Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Weinig ruimte laat.. De enige ruimte die er nog is, is of fysiek afsluiten noodzakelijk wordt geacht.2.5.1.12
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
[ Voor 8% gewijzigd door neographikal op 20-09-2017 12:19 ]
Dat lijkt maar zo. Die Tarievencode Gas gaat over de aard en hoogte van de tarieven, niet over de verplichting tot. Kern van dit artikel is "eenmalige bijdrage" en "de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."neographikal schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:19:
Ik vrees dat
"2.5.1.12
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."
Weinig ruimte laat.. De enige ruimte die er nog is, is of fysiek afsluiten noodzakelijk wordt geacht.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dat is ook wat ik schrijf, de tariefering en ten laste van wie staat daar kraakhelder. Wanneer het technisch noodzakelijk is niet, dat is de ruimte die het artikel laat.Bram-Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:21:
[...]
Dat lijkt maar zo. Die Tarievencode Gas gaat over de aard en hoogte van de tarieven, niet over de verplichting tot. Kern van dit artikel is "eenmalige bijdrage" en "de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."
Ik heb ze (op aanraden hier toen) het contract op laten zeggen en de dag erna een mail laten sturen naar Liander. Ze hebben toen zelf gebeld voor een afspraakBram-Bos schreef op dinsdag 19 september 2017 @ 20:06:
[...]
Even voor onze records:
- Hadden je ouders eerst hun leveringscontract bij energieleverancier opgezegd, waarna de bekende riedel van post van Liander volgde?
- Betalen ze nu inderdaad geen netwerkkosten meer?
Of ze idd niet betalen durf ik niet te zeggen, geloof niet dat ze al een jaarafrekening gehad hebben
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
Dat klinkt als een vriendelijke variant van de achterdeur-route via opzeggen leveringscontract:Mattie112 schreef op woensdag 20 september 2017 @ 17:07:
[...]
Ik heb ze (op aanraden hier toen) het contract op laten zeggen en de dag erna een mail laten sturen naar Liander. Ze hebben toen zelf gebeld voor een afspraak
Of ze idd niet betalen durf ik niet te zeggen, geloof niet dat ze al een jaarafrekening gehad hebben
1. Opzeggen leveringscontract
2. Direct na opzegging is doorgevoerd melden bij netwerkbeheerder
3. En kennelijk bellen ze je dan voor een afspraak! Zonder gedoe? Briljant
Was dit recent?
Niet alleen daar zit de ruimte, maar ook in het 'eventueel': dat artikel zegt niks over een verplichting van de netwerkbeheerder om die kosten ook te innen, alleen over de manier waarop dat moet gebeuren áls hij wil innen. En dat is ook precies de reikwijdte van de macht van de ACM, waar deze Tarievencode vandaan komt. Niks meer, en niks minder.neographikal schreef op woensdag 20 september 2017 @ 13:13:
[...]
Dat is ook wat ik schrijf, de tariefering en ten laste van wie staat daar kraakhelder. Wanneer het technisch noodzakelijk is niet, dat is de ruimte die het artikel laat.
Als netwerkbeheerder wil innen moet hij een andere rechtsgrond hebben dan deze.
Meer recente versie is hier te vinden
[ Voor 124% gewijzigd door Bram-Bos op 31-05-2018 23:28 . Reden: update ]
Ja dat was een half jaar geleden ofzoBram-Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 21:41:
[...]
Dat klinkt als een vriendelijke variant van de achterdeur-route via opzeggen leveringscontract:
1. Opzeggen leveringscontract
2. Direct na opzegging is doorgevoerd melden bij netwerkbeheerder
3. En kennelijk bellen ze je dan voor een afspraak! Zonder gedoe? Briljant
Was dit recent?
edit: iets langer geleden
Zie:
Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?
edit2:
De oorspronkelijke vraag gemeld via de website:
(het is trouwens een andere monteur geweest)Hallo, Per 21 december j.l. heb ik mijn contract voor de levering van gas (alleen voor gas) opgezegd. Wegens het overstappen naar inductie koken is er geen gasaansluiting meer nodig. Mocht u de meter willen verzegelen dan kunt u contact met mij opnamen voor het maken van een afspraak. Op 5 januari tussen 10:00 en 12:00 komt er reeds een monteur voor het overschakelen naar een 3-fase aansluiting. Allicht kan deze monteur de verzegeling direct uitvoeren?
o en de gasmeter? die ligt inmiddels in een doos in de garage, scheelt toch weer ruimte in de meterkast
[ Voor 52% gewijzigd door Mattie112 op 21-09-2017 13:16 ]
Ik ontken het bestaan van IE.
Mijn pa zelf, aangezien de meter NA de hoofdkraan zit (en ze de meter natuurlijk nog keurig hebben) verwacht ik geen problemen. Mochten ze ooit langs komen dan zit de meter met 1 minuut weer op zijn plekcyberstalker schreef op donderdag 21 september 2017 @ 13:24:
@Mattie112 Wie heeft die meter erafgehaald dan? Als je dat zelf gedaan hebt kunnen ze daar wel eens moeilijk over gaan doen.
Alle interne gas leidingen waren ook al weg dusja die meter zit dan maar aan 1 kant vast ook niet echt nuttig....
In de algemene voorwaarden is de tarievencode gas niet terug te vinden.Bram-Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 12:21:
[...]
Dat lijkt maar zo. Die Tarievencode Gas gaat over de aard en hoogte van de tarieven, niet over de verplichting tot. Kern van dit artikel is "eenmalige bijdrage" en "de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."
Dat zijn de voorwaarden waar ik akkoord mee ben gegaan als ik ze al ontvangen heb, waar ik trouwens aan twijfel.
Moet ik dan als ik een overeenkomst sluit niet alleen de algemene voorwaarden lezen maar ook nog eens de geldende wet- en regelgeving doorspitten?
In vind dat Liander dat dan maar op moet nemen in hun algemene voorwaarden.
In de bijlage van de AV staat trouwens nog een artikel over inpandige werkzaamheden:
Me dunkt dat ze dat dan eerst maar eens moeten doen ipv te dreigen met een deurwaarder...4.1.2.5 Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale net-beheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Dat artikel uit de Tarievencode Gas is sowieso een kul-argument van Liander, en dat weten ze.Stoofie schreef op donderdag 21 september 2017 @ 21:04:
[...]
In de algemene voorwaarden is de tarievencode gas niet terug te vinden.
Dat zijn de voorwaarden waar ik akkoord mee ben gegaan als ik ze al ontvangen heb, waar ik trouwens aan twijfel.
Moet ik dan als ik een overeenkomst sluit niet alleen de algemene voorwaarden lezen maar ook nog eens de geldende wet- en regelgeving doorspitten?
In vind dat Liander dat dan maar op moet nemen in hun algemene voorwaarden.
In de bijlage van de AV staat trouwens nog een artikel over inpandige werkzaamheden:
[...]
Me dunkt dat ze dat dan eerst maar eens moeten doen ipv te dreigen met een deurwaarder...
Jouw vondst van artikel 4.1.2.5 in de bijlage is een fijne om mee te zwaaien als ze met deurwaarders dreigen. Mooi!
Dat is beiden helaas niet gelukt, voorlopig is het oorverdovend stil...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Liander is TRAAAG, vooral als het ze allemaal niet zo goed uitkomt.Stoofie schreef op maandag 25 september 2017 @ 19:52:
Zowel de medewerker klantenservice als de ontvangstbevestiging van Liander op mijn mail beloofden een reactie binnen vijf werkdagen.
Dat is beiden helaas niet gelukt, voorlopig is het oorverdovend stil...
Maar ze zullen binnenkort wel bellen voor een afspraakje. No worry
En zowiezo is toch ook van belang die uitspraak in de zaak van van Dam. Opzegging mag niet onredelijk bezwaard worden voor consumenten. Ik zie niemand dat pad meer volgen.Bram-Bos schreef op donderdag 21 september 2017 @ 23:02:
[...]
Dat artikel uit de Tarievencode Gas is sowieso een kul-argument van Liander, en dat weten ze.
Jouw vondst van artikel 4.1.2.5 in de bijlage is een fijne om mee te zwaaien als ze met deurwaarders dreigen. Mooi!
Hier gelukkig bij de bouw geen gas aansluiting aangevraagd, dus niet aanwezig.
Zeker, dat is ook nog een defensie-linie. Het punt is op dit moment dat de meeste mensen prima wegkomen met opzeggen leveringscontract, en dan na wat gesteggel gratis verzegeld worden. Why bother?jerh schreef op maandag 25 september 2017 @ 21:48:
[...]
En zowiezo is toch ook van belang die uitspraak in de zaak van van Dam. Opzegging mag niet onredelijk bezwaard worden voor consumenten. Ik zie niemand dat pad meer volgen.
Hier gelukkig bij de bouw geen gas aansluiting aangevraagd, dus niet aanwezig.
Ik doe nu even lekker moeilijk om het via de voordeur te doen: Algemene Voorwaarden verplichten helemaal niet tot opdracht wegneming aansluiting en betaling kosten. Liander faalt ook al bij die horde om juridisch te onderbouwen. Mocht ze dat alsnog lukken dan komt Van Dam in beeld.
Mijn oorspronkelijke brief van 24 augustus 2017
Mijn aangetekende herinnering van 12 september 2017L.S.
Sinds lange tijd betrek ik gas en elektriciteit via uw netwerk op mijn adres. Ik dank u hartelijk voor de vrijwel ongestoorde levering in al die jaren. Dat is een knappe prestatie.
Ik schrijf deze brief echter omdat ik de Aansluit- en transportovereenkomst op wil zeggen voor de levering van gas. Inmiddels zijn alle gas-gebruikende apparaten uit mijn huis verdwenen, en functioneert alles all-electric. Ik heb de gasmeter dichtgedraaid per 23 juli 2017.
Zoals u zelf aangeeft op uw website gelden voor uw dienstverlening aan mij de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers. Op grond van artikel 3.6 van deze Algemene voorwaarden is ‘Elk der partijen [...] gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.’
Op grond van artikel 3.6 zeg ik dus bij deze de Aansluit- en transportovereenkomst op voor de levering van gas, en verzoek ik u dit binnen de in het artikel genoemde opzegtermijn van tien werkdagen te effectueren. Ik heb eerder mijn leverancier Qurrent gevraagd dit als gemachtigde voor mij te doen, maar die gaven aan dit niet te kunnen doen.
Ik ben natuurlijk van harte bereid om u op afspraak toegang te verlenen tot de meterkast om de eventueel voor u noodzakelijke handelingen te verrichten, die hierbij horen. U kunt me hiertoe bereiken via de gegevens in het briefhoofd.
Aangezien de Algemene Voorwaarden op geen enkele manier voorzien in een vergoeding door mij van kosten van die voor u noodzakelijke handelingen als gevolg van opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst, ga ik er van uit dat deze voor u noodzakelijke handelingen dus ook niet voor mijn rekening komen, en verwerp ik bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal.
Ten overvloede vermeld ik dat deze brief dus geen opdracht behelst tot het verwijderen van de aansluiting en/of meetinrichting voor gas, of het verzegelen van die aansluiting en/of meetinrichting. Mij gaat het enkel om het opzeggen van de Aansluit- en transportovereenkomst en de beëindiging van de daaruit voortvloeiende verplichtingen. De gasmeter en de aansluiting zitten mij verder in het geheel niet in de weg, ze zijn alleen nutteloos. U bent zoals gezegd welkom om voor eigen rekening de werkzaamheden uit te voeren die voor uw bedrijfsvoering van belang zijn.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Bram Bos
Email van Liander d.d. 20 september 2017L.S.
Op 24 augustus jongstleden stuurde ik u een brief (bijgaand in kopie als bijlage 1) waarin ik op grond van artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers de Aansluit- en transportovereenkomst opzegde voor wat betreft de levering van gas, en u verzocht dit binnen de in het artikel genoemde opzegtermijn van tien werkdagen te effectueren.
De brief heb ik voor de goede orde dezelfde avond ook elektronisch verstuurd via het contactformulier op uw website. Daarop heb ik een geautomatiseerde bevestiging van u ontvangen om 21.51 uur.
Omdat ik verder niets vernam heb ik een week later, op 31 augustus, de brief nogmaals elektronisch verstuurd via het genoemde contactformulier. Daarop heb ik wederom een geautomatiseerde bevestiging van u ontvangen om 10.00 uur.
Inmiddels is de termijn van tien werkdagen verstreken, en heb ik verder nog niets van u gehoord. Ook is er voor zover ik kan nagaan geen enkele actie ondernomen, naar aanleiding van mijn brief.
Dit bevreemdt me, aangezien ik niets anders doe dan afgesproken in de Algemene Voorwaarden. Mijn leverancier is hier ook al ruimschoots van op de hoogte. Vanaf 23 juli kent Qurrent mijn voornemen om het leveringscontract voor gas op te zeggen. En op 29 augustus stelde ik ze ook formeel in kennis van mijn opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst (zie afschrift in bijlage 2).
Ik dring er bij u op aan om tot spoedige actie over te gaan om mijn opzegging d.d. 24 augustus volledig te effectueren, en wel binnen tien werkdagen na dagtekening van deze brief.
Mocht u in gebreke blijven dan zal ik niet aarzelen om verdere stappen (waaronder gerechtelijke) te ondernemen.
Met vriendelijke groet
Geachte heer ...,
Op 12 september heeft u ons een aangetekende brief gestuurd. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Tarievencode Gas
Liander brengt de kosten voor eenmalige werkzaamheden bij beëindiging van de overeenkomst door de klant in rekening zoals artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas dat voorschrijft. Dat is een voorschrift dat Liander zonder te discrimineren toepast.
Uitspraak Geschillencommissie
In de bijgaande bijlage 1 zend ik u een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie van 9 augustus 2017. De consument/afnemer in kwestie maakte er tegen bezwaar dat er aan het definitief verzegelen en/of verwijderen van de gasaansluiting kosten zijn verbonden. U leest in de uitspraak dat de Geschillencommissie van oordeel is dat er op dit moment juridisch en praktisch gezien geen voorziening mogelijk is, waardoor de consument geen kosten verschuldigd zal zijn. Als een gasaansluiting lange tijd buiten gebruik is, dient deze vanwege veiligheidsredenen te worden verwijderd. Als de consument geen gas wenst te gebruiken dan zal hij volledige wegneming van de aansluiting moeten vragen en daarvoor de kosten moeten betalen.
Verzegeling
In de zelfde richting heeft ook de Minister van Economische Zaken geantwoord op Kamervragen. U treft de beantwoording van de Minister bijgaand aan in bijlage 2. Verzegelen van een gas aansluiting is op zijn hoogst een tijdelijke oplossing en geen alternatief voor definitief afsluiten. Bij verzegeling van de aansluiting blijft deze onder druk staan en de netbeheerder blijft verantwoordelijk voor goed onderhoud van de aansluiting.
Om deze redenen kunt u uw gasaansluiting bij Liander niet langer dan 12 maanden verzegelen, waarna u dient te kiezen voor heraansluiting of definitieve verwijdering. Als u kiest voor definitieve verwijdering van uw aansluiting brengt Liander u een eenmalige afsluittarief in rekening op grond van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode gas.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op http://www.liander.nl/ vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
...
Medewerker Klant & Markt
Mijn repliek aan Liander van 26 september 2017
Geachte …,
Dank voor uw reactie per email van 20 september op mijn aangetekende brief van 12 september. Die brief was op zijn beurt een herinnering aan mijn eerdere schriftelijke opzegging d.d. 24 augustus 2017 van mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor wat betreft gas op mijn adres.
Uw reactie gaat echter niet in op de kern van mijn brief van 24 augustus, waarin ik mij volledig baseerde op de Algemene Voorwaarden. Door geen gevolg te geven aan mijn opzegging op grond van artikel 3.6 blijft Liander in gebreke. Deze brief moet daarom in ieder geval opgevat worden als een formele klacht. Daarnaast geef ik u, aan het einde, nogmaals tien werkdagen de tijd om dit gebrek te herstellen.
Uw reactie van 20 september onderbouwt weliswaar de redelijkheid van de hoogte van de door u gehanteerde tarieven, en geeft uw motivatie voor het weghalen van de aansluiting als enige definitieve oplossing. Maar, die punten stelde ik helemaal niet ter discussie in mijn brief. Ik zegde slechts mijn ATO voor wat betreft gas op, geheel volgens de eisen die daaraan gesteld worden in de Algemene Voorwaarden. In uw reactie vermijdt u elke referentie naar die Algemene Voorwaarden, hetgeen te denken geeft.
Het onderliggende geschil is dat u meent dat een voorwaarde voor het opzeggen van de ATO is, dat ik als afnemer de aansluiting in opdracht laat verwijderen. Voor die voorwaarde heeft u echter geen enkele juridische grond. Door in de praktijk bij de wens tot opzeggen (bv. via uw website en uw klantenservice) te eisen dat de afnemer eerst de aansluiting uit eigen beweging laat verwijderen, voordat sprake kan zijn van beëindiging van de ATO, voegt u eenzijdig een extra voorwaarde toe, die geen onderdeel is van de afspraken die zijn vastgelegd in de Algemene Voorwaarden.
Op de volgende twee pagina's geef ik eerst nog eens zo helder mogelijk weer wat ik op 24 augustus aan Liander probeerde duidelijk te maken (A). Vervolgens ga ik in op uw reactie (B ), waaruit zal blijken waarom die niet ter zake is. Ik besluit vervolgens met een samenvatting (C) en een herhaling van mijn opzegging van 24 augustus 2017 (D).
A. Mijn oorspronkelijke boodschap in een nieuwe verpakking
- Ik gebruik geen gas meer op mijn adres, en wil van de vaste lasten daarvoor af.
- Een groot deel van die vaste lasten (de netwerk- en meterkosten) moet ik betalen op grond van de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) tussen mij en Liander.
- Belangrijke kanttekening: zoals de geschillencommissie Energie ook al terecht heeft geconcludeerd op 26 februari 2014 (referentienummer 79960) ligt “de grondslag voor het in rekening brengen van netwerk- en meterkosten […] in de aansluit- en transportovereenkomst en niet in de aanwezigheid van een aansluiting.”
- Op die ATO zijn de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (versie 2013) (AV) van toepassing.
- Op grond van Artikel 3.6 van die AV ben ik gerechtigd de ATO schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Die opzegtermijn bedraagt tien werkdagen.
- Aan dat recht zijn volgens de AV slechts twee vereisten verbonden:
- [list=a]
- Ik moet mijn leverancier op de hoogte stellen van de opzegging, en hem zonodig machtigen die opzegging voor mij te doen;
- Ik moet de netbeheerder in de gelegenheid stellen de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten.
- [/list]
- Belangrijke kanttekening: de AV vereisen dus niet van mij om bij opzegging van de ATO ook opdracht te geven tot het weghalen van mijn aansluiting c.q. meetinrichting.
- Op grond van Artikel 3.6 dient Liander bij opzegging door mij binnen tien werkdagen de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten.
- Ik heb me aan alle vereisten van de AV gehouden.
- [list=a]
- Ik heb op 24 augustus 2017 schriftelijk de ATO bij Liander opgezegd;
- Ik heb mijn leverancier Qurrent op 29 augustus formeel in kennis gesteld van mijn opzegging;
- Ik heb Liander op 12 september aangetekend herinnerd aan (a), en voor de goede orde in kennis gesteld van (b).
- [/list]
- Liander heeft zich niet aan Artikel 3.6 van de AV gehouden, door nog niet eens een póging te ondernemen om de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten.
- In uw reactie gaat u volledig voorbij aan het feit dat ik mijn opzegging baseer op wat is afgesproken in de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers, en speciaal artikel 3.6.
- Met uw verwijzing naar artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas onderbouwt u alleen dat de hoogte van de door u gehanteerde tarieven voortkomen uit een door de ACM vastgestelde richtlijn. Ik bestrijd de hoogte van die tarieven echter helemaal niet. Ik bestrijd alleen dat ik verplicht zou zijn bij opzegging van de ATO ook opdracht te geven tot het weghalen van mijn aansluiting c.q. meetinrichting, om vervolgens die tarieven te moeten betalen.
- De Tarievencode Gas, als uitvloeisel van artikel 12a van de Gaswet, is alleen een richtlijn die de tariefstructuur en wijze van berekenen van eventueel te rekenen kosten regelt. Mocht het misverstand dus zijn ontstaan: het door u genoemde artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas kan niet opgevat worden als een wettelijke verplichting van Liander om kosten in rekening te brengen bij de afnemer, noch kan dat artikel opgevat worden als een verplichting van mij als afnemer om die kosten te betalen. Het artikel spreekt trouwens ook niet voor niets over ‘eventuele kosten’.
- In uw reactie vermeldt u verder een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie en een kamerbrief van dhr. Kamp. Beiden zijn echter niet ter zake voor de kwestie waar het hierom draait, namelijk het ontbreken van een rechtsgrond om mij bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6, te verplichten opdracht te geven tot het weghalen van mijn aansluiting c.q. meetinrichting.
- [list=a]
- In tegenstelling tot wat u suggereert in uw email betreft het geschil waarover de commissie op 9 augustus 2017 uitspraak deed niet dat ‘De consument/afnemer in kwestie […] er bezwaar [tegen maakte] dat er aan het definitief verzegelen en/of verwijderen van de gasaansluiting kosten zijn verbonden.” Het beoordeelde bezwaar van de consument ging alleen om het feit dat het goedkopere verzegelen niet voldoende werd geacht door de netwerkbeheerder in kwestie. De verplichting om te betalen indien hij vraagt om verzegeling danwel wegneming van de aansluiting stond niet ter discussie. De uitspraak kan dus ook niet worden opgevat als een vorm van jurisprudentie voor de door u in de praktijk gehanteerde verplichting om als afnemer bij opzegging van de ATO ook opdracht te geven tot het weghalen van de aansluiting c.q. meetinrichting.
- De kamerbrief van dhr. Kamp gaat in op de hoogte van de kosten van afsluiting die netwerkbeheerders in rekening brengen, en (wederom) op de vraag of verzegelen niet voldoende is. De brief gaat niet in op de verplichting van afnemers om te betalen voor noodzakelijke handelingen, die voortkomen uit opzegging van de ATO. Of dat nu weghalen of verzegelen is.
- [/list]
- De Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (AV) geven mij het recht de ATO op te zeggen.
- De AV verplichten u om binnen tien werkdagen na opzegging de 'noodzakelijke handelingen' te verrichten om die opzegging te effectueren. Inmiddels zijn er al 23 werkdagen verstreken.
- Noch de AV, maar ook niet de Tarievencode gas, de uitspraak van de Geschillencommissie of de Kamerbrief van Kamp bieden een juridische grond die mij verplicht tot het opdracht geven tot het weghalen van de aansluiting bij opzegging van de ATO.
- Noch de AV, noch de Tarievencode Gas verplichten u de kosten voor de 'noodzakelijke handelingen' die voortvloeien uit de opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6 AV bij mij in rekening te brengen.
- Evenzo verplichten noch de AV, noch de Tarievencode Gas mij tot het betalen van voornoemde kosten.
- Ik bestrijd in het geheel niet de tariefstelling van Liander voor werkzaamheden die in mijn opdracht gebeuren.
- Ik bestrijd het wel als u mij verplicht tot het opdracht geven voor het weghalen van de aansluiting teneinde mijn opzegging van de ATO te effectueren. Daarmee zou u namelijk eenzijdig een extra voorwaarde toevoegen, buiten de Algemene Voorwaarden om.
Gelet op het voorafgaande concludeer ik dat uw verweer van 20 september 2017 geen stand houdt. Omdat ik echter de mogelijkheid open laat dat u mijn brief van 24 augustus 2017 niet voldoende begrepen heeft, geef ik u nogmaals tien werkdagen na dagtekening van deze brief te tijd om mijn opzegging zoals verwoord in die brief te effectueren.
Dat houdt wat mij betreft in het zodanig administratief afsluiten van mijn gas-aansluiting, dat ik mijn leveringscontract bij Qurrent kan opzeggen. Een bevestiging daarvan aan mij is daarnaast handig. Voor overige door u noodzakelijk geachte handelingen bent u op afspraak van harte welkom.
Mocht u hier niet aan voldoen zal ik niet aarzelen deze kwestie in vol vertrouwen aan de Geschillencommissie Energie danwel de rechter voor te leggen.
Met vriendelijke groet,
Bram-Bos
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Tsja, ik schiet er 0,41 euro per dag bij in... Dat vind ik nu niet het meest boeiende.onetime schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 19:58:
@Bram-Bos Alleen jammer dat je voor de financiën niet hebt vastgehouden aan je oorspronkelijke opzegdatum. Zij moeten dat correct afhandelen. Jij hebt dat correct gedaan. Extra kosten dus voor hun rekening...
Is dat alleen Liander of is dat inclusief je energieleverancier? (Ik zou het niet accepteren.)Bram-Bos schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:11:
[...] Tsja, ik schiet er 0,41 euro per dag bij in... Dat vind ik nu niet het meest boeiende.
Bedrijven komen zo vaak met kleine lettertjes. Nu hebben ze ze tegen, dat hebben ze maar te accepteren.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ongeveer inclusief energieleverancier. Maar ik kan er een paar centen naast zitten.onetime schreef op dinsdag 26 september 2017 @ 20:22:
[...]
Is dat alleen Liander of is dat inclusief je energieleverancier? (Ik zou het niet accepteren.)
Bedrijven komen zo vaak met kleine lettertjes. Nu hebben ze ze tegen, dat hebben ze maar te accepteren.
Mocht het tot de geschillencommissie of de rechter komen, dan ga ik zeker niet schromen om vanaf 24-8 +10 dagen te rekenen. Voor mij gaat het meer om het principe, dan om de laatste cent.
Hier nog steeds geen reactie, al had ik vanmiddag wel een oproep van een anoniem nummer, maar toen zat ik in vergadering...
Misschien dat ik de mail ook maar een tweede keer verstuur, ter herinnering aan het feit dat een antwoord gewenst is
[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 26-09-2017 20:56 . Reden: Typo ]
Nu vind ik het op zich niet erg dat Liander niet heel snel werkt, maar beloof mij dan niet binnen 5 werkdagen een reactie...
Dus, de mail is nogmaals verstuurd, ditmaal ook via het contactformulier op de website en zowel het formulier als de mail beloven wederom binnen 5 werkdagen een reactie.
Ik ben benieuwd of dat lukt.
En misschien bel ik morgen de klantenservice ook nog wel een keer en vraag ik naar de medewerker die mij ook al beloofde binnen 5 werkdagen terug te bellen en dat nog steeds niet gedaan heeft
Morgen hier de grote dag, ze komen hem afdoppen (naar ik aanneem).
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Hier gaat mijnerzijds dus ook de reactie op volgen dat wat zij aanhalen niet op mijn situatie van toepassing is.Geachte heer,
Dank u wel voor uw e-mails van 18 en 28 september. Hierin geeft u aan dat u geen gebruik wilt maken van uw gasaansluiting. U maakt bezwaar tegen de kosten die u moet betalen om dit mogelijk te maken. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Eerder contact
Mijn excuses dat het antwoord lang uitbleef. Ik heb uw vraag doorgestuurd naar onze juridische afdeling. Hierover heb ik geprobeerd u telefonisch te informeren. Dit is helaas niet gelukt. Inmiddels heb ik een reactie ontvangen die ik in deze e-mail met u deel.
Een aansluit- en transportovereenkomst
U heeft een actieve elektriciteit- en gasaansluiting in uw woning. Daarvoor is er met Liander een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten. Deze overeenkomst kunt u opzeggen. Wanneer u hiervoor kiest brengt Liander eenmalige kosten in rekening. Dit zijn kosten voor de eenmalige werkzaamheden die wij moeten uitvoeren.
Tarievencode Gas en Elektriciteit
Dat u kosten moet betalen voor een afsluiting en/of verwijdering van een energieaansluiting wordt bepaald in de Tarievencode Gas en Elektriciteit. In artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode kunt u dit nalezen. Deze regelgeving moeten wij net als alle andere netbeheerders naleven. Wij moeten deze voor iedereen op gelijke wijze toepassen. Er is helaas geen ruimte om hierin af te wijken in uw voor- of nadeel. Wij begrijpen dat u liever niet met deze kosten wordt geconfronteerd. Ik hoop echter dat u door deze informatie meer inzicht in de ook voor u geldende regels heeft.
Recente uitspraken geschillencommissie
In de bijlage treft u een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie van 9 augustus 2017. De consument/ afnemer in kwestie maakte ook bezwaar tegen de kosten die verbonden zijn aan het verzegelen en/of verwijderen van de gasaansluiting. U leest in de uitspraak dat de Geschillencommissie oordeelt dat er op dit moment juridisch en praktisch gezien geen voorziening mogelijk is, waardoor de consument geen kosten hoeft te betalen. Als een gasaansluiting lange tijd buiten gebruik is, dient deze vanwege veiligheidsredenen te worden verwijderd. Als de consument geen gas wenst te gebruiken dan zal hij een verwijdering van de aansluiting moeten aanvragen en de kosten daarvoor moeten betalen.
Uitspraken van de minister van Economische Zaken
In de Tweede Kamer zijn onlangs vragen gesteld over dit onderwerp. In de bijlage treft u tevens de antwoorden die de minister van Economische Zaken heeft gegeven. De minister geeft ook aan dat u als klant verantwoordelijk bent voor de kosten die verbonden zijn aan de afsluiting en/of verwijdering van een energieaansluiting. Verzegelen van een gas aansluiting is op zijn hoogst een tijdelijke oplossing en geen alternatief voor definitief afsluiten. Bij verzegeling van de aansluiting blijft deze onder druk staan en de netbeheerder blijft verantwoordelijk voor goed onderhoud van de aansluiting.
Uw gasaansluiting
Zolang er een actieve aansluiting aanwezig is dient er een contract aanwezig te zijn bij een leverancier. Vandaar dat u de brief ‘voorkom afsluiting’ heeft ontvangen. Om de afsluiting te voorkomen dient u een leegstandscontract met uw leverancier af te sluiten. Wanneer een contract uitblijft zullen wij over gaan tot afsluiting. Slagen wij hier niet in? Sturen wij het dossier door naar de deurwaarder.
Verwijdering van uw aansluiting
U geeft aan geen gebruik van uw gasaansluiting te willen maken. Dan heeft u de mogelijkheid om een verwijdering van de aansluiting aan te vragen via mijnaansluiting.nl. Kijk voor het stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/verwijderen. Kosten van een verwijdering zijn EUR 605,- inclusief btw
Tijdelijk afsluiten van uw aansluiting
Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Neem contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief). De kosten van een afsluiting zijn EUR 117,37 inclusief btw. De heraansluiting na twaalf maanden kost ook EUR 117,37 inclusief btw.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veel gestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
xxxxxxxx
Medewerker Klant & Markt
@Bram-Bos: mag ik hiervoor putten uit jouw bloemrijke proza?
De redenering van Liander en mijn mening daarover en reactie daarop zijn tenslotte praktisch hetzelfde
Zien jullie een deurwaarder met een graafmachine slagen waar monteurs van Liander falen?
Ik denk trouwens niet dat die de juiste papieren heeft om gas af te sluiten...
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik vermoed evenmin dat de deurwaarder beter is in gasafsluitingen dan LianderProton_ schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:01:
"Wanneer een contract uitblijft zullen wij over gaan tot afsluiting. Slagen wij hier niet in, dan sturen wij het dossier door naar de deurwaarder"
Zien jullie een deurwaarder met een graafmachine slagen waar monteurs van Liander falen?
Maar wederom worden hierbij geen kosten vermeld, dus ze komen maar lekker afsluiten.
Ondertussen herinner ik ze wel even aan hun AV, waarin staat dat ze minstens 5 werkdagen van tevoren een afspraak maken...
Kijk je wel eens het programma "de deurwaarder" ?Proton_ schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 17:01:
"Wanneer een contract uitblijft zullen wij over gaan tot afsluiting. Slagen wij hier niet in, dan sturen wij het dossier door naar de deurwaarder"
Die komt samen met liander en eventueel nog een slotensmit als je niet thuis bent, enige wat hij doet is een briefje op je deur plakken en een rekening sturen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik vraag mij nu wel af hoe het dan zit met de heraansluiting? Komen ze dan exact na 365 dagen langs en gaat er een koevoet tussen de deur?Tijdelijk afsluiten van uw aansluiting
Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Neem contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief). De kosten van een afsluiting zijn EUR 117,37 inclusief btw. De heraansluiting na twaalf maanden kost ook EUR 117,37 inclusief btw.
Ik begrijp ook niet helemaal wat er zo speciaal is aan 'verantwoordelijk voor goed onderhoud van de aansluiting'. Ik heb hier in ons pand een meter hangen waar nog 9 cijferige telefoonnummers op staan van netbeheerders die al meer dan 20 jaar niet meer bestaan. De deur zit altijd dicht en er is ook nooit iemand die een meteropnemer/controleur/verantwoordelijkheidswaarnemer-gasaansluiting binnen kan laten. Het gaat om een opslagloods waar eerder de verwarming nog wel eens aan stond maar dat is nu ook niet meer het geval.
Ik vraag mij dan wel af hoe 'verantwoordelijk' ze dan zijn als ze 30+ jaar dezelfde meter laten zitten zonder er ooit naar gekeken te hebben? En dan de grootste grap: als ik vraag om een slimme meter omdat ik de oude niet meer vertrouw dan kost het geld en als ik vraag om een afsluiting omdat ik de meter niet meer vertrouw dan kost het ook geld. Geld boven veiligheid, dat is het motto van Liander.
Ha, fijn weer dat je deze reactie integraal deelt. Dat helpt ons allemaal.Stoofie schreef op vrijdag 29 september 2017 @ 16:23:
En daar is dan de reactie van Liander, ze proberen het met dezelfde redenering die ze bij @Bram-Bos ook gebruikt hebben:
[...]
Hier gaat mijnerzijds dus ook de reactie op volgen dat wat zij aanhalen niet op mijn situatie van toepassing is.
@Bram-Bos: mag ik hiervoor putten uit jouw bloemrijke proza?
De redenering van Liander en mijn mening daarover en reactie daarop zijn tenslotte praktisch hetzelfde
Inderdaad, reactie langs dezelfde lijn als bij mij, maar dan nog iets stelliger over de Tarievencode gas: "Dat u kosten moet betalen voor een afsluiting en/of verwijdering van een energieaansluiting wordt bepaald in de Tarievencode Gas en Elektriciteit. In artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode kunt u dit nalezen. Deze regelgeving moeten wij net als alle andere netbeheerders naleven."
Het zijn echt boeven, met deze redenering. Het is ironisch, zo niet cynisch: die Tarievencode is bedoeld om consumenten te beschermen tegen monopolie-gedrag van de netwerkbeheerders. En wordt nu gebruikt door diezelfde netwerkbeheerder om een verplichting bij de consument te suggereren, die ze op een andere (normale) manier niet hebben kunnen regelen, namelijk in de AV.
En het is ook alleen suggestie. Het is een gedragscode die ze zelf moeten opstellen, en vervolgens wordt vastgesteld door de ACM. Die code verplicht hén iets: namelijk geen onevenredige kosten in rekening brengen, maar die code verplicht ons als consument helemaal niets. Pas als jij als consument een opdracht geeft tot, pas dan moet jij kosten betalen voor een afsluiting en/of verwijdering van een energieaansluiting. De opbouw van het tarief dat dan in rekening wordt gebracht, volgt uit de Tarievencode Gas en Elektriciteit. Niet de verplichting tot betalen.
Maak overigens van harte gebruik van mijn proza. Ik waarschuw je wel: na mijn laatste aangetekende brief kreeg ik twee dagen later al de volgende korzelige email:
Ofwel: see you in court. En aardig detail: ze lijken zelfs mijn aangetekende brief niet meer in ontvangst te willen nemen ;-)Geachte heer Bos,
Op 26 september heeft u ons een e-mail gestuurd. In deze e-mail heeft u het over uw aangetekende brief van 12 september. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Geschillencommissie
Naar aanleiding van uw e-mail heb ik nogmaals contact gehad met onze juridische afdeling. Zij geven aan meerdere malen te hebben aangegeven welke opties er zijn voor het niet gebruiken van uw gasaansluiting. Indien u het hier niet mee eens bent, adviseer ik u dit te bespreken met de geschillencommissie. Wij kunnen niet meer voor u betekenen dat wat er al eerder met u gecommuniceerd is.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
...
Medewerker Klant & Markt
Ben benieuwd wanneer de deur bij jou dicht gaat.
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 29-09-2017 20:34 ]
Dat kan ik doen volgens de AV en dat kan ik ook doen volgens de geschillencommissie.
De voorwaarde die Liander stelt over verwijderen van de aansluiting mag niet, in de uitspraak van de geschillencommissie staat zelfs dat de consument daarover niet juist geinformeerd is.
Morgen nog even nalezen en bijschaven en dan gaat mijn reactie naar Liander, waarna wij weer in spanning af gaan wachten...
Stoofie, jij had toch al geen leveringscontract voor energie meer? Dan is het toch appeltje-eitje?Stoofie schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 22:30:
De kern van mijn betoog gaat worden dat ik alleen maar de ATO opgezegd heb om van de kosten af te zijn.
Dat kan ik doen volgens de AV en dat kan ik ook doen volgens de geschillencommissie.
De voorwaarde die Liander stelt over verwijderen van de aansluiting mag niet, in de uitspraak van de geschillencommissie staat zelfs dat de consument daarover niet juist geinformeerd is.
Morgen nog even nalezen en bijschaven en dan gaat mijn reactie naar Liander, waarna wij weer in spanning af gaan wachten...
Klopt, die heb ik al opgezegd en dat is bij GC ook al doorgevoerd, inclusief de daarbij behorende eindafrekening.Bram-Bos schreef op maandag 2 oktober 2017 @ 23:19:
[...]
Stoofie, jij had toch al geen leveringscontract voor energie meer? Dan is het toch appeltje-eitje?
Die kwam trouwens neer op 70 euro per kuub gas, eigenlijk heb ik veel te lang gewacht met opzeggen...
Liander wil dat ik alsnog een contract afsluit of opdracht geef om de aansluiting te laten verwijderen, maar dat ga ik niet doen natuurlijk.
Het ironische is dat zij aan het eind van de brief en de mail dreigen met iets waarvoor ik niet kan kiezen, nl. het afsluiten/weghalen van de gasleiding.
Zij verbinden hier geen kosten aan, en dat is ook bevestigd door de meneer van de klantenservice: "Dat is correct meneer, daar rekenen wij geen kosten voor."
Dus ik ga nog één keer een mailtje sturen en anders aanvaard ik gewoon de consequenties van het niet afsluiten van een contract bij een energieleverancier
@Stoofie kun je nog de precieze quote weergeven waarin ze het hebben over afsluiten/weghalen van de gasleiding. Met name interessant als ze zelf letterlijk de optie 'afsluiten' open laten (als het op hun kosten moet gebeuren), terwijl ze anderzijds altijd zo hameren op de noodzaak van weghalen.Stoofie schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 10:23:
[...]
Het ironische is dat zij aan het eind van de brief en de mail dreigen met iets waarvoor ik niet kan kiezen, nl. het afsluiten/weghalen van de gasleiding.
@Bram-Bos In de eerste brief stond dit "dreigement":Bram-Bos schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 17:37:
[...]
@Stoofie kun je nog de precieze quote weergeven waarin ze het hebben over afsluiten/weghalen van de gasleiding. Met name interessant als ze zelf letterlijk de optie 'afsluiten' open laten (als het op hun kosten moet gebeuren), terwijl ze anderzijds altijd zo hameren op de noodzaak van weghalen.
In mijn gesprek met de klantenservice heb ik hieraan gerefereerd en geconstateerd dat hier niet bij stond dat er kosten voor mij aan verbonden waren en volgens de meneer van de klantenservice was die conclusie juist.Tot slot
Heeft u gebruik gemaakt van energie in de periode waarin u geen contract met een energieleverancier had? Dan is het mogelijk dat u hiervan alsnog een factuur ontvangt. Meldt u zich niet aan? Dan wordt u helaas afgesloten en kunt u geen gebruik meer maken van gas en stroom. Heeft u nog vragen? Kijk dan op www.liander.nl/voorkomafsluiting
Toen ik daarop voorstelde om dan meteen maar tot afsluiting op initiatief van Liander over te gaan kon dat niet, IK moest de keuze maken en betalen

Zouden ze nu echt denken dat ik ga kiezen?
Dat dacht ik niet, ik accepteer mijn "straf" wel
Vervolgens heb ik een mailtje gestuurd en daarop kreeg ik een reactie met daarin de volgende alinea:
Wederom geen woord over kosten die aan mij doorberekend gaan worden.Uw gasaansluiting
Zolang er een actieve aansluiting aanwezig is dient er een contract aanwezig te zijn bij een leverancier. Vandaar dat u de brief ‘voorkom afsluiting’ heeft ontvangen. Om de afsluiting te voorkomen dient u een leegstandscontract met uw leverancier af te sluiten. Wanneer een contract uitblijft zullen wij over gaan tot afsluiting. Slagen wij hier niet in? Sturen wij het dossier door naar de deurwaarder.
Dat van die deurwaarder heeft te maken met het feit dat ze onaangekondigd komen, voor het afsluiten vanwege het niet hebben van een contract kunnen ze geen afspraak maken, volgens de klantenservice.
Als je dan niet thuis bent sturen ze je dossier naar de deurwaarder, zeggen ze...
Maakt mij niet uit, me dunkt dat ze weinig deurwaarders vinden die meewerken, ik beschouw dat als een loos dreigement om de druk wat op te voeren.
Eneco heeft in 2017 in elk geval veel moeite met het versturen van een bevestigende e-mail. Er is 5 keer contact voor nodig geweest voordat ik deze kreeg. Met jawel, de 'verplichting' om Liander opdracht te geven voor het verwijderen van mijn gasaansluiting.
Uiteraard heb ik Eneco gewezen op de ATO en bijbehorende voorwaarden waarin staat dat opzeggen dient te geschieden door dit kenbaar te maken bij de energieleverancier, waarna de energieleverancier de opzegging doorgeeft aan de netbeheerder. Tevens heb ik er bij vermeld dat wanneer Eneco ondanks mijn opzegging hierbij in gebreke blijft uiteraard Eneco aansprakelijk is voor alle kosten die ontstaan.
Ik ben benieuwd wanneer ik 'iets' van Liander hoor. 2 november eindigt mijn leveringscontract voor gas.
Wat ik mij tevens afvraag: hoeveel mensen zouden zonder blikken of blozen wél de afsluitkosten betalen uit onwetendheid of angst voor deurwaarders? Geeft het echt zo veel financieel gewin voor Liander om op zo'n felle manier consumenten te misleiden en onjuist voor te lichten? De hele discussie kost ons veel tijd, dus wederzijds kost het ook de klantenservice en juridische afdeling van Liander veel tijd en geld om een en ander uit te voeren.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Een deurwaarder zal altijd proberen om een afspraak te maken, door je brieven te sturen met het verzoek om contact op te nemen. Daaraan wil de deurwaarder best meewerken, makkelijk verdienen. Kost jou alleen een extra kopje koffie als de monteur komt, want die krijgt gezelschap van de deurwaarder.Stoofie schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 20:39:
[...]
Wederom geen woord over kosten die aan mij doorberekend gaan worden.
Dat van die deurwaarder heeft te maken met het feit dat ze onaangekondigd komen, voor het afsluiten vanwege het niet hebben van een contract kunnen ze geen afspraak maken, volgens de klantenservice.
Als je dan niet thuis bent sturen ze je dossier naar de deurwaarder, zeggen ze...
Maakt mij niet uit, me dunkt dat ze weinig deurwaarders vinden die meewerken, ik beschouw dat als een loos dreigement om de druk wat op te voeren.
Kosten van de deurwaarder zijn uiteraard voor de opdrachtgever, want het is niet redelijk dat ze de kosten voor de consument laten oplopen zonder dat je als consument een kans hebt gehad om dit te voorkomen. En dat weet de deurwaarder dondersgoed, dus als je als consument na ontvangst van de eerste brief meteen contact opneemt voor het maken van een afspraak, is geen deurwaarder zo gek om een juridische procedure te starten.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik denk niet dat er al veel mensen in dit traject zullen zitten. Ik ben nu ongeveer 3 jaar bezig om gasloos te gaan wonen. Begin 2016 heeft Liander de tarieven aangepast. Enige maanden daarna begon er steeds meer nieuws te komen, dat we van het gas af moeten. Ik denk dat Liander de bui heeft zien hangen, en daarom snel de tarieven heeft aangepast.Ivow85 schreef op dinsdag 3 oktober 2017 @ 23:06:
Wat ik mij tevens afvraag: hoeveel mensen zouden zonder blikken of blozen wél de afsluitkosten betalen uit onwetendheid of angst voor deurwaarders? Geeft het echt zo veel financieel gewin voor Liander om op zo'n felle manier consumenten te misleiden en onjuist voor te lichten? De hele discussie kost ons veel tijd, dus wederzijds kost het ook de klantenservice en juridische afdeling van Liander veel tijd en geld om een en ander uit te voeren.
https://kassa.bnnvara.nl/media/352746
Mijn ervaring is dat het een hoop geld kost om in een bestaande woning gasloos te wonen. En dat zal voor velen toch een probleem zijn om van het gas af te gaan. Hoe dit gaat als er plannen zijn om hele wijken gasloos te maken, weet ik niet. Ik heb hierover wel contact gehad met verschillende personen, maar krijg geen antwoord op de vraag, of dat iedereen dan deze afsluitkosten moet betalen, en als het al zo is, dat dat dan ook verteld wordt. Of dat het in de totale kosten zit.
In dat geval is Liander toch verplicht iedereen daarvan op de hoogte te stellen en in de gelegenheid te stellen om het contract op te zeggen als ze het er niet mee eens zijn?
Of heb ik dat mis?
Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik daar vorig jaar een bericht van Liander van gezien heb...
Tsja, als de Algemene Voorwaarden wijzigen dan moeten ze dat volgens mij inderdaad bekend maken, maar dat is vrij eenvoudig, en ga je altijd missen:Stoofie schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 18:39:
Stel nou dat het op eigen kosten afsluiten van de gasleiding inderdaad een onlosmakelijk onderdeel is van het opzeggen van het contract met Liander en het tarief verandert van gratis naar 605 euro.
In dat geval is Liander toch verplicht iedereen daarvan op de hoogte te stellen en in de gelegenheid te stellen om het contract op te zeggen als ze het er niet mee eens zijn?
Of heb ik dat mis?
Ik kan mij namelijk niet herinneren dat ik daar vorig jaar een bericht van Liander van gezien heb...
Maar: ze hebben daarnaast Artikel 14. Tarieven, waarin ze verwijzen naar hun tarievenbladen.19.3 Als bekendmaking geldt een kennisgeving, geplaatst in één of meer dag- of weekbladen die in het gebied waarin de netbeheerder aansluiting en/of transport verzorgt, verspreid worden, dat de algemene voorwaarden, voorschriften en regelingen zijn gewijzigd en bij de netbeheerder ter inzage liggen en op aanvraag kosteloos verkrijgbaar zijn.
Dus het tarief voor in opdracht weg laten halen is zeker vrij te bepalen door Liander, binnen de zeer beperkte regeltjes hieromtrent van de ACM (de Tarievencode Gas), die ze zelf hebben mogen schrijven.De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kos- teloos verkrijgbaar.
Dat is waar, dat ga je altijd missen en op deze manier hoeven misschien ook wel niet eens te publiceren.Bram-Bos schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 21:15:
[...]
Tsja, als de Algemene Voorwaarden wijzigen dan moeten ze dat volgens mij inderdaad bekend maken, maar dat is vrij eenvoudig, en ga je altijd missen:
[...]
Maar: ze hebben daarnaast Artikel 14. Tarieven, waarin ze verwijzen naar hun tarievenbladen.
[...]
Dus het tarief voor in opdracht weg laten halen is zeker vrij te bepalen door Liander, binnen de zeer beperkte regeltjes hieromtrent van de ACM (de Tarievencode Gas), die ze zelf hebben mogen schrijven.
Hier viel vandaag een herinnering van Liander in de bus: Ze hebben geconstateerd dat ik nog steeds geen contract heb...
In deze brief in de laatste alinea wederom het afsluitdreigement:
Ik zou zeggen: ga je gangMeldt u zich niet aan? Dan wordt u helaas afgesloten en kunt u geen gebruik meer maken van gas en stroom.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ze hebben de administratie daar schijnbaar nog niet zover op orde dat alleen de betreffende aansluiting in de brief staat...
voor aansluiting en transport elektric iteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ja? En?frk123 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:43:
Leuke discussie, maar lees even artikel 5.3 sub b. Van Algemene Voorwaarden
voor aansluiting en transport elektric iteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Dat gaat over kosten die het gevolg zijn van mijn handelen of nalaten.
Het enige wat ik doe is mijn ATO opzeggen en daar zijn volgens artikel 3.6 geen verdere voorwaarden aan verbonden.
Dus ook niet het weg laten halen van mijn aansluiting op mijn kosten...
En waar staat beschreven dat het opzeggen van de overeenkomst handelingen tot gevolg heeft als bedoeld in artikel 5.3 sub b?frk123 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:43:
De algemene voorwaarden geven de mogelijkheid tot opzeggen zonder dat daaraan iets verbonden is. De werkzaamheden die de netbeheerder meent te moeten verrichten zijn ook niet het gevolg van de opzegging, maar het gevolg van het wettelijke verbod voor de netbeheerder om energie te leveren.
Dat artikel luidt in zijn geheel als volgt:frk123 schreef op zaterdag 7 oktober 2017 @ 22:43:
voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Me dunkt dat dit artikel alleen betrekking heeft op situaties waarin de netbeheerder gedwongen is om werkzaamheden te verrichten omdat de consument iets heeft gedaan of nagelaten waardoor ingrijpen nodig is. Denk aan rommelen met je aansluiting. Enkel je ATO opzeggen dwingt de netbeheerder niet tot werkzaamheden, daarvoor moet je een heel circus van externe argumenten opvoeren waar die consument niks mee te maken heeft, en die hem dan ook niet redelijkerwijs zijn toe te rekenen.Artikel 5.3
Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
- dit geschiedt op zijn verzoek of
- dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.
Edit: een reductio ad absurdum zou zijn: als de consument belt met de netbeheerder omdat hij een gaslucht ruikt, gaat de netbeheerder ogenblikkelijk aan de slag, en stuurt dan de rekening naar de consument op grond van 5.3b omdat de consument over een gaslucht heeft gebeld. Absurd, maar tamelijk vergelijkbaar met het opzeggen van een ATO.
Het artikel is overigens inderdaad ook gebruikt door netbeheerder Cogas in het geschil van 9-8-2017:
De onderbouwing van Cogas voor aanroepen artikel 5.3b is nogal zwak, omdat ze niet aangeven wat dan de omstandigheid is die toerekenbaar is aan de consument. Die consument vroeg immers niet om weghalen van de aansluiting. Cogas acht zich gedwongen om die aansluiting weg te nemen, en probeert dat vervolgens neer te zetten als gevolg van een 'omstandigheid' die de consument zou hebben veroorzaakt. Nogal een stretch."Het is onmiskenbaar dat het wegnemen van de aansluiting door Cogas een aan [consument] toerekenbare omstandigheid is. Cogas verwijst daarbij mede naar de beantwoording d.d. 22 mei 2017 door de Minister van Economische Zaken van Kamervragen over de kosten van het verwijderen van een gasaansluiting. Met name het antwoord op vraag 6 (zie de bijlage bij dit verweerschrift; de onderstrepingen zijn van Cogas) is zeer relevant ten aanzien van het voorliggende geschil. De Minister wijst hier expliciet op het gegeven dat afsluiting binnenshuis geen structurele oplossing is vanwege het veiligheidsrisico, aangezien de gasleiding onder druk blijft staan, en dat verwijdering van de gaslelding dit veiligheidsrisico opheft."
Op grond van de uitspraak van de geschillencommissie heeft die commissie aan dit argument in ieder geval terecht geen waarde gehecht.
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 08-10-2017 19:22 ]
Your Friendly Neighborhood Moderator
dat is wel een dubio waar je mee kunt zitten.
ik gebruik wel gas voor vele zaken nog in huis.
maar heb ik geen stroom, dan doet de moderne HR gasketel ook geen enkele bal meer.
dus geen verwarming en geen warm tap water.
gelukkig heb ik nog wel een warmtepomp met een 50l voorraad vat, dus voor even nog een beetje warm tap water, maar dat is zo op. (1x een korte douche met ons 2e, wel gezellig
met wat lastige hacks, krijg ik mijn gas kookplaat wel aan de praat.
(ook die gaat gewoon elektrisch aan, maar is wel te omzeilen.)
die kookplaat levert zoveel energie, daar krijg ik de keuken wel mee warm.
ik vraag het me eigenlijk af, krijg ik nog wel gas binnen als er geen stroom is.
als gas verdeel stations zonder stroom zitten, is er dan wel gas levering?
(erg lang geleden dat ik een avond zonder stroom zat, meer als 8 jaar, in ieder geval was dat in het vorige huis.)
verder, als ik kijk hoeveel gas ik gebruik per jaar <300m. (ruim kleiner )
dan is het toch al snel interessant om zonder gas door te gaan.
zeker als je dan het vast recht niet hoeft te betalen. (dit scheelt snel 235€ per jaar vast recht + leveranciers kosten +/-25€.)
dat soort bedragen heb je wel snel nodig om de relatief dure aanschaf van b.v. een warmtepomp te kunnen bekostigen.
mijn gas gebruik is financieel al minder als 200€, dus daar hoef ik het niet van te hebben.
(warmtepompen zijn dan weer wel goedkoper in gebruik, en helemaal als je PV panelen hebt..)
ik denk dat als je bang bent voor stroom of gas uitval, een houtkachel een betere gok is als een gas aansluiting hebben.
dat werkt zonder gas of stroom, en brandstof is vrijwel oneindig op te slaan.
(meer persoonlijk: over gaan naar elektrische koken is iets wat me eerder tegenhoud om het gas er uit te gooien, heb het geprobeerd en echt heel prettig vind ik het niet. maar mischien is dat wennen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dan had hij niet zo onhandig moeten verbouwen of geen huis moeten kopen waar zo onhandig in is geklust.Hij was blij met het resultaat, maar zou het nooit weer doen.
Verbruik nu inmiddels ook al 2 weken geen gas meer. Willen nog even over de winter heen kijken hoe het eea loopt en dan ook opzeggen.
Be fast .... Be furious....
In ieder geval Liander, en Cogas.Bl4ckviper schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 10:52:
Dit gelazer wat ik hier lees is alleen bij liander toch? Of zijn er nog meer van die netbeheerders die zo handelen?
Verbruik nu inmiddels ook al 2 weken geen gas meer. Willen nog even over de winter heen kijken hoe het eea loopt en dan ook opzeggen.
Dat is mooi, heb stedin, die hebben mij ooit een tijd geleden verteld dat verzegelen gratis was. Heb mij nog niet verdiept in de manier van opzeggen of dat nog uitmaakt.
Als ik dus straks bij Eneco mijn gas op zeg gaat dit vanzelf goed bij Stedin? Of moet ik hen ook nog inseinen?
Dan heb je geluk:Bl4ckviper schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 11:20:
[...]
Dat is mooi, heb stedin, die hebben mij ooit een tijd geleden verteld dat verzegelen gratis was. Heb mij nog niet verdiept in de manier van opzeggen of dat nog uitmaakt.
Als ik dus straks bij Eneco mijn gas op zeg gaat dit vanzelf goed bij Stedin? Of moet ik hen ook nog inseinen?
Stedin: Geen aardgas meer! Maar wat dan wel?
En Stedin op deze pagina:
Wilt u de aansluiting(en) laten afsluiten?
Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij sluiten in dit geval gratis af. Let op! Vergeet niet om het contract met uw energieleverancier op te zeggen. Twee werkdagen hierna kunnen we afsluiten. Als u later weer opnieuw een aansluiting wilt, zijn hier kosten aan verbonden.
Als je warm water niet heel belangrijk vind dan is een barbecue met een voorraad briketten een meer dan prima oplossing voor noodgevallen. Ik kan makkelijk een week lang koken zonder elektriciteit, moet het enkel buiten doen. Maar met een dikke jas is dat goed te doen.Jorgen schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 01:44:
Toen ik in 2005 ingesneeuwd was in het Duitse buitengebied, was ik maar wat blij dat ik met een weekend zonder stroom wel gewoon kon koken, thee zetten en warm water had om me te wassen. Alle buren kookten op stroom en hadden daardoor helemaal niks warms. Dat mensen willen besparen, dat snap ik. Maar een hele energievorm afsluiten, zou mij te ver gaan. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk. Paar jaar terug wilde een kennis zijn gasmeter een meter laten verplaatsen. Hij zaten namelijk midden (!) in zijn hal. Waarschijnlijk door het verplaatsen van binnenmuren. Kostte echt honderden euro's. Buiten moest hij het - ondanks dat het niet was toegestaan - maar zelf doen, want netbeheerder deed het niet, of alleen voor paar duizend euro. Hij was blij met het resultaat, maar zou het nooit weer doen.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Natuurlijk kun je altijd verder redeneren dat ook de gastoevoer stopt of er andere vormen van energie in zwang komen, dan wel opraken. Ik was er in elk geval blij mee dat ik toen weinig last ondervond. De vorige eigenaar van het huis had ooit vanwege een tekort aan stenen in de goede kleur zijn complete huis nogmaals ommuurt zodat het bij de nieuwe garage paste.
Your Friendly Neighborhood Moderator
ik weet maar al te goed hoe fijn het is om een 2de warmtebron in huis te hebben
heb een 2 weken in de vrieskou door moeten brengen vanwege een kapotte cv ketel.
dat was geen lolletje, hoewel ik die 2 weken veel in de kroeg heb gezeten.
(dit is wel 1 van de vele redenen dat ik voor een extra warmtepomp heb gekozen.)
maar dan nog, schaf zo iets aan:
https://www.zwembadstore....EltKo8paUiWgaAnAREALw_wcB
en probleem is al voor een bakkie pleur en meer opgelost.
maar uiteindelijk geen elektra = geen verwarming, of ik nu met gas of zonder gas werk.
(CV ketel nog warmtepomp doen het dan.)
dus dat zou ik totaal niet mee nemen in de beslissing wel of geen gas.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
1 PVoutput . Dongen NB
Bredenoord containeraggregaat in de tuinreneeke1970 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:13:
Hebben jullie geen 6 kW aggregaat standby in de schuur? Ikke wel hoor
[ Voor 8% gewijzigd door Bl4ckviper op 09-10-2017 13:23 ]
mijn hamster loopt niet hard genoegreneeke1970 schreef op maandag 9 oktober 2017 @ 13:13:
Hebben jullie geen 6 kW aggregaat standby in de schuur? Ikke wel hoor
https://youtu.be/ZNa-JHPnpgM
3 weken geleden een 2 kW aggregaatje gekocht, je weet tenslotte maar nooit...
Afgelopen zaterdag was het zover: 45 minuten lang alle stroom weg in het hele dorp.
Meteen het aggregaat buiten gezet, hoofdschakelaar in de meterkast uitgezet en het aggregaat ingeplugd op een wandcontactdoos (wcd) in mijn garage.
Die wcd zit bij mij blijkbaar op fase II waardoor ik (toevallig) weer prik had voor mijn internet, TV, pelletkachel, koelkast en airco.
Ik had een energiemeter tussen de wcd en het aggregaat gezet dus kon precies zien hoeveel Watt ik trok.
Met wat slim stekkeren zou ik ook nog mijn 50 liter boiler (1500 Watt) kunnen opwarmen.
De warmtepomp is een no-go, de opstartpiek ga ik niet trekken.
Met een voorraadje benzine (uit jerrycans en auto's) zou ik het dagen kunnen uitzingen
Ik voel me langzaam een prepper

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Als je met zoiets mijn 2 kW aggregaat bedoelt: 150 euro 2e hands van marktplaatsneographikal schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:29:
Wat kost zoiets? Wel grappige optie, met 3-4kw zou ik het wel redden
Ding had 3 draaiuren en ziet er uit als nieuw. Heb zelfs de aankoopbon (en dus garantie).
PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Enyaq IV80 ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu
Prima, maar...ik ben gasloos en afgelopen zaterdag ook electraloos. Hoe toch je huis verwarmen e.d. zonder gas lijkt me redelijk relevant voor het gas de deur uit doen.ThinkPadd schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:41:
[mbr]Heren, graag weer ontopic[/mbr]
Back on topic!
Hier gaat het met name over wat er bij afsluiten van gas komt kijken
Om nu 110 euro per jaar te gaan betalen aan netwerkbeheer schiet niet op.
Om 1210 euro (huidige prijs) te gaan betalen voor het verwijderen van de aansluiting en bij opzeg huur de nieuwe aansluiting te bekostigen schiet niet echt op.
Ik vraag mij af, ik huur, het is niet mijn aansluiting maar die van de woningbouw.
Moet ik dan betalen om dit te laten weg halen?
Als ik geen gas afneem heb ik mijn inziens niks meer met de installatie te maken die de woningbouw heeft laten installeren.
Dus weg halen of transportkosten/netwerkbeheer valt bij opzeggen gascontract toch terug op de verhuurder?
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Als de volgende bewoner dan per se weer aan het gas wil zal Liander daar wel een rekening voor gaan sturen. Geen idee of jij daar dan voor zal moeten opdraaien. Staat er in je huurcontract iets over de verplichting gas af te nemen?
Ik ontken het bestaan van IE.
Daar is al eens een uitspraak van de geschillencommissie over geweest.Stefan118 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:52:
Helaas zit ik ook aan liander gebonden, en heb een huurhuis.
Om 1210 euro (huidige prijs) te gaan betalen voor het verwijderen van de aansluiting en bij opzeg huur de nieuwe aansluiting te bekostigen schiet niet echt op.
Ik vraag mij af, ik huur, het is niet mijn aansluiting maar die van de woningbouw.
Als ik geen gas afneem heb ik mijn inziens niks meer met de installatie te maken die de woningbouw heeft laten installeren.
Dus weg halen of transportkosten/netwerkbeheer valt bij opzeggen gascontract toch terug op de verhuurder?
Je hebt gelijk, jij kunt je gas opzeggen, dan ben je van de netwerkkosten af.
Wat Liander en de verhuurder vervolgens met de aansluiting doen is hun zaak...
De aansluiting zelf is formeel ook niet van de woningbouwvereniging, maar van de netbeheerder.Stefan118 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:52:
Maar je hebt gelijk, dat de woningbouwcorporatie niet snel zal instemmen met het weghalen van die aansluiting.
Speciaal voor jou is er een uitspraak van de Geschillencommissie Energie uit 2014, over een soortgelijk geval.
Conclusie: als verhuurder niet mee wil werken aan weghalen aansluiting (wat is te verwachten bij de corporatie), dan heb je met deze uitspraak in de hand een goed argument om geen vastrecht meer te hoeven betalen. Weghalen aansluiting is niet noodzakelijk.
Wie er straks moet betalen voor weghalen zegeltje bij een volgende huurder, is de vraag, maar dat is tientjeswerk.
Edit: @Stoofie you beat me!

[ Voor 5% gewijzigd door neographikal op 11-10-2017 12:18 ]
Dat is nu het probleem.
De woningbouwvereniging heeft mij verteld dat ik best de gasmeter en aansluiting mag laten weg halen.
Zolang ik maar zorg dat hij terug geplaatst wordt als ik de huur op zeg.
De woningbouwvereniging maakt dus geen probleem.
Maar ik ben niet van plan om voor deze kosten op te draaien.
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken wat er in mijn contract staat.
De woning is geleverd met aansluiting, dus als ik die weg haal dan moet ik hem ook terug plaatsen. Dat klopt.
Maar als hij niet op mijn verzoek weggehaald word of onklaar gemaakt word, is dat niet mijn verantwoording lijkt mij.
Die uitspraak die in 2014 gedaan is neem ik mee in gedachte, maar waar moet ik terrecht?
Liander zit dwars, geen verzegeling meer, alles of niks. Weg en betalen of houden en betalen.
Een leegstandscontract bij essent schiet niet op want dan betaal ik nog beheer/netwerkkosten.
Iets voor rechthulp misschien?
P.s.
Het gaat in dit geval ook nog eens om een flat op de 3e verdieping met de gasmeter in de bergruimte op de begane grond.
In die bergruimte is een "werkkast" met een stuk of 15 gasmeters voor 15 verschillende woningen.
[ Voor 11% gewijzigd door Stefan118 op 11-10-2017 13:01 ]
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Oké, dan is die uitspraak inderdaad niet zo makkelijk bruikbaar, omdat je verhuurder wél mee wil werken aan verwijdering.Stefan118 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 12:35:
@Bram-Bos
Dat is nu het probleem.
De woningbouwvereniging heeft mij verteld dat ik best de gasmeter en aansluiting mag laten weg halen.
Zolang ik maar zorg dat hij terug geplaatst wordt als ik de huur op zeg.
De woningbouwvereniging maakt dus geen probleem.
Maar ik ben niet van plan om voor deze kosten op te draaien.
Ik zal vanmiddag als ik thuis ben eens kijken wat er in mijn contract staat.
De woning is geleverd met aansluiting, dus als ik die weg haal dan moet ik hem ook terug plaatsen. Dat klopt.
Maar als hij niet op mijn verzoek weggehaald word of onklaar gemaakt word, is dat niet mijn verantwoording lijkt mij.
Die uitspraak die in 2014 gedaan is neem ik mee in gedachte, maar waar moet ik terrecht?
Liander zit dwars, geen verzegeling meer, alles of niks. Weg en betalen of houden en betalen.
Een leegstandscontract bij essent schiet niet op want dan betaal ik nog beheer/netwerkkosten.
Iets voor rechthulp misschien?
P.s.
Het gaat in dit geval ook nog eens om een flat op de 3e verdieping met de gasmeter in de bergruimte op de begane grond.
In die bergruimte is een "werkkast" met een stuk of 15 gasmeters voor 15 verschillende woningen.
Toch: als de eis van de Corporatie is dat de gasmeter weer terug wordt geplaatst als jij vertrekt, ben je niet echt vrij om de aansluiting weg te halen. Dus je zou nog steeds naar Liander kunnen argumenteren "dat de woningbouwcorporatie zich verzet tegen definitieve verwijdering" en dat je je daarom beroept op die uitspraak uit 2014.
Jouw probleem is overigens in feite niet veel groter dan de anderen hier.
Zie het eerdere overzicht voor de verschillende routes. Waarom zou jij niet net als al die anderen 'via de achterdeur' of via de achterdeur met Volluk!' kunnen slagen?
Het risico dat ze de gasmeter helemaal weghalen is minimaal. De enige waarbij dit gebeurd is is bij Speedy-Andre, omdat het samenviel met onderhoud. De rest kreeg allemaal een gratis zegeltje
[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 11-10-2017 13:44 ]
2 november is de laatste dag van mijn contract met Eneco en Liander.
Er van uitgaande dat er in je huurcontract geen verplichting staat tot het aangaan van een contract voor gaslevering, zou ik in deze situatie de verhuurder schrijven dat je niet van plan bent langer gebruik te maken van en te betalen voor de gasaansluiting. Meld je verhuurder dat jij je leveringscontract zal opzeggen per datum X. Zet erbij dat de verhuurder vrij is om op jouw adres een contract met leegstandstarief aan te gaan om verwijdering van de aansluiting te voorkomen, maar dat jij in geen geval verantwoordelijk bent voor wijzigingen die de netbeheerder aan haar installatie uitvoert als jij geen contractant bent van de netbeheerder.Stefan118 schreef op woensdag 11 oktober 2017 @ 10:52:
Ook wij zijn all-electric, contract voor gas opgezegd bij Oxxio en nu dreigementen van afsluiten door Liander (of € 600 betalen voor verwijdering van de gasmeter). Ik begrijp er echt helemaal niets van. Ik zit nu nog in de fase van wat stoeien met de afdeling Klachten, maar vind hier gelukkig wat gefundeerder input. Als ik het goed begrijp heb ik, met het opzeggen van het gascotract met Oxxio, de ATO met Liander ontbonden. En that's it. Ik word op grond hiervan formeel verder niet verplicht tot het maken van extra kosten. Heb ik dat goed begrepen?
@Stoofie ik heb de indruk dat je net voor mij in het proces zit. Ik ben benieuwd te horen wat de vervolghandelingen van Liander zijn.
Ik ben het met je eens, @Bram-Bos trouwens ook, en vast nog wel meer mensen hier.MLFM schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:31:
Hoera, ik ben niet alleen!
Ook wij zijn all-electric, contract voor gas opgezegd bij Oxxio en nu dreigementen van afsluiten door Liander (of € 600 betalen voor verwijdering van de gasmeter). Ik begrijp er echt helemaal niets van. Ik zit nu nog in de fase van wat stoeien met de afdeling Klachten, maar vind hier gelukkig wat gefundeerder input. Als ik het goed begrijp heb ik, met het opzeggen van het gascotract met Oxxio, de ATO met Liander ontbonden. En that's it. Ik word op grond hiervan formeel verder niet verplicht tot het maken van extra kosten. Heb ik dat goed begrepen?
@Stoofie ik heb de indruk dat je net voor mij in het proces zit. Ik ben benieuwd te horen wat de vervolghandelingen van Liander zijn.
Met het opzeggen van de OTA ben je van de vastrechtverplichting af en wat Liander vervolgens met de aansluiting wil doen is hun eigen zaak.
Dit is zoals wij de algemene voorwaarden van Liander lezen.
Liander leest op zijn eigen selectieve manier en probeert je te dwingen te betalen.
Je hebt nu waarschijnlijk de "Voorkom afsluiting" brief gehad.
Hier maak jij bezwaar tegen, dan komt Liander met een uitspraak van de geschillencommissie en uitspraken van minister Kamp, dan maak je nog een keer bezwaar en wat er dan gebeurt weet ik niet.
Dat is namelijk waar ik nu ben, ik heb voor de tweede keer een mail gestuurd met daarin een betoog waarom ik vind dat ik niet hoef te betalen.
Overigens heb ik ze in de laatste mail uitgenodigd om vooral hun dreigement "anders wordt u afgesloten" ten uitvoer te brengen.
Dit is nu 1,5 week geleden en sindsdien is het oorverdovend stil...
Na alleen meegelezen te hebben tot nu, hier mijn bijdrage.
Ik ben op een iets andere manier te werk gegaan.
Op 16 februari contract opgezegd bij e.on, geen probleem, eindafrekening ontvangen.
Enkele weken later de bekende brief van Liander, en een paar weken later een herinnering. Ik heb op beide brieven nooit gereageerd.
Vorig jaar is een nieuwe meter geplaatst, deze staat nog op 0 m3. Na de meter afgedopt en vind het wel best zo.
Als Liander wilt afsluiten kunnen ze er gewoon bij, maar wel op eigen initiatief.
Ik heb na de herinnering 7 maanden niks meer van ze gehoord totdat ik gisteren weer de bekende brief kreeg. Als er nieuws is laat ik dat hier weten.
3360 wp lg neon / lg prestige 3,5 / douche wtw / ventilatie wtw
De volgende stap is het dorpszwembad ontdoen van gas, ik ben benieuwd wat dan de reactie is van Enexis bij een G10 aansluiting.
Mooi dat je hier steun vindt!MLFM schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 13:31:
Hoera, ik ben niet alleen!
In aanvulling op wat @Stoofie al meldde:
- De meesten hier hebben het makkelijker aangepakt dan @Stoofie en ik. Stoofie heeft weliswaar zijn energieleveringscontract opgezegd, maar gaat tot het gaatje in het argumenteren richting Liander waarom hij niet hoeft te betalen voor de noodzakelijke werkzaamheden bij opzegging van de ATO. Ik heb mijn energieleveringscontract nog niet kunnen opzeggen en volg de alternatieve route van opzeggen ATO via artikel 3.6 AV. Binnenkort volgt hier mijn klacht bij geschillencommissie (ik wacht nog op een reactie van Consuwijzer).
- Als je minder gedoe wil, hou het dan veel simpeler, zoals de meesten hier. Reageer kort op die brief over afsluiting in de geest van: "Ik vind het prima als u mijn gas komt afsluiten, want dat gebruik ik niet meer. Bel me even voor een afspraak. En overigens: ik ben niet verplicht om voor die werkzaamheden te betalen."
- Er komt nog één keer een poging, waarbij met deurwaarders wordt gedreigd, en dan herhaal je gewoon wat je eerder zei, en zeg je dat deurwaarders echt niet nodig zijn, omdat je gewoon meewerkt.
Misschien moeten we het script maar eens preciezer uit gaan schrijven hier.
Ook een route! Gewoon negeren. Dankerikii schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 17:42:
Hallo allen,
Na alleen meegelezen te hebben tot nu, hier mijn bijdrage.
Ik ben op een iets andere manier te werk gegaan.
Op 16 februari contract opgezegd bij e.on, geen probleem, eindafrekening ontvangen.
Enkele weken later de bekende brief van Liander, en een paar weken later een herinnering. Ik heb op beide brieven nooit gereageerd.
Vorig jaar is een nieuwe meter geplaatst, deze staat nog op 0 m3. Na de meter afgedopt en vind het wel best zo.
Als Liander wilt afsluiten kunnen ze er gewoon bij, maar wel op eigen initiatief.
Ik heb na de herinnering 7 maanden niks meer van ze gehoord totdat ik gisteren weer de bekende brief kreeg. Als er nieuws is laat ik dat hier weten.
We horen graag. Letterlijke citaten van briefjes van Liander worden op prijs gesteld.MLFM schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 21:28:
Dank allen voor de reacties. Na een email van Liander ontvangen te hebben met de opties en kosten, heb ik de methode stoofie gevolgd: sluit vooral het gas af, en bevestig nog even dat dat niet geldt voor de electriciteit. Als ik weer wat hoor, kom ik hier nog even terug. Blijf zeker ook benieuwd naar hoe het anderen vergaat!
Moment, alles wat hier passeert is liander, maar jij hebt dus bij enexis een gratis slotje gekregen?david5 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:05:
Bij mij idem als Erikii echter met meer dreigingen vanuit Enexis over hoge kosten etc.. Niks doen en volhouden vervolgens kosteloos een slot op de meter.
De volgende stap is het dorpszwembad ontdoen van gas, ik ben benieuwd wat dan de reactie is van Enexis bij een G10 aansluiting.
1 PVoutput . Dongen NB
Bij Enexis kun je nog kiezen tussen afsluiten en verwijderen.david5 schreef op vrijdag 13 oktober 2017 @ 18:05:
Bij mij idem als Erikii echter met meer dreigingen vanuit Enexis over hoge kosten etc.. Niks doen en volhouden vervolgens kosteloos een slot op de meter.
Ik heb ze net een mailtje gestuurd met de vraag of daar een termijn aan zit.
Bij Liander is dat max een jaar, als dat bij Enexis niet zo is, is er volgens mij ook nog sprake van rechtsongelijkheid, ik kan namelijk niet overstappen...
Op zich was ik wel bereid geweest 120 euro te betalen voor een slotje, maar dat is geen mogelijkheid bij Liander.
Die hebben alleen afsluiten twv 600 euro in de aanbieding en dus dwingen ze mij om door te gaan met bezwaar maken...
Gesterkt door dit forum kon ik haar uitleggen hoe de regelgeving volgens mij in elkaar steekt en hoe ik daarmee niet verplicht ben tot het maken van kosten.
De dame dreigde ook met een deurwaarder en ik zei: "Dat moet dan maar." (Omdat we allemaal wet weten dat een deurwaarder niet echt iets kan betekenen voor ze)
Het lijkt bij mij wat langer te duren dan bij Neographikal maar zodra er weer ontwikkelingen zijn deel ik het.
Makkelijke weg? Ja, nuttig? Nog geen idee, maar ik betaal ze er maandelijks voor dus ze mogen ook wel wat voor mij doen.
Daarnet bevestiging gekregen dat ze het in behandeling nemen.
Mocht het via deze manier niet lukken dan kan ik zelf altijd nog gaan touwtrekken.
Waarom kies je niet de route van opzeggen leveringscontract voor gasbij je energieleverancier?Stefan118 schreef op dinsdag 17 oktober 2017 @ 12:21:
Misschien neem ik een hele verkeerde weg, maar nadat ik dus "afgewezen" ben voor kostenloze afsluiting door Liander heb ik mijn rechtsbijstand ingeschakeld.
Makkelijke weg? Ja, nuttig? Nog geen idee, maar ik betaal ze er maandelijks voor dus ze mogen ook wel wat voor mij doen.
Daarnet bevestiging gekregen dat ze het in behandeling nemen.
Mocht het via deze manier niet lukken dan kan ik zelf altijd nog gaan touwtrekken.
Rechtsbijstand: het is altijd te proberen, maar je hebt kans dat ze er geen bal van begrijpen.
inmiddels een vriendelijke reactie van Liander ontvangen.Ik denk dat ik het verder maar zo laat? Iemand nog suggesties of advies? Doe ik er nog goed aan om aan te geven dat ik best de deur voor ze open wil doen, maar niet ga betalen?
Geachte ,
Op 13 oktober heeft u gereageerd op onze e-mail. Hierin vraagt u ons om mee te denken in alternatieve oplossingen voor u en andere all-electric huiseigenaren. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Telefonisch niet bereikt
Helaas kon ik u telefonisch niet bereiken. Daarom ontvangt u mijn reactie per e-mail.
Alternatieve oplossing
Ik vind het vervelend dat de e-mail van mijn collega uw vraag niet beantwoord. Helaas is er geen alternatief antwoord op uw vraag. Ook niet voor all-electric huishoudens. Wordt uw gasaansluiting niet meer gebruikt? Dan heeft u een aantal keuzemogelijkheden, zoals toegelicht in onze e-mail van 13 oktober.
Is er na 30 oktober geen (leegstands)contract voor uw gasaansluiting?
Dan loopt u risico dat wij uw gasaansluiting afsluiten. De bijbehorende kosten heeft mijn collega in de e-mail van 13 oktober toegelicht. Uw elektriciteitaansluiting heeft inderdaad een actief contract, deze aansluiting sluiten wij dus niet af.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Dit topic is gesloten.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.