit met actieve geleiders in aanraking komt, door het toepassen van dubbel geïsoleerde componenten
en door het aarden van alle metalen gestellen waardoor de voeding direct uitschakelt wanneer er eens een probleem mocht voordoen in zo'n apparaat.
Alleen tja, dan moet je niet iemand treffen die de boel bewust gaat saboteren. Aanklagen voor poging tot doodslag zo iemand.

Annuk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:13:
[...]
De aardlek in de meterkast is voldoende voor het beschermen v/d kabel dat de spanning eraf gaat als er indd wordt gegraven/kapot gemaakt.
Zo kan je evt. vanuit huis ook nog altijd de spanning afschakelen als je bijv. weg gaat of whatever.
De rest v/d installatie beveilig je juist in je schuur d.m.v. de onderverdeler.
Hoe denk je dat een normale groepenkast is opgebouwd? Dit is in principe hetzelfde alleen het stuk tussen de aardlek en de groepen is iets groter (+ dat er nog een eigen aardlek in de schuur zit in dit geval).
Het is al een paar keer gezegd hier, maar die kabel moet toch echt ook tegen overbelasting en kortsluiting beveiligd worden. En dat beveiligingsmiddel moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering. Dit is om te beginnen gewoon 1 van de aansluitvoorwaarden van de netbeheerder...
KifArU schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:15:
Een vraag over een aanpassing die ik thuis graag zou willen:
Huidige situatie: Meterkast met 3 fasen, 5-aderige kabel naar de schuur en daar worden maar 3 aders van gebruikt. Deze zitten op een 1-fase automaat en in de schuur worden de verlichting en gewone stopcontacten hiermee gevoed.
Nu zou ik graag een krachtstroomaansluiting (3x16A) in de schuur willen hebben voor een zwaar lasapparaat.
Maar ik heb geen zin om de hele tuin overhoop te halen voor een extra kabel.
Is het toegestaan (en verstandig) om de 5-aderige kabel op een 3-fase groep aan te sluiten en in de schuur een kracht-aansluiting te maken en ook 1 fase af te splitsen voor de bestaande wcd's en verlichting?
Ik zou dit gewoon doen. Scheelt een hoop componenten, geen gezeik met selectiviteit enzo. Alleen voor de overzichtelijkheid is het wat minder... Liever gewoon een tweede kabel leggen maar als dat niet gaat dan zou ik gewoon aftakken.
Doe dat voor de overzichtelijkheid dan wel op één plek, daar waar de kabel de schuur binnenkomt. 1 keer opsplitsen en van daar uit twee gescheiden installaties aanleggen, 230V en kracht. Natuurlijk wel zorgen dat de gehele installatie achter een aardlekschakelaar zit.
De oude NPR5310 (2015 en eerder) had hier een blad over, conclusie dat het gewoon mag. Weet niet of ze die in de NPR5310:2016 hebben overgenomen, ik heb die normen even niet bij de hand...