Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.342.089 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:48
Felyrion schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:16:
[...]

Hoe zou je (als leek) erachter kunnen komen of je een dergelijke meter in de meterkast hebt? :/
Op de site van netbeheer nederland staan een aantal types, voor de rest zegt deze quote ook wel iets:The true impact cannot be assessed, as researchers did not publish the names, makes, and models of the tested smart meters.

Deviations of +475%, +566%, +569%, +581%, +582% and -31% and -32% were registered, with again the positive deviation for Rogowski coil current sensors and negative deviations for the Hall sensors.

Als de typenummers bekend worden gemaakt gaat half nederland zeuren dat ze te veel betalen en vragen om een nieuwe meter. Denk dat de netbeheerders ook wel bezig zijn met een lobby om dit niet bekend te maken en hopelijk nieuwe metertypes aan een dergelijke test gaan onderwerpen.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:38
tss68nl schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:59:
Ik ben benieuwd wat jullie hier van maken:
[afbeelding]

Dit is de situatie in het huis van een vriendin. Is een oud bedrijfspand beneden geweest, met woonruimte erboven.

De linker kast is voor het woonhuis (direct aangesloten op de hoofdschakelaar). En van daar uit zijn de andere twee kasten aangesloten met kabel. De onderste kast rechts zit achter het witte kastje met een aardlek en is voor een keuken, de bovenste rechter kast lijkt niet aangesloten te zijn op die aardlek, en is voor de gebruiksruimte beneden.

Halverwege de ruimte komt een soort centrale bediening van alle verlichting samen. Handig, maar de huidige staat heb ik zo m'n twijfels over:
[afbeelding]

Het volgende zijn m'n vragen:
Er wordt flink verbouwd in het huis, omdat de benedenverdieping als verhuurbare kantoorruimte en als workshopruimte wordt gebruikt. Vanwege het budget wil zij niets wijzigen aan de elektra.
  • Is dat wel verstandig? Ik zie voor zowel gebruiksruimte beneden én boven, geen aardlek, en de installatie doet nu niet heel erg degelijk aan?
  • Mag dat wel? Een bedrijfsruimte openen, vloeren en wanden renoveren, maar de elektra er oud in laten zitten?
  • Als dat schakelbord geheel vernieuwd moet worden, wordt dat dan gezien als een dermate grote wijziging in het elektrasysteem, dat je eigenlijk de hele boel moet aanpakken?
  • En als de schakelaars weer herverdeeld door de ruimte zouden moeten worden?
  • Ze huurt het pand, en de woonruimte. De eigenaar zegt echter dat er niets mis is met de installatie, dus dat alles zo mag en kan blijven. Dat klopt technisch misschien wel, maar ik vraag me af hoe lang je dan een dergelijk oud systeem mag handhaven?
Als het een bedrijfsruimte betreft, is het dan voor de (brand)verzekering niet noodzakelijk dat de installatie gekeurd wordt? En bovenstaande brok ellende zal dan waarschijnlijk afgekeurd worden lijkt mij?

Kosten mag hierin nooit een issue zijn, een actuele groepenkast voor een gemiddeld woonhuis heb je al voor €239. Maar aangezien het huur betreft kan/mag je daar zelf niks aan wijzigen vermoed ik. Als het mijn koophuis was geweest dan wist ik het wel, dan was het hoofdzekering eruit om de boel spanningsloos te maken en had ik alles na de meter weggesnoeid en een modern kastje opgehangen.

Die schroefautomaten mogen volgens mij ook niet meer, omdat ze vaak te laat uitschakelden. Maar dat weet ik niet zeker, zou je even moeten checken.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 14-03-2017 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:07

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@tss68nl
Ik zou hoe dan ook alle (zichtbare) elektra vervangen.
Wat er nu hangt is puinhoop en oud. Dat gaat niet meer goed gekeurd worden. Net als dat schakelbord, het ziet er allemaal wat vaag en oud/versleten uit.

Dus overleg eens met de huisbaas, waarschijnlijk is er wel tot een oplossing te komen. (Laat desnoods een elektricien/keurder komen, al weet ik niet of dat echt een goed idee is, want dan zou je ook weer problemen met de huisbaas kunnen krijgen.)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:36:
@tss68nl
Ik zou hoe dan ook alle (zichtbare) elektra vervangen.
Wat er nu hangt is puinhoop en oud. Dat gaat niet meer goed gekeurd worden. Net als dat schakelbord, het ziet er allemaal wat vaag en oud/versleten uit.

Dus overleg eens met de huisbaas, waarschijnlijk is er wel tot een oplossing te komen. (Laat desnoods een elektricien/keurder komen, al weet ik niet of dat echt een goed idee is, want dan zou je ook weer problemen met de huisbaas kunnen krijgen.)
Ja, dat is het punt dus. Ik heb weken geleden direct geadviseerd het goed aan te pakken en iig een nette kast te plaatsen, en het bord te vervangen. (Ik heb de bedrading niet meegenomen, die zou op zich nog goed moeten kunnen zijn)
Ze heeft overlegd met de huisbaas, die heeft aangegeven dat het ieder jaar door de brandweer is gekeurd en goed bevonden, dus dat er niets gewijzigd hoeft te worden. Er zat immers eerst ook een bedrijf in (cafe naar ik meen). Ook wil de verhuurder geen cent bijdragen, al zou ik zorgen dat het vervangen wordt. Dat is dus een dood spoor.

Ik ben iig terughoudend om haar hier mee te helpen, aangezien ik zelf niet achter het eindresultaat zou staan.

Wat kan gebeuren is dat het opnieuw gekeurd moet worden, en dat dan alsnog alles vervangen moet worden. Maar als je net alle wanden en vloeren hebt gedaan....... |:(

Naja, niet mijn probleem uiteindelijk. Goed om te horen dat ik iig niet raar ben als ik van deze installatie de kriebels krijg :)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-10 21:18
Felyrion schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 21:16:
[...]

Hoe zou je (als leek) erachter kunnen komen of je een dergelijke meter in de meterkast hebt? :/
Naar de afbeelding kijken, welke 5 lijken op elkaar en gebruiken hetzelfde basis onderdeel..

Afbeeldingslocatie: https://i1.wp.com/media.boingboing.net/wp-content/uploads/2017/03/SmartMeters.jpg?w=1250

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zoals ik inmiddels in de TW heb gezet: Dit topic gaat NIET over elektrameters en hun afwijking.
Ik heb eerder al berichten daarover afgesplitst naar een eigen topic in DED. Ik stel voor dat we die discussie dan ook daar centraal houden.

Afwijkingen geconstateerd bij slimme meters

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 15-03-2017 06:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
tss68nl schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 23:10:
[...]
Ik ben iig terughoudend om haar hier mee te helpen, aangezien ik zelf niet achter het eindresultaat zou staan.
[...]
Dan zou ik er verder ook vanaf blijven (afgezien van even checken of de draden goed vastgeschroefd zitten wellicht), als de verhuurder er lucht van krijgt dat jij er aan hebt gezeten om de boel te 'verbeteren', dan gaan ze wellicht naar jou wijzen als er gezeik mee komt. Afblijven dus, hoe lastig dat ook moet voelen gezien de staat van de installatie.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 15-03-2017 07:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 17:49

RvL

Toch ook eens een vraagje. In de TS lees ik het volgende betreffende de te volgen normen:
Voorbeeld 3

Mijn huis is van 1965, Dan geldt dus zoals bovenstaande de NEN 1010 van 1962.
Maar in 2011 is mijn groepenkast volledig vernieuwd, deze moet vanaf dat moment wel voldoen aan de van NEN 1010:2007+Ci:1008 (geldig vanaf 2009).
Daarbij geldt wel dat ook direct het hele huis gedaan moet worden omdat overal (waar dat nog niet aanwezig is/was) aarde naartoe getrokken moet worden en aangesloten.
Nu hebben we recentelijk een huis gekocht waarin nog een oude installatie met smeltzekeringen zit. In totaal 6 groepen waarbij er 4 achter een ALS zitten.

Ik wil dit eigenlijk gaan moderniseren. Niet zozeer vanwege de smeltzekeringen maar meer vanwege de 2 groepen die nu niet achter de ALS zitten. Mijn idee was om alles na de meter te vervangen:

- 4 + 2 16A automaten
- 2x ALS
- Hoofdschakelaar

Maar nu begrijp ik dus dat ik ook alle bedrading en WCD's moet gaan vervangen in huis omdat er overal aarde moet komen, want dat is de norm?

Dan stel ik het vervangen van de installatie liever voor onbepaalde tijd uit. Buiten de enorme hoeveelheid werk die dat met zich mee brengt is het vervangen van de bedrading en alle WCD's ook nog eens een kostbare aangelegenheid voor 3 woonlagen met, voor een huis uit de jaren '70, uitzonderlijk veel WCD's per slaapkamer...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Hmm, ben benieuwd. Heb een aantal jaar terug bij mijn ouders ook de groepenkast geüpdatet. Hele verbetering ten opzichte van de oude kast met weinig groepen. Snap best dat het beter is om overal randaarde te hebben, maar inderdaad, een enorme ingreep.
Daarbij blijft het natuurlijk een norm, geen wettelijke verplichting. Maar ik zou voor mijzelf wel op de cruciale plaatsen randaarde willen. Voor een lampje naast het bed niet zo boeiend, maar in de keuken, garage en badkamer wel een must-have wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RvL schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 08:30:
Toch ook eens een vraagje. In de TS lees ik het volgende betreffende de te volgen normen:

[...]
Mijn idee was om alles na de meter te vervangen:

- 4 + 2 16A automaten
- 2x ALS
- Hoofdschakelaar
[...]
Zie hierboven, een modern kastje heb je al voor <300: https://www.sandervunderi...nkast-1-fase-1978263.html

En in de meeste huizen wordt er volgens mij gebruik gemaakt van een centraaldozensysteem, waarbij er één plek is waar de voeding binnenkomt (plafonddoos) en vanuit daar afsplitst naar de stopcontacten en schakelaars in die ruimte. Als je in die centraaldoos een aardedraad trekt vanaf de meterkast dan ben je al een heel eind toch?

Ik weet trouwens niet welk merk/type schakelmateriaal je hebt, maar een stopcontact met randaarde is maar 3-4 euro. Tuurlijk tikt dat aan als je enorm veel stopcontacten hebt, maar de gehele klus (groepenkast vervangen, aardedraad trekken, stopcontacten vervangen voor randaarde model) moet voor 500 euro wel lukken lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 05-10 17:49

RvL

De kosten van een moderne kast weet ik, ik heb in m'n vorige huis ook al eens de installatie vervangen. Ook zonder overal aarde naartoe te trekken overigens...

Er wordt inderdaad met centraaldozen per groep gewerkt. Maar mijn ervaring is dat een draad erbij trekken in een buis waar al draden in zitten erg lastig is. Dus dat wordt dan eerst alles eruit trekken en dan alles nieuw erin.

Vooral in een ouder huis, waar het nog wel eens voor wil komen dat buizen op overgangspunten niet helemaal lekker meer aansluiten. In m'n vorige huis heb ik het meegemaakt dat er tussen een overgang van muur naar plafond een centimeter verschil zat. Mijn ervaring is dat dat soort dingen veel meer tijd kosten dan verwacht.

Op de cruciale plaatsen is nu al randaarde aanwezig: badkamer, keuken, zolder (CV, wasmachine, droger), schuur.

Merk schakelmateriaal weet ik zo snel even niet. Het is wel een bekend A-merk, ik geloof JUNG. Nadeel van de WCD die je aanhaalt is dat ik m'n aantal stopcontacten halveer, want nu heb ik per doos zonder aarde 2 stopcontacten. Natuurlijk ook wel weer op te lossen met bijvoorbeeld deze

Toch nog iets om over na te denken...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
ThinkPadd schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:02:
En in de meeste huizen wordt er volgens mij gebruik gemaakt van een centraaldozensysteem, waarbij er één plek is waar de voeding binnenkomt (plafonddoos) en vanuit daar afsplitst naar de stopcontacten en schakelaars in die ruimte. Als je in die centraaldoos een aardedraad trekt vanaf de meterkast dan ben je al een heel eind toch?
Bij oudere huizen (jaren 60/70) zie je ook wel eens dat op de begane grond een centraaldoossysteem is gebruikt en boven niet. Dan loopt er bijvoorbeeld vanuit de centraaldoos in de woonkamer nog twee leidingen naar boven: naar de lichtschakelaar in de slaapkamer en naar een stopcontact in die slaapkamer. Vanaf de lichtschakelaar ligt dan alleen maar een buisje naar het plafond.

Zo krijg je beneden dus echt overvolle centraaldozen, maar het is wel lekker overzichtelijk als je overal aarde wilt aanleggen of alles wilt vervangen indien oude kleurcodes.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
RvL schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:15:
[...]
Op de cruciale plaatsen is nu al randaarde aanwezig: badkamer, keuken, zolder (CV, wasmachine, droger), schuur.
[...]
Is bij mijn woning uit 1998 hetzelfde, de genoemde plaatsen hebben RA, maar woonkamer, slaapkamer e.d. niet. Kan ik mij eerlijk gezegd niet heel druk om maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:22
Aardedraad vind ik zelf niet zo boeiend op slaapkamers, Als je maar zorgt dat het of met of zonder is en nooit beide, heb nu in de technische ruimte een wasmachineaansluiting gemaakt met RA en 2 wandcontactdozen zonder, dit moet ik vervangen naar RA vind ik.

Mijn cv-ketel vind zonder RA niet leuk en daarom trok ik een kabeltje vanuit de gang (WCD met RA) naar de ketel waarna het probleem niet verdween. WCD open en alleen oude bedrading zonder RA. Daar wordt ik dus woest van.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Op slaapkamers boeit het inderdaad niet zo. Then again... ik ben nu die bedrading overal aan het vervangen en twee kamers op de bovenverdieping worden werkkamers met computerapparatuur. Daar wil ik dus wel RA hebben. En op de badkamer sowieso. Tsja, dan neem ik die andere slaapkamer ook maar gewoon mee. Straks dus geen enkele WCD in huis zonder RA :)

En inderdaad... geaarde WCD's waar stiekem helemaal geen aardedraad op aangesloten is, dat is iets om je goed kwaad over te maken.

* dreamscape berust overigens in het feit dat hij toch alles moet vervangen en renoveren, dus wordt maar niet meer kwaad over de gevaarlijke dingen die hij ontdekt in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02:52
dreamscape schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:52:
Op slaapkamers boeit het inderdaad niet zo. Then again... ik ben nu die bedrading overal aan het vervangen en twee kamers op de bovenverdieping worden werkkamers met computerapparatuur. Daar wil ik dus wel RA hebben. En op de badkamer sowieso. Tsja, dan neem ik die andere slaapkamer ook maar gewoon mee. Straks dus geen enkele WCD in huis zonder RA :)

En inderdaad... geaarde WCD's waar stiekem helemaal geen aardedraad op aangesloten is, dat is iets om je goed kwaad over te maken.

* dreamscape berust overigens in het feit dat hij toch alles moet vervangen en renoveren, dus wordt maar niet meer kwaad over de gevaarlijke dingen die hij ontdekt in huis.
In oudere woningen van voor 2005 komen de wandcontactdozen zonder randaarde voor, daarna dienen alle wandcontactdozen met RA te zijn aangelegd. Dit is volgens de norm NEN1010:2005.
Zelf ben ik van mening dat als je gaat verbouwen en nieuwe WCD's gaat plaatsen, je beter dit volgens de huidige stand van techniek zou moeten doen. Ik kan me wel voorstellen dat indien de aardedraad niet meer bijgetrokken kan worden, je beter de ongeaarde WCD's kunt laten zitten als je maar wel de meterkast vervangt met daarin aardlekschakelaars en ook de aardlekschakelaars periodiek (Volgens fabrikantvoorschrift) test, anders is het nog steeds een schijnveiligheid.

Je insteek van ik neem de 3de slaapkamer ook mee is zeker de beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
MadDog11 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:00:
In oudere woningen van voor 2005 komen de wandcontactdozen zonder randaarde voor, daarna dienen alle wandcontactdozen met RA te zijn aangelegd. Dit is volgens de norm NEN1010:2005.
Sowieso vervang ik alle bedrading (want die is deels slecht aangelegd en van voor '69 dus oude code), alle schakelmateriaal en de gehele groepenkast, dus er is wel sprake van een grondige renovatie. In dat geval wil ik dat de hele installatie gewoon volgens klopt volgens de normen.

Het enige dat niet klopt en niet eenvoudig aan te passen is, is de grondkabel die naar mijn schuurtje gaat. Die is 4x2,5mm2 met aders in wit, zwart, blauw en rood. Momenteel wordt wit gebruikt voor aarde, rood voor nul (oude code), zwart voor fase en blauw is ongebruikt. De kabel zit vast onder beton en is niet te vervangen zonder breekwerk.

Ik wil een extra ader gebruiken om een buitenlamp te schakelen, dus moet daar wat dingen omgooien en met gekleurde tape de functie van de aders aangeven. Ik lees in NEN1010:2015 dat de nulleiding over de gehele lengte blauw moet zijn en bij andere leidingen staat alleen dat leidingen met de juiste kleur moeten worden aangeduid. Dus moet ik in ieder geval blauw gebruiken voor nul. Zwart wordt dan schakel en dan is het volgens mij de beste keuze om wit en rood met tape te markeren met geel/groen respectievelijk bruin om aan te duiden wat aarde en fase is. In dat geval heb ik er volgens mij alles aan gedaan om de installatie veilig en duidelijk te documenteren.

Helaas staat in 514.3.4 (over meeraderige kabels) weer:
De faseaders moeten, over de gehele lengte, worden aangeduid met de kleur bruin of zwart of grijs, de nulleiding met de kleur blauw en de beschermingsleiding met de kleurencombinatie groen-geel.
Dus daar wordt voor alle aders gesproken over 'over de gehele lengte'. Tsja, zonder tien meter tuin open te graven en een kabel op twee plaatsen uit het beton te hakken, kan ik me dus alleen houden aan een deel van 514.3... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Mooi laten zitten, met argument dat het overeenkomstig is met de oude voorschriften en de absolute onmogelijkheid om een nieuwe kabel te leggen. Je zal de enige niet zijn. Wat nog een heel redelijke mogelijk zou zijn, is om de tot nu ongebruikte blauwe ader aan te sluiten op de nul, dan is dat gewoon in orde. En dan eventueel stukjes isolatiekous in de voorgeschreven kleur om de andere aders. Ik meen me te herinneren dat er bij kabel uitzonderingen waren (of nog steeds zijn?) namelijk de lichtste kleur voor aarddraad etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@dreamscape
Nu hoop ik wel dat het een *AS kabel is...

Ook al is dat het niet, gewoon laten zitten. Pas als je in de tuin bezig gaat de kabel vervangen door een goede.

Ik zou nu dit doen:
KleurNieuwe betekenis
WitAarde
ZwartFase
BlauwNul
RoodSchakeldraad

Je zou ook rood en zwart kunnen omdraaien.
Je kan ook de volledige oude kleuren gebruiken, dan krijg je dit:
KleurNieuwe betekenis
WitAarde
ZwartFase
BlauwSchakeldraad
RoodNul

Ook hier kan je blauw en zwart omdraaien.
Zorg in elk geval dat er aan beide kanten van de kabel de aders met de juiste kleuren een krimpkaus/tape krijgen. Maak desnoods een briefje met de kleuren.

[ Voor 75% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-03-2017 13:35 ]

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Het is tientallen jaren geleden aangelegd door een beunhaas, dus neen, geen *AS. Hij was aangesloten in de inbouwdoos van een stopcontact van de keuken. Dankzij de nieuwe vloer kon ik wel een nieuwe buis trekken vanaf de meterkast naar dat punt, dus daar komt nu een doosje met een blindplaat waar die kabel op aangesloten is.

Ik ga vanaf daar ook even doorboren naar de achtergevel voor een stopcontact en wat buitenverlichting, maar daar houd ik inderdaad al rekening met een toekomstige 5-aderige YMVK-as voor naar de schuur.

En vanaf de meterkast ligt er nog een loze leiding onder de achterdeur door. Gewoon omdat ik nu toch een nieuwe betonvloer ging gieten in de keuken en omdat ik er later nooit meer bij kan. Handig voor als ik straks gewoon met drie fasen naar de schuur wil omdat we er een sauna naast bouwen of zoiets :)

Ik had je edit nog niet gezien. Ik opteer voor wit (met geel/groen tape) voor aarde, blauw voor nul (zoals het hoort), zwart voor schakel (zoals het hoort) en rood (met bruine tape) voor fase. Dat lijkt mij het veiligst, totdat ik het ooit helemaal ga vervangen.

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 15-03-2017 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
dreamscape schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 11:30:
[...]

Sowieso vervang ik alle bedrading (want die is deels slecht aangelegd en van voor '69 dus oude code), alle schakelmateriaal en de gehele groepenkast, dus er is wel sprake van een grondige renovatie. In dat geval wil ik dat de hele installatie gewoon volgens klopt volgens de normen.

Het enige dat niet klopt en niet eenvoudig aan te passen is, is de grondkabel die naar mijn schuurtje gaat. Die is 4x2,5mm2 met aders in wit, zwart, blauw en rood. Momenteel wordt wit gebruikt voor aarde, rood voor nul (oude code), zwart voor fase en blauw is ongebruikt. De kabel zit vast onder beton en is niet te vervangen zonder breekwerk.

Ik wil een extra ader gebruiken om een buitenlamp te schakelen, dus moet daar wat dingen omgooien en met gekleurde tape de functie van de aders aangeven. Ik lees in NEN1010:2015 dat de nulleiding over de gehele lengte blauw moet zijn en bij andere leidingen staat alleen dat leidingen met de juiste kleur moeten worden aangeduid. Dus moet ik in ieder geval blauw gebruiken voor nul. Zwart wordt dan schakel en dan is het volgens mij de beste keuze om wit en rood met tape te markeren met geel/groen respectievelijk bruin om aan te duiden wat aarde en fase is. In dat geval heb ik er volgens mij alles aan gedaan om de installatie veilig en duidelijk te documenteren.

Helaas staat in 514.3.4 (over meeraderige kabels) weer:

[...]

Dus daar wordt voor alle aders gesproken over 'over de gehele lengte'. Tsja, zonder tien meter tuin open te graven en een kabel op twee plaatsen uit het beton te hakken, kan ik me dus alleen houden aan een deel van 514.3... :/
Zoals je het wil doen is inderdaad het beste, daarnaast, hoe groot is de kans dat iemand die kabel halverwege gaat opgraven en aftakken en dus in verwarring zou kunnen komen, de kabel is mechanisch goed beschermd. Ik zou de kleuren wel door middel van een krimpkous aangeven in plaats van tape, tape heeft de neiging om na een paar jaar zijn kleefkracht te verliezen. Daarnaast in, het deksel aan de binnenzijde, of in de lasdoos aan beide kanten met een dunne permanent marker de kleuren en functies aangeven voor eventueel volgende eigenaren van het pand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
Inderdaad, krimpkous is wel een beter idee dan tape. En ik was al van plan zaken in het doosje te markeren, dus ook dat komt in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-10 11:53
Iemand eigenlijk enig idee waar YMvK voor staat? Zitten zoeken maar kan het nergens vinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
bartvb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 14:02:
Iemand eigenlijk enig idee waar YMvK voor staat? Zitten zoeken maar kan het nergens vinden :?
https://nl.wikipedia.org/wiki/YMVK_mb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag :)

Weet iemand waar de afkorting YMvK voor staat? Wat de kabel is dat is goed te vinden, maar waar die letters vandaan komen? Geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 15:14
@bartvb Dat zijn de kema normen voor naamgeving van het type kabel. Beschrijven het soort isolatie en de opbouw van de kabel. zie hier op pagina 30 een omschrijving.

Overige naamgevingen staan ook in dit document trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoschR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:59
Vraagje over tuinverlichting. Vorig jaar ben ik hiermee begonnen, maar helaas niet af kunnen maken.

Situatie: Ik heb een tuin van 6 meter breed en ongeveer 9 meter lang. Links en rechts wil ik grondspots plaatsen die de schutting verlichten. Beide kanten 4 komt het mooiste uit om ze dan precies tussen de betonnen schuttingpalen uit te lijnen.

Ik heb alles al uitgegraven en de grondkabel gelegd (2x2,5m2 YMVK-as kabel) en 50/60 cm diep (volgens de voorschriften). De kabel komt dus op 6 plekken dubbel uit de grond (alleen de laatste 2 niet dubbel, maar enkel).

Ook heb ik al de grondspots gekocht. Dit zijn 9w led spots op 230v (niet dimbaar).

Vraag: Ik vraag me nu sterk af of dit niet (veel) te veel licht is voor mijn relatief kleine tuin. 8x 9w led grondspots. Ik wil dit graag eerst uitsluiten voordat ik verder gaan.

En wat zou een goed alternatief zijn. Ik weet niet welke alternatieven ik heb om makkelijk op 2,5mm2 kabels aan te sluiten.

Alvast heel erg bedankt voor het advies!

OV | 2kap '99 131m² | Quatt Duo | Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24 '13 | Honeywell T6 | 13 x 435wp SolarEdge

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
bartvb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:40:
Ik was niet helemaal duidelijk in mijn vraag :)

Weet iemand waar de afkorting YMvK voor staat? Wat de kabel is dat is goed te vinden, maar waar die letters vandaan komen? Geen idee.
Ik heb het ooit geweten, maar ik ben het kwijt en kan het ook niet meer vinden.
Ik weet het wel van de voorloper ervan, VMVK. Dat was de afkorting van Vinyl Mantel Vinyl Kabel.
Voor zover ik begrijp (ik ben geen praktijkman) is de VMVK zo langzamerhand verdwenen en opgevolgd door YMVK. De vraag spitst zich dan ook enkel toe op de betekenis van die letter Y, dus de naam van de kunststofisolatie die begint met een Y. Het is min of meer een formule van de samenstelling van de kunststof.
Het enige dat ik vond was dat de mantel van YMVK gevulkaniseerd is, in tegenstelling tot VMVK en dat ze een hogere brandwerendheid heeft Maar dat legt nog niet uit van welke kunststof die Y een afkorting is.

[ Voor 11% gewijzigd door Techneut op 15-03-2017 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
BoschR schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:41:
Ook heb ik al de grondspots gekocht. Dit zijn 9w led spots op 230v (niet dimbaar).

Vraag: Ik vraag me nu sterk af of dit niet (veel) te veel licht is voor mijn relatief kleine tuin. 8x 9w led grondspots. Ik wil dit graag eerst uitsluiten voordat ik verder gaan.
Als je de spots al hebt gekocht, dan sluit je ze toch gewoon even aan met wat simpele huishoudsnoer en een verlengkabel, en leg je ze vanavond in de tuin om te testen?

Verder is het arbitrair: niet iedere 9W spot geeft evenveel licht. Wat is bijvoorbeeld de powerfactor, en hoe efficient is de led? Al meer informatie zou zijn hoeveel lumen de spot geeft.

Dan ben je er nog niet, want is het een grondspot die gewoon recht omhoog schijnt? Hoe ver komen de spots van de schutting af, hoe is het stralingspatroon, en wat is de stralingshoek van de lamp?

Kortom, even testen is het meest praktisch :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 07:51
Ik heb een vraag betreffende de aanleg van een badkamer ventilator.
Momenteel heb ik geen ventilator in mijn badkamer. Wel een afzuig-buis met afdekkapje, volgens mij gaat deze naar een centraal afzuigsysteem (moet ik nog eens onderzoeken).

Nu zit er een verlaagd plafond in de badkamer, maar geen (bereikbare) centraaldoos, volgens mij wordt alles vanaf de wcd/lichtschakelaar geschakeld.
Nu is mijn vraag: hoe kan ik deze ventilator aansluiten op de lichtschakelaar, zonder het plafond open te breken? Er zitten spots in het plafond, maar het enige waar ik bij kan is het gat van +- 10cm waar de afzuigplaat in zit.

Reden dat ik ventilator wil, is dat er ni geen (actieve) afzuiging is. Ik heb wel een apparaat op zolder staan wat volgens mij afzuiging (of ventilatie) moet doen, maar die doet weinig.

Any thoughts? Als het verhelderend werkt kan ik morgen evt foto's maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 09:35
Zou eerst eens die eco box aan de praat zien te krijgen. Wanneer je met je ventilator die box in gaat blazen krijg je ook geen goede afzuiging. Zit er een meerpolige stekker aan die box? Zit er waarschijnlijk ergens in huis een keuzeschakelaar voor afzuigingstand.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@aaajeetee
Jim423 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:11:
Zou eerst eens die eco box aan de praat zien te krijgen.
Dat zeker doen, helpt vaak al veel.
Zit er een meerpolige stekker aan die box? Zit er waarschijnlijk ergens in huis een keuzeschakelaar voor afzuigingstand.
Dat is dan waarschijnlijk een perilex stekker waarvandaan een kabel loopt naar zoiets: Afbeeldingslocatie: https://installatiewereld.nl/media/wysiwyg/Installationworld/standen.png
Bijvoorbeeld in de keuken, woonkamer of hal. Daar vind je die dingen meestal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aaajeetee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-10 07:51
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:49:
@aaajeetee

[...]

Dat zeker doen, helpt vaak al veel.

[...]

Dat is dan waarschijnlijk een perilex stekker waarvandaan een kabel loopt naar zoiets: [afbeelding]
Bijvoorbeeld in de keuken, woonkamer of hal. Daar vind je die dingen meestal.
Beide bedankt. Ik heb inderdaad zo'n knop in de keuken. Als ik die inschakel komt er nogal wat lawaai van zolder. Betekent dit dat ik, voor ik ga douchen, eerst de keuken inmoet om die knop om te zetten?

Ik ga maar eens wat info zoeken over die 'eco box'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
aaajeetee schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 06:58:
[...]

Beide bedankt. Ik heb inderdaad zo'n knop in de keuken. Als ik die inschakel komt er nogal wat lawaai van zolder. Betekent dit dat ik, voor ik ga douchen, eerst de keuken inmoet om die knop om te zetten?
Ja, anders geen ventilatie in de badkamer.
Ik ga maar eens wat info zoeken over die 'eco box'..
Meestal zit er wel een stikker op met het model en dergelijke.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:41

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

aaajeetee schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 06:58:
[...]

Klopt, dit zou je dan moeten doen. Ik had hier zelf ook last van, maar het geluk dat mijn badkamer op dezelfde groep zit als de ventilatie. Ik heb toen dus een gewone lichtschakelaar bij de badkamer geplaatst en 1 schakeldraad naar de ventilator getrokken. In de badkamer kan ik dus alleen voor de hoogste stand kiezen (want zo heb ik die extra draad aangesloten). Het schakelen is gewoon een 230 V circuit, maar om te voorkomen dat er te veel draden in 1 buis moesten heb ik dus maar 1 stand naar de badkamer uitbedraad.

edit: als het niet dezelfde groep is, kan je natuurlijk draadloos iets doen bijvoorbeeld met KaKu http://www.fam-oldenburge...angestuurd-door-domoticz/

[ Voor 10% gewijzigd door devino op 16-03-2017 08:04 ]

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je kunt de ventilatiebox ook vervangen door een Itho Ecofan, die zijn stukken zuiniger waardoor je een hoop energie bespaart, ze zijn een stuk stiller én je hebt er draadloze bedieningsknoppen voor. Die knop kun je dan in de badkamer zo op de muur plakken.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 16-03-2017 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 08:10:
Je kunt de ventilatiebox ook vervangen door een Itho Ecofan, die zijn stukken zuiniger waardoor je een hoop energie bespaart, ze zijn een stuk stiller én je hebt er draadloze bedieningsknoppen voor. Die knop kun je dan in de badkamer zo op de muur plakken.
Daar kan je dan meerdere bedieningskastje aan koppelen?

Wij hebben weer een andere. Ik de woonkamer zit een digitale sturing met verschillende standen. Daaraan zit een draadloos kastje gekoppeld met timer voor in dr badkamer. Die van de badkamer is de belangrijkste en vervangt de stand van die in de woonkamer totdat de tijd om is, dan gaat hij terug naar de oude stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ja, meerdere van die draadloze bedieningsknoppen zijn mogelijk en de huidige 3-standenschakelaar blijft ook gewoon werken als je dat wilt. De laatst binnengekomen snelheid is bepalend. Zet je de box dus op hoog met de 3-standenschakelaar en druk je op een RF-remote op 'laag', dan pakt hij laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Xiphalon schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:58:
@bartvb Dat zijn de kema normen voor naamgeving van het type kabel.
Thanks! Ook dank aan @Techneut !

YMVK is dus een kabel zonder mechanische bescherming met een buitenmantel van vernet polyetheen (Y) en PVC/Vinyl om de aders. Helder :j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadDog11
bartvb schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:24:
[...]

Thanks! Ook dank aan @Techneut !

YMVK is dus een kabel zonder mechanische bescherming met een buitenmantel van vernet polyetheen (Y) en PVC/Vinyl om de aders. Helder :j
Stond ook al in de wikipedia link hoor:

Opbouw
Aders: massief, samengeslagen of sectorvormig blank koper klasse 1 of 2
Aderisolatie: XLPE
Adercodering: HD 308 S2
Bedding: pvc
Buitenmantel: pvc, moeilijk brandbaar (buitenmantelkleur: grijs)

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Laatst online: 15:23
BoschR schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:41:
<knip>

Ik heb in mijn tuin van 10 x 4.5 meter 6 lichtpunten aangelegd, ben begonnen met daarin bolletjes van 6 of 7 watt led, zit nu op 6x 2 watt warm wit licht. Voor achtergrondverlichting is dat zat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 11 maart 2017 @ 12:54:

Wij hebben nog voor de TS een goede foto nodig van een goed gemaakte perilex stekker, dus met adereindhulzen en de juiste kleuren. Zo te zien zijn er een aantal bezig met de elektra in huis. Het zou erg fijn zijn als iemand even een foto wil maken. Het liefst graag scherp en goed belicht zodat het duidelijk is wat de kleuren zijn en dat er adereindhulzen op zitten. Wie wil dit even doen? Alvast bedankt voor de moeite.

Niemand die daar nu mee bezig is en een foto wil/kan maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:53
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:20:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://www.elektramat.nl/Static/Images/UserUpload/perilex.jpg

Zoiets, of wil je echt een foto :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
@ybos, ik bedoelde een echte foto met adereindhulzen en dergelijke. Ik ben zelf nog bezig om het stukje over de perilex te verbeteren, dat zal morgen wel klaar zijn, mits er een goede foto is.
Het mooist zou zijn om zowel de stekker als WCD open op foto te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 04-10 17:53
Vraagje, zijn er lamp setjes die je op afstand aan/uit kan doen? Door een zolderverbouwing zit er bij een tweede deur nu geen lichtknop namelijk.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-10 22:13
Cobb schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:31:
Vraagje, zijn er lamp setjes die je op afstand aan/uit kan doen? Door een zolderverbouwing zit er bij een tweede deur nu geen lichtknop namelijk.
klikaan plakschakelaar?

Dus https://www.klikaanklikui...dloze-wandschakelaar.html bij de deur zonder schakelaar

En dan https://www.klikaanklikui...uwde-mini-zender-276.html achter de bestaande schakelaar

Wat is het doel van die zolder? Je kan natuurlijk ook een bewegingsmelder plaatsen (of een lamp met ingebouwde)

[ Voor 41% gewijzigd door DJSmiley op 16-03-2017 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Laatst online: 04-10 17:53
Nou...en gelijk iets kunnen vinden. Dacht dat klikaanuit alleen van die stekker pluggen waren..

Ik heb dezelfde schakelaar gevonden en er een fitting bijgekocht.

[ Voor 26% gewijzigd door Cobb op 16-03-2017 21:28 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 04-10 09:03

Milmoor

Footsteps and pictures.

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 14:20:
[...]

Ik heb een 25A Perilex stekker. Met adereindhulsen en de juiste kleuren. Voldoet die?

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Milmoor schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:24:
[...]

Ik heb een 25A Perilex stekker. Met adereindhulsen en de juiste kleuren. Voldoet die?
Jahoor, natuurlijk. Heb je er ook een WCD bij.
Wil je de foto naar mij sturen via PM of mail (mail adres op mijn profiel pagina), plaatsen in dit topic mag natuurlijk ook. :)

Alvast bedankt :Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Wil je de foto naar mij sturen via PM of mail (mail adres op mijn profiel pagina), plaatsen in dit topic mag natuurlijk ook. :)

Het is donker buiten, dus met flits:
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020250.JPG
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020251.JPG
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020252.JPG
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020253.JPG
Met dank aan dit topic, op en aanmerkingen zijn welkom. Laat maar weten als je liever een foto onder een andere hoek hebt, ik ben geen professionele fotograaf.

De WCD open kan misschien, maar niet meer vandaag. Hij zit onder het aanrecht, en ik weet niet of ik hem nog open krijg zonder het aanrecht te slopen.

[ Voor 24% gewijzigd door Milmoor op 16-03-2017 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een vraag over een aanpassing die ik thuis graag zou willen:
Huidige situatie: Meterkast met 3 fasen, 5-aderige kabel naar de schuur en daar worden maar 3 aders van gebruikt. Deze zitten op een 1-fase automaat en in de schuur worden de verlichting en gewone stopcontacten hiermee gevoed.

Nu zou ik graag een krachtstroomaansluiting (3x16A) in de schuur willen hebben voor een zwaar lasapparaat.
Maar ik heb geen zin om de hele tuin overhoop te halen voor een extra kabel.

Is het toegestaan (en verstandig) om de 5-aderige kabel op een 3-fase groep aan te sluiten en in de schuur een kracht-aansluiting te maken en ook 1 fase af te splitsen voor de bestaande wcd's en verlichting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 14:53
KifArU schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:15:
Huidige situatie: Meterkast met 3 fasen, 5-aderige kabel naar de schuur en daar worden maar 3 aders van gebruikt. Deze zitten op een 1-fase automaat en in de schuur worden de verlichting en gewone stopcontacten hiermee gevoed.

Nu zou ik graag een krachtstroomaansluiting (3x16A) in de schuur willen hebben voor een zwaar lasapparaat.

Is het toegestaan (en verstandig) om de 5-aderige kabel op een 3-fase groep aan te sluiten en in de schuur een kracht-aansluiting te maken en ook 1 fase af te splitsen voor de bestaande wcd's en verlichting?
Niet de mooiste oplossing.
Beter zou zijn om:
In je huidige meterkast een krachtgroep (voorkeur schroefpatronen, geven niet zoveel om piek van het lasapparaat) te plaatsen;
In de schuur een klein verdeelkastje met hoofdschakelaar, krachtgroep (automaat c-kar) voor je lasapparaat en 1fasegroep tbv verlichting en wcd's.
Selectiviteit zou je nog over na kunnen denken, maar weet niet hoe de huidge situatie is, en wat "neemt" het zware lasapparaat aan vermogen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
ybos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:39:
[...]

Beter zou zijn om:
In je huidige meterkast een krachtgroep (voorkeur schroefpatronen, geven niet zoveel om piek van het lasapparaat) te plaatsen;
In de schuur een klein verdeelkastje met hoofdschakelaar, krachtgroep (automaat c-kar) voor je lasapparaat en 1fasegroep tbv verlichting en wcd's.
Selectiviteit zou je nog over na kunnen denken, maar weet niet hoe de huidge situatie is, en wat "neemt" het zware lasapparaat aan vermogen :?
Lasapparaat zal niet heel zwaar zijn (ik las geen centimeters dikke profielen), maar wel te zwaar voor 1x16A.
Hoofdaansluiting is 3x25A en met een selectieve onderverdeler zou ik dan 6 of 10A voor de WCD's hebben. En dat lijkt me erg weinig met wat zwaarder gereedschap. (2kw werkplaatskacheltje en je kunt niet eens meer boren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
ybos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:39:
Beter zou zijn om:
Waarom schroefpatronen ?
Als KifArU een "moderne" kast met automaten heeft dan pak je daar toch gewoon een automaat met C-karakteristiek voor ?

Maar voor KifArU: het allermooiste is natuurlijk dat je een aparte 230V kabel en een aparte 400V kabel naar de schuur hebt, dan hoef je ook niet te kutten met selectiviteit.
Maarja, je wilt je tuin niet overhoop halen -O-

Toen ik een paar jaar terug mij schuur bouwde heb ik niet simpelweg een grondkabel naar de schuurkabel naar de schuur gelegd.
Maar ik heb een PVC-pijp van 50mm van de kruipruimte van het huis naar de schuur gelegd.
Door die PVC pijp heb ik de kabels heen getrokken, als er nog eens een kabel bij moet dan hoef ik de grond niet open te spitten maar kan ik zo vanuit de kruipruimte een extra kabel naar de schuur trekken 8) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:12

Je kunt het doen zoals @ybos of @bluemoon23 het zeggen, maar ik zou het ietsje anders doen.
Plaats een krachtaardlek in je groepenkast i.p.v. de enkele groep, en dan inderdaad een onderverdeler in je schuurtje, deze kan je evt. kant en klaar bestellen/laten maken of je zoekt zelf de onderdelen.
Het nadeel van kant en klaar is vaak dat het B-karakteristiek automaten zijn, dit kan je evt. altijd proberen en later nog omwisselen voor C-karakteristiek, als het niet toereikend is.
De "lichtgroepen" kunnen gewoon in B-karakter, maar kies dan een kastje met tenminste:
• 4-polige aardlek
• B of C-karakter krachtgroep
• 3? B-karakter lichtgroepen (waarom 3 groepen, zo kan je evt. beetje verdelen als je nog andere dingen wilt aansluiten)
evt. nog een hoofdschakelaar in je verdelerkast is ook nog mogelijk.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 16:54:
[...]

Je kunt het doen zoals @ybos of @bluemoon23 het zeggen, maar ik zou het ietsje anders doen.
Plaats een krachtaardlek in je groepenkast i.p.v. de enkele groep, en dan inderdaad een onderverdeler in je schuurtje, deze kan je evt. kant en klaar bestellen/laten maken of je zoekt zelf de onderdelen.
Het nadeel van kant en klaar is vaak dat het B-karakteristiek automaten zijn, dit kan je evt. altijd proberen en later nog omwisselen voor C-karakteristiek, als het niet toereikend is.
De "lichtgroepen" kunnen gewoon in B-karakter, maar kies dan een kastje met tenminste:
• 4-polige aardlek
• B of C-karakter krachtgroep
• 3? B-karakter lichtgroepen (waarom 3 groepen, zo kan je evt. beetje verdelen als je nog andere dingen wilt aansluiten)
evt. nog een hoofdschakelaar in je verdelerkast is ook nog mogelijk.
Hoe zwaar zouden de groepen in die onderverdeler dan moeten/mogen zijn?
Er zit namelijk al een 3x16A krachtgroep in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
KifArU schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:00:
[...]

Hoe zwaar zouden de groepen in die onderverdeler dan moeten/mogen zijn?
Er zit namelijk al een 3x16A krachtgroep in de meterkast.
Ligt beetje aan je aardlek schakelaar die in je hoofdmeterkast komt, maar neem aan een gewone 40A aardlekschakelaar (4-polig).
Deze kast kan je bijv. nemen als onderverdeler: https://www.sandervunderi...groep-3-lichtgroepen.html

Je kan evt. contact met hun opnemen om te vragen/overleggen of je evt. de krachtgroep direct kan laten vervangen voor een C-karakter, maar dat durf ik niet te zeggen of ze dat willen/doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyMoody
  • Laatst online: 13:09
Maar je hebt te maken met selectiviteit als je een onderverdeler plaatst. Dat is altijd het nadeel. Je krijgt dan groepjes van 6 A oid...

PVOutput Limelight 6750Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
RobbyMoody schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:07:
Maar je hebt te maken met selectiviteit als je een onderverdeler plaatst. Dat is altijd het nadeel. Je krijgt dan groepjes van 6 A oid...
Als je geen groep maar alleen een aardlek ervoor plaatst in je meterkast heb je het iets makkelijker met je selectiviteit.
Natuurlijk is het wel zo dat het niet moet zijn dat je beide krachtgroepen tegelijkertijd vol belast (die in je woning en je onderverdeler).

Als je inderdaad een gewone groep plaatst in je meterkast die afgaat naar je onderverdeler moet je enorm rekening houden met selectiviteit, daarom adviseerde ik ook alleen een 4-polige aardlek in de meterkast die alleen gebruikt wordt voor de onderverdeler, en ook daarin nog weer een eigen aardlek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Niet online
Annuk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:11:
[...]

Als je geen groep maar alleen een aardlek ervoor plaatst in je meterkast heb je het iets makkelijker met je selectiviteit.
Natuurlijk is het wel zo dat het niet moet zijn dat je beide krachtgroepen tegelijkertijd vol belast (die in je woning en je onderverdeler).

Als je inderdaad een gewone groep plaatst in je meterkast die afgaat naar je onderverdeler moet je enorm rekening houden met selectiviteit, daarom adviseerde ik ook alleen een 4-polige aardlek in de meterkast die alleen gebruikt wordt voor de onderverdeler, en ook daarin nog weer een eigen aardlek.
Duidelijk. Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
Even als voorbeeld bestellijstje:
groepenkast (onderverdeler)
aardlekschakelaar voor in je hoofd meterkast

En dan mogelijk even contact met hun opnemen om evt. de krachtgroep om te wisselen voor een C-karakteristiek als dat mogelijk is.

P.S. hoe dik is je grondkabel eigenlijk die naar je schuur toe gaat? 5x2,5mm of 5x4mm of nog dikker evt.?

[ Voor 8% gewijzigd door Annuk op 19-03-2017 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbyMoody
  • Laatst online: 13:09
Maar volgens mij moet je een kabel altijd beveiligen met een automaat en niet alleen met een aardlekschakelaar.

PVOutput Limelight 6750Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• devino

devino

Annuk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:11:
[...]

En waarom zou een aardlek alleen voldoende zijn? Dan is dus in principe de kabel tot aan de schuur niet beveiligd, weet niet of dat wenselijk is, Dat lijkt me minder wenselijk dan dat er iets minder selectiviteit is, het blijft een woning namelijk. Weet overigens niet wat de norm daar van vindt, maar ik heb een slecht voorgevoel over alleen een aardlek. Zelf zou ik het niet accepteren iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
@devino De kabel is natuurlijk wel beveiligd door de hoofdzekering, misschien niet meteen wenselijk maar ook niet levensgevaarlijk lijkt me?

Aangezien er hoofdzekeringen van 25A zijn, lijkt het mij dat een aardlek genoeg is (300mA) (mocht je er ooit doorheen graven). Dan ga ik er wel vanuit dat er nergens lasklemmen of iets dergelijks geplaatst zijn. Deze zijn namelijk niet geschikt voor 25A!! Als je zeker weet dat de aardespreidingsweerstand laag genoeg is (dwz, de hoofdzekering gaat er snel door zodra je kortsluiting naar de aarde maakt) dan zou het zelfs zonder mogen.
Dan zou ik daarna in de schuur een 2e 'meterkast'/verdeler plaatsen met een 16A C krachtgroep en 1 of 2 B16 groepen voor de verlichting en stopcontacten. Deze kan je ook bij webshops samenstellen en gemonteerd geleverd krijgen (zodat je wel meteen je C groep hebt voor het lasapparaat).

Tim

[ Voor 16% gewijzigd door timleferink op 19-03-2017 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
devino schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:29:
[...]

En waarom zou een aardlek alleen voldoende zijn? Dan is dus in principe de kabel tot aan de schuur niet beveiligd, weet niet of dat wenselijk is, Dat lijkt me minder wenselijk dan dat er iets minder selectiviteit is, het blijft een woning namelijk. Weet overigens niet wat de norm daar van vindt, maar ik heb een slecht voorgevoel over alleen een aardlek. Zelf zou ik het niet accepteren iig.
De aardlek in de meterkast is voldoende voor het beschermen v/d kabel dat de spanning eraf gaat als er indd wordt gegraven/kapot gemaakt.
Zo kan je evt. vanuit huis ook nog altijd de spanning afschakelen als je bijv. weg gaat of whatever.
De rest v/d installatie beveilig je juist in je schuur d.m.v. de onderverdeler.
Hoe denk je dat een normale groepenkast is opgebouwd? Dit is in principe hetzelfde alleen het stuk tussen de aardlek en de groepen is iets groter (+ dat er nog een eigen aardlek in de schuur zit in dit geval).
Het grote voordeel van een dergelijke oplossing is dat je niet altijd weer je woning in hoeft in je "werkkloffie" als je aan het klussen bent en je zet net een te zware slijptol o.i.d. aan en je groep vliegt eruit.
Evt. maak je er nog een soort kastje omheen o.i.d. in verband met mogelijk rond dwalend stof e.d. zodat je in ieder geval je automaten enigszins beschermt.
timleferink schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:43:
@devino De kabel is natuurlijk wel beveiligd door de hoofdzekering, misschien niet meteen wenselijk maar ook niet levensgevaarlijk lijkt me?

Aangezien er hoofdzekeringen van 25A zijn, lijkt het mij dat een aardlek genoeg is (300mA) (mocht je er ooit doorheen graven). Dan ga ik er wel vanuit dat er nergens lasklemmen of iets dergelijks geplaatst zijn. Deze zijn namelijk niet geschikt voor 25A!! Als je zeker weet dat de aardespreidingsweerstand laag genoeg is (dwz, de hoofdzekering gaat er snel door zodra je kortsluiting naar de aarde maakt) dan zou het zelfs zonder mogen.
Dan zou ik daarna in de schuur een 2e 'meterkast'/verdeler plaatsen met een 16A C krachtgroep en 1 of 2 B16 groepen voor de verlichting en stopcontacten. Deze kan je ook bij webshops samenstellen en gemonteerd geleverd krijgen (zodat je wel meteen je C groep hebt voor het lasapparaat).

Tim
Meen je serieus 300mA aardlek? Persoonlijk zou ik een normale 30mA aardlek plaatsen in de woning, 300mA is in principe thuis nergens voor nodig.

Wat betreft de verdeler kan @KifArU volgens mij het makkelijkst de kast pakken die ik hem aangaf, hopelijk kan/wil deze webshop de krachtgroep wel uitwisselen voor ééntje met C-karakteristiek. Zo niet deze er los bij bestellen en de B-automaat verkopen.
Deze kast is netjes volgens de norm opgebouwd, en je kan de B-automaat zo uitwisselen met een C-automaat (kast is ook gewoon bedraad van binnen en zit geen kamrail in).

[ Voor 35% gewijzigd door Annuk op 19-03-2017 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino

devino

Annuk schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:13:
[...]

De aardlek in de meterkast is voldoende voor het beschermen v/d kabel dat de spanning eraf gaat als er indd wordt gegraven/kapot gemaakt.
Mits het aardscherm nergens onderbroken is, zou dit kunnen kloppen, maar ik heb ook wel meegemaakt dat een graafschade maar ook een lekke kabel zo was gemaakt dat er alleen fases en de nul kortgesloten zijn zonder de aarding dus, dan blijft een aardlek er gewoon in en het klopt dat dan de hoofdzekereingen er uit zullen gaan, maar dan weet je dus nog niet wat er aan de hand is, behalve dat het hele huis donker is (en dan moet het een 'recente' installatie zijn dat je bij de hoofdzekering kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
[...]

Meen je serieus 300mA aardlek? Persoonlijk zou ik een normale 30mA aardlek plaatsen in de woning, 300mA is in principe thuis nergens voor nodig.
Ik bedoelde daarna nog in de 2e verdeler een 4P 30mA aardlek (als durf ik niet te zeggen of aardleks en selectiviteit echt goed te zeggen is), zodat als je apparaat stuk gaat je ook niet alsnog naar binnen moet in je werkkloffie :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
devino schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:19:
[...]

Mits het aardscherm nergens onderbroken is, zou dit kunnen kloppen, maar ik heb ook wel meegemaakt dat een graafschade maar ook een lekke kabel zo was gemaakt dat er alleen fases en de nul kortgesloten zijn zonder de aarding dus, dan blijft een aardlek er gewoon in en het klopt dat dan de hoofdzekereingen er uit zullen gaan, maar dan weet je dus nog niet wat er aan de hand is, behalve dat het hele huis donker is (en dan moet het een 'recente' installatie zijn dat je bij de hoofdzekering kan.
Klopt w.b.t. je opmerking over het aardscherm, dat is inderdaad iets wat wel goed op orde moet zijn in dit geval.
Doe regelmatig dergelijke dingen, maar als ze me vragen geef ik ten eerste aan om A. een mantelbuis te leggen en B. een goede kabel te gaan gebruiken, bij voorkeur een nieuwe (je wilt een goede installatie, dan mag/moet ie geld kosten, sorry daarvoor ;) )

En ook je opmerking over de hoofdzekeringen klopt, tegenwoordig (Vanaf 2010 iig, mogelijk eerder wel al maar weet ik zo niet) worden er automaten geplaatst als hoofdzekeringen, die kan je gelukkig zelf weer inschakelen, met een gewone porceleinen zekering ben je afhankelijk van je netbeheerder.. met een beetje geluk willen ze ook dan nog wel eens een automaat gaan plaatsen (hebben ze bij mij btw. gedaan met het plaatsen van de "slimme meter" had het de jongens ff netjes gevraagd, geen probleem, maar kan ook aan liggen dat ik ze gebak + koffie had gegeven + nog wat gebak voor in de keet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-10 20:31
Die kabel moet je gewoon beveiligen met een zekering. Alleen een aardlekschakelaar is niet toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-09 15:26

Ligone

Moeha!

Los van de regels, een aardlek en een zekering is inderdaad noodzakelijk voor bovengenoemde redenen.

Wat ik wel eens wil opmerken is dat de benaming "aardlekschakelaar" eigenlijk verboden zou moeten worden. Het is een differentieelschakelaar welke dus afschakelt bij een verschilmeting op de stroom die er vloeit. Veel doe het zelvers denken blijkbaar dat ze bij gebrek aan aarding een differentieel/aardlekschakelaar toch niet nodig hebben omdat ze dus denken dat daar een aarding voor nodig is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• menzo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:34
MadDog11 schreef op zondag 5 maart 2017 @ 10:32:
Vervang dan direct de bestaande 2 aardlekschakelaars ook fff door nieuwe, deze lijken type AC te zijn, deze dienen vervangen te worden (Opmerking in NEN1010:2007+2008:C1, aardlekschakelaars AC zijn niet meer toegestaan) zeker als je zonnepanelen wil gaan plaatsen, ook de aanpassingen aan de meterkast kun je dan de btw van terugvragen.

[afbeelding]
Dit is misschien ook handig om in de TS te hebben. @T.Kreeftmeijer
Een lijstje met spul wat men nog in huis zou kunnen hebben wat niet meer mag.

Dan kan iedereen dit soort dingen controleren thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ligone schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:49:
..........
Wat ik wel eens wil opmerken is dat de benaming "aardlekschakelaar" eigenlijk verboden zou moeten worden. Het is een differentieelschakelaar welke dus afschakelt bij een verschilmeting op de stroom die er vloeit. Veel doe het zelvers denken blijkbaar dat ze bij gebrek aan aarding een differentieel/aardlekschakelaar toch niet nodig hebben omdat ze dus denken dat daar een aarding voor nodig is. 8)7
Onzin, met name dat dit eigenlijk verboden zou moeten worden. Stel je voor!
Het lijkt me totaal overbodig om voor doe-het-zelvers die er geen verstand van hebben de algemeen gebruikelijke taal aan te passen. Als je daaraan begint is voorlopig het einde zoek, afgezien van de vraag waar het zinvol is of niet. Bovendien is het maar de vraag of de betekenis van het woord differentiaal of differentieel wel tot hen doordringt. Ik zou eerder zeggen van afblijven als je er geen of maar half verstand van hebt. Schoenmaker hou je bij je leest.

[ Voor 4% gewijzigd door Techneut op 20-03-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

dat was dan ook licht ironisch bedoelt hé ;)

nevertheless is dat bij ons niet gebruikelijk... In België is het diff of verlies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Andersom komt juist vaak voor: Veel mensen denken dat omdat hun huis en apparaten goed geaard zijn, een aardlek niet nodig is.

Niets is echter minder waar. Als jij in een oud huis woont met houten vloeren dan is zonder aarding en zonder aardlek de schade vaak niet zo groot mocht je eens een fase aantikken, al dan niet door een defect apparaat.

Doe je dat echter op je goed geaarde badkamervloertje, sta je met je been tegen de geaarde wasmachine, of heb je je vinger tegen de randaarde, dan is de vraag wie het eerder begeeft....de 16A (smelt)zekering, of jij zelf.

Het is dus óf aarding + aardlek, óf gewoon alle oude rommel er in laten zitten. Ik zeg niet dat het laatste geen risico's met zich mee brengt, maar je huis voorzien van aarding zonder aardlek is wel de overtreffende trap van onveilig. Wat betreft de stelling van het begin: een aardlek heb je dus heel erg hard nodig. Aarding alleen is niet zo veilig als men soms denkt.

[ Voor 7% gewijzigd door tss68nl op 21-03-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

tss68nl schreef op maandag 20 maart 2017 @ 20:42:
Andersom komt juist vaak voor: Veel mensen denken dat omdat hun huis en apparaten goed geaard zijn, een aardlek niet nodig is.

Niets is echter minder waar. Als jij in een oud huis woont met houten vloeren dan is zonder aarding en zonder aardlek de schade vaak niet zo groot mocht je eens een fase aantikken, al dan niet door een defect apparaat.

Doe je dat echter op je goed geaarde badkamervloertje, sta je met je been tegen de geaarde wasmachine, of heb je je vinger tegen de randaarde, dan is de vraag wie het eerder begeeft....de 16A (smelt)zekering, of jij zelf.

Het is dus óf aarding + aardlek, óf gewoon alle oude rommel er in laten zitten. Ik zeg niet dat het laatste geen risico's met zich mee brengt, maar je huis voorzien van aarding zonder aardlek is wel de overtreffende trap van onveilig.
mmm ik wel een heel naief een kletsnatte ongeaarde waterpomp vastgepakt tijdens het zwemmen in ee zwembad. die voelde ik wel ff.

maareuh ontopic, je huis voorzien van aarding zonder aardlek is gewoon de voorganger van aardlek

de aarding was juist een beveiliging. of ej hebt dubbel geisoleerde apparaten, of gewoon geaarde apparaten. dat er altijd mensen zijn die geaard spul in een ongeaard stopcontact duwen .. iets met legacy support :P
Ach natuurlijke selectie hoort er nou eenmaal bij dan

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tss68nl
Ik weet niet of dat helemaal mijn punt was ;) Als je huis slecht geleid...door houten vloeren, aangevuld met redelijk isolerende schoenen etc etc, dan is 230V minder gevaarlijk omdat er een lagere stroom gaat lopen zou je toch in contact komen. Wanneer gaat het mis? Als je tegelijk de nul en de fase vastpakt.

Het aanleggen van alleen aarde door je huis zonder aardlek, introduceert naast extra veiligheid ongemerkt ook een paar risico's helaas. Nu heb je overal in huis ineens een perfect retourpad voor de stroom. Wanneer gaat het in dit geval echt mis? Nou, ongeveer altijd wanneer je in contact komt en je raakt iets aan wat redelijk goed geaard is. Die kans is vele malen groter...geaarde apparaten, open randaarde van stopcontacten, aardnetten, etc etc.

Ik heb in een huurhuis gewoond, waar op de eerste verdieping een groot RVS kooktoestel/oven/achterwand stond. Voelde altijd wat apart tintelend als je er met je vinger overheen wreef. Totdat ik op zondagochtend een keer zowel het fornuis als de aarde aanraakte. Ik werd wakker op de vloer met een gigantische hoofdpijn en m'n rechterkant van m'n lichaam heeft weken moeten herstellen. Dat scheelde dus niet veel :w

Bleek dat er ergens kortsluiting zat, en de eigenaar de aarde van de kookgroep af had gehaald, en de aardlek in de meterkast had gebypassed. Vervelend natuurlijk, zo'n aardlek die er uit knalt. :+

Nee doe mij maar geen aarde zonder aardlek :) (Edit: let op, er stond niet voor niets al een smiley achter....het punt is dat je altijd én aarde én een aardlek moet hebben omdat je anders onevenredig veel risico loopt!)

[ Voor 9% gewijzigd door tss68nl op 21-03-2017 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tss68nl schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:03:
Ik heb in een huurhuis gewoond, waar op de eerste verdieping een groot RVS kooktoestel/oven/achterwand stond. Voelde altijd wat apart tintelend als je er met je vinger overheen wreef. Totdat ik op zondagochtend een keer zowel het fornuis als de aarde aanraakte. Ik werd wakker op de vloer met een gigantische hoofdpijn en m'n rechterkant van m'n lichaam heeft weken moeten herstellen. Dat scheelde dus niet veel :w
Strict gezien zat het probleem natuurlijk niet in het aanwezig zijn van aarde elders, maar juist in het afwezig zijn van de aarde van het fornuis.

Aarde is juist een beveiliging op zich. Als er een defect zit in het fornuis waardoor er spanning op het apparaat komt te staan, zorgt een aangesloten beschermingsleiding er juist voor dat er stroom gaat lopen waardoor er een beveiliging aanspreekt. Dat hoeft niet per se een aardlekschakelaar te zijn, dat kan ook een smeltpatroon of installatieautomaat zijn mits de aardverspreidingsweerstand maar laag genoeg is.

Met aarde aangesloten op het toestel had jouw probleem waarschijnlijk niet voorgedaan...

Ik heb mijn metalen gestellen toch wel graag aan aarde hangen, met of zonder aardlekschakelaar. TN-C-S stelsel hier in huis dus die automaat komt er echt wel uit. :P

Het idee is juist dat je als gebruiker nooit met actieve geleiders in aanraking komt, door het toepassen van dubbel geïsoleerde componenten en door het aarden van alle metalen gestellen waardoor de voeding direct uitschakelt wanneer er eens een probleem mocht voordoen in zo'n apparaat.

Alleen tja, dan moet je niet iemand treffen die de boel bewust gaat saboteren. Aanklagen voor poging tot doodslag zo iemand. :P
[...]

Zo kan je evt. vanuit huis ook nog altijd de spanning afschakelen als je bijv. weg gaat of whatever.
De rest v/d installatie beveilig je juist in je schuur d.m.v. de onderverdeler.
Hoe denk je dat een normale groepenkast is opgebouwd? Dit is in principe hetzelfde alleen het stuk tussen de aardlek en de groepen is iets groter (+ dat er nog een eigen aardlek in de schuur zit in dit geval).
Het is al een paar keer gezegd hier, maar die kabel moet toch echt ook tegen overbelasting en kortsluiting beveiligd worden. En dat beveiligingsmiddel moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering. Dit is om te beginnen gewoon 1 van de aansluitvoorwaarden van de netbeheerder...

Ik zou dit gewoon doen. Scheelt een hoop componenten, geen gezeik met selectiviteit enzo. Alleen voor de overzichtelijkheid is het wat minder... Liever gewoon een tweede kabel leggen maar als dat niet gaat dan zou ik gewoon aftakken.

Doe dat voor de overzichtelijkheid dan wel op één plek, daar waar de kabel de schuur binnenkomt. 1 keer opsplitsen en van daar uit twee gescheiden installaties aanleggen, 230V en kracht. Natuurlijk wel zorgen dat de gehele installatie achter een aardlekschakelaar zit.

De oude NPR5310 (2015 en eerder) had hier een blad over, conclusie dat het gewoon mag. Weet niet of ze die in de NPR5310:2016 hebben overgenomen, ik heb die normen even niet bij de hand...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Xander schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:26:
Strict gezien zat het probleem natuurlijk niet in het aanwezig zijn van aarde elders, maar juist in het afwezig zijn van de aarde van het fornuis.
Strikt genomen zat het probleem in óf de afwezigheid van aarde van het fornuis, óf de aanwezigheid van aarde elders, óf in het ontbreken van een aardlek (dan was hij snel uitgesprongen), óf in het aanwezig zijn van een sluiting :)

Dit was een huis wat gewoon voorzien was van een moderne installatie, dus het mag duidelijk zijn dat die aarde er gewoon op had moeten zitten. Ik gebruikte het echter als voorbeeld waarom aarde aanleggen in oude huizen met oude installaties gevaarlijk is als je niet óók een aardlek plaatst. Je verhoogt het risico op elektrocutie.

En wat betreft aanklagen? In Nederland moet je eerst dood of minstens levenslang significant gehandicapt zijn door een dergelijk voorval wil je überhaupt kans maken om een zaak te winnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
@tss68nl,
Heftige verhalen, maar ik ben het met de strekking ervan (te weten het achterwege laten van aarde in de door jou genoemde gevallen) absoluut niet eens. Uiteraard dubbelgeïsoleerd buiten beschouwing gelaten, want daar mag je niet alsnog een aarddraad aan vastknopen. Maar prutsgedrag met alle mogelijke rampzalige gedrag van dien is nooit uit te sluiten, te vergelijken met idioten in het wegverkeer. Maar het feit dat dergelijke halve zolen bestaan is nog geen reden om uiteenlopende veiligheidsvoorzieningen en voorschriften daaromtrent die hun doeltreffendheid al gedurende bijna een eeuw hebben bewezen maar achterwege te laten omdat dit veiliger zou zijn. Gevaarlijke gedachte, niet die je van een deskundige in de elektrotechniek zou mogen verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Techneut schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:16:
@tss68nl,
Heftige verhalen, maar ik ben het met de strekking ervan (te weten het achterwege laten van aarde in de door jou genoemde gevallen) absoluut niet eens.
Volgens mij begrijpen jullie me verkeerd.

Neem een oude installatie zonder randaarde, en zonder aardlek. Als je daar alleen aarde installeert, en geen aardlek, dan maak je een aantal situaties inderdaad veiliger, maar ongewild introduceer je ook een groot risico.

Mijn advies is dus: neem volledige maatregelen. Ik zie gewoon nog te vaak dat mensen aarde hebben aangelegd (of laten aanleggen) in huis omdat dat een veilig gevoel geeft, maar de meterkast zit nog doodleuk op groen/rood met een smeltzekering zonder aardlek gekoppeld.

De opmerking dan liever geen randaarde is gechargeerd, maar geeft wel de ernst van het risico aan wat over het hoofd wordt gezien.

Anyway, ik zal de opmerking aanpassen, want ik ben het met je eens als een leek alleen die zinsnede leest, hij op het verkeerde been kan worden gezet. En dat is niet de bedoeling. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tss68nl schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:32:
[...]

Neem een oude installatie zonder randaarde, en zonder aardlek. Als je daar alleen aarde installeert, en geen aardlek, dan maak je een aantal situaties inderdaad veiliger, maar ongewild introduceer je ook een groot risico.
Nou, die stelling kan ik me dus niet echt in vinden. Mits je alles metalen gestellen aard, niet de helft wel en de helft niet natuurlijk.

Er op vertrouwen dat de gebruiker goed geïsoleerd is ten opzichte van aarde als je nergens bewust aarde naartoe brengt is ook nog wel een dingetje... En afhankelijk van bouwwijze etc.

Maar uiteraard, als je anno nu een installatie wijzigt, gewoon zorgen voor aardlekschakelaars. :) Daar zal iedereen het wel mee eens zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Xander schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 13:39:
Nou, die stelling kan ik me dus niet echt in vinden. Mits je alles metalen gestellen aard, niet de helft wel en de helft niet natuurlijk.
Je hebt een goed geaarde metalen elektrische kachel staan op de eerste verdieping van een oud jaren 30 huis met houten verdiepingsvloeren, en je peuter heeft een pen gevonden die perfect past in het stopcontact. Zonder aardlek.

Ik denk dat het beter afloopt zonder aarde op de kachel? Of met een aardlek.

Daarmee zeg ik dus nadrukkelijk *niet* dat je aarde achterwege moet laten, maar dat je met de aanleg van alleen randaarde je niet veilig moet voelen. Een aardlek is essentieel.

Anyway, laten we niet allemaal over elkaar vallen. Ik heb mijn bericht aangepast en verduidelijkt zodat we geen vage informatie gaan verstrekken. Dit specifieke punt heeft mijn persoonlijke interesse wat meer omdat ik er zelf bijna aan ten prooi ben gevallen ooit denk ik. :)

[ Voor 15% gewijzigd door tss68nl op 21-03-2017 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

In onze serre (aluminium balken) wil ik twee lampen ophangen. Het metalen armatuur van de lampen heeft een aardedraad. Als ik de boel gewoon vastzet met een paar parkers koppel ik de hele serre aan de aarde. Is dat een goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:12
Ik heb in de woonkamer 2 groepen op 2 centraaldozen. Nu heb ik een dubbele schakelaar gekocht om beide lampen op 1 punt te gaan bedienen. Op dat punt komen nu dus 2x zwart en 2x bruin uit in de doos in de muur.
De schakelaar heeft 2 drukknoppen en maar 1 punt voor de fase draad aan te sluiten.

Kan ik nu 2 fases van 2 verschillende groepen op 1 punt aansluiten of geeft dit problemen? F moet ik een 2 voudige schakelaar hebben (en hoe heet dit dan?)

Ik vermoed alleen een probleem als er zich een probleem voordoet op 1 van de 2 groepen...

[ Voor 6% gewijzigd door Michieas op 21-03-2017 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Milmoor schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:09:
In onze serre (aluminium balken) wil ik twee lampen ophangen. Het metalen armatuur van de lampen heeft een aardedraad. Als ik de boel gewoon vastzet met een paar parkers koppel ik de hele serre aan de aarde. Is dat een goed idee?
Daar zie ik totaal geen probleem mee. :)
Michiel Arndts schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 17:13:
Ik heb in de woonkamer 2 groepen op 2 centraaldozen. Nu heb ik een dubbele schakelaar gekocht om beide lampen op 1 punt te gaan bedienen. Op dat punt komen nu dus 2x zwart en 2x bruin uit in de doos in de muur.
De schakelaar heeft 2 drukknoppen en maar 1 punt voor de fase draad aan te sluiten.

Kan ik nu 2 fases van 2 verschillende groepen op 1 punt aansluiten of geeft dit problemen? F moet ik een 2 voudige schakelaar hebben (en hoe heet dit dan?)

Ik vermoed alleen een probleem als er zich een probleem voordoet op 1 van de 2 groepen...
Nee, je mag zeer zeker niet twee fasedraden van verschillende groepen aan elkaar knopen.

Sterker nog, die 2 verschillende groepen mogen niet in dezelfde inbouwdoos uitkomen. Er mag ook geen leiding zijn die beide centraaldozen met elkaar verbindt. Hoe kom je aan deze situatie waar draden van 2 groepen in 1 inbouwdoos uitkomen? Zelf aan het klussen geweest? Dit zou helemaal niet mogen voorkomen.

De enige juiste oplossing is om twee losse enkelvoudige schakelaars naast elkaar te monteren, in een aparte doos (je mag ze koppelen maar dan niet het poortje uitbreken), met een aparte leiding naar iedere centraaldoos.

Als je 2 groepen aan elkaar knoopt krijg je een hele rits aan problemen...
1) Apparatuur op die groep kan ineens veel meer dan 16A vragen (misschien wel het dubbele) zonder een zekering aan te spreken. De bedrading, verbindingen en contactdozen zijn daar niet op berekend en kunnen oververhitten.
2) Wanneer deze 2 groepen op verschillende fasen zouden zitten krijg je direct een mooie lichtshow ;)
3) Wanneer deze 2 groepen op verschillende aardlekschakelaars zitten schakelen beide aardlekschakelaars af

[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 21-03-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter

Je moet maar 1 groep gebruiken. Anders zou over de schakeldraad 32A kunnen gaan.
Een tweevoudige met 2 fase aansluitingen mag sowieso niet, want dan heb je twee groepen in 1 doos en dat mag niet.
Zie ook zeker het bericht van @Xander, hij heeft nog wat redenen waarom het niet mag en onderbouwing.

[ Voor 6% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-03-2017 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online

Na wat er al over is geantwoord kan ik dat alleen nog maar benadrukken met NEEEEE niet doen!
Geloof me, wat je hier al min of meer twijfelend aan je zelf afvraagt is op dit gebied een van de allerergste dingen die je kan doen. Zoals reeds opgemerkt werd, alleen al de aanwezigheid van twee fasedraden van twee verschillende groepen in één doos druist al tegen alle regels in en getuigt van ongelooflijk knoeiwerk. Dit spant echt de kroon!,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

Ik veronderstel dat hij de 2 vertrekkende fasedraden zal bedoelen? Als je 1 toekomende fase (en eventuele nul) elimineert heb je gewoon 1 groep en kan je perfect je 2 lampen op 1 punt bedienen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
Nee, want dan heb je in centraaldoos van groep 1 een geschakelde fase van groep 2. En dus (al is het geschakeld) twee groepen in één doos.

Los van het feit dat die lamp dan fase van de ene groep heeft en nul van een andere. Lijkt me echt een heel slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Ligone schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 18:49:
Ik veronderstel dat hij de 2 vertrekkende fasedraden zal bedoelen? Als je 1 toekomende fase (en eventuele nul) elimineert heb je gewoon 1 groep en kan je perfect je 2 lampen op 1 punt bedienen!
Best mogelijk dat hij dat bedoelt, maar dat komt niet overeen met wat hij vraagt, namelijk:
. Mocht hij het anders bedoelen, dan graag reactie van hem..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:35

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Mag je door een 5 aderige draad 2 fasen/groepen transporteren en ze vervolgens in een op bouwdoos uit elkaar halen zodat elke fase/groep apart gebruikt kan worden? (In dit geval voor 2 zonnepaneel omvormers..)

Zo zit het bij mijn ouders aangesloten. Vandaag is een lasdop in die doos doorgebrand en ik vraag me af of het eigenlijk wel mag hoe het ligt...

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
prein2 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:37:
Mag je door een 5 aderige draad 2 fasen/groepen transporteren en ze vervolgens in een op bouwdoos uit elkaar halen zodat elke fase/groep apart gebruikt kan worden? (In dit geval voor 2 zonnepaneel omvormers..)

Zo zit het bij mijn ouders aangesloten. Vandaag is een lasdop in die doos doorgebrand en ik vraag me af of het eigenlijk wel mag hoe het ligt...
Als het twee groepen achter één fase betreft en ze gezekerd zijn achter één kookgroep(dubbele automaat) zou het moeten mogen.

Zodra het meerdere fasen betreft dan mag het met een krachtstroomgroep, maar dan mag je ze niet als aparte groep gebruiken voor zover ik weet. (De nul kan dan worden overbelast als je twee groepen op 3.6kW gebruikt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl

Wat je beschrijft mag je absoluut niet doen!
  • Als je bedoelt de beide fasedraden (bruin) op één terminal aan te sluiten, dan mag dat absoluut niet. Zeker niet als het twee groepen zijn, absoluut niet als het aparte fasen zijn, en sowieso niet ook als het dezelfde groep en fase is. Stel je voor dat je in de meterkast de fasedraad los koppelt. Heb je alsnog 230V in je handen via de centraaldozen 8)7
  • Als je bedoelt dat je beide lampen op één fase wil gaan draaien, dan mag dat alleen als beide centraaldozen op dezelfde groep (en dus dezelfde fase) zitten. Zo niet, dan zal je moeten zorgen dat beide centraaldozen dezelfde nul delen op dezelfde groep en fase.
De makkelijkste oplossing is gewoon een dubbele wisselschakelaar of een dubbele kruisschakelaar. Of ze ook daadwerkelijk een dubbele fase aanvoer aansluiting hebben verschilt per fabrikant en model. Welk merk schakelmateriaal gebruik je? Of maakt dat niet uit?

Kijk eens naar de Jung 509U. Die kan je bij iedere bouwmarkt krijgen, en heeft twee L aansluitingen. Let wel op: ze zitten op tegenovergestelde hoeken! Misschien heb je op je huidige schakelaar de aansluiting over het hoofd gezien? Bijna alle dubbele wissels werken zo:
Afbeeldingslocatie: http://jung-service.ru/files/products/442_0.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tss68nl schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:05:
De makkelijkste oplossing is gewoon een dubbele wisselschakelaar of een dubbele kruisschakelaar. Of ze ook daadwerkelijk een dubbele fase aanvoer aansluiting hebben verschilt per fabrikant en model. Welk merk schakelmateriaal gebruik je? Of maakt dat niet uit?

Kijk eens naar de Jung 509U. Die kan je bij iedere bouwmarkt krijgen, en heeft twee L aansluitingen.
Maar ook deze schakelaar mag je niet gebruiken met 2 verschillende groepen. 2 verschillende groepen hebben helemaal niets in dezelfde doos of leiding te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Xander schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:13:
Maar ook deze schakelaar mag je niet gebruiken met 2 verschillende groepen. 2 verschillende groepen hebben helemaal niets in dezelfde doos of leiding te zoeken.
Dat klopt. Maar zie het wel vaker. Ik denk dat de vraagsteller dit niet zelf heeft lopen klussen, maar dat een vorige eigenaar of installateur het zo heeft aangelegd. Dan ga je boos worden dat installateurs dat niet doen. Ze horen dat niet te doen, laten we het daar op houden :+

Eerst maar eens uitsluiten of het echt daadwerkelijk een andere groep betreft? Misschien zijn er wel gewoon twee fasedraden getrokken, maar betreft het gewoon dezelfde groep? Ik vind het een raar verhaal dat beide in dezelfde doos uit komen. Dan is het nog steeds drama om ze op één terminal aan te sluiten omdat je systeem niet meer logisch is zoals ik beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michieas
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10:12
Wegens de goede adviezen hier bedrading verwijderd. Het is een combinatie van zelf klussen en oude situatie. Als voorbeeld 14 draden in een oude metalen muurdoos met schakelaar erop.
Lichtpunt gingen we al niet gebruiken maar wilde voorbereiding maken voor mocht het nodig zijn.
Kom veel rare combinaties tegen in het huis en probeer zo goed als het kan alles te vervangen wat overbodig is en/of oud (groen, rood en grijze draad).
Bedankt voor de adviezen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
prein2 schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:37:
Mag je door een 5 aderige draad kabel 2 fasen/groepen transporteren en ze vervolgens in een op bouwdoos uit elkaar halen zodat elke fase/groep apart gebruikt kan worden? (In dit geval voor 2 zonnepaneel omvormers..)
Nee, dat mag niet. Om mogelijke verwarringen met nare gevolgen (even nadenken) te voorkomen.
tss68nl schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 21:45:
[...]
Als het twee groepen achter één fase betreft en ze gezekerd zijn achter één kookgroep(dubbele automaat) zou het moeten mogen.
Ja, maar ook alleen dan, d.w.z. in geval van een kookgroep. En bij twee installatieautomaten moeten deze door een speciaal daarvoor bestemd koppelstukje mechanisch zijn verbonden. Zodat ze altijd met z'n tweeën aan en uit gaan. Dit ongeacht of het dezelfde fase is of dat het twee fasen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:35

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

genant dat dit dus gewoon is aangelegd door de zonnepanelen installateur... Ik ga bekijken hoe we het kunnen aanpassen! dank voor het antwoord

PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Mocht je nog een 1 fase versie willen:
https://www.dropbox.com/s.../20170321_212857.jpg?dl=0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Ik vind die van @Milmoor duidelijker.
Milmoor schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 22:48:
[...]

Het is donker buiten, dus met flits:
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020250.JPG
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020251.JPG
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020252.JPG
https://dl.dropboxusercon...osts/Perilex/P1020253.JPG
Met dank aan dit topic, op en aanmerkingen zijn welkom. Laat maar weten als je liever een foto onder een andere hoek hebt, ik ben geen professionele fotograaf.
Die tweede foto is duidelijk.
De WCD open kan misschien, maar niet meer vandaag. Hij zit onder het aanrecht, en ik weet niet of ik hem nog open krijg zonder het aanrecht te slopen.
Gaat dat nog lukken (mag ook van iemand anders zijn hoor)?

[ Voor 9% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 22-03-2017 13:26 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.