Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 299 Laatste
Acties:
  • 2.330.072 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-07 14:05
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:24:
Gaat dat nog lukken (mag ook van iemand anders zijn hoor)?
Ik kan die van mij wel open maken, maar die is dus 1 fase, wil je die of liever een 3 fase?
Kleuren van Milmoor zijn inderdaad wat mooier, bij deze kabel zijn de kleuren nogal dof. Maar dacht misschien is het leuk met krimpkous.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20-07 20:23

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
timleferink schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:27:
[...]

Ik kan die van mij wel open maken, maar die is dus 1 fase, wil je die of liever een 3 fase?
Kleuren van Milmoor zijn inderdaad wat mooier, bij deze kabel zijn de kleuren nogal dof. Maar dacht misschien is het leuk met krimpkous.
Het liefst heb ik de 3-fase kleuren. Mocht het lukken om hem te openen zou dat fijn zijn. Misschien doe ik er iets mee. :)

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timleferink
Mischien ook leuk om eens te laten zien, een nieuwe meterkast plaatsen:

Bij m'n ouders hing een redelijk verouderde meterkast met oude aardlekautomaten. Bij een aanbouw in de schuur moest er nog een extra groep bijgeplaatst worden, wat in de huidige situatie niet lekker meer ging passen. Enkele jaren terug zijn er 3 (defecte) aardlekautomaten verwijderd en vervangen door een hager setje van 4 zodat er een extra groep voor de wasdroger bij geplaatst kon worden. De 2e automaat met een kruis erop had ook geen werkende aardlek meer.

oudemeterkast_open

Omdat er toch het een en ander vervangen zou moeten worden hebben we ervoor gekozen maar meteen de hele kast te vervangen.

Er is gekozen voor een Eaton kast omdat we deze via een familielid met een mooie korting konden bestellen. De kast is voorbedraad geleverd zodat enkel de groepen zelf nog aangesloten moesten worden.

De groepen die momenteel via de zijkant ingevoerd werden zijn met een paar lasdoosjes verlengd en nu van bovenaf ingevoerd. De beltrafo is ook meteen vervangen door een nieuwer model met geisoleerde contacten.
Er zijn d.m.v. YMVK kabel 2 extra groepen naar de garage en de aanbouw getrokken zodat ze zowel een terrasverwarmer als een elektrische kookplaat kunnen gebruiken onder de nieuwe overkapping.

De groepen zijn qua belasting redelijk verdeeld over de 3 aardleks, mochten ze namelijk de hoofdzekering er eens door laten gaan, kunnen ze direct een 3x 25A aansluiting nemen in plaats van de huidige 1x35A.
In de oude situatie zat er een later toegevoegd meterkast stopcontact bij in 1 van de bestaande automaten geschroefd zonder bindplaat, deze is nu voorzien van randaarde en bindplaat en gevoed vanaf een lasdoos boven de kast.

nieuwmeterkast_open

nieuwmeterkast_dicht

Mocht iemand nog op- of aanmerkingen hebben dan hoor ik ze natuurlijk graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:04
@timleferink Ziet er goed uit, stuk netter en veiliger ook met die geïsoleerde doorverbindkammen ipv die grote koperen strips :D

Waarom zaten er in de oude situatie eigenlijk zoveel aardlekautomaten in de kast ipv 3 aardlekschakelaars met daarachter de groepen, zoals in de huidige situatie?

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
ThinkPadd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:22:
@timleferink Ziet er goed uit, stuk netter en veiliger ook met die geïsoleerde doorverbindkammen ipv die grote koperen strips :D

Waarom zaten er in de oude situatie eigenlijk zoveel aardlekautomaten in de kast ipv 3 aardlekschakelaars met daarachter de groepen, zoals in de huidige situatie?
Volgens mij was het in die tijd even een redelijk gebruikelijke manier, er zijn meer foto's op internet te vinden met soortgelijke opzet. Het kan ook zijn dat m'n (inmiddels overleden) opa die het destijds aangelegd heeft, deze simpelweg op voorraad had ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb zelf ook net een aardlekautomaat in m'n meterkast geschroefd, voor een stopcontact in de meterkast zelf waar ik m'n NAS en netwerkspul op heb draaien. Dit met als reden dat de NAS e.d. door blijft draaien als ik elders in huis een f*ckup maak en de aardlekschakelaars eruit vliegen :+

Heb een aardlekautomaat van ABB gekocht (29,95 euro), is toch een factor 3 duurder dan een simpel automaatje (ABB, €8,95). Vandaar dat ik wel benieuwd was :P

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2017 15:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Om die reden heb ik bij mij thuis een simpele UPS aangesloten op mn Synology, en deze verbonden via USB ;) . Wat ik tegenwoordig al meerdere keren gezien heb is dat bij een echte kortsluiting, de hoofdautomaat er ook rustig bij uitspringt met de 16A automaat, en het geheel dus alsnog uit viel :P . Zowel bij mij (ABB) als bij een kennis (Attema). Een aardfout heb ik zowel bij m'n ouders als bij mij eigenlijk nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:07
Ivm uitbreiding van de installatie heb ik een grotere groepenkast geplaatst, omdat hierdoor de bovenkant een stukje hoger uitkomt is nu de aarde toevoerdraad te kort geworden. Heb dat voor nood even opgelost door een stuk 6mm2 kabel wat ik nog had liggen te gebruiken ipv de massieve draad die er zat. Dit wil ik uiteraard zo snel mogelijk op een goede manier oplossen en vraag me daarbij af dat perse met zo'n stuk ongeisoleerde massieve draad moet of dat daar ook groen/gele geisoleerde voor gebruikt mag worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
ArwinV schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:41:
Ivm uitbreiding van de installatie heb ik een grotere groepenkast geplaatst, omdat hierdoor de bovenkant een stukje hoger uitkomt is nu de aarde toevoerdraad te kort geworden. Heb dat voor nood even opgelost door een stuk 6mm2 kabel wat ik nog had liggen te gebruiken ipv de massieve draad die er zat. Dit wil ik uiteraard zo snel mogelijk op een goede manier oplossen en vraag me daarbij af dat perse met zo'n stuk ongeisoleerde massieve draad moet of dat daar ook groen/gele geisoleerde voor gebruikt mag worden.
Je hebt dan toch alleen dit nodig? Dan is het gelijk netjes. Ik weet niet of jouw manier ook mag.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Of voor de helft via internet: https://www.sandervunderink.nl/aarddraad-6mm2-5-meter.html
Je hebt vast nog wel wat anders nodig waardoor het uit kan qua verzendkosten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArwinV
  • Laatst online: 09:07
Klopt, dit is wat ik dan nodig heb, maar vind het zelf nog iets netter staan als het groen/geel is ipv blank. Vandaar de vraag of dat ook toegestaan is, maar ik haal vanmiddag wel even een stuk blanke draad dan weet ik zeker dat het goed is.
Bedankt voor de links!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:13

painkill

Pain(k)(ill)

Moet volgens mij echt blank zijn, ik maak het zelf altijd in buis, dus je ziet dan sowieso niet wat er in zit.

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timleferink schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:05:

[afbeelding]
Net kastje. :)

Ik ken die Eaton kasten niet... Hoe zit die blanke aarddraad vast aan de rail? Zit daar aan de zijkant ook een invoer? Lijkt op de foto net alsof het niet aan elkaar vast zit maar dat zal wel niet. :+
Nou, omdat je er om vraagt. :P

Die invoeren aan de bovenkant zijn buisinvoeren, eigenlijk niet echt bedoeld om kabel in te voeren (dat doe je normaal met wartels of doorvoertules). Het was netter geweest als je die 3 kabels met (flex)buis had ingevoerd.

Als je ook al een plafond in de meterkast hebt zitten dan had ik die leidingen laten doorlopen tot boven het plafond, daar een bochtje maken en dan boven de kast weer recht naar beneden in een buisje.

Maar wellicht ben ik aan het muggenzitten. ;)
ArwinV schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:41:
Mag ook gewoon geïsoleerde draad VD of VDS zijn. Uiteraard moet het wel minimaal 6mm² zijn. :) In het geval van VDS niet de adereindhulzen vergeten.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Xander schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 20:28:
[...]

Net kastje. :)

Ik ken die Eaton kasten niet... Hoe zit die blanke aarddraad vast aan de rail? Zit daar aan de zijkant ook een invoer? Lijkt op de foto net alsof het niet aan elkaar vast zit maar dat zal wel niet. :+
Heeft inderdaad een zij-invoer :P
Nou, omdat je er om vraagt. :P

Die invoeren aan de bovenkant zijn buisinvoeren, eigenlijk niet echt bedoeld om kabel in te voeren (dat doe je normaal met wartels of doorvoertules). Het was netter geweest als je die 3 kabels met (flex)buis had ingevoerd.

Als je ook al een plafond in de meterkast hebt zitten dan had ik die leidingen laten doorlopen tot boven het plafond, daar een bochtje maken en dan boven de kast weer recht naar beneden in een buisje.

Maar wellicht ben ik aan het muggenzitten. ;)
Helemaal mee eens, had achteraf bijv 2x deze moeten bestellen:

Afbeeldingslocatie: http://www.elektroprijsbreker.nl/fotos/Elektrostunt.nl_20131007124603_1.jpg

De oude kast had 8 invoeren aan de bovenzijde, dus 2 groepen die vanaf de zijkant ingevoerd werden heb ik inderdaad boven het plafond met een bochtje de kast ingevoerd.

Stukje flexpijp had ik ook overwogen, vond het alleen net een extra tripje naar de Gamma net niet waard :+ . Tnx voor de reactie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-07 22:42
timleferink schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:05:

Bij m'n ouders hing een redelijk verouderde meterkast met oude aardlekautomaten. Bij een aanbouw in de schuur moest er nog een extra groep bijgeplaatst worden, wat in de huidige situatie niet lekker meer ging passen. Enkele jaren terug zijn er 3 (defecte) aardlekautomaten verwijderd en vervangen door een hager setje van 4 zodat er een extra groep voor de wasdroger bij geplaatst kon worden. De 2e automaat met een kruis erop had ook geen werkende aardlek meer.

[afbeelding]

Omdat er toch het een en ander vervangen zou moeten worden hebben we ervoor gekozen maar meteen de hele kast te vervangen.

Er is gekozen voor een Eaton kast omdat we deze via een familielid met een mooie korting konden bestellen. De kast is voorbedraad geleverd zodat enkel de groepen zelf nog aangesloten moesten worden.

De groepen die momenteel via de zijkant ingevoerd werden zijn met een paar lasdoosjes verlengd en nu van bovenaf ingevoerd. De beltrafo is ook meteen vervangen door een nieuwer model met geisoleerde contacten.
Er zijn d.m.v. YMVK kabel 2 extra groepen naar de garage en de aanbouw getrokken zodat ze zowel een terrasverwarmer als een elektrische kookplaat kunnen gebruiken onder de nieuwe overkapping.

De groepen zijn qua belasting redelijk verdeeld over de 3 aardleks, mochten ze namelijk de hoofdzekering er eens door laten gaan, kunnen ze direct een 3x 25A aansluiting nemen in plaats van de huidige 1x35A.
In de oude situatie zat er een later toegevoegd meterkast stopcontact bij in 1 van de bestaande automaten geschroefd zonder bindplaat, deze is nu voorzien van randaarde en bindplaat en gevoed vanaf een lasdoos boven de kast.

[afbeelding]

[afbeelding]

Mooi kastje! Alleen een ding wat ik mijzelf afvraag, zit de beltrafo nou wel of niet achter een groep?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
timleferink schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:32:
Helemaal mee eens, had achteraf bijv 2x deze moeten bestellen:

[afbeelding]
Dat is inderdaad wel de netste optie. d:)b

Ik zou persoonlijk in de huidige situatie op zijn minst die kabel nog even aan die buizen vastzetten met een tyrap. Nu heb je daar niets van trekontlasting. Een keer een bezem opruimen in die kast (jaja, dat doen we natuurlijk netjes niet, het is een meterkast, geen bergkast, etc etc. :+) en je trekt bij wijze van spreken zo de draad uit de automaat.
BladeSlayer1000 schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:50:
[...]

Mooi kastje! Alleen een ding wat ik mijzelf afvraag, zit de beltrafo nou wel of niet achter een groep?
Die hoort sowieso achter een groep. Zit zo te zien aangesloten op groep 12 middels die aftakblokjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BladeSlayer1000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-07 22:42
Xander schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 21:58:
[...]

Dat is inderdaad wel de netste optie. d:)b

Ik zou persoonlijk in de huidige situatie op zijn minst die kabel nog even aan die buizen vastzetten met een tyrap. Nu heb je daar niets van trekontlasting. Een keer een bezem opruimen in die kast (jaja, dat doen we natuurlijk netjes niet, het is een meterkast, geen bergkast, etc etc. :+) en je trekt bij wijze van spreken zo de draad uit de automaat.

[...]

Die hoort sowieso achter een groep. Zit zo te zien aangesloten op groep 12 middels die aftakblokjes.
Vandaar dat ik het ook vraag, veel mensen (vraag mij niet waarom) denken dat een beltrafo voor de installatieautomaat moeten, terwijl dat juist niet moet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Toevallig keek ik hier laatst nog naar.
Bij de Eaton beltrafo krijg je 2 aftakblokjes meegeleverd voor aan een automaat.
Bij een ABB busboard klik je hem er in op de rail na de aardlek, daar zit ie dus niet op een automaat.
In de oude situatie zat ie hier achter een groep dus heb ik dat hier ook gedaan. Of het strikt noodzakelijk is ben ik ook wel benieuwd naar!

Ik zal de kabels nog even vastzetten voor de zekerheid. Gelukkig staan er geen bezems in de kast bij m'n ouders ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartGoossens
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-02-2023
Ik heb net een jaren 30-woning gekocht waarin de volledige elektra vervangen moet worden en zit erover te denken om in plaats van wandschakelaars voor verlichting alleen maar met draadloze schakelaars te gaan werken (bijvoorbeeld Philips Hue) waardoor ik dus geen wandschakelaars hoef aan te leggen.

Voordelen:
- Geen kosten en werk aan wandschakelaars.
- Verlichtingszones zijn later aan te passen door schakelaars gewoon aan andere lampen te koppelen.
- Hip!

Nadelen:
- Bij eventuele verkoop moet de koper net zo overtuigd zijn van de voordelen van dit systeem
- De investering in draadloze verlichting is hoger

De hogere kosten in aanschaf van draadloze verlichting lijk ik makkelijk te compenseren met de lagere aanlegkosten maar ben er nog niet over uit of ik het echt wil gaan doen.

Weet iemand of dit vaker gedaan wordt? Zijn er nog meer voor- en/of nadelen waar ik over na moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:14

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Vrienden van mij hebben onlangs een huis gekocht waarin alle lampen met een afstandsbediening werken. Bij oplevering kregen ze niet alleen een bosje sleutels, maar ook een doosje schakelaars. ("En succes met uitzoeken welke schakelaar voor waar is hè?") Dat was natuurlijk hilarisch op de housewarming, toen een geinponem het lichtknopje van de WC meenam ;)

Dus om je vraag te beantwoorden: ja dat wordt vaker gedaan.
Voordelen is inderdaad dat je lampen kunt groeperen zoals je zelf al zegt. En die vrienden van me kunnen zelf bepalen waar ze hun schakelaars willen hebben.

Nadelen lijkt mij dat het vervelend is wanneer de batterij van je schakelaar leeg is net als je de lampen wilt schakelen. Maar als je een backup hebt in de vorm van een app, valt dat natuurlijk wel mee. Maar ik zou wel altijd nog een wandschakelaar willen hebben. Alleen met een app kunnen schakelen of via een vast programma is niet altijd praktisch. Wat als je internet en/of WiFi eruit ligt?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56
AartGoossens schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 13:46:
Ik heb net een jaren 30-woning gekocht waarin de volledige elektra vervangen moet worden en zit erover te denken om in plaats van wandschakelaars voor verlichting alleen maar met draadloze schakelaars te gaan werken (bijvoorbeeld Philips Hue) waardoor ik dus geen wandschakelaars hoef aan te leggen.

Voordelen:
- Geen kosten en werk aan wandschakelaars.
- Verlichtingszones zijn later aan te passen door schakelaars gewoon aan andere lampen te koppelen.
- Hip!

Nadelen:
- Bij eventuele verkoop moet de koper net zo overtuigd zijn van de voordelen van dit systeem
- De investering in draadloze verlichting is hoger

De hogere kosten in aanschaf van draadloze verlichting lijk ik makkelijk te compenseren met de lagere aanlegkosten maar ben er nog niet over uit of ik het echt wil gaan doen.

Weet iemand of dit vaker gedaan wordt? Zijn er nog meer voor- en/of nadelen waar ik over na moet denken?
En iets van een bussysteem? Helemaal draadloos lijkt me wat minder toekomstvast. Klikaanklikuit is geen 2-richtingsverkeer. En zwave is op zich wel leuk maar hoe is dat over 20 jaar?

Als je de ruimte hebt voor een grote meterkast/schakelkast of whatever zou ik kijken of je alles daarheen kan leggen. Dan kun je vanaf daar schakelen, sturen, maar ook makkelijk upgraden van systeem.

Algemene tips als je een grote renovatie gaat doen:
- Gebruik waar mogelijk 19mm, makkelijker om wat bij in te trekken
- Gebruik 50mm diepe lasdozen ipv 40.
- Leg extra loze leidingen aan, denk aan rookmelders, accesspoints, camera's enz.
- Zorg voor voldoende ruimte tussen meterkast en zolder, denk bv aan bekabeling voor zonnepanelen, warmtepomp enz.

nu nog niet allemaal nodig, maar de kosten zijn minimaal en het profijt op termijn enorm.
Denk bv maar aan wifi. Vroeger had je aan 1 zender voldoende in het hele huis, tegenwoordig heb je meestal al meerdere AP's nodig. Met de snellere wifistandaarden en hogere frequenties zal dat in de toekomst alleen maar meer worden.
Rondom je huis wat loze leidingen is ook handig, denk aan temperatuur/licht/bewegingssensoren,eventueel camera's.

Terugkomend op de elektra: Baseer alles op 3-fase. Eenmalige kosten zijn minimaal en als je toch de kast renoveert heb je daar snel voordeel van.

[ Voor 5% gewijzigd door DJSmiley op 25-03-2017 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AartGoossens
Yukkie schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:43:
[...]
Wat als je internet en/of WiFi eruit ligt?
Dat is een goed punt inderdaad maar daar kun je het systeem op selecteren: Philips Hue bijvoorbeeld werkt op Zigbee (Light Link) en maakt een eigen netwerk: Zolang de Hue bridge werkt mag het internet en zelfs je thuisnetwerk uitvallen.
DJSmiley schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:51:
En iets van een bussysteem? Helemaal draadloos lijkt me wat minder toekomstvast. Klikaanklikuit is geen 2-richtingsverkeer. En zwave is op zich wel leuk maar hoe is dat over 20 jaar?

Als je de ruimte hebt voor een grote meterkast/schakelkast of whatever zou ik kijken of je alles daarheen kan leggen. Dan kun je vanaf daar schakelen, sturen, maar ook makkelijk upgraden van systeem.
Wat bedoel je met een bussysteem?
Toekomstvastheid heb ik inderdaad ook wel mijn twijfels over, grote kans dat Zigbee of Zwave over niet al te lange tijd vervangen worden. Echter, zolang het ook een volledig draadloos systeem is zou ik daarop over kunnen stappen.
DJSmiley schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 15:51:
[...]
Algemene tips als je een grote renovatie gaat doen:
- Gebruik waar mogelijk 19mm, makkelijker om wat bij in te trekken
- Gebruik 50mm diepe lasdozen ipv 40.
- Leg extra loze leidingen aan, denk aan rookmelders, accesspoints, camera's enz.
- Zorg voor voldoende ruimte tussen meterkast en zolder, denk bv aan bekabeling voor zonnepanelen, warmtepomp enz.

nu nog niet allemaal nodig, maar de kosten zijn minimaal en het profijt op termijn enorm.
Denk bv maar aan wifi. Vroeger had je aan 1 zender voldoende in het hele huis, tegenwoordig heb je meestal al meerdere AP's nodig. Met de snellere wifistandaarden en hogere frequenties zal dat in de toekomst alleen maar meer worden.
Rondom je huis wat loze leidingen is ook handig, denk aan temperatuur/licht/bewegingssensoren,eventueel camera's.

Terugkomend op de elektra: Baseer alles op 3-fase. Eenmalige kosten zijn minimaal en als je toch de kast renoveert heb je daar snel voordeel van.
Waardevolle tips, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
AartGoossens schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 16:34:
[...]

Dat is een goed punt inderdaad maar daar kun je het systeem op selecteren: Philips Hue bijvoorbeeld werkt op Zigbee (Light Link) en maakt een eigen netwerk: Zolang de Hue bridge werkt mag het internet en zelfs je thuisnetwerk uitvallen.
De tab en dimmer wel, maar als je via een telefoon/computer de lampen wilt bedienen, heb je idd je interne netwerk nodig. Of in ieder geval een verbinding tussen de hue en je apparaat, dat kan ook direct, zolang ze maar een vast IP hebben. Verder werkt hue tussen de lampen en de bridge inderdaad met Zigbee.
[...]

Toekomstvastheid heb ik inderdaad ook wel mijn twijfels over, grote kans dat Zigbee of Zwave over niet al te lange tijd vervangen worden. Echter, zolang het ook een volledig draadloos systeem is zou ik daarop over kunnen stappen.
Ik denk dit:
[...]

Waardevolle tips, bedankt!
Dat zeker. ;) ;) Bedankt @DJSmiley _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:56
AartGoossens schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 16:34:
[...]

[...]

Een bussysteem is een apart circuit voor schakelaar en andere schakelapparatuur. Deze hebben allen een uniek ID, waardoor het systeem altijd weet welke schakelaar een actie doet.

Vervolgens programmeer je centraal daar weer aan wat er dan moet gebeuren. Dus bv de wandschakelaar in de kamer zet in 1x meerdere lampen aan, op bepaalde standen. En als je de inrichting veranderd, laat je met dezelfde schakelaar ineens een ander aantal lampen enz schakelen.

ABB/Busch-Jaeger KNX en Nikobus zijn dit soort systemen.

KNX is een standaard, waarbij je dus niet vendor-gebonden bent.

Onze oppertweaker Femme heeft daar een mooi artikel over geschreven
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

En een hele hoop info van hem: Femme's Storblog: Smarthome kooptips voor de doe-het-zelver
Met heel veel plaatjes om je meterkast tot een domotica-wahalla te maken.

In de meeste gevallen komt er dus een aparte kast naast je meterkast tbv de domotica, al dan niet in een aparte ruimte.

Domotica. Ervaringen en vragen.

Domotica en meterkast hebben wel raakvlakken, maar ik gok dat je beter in het topic hierboven kan rondneuzen, dan houden we het in dit topic op de 'hoofd'verdeling en de domme 'lompe' infra/groepenindeling.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 25-03-2017 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Bedank voor de uitleg over het bussysteem, @DJSmiley.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 03-07 16:23
En kijk ook eens hier:
plan: Bekijk hier de talks terug van de Meet-Up Smarthome in Eindhoven

Ik zou het iig geen Hue of ander draadloos systeem gebruiken als je een alternatief hebt. Wij zijn een huis aan het bouwen, daar wordt alles bedraad (combinatie van Loxone en KNX waarschijnlijk) maar ben in onze huidige woning al wat dingen aan het testen. Hier (huurappartement) weinig mogelijkheid tot bedraden dus heb voor relatief weinig het e.e.a. aan Hue spullen bij elkaar gesprokkeld.

Op zich prima licht maar heeft ook een aantal nadelen. Belangrijkste nadeel is dat het niet 100% betrouwbaar werkt. 1 op de 15 (oid) keer reageert een knop niet. Dat is prima te overleven maar ik vind het wel bijzonder irritant. Ook is het niet bepaald efficient. Je gebruikt LED verlichting maar de lamp moet in heel weinig ruimte 230V ombouwen naar een laag voltage DC.

Het werkt best OK, maar ik ga het zeker niet gebruiken in onze nieuwe woning. Als je enigszins de mogelijkheid hebt zou ik alles naar een centrale schakelkast halen. Of idd werken met een bussysteem zoals @DJSmiley ook aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Ik heb een interessante vraag:

Op een 3 fase aardlekschakelaar (dus eentje met 4 polen) zoals deze:

http://www.abb.com/produc...&gid=ABB2CSF204196R3630#!

wordt een 3 fase 400V verwarmingsapparaat aangesloten. Dus die boiler heeft maar 3 toevoer kabels (L1, L2 en L3). GEEN NUL DUS!!! De boiler staat dus in "driehoek". Uiteraard aarde is er ook, maar die gaat niet via de aardlek.

Twee vragen:

1. Zal dit werken? M.a.w. zal de aardlek niet uitgaan bij aanzetten van de boiler?
2. Als er een lek ontstaat in de verwarmingselement naar aarde van meer dan 30 mA, zal de ALS ingrijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sure, dat werkt gewoon. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:11

Milmoor

Footsteps and pictures.

T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:24:
Gaat dat nog lukken (mag ook van iemand anders zijn hoor)?
Ik kom er niet makkelijk bij, dus ik laat dit graag aan een ander over.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Milmoor schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:23:
[...]

Ik kom er niet makkelijk bij, dus ik laat dit graag aan een ander over.
Ok, dan vraag ik het bij deze aan de rest.
Zie ook: T.Kreeftmeijer in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AartGoossens
Bedankt @DJSmiley. Ik ga me nog eens goed inlezen in de alternatieven, zowel bedraad als draadloos. Ik zal hier nog posten wat het gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:08

Stoney3K

Flatsehats!

Annuk schreef op zondag 22 januari 2017 @ 16:50:
[...]

Je bedoelt dat je dan ipv. een perilex dus 2 losse wcd's zou plaatsen? Ieder op 1 deel v/d fornuisgroep?

Want als je dat bedoelt Nee dat mag officieel niet, want dan werk je dus met 2 verschillende groepen door 1 buis.
Als het een kookgroep is dan zijn het niet meer 2 verschillende groepen, want de twee aders door de buis zijn als één geheel afgezekerd. Klapt de zekering voor één ader, dan is de andere ader ook spanningsloos. Dan kan er dus geen kortsluitstroom meer gaan lopen.

Wat niet mag zijn twee afzonderlijk afgezekerde groepen door één buis, want als er dan sluiting optreedt tussen de twee aders kan een ader stroom blijven voeren ook als de zekering is uitgevallen. Trek je 2 groepen door één buis, dan moet je de zekeringen aan elkaar vast maken en dan maak je dus een kookgroep.

Dat is ook waarom een driefasige groep door één buis getrokken mag worden: als de zekering wordt aangesproken wordt gelijk de hele buis spanningsloos geschakeld.

Hoe je dat dan uitbreekt naar de verbruikers maakt niet zo erg veel uit, een Perilex of een CEEform uitbreken naar 2 of 3 Schuko's kan technisch prima, maar is niet altijd even handig. Als de zekering op één van de Schuko's wordt aangesproken vallen immers ook de naburige Schuko's uit.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

DJSmiley schreef op zaterdag 25 maart 2017 @ 17:03:
[...]

Een bussysteem is een apart circuit voor schakelaar en andere schakelapparatuur. Deze hebben allen een uniek ID, waardoor het systeem altijd weet welke schakelaar een actie doet.

Vervolgens programmeer je centraal daar weer aan wat er dan moet gebeuren. Dus bv de wandschakelaar in de kamer zet in 1x meerdere lampen aan, op bepaalde standen. En als je de inrichting veranderd, laat je met dezelfde schakelaar ineens een ander aantal lampen enz schakelen.

ABB/Busch-Jaeger KNX en Nikobus zijn dit soort systemen.
Gekke gedachte, maar waarom dan niet kiezen voor een (tweedehands) PLC systeem waarvoor je echt enorm veel componenten kan krijgen? Bijna alle gangbare platformen ondersteunen bijvoorbeeld een CAN-bus waar ook de omvormers van je zonnepanelen op kunnen.

Er zijn echt veel industriële installaties die zijn afgeschreven en voor weinig geld op Marktplaats of eBay worden gedumpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34
Anoniem: 203842 schreef op zondag 26 maart 2017 @ 21:01:
Ik heb een interessante vraag:

Op een 3 fase aardlekschakelaar (dus eentje met 4 polen) zoals deze:

http://www.abb.com/produc...&gid=ABB2CSF204196R3630#!

wordt een 3 fase 400V verwarmingsapparaat aangesloten. Dus die boiler heeft maar 3 toevoer kabels (L1, L2 en L3). GEEN NUL DUS!!! De boiler staat dus in "driehoek". Uiteraard aarde is er ook, maar die gaat niet via de aardlek.
[...]
Het werkt inderdaad zoals gezegd, maar nog een kleine opmerking: De verwarmer hoeft niet per se in driehoek te staan. Het kan prima in ster staan, waarbij het sterpunt niet aan de nul hangt. Dat werkt prima zolang de drie verbruikers van dezelfde grootte zijn, bijvoorbeeld inderdaad verwarmingselementen of elektromotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
marcop23 schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 20:40:
[...]

Het werkt inderdaad zoals gezegd, maar nog een kleine opmerking: De verwarmer hoeft niet per se in driehoek te staan. Het kan prima in ster staan, waarbij het sterpunt niet aan de nul hangt. Dat werkt prima zolang de drie verbruikers van dezelfde grootte zijn, bijvoorbeeld inderdaad verwarmingselementen of elektromotoren.
Maar dan heb je in feite toch edn driehoek, masr dan met twee elementen tussen de fasen? Zeg maar een expres gecreëerde zwevende nul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-07 21:30

RvL

Zijn er hier ervaringen met EMAT groepenkasten?

Ik kom ze in verschillende webshops tegen, maar kan er weinig over vinden op internet behalve de standaard marketingverhalen. Ze zijn iets goedkoper, maar een groepenkast is niet iets waarop ik op kwaliteit wil besparen. Op €€€ besparen vind ik dan weer geen probleem :) Het prijsverschil tussen een EMAT met 5 groepen, 2x ALS en hoofdschakelaar is zo'n €60 t.o.v. een vergelijkbare kast van een Eaton of Attema.

Vooralsnog ben ik geneigd om toch wat meer neer te leggen voor de bekende merken als Hager, Eaton, ABB of Attema. Maar als EMAT vergelijkbare kwaliteit levert wil ik dat ook best overwegen.

Zijn er sowieso tussen de grote merken nog merkbare kwaliteitsverschillen? Ik kom als merk bijvoorbeeld ook AEG tegen maar dat ken ik voornamelijk van witgoed.

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 29-03-2017 09:16 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Een groepenkast is iets waar je lange tijd verwacht mee te doen, die 6 tientjes over de totale levensduur van de groepenkast is dan peanuts lijkt mij.

De goedkopere merken voldoen misschien wel aan de specs, maar denk ook aan de kwaliteit van de gebruikte materialen. Hoe gaat zo'n goedkopere kast het vinden als je er langere tijd het maximum vermogen doorheen pompt (Denk aan 2-3 gourmetpannen op kerstavond terwijl je oven en de frituurpan ook aan staat e.d.).

Ik haal voldoende spul uit China voor m'n elektronica hobby (ESP8266 e.d.), maar zodra er 230V bij komt kijken beknibbel ik niet op betrouwbaarheid en veiligheid en kies ik voor bewezen producten.

[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 29-03-2017 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28
Ik heb er wel eens mee (moeten) werken, vindt t helemaal niks. Gammel gebouwd, ik heb er geen vertrouwen in. Voor die paar tientjes zou ik toch echt voor (bijvoorbeeld) Eaton gaan!

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

Dan is het een makkelijke beslissing: een paar tientjes meer voor iets fatsoenlijks van Eaton/ABB/Attema/Hager :)

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:28
Weet je trouwens zeker dat je aan 5 groepen genoeg hebt? Je kunt nu eenvoudig een paar meer erin zetten.

Zoiets: Klik

[ Voor 32% gewijzigd door hesselbeertje op 29-03-2017 11:01 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:34
T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:36:
[...]

Maar dan heb je in feite toch edn driehoek, masr dan met twee elementen tussen de fasen? Zeg maar een expres gecreëerde zwevende nul.
Nee, in driehoek staat er 400V (je L-L spanning) over je elementen, in ster 230V, je L-N spanning. Bij een apparaat met drie gelijke verbruikers maakt het niets uit of het sterpunt aangesloten is op de nul of niet, het potentiaal blijft gelijk.

Als je het tekent met de 'zwevende' nul, ziet het er nog steeds uit als een Y, dus ster :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
marcop23 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:10:
[...]

Nee, in driehoek staat er 400V (je L-L spanning) over je elementen, in ster 230V, je L-N spanning. Bij een apparaat met drie gelijke verbruikers maakt het niets uit of het sterpunt aangesloten is op de nul of niet, het potentiaal blijft gelijk.

Als je het tekent met de 'zwevende' nul, ziet het er nog steeds uit als een Y, dus ster :P
Ok, bedankt voor de aanvulling. :Y

* T.Kreeftmeijer wist nog vrij weinig tot niets voor het schrijven van het stukje over 3-fase. Ik kan dus alle uitleg gebruik.

Voor iedereen die het nog niet wist: We hebben recent de ts uitgebreid. Ik dat er nu weer minder fouten inzitten. Mocht je toch nog een fout zien, dan horen wij dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvL

RvL

hesselbeertje schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 10:56:
Weet je trouwens zeker dat je aan 5 groepen genoeg hebt? Je kunt nu eenvoudig een paar meer erin zetten.

Zoiets: Klik
Op dit moment heb ik aan 5 groepen genoeg. Het is op dit moment niet het plan om uit te breiden want dat zou ook betekenen dat ik bestaande bekabeling aan moet gaan passen.

De belangrijkste reden om te vervangen is omdat er nu 2 van de 5 groepen niet achter een ALS zetten.

Wel wil ik de optie openhouden en daarom voor een standaard maat kast gaan (220x330), hoewel 5 groepen, 2 ALS'en en een hoofdschakelaar ook in een kleinere maat past.

Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 11:22:
[...]

Voor iedereen die het nog niet wist: We hebben recent de ts uitgebreid. Ik dat er nu weer minder fouten inzitten. Mocht je toch nog een fout zien, dan horen wij dat graag.
Een paar type foutjes waar mijn oog meteen op viel:
1. Allereerste regel: WCD Wantcontactdoos. Staat een beetje slordig, moet natuurlijk Wand... zijn.
2. In de inhoudsopgave daaronder: "driefasenn- of krachtstroom uitleg". Een "n" te veel.
3. Typefoutje onder hoofdstuk veiligheid, 6e item: "Wees er goed op berdacht dat". Die "r" hoort er niet.
4. Hoofdstuk Vereffening - Basisvereffening: Typefoutje "wil zegen dat", moet zijn "zeggen".

Als ik wat meer tijd heb wil ik nog wel wat verder kijken. Kan echter wel even duren.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 29-03-2017 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik heb hier een aardlekautomaat (ABB DS201B16A30). Nu wil ik deze naast eenzelfde aansluiten en vraag ik mij af hoe dit zit met de aansluit klemmen.

De ABB ziet er aan bovenkant en onderkant als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lK5D2wtd1tJKl4XXLdV6pgCK/full.jpg

Kan ik in de grote openingen m'n soepel montagesnoer (met adereindhulzen uiteraard!) stoppen en dan in de onderste smallere openingen van die aansluitkammen?

Of mag je die openingen niet gelijktijdig gebruiken? Hoe zou ik het dan moeten doen? Adereindhuls en doorverbindkam beiden in de grote opening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timleferink
Toevallig zocht ik vorige week naar een boekje van deze aardlekschakelaars, heb de link even niet meer, maar daar stond inderdaad exact dat wat je noemt. Grote opening kan tot 16mm2 in, kleine 6mm2 dacht ik dat er stond, kleine geschikt voor doorverbinder of 6mm2 draad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Laatst online: 16:52
Lijkt me dat je ze niet beide mag gebruiken. Dan krijg je verschillende mechanische krachten bij het aandraaien.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RvL schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 09:15:
Zijn er hier ervaringen met EMAT groepenkasten?

Ik kom ze in verschillende webshops tegen, maar kan er weinig over vinden op internet behalve de standaard marketingverhalen. Ze zijn iets goedkoper, maar een groepenkast is niet iets waarop ik op kwaliteit wil besparen. Op €€€ besparen vind ik dan weer geen probleem :) Het prijsverschil tussen een EMAT met 5 groepen, 2x ALS en hoofdschakelaar is zo'n €60 t.o.v. een vergelijkbare kast van een Eaton of Attema.

Vooralsnog ben ik geneigd om toch wat meer neer te leggen voor de bekende merken als Hager, Eaton, ABB of Attema. Maar als EMAT vergelijkbare kwaliteit levert wil ik dat ook best overwegen.

Zijn er sowieso tussen de grote merken nog merkbare kwaliteitsverschillen? Ik kom als merk bijvoorbeeld ook AEG tegen maar dat ken ik voornamelijk van witgoed.
Kijk eens op mp, ik had voor 170,- een nieuwe abb groepenkast met 8 x 16A groep, 2 aardlek en een hoofdschakelaar, nieuw incl verzenden
Dan heb je waarschijnlijk die 6 tientjes ook gewonnen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPadd schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 17:46:
Ik heb hier een aardlekautomaat (ABB DS201B16A30). Nu wil ik deze naast eenzelfde aansluiten en vraag ik mij af hoe dit zit met de aansluit klemmen.

De ABB ziet er aan bovenkant en onderkant als volgt uit:
[afbeelding]

Kan ik in de grote openingen m'n soepel montagesnoer (met adereindhulzen uiteraard!) stoppen en dan in de onderste smallere openingen van die aansluitkammen?

Of mag je die openingen niet gelijktijdig gebruiken? Hoe zou ik het dan moeten doen? Adereindhuls en doorverbindkam beiden in de grote opening?
Ik weet niet beter dan dat je ze gewoon beide mag gebruiken. Kam in de smalle opening, draad in de grote opening.

Als je het echt netjes wilt maken dan neem je de kam die ABB voor deze automaten bedoeld heeft erbij, namelijk deze: https://www.elektroschake...-2f-eindkap-ps-2-12-96577

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BKLeClDyg7SOYa8saqJk1CbM/full.jpg

Deze kam heeft om en om pennen voor fase en nul zitten. Vooral wanneer je er meer dan twee zou willen plaatsen heel wat praktischer dan aanprutsen met die losse kammetjes. :) Lijkt me sowieso dat het gaat wringen met die kammen die jij linkt want de aansluitterminals zitten op één lijn, dan komt het kammetje voor de fase toch in de knoop met het kammetje voor de nul?

Ook voor twee automaten is die PS2/12 prima bruikbaar, je kunt het ding op maat zagen.

edit:
Nog even een mooi praatje van ABB erbij gezocht. Die achterste terminal is duidelijk bedoeld voor kamrails, maar je mag ze zelfs allebei voor draad gebruiken. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/beL8xmsgkfEPe7GPKRqTgwXg/full.png

[ Voor 13% gewijzigd door Xander op 29-03-2017 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Techneut schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 16:31:
[...]

Een paar type foutjes waar mijn oog meteen op viel:
1. Allereerste regel: WCD Wantcontactdoos. Staat een beetje slordig, moet natuurlijk Wand... zijn.
2. In de inhoudsopgave daaronder: "driefasenn- of krachtstroom uitleg". Een "n" te veel.
3. Typefoutje onder hoofdstuk veiligheid, 6e item: "Wees er goed op berdacht dat". Die "r" hoort er niet.
4. Hoofdstuk Vereffening - Basisvereffening: Typefoutje "wil zegen dat", moet zijn "zeggen".

Als ik wat meer tijd heb wil ik nog wel wat verder kijken. Kan echter wel even duren.
Ik heb dit, samen met wat andere opmaak foutjes, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:57
Ik wil een keer mijn groepenkast omgooien.
De situatie die ik nu heb is dat ik 3 16A groepen heb achter 1 aardlek en 4 16A groepen heb achter de andere.
Ik wil de boel opschuiven zodat achter de eerste aardlek 4 16A groepen komen te zitten en achter de 2de 3 en in de toekomst 4.

Daarmee wil ik van 7 groepen naar 8.

Nu heb ik een Hafonorm ABB groepenkast.
Zoiets als deze:

Afbeeldingslocatie: http://images.elektrototaalmarkt.nl/pimg/4155483_productfoto_vergroting_product4155483/0/vergroting/abb-haf-hafonorm-groepenkast-155483.jpg

Echter is die bovenste grijze balk bij mij nu reeds geschreven en klopt straks niet meer.
Weet iemand of je alleen deze sticker kunt vervangen of zou je dan de gehele front moeten vervangen ?

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Die stickers zijn los verkrijgbaar ja, onlangs nog een berg weg gegooit op het werk.
Even bij een installateur vragen, of andere stickertjes er over plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Rol-Co schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 20:59:
Die stickers zijn los verkrijgbaar ja, onlangs nog een berg weg gegooit op het werk.
Damn net te laat met vragen :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:48:
[...]
.....

Wat niet mag zijn twee afzonderlijk afgezekerde groepen door één buis, want als er dan sluiting optreedt tussen de twee aders kan een ader stroom blijven voeren ook als de zekering is uitgevallen. Trek je 2 groepen door één buis, dan moet je de zekeringen aan elkaar vast maken en dan maak je dus een kookgroep.

.....
Dat is niet helemaal correct. Want er mag nog steeds met smeltzekeringen gewerkt worden, ook voor een kookgroep. Als één zekering eruit klapt, staat er gewoon spanning over de andere.

Ook met mijn (net opgeleverde woning) in de ABB kast zijn de twee kookgroepen weliswaar met een (los) balkje samengevoegd, maar dat is alleen als IK met de hand het naar beneden haal (dus uit zet). Dan gaan de twee groepen uit.
Als de kookplaat een kortsluiting maakt, gaat er maar één uit, het verbindingsbalkje blijft in de bovenste stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Anoniem: 203842 schreef op zaterdag 1 april 2017 @ 21:29:
[...]

Dat is niet helemaal correct. Want er mag nog steeds met smeltzekeringen gewerkt worden, ook voor een kookgroep. Als één zekering eruit klapt, staat er gewoon spanning over de andere.
Dat zou betekenen dat een kookgroep via twee buizen naar de Perilex-stekker gevoerd zou moeten worden. Met een driefasige groep op smeltzekeringen is dat trouwens ook het geval, daarom mogen meerfasige groepen op smeltzekeringen nog wel maar ze zijn niet aan te raden.
Ook met mijn (net opgeleverde woning) in de ABB kast zijn de twee kookgroepen weliswaar met een (los) balkje samengevoegd, maar dat is alleen als IK met de hand het naar beneden haal (dus uit zet). Dan gaan de twee groepen uit.
Als de kookplaat een kortsluiting maakt, gaat er maar één uit, het verbindingsbalkje blijft in de bovenste stand.
Dat ligt dan maar net aan het merk/type automaat. Bij de Kopp automaten die ik heb trekt het verbindingsbalkje gewoon de naastliggende automaat er uit als er ééntje wordt aangesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Stoney3K schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:51:
[...]

Dat zou betekenen dat een kookgroep via twee buizen naar de Perilex-stekker gevoerd zou moeten worden. Met een driefasige groep op smeltzekeringen is dat trouwens ook het geval, daarom mogen meerfasige groepen op smeltzekeringen nog wel maar ze zijn niet aan te raden.

[...]

Dat ligt dan maar net aan het merk/type automaat. Bij de Kopp automaten die ik heb trekt het verbindingsbalkje gewoon de naastliggende automaat er uit als er ééntje wordt aangesproken.
Dat zou betekenen dat een kookgroep via twee buizen naar de Perilex-stekker gevoerd zou moeten worden.

Misschien correct. Maar dat wordt dus niet gedaan. Er is maar één buis naar de Perilex gevoerd.

Bij de Kopp automaten die ik heb trekt het verbindingsbalkje gewoon de naastliggende automaat er uit als er ééntje wordt aangesproken.

Correct. Bij die ABB's dus niet. Er zijn inderdaad (Hager heeft ze) automaten die "samen" eruit gaan. Gacia heeft dat ook:

https://www.vekto.nl/nl/i...2x-1-polig-nul-16a-b.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoney3K schreef op zondag 2 april 2017 @ 10:51:
[...]

Wat is bij driefasengroepen met smeltzekering ook het geval? Dat je die via drie buizen naar de wandcontactdoos legt? :+

Het gaat er om dat je de kookgroep in één handeling spanningsloos kunt maken voor bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden. Het verbindingsbalkje van ABB voldoet daar prima aan, als je dat balkje bedient dan gaan beide groepen uit. Bij kortsluiting of overbelasting dus niet maar dit is bij mijn weten ook geen eis. De bedrading mag ook dan gewoon nog steeds door één buis. Ik zou juist moeite hebben met iemand die het door twee buizen gaat leggen, dat is niet echt geweldig goed overzichtelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Laatst online: 18:09
Het gaat erom dat duidelijk is welke kringen samen door een buis zitten en ze met 1 handeling uitschakelbaar zijn idd. Het is bij storingen ook gewoon onhandig dat 2 of 3 kringen (eenfase/driefase) allen tegelijk schakelen bij sluiting/overbelasting want je weet nu niet precies in welke kring het probleem zit. Zeker als je het achterliggende toestel wilt repareren is dat best handige informatie.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Xander schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:10:
[...]

Het gaat er om dat je de kookgroep in één handeling spanningsloos kunt maken voor bijvoorbeeld onderhoudswerkzaamheden. Het verbindingsbalkje van ABB voldoet daar prima aan, als je dat balkje bedient dan gaan beide groepen uit. Bij kortsluiting of overbelasting dus niet maar dit is bij mijn weten ook geen eis. De bedrading mag ook dan gewoon nog steeds door één buis. Ik zou juist moeite hebben met iemand die het door twee buizen gaat leggen, dat is niet echt geweldig goed overzichtelijk...
Dus dat de kortsluitstroom twee keer zo groot wordt als je een sluiting tussen 2 van de fasegeleiders hebt (in geval van een kookgroep dan) is verder totaal niet belangrijk? :+

Bij een driefasige groep heb je dat probleem niet omdat een fase-fase sluiting daar gelijk betekent dat er een stroom gaat lopen die de zekering aanspreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Bij een volle sluiting tussen de 2 bruine draden (door slecht contact/warmte bijv) heb je ook bij zo'n gekoppelde automaat natuurlijk een twee keer zo hoge kortsluitstroom (+ nominale stroom). Ze leveren nl eerder samen de kortsluitstroom dan dat de ene de andere heeft uitgeschakeld via het balkje. Kan me voorstellen dat het wel veiliger kan zijn, dwz bij een fout doet een leek een aanname dat de spanning eraf is, maar over de andere kring staat nog spanning, dus gaat onveilig aan het werk. Maar als je dat gevaar niet onderkend vantevoren is het de vraag natuurlijk of je sowieso aan de installatie mag/moet gaan werken :+

[ Voor 35% gewijzigd door Jim423 op 02-04-2017 11:55 ]

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stoney3K schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:43:
[...]

Dus dat de kortsluitstroom twee keer zo groot wordt als je een sluiting tussen 2 van de fasegeleiders hebt (in geval van een kookgroep dan) is verder totaal niet belangrijk? :+
Maar wat is in deze situatie dan precies het verschil tussen zo'n ABB kookgroep (die niet tegelijk afschakelen) en bijvoorbeeld een Hager kookgroep die dat wel doet?

Op het moment dat er iets fout gaat en er nog niets afgeschakeld is maakt het sowieso geen verschil. Je hebt inderdaad een hogere kortsluitstroom, in beide gevallen.

Pas vanaf het moment dat 1 van de 2 automaten aanspreekt heb je een verschil. En ja, dan heb je bij ABB nog steeds één spanningvoerende fasegeleider. Met de kortsluitstroom die hoort bij één spanningvoerende fasegeleider. De resterende situatie is qua kortsluitstroom in feite niets anders meer dan een normale éénfase eindgroep. Ik mis even de catastrofale effecten die dit kan hebben en hoe een mechanische gekoppelde kookgroep dat voorkomt. Maar ik leer graag iets bij. :)

Natuurlijk is zo'n kookgroep van bijvoorbeeld Hager wel fraaier, al was het alleen om deze reden:
Jim423 schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:51:
Kan me voorstellen dat het wel veiliger kan zijn, dwz bij een fout doet een leek een aanname dat de spanning eraf is, maar over de andere kring staat nog spanning, dus gaat onveilig aan het werk.
Maar dat maakt de oplossing van ABB toch nog niet fout? Ze verkopen het al tientalle jaren zo en voordat ze verbindingsstukjes hadden voor hun automaten hadden ze zelfs al verbindingsstukjes voor de bedieningsschakelaars van hun patroonlastscheiders. Alles conform de geldende normen en voorzien van de juiste keurmerken. Wat kan ik dan anders dan concluderen dat zoiets gewoon voldoet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Jim423 schreef op zondag 2 april 2017 @ 11:51:
Bij een volle sluiting tussen de 2 bruine draden (door slecht contact/warmte bijv) heb je ook bij zo'n gekoppelde automaat natuurlijk een twee keer zo hoge kortsluitstroom (+ nominale stroom). Ze leveren nl eerder samen de kortsluitstroom dan dat de ene de andere heeft uitgeschakeld via het balkje. Kan me voorstellen dat het wel veiliger kan zijn, dwz bij een fout doet een leek een aanname dat de spanning eraf is, maar over de andere kring staat nog spanning, dus gaat onveilig aan het werk. Maar als je dat gevaar niet onderkend vantevoren is het de vraag natuurlijk of je sowieso aan de installatie mag/moet gaan werken :+
Eh ...., waar heb je het hier precies over? Beetje merkwaardige gedachtegang vind ik.
Twee bruine draden op dezelfde fase die ongewild contact met elkaar maken gebeurt immers helemaal niets mee. Ook al zijn het twee groepen, dat is gewoon niet relevant ze voeren dezelfde spanning (of las ik niet helemaal goed wat er werd bedoeld?). Dat wordt het natuurlijk anders als het verschillende fasen zijn. Dan is het uiteraard wel een kortsluiting, de spanning is dan factor 1,73 hoger, dus met de stroom zal dat ook het geval zijn.

Mochten die twee bruine draden op dezelfde fase toch samen kortsluiting maken tegen de nuldraad (kan dat ooit gebeuren?). dan heb je nog niet de dubbele kortsluitstroom, maar elk de halve!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Techneut schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:50:
[...]
Mochten die twee bruine draden op dezelfde fase toch samen kortsluiting maken tegen de nuldraad (kan dat ooit gebeuren?). dan heb je nog niet de dubbele kortsluitstroom, maar elk de halve!
Als die nuldraad ook is afgezekerd wel, anders niet.

Als voorbeeld het volgende scenario:

Handige Nico probeert een lamp op te hangen in de keuken en boort dwars door de leiding heen waar zijn kookgroep doorheen loopt. De zekering gaat er niet uit, dus hij is zich van geen kwaad bewust, maar in de leiding zijn nu wel de 2 bruine draden beschadigd en met de geleiders tegen elkaar aan gekomen.

Wat heeft dat nu voor gevolgen? Op de kookgroep kan nu op elke tak van de groep de volledige stroom van de kookgroep lopen want de twee helften hangen nu feitelijk aan elkaar. Vóór het punt waar de storing optreedt is dat niet zo'n probleem, dan wordt de stroom netjes gelijkmatig verdeeld over de 2 draden, maar erachter krijg je een gevaarlijke situatie, want elke bruine draad kan nu afzonderlijk tot 32A worden belast voordat de zekeringen van de kookgroep worden aangesproken.

Die draden zijn daar alleen niet op berekend, dus er is risico dat er brand kan ontstaan. De enige situatie waarin dat niet gebeurd, is wanneer ook de nuldraden met 16A zijn afgezekerd.

[ Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 02-04-2017 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:19
Heeft er iemand een mooie template om op een ABB groepenkast een omschrijving bij de groepen te plaatsen met een Dymo laberlwriter (met van die D1 labels)? Mensen die me kunnen helpen weten wel wat ik hiermee bedoel :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Techneut schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:50:
[...]
Ze voeren, tot aan het punt waar de bruine draden contact met elkaar maken (dat hoeft natuurlijk niet per sé hetzelfde punt te zijn als waar de sluiting naar nul zit), inderdaad ieder de helft van de stroom die op dat moment loopt. Maar de totale stroom zal in mijn ogen best hoger zijn, de weerstand van die 2 parallelle geleiders is immers lager dan van één enkele geleider. Het dubbele? Denk het niet. Maar hoger? Dat geloof ik best. En die hogere kortsluitstroom loopt in dit scenario natuurlijk wel door die ene nulgeleider.

Nja. Ik kan er niet wakker van liggen geloof ik. :+
Stoney3K schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:59:

Handige Nico probeert een lamp op te hangen in de keuken en boort dwars door de leiding heen waar zijn kookgroep doorheen loopt. De zekering gaat er niet uit, dus hij is zich van geen kwaad bewust, maar in de leiding zijn nu wel de 2 bruine draden beschadigd en met de geleiders tegen elkaar aan gekomen.

Wat heeft dat nu voor gevolgen? Op de kookgroep kan nu op elke tak van de groep de volledige stroom van de kookgroep lopen want de twee helften hangen nu feitelijk aan elkaar. Vóór het punt waar de storing optreedt is dat niet zo'n probleem, dan wordt de stroom netjes gelijkmatig verdeeld over de 2 draden, maar erachter krijg je een gevaarlijke situatie, want elke bruine draad kan nu afzonderlijk tot 32A worden belast voordat de zekeringen van de kookgroep worden aangesproken.
Mooi scenario, ik zie het voor me. Maar hier helpt een kookgroep waarbij beide automaten mechanisch zijn gekoppeld natuurlijk nog steeds niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mensen, die B groepen die wij tegenwoordig in ons huis hebben zijn zo gevoelig, dat als ik zelfs een strijkbout (van 2,2 kW) UIT het WCD trek, ontstaat er soms een vonk, waarbij de automaat eruit gaat. Zo "snel" reageert de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Is het niet de aardlek? Is meer een inductieve vonk lijkt me. Hoewel het wel een grote stroom verandering is

[ Voor 28% gewijzigd door Mr_gadget op 02-04-2017 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:58
Stoney3K schreef op zondag 2 april 2017 @ 13:59:
[...]

Als die nuldraad ook is afgezekerd wel, anders niet.

Die draden zijn daar alleen niet op berekend, dus er is risico dat er brand kan ontstaan. De enige situatie waarin dat niet gebeurd, is wanneer ook de nuldraden met 16A zijn afgezekerd.
Het is inderdaad een plausibele casus. Edoch mag je er denk ik vanuit gaan dat in een normale situatie de belasting op beide leidingen vrijwel gelijk is. In dat geval kan je er vanuit dat er praktisch geen gevaar is. Op het moment dat er kortsluiting sluiting ontstaat (vb null, of andere fase) zal er een kortsluitstroom gaan lopen die vele malen hoger is dan de afzgezekerde waarde. Ook dan is er nog niets aan de hand, beide automaten zullen simpelweg individueel schakelen door de sluiting tussen de aders. De kortsluitstroom zal inderdaad hoger zijn. Twee parallelle weerstanden hebben immers een lagere vervangingsweerstand . Immers 1/Rv = 1/R1 +1/R2.

Het echte gevaar ontstaat wanneer de apparatuur defect raakt. Doordat beide aders praktisch gelijke lengte en dus gelijke weerstand hebben, zal de stroom relatief netjes schalen. Als er een defect ontstaat wat inderdaad >16A of zelfs meer zal vragen, dan pas zal er gevaar ontstaan.

Besef je echter wel dat een automaat van 16A ook niet zal schakelen als er kortstondig 17A staat. Automaten zijn goed geschikt om op basis van hoge (kortsluitstromen te schakelen. Kortstondige overbelasting kunnen ze (helaas) erg goed verdragen. Dit is tevens een van de dingen waar ik die altijd gekke Amerikanen toch gelijk in moet geven. De UL verplicht simpelweg een overstroombeveiliging naast korsluitbeveiliging. In Europa (en de rest van de wereld) nemen we die praktisch voor lief en gaan we uit van de inferieure automaat.

Toch had een echter overstroombeveiliging niets uitgemaakt in de door jou voorgestelde casus. Enige wat had geholpen zou 2 verschillende fases zijn. De voorgeschreven ader diameters uit de NEN1010 zijn echter wel geschikt voor de √3 hogere kortsluitstroom. Sterker nog, hoe hoger de kortsluitstroom, hoe sneller de automaat zal schakelen.

[ Voor 0% gewijzigd door Nilvo op 02-04-2017 20:20 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nilvo schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:19:

Besef je echter wel dat een automaat van 16A ook niet zal schakelen als er kortstondig 17A staat. Automaten zijn goed geschikt om op basis van hoge (kortsluitstromen te schakelen. Kortstondige overbelasting kunnen ze (helaas) erg goed verdragen. Dit is tevens een van de dingen waar ik die altijd gekke Amerikanen toch gelijk in moet geven. De UL verplicht simpelweg een overstroombeveiliging naast korsluitbeveiliging. In Europa (en de rest van de wereld) nemen we die praktisch voor lief en gaan we uit van de inferieure automaat.
Een automaat kan 13% meer verdragen en gedurende 1 uur niet uit gaan.

HEEL veel mensen denken dat de automaat het "aangesloten apparaat" beveiligd. NEEN !!!! Dat doet hij NIET.

De automaat beveiligt ALLEEN de leider (draden). En NIETS anders. Zal de automaat een worst zijn, of er 1 A of 30A er door heen loopt. Hij moet er voor zorgen dat de draden niet affikken en te heet worden.

Maar wat bedoel je met " In Europa (en de rest van de wereld) nemen we die praktisch voor lief en gaan we uit van de inferieure automaat.". Wat is er zo inferieur aan onze automaat? Hij heeft én een overstroom beveiliging én een kortsluit functie in één module. Je mag het ook uit twee losse modules opbouwen, maar het is praktischer (en goedkoper) om één module te nemen.

Of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Anoniem: 203842 schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:26:
[...]

Een automaat kan 13% meer verdragen en gedurende 1 uur niet uit gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/PvXvBvxLZTuy38Kzj1UgKOhS/full.jpg

Volgens het grafiekje wat ik heb mag dat veel langer dan een uur duren, na 10000s (bijna 3 uur) zou het nog steeds geen probleem moeten zijn.

En dan te bedenken dat een automaat die helemaal rechts in die bandbreedte zit ook gewoon prima functioneert. Wellicht dat je dus 45% kunt overbelasten een uur lang.

Wat dat betreft snap je eigenlijk niet dat ze anno 2017 niet gewoon digitale stroommeting in zo'n apparaat inbouwen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dit is afhankelijk van de fabrikant van de automaat. Leg die grafieken van ABB, Hager, Geyer, Attema etc... naast elkaar en je zal zien dat ze allemaal verschillend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Zat net even te browsen op de Hornbach site (aanrader trouwens, flink voordeliger dan Gamma/Praxis e.d. met veel zaken) en kwam deze tegen: Adapter voor wandcontactdoos van RA naar eurostekker

Wat is daar het nut van 8)7 Een eurostekker past toch prima in een normaal RA-stopcontact :?

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 02-04-2017 23:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:39
ThinkPadd schreef op zondag 2 april 2017 @ 23:44:
Zat net even te browsen op de Hornbach site (aanrader trouwens, flink voordeliger dan Gamma/Praxis e.d. met veel zaken) en kwam deze tegen: Adapter voor wandcontactdoos van RA naar eurostekker

Wat is daar het nut van 8)7 Een eurostekker past toch prima in een normaal RA-stopcontact :?
Je hebt wel eens van die lompe adapters met een zware trafo erin die nogal gammel aan hun eurostekker hangen te bungelen. Dan heeft zo'n adapter wellicht nut om de boel wat steviger vast te laten zitten.

Maar dat was vooral het geval in de tijd van lekker zware trafo's in plaats van elektronische voedingen. Volgens mij hebben die adapterringen tegenwoordig niet echt veel nut...

overigens ende just sayin'... is zo'n stekkerding niet off-topic? Alles na het stopcontact is niet echt meer 'huisinstallatie' - ook al draait menig studentenkamer in een honderd jaar oud herenhuis op een 'installatie' van aan elkaar gekoppelde tafelcontactdozen...

[ Voor 13% gewijzigd door dreamscape op 03-04-2017 00:13 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Nouja prima prima, het past. Echter is het mechanisch niet zo sterk. Als je bijvoorbeeld een trafo als stekker hebt zie je vaak dat hij eruit valt. Voor normale eurostekkers is het idd een beetje nutteloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:58
Anoniem: 203842 schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:26:
[...]

Maar wat bedoel je met " In Europa (en de rest van de wereld) nemen we die praktisch voor lief en gaan we uit van de inferieure automaat.". Wat is er zo inferieur aan onze automaat? Hij heeft én een overstroom beveiliging én een kortsluit functie in één module. Je mag het ook uit twee losse modules opbouwen, maar het is praktischer (en goedkoper) om één module te nemen.

Of bedoel je iets anders?
Exact wat Xander (onder jouw post) ook aangeeft met de afbeelding. De overstroom beveiliging van de automaat is een neveneffect, in plaats van het doel op zich. Je mag hem inderdaad combineren, maar dat heb ik nog nooit zien gebeuren om willen van de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nou, dar ga ik niet in mee (dat het een neveneffect is).

In de automaat zitten twee elementen die dit gedrag veroorzaken:

1. Een spoel, om als een "elektromagneet" te fungeren (voor kortsluitingen)
2. Een bimetaal, die "traag" heet wordt en dan uitschakelt.

De compositie van het bimetaal en de dikte verklaart het gedrag van een B, C of D karakteristiek.

Dus er zitten wel degelijk expres onderdelen in die dit gedrag onderbouwen. Als het alleen voor overstroom zou zijn, dan zou een spoel voldoende zijn. Dit soort automaten worden vaak bij motoren gebruikt, omdat de motoren een eigen speciale bescherming hebben (afhankelijk van de inschakelstroom, die je vaak in kan stellen met een potmetertje).

Voorbeeld:

http://nl.farnell.com/abb...d-a9-a30-3-5-5/dp/8641013

Kijk maar eens op Youtube en zoek op "MCB inside". Krijg je heel wat filmpjes te zoen hoe zo'n automaat eruit ziet, en wat het doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Nilvo schreef op zondag 2 april 2017 @ 20:19:
[...]
Hier kan ik je heel even niet volgen. Hoezo helaas? Ik zou eerder zeggen "gelukkig maar". Stel je voor, je schakelt je wasmachine, droger of aparte centrifuge in (ik noem maar een paar apparaten met een motor) en door de aanloopstroom van die motor knalt de installatieautomaat meteen uit. Dit zal je denk ik ook niet bedoelen.

Weet je dat wel zeker wat je vertelt over (je eigen woorden) die gekke Amerikanen?
Inderdaad, wat in iets andere bewoordingen al is gezegd, alle installatieautomaten in Europa hebben een elektromagnetisch mechanisme voor directe uitschakeling. Afhankelijk van de karakteristiek 3 tot 5, 5 tot 10 of 10 tot 20 keer de nominale stroom en een thermisch deel dat pas begint bij 1,3 keer de nominale stroom, zie karakteristiek. Net als bij "die gekke Amerikanen" lijkt me. De twijfelachtige betiteling "inferieure automaat" in Europa laat ik dan ook maar buiten beschouwing.

[ Voor 3% gewijzigd door Techneut op 03-04-2017 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-05 23:55
Even een praktisch vraagstuk, over selectiviteit.

Ik lees namelijk ontzettend veel tegenstrijdige verhalen, en zie ook wel een paar issues als je huisinstallatie wat groter wordt eigenlijk. Kleine samenvatting over selectiviteit: hierbij zorg je dat de gebruikte automaten bij onderverdeling steeds twee stappen (of factor 1.6) lager zijn qua nominale stroom, zodat bij overschrijding alleen de lichtste (dichts bij de overtredende verbruiker) aanspreekt.

Ik ga even uit van een tegenwoordig redelijk normale 3 fase aansluting, waarbij de netbeheerder C25 automaten plaatst die je dus zelf ook weer kan inschakelen.
Als we dan uit gaan van een 3xC25A aansluiting, dan verdelen we die onder met B16A automaten doorgaans. Wat selectief is, omdat 16A twee stappen lager is dan 25A.
  • Is selectiviteit nu eigenlijk verplicht in een woonhuis? En zo ja, over de hele keten, of alleen om de hoofdzekering van de netbeheerder te beschermen?
  • Waarom moeten we de automaat van de netbeheerder nog steeds beschermen eigenlijk, als we deze ook weer in kunnen schakelen? Vroeger zaten ze (smeltpatronen) achter een zegel, dan snap ik het nog...
Je plaatst nu een verdeelkast met aparte groepen in de garage bijvoorbeeld, voor de garage zelf, tuin en tuinhuis. Deze bevat ook 16A groepen omdat je incidenteel in de garage meer dan 10A nodig hebt, een flinke grasmaaier wil kunnen aansluiten in je tuin, maar gelijktijdig verbruik blijft onder de 16A. (Nominaal verbruik 3x niets....paar lampjes doorgaans)

Dan moet deze wil je selectiviteit bereiken, in je meterkast afgezekerd zijn op 25A, en moet je aansluiting van de netbeheerder dus naar 3x50A (of 3x40, zelfde tarief)? Dat is nogal een kostenpost, terwijl je alleen maar de boel wil onderverdelen?
  • Is dan het alternatief om alleen een losse aardlek te plaatsen in de meterkast, en de draden dan direct zonder automaat door te voeren naar de garage, om ze daar op te splitsen in groepen? Volgens mij wil je een automaat om je bedrading naar de verdeelkast te beschermen....en als je dan moet vertrouwen op de hoofdschakelaar of automaat van de netbeheerder lijkt mij dubieus?
  • Of pak je een gecombineerde aardlekautomaat van 16A, en splits je deze in de garage nog eens op in bijvoorbeeld een aantal groepen van wederom 16A? Als de automaten aanspreken, dan zullen ze hoogstwaarschijnlijk beide aanspreken, maar het blijft in je eigen netwerk. Hoe belangrijk is die selectiviteit dan nog? Je bereikt wel dat je bijvoorbeeld een aparte groep voor je tuin, garage, tuinhuis etc apart aan/af kan schakelen zonder dat deze direct naar je centrale meterkast moeten liggen.
  • Wat je in ieder geval nooit wil doen, is de fase zonder aardlek de meterkast laten verlaten naar de verdeelkast.
Volgens mij wordt de richtlijn vaak niet goed geïnterpreteerd. Immers, als je vanuit de (hoofd) meterkast gewoon een aardlek en automaat plaatst, de groep met correcte bedrading transporteert naar de verdeelkast, en daar met klemmenstroken alles aan elkaar hangt is er niets aan de hand. Maar zodra je per sector in die zelfde verdeelkast wat automaten bijplaatst, wordt ineens geroepen dat je aansluiting naar 3x50A moet, en je AL+groep op 25A moet worden gezet. Dat is €200 aan extra componenten, en €900 per jaar voor je aansluiting extra :*)

KNX Huisautomatisering - DMX Lichtsturing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Wij hebben een 1*C40 automaat. Volgens het energiebedrijf/netbeheerder 35A aansluiting, want bij 1-fase is dat hetzelfde.
We zouden dus een 25A automaat in de groepen kast plaatsen en dan in een onderverdeler nog 16A? Hoe zit dit dan met de aardlek?
Als we weer tijd hebben, zullen we er waarschijnlijk nog iets over maken voor de TS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Selectiviteit is een volledig apart verhaal waar je boeken over vol kunt schrijven. Ik heb jaren in mijn werk de selectiviteit voor grote installaties (>3MW) berekend en aangepast, waar ook bedrijfs- en menskritische apparatuur achter hangt. Soms lukt het gewoon niet met de beveiligingssettings vanuit de netbeheerder om iets selectief te krijgen, dan wordt er vaak in overleg gekozen voor gedeeltelijk selectief.
Gedeeltelijk selectief kan inhouden dat er ergens een stukje (meestal de overgang tussen kortsluiting en overbelasting) van het beveiligingsdiagram elkaar raakt/kruist. Dit kan ook inhouden dat de vereiste factor niet geheel gehaald wordt. In de middenspanning zien we graag een tijdverschil van 0,3 sec tussen de opeenvolgende beveiligingen. Dat is ook wel eens 0,2 moeten zijn. Er wordt dan bepaald welke schakelaars de minste inpact hebben op per ongelijk tegelijk of in verkeerde volgorde uit te gaan.
Terug komend op huisinstallaties: we hebben de luxe dat we in nieuwe installaties zelf de automaat van de netbeheerder terug kunnen zetten, maar ik heb net opgezocht dat in de tarieven van Liander van dit jaar de jaarlijkse kosten voor de aansluiting t/m 3*25 of t/m 3*50 scheelt 8 euro per jaar (los van de eenmalige kosten), dus als je het echt netjes voor elkaar wil krijgen is dat altijd een optie.
Het is dus altijd een afweging waar je wil inleveren op selectiviteit. Iets onbeveiligd laten is niet toegestaan en het nadeel van de beveiliging van de netbeheerder laten trippen is dat alles spanningsloos is, dus als het toevallig dan ook donker is, wordt het al lastiger storing zoeken.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Laatst online: 16-07 15:30
devino schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 07:54:
maar ik heb net opgezocht dat in de tarieven van Liander van dit jaar de jaarlijkse kosten voor de aansluiting t/m 3*25 of t/m 3*50 scheelt 8 euro per jaar (los van de eenmalige kosten)
Bij Enexis scheelt dat toch wel aanzienlijk:
AansluitcapaciteitTarief per maand (excl. btw)Tarief per maand (incl. btw)
T/m 3 x 25 A / 1 x 80 A€ 14,9832€ 18,1297
Groter dan 3 x 25 A t/m 3 x 35 A*€ 54,4671€ 65,9052
Groter dan 3 x 35 A* t/m 3 x 50 A€ 78,8734€ 95,4368

https://www.enexis.nl/con...ijkse-netwerktarieven_2_1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-07 18:45

BCM

devino schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 07:54:
, maar ik heb net opgezocht dat in de tarieven van Liander van dit jaar de jaarlijkse kosten voor de aansluiting t/m 3*25 of t/m 3*50 scheelt 8 euro per jaar (los van de eenmalige kosten), dus als je het echt netjes voor elkaar wil krijgen is dat altijd een optie.
Belangrijkste tarief Liander:
Capaciteits tarief voor 3x25A = €238 per jaar
Capaciteits tarief voor > 3x25A tm 3x35A = €937 per jaar

€700 per jaar verschil!

Statement: Voor een huishouden is het onbetaalbaar om een selectiviteit op te zetten tussen 2 gebouwen! (Huis vs schuur)

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devino
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10:38

devino

Hoogspanning of Hoge spanning?

Dirtbiter schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:18:
[...]

Bij Enexis scheelt dat toch wel aanzienlijk:
AansluitcapaciteitTarief per maand (excl. btw)Tarief per maand (incl. btw)
T/m 3 x 25 A / 1 x 80 A€ 14,9832€ 18,1297
Groter dan 3 x 25 A t/m 3 x 35 A*€ 54,4671€ 65,9052
Groter dan 3 x 35 A* t/m 3 x 50 A€ 78,8734€ 95,4368

https://www.enexis.nl/con...ijkse-netwerktarieven_2_1
BCM schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:21:
[...]

Belangrijkste tarief Liander:
Capaciteits tarief voor 3x25A = €238 per jaar
Capaciteits tarief voor > 3x25A tm 3x35A = €937 per jaar

€700 per jaar verschil!

Statement: Voor een huishouden is het onbetaalbaar om een selectiviteit op te zetten tussen 2 gebouwen! (Huis vs schuur)
Ik heb alleen de PAV (periodieke aansluit vergoeding) bekeken, dan ben ik daarmee de mist in gegaan, was al verbaasd ;) Vastrecht transportdienst komt daar inderdaad weer bij.
Irritant, de tarieven sheets op de site van de nma zijn gewijzigd, dus kan het niet meer in 1 oogopslag zien.

De hierboven gemaakte typ- en/of spelfouten zijn mijn handelsmerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
devino schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 08:37:
Ik heb alleen de PAV (periodieke aansluit vergoeding) bekeken, dan ben ik daarmee de mist in gegaan, was al verbaasd ;) Vastrecht transportdienst komt daar inderdaad weer bij.
Irritant, de tarieven sheets op de site van de nma zijn gewijzigd, dus kan het niet meer in 1 oogopslag zien.
Ja het is echt gruwelijk prijzig (vind ik) voor particulieren om van de standaard 3x25A naar een hoger plan te stappen. Naar 3x35A kost per jaar vaak €600 extra, naar 3x50A nog eens €300 daar weer bovenop. Ik vind dat een flinke uitgave. Mensen met een 1x80A hebben het wat dat betreft een stuk makkelijker.

Woonhuizen waar je bijvoorbeeld een aparte woning voor ouders realiseert ben je ook flink aan de beurt omdat je echt minimaal een 3x35A nodig hebt dan. Dat terwijl je goedkoper twee aparte aansluitingen kan hebben, maar dan moet je het kavel splitsen denk ik?

Maar goed, die hele selectiviteit is dus bij iedereen ook een beetje op de achtergrond? Ik had namelijk een elektro installateur over de vloer die aangaf dat omdat ik 4mm2 draad gebruikte tussen een meterkast en schakelkast, met aan beide kanten 16A automaten dat ik niet voldeed aan de NEN1010 en de installatie werd afgekeurd. Zijn redenatie was dat 4mm2 draad een 25A capaciteit heeft, en dus in de meterkast 40A afgezekerd moest zijn met een automaat, om vervolgens volgens de hoofdaansluiting minimaal 64A te moeten maken. 8)7

Ik heb wel even goed gelachen, omdat de capaciteit van een draad helemaal niet mee doet in het selectiviteit verhaal. Waar een 2.5mm2 verplicht is, een 4mm2 gebruiken, zorgt enkel voor minder transport verlies en minder warmteontwikkeling :) Die mag je prima 16A afzekeren volgens mij :)
Maar dat was wel de reden voor een mooie discussie over de ins en outs. Er wordt aangegeven (door hem) dat het harde regels zijn, en je er aan *moet* voldoen over alle lagen in een woonhuis. Maar ik betwijfel dat? Temeer omdat er veel voorbeelden te verzinnen zijn waarin je al snel tegen enorme kosten aan loopt, en ik me niet kan voorstellen dat het altijd zo geregeld wordt.

Ook lees ik, dat met automaten het nog maar 1 stap hoeft te zijn voor selectiviteit, omdat automaten veel nauwkeuriger zijn. Iemand die daar uitsluitsel over heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zal me later nog eens in de selectiviteit discussie mengen als ik de normen weer bij de hand heb, maar wil even dit aangeven:

Selectiviteit tov de hoofdzekering wordt ook geeist in de netcode elektriciteit, een document gratis te downloaden van de acm. Dit is één van de voorwaarden die de netleverancier aan de aangeslotene stelt. Heb je geen NEN1010 voor nodig.
tss68nl schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:49:

Ook lees ik, dat met automaten het nog maar 1 stap hoeft te zijn voor selectiviteit, omdat automaten veel nauwkeuriger zijn. Iemand die daar uitsluitsel over heeft?
Dit lijkt me onzin. Het is met automaten juist veel lastiger om volledige selectiviteit te krijgen.

Al dit soort vuistregels (2 stappen hoger, factor 1,6) zijn ook niet meer dan dat: vuistregels. Als je het zeker wilt weten moet je de karakteristieken over elkaar leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 10-07 13:56
tss68nl schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 11:49:
[...]
Ja het is echt gruwelijk prijzig (vind ik) voor particulieren om van de standaard 3x25A naar een hoger plan te stappen. Naar 3x35A kost per jaar vaak €600 extra, naar 3x50A nog eens €300 daar weer bovenop. Ik vind dat een flinke uitgave. Mensen met een 1x80A hebben het wat dat betreft een stuk makkelijker.
Ik overweeg een elektrische auto. Maar wat ik me afvraag: De hoofdzekering, dat is iets waarmee je de doorgifte naar jouw huisinstallatie beperkt. Gebruik je minder, betaal je minder, gebruik je meer, betaal je meer. Tot zo ver vind ik het logisch. Als ik een oprit wil laten bestraten van 2 meter breed, betaal ik ook minder als dat ik een 4-baansweg moet laten bestraten.

Maar... Volgens mij kan de nieuwe slimme meter die doorgifte ook beperken ? Een elektriciteitsnet moet stabiel zijn, en soms zit je met overproductie, en soms met onderproductie. Dat kan op lokaal niveau zijn (veel zonnepanelen in jouw straat, die opkomen of wegvallen), of op landelijk niveau (opeens steekt er een aardig windje op op de Noordzee bij grote zonneparken).

Waarom zekeren we niet alles veel hoger af, beperken we die capaciteit vervolgens in de meter, nemen een slimme laadpaal die bijstuurt, zodat in geval van een overschot die capaciteit tijdelijk kan verhogen, of bij tekorten kan verlagen tot de capaciteit waar je voor betaalt ? Dat is allemaal al technologie die nu al uitgerold is. Zowel de netbeheerder op lokaal/regionaal niveau kan op dat moment bijsturen als er overschot/tekorten zijn,

Op dit moment zijn er al contracten met grootverbruikers om af te schakelen en snelle productieeenheden die snel bij kunnen schakelen om het evenwicht te houden. Die contracten kosten geld. Als ik mijn auto tussen 14.00 en 15.00 sneller op kan laden, is dat voor mij een voordeel, waar ik geen vergoeding voor hoef. Lijkt mij veel makkelijker op te lossen door het op deze manier te doen (en je hoeft dan ook niet nog verder smartgrids te ontwikkelen, geen batterijen van auto's leeg te trekken enzovoorts...)

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyMoody
  • Laatst online: 15:54
Maar de bedrading en het schakelmateriaal is in een huisinstallatie niet berekend op grotere stroomsterktes.

PVOutput Limelight 6750Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Kort maar krachtig, je slaat precies de spijker op de kop. Niemand wenst een door overbelasting, dus oververhitting, ontstane brand. Veel hoger afzekeren, besef je wat dat inhoudt? Veel hogere stromen dan toelaatbaar? Dat kun je gewoon niet serieus bedoelen, maar zo presenteer je het wel.
Waarom zekeren we niet alles veel hoger af, beperken we die capaciteit vervolgens in de meter, nemen een slimme laadpaal die bijstuurt, zodat in geval van een overschot die capaciteit tijdelijk kan verhogen, of bij tekorten kan verlagen tot de capaciteit waar je voor betaalt ? Dat is allemaal al technologie die nu al uitgerold is. Zowel de netbeheerder op lokaal/regionaal niveau kan op dat moment bijsturen als er overschot/tekorten zijn,
Ik heb de indruk dat je wat een verkeerd beeld hebt van het begrip "slim" in de slimme meter. Dat begrenzen zoals je het je voorstelt kan een slimme meter helemaal niet. Stel je trouwens eens voor, hoe denk je dat hij dat voorelkaar zou moeten spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tss68nl
Het punt is dat de hoofdzekering niet moet worden gebruikt voor stroombeperking als beveiliging. En dus daar een slimme meter voor inzetten is vreemd, want naast het feit dat die apparaten daar helemaal niet op ingericht zijn, je zal altijd nog een bijpassend huisnetwerk moeten hebben met afdoende 16A automaten....en die zijn de eerste lijn verdediging tegen overbelasting op het huisnetwerk. De 3x25A automaten als hoofdzekering beschermen in theorie alleen de bedrading van jouw aansluiting naar het net zelf....maar die is dusdanig dik uitgevoerd dat die 3x25A meer bedoeld is als bescherming van de inkomsten voor de netbeheerder :)

Om te zeggen dat een huisnetwerk niet is berekend op hoge stroomsterktes is een beetje kort door de bocht. Als je standaard 3x50A zou afzekeren als hoofdzekering, dan kan je nog steeds gewoon prima allemaal groepen van 4 automaten x16A er achter hangen. Je kan er alleen meer gelijktijdig gebruiken.

Wat Oekie waarschijnlijk bedoelt te zeggen is: waarom dat gedoe met hoofdzekeringen wijzigen. Waarom geen systeem waarin je een veranderende aansluiting hebt. Eigenlijk niet eens zo'n gek idee (gezien het energie overschot overdag), maar praktisch niet uitvoerbaar omdat een slimme meter daar niet voor is gemaakt, en we geen 'slimme' automaten kennen.

De kosten zitten em echter niet in het wijzigen van een aansluiting. De kosten zitten em in het geld wat de netbeheerder wil hebben voor een grotere aansluiting. Vooralsnog los je er weinig mee op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Een zekering of automaat is dan ook niet bedoeld om te beschermen tegen overbelasting, maar om te beschermen tegen kortsluiting (brand). Dat ie dan toevallig ook beschermt tegen (langdurige) overbelasting is mooi meegenomen.

Zo'n 'slimme' automaat die de maximumbelasting dynamisch aanpast maar puur beveiligt tegen overbelasting van je aansluiting is prima te maken. Stroommeetrelais samen met een magneetschakelaar, en als de gemeten stroom boven X komt schakelt ie af. Een slimme meter weet al wat de stroomsterkte is door de aansluiting, dus die hoeft dan maar een relais aan te sturen.

Op die manier zou de netbeheerder de installatie ook op afstand kunnen afsluiten als iemand zijn rekeningen te vaak niet betaalt (En dan nog steeds dure heraansluitkosten in rekening brengen. :+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dlrozendaal
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-07 18:14
Omdat er binnenkort een aanbouw komt waarin ik KNX en veel andere elektra weg wil werken ben ik ook in het onderverdeler topic gedoken. Deze twee links vond ik wel interessant:

Elektrische installaties in keukens (zie kopje onderverdelers)
Onderverdeler in woning

Beide links geven aan dat een onderverdeler gewoon 16A groepen kan bevatten en de kabel vanuit de meterkast met 20A afgezekerd moet worden. Helaas geven ze niets aan over de aansluitwaarde van de hoofdzekering.

Verder zijn er blijkbaar kant en klare onderverdelers te koop die van bovenstaande uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:19
Dat dat kan is geen issue hier, de issue is de selectiviteit. Uit je eigen bronnen:
Omdat de beveiliging van 20 A in de meterkast dient voor de overstroombeveiliging van de voedingskabel behoeft in dit geval geen rekening te worden gehouden met selectiviteit van de 20 en 16 A beveiligingstoestellen.
De 16A zekeringen zijn dus niet selectief tegenover de 20A zekering, uiteraard wel tegenover je hoofdzekering.

[ Voor 14% gewijzigd door Xiphalon op 07-04-2017 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Stoney3K schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:20:
Een zekering of automaat is dan ook niet bedoeld om te beschermen tegen overbelasting, maar om te beschermen tegen kortsluiting (brand). Dat ie dan toevallig ook beschermt tegen (langdurige) overbelasting is mooi meegenomen.
Nee, niet alleen maar mooi meegenomen, het is gewoon ook een functie van een smeltpatroon of een installatieautomaat, het ene is net zo belangrijk als het andere. Gewoon omdat kortsluitbeveiliging pas aanspreekt bij enige keren de nominale stroom (afhankelijk van de karakteristiek). Maar een langdurige overbelasting kan ook leiden tot oververhitting. Je vergist je met de veronderstelling dat dit maar bijzaak is.
Zo'n 'slimme' automaat die de maximumbelasting dynamisch aanpast maar puur beveiligt tegen overbelasting van je aansluiting is prima te maken. Stroommeetrelais samen met een magneetschakelaar, en als de gemeten stroom boven X komt schakelt ie af. Een slimme meter weet al wat de stroomsterkte is door de aansluiting, dus die hoeft dan maar een relais aan te sturen.
Zeker kan dat, maar dat is dan niet de slimme meter die dat doet, maar het door een extern apparaat lezen van meetwaarden via de P1-poort. Kan trouwens ook door een wat minder slim relais dat zelf is ingesteld op een bepaalde waarde. Dat zou dan ook nog veel eenvoudiger zijn. In beide gevallen is het resultaat echter alleen maar keihard uitschakelen en niet begrenzen op een ingestelde waarde.
Op die manier zou de netbeheerder de installatie ook op afstand kunnen afsluiten als iemand zijn rekeningen te vaak niet betaalt (En dan nog steeds dure heraansluitkosten in rekening brengen. :+)
Dat kan inderdaad, maar dat is heel wat anders. Bovendien is die functie overal gedeactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
tss68nl schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:00:
Het punt is dat de hoofdzekering niet moet worden gebruikt voor stroombeperking als beveiliging. En dus daar een slimme meter voor inzetten is vreemd, want naast het feit dat die apparaten daar helemaal niet op ingericht zijn,
Dat is een slimme meter dus wel, zoals ik het begrijp. Als ik de DSMR 4.0 doorlees, dan zie ik dat een van de functies "power threshold" is:
5.11 Use case 11: Apply threshold (electricity)
This section describes the use case for applying a threshold on the supply of electrical
power. It must be possible to set two different threshold values simultaneously, one value for
the normal contractual value of the electricity connection, and one value to be used in case a
shortage of electricity is anticipated (“Code Red”). The electricity thresholds can be set remotely.
The breaker de-activates if the instantaneous power import(+P) is greater than the
set threshold for longer than 30 seconds
je zal altijd nog een bijpassend huisnetwerk moeten hebben met afdoende 16A automaten....en die zijn de eerste lijn verdediging tegen overbelasting op het huisnetwerk. De 3x25A automaten als hoofdzekering beschermen in theorie alleen de bedrading van jouw aansluiting naar het net zelf....maar die is dusdanig dik uitgevoerd dat die 3x25A meer bedoeld is als bescherming van de inkomsten voor de netbeheerder :)

Om te zeggen dat een huisnetwerk niet is berekend op hoge stroomsterktes is een beetje kort door de bocht.
Inderdaad, Ik heb nu een 3x25A aansluiting. Maar alles is in de meterkast al berekend op minimaal 3x40A. Ik wil ook absoluut geen onveilige situaties aanmoedigen... Dus geen meterkasten die op 3x40A berekend zijn 3x80A geven.
Wat Oekie waarschijnlijk bedoelt te zeggen is: waarom dat gedoe met hoofdzekeringen wijzigen. Waarom geen systeem waarin je een veranderende aansluiting hebt. Eigenlijk niet eens zo'n gek idee (gezien het energie overschot overdag), maar praktisch niet uitvoerbaar omdat een slimme meter daar niet voor is gemaakt, en we geen 'slimme' automaten kennen.

De kosten zitten em echter niet in het wijzigen van een aansluiting. De kosten zitten em in het geld wat de netbeheerder wil hebben voor een grotere aansluiting. Vooralsnog los je er weinig mee op....
Inderdaad. Ik zou een variabele netaansluiting willen. Gewoon iedereen minimaal 3x40A afzekeren, en dan de doorlaatcapaciteit in de slimme meter beperken. Een slimme laadpaal kan communiceren met een slimme meter (en met de elektrische auto) en dan opschakelen naar 3x32A als er een overschot is, en terugschakelen naar de normale 3x16A als mijn hoofdaansluiting door tekorten weer naar 3x25 moet. En dat is iets wat volgens mij al moet kunnen met de huidige hardware (slimme meter) die al in veel huizen hangt.

En kost dat geld ? Bijvoorbeeld in Groningen, waar bewoners i.v.m. de gaswinning subsidie krijgen op zonnepanelen, moeten nu al netten verzwaard worden. Het is in mijn ogen dan makkelijker en goedkoper, om dat lokaal, in de straat, in een een elektrische auto te pompen. Of op groter niveau, de provincie Zeeland. Het wegvallen van een grote verbruiker daar (en het wel hebben van een kerncentrale, een conventionele centrale, en heel veel windenergie die daar aan land gebracht wordt), leidt er toe dat er een regionaal energieoverschot is. Netwerken aanpassen kost ook geld. Zeker als het hoogspanningslijnen met de bijbehorende bezwaarprocedures zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
5.11 Use case 11: Apply threshold (electricity)
This section describes the use case for applying a threshold on the supply of electrical
power. It must be possible to set two different threshold values simultaneously, one value for
the normal contractual value of the electricity connection, and one value to be used in case a
shortage of electricity is anticipated (“Code Red”). The electricity thresholds can be set remotely.
The breaker de-activates if the instantaneous power import(+P) is greater than the
set threshold for longer than 30 seconds
Dat is heel duidelijk wat anders dan waar de vraag mee begon. Van de twee drempelwaarden die kunnen worden ingesteld zal de ene bij overschrijding een duurdere kWh-prijs activeren, de andere onderbreekt de stroomlevering. Het zal ongetwijfeld wel tot de mogelijkheden behoren, maar volgens mij wordt dit in Nederland (nog) niet toegepast, maar ik geloof graag dat die opties er wel inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Techneut schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 19:56:
[...]
Dat is heel duidelijk wat anders dan waar de vraag mee begon. Van de twee drempelwaarden die kunnen worden ingesteld zal de ene bij overschrijding een duurdere kWh-prijs activeren, de andere onderbreekt de stroomlevering. Het zal ongetwijfeld wel tot de mogelijkheden behoren, maar volgens mij wordt dit in Nederland (nog) niet toegepast, maar ik geloof graag dat die opties er wel inzitten.
Ik lees nergens iets over 2 tarieven ? De slimme meter kan de maximale stroom beperken, en als je daar 30 seconden overheen gaat, schakelt hij af ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:41

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Er is al een maatschappij die de energieprijs direct wil gaan doorberekenen. Je hoeft niet per se de installatie hoger af te zekeren. Wat wil je doen met meer dan 3 keer 25A? Als je auto laad met 16A bij een lage prijs scheelt dat ook al. Je moet alleen slimme laders / wasmachine hebben die reageren op de energieprijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Mr_gadget schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 20:17:
Er is al een maatschappij die de energieprijs direct wil gaan doorberekenen. Je hoeft niet per se de installatie hoger af te zekeren. Wat wil je doen met meer dan 3 keer 25A? Als je auto laad met 16A bij een lage prijs scheelt dat ook al. Je moet alleen slimme laders / wasmachine hebben die reageren op de energieprijs
Ja, maar dan heb je het al over een smart grid. Ik had het over wat nu al kan, met de meters die er nu al op veel plaatsen hangen.

Pagina: 1 ... 7 ... 299 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.

Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.

Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.