Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste
Acties:
  • 736.377 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Vanmiddag teruggebeld door ConsuWijzer n.a.v. mijn vraag van 4 maart, maar daar word ik ook niet heel veel wijzer van. Het lijkt erop dat ConsuWijzer de lijn van de netbeheerder volgt.
ZuinigeRijder schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 10:15:
Waarover gaat uw bericht?: gasleverancier
Het gaat om bedrijf: Enexis

U hebt ons het volgende geschreven:
Ik heb per 1 december 2018 mijn leveringscontract en ATO gas opgezegd via de leverancier. Nu krijg ik brieven met "Regel een energiecontract" en "ontbreken contract energieleverancier" van de netbeheerder Enexis.

Vraag 1:
Waar staat dat ik wettelijk verplicht ben een energiecontract als consument af te nemen? Ik kan het niet vinden in de voorwaarden.

Vraag 2:
In de brief staat ook dat ik de kosten voor afsluiting en bijbehorende kosten moet betalen. Echter ik heb netjes volgens de voorwaarden opgezegd en daar staat niet in dat ik voor het afsluiten moet betalen wanneer ik opzeg. Dit komt overeen met wat de ACM 14 november 2016 heeft geschreven:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-65844.pdf

3.2.3 Tarievenblad
28.Omdat de leverancier in de bevestigingsbrief de klant moet informeren welke tarieven gelden in de situatie van de klant, maakt het tarievenblad geen onderdeel meer uit van het modelcontract.

Kan de netbeheerder mij zomaar een factuur sturen voor werkzaamheden waarvoor ik geen opdracht gegeven heb?
Het komt erop neer dat het niet verplicht is om als consument een gascontract te hebben, maar dat de netbeheerder verplicht is om af te sluiten en dat die kosten verhaald mogen worden op de consument op grond van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas.

ConsuWijzer refereert naar de gaswet en tarievencode en deze moet bij de consument maar bekend zijn.

Op mijn vraag waarom dit vorig jaar nog gratis was en nu bijna 700 euro moet kosten en dat dit in strijd is met de wet, dat het opzeggen niet bezwarend moet zijn, werd gezegd dat ik daarvoor naar de geschillencommissie kon gaan. Maar werd ook gezegd dat de gaswet boven de 'normale' wet zou gelden.

Ik kan ook de factuur betwisten en deurwaarder/rechter traject volgen, maar de proceskosten zouden dan op mij verhaald kunnen worden, afhankelijk van de uitkomst van de rechtspraak.

Ik kan mijn DAS rechtsbijstand inschakelen, maar het programma van RADAR afgelopen maandag was ook niet zo positief over wat ze (mogelijk) voor je doen, omdat dit voor een schijntje uitbesteed kan worden.

Vooralsnog ben ik nog niet afgesloten door Enexis, ondanks dat de tijd weer verstreken is. Laat ze nog maar even wachten :)F totdat er een duidelijke uitspraak is door een rechter. En anders toch mijn rechtsbijstand gaan inschakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@ZuinigeRijder: ik heb een dergelijk gesprek ook gevoerd met ConsuWijzer, vorig jaar.

Eerst per contact-formulier/email

Mijn vraag op 13 juli 2018
Beste mensen,

Ik vraag me het volgende af. De ACM stelt de Tarievencode Gas vast op voorstel van de netbeheerders. In artikel 2.5.1.12 staat het volgende:
"Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15"

Mijn vraag is: gaat dit artikel over (a) de wijze van berekening van de kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting, *indien* de “voormalige” aangeslotene daartoe opdracht geeft, of (b) impliceert dit artikel ook een betalingsverplichting voor de “voormalige” aangeslotene, *ook in het geval dat die geen opdracht heeft gegeven* voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting, maar uitsluitend zijn aansluitovereenkomst heeft beëindigd?
Antwoord van Consuwijzer op 24 juli 2018
Dank voor uw vraag van 23 juli 2018. U vraagt ons om een interpretatie van het wetsartikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas.
Het is afhankelijk van het contract en de algemene voorwaarden wat het beëindigen van de aansluitovereenkomst inhoudt. Het is van belang wat tussen partijen is afgesproken. ConsuWijzer kan deze beoordeling helaas niet doen. U kunt uw vraag stellen aan het Juridisch Loket. Het Juridisch Loket is bereikbaar via 0900-8020 of www.juridischloket.nl.
Wellicht is onderstaande uitspraak van de Geschillencommissie Energie interessant voor u:
https://www.degeschillenc...racht-geven-tot-weghalen- van-gasaansluiting-bij-opzegging-van-overeenkomst/
Mijn vervolgvraag van 16-8-2019
Beste mensen,

Op 13 juli 2018 stelde ik een vraag over de interpretatie van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas. Op 24 juli 2018 kreeg ik daar van jullie antwoord op, waarvoor mijn hartelijke dank. Het betreffende contactnummer was 100622746.

Uw antwoord is echter nog niet helemaal duidelijk. U schrijft: "Het is afhankelijk van het contract en de algemene voorwaarden wat het beëindigen van de aansluitovereenkomst inhoudt. Het is van belang wat tussen partijen is afgesproken."

Dat snap ik natuurlijk. Mijn vraag ging echter over de interpretatie van de Tarievencode Gas, en niet over het contract en de algemene voorwaarden met de netbeheerder. En aangezien de ACM de Tarievencode Gas vaststelt moet Consuwijzer (als onderdeel van de ACM) toch ook een uitspraak kunnen doen over de betekenis van die Tarievencode zelf?

Daarom stel ik graag de volgende vervolgvraag:
Indien het contract (de Aansluit- en Transportovereenkomst) met, en de Algemene Voorwaarden van de netbeheerder zelf geen grond bieden om de voormalige aangeslotene te verplichten te betalen voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting, is artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas dan in zichzelf een grond om de voormalige aangeslotene daartoe te verplichten?
Daarover werd ik uiteindelijk teruggebeld door een wat nurkse medewerker van Consuwijzer. Diegene beweerde ook iets soortgelijks als wat jij hoorde (maar meer in de zin van dat hij dat 'meende'), maar toen ik doorvroeg wilde hij gewoon zijn handen niet branden aan een duidelijke uitspraak. Dat moest de rechter maar doen.

Merk op dat in deze discussie met Consuwijzer de voorwaarde van 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie' (de noodzaak tot een offerte) nog helemaal niet aan de orde is gekomen. Heb jij dat nog besproken met Consuwijzer?

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 08-03-2019 15:55 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 15:54:
@ZuinigeRijder: ik heb een dergelijk gesprek ook gevoerd met ConsuWijzer, vorig jaar.

Merk op dat in deze discussie met Consuwijzer de voorwaarde van 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie' (de noodzaak tot een offerte) nog helemaal niet aan de orde is gekomen. Heb jij dat nog besproken met Consuwijzer?
Nee, dat is niet ter sprake gekomen, maar deze persoon aan de lijn was ook stellig in zijn mening. Jammer genoeg heeft mijn telefoon dit gesprek niet opgenomen (geen geluid op de opname), anders had ik dit hier wel weer gepubliceerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik denk dat wij inmiddels beter hebben nagedacht over 2.5.1.12 dan Consuwijzer. En Consuwijzer is geen rechter.

[ Voor 16% gewijzigd door Bram-Bos op 08-03-2019 16:04 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:04:
Ik denk dat wij inmiddels beter hebben nagedacht over 2.5.1.12 dan Consuwijzer. En Consuwijzer is geen rechter.
Maar Consuwijzer is wel de ACM. En die zouden als verantwoordelijk overheidsorgaan toch echt duidelijker moeten zijn en niet wegens gebrek aan argumenten moeten reageren met "als u het er niet mee eens bent, kunt u altijd nog naar de geschillencommissie of het voor laten komen bij de rechter".

Als er werkelijk vanuit de tarievencode gas juridische grond is om kosten in rekening te brengen, dan moet de ACM/Consuwijzer dat toch heel simpel en eenduidig kunnen uitleggen. Ze zijn nota bene direct betrokken geweest bij de opstelling van alle relevante documenten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:35
Zojuist reactie terug van Stedin, knap dat ik iets zou beeïndigen als de oude contractant de gas ATO opgezegd heeft.
per mail van Stedin
Beste heer,

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik snap dat u benieuwd bent waar u dit terug kan vinden. U kunt dit terugvinden in de gaswet. U kunt hier eventueel ook meer informatie over opvragen bij de ACM, die toezichthouder is op de energiemarkt.

In de volgende link kunt u de tekst vinden: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/2019-01-01 . In artikel 2.5.1.12 staat in ieder geval vermeld dat indien u de aansluitovereenkomst beëindigd er kosten in rekening gebracht worden voor het fysiek afschakelen of verwijderen van de aansluiting.

Ik ga ervan uit u zo voldoende geïnformeerd te hebben. Graag wens ik u een fijne dag!

Met vriendelijke groet,

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ja, dat klopt wel @Ivow85, maar zodra het over interpretatie en mogelijke jurisprudentie-vorming gaat zal een medewerker van Consuwijzer wel link uitkijken om duidelijk te kiezen. Niet voor niks beantwoorden ze in mijn geval altijd kort en ontwijkend over de mail, en deden de rest telefonisch als ik bleef aandringen. We zouden de kwestie ook formeel kunnen voorleggen aan de ACM, niet via Consuwijzer.

@x-RaY99: Je stelde toch twee vragen? Op de eerste vraag geven ze geen antwoord anders dan 'zoek het maar op in de Gaswet', op de tweede vraag lijken ze artikel 2.5.1.12 als antwoord te geven. Maar in dat artikel staat natuurlijk a. Dat er in rekening wordt gebracht bij de 'voormalige' aangeslotene (en dat ben jij niet), en b. dat dit gebeurt met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie (dus met voorafgaande offerte en eventueel een daaropvolgende opdracht). Herhaal je vragen dus nog eens met deze achtergrondinformatie

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dat wordt dan een hele eenvoudige reactie:
Geachte heer, mevrouw,

Graag wijs ik u er op dat de aansluitovereenkomst niet door mij beëindigd is. Als u onze correspondentie aandachtig gelezen heeft, bent u er van op de hoogte dat ik nooit een aansluitovereenkomst voor de gasaansluiting heb gehad. Derhalve is uw argumentatie in het geheel niet van toepassing en ben ik u op basis van het door u aangehaalde artikel niets verschuldigd.

Uw reactie doet mij niet van mening veranderen. Als gevolg zal ik dus geen acties ondernemen en geen enkele vorm van kosten aanvaarden.

In mijn vorige bericht schreef ik u het volgende:
Het zou kunnen zijn dat ik van mening verander indien u antwoord geeft op de volgende twee vragen:
1. Wat is het wetsartikel waarin staat dat ik als burger verplicht ben een contract af te sluiten indien er een gasleiding in mijn woning aanwezig is?
2. Wat is het wetsartikel waarin staat dat ik kosten voor de afsluiting verschuldigd ben indien ik geen leveringscontract heb?

Mocht u deze vragen alsnog beantwoorden met verwijzing naar relevante wetsartikelen, dan kan mogelijk mijn mening alsnog wijzigen.

Met vriendelijke groet,

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Ivow85: Nog ietsje aanpassen?
Geachte heer, mevrouw,

Ik stelde twee vragen. Op mijn eerste vraag gaat u eigenlijk niet in, maar verwijst naar 'de Gaswet' en de ACM. Dat suggereert dat u het antwoord zelf ook niet weet.

Op mijn tweede vraag verwijst u naar artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas. Ik wijs u er op dat in dat artikel staat
a. dat de kosten in rekening worden gebracht bij de 'voormalige' aangeslotene
b. dat dit gebeurt 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie'

Graag wijs ik u er ten eerste op dat de aansluit- en transportovereenkomst niet door mij beëindigd is, en ik dus niet de 'voormalige' aangeslotene (a) ben waarover het artikel spreekt. Als u onze correspondentie aandachtig gelezen heeft, bent u er van op de hoogte dat ik nooit een aansluit- en transportovereenkomst voor de gasaansluiting heb gehad.
Ten tweede kunt u mij op grond van artikel 2.5.1.12 geen kosten in rekening brengen als u niet de systematiek van voorcalculatie (b) in achtneemt. Dat betekent dat u eerst een offerte dient af te geven, waarop ik mijn akkoord kan geven, of niet.

Uw argumentatie is dus -voorzover deze specifiek wordt- niet van toepassing op mijn situatie, en derhalve ben ik u op basis van het door u aangehaalde artikel niets verschuldigd.

Uw reactie doet mij dus niet van mening veranderen. Als gevolg zal ik dus geen acties ondernemen en geen enkele vorm van kosten aanvaarden.

In mijn vorige bericht schreef ik u het volgende:
Het zou kunnen zijn dat ik van mening verander indien u antwoord geeft op de volgende twee vragen:
1. Wat is het wetsartikel waarin staat dat ik als burger verplicht ben een contract af te sluiten indien er een gasleiding in mijn woning aanwezig is?
2. Wat is het wetsartikel waarin staat dat ik kosten voor de afsluiting verschuldigd ben indien ik geen leveringscontract heb?

Mocht u deze vragen alsnog écht beantwoorden met verwijzing naar relevante wetsartikelen, dan kan mogelijk mijn mening alsnog wijzigen.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:21:
@Ivow85: Nog ietsje aanpassen?
t. Dat betekent dat u eerst een offerte dient af te geven, waarop ik mijn akkoord kan geven, of niet.[...]
Zou je dit er nog bij moeten zetten?:

"En dat alleen wanneer ik opdracht heb gegeven om alles weg te laten halen door U"

Want voorlopig hebben ze nog nergens aangetoond dat je moet betalen wanneer zij ongevraagd wat met hun systeem gaan doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Vuiltje op 08-03-2019 18:27 ]

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Vuiltje: dat staat er toch al eigenlijk? Of nog helderder?
"Dat betekent dat u eerst een offerte dient af te geven, waarop ik vrij ben om daar al of niet mijn akkoord aan te geven. Zolang ik echter geen opdracht geef tot afsluiten of verwijderen vindt u dus geen grond in dit artikel voor het in rekening brengen van kosten."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:42:
Ja, dat klopt wel @Ivow85, maar zodra het over interpretatie en mogelijke jurisprudentie-vorming gaat zal een medewerker van Consuwijzer wel link uitkijken om duidelijk te kiezen. Niet voor niks beantwoorden ze in mijn geval altijd kort en ontwijkend over de mail, en deden de rest telefonisch als ik bleef aandringen. We zouden de kwestie ook formeel kunnen voorleggen aan de ACM, niet via Consuwijzer.
Ik heb even gecontroleerd waar het telefoonnummer vandaan kwam (0707222000) en dit kwam van de ACM. Dus het lijkt erop dat ConsuWijzer de vraag doorgeschoven heeft naar ACM? Maar ConsuWijzer is ook onderdeel van de ACM, dus misschien weer wel iemand van ConsuWijzer.

Ik heb nog vergeten te vermelden dat in mijn telefoongesprek ik vroeg naar de verwijzing naar het tarievenblad. De man zei dat dit alleen van toepassing was voor de tarieven van de leverancier.

Dus naast de al genoemde bullshit argumenten B. Op grond van artikel 2.5.1.12, zijn er mogelijk nog meer.

Laten we even naar de tarievencode letterlijke tekst van 2.5.1.12 kijken, waarna 12f van de gaswet verwijst:
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Het is dus niet duidelijk of er kosten zijn en hoe groot die zijn.
Dit op zichzelf is al strijdig met de gaswet zelf.

Volgens artikel Consumentenbescherming 52b lid 1 van de Gaswet:
De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Daarnaast mag volgens het Burgerlijk Wetboek (boek 6) in Algemene Voorwaarden de opzeggingsbevoegdheid van de consument niet op een wezenlijke manier worden beperkt. De eventuele kosten mogen niet onredelijk bezwarend zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW. De aanzienlijke hoogte van het bedrag zou de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk beperken, en daarmee vernietigbaar zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW.

Dit laatste werd weer betwist door de man, omdat de gaswet boven burgerlijk wetboek ging en ook tot de wet behoorde. Maar de hoogte van het bedrag kon ik betwisten bij bijvoorbeeld de geschillencommissie.

[ Voor 4% gewijzigd door ZuinigeRijder op 08-03-2019 18:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die man zat dan in de zak van de netbeheerders. Hoe kun je nu in algemene zin stellen dat de Gaswet boven het Burgerlijk Wetboek gaat? En bovendien: in de Gaswet staat geen verplichting tot betaling bij afsluiten of verwijderen. Het artikel waar de discussie over gaat (2.5.1.12) staat in een 'Tarievencode', die op grond van de Gaswet 12.f moet worden ingediend door de netbeheerders bij de toezichthouder. Die Tarievencode heeft dus zeker een lagere status dan het BW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 18:46:
Die man zat dan in de zak van de netbeheerders.
Dat dacht ik ook, want daarom ging ik controleren of ik iemand van Enexis aan de telefoon had gehad })

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hoe dan ook blijkt dat Enexis voorlopig ook niet doorbijt. Hun zelfgestelde deadline voor afsluiten is bij jou alweer bijna twee weken geleden, en bij je zoon hebben ze alweer twee deadlines laten passeren? En hoe vaart @Stef87? Veel geblaf dus, net als bij Liander...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 17:29
x-RaY99 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 16:35:
Zojuist reactie terug van Stedin, knap dat ik iets zou beeïndigen als de oude contractant de gas ATO opgezegd heeft.[...]
Och, als je moet kiezen tussen naar het café gaan of een briefje schrijven voor @x-RaY99, kies ik uiteraard voor het tweede ;)
Wat denken we van zoiets?
Geachte Stedin,

Ik heb u in mijn vorige mail twee vragen gesteld die, bij volledige beantwoording, mijn mening ten aanzien van het accepteren van kosten voor het verwijderen van de gasleiding zouden kunnen doen veranderen. U heeft getracht deze vragen te beantwoorden, echter is dat in mijn ogen niet gelukt, en ik zal dat hieronder verklaren.

Mijn eerste vraag was wat het wetsartikel is waarin staat dat ik als burger verplicht ben een contract af te sluiten indien er een gasleiding in mijn woning aanwezig is.
Uw antwoord hierop is dat dat te vinden is in de gaswet. Buiten het feit dat het een uiterst summier en teleurstellend antwoord is, u verwijst immers naar de complete wet in plaats van alleen het artikel, heb ik het ook niet kunnen vinden. Zowel het woord "leveringscontract" als het woord "verplicht" kan ik niet vinden in een context waaruit ik op kan maken dat het hebben van een leveringscontract verplicht is.
Zolang ik het niet kan vinden en u mij niet op het juiste artikel wijst, ga ik er dan ook vanuit dat een dergelijk artikel niet in de gaswet aanwezig is.

Mijn tweede vraag was wat het wetsartikel is waarin staat dat ik kosten voor de afsluiting verschuldigd ben indien ik geen leveringscontract heb.
Ook dit heb ik getracht in de gaswet te lokaliseren, maar dat is ook voor dit geval niet gelukt. Dat ik geprobeerd heb het te vinden in de gaswet heb ik gedaan omdat u voor uw antwoord verwijst naar de tarievencode gas, alwaar in artikel 2.5.1.12 zou staan dat ik verplicht ben te betalen voor verwijdering.
Op zich gaat het artikel wel over de kosten, maar dan wel bij beeïndiging van de overeenkomst, en zoals eerder al meerdere malen opgemerkt heb ik geen overeenkomst (gehad) en kan deze dus ook niet beeïndigd worden. Hiermee is dit artikel dus ook automatisch niet op mij van toepassing.

Ik trek dan ook de conclusie dat beide vragen nog niet beantwoord zijn.
Hier heeft u wel een oplossing voor, u verwijst mij namelijk naar de ACM indien ik meer informatie zou willen hebben. Ik vind dit uiterst teleurstellend. U bestookt mij met teksten als dat ik verplicht zou zijn een contract te hebben, danwel te moeten betalen voor verwijdering, maar als ik vraag om duidelijkheid waar ik zou kunnen vinden dat dat verplicht is schuift u de verantwoordelijkheid af. Het enige wat ik u vraag is mij even te wijzen op de wetsartikelen waaruit bovenstaande verplichtingen blijken. Dat moet voor een grote netbeheerder als Stedin toch niet zo'n moeilijke klus zijn. Alleen al het feit dat u aan dit relatief simpele verzoek geen gehoor geeft doet mij vermoeden dat deze verplichting simpelweg niet bestaat.

Gezien het feit dat u mijn vragen niet beantwoord heeft, is ook mijn mening ten aanzien van het accepteren van kosten niet veranderd. Ik zal dan ook geen verdere actie ondernemen ten aanzien van het afsluiten van een leveringscontract of het laten verwijderen van de gasleiding.

Uiteraard bent u, als verantwoordelijk netbeheerder en eigenaar van de gasleiding, nog steeds van harte welkom om op eigen kosten werkzaamheden te verrichten. Ik raad u wel aan om, indien u hiervoor in mijn woning moet zijn, een afspraak te maken.
Wellicht ten overvloede wijs ik u er nogmaals op dat ik op geen enkele manier kosten zal accepteren naar aanleiding van werkzaamheden van wat voor aard dan ook.

Groet
X-ray99
Wat betreft Consuwijzer/ACM, ik denk dat we daar niet veel verder komen zonder een uitgebreide en zeer goed gedocumenteerde klacht. Consuwijzer drukt nu gewoon zijn snor door te wijzen op de TG, ben je het daar niet mee eens kun je altijd nog naar de rechter.
Wij weten inmiddels beter, maar zolang je geen klacht indient waarbij je op voorhand gehakt maakt van antwoorden met betrekking op de TG en andere bullshit-argumenten, kom je bij die lui geen steek verder.
En zelfs dan moet ik het nog zien, ze hebben daar echt geen zin in een precedent wat de netbeheerders bakken met geld kost, dus waarschijnlijk blijven ze duiken tot er een gerechtelijke uitspraak of een wetswijziging is..

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Stoofie schreef op donderdag 7 maart 2019 @ 20:26:
En maar weer eens een wollig stukje tekst, ditmaal van Coteq,
[...]

Ook het stukje over verwijderen is interessant:
[...]

Hier wordt alleen maar een advies gegeven, een advies dat wij natuurlijk niet opvolgen :+
En dat is de zoveelste netbeheerder die suggereert dat betalen voor verwijdering verplicht is, maar nalaat om dat letterlijk zo te stellen. Laat staan dat ze erbij vermelden op welke wet een en ander gebaseerd is...
@zonetjes: herkenbaar verhaal; Coteq wordt in de loop van de berichten wel steeds minder stellig. Eerst "moet" je verwijderen, zonder uit te kunnen leggen waarom. Vervolgens "adviseren" / vragen ze je verwijdering aan te vragen. Gewoon consequent duidelijk aangeven dat je geen opdracht geeft en ze verder welkom zijn om 'hun' ding te doen. Ervaring leert dat het dan na enige tijd vanzelf stil wordt aan de overkant en er geen werkzaamheden plaatsvinden. Overigens is het goed mogelijk dat uitspraken in casus @Bram-Bos daarin helpen. Die maken in ieder geval zeker dat het voor de netbeheerders niet meer zo zeker is allemaal... ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
Stoofie schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:31:
[...]

Och, als je moet kiezen tussen naar het café gaan of een briefje schrijven voor @x-RaY99, kies ik uiteraard voor het tweede ;)

[...]
Coteq kon wel eens bij Stedin in de leer hebben gezeten. Ook Coteq verwijst slechts in algemene termen naar gaswet, TCG en AV ATO. Geen specifieke artikelen, ook niet als je daarnaar vraagt. Benieuwd of Stedin nog wel een 'verdiepende' reactie geeft... heb een donkerbruin vermoeden van niet... :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Stoofie: Nou heeft @x-RaY99 de luxe van drie voorzetjes om uit te kiezen. Die van jou is wel heel fraai!
@overwinteraar: Is het nu helemaal stil aan de overkant van jou? Kun je jouw dossier ook delen, liefst net als @Stefshon in één post? Dat leidt langzamerhand tot een toegankelijke set van materiaal die toegesneden is op elke netbeheerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:02:
Hoe dan ook blijkt dat Enexis voorlopig ook niet doorbijt. Hun zelfgestelde deadline voor afsluiten is bij jou alweer bijna twee weken geleden, en bij je zoon hebben ze alweer twee deadlines laten passeren?
Komt natuurlijk net ongelukkig uit, carnaval *O* en wintersport oOo dus even niets inplannen bij Enexis. Maar waarschijnlijk lig ik onderaan de stapel, omdat ik niet als een mak schaap }:O al zelf eieren voor mijn geld gekozen heb en de verwijdering of slotje aangevraagd heb. En zolang ze wel mensen hebben die ze gemakkelijk geld kunnen aftroggelen, blijf ik onderaan de stapel liggen (of verborgen lade :Z ). Want voordat ze bij van mij geld krijgen moeten ze hun gelijk bij de rechter gaan halen. Daar gaat voor hun weer veel tijd en geld in zitten. Nee, dan maar afblaffen :O en daarna niets doen. Want oei oei, ze zullen maar verliezen :'(

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overwinteraar
@Bram-Bos nu idd al tijdje helemaal stil aan overkant.

Qua proces en reacties zelfde route/inhoud gevolgd als bij andere netbeheerders op dit forum (met dank aan initiatiefnemers/koplopers). Contacten deels per mail, deels telefonisch. In steno (even uit 't hoofd) proces en reacties:
  • Gascontract opgezegd bij energieleverancier, met toestemming dat aan netbeheerder te melden.
  • Vervolgens 1e standaard brief Coteq: tijdig nieuwe leverancier contracteren, anders afsluiten bi/bu, deurwaarder, blabla. In brief stond niets over hoe lang afsluiting zou duren.
  • Standaard reactie (mail) teruggestuurd (geen opdracht tot verwijdering/afsluiting; netbeheerder wel welkom om werkzaamheden uit te voeren (= medewerking verlenen), hen wel verzocht tijdig een afspraak te plannen.
  • Vervolgens 2e standaard brief Coteq (= kopie 1e brief). Daarop zelfde standaard reactie (mail) als 1e reactie teruggestuurd.
  • Vervolgens reactie Coteq met conclusie dat ik kennelijk wil laten verwijderen en dit via mijnaansluiting.nl mag aanvragen. Of tijdelijk binnen kan laten verzegelen.
  • Reactie gestuurd in lijn met eerdere reacties en vermeld dat ik niet wil laten verwijderen (zit ons niet in de weg); Coteq weer uitgenodigd om afspraak te plannen.
  • Vervolgens onaangekondigd bezoek Coteq; niet thuis, standaard kaartje in de bus.
  • Weer per mail en tefo contact gehad met Coteq. Pas toen meldde Coteq dat het "afsluiten" dat in de brieven werd genoemd als een tijdelijke oplossing was bedoeld, ongeacht of dit binnen (binnen afsluiten bleek gelijk aan verzegelen) of buiten plaatsvindt. Het was kiezen tussen tijdelijk (en na een jaar een nieuwe gasleverancier of alsnog permanent verwijderen) of permanent verwijderen. Navraag wat mij tot deze keuze verplicht, leverde geen concreet antwoord of verwijzing naar artikelen op. Slechts stellingname: u kiest voor stopzetten gaslevering, dus geeft u ook opdracht voor tijdelijk afsluiten of verwijderen en daarmee samenhangende kosten. Dat was ook reden voor Coteq om geen afspraak te willen plannen, dat mocht alleen als ik initiatief nam en aangaf (= opdracht gaf) welke vorm van afsluiten ik daarbij verkoos... |:( In latere contacten kwamen slechts algemene verwijzingen naar "de gaswet', TCG en AV ATO, niets concreets.
  • Zoals in eerdere posts al aangegeven: tussendoor wel naar alternatieve oplossingen gezocht, waarbij ik heb aangegeven bereid te zijn een redelijk bedrag te willen betalen. Geen van die voorstellen is geaccepteerd, steeds verwijzing naar mijnaansluiting.nl. Eén van de reacties die ik daarbij kreeg, stelde dat sec afsluiten (bijv aan de weg) zonder het verwijderen van de gasleiding hetzelfde kost als het afsluiten inclusief volledig verwijderen van de gasleiding. Dan vraag ik me toch wel af hoe die kosten berekend worden... Wat een rekenwonders... _O- Een voorcalculatie heb ik voor geen van de scenario's ontvangen, alleen algemene prijslijstjes die ook op de website van Coteq staan. Zoals in eerdere post al gemeld is de opslag per meter bij Coteq begin februari wel spontaan gehalveerd; daarmee landelijk nog steeds de duurste netbeheerder bij aansluitingen die meer dan 15 meter van de weg liggen. 8)7
  • Laatste bericht was (weer) iets in trant van 'we horen graag uw keuze' met het verzoek/advies via mijnaansluiting.nl opdracht te verstrekken. Aangezien ik al diverse keren had aangegeven geen opdracht te (gaan) verstrekken en ook geen antwoord heb gekregen op mijn vragen wat mij daartoe zou verplichten (komt niet verder dan algemene verwijzing naar "de gaswet" e.d.), die opdracht dus toch maar niet verstrekt... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@overwinteraar: Super ! Kun je er nog data bij plaatsen?

[ Voor 18% gewijzigd door Bram-Bos op 08-03-2019 23:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pleio65 schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:31:
[...] In mijn beleving zie ik punt 1 t/m 4 systeemmatisch terugkomen. Met punt 5 erbij is er sprake van fraude.

1.opzettelijk handelen
2. misleidende voorstelling van zaken
3. oogmerk economisch voordeel behalen
4. er is een benadeelde
5. is sprake van onrechtmatig of onwettig handelen
1. opzettelijk handelen
Ze zitten er actief achteraan om ons met hun foute voorstelling van zaken te laten betalen voor iets waar we niet voor hoeven te betalen.

Ze hebben hun neus al meerdere keren gestoten bij de geschillen commissie en blijven toch doorgaan.

Ze willen honderden Euro's vangen voor het (verplicht gratis) kunnen opzeggen.

4. er is een benadeelde
Iedere opzegger.

Als iemand op grond van de door de specialist (netbeheerder) verstrekte informatie overgaat tot het feitelijk volgens de regels -onverplicht- opdracht geven tot verwijdering is dit dwaling die door de specialist (netbeheerder) expres is veroorzaakt. Derhalve moet de consument de overeenkomst kunnen ontbinden danwel volledig schadeloos worden gesteld. Zou helemaal een leuke casus worden als de volgende bewoner hier van weet en een -gratis- aanleg van een gasaansluiting eist.
Stoofie schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 08:52:
[...] @Erwin_83: Ik denk dat de netbeheerders "gestuurd" worden door Liander. De eerste keer denk je nog nog dat het per ongeluk kan zijn, maar nu wordt het zo consequent gedaan dat er een patroon ontstaat. Het zou mij niet verbazen dat Liander hierin de voortrekkersrol vervult en de teksten voor de overige netbeheerders aanlevert/accordeert.

@pleio65
1.opzettelijk handelen
2. misleidende niet volledige voorstelling van zaken
4. er is een benadeelde iemand die niet goed leest
5. is sprake van onrechtmatig of onwettig maatschappelijk onverantwoord handelen

Ik denk dat de netbeheerders, indien er klachten komen, hierop gaan terugvallen: "Nee hoor, wij hebben nooit gezegd dat de kosten voor afsluiting verplicht door de afnemer voldaan moeten worden. O, u had dat wel zo gelezen? Wat spijt ons dat nu verschrikkelijk, dat was natuurlijk niet de bedoeling, maar helaas is daar nu niets meer aan te doen, om het leed te verzachten sturen wij u een bosje bloemen" O-)
Doordat ze telkenmale net langs het randje lopen is er geen sprake van oplichting en/of fraude, maar of het maatschappelijk verantwoord is is maar de vraag. Bovendien denk ik dat ze met vuur spelen, ze kunnen beter eerlijk zijn dan op deze manier mensen in de val te lokken...
2. dus misleidend, zeker hoe ze hun brieven formuleren.
4. de mensen die ik hierover gesproken heb begrijpen het zelfs met uitleg vaak nog niet. Fijn dat jij zegt dat ze niet goed lezen, maar er is een reden dat allerlei voorwaarden en regels in "heldere simpele taal" moeten worden verwoord tegenwoordig. Dat maakt het gedrag en de opstelling van de netbeheerders extra schreinend.
5. in ieder geval maatschappelijk onverantwoord. Het opzettelijk verleiden tot dwaling, weten dat je klanten ... , als specialist, misleid tot dwaling, zou dat nou echt niet strafbaar zijn? Het is in ieder geval het laagste van het laagste op zakelijk gebied en zou duidelijk maken waarom de god van de handel en van de dieven dezelfde is.

IANAL,, maar voorlopig heb ik dit gevonden:
Richtlijn 2005/29/EG van het Europees Parlement en de Raad van 11 mei 2005 betreffende oneerlijke handelspraktijken van ondernemingen jegens consumenten op de interne markt, PbEG 2005, L 149/22.
Kort samengevat verbiedt de richtlijn het handelaren om door middel van misleiding of dwang (oftewel door middel van een misleidende hetzij agressieve handelspraktijk) de consument tot een aankoopbeslissing te brengen die hij anders niet had genomen. Het misleiden van een consument kan gebeuren door het geven van misleidende informatie of door het onthouden van informatie die van belang is voor het nemen van zijn aan-koopbeslissing.
Volgens mij is het hiermee onrechtmatig en / of onwettig wat de netbeheerders doen. En dus voldoet het aan de 5 vereisten van fraude. Toch?

edit: wat er allemaal bovenkomt als je zoekt op de "wet oneerlijke handelspraktijken" ...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@onetime: alleen is er pas sprake van dwaling wanneer iemand daadwerkelijk de ongewenste opdracht/overeenkomst heeft verstrekt.

En om dat met succes aan te vechten, moet er natuurlijk een duidelijk dossier zijn waaruit blijkt dat de door verkoper verstrekte informatie onjuist of onvolledig is (dat laatste kunnen we aantonen). Daarnaast moet uit het dossier blijken dat de overeenkomst niet tot stand zou zijn gekomen wanneer alle informatie correct en volledig was.

Tot slot: het slachtoffer moet zelf naar de rechter stappen.

Ik zie zeker kans van slagen voor deze weg onder de volgende voorwaarden:
- Het 'slachtoffer' is niet actief geweest in dit topic voordat de opdracht voor verwijdering van de gasaansluiting aan de netbeheerder is verstrekt.
- Het slachtoffer heeft naar aanleiding van de eerste twee brieven geprotesteerd tegen het 'verplichte' karakter van verwijdering en de 'verplichting' om een 'keuze' te moeten maken
- Het slachtoffer heeft na dreigementen (incassobureau, deurwaarder) en verwijzingen naar onjuiste artikelen (AV, Tcg, gaswet) van de netbeheerder, alsnog de opdracht voor verwijderen van de gasaansluiting gegeven.

En dan gaan de vervolgstappen veel tijd en geld kosten voor de gang naar de rechtbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
onetime schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 01:07:
[...]

1. opzettelijk handelen
Ze zitten er actief achteraan om ons met hun foute voorstelling van zaken te laten betalen voor iets waar we niet voor hoeven te betalen.

Ze hebben hun neus al meerdere keren gestoten bij de geschillen commissie en blijven toch doorgaan.

Ze willen honderden Euro's vangen voor het (verplicht gratis) kunnen opzeggen.

4. er is een benadeelde
Iedere opzegger.

Als iemand op grond van de door de specialist (netbeheerder) verstrekte informatie overgaat tot het feitelijk volgens de regels -onverplicht- opdracht geven tot verwijdering is dit dwaling die door de specialist (netbeheerder) expres is veroorzaakt. Derhalve moet de consument de overeenkomst kunnen ontbinden danwel volledig schadeloos worden gesteld. Zou helemaal een leuke casus worden als de volgende bewoner hier van weet en een -gratis- aanleg van een gasaansluiting eist.

[...]

2. dus misleidend, zeker hoe ze hun brieven formuleren.
4. de mensen die ik hierover gesproken heb begrijpen het zelfs met uitleg vaak nog niet. Fijn dat jij zegt dat ze niet goed lezen, maar er is een reden dat allerlei voorwaarden en regels in "heldere simpele taal" moeten worden verwoord tegenwoordig. Dat maakt het gedrag en de opstelling van de netbeheerders extra schreinend.
5. in ieder geval maatschappelijk onverantwoord. Het opzettelijk verleiden tot dwaling, weten dat je klanten ... , als specialist, misleid tot dwaling, zou dat nou echt niet strafbaar zijn? Het is in ieder geval het laagste van het laagste op zakelijk gebied en zou duidelijk maken waarom de god van de handel en van de dieven dezelfde is.

IANAL,, maar voorlopig heb ik dit gevonden:

[...]

Volgens mij is het hiermee onrechtmatig en / of onwettig wat de netbeheerders doen. En dus voldoet het aan de 5 vereisten van fraude. Toch?

edit: wat er allemaal bovenkomt als je zoekt op de "wet oneerlijke handelspraktijken" ...
Enexis verwijst helemaal niet dat de aansluiting verwijderen aangevraagd moet worden bij mijnaansluitingen of iets dergelijks in hun brieven. Alleen dat zij wettelijk verplicht zijn af te sluiten wanneer ik geen energiecontract heb en dat mij dat geld gaat kosten. Keuzemogelijkheid is ook (nog) niet aan mij gegeven. Is het vooral Liander die de zaken zo sterk manipulerend suggestief niet de goede optie geeft? En dat nu meer netbeheerders dezelfde lijn gaan volgen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Asmodis73
  • Laatst online: 15-02-2022
De eerste standaard brief van Liander is binnen.
Mijn reactie:
Beste Liander,

Wij hebben afgelopen donderdag (7-3-2019) een brief ontvangen (dagtekening 6-3-2019) over het ontbreken van een gasleverancier op ons adres.
Na het verbouwen van onze keuken hebben wij inderdaad al sinds de zomer van 2017 geen gas meer nodig en sinds eind januari 2019 hebben wij ons leveringscontract voor gas opgezegd en onze leverancier gemachtigd om namens ons de ATO bij Liander op te zeggen (dit alles conform artikel 3.6 van de AV).

In de ontvangen brief staat dat er kosten gepaard gaan met tijdelijke af permanente afsluiting.
U bent van harte welkom om, op afspraak, de werkzaamheden te verrichten die u nodig acht, maar wij achten ons niet gebonden aan het betalen van de kosten van deze werkzaamheden aangezien wij volgens artikel 3.6 van de algemene voorwaarden onze overeenkomst hebben opgezegd.
Daarbij heeft u al ruim, meer dan de 10 dagen vermeld in de AV, de gelegenheid gehad om de noodzakelijke handelingen te verrichten waarover artikel 3.6 spreekt.
Wij zien dus geen grond voor het in rekening brengen van kosten.

Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nl.wikipedia.org/wiki/Bedrog_(Nederlands_privaatrecht) :
Verschillen tussen bedrog en dwaling

Bij bedrog is er, in tegenstelling tot dwaling, sprake van opzet waarbij iemand willens en wetens (expres) in dwaling wordt gebracht.

Bij dwaling geldt er een onderzoeksplicht van de dwalende partij op grond van de zogenaamde verkeersopvattingen genoemd in art. 6:228 lid 2 B.W., en pas wanneer daaraan voldaan is, is er sprake van een geslaagd beroep op dwaling. Bij bedrog is het niet nodig, dat er is voldaan aan een onderzoeksplicht.
Dit topic bewijst de opzet. Dus zou je primair bedrog, secundair / subsidiair dwaling moeten claimen. Ik blijf leren.

[ Voor 4% gewijzigd door onetime op 09-03-2019 15:32 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 19:16
onetime schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:05:
nl.wikipedia.org/wiki/Bedrog_(Nederlands_privaatrecht) :

[...]

Dit topic bewijst de opzet. Dus zou je primair bedrog, secundair / subsidiair dwaling moeten claimen. Ik blijf leren.
Ja alleen dan moet je het zelf gaan aantonen en halen bij de netbeheerder. (Gelijk hebben en gelijk krijgen kost moeite)

Zolang je elke vorm van kosten vooraf weigerd zoals de Tweakers doen moet de netbeheerder wat bij ons zien te halen en aan tonen. En dat aantonen zal wel lastig zijn is lastig gezien er nog niemand voor de rechter gedaagd is door een netbeheerder. En het enkele geval van een deurwaarder is dacht ik ook vroegtijdig stop gezet door de netbeheerder.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 09-03-2019 12:14 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Natuurlijk, alles (vooraf) weten is beter.
Maar voor bijvoorbeeld die mevrouw in die flat uit de kassa uitzending is dit de weg.
Bedrog, subsidiair dwaling.
En dat voor iedereen die sinds de invoering van de voorwaarden2013 opdracht heeft gegeven en betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In praktijk is dat bij Liander pas sinds 1 januari 2017 2016 meen ik, het moment waarop het tarief is aangepast van 0 euro naar ruim 605 euro en ook bij andere netbeheerders pas sinds het moment dat ze niet meer kosteloos de aansluiting verzegelen en/of verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ivow85 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 12:37:
In praktijk is dat bij Liander pas sinds 1 januari 2017 meen ik, het moment waarop het tarief is aangepast van 0 euro naar ruim 605 euro en ook bij andere netbeheerders pas sinds het moment dat ze niet meer kosteloos de aansluiting verzegelen en/of verwijderen.
Bij Liander sinds 1-1-2016 (zie ook de begindatum van dit topic, aug 2016!)
Bij Coteq ook rond die tijd (in ieder geval al in 2017).
Bij Rendo, Enduris en Westland Infra mij onbekend.
Bij Enexis & Stedin duidelijk pas vanaf 1-2-2019 resp. 1-1-2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb voor die tijd al gekeken hoe ik van het gas af kon en toen hebben die idiote bedragen van aansluitingen.nl, waar je naar toe werd gestuurd, mij tegen gehouden. Door bedrog dus.
Ik moet kijken wat ik terug kan vinden over wanneer ik ook al weer van het gas af wou.
Ook voordat ik eind 2017 heb opgezegd had ik al een verbruik van 0 tot 1 kuub per jaar.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 02:25
De eerste brief is binnen van Liander. Ik wacht wel met reageren. Begin februari 19 gasloos.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
bloedcel schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:31:
De eerste brief is binnen van Liander. Ik wacht wel met reageren. Begin februari 19 gasloos.
En dat is 80.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-09 12:07

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@bloedcel Ik heb na mijn eerste brief de code ingevuld die in de Liander brief staat. Ik heb een e-mail adres opgegeven wat ik verder niet gebruik. In tegenstelling tot vele anderen heb ik daarna nooit meer iets vernomen van Liander. Geen mail brief telefoon, of wat je ook aan communicatie kan bedenken. Als je dit ook wil / kan doen, en je hoort ook niets meer van Liander, dan weten we weer meer, hoe het systeem werkt. Ken je vijand. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Zijn er wel meer denk ik, ik zie maar 1 stedin, ik zelf heb ook al een slot sinds aug 2017.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:15:
[...]

Zijn er wel meer denk ik, ik zie maar 1 stedin, ik zelf heb ook al een slot sinds aug 2017.
Al die Stedin-Tweakers die ooit gratis van het gas af gingen omdat dit beleid was bij Stedin heb ik bewust niet opgenomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Bram-Bos schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:20:
[...]

Al die Stedin-Tweakers die ooit gratis van het gas af gingen omdat dit beleid was bij Stedin heb ik bewust niet opgenomen.
Duidelijk, al vermoed ik dat stedin er nog wel een keer op terug probeert te komen, het beleid is ook daar veranderd begrijp ik.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rol-Co schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:23:
[...]

Duidelijk, al vermoed ik dat stedin er nog wel een keer op terug probeert te komen, het beleid is ook daar veranderd begrijp ik.
Ja, Stedin volgt nu de lijn Liander, en die ene Stedin-klant valt onder het nieuwe beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Nog even geduld, zit pas aan de 11 maanden met een zegel op de gas-hoofdkraan...... :)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 14:15:
[...]
Zijn er wel meer denk ik, Enexis, heb een slot sinds maart 2016.

2x L/L MHI 35ZS-W, L/W Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & OEG 150L 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos 2016, MG Cyberster GT, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max + 2x B230, SigenStor 17kW+32kWh+11kW AC lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnBr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-12-2024
sideriusj schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:43:
@bloedcel Ik heb na mijn eerste brief de code ingevuld die in de Liander brief staat. Ik heb een e-mail adres opgegeven wat ik verder niet gebruik. In tegenstelling tot vele anderen heb ik daarna nooit meer iets vernomen van Liander. Geen mail brief telefoon, of wat je ook aan communicatie kan bedenken. Als je dit ook wil / kan doen, en je hoort ook niets meer van Liander, dan weten we weer meer, hoe het systeem werkt. Ken je vijand. ;)
Ik heb dezelfde weg bewandeld maar na brief 2. Tot nu toe ook niets meer gehoord. Is bij mij overigens pas een week of 2 geleden :P
@Bram-Bos : is dit een route die mogelijk toegevoegd kan worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
JohnBr schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:16:
[...]
Ik heb dezelfde weg bewandeld maar na brief 2. Tot nu toe ook niets meer gehoord. Is bij mij overigens pas een week of 2 geleden :P
Het is in ieder geval een route die je weinig gezeur oplevert :)
En uiteindelijk is het natuurlijk ook zo dat het niet aan jou ligt dat Liander het niet opmerkt.
Daar staat dan weer tegenover dat je geen formeel bezwaar maakt tegen het feit dat je verplicht wordt een keuze te maken tussen een leveringscontract of verwijdering.
Het zou kunnen zijn dat het als een soort "intentieverklaring" gezien wordt en ik weet niet in hoeverre dat later nog tegen je gebruikt kan/gaat worden...

@onetime: Dat ik bij punt 4 stelde dat mensen niet goed lezen was absoluut niet denigrerend bedoeld. Ik dacht dat ik dat later wel weer compenseerde door de mogelijke reactie van netbeheerders weer te geven en woorden als "Maatschappelijk verantwoord" en "in de val lokken". Mocht dat niet duidelijk over gekomen zijn dan spijt mij dat...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohnBr
  • Laatst online: 28-12-2024
Stoofie schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:02:
[...]
Daar staat dan weer tegenover dat je geen formeel bezwaar maakt tegen het feit dat je verplicht wordt een keuze te maken tussen een leveringscontract of verwijdering.
Het zou kunnen zijn dat het als een soort "intentieverklaring" gezien wordt en ik weet niet in hoeverre dat later nog tegen je gebruikt kan/gaat worden...
Ik zie niet helemaal hoe geen keuze maken als een intentieverklaring kan worden gezien, maar goed, voorlopig wachten we rustig af. Volgens mij ligt de bal nog steeds bij hen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het is in ieder geval een route die je weinig gezeur oplevert :)
En uiteindelijk is het natuurlijk ook zo dat het niet aan jou ligt dat Liander het niet opmerkt.
In de brief die ik heb staat niets over een keuze die ik zou moeten maken. Er wordt wel gedreigd dat ik kan worden afgesloten. :) maar ja, dat doen ze niet. :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Er werd in de brieven die ik destijds kreeg gevraagd of je je al hebt aangemeld bij een energieleverancier. En niet specifiek gevraagd naar een energieleverancier voor aardgas. Als die vraag nog steeds niet specifiek voor aardgas is, kun je als gasloze elektriciteitsconsument zonder leugens aangeven via de link dat je je hebt aangemeld bij een energieleverancier.

En dat vervolgens een bug in het systeem van Liander je dan verder met rust laat, is helemaal prima en niet de verantwoordelijkheid van de consument.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JohnBr schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 16:16:
[...]
Die staat er al een tijdje in als Route F (parallel universum)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Even off-topic, zijn jullie allemaal bij de klimaatmars morgen? Tot dan!

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zeker ben ik er! Ik hoop jullie allemaal te zien :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:26
Helaas Bram, dan ben ik in Limburg: familieverplichtingen....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:26
Jitta schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:03:
Even off-topic, zijn jullie allemaal bij de klimaatmars morgen? Tot dan!
Absoluut niet. Ik zie er het nut niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat me niet lukken. Ik moet die dakhaken en rails ophalen... Kan ik nog wat paneeltjes plaatsen.
Die afzichtelijke dakpannen verbergen onder mooie paneeltjes... :+ 8) :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuiltje
Bram-Bos schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 20:04:
Zeker ben ik er! Ik hoop jullie allemaal te zien :)
Ik verzin wel wat om niet te gaan.
O ik zie het al, dat lukt niet op 1 dag.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/2RyR2OMfitJyKZKU4H2ceAp3_5lSOO2AxQ4uAph0ZI8cfrx66Fl3k3W8A5wT3dtdtj2TuXu8wt8URnrPtPSSiBgVcD7FR98gDqgTdrenONBz-x61f1lPTQ2uJ3QDa86YOjEre2z1Q0vhhnuna-Y-bvVJJ5HiGSSOzx6x1sHp4j--NzbmQ5CZ1davh8wKHsuPsvHEz3QdXRQBJUdWR9mHkrWW4qglGVTZtT-JNMDpqs1zSTpVVVQi2zC-uzmwr8GW33XgJ-B8yLhTwXws4Gi-N1cKFbrxTtTqtdOqUIo0OwKaH-lh4Ecul1XNTLwuT2XnkwpnmKVpaKWrGZuW6RHO2UZ4bXpmp35qKetHWMkcDE2TtuCuALf4JhDGwFF9Hr5_tWG48oGJxLCP2fEgFid8YgMnxF6oYeiNIYKPfcBZb_JjGClmA5DHwj2c67-gwA2Z0X4nOEcemUpAtHQxnnSkUcuosex5fWY9H3ceiekJ4x3YZEcX0pSOC4ugJusaZ73mARourrTxOAEJ5QfCDw5baiY0-3fUVPE1t_2W1hj7MyJxwZV9Jdj4v9j5TQ5hPaWgoTgcMeYADm_He-0xfomjSiXY7WMs788UPecdfH04pqHoSqMGSpI2mGCOkmrhCPlg365pKHxT_bug8_5vWBTxlXcjj-7VSvJ6=w808-h530-no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Zit in Zeeland bij de schoonfamilie.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bloedcel
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22-09 02:25
sideriusj schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 13:43:
Top, dit ga ik proberen. Bedankt :) . Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kreidlermustang
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-04 22:58
ook hier is afgelopen week de eerste brief van liander in de bus gekomen. op naar de volgende

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ivow85 schreef op zaterdag 9 maart 2019 @ 19:38:
Er werd in de brieven die ik destijds kreeg gevraagd of je je al hebt aangemeld bij een energieleverancier. En niet specifiek gevraagd naar een energieleverancier voor aardgas. Als die vraag nog steeds niet specifiek voor aardgas is, kun je als gasloze elektriciteitsconsument zonder leugens aangeven via de link dat je je hebt aangemeld bij een energieleverancier.

En dat vervolgens een bug in het systeem van Liander je dan verder met rust laat, is helemaal prima en niet de verantwoordelijkheid van de consument.
Je geeft via de link niet aan dat je aangemeld bent bij een energieleverancier. Je kan op een Liander website zien of dat er al een energieleverancier bekend is op je adres. Ook krijg je 2 keer per week een e-mail met de mededeling dat er geen leverancier bekend is.

Wellicht is het systeem een soort ATO check. Op het moment dat er een contract met een leverancier wordt opgezegd, gaat er een bericht naar het systeem: geen contract met energieleverancier geen ATO
Bij het aangaan van een contract gaat er een bericht naar het systeem: contract met energieleverancier wel ATO.

Ook staat er op de website: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/afsluiting

Als u geen contract heeft met een energieleverancier, gebruikt u energie waarvoor u niet betaald.

Ik gebruik helemaal geen energie waar ik niet voor betaal :( , als Liander dat zegt, kom dan met bewijs, ik wordt wel beschuldigt van diefstal :(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Asmodis73
sideriusj schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:06:
[...]
Ik gebruik helemaal geen energie waar ik niet voor betaal :( , als Liander dat zegt, kom dan met bewijs, ik wordt wel beschuldigt van diefstal :(
Sterker nog, Ik heb anderhalf jaar betaald voor energie die ik niet gebruik.... 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stoofie
Ik ben bezig met een overzichtje met wat de verschillende netbeheerders nu eigenlijk allemaal roeptoeteren over afsluiten en verwijderen. Liander heeft een uitermate interessant stukje over de warmtetransitie op de website geplaatst.
Eén van de vragen op die pagina luidt als volgt:
Waarom brengen wij kosten voor verwijdering van een gasaansluiting in rekening?
Daarop is het volgende antwoord geformuleerd:
Wanneer een klant zijn aansluiting wil verwijderen, dan verwijdert Liander de complete aansluiting, aansluitleiding, meter en netkoppeling. Wij brengen hiervoor een tarief in rekening op basis van de gemiddelde werkelijke kosten. Er is een verschil in tarief voor panden in hoogbouw en laagbouw.
We hanteren hierbij het kostenveroorzakingsprincipe. Dit betekent dat diegenen die kosten maken (de ‘veroorzakers’) deze ook betalen. Dus laat u een gasaansluiting verwijderen? Dan betaalt u ook de kosten. Brengt Liander deze kosten niet bij u in rekening? Dan moeten deze kosten worden opgebracht door iedereen met een gas aansluiting.
Ik weet het niet hoor, maar is mijn Nederlands nu zo slecht dan dat ik hier niets anders in kan lezen dat Liander een verwijdering op eigen initiatief zelf moet betalen?
In al onze gevallen wil de "de klant" zijn aansluiting niet verwijderen, het is Liander die wil dat de aansluiting verwijderd wordt. En volgens de tekst hanteert Liander het "kostenveroorzakingsprincipe" en moet de "veroorzaker" betalen: Dus laat u een gasaansluiting verwijderen? Dan betaalt u ook de kosten.

Misschien moet ik de Klantenman binnenkort maar eens even op hun eigen beleid wijzen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
De kwaliteit van het Nederlands is waardeloos.

""Wanneer een klant zijn aansluiting wil verwijderen""
Dat mag een klant niet zelf. (hij kan het wel LATEN verwijderen)

""Dit betekent dat diegenen die kosten maken deze ook betalen."
Als klant maak je geen kosten, je mag niet zelf verwijderen. (de netbeheerder verwijdert en moet dus betalen)
(tenzij het in opdracht van gebeurt, dan moet de klant betalen)

Het ontbreekt nog aan "dit betekend" en "wordt verwijdert" (zoals hier op het forum heel normaal gevonden en gebruikt wordt)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Asmodis73 schreef op zondag 10 maart 2019 @ 09:22:
[...]

Sterker nog, Ik heb anderhalf jaar betaald voor energie die ik niet gebruik.... 8)7
Dat denk ik toch niet, als je je netwerkbeheerder hebt betaald, dan heb je betaald voor:

Vastrecht Aansluiting
Vastrecht transport
Transportafhankelijke tarieven
Meterkosten

Maar niet voor energie.

Intussen wordt het weer anders genoemd:

Aansluitdienst: Het beheer en instandhouden van uw aansluiting
Transportdienst: Het transport van gas naar uw woning, pand of object
Meetdienst: De meting en het beheer van uw gasmeter

Transportdienst bestaat weer uit 2 delen:

Vastrecht transport
Capaciteitsafhankelijke tarieven

Wel opvallend: UW GASMETER. Het is mijn gasmeter niet, hij is van Liander.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• x-RaY99
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:35
Stoofie schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:31:
[...]

[...]
@Stoofie @Bram-Bos @Ivow85 Super bedankt voor jullie hulp! De reactie op basis van het voorstel van @Stoofie is onderweg naar Stedin. _/-\o_

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Paulien_b
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-09-2022
Beste mensen,

Tot op heden geen enkele reactie van Rendo ontvangen. Ik heb afgelopen week (6 maart) wel een mail gestuurd:

" Geachte heer, mevrouw,

Tot op heden heb ik geen reactie van u ontvangen. Kan ik er vanuit gaan dat u op basis van onderstaande mail mij een creditfactuur doet toekomen.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet, "

Dus we wachten nog even af. Betalingstermijn was 4 weken vanaf 13 februari, dus dat is komende woensdag.

Ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Paulien_b schreef op maandag 11 maart 2019 @ 10:34:
Beste mensen,

Tot op heden geen enkele reactie van Rendo ontvangen. Ik heb afgelopen week (6 maart) wel een mail gestuurd:

" Geachte heer, mevrouw,

Tot op heden heb ik geen reactie van u ontvangen. Kan ik er vanuit gaan dat u op basis van onderstaande mail mij een creditfactuur doet toekomen.

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet, "

Dus we wachten nog even af. Betalingstermijn was 4 weken vanaf 13 februari, dus dat is komende woensdag.

Ik hou jullie op de hoogte.
Dank voor de update. Relevant om te weten, zeker ook voor @Stefshon, @Naalroc en @hjpool!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Van Liander ook nog niks gehoord nadat ze wilde wachten op een uitspraak van de geschillen commissie die in januari of februari zou komen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:07

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Je hebt het verkeerd begrepen denk ik, ze wachten met reageren tot er een uitspraak in hun voordeel is.
Tot die tijd zijn uitspraken geval-specifiek en natuurlijk niet op jou van toepassing, dat begrijp je.
Alleen een uitspraak in hun voordeel is universeel toepasbaar.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Asmodis73
Reactie van Liander:
Op 9 maart heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan een brief ontvangen te hebben over het ontbreken van een gasleverancier op uw adres. U heeft conform artikel 3.6 van de AV het leveringscontract voor gas opgezegd. U ziet geen grond voor het in rekening brengen van de kosten voor verwijderen. In deze e-mail leest u mijn reactie.

De juiste afdeling neemt contact met u op
Uw e-mail heb ik doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw e-mail in behandeling en nemen contact met u op. Heeft u binnen 15 werkdagen geen reactie? Reageert u dan op deze e-mail. Wij zorgen ervoor dat u alsnog in contact komt met de afdeling.
To be continued....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
De inefficiëntie straalt er vanaf.

Acties:
  • +40 Henk 'm!

• hjpool
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-09 13:19
Om ook mijn ervaringen welke ik heb opgedaan met het communiceren met Rendo even te delen op dit forum, hierbij mijn dossier tot zover.

Ik zei mijn leveringscontract voor gas op bij Nuon op 31 januari 2019.

Ik kreeg vervolgens twee standaardbrieven van Rendo op 5 februari 2019 en op 19 februari 2019.

Op 26 februari 2019 stuurde ik Rendo per email de volgende reactie
Geachte heer, mevrouw,

Naar aanleiding van uw schrijven van 20 februari hierbij even een reactie.

Per 31-01-2019 is er geen leverancier meer actief op de gasaansluiting van onze woning, dit is correct.
In het kader van het verduurzamen, hebben we besloten om ons huis op een andere manier te verwarmen dan via het gasnet.

Dit is intussen gerealiseerd, waarna ik het leveringscontract heb opgezegd met mijn leverancier.
Daarbij is mijn leverancier tegelijkertijd gemachtigd de ATO met Rendo namens mij op te zeggen.

Uiteraard zijn jullie als netbeheerder ook nog een partij waarmee we de zaken netjes willen afhandelen.
Graag wil ik jullie dan ook via deze weg de gelegenheid geven om alle benodigde werkzaamheden uit te voeren.
Wel graag even in overleg zodat er niemand voor een dichte deur komt te staan.

Nadrukkelijk geef ik hierbij aan dat ik jullie hiervoor GEEN opdracht geef of kosten accepteer.
Ook de factuur voor de door u genoemde €72,60 voor zg. contractloos zijn wijs ik bij voorbaat af.

Met vriendelijke groet,
H.J. Pool
Vervolgens kreeg ik deze reactie van Rendo terug op 6 maart 2019:
Geachte heer Pool,

Hierbij ontvangt u onze reactie naar aanleiding van uw mail van 27 februari jl aangaande uw gasaansluiting op het adres XXXX.

Uit uw mail blijkt dat u van ons correspondentie heeft ontvangen over het ontbreken van een contract met een energieleverancier. Hierbij wordt u onder andere gewezen op mogelijke kosten van €72,60 die verschuldigd worden indien u niet tijdig een energieleverancier contracteert.

Bij deze onze excuses voor de verwarring. De door u ontvangen correspondentie wordt automatisch toegezonden aan aangeslotenen die zonder leverancier een actieve aansluiting voeren. Uit uw mailbericht blijkt dat u het leveringscontract heeft opgezegd en in de veronderstelling verkeerde dat daarmee mede de Aansluit- en Transponovereenkomst (ATO) werd opgezegd. RENDO heeft echter geen opzegging ontvangen. Omdat u een opzegging beoogd zal RENDO alsnog de opzegging in behandeling nemen. Als gevolg van het feit dat RENDO de opzegging niet heeft ontvangen is het zogenaamde contractloosproces niet gepauzeerd. De genoemde kosten ter hoogte van € 72,60 gelden vooralsnog niet voor u. Met het opzeggen van de ATO maakt u duidelijk dat u niet langer een gasaansluiting wenst. RENDO bevestigd bij deze uw opzegging en wij zullen hieronder nader ingaan op het gevolg van het opzeggen van de ATO.

Om de opzegging te effectueren zal RENDO overgaan tot verwijdering van de gasaansluiting en meetinrichting. Totdat RENDO de verwijdering heeft uitgevoerd bent u gehouden aan hetgeen bepaald is in de ATO en de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruik. Nadat de aansluiting is verwijderd en u de kosten van verwijdering heeft voldaan is de ATO beeïndigd. De kosten voor verwijdering bedragen €407,77 (incl BTW).

RENOO zal de kosten van verwijdering bij u in rekening brengen. Dit zijn uitsluitend kosten die volgen uit de noodzakelijke handelingen die de netbeheerder moet uitvoeren als gevolg van de opzegging. De kosten worden rechtmatig bij u in rekenmg gebracht op grond van de Algemene Voorwaarden alsmede de Tarievencode Gas. Uw verwerping van enig kostenverhaal treft om voorgaande reden geen doel nu RENDO de kosten met een geldige titel bij u in rekening brengt.

Wij stellen het zeer op prijs dat u aangeeft medewerking te verlenen om de werkzaamheden uit te voeren. Onze afdeling planning zal contact met u opnemen om een afspraak te maken.
Indien u nog aanvullende vragen heeft dan willen wij u graag verwijzen naar onze website via volgende link: https://www.rendonetwerken.nl/contact/faq/. U vindt hier meer vragen en antwoorden over dit onderwerp.

Vertrouwende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben,

Met vriendelijke groet

NV RENDO

Teamleider Klant & Markt
Daarop heb ik de onderstaande reactie opgesteld (met dank aan alle informatie in dit topic) die ik vandaag (11 maart 2019) verzond:
Geachte heer,

Dank voor uw brief van 6 maart j.l. n.a.v. mijn email van 27 februari 2019.

U stelt in uw brief dat Rendo de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting met een 'geldige titel' bij mij in rekening zal brengen. U onderbouwt dat in uw brief slechts met een algemene verwijzing naar de Algemene Voorwaarden en de Tarievencode Gas, zonder specifiek te worden waaruit die geldige titel dan daadwerkelijk bestaat. De FAQ op uw website, waarnaar u verwijst, wordt al wat specifieker, dus ik neem de tekst daar maar even als basis voor mijn reactie.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
  1. Uw lezing van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, zoals u die in de FAQ te berde brengt, is fundamenteel onbegrijpelijk en foutief.
  2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
  3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hoe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
  4. Voor zover u specifiek wordt op uw website is er dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
1. Uw lezing van artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, zoals u die in de FAQ te berde brengt, is fundamenteel onbegrijpelijk en foutief.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

"Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd."

Uit de tekst blijken drie zaken:
  1. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder1. De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen2. Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
  2. Er geldt een opzegtermijn voor beide ('elk der') partijen3. Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen4, voor de contractant is die tien werkdagen5. Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst6.
  3. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de noodzakelijke handelingen te verrichten7. Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.
De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 31-01-2019 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beeïndigd op 15-02-2019 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.

Rendo hanteert een volstrekt andere interpretatie van de Algemene Voorwaarden. Zo stelt u in uw brief: "Nadat de aansluiting is verwijderd en u de kosten van verwijdering heeft voldaan is de ATO beëindigd." Op uw website stelt u

"De ATO (artikel 3.6) noemt een termijn van tien werkdagen, hoe zit dat?
De tien werkdagen zijn niet hetzelfde als de opzegtermijn:

Wanneer (1) RENDO of (2) u als contractant de ATO opzegt, heeft u mogelijk nog een actieve overeenkomst met de gasleverancier. RENDO kan uw overeenkomst met uw gasleverancier niet voor u opzeggen. Dit dient u zelf te doen, uiterlijk tien werkdagen voordat de opzegtermijn eindigt. Wanneer de verwijdering is uitgevoerd, de factuur is voldaan en u binnen tien dagen de energieleverancier heeft opgezegd, dan is de opzegging geëffectueerd. Doet u dit niet binnen de 10 dagen? Dan blijft de ATO nog even van kracht tot u de overeenkomst met de energieleverancier heeft opgezegd."

Deze uitleg van Rendo is onbegrijpelijk en foutief.
  • Onbegrijpelijk, omdat uw tekst in het midden laat wat de opzegtermijn dan wel is. Die tien werkdagen zouden de opzegtermijn niet zijn, maar wat is die opzegtermijn dan wél? Tegelijk schrijft u 'tien werkdagen voordat de opzegtermijn eindigt', wat weer suggereert dat de opzegtermijn wél tien werkdagen is. Maar met de zin 'Dan blijft de ATO nog even van kracht' suggereert u weer dat de opzegtermijn flexibel is, wat voor het idee van een opzegtermijn een contradictio in terminis zou zijn. Of bedoelt u eigenlijk gewoon te zeggen dat de ATO van kracht blijft zolang er nog een leveringscontract is? Of, maar dat lijkt me vrijwel uitgesloten, wilt u eigenlijk beweren dat de contractant geen opzegtermijn heeft, en de netbeheerder wel?
  • Foutief, omdat artikel 3.6 -zoals hierboven aangegeven- de contractant aantoonbaar het recht geeft om op te zeggen met in achtneming van een opzegtermijn, en omdat de genoemde tien werkdagen in artikel 3.6 direct verbonden zijn met de beëindiging van de overeenkomst: "Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden...". Artikel 3.6 noemt ook geen andere termijn voor de contractant dan die tien werkdagen.
  • Aangezien een opzegtermijn per definitie de tijd is tussen opzegging en beëindiging van een overeenkomst, kan Rendo niet volhouden dat die tien werkdagen niet de opzegtermijn betreffen.
U kunt dus ook niet volhouden dat de ATO pas beëindigd is "Nadat de aansluiting is verwijderd en [ik] de kosten van verwijdering [heb] voldaan," zoals u in uw brief stelt. Deze voorwaarde staat nergens in artikel 3.6, en is daaruit ook niet op te maken.

2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Op uw website geeft u het volgende aan:

"Waarom moet ik de verwijdering betalen?
Wanneer een contractant de ATO opzegt moet RENDO de aansluiting op kosten van de contractant verwijderen. De grondslag hiervoor is gelegen in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1 en artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode gas."

Ook dit klopt niet.

Ten eerste moet Rendo de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Rendo de aansluiting op kosten van de contractant verwijderen. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

"5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen."

Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Rendo om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

"De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar."

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo'n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:
"Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de "voormalige" aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15."

Het daarin aangehaalde artikel 2.5.1.15 uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:
"De hoogte van de in de artikelen 2.5.1.11, 2.5.1.12, 2.5.1.13 en 2.5.1.14 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden is gebaseerd op de voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16."

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.5.1.15 de toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16. Artikel 2.5.1.12 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.5.1.12, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:
  1. De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1.1. van de TCG, waarin staat:
    "Dit document bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuur die de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief waarvoor transport van gas, met inbegrip van invoer, uitvoer en doorvoer van gas, de met het transport ondersteunende diensten ten behoeve van netgebruikers en het gebruik van een of meer installaties van het verwante bedrijf zullen worden doorgevoerd en van het tarief waarvoor de netbeheerder van het landelijk gastransportnet uitvoering zal geven aan zijn in artikel 10a, eerste lid, omschreven wettelijke taken, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet."
  2. Artikel 1.1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede "door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ..." blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag 'jegens' netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit dit artikel duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar "de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief." Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
  3. Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.5.1.12) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.5.1.12 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
  4. Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu "under construction" is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen. Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
  5. Indien uit de TCG desondanks werkelijk directe verplichtingen zouden voortvloeien voor de afnemers, dan hadden die gewoon onderdeel moeten zijn van de afspraken in de Aansluit- en Transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, die tweezijdig zijn vastgesteld door de netbeheerders samen met de Consumentenbond onder auspiciën van de SER.
  6. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de 'tariefstructuur'), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
  7. Artikel 2.5.1.12 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
  8. Dat er in artikel 2.5.1.12 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
  9. Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie', dus met een offerte waarop de afnemer expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
  10. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257) en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord 'aanbieden' in de zinsnede "...te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten...," in combinatie met de voorwaarde van 'een voorcalculatorische opgave van de kosten' kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
  11. Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM, in tegenstelling tot wat u beweert in uw FAQ ("het tarief voor verwijderen bestaat uit gereguleerde tarieven."). Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.
Kortom, artikel 2.5.1.12 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.5.1.12 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.

Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

4. Samenvattend: voor zover u specifiek wordt op uw website is er dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Met vriendelijke groet,

@hjpool

Voetnoten
1. "Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen."
2. "Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen."
3. "Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen"
4. "De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen."
5. "Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden..."
6. "...tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd..."
7. "indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan."
Maandag 11-3-2019 De afdeling Planning van Rendo stuur het voorstel om woensdag 13-3-2019 de gasaansluting te komen verwijderen. Hierop heb ik gereageerd dat de monteurs welkom zijn om onderhoudswerkzaamheden uit te voeren aan hun aansluiting.

Woensdag 13-3-2019 Om 8:10 stonden 2 monteurs op de stoep om de gasaansluiting te komen verwijderen.
Eerst afgesloten vanaf de hoofdleiding, daarna de buis aan de gevel afgezaagd en afgedopt.
Vervolgens is de meter verwijderd inclusief de aanvoerbuis binnenshuis.
Al met al zijn ze hier tot 9:30 mee bezig geweest.

Vrijdag 15-03 Een factuur ontvangen voor het "Verwijderen LD aansluiting KV gas (94% arbeid, 6% mat.)".

Zondag 17-3 het volgende bericht naar Rendo gestuurd:
Beste Afdeling Debiteuren,

Mooi snelle factuur, maar volgens mij heb ik geen opdracht gegeven voor deze opdracht.

Zolang ik ook geen volledig inhoudelijk reactie heb ontvangen op mijn schrijven van 11-03 zal ik deze factuur ook niet gaan betalen.

Met vriendelijke groet,
HJ Pool
Vrijdag 22-3 heb ik weer bericht ontvangen vanuit Meppel:
Geachte heer Pool,

Hierbij ontvangt u onze reactie op uw brief van 11 maart jl. over het verwijderen van de gasaansluiting. Voordat we ingaan op uw schrijven willen wij benadrukken dat RENDO het waardeert dat u medewerking heeft verleend om de noodzakelijke handeling uit te voeren.

RENDO heeft haar standpunt onderbouwd in de FAQ (rendonetwerken.nl/contact/faq/) en uit uw schrijven blijkt dat u de uitleg 'onbegrijpelijk en foutief' vindt. RENDO is het niet eens met dit standpunt. Uw kritiek op de uitleg en mogelijke verbetering in begrijpelijkheid zullen wij desalniettemin meenemen in de periodieke beoordeling van de FAQ.

Specifiek zullen wij ingaan op de door u aangegeven punten:

1. Artikel 3.6 Algemene Voorwaarden
De ATO is door u rechtmatig opgezegd, maar niet 10 dagen na opzegging beëindigd. In uw redenering fragmenteert u artikel 3.6 dusdanig dat u tot een 10 dagen opzegtermijn komt. De opzegtermijn is echter niet 10 werkdagen. De volledige werking van artikel 3.6 is van toepassing op uw situatie inclusief het voortduren van de ATO. Het feit dat u de verwijdering niet heeft tegengewerkt doet daar ook niet aan af.

2. Kosten verwijdering
U betwist dat de kosten van verwijdering voor de contractant komen. RENDO heeft haar standpunt reeds verwoord in de volledige FAQ. Wanneer specifiek gekeken wordt naar de vraag "waarom moet ik de verwijdering betalen?" biedt het antwoord de grondslag maar mist de koppeling die u vindt in de vraag "waarom moet de aansluiting verwijderd worden?". De verwijdering is een noodzakelijke handeling die volgt uit uw opzegging. De kosten voor noodzakelijke handelingen worden vervolgens in rekening gebracht bij de contractant op grond van de genoemde artikelen.

Algemene strekking van uw mail is echter dat u van mening bent dat uw situatie buiten de werking van de genoemde artikelen valt. RENDO blijft echter bij het standpunt dat dit niet het geval is en dat de kosten rechtmatig in rekening zijn gebracht. Dit wordt mede bevestigd door de uitspraak van de geschillencommissie waarin de vraag of de netbeheerder de kosten voor het verwijderen in rekening mag brengen bevestigend wordt beantwoord (1).

3. Tarievencode gas
De aangehaalde strekking of alternatieve interpretatie van genoemde artikelen doen niet af aan de werking van artikel 2.5.1.12. RENDO ziet de Tarievencode gas als een grond voor het in rekening brengen van de kosten voor verwijderen. De tarievencode gas is een algemeen verbindend voorschrift en ziet, als het gaat om artikel 2. 5.1.12, specifiek op de kosten van verwijdering en het in rekening brengen van dergelijke kosten op de voormalige aangeslotene.

Hiervoor hanteert RENDO een tarief gebaseerd op voorcalculatie waarbij relevante wetgeving in acht is genomen.

Tot slot
Het standpunt van RENDO blijft onveranderd. De kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting zijn terecht bij u in rekening gebracht. Wij vragen u daarom om de factuur te voldoen met inachtneming van de gestelde termijn.

Nog steeds oneens met RENDO?
Mocht u in de overtuiging blijven dat RENDO de kosten onrechtmatig bij u in rekening brengt, dan kunt u dit geschil aanhangig maken bij een rechter, of als geschil aanmelden bij de geschillencommissie energie. Wanneer u niet overgaat tot betaling is RENDO genoodzaakt de vordering door te zetten naar de deurwaarder met een juridische procedure tot gevolg.

Met vriendelijke groet,
N.V. RENDO

1. Geschillencommissie Energie, Referentienummer 111186
Vervolgens heb ik op maandag 25-3 de volgende reactie verstuurd naar de Rendo
Geachte heer,

Dank voor uw reactie d.d. 22 maart 2019 op mijn brief van 11 maart j.l.
U gaat echter volstrekt niet in op mijn vrij uitvoerige argumentatie.

Uit wat u wél schrijft maak ik op dat u doof wilt blijven voor die argumenten.

1. U houdt vast aan een volstrekt curieuze interpretatie van artikel 3.6 en weigert bijvoorbeeld duidelijk aan te geven wat de opzegtermijn voor de contractant dan wel is, als die niet tien werkdagen is.
2. U weigert in te gaan op mijn fundamentele kritiek op uw gebruik van artikel 5.3 b en 14.1 om kosten in rekening te brengen in geval van opzegging door de contractant op grond van artikel 3.6, en u onderbouwt dit -net als in uw FAQ- verder ook niet. Het enige nieuwe argument dat u aanvoert is het antwoord op de vraag in uw FAQ “Waarom moet de aansluiting verwijderd worden?”, waar Rendo schrijft:
• “RENDO heeft een aantal wettelijke taken waaronder de verplichting om het netwerk op een veilige en doelmatige wijze in werking te hebben en te onderhouden. Wanneer een gasaansluiting niet langer gebruikt zal worden moet RENDO, in het kader van veiligheid, de gasaansluiting verwijderen. De wettelijke taken vindt u onder andere in artikel 10 van de Gaswet.”
3. Artikel 10 van de Gaswet, noch andere artikelen in de Gaswet leggen u echter de verplichting op de gasaansluiting te verwijderen als deze niet langer gebruikt zal worden. Dit kan niet anders dan uw eigen beleidsmatige interpretatie van uw verantwoordelijkheid op basis van de Gaswet zijn.
4. Los daarvan betekent een wettelijke verplichting van Rendo niet automatisch een verplichting aan mijn kant om voor de kosten die daaruit voortkomen te betalen.
5. U blijft doof voor mijn lezing van artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas, en speciaal voor de cruciale voorwaarde in dat artikel dat kosten in rekening worden gebracht ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15’. Die systematiek is wel wat meer dan een berekening vooraf van het tarief, zoals u lijkt te beweren, maar betreft een gewoon offerte – opdracht - factuur traject. Zonder opdracht geen factuur dus.

Aangezien u niet eens de moeite heeft genomen om mijn argumentatie daadwerkelijk van een gedegen weerwoord te voorzien, blijven we het ook oneens over de rechtmatigheid van uw factuur. Het is dan ook zinloos om een incassoprocedure te starten, omdat ik de rechtmatigheid van de factuur betwist. Het staat Rendo natuurlijk geheel vrij zijn uitleg van de Algemene Voorwaarden en de Tarievencode Gas te laten toetsen door de rechtbank.

Met vriendelijke groet

HJ Pool
Vrijdag 5 april heb ik de volgende reactie ontvangen
Geachte heer Pool,

Wij delen uw mening niet dat wij niet de moeite hebben genomen om te reageren op uw argumentatie. Wij hebben een toelichting gegeven in de correspondentie welke wij met u hebben gehad alsmede hebben wij ook op onze website de nodige informatie geplaatst in de vorm van een FAQ. Tevens hebben wij u gewezen op eerdere uitspraken van de Geschillencommissie Energie (GE). Dit neemt niet weg dat er een verschil van interpretatie kan blijven bestaan. U kunt dit voorleggen aan de GE. Zoals aangegeven zal RENDO het incassoproces hervatten en de vordering uit handen gaan geven aan de deurwaarder. Indien nodig zullen wij de procedure voortzetten bij de rechtbank.

Met vriendelijke Groet,
N.V. RENDO
Vrijdag 19 april heb ik de "Eerste herinnering" ontvangen...

Zaterdag 4 mei heb ik de "Tweede herinnering" inclusief verhoging ontvangen...

Woensdag 8 mei heb ik onderstaand bericht verstuurd naar Rendo
Beste Rendo,

Naar aanleiding van het versturen van uw herinnering van afgelopen vrijdag, met datum 3 mei, hierbij even een reactie.

Bij voorbaat heb ik de factuur, waarover deze herinnering gaat, betwist en graag zou ik eerst een inhoudelijk reactie willen ontvangen op de punten die ik heb aangedragen in de brief van 11-3.
Zolang er geen inhoudelijke reactie is ontvangen, heeft het geen zin om facturen en/of herinneringen te gaan versturen.

Graag wil ik jullie dan ook verzoeken om hiermee te stoppen.

Het lijkt mij constructiever als jullie inhoudelijk reageren op mijn schrijven.

Met vriendelijke groet,
Henk-Jitze Pool
Een poosje bleeft het stil vanaf Rendo, maar woensdag 5 juni heb ik toch weer een reactie ontvangen.
Rendo herhaalt eigenlijk het complete voorgaande verhaal, zonder inhoudelijk in te gaan op de aangevoerde argumenten.
Geachte heer Pool,

U ontvangt dit schrijven in reactie op uw bericht van 8 mei 2019 alsmede vanwege het uitblijven van de verschuldigde betaling.

In uw schrijven van 27 februari 2019 heeft u N.V. RENDO (hierna: RENDO) gemeld dat de overeenkomst met de energieleverancier voor gas per 31 januari 2019 is opgezegd. Op 27 februari heeft u tevens de Aansluitovereenkomst met RENDO opgezegd. Daarmee heeft u kenbaar gemaakt dat u geen gebruik meer wenst te maken van de aansluiting op het gastransportnet.

Op 6 maart 2019 bent u door RENDO geïnformeerd over de gevolgen van de opzegging. Daarbij bent u geïnformeerd over verwijdering, de kosten van verwijdering en over het feit dat de kosten voor verwijdering bij u in rekening worden gebracht.

Op 13 maart 2019 heeft RENDO de gasaansluiting verwijderd. RENDO heeft u gemeld dat de kosten behorend bij de verwijdering bij u in rekening worden gebracht.

Op of omstreeks 15 maart 2019 heeft u de factuur voor de kosten van verwijdering van RENDO ontvangen. Ondanks herhaaldelijke verzoeken op 22 maart 2019, 18 april 2019, 3 mei 2019 en de aanmaning van 23 mei 2019 heeft u de factuur niet voldaan. De grondslag van uw weigering heeft u verwoord in uw schrijven van 11 maart 2019 en behelst een beroep op een opzegtermijn van artikel 3.6 van de algemene voorwaarden, ontkenning van de werking van de ATO alsmede de Tarievencode gas. RENDO acht uw verweer ongegrond dan wel gebaseerd op een foutieve interpretatie zoals verwoord in de reactie van RENDO d.d. 22 maart 2019 en 5 april 2019. In onderstaand schrijven ontvangt u het finale standpunt van RENDO met het laatste verzoek de betaling binnen 7 dagen te voldoen.

Verwijdering
RENDO heeft de wettelijke taak (artikel 10 gaswet) om de gastransportnetten in werking te hebben, te onderhouden en te ontwikkelen op een wijze die de veiligheid, doelmatigheid en betrouwbaarheid van het gastransportnet waarborgt en het milieu ontziet.

Met de opzegging van de ATO heeft u aangegeven geen gebruik meer te willen maken van de gasaansluiting. Indien een gasaansluiting permanent (of voor langere tijd) niet meer gebruikt gaat worden dan is het in het kader van de veiligheid, doelmatigheid en betrouwbaarheid noodzakelijk om de gasaansluiting te verwijderen. Op 13 maart 2019 heeft RENDO derhalve, op grond van de wettelijke taak alsmede de contractuele bevoegdheid (artikel 11 Algemene Voorwaarden), de gasaansluiting verwijderd.

Kosten voor de verwijdering
Op grond van de ATO, Algemene Voorwaarden, de Tarievencode gas en de Gaswet - mag en dient RENDO de eenmalige kosten voor de verwijderwerkzaamheden bij de voormalig aangeslotene/contractant in rekening te brengen;

Op grond de Algemene Voorwaarden komen de kosten voor het deactiveren dan wel wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting voor uw rekening zoals bedoeld in artikel 5.3. Dat u de bedragen voor het deactiveren en wegnemen verschuldigd bent blijkt mede uit artikel 14 Algemene Voorwaarden.

Dat RENDO de kosten rechtmatig bij u in rekening brengt blijkt tevens uit de Tarievencode gas waarin staat dat bij de beïindiging van de aansluitovereenkomst, "de eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening wordt gebracht bij de "voormalig" aangeslotene" aldus artikel 2.5.1.12. De codes zijn naast het feit dat dit algemeen verbindende voorschriften zijn, tevens van toepassing verklaard door artikel 2.2 van de Algemene Voorwaarden.

Dat de kosten bij de contractant in rekening worden gebracht is reeds ondersteund door de geschillencommissie Energie welke in het bindend advies (111186) concludeerde dat: "Als de consument geen gas wenst te gebruiken dan zal hij volledige wegneming van de aansluiting moeten vragen en daarvoor de kosten betalen ".

Uw bezwaar
U stelt dat de algemene voorwaarden geen geldige rechtsgrond vormen omdat u de overeenkomst heeft opgezegd. De verwijdering is het rechtstreekse gevolg van het opzegging en valt onder de werking van de ATO ongeacht de opzegtermijn. De werking van de 10 dagentermijn is u ook bekend middels de FAQ. U heeft echter een afwijkende interpretatie gegeven aan het artikel alsmede de vigerende wetten, codes, Aansluitovereenkomst en Algemene Voorwaarden en tracht daarmee de kosten van verwijdering te ontwijken. Het standpunt van RENDO is echter niet onderhandelbaar. De vordering wordt bij uitblijven van betaling binnen de gestelde termijn van 7 dagen overgedragen aan de gerechtsdeurwaarder.

Ervan uitgaande u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

N.V. RENDO
Teamleider Klant & Markt
Hierop heb ik woensdag 12-6 onderstaande reactie verstuurd naar Rendo.
Geachte Rendo,

Bedankt voor uw schrijven van afgelopen woensdag 5-6. Ik heb nimmer willen onderhandelen over het standpunt van Rendo, zoals u lijkt te stellen.
Ik heb u een uitvoerige argumentatie geleverd, waarop u wederom niet inhoudelijk ingaat. U herhaalt slechts uw eigen verhaal.

Ik wijs u er op dat u bij een eventuele dagvaarding alsnog daadwerkelijk moet ingaan op mijn verweer. Dus waarom zou u dat niet gelijk doen?

Met vriendelijke groet,
Henk-Jitze Pool
Waarop de volgende dag, donderdag 13-6 al de volgende reactie kwam
Naar aanleiding van uw email van 12 juni 2019 berichten wij u het volgende.

Wij nemen uw email voor kennisgeving aan en zullen hierop niet inhoudelijk reageren.

Zoals wij in onze brief van 5 juni jl. met referentie K&M/MvH/AK/19-62727/11 hebben aangegeven, dragen wij, bij uitblijven van betaling binnen de gestelde termijn, de vordering over aan de gerechtsdeurwaarder.

Vertrouwende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Rendo blijft volhouden, we wachten het weer af!

Bij deze wil ik ook mijn waardering uitspreken voor iedereen die meedenkt aangaande dit onderwerp en in het bijzonder @Bram-Bos en @Stoofie .

[ Voor 38% gewijzigd door hjpool op 13-06-2019 13:02 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
@hjpool: goed werk! Je reactie van vandaag aan Rendo kan misschien wel de boeken in als de Moeder van Alle Reacties. Vrijwel alles wat we de afgelopen anderhalf jaar hebben opgebouwd staat er in.

[ Voor 26% gewijzigd door Bram-Bos op 11-03-2019 23:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

@hjpool Je hebt van afdeling Planning een voorstel gekregen om de gasaansluiting te laten verwijderen. Maar wat ik mij nu afvraag, krijg je alsnog de rekening ?? Ik denk dat de afdeling planning daar niets van te zeggen heeft,en waarschijnlijk ook niets interesseert.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Als je vooraf al aangeeft de kosten niet te accepteren en Rendo gaat toch de verwijdering uitvoeren voordat de "discussie " klaar is dan is het toch het probleem van Rendo wat ze met de kosten doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jitta
@hjpool wat een geweldige, doorwrochte,
maar zeer leesbare brief. Ik zie een standaardbrief ;-)

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten, zo een 1,5-2 jaar. Dit omdat we in die tijd 12 panelen op het dak hebben laten leggen, stadsverwarming hebben en alleen gas gebruiken om te koken en de gashaard in de woonkamer te voorzien van gas.
Na een jaartje is de gaskookplaat vervangen door inductie dus hield de haard over. Tja die was al 2 jaar stuk... Navragen om die op propaan te laten branden kost een paar honderd euro. Naja we kunnen hem ook lekker laten zitten.

Dus uiteindelijk de knoop doorgehakt, gaan inlezen op Liander verwijderingen etc etc. Tot ik op een verjaardag hoor dat ik korting bij de Nuon op mijn stadsverwarming krijg vanwege een gasaansluiting bij de Liander... Euhm wattes... En ja hoor na wat zoeken op de jaarrekening, inderdaad korting op de stadsverwarming...
Na alle bedragen doorgespit te hebben en rekening houden met elk jaar een nieuwe klantenkorting bij een toko kost het behouden van mijn gasaansluiting wel geteld 50ct op jaarbasis.

Vrijdag wordt mijn gashaard gemaakt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekovk
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-01 21:58
Prachtige reactie @hjpool ! Je brief heeft me een geweldig begin van m'n dag bezorgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Xavier schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 08:34:
Ik hou dit topic al een tijdje in de gaten, zo een 1,5-2 jaar. Dit omdat we in die tijd 12 panelen op het dak hebben laten leggen, stadsverwarming hebben en alleen gas gebruiken om te koken en de gashaard in de woonkamer te voorzien van gas.
Na een jaartje is de gaskookplaat vervangen door inductie dus hield de haard over. Tja die was al 2 jaar stuk... Navragen om die op propaan te laten branden kost een paar honderd euro. Naja we kunnen hem ook lekker laten zitten.

Dus uiteindelijk de knoop doorgehakt, gaan inlezen op Liander verwijderingen etc etc. Tot ik op een verjaardag hoor dat ik korting bij de Nuon op mijn stadsverwarming krijg vanwege een gasaansluiting bij de Liander... Euhm wattes... En ja hoor na wat zoeken op de jaarrekening, inderdaad korting op de stadsverwarming...
Na alle bedragen doorgespit te hebben en rekening houden met elk jaar een nieuwe klantenkorting bij een toko kost het behouden van mijn gasaansluiting wel geteld 50ct op jaarbasis.

En wat is je punt voor dit topic ?

De mensen hier gaan bewust van het gas af.

En tja, eerst te veel betalen en dan korting krijgen schiet per saldo niet op.

[ Voor 3% gewijzigd door Erwin_83 op 12-03-2019 10:26 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-06 18:21
hjpool schreef op maandag 11 maart 2019 @ 22:20:
Om ook mijn ervaringen welke ik heb opgedaan met het communiceren met Rendo even te delen op dit forum, hierbij mijn dossier tot zover.

Ik zei mijn leveringscontract voor gas op bij Nuon op 31 januari 2019.

Ik kreeg vervolgens twee standaardbrieven van Rendo op 5 februari 2019 en op 19 februari 2019.

Op 26 februari 2019 stuurde ik Rendo per email de volgende reactie

[...]

Vervolgens kreeg ik deze reactie van Rendo terug op 6 maart 2019:

[...]

Daarop heb ik de onderstaande reactie opgesteld (met dank aan alle informatie in dit topic) die ik vandaag (11 maart 2019) verzond:

[...]

Op maandag 11-3-2019 heb ik van de afdeling Planning van Rendo ook het voorstel gekregen om woensdag 13-3-2019 de gasaansluting te komen verwijderen.

Bij deze wil ik ook mijn waardering uitspreken voor iedereen die meedenkt aangaande dit onderwerp en in het bijzonder @Bram-Bos en @Stoofie .
Mocht Liander ooit nog reageren, dan ga ik zeker uit deze fantastische brief knippen en plakken. Buiten dat is dit mooi voorwerk voor het geval een netbeheerder naar de kantonrechter gaat en de voormalig aangeslotene een advocaat wil inzetten.
Hulde en bloemen voor deze reactie! Biertje staat voor je koud!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@hjpool :

Het is een hele mooie brief geworden.

Ten aanzien van de planning heb ik destijds aangegeven dat Liander op de voorgestelde datum van harte welkom was om werkzaamheden uit te voeren op hun initiatief en voor hun rekening. Maar dat ze de afspraak moesten intrekken wanneer Liander de kosten van de werkzaamheden niet zelf wilde dragen.

Als morgen jou niet uitkomt kun je bovendien aangeven dat Rendo verplicht is om de werkzaamheden 5 werkdagen tevoren te communiceren. Maandag aangeven dat ze woensdag langskomen, daarmee lappen ze wederom regels aan hun laars.

Leest u maar mee in de "aansluit en transportcode gas".
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037926/2018-04-24

Artikel 4.1.2.5
Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale netbeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene.
Dit is ook een mooie stok achter de deur wanneer ze morgen toch langskomen, maar er niemand thuis is en Rendo vervolgens gaat dreigen met deurwaarders (zoals Liander dat doet wanneer ze zonder tijdige afspraak voor een gesloten deur hebben gestaan).

[ Voor 11% gewijzigd door Ivow85 op 12-03-2019 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als je dus van het gas af bent kan je die nieuwe klanten korting ieder jaar in eigen zak steken. 8) *profit* 8)
Verkopen die gashaard, tenzij je hem gebruikt om de stadsverarming de deur uit te doen. Daar is ook een topic over. Al is een warmtepomp beter. En ook daar weten we hier veel van af. [/oftopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xavier
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
onetime schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 13:27:
[...]

Als je dus van het gas af bent kan je die nieuwe klanten korting ieder jaar in eigen zak steken. 8) *profit* 8)
Verkopen die gashaard, tenzij je hem gebruikt om de stadsverarming de deur uit te doen. Daar is ook een topic over. Al is een warmtepomp beter. En ook daar weten we hier veel van af. [/oftopic]
Nee het mooie is is dat de nieuwe klanten korting altijd gesplitst wordt op Elektra en op Gas. Geen Gas is geen korting. Zeer mooi systeem om de gasaansluitingen in het leven te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Als je een leverancier neemt met lage vaste kosten heb je geen korting nodig die je zelf betaald.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Van de ACM/Consuwijzersite:

https://www.consuwijzer.n...gie-aansluiting/opzeggen#

Het wordt pas leuk bij:

Wat kan ik doen als ik het niet eens ben met de kosten voor verzegeling?

Zelf brief schrijven??, bespaar je de moeite, wij hebben hem,hier op dit forum, de moeder aller gasaansluitingopzegbrieven. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door sideriusj op 12-03-2019 15:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Maakt het voor de "gratis van gas af constructie" dat ik thuis een "Zakelijke VastePrijsGas en Electra" contract van Nuon/Vattenfall heb ipv een gewoon consumenten contract??

Handigste route om contract op te zeggen van dit gas+electra contract, en dan op naam van partner een nieuw (consumenten) electra contract afsluiten?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zolang je een "kleinverbruiker" bent, maakt het niet uit of het een zakelijk of consumentencontract is. De ATO en bijbehorende algemene voorwaarden zijn exact hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:54
Erwin_83 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 10:20:
[...]

En wat is je punt voor dit topic ?

De mensen hier gaan bewust van het gas af.

En tja, eerst te veel betalen en dan korting krijgen schiet per saldo niet op.
Die korting is vanwege "niet meer dan anders".
De tarieven van stadsverwarming zijn gebaseerd op een gasaansluiting, een adviesprijs voor gas, het verbruik van een slecht afgestelde CV installatie en de kosten van onderhoud en afschrijving of huur ervan.

Op het moment dat je daar een kookgasaansluiting aan toevoegt betaal je je gasaansluiting 2x en wordt dat gecompenseerd als korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GroenLinks 'halveert' kosten afsluiten gas
"Vandaag is in de Tweede Kamer een voorstel van GroenLinks aangenomen om de kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting voor huiseigenaren te halveren." Motie van Van der Lee werd aangenomen door alle partijen behalve PVV en FvD.

Natuurlijk worden de kosten niet écht de helft lager, maar wordt de andere helft in rekening gebracht bij de andere netgebruikers, via het vastrecht.

Mixed feelings.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Bram-Bos Waarbij de netbeheerder natuurlijk de prijzen omhoog gaat gooien, zodat "de helft" straks gewoon weer het volledige bedrag wordt. Dan krijg je rekeningen als deze:

code:
1
2
3
4
Kosten afsluiten gas               1500,-
GroenLinks korting               -  750,-
Totaal                  -----------------
                                    750,-

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Het grote voordeel voor de netbeheerders is nu dat ze niet meer hoeven te verwijzen naar een vergelijkbaar geschil bij de geschillencommissie, maar naar de verdere uitwerking van deze motie om niets te doen in het geval van gasverlaters die ons stroomschema volgen. Hoeven ze ons tenminste niet gelijk te geven, of de confrontatie te zoeken. En @Stefshon, @Naalroc, @hjpool en @Paulien_b krijgen van Rendo vast het vriendelijke aanbod om de helft te betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@Bram-Bos Dat weet ik zo net nog niet. In het artikel - maar geen idee hoe nauwkeurig dat is - gaat het over mensen die "van hun gasaansluiting af willen".

De tweakers in dit topic willen niet van hun aansluiting af, die willen gewoon hun contract opzeggen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:24
Dit is alleen maar een verkiezingsstunt. Volgende week als de verkiezingen achter de rug zijn gaat dit voorstel gewoon weer de la in.

Het is bovendien zinloos om over de hoogte van bedragen te praten zolang de wet en regelgeving niet eenduidig bepaald wie nu wat moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stef87
  • Laatst online: 08-09 21:00
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 maart 2019 @ 19:02:
Hoe dan ook blijkt dat Enexis voorlopig ook niet doorbijt. Hun zelfgestelde deadline voor afsluiten is bij jou alweer bijna twee weken geleden, en bij je zoon hebben ze alweer twee deadlines laten passeren? En hoe vaart @Stef87? Veel geblaf dus, net als bij Liander...
Ja vooral af en toe een “blaf” om vervolgens mij te negeren.

Ik heb gevraagd volgens welke voorwaarden ik zou moeten betalen voor afsluiting (terwijl ik ATO heb opgezegd vorig jaar)
Beste Enexis, Ik heb afgelopen week een onaangekondigd huisbezoek van Enexis helaas misgelopen. Ook heb ik vandaag meer dan een uur aan de telefoon gesproken over de brieven die jullie sturen waar jullie willen dat ik een energiecontract ga afsluiten voor gas (terwijl er geen enkel apparaat in huis gas verbruikt of kan gebruiken. Tevens is onze gasmeter dichtgedraaid en daarna met een zegel door en van de Enexis monteur afgesloten). Helaas krijg ik enkel standaardbrieven en kan niemand mij aantonen dat ik als consument de kosten zou moeten dragen of verplicht ben om een opdracht te geven tot afsluiting. Van mij mag de niet-gebruikte meter blijven zitten, maar deze meter is van Enexis en Enexis mag er zelf mee doen wat ze nodig achten. Zoals gezegd mijn A.T.O. is al ongeveer 2 maanden geleden opgezegd en ik heb of had ook het recht om deze op te zeggen. Helaas kon ik vandaag telefonisch ook niet wijzer worden en heeft de 1e contactpersoon na een lang gesprek de verbinding verbroken toen ik in de wacht stond. Dus: Enexis, toon mij graag aan volgens welke wet en/of regel ik zelf de kosten zou moeten dragen voor de door jullie geopperde afsluiting? Graag krijg ik schriftelijk en telefonisch een fatsoenlijk antwoord. Helaas beperkt alle communicatie van Enexis zich momenteel tot standaardbrieven met als titel" ''Sluit een gascontract af'' of '' Beste gas verbruiker ... '' Ik wilde nog meer typen maar dat kan helaas niet i.v.m. max tekens.
Ik kreeg na ruim een week het volgende antwoord:

U laat mij weten dat u niet wilt betalen voor het verwijderen van uw gasaansluiting aan de ——. Ik begrijp dat u dit niet wilt. Het is nooit fijn om kosten te maken waar we niet op hadden gerekend. Ik wil daar graag op reageren.

Zoals reeds eerder uitgelegd door mijn collega’s, telefonisch en ook via social media kunnen wij uw gasaansluiting niet kosteloos verwijderen. Via deze link vindt u de nieuwe wetgeving omtrent gas. wetgeving gas. Onze algemene voorwaarden kunt u vinden op algemene voorwaarden

Ik vertrouw erop u zo voldoende te hebben geïnformeerd. Ik wens u een fijne dag.

Direct naarna heb ik gevraagd naar waar volgens hun staat dat ik dat zou moeten betalen. Als ze mij dat eerst kunnen aantonen en ze hebben gelijk is het een ander verhaal.. Helaas reageren ze niet of nog steeds niet.

[ Voor 32% gewijzigd door Stef87 op 12-03-2019 18:01 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Stef87: het lijkt me glashelder. Enexis weet dondersgoed dat van jou die gasaansluiting niet weg hoeft, maar ze hanteren exact hetzelfde maskerende taalgebruik als de andere (vooral) grote netbeheerders, door te suggereren dat je dat wel wilt. Impliciet zegt Enexis: als u niet langer zeurt, zeuren wij ook niet door. En je hebt verder ook geen probleem.

Edit: die link naar 'nieuwe wetgeving omtrent gas. wetgeving gas' in het bericht van Enexis is totaal irrelevant. Gaat nl. over afschaffing verplichting aanleggen gasaansluiting bij nieuwbouw. Helpdeskmedewerker smijt er ook maar wat tegenaan.

[ Voor 30% gewijzigd door Bram-Bos op 12-03-2019 21:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jitta
Maar Bram, dat is vreees'lijk onveilug! En onwettug bovendien! 8)7
7(8)7
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 18:02:
@Stef87: het lijkt me glashelder. Enexis weet dondersgoed dat van jou die gasaansluiting niet weg hoeft, maar ze hanteren exact hetzelfde maskerende taalgebruik als de andere (vooral) grote netbeheerders, door te suggereren dat je dat wel wilt. Impliciet zegt Enexis: als u niet langer zeurt, zeuren wij ook niet door. En je hebt verder ook geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:46:
"Vandaag is in de Tweede Kamer een voorstel van GroenLinks aangenomen om de kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting voor huiseigenaren te halveren." Motie van Van der Lee werd aangenomen door alle partijen behalve PVV en FvD.

Natuurlijk worden de kosten niet écht de helft lager, maar wordt de andere helft in rekening gebracht bij de andere netgebruikers, via het vastrecht.

Mixed feelings.
Hoe worden de kosten, die nu feitelijk 0 euro zijn voor wie niet specifiek de aansluiting verwijderd wil hebben, gehalveerd?

Met dit besluit wordt alleen iedereen die daadwerkelijk de aansluiting weg wil hebben vanwege sloop of verbouwing 'gesubsidieerd'.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Stoofie
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 16:46:

Mixed feelings.
Tja, wat zal ik er van zeggen...
Een motie voor de buhne, prettige timing zo vlak voor de verkiezingen, van nul en generlei waarde, koren op de molen van de netbeheerders.
GroenLinks halveert helemaal niet de kosten voor afsluiting, GroenLinks halveert de kosten voor een verwijdering op eigen verzoek. Deze motie doet precies wat de netbeheerders elke keer roepen niet te willen, de kosten voor de verwijdering (in ieder geval voorlopig en voor de helft) bij de overgebleven aansluitingen neerleggen.
Laten we eerlijk zijn, deze motie verandert geen letter aan de ATO of de AV en dus is en blijft er geen grond voor verplichte verwijdering/kosten bij opzeggen van je leveringscontract. In plaats van te reageren op de (onjuiste) publieke opinie, die gevormd wordt door de teksten van de netbeheerders, had GroenLinks zich beter voor moeten bereiden, bijvoorbeeld door een bezoekje aan @Bram-Bos
Ik zie de redenatie van Liander al voorbij komen: "Omdat de Tweede Kamer besloten heeft de kosten te halveren, is ons standpunt juist" 8)7
Kort samengevat: een uitermate teleurstellende actie van GroenLinks :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Stoofie: de netbeheerders zijn ook niet onverdeeld gelukkig. Zie tweet van Henri Bontenbal van Stedin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoofie
@Bram-Bos: Dat zeg ik, beter voorbereiden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
hanev001 schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 17:21:
Het is bovendien zinloos om over de hoogte van bedragen te praten zolang de wet en regelgeving niet eenduidig bepaald wie nu wat moet betalen.
Plus dat er geen eenduidige prijs is tussen de netbeheerders.
Als dit er door komt, mag ik dan kiezen voor de laagste prijs die een willekeurige netbeheerder hanteert?

Ik ga trouwens helemaal niet kiezen. Ik wil de aansluiting niet weg hebben!

[ Voor 8% gewijzigd door Stefan118 op 12-03-2019 21:29 ]

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:40

heb je hierbij de korting op stadsverwarming ook meegenomen als iets dat wegvalt bij opzeggen gas? want als dat zo is dan zou ik de berekening nogmaals maken. Nuon weet niet of jij nog gas hebt en zal ook niet voor jou het tarief aanpassen, dus reken er maar op dat je die korting van Nuon houdt (los van het wel of niet meer hebben van een gasaansluiting)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Bram-Bos schreef op dinsdag 12 maart 2019 @ 20:49:
@Stoofie: de netbeheerders zijn ook niet onverdeeld gelukkig. Zie tweet van Henri Bontenbal van Stedin.
Ik las in die tweet dat de PVV tegen gestemd had.
Wilden ze meer of minder? (Sorry, heel flauw).
Maar de vraag is wel serieus.
Wilden die 2 partijen helemaal geen kosten voor de aangeslotenen, of juist alle kosten voor de aangeslotenen?

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Pagina: 1 ... 48 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.