ThinkPadd schreef op zondag 23 april 2017 @ 22:05:
Vraagje m.b.t. hoofdzekering. Heb een woning uit 1998 en de luxe dat ik een hoofdautomaat heb die ik zelf kan bedienen ipv een schroefzekering achter een verzegelde kap. Handig als hij eruit knapt tijdens het gourmetten met kerst ofzo, scheelt weer feestdagen tarief als er een monteur moet komen
Wat ik alleen niet snap, het is een D40 automaat, oftewel 40 ampere, D-karakteristiek (traaaag).
Prima, maar ik betaal volgens m'n energiecontract voor 3x25A. De overige twee fasen zijn niet aangesloten zie ik (kastje is transparant). Nu is 1x25A en 3x25A qua vastrecht gelijk dus qua prijs ook niet spannend, maar ik vind het wat vreemd dat er een 40A hoofdautomaat in de kast zit en geen 25A automaat.
Ik kan dus 3450W ((230*40) - (230*25)) extra 'vermogen' wegstoken t.o.v. iemand met een 25A hoofdzekering dus?
als het echt goed is staat er op je energie contract dat je een klein verbruik installatie hebt van <3x25A of <1x80A.
(tja zoveel leveranciers, en elke leverancier kan het anders aangeven, maar dit is wat de netbeheerder je levert en waarvoor je betaald.)
tja dan maakt het niet uit of je 1x40A D-karakteristiek of 1x35A schroefzekering hebt.
over het algemeen zie ik de 2 verschillende(40A of 35A) als gewoon het zelfde en reken ik met 35A.
omdat de oude smelt zekering vaak best voor een lange tijd een 35A+ aan kan.
en dan lijkt 40A traag wel meer A, maar in de praktijk ondanks dat het traag is zitten die 2 erg dicht bij elkaar.
maar zoizo, het is niet verstandig om met die groepen op de grens te gaan zitten, soms heb je apparaten die start stromen hebben en daar moet je een marge voor hebben.
dus het is eigenlijk een beetje onzinnig om te rekenen dat je meer kunt weg stoken.
vrijwel de meeste huizen in Nederland hebben en 1x35/40A, de 1x25A zie je nog maar erg weinig.
(in mijn oude huis had ik een 1x25A met daar op 2x16A (ook erg traag) 1x16A was voor de boven verdieping en die kon ik niet gebruiken, dus ik deed er alles op 1x16A, maar nooit problemen gehad om alles te doen op maar 1x16A. wasmaschine+vaatwasser+ rest van het huis + computers. en zelfs de 16A traag klapte er niet uit, dit lukt niet met die moderne automaten.
daar merkte ik regelmatig dat een 16A traag ook echt erg traag was, kon best lang een ruime 20A er door trekken. verstandig is wel iets anders, en dat heeft meer te maken met de betrouwbaarheid, ik had niet voor niets een setje stoppen standaard klaar liggen.

)
https://www.123groepenkast.nl/BofCkarakteristiek
grof weg gesteld, jij kunt met de 40A D-karakteristiek voor 10 seconden 80A trekken.
wil je dat onbeperkt aantal minuten doen, dan kun je maar 45.2A trekken.
een 35A smelt zekering gaat er vaak al uit bij 65A voor 10 seconde, maar doet het weer uren met 50A.
(maar ga a.u.b niet op die grenzen zitten er zijn veel meer dingen die ook mee tellen, dus recept voor fouten is zo gemaakt.)
ik draai zelf mijn omvormer power-one PVI 3.6 die is 4000W, en geeft regelmatig een 17+A.
gewoon op 1x een 16A B-karakteristiek automaat, neem je daar de 1,13 factor bij, dan kun je dus een 18A door de groep laten gaan, dus dat gaat goed.
maar een installateur zou dit nooit moeten doen, gewoon omdat je nooit zeker kunt zijn of het gebruikte automatje ook echt die 1,13 aankan, dat moet je proberen.

(het is geen computer techniek, het werkt gewoon weg niet binair, maar een glijdende schaal en je kunt te ver glijden.
heb ook mijn kabels moeten vervangen, de 3x2,5mm deden helaas wel doorbranden, niet dat 3x2,5mm dit niet aan kan, maar je moet ergens het koppelen en daar zit dan meestal het zwakke punt.)
edit:
voor de zekerheid.
pas op met deze gegevens!
als je niet weet wat je doet, doe het dan niet!
op of net over de marges werken is ook geen foutmarge meer hebben!
weet wat je doet, disclaimer disclaimer, disclaimer.
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 24-04-2017 10:22
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)