Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Verwijderd
Je tels ALLE vermogens op wat je thuis hebt (voor iedere WCD wordt er 200W geteld). Dan heb jij een totaal plaatje. Bv. 12 kW. Verdeeld over 3 fasen.
Dus iedere fase zal maximaal met 4 kW belast worden. Men neme 3 x 25A, en KLAAR! Zelfs als je ALLES in het huis aanzet, en TEGELIJKERTIJD, zal er totaal niets gebeuren!
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
1N~ = 1 fase en neuterBCC schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:12:
Ik heb een vraagje: Ik heb een Smeg C9IMX9 besteld (Handleiding hier: http://productdocs.smeg.it/st/C9IMX9/userManual/NL) en daar staat op de 1 na laatste pagina de aansluit mogelijkheden. Nou denk ik dat GETAL~ het aantal fases voorstelt. Ik heb geen krachtstroom en normaal sluit je een kookgroep aan op 1 fase, toch?
Ik had dus eigenlijk ook verwacht dat er een optie: L1 L2 L3 , 4,5 -> N zou zijn met 230V 1~, wat dus een driedubbele kookgroep zou zijn, maar die is er niet. En weet iemand wat 1N~ betekend?
2N~ = 2 fase en neuter
3N~ = 3 fase en neuter
de eerste 2 waar geen N bij staat zijn dus alleen fases zonder neuter.
Als je 1 fase en neuter hebt gebruik je dus afbeelding 3, dus de optie die jij verwacht is er wel, let ook op de brugjes die getekend zijn!
ps: "normaal" op 1 fase... normaal is dat niet, het is zelfs niet gewenst maar als het niet anders kan... kan het wel
[ Voor 8% gewijzigd door Ligone op 07-04-2017 22:42 ]
Er zijn in Nederlandse woonhuizen twee geijkte manieren om een elektrisch fornuis aan te sluiten.BCC schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 21:12:
Ik heb een vraagje: Ik heb een Smeg C9IMX9 besteld (Handleiding hier: http://productdocs.smeg.it/st/C9IMX9/userManual/NL) en daar staat op de 1 na laatste pagina de aansluit mogelijkheden. Nou denk ik dat GETAL~ het aantal fases voorstelt. Ik heb geen krachtstroom en normaal sluit je een kookgroep aan op 1 fase, toch?
Ik had dus eigenlijk ook verwacht dat er een optie: L1 L2 L3 , 4,5 -> N zou zijn met 230V 1~, wat dus een driedubbele kookgroep zou zijn, maar die is er niet. En weet iemand wat 1N~ betekend?
1) Op een éénfase aansluiting met een 2x16A kookgroep, maximaal aansluitvermogen 7,4kW. Grofweg gezegd geschikt voor iedere 4 pits kookplaat.
2) Op een driefase aansluiting met een 3x16A krachtgroep, maximaal aansluitvermogen 11kW. Grofweg geschikt voor een 4 pits kookplaat met elektrisch fornuis of kookplaten met meer dan 4 pitten.
Zonder jezelf in te lezen een fornuis met een aansluitwaarde van 12,5kW bestellen lijkt me niet de meest handige actie... Dat is meer dan de gemiddelde Nederlandse éénfase-aansluiting kan leveren, die zijn 1x35A (8kW) of 1x 40A (9,2kW).
Je zult je aansluiting moeten laten verzwaren naar 3x25A (en dan zit je nog op/over de rand) of een ander fornuis moeten uitzoeken.
Dat "2~" en "3~" in de aansluitschema's zijn aansluitschema's voor twee of drie fasen met een lijnspanning van 230V, zoals je bijvoorbeeld in Scandinavië of delen van België vindt.
"~1N", "~2N" en "~3N" zijn aansluitschema's voor één, twee of drie fasen waarbij er een fasespanning is van 230V (dus 230V tussen een willekeurige fase en de nul/sterpunt). Dit hebben we in Nederland. Alleen aansluiten op één of twee fasen is niet realistisch aangezien je het ding dan achterlijk zwaar moet afzekeren, daar zijn de hoofdaansluitingen hier niet naar.
Zo'n fornuis wordt natuurlijk niet speciaal voor Nederland ontwikkelt. In een land waar je een 1x100A hoofdaansluiting krijgt kun je het ding prima volgens "~1N" aansluiten. 63A eindgroep maken en gaan met die banaan... Maarja.
Bedoel je dit als vervolg op het verhaal over selectiviteit?Verwijderd schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:10:
Veel mensen "vergeten" de gelijktijdigheidsfactor.
Je tels ALLE vermogens op wat je thuis hebt (voor iedere WCD wordt er 200W geteld). Dan heb jij een totaal plaatje. Bv. 12 kW. Verdeeld over 3 fasen.
Dus iedere fase zal maximaal met 4 kW belast worden. Men neme 3 x 25A, en KLAAR! Zelfs als je ALLES in het huis aanzet, en TEGELIJKERTIJD, zal er totaal niets gebeuren!
Het gaat bij selectiviteit helemaal niet over vermogen / belasting / overbelasting, selectiviteit is meer: Wat gebeurt er als er een kortsluiting optreedt. Het aangesloten of beschikbare vermogen is voor dat verhaal helemaal niet relevant.
[ Voor 19% gewijzigd door Xander op 07-04-2017 22:50 ]
PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Je kan moeilijk de hele straat zonder stroom zetten of zit er nog ergens op weg naar elk huis een opperhoofdaansluiting?
Bij ons is laatst de slimme meter vervangen, had geen bereik. Maar dan kan gewoon de hoofdzekering uit.
[ Voor 19% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-04-2017 22:58 ]
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
Dit soort spul:
Is ook weer een vak apart.
Eeeeuh. Kortsluiting *is* overbelasting. Je hebt gewoon een zeer lage weerstand (van de draden) waardoor er een veel te grote stroom gaat lopen.Stoney3K schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 15:20:
Een zekering of automaat is dan ook niet bedoeld om te beschermen tegen overbelasting, maar om te beschermen tegen kortsluiting (brand). Dat ie dan toevallig ook beschermt tegen (langdurige) overbelasting is mooi meegenomen.
Overbelasting is dan ook net zo gevaarlijk als kortsluiting. Sterker nog, kortsluiting geeft dergelijk heftige reacties dat het zelden onopgemerkt blijft. Een overbelasting met een grotere weerstand kan teveel warmte afgeven waardoor er zaken smelten of materialen (halogeenhoudende buis bijvoorbeeld) vlam kunnen vatten. Het kan dus rechtstreeks brand veroorzaken, of kortsluiting.
Bij welke weerstand spreek je overigens over kortsluiting?
Anyway, de automaten zijn juist afgestemd op de bedrading om deze niet te overbelasten. Anders zou iedere automaat een 200A+ automaat zijn.
Dit is eigenlijk offtopic.
[ Voor 17% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 07-04-2017 23:23 ]
Die netten zijn ook redundant / in een ring aangelegd. Er kan een deel afgeschakeld worden zonder dat je er iets van merkt.
Mja, daar moet je nog maar met je vinger wijzen naar een verkeerde plaats en... koffiekoeken!Xander schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:38:
Werkzaamheden in het midden- of hoogspanningsgebied worden dan weer wel spanningsloos uitgevoerd voor zover ik weet.
Laagspanning is ook tricky voor de techniekers als ze een nieuwe huisaansluiting maken... Er zal geen aardlek uitvallen als ze er aan hangen want die is er gewoonweg niet.

Dank u! Ik zal het de elektricien vertellen en dan moet hij maar even kijken. Ik denk dat 7.4 ook wel goed gaat aangezien ik nooit 5 pitten en de oven aan zal hebben. Gewoon 3 x 6mm2 dikke kabels naar de meterkast, dan kunnen we daar altijd nog verzwarenLigone schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:38:
[...]
1N~ = 1 fase en neuter
2N~ = 2 fase en neuter
3N~ = 3 fase en neuter
de eerste 2 waar geen N bij staat zijn dus alleen fases zonder neuter.
Als je 1 fase en neuter hebt gebruik je dus afbeelding 3, dus de optie die jij verwacht is er wel, let ook op de brugjes die getekend zijn!
ps: "normaal" op 1 fase... normaal is dat niet, het is zelfs niet gewenst maar als het niet anders kan... kan het welJe zal iig niet op 4 pitjes tegelijk kunnen koken!
Eensch. Alleen zijn de automaten bedoeld om te beveiligen tegen een grote of langdurige overbelasting om de kabels te beschermen tegen oververhitting. Daarom schakelen ze ook niet bij 16,1A na een halve seconde af.tss68nl schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:17:
[...]
Eeeeuh. Kortsluiting *is* overbelasting. Je hebt gewoon een zeer lage weerstand (van de draden) waardoor er een veel te grote stroom gaat lopen.
Ze zijn niet bedoeld om de aansluitwaarde van de netbeheerder te beveiligen.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Ook bij laagspanning zijn de huidige veiligheidsvoorschriften zodanig dat altijd de spanning er af moet, tenzij het ECHT niet anders kan. Mocht dat ooit het geval zijn, dan zal dat pas bij hoge uitzondering worden toegestaan en ook alleen dan als voldoende veiligheidsmaatregelen mogelijk zijn. Er zijn stokoude gietijzeren verdeelinrichtingen waarbij dit onmogelijk is. Dan is het simpel: Spanningsloos maken.Ligone schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 23:56:
[...]
Mja, daar moet je nog maar met je vinger wijzen naar een verkeerde plaats en... koffiekoeken!
Laagspanning is ook tricky voor de techniekers als ze een nieuwe huisaansluiting maken... Er zal geen aardlek uitvallen als ze er aan hangen want die is er gewoonweg niet.
Hoe wil je die 3x6 dan afzekeren? Met een 25A automaat of smeltpatroon?BCC schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 07:06:
[...]
Dank u! Ik zal het de elektricien vertellen en dan moet hij maar even kijken. Ik denk dat 7.4 ook wel goed gaat aangezien ik nooit 5 pitten en de oven aan zal hebben. Gewoon 3 x 6mm2 dikke kabels naar de meterkast, dan kunnen we daar altijd nog verzwaren
Die 7,4kW die je noemt is de aansluitwaarde van een 2x16A kookgroep, maar die kun je niet aansluiten met 3 aders. Als je toch wilt verzwaren dan kun je het ding op een krachtgroep aansluiten, daar heb je ook 5 aders voor nodig. Een 3x6 trekken "want dan kunnen we nog alle kanten op" lijkt me niet echt the way to go.
Als je een goede elektricien hebt en je laat hem de aansluitwaarde van het fornuis zien (die staat gek genoeg niet in die handleiding) dan zal die ook aangeven dat je naar een krachtaansluiting moet.
Officieel heb je voor 12,5kW een 3x20A krachtgroep nodig. Deze is echter niet selectief ten opzichte van een 3x25A hoofdaansluiting en verzwaren naar 3x35A is een beetje een dure grap voor alleen een kookplaat. Ik zou lekker verzwaren naar 3x25A, een 3x16A krachtgroep plaatsen, 5x2,5mm² naar de keuken leggen en hopen dat die 11kW genoeg is en alles inderdaad niet tegelijkertijd op vol vermogen aan staat. Niet helemaal hoe het hoort maar naar mijn idee de beste realistische oplossing.
Verzwaren kost je €200 mits de invoerkabel geschikt is, plus de aanpassingen aan de groepenkast vallen wat duurder uit (maarja je moet hoe dan ook iets aangaan passen).
Laat verzwaren naar een krachtaansluiting alles bij elkaar eens €450 meer kosten. Wil je daar dan echt op bezuinigingen bij een fornuis van meer dan €2k?
Zo simpel is het volgens de NEN3140 inderdaad.Techneut schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 13:00:
[...]
Ook bij laagspanning zijn de huidige veiligheidsvoorschriften zodanig dat altijd de spanning er af moet, tenzij het ECHT niet anders kan. Mocht dat ooit het geval zijn, dan zal dat pas bij hoge uitzondering worden toegestaan en ook alleen dan als voldoende veiligheidsmaatregelen mogelijk zijn. Er zijn stokoude gietijzeren verdeelinrichtingen waarbij dit onmogelijk is. Dan is het simpel: Spanningsloos maken.
Een bedrijf als Enexis of Liander maakt echter zijn eigen normen en procedures. Als je maar groot genoeg bent dan kun je dat soort fratsen uithalen, al zul je dan bij een RI&E toetsing zelf moeten aantonen dat jouw medewerkers veilig werken, dat heeft wat meer voeten in de aarde dan zeggen "ja we werken veilig want we werken volgens de NEN3140."
Ik heb een onderaannemer van Enexis een keer aangesproken zien worden door een opzichter omdat hij zo'n aftakmof spanningsloos had gemaakt. Dat is in dat wereldje schijnbaar dus juist weer niet de bedoeling.
Ging hier om een huisaftakking vanaf een nieuw stukje distributiekabel. Het oplassen van dit nieuwe stuk aan de bestaande kabels ging wel onder spanning. Wel mooi om te zien. Tentje erbij opgezet, altijd met 2 man aanwezig etc... Ze hebben iig wel beleid gemaakt om het risico te beheersen.
Een netbeheerder houdt zich trouwens ook niet aan NEN1010 he? Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de draadkleuren in NUTS-kabel. De fasen rood, geel, blauw? Niet conform NEN1010. Of wat denk je van de plaats van afzekeren? Als je de NEN1010 volgt zou zo'n huisinvoerkabel bij de aftakking op de distributiekabel afgezekerd moeten worden, niet aan het eind bij jou in de meterkast. (Nou wordt in de grond afzekeren ook wat lastig, dus ik snap die jongens wel.
Anyway, ik wil natuurlijk NIET zeggen dat jij en ik de regels uit de NEN3140 of NEN1010 maar moeten negeren, en zelfs niet dat dit voor een installateur een goed plan is, maar er zijn bedrijfstakken waar hier toch weer anders mee wordt omgegaan. Zolang het management daar de arbeidsinspectie er van kan overtuigen dat zij hun zaakjes op orde hebben mag dat blijkbaar.
[ Voor 11% gewijzigd door Xander op 08-04-2017 13:35 ]
Ik zag namelijk dat de installateur van Liander soort rubberen handschoenen bij zich had.
Verder zelf natuurlijk NOOIT onder spanning werken.
Verwijderd
Verwijderd
Nee, heeft niets met selectiviteit te maken. Dit verhaal ging meer over hoe men denkt over "hoofdzekering verzwaren" etc....Xander schreef op vrijdag 7 april 2017 @ 22:41:
[...]
[...]
Bedoel je dit als vervolg op het verhaal over selectiviteit?
Het gaat bij selectiviteit helemaal niet over vermogen / belasting / overbelasting, selectiviteit is meer: Wat gebeurt er als er een kortsluiting optreedt. Het aangesloten of beschikbare vermogen is voor dat verhaal helemaal niet relevant.
De NEN1010 bevat voorschriften voor elektrische laagspanningsinstallaties. Voor distributiekabels van de netbeheerders gelden normen die hier buiten vallen. Die draadkleuren rood-geel-blauw beantwoorden aan de eisen van overzichtelijkheid die gewenst zijn voor iedereen die er mee te maken krijgt (en niet kleurenblind is).Xander schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 13:16:
[...]
Een netbeheerder houdt zich trouwens ook niet aan NEN1010 he? Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de draadkleuren in NUTS-kabel. De fasen rood, geel, blauw? Niet conform NEN1010.
Ze beschermen je 4mm2 in de kast t/m je aardlek en automaten. Check. Na die automaten beschermen je automaten de boel.Stoney3K schreef op zaterdag 8 april 2017 @ 11:24:
[...]
Eensch. Alleen zijn de automaten bedoeld om te beveiligen tegen een grote of langdurige overbelasting om de kabels te beschermen tegen oververhitting. Daarom schakelen ze ook niet bij 16,1A na een halve seconde af.
Ze zijn niet bedoeld om de aansluitwaarde van de netbeheerder te beveiligen.
Maar dan zijn we terug bij af. Waarom stoppen ze dan niet 3x een C35 automaat in iedere installatie? En waarom, moet ik eerst extra betalen, en komen ze dan pas een 3xC35 zekering plaatsen? En waarom als ik stop met betalen, komen ze weer 3 C25 automaten plaatsen?
Het ruikt er sterk naar dat de energiemaatschappij het wel degelijk gebruikt om hun aansluitwaarde enigszins te waarborgen. Natuurlijk, je kan er tijdelijk overheen, maar niet continue. B,C en D karakteristiek automaten mogen al bij 1.13 keer de nominale stroom na 10000 seconden afschakelen. Bij 1.4x de nominale stroom gaat dat al naar 60 seconden.
Je kan dus je 25A aansluiting ongeveer 60 seconden als een 35A gebruiken, maar daarna houdt het toch echt een keer op.
Het punt is dat het voor het waarborgen van de aansluitwaarde niet noodzakelijk is. Ze kunnen prima overal een 3xC35 plaatsen en dan de aansluitwaarde bewaken via de slimme meter die afschakelt als je er meer dan X seconden overheen gaat.tss68nl schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:38:
[...]
Het ruikt er sterk naar dat de energiemaatschappij het wel degelijk gebruikt om hun aansluitwaarde enigszins te waarborgen. Natuurlijk, je kan er tijdelijk overheen, maar niet continue. B,C en D karakteristiek automaten mogen al bij 1.13 keer de nominale stroom na 10000 seconden afschakelen. Bij 1.4x de nominale stroom gaat dat al naar 60 seconden.
Dan hoeven ze ook geen monteurtje te sturen om een smeltpatroon te verwisselen en de kast weer te verzegelen maar kunnen ze gewoon op afstand de meter resetten (en eventueel een boete in rekening brengen). Als iemand dan een hogere aansluitwaarde wil, dan hoeft alleen de meter te worden geconfigureerd.
Meters opnemen moest uit het tarief betaald worden, dus dat hebben ze geautomatiseerd. Al zou het apparaat ook de aansluitwaarde kunnen begrenzen, dan gaat dat echt niet gebeuren. Immers, de klant betaalt die monteur, en dat gaat echt niet tegen kostprijs. Ik denk dat de energiemaatschappij het graag zo houdt. Goed voor de werkvoorzieningStoney3K schreef op maandag 10 april 2017 @ 09:42:
[...]
Het punt is dat het voor het waarborgen van de aansluitwaarde niet noodzakelijk is. Ze kunnen prima overal een 3xC35 plaatsen en dan de aansluitwaarde bewaken via de slimme meter die afschakelt als je er meer dan X seconden overheen gaat.
Dan hoeven ze ook geen monteurtje te sturen om een smeltpatroon te verwisselen en de kast weer te verzegelen maar kunnen ze gewoon op afstand de meter resetten (en eventueel een boete in rekening brengen). Als iemand dan een hogere aansluitwaarde wil, dan hoeft alleen de meter te worden geconfigureerd.
Ik was gisteren bij familie bezig in hun oude huis. Ik moest even wat lampjes verwijderen.
De elektra viel me behoorlijk mee, af en toe wat slecht gestripte kabels, maar ach.
Totdat ik dit tegenkwam:

Voor de duidelijkheid, die twee draden met het tapeje gaan naar de lamp.
Verder leek de meterkast, onder de slimme meter, geen hoofdzekering te hebben. Kan die achter een klepje zitten?
De vraag is, wat zit er onder het tapeje? Was het een markering, of is het een las? En zat die bruine draad in de lasklem voor bruin? Of loopt hij ergens naar niets?T.Kreeftmeijer schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:53:
Voor de duidelijkheid, die twee draden met het tapeje gaan naar de lamp.
De hoofdzekering zit meestal in een afgesloten (zwarte) kast met een zegel op de hoek. Daar komt de kabel van de netbeheerder binnen en wordt ie afgewerkt op de hoofdzekering.T.Kreeftmeijer schreef op maandag 10 april 2017 @ 10:53:
Verder leek de meterkast, onder de slimme meter, geen hoofdzekering te hebben. Kan die achter een klepje zitten?
Nieuwere installaties hebben vaak een doorzichtig kastje zodat je kan zien of de zekering door is.
Sowieso heb je met alles wat vóór de meter gebeurt niks te maken, dat is het probleem van de netbeheerder
De bruine met bruin/gele tape is de schakeldraad naar de lamp, de blauwe met tape de nul.tss68nl schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:03:
[...]
De vraag is, wat zit er onder het tapeje? Was het een markering, of is het een las? En zat die bruine draad in de lasklem voor bruin? Of loopt hij ergens naar niets?
Waar de rest heen gaat weet ik niet, maar ik vermoed naar de WCD's.
Onder de tape zit geen las, wellicht een beschadiging of anders gewoon markering.
Dan had ik het goed bedacht.Stoney3K schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:06:
[...]
De hoofdzekering zit meestal in een afgesloten (zwarte) kast met een zegel op de hoek. Daar komt de kabel van de netbeheerder binnen en wordt ie afgewerkt op de hoofdzekering.
Vandaar, want bij de plaatjes die ik ken, was dat zo.Nieuwere installaties hebben vaak een doorzichtig kastje zodat je kan zien of de zekering door is.
Dat wel, maar ik vroeg het mij gewoon af.Sowieso heb je met alles wat vóór de meter gebeurt niks te maken, dat is het probleem van de netbeheerder
Is geen probleem, zie ook de Attema site:Stoney3K schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:29:
Je weet hopelijk wel dat een VD installatiedraad niet op die manier in een goot hoort? Vervang dat eens door een nette kabel.
https://www.attema.com/nl...k25p25-plattebuissysteem/
Het grote voordeel van het K25/P25-systeem is de mogelijkheid om met VD-draad te installeren. In combinatie met Z25-koker (zie Mini- en kabelkokers) kan het bovendien worden gebruikt voor kabels en/of zwakstroomtoepassingen.

De buis hield boven de wastafel in de muur ergens op, waar vroeger een lampje heeft gezeten, vermoed ik. De vorige bewoner van mijn huis heeft daar gewoon wat lasdopjes op geduwd, ingepakt met tape en het zo in het stucwerk gesmeerd

Saillant detail: boven het plafond zat hier met kroonsteentjes weer een grondkabel aan vast die naar de andere hoek van de badkamer ging, waar de wasmachine op aangesloten was.
* dreamscape is wederom heel blij dat hij besloten heeft alle elektra te vernieuwen...
[ Voor 14% gewijzigd door dreamscape op 10-04-2017 11:45 ]
Punctuality is the politeness of kings
Dat is dan voor de volgende bewoners, ik kan voor de sleuteloverdracht (woensdag) er niet zijn en daarna natuurlijk ook niet.Stoney3K schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:29:
Je weet hopelijk wel dat een VD installatiedraad niet op die manier in een goot hoort? Vervang dat eens door een nette kabel.
Niks mis mee toch?dreamscape schreef op maandag 10 april 2017 @ 11:43:
* dreamscape is wederom heel blij dat hij besloten heeft alle elektra te vernieuwen...

Verder was ik stiekem wel verbaasd dat er zo weinig prutst werk te vinden was, zeker vergeleken met dat van jouw.
De reden dat Attema die certificatie heeft is at er een extra scherm tussen de draden en de schroeven zit zodat de schroeven de isolatie niet beschadigen.
Wanneer geschroefd dan is deze goot inderdaad niet toegestaan.DavidZH schreef op maandag 10 april 2017 @ 21:36:
@Pietje NL Je hebt gelijk. Maar de goot van de foto van T.Kreeftmeijer is noch K25, noch P25. Daar moet dus dubbel geïsoleerd snoer in.
De reden dat Attema die certificatie heeft is at er een extra scherm tussen de draden en de schroeven zit zodat de schroeven de isolatie niet beschadigen.
Wanneer geplakt weer wel.
Daarom werk ik altijd zonder spanning bij anderen in huis. Ik maak dat zó vaak mee dat het in m'n handen uit elkaar valt. Vaak zit de draad er prima in, maar is hij wat los 'getwist'. Dan heeft ie maar een klein zetje nodig en wordt uitgespuugd door de lasklem.marcop23 schreef op dinsdag 11 april 2017 @ 13:47:
Ik besloot zelf laatst bij mijn ouders om ook wat elektra te doen, en toen ik een (verder netjes) lasdoosje open haalde viel ineens een fasedraad uit zijn lasklemDie hing er dus gewoon in te bungelen. Toen ik hem er wat induwde, ging die wel netjes vast. Dat dat nog niet is gaan roken wanneer er een frituurpan op aangesloten zat, ik vind het een wonder
Vandaag eindelijk eens gedaan wat al lang op m'n wensenlijst staat: van alle groepen in de groepenkast uitzoeken wat er nou aan hangt. Zodat ik snel de juiste groep uit kan zetten als ik ergens moet klussen in huis.
Achtergrond-info: Nederlandse standaardmaat tussenwoning, bouwjaar 1995, laatste werkzaamheden aan de groepenkast in 2015 (installatie groep zonnepanelen).
Groepenkast foto (jaja, normaal zit er een kap overheen):

Ofwel, 20 sloten (heet dat zo?), boven links naar rechts noem ik 1...10, onder links naar rechts noem ik 11:20:
1 + 2: kookplaat
3: wasmachine
4: wasdroger
5: Magnetron, bordenwarmer, koelkast, vriezer
6: overloop, badkamer, slaapkamer, mechanische
ventilatie, keuken, afzuigkap
7: studeerkamer (1e verd.), bovenkamer (2e verd.)
8: kamer, gang, schuur, buitenverlichting
9 + 10: beltrafo
11: zonnepanelen kWh-meter
12: zonnepanelen
13 + 14: hoofdschakelaar
15: oven
16: vaatwasser
17 + 18: aardlekschakelaar sloten 11-2011/12/15/16
19 + 20: aardlekschakelaar sloten 1-106/7/8
De aardlekschakelaars (close-up foto) zijn volgens mij schakelaars, geen automaten. Van de linker weet ik het vrij zeker, de rechter twijfel ik nog (weet niet zo goed waar je het verschil aan kan herkennen).
Nou las ik ergens dat er per aardlek slechts vier groepen mogen. Ofwel, lang verhaal met een korte vraag: mag dit?
Edit: even de sloten per aardlek gecorrigeerd. Waarmee m'n vraag waarschijnlijk ook beantwoord is.

[ Voor 3% gewijzigd door vanaalten op 15-04-2017 13:06 . Reden: correctie sloten/aardlek ]
Antwoord op laatste vraag is vrij simpel.
Zoals in de TS staat en je zelf al weet mogen er max 4 automaten achter een ALS. (kookgroep telt als 1). Dus zoals het nu is, mag dus totaal niet. De ALS op 17 zou wel mogen, als er alleen die paar groepen op de onderste rij zitten.
En ik mis een duidelijke hoofdschakelaar, en heb mijn twijfels over de dikte (en soort) van de draden die gebruikt zijn in de kast. Wat voor type en dikte zijn die?
[ Voor 3% gewijzigd door Xiphalon op 14-04-2017 23:00 ]
Bovenste rij vervangen door 4x2 ofwel 4x kookgroep zou ook mogen volgens mij. Dit is een redelijk betwist punt en een aantal mensen zullen wel weer over die uitspraak vallen, maar ik ben nog steeds benieuwd waarom een dergelijke constructie niet zou mogen. Er zit geen limiet aan het aantal kookgroepen, en je mag de dubbele groepen ook enkel afmonteren.
Maar goed, ik zou het zelf anders aanpakken en extra ruimte maken in de kast. Netjes een aardlek erbij en de boel indelen met iets meer uitbreidingsruimte. Het is niet erg netjes zo voor mijn gevoel
Het feit dat er 3 (of 4?) merken onderdelen in de kast hangen, geeft aan dat er minimaal significant wat is gewijzigd
[ Voor 31% gewijzigd door Xiphalon op 14-04-2017 23:04 ]
Het zijn inderdaad aardlekschakelaars.vanaalten schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:07:
De aardlekschakelaars (close-up foto) zijn volgens mij schakelaars, geen automaten. Van de linker weet ik het vrij zeker, de rechter twijfel ik nog (weet niet zo goed waar je het verschil aan kan herkennen).
Nou las ik ergens dat er per aardlek slechts vier groepen mogen. Ofwel, lang verhaal met een korte vraag: mag dit?
Weet je zeker dat die ene schakelaar voor 1 t/m 10 is? De bedrading is lastig te volgen op deze foto's maar ik zie toch duidelijk dat achter deze schakelaar alleen groep 6 t/m 8 zit. Groep 1 t/m 5 zal wel niet achter een aardlekschakelaar zitten.
Zijn maar een paar dingen die mijn aandacht trekken...
- Die kabel daar links naast de kast is niet goed ingevoerd. Buiten de kast moet je geen losse aders kunnen zien
- Die rechter aardlekschakelaar is nog een type AC, deze mogen niet meer worden toegepast (maar dat mocht toen hij geïnstalleerd werd ongetwijfeld nog wel)
- 2 verschillende draden in één klem onder die linker aardlekschakelaar (massief 4mm² en soepel 4mm²?). Dat heeft de zonnepanelenboer zo te zien zelf gecreëerd.
Dank voor de bevestiging. Ik had twijfels of het inderdaad allebei aardlekschakelaars waren (en als het toevallig toch wel automaten waren, of die max-4 regel dan ook van toepassing was. Plus, of het voorheen wellicht wel mocht en het daarom voor bestaande installaties wel OK zou zijn.T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:44:
@vanaalten
Antwoord op laatste vraag is vrij simpel.
Zoals in de TS staat en je zelf al weet mogen er max 4 automaten achter een ALS. (kookgroep telt als 1). Dus zoals het nu is, mag dus totaal niet. De ALS op 17 zou wel mogen, als er alleen die paar groepen op de onderste rij zitten.
13/14 is de hoofdschakelaar. D'r komt een aderpaar uit de hoofdaansluiting naar boven en die gaat direct naar de schakelaar op 13/14.Xiphalon schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:59:
En ik mis een duidelijke hoofdschakelaar, en heb mijn twijfels over de dikte (en soort) van de draden die gebruikt zijn in de kast. Wat voor type en dikte zijn die?
Dikte, voor zover ik dat op het zicht kan beoordelen: combinatie van 2,5mm2 en 'dikker'.
Origineel is de boel in 1995 aangelegd, maar in 2013 is er aanzienlijk wat bijgekomen voor de nieuwe keuken. Geen idee wat er precies is aangepast, maar zeker weten dat dat een significante aanpassing was. Dus als die max-4-groepenregel toen al van toepassing was, zegt dat iets over de electriciën die het toen aangepast heeft. Daarbij in 2015 een extra groep + kWh-meter voor zonnepanelen - het installatiebedrijf die dat toen heeft bijgeplaatst heeft geen opmerkingen gemaakt over de groepen/aardleks.tss68nl schreef op vrijdag 14 april 2017 @ 22:59:
De vraag is natuurlijk wanneer de installatie zo is aangelegd. Want het was niet altijd verplicht om max 4 groepen te hebben achter een aardlek. Dan moet je het alleen vervangen "bij een significante aanpassing". Die uitspraak is zo lekker vaag dat het multi-interpretabel is.
Je gevoel klopt wel, hoor!Maar goed, ik zou het zelf anders aanpakken en extra ruimte maken in de kast. Netjes een aardlek erbij en de boel indelen met iets meer uitbreidingsruimte. Het is niet erg netjes zo voor mijn gevoel
Het oogt rommelig. Dus ik ga eens overwegen om de groepenkast te laten vervangen door een grotere, beter opgezet. Maar kost een flinke portie geld. Kast met meer dan 20 sloten en dan laten aanleggen (want, zou het *misschien* zelf kunnen, maar ben niet genoeg op de hoogte van alle regels om dat vertrouwd te kunnen doen).
Ja, nou, ik had ook wat twijfels over hoe het zat, dus heb de schakelaar omgezet en met een spanningszoeker gecontroleerd. Ik snap nog niet helemaal hoe het allemaal nou werkt, maar dat de spanning er af ging was wel duidelijk.Xander schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 10:14:
Weet je zeker dat die ene schakelaar voor 1 t/m 10 is? De bedrading is lastig te volgen op deze foto's maar ik zie toch duidelijk dat achter deze schakelaar alleen groep 6 t/m 8 zit. Groep 1 t/m 5 zal wel niet achter een aardlekschakelaar zitten.
Da's mijn fout geweest. Had destijds een andere kWh-meter, heb 'm zelf door de huidige vervangen en de kabel was toen niet lang genoeg. Kreeg het toen niet netter dan dit voor elkaar. Maar kan daar enkel mijzelf de schuld van geven.Xander schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:12:
Zijn maar een paar dingen die mijn aandacht trekken...
- Die kabel daar links naast de kast is niet goed ingevoerd. Buiten de kast moet je geen losse aders kunnen zien
Yep.- 2 verschillende draden in één klem onder die linker aardlekschakelaar (massief 4mm² en soepel 4mm²?). Dat heeft de zonnepanelenboer zo te zien zelf gecreëerd.
Iedereen in elk geval bedankt voor de reacties! Kan nu in elk geval inschatten wat ik aan die electricien van destijds had. Nu zelf even nadenken of en wanneer ik dit laat vervangen.
[ Voor 9% gewijzigd door vanaalten op 15-04-2017 11:23 ]
Dus als je die rechter aardlekschakelaar om zet, heb je geen spanning meer op groep 1 t/m 5?vanaalten schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:20:
Ja, nou, ik had ook wat twijfels over hoe het zat, dus heb de schakelaar omgezet en met een spanningszoeker gecontroleerd. Ik snap nog niet helemaal hoe het allemaal nou werkt, maar dat de spanning er af ging was wel duidelijk.
Dan zal ik wel heel scheel zijn, want volgens mij zit die aardlekschakelaar toch echt duidelijk alleen maar aan groep 6 t/m 8...

Er komen toch maar twee draden (zwart en blauw) uit die aardlekschakelaar, en die gaan naar de automaat op positie 8? Vervolgens zijn de automaten met die ongeïsoleerde kammen aan elkaar verbonden maar bij die rode pijl zitten er geen kammen meer.
De foto's zijn niet erg duidelijk dus ik zie ook niet precies hoe alles zit (zo lijkt er onder die rechter aardlekschakelaar geheel geen draad aangesloten te zijn?
Dat groep 1 t/m 5 niet achter een aardlekschakelaar zitten is waarschijnlijk ook niet echt een probleem. Er is een eis dat alle wandcontactdozen voor algemeen gebruik + alle lichtpunten in woningen achter een aardlekschakelaar moeten zitten, maar je kookplaat, wasmachine, wasdroger, magnetron, bordenwarmer, koelkast en vriezer hoeven op zich niet achter een aardlekschakelaar te zitten (zo lang je de contactdozen waar deze op aan zijn gesloten niet kan uitleggen als "contactdozen voor algemeen gebruik" en de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is).
[ Voor 3% gewijzigd door Xander op 15-04-2017 11:39 ]
Je bracht mij aan het twijfelen, dus even gecontroleerd. En geen idee wat ik gisteravond dan heb lopen meten, maar je hebt gelijk: rechter-aardlek gaat naar groep 6 t/m 8 (en wellicht de beltrafo). Linker-aardlek gaat naar groep 11/12/15/16. Zal zo m'n originele post even aanpassen.Xander schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:31:
Dus als je die rechter aardlekschakelaar om zet, heb je geen spanning meer op groep 1 t/m 5?
Dan zal ik wel heel scheel zijn, want volgens mij zit die aardlekschakelaar toch echt duidelijk alleen maar aan groep 6 t/m 8...
Suf, heel suf.

Rechter-aardlek is wel degelijk aangesloten ;-)De foto's zijn niet erg duidelijk dus ik zie ook niet precies hoe alles zit (zo lijkt er onder die rechter aardlekschakelaar geheel geen draad aangesloten te zijn?), maar dit stukje ben ik eigenlijk wel van overtuigd?
Alleen is de foto net iets van boven genomen waardoor je het niet ziet: draden gaan er onder uit, meteen afbuigend naar rechts en dan achter/rechts langs de schakelaar naar boven.
Da's dan weer mooi. Ofwel, met de groepen-per-aardlek nu gecorrigeerd, lijkt het allemaal wel correct te zijn: vier of minder groepen per aardlek (6/7/8 op de rechter, 11/12/15/16 op de linker).Dat groep 1 t/m 5 niet achter een aardlekschakelaar zitten is waarschijnlijk ook niet echt een probleem. Er is een eis dat alle wandcontactdozen voor algemeen gebruik + alle lichtpunten in woningen achter een aardlekschakelaar moeten zitten, maar je kookplaat, wasmachine, wasdroger, magnetron, bordenwarmer, koelkast en vriezer hoeven op zich niet achter een aardlekschakelaar te zitten (zo lang je de contactdozen waar deze op aan zijn gesloten niet kan uitleggen als "contactdozen voor algemeen gebruik" en de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is).
Nou hooguit nog een keer die invoer van de zonnepanelen wat netter maken dat er geen installatiedraad buiten de kast te zien is.
Dit heeft direct gevolgen voor de gebruikersveiligheid, lijkt mij een zeer nuttige aanpassing voor die paar tientjes.
Doe je dit en maak je die invoer netjes, dan is er naar mijn idee niet zo gek veel mis met deze kast. Ja, natuurlijk, het is oud, druk en rommelig. Een nieuwe kast is vast netter. Alles achter een aardlekschakelaar zou ook weer ietsje veilig zijn. Maar het is, in mijn ogen, niet echt nodig om hier in te investeren.
(Dan zou je ook kunnen roepen dat iedere auto van 8+ jaar oud maar door een nieuwe vervangen zou moeten worden. Nieuwe auto's zijn ook netter en veiliger.
Ik heb trouwens geen idee hoe de kast er met deksel uit ziet maar ik hoop dat hier het een en ander goed gecodeerd is, dus tenminste groepsnummers, bij de aardlekschakelaars aangegeven welke groepen ze beveiligen en ook de hoofdschakelaar als zodanig aangegeven. Anders kan ik me heel goed voorstellen dat een leek niet 1-2-3 de hoofdschakelaar herkent.
Dank voor de tip, ga ik overwegen. Zit daarnaast ook te overwegen om de hoofschakelaar (13/14) te verwisselen met de oven/vaatwasser groepen (15/16), zou het al iets minder rommelig maken naar mijn mening.Xander schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:03:
@vanaalten: Ik zou ook nog overwegen om die type AC aardlekschakelaar te vervangen voor een type A. Type AC schakelt alleen af bij mooie sinusvormige lekstromen, maar met hedendaagse toestellen zijn de stromen lang niet altijd sinusvormig. Daarom mag er tegenwoordig alleen nog maar type A (of in bepaalde gevallen zelfs type B) toegepast worden.
Dit heeft direct gevolgen voor de gebruikersveiligheid, lijkt mij een zeer nuttige aanpassing voor die paar tientjes.
Niet dus. D'r is helemaal niets aangegeven. Nou ja, bij de rechteraardlek een sticker 'beveiligt de groene groepen', zonder dat er groene groepen aangegeven zijn.Ik heb trouwens geen idee hoe de kast er met deksel uit ziet maar ik hoop dat hier het een en ander goed gecodeerd is, dus tenminste groepsnummers, bij de aardlekschakelaars aangegeven welke groepen ze beveiligen en ook de hoofdschakelaar als zodanig aangegeven.

Dat was ook precies de reden dat ik er in gedoken ben: ik wilde wel eens een keertje overzicht hebben waar elke groep voor bedoeld was. Aanleiding is een software-fout in de firmware van m'n oven, waardoor die heel, heel soms vreemd gaat doen - en je de spanning er even af moet gooien...
Dus binnenkort ook stickers printen & plakken, zodat het mooi overzichtelijk wordt.
Dank (allen) aan de tips en meedenkerij!
Is zoiets een grote wijziging, dus dat het aan de nieuwe norm moet voldoen?vanaalten schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:39:
[...]
Dank voor de tip, ga ik overwegen. Zit daarnaast ook te overwegen om de hoofschakelaar (13/14) te verwisselen met de oven/vaatwasser groepen (15/16), zou het al iets minder rommelig maken naar mijn mening.
[...]
Daar heb je echt wat aan...Niet dus. D'r is helemaal niets aangegeven. Nou ja, bij de rechteraardlek een sticker 'beveiligt de groene groepen', zonder dat er groene groepen aangegeven zijn.
Goed dat je er mee bezig bent, succes met het aanpassen. Ik verwacht wel een foto van het eindresultaat.Dat was ook precies de reden dat ik er in gedoken ben: ik wilde wel eens een keertje overzicht hebben waar elke groep voor bedoeld was. Aanleiding is een software-fout in de firmware van m'n oven, waardoor die heel, heel soms vreemd gaat doen - en je de spanning er even af moet gooien...
Dus binnenkort ook stickers printen & plakken, zodat het mooi overzichtelijk wordt.
Dank (allen) aan de tips en meedenkerij!
Misschien is het ook een idee om de juiste interne bedrading aan te pakken, want ik denk dat het allemaal VD draad is.
Verwijderd
Een nieuwe kabel trekken is een flinke klus en de extra automaat voegt weinig toe, hij is er in 11 jaar tijd nooit uitgevlogen, is nauwelijks beter bereikbaar dan de centrale groepenkast en ook met een warmtepomp erbij is de kans op afslaande zekeringen niet zo groot, gezien het typische elektraverbruik op die groep (paar lampjes, geen zwaar gereedschap o.i.d.).
Nu is mijn vraag, kan ik de installateur domweg vragen om de 10A automaat weg te halen? De schuur wordt dan een normaal onderdeel van de grotere groep en er hoeven geen extra leidingen getrokken. Misschien niet de netste oplossing, wel de eenvoudigste, wat denken jullie?
Alvast dank voor het meedenken!
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-04-2017 16:23 . Reden: taalfoutje ]
16A is niet nodig, die 10A groep voldoet zelfs al. Volgens de datasheet doet dat ding max 2kW, en dat is bij verwarmen (ik gok zelf dat t alleen tijdens het voorverwarmen is). Normale verbruik is 620watt bij verwarmen, voor koelen 410w.Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:22:
In een atelier in de garage willen we graag een kleine lucht/lucht warmtepomp/airco (Ururu Sarara FTXZ25N) laten plaatsen. De installateur vraagt om een vrij stopcontact dat op 16A is afgezekerd. Echter, de installatie in de schuur is afgesplitst van een grotere 16A groep en voorzien van een extra zekeringsautomaat combinatie, model "Stotz BBC S162 L10A nr16 380V". Als ik de productnaam goed interpreteer (en uitga van de regels voor selectiviteit) is dit dus een 10 A automaat.
Een nieuwe kabel trekken is een flinke klus en de extra automaat voegt weinig toe, hij is er in 11 jaar tijd nooit uitgevlogen, is nauwelijks beter bereikbaar dan de centrale groepenkast en ook met een warmtepomp erbij is de kans op afslaande zekeringen niet zo groot, gezien het typische elektraverbruik op die groep (paar lampjes, geen zwaar gereedschap o.i.d.).
Nu is mijn vraag, kan ik de installateur domweg vragen om de 10A automaat weg te halen? De schuur wordt dan een normaal onderdeel van de grotere groep en er hoeven geen extra leidingen getrokken. Misschien niet de netste oplossing, wel de eenvoudigste, wat denken jullie?
Bron: http://koelklimaattechnie...arara%20specificaties.pdf
Dat ding kan dus al ruim op een 10A groep. Je hebt natuurlijk wel de aanloopstromen, maar dat is een kwestie van een C-karakteristiek pakken indien uberhaupt nodig.
Een moderne Daikin inverter is natuurlijk niet te vergelijken met een antieke R22 aan-uit unit.
Of dat handig is is een 2e: Een garage is toch wel de plek voor incidenteel 1000w+ apparaten (of frituur).
Maar ik denk dat ik op hoofdlijnen wel weet wat ik doe en ik weet van de nieuwe 2015 NEN normen.
Maar ik wil toch graag jullie even laten checken of mijn gedachtengang klopt:
Renovatie van bestaande woning. Compleet nieuwe meterkast.
Nieuwe meter 3x25A.
Volgesn mij heb ik In de nieuwe groepenkast nodig:
- 1x 3P+N hoofdschakeleaar
- Daarachter op iedere fase 1 aardlek , achter iedere aardlek maximaal 4 groepautomaten.
(Alternatief: aardlek-automaat voor iedere groep.)
- Indien nodig: Voor kook-groep apare aardlek en groep-automaat (1 of 2 fasen afhankelijk van de kookplaat)
Er komt later een compleet nieuwe aanbouw aan de achterzijde van het huis.
Daar moet een aparte secundaire groepenkast komen.
Die kan ik volgens mij in principe hetzelfde uitvoeren, maar de invoer kabel komt dan niet rechtstreeks van de meter, maar uit de primaire groepenkast.
Lijkt me het verstandigste om in de primaire kast een extra 3P+N schakelaar te plaatsen voor de kabel naar de secundaire kast. Dat maakt het mogelijk die 2e kast vanaf beide locaties spanningsloos te maken.
(Voor zover ik weet is er geen regel die verbiedt meerdere schakelaars te hebben...)
Het enige waar ik nu nog mee zit is nu of ik die 2e hoofdschakelaar in de primaire groepenkast (t.b.v de secundaire kast) ACHTER de normale hoofdschakelaar plaats of PARALLEL er aan.
Ik vind erachter het meest logisch omdat dan de 1e hoofdschakelaar ook echt de hoofdschaklaar van de hele installatie is en blijft.
Klopt mijn logica een beetje of ga ik ergens gruwelijk de mist in ?
[ Voor 13% gewijzigd door Edwin88 op 15-04-2017 21:17 ]
Maar waarom twee groepenkasten? Anders zou die sowieso achter de eerst hoofdzekering en eigen ALS, je kan daar natuurlijk wel een eigen hoofdschakelaar bij stoppen.
Een huisinstallatie moet met 1 handeling te schakelen zijn, dit is de eis sinds 2005, daarvoor hoefde tot en met 6 groepen geen hoofdschakelaar toegepast te worden. De eis van maximaal 2 handelingen is in huisinstallaties niet van toepassing.T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:30:
De installatie moet met een paar handeling volledig spanningsloos zijn, dus met twee hoofdzekering op twee plaatsen, wordt dat lastig. Ik weet niet of de automaten van de netbeheerder hier ook meetellen.
Maar waarom twee groepenkasten? Anders zou die sowieso achter de eerst hoofdzekering en eigen ALS, je kan daar natuurlijk wel een eigen hoofdschakelaar bij stoppen.
Is het conform de huidige normen/inzichten toegestaan een solar inverter met stekker op bestaande gebruiksgroep aan te sluiten? Gaat om een Soladin 600 omvormer met max 2.25A uitgaande stroom op de ac-zijde.
Heb gezocht natuurlijk maar vind tegenstrijdige antwoorden.
Je mag tot 600w terugleveren op een bestaande groep waar ook andere gebruikers op zitten. Dus met 1 Soladin 600 zit je net safeFr33z schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 22:57:
Hopelijk past mijn vraag hier:
Is het conform de huidige normen/inzichten toegestaan een solar inverter met stekker op bestaande gebruiksgroep aan te sluiten? Gaat om een Soladin 600 omvormer met max 2.25A uitgaande stroom op de ac-zijde.
Heb gezocht natuurlijk maar vind tegenstrijdige antwoorden.
Dat is een oude regel.dreamscape schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:36:
[...]
Je mag tot 600w terugleveren op een bestaande groep waar ook andere gebruikers op zitten. Dus met 1 Soladin 600 zit je net safe
Tegenwoordig moet alles op een aparte groep
DJSmiley in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Per 1 januari is de NEN1010:2015 + Correctieblad 2016 in het bouwbesluit opgenomen.
Zie bv https://www.ei-woerden.nl...0_2015_met_C1_2016_V8.pdf pagina 58
Was het maar zo simpel. Dat was ook mijn eerste idee.Edwin88 schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 21:16:
Waarom moet er perse een aparte kast komen? Kan je niet makkelijker nu een viertal extra groepen inplannen en deze leidingen leggen door bijvoorbeeld een kruipruimte? Je sluit ze dan gewoon nog niet aan (de automaten)
Het aantal nodige groepen (4-6 ?, missscien wel 8.) is nog niet duidelijk in de aanbouw.
Misschien een fornuis-group nodig (komt nieuwe keuken in aanbouw, waarna de huidge keuken bij de huiskamer getrokkern gaat worden). Maar ze zijn er nog niet uit of het nieuwe fornuis gas of electra wordt.
En er komt misschien nog een PV installatie op het dak van de aanbouw.
Er is geen bruikbare kruipruimte. Er ligt een (brede) mantel-buis onder het huis door met 1 bestaande electra leiding (richting schuurtje achter huis dat afgebroken gaat worden). Die kabel kan ik eruit trekken en vervangen door de nieuwe hoofdkabel naar de secundaire groepkast.
Ik kan daar wel 3, misschien 4 kabels doorheen krijgen, maar niet meer dan dat. En later nog een extra kabel indien nodig...
Dus wat mij betreft is de secundaire groepenkast de meest praktische oplossing.
Dan nu de stroom. Ik dacht eraan om een K40 systeem aan de muur te hangen, net boven de tafelrand.
Ik vraag mij alleen af of ik door hetzelfde compartiment 2 groepen mag laten lopen. Dan wel gewoon grijze 10 mm kabel. 2*2.5. Dit omdat ik die kamer ook een knutsel bureau is en ik de computers en dergelijke liever niet achter dezelfde aardlek heb zitten als de gereedschap (soldeerbout, soms Dremel).
Verder wil ik er een stel UTP kabels door laten lopen in het tweede compartiment.
Of zijn er betere oplossingen hiervoor?
[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 16-04-2017 19:56 ]
Je mag in de K40 goot niet 2 groepen in het zelfde compartiment laten lopen.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:56:
We zijn bezig met een kamer opbouwen tot kantoor. We hebben al een flink bureau.
Dan nu de stroom. Ik dacht eraan om een K40 systeem aan de muur te hangen, net boven de tafelrand.
Ik vraag mij alleen af of ik door hetzelfde compartiment 2 groepen mag laten lopen. Dan wel gewoon grijze 10 mm kabel. 2*2.5. Dit omdat ik die kamer ook een knutsel bureau is en ik de computers en dergelijke liever niet achter dezelfde aardlek heb zitten als de gereedschap (soldeerbout, soms Dremel).
Verder wil ik er een stel UTP kabels door laten lopen in het tweede compartiment.
Maar een slimmere oplossing lijkt mij voor jou :
1 K40 goot boven tafelblad met wcd's voor soldeerbout, dremel etcetera.
1 K40 goot onder tafelblad met wcd's voor pc, printers etcetera.
Dan trekt iemand nooit per ongeluk een stekker van een pc, printer etcetera eruit,
Gaten in bureaublad met doorvoeren om stekkers door te voeren voor gemak
[ Voor 0% gewijzigd door MadDog11 op 16-04-2017 22:51 . Reden: typo ]
Voor beide groepen wil ik een aardlekautomaat gaan inzetten: is en voor welke het nodig om een C te gebruiken?MadDog11 schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:50:
[...]
Je mag in de K40 goot niet 2 groepen in het zelfde compartiment laten lopen.
Maar een slimmere oplossing lijkt mij voor jou :
1 K40 goot boven tafelblad met wcd's voor soldeerbout, dremel etcetera.
1 K40 goot onder tafelblad met wcd's voor pc, printers etcetera.
Dan worden het nog meer goten... De stroom beide groepen komt van 1 kant.
Dat is inderdaad niet zo handig.Dan trekt iemand nooit per ongeluk een stekker van een pc, printer etcetera eruit,
Ik denk dat dat niet hoeft, want het bureau staat toch iets van de muur doordat de kabelgoot er achterlangs gaat vanaf de vloer.Gaten in bureaublad met doorvoeren om stekkers door te voeren voor gemak
Nu moet ik het nut van extra groepen en kabels nog zien te verkopen thuis...
[ Voor 4% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-04-2017 07:29 ]
Bedankt voor je reactie. Balen dat dat niet meer mag volgens de norm. Vind het wel vreemd dat de fysieke situatie eerst wel kan en later ineens niet meer...DJSmiley schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 23:54:
[...]
Dat is een oude regel.
Tegenwoordig moet alles op een aparte groep
DJSmiley in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"
Per 1 januari is de NEN1010:2015 + Correctieblad 2016 in het bouwbesluit opgenomen.
Zie bv https://www.ei-woerden.nl...0_2015_met_C1_2016_V8.pdf pagina 58
Anyhow. vervolgvraag:
Er is in de garage een groep waar enkel de wasmachine op zit. Kan ik daar een PV-verdeler (met of zonder aardlek zie ook https://www.groepenkastbestellen.nl/pv-verdeler) op aansluiten en daarmee wel weer voldoen aan de norm?
hier een foto van de meterkast. Ik zie 4 groepen met 1 aardlek van 30 mA (waaronder dus ook 1 aparte groep voor alleen de wasmachine)

my photo upload
De rest zal wel achter de linker aardlekschakelaar zitten.
Ik zat eens in onze MK te kijken en zag dat de PV achter een ABB S201 B16. Dat is een enkelpolige automaat met daarachter nog iets. Daarnaast zit een N-switch, die gaat niet mee bij overbelasting, denk ik, maar wel als je ze handmatig uit zet. Iemand een idee waarom dit zo is en er niet een gewone B16 is gebruikt?

[ Voor 16% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-04-2017 10:53 ]
Waarom de overstroombeveiliging de nul standaard niet meeschakelt: Ik weet het eigenlijk niet
[ Voor 8% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 17-04-2017 12:24 ]
Hoe maak ik ondergronds een nette waterdichte verbinding voor mijn toekomstige tuinverlichting?
Gewoon een doos met daaraan wartels of is er nog een simpelere oplossing?
K55 gebruiken. Zou ook moeten koppelen aan K40/K25 dus je kan ook alleen de delen met 2 groepen zo uitvoeren.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:56:
[ Voor 59% gewijzigd door Xiphalon op 17-04-2017 14:54 ]
Bij deze:T.Kreeftmeijer schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 14:43:
Goed dat je er mee bezig bent, succes met het aanpassen. Ik verwacht wel een foto van het eindresultaat.

- rechteraardlek vervangen door hetzelfde type als de linker
- hoofdschakelaar naar rechts verschoven (en oven/vaatwasgroepen naar links)
- niet goed zichtbaar, maar invoer van zonnepanelen fatsoenlijk gemaakt, geen losse aders van buiten te zien
- labels met groepnummers en belangrijkste functies erbij geplakt
- (rechts) overzicht uitgeprint en erbij gehangen
Zo ver ben ik weer niet gegaan. Dat werd mij een te grote wijziging voor nu. Doel was om het binnen een uurtje te doen, zodat m'n server op de UPS kon blijven doordraaien.Misschien is het ook een idee om de juiste interne bedrading aan te pakken, want ik denk dat het allemaal VD draad is.
Waarmee kan ik dat koppelen, welk onderdeel. Ik zag die niet staan op de site.Xiphalon schreef op maandag 17 april 2017 @ 14:51:
K55 gebruiken. Zou ook moeten koppelen aan K40/K25 dus je kan ook alleen de delen met 2 groepen zo uitvoeren.
Ik denk dat ik toch voor 2*K40 ga, maar ik moet dit alles overleggen met mijn ouders. Net bureau opgehaald.
Netjes, de groepen onderin zijnwel een beetje scheef. 1 t/m 5 dus niet achter aardlekschakelaar?vanaalten schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:11:
[...]
Bij deze:
[afbeelding]
- rechteraardlek vervangen door hetzelfde type als de linker
- hoofdschakelaar naar rechts verschoven (en oven/vaatwasgroepen naar links)
- niet goed zichtbaar, maar invoer van zonnepanelen fatsoenlijk gemaakt, geen losse aders van buiten te zien
- labels met groepnummers en belangrijkste functies erbij geplakt
- (rechts) overzicht uitgeprint en erbij gehangen
Logisch, ik had ook niet verwacht dat je dat zou doenZo ver ben ik weer niet gegaan. Dat werd mij een te grote wijziging voor nu. Doel was om het binnen een uurtje te doen, zodat m'n server op de UPS kon blijven doordraaien.
Klopt, geen idee waarom maar ze trekken denk ik door de bedrading wat scheef weg. Maar zolang de kast dichtzit zie je het niet.T.Kreeftmeijer schreef op maandag 17 april 2017 @ 15:44:
Netjes, de groepen onderin zijnwel een beetje scheef.
Het hoeft niet mooi te zijn, als het maar veilig(er) en goed beschreven is.
Nee. Verbaasde mij ook wat, maar:1 t/m 5 dus niet achter aardlekschakelaar?
... dus zou moeten mogen. Heb het naar aanleiding van zijn opmerking nog gecontroleerd: aardlek afschakelen en met een spanningszoekertje getest. 1 t/m 5 inderdaad NIET op een aardlek.Xander schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 11:31:
Dat groep 1 t/m 5 niet achter een aardlekschakelaar zitten is waarschijnlijk ook niet echt een probleem. Er is een eis dat alle wandcontactdozen voor algemeen gebruik + alle lichtpunten in woningen achter een aardlekschakelaar moeten zitten, maar je kookplaat, wasmachine, wasdroger, magnetron, bordenwarmer, koelkast en vriezer hoeven op zich niet achter een aardlekschakelaar te zitten (zo lang je de contactdozen waar deze op aan zijn gesloten niet kan uitleggen als "contactdozen voor algemeen gebruik" en de aardverspreidingsweerstand laag genoeg is).
Hmm, zou ik niet fijn vinden, wasmachine en magnetron zou ik wel achter een aardlekschakelaar willen hebben (vocht). 35 euro en wat 6mm² flexibel zwart/blauw (premade tk in bouwmarkt) ben je er al. Als je die beltrafo eruit haalt en externe van maakt past die ernaast.vanaalten schreef op maandag 17 april 2017 @ 16:10:
... dus zou moeten mogen. Heb het naar aanleiding van zijn opmerking nog gecontroleerd: aardlek afschakelen en met een spanningszoekertje getest. 1 t/m 5 inderdaad NIET op een aardlek.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Het betreft een schroefzekering kast.
Ivm de vaste kosten zou ik willen kijken of dit na 3x25A kan. Mijn idee is om eerst alle 25A stoppen te vervangen door 16A. Als dat goed gaat, de hoofdzekering laten vervangen door 3x25A.
Is dat een goed idee, of heeft iemand nog opmerkingen over het stappenplan of andere zaken om mee te nemen?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Als die 10A automaat verder nergens voor nodig is (denk bijvoorbeeld aan: De installatie na die automaat is aangelegd met dunnere bedrading? De totale kabellengte is te lang voor een 16A automaat?) dan kun je die er gewoon tussenuit laten halen ja.Verwijderd schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 16:22:
Mag verder gezien het nominale verbruik van dat apparaat geen probleem zijn.
Goed, daar gaan we weer, een discussie over selectiviteit.TonnyTonny schreef op zaterdag 15 april 2017 @ 20:30:
Er komt later een compleet nieuwe aanbouw aan de achterzijde van het huis.
Daar moet een aparte secundaire groepenkast komen.
Die kan ik volgens mij in principe hetzelfde uitvoeren, maar de invoer kabel komt dan niet rechtstreeks van de meter, maar uit de primaire groepenkast.
Lijkt me het verstandigste om in de primaire kast een extra 3P+N schakelaar te plaatsen voor de kabel naar de secundaire kast. Dat maakt het mogelijk die 2e kast vanaf beide locaties spanningsloos te maken.
(Voor zover ik weet is er geen regel die verbiedt meerdere schakelaars te hebben...)
Het enige waar ik nu nog mee zit is nu of ik die 2e hoofdschakelaar in de primaire groepenkast (t.b.v de secundaire kast) ACHTER de normale hoofdschakelaar plaats of PARALLEL er aan.
Ik vind erachter het meest logisch omdat dan de 1e hoofdschakelaar ook echt de hoofdschaklaar van de hele installatie is en blijft.
Klopt mijn logica een beetje of ga ik ergens gruwelijk de mist in ?
Die kabel naar de onderverdeler toe kun je niet zomaar achter de hoofdschakelaar (of achter een extra hoofdschakelaar) knopen, je moet hier ook een beveiliging toepassen voor het geval er iets met de kabel zelf gebeurt. Bij een goede aardverspreidingsweerstand kun je hier volstaan met een zekering of installatieautomaat, bij een slechte aardverspreidingsweerstand zul je ook nog een (selectieve) aardlekbeveiliging moeten toepassen.
Deze beveiliging moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekeringen, zie hiervoor o.a. de netcode elektriciteit:
Dit betekent dat je achter de 3x25A hoofdaansluiting, geen beveiliging zwaarder dan 3x16A kunt toepassen.2.1.4.1
De beveiliging van elektrische installaties en onderdelen daarvan is selectief ten opzichte van de beveiliging die de netbeheerder in de aansluiting van de elektrische installatie of in het voedende net toepast.
Om selectiviteit te behouden in die onderverdeler, mag je hier vervolgens maximaal 10A eindgroepen gaan toepassen. Daar zul je waarschijnlijk niet genoeg aan hebben.
De enige manier om een onderverdeler met 16A eindgroepen te plaatsen en alles netjes selectief te maken is om de hoofdaansluiting te verzwaren naar 3x40A, dit gaat je echter een hoop aan vastrecht kosten. Daarom is het in 9 van de 10 keer toch wijzer om te kijken of je niet een paar extra kabels naar de hoofdverdeler kunt krijgen? Dat bespaart je een hoop gezeur.
Ik zie eigenlijk niet zo goed in waarom dat niet zou mogen. De handleiding van dat K40 systeem word ik ook niet heel veel wijzer van, dat zijn alleen plaatjes...MadDog11 schreef op zondag 16 april 2017 @ 22:50:
[...]
Je mag in de K40 goot niet 2 groepen in het zelfde compartiment laten lopen.
Mijn boerenverstand zou zeggen: Je mag gewoon kabels van verschillende groepen in hetzelfde compartiment leggen. Let wel, kabels, natuurlijk geen losse draad. Zolang je maar zorgt dat deze groepen ten opzichte van elkaar altijd dubbel geïsoleerd zijn zie ik daar geen probleem in. Dan moet je dus ook de kabels inclusief isolatie in de componenten invoeren. Zo te zien bieden ze daar mooie voorzieningen voor:

(Het plaatje rechts boven in de hoek)
Naar mijn idee is dit niet anders dan hoe professionele wandgoten opgebouwd zijn.
Maarja, pak je vervolgens de handleiding van een ander Attema product erbij dan lijkt jij gelijk te hebben...
K55 is het enige systeem waarin verschillende groepen elkaar mogen kruisen. Hierdoor is het ook ideaal voor toepassingen in de utiliteitsbouw.
Verder is het erg logisch als je bij gebruik van XMYK kabel er meerdere groepen in kunnen. Je kan 2 10mm kabels in de kleine kwijt.
... I wist dat ik ergens de mist in ging. Leek me al te simpel.Xander schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:00:
[...]
Goed, daar gaan we weer, een discussie over selectiviteit.
Die kabel naar de onderverdeler toe kun je niet zomaar achter de hoofdschakelaar (of achter een extra hoofdschakelaar) knopen, je moet hier ook een beveiliging toepassen voor het geval er iets met de kabel zelf gebeurt. Bij een goede aardverspreidingsweerstand kun je hier volstaan met een zekering of installatieautomaat, bij een slechte aardverspreidingsweerstand zul je ook nog een (selectieve) aardlekbeveiliging moeten toepassen.
Deze beveiliging moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekeringen, zie hiervoor o.a. de netcode elektriciteit:
[...]
Dit betekent dat je achter de 3x25A hoofdaansluiting, geen beveiliging zwaarder dan 3x16A kunt toepassen.
Om selectiviteit te behouden in die onderverdeler, mag je hier vervolgens maximaal 10A eindgroepen gaan toepassen. Daar zul je waarschijnlijk niet genoeg aan hebben.
De enige manier om een onderverdeler met 16A eindgroepen te plaatsen en alles netjes selectief te maken is om de hoofdaansluiting te verzwaren naar 3x40A, dit gaat je echter een hoop aan vastrecht kosten. Daarom is het in 9 van de 10 keer toch wijzer om te kijken of je niet een paar extra kabels naar de hoofdverdeler kunt krijgen? Dat bespaart je een hoop gezeur.
Dus als ik je goed begrijp kan ik beter op ieder fase in de hoofdkast een extra aardlek plaatsen en die 3 uitgangen ieder per aparte kabel naar de onderverdeler in de 2e kast brengen.
(Ik heb slechts plek voor 3 kabels in de mantel-pijp.)
En daar dan verder in groepen splitsen. Dan kan ik in de 2e kast ook (maximaal 12) 16A groepen gebruiken.
(Of 8 groepen als ik 1 fase moet reserveren voor een PV aansluiting.)
Iedere kabel die vertrekt uit de groepenkast moet zijn beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting. Je mag dus niet zomaar een kabel achter een schakelaar aansluiten, ook een aardlekschakelaar is niet voldoende.TonnyTonny schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:13:
[...]
... I wist dat ik ergens de mist in ging. Leek me al te simpel.
Dus als ik je goed begrijp kan ik beter op ieder fase in de hoofdkast een extra aardlek plaatsen en die 3 uitgangen ieder per aparte kabel naar de onderverdeler in de 2e kast brengen.
(Ik heb slechts plek voor 3 kabels in de mantel-pijp.)
En daar dan verder in groepen splitsen. Dan kan ik in de 2e kast ook (maximaal 12) 16A groepen gebruiken.
(Of 8 groepen als ik 1 fase moet reserveren voor een PV aansluiting.)
Of je nou 1 of 3 kabels legt, 3 of 5 aderig, er moet een automaat tussen (of smeltpatroon). Deze moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering en mag in jouw geval dus maximaal 16A zijn.
Het heeft geen zin om hier vervolgens een onderverdeler achter te hangen, tenzij je afkunt met 10A eindgroepen.
Mijn advies: Regel dat je toch meer dan 3 kabels naar achteren kunt krijgen en vergeet die onderverdeler.
Waarom is de kruipruimte niet bruikbaar (zoals ik het lees is er dus wel één)? Kun je eventueel niet om het huis heen met grondkabel of een nieuwe mantelbuis?
Het probleem is dat de K40-goten niet ruim genoeg zijn om kabels te laten kruisen (bovenste kabel naar beneden en vice versa) en dat om wcd's goed aan te sluiten de kabels gekruist dienen te worden. Daarnaast als er 2 wcd's in een goot zitten, het voor de consument niet altijd duidelijk is dat het 2 verschillende groepen kunnen zijn, dus het maken van een foutieve handeling snel gemaakt is.Xander schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:00:
[...]
Ik zie eigenlijk niet zo goed in waarom dat niet zou mogen. De handleiding van dat K40 systeem word ik ook niet heel veel wijzer van, dat zijn alleen plaatjes...
Mijn boerenverstand zou zeggen: Je mag gewoon kabels van verschillende groepen in hetzelfde compartiment leggen. Let wel, kabels, natuurlijk geen losse draad. Zolang je maar zorgt dat deze groepen ten opzichte van elkaar altijd dubbel geïsoleerd zijn zie ik daar geen probleem in. Dan moet je dus ook de kabels inclusief isolatie in de componenten invoeren. Zo te zien bieden ze daar mooie voorzieningen voor:
[afbeelding]
(Het plaatje rechts boven in de hoek)
Naar mijn idee is dit niet anders dan hoe professionele wandgoten opgebouwd zijn.
Maarja, pak je vervolgens de handleiding van een ander Attema product erbij dan lijkt jij gelijk te hebben...
[...]
Right, dat klinkt logisch. "Past niet" is al snel een overtuigend argument.MadDog11 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:16:
[...]
Het probleem is dat de K40-goten niet ruim genoeg zijn om kabels te laten kruisen (bovenste kabel naar beneden en vice versa) en dat om wcd's goed aan te sluiten de kabels gekruist dienen te worden.
Datzelfde kun je natuurlijk zeggen voor K55 of iedere andere wandgoot...Daarnaast als er 2 wcd's in een goot zitten, het voor de consument niet altijd duidelijk is dat het 2 verschillende groepen kunnen zijn, dus het maken van een foutieve handeling snel gemaakt is.
@T.Kreeftmeijer: Is een mooie stalen wandgoot (zoals de Legrand GWO-6) trouwens niets voor je? Kost een paar centen, is wel netjes.
Klopt idd, echter K40 is consumentproduct, K55 is officeprodukt dus komt het daar vaker voor dat er meer groepen in 1 goot geplaatst wordenXander schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:20:
[...]
Right, dat klinkt logisch. "Past niet" is al snel een overtuigend argument.
[...]
Datzelfde kun je natuurlijk zeggen voor K55 of iedere andere wandgoot...
@T.Kreeftmeijer: Is een mooie stalen wandgoot (zoals de Legrand GWO-6) trouwens niets voor je? Kost een paar centen, is wel netjes.
Op mijn werk net appartementen opgeleverd in Almere-poort hier zag ik toevallig de ''hal'meterkast. Hier is de aansluiting van Liander 3xC25A (en Ziggo) met de meter en daarboven een hoofdschakelaar 4p 40A ABB gemaakt. Vandaar een 5x6mm² ymvk door het plafond naar de meterkast in het appartement. Daar zit dan een ''gewone'' verdeelkast. Blijft dan toch apart dat die hoofdschakelaar en kabel daar dan niet onder elektrische installatie valt. Waarschijnlijk omdat in die ''hal'' meterkast geen groepen/aftakkingen zitten.Xander schreef op maandag 17 april 2017 @ 19:00:
[...]
Dit betekent dat je achter de 3x25A hoofdaansluiting, geen beveiliging zwaarder dan 3x16A kunt toepassen.
[ Voor 3% gewijzigd door Jim423 op 17-04-2017 23:42 ]
Er is geen kruipruimte meer. Een beunhaas heeft jaren geleden een deel van de originele kruipruimte volgestort met puin en daar een betonnen vloer zo op gegoten. De bestaande mantelbuis ligt daar ergens tussen.Xander schreef op maandag 17 april 2017 @ 21:32:
[...]
Iedere kabel die vertrekt uit de groepenkast moet zijn beveiligd tegen overbelasting en kortsluiting. Je mag dus niet zomaar een kabel achter een schakelaar aansluiten, ook een aardlekschakelaar is niet voldoende.
Of je nou 1 of 3 kabels legt, 3 of 5 aderig, er moet een automaat tussen (of smeltpatroon). Deze moet selectief zijn ten opzichte van de hoofdzekering en mag in jouw geval dus maximaal 16A zijn.
Het heeft geen zin om hier vervolgens een onderverdeler achter te hangen, tenzij je afkunt met 10A eindgroepen.
Mijn advies: Regel dat je toch meer dan 3 kabels naar achteren kunt krijgen en vergeet die onderverdeler.
Waarom is de kruipruimte niet bruikbaar (zoals ik het lees is er dus wel één)? Kun je eventueel niet om het huis heen met grondkabel of een nieuwe mantelbuis?
Buitenom zou kunnen met nieuwe mantelbuis of grondkabel. (Grondkabel door de mantelbuis lijkt me nog beter.)
10A groepen zouden op zich geen probleem zijn, behalve voor de PV omvormer. Die heeft echt een 16A groep nodig.
Dus dat worden flink wat extra kabels, buitenom. Die ik in de eerste kast van aardlek en 16A zekering voorzie.
De secundaire groepenkast wordt dan alleen verdeelpunt (en misschien wat split in 10A groepen).
Omdat nog niet helemaal duidelijk is op dit moment wat er precies in de aanbouw gaat komen, ga ik extra kabels leggen. Extra groep bijplaatsen in 1e kast kan altijd nog, als de kabel er maar is.
Wellicht is dit in samenspraak met de netbeheerder zo gedaan?Jim423 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:39:
[...]
Op mijn werk net appartementen opgeleverd in Almere-poort hier zag ik toevallig de ''hal'meterkast. Hier is de aansluiting van Liander 3xC25A (en Ziggo) met de meter en daarboven een hoofdschakelaar 4p 40A ABB gemaakt. Vandaar een 5x6mm² ymvk door het plafond naar de meterkast in het appartement. Daar zit dan een ''gewone'' verdeelkast. Blijft dan toch apart dat die hoofdschakelaar en kabel daar dan niet onder elektrische installatie valt. Waarschijnlijk omdat in die ''hal'' meterkast geen groepen/aftakkingen zitten.
quote: NEN1010:2015433.3.1 Algemeen
Beveiligingstoestellen tegen overbelasting hoeven niet te zijn aangebracht:
c) aan het begin van een installatie waar de netbeheerder voorziet in een beveiligingstoestel tegen
overbelasting en bevestigt dat dit bescherming biedt voor het deel van de installatie tussen dit beginpunt en de hoofdverdeler van de installatie waar wordt voorzien in verdere beveiliging tegen overbelasting;
Ik zou gewoon alles apart buitenom leggen en die hele onderverdeler vergeten.TonnyTonny schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:49:
Buitenom zou kunnen met nieuwe mantelbuis of grondkabel. (Grondkabel door de mantelbuis lijkt me nog beter.)
10A groepen zouden op zich geen probleem zijn, behalve voor de PV omvormer. Die heeft echt een 16A groep nodig.
Dus dat worden flink wat extra kabels, buitenom. Die ik in de eerste kast van aardlek en 16A zekering voorzie.
De secundaire groepenkast wordt dan alleen verdeelpunt (en misschien wat split in 10A groepen).
Omdat nog niet helemaal duidelijk is op dit moment wat er precies in de aanbouw gaat komen, ga ik extra kabels leggen. Extra groep bijplaatsen in 1e kast kan altijd nog, als de kabel er maar is.
Wat bereik je met een onderverdeler met 10A groepjes die je vervolgens met 16A voorbeveiligt? Je kunt ook gewoon meerdere WCD's rechtstreeks op die 16A groep aansluiten, voor de totale belasting maakt het geen verschil.
Dat is inderdaad al een goed argument.Xander schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:20:
[...]
Right, dat klinkt logisch. "Past niet" is al snel een overtuigend argument.
Ja natuurlijk.Datzelfde kun je natuurlijk zeggen voor K55 of iedere andere wandgoot...
Nu moet ik mijn ouders (waar het komt) nog zien de overtuigen van de toegevoegde waarde... En dat is niet makkelijk...

Iemand nog tips?
Ik wilde de WCD dan kleuren met isolatietape.MadDog11 schreef op maandag 17 april 2017 @ 23:16:
[...]
Het probleem is dat de K40-goten niet ruim genoeg zijn om kabels te laten kruisen (bovenste kabel naar beneden en vice versa) en dat om wcd's goed aan te sluiten de kabels gekruist dienen te worden. Daarnaast als er 2 wcd's in een goot zitten, het voor de consument niet altijd duidelijk is dat het 2 verschillende groepen kunnen zijn, dus het maken van een foutieve handeling snel gemaakt is.
[ Voor 30% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 18-04-2017 06:22 ]
De meeste merken hebben ook gekleurde wcd's. Vaak gebruikt voor stroomvoorziening die achter een aggregaat zit etc. Misschien ook voor jou handig als je op deze weg verder gaat en verschil wilt aanduiden.T.Kreeftmeijer schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 06:19:
Ik wilde de WCD dan kleuren met isolatietape.
Bij het de originele K40 systeem heb je dat niet. Ik zal eens bij Peha, waar de rest van is, kijken. Dat is inderdaad netter dan tape.Raafz0r schreef op dinsdag 18 april 2017 @ 12:25:
[...]
De meeste merken hebben ook gekleurde wcd's. Vaak gebruikt voor stroomvoorziening die achter een aggregaat zit etc. Misschien ook voor jou handig als je op deze weg verder gaat en verschil wilt aanduiden.
Zie ik er nu maar 1 aardlek (verliesstroom) zitten of zijn ze dat allemaal? Ik weet niet hoe het in BE zit, maar in NL mag je max 4 automaten achter een aardlek hebben.ijske schreef op woensdag 19 april 2017 @ 18:33:
16. extra stoppenkast voor de garage : die gele dingetjes op de pijp zijn labeltjes welke kabel het is
(kast is n Legrand XL3)
[afbeelding]
Hoe zit die eigenlijk aangesloten op de rest van je installatie? Selectiviteit enzo?
Wat wil je daar doorheen hebben? 63A krachtstroom? Waarvoor?17. grote hoeveelheden kabel van garage naar kelder... daarvoor heb ik een diamantboor van 80mm gehuurd voor n mooi proper gat te hebben.(kabel in de flex is 5G10mm XVB (wat jullie ymvk noemen denk ik)
[afbeelding]
T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 19 april 2017 @ 19:09:
Om de boel netjes gescheiden te houden.
[...]
Zie ik er nu maar 1 aardlek (verliesstroom) zitten of zijn ze dat allemaal? Ik weet niet hoe het in BE zit, maar in NL mag je max 4 automaten achter een aardlek hebben.
Hoe zit die eigenlijk aangesloten op de rest van je installatie? Selectiviteit enzo?
------------
ik heb inderdaad 1 aardlek (40A 30mA) daar staan, er is volgens mij inderdaad geen regel hoeveel groepen je achter een aardlek mag hebben bij ons. Hij in staat in de hoofdkast ook nog eens achter een aardlek 40A 30mA en daarna nog eens een klassieke 40A automaat vooraleer ie vertrekt door de kruipkelders.
[...]
Wat wil je daar doorheen hebben? 63A krachtstroom? Waarvoor?
--------------------------------
well, ik moest ietsje leggen, ik had eerst exvb 4x10 gekocht maar dat mocht niet omdat de geel/groen in dezelfde kabel moest zitten + exvb is niet zelfontbrandend zei iemand (=grondkabel) dus ik heb em vervangen voor een 5x10mm2 , maar gebruik er slechts monofase.
de hoofdstop is ook monofase maar de binnenkomende kabel vanopstraat is wel 4x10 , dus mogelijks kan ik ooit doorgroeien naar 3-fasig , en daar wilde ik wel op voorzien zijn.
waarom zo'n grote extra groepenkast in de garage ? omdat alles extra (tuinhuis, verlichting, tuin, garage etc etc) naar de 1e kast in de inkomhal lelijk was
waarom 5x10mm2 ? "overschotje" van iemand.. 80euritjes vond ik geen geld voor 28m
En €80 voor 28m 5G10 is geen geld.
Zou je volgende keer de tussen quote knop willen gebruiken? Dat leest fijner.

[ Voor 59% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 19-04-2017 20:31 ]
Als ik in deze situatie een pv-omvormer wil gebruiken, moet ik er dan 1 met aardlekautomaat kiezen of zonder? Volgens mij kan het zonder, omdat de wasmachine al achter de aardlekautomaat zit. De volgorde is dan:Fr33z schreef op maandag 17 april 2017 @ 09:50:
[...]
Anyhow. vervolgvraag:
Er is in de garage een groep waar enkel de wasmachine op zit. Kan ik daar een PV-verdeler (met of zonder aardlek zie ook https://www.groepenkastbestellen.nl/pv-verdeler) op aansluiten en daarmee wel weer voldoen aan de norm?
hier een foto van de meterkast. Ik zie 4 groepen met 1 aardlek van 30 mA (waaronder dus ook 1 aparte groep voor alleen de wasmachine)
[afbeelding]
hoofdaansluiting --> aardlekautomaat --> installatieautomaat 16A voor wasmachinegroep ---> PV-verdeler met installatieautomaat 16A voor wasmachine en installatieautomaat 16A voor omvormer
Hoofdaansluiting -->installatie automaat 16A --> Verdeler --> hoofdschakelaar --> aarlekautomaat 16A wasmaschine + aardlekautomaat 16A PV.
Kijk eens naar https://www.bespaarbazaar...oductleaflet_ABB_ZV16.pdf
De meeste PV-inverters zijn tegenwoordig trafoloos dat betekent dat ze meestal veel lekstroom hebben, dus een aardlek 30mA\ vliegt er permanent uit.
In NL is het tegenwoordig vereist dat een stopcontact achter een aardlek zit.
Een vaste aansluiting zonder stopcontact niet per definitie. Zorg er dus voor dat het stopcontact voor je wasmachine achter een aardlek zit (30mA).
De PV-inverter indien vereist volgens de handleiding achter een aparte aardlek vaak 300(mA), dit mag alleen als je de inverter met een vaste aansluiting uitvoert.
Sommige beschrijvingen van pv-interverters geven aan dat ze niet achter een aardlek mogen vanwege bovenstaande reden. Andere bijvoorbeeld SMA schrijven een aardlek van minimaal 100mA voor.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 21-04-2017 10:07 ]
bedankt voor de aanvulling. Dit is alleen lastig omdat ik dan de gehele installatie spanningsloos moet maken en de groepenkast helaas geen hoofdschakelaar heeft.leonbong schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 10:04:
Verander het in:
Hoofdaansluiting -->installatie automaat 16A --> Verdeler --> hoofdschakelaar --> aarlekautomaat 16A wasmaschine + aardlekautomaat 16A PV.
Kijk eens naar https://www.bespaarbazaar...oductleaflet_ABB_ZV16.pdf
De meeste PV-inverters zijn tegenwoordig trafoloos dat betekent dat ze meestal veel lekstroom hebben, dus een aardlek 30mA\ vliegt er permanent uit.
In NL is het tegenwoordig vereist dat een stopcontact achter een aardlek zit.
Een vaste aansluiting zonder stopcontact niet per definitie. Zorg er dus voor dat het stopcontact voor je wasmachine achter een aardlek zit (30mA).
De PV-inverter indien vereist volgens de handleiding achter een aparte aardlek vaak 300(mA), dit mag alleen als je de inverter met een vaste aansluiting uitvoert.
Sommige beschrijvingen van pv-interverters geven aan dat ze niet achter een aardlek mogen vanwege bovenstaande reden. Andere bijvoorbeeld SMA schrijven een aardlek van minimaal 100mA voor.
Andere vraag:
heb nog eens gegoogled en ik denk dat de wasmachine een 2-polige alamat heeft, met zo te zien een aardlekbeveiliging van 0.3A (of 300 mA). Kan ik in dat geval "gewoon" de onderverdeler plaatsen met twee installatieautomaten (16Ast) voor PV en wasmachine en verder geen aardlekbeveiliging meer aanpassen?
Ik ga er in eerste instantie een Soladin 600 omvormer op aansluiten, deze geeft max. 2.25 A en heeft enkel een stekker als aansluiting. vraag me af of de voorgestelde aanpassingen niet wat too much zijn
Soladin 600w hoeft ook niet achter aardlek omdat het een trafo inverter is en daardoor nooit aardfouten kan maken.
Ik concludeer dat je geen hoofdschakelaar in je stoppenkast hebt dat zou ik wel aanpassen.
@Xander Ik heb inmiddels al een aardig ontwerp met K40 en P25. Dus dat komt wel goed.
Ik zit er nu aan te denken om dan ook maar gelijk overspanningsbeveiliging in te bouwen. Ik weet alleen niet of dat wel zo zinvol is...
Dat zou dan deze samen met deze worden. Heeft dat zin of is het onzin om daar geld aan uit te geven?
[ Voor 23% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 21-04-2017 11:31 . Reden: Links toegevoegd ]
Ligt eraan hoe vaak je overspanning hebt gehad bij jouw in de buurt, bij mij is het 1x gebeurd en toen waren een paar apparaten alsnog kapot ondanks dat ze op een goede overspanningsbeveiliging zaten (Hager SPN080)...T.Kreeftmeijer schreef op vrijdag 21 april 2017 @ 11:29:
@Fr33z Je dan dus niet met 1 handeling de volledige installatie spanningsloos maken? Dat moet intussen wel, en is ook zeker aan te bevelen.
@Xander Ik heb inmiddels al een aardig ontwerp met K40 en P25. Dus dat komt wel goed.
Ik zit er nu aan te denken om dan ook maar gelijk overspanningsbeveiliging in te bouwen. Ik weet alleen niet of dat wel zo zinvol is...
Dat zou dan deze samen met deze worden. Heeft dat zin of is het onzin om daar geld aan uit te geven?
[ Voor 3% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 21-04-2017 11:40 ]
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.