Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Afwijkingen geconstateerd bij slimme meters

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• Da_maniaC
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19-05 01:22

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Topicstarter
Voor alle geïnteresseerden is hier een publicatie te vinden van André Jurjus (directeur Netbeheer Nederland) over de controle op slimme meters door leveranciers.

http://www.netbeheerneder...ht/?newsitemid=3082158080

Ik werd zelf doorgelinkt nadat ik op zoek was naar een publicatie die gedaan zou worden omtrent 'slimme meters' waarvan bekend was dat deze wel eens af zouden kunnen wijken onder bepaalde omstandigheden.
Helaas wordt er nergens in detail in gegaan op bepaalde types.

Da_maniaC wijzigde deze reactie 06-03-2017 10:06 (3%)

Inventory | http://www.zdaemon.org ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:59
quote:
Da_maniaC schreef op maandag 6 maart 2017 @ 10:05:
Voor alle geïnteresseerden is hier een publicatie te vinden van André Jurjus (directeur Netbeheer Nederland) over de controle op slimme meters door leveranciers.

http://www.netbeheerneder...ht/?newsitemid=3082158080

Ik werd zelf doorgelinkt nadat ik op zoek was naar een publicatie die gedaan zou worden omtrent 'slimme meters' waarvan bekend was dat deze wel eens af zouden kunnen wijken onder bepaalde omstandigheden.
Helaas wordt er nergens in detail in gegaan op bepaalde types.
Vandaag is er nog een extra bericht verschenen:
quote:
In de uitzending van Een Vandaag van vrijdag 3 maart werd gesproken over een onderzoek van de TU Twente. Daaruit zou blijken dat sommige energiemeters onder afwijkingen in het energieverbruik zouden laten zien. Het gaat om een onderzoek uit 2015. Sinds die tijd zijn we heel alert op klachten van consumenten die vermoeden dat hun meter niet goed is. Inmiddels hebben we in tientallen praktijkgevallen onderzoek gedaan. Gelukkig is daarbij nog nooit gebleken dat een slimme meter in de praktijk de afwijkingen vertoonde die in de extreme labomstandigheden optraden.

Maakt u zich toch zorgen? Vanaf dinsdag 7 maart vindt u op deze site een overzicht van de meters die in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen.
http://www.netbeheerneder...ht/?newsitemid=3090644992

morgen dus nog even kijken

-

• PoweRoy
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 13-05 11:44

PoweRoy

funky!

Kwam het nieuws ook tegen. Zelf is stroom verbruik ook flink gestegen na slimme energie meter. Van 4400 na 5200kwh :/

Kan ook komen doordat dat mijn vriendin en ik allebei een dag thuis zijn ivm dochter van nu 1...

[This space is for rent]

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 13:12

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bij ons in vorige week de meter vervangen, want hij had geen bereik op het Liandernetwerk, nu een met GPRS.
De oude had het verkeerde tarief geladen.

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl - Geen internet -> onbereikbaar voor 6 maanden (tot april 2019)!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 10:08
quote:
PoweRoy schreef op maandag 6 maart 2017 @ 23:40:
Kwam het nieuws ook tegen. Zelf is stroom verbruik ook flink gestegen na slimme energie meter. Van 4400 na 5200kwh :/

Kan ook komen doordat dat mijn vriendin en ik allebei een dag thuis zijn ivm dochter van nu 1...
een andere denkrichting; hoe nauwkeurig was de oude meter nog?

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

quote:
Sethro schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 07:52:
[...]
een andere denkrichting; hoe nauwkeurig was de oude meter nog?
Dat maakt me niet uit :P Afgelopen 8 jaar rond hetzelfde verbruik gezeten, en dan ineens flink sinds de energiemeter is vervangen door een slimme. Eerste gedachte is dan dat de nieuwe kapot is. (Hij had btw ook geen nul stand, stond al aardig in de duizendtal, dus heeft al ergens anders staan draaien)

Laten ijken kost €378,81 8)7

Ik wacht even het nieuwsbericht af.

[This space is for rent]

• markje1
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 14:59
quote:
PoweRoy schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 08:40:
[...]

Dat maakt me niet uit :P Afgelopen 8 jaar rond hetzelfde verbruik gezeten, en dan ineens flink sinds de energiemeter is vervangen door een slimme. Eerste gedachte is dan dat de nieuwe kapot is. (Hij had btw ook geen nul stand, stond al aardig in de duizendtal, dus heeft al ergens anders staan draaien)

Laten ijken kost €378,81 8)7

Ik wacht even het nieuwsbericht af.
Zie hier,

-

• PoweRoy

PoweRoy

funky!

quote:
En staat niet op de kaart :P

Ik heb een Kamstrup 382JxC

[This space is for rent]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
quote:
markje1 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:20:
[...]

[...]

Bedankt voor je tip.

Het valt me op dat de afgelopen dagen de site van netbeheernederland wel bar slecht bereikbaar is. Wellicht is de demand te hoog van alle mensen die het artikel willen lezen. :)

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Bij mij werkt die website ook niet, maandag nog wel. Ik krijg Sorry, an error occurred while processing your request. te zien...

School at Sea 2018/2019 - thomasatsea.nl - Geen internet -> onbereikbaar voor 6 maanden (tot april 2019)!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Topicstarter
De website doet het nu bij mij. :)

Voor geïnteresseerden:
code:
1
2
Hieronder vindt u een overzicht van de meters die in extreme omstandigheden afwijkingen kunnen vertonen. Hebt u zo’n meter én vindt u dat uw meterstanden onverklaarbaar hoog zijn? Neem ook in dat geval contact op met uw energieleverancier.
De fabrikant en het typenummer vindt u aan de voorzijde van de energiemeter.

Da_maniaC wijzigde deze reactie 08-03-2017 19:24 (33%)

• HereIsTom
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 17:56
quote:
markje1 schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:20:
[...]

[...]

Ja en jij gelooft dat? 8)7
Wij van wceend controleren wceend :+
Ze bagataliseren de boel, er zijn 850.000 meters die teveel meten!

 iPad Air 2 | Laptop: MSI GT780DX i7 / 128GB SSD / 16GB DDR3 | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:58
Als het al 850.000 meters zijn, bij nieuwere meters waren ook problemen geconstateerd volgens de hoogleraar in Kassa. Als onder ''extreme omstandigheden'' 30 led lampen en een paar laptops opladen valt dan is het einde zoek natuurlijk. Om maar niet te spreken over alle andere schakelende voedingen. Hoop dat er snel meer informatie komt maar het zal wel de kop ingedrukt worden.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Daar gaat ie dan, de powerfactor van resp. een airco, ups, laptop/monitor en keuken (koelkast, inductie).

En nu weer realistisch:Tussen elke belasting en de meterkast zit minstens 2x 10m koperdraad :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• JoStad
  • Registratie: september 2016
  • Laatst online: 13:30
Aangezien ik een van de probleemmeters heb wil ik een filter in mijn electriciteitsnetwerk plaatsen.
Ik neem aan dat de hoogfrequentfilters zoals gebruikelijk niet voldoen.
Heeft iemand een idee hoe een 50 Hz doorlaatfilter te bouwen geschikt voor 16 A ?

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Waarom zou je het probleem zelf oplossen?
Als er al een probleem is, kan je het huidige verbruik 1 op 1 vergelijken met dat van de vorige meter?

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• JoStad
quote:
Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:31:
Waarom zou je het probleem zelf oplossen?
Als er al een probleem is, kan je het huidige verbruik 1 op 1 vergelijken met dat van de vorige meter?
Uit het onderzoek van Leferink (https://www.utwente.nl/en...actual-energy-consumption) blijkt dat er een probleem kan zijn met de genoemde energiemeters (https://www.deingenieur.n...r-zit-er-soms-flink-naast) .

‘Die Rogowski-spoel is een inductief element dat de vorm van de stroomsterkte differentieert’, legt Leferink uit. ‘Heeft deze stroom een nette sinusvorm, dan gaat alles goed; dan is de spanning een cosinus, oftewel een verschoven sinus. Maar de apparaten die we tegenwoordig in het stopcontact steken – zoals dimmers, ledlampen en telefoonopladers – nemen stroom af in de vorm van korte pulsen, om energie te besparen (zie figuur rechts). De Rogowski-spoel differentieert dit gepulste signaal, waardoor er nog snellere pulsen ontstaan. Dat signaal is simpelweg te snel voor de digitale meter, zodat die foutieve waarden aangeeft.’ (https://www.utwente.nl/en...actual-energy-consumption).

Elke afwijking van de sinusvorm van de 50 Hz stroom veroorzaakt dus een foutieve meting met de Rogowski-spoel. Bijvoorbeeld LED's, dimmers en geschakelde voedingen veroorzaken afwijkingen in de 50 Hz sinusvorm.

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
quote:
Speedy-Andre schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 23:45:
Daar gaat ie dan, de powerfactor van resp. een airco, ups, laptop/monitor en keuken (koelkast, inductie).

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

En nu weer realistisch:Tussen elke belasting en de meterkast zit minstens 2x 10m koperdraad :+
Wat bedoel je met die 2× 10m koperdraad dan, heeft dat veel effect?

De Panasonic WH-MDC05F3E5 doet het met een powerfactor van 0,95 toch een stuk netter dan.

De powerfactor bestaat uit een Displacements component (Cos Phi) en Distortion component (harmonischen). Als ik het goed begrijp gaat het bij de slimme meters om het distortion component.
quote:
JoStad schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 17:20:
Aangezien ik een van de probleemmeters heb wil ik een filter in mijn electriciteitsnetwerk plaatsen.
Ik neem aan dat de hoogfrequentfilters zoals gebruikelijk niet voldoen.
Heeft iemand een idee hoe een 50 Hz doorlaatfilter te bouwen geschikt voor 16 A ?
Google maar eens naar een actief netfilter. Nog mooier is apparatuur te kopen en vervangen die meteen een PF van 1 heeft. Een double-conversion UPS kan ook. Over kosten en meerverbruik zwijg ik even :P

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Dre schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 18:41:
[...]

Wat bedoel je met die 2× 10m koperdraad dan, heeft dat veel effect?

De Panasonic WH-MDC05F3E5 doet het met een powerfactor van 0,95 toch een stuk netter dan.

De powerfactor bestaat uit een Displacements component (Cos Phi) en Distortion component (harmonischen). Als ik het goed begrijp gaat het bij de slimme meters om het distortion component.
Dat lange stuk koper dat zeker niet overal netjes parallel naast elkaar zal liggen heeft zeker invloed.
Mijn stekkermeters zitten dicht op de bron, die 0,8 van de airco vind ik nog wel meevallen.
Zo'n zware belasting heeft denk ik de meeste invloed op de meting in de meterkast en een laptop of ups (die met 0,6 nogal extreem slecht scoort) is een veel kleinere belasting.
Ik heb een domme meter sinds 2009 en die kan wellicht ook foutief meten.
Het verbruik van de airco's wordt bij mij redelijk goed gemeten, dit kan ik vergelijken met de stekkermeters.

[edit]
Ik kan het niet laten, deze is van de inductie kookplaat :F

Valt best mee eigenlijk O-)

@ JoStad:
Je beantwoordt mijn vraag niet met je tekst, die heb ik al lang gelezen.
Filteren omdat iemand beweert dat je mogelijk een vervuilde sinus hebt vind ik nogal voorbarig.
Als je rekening nu 5x te hoog is zoals in extreme gevallen schijnt te kunnen gebeuren heb je een punt, maar dat lees ik nergens :)

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 14-03-2017 19:22 (21%)

• JoStad
@ Speedy-Andre
Doordat het energieverbruik van bijv LED's of dimmers 582% te hoog kan zijn is de energierekening natuurlijk niet 582% hoger omdat dit slechts een deel is van het totale verbruik. Overigens is mijn rekening wel hoger dan met de oude meter.

• Dre
  • Niet online
quote:
Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:07:
[...]

Dat lange stuk koper dat zeker niet overal netjes parallel naast elkaar zal liggen heeft zeker invloed.
Interessant, ik zal het eens voorleggen aan mijn klanten in plaats van een duur actief- of passief netfilter te plaatsen :P :+
Als je meer resultaten hebt met- en zonder kabel hou ik me aanbevolen. Ook ben ik benieuwd naar het frequentiebereik van je professionele meetapparatuur en de frequentie karakteristiek van je impedantie :P
quote:
JoStad schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:24:
@ Speedy-Andre
Doordat het energieverbruik van bijv LED's of dimmers 582% te hoog kan zijn is de energierekening natuurlijk niet 582% hoger omdat dit slechts een deel is van het totale verbruik. Overigens is mijn rekening wel hoger dan met de oude meter.
Zet er een paar maanden *goeie* meter tussen en vergelijk het verschil in kWh.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Dre schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:25:
[...]

Interessant, ik zal het eens voorleggen aan mijn klanten in plaats van een duur actief- of passief netfilter te plaatsen :P :+
Als je meer resultaten hebt met- en zonder kabel hou ik me aanbevolen. Ook ben ik benieuwd naar het frequentiebereik van je professionele meetapparatuur en de frequentie karakteristiek van je impedantie :P
De dure meetapparatuur die daar voor nodig is past al een paar decennia niet in mijn budget :+
Als je wat van dat spul wilt uitlenen, dan ga ik graag aan de gang met de metingen.
Heb je al ergens hard bewijs gezien dat die laten we zeggen hf vervuiling mensen geld kost?
En kost dat dan zoveel geld dat je die dure netfilters kan verantwoorden?

Het is trouwens best ironisch dat ik van netfiltering gebruik maak om de high-end audio voeding zo schoon mogelijk te krijgen :F
Maar met dat spul kan ik niet de hele groepenkast storingsvrij maken (25A max).
Ook wel leuk is dat ik heb getracht te horen sinds ik zonnepanelen heb of die extra invoeding invloed heeft op de weergave, ik heb het niet kunnen waarnemen :z

Acties:
  • +1Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

@Speedy-Andre
Zou je willen uitleggen wat die percentages inhouden in je grafieken, ik was er zelf nog niet achter?

• Jumpman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16-05 00:17
Interessant, blijkbaar is het ook al bij Radar voorbij gekomen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Dat is de arbeidsfactor of powerfactor, die zorgt mede voor de vervorming van de sinus.
Overigens is het eigenlijk wel bizar dat een moderne meter hier niet mee kan omgaan terwijl de trend naar meer schakelende voedingen in allerlei apparatuur al veel langer bestaat dan de 'slimme' meters.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:48:
Dat is de arbeidsfactor of powerfactor, die zorgt mede voor de vervorming van de sinus.
Overigens is het eigenlijk wel bizar dat een moderne meter hier niet mee kan omgaan terwijl de trend naar meer schakelende voedingen in allerlei apparatuur al veel langer bestaat dan de 'slimme' meters.
De de afwijking van de perfecte 50Hz sinus?
Verder wel gek dat de meters niet kunnen omgaan met het vervuilde net.

Ik geloof dat zo een hebben: Landis + Gyr | Type: ZCF110CBtFs2 | Metercode: E0004, maar dat weet ik niet zeker. Wel hetzelfde plaatje op de radar site: http://radar.avrotros.nl/...lijk-meer-verbruik-meten/.

T.Kreeftmeijer wijzigde deze reactie 14-03-2017 22:59 (20%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 22:54:
[...]

De de afwijking van de perfecte 50Hz sinus?
Verder wel gek dat de meters niet kunnen omgaan met het vervuilde net.
Ik vraag me af of het wel alleen om de netvervuiling gaat, het gaat volgens mij ook om allerlei elektromagnetische velden in de nabijheid van zo'n meter.
Denk aan een omvormer voor zonnepanelen, die voedt krachtig in op de netspanning en verspreidt ook door de lucht velden die de meter kunnen verstoren.
Bij mij zit de omvormer een etage hoger dus die bereikt de meter niet zo maar via een betonnen vloer.
Hangt de omvormer in de meterkast dan kan ik me voorstellen dat dit invloed heeft, al zijn er denk ik ook eisen voor omvormers op dit gebied.
De test gaat echter over de soort belasting die schakelende voedingen op het net geven, korte pieken op de flanken van de sinus ipv een egale belasting zoals bij gloeilampen of elektrische heaters.

• MeTooPV
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 08:22
In "de ingenieur" staat een goed stuk, waarin ook duidelijk wordt gemaakt dat het gewoon een ontwerpfout is.
Het zou om ca. 1% van de meters gaan.
In bepaalde condities zijn afwijkingen tot 500% gemeten. Die condities heb je natuurlijk niet continue, maar het is wel erg veel.
Voor publicatie van het onderzoek zijn de netbeheerders ingelicht.
Van hen geb ik nog weinig gehoord.

• JoStad
quote:
MeTooPV schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 07:43:
In "de ingenieur" staat een goed stuk, waarin ook duidelijk wordt gemaakt dat het gewoon een ontwerpfout is.
Het zou om ca. 1% van de meters gaan.
In bepaalde condities zijn afwijkingen tot 500% gemeten. Die condities heb je natuurlijk niet continue, maar het is wel erg veel.
Voor publicatie van het onderzoek zijn de netbeheerders ingelicht.
Van hen geb ik nog weinig gehoord.
Het gaat om 750000 meters. 750000 is zeker geen 1% maar eerder 10% van de totale Nederlandse energiemeters. En het betreft afwijkingen tot 582% of hoger. Netbeheerders doen alsof de betreffende meters, ondanks de kennis over grote afwijkingen, betrouwbaar zijn omdat deze volgens de normen geijkt zijn.

Het volledige PDF-rapport
[PDF]Practical Papers, Articles and Application Notes Static Energy Meter ...
https://storage.googleapi....no/9/maalere_rapport.pdf
mental results are presented in the first paper, “Static Energy. Meter Errors Caused by Conducted Electromagnetic Interference”. With more nonlinear and fast ...

https://www.utwente.nl/en...actual-energy-consumption

trefwoorden: Rogowski spoel, Rogowski coil, slimme meter, smart meter, Frank Leferink, Cees Keyer,
Anton Melentjev, error, fout, afwijking

JoStad wijzigde deze reactie 17-03-2017 03:02 (33%)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• MeTooPV
Dank voor de aanvulling. Het artikel van De Ingenieur staat hier:
https://www.deingenieur.n...r-zit-er-soms-flink-naast

Die 750.000 is overigens het totale aantal digitale meters dat mogelijk een fout maakt. Als "slechts" 1% daarvan (Inschatting van hoogleraar Frank Leferink van de Universiteit Twente) een veel te hoge waarde geeft, dan zijn er dus maar 7500 huishoudens de sjaak.

Zelf zou ik het liefst zien dat de huidige analoge meter gewoon blijft hangen, achter de sluwe meter.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 13:07

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

quote:
Speedy-Andre schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 23:05:
[...]

Ik vraag me af of het wel alleen om de netvervuiling gaat, het gaat volgens mij ook om allerlei elektromagnetische velden in de nabijheid van zo'n meter.
Denk aan een omvormer voor zonnepanelen, die voedt krachtig in op de netspanning en verspreidt ook door de lucht velden die de meter kunnen verstoren.
Bij mij zit de omvormer een etage hoger dus die bereikt de meter niet zo maar via een betonnen vloer.
Hangt de omvormer in de meterkast dan kan ik me voorstellen dat dit invloed heeft, al zijn er denk ik ook eisen voor omvormers op dit gebied.
De test gaat echter over de soort belasting die schakelende voedingen op het net geven, korte pieken op de flanken van de sinus ipv een egale belasting zoals bij gloeilampen of elektrische heaters.
Denk dat dat wel mee zal vallen, tenzij je er misschien een frequentieregelaar naast hangt (hoewel een inverter dat in zekere zin ook is).
Neem aan dat de meter wel differenteel meet.
Het gaat vooral om de spanning die niet netjes sinusvormig is. De meter differentieert het en daarna moet het weer geïntegreerd worden om tot de meerwaarde te komen. Ze intrigeren niet snel genoeg. Daar gaat het fout, zie artikel van de ingenieur.

Wel lekker dat de overheid deze meters ons heeft opgedrongen omdat het onder andere nauwkeuriger zou zijn en de opwekking beter op de vraag afgestemd kan worden. Maar dat gaat niet werken zo..

• Clifdon
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 19-05 20:00
Ik ben echt bang dat wij veel te veel afrekenen. Lees groot huis met warmtepomp en zonnepanelen. Voor verwaming word dus geen gas gebruikt. Maar een energieverbruik van 50kkwh per jaar totaal. Dat is dus meterverbruik plus opbrengst zonnepanelen. We hebben een van de betreffende meters. Metercode ZBBD.
Het nieuwbouwhuis hangt vol met led maar ook halogeen trafos met bijbehorende dinners(van niko). Daarnaast die warmtepomp met een cos phi van 0.81 en natuurlijk een giga vermogen.

Ik vind het echt bizar dat ze voor het ijken gewoon bijna 400 euro in je schoenen schuiven. Maar zelf een nieuwe controlle meter kopen kost ook een vermogen. Al geef ik daar liever 400 euro aan uit dan een eenmalige ijkpoging.

Volgens berekeningen vooraf zouden we btw 25kkwh moeten gebruiken. Dat dit 30kkwh wordt ok maar een verdubbeling van de berekening vind ik wel bizar. Misschien dat die meter er iets mee te maken heeft.

Btw hebben wtw units ook schakelende voedingen? Ik ben daar niet zo in thuis maar kan me het voorstellen om stroom te besparen?

Always look on the bright side of life.

• Jaaap
  • Registratie: februari 2000
  • Niet online
Gebruik jij 50 MWh per jaar?
50.000kWh?
Hoeveel wek je op met je zonnepanelen?

Probeer anders op marktplaats een oude ferrarismeter te scoren en hang die er tussen
http://www.marktplaats.nl...aris-meter-kwh-meter.html

Vetten zijn gezond. Eet meer vetten en minder koolhydraten.

• loki504
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 10:25
Ik heb ook een brief gekregen dat ze een "slimme/digitale" meter willen plaatsen. Maar heel blij wordt ik daar niet van als ik deze verhalen/berichten lees.... toch maar even 3 keer nadenken voor ik akkoord ga met de nieuwe meter.

• Clifdon
@Jaaap Ik had inderdaad beter MWh neer kunnen zetten in plaats van 50k kwh :'). Het voordeel van zo'n hoog energieverbruik is wel dat er ineens een stuk minder belasting betaald hoeft te worden. Hierdoor kosten de kilowatturen niet zo veel. Mijn zonnepanelen brengen zo ongeveer 10 MWh op. (50 panelen) van te voren hadden we alleen gedacht dat we zo'n beetje de helft van onze energie daarmee zouden op kunnen brengen. Dat was dus toch een forse tegenvaller.

Dat een warmtepomp veel zou gebruiken was ons ook wel bekend. Ik heb een berekening laten doen door een advies bureau die gewoonweg zeggen dat ik nooit zo veel energie kan gebruiken op basis van de huidige apparaten in het huis. Die 400 euro is alleen wel weer erg veel geld om weg te gooien naar een niet onafhankelijke instantie. Ik vertrouw daar gewoon niets van eerlijk gezegd.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Clifdon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 12:10:
Ik ben echt bang dat wij veel te veel afrekenen. Lees groot huis met warmtepomp en zonnepanelen. Voor verwaming word dus geen gas gebruikt. Maar een energieverbruik van 50kkwh per jaar totaal. Dat is dus meterverbruik plus opbrengst zonnepanelen. We hebben een van de betreffende meters. Metercode ZBBD.
Het nieuwbouwhuis hangt vol met led maar ook halogeen trafos met bijbehorende dinners(van niko). Daarnaast die warmtepomp met een cos phi van 0.81 en natuurlijk een giga vermogen.

Ik vind het echt bizar dat ze voor het ijken gewoon bijna 400 euro in je schoenen schuiven. Maar zelf een nieuwe controlle meter kopen kost ook een vermogen. Al geef ik daar liever 400 euro aan uit dan een eenmalige ijkpoging.

Volgens berekeningen vooraf zouden we btw 25kkwh moeten gebruiken. Dat dit 30kkwh wordt ok maar een verdubbeling van de berekening vind ik wel bizar. Misschien dat die meter er iets mee te maken heeft.

Btw hebben wtw units ook schakelende voedingen? Ik ben daar niet zo in thuis maar kan me het voorstellen om stroom te besparen?
Een wp met giga vermogen in een recent en (dus?) goed geisoleerd huis?
Ik zou eens kijken of je op die wp het verbruik kan aflezen en ook op de wtw.
Ga er niet van uit dat ze goed zijn afgesteld, dat kost tijd en die wordt er vaak niet in gestopt.
Je hebt het trouwens gemiddeld over een gigantische 137kWh per dag, de helft is zelfs nog bizar 8)7

• Clifdon
Inderdaad dus goed geisoleerd met betonkernactivatie. Ik heb van de winter per ongeluk de groep van de aansturing van de vloerverwarming uitgezet. Dit merkte ik pas na 5 dagen (het werd kouder) en na 7 dagen kwam ik er pas achter dat er echt iets mis was. Daarna heb ik die groep weer aangezet.

Het huis is ook misschien wel achterlijk buiten proportioneel dat moet ik toegeven. Maar er zit niets in van een zwembad of iets dergelijks wat uitzonderlijk veel energie vreet. wtw's kan ik het verbruik niet van uitlezen naar mijn weten.

Ik moet zelf ook nog eens de tijd nemen voor een nacalculatie. Want de pomp op mijn bron(voor warmtepomp) draait dus ook continue wat eigenlijk gewoon echt onzin is.

Terug naar de meter:
Mijn buurman geloofde zijn meterstand ook niet en heeft na 3 jaar zijn meter laten controleren. Hij kreeg zo'n beetje alles terug wat hij verbruikt had. Omdat de meter niet goed was kon de energiemaatschappij niet aantonen hoeveel energie hij dan daadwerkelijk wel verbruikt had. Hierdoor heeft hij wat energie betreft zo'n beetje 3 jaar gratis gewoond.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Als je buurnan daar succes mee had dan maak je een goede kans.
Heb je een idee van het verbruik van de buurman nu hij (hopelijk) een goede meter heeft?
Als de huizen vergelijkbaar zijn natuurlijk :)
Ik zou beginnen met dagelijks de meterstanden te noteren, of opvragen voor zover dat kan.
Er kan een bepaalde periode zijn met een absurd hoog verbruik en daar buiten normaal verbruik.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 11:58
Net nog een stukje op tv: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/20-03-2017/

Helaas weinig onderbouwd, veel onderbuikgevoelens. Maar toch goed dat er aandacht aan besteed wordt. Enige interessante stukje vond ik de afwijking tussen het vermogen op de Power Analyzer en wat aangegeven wordt op het display van de slimme meter. Dat betreft ook een type meter volgens mij wat hier (in de straat) nu overal wordt opgehangen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Clifdon
Inderdaad veel onderbuikgevoelens. Misschien meet de nieuwe meter ook wel gewoon beter. De oude meter gaf misschien wel steeds te weinig aan.

Zijn er hier Tweakers die wel weten hoe het zit en hoe je wel een correcte controlemeting zou kunnen doen?

Ik weet iets van blind vermogen en heb ooit iets geleerd over elektriciteit. Maar de materie blijk toch iets ingewikkelder een eenvoudig metertje er tussen zetten.

De vraag is of een ouder draaischijfmeter nog wel voldoende betrouwbaar is.

Clifdon wijzigde deze reactie 20-03-2017 21:55 (55%)

• emmerx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:18
quote:
Clifdon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:50:

Inderdaad veel onderbuikgevoelens.
Misschien meet de nieuwe meter ook wel gewoon beter.
De oude meter gaf misschien wel steeds te weinig aan.
Pardon?
Misschien eerst echte onderzoek even lezen....

Niet onverstandig gezien jouw praktijkervaringen.

emmerx wijzigde deze reactie 20-03-2017 23:33 (19%)

Draadloos laden op onze Zon

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Kan iemand aan de hand van deze manual zien welk type meting (spoel, shunt) mijn Ampy 5227 heeft?
Ik ben wel benieuwd of domme digitale meters ook dit soort afwijkingen hebben :P
Overigens heb ik niet het idee dat hij enorm fout meet, maar ik heb wel alles in huis om dat te veroorzaken zoals een omvormer, airco's, 80 adapters en tientallen led lampen :+

• JoStad
quote:
MeTooPV schreef op zondag 19 maart 2017 @ 11:41:
Dank voor de aanvulling. Het artikel van De Ingenieur staat hier:

Die 750.000 is overigens het totale aantal digitale meters dat mogelijk een fout maakt. Als "slechts" 1% daarvan (Inschatting van hoogleraar Frank Leferink van de Universiteit Twente) een veel te hoge waarde geeft, dan zijn er dus maar 7500 huishoudens de sjaak.

Zelf zou ik het liefst zien dat de huidige analoge meter gewoon blijft hangen, achter de sluwe meter.
Hoe groot is het probleem eigenlijk?

Leferink schat dat maar een klein deel van de Nederlandse elektronische stroommeters de veel te hoge waarden geeft; minder dan 1 %.
Maar een eenvoudige rekensom leert dat met 7,7 miljoen huishoudens in ons land (CBS, 2016) het dan nog steeds zou kunnen gaan om tienduizenden foute meters. Stel dat al die bewoners een paar honderd euro te veel betalen, dan laat het totale bedrag zich uitrekenen.

JoStad wijzigde deze reactie 21-03-2017 03:09 (28%)

• Clifdon
quote:
emmerx schreef op maandag 20 maart 2017 @ 23:30:
[...]

Pardon?
Misschien eerst echte onderzoek even lezen....

Niet onverstandig gezien jouw praktijkervaringen.
Bekijk het filmpje van jim maar even. Ik heb nog geen onderzoek gezien van foutieve gasmeters. In het filmpje is dat zon beetje de hoofdmoot.

Mijn huis verbruikt in elk geval altijd tussen de 20 en 25 mhw. Alles boven de 10mwh is zo'n beetje gratis. (betaal je geen belasting over) het is dus ook haast niet de moeite om energie te steken in het reduceren van het verbruik. Op het gebied van geld natuurlijk.

Al is 10mwh altijd nog 500 euro. Ik verwacht alleen niet dat de afwijking zo groot is.

We hebben een poging gedaan duurzaam te investeren en dat is z'n doel nu wel een beetje voorbij gegaan. 8)7

Clifdon wijzigde deze reactie 21-03-2017 06:48 (5%)

• Punkrocker
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 15:03

Punkrocker

Mostly harmless

Een collega heeft toen hij monteur was bij een netwerkbedrijf talloze meters vervangen. Voorbeelden:

Ferarismeters die in de loop der jaren gingen aanlopen en steeds langzamer gingen draaien. Krijg je dan een nieuwe meter dan lijkt het voor de gebruikers alsof hij in één keer veel meer is gaan verbruiken. In werkelijkheid hadden ze geluk en al jaren te weinig betaald.

Na klachten over hoog verbruik langs gaan en een splinternieuw aquarium of vijverpomp zien staan...

"Ja het was een koude winter, ik geloof dat mijn dochter een elektrische straalkachel heeft gebruikt."

Enz.

Na ijking (onafhankelijk!) bleken ze stuk voor stuk prima in orde.

Nu wil ik het onderzoek niet bagatelliseren maar de testsituaties waren wel erg extreem...
Neemt niet weg dat de netwerkbedrijven elke klacht serieus moeten bekijken, inclusief speuren naar apparaten met (sluip)verbruik.

"What do you get if you multiply six by nine..."

• RemcoDelft
  • Laatst online: 12:58
quote:
JoStad schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 20:24:
@ Speedy-Andre
Dus je hebt veel duurdere lampen maar bent alsnog net zoveel geld kwijt per uur dat ze branden?

Zou het niet een hele goede praktijktest zijn om enkele honderden meters gewoon serie te plaatsen met de oude meters?

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken. Gebruik kortingscoupon "ship4free" voor gratis verzenden. Mijn nieuwe site: Knoopcel batterij .nl

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 14:49
Je kunt voor nog geen 100 euro een 3-fase KWH meter in je groepenkast plaatsen. Dan heb je altijd je eigen gegevens als vergelijk, en weet je zeker dat je niet genaaid wordt. Lijkt me een makkelijke beslissing, als je een beetje wantrouwend bent tegenover de netbeheerder (begrijpelijk trouwens!)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE

• Crahsystor
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 13:33
quote:
RemcoDelft schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 12:40:
[...]
Zou het niet een hele goede praktijktest zijn om enkele honderden meters gewoon serie te plaatsen met de oude meters?
Als je het verbruik weet van al die individuele meters...

Addicted to silent computing

• JoStad
Onderstaande abstract beschrijft dat slimme meters met een Rogowski spoel ook te laag kunnen meten bij hoge frekwenties

Abstract:
(Smart) meters which use Rogowski coils are verified to be sensitive for the high frequency signals. This will lead to incorrect records of consumer's energy consumption. Power electronic devices are the possible harmonic sources. In this paper, the output currents of photovoltaic (PV) systems are measured in the range 2-150kHz and the high frequency harmonic currents are regenerated in the laboratory to investigate their influence on the smart energy meters. It is realized that the insufficient dynamic range in the meters could be the possible reason of inaccuracy. After the experiments, it is concluded that the high frequency current can make the output signal of the Rogowski coil beyond the dynamic range of smart meters and sequentially less registered energy.
Published in: Power Engineering Conference (UPEC), 2015 50th International Universities
Date of Conference: 1-4 Sept. 2015
Date Added to IEEE Xplore: 03 December 2015
ISBN Information:
INSPEC Accession Number: 15649908
DOI: 10.1109/UPEC.2015.7339771
Publisher: IEEE

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Da's vervelend bij teruglevering en tegelijk weinig verbruik ...

• sugarlee89
  • Registratie: november 2016
  • Niet online
gewoon laten verwijderen en domme analoge meter terug laten plaatsen. oke kost wel wat maar meteen van t gedoe af. Heb ik laatst laten doen, nieuwe woning gekocht. Al bij bezichtiging zag ik dat hatige digitale display. Meteen na sleuteloverdracht bij notaris netbeheerder gebeld en afspraak gemaakt. Oke kost 280 euro, maarja nu kan t nog. Dadelijk over paar jaar heb je die optie niet meer. En zonder gerechtelijk bevel komt er niemand meer in mijn meterkast.

• Terpen Tijn
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 15:13
quote:
sugarlee89 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:31:
gewoon laten verwijderen en domme analoge meter terug laten plaatsen. oke kost wel wat maar meteen van t gedoe af. Heb ik laatst laten doen, nieuwe woning gekocht. Al bij bezichtiging zag ik dat hatige digitale display. Meteen na sleuteloverdracht bij notaris netbeheerder gebeld en afspraak gemaakt. Oke kost 280 euro, maarja nu kan t nog. Dadelijk over paar jaar heb je die optie niet meer. En zonder gerechtelijk bevel komt er niemand meer in mijn meterkast.
Jij hebt nu daadwerkelijk een analoge meter laten ophangen? De consensus hier is dat je hooguit een 'domme' digitale meter kan krijgen.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

quote:
Clifdon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:50:
Inderdaad veel onderbuikgevoelens. Misschien meet de nieuwe meter ook wel gewoon beter. De oude meter gaf misschien wel steeds te weinig aan.

Zijn er hier Tweakers die wel weten hoe het zit en hoe je wel een correcte controlemeting zou kunnen doen?

Ik weet iets van blind vermogen en heb ooit iets geleerd over elektriciteit. Maar de materie blijk toch iets ingewikkelder een eenvoudig metertje er tussen zetten.

De vraag is of een ouder draaischijfmeter nog wel voldoende betrouwbaar is.
Ik kan me nog steeds niks voorstellen bij 50MWh per jaar of gemiddeld 137kWh per dag 8)7
Dat betekent dat je continu een belasting van 5700W moet hebben.
Overigens zeg je dat dit plus de opbrengst van de zonnepanelen is, in de winter gaat dat niet hard maar nu komt er een periode met veel zon en veel opbrengst.
Zou je idd 10MWh opbrengst hebben, dan is je werkelijke verbruik zelfs 60MWh omdat je 10 aftrekt van 60.
Dan gaat het zelfs om gemiddeld 164kWh per dag of 6850W continu :D

Als je een groot huis hebt dan zal je ook een uitgebreide groepenkast hebben en kan je eens kijken of er bepaalde groepen verantwoordelijk zijn voor het hoge verbruik danwel de foutieve meting.
Schakel elke groep stuk voor stuk uit en kijk wat de meter aangeeft (let wel op of die groep op dat moment nodig is en dat er dingen uitvallen die je liever zelf eerst uitschakelt).
Als de meter wordt gelogd bij een portal dan kan je historische gegevens opvragen en zien wanneer het hoogste verbruik optreedt.

• Clifdon
quote:
Speedy-Andre schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 11:04:
[...]

Ik kan me nog steeds niks voorstellen bij 50MWh per jaar of gemiddeld 137kWh per dag 8)7
Dat betekent dat je continu een belasting van 5700W moet hebben.
Overigens zeg je dat dit plus de opbrengst van de zonnepanelen is, in de winter gaat dat niet hard maar nu komt er een periode met veel zon en veel opbrengst.
Zou je idd 10MWh opbrengst hebben, dan is je werkelijke verbruik zelfs 60MWh omdat je 10 aftrekt van 60.
Dan gaat het zelfs om gemiddeld 164kWh per dag of 6850W continu :D
Nee het is 40mwh op de meter en dan 10mwh van de zonnepanelen die eigenlijk volledig gebruikt wordt behalve op uitzonderlijke piekmomenten.

Ik moet inderdaad gaan kijken naar loggen van het geheel. Gisteren nog gekeken naar de draaiuren van de warmtepomp. Die heeft 480 draaidagen gemaakt in de 4 jaar dat wij hier nu wonen.
Het is een vrij grote warmtepomp. Helaas ook wat overgedimensineerd door de adviseur destijds. Ik begin er nu zelf steeds meer verstand van te krijgen. Dat is helaas wel iets te laat.

Ik zit er ook aan te denken om m'n wtw units een aantal uur per dag uit te schakelen. Al zijn ze maar 2 of 3 uur per dag uit scheelt toch best flink op het totaal. En de ventilatie blijft wel voldoende denk ik.

Ik kan het echt grote verbruik alleen maar herleiden naar de warmtepomp maar daarin kan ik niet zien wat hij daadwerkelijk verbruikt.

Ik ga binnenkort als ik weer eens vakantie heb eens uitzoeken hoe ik in elk geval de energiemeter kan loggen. Daar zijn voldoende topics over heb ik al gezien. Dan kan ik de periode van het verbruik in elk geval zien.

Veel te lange post weer dit. Komt er op neer dat ik het zelf maar op moet gaan lossen. De experts die ik heb ingehuurd hebben nog niet echt vruchten afgeworpen.

• Speedy-Andre
  • Nu online

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Loggen kan je ook zelf doen, prik een P1 kabeltje in de meter en je kan hem bijna realtime uitlezen.
Of probeer slimmemeter portal, ik weet niet hoe nauwkeurig dat is omdat ik zelf (nog) een domme meter heb.
Overigens gaat een aardig deel van wat je opwekt direct je huis in zonder dat de meter het ziet.
Dat betekenet dat je toch meer zal verbruiken, maar het wordt niet afgerekend.
Voor de zonnenpanelen betekent het dat dit deel niet wordt teruggeleverd aan het net dus de meter geeft altijd minder aan dan je op de omvormer afleest.

Speedy-Andre wijzigde deze reactie 25-03-2017 12:00 (44%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Onze zuiderburen moeten er ook aan geloven.
http://www.energienieuws....z-maak-kennis-met-de.html

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• JoStad
quote:
Maar de Belgen zeggen dat de normen inmiddels zijn aangepast en dat daardoor meters met mogelijke afwijkingen zoals waargenomen door Leferink e.a. niet voorkomen.

• Jorn
  • Laatst online: 14:51
Ik heb ook een meter die potentieel teveel aan kan geven, en inderdaad ook een aanzienlijke hoeveelheid zonnepanelen(4600Wp) en ledlampen en dimmers.
Nu vind ik dat er vanuit de netbeheerders weinig informatie komt en het probleem eigenlijk misschien zelfs een beetje gebagatelliseerd wordt.
Ik wil dus eigenlijk m'n meter controleren, maar zou dat met een "ouderwetse" meter zoals deze https://www.sandervunderi...er-3-fase-40a-geijkt.html gaan of zou die net zo goed een verkeerd verbruik kunnen geven?

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Nu online

Erasmo

Laadpaaljager

Daarmee zou het wel moeten kunnen.

Doet iets met stroom en motors

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
Jorn schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 12:00:
Ik heb ook een meter die potentieel teveel aan kan geven, en inderdaad ook een aanzienlijke hoeveelheid zonnepanelen(4600Wp) en ledlampen en dimmers.
Nu vind ik dat er vanuit de netbeheerders weinig informatie komt en het probleem eigenlijk misschien zelfs een beetje gebagatelliseerd wordt.
Ik wil dus eigenlijk m'n meter controleren, maar zou dat met een "ouderwetse" meter zoals deze https://www.sandervunderi...er-3-fase-40a-geijkt.html gaan of zou die net zo goed een verkeerd verbruik kunnen geven?
Kun je dan niet beter een extra digitale meter nemen met s0 puls.
Koop een 2e hands youless en upload naar pvoutput.
Daaroverheen zet je weer je data van de P1 poort (met een raspberry pi)
Bijvoorbeeld.

• Jorn
quote:
AUijtdehaag schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 14:52:
[...]

Kun je dan niet beter een extra digitale meter nemen met s0 puls.
Koop een 2e hands youless en upload naar pvoutput.
Daaroverheen zet je weer je data van de P1 poort (met een raspberry pi)
Bijvoorbeeld.
Dat denk ik niet, omdat ik soms verbruik en soms teruglever, ik wil weten of het netto verbruik klopt met wat de "slimme" meter registreert.
Ook heb ik 3 fasen en zou dan dus een 3 fasen meter nodig hebben.
En zo'n China metertje is volgens mij ook niet heel erg nauwkeurig.

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
Jorn schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:09:
[...]

Dat denk ik niet, omdat ik soms verbruik en soms teruglever, ik wil weten of het netto verbruik klopt met wat de "slimme" meter registreert.
Ook heb ik 3 fasen en zou dan dus een 3 fasen meter nodig hebben.
En zo'n China metertje is volgens mij ook niet heel erg nauwkeurig.
Oh bi-directioneel. ;)
https://www.kwhmeter.nl/W...eter-Bi-directioneel.html
en MID
https://www.kwhmeter.nl/W...0A-LCD-kWh-meter-MID.html

Of met modbus
https://www.kwhmeter.nl/W...-DIN-rail-meter-100A.html

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 28-03-2017 16:19 (17%)

• Jorn
quote:
Kijk, dat ziet er goed uit.
Dan alleen nog de vraag, hoe gaan deze meters om met fase-aansnijding en niet ohmse lasten waar de slimme meters juist last van kunnen hebben?
Want als deze daar net zo goed last van kunnen hebben heeft het natuurlijk nog geen zin ;)

• AUijtdehaag
  • Niet online
quote:
Jorn schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:26:
[...]

Dan alleen nog de vraag, hoe gaan deze methodes om met fase-aansnijding en niet ohmse lasten waar de slimme meters juist last van kunnen hebben?
Want als deze daar net zo goed last van kunnen hebben heeft het natuurlijk nog geen zin ;)
Geen idee. Misschien weet iemand anders dat.

Doe dan maar een ferraris. ;)
(heb ik zelf ook "nog")

• Clifdon
quote:
Jorn schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 16:26:
[...]

Dan alleen nog de vraag, hoe gaan deze meters om met fase-aansnijding en niet ohmse lasten waar de slimme meters juist last van kunnen hebben?
Ik twijfel daar dus ook sterk over. De slimme meter is zo'n lomp groot apparaat en dat zou ik dan kunnen vervangen door een DIN apparaatje wat eigenlijk hetzelfde kunstje net zo goed zou kunnen flikken? Ik zou zeggen dat er in een dergelijk groot apparaat meer zit dan in zo'n DIN metertje. Of het nauwkeuriger is daar weet volgens mij niemand iets van af.

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

quote:
Clifdon schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:45:
[...]

Ik twijfel daar dus ook sterk over. De slimme meter is zo'n lomp groot apparaat en dat zou ik dan kunnen vervangen door een DIN apparaatje wat eigenlijk hetzelfde kunstje net zo goed zou kunnen flikken? Ik zou zeggen dat er in een dergelijk groot apparaat meer zit dan in zo'n DIN metertje. Of het nauwkeuriger is daar weet volgens mij niemand iets van af.
Daar zeg je wel iets. Zeker een 1 fase meter is tig keer groter dan een 2 brede module die hetzelfde kan/doet. Je zou verwachten dat er nog meer in zit. :S

• ocaj
  • Niet online
Toch komen die DIN-rail meters (soms) ook compleet met MID-(B+D) certificering, waarmee ze geschikt zijn als basis om kosten op te verrekenen. Ze voldoen daarmee aan dezelfde ijkings-normen (volgens de metrologiewet) als de meters die de netbeheerders hanteren.

(dat zegt nog niks over meetmethoden, alleen dat ze aan dezelfde normen voldoen en daarmee een goedgekeurde nauwkeurigheid hebben)

Mijn kwh-DIN-rail meter wijkt overigens minder dan 0,2% af van mijn ferraris uit 1970. Maar dat is slechts een steekproef van 1, dus zegt ook niks.

• Clifdon
Het kan zijn dat de slimme meter gewoon groot is omwille van hufterproofheid. Groter is biet altijd beter natuurlijk maar toch twijfel ik daar dan een beetje aan. Ik ga denk ik wel wat van die meters plaatsen. Ook eentje voor mn warmtepomp zodat ik beter inzicht heb wat er nou verbruikt wordt.

• 903569
  • Laatst online: 13-08-2017
Bij mijn ouders willen ze ook slimme meters plaatsen, de huidige zouden zijn afgekeurd. Inderdaad, de elektriciteitsmeter staat in de lijst afgekeurde meters van het agentschap Telecom. De gasmeter echter niet. De gasmeter kan dus mooi blijven hangen maar de elektriciteitsmeter niet. Je kunt inderdaad een slimme meter weigeren maar... dan krijg je geen traditionele meter maar een domme elektronische meter. Heb je een, nog goedgekeurde traditionele meter dan mag die blijven hangen totdat... deze ook op de lijst komt met andere woorden... Voor begin 2020 staan alle traditionele meters op de lijst _/-\o_ . Reden dat mijn vader hem niet wil is dat hij radioamateur is en die elektronische meters harmonischen vormen waar je u tegen zegt en nagenoeg geen korte golf signaal meer uit de aether te plukken is. Voor de gein het net eens aan de scope gehangen, let wel het was op een zondag en dus geen "vervuiling" door fabrieken enz. Niet aan één maar aan twee scopes voor de zekerheid. Beiden geven zij een zelfde onthutsende resultaat. Geen Sinus, hoe wil je hier je verbruik gaan berekenen met een elektronische meter??? Bovendien...wel gemeten 28% gelijkspanning 8)7 :? !!! En dan vinden ze het ook nog eens gek dat er zo nu en dan een verdeelkast uitfikt als hij een beetje belast wordt :O !

Kan helaas geen foto toevoegen als bewijs. Heb wel een foto maar geen idee hoe ik deze moet plaatsen. Volgens Tweakers heb ik geen karma _/-\o_ .

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Nu online
@Claudio-62 een duidelijk geval van klok/klepel. Een elektronische meter veroorzaakt geen netvervuiling maar heeft er net als de ferraris een gevoeligheid voor.
Verder is een scoopmeting altijd tov aarde (tenzij je moeite doet of niet weet waar je mee bezig bent) en jouw aarde is meestal niet je nul. Netspanning meten met een gewone oscilloscoop is dus niet triviaal.

'15 Zoe, tijdelijk verwarmen/douchen met hr-ketel

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Claudio-62 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:02:
Reden dat mijn vader hem niet wil is dat hij radioamateur is en die elektronische meters harmonischen vormen waar je u tegen zegt en nagenoeg geen korte golf signaal meer uit de aether te plukken is.
Man man man wat een larie weer......

• 903569
quote:
Proton_ schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:25:
@Claudio-62 een duidelijk geval van klok/klepel. Een elektronische meter veroorzaakt geen netvervuiling maar heeft er net als de ferraris een gevoeligheid voor.
Verder is een scoopmeting altijd tov aarde (tenzij je moeite doet of niet weet waar je mee bezig bent) en jouw aarde is meestal niet je nul. Netspanning meten met een gewone oscilloscoop is dus niet triviaal.
Als ik mijn tekst terug lees zie ik nergens iets staan dat ik zeg dat een elektronische meter netvervuiling veroorzaakt.

Zou het erg prettig vinden als u zo nodig wilt reageren wel eerst de moeite neemt de tekst goed te lezen 🤔🤗😇.

• 903569
quote:
EddoH schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:57:
[...]

Man man man wat een larie weer......
Als u niet weet waarover het gaat... onthoudt u dan van dom commentaar 🤔😐😇.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Claudio-62 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:34:
[...]

Als u niet weet waarover het gaat... onthoudt u dan van dom commentaar 🤔😐😇.
Je zegt toch echt zelf dat die elektronische meters 'harmonischen vormen'. Mag jij me haarfijn uitleggen hoe, in welk frequentiegebied, en hoe dat de korte golf ontvangst van je bakkie verstoord.

• Proton_
  • Nu online
quote:
Claudio-62 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:31:
[...]
Als ik mijn tekst terug lees zie ik nergens iets staan dat ik zeg dat een elektronische meter netvervuiling veroorzaakt.
Dat kan. We lezen allemaal wel eens ergens overheen.
Ik help je even:
quote:
Claudio-62 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 15:02:
[...]die elektronische meters harmonischen vormen waar je u tegen zegt [...]
Harmonischen zijn een vorm van netvervuiling.

Okee, strikt genomen was dat de tekst van je vader en niet van jou.
Bottom line: een elektronische / digitale / slimme meter zal de hobby van je vader niet tegenhouden.

Ik houd me aanbevolen voor de foto :)

• 903569
quote:
EddoH schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:44:
[...]

Je zegt toch echt zelf dat die elektronische meters 'harmonischen vormen'. Mag jij me haarfijn uitleggen hoe, in welk frequentiegebied, en hoe dat de korte golf ontvangst van je bankie verstoord.
Iemand iets uitleggen die het verschil tussen korte golf en een bakkie geeneens kent... is verspilde moeite, sorry. Slaap lekker verder 😗.

• 903569
quote:
Proton_ schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:54:
[...]

Dat kan. We lezen allemaal wel eens ergens overheen.
Ik help je even:

[...]

Harmonischen zijn een vorm van netvervuiling.

Okee, strikt genomen was dat de tekst van je vader en niet van jou.
Bottom line: een elektronische / digitale / slimme meter zal de hobby van je vader niet tegenhouden.

Ik houd me aanbevolen voor de foto :)
Kennelijk weet jij meer dan alle korte golf radioamateurs in Nederland bij elkaar. zelfs de energiemaatschappijen zijn bekend met het probleem en hebben er geen oplossing voor. Als ik je tekst goed lees moet jij dus de oplossing hebben. Hoor graag van je!

• ThinkPad
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 15:18

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica

L460

Elkaar de les lezen op een vervelende toon is niet nodig. Laten we het hier gezellig houden :/

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Clifdon
@Claudio-62 Ik vind het super dat je hier reageert. Ik wil je even attenderen dat het gebruikelijk is om posts te wijzigen op tweakers in plaats van meerdere posts achter elkaar te doen.

• MeTooPV
De energierekening is toch elke maand een behoorlijk bedrag. Dan wil je wel dat het klopt. We betalen allemaal al ca. 15 jaar een verhoogd vastrecht zodat er nu "gratis" meters geplaatst kunnen worden. Een kostbare operatie. Dan is het toch wel erg teleurstellend als deze nieuwe meters minder goed meten dan oude analoge meters. Ik verwacht een betere reactie dan tot nu toe gegeven.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Claudio-62 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 23:02:
[...]

Iemand iets uitleggen die het verschil tussen korte golf en een bakkie geeneens kent... is verspilde moeite, sorry. Slaap lekker verder 😗.
Sorry maar je maakt het er zo niet beter op...Een bakkie is korte golf apparatuur. Korte golf apparatuur hoeft niet per de een bakkie te zijn. Mijn bakkie term was licht gekscherend bedoeld. Echter of het nu wel of geen bakkie heet wat je gebruikt doet verder niets aan de vraag af.

Maargoed, je draait er nogal omheen, het zou wat toevoegen als je op de vraag in gaat in plaats van alleen 'grappige' ontwijkende opmerkingen te maken.....

• MeZZiN
  • Registratie: augustus 2002
  • Nu online
Was al geen fan van de nieuwe meter maar ik laat de oude maar lekker hangen. ^_^ Binnenkort zonnepanelen op het dak dus een nieuwe meter is dan toch niet voordelig.

Wat een gedonder met de nieuwe meter dus als je aan het besparen slaat (dimmer / led lampen / goede voedingen) kan je juist meer gaan betalen omdat de meter dat niet aan kan.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Jorn
Ik heb er even naar gezocht gisteren, het zou komen door de PLC-communicatie, dus de datacommunicatie over het elektriciteitsnet.
Ook blijkt dat de hierdoor veroorzaakte "storing" heel erg meevalt en de doemscenario's waar zendamateurs die de korte golf gebruiken bang voor zijn zijn uitgebleven ;)
Ik weet ook niet of PLC-communicatie veel gebruikt wordt? "Mijn" meter is er 1 die d.m.v. gprs communiceerd.
Tevens vermoed ik dat het voor de korte golf niet veel uitmaakt of je vader zelf wel of geen slimme meter neemt, als de storing van de PLC-communicatie komt en de buren die op dezelfde hoofdkabel zitten(best een aantal huizen normaal) nemen zo'n meter dan zal je vader net zo goed die signalen op zijn elektriciteitsnet krijgen ;)

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
MeZZiN schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:42:
Was al geen fan van de nieuwe meter maar ik laat de oude maar lekker hangen. ^_^ Binnenkort zonnepanelen op het dak dus een nieuwe meter is dan toch niet voordelig.
Eigenlijk hoort dit niet helemaal in dit topic maar houd er rekening mee dat het zeker niet gegarandeerd is dat je oude ferraris correct de teruglevering meet.
quote:
Jorn schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:41:
Ik heb er even naar gezocht gisteren, het zou komen door de PLC-communicatie, dus de datacommunicatie over het elektriciteitsnet.
Ook blijkt dat de hierdoor veroorzaakte "storing" heel erg meevalt en de doemscenario's waar zendamateurs die de korte golf gebruiken bang voor zijn zijn uitgebleven ;)
Ik weet ook niet of PLC-communicatie veel gebruikt wordt? "Mijn" meter is er 1 die d.m.v. gprs communiceerd.
Tevens vermoed ik dat het voor de korte golf niet veel uitmaakt of je vader zelf wel of geen slimme meter neemt, als de storing van de PLC-communicatie komt en de buren die op dezelfde hoofdkabel zitten(best een aantal huizen normaal) nemen zo'n meter dan zal je vader net zo goed die signalen op zijn elektriciteitsnet krijgen ;)
Daarnaast gebruiken alle nieuwe slimme meters GPRS en geen PLC.

EddoH wijzigde deze reactie 30-03-2017 11:02 (51%)

• MeZZiN
  • Nu online
@EddoH Gerust heb je gelijk alleen de kans lijkt me groter dat mijn oude meter het beter doet dan de slimme meter als er geen saldering meer is het goed doet. Ze zijn nog steeds aan het prutsen over die salderings regeling.

Maar verder in ons vorige huis hadden we een slimme meter maar eigenlijk nooit iets mee gedaan plus ik moest nog steeds mijn standen doorgeven omdat ze die gegevens weer niet kregen. Wat een gedoe.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
MeZZiN schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 11:11:
@EddoH Gerust heb je gelijk alleen de kans lijkt me groter dat mijn oude meter het beter doet dan de slimme meter als er geen saldering meer is het goed doet. Ze zijn nog steeds aan het prutsen over die salderings regeling.
Voordat de salderingsregeling wordt aangepast zullen alle meters vervangen moeten zijn om ongelijkheden te voorkomen. Er is dus geen 'beter' of 'voordeliger' in deze ;)

• MeZZiN
  • Nu online
Meh het is altijd wat met de overheid. Maar goed mijn bezwaar is ingediend nu alleen nog een slot zetten op mijn meterkast (die zit gek genoeg buiten) Geen risico lopen dat het zelf gaan doen zonder overleg.

Tesla MX - Leaf 2.zero

• Proton_
  • Nu online
quote:
EddoH schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 21:44:
[...]
Je zegt toch echt zelf dat die elektronische meters 'harmonischen vormen'. Mag jij me haarfijn uitleggen hoe, in welk frequentiegebied, en hoe dat de korte golf ontvangst van je bakkie verstoord.
Storende communicerende meters worden niet meer gebruikt, maar ze bestaan nog wel in het wild.
Oude slimme meters deden powerline communicatie wat inderdaad storing kan veroorzaken, maar die meters worden niet meer uitgeleverd. Sinds DSMR4 is het draadloos (GPRS etc).
Ook hier lopen de begrippen 'elektronische meter' en 'slimme meter' weer door elkaar.
Dit was dus een issue met slimme meters, niet met elektronische meters. Het was niet de meting maar het communiceren.

• himlims_
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

met alle onduidelijkheid, en diverse onderzoek resultaten snap ik er geen fck meer van; afsrpaak geannueeld - boete van 70euro neem ik dan voor lief.

ฅ ʕ•̫͡ᴥ•ʔ ฅ
RootGamer.com ☆ LINUX GAMES
🔧 Steam
RootGamer_com · Æ Origin HollandHards · Ʊplay HollandHards

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Proton_ schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:34:
[...]

Storende communicerende meters worden niet meer gebruikt, maar ze bestaan nog wel in het wild.
Oude slimme meters deden powerline communicatie wat inderdaad storing kan veroorzaken, maar die meters worden niet meer uitgeleverd. Sinds DSMR4 is het draadloos (GPRS etc).
Ook hier lopen de begrippen 'elektronische meter' en 'slimme meter' weer door elkaar.
Dit was dus een issue met slimme meters, niet met elektronische meters. Het was niet de meting maar het communiceren.
Die PLC communicatie zit toch niet in de MHz band?
Ah wacht, blijkbaar bepaalde implementaties(BB-PLC; broadband) wel. Ik vraag mij echter ten zeerste af of deze implementatie ooit bij de slimme meter zijn toegepast, er is helemaal geen reden om Mbit snelheden te moeten halen bij deze toepassing.
Edit: ik kan alleen maar referenties vinden naar NB(NarrowBand) implementaties voor Smart Metering; deze opereren in 3 kHz tot 500 kHz band... Dat zou geen problemen moeten opleveren voor een zendamateur.
Daarnaast zou ik verwachten dat de meter dat netjes filtert voor de rest van de huisinstallatie.

In ieder geval is het een exemplarisch probleem uit het verleden, aangezien het vrijwel niet meer gebruikt wordt. En inderdaad, zoals je zegt, niets met elektronische meters te maken heeft.

EddoH wijzigde deze reactie 30-03-2017 13:57 (37%)

• marc1990
  • Registratie: februari 2013
  • Laatst online: 07:34
quote:
EddoH schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:42:
[...]

Die PLC communicatie zit toch niet in de MHz band?
Ah wacht, blijkbaar bepaalde implementaties(BB-PLC; broadband) wel. Ik vraag mij echter ten zeerste af of deze implementatie ooit bij de slimme meter zijn toegepast, er is helemaal geen reden om Mbit snelheden te moeten halen bij deze toepassing.
Edit: ik kan alleen maar referenties vinden naar NB(NarrowBand) implementaties voor Smart Metering; deze opereren in 3 kHz tot 500 kHz band... Dat zou geen problemen moeten opleveren voor een zendamateur.
Daarnaast zou ik verwachten dat de meter dat netjes filtert voor de rest van de huisinstallatie.
Het probleem is niet zo zeer de 3 kHz tot 500 kHz freqentie maar de hoger harmonisch. En die kunnen prima in de order van de 1 MHz liggen, wat wel degelijk voor storing kan zorgen. Maar deze meters worden gelukkig goed ontworpen, want de netbeheer vind dit ook niet fijn. Dus deze bijdrage zal minimaal zijn. In vergelijk je 5v usb lader uit china of laptop voeding produceerd over het algemeen veel meer stroring voor zendamateurs om maar de te zwijgen over power line netwerken.
quote:
EddoH schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 13:42:
Filteren is erg moeilijk om twee reden, filter maken voor 16A die beetje goed werkt is bijna niet te doen en erg duur/relative groot. Daarnaast werken alle kabel zeer goed als antenne.

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
marc1990 schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 14:20:
[...]

Het probleem is niet zo zeer de 3 kHz tot 500 kHz freqentie maar de hoger harmonisch. En die kunnen prima in de order van de 1 MHz liggen, wat wel degelijk voor storing kan zorgen. Maar deze meters worden gelukkig goed ontworpen, want de netbeheer vind dit ook niet fijn. Dus deze bijdrage zal minimaal zijn. In vergelijk je 5v usb lader uit china of laptop voeding produceerd over het algemeen veel meer stroring voor zendamateurs om maar de te zwijgen over power line netwerken.

[...]

Filteren is erg moeilijk om twee reden, filter maken voor 16A die beetje goed werkt is bijna niet te doen en erg duur/relative groot. Daarnaast werken alle kabel zeer goed als antenne.
Maar ik kan mij niet voorstellen hoe de meter zelf de harmonischen zou moeten genereren zoals wordt gesteld. Overigens zijn de filters die ik in meters gezien heb niet zo heel groot hoor... Of ze veel kosten weet ik niet, en daarnaast weet ik neit of ze in alle meters zitten. Ik eigenlijk neem aan van wel aangezien de EMC keuring die deze apparaten ondergaan behoorlijk streng is.

Anyway, blijkbaar is er dus ooit wel een probleem geweest, dus wellicht is het niet de moeite er mijn twijfels bij te zetten. Ik ageerde echter puur op het 'electrische meter als grote stoorbron verhaal'. Het ligt (zoals jij ook aangeeft) wat genuanceerder.

EddoH wijzigde deze reactie 30-03-2017 14:34 (20%)

• 903569
Julius Caesar leefde 2 millennia geleden maar wist het toen al... geef het volk brood en spelen. Op mijn berichtje is enkel gereageerd op de harmonischen welke de meters genereren en invloed hebben op mijn vaders hobby. Had in de reacties een groter aanbod aan kennis verwacht maar dat terzijde. Het werkelijk verontrustende in mijn bericht, het feit dat de op een zondag gemeten netspanning voor 28% uit gelijkstroom bestaat blihkt iedereen koud te laten. Als vandaag de dag de spanning uitvalt is bijna iedereen hulpeloos. Iedereen is nagenoeg 100% afhankelijk van elektriciteit. Alle apparatuur is gebaseerd op een spanning van 220V (+- een aantal %) bij een frequentie van 50Hz. Met de frequentie zit het wel goed maar met de spanning niet. Het is geen sinus en blijk voor ongeveer 28% uit nagenoeg gelijkspanning te bestaan!!! Trafo's bij zware belasting kunnen niet tegen gelijkspanning. De laatste tijd klappen er vaker verdeelkasten uit. Inderdaad en dat is gezien de dualiteit van de geleverde "wisselspanning" een logisch gevolg!!! In de toekomst moeten we, net als in derde wereldlanden rekening houden met het feit dat de spanning wel eens wat vaker zal uitvallen!!!

Acties:
  • +2Henk 'm!

• emmerx
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 13:18
quote:
Claudio-62 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 17:56:
Julius Caesar leefde 2 millennia geleden maar wist het toen al... geef het volk brood en spelen.
....
net als in derde wereldlanden rekening houden met het feit dat de spanning wel eens wat vaker zal uitvallen!!!
Je verdient eigenlijk een eigen topic met deze Baudet proza, maar dan had je wel een stukje in het Latijn moeten posten :)

De harmonischen van PLC communicatie van de eerste generatie 'slimme' meters waren wijder bekend, maar hebben bij mij nooit tot ontvangstproblemen geleid. Waren gewoon normale statisch meters met een additionele communicatiemodule, helaas zonder veel extra filters.

De nauwkeurigheid van je meting van zondag van de netspanning is eerder besproken.
En het is lastig om netspanning en gelijkstroom te vergelijken, laat staan in percentages uit te drukken.
Het net gaat hier overigens niet door omvallen.
Uitvallende verdeelkasten hebben meerdere oorzaken; zo is ons net op een aantal lokaties ondergedimensioneerd voor bv warmtepompen en EV-opladen.

De meeste op 230V gebaseerde verbruikers kunnen prima tegen afwijkingen in de spanning(svorm).

Als de laden van EV nog een stapje intelligenter wordt (regelen laadstroom obv belasting of zelfs terugleveren bij grote vraag) zal dat juist gaan leiden tot minder storingen in ons net.

emmerx wijzigde deze reactie 01-04-2017 14:59 (9%)

Draadloos laden op onze Zon

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online
quote:
Had in de reacties een groter aanbod aan kennis verwacht maar dat terzijde. Het werkelijk verontrustende in mijn bericht, het feit dat de op een zondag gemeten netspanning voor 28% uit gelijkstroom bestaat blihkt iedereen koud te laten.
Als je de stelling onderbouwt, wil ik best verontrust zijn. Nu heb ik het vermoeden dat het zonde van mijn energie is.
Je kunt niet verwachten dat een random post op een forum, met andere verkeerde informatie, met zoiets onwaarschijnlijks, zonder nadere info, voor waar aangenomen wordt.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:52

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

quote:
In de toekomst moeten we, net als in derde wereldlanden rekening houden met het feit dat de spanning wel eens wat vaker zal uitvallen!!!
Ik kan niet wachten! Kan ik eindelijk eens overschakelen op mijn eigen stroom, en nog betaald worden door stedin ook :9
Dat maakt het zowel technisch en financieel interessanter. ;)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Aegle
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 13:44

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Ter illustratie hoe storend de storing van PLC communicatie is hier een link naar de VERON-site (Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek Nederland).

https://www.veron.nl/nieu...t-30-storingsgevallen-op/

Zelfs de KPN erkent dat het stoorniveau veels te hoog is/was.

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

quote:
Aegle schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 21:05:
Ter illustratie hoe storend de storing van PLC communicatie is hier een link naar de VERON-site (Vereniging voor Experimenteel Radio Onderzoek Nederland).

https://www.veron.nl/nieu...t-30-storingsgevallen-op/

Zelfs de KPN erkent dat het stoorniveau veels te hoog is/was.
Dat gaat over (consumenten?) PLC adapters die met BB-PLC werken. Niet echt direct van toepassing op e-meters(tenzij die meters dat ook gebruiken, maar daar heb ik mijn twijfels over). Desalniettemin boeiende materie, dat wel.

Ik denk dat je als zendamateur meer te vrezen hebt van je buurman die de internetverbinding op zolder doormiddel van PLC bewerkstelligd dan van een elektrameter.

EddoH wijzigde deze reactie 01-04-2017 22:18 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 903569
quote:
emmerx schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 18:09:
[...]

Je verdient eigenlijk een eigen topic met deze Baudet proza, maar dan had je wel een stukje in het Latijn moeten posten :)

De harmonischen van PLC communicatie van de eerste generatie 'slimme' meters waren wijder bekend, maar hebben bij mij nooit tot ontvangstproblemen geleid. Waren gewoon normale statisch meters met een additionele communicatiemodule, helaas zonder veel extra filters.

De nauwkeurigheid van je meting van zondag van de netspanning is eerder besproken.
En het is lastig om netspanning en gelijkstroom te vergelijken, laat staan in percentages uit te drukken.
Het net gaat hier overigens niet door omvallen.
Uitvallende verdeelkasten hebben meerdere oorzaken; zo is ons net op een aantal lokaties ondergedimensioneerd voor bv warmtepompen en EV-opladen.

De meeste op 230V gebaseerde verbruikers kunnen prima tegen afwijkingen in de spanning(svorm).

Als de laden van EV nog een stapje intelligenter wordt (regelen laadstroom obv belasting of zelfs terugleveren bij grote vraag) zal dat juist gaan leiden tot minder storingen in ons net.
Wat mijn Latijn betreft zit het wel goed, evenals mijn Frans, Duits, Engels, Italiaans, Spaans, Portugees en Roemeens maar dit ter zijde.

Het meten van wissel- en gelijkspanning is eenvoudiger dan je denkt. Een wisselspanning geeft als beeld een sinus en gelijkspanning een rechte lijn. Als je scoop een sinus weergeeft waarvan de toppen zijn afgevlakt tot een nagenoeg rechte lijn is dat laatste een deel gelijkspanning. Als je de sinus vervolgens op een raster van 100 indeelt en de vlakke toppen 14 zijn, boven en onder samen, is 28/100 deel van de wisselspanning gelijkspanning. 28/10=28%, mistery solved. Je kun natuurlijk een moeilijke weg bewandelen, allerlei theorieën er tegenaan gooien en moeilijke berekeningen doen maar per saldo zul je geen wezenlijk ander resultaat krijgen. Je kunt het jezelf net zo moeilijk maken als je wilt of lekker simpel houden waardoor je tijd over houdt om deze nuttiger te besteden!
Pagina: 1 2 Laatste

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True