Na een prettig verlopen verhuizing naar een nieuwe woning is het tijd een nieuwe keuken te gaan plannen. In de toekomst is het Gas=Exit, dus meteen voorbereiden op electrisch koken/bakken & braden. De meterkast nog eens goed bekeken welke aansluiting wij hier hebben, blijkt 1x35A te zijn. Aanvraag de deur uitgedaan voor 3x25A, blijkt door de netbeheerder voor fixed 201 euro te worden gedaan.
Dan op zoek naar de hoofdschakelaar ... is er niet. De twee aanwezige groepen hebben weliswaar elk een Aardlekautomaat, maar liever een hoofdschakelaar. Dan de groepenkast open en ik zie een mengeling van 2,5 en 1,5 kwadraat, aan elkaar geknoopt met kroonsteentjes. De blauwe toevoerdraad vertoont sporen van of verhitting door een klusser zonder striptang (aansteker?) of de voorgaande groepenkast is uitgefikt.
Zie de foto's, eerst de buitenzijde:
Blauw met zwart geblakerd eind ...
Er is nog ruimte op de kam voor een extra groep.
Goedkoper dan lasdoppen ...
Flexaaaaa
Best wel even schrikken, ik verwachtte niet dat het tegenwoordig nog kan voorkomen dat er op deze manier wordt geprutst.
Nadat de netbeheerder langs is geweest voor de upgrade naar 3x25A zal ik een elektricien laten komen om dit op te ruimen:
- hoofdschakelaar monteren
- kookgroep monteren en leiding naar keuken (zit achter de muur van de meterkast, dus makkie)
- oordeel vragen over de 1,5 kwadraat draden naar de verschillende delen van het huis
- vervangen van alle kroonsteentjes
- flexibele leidingen eruit en opnieuw aanleggen met normale pvc.
Ik voel er veel voor om de foto's ook door hem te laten insturen naar
http://www.installatie.nl/categorie/installatiefouten/ onder het motto Beun de Haas slaat weer toe!
Mocht iemand zich geroepen voelen tot smalende opmerkingen en verschrikte Dat!Mag!Niet! kreten, gaat uw gang :-)