PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+
Boven heb ik ze ook even bekeken en zie daar 2 nummers staan.
Met de ene heb ik geen treffer, maar de andere is EUJ-21 wat mij inderdaad leid naar Busch-Jaeger.
Daarnaast heb ik nog een buitenbeentje van Gira zitten
2250 WP Zuid PVoutput
Verwijderd
Verwijderd
http://www.elektrototaalm...utomaat-4145236/3p-n-16a/
of mag deze ook uit alleen 3 fasen bestaan (3P) zoals deze:
http://new.abb.com/produc...circuit-breaker-s200-3p-c
Ervoor zit een ALS, met 4 polen.
Voor zover ik weet, is het het schakelen van de nul niet verplicht (daarom mogen ook smeltpatronen die alleen de fase verbreken nog steeds gebruikt worden).
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2017 11:50 ]
De nul beveiligen is alleen verplicht op netten met 220V tussen de fasen, waardoor je dus op de 'nul' en de fase spanning hebt staan.
Die groep zonder nul is bedoeld voor apparaten die zonder nul werken.
[ Voor 44% gewijzigd door Xiphalon op 05-05-2017 11:53 ]
@Verwijderd Dat kan trouwens een stuk goedkoper dan die 82 euro uit jouw link, hier voor nog geen 3 tientjes: https://www.sandervunderi...tgroep-abb-16a-b-kar.html
Exact hetzelfde typenummer van ABB...
[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 05-05-2017 12:07 ]
Verwijderd
Ik nam gewoon willekeurige sites, meer voor het plaatje.
Stel het wordt een Hager meterkast, dan kost een 3 fase kwh meter snel 200€, met een mbus nog meer.
Op de youless site staat een 3 fase meter voor 48€.
Zit daar veel kwaliteit verschil in, en waar zit dat dan in ?
Stel ik wil 3 maal 3 fase groep meten, dan zou ik rond de 360€ klaar zijn met die youless meters en youless units,
Voor een mbus opzet zou ik veel meer kwijt zijn, maar het wellicht op een rpi in een mysql database zetten en dan zelf een web interface maken bijvoorbeeld.
Zijn er mensen die het afraden meerdere youlessen te nemen ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Een modbus ding is niet te vergelijken met die Youless aanbied. Met Modbus kun je meerdere in 1 bus opnemen, je kan cos meten, reactief vermogen, per fase, frequentie enz. Maar idd, dan moet je wel iets hebben wat dat leest.
Dat zijn dan 3 fase aansluitingen.
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Voor je autolader is dat lastiger als die ook éénfase laden ondersteunt.
Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.
Via P1 krijg je natuurlijk ook nog de waarden per fase door. Dat geeft ook al een behoorlijke resolutie, waarmee je kan leren wat een apparaat gebruikt.Illusion schreef op zondag 7 mei 2017 @ 13:59:
Krachtgroepen met een symmetrisch verbruik over de drie fasen (motoren) kan je natuurlijk ook prima op één fase meten, en dan met 3 vermenigvuldigen. Voor een warmtepomp en doorstroomvervarmer kan dat best. (Beetje onnauwkeurigheid door evt waterpomp, ventilator en elektronica)
Voor je autolader is dat lastiger als die ook éénfase laden ondersteunt.
Om te ontdekken wat het verbruik is per grote verbruiker is P1 niet genoeg
Er zijn al algoritmes geschreven waarmee je dit te weten kunt komen. Door lange tijd, enkele dagen of weken, met regelmatige interval van bijvoorbeeld iedere vijf seconden naar het actuele totaalverbruik te kijken kun je redelijk snel patronen herkennen.ANdrode schreef op zondag 7 mei 2017 @ 14:08:
Via P1 krijg je natuurlijk ook nog de waarden per fase door. Dat geeft ook al een behoorlijke resolutie, waarmee je kan leren wat een apparaat gebruikt.
Om te ontdekken wat het verbruik is per grote verbruiker is P1 niet genoeg
Een simpel voorbeeld. Wanneer het totaalgebruik met 2 kW toeneemt en na ongeveer een minuut of anderhalf weer met 2 kW afneemt en dit gebeurt gemiddeld vijf maal per dag, dan kun je in beginsel vrij goed nagaan wanneer jij de waterkoker hebt gebruik om een kop thee te zetten. Je zou zelfs kunnen uitrekenen hoeveel water je in de waterkoker hebt gegoten.
Zo heeft ieder apparaat in huis een kenmerkend inschakelpatroon en verbruik. Verlichting, desktop PC, CV-ketel, wasmachine, droger, noem maar op. Als je lang genoeg de patronen analyseert dan kun je op een gegeven moment met vrij grote zekerheid hele verregaande conclusies trekken.
Dit is dan ook de reden waarom je geen slimme meter wilt hebben die constant doorbrieft wat je actuele gebruik is. In de niet zo verre toekomst zie ik het gebeuren dat criminelen inbreken in de misschien niet zo goed beveiligde cloud database van de netbeheerder en een flinke hoeveelheid meterstanden downloaden. Aan de hand van een dergelijke analyses genereren ze een lijstje met adressen en momenten waarop ze het beste langs kunnen gaan om het huis leeg te halen. Dat kan natuurlijk ook gewoon een handige meid of jongen black hat cracker zijn die de lijst samenstelt en vervolgens doorverkoopt aan een georganiseerd collectief van inbrekers. Daarom vindt ik dan slimme meters hooguit een maal per maand de meterstand mogen doorgeven en niet frequenter dan dat.
En dan heb je dus gewoon geen nul, Je hebt twee fasen en daarmee ook niet zoals hier wordt weergegeven een nul tussen aanhalingstekens. Van een nuldraad beveiligen is dan uiteraard evenmin sprake, één van de twee nul noemen is dan wartaal. Toch dat begrip gebruiken in zo'n situatie, dus één van de twee nul noemen, kan alleen maar leiden tot vervelende misverstanden.Xiphalon schreef op vrijdag 5 mei 2017 @ 11:52:
Nul schakelen is volgens mij wel verplicht (in NL). Dat is dus met het schakelaartje op/onder de zekering.
De nul beveiligen is alleen verplicht op netten met 220V tussen de fasen, waardoor je dus op de 'nul' en de fase spanning hebt staan.
Iemand enig idee waarom dit zo aangesloten is? Dit zou toch niet moeten kunnen werken?

Bruin misbruikt als nul om in een 1-fase installatie toch een dubbele nul te kunnen creeeren.camelrulez schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:15:
Ik heb even advies nodig. Bij mij onder de kookplaat heb ik een Perilex stekker. Deze kookplaat doet het nu prima. Hier wil ik echter 1 fase van aftakken voor een WCD op mijn kookeiland. Nu vind ik in de stekkerdoos een bruine fasedraad en blauwe nuldraad die met elkaar zijn verbonden. (Daarnaast heb ik nog 1 geel/groene aarde en 2 zwarte fase draden.)
Iemand enig idee waarom dit zo aangesloten is? Dit zou toch niet moeten kunnen werken?
[afbeelding]
Technisch een werkende oplossing, maar theoretisch niet helemaal mooi en correct.
Maar een WCD aftakken vanaf een perilex....

1 x zwart 1,5 mm2
1 x zwart 1,5 mm2
1 x blauw 2,5 mm2
1 x geel/groen 2,5 mm2
De bruine draad op de foto komt niet uit de buis maar is door verbonden met een 2e aansluitpunt op de stekker zelf. Dat is gek. Je zou verwachten dat er een bruine draad uit de buis komt en dat deze draad op N1 zou zitten. De blauwe dan op N2 en een zwarte en grijze draad op P1 en P2
P1 en N1 zitten dan samen op 1 helft van de kookgroep
P2 en N2 op de andere helft.
Dit kan je in de stoppenkast controleren
[ Voor 38% gewijzigd door MeTooPV op 07-05-2017 20:46 ]
Bijna;MeTooPV schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:32:
Even voor mijn begrip, uit de buis komt dus:
1 x zwart 1,5 mm2
1 x zwart 1,5 mm2
1 x blauw 2,5 mm2
1 x geel/groen 2,5 mm2
De bruine draad op de foto komt niet uit de buis maar is door verbonden met een 2e aansluitpunt op de stekker zelf. Dat is gek. Je zou verwachten dat er een bruine draad uit de buis komt en dat deze draad op N1 zou zitten. De blauwe dan op N2 en een zwarte en grijze draad op P1 en P2
P1 en N1 zitten dan samen op 1 helft van de kookgroep
P2 en N2 op de andere helft.
Dit kan je in de stoppenkast controleren
Uit de buis komt
1 x zwart 2,5 mm2
1 x zwart 2,5 mm2
1x bruin 2,5 mm2
1 x blauw 2,5 mm2
1 x geel/groen 2,5 mm2
Ik zal de meterkast eens opentrekken. Viel me sowieso al op dat al het elektra in mijn nieuwe woning met 10.000 kroonsteentjes aan elkaar gebakken zit. Ik bookmark daarom ook dit topiv even.
@DJSmiley ; Dat een WCD'je aftakken niet hoort weet ik ook wel. ;-)
Gelijk een test of het duidelijk is.
Maar mag je überhaupt een WCD aftappen van een fase van een 2*1-fase perilex/groep? En anders wil je dat niet, want een 7200W kookplaat is bijna 2*16A, daar wil niet nog een ander groot apparaat bij hebben.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
O dan valt het wel mee. Laat me raden die blauwe draad die samen met die bruine op 1 contact zit is doorgelust naar een ander contact waar ook al een blauwe opzit.camelrulez schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:54:
[...]
Bijna;
Uit de buis komt
1 x zwart 2,5 mm2
1 x zwart 2,5 mm2
1x bruin 2,5 mm2
1 x blauw 2,5 mm2
1 x geel/groen 2,5 mm2
I
Ik lees trouwens nergens dat de aftakking voor een groot apparaat gebruikt gaat worden. Wellicht gewoon voor een staafmixer bij het koken.
[ Voor 14% gewijzigd door MeTooPV op 07-05-2017 22:14 ]
Mooie start-post! De perilex stekker is wellicht de meest misbruikte stekker in Nederland. 1 Stekker met zoveel vesrchillende mogelijke aansluitingen, echt bijzonder.T.Kreeftmeijer schreef op zondag 7 mei 2017 @ 21:39:
Dat is mooi. Ik heb namelijk vanmiddag het nieuwe stuk over perilex gepubliceerd.
Gelijk een test of het duidelijk is.
Naast de verbinding zoals jij die tekent ( https://tweakers.net/ext/f/9Av8tjQQuDpsdArrF8yrFrn3/full.png ) komt ook voor dat grijs en zwart voor de fase (of in dit geval dus 2x zwart) wordt gebruikt en blauw en bruin voor de 0 (Tja, ik heb het ook niet bedacht.). Zal er in de meterkast ook bijzonder uitzien, opeens een bruine draad bij de blauwe.
Even voor de duidelijkheid, contact L2 en L3 hebben wel een draad aangesloten welke in de buis verdwijnt? Anders loopt je nul nu over 1 contact, wat met een kookgroep dus niet mag.camelrulez schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:15:
Ik heb even advies nodig. Bij mij onder de kookplaat heb ik een Perilex stekker. Deze kookplaat doet het nu prima. Hier wil ik echter 1 fase van aftakken voor een WCD op mijn kookeiland. Nu vind ik in de stekkerdoos een bruine fasedraad en blauwe nuldraad die met elkaar zijn verbonden. (Daarnaast heb ik nog 1 geel/groene aarde en 2 zwarte fase draden.)
[afbeelding]
@Metoo je kunt je post editten hoef je niet meerdere posts achter elkaar te maken
Bruin als nul is echter uit den boze. Als je toch persé een kleur moet pakken (bij bijv kabel ipv buis met VD) ben je verplicht grijs te pakken en deze moet aan beide kanten blauw worden getaped (dus in de mk en in de wcd).MeTooPV schreef op zondag 7 mei 2017 @ 22:22:
[...]Naast de verbinding zoals jij die tekent ( https://tweakers.net/ext/f/9Av8tjQQuDpsdArrF8yrFrn3/full.png ) komt ook voor dat grijs en zwart voor de fase (of in dit geval dus 2x zwart) wordt gebruikt en blauw en bruin voor de 0 (Tja, ik heb het ook niet bedacht.). Zal er in de meterkast ook bijzonder uitzien, opeens een bruine draad bij de blauwe.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
De uitgangspositie is dat er nu dit uit de buis komt:
1 x zwart 2,5 mm2
1 x zwart 2,5 mm2
1x bruin 2,5 mm2
1 x blauw 2,5 mm2
1 x geel/groen 2,5 mm2
We hebben dus geen grijs.
De bruine draad dient inderdaad van blauwe tape te worden voorzien.
[ Voor 10% gewijzigd door MeTooPV op 08-05-2017 00:32 ]
Ik begrijp echt niet waarom je het dan tóch doetcamelrulez schreef op zondag 7 mei 2017 @ 20:54:
@DJSmiley ; Dat een WCD'je aftakken niet hoort weet ik ook wel. ;-)

Dank u! Zal beide uiteinden, dus ook in de MK blauw tapen.De bruine draad dient inderdaad van blauwe tape te worden voorzien.
Verder is mijn WCD'je bedoeld voor de frietpan, zodat deze op de kookplaat onder de afzuigkap kan. Beiden zullen niet snel tegelijk aan gaan verwacht ik.
Het gaat er in een installatie ook om dat een gemiddelde niets vermoedende gebruiker geen gevaarlijke situaties kan doen ontstaan. Als een zoon of dochter ooit een stukje vlees bakt op hoog vuur en tegelijk frietjes bakt, dan belast je je kookgroep wel maximaal. Dat zal een uitslaande stop zijn, maar er hoeft maar een zwak lasklemmetje tussen je schakeling te zitten en je hebt een groter probleem.camelrulez schreef op maandag 8 mei 2017 @ 06:36:
[...]
Dank u! Zal beide uiteinden, dus ook in de MK blauw tapen.
Verder is mijn WCD'je bedoeld voor de frietpan, zodat deze op de kookplaat onder de afzuigkap kan. Beiden zullen niet snel tegelijk aan gaan verwacht ik.
Wandcontactdozen moeten er op gemaakt zijn om door iedereen, op elk moment, normaal gebruikt te worden. Een WCD die de kookgroep deelt en je dus beter niet tegelijkertijd aan kan hebben, valt daar niet onder. Jij weet dat, maar niet iedereen.
Ik denk altijd maar zo: Zou degene die dit ooit tegenkomt het als prutswerk bestempelen? Zoja, niet doen!
[ Voor 19% gewijzigd door Edwin88 op 08-05-2017 08:54 ]
Nou, die redenen zijn er wel. Een veelvoorkomende oorzaak van brand in elektrische installaties is bijvoorbeeld slechte contacten of te dunne draden. Hierboven werd al gevraagd of de zwarte draad in de installatie wel 2,5mm is.MeTooPV schreef op maandag 8 mei 2017 @ 02:28:
Waarom zou opeens het huis in de fik vliegen? Zelf als je aftakt naar een oven zie ik het brandgevaar niet. Wel zul je dan vaak afgeslagen zekeringsautomaten hebben.
Als jij nu een soort verbinding gaat leggen die daar niet voor bedoeld is, dan creëer je daar dus een risico mee. Elektrische draden worden warm als er vermogen doorheen gaat. Als er meer vermogen doorheen gaat, wordt het dus warmer.
[ Voor 18% gewijzigd door hesselbeertje op 08-05-2017 10:28 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
De minst slechte oplossing die ik kan bedenken is om een WCD op de afzuigkap te monteren en die van bovenaf te voeden. Natuurlijk ook niet geweldig maar dan is het in ieder geval voor iedereen duidelijk hoe de installatie in elkaar steekt. Kun je aangeven hoe de situatie boven bij de afzuigkap is?camelrulez schreef op maandag 8 mei 2017 @ 06:36:
Dank u! Zal beide uiteinden, dus ook in de MK blauw tapen.
Jammer dat er niet nog een loze leiding of een losse contactdoos naar het kookeiland ligt. Rommelen met de perilex is niet aan te raden.
Voor mij is het genoeg. Maar voor iemand die per verbruiker een KWH meter wil hebben waarschijnlijk niet. Daar blijven use cases voor over.FrankHe schreef op zondag 7 mei 2017 @ 16:41:
[...]
Er zijn al algoritmes geschreven waarmee je dit te weten kunt komen. Door lange tijd, enkele dagen of weken, met regelmatige interval van bijvoorbeeld iedere vijf seconden naar het actuele totaalverbruik te kijken kun je redelijk snel patronen herkennen.
…
Zo heeft ieder apparaat in huis een kenmerkend inschakelpatroon en verbruik. Verlichting, desktop PC, CV-ketel, wasmachine, droger, noem maar op. Als je lang genoeg de patronen analyseert dan kun je op een gegeven moment met vrij grote zekerheid hele verregaande conclusies trekken.
Zo kan je zo'n schatting/modeluitkomst niet gebruiken om KWH's te declareren bij de belastingdienst voor het laden van een elektrische auto. En wat doet het model bij PV? Apparaten herkennen gaat op basis van het gebruik.
Op basis van gebruik - 0-11000w kan je weinig concluderen over het gebruik van kleinere apparaten.
Hypothese: Zelfs sommige vaatwassers of wasmachines vallen weg tov de natuurlijke variantie in PV opbrengst (wolken etc) lijkt mij, ligt eraan hoeveel variantie er in het gebruik van een grotere verbruiker zit
Voor het declareren van de laadpaal voor je plug-in hybride auto zul je een aparte tussenmeter moeten hebben. Je doet er verstandig eentje te nemen met IJkcertificaat. Die zijn doorgaans fors duurder dan een meter zonder certificaat maar je wilt niet later in een welles nietes discussie komen met de belastingdienst. Want daarin is doorgaans maar een de winnaar. Wat ik me afvraag, kan die laadpaal zelf niet gewoon een mooie uitdraai maken van het logboek? Accepteert de belastingdienst dat ook?ANdrode schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:14:
Voor mij is het genoeg. Maar voor iemand die per verbruiker een KWH meter wil hebben waarschijnlijk niet. Daar blijven use cases voor over.
Zo kan je zo'n schatting/modeluitkomst niet gebruiken om KWH's te declareren bij de belastingdienst voor het laden van een elektrische auto. En wat doet het model bij PV? Apparaten herkennen gaat op basis van het gebruik.
Op basis van gebruik - 0-11000w kan je weinig concluderen over het gebruik van kleinere apparaten.
Hypothese: Zelfs sommige vaatwassers of wasmachines vallen weg tov de natuurlijke variantie in PV opbrengst (wolken etc) lijkt mij, ligt eraan hoeveel variantie er in het gebruik van een grotere verbruiker zit
Zodra je via dezelfde hoofdmeter PV gaat terugleveren dan is dat een extra parameter voor het algoritme. Dit kun je oplossen door ook de seriële poort van de PV unit uit te lezen. Het geleverde vermogen van de PV tel je op bij het vermogen op de hoofdmeter en de som klopt weer. De sample moet dan bij voorkeur wel op min of meer hetzelfde moment genomen worden.
Zou de belastingdienst eigenlijk een tussenmeter op een andere plek dan direct voor de laadpaal accepteren? Ik weet niet hoe puristisch ze hierin zijn. Maar omdat het veel ruimte voor voordeel biedt én nieuw is zal er wel strict beleid zijn.FrankHe schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:44:
[...]
Voor het declareren van de laadpaal voor je plug-in hybride auto zul je een aparte tussenmeter moeten hebben. Je doet er verstandig eentje te nemen met IJkcertificaat. Die zijn doorgaans fors duurder dan een meter zonder certificaat maar je wilt niet later in een welles nietes discussie komen met de belastingdienst. Want daarin is doorgaans maar een de winnaar. Wat ik me afvraag, kan die laadpaal zelf niet gewoon een mooie uitdraai maken van het logboek? Accepteert de belastingdienst dat ook?
Sommeren moet wel werkenZodra je via dezelfde hoofdmeter PV gaat terugleveren dan is dat een extra parameter voor het algoritme. Dit kun je oplossen door ook de seriële poort van de PV unit uit te lezen. Het geleverde vermogen van de PV tel je op bij het vermogen op de hoofdmeter en de som klopt weer. De sample moet dan bij voorkeur wel op min of meer hetzelfde moment genomen worden.
Sample-frequentie maakt veel uit. Voor zulke algoritmes is DSMR 5.0.1 ook bruikbaarder door de samples per seconde ipv per 10 seconden
[ Voor 3% gewijzigd door ANdrode op 08-05-2017 12:52 ]
Sorry, maar ik volg je toch niet helemaal.Dennis schreef op maandag 8 mei 2017 @ 09:44:
[...]
Nou, die redenen zijn er wel. Een veelvoorkomende oorzaak van brand in elektrische installaties is bijvoorbeeld slechte contacten of te dunne draden. Hierboven werd al gevraagd of de zwarte draad in de installatie wel 2,5mm is.
Als jij nu een soort verbinding gaat leggen die daar niet voor bedoeld is, dan creëer je daar dus een risico mee. Elektrische draden worden warm als er vermogen doorheen gaat. Als er meer vermogen doorheen gaat, wordt het dus warmer.
Het betreft hier een normale (wat oudere) kookgroep aansluiting. Alle draden zijn dik genoeg. Men heeft alleen op de perlix de 2 nul draden met elkaar verbonden, om de retour gelijkmatiger te verdelen.
Een stopcontact dat je erbij plaatst met deugdelijke verbindingen gaat niet de problemen geven die jij schetst. Stopcontact pakt 1 van de zwarte draden, 1 verbinding naar blauw en 1 aarde.
De draden kunnen niet te warm worden door hoge belasting, als er meer dan 16A wordt getrokken op 1 groep gaat de hele kookgroep eruit.
In Duitsland zijn er zelfs kastjes voor te koop. Ra ra ra, wat zou er in dat witte blokje voor verbinding zitten.
( http://www.guenstixx.de/e.../62669045/Products/914231 )
Daar ga je dus de mist mee in, dit is bedoelt voor 3 fase's waarbij de 3e fase niet gebruikt wordt voor je kookplaat, en die koppel je dus door naar een los wcdMeTooPV schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:06:
[...]
Sorry, maar ik volg je toch niet helemaal.
Het betreft hier een normale (wat oudere) kookgroep aansluiting. Alle draden zijn dik genoeg. Men heeft alleen op de perlix de 2 nul draden met elkaar verbonden, om de retour gelijkmatiger te verdelen.
Een stopcontact dat je erbij plaatst met deugdelijke verbindingen gaat niet de problemen geven die jij schetst. Stopcontact pakt 1 van de zwarte draden, 1 verbinding naar blauw en 1 aarde.
De draden kunnen niet te warm worden door hoge belasting, als er meer dan 16A wordt getrokken op 1 groep gaat de hele kookgroep eruit.
In Duitsland zijn er zelfs kastjes voor te koop. Ra ra ra, wat zou er in dat witte blokje voor verbinding zitten.
L1 en L2 voor de kookplaat, L3 los voor een wcd
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
+1. De beveiliging moet moet altijd de zwakste schakel in de stroomkring zijn. Een wcd erbij plaatsen zorgt er in het slechtste geval alleen voor dat de automaat afschakeld. Er is ook nog wat meer speelruimte dan 16A omdat deze een belasting aankunnen van minimaal 18A continue.
Een vijf aderige stekker die wordt gebruikt op een perilex stekker heeft geen L3. Wel L1, N1, L2, N2 en aarde. L3 is alleen van toepassing als je de vijfaderige kabel gaat gebruiken voor een driefasige verbruiker met enkele of zonder nul.Annuk schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:33:
[...]
Daar ga je dus de mist mee in, dit is bedoelt voor 3 fase's waarbij de 3e fase niet gebruikt wordt voor je kookplaat, en die koppel je dus door naar een los wcd
L1 en L2 voor de kookplaat, L3 los voor een wcd
[ Voor 42% gewijzigd door iets op 08-05-2017 23:46 ]
tvw
Zie opmerking van Annuk. Dat kastje is heel iets anders. Nogmaals, wat camelrulez hier doet (fase delen tussen een WCD en kookplaat) is niet toegestaan.MeTooPV schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:06:
Als ik dit voor zoete koek aanneem zeg je eigenlijk dat er nooit iets kan gebeuren met elektra omdat toch altijd de automaat afschakelt. Zo simpel is het niet, alle onderdelen van je elektrische installatie zijn gemaakt voor een bepaalde belasting. De niet-toegestane aftakking die nu gemaakt wordt is iets waar de apparatuur niet voor gemaakt is.iets schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:37:
+1. De beveiliging moet moet altijd de zwakste schakel in de stroomkring zijn. Een wcd erbij plaatsen zorgt er in het slechtste geval alleen voor dat de automaat afschakeld. Er is ook nog wat meer speelruimte dan 16A omdat deze een belasting aankunnen van minimaal 18A continue.
Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat in die kookplaat onderdelen zitten die overbelast raken op het moment dat straks die frituurpan wordt aangezet tegelijk met een pan op de kookplaat.
En dan nog... wat hierboven al gezegd werd. Als jij brandschade krijgt, waar dan ook in huis en de verzekering ziet dit: reken maar dat ze dan niet uitbetalen.
Wat bedoel je nu? Er zijn kookplaten die 2-fasen gebruiken en er zijn kookplaten die 3-fasen gebruiken. Beide werken met een Perilex stekker.iets schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:37:
Een vijf aderige stekker die wordt gebruikt op een perilex stekker heeft geen L3. Wel L1, N1, L2, N2 en aarde. L3 is alleen van toepassing als je de vijfaderige kabel gaat gebruiken voor een driefasige verbruiker met enkele of zonder nul.
[ Voor 13% gewijzigd door Dennis op 08-05-2017 23:51 ]
Er zijn zeker wel 3 fasige kookplaten, beetje erg overkill voor thuis maar ze zijn er zeker wel.iets schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:37:
[...]
Een vijf aderige stekker die wordt gebruikt op een perilex stekker heeft geen L3. Wel L1, N1, L2, N2 en aarde. L3 is alleen van toepassing als je de vijfaderige kabel gaat gebruiken voor een driefasige verbruiker met enkele of zonder nul.
Als je een "splitter" toepast zoals @MeTooPV aangeeft zou je een gewone krachtgroep moeten toepassen als "kookgroep" waarbij dus L1 & L2 worden gebruikt als een "normale" kookgroep en de L3 erbij zit voor het losse wcd.
Het is dus niet toegestaan om een aftakking in/bij je perilex te gaan maken bij een normale kookgroep, als er dan ook maar "iets" gebeurd gaat je verzekering er zeker onderuit komen om iets uit te keren, onder het mom van: ohh dit is beunhaas aangelegd, dan zal de rest ook net zo zijn. Nu hebben wij een goede reden om niets uit te keren.
En dan hoeft er echt niet iets in je keuken te zijn gebeurt
Zie ook onderstaande afbeelding:

Aarde = wel duidelijk lijkt mij
Nummertje 1 = in principe altijd een N-leider
Nummerte 2 = L1 (zowel in geval van 2x230V als in "380V"
Nummertje 3 = in geval van 2x230V een neutraal, in geval van 380V is het de L3 fase
Nummertje 4 = in beide gevallen de L2 (L2 als in 380V of de 2e L in 2x230V)
[ Voor 16% gewijzigd door Annuk op 09-05-2017 00:03 ]
Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!
Een automaat is zo ontworpen dat het een kabel van een bepaalde diameter (en bepaalde maximum lengte) beveiligd tegen kortsluiting en overstroom. Een 16A automaat is geschikt om een kabel van 2,5mm2 te beveiligen, ongeacht de verbruiker.Dennis schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:45:
[...]
Zie opmerking van Annuk. Dat kastje is heel iets anders. Nogmaals, wat camelrulez hier doet (fase delen tussen een WCD en kookplaat) is niet toegestaan.
[...]
Als ik dit voor zoete koek aanneem zeg je eigenlijk dat er nooit iets kan gebeuren met elektra omdat toch altijd de automaat afschakelt. Zo simpel is het niet, alle onderdelen van je elektrische installatie zijn gemaakt voor een bepaalde belasting. De niet-toegestane aftakking die nu gemaakt wordt is iets waar de apparatuur niet voor gemaakt is.
De stroomkring van de frituurpan gaat niet door de kookplaat. Deze zitten immer parallel aangesloten. De kookplaat intern overbelasten kan dus niet.Het zou dus zomaar zo kunnen zijn dat in die kookplaat onderdelen zitten die overbelast raken op het moment dat straks die frituurpan wordt aangezet tegelijk met een pan op de kookplaat.
Ik moet zeggen dat ik niet op de hoogte ben van de regelgeving/verzekeringsregels van elektra in de woningbouw (ik zit zelf in de elektra van de scheepsbouw). Maar vanuit een puur technisch oogpunt kan er niks fout gaan. Zorg er wel voor dat je een goede aftakking maakt die geschikt is voor het doorvoeren van 16A.En dan nog... wat hierboven al gezegd werd. Als jij brandschade krijgt, waar dan ook in huis en de verzekering ziet dit: reken maar dat ze dan niet uitbetalen.
In dit geval zijn het de gebruikelijke twee fasen omdat de twee nullen met elkaar zijn verbonden (zie de eerdere foto van camelrulez). Het gebruik van L3 is niet van toepassing. Je hebt dan ook een meterkast nodig die is aangesloten op krachtstroom met een drie fasen automaat naar de kookplaat toe.Annuk schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:54:
[...]
Er zijn zeker wel 3 fasige kookplaten, beetje erg overkill voor thuis maar ze zijn er zeker wel.
Als je een "splitter" toepast zoals @MeTooPV aangeeft zou je een gewone krachtgroep moeten toepassen als "kookgroep" waarbij dus L1 & L2 worden gebruikt als een "normale" kookgroep en de L3 erbij zit voor het losse wcd.
Het is dus niet toegestaan om een aftakking in/bij je perilex te gaan maken bij een normale kookgroep, als er dan ook maar "iets" gebeurd gaat je verzekering er zeker onderuit komen om iets uit te keren, onder het mom van: ohh dit is beunhaas aangelegd, dan zal de rest ook net zo zijn. Nu hebben wij een goede reden om niets uit te keren.
En dan hoeft er echt niet iets in je keuken te zijn gebeurt
Zie ook onderstaande afbeelding:
[afbeelding]
Aarde = wel duidelijk lijkt mij
Nummertje 1 = in principe altijd een N-leider
Nummerte 2 = L1 (zowel in geval van 2x230V als in "380V"
Nummertje 3 = in geval van 2x230V een neutraal, in geval van 380V is het de L3 fase
Nummertje 4 = in beide gevallen de L2 (L2 als in 380V of de 2e L in 2x230V)
[ Voor 31% gewijzigd door iets op 09-05-2017 00:12 ]
tvw
In nederland ook. Een iets andere oplossing, maar wel een juiste.MeTooPV schreef op maandag 8 mei 2017 @ 23:06:
[...]
Naar mijn idee moet het in een keuken nooit zover komen dat je schakelaar er uit schiet. Dan heb je iets niet goed ontworpen. Dat je zekering 16A aankan betekent niet dat je je best moet doen om dat te halen.
Een Perilex aansluiting is bedoeld voor een kookplaat. Deze dient op een aparte groep aangesloten te worden. Je bent simpelweg een beunhaas als je daar nog meer WCD's en andere rommel aan gaat knopen. Het kan wel. Er zal vast niks gebeuren.
Als je een kruipruimte hebt: trek een extra YMVK kabeltje en hang een extra groepje bij. Is niet eens heel veel meer werk.
Ik heb bijvoorbeeld in mijn net nieuwe keuken de kans genomen om alle apparaten op een eigen groep te zetten, en ook 2 x 4WCD's op hun eigen groep te plaatsen. Kost een extra groep of wat in de meterkast, maar ik hoef me niet zorgen te maken als ik eens alles tegelijk wil gebruiken. (oven, keukenboiler, vaatwasser, koelkast, WCD1, WCD2, algemene verlichting/afzuigkap)
[ Voor 21% gewijzigd door Edwin88 op 09-05-2017 09:38 ]
Is een wellis / nietis verhaal. Als er word geroepen dat het voor een leek ook duidelijk moet zijn, mag je alleen maar enkele wcd's plaatsen die allemaal op een aparte groep zitten. Want, een dubbel wcd kan je ook 2 frituurpannen insteken, en dus overbelasten.
"Jaaaa, maar dat is logisch dat dat niet kan" verwacht ik dan als antwoord. Ja, voor de mensen hier wel, maar moeders de vrouw thuis weet dat echt niet.
Oke, iets lastiger dan (en waarschijnlijker): Pa is patat aan het bakken op een algemeen wcd in de keuken, en ma gaat nog ff snel stofzuigen via een algemeen wcd (op toevallig dezelfde groep). Nu ontstaat brand. Mag dit dan ook niet
Daaruit een kookgroep en enkele groepen tbv stopcontacten.
http://www.hager.nl/produ...site-energybox/151971.htm
Pff dit slaat nergens op, het hoeft voor een leek niet duidelijk te zijn, het moet aangelegd zijn volgens de regels zodat er geen verwarring/onduidelijkheid kan zijn.ybos schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:55:
Kan de discussie over de perilex aftakken niet afgetakt afgekapt worden
Is een wellis / nietis verhaal. Als er word geroepen dat het voor een leek ook duidelijk moet zijn, mag je alleen maar enkele wcd's plaatsen die allemaal op een aparte groep zitten. Want, een dubbel wcd kan je ook 2 frituurpannen insteken, en dus overbelasten.
"Jaaaa, maar dat is logisch dat dat niet kan" verwacht ik dan als antwoord. Ja, voor de mensen hier wel, maar moeders de vrouw thuis weet dat echt niet.
Oke, iets lastiger dan (en waarschijnlijker): Pa is patat aan het bakken op een algemeen wcd in de keuken, en ma gaat nog ff snel stofzuigen via een algemeen wcd (op toevallig dezelfde groep). Nu ontstaat brand. Mag dit dan ook niet
Een leek moet ook niet aan de installatie gaan prutsen, die moet gewoon de stekker van z'n apparaat in de wcd stoppen en verder niets.
Uitbreidingen/aanpassingen kunnen leken beter niet doen, helaas dacht de vorige eigenaar van mijn huis daar anders over.
Perilex is gewoon alleen voor kookplaat/oven en mag niet afgetakt worden klaar, regels zijn regels.
Ga alsjeblieft niet beknibbelen op kabel 3x2,5(1euro per meter) en een installatieautomaatje van nog geen 10tje.
* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)
Als persoon die 5 jaar lang electriciteitsmeters ontwikkeld heeft kan ik dit aanvullen.FrankHe schreef op maandag 8 mei 2017 @ 11:44:
[...]
Voor het declareren van de laadpaal voor je plug-in hybride auto zul je een aparte tussenmeter moeten hebben. Je doet er verstandig eentje te nemen met IJkcertificaat. Die zijn doorgaans fors duurder dan een meter zonder certificaat maar je wilt niet later in een welles nietes discussie komen met de belastingdienst.
[...]
Het is geen 'ijkcertificaat' maar een meter die MID goedgekeurd is.
MID is de europese richtlijn waaraan alle (niet alleen kwh) meter moeten voldoen om de gemeten waarde te mogen koppelen aan een bedrag.
Geld bijv ook voor de weegschaal in de supermarkt of de benzinepomp.
Dat is te herkennen als dit:

Van links naar rechts, het bekende CE logo gevolgt door een blokje met Mxx erin. hierbij is de xx het productejaar van het apparaat.
Buiten het blokje staat een 4-cijferig nummer, dat is het nummer van de goedkeuringinstantie (bijv tuv, dekra, nmi, etc)
Ook moet in de handleiding de voorpagina van het goedkeuringscertifcaat bijgevoegd zijn, bij de instantie kan je dan de rest opvragen.
MID meter zijn qua materieel niet duurder dan eenzelfde niet-MID meter, de meters worden niet seperaat gekeurd ofzo, dat mag gewoon in de fabriek en er komt ook geen uniek certificaat per meter aan te pas.
Het MID zijn van een meter betekend dat het ontwerp van de meter zo is dat deze binnen zijn specificaties goed meet en dat de fabriek controleert dat elke geproduceerde meter voldoet aan de nauwkeurigheid die erop staat.
De meerprijs is om de kosten voor het MID keuren van het ontwerp en de productie te dekken en ook al is dat de nodige duizenden euro's, die deel je door het aantal gemaakte meters wat per meter geen hoge kosten oplevert.
Chapeaucamelrulez schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 18:25:
Betreffende mijn Perilex projectje; ik heb toch ruimte gevonden om een extra kabel te trekken voor mijn WCD'je. Binnenkort kunnen dus zowel de frietpan als alle 5 kookplaten op vol vermogen aan. Op naar het volgende vraagstuk!
Of mag het ook zonder, zoals bijvoorbeeld bij de deurbel?
Dat zou ik hier en daar willen voor een camera of een PIR melder.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Zodra er VD draad door de buis gaat dan zal die in een doos of iets dergelijks uit moeten komen. XMVK kabel door een buis kan prima zelfstandig de buis verlaten en een paar centimeter verderop worden aangesloten.Rob Z schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 16:57:
Moet elke buis in een huisinstallatie uitkomen in een inbouwdoos?
Of mag het ook zonder, zoals bijvoorbeeld bij de deurbel?
Dat zou ik hier en daar willen voor een camera of een PIR melder.
De deurbel drukker valt voor zover ik weet niet onder de NEN 1010. Met 12 of 24 Volt AC is die volkomen veilig voor aanraking door mensen. Kans op kabelbrand en andere narigheid is doorgaans afwezig vanwege het kleine vermogen.
Is de PIR bewegingsmelder voor de buitenverlichting en werkt die op 230 Volt? Dan kun je er XMVK naartoe brengen. Is het voor de alarminstallatie die werkt op 12 of 24 Volt DC dan geldt hetzelfde als voor de beldrukker.
Geldt dus voor elk soort laagspanningskabelzwakstroomkabel, denk aan led verlichting welke een voeding ergens anders heeft of UTP.FrankHe schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 17:51:
De deurbel drukker valt voor zover ik weet niet onder de NEN 1010. Met 12 of 24 Volt AC is die volkomen veilig voor aanraking door mensen. Kans op kabelbrand en andere narigheid is doorgaans afwezig vanwege het kleine vermogen.
13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.
In mijn huis draai ik domoticz icm diverse Sonoff schakelaars en ESP8266 sensoren, dus heb ik voor de tuinverlichting onderstaande module gekocht, Sonoff 4ch switch. Mijn bedoeling was om deze op de din rail van de verdeelkast te klikken en in de kast dus de bedrading te regelen, de module blijkt echter 2cm te breed te zijn om nog in de kast te passen...
Hoe kan ik nu op een nette en veilige manier met mijn schakeldraden (VD en grondkabel 4x2.5mm) naar de insteekklemmen van de module? De ABB verdeelkast hangt nog wel in een 'meterkastje' in de schuur, maar los VD draad mag ik hier niet doorheen laten lopen. Ook YMVK kabel eindigt altijd een een stuk onafgeschermde kabel naar de insteekklemmen...
Is mijn enige optie nu om een tweede (of grotere) kast op te hangen tbv de Sonoff module? (en dan netjes met wartel of buis dit kastje in)

2030Wp + 2520Wp PVoutput

[ Voor 14% gewijzigd door Jim423 op 10-05-2017 22:14 ]
2030Wp + 2520Wp PVoutput
Ik ben geen elektrotechnicus dus ken niet alle details uit m'n hoofd. Heb altijd begrepen dat zwakstroom, alles onder 48 Vac en 60 Vdc niet binnen laagspanning valt. Je zegt dus dat er specifieke normen zijn voor de beldrukker en het draadje er naartoe?T.Kreeftmeijer schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 18:01:
[...]
Geldt dus voor elk soort laagspanningskabel, denk aan led verlichting welke een voeding ergens anders heeft of UTP.
Sorry, ik heb het verkeerd.FrankHe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 04:49:
[...]
Ik ben geen elektrotechnicus dus ken niet alle details uit m'n hoofd. Heb altijd begrepen dat zwakstroom, alles onder 48 Vac en 60 Vdc niet binnen laagspanning valt. Je zegt dus dat er specifieke normen zijn voor de beldrukker en het draadje er naartoe?
Zwakstroom zal wel wat jij zegt zijn. Met laagspanning worden wisselspanningen tot 1000 volt en gelijkspanningen tot 1500 volt bedoeld. Hogere spanningen worden als hoogspanning aangeduid. Tot de laagspanning behoort dus ook de netspanning van 230/400 volt. 1000 volt wisselspanning (effectief) of 1500 volt gelijkspanning of hoger heet hoogspanning. Hoogspanning lager dan enkele tientallen kV heet ook middenspanning.
Bron:
Wikipedia: Hoogspanning (elektriciteit)
Wikipedia: Laagspanning
Dus alleen zwakstroom mag als aders zo uit een buisje komen, alles daarvoor niet. Mits in kabel verwerkt, dan weer wel.
[ Voor 5% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 11-05-2017 08:12 ]
Dank voor de uitleg allen!Geldt dus voor elk soort laagspanningskabel, denk aan led verlichting welke een voeding ergens anders heeft of UTP.
Het komt volgens mij min of meer op het volgende neer:T.Kreeftmeijer schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 06:29:
Sorry, ik heb het verkeerd.
Zwakstroom zal wel wat jij zegt zijn. Met laagspanning worden wisselspanningen tot 1000 volt en gelijkspanningen tot 1500 volt bedoeld. Hogere spanningen worden als hoogspanning aangeduid. Tot de laagspanning behoort dus ook de netspanning van 230/400 volt. 1000 volt wisselspanning (effectief) of 1500 volt gelijkspanning of hoger heet hoogspanning. Hoogspanning lager dan enkele tientallen kV heet ook middenspanning.
Bron:
Wikipedia: Hoogspanning (elektriciteit)
Wikipedia: Laagspanning
Dus alleen zwakstroom mag als aders zo uit een buisje komen, alles daarvoor niet. Mits in kabel verwerkt, dan weer wel.
zwakstroom, 0 - 48 Vac / 0 - 60 Vdc (veilige spanning)
laagspanning, 48 - 1000 Vac / 60 - 1500 Vdc (NEN 1010, gevaarlijke spanning)
middenspanning, 1 kV - (ongeveer) 50 kV
(tussenspanning, ongeveer 30 kV - ongeveer 66 kV, term wordt niet gebruikt in Nederland maar komt kennelijk wel voor in België)
hoogspanning, (ongeveer) > 50 kV
In dit topic behandelen we alleen laagspanning.
We moeten ook niet vergeten dat de spanning voor een beldrukker door een trafo wordt gemaakt.FrankHe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 04:49:
[...]
Ik ben geen elektrotechnicus dus ken niet alle details uit m'n hoofd. Heb altijd begrepen dat zwakstroom, alles onder 48 Vac en 60 Vdc niet binnen laagspanning valt. Je zegt dus dat er specifieke normen zijn voor de beldrukker en het draadje er naartoe?
Dat betekent dat inherent veiliger wordt omdat er geen spannings verschil bestaat tussen L en Aarde.
Wikipedia: Scheidingstransformator

[ Voor 6% gewijzigd door leonbong op 11-05-2017 11:24 ]
Wat die laatste zin betreft, daarin heb je gelijk. Maar het kan nuttig zijn om de terminologie nu het toch ter sprake komt toch even te noemen. Inderdaad ben ik de term tussenspanning nog nooit tegengekomen. maar ik ben dan ook geen inwoner van België.FrankHe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:17:
[...]
Het komt volgens mij min of meer op het volgende neer:
(tussenspanning, ongeveer 30 kV - ongeveer 66 kV, term wordt niet gebruikt in Nederland maar komt kennelijk wel voor in België)
Verder is de term zwakstroom, althans als officiële categorie, verouderd omdat met de spanning die men er mee aanduidt wel terdege zeer hoge stromen gemoeid kunnen zijn. Denk heel simpel aan de startstroom die een autoaccu levert. Stromen die vele malen hoger zijn dan ooit in een gewone laagspanningsinstallatie in woonhuizen kunnen optreden. Zwakstroom wordt dan ook als een wat verwarrende term beschouwd. Ik herinner me van destijds van mijn opleiding dan ook dat het begrip "zwakstroomtechniek" niet meer wordt gebruikt, maar grotendeels vervangen is door "informatietechniek". Volgens mij worden die zeer lage spanningen zoals voor een deurbel gewoon bij naam genoemd en is er niet een specifieke categorienaam voor. Of het zou "veilige spanning" moeten zijn.
laagspanning, 0 - 1000 V AC / 0 - 1500 V DC (NEN 3140)FrankHe schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 09:17:
[...]
Het komt volgens mij min of meer op het volgende neer:
hoogspanning 1000 ---> V AC / 1500 ---> V DC (NEN3840)
Dit is de huidige benaming,
in bepaalde gevallen kom je het begrip middenspanning nog tegen bij AC en wordt de grens tussen middenspanning en hoogspanning bij 50 kilovolt gelegt.
de term zwakstroom wordt in de normen niet meer gebruikt wel in de volksmond
Inderdaad een beetje een rare benaming dat "zwakstroom" gaat immers over "zwakspanning" en die gaat doorgaans gepaard met en hele lage stroom. Veilige spanning is en veel betere benaming. Een beldrukker met bijvoorbeeld 12 Volt bij 1 Ampère is niet heel erg spannendTechneut schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:49:
Wat die laatste zin betreft, daarin heb je gelijk. Maar het kan nuttig zijn om de terminologie nu het toch ter sprake komt toch even te noemen. Inderdaad ben ik de term tussenspanning nog nooit tegengekomen. maar ik ben dan ook geen inwoner van België.
Verder is de term zwakstroom, althans als officiële categorie, verouderd omdat met de spanning die men er mee aanduidt wel terdege zeer hoge stromen gemoeid kunnen zijn. Denk heel simpel aan de startstroom die een autoaccu levert. Stromen die vele malen hoger zijn dan ooit in een gewone laagspanningsinstallatie in woonhuizen kunnen optreden. Zwakstroom wordt dan ook als een wat verwarrende term beschouwd. Ik herinner me van destijds van mijn opleiding dan ook dat het begrip "zwakstroomtechniek" niet meer wordt gebruikt, maar grotendeels vervangen is door "informatietechniek". Volgens mij worden die zeer lage spanningen zoals voor een deurbel gewoon bij naam genoemd en is er niet een specifieke categorienaam voor. Of het zou "veilige spanning" moeten zijn.
In de telecom sector gebruiken ze bijvoorbeeld 48 Vdc (negatief ten opzichte van aarde) voor het voeden van zenderapparatuur en zelfs hele serverparken. Dan zou je zeggen 48 Volt dat is toch hartstikke veilige spanning. Maar het zijn wel polsdikke kabels die vanaf een ruimte vol met loodzuur accu's grote 19 inch rekken met apparatuur voeden en daarmee gaan vele honderden Ampères gepaard. Geen veilige stroom, wel een veilige spanning. Dat moet natuurlijk heel goed worden doorgerekend en netjes worden aangesloten omdat de boel anders geheid in de fik vliegt.
Informatietechniek vindt ik een goede term. Laten we die erin houden, dank
Plaatje is een goede toevoeging. Zwevend ten opzichte van de aarde en met een potentiaalverschil kleiner dan of gelijk aan 48 Vac. Dat is een uitermate veilige spanning.leonbong schreef op donderdag 11 mei 2017 @ 11:07:
We moeten ook niet vergeten dat de spanning voor een beldrukker door een trafo wordt gemaakt.
Dat betekent dat inherent veiliger wordt omdat er geen spannings verschil bestaat tussen L en Aarde.
Wikipedia: Scheidingstransformator
[afbeelding]
Extreem voorbeeld. Maak je er een spanning van 5 Volt van bij een stroom van 500 Ampère dan is de stroom niet meer zo heel erg veilig te noemen. Het maakt niet uit welke diameter kabel je gebruikt, het is gewoon een regelrechte draadweerstand die lekker als een kachel gaat werken. Kortom totaal waardeloos in praktische toepassingen. Er zijn overigens wel blade server enclosures waarin zulke stromen voorkomen. Best een uitdaging om dat netjes en veilig te ontwerpen. Maar ik merk dat ik nu een beetje begin af te dwalen.
Hiermee kan je Wago lasklemmen netjes vastzetten. Interessant voor in een meterkast?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
In een meterkast mag officieel niet worden gelast, dus dit is voor een andere toepassing, ik kan mij zo snel niet een ander bedenken.Milmoor schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:13:
Ik kan deze toevallig tegen: http://www.wago.us/media/...21_carrier_data_sheet.pdf
Hiermee kan je Wago lasklemmen netjes vastzetten. Interessant voor in een meterkast?
[ Voor 5% gewijzigd door BladeSlayer1000 op 14-05-2017 12:15 ]
Dit is sinds 2007 in een verdeler losgelaten en is gewoon toestaan.BladeSlayer1000 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:15:
[...]
In een meterkast mag officieel niet worden gelast, dus dit is voor een andere toepassing, ik kan mij zo snel niet een ander bedenken.
3 x 40A ALS met elk tenminste twee eindgroepen van 16A
2 x 16A 3-fase groep (kookplaat en warmtepomp)
Ik zie dat de netbeheerder de boel aansluit als 3x25A. Klopt dit wel met de 40A aardlekschakelaars? Wanneer meer dan 25A gebruikt wordt op een van de fasen, zou dan de hoofdzekering van de netbeheerder er niet uitgaan in plaats van de automaat in de meterkast?
"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand
Als 2 groepen vol belast worden achter dezelfde fase zal inderdaad de hoofdzekering eruit gaan maar dit is normaal en is niet te voorkomen, tenzij je naar 3x35A gaat (met bbh vastrecht).
[ Voor 25% gewijzigd door Jim423 op 14-05-2017 13:48 ]
Past precies zonder overtollig plastic, dank voor de tip.SA007 schreef op woensdag 10 mei 2017 @ 21:12:
Kunnen de bevestigingsoren niet (eenmalig) verwijderd worden? als je 'm op din rail plaatst lijkt me dat een makkelijke oplossing, daar zit toch alleen maar plastic.

2030Wp + 2520Wp PVoutput
Nu zit ik met een aantal vragen / projecten.
- op zolder zonnepanelen
- zolder wasmachine / droger (1 groep?)
- keuken (voorbereiden voor inductie .. (perilex ??)
- van meterkast naar schuur (max 25m) 2 "kabels" (verlichting, werkplaats + misschien zonnepanelen op schuur)
Nu kan ik via de trap 10 tot 12 elektra buizen mooi weg werken naar de verdiepingen, dit naast de bestaande bekabeling.
naar de schuur wil ik 2 grondkabels (met daarnaast 2x utp) trekken (buis ligt er al onder de grond) naar een simple stoppen ding en vandaar de elektra weer verdelen in de tuin/schuur.
Restant van die (grond)kabels gebruik ik voor de perilex in de keuken.
kabels zijn 2,5 minimaal en het liefst trek ik door het hele huis aarde draad + schakeldraad(en) ook al gebruik ik het niet altijd .. ervaring leert dat het makkelijker is (en stukje veiliger)
mijn vragen,
1) Gezien ik recente wasmachine/droger heb kan dit toch op 1 groep ? zal vast logischer te verdelen over 2 groepen ?
2) voor zonnepanelen is het makkelijker aparte kabel tussen meterkast en zolder ? of kan dit ook over bv wasmachine groep.
3) Ik wil graag de bekabeling vervangen/ vernieuwen in huis .. (indien nodig) nee ik zit niet om werk verlegen maar waarom zou ik dit wel/niet doen ?
en
hoe sluit je dit aan in de meterkast .. moet ik zien dat ik de hoofdkabel vertak en hierop aansluit ???Xiphalon schreef op dinsdag 9 mei 2017 @ 09:22:
[...]
In nederland ook. Een iets andere oplossing, maar wel een juiste.
Tja vanalles
Mag wel.BladeSlayer1000 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 12:15:
[...]
In een meterkast mag officieel niet worden gelast, dus dit is voor een andere toepassing, ik kan mij zo snel niet een ander bedenken.
Het verschil tussen een rijgklem en een wago lasklem in fixeer voetje is namelijk niet uit te leggen.
Een lasklem mag gewoon mits hij niet los hangt.
Misschien eens de handleiding lezen. Afhankelijk van het type op een kookgroep( 1 fase 2x220 20A of 25A afzekeren in meterkast) of (3 fase 3x220 20A of 25A afzekeren in meterkast)vso schreef op zondag 14 mei 2017 @ 15:01:
[...]
hoe sluit je dit aan in de meterkast .. moet ik zien dat ik de hoofdkabel vertak en hierop aansluit ???
Afhankelijk van de hoofdaansluiting.
Deze dingen zijn bedacht voor mensen die wel een periplex in de keuken hebben maar weinig andere seperate groepen hoef je eventueel alleen je periplex buis te herbedraden.
http://www.hager.nl/files...lauw_H02_energybox_v3.pdf
[ Voor 80% gewijzigd door leonbong op 14-05-2017 20:35 ]
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1
[ Voor 4% gewijzigd door BCC op 14-05-2017 21:34 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
ik werd geen wijs uit de handleiding, maar als ik het begrijp is mijn plan van gewoon draden naar de keuken trekken net zo goedleonbong schreef op zondag 14 mei 2017 @ 20:15:
[...]
Misschien eens de handleiding lezen. Afhankelijk van het type op een kookgroep( 1 fase 2x220 20A of 25A afzekeren in meterkast) of (3 fase 3x220 20A of 25A afzekeren in meterkast)
Afhankelijk van de hoofdaansluiting.
Deze dingen zijn bedacht voor mensen die wel een periplex in de keuken hebben maar weinig andere seperate groepen hoef je eventueel alleen je periplex buis te herbedraden.
http://www.hager.nl/files...lauw_H02_energybox_v3.pdf
thx, had er overheen gelezen. ik zal 2 tot 3 lege buizen hiervoor apart houden.. (uiteraard voorzien van een draad om de kabel erdoorheen te trekken. )SA007 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:09:
@vso Voor zonnepanelen moet je een gescheiden groep hebben, je mag dus niet op dezelfde groep een wasmachine en een zonnepaneelinverter hangen, ben hier in het begin van dit topic verder op ingegaan.
Maar wanneer is het slim om je oude bekabeling te vervangen door nieuwe ?
Tja vanalles
Bij flexdraad moet je eigenlijk adereindhulzen gebruiken. Maar hoe ziet het eruit? Ik weet niet precies hoe je die lampen wilt aansluiten.BCC schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:31:
Ik heb een doos met een dubbele wisselschakelaar (inbouw) waarvandaan 2 snoeren naar 2 lampen gaan. Hoe krijg ik ee snoeren netjes gekoppeld naar de inbouwschakelaar? Kan ik dat er gewoon induwen, moeten er aderhulzen om geknepen of moet ik echt alle draden via een wago of kroonstenen naar vd draad verlopen?
Ander minder goed/slecht alternatief is de kroonsteentjesmanier.
Je moet dus niet lager dan 1.5mm2 gebruiken, tenzij er een zekering bij zit.
Verder, je hebt speciale lasklemmen (met hendeltjes) die geschikt zijn voor flexibel, is dat geen optie moet je adereindhulsjes gebruiken in een klem die geschikt is voor adereindhulzen.
@vso Eigenlijk is er geen goede reden om je bekabeling te vervangen. Als je nog stalen pijp of stofomhulde kabels hebt is het verstandig die op te ruimen, maar 'moderne' plastic geisoleerde kabel in een slagvaste pijp of een xmvk ofzo vergaat eigenlijk niet.
Wanneer vervang je ze, een paar voorbeelden:
- Als je er aarde bijtrekt (je kan geen draad 'bijtrekken' en eruit trekken en opnieuw invoeren is de kans op schade groot)
- Als de draad te kort of onderbemeten is of verlegd word ofzo.
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
thxSA007 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 22:10:
@vso Eigenlijk is er geen goede reden om je bekabeling te vervangen. Als je nog stalen pijp of stofomhulde kabels hebt is het verstandig die op te ruimen, maar 'moderne' plastic geisoleerde kabel in een slagvaste pijp of een xmvk ofzo vergaat eigenlijk niet.
Wanneer vervang je ze, een paar voorbeelden:
- Als je er aarde bijtrekt (je kan geen draad 'bijtrekken' en eruit trekken en opnieuw invoeren is de kans op schade groot)
- Als de draad te kort of onderbemeten is of verlegd word ofzo.
Tja vanalles
Is dat niet wat kort door de bocht? Hier gaan ze de PV aansluiten op de groep van de wasmachine (die vanuit groepenkast ononderbroken naar stopcontact op zolder loopt). Op zolder komt dan een onderverdelertje zodat wasmachine en omvormer op die groep gebruikt kunnen worden.SA007 schreef op zondag 14 mei 2017 @ 21:09:
@vso Voor zonnepanelen moet je een gescheiden groep hebben, je mag dus niet op dezelfde groep een wasmachine en een zonnepaneelinverter hangen, ben hier in het begin van dit topic verder op ingegaan.
ABB bijv. heeft hier de 'ZV16' voor. Daar zitten twee 16A automaten in, eentje voor de omvormer en eentje voor de wasmachine. Ik snap alleen niet hoe het dan met selectiviteit van die onderverdeler vs groepenkast zit, want de 16A in de meterkast blijft gewoon bestaan en wordt niet vervangen door wat anders. Als op zolder de 16A van de omvormer/wasmachine eruit vliegt, wat gebeurt er dan met de 16A in de meterkast?
[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 14-05-2017 22:22 ]
Mbt selectiviteit, je hoeft in je hoofdmeterkast geen zekeringen te hebben voor kabels die naar een 2e groenkast gaan, maar dan moet de kabel wel dezelfde stroom aankunnen als de hoofdzekering (meestal heb je daar 6mm2 voor nodig), of je kan die met een hogere zekering afzekeren.
Daarnaast is selectiviteit geen verplichting, maar wel een heel erg goed idee
Zelf heb ik in de groepenkast in de garage gewoon 10A automaten zitten, de zonnepanelen zijn toch 4400Wp, dus dat kan prima op 10A.
Als je wasmachine kortsluiting geeft en je zonnepanelen vol werken kan er theoretisch meer dan 16A op je kabels komen te staan, wat je niet wilThinkPadd schreef op zondag 14 mei 2017 @ 22:18:
[...]
Is dat niet wat kort door de bocht? Hier gaan ze de PV aansluiten op de groep van de wasmachine (die vanuit meterkast ononderbroken naar stopcontact op zolder loopt). Op zolder komt dan een onderverdelertje zodat wasmachine en omvormer op die groep gebruikt kunnen worden.
ABB bijv. heeft hier de 'ZV16' voor. Daar zitten twee 16A automaten in, eentje voor de omvormer en eentje voor de wasmachine. Ik snap alleen niet hoe het dan met selectiviteit zit, want de 16A in de meterkast blijft gewoon bestaan.
Je kan eens kijken naar Qelectrotech. Multi platform, open source, libraries included (al zijn die wel een beetje een rommeltje, je hebt wel wat uitzoekwerk omdat die door veel verschillende users gemaakt zijn.), libraries voor veel verschillende tekken van sport (elektro, pneumatiek, paneelbouw, enz...), je werkt op projectbasis.Damic schreef op woensdag 3 mei 2017 @ 20:23:
Met wat tekenen jullie je installatie?
Zoals ik al typte, heb je voor je er echt mee aan de slag kan wel wat werk aan om de libs uit te zoeken en sorteren in je eigen userlib, maar daarna is het drag 'n drop.
Kijk even in de ts welke stekker je hebt.BCC schreef op zondag 14 mei 2017 @ 22:15:
Het is is een snoer met een gegoten eurostekker, dus dat moet goed komen qua 16A. Ik heb die speciale wagos maar er gaan er nooit 6 in een inbouwdoos passen.
Want de meeste kunnen 2.5/6/10A aan en geen 16A.
Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1 en dan de tabel iets naar beneden.
[ Voor 13% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 15-05-2017 06:41 ]
[ Voor 21% gewijzigd door BCC op 15-05-2017 09:50 ]
Nu zie ik hierboven zo'n Hager energybox langskomen, wat er opzich prima uitziet allemaal, maar dit is misschien een beetje overkill voor mijn situatie. Een electricien stelde voor om de fasen van een krachtgroep te splitsen, en dan 1 fase voor de vaatwasser te gebruiken en 2 voor de kookplaat. Maar dat is dan weer niet toegestaan volgens mij. Heeft iemand hier een betere oplossing?
Dat gezegd, een 3-fase groep splitsen is niet verboden.
Wat me eerder een probleem lijkt is 3-fasekabels, een nul en aarde allemaal op 2.5mm2 door een pijp trekken, dat mag niet door een 16mm pijp, dan moet er al 19mm liggen.
Nadeel van een keukengroepenkast is alleen volgens mij dan de selectiviteit, of niet? Hoofdzekering is 3x25A, dus als ik 16A wil afzekeren in de keuken moet er een 20A in de meterkast voor doorvoer naar de energybox. Ik heb geen idee of dat volgens de regeltjes wel of niet zou mogen, maar ik weet wel dat het niet perse gebruikelijk is.SA007 schreef op maandag 15 mei 2017 @ 18:46:
Zo'n energybox (of generiek, een keukengroepenkast) is precies voor dat doel gemaakt.
Dat gezegd, een 3-fase groep splitsen is niet verboden.
Wat me eerder een probleem lijkt is 3-fasekabels, een nul en aarde allemaal op 2.5mm2 door een pijp trekken, dat mag niet door een 16mm pijp, dan moet er al 19mm liggen.
Overigens ligt er wel een 3/4 buis naar de keuken die open is. Kan er dan direct worden gesplitst in de keuken zonder opnieuw afzekeren? Zo ja, dan is dat sowieso de meest ruimte efficiente oplossing. Die keukengroepenkast moet weer ergens worden weggewerkt in een kastje namelijl...
Als je 3-fase door de pijp kan/mag leggen kan je die direct afsplitsen.
Let wel op dat dit een afwijkende groepenindeling is, dus zorg dat het duidelijk aangelegd wordt.
Denk aan, het stopcontact van de vaatwasser naast de perilex monteren, en in de meterkast duidelijk dubbel labelen met bijv 'L1 Vaatwasser, L2/L3 Kookgroep'
Nu kwam ik de volgende inbouwdozen tegen: http://www.gira-onlinesho...inbouwinstallatie-1068-02 en YouTube: Electronic-Dose ECON® Flex. Beide hebben extra ruimte voor bijvoorbeeld een actor, in een deel dat verzonken/verborgen zit.
Nu zoek ik eigenlijk naar meervoudige varianten (koppelbaar?) voor in een stenen muur, waarbij er ruimte blijft om aan één kant een actor te plaatsen. Dan houd ik het toch uit het zicht, maar toch de potentie om in de toekomst daar iets te plaatsen. Heeft iemand een linkje naar zoiets, of wellicht een ander(e) oplossing/idee?
http://www.basilfx.net
Dan kan je in een later stadium een voor een de schakelaars/sensoren/actoren vervangen of plaatsen. Wel de tip om overal 19mm buis te gebruiken en 50mm diepe inbouwdozen.
Op dit moment zou ik ook voor KNX kiezen, maar dat staat niet vast. Maar al die inbouwactoren: dat gaat toch nooit passen in een 50mm diepe doos, gecombineerd met bijvoorbeeld een normaal stopcontact?bartvb schreef op maandag 15 mei 2017 @ 21:13:
Als je op termijn naar domotica wilt maar geen ster aan kan leggen dan zou ik kijken naar KNX. Dan is het vooral handig om te zorgen dat je de buskabel handig kan routeren. En helemaal handig als die er meteen bij kan worden getrokken bij de initiele installatie.
Dan kan je in een later stadium een voor een de schakelaars/sensoren/actoren vervangen of plaatsen. Wel de tip om overal 19mm buis te gebruiken en 50mm diepe inbouwdozen.
http://www.basilfx.net
http://www.gira.com/en/ge...len/knxeib-dimmaktor.html
Is het projectbouw of bouw je met een aannemer?
Dit topic is iig een aanrader als je voor de KNX route gaat:
[KNX] - Huis en Gebouwautomatisering / Domotica
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
In principe wel, als ze allebei gewoon een stekker hebben dan kun je ze in elke wandcontactdoos steken waar het maar uitkomt. Daar zit voor een particulier geen beperking op.vandermark schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:54:
Mijn warmtepompdroger en wasmachine samen liggen ruim beneden de 3500W aansluitvermogen.Mag ik als particulier besluiten ze wel op één groep aan te sluiten?
De reden waarom er 'wasmachinegroepen' zijn aangelegd is omdat wasmachines redelijk veel vermogen slurpen en er dus vaak zekeringen uit vlogen wanneer ze samen met bijvoorbeeld de woonkamer of keuken op één groep werden gezet. En omdat sommige huisinstallaties een rare manier van aardlek hadden.
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Wasmachine: 2300wattThinkPadd schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 11:57:
Volgens mij is de aansluitwaarde (staat in de handleiding/op het apparaat) bepalend.
Droger (warmtepomp): 900watt
Ik kan ook de droger op een andere algemene groep zetten met zo'n laag vermogen maar wat is/gaat er mis mee samen op één groep? Dat kan toch gewoon?
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
2300W + 900W = 3,2kW, dus dat ga je gewoon redden op één groep mits je er niks anders op aansluit.vandermark schreef op dinsdag 16 mei 2017 @ 12:09:
[...]
Wasmachine: 2300watt
Droger (warmtepomp): 900watt
Ik kan ook de droger op een andere algemene groep zetten met zo'n laag vermogen maar wat is/gaat er mis mee samen op één groep? Dat kan toch gewoon?
Houdt de aansluitwaarde rekening met aanloopstromen, bijvoorbeeld van de compressor van de warmtepomp?
[ Voor 11% gewijzigd door Stoney3K op 16-05-2017 12:11 ]
Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud
Dit topic is gesloten.
Dit topic gaat over huisinstallaties. Denk daarbij aan groepenkasten, wandcontactdozen en bekabeling.
Alles waarbij een stekker aan te pas komt is dus offtopic.
Zaken zoals elektriciteitsmeters, zonnepanelen, omvormers, domotica en overige apparaten horen hier dus niet thuis.