Dagblad De Limburger had drie dagen geleden nog een
follow-up artikel op hun
eerdere bericht over de verdubbeling van het tarief bij Enexis. Artikel is duidelijk gevoed door @
Stoofie.
Verhitte discussie over prijs 'gasloos'
Maken netbeheerders misbruik van hun monopolie? Mogen ze klanten die vrijwillig van het aardgas gaan een pittige rekening van 732 euro sturen? De verdubbeling van de verwijderingskosten voor gasmeter en aansluitleiding door Enexis, is voer voor stevige discussie.
DOOR FRANS DREISSEN I SITTARD I
Er was een tijd dat een warmtepomp nog een heuse bezienswaardigheid was. 'Hallo met Lars, ik heb een warmtepomp en het gas niet meer nodig. Ik wil de meter graag laten weghalen. Wat kost dat?' Lars Boelen uit Weert blikt
in een blog terug op het telefoontje met de netbeheerder.
Aan de andere kant van de lijn: 'Oh wat leuk! Gefeliciteerd! Dat is gratis hoor, bij onze dienstverlening inbegrepen. We komen binnenkort bij U langs." Vervolgens is de gasleiding keurig afgedopt en verzegeld.
Niet veel later begon Enexis 358 euro te vragen voor de werkzaamheden. En sinds februari zelfs het dubbele: 732 euro. Hiermee maken de netbeheerders volgens Boelen misbruik van maatschappelijke
goedwillendheid.
"Ze hebben de minister ervan overtuigd dat het levensgevaarlijk is als er 40 cm gasbuis in de meterkast zit met een dop er op. De hele leiding staat onder druk. Dat klinkt best indrukwekkend. Maar we hebben het over 100 millibar, circa drie keer de druk die nodig is om een ballon op te blazen. Waarom niet aftakken in de straat? Putje graven, dop erop. Zaag in huis de leiding af en klaar. Hoeft niet de hele oprit op de schop."
"Mij is de zin om van het gas af te gaan vergaan", reageert ene Floris. "Ik heb met Enexis gebeld, maar er is totaal geen begrip voor de consument. De overheid heeft zo besloten, zeggen ze. De netbeheerder voert alleen maar uit."
Enexis blijft op het standpunt dat wie permanent van het aardgas wil, verplicht is om op eigen kosten de meter en aansluitleiding te laten verwijderen. Enexis verwijst daarbij onder meer naar artikelen in de Aansluit en Transportovereenkomst. Verder stelt Enexis dat het enkel en alleen afdoppen van de buis, zoals dit wel nog gebeurt in appartementencomplexen, volgens
onderzoek van bureau Kiwa niet veilig genoeg is. Daarom hanteren alle netbeheerders voor laagbouw nu één uniforme methode: het volledig verwijderen van de gasaansluiting, inclusief aansluitleiding. Daardoor zijn de kosten gestegen.
Op de diverse fora wordt de juridische onderbouwing van Enexis betwist. 'Er is een list bedacht om mensen opdracht te laten geven voor verwijdering door ze akkoord te laten gaan met een offerte.'
Bram: 'Pas zodra jezelf opdracht geeft om het zaakje te laten verwijderen, hebben ze wél een juridische titel om een factuur te sturen.'
Enexis weerspreekt dat laatste. 'Ook wie de offerte niet tekent, moet betalen.' Sterker, Enexis gaat handhaven. 'Tot op heden hebben wij nog geen actie ondernomen op onbetaalde facturen. Maar nu de Geschillencommisie Energie geoordeeld heeft dat de kosten terecht berekend worden, gaan wij klanten herinneren aan hun betalingsverplichting en starten zo nodig een incassoprocedure op.'
Wie heeft er gelijk? Een proefproces bij een echte rechtbank zou uitkomst moeten brengen. Duur echter voor de klant, zuur wellicht voor de netbeheerder. En niet goed ook voor het creëren van draagvlak voor de energietransitie. Hoe zo'n vonnis uit uitvalt, zeker is dat vroeg of laat de rekening toch verdeeld wordt over alle netwerkklanten.
Edit: de uitspraak van de Geschillencommissie Energie waarnaar Enexis in dit stuk verwijst is een andere dan die van mij. We kennen deze uitspraak (van 21 maart 2019), en die heeft ongeveer dezelfde ambiguïteit als de tweede uitspraak in mijn geval. De inwoner van Limburg die de klacht indiende bij de GE overweegt nog beroep bij de rechtbank. De uitspraak is zeker geen generieke grond om incassoprocedures te starten bij mensen die weigeren een factuur te betalen voor werkzaamheden waar ze geen opdracht toe hebben verleend. De woordvoerder van Enexis bluft ook in De Limburger.
[
Voor 9% gewijzigd door
Bram-Bos op 02-04-2019 00:29
]