Toon posts:

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 699.202 views

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:34
Mattie112 schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:38:
....
- Mail gestuurd naar Liander met "Joh we hebben geen gas meer ivm 100% electra, mochten jullie dat willen dan kunnen jullie de gaskraan verzegelen laat het dan even weten"
Speedy-Andre schreef op maandag 9 januari 2017 @ 16:56:
Ik ben benieuwd, op hun website communiceert Liander nog steeds met verwijderen tegen een woekerprijs.
Voordeel is dat je vader al bereid was te dokken, ik lees in je mailtje een opdracht aan Liander :P
Ik vind dat speedy-andre hier wel erg creatief leest, al zal liander hierin in eerste instantie wel mee willen gaan.
Ik lees hier letterlijk.
Wij (mattie112) gebruiken geen gas meer (en hebben geen gascontract), als jullie (liander) het willen hebben wij geen bezwaar als de gaskraan verzegelt/verwijdert word.

Sleutelword in deze is dat "jullie" (liander), mattie112 "wil" in deze niks.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:55

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
We gaan het zien, ik ben zelf erg voorzichtig met berichten aan Liander :9
Het gaat om verzegelen, als ze dat idd gaan doen dan vallen de eventuele kosten nog mee.

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Ik zou op moeten zoeken wat ik precies op de mail gezet heb, kwam er in elk geval op neer van joh wij hebben de kraan dicht gezet als jullie het fijn vinden om hem af te sluiten dan kom je gerust langs maar bel dan wel even dan sta ja niet voor een dichte deur.

Dit vooral om gezeik te voorkomen met "jah u heeft geen gascontract meer"

Maar inderdaad: we gaan het zien. Er is niet gesproken over kosten (heeft mn pa ook niet om gevraagd) dus het zou wel vreemd zijn als ze (zonder akkoord) opeens een rekening gaan sturen.

My Youtube Channel

• Mattie112

Mattie112

En Liander is geweest:
Liander is geweest wel 5 min werk. Is volgens hem voor een jaar wat er daarna voor kosten zijn wist hij niet
Naja, dicht=dicht en over een jaar zien we dan wel weer ;)

My Youtube Channel

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Staat trouwens ergens in de wet dat je verplicht bent een gascontract te nemen als er een gasleiding loopt? Kan Liander daar eventueel iets mee?

Het is namelijk net zo raar als dat de gemeente een betaald-parkeren-garage voor je deur bouwt en dan zegt: je moet een auto kopen en die moet je (tegen betaling) in onze garage stallen. Ook als je helemaal geen auto wilt.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dennis schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 13:47:
Staat trouwens ergens in de wet dat je verplicht bent een gascontract te nemen als er een gasleiding loopt? Kan Liander daar eventueel iets mee?

Het is namelijk net zo raar als dat de gemeente een betaald-parkeren-garage voor je deur bouwt en dan zegt: je moet een auto kopen en die moet je (tegen betaling) in onze garage stallen. Ook als je helemaal geen auto wilt.
Er staat nergens in de wet dat je een gascontract moet hebben, maar alles tot en met de meter is eigendom van de netbeheerder, die eist dat je een contract afsluit en anders komen ze de meter verzegelen of weghalen. Zonder verzegeling hebben ze geen garantie dat je niet toch stiekem gas gaat gebruiken, dus die eis is op zich niet onredelijk.

Zie het als internet: veel nieuwbouw wordt opgeleverd met zowel glas als kabel. Zou ook wat zijn als je verplicht bent kabeltelevisie bij Ziggo af te nemen terwijl je televisie kijkt via glasvezel. Om te voorkomen dat je toch illegaal televisie gaat kijken via Ziggo sluiten ze die kabel in de verdeelkast af. Die luxe heeft een netbeheerder helaas niet, vandaar dat ze de kraan in huis verzegelen.

• Dennis
_JGC_ schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:00:
Er staat nergens in de wet dat je een gascontract moet hebben, maar alles tot en met de meter is eigendom van de netbeheerder, die eist dat je een contract afsluit en anders komen ze de meter verzegelen of weghalen. Zonder verzegeling hebben ze geen garantie dat je niet toch stiekem gas gaat gebruiken, dus die eis is op zich niet onredelijk.
Precies. En van mij mogen ze hem weghalen, maar ik bedoel meer dat ik daar natuurlijk niet € 600,- voor ga betalen.

• _JGC_
  • Nu online
Dat hele weghalen slaat ook nergens op qua tarief: ze verzegelen de kraan, vervolgens draaien ze de meter los en doppen ze de leiding af. Dat hoeft echt geen 600 euro te kosten. In principe bereiken ze met alleen verzegelen hetzelfde resultaat, maar je zult net zien dat de kraan niet goed afsluit, vandaar dat ze liever de hele meter slopen en de leiding afdoppen.
(of je stuurt er gewoon een monteur heen die geen doppen mee heeft en de leiding open laat terwijl ie kleine hoeveelheden gas laat lekken :X).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Mattie112 schreef op woensdag 11 januari 2017 @ 14:31:
En Liander is geweest:

Naja, dicht=dicht en over een jaar zien we dan wel weer ;)
Verzegelen doet Liander gewoonlijk bij een betalingsachterstand of als de woning leeg staat.
De meter (en een stuk leiding) verwijderen vinden ze nodig omdat er dan geen onderhoud meer aan is.
Dat onderhoud zijn ze wettelijk verplicht te doen en zonder contract betaalt niemand daar voor.

Een leuk voorbeeld is de recente storing in Ede, daar raakte de hoofdleiding lek en liep er water in.
Vervolgens moesten ze alle aangesloten huizen af om de leiding droog te krijgen en er werd desgevraagd zelfs geregeld dat mensen elders onderdak kregen.
In zo'n extreem geval heb ik er begrip voor dat ze ongebruikte aansluitingen willen afdoppen of verwijderen.
Echter is dat hun feestje, als ik internet opzeg bij Upc/Ziggo dan halen ze ook niet alle coaxkabels weg op mijn kosten :P

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Dennis
Speedy-Andre schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:20:
Als ik internet opzeg bij Upc/Ziggo dan halen ze ook niet alle coaxkabels weg op mijn kosten :P
Precies.

Daarbij komt dat dat tarief voor iedereen gelijk is. Ik woon in een flat, de stamleiding loopt door mijn meterkast. Aannemend dat ze de T-splitsing laten zitten, gaat het om 10 cm gaspijp en de meter. Volgens mij is het nog geen tien minuten werk om dat weg te halen, maar ik zie er inderdaad geen meerwaarde in.

• Mattie112

Mattie112

Speedy-Andre schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 14:20:
[...]

Verzegelen doet Liander gewoonlijk bij een betalingsachterstand of als de woning leeg staat.
De meter (en een stuk leiding) verwijderen vinden ze nodig omdat er dan geen onderhoud meer aan is.
Dat onderhoud zijn ze wettelijk verplicht te doen en zonder contract betaalt niemand daar voor.

Een leuk voorbeeld is de recente storing in Ede, daar raakte de hoofdleiding lek en liep er water in.
Vervolgens moesten ze alle aangesloten huizen af om de leiding droog te krijgen en er werd desgevraagd zelfs geregeld dat mensen elders onderdak kregen.
In zo'n extreem geval heb ik er begrip voor dat ze ongebruikte aansluitingen willen afdoppen of verwijderen.
Echter is dat hun feestje, als ik internet opzeg bij Upc/Ziggo dan halen ze ook niet alle coaxkabels weg op mijn kosten :P
Ja helemaal prima als ze dat willen doen maar dan hoef ik er niet voor te betalen imo :)

Ik wil geen gas, ik zeg abo op, als ze bij Liander zekerheid willen hebben dat ik geen gas meer gebruik én als ze willen besparen op onderhoud dan mogen ze hem met alle liefde weg komen halen.

My Youtube Channel

Heb ook afgelopen maandag 9 januari telefonisch gascontract opgezegt. En nu afwachten.
Vriendin na 2 jaar -null- gasverbruik overtuigt dat het zonder gas kan... (haar huis)
Nog een paar weken voor het elektra overschot op is, maar de dagen worden al langer...

edit 16-1: Wegens geen bericht van Eneco vandaag nogmaals gebeld; nu email bevestiging van opzegging.

edit 23-1: N.a.v. de email vandaag toch maar Stedin gebeld; verzegelen is bij hun gratis, ik heb ze op de hoogte gesteld van het opzeggen van het gascontract en ze in de gelegenheid gesteld af te sluiten; volgende week 30-1 is de dag. Weet niet of de afrekening wel goed zal zijn; per 9-1, verwacht echter geen verdere (vaste) kosten voor gas meer.

edit 30-1: De meneer die kwam verzegelen vroeg zich af of we ons realiseerden dat de (cv)ketel het dan niet meer doet; hij was vorige week ergens en werd meteen teruggeroepen omdat het warmwater het niet meer deed... Dat was hier het begin van het einde voor gas. Met electrische elementjes begonnen, en het gasverbruik stortte in. En toen doorgezet. Van 900m3/jaar naar 0. :w En nog stroom over. :Y

[Voor 71% gewijzigd door onetime op 30-01-2017 11:48]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 13:50
Sinds afgelopen vrijdag zit er een slot op de gasmeterkraan, dus wij zijn officieel gasloos :)

De monteur was met 5 minuten weer vertrokken, geen handtekening gezet o.i.d.
Wel vertelde hij dat het slotje voor ongeveer 1 jaar is en dat Liander daarna contact gaat opnemen om te vragen wat we willen met de gas-aansluiting.
Dus ik verwacht over 2 a 3 jaar misschien een belletje :X enne....ik wil nix met de aansluiting. Als Liander wilt, halen ze 'm maar weg. Gaat niet mijn opdracht worden O-)

PV: 8800Wp ~ 6kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW/16kWh Homebattery (in progress) ~ 2014 85kWh Nissan Leaf (by Muxsan) ~ Energierekening: €0

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
onetime schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:51:

edit 30-1: De meneer die kwam verzegelen vroeg zich af of we ons realiseerden dat de (cv)ketel het dan niet meer doet; hij was vorige week ergens en werd meteen teruggeroepen omdat het warmwater het niet meer deed... Dat was hier het begin van het einde voor gas. Met electrische elementjes begonnen, en het gasverbruik stortte in. En toen doorgezet. Van 900m3/jaar naar 0. :w En nog stroom over. :Y
Welke elektrische elementjes heb je ingezet?
En ook voor de douche?
Thombias schreef op dinsdag 31 januari 2017 @ 15:06:
[...] Welke elektrische elementjes heb je ingezet? En ook voor de douche?
Conrad Verwarmingsfolie zelfklevend 230V 65W.
Deze op de boiler van de combi-ketel geplakt. Onder de isolatie. Eerst een, en toen het gasverbruik lekker instortte door het meest inefficiënte deel van het stoken, het warm houden, uit te schakelen, een 2e, 3e en toen een 4e. Staan 24h per dag aan, en leveren via die 50L boiler al zeker 2jaar voldoende warm water voor douche voor 2 personen (1 in de ochtend en 1 in de avond) Gas verbruik dus al 2 jaar -nul-. En nu dus echt afgesloten.
Moet nog een thermostatische regeling op komen, en dan nog een elementje voor meer comfort. E/o nog iets anders. Geen haast. Door het langzaam aan te doen niet van te voren hoeven bedenken hoe het zal werken maar er vanzelf achter komen en steeds fine-tunen.

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
onetime schreef op maandag 6 februari 2017 @ 18:14:
[...]

Conrad Verwarmingsfolie zelfklevend 230V 65W.
Deze op de boiler van de combi-ketel geplakt. Onder de isolatie. Eerst een, en toen het gasverbruik lekker instortte door het meest inefficiënte deel van het stoken, het warm houden, uit te schakelen, een 2e, 3e en toen een 4e. Staan 24h per dag aan, en leveren via die 50L boiler al zeker 2jaar voldoende warm water voor douche voor 2 personen (1 in de ochtend en 1 in de avond) Gas verbruik dus al 2 jaar -nul-. En nu dus echt afgesloten.
Moet nog een thermostatische regeling op komen, en dan nog een elementje voor meer comfort. E/o nog iets anders. Geen haast. Door het langzaam aan te doen niet van te voren hoeven bedenken hoe het zal werken maar er vanzelf achter komen en steeds fine-tunen.
Even rekenen, 4x65W continu is 6,24kWh per dag ofwel mijn totale verbruik excl. stoken met de airco`s :9
Heb je een idee hoe warm het water wordt nu je zonder thermostaat werkt?

Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:17:
[...] Even rekenen, 4x65W continu is 6,24kWh per dag ofwel mijn totale verbruik excl. stoken met de airco`s :9 Heb je een idee hoe warm het water wordt nu je zonder thermostaat werkt?
Warm genoeg om niet zonder koud water erbij te kunnen douchen, of je handen te wassen.

Belangrijk: Op de zonnepanelen na is hier eigenlijk niet geinvesteerd of dingen aangepast. En gas de deur uit.
Warmtepomp (of airco) wilde ze (nog) niet. Kijken wat ik er nog door krijg. Haar huis. Langzaam aan. Ze moet wennen. (en nu die 150L RVS ketel met 1 spiraal naar zolder...)

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Heb het topic ook even doorgelezen en ik zit helaas in hetzelfde schuitje. In het topic wordt veel gesproken over Liander, maar ook Enexis kan er wat van. Ben verhuisd naar de koopwoning en heb nooit gas afgenomen en ben dat ook niet van plan. Volgens Enexis moet ik daarvoor gaan betalen, dus ik heb al verschillende brieven en mails gekregen. Heb er nog even voor gebeld en aangegeven dat ik niet mee eens ben. Ben uitgekomen op de klachtenafdeling en die heb ik de gegevens gegeven uit dit topic (met de casenummer van de geschillencommissie). Die gaven aan dat de geschillencommissie uitspraak is gebaseerd op het feit dat het een huurwoning was en dat de huurder daarom niks hoefde te betalen...

Vind het allemaal maar een vreemd verhaal. Twijfel nu of ik gewoon mijn mond ga houden en kijken waar het schip strand of dat ik maar gelijk naar de geschillencommissie een brief ga schrijven...
- Heb je een kettingbeding? (zie eerder in het topic, doet er toch niet toe?)
- Hebben ze jouw handtekening onder een kontrakt?
- Vraag het eens bij het juridisch loket.
Je hebt toch nog geen geschil want je hebt niets met ze maken wegens geen kontrakt?
Ze hebben een aansluitplicht als je er om vraagt, staat ergens in de wet, maar jij hebt geen afname verplichting. Ianal -> juridischloket.

Stel ze in de gelegenheid de gaskraan te verzegelen of eventueel verwijderen, !! vraag daar niet zelf om !!, en verwijs naar het stukje over dat ze verplicht zijn af te sluiten als er geen kontrakt is. Staat in mijn post die in de openingspost gelinkt is. Dat stukje van die advocaat.

(halen ze in hun voorwaarden of kontrakt ergens een trucje uit dat je bij elektra altijd ook een gasaansluiting moet hebben?)

[Voor 33% gewijzigd door onetime op 18-02-2017 09:52]

• _JGC_
  • Nu online
Mja, Enexis... die dreigen zelfs met afsluiten voor aansluitingen die fysiek niet aanwezig zijn.
Als je blijft negeren komt het uiteindelijk tot een rechtszaak. Heeft vorige eigenaar van mijn huis gedaan, alle post ging naar het ronde archief tot ie een dagvaarding kreeg. Als er fysiek geen aansluiting is sta je sterk, in jouw geval is die er wel dus goed uitzoeken hoe zoiets in de wet geregeld is voor je het erop aan laat komen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ze hebben een onderhoudsplicht voor een reeds aanwezige gasaansluiting.
Ik denk dat de enige plek waar een juridisch verhaal in kan staan het koopcontract is.
Als de vorige eigenaar ondanks geen gebruik voor de gasaansluiting betaalde is dat zijn probleem, daar had hij je wel over mogen informeren.
Zorg dat je Enexis op geen enkele manier kan laten denken dat je de gasmeter wil laten verzegelen of verwijderen, die beslissing moet Enexis zelf nemen want het is hun gasmeter.
Dat de case over een huurder gaat lijkt me van geen belang, het gaat erom dat hij geen gas wilde en dat hij niet verplicht kon worden om te betalen voor verwijdering, verzegeling of aanwezigheid van de aansluiting.
Als je nu geen gascontract hebt dan is de situatie eender, het enige dat Enexis uiteindelijk kan doen is op eigen kosten de gasmeter verzegelen of verwijderen.
Ik zou het wel een extra case van een woningeigenaar waard vinden, alleen gun ik niemand dat proces ;w

• Eppo ©
  • Niet online
@onetime Nee, ze hebben geen contract geen mij, laat staan iets met een handtekening eronder. De stukjes van jouw eerdere post heb ik ook al doorgestuurd naar Enexis, maar die leggen dat helaas naast zich neer. Heb ook het juridisch loket ook maar gemaild, maar wacht nog op antwoord (heb al eerder proberen te bellen, maar het is daar altijd druk of iedereen belt net voordat ik bel).

@_JGC_ Nou dat geeft mij ook geen hoop dat Enexis het laat liggen. Ik wacht wel af wat het Jurdisch loket te melden heeft en anders wil ik het nog wel neerleggen bij de geschillencommissie. De kosten die ik daarvoor maken zijn nog wel te overzien.

@Speedy-Andre Het is een oude huurwoning, dus de gebruiker ken ik niet en de oude eigenaar weet zulke details ook niet. Het is nu even afwachten wat Enexis gaat doen, maar heb hun 'laatste' brief al gehad...

Zodra ik meer weet houd ik jullie op de hoogte.
Eppo © schreef op maandag 27 februari 2017 @ 15:32:
[...] Zodra ik meer weet houd ik jullie op de hoogte.
Voor zover ik het kan zien sta je sterk, maar ianal -> etc, maar daar ben je al mee bezig.

Sterkte met die dwarsliggers. En bedankt voor het aangaan van het gevecht en het rapporteren.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 15:53
Sinds juni vorig jaar heb ik ook nog steeds niets van Liander gehoord...

• Eppo ©
  • Niet online
De reactie die ik heb gekregen van het Juridisch loket:
Reactie Juridisch loket
Wanneer er sprake is van een gasaansluiting (geldt ook voor elektriciteitsaansluiting), dan moet er een leverancier zijn waar u de gemaakte kosten aan kunt betalen. Als deze niet aanwezig is, kan en zal de netbeheerder de aansluiting gaan afsluiten.
Ter voorkoming van de afsluiting en de kosten, kunt u er ook voor kiezen om een leverancier te nemen, maar u betaalt ook vaste kosten aan deze leverancier.

Wanneer u het niet eens bent met het betalen van de afsluitkosten, dan kunt u eerst schriftelijk een klacht indienen bij Enexis over deze kosten. Uit uw e-mail kan ik namelijk niet afleiden of u uw klacht al schriftelijk heeft voorgelegd. Wanneer u een afwijzing ontvangt op deze schriftelijke klacht, kunt u deze klacht voorleggen aan de geschillencommissie. Zoals ook gebeurd is door de consument waar u de uitspraak van heeft gevonden.

Of deze uitspraak volledig op uw situatie van toepassing is, of dat uw situatie wellicht enigszins anders beoordeeld gaat worden, kan ik niet zeggen.
Op de website van de geschillencommissie kunt u informatie vinden op welke wijze u de klacht daar voor kunt leggen en hoe dat proces verloopt. Kijkt u hiervoor op www.degeschillencommissie.nl
Ben ik niet veel wijzer door geworden, alleen dat ik het ook maar even schriftelijk ga melden. Heb het tot nu toe altijd telefonisch gedaan.

Update 09-03-2017:
Na de mail kreeg ik de reactie dat ze de gasaansluiting doorgezet hebben om te worden afgesloten. Er wordt nu geen woord meer gerept over kosten, dus we wachten af.

[Voor 6% gewijzigd door Eppo © op 09-03-2017 11:10]

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17:42

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb een mail gestuurd naar de ACM en diverse politieke partijen en consumentenprogramma's met de volgende inhoud:

Dat we in Nederland gaan stoppen met aardgas, betekent dat ruim 7 miljoen huishoudens op een andere manier gaan koken en verwarmen.

Ik heb in de loop van dit jaar geen gas meer nodig. Ik heb hierover contact gehad met mijn netwerkbedrijf Liander. Mij wordt verteld dat het afsluiten van de gas aansluiting 600., euro kost. Ik vind dit een vreemde zaak, de overheid vind dat we van het gas af moeten. Het afsluiten zou dus geen geld moeten kosten. Anders is het een mooi verdienmodel voor de netwerkbedrijven. 7 miljoen maal 600 euro, = 4.200.000.000 euro.

Ik zal de reacties hier plaatsen.

Reactie van Liander:

Vanuit de overheid wordt ik gestimuleerd om minder gas te gebruiken, en op den duur er helemaal geen gebruik meer van te maken.
Ik ben nu zover dat ik zonder gas kan en heb mijn aansluiting niet meer nodig. Liander wil voor het afsluiten 500euro ex BTW hebben, Dit moet dan toch gratis zijn, of nog beter gesubsidieerd worden.😡
Liander
Liander
Hallo Jan,

Om een aansluiting te verwijderen, moeten wij voorbereidingen treffen en werkzaamheden uitvoeren. Daarvoor moeten wij kosten maken. Deze kosten brengen wij in rekening aan klanten voor wie die kosten moeten maken. Zo houden we de kosten voor onze andere klanten laag.

Natasja
Jan
Als dus in de toekomst iedereen van het gas af moet moet iedereen deze kosten betalen ??
Liander
Liander
Het is nog niet bekend hoe we in de toekomst hiermee om gaan.Gezien door Liander om 13:54

Reactie Hier Klimaatburo:

Hartelijk dank voor het mailen. Het is prettig voor ons om te horen tegen welke drempels mensen zoals u, de voorgangers in deze transitie, aan lopen.

U bent de tweede in korte tijd die over dit onderwerp mailt. Het bedrag van €600 euro is landelijk vastgesteld. Dat zijn de kosten voor iedereen, ongeacht de netbeheerder of de ligging van de woning. Alleen een dergelijke kostenpost is natuurlijk niet bevorderlijk om mensen sneller te laten stoppen met aardgas.

Wij overleggen binnen het HIER klimaatbureau regelmatig met alle netbeheerders. Bij het volgende overleg zullen we dit onderwerp meenemen. Het doel is dat er op het juiste niveau nagedacht gaat worden over de wenselijkheid van dergelijke hoge afsluitkosten.

Overigens kan ik met zekerheid zeggen dat dit geen toekomstig verdienmodel wordt. Uiteindelijk zullen hele wijken in één keer de overstap moeten maken, bijvoorbeeld omdat het gasnet eigenlijk vervangen moet worden. De situatie is dan anders. Hoe precies, dat zijn veel steden nu pas net aan het ontdekken.

Met vriendelijke groet,

Susanne van Suylekom | Projectmanager Communicatie
Stichting HIER klimaatbureau
030 711 6901 | 06 42026581
Zuilenstraat 7a | 3512 NA Utrecht

Update van Klimaatbureau:

Goedemiddag Jan,

Inmiddels heb ik een update voor je. We hebben gesproken met alle netbeheerders, en dit is een onderwerp op hun gezamenlijke agenda. Het onderwerp is alleen relatief nieuw, dus er wordt nog gezocht naar een oplossing.

Die €600 euro kosten zijn er nu, omdat anders het afsluiten van één adres, voor rekening komt van alle aangesloten adressen. Voordat besloten was dat we voor 2050 gaan stoppen met aardgas, was dat een redelijke overweging.

Nu is de situatie natuurlijk vrij plotseling erg veranderd. De komende jaren zullen niet alleen de netbeheerders, maar alle betrokken partijen daaraan moeten wennen. De huidige systemen moeten daar nog op worden afgestemd.

Met vriendelijke groet,

Susanne van Suylekom | Projectmanager Communicatie
Stichting HIER klimaatbureau
030 711 6901
Zuilenstraat 7a | 3512 NA Utrecht

Reactie SP:

Hartelijk dank voor uw e-mail aan de SP Tweede Kamerfractie.
Er tekent zich inmiddels een meerderheid af in de Tweede Kamer, om het verplicht aansluiten van gas uit de wet te gaan halen. Bij de - te behandelen- Wet VET (Voortgang Energietransitie) zullen wij ook voorstellen doen om de 'boete op afsluiten van een gasaansluiting' aan te pakken. De Wet VET staat nog op de rol om door de Kamer te gaan. Afhankelijk van de stemverhoudingen na 15 maart, wordt deze wet nog gewoon in de komende periode behandelt. Naar verwachting is eind maart/begin april de eerste schriftelijke ronde van de behandeling van deze wet.

Met vriendelijke groet,
Ingrid Gyömörei
Medewerker SP Tweede Kamerfractie

Reactie VVD:

Hartelijk dank voor uw bericht.

Om Nederland klaar te maken voor de toekomst moeten wij de komende jaren gaan kiezen welke vormen van energie wij in de huishoudens gaan gebruiken. Steeds vaker kan warmte of alleen elektriciteit gebruikt worden om ons huis te verwarmen. Ik begrijp uit uw bericht dat u al eerder wilt overstapen. In dat geval is het mogelijk dat de netbeheerder u vraagt de kosten daarvoor te dekken. WIj zijn van mening dat het uiteindelijk de gemeente moet zijn die de regierol oppakt en afspraken over het afbouwen van gas moet gaan maken.

Met vriendelijke groet,

VVD Voorlichting

Reactie ACM/Consuwijzer

U schrijft ons dat Liander heeft aangegeven dat het afsluiten van uw gasaansluiting €600,- kost. U wilt hiervan melding doen. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden! De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft veel aan deze melding. In deze e-mail vertellen we wat uw rechten zijn en wat u kunt doen om uw probleem op te lossen. Ook vertellen we wat we met uw klacht doen.

Wat is het belang van uw melding?
ConsuWijzer registreert uw melding voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ACM gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. Krijgt ACM één of meer meldingen over een bedrijf? En houdt het bedrijf zich misschien niet aan de regels? Dan kan ACM een onderzoek starten. En als het nodig is bijvoorbeeld een boete geven. 

Wanneer komt ACM in actie? Is één melding voldoende voor het starten van een onderzoek?
Ja, één melding kan voldoende zijn. ACM beslist of zij een onderzoek start naar een bedrijf. En of er na het onderzoek verdere actie nodig is. 

Laat ACM mij weten of zij in actie komt na mijn melding?
Nee, ACM laat u niet weten wat er gebeurt met uw melding. Dat kan het onderzoek namelijk ongunstig beïnvloeden. Bedrijven weten niet altijd dat ACM hen onderzoekt. Ook kan het zijn dat het bedrijf zich toch aan de regels houdt. Het bedrijf krijgt dan onterecht een slechte naam. ACM geeft daarom pas na het onderzoek informatie aan de buitenwereld. Als na een onderzoek blijkt dat een bedrijf de regels heeft overtreden kan ACM dat bekend maken op www.consuwijzer.nl en op www.acm.nl.

Lost ConsuWijzer uw probleem met een bedrijf op?
Nee. ConsuWijzer vertelt u wat uw rechten zijn en geeft u advies over hoe u uw recht kunt halen. U kunt dan zelf actie ondernemen om uw probleem op te lossen.

[Voor 107% gewijzigd door sideriusj op 21-03-2017 06:56]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik hoop dat dit niet dit alles is wat in de email staat.
Liander bedient niet het hele land dus de rekensom gaat al niet op.
Het is wel zo dat de enige optie die klanten krijgen het op eigen kosten laten afsluiten van de aansluiting is.
Tenzij ze alleen het gascontract opzeggen, dan ligt het iets anders :P

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
Hier weigerd enexis de binnen huis afsluiting voor 119 euro. Die is alleen voor tijdelijke situaties, dus ik moet volgens hun buiten huis doen voor 345.
Uitzondering is ook als iemand geen contract meer heeft dan word je afgesloten, maar ben je niet thuis dan doen ze automatisch buiten afsluiten tegen de hoge kosten.
Dus nu heb ik maar de leverancier opgezegd en dan maar afwachten wat er gebeurt. Maandje geduld....

1 PVoutput . Dongen NB

• _JGC_
  • Nu online
Toch raar dat die 600 euro landelijk is afgesproken, maar dat @reneeke1970 nu spreekt over 345 bij Enexis.

Als me iets is geleerd de afgelopen jaren is dat als er afspraken gemaakt worden over maximale tarieven dat energiebedrijven en netbeheerders alle kansen aangrijpen om per direct dat tarief te gaan rekenen, zelfs als dat voorheen goedkoper was.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
sideriusj schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 14:11:
Ik heb een mail gestuurd naar de ACM en diverse politieke partijen en consumentenprogramma's met de volgende inhoud:
[...]
offtopic:
Als je iemand citeert, gebruik dan de [quote] [/quote] tags en zet tussen die tags de reactie van de tegenpartij. Op die manier is het duidelijk dat het niet je eigen tekst is, maar een quote van iemand anders. Je post wordt daardoor een stuk beter leesbaar ;)

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GadgetFrank
Ik heb de petitie, gestart door Freek de Jonge, ondertekend.
Wie volgt?

https://petities.nl/petit...gen-niet-zakken?locale=nl

PV: 8800Wp ~ 6kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW/16kWh Homebattery (in progress) ~ 2014 85kWh Nissan Leaf (by Muxsan) ~ Energierekening: €0

Acties:
  • +2Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
GadgetFrank schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:01:
Ik heb de petitie, gestart door Freek de Jonge, ondertekend.
Wie volgt?

https://petities.nl/petit...gen-niet-zakken?locale=nl
Wat denk je dat de politiek daarmee doet? Juist, helemaal niks.

Hier bij Langezwaag zijn ze illegaal onder Heerenveen aan het boren. Vergunning is aangevraagd, boren is direct gestart zonder afwachten van de vergunning, de eerste paar miljoen kuub zijn al uit de bodem. Uiteindelijk komt gemeente Heerenveen daar achter en kan SodM niks anders dan een dwangsom opleggen en de gaswinning stil te leggen. Dat komt met grote letters in de media. Maandag erop komt Vermillion met reactie, SodM staat daarna gaswinnen gewoon toe terwijl ze de reactie bestuderen. Over dit laatste heeft alleen het plaatselijke krantje een kort stukje geschreven, er is verder niks in de media hierover.

Als ik een huis bouw zonder vergunning krijg ik een bouwstop, mag ik geen steen meer leggen en is de kans groot dat ik uiteindelijk de hele zooi mag slopen op eigen kosten als de vergunning er niet komt. Als Vermillion zonder vergunning gas gaat boren mogen ze daar gewoon mee doorgaan. Het gas dat inmiddels uit de bodem is kunnen ze niet meer terugstoppen.

Politiek meet met 2 maten, de euro's van de grote bedrijven gaan boven het belang van de burgers. Zo gaat het al jaren in Groningen, zo gaat het nu ook in Friesland. Wanneer gaat de boor in de grond onder Den Haag?

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 18-04 15:10
Speedy-Andre schreef op dinsdag 7 februari 2017 @ 13:17:
[...]
Even rekenen, 4x65W continu is 6,24kWh per dag ofwel mijn totale verbruik excl. stoken met de airco`s :9
Heb je een idee hoe warm het water wordt nu je zonder thermostaat werkt?
Dat kost bij een salderingbedrag van 18 cent dus dus 6,24 kWh * 0,18 cent = 1,12 per dag.

De 6,24 kWh kan je ook in m3 gas uitdrukken. 6,24/9,769 kWh = 0,61 m3 gas
Dat kost bij een m3 prijs van 65 cent 0,61 * 0,65 40 cent per dag.

Dat is dus 72 cent extra kosten per dag.

Bovendien is terugleveren aan het elektriciteitsnet icm stoken met gas een veel milieuvriendelijker oplossing dan water direct opwarmen met elektriciteit
En dan te bedenken dat we in 2017 leven...
Laat dat gas toch lekker zitten waar het zit.

@GadgetFrank
ik heb getekend hoor. ;)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• GadgetFrank
_JGC_ schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:34:
[...]

Wat denk je dat de politiek daarmee doet? Juist, helemaal niks.
Ik hoop dat de petitie zo vaak wordt ondertekend dat de politiek moet inzien dat de problemen in Groningen door nederlanders uit andere provincies óók de aandacht heeft!

Eigenlijk vind ik het te belachelijk voor woorden dat de Staat hiermee doorgaat, er zijn alternatieven....kwestie van implementeren!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dat ze doorgaan met gaswinning kan ik nog wel begrijpen, we hebben het simpelweg gewoon nodig. Maar dat de bewoners zo belachelijk slecht behandeld worden is natuurlijk erg slecht.

Ik heb het altijd al de gedachte gehad dat gasbesparing mooi is voor de portemonnee, maar niet voor de CO2 uitstoot. Want het gas wat ik bespaar, stookt een ander wel op.
Misschien zal niet 100% van alle fossiele brandstoffen opgestookt worden, maar wel het grootste gedeelte.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• reneeke1970
reneeke1970 schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:05:
Hier weigerd enexis de binnen huis afsluiting voor 119 euro. Die is alleen voor tijdelijke situaties, dus ik moet volgens hun buiten huis doen voor 345.
Uitzondering is ook als iemand geen contract meer heeft dan word je afgesloten, maar ben je niet thuis dan doen ze automatisch buiten afsluiten tegen de hoge kosten.
Dus nu heb ik maar de leverancier opgezegd en dan maar afwachten wat er gebeurt. Maandje geduld....
Krijg ik net telefoon van andere afdeling enexis om afspraak te maken voor afsluiten.
Ik vraag hoezo worden we het nu wel eens over de prijs want gisteren hadden we ruzie?
Daar snapte ze niks van, ze willen juist graag binnen afsluiten want buiten moeten ze leiding beschadigen om prop in te doen. Ze wilde naam hebben wie ik gesproken had want dit kon zo niet.
Maar goed, donderdag komen ze al voor een slotje op de kraan voor 119 euro.

1 PVoutput . Dongen NB

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Hier zijn er opeens ontwikkelingen die ik niet had voorzien :P
Liander gaat de leidingen van de straat naar de huizen vervangen (stroom en gas) en wil dan slimme meters plaatsen |:(
Dat onderhoud vind ik prima, maar wat te doen met de slimme meter(s) >:)
Juist nu veel meters niet zo slim blijken te zijn zie ik daar best tegen op.
Tevens is dit de ultieme gelegenheid om de gasleiding gratis weg te laten halen, maar dan moet ik dat zo zien te brengen dat het nog steeds het feestje van Liander is :F

• reneeke1970

En dat is één......

[Voor 10% gewijzigd door reneeke1970 op 23-03-2017 09:05]

1 PVoutput . Dongen NB

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Wat een enorm slot heb jij erop zitten zeg. Bij mij is dat een klein dingetje van plastic.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Wat een roest daar, ik had de hele boel weg laten slopen :+

[edit]
Ik heb net met Liander gesproken ivm het aankomende onderhoud.
Ze zien er voordeel in om de gasleiding en meter weg te halen ipv de slimme gasmeter te plaatsen.
Zodoende kom ik nu gratis van het gas af :D _/-\o_
Daarbij komt er een slimme stroommeter (DSMR 5) die vooralsnog niet zelf gaat communiceren.
Liander begon al te juichen over de variable tarieven, maar ik ben daar over nog niet in een juichstemming :+

[Voor 78% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-03-2017 14:26]

• reneeke1970
cyberstalker schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:29:
Wat een enorm slot heb jij erop zitten zeg. Bij mij is dat een klein dingetje van plastic.
Hij had voor drie soorten meters drie sloten bij, deze gaat toch maar net over de draaiknop heen. Kletsen over warmtepomp boiler duurde het langst haha

1 PVoutput . Dongen NB

• Eppo ©
  • Niet online
Op Enexis is geen pijl te trekken. Eerst een hele correspondentie met hun klantenservice en klachtendienst dat ik geen gas afneem en ook niet wil betalen voor het verwijderen van mijn meter (hun meter en ze doen er maar mee wat ze willen. Mijn part komen ze dat ding paars verven, zolang ik er maar niet voor hoef te betalen). Verschillende brieven binnen gekregen en als laatste maar schriftelijk (via email) aangegeven hoe ik er over denk en als ze langs willen komen ze even een afspraak moeten maken.

Paar dagen later krijg ik een briefje in mijn bus dat ik op mijn verzoek gas en elektra wil laten verwijderen, maar dat ik niet thuis was. Of ik even wil bellen voor een afspraak. Eigenlijk niet de bedoeling, maar toch maar even gebeld. Krijg ik de planning aan de lijn en geef ik aan dat er twee fouten op het briefje stonden;
1. elektra moet blijven
2. het is niet op mijn verzoek.

Kwam daarna weer uit op de kosten, weer aangegeven dat ik niet van plan ben om te gaan betalen. Snapte ze niet helemaal, maar ze gaf aan dat ik de volgende dag wordt terug gebeld voor een afspraak. Dat is nu een week geleden en ik moet zeggen, ik geloof het wel en ik wacht rustig af wat er gaat komen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
De netbeheerders zijn duidelijk nog niet ingesteld op dit soort situaties.
Ik heb geluk gehad met het aankomende onderhoud, zonder dat had het nog lang kunnen duren want ze wisten niet dat ik al sinds augustus geen gascontract meer heb.
Er is niets meegedeeld over eventuele verschuldigde kosten in deze periode, dat hou ik graag zo :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter

Vandaag onderhoud bij de buren, 12 april gaat mijn gas er gratis uit :9
Nog even gevraagd wat ze ze gaan doen:
Hoofdleiding afdoppen in de straat en ze halen de meter met beugel weg uit de meterkast.
Ook komt er een slimme stroommeter die hopelijk niet afwijkt.
Normaal ben je voor alleen gas weghalen > €600 kwijt en het werk bij de buren duurt maar een halve dag 8)7
Daar komen 2 nieuwe meters en ze vernieuwen de gasleiding naar het huis.

[Voor 6% gewijzigd door Speedy-Andre op 30-03-2017 14:32]

• _JGC_
  • Nu online
Als ze slim zijn laten ze gebruikers gewoon 100 euro betalen voor het afdoppen bij de meter, notitie in het systeem zetten dat de aansluiting weg mag en zodra ze onderhoud moeten doen of een gaslek moeten oplossen sluiten ze de leiding gewoon af.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Als ze voor 1 geultje al 3 man, 3 auto's en een graver nodig hebben, dan onderhandelt Liander duidelijk niet op prijs met de aannemers.
Laat ze daar eens mee beginnen, feitelijk is het gemeenschapsgeld wat wordt verkwist :/
Mijn klusje levert ze geld op want ze leveren een meter minder en laten de gasleiding liggen.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41
_JGC_ schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:35:
Als ze slim zijn laten ze gebruikers gewoon 100 euro betalen voor het afdoppen bij de meter, notitie in het systeem zetten dat de aansluiting weg mag en zodra ze onderhoud moeten doen of een gaslek moeten oplossen sluiten ze de leiding gewoon af.
Ik zou helemaal niks betalen!
Als ik geen internet meer wil dan zeg ik dat gewoon op en stuur ik de router terug naar de provider (als deze van hun is)
Daar betaal je toch ook niet voor?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-06 13:15
Greenchoice gebeld en contract beëindigd. Ik moest van de dame van Greechoice ook nog wel de netbeheerder bellen om af te sluiten. Dat is Stedin.

Steding gebeld en gevraagd om de aansluiting af te sluiten.
Afsluiten op eigen verzoek is dus gratis bij Stedin.
Volgende week worden we afgesloten. Ook weer geregeld.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Heel fijn die willekeur, komt er een slotje op?

• mgroen81
Ja idd ze komen er een slot op zetten. Op de website van Stedin staat expliciet vermeld dat afsluiten bij eigen verzoek gratis is. Ik werd er wel een paar keer op gewezen dat opnieuw aansluiten wel geld kost.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
dat ze voor een her-aansluiting centen willen zien prima toch? geheid dat een "meter" dan acuut vervangen moet worden en ze dan waarschijnlijk ook even de boel willen afpersen..

hier blijft het gas voorlopig nog... gezien er door de woningbouw niet mee gewerkt wordt.. (dak is prima geschikt..) en mijn gas verbruik laag genoeg om het te kunnen missen... maar nee gaat hem niet worden :(

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• mgroen81
Van mij mogen ze geld vragen voor her aansluiten. Ik vind het netjes geregeld zo bij stedin. Het zal alleen niet gebeuren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Het is nu echt voorbij hier, de gasmeter, beugel en een stuk leiding in de straat zijn eruit ;w :)F
De monteurs zijn echt nog van de vorige eeuw:
Maar meneer, zonder gas werkt uw cv niet meer hoor! :+

Afgedopte gasleiding in huis

Afgedopte gasleiding naar straat

Drukte van belang (daarom kost het >€600)

Gelijk even P1 aangesloten op een nodeMCU, 2 weerstandjes met een bc547 en het werkt :)
Ik kreeg een L&G E350 dsmr 5.0 en dat vonden ze overbodig omdat mijn oude Ampy het nog deed ...
Maar ja, dat kreng was alleen met een hoop gedoe uit te lezen (optische probe enz.) en het was graties.

Ik ben tevreden, als er toevallig al onderhoud wordt gedaan valt er wel te praten met Liander ;)

• _JGC_
  • Nu online
Je zult ze de kost geven die zich laten afsluiten en een uur later bellen dat de cv het niet doet...

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even mezelf hier ook melden...

Februari 2015 verhuisd naar woning met stadsverwarming maar ook een gasaansluiting die enkel en alleen voor het koken aanwezig is. Daar nul behoefte aan, zowel ivm vastrecht als feit dat we op inductie koken. Bij verhuizing electra laten verhuizen en gas opgezegd.

Nu viel van de week (jawel, na ruim twee jaar) de generieke Liander-brief op de mat, met melding dat we geen energieleverancier hadden. Onzin, we hebben wel een leverancier maar alleen voor electra. Dat op contactformulier aangegeven, vandaag door medewerkster van Liander teruggebeld. Uitermate warrig gesprek waarin we gesommeerd werden om de boel af te sluiten *en* voor de tussentijd een leegstandscontract aan te gaan bij een energieleverancier. Anders... worden we afgesloten 8)7 - waarbij gedreigd werd met deurwaarder als we geen toegang verleenden voor de afsluiting.
Toen ik aangaf dat ze me dus voor de keuze stelde tussen een dure, omslachtige en ongewenste operatie, en door simpelweg de deur open te doen voor hun monteur de gewenste situatie te realiseren, zei ze dat dat niet de bedoeling was en dat het maar voor maximaal een jaar was. Ze kon me echter niet vertellen wat dan de situatie zou zijn. Oftewel ze had geen idee en geen script voor deze situatie |:(

Los daarvan ben ik niet te spreken over feit dat ze belden ipv gewoon terug te mailen. Als ik had willen bellen had ik het wel gedaan en nu heb ik ook geen verslag van de communicatie.

In ieder geval, de casussen hierboven lezende ga ik ws een brief schrijven, waarin ik aangeef dat ik mijn gasaansluiting te goeder trouw in 2015 opgezegd heb - en dat ik conform 7:408 lid 1 BW geen schadevergoeding tegenover de ondernemer verschuldigd ben voor die opzegging. Mocht Liander op basis daarvan besluiten handelingen uit te voeren aan hun apparatuur in mijn woning, dan zal ik daar - mits in redelijk overleg ingeplanned - uiteraard medewerking aan en toegang toe verlenen.

Soittakaa Paranoid!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Na 2 jaar geen gascontract pas een brief van Liander :? 8)7
Dat hele traject rammelt zo te zien, blijkbaar is het niet geregeld dat een leverancier een opzegging doorgeeft aan de netbeheerder of iets meldt als alleen stroom wordt afgenomen.
Sterker nog, je kan nu zelfs gas bij de een afnemen en stroom bij de ander :+
Ik lees regelmatig dat het bekende slotje op de gasmeter een tijdelijke zaak is, daarmee blijft de netbeheerder (wettelijk) verplicht om onderhoud tot aan de gasmeter te verrichten.
In dat licht is het logisch dat je de keus krijgt tussen afsluiten of een leegstands contract want in beide gevallen is de netbeheerder dan ingedekt.
De juridische case die eerder in het topic werd aangehaald is dat er geen grote drempels mogen zijn om tot opzegging van een contract over te gaan.
Met name bij Liander is er een veel geld verschuldigd voor afsluiten en dat mag dus niet zonder meer.
In de praktijk kan Liander namelijk geld incasseren voor (her)aansluiten, dus de kosten zijn in principe te verhalen.
Echter is het toekomstplaatje dat veel meer klanten zonder gas kunnen omdat er goede alternatieven voor zijn en dat is eigenlijk nooit het geval geweest.

Ik liet op plaatjes zien dat Liander een aannemer stuurt die met 3 auto's komt en een graafmachine, is dit bij andere netbeheerders ook het geval of kan zo'n klus met veel minder mensen en materieel?
Het gaat in mijn geval wel om het vervangen van de gasleiding ivm verzakkingen en tegelijk plaatsen van 2 slimme meters.
Laat ik zeggen dat er dan op z'n minst 1 elektra specialist minder nodig is voor alleen gas afsluiten ;)
Ze zijn ongeveer een halve dag bezig per woning als er onderhoud wordt gedaan en 2 meters vervangen.

• hrt
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 31-05 11:37
Los daarvan ben ik niet te spreken over feit dat ze belden ipv gewoon terug te mailen. Als ik had willen bellen had ik het wel gedaan en nu heb ik ook geen verslag van de communicatie.

https://www.google.nl/url...g2=goO82Rev2rxtDe4tDiESJA

;)

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017

• dion_b
  • Registratie: September 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hrt schreef op woensdag 19 april 2017 @ 01:22:

https://www.google.nl/url...g2=goO82Rev2rxtDe4tDiESJA

;)
Uhuh. Dat ze hun telefoontjes gewoon in hun reet steken. Alle verdere communicatie van mij gaat op papier met dringende verzoek dat zij hetzelfde doen, evt volgende telefoontjes worden beleefd doch dringend beeindigd met de melding dat ze schriftelijk contact mogen openemen.

Soittakaa Paranoid!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Pascal Saul schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:29:
Ja, ik zit inderdaad in het proces van afsluiting :) Het lijkt mij niet handig dat men nog contact opneemt met Liander want hetgeen wat je wil, kunnen ze niet voor je doen. Er is maar een manier tot op heden (ik mag het niet zeggen maar dat zegt Liander (niet hardop) zelf ook). Gas contract opzeggen bij je leverancier of geen nieuwe afsluiten. En dan een lange adem en wachten op de dreigementen.

Zolang je geen betalingsachterstanden hebt, is een deurwaarder ook onterecht. Zo zei EnergieDirect het ook nog eens tegen mij. Ze gaven ook alle medewerking met het stoppen van mijn gascontract en binnen een uur had ik de opzegging al.

[...]
Ik ben zojuist ook deze route in gegaan, overstap van energieleverancier zonder contract voor gas aangevraagd. Nu maar hopen dat het goed gaat.

Op zoek naar software/integratie-architect?

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07
neographikal schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:47:
[...]

Ik ben zojuist ook deze route in gegaan, overstap van energieleverancier zonder contract voor gas aangevraagd. Nu maar hopen dat het goed gaat.
Blijf je dan met gas niet gewoon bij de oude leverancier zitten volgens hij huidige proces?

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
neographikal schreef op maandag 24 april 2017 @ 17:47:
[...]

Veel suc6, al is de ervaring inmiddels dat er vele maanden overheen kunnen gaan eer Liander reageert.
Die spanning van het onzekere ben ik nu wel kwijt :9

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Maverick schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:12:
[...]

Blijf je dan met gas niet gewoon bij de oude leverancier zitten volgens hij huidige proces?
Je zegt toch alles op bij een overstap?
Alhowel, inmiddels kan je geloof ik gas en stroom bij verschillende leveranciers nemen.

• neographikal
  • Niet online
Ik heb de huidige leverancier eens aangeschreven wat er gebeurt bij het aanvragen van alleen een contract voor elektra bij de nieuwe leverancier. We gaan het zien :)

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:07
Speedy-Andre schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:15:
[...]

Je zegt toch alles op bij een overstap?
Alhowel, inmiddels kan je geloof ik gas en stroom bij verschillende leveranciers nemen.
Nouja, volgens mij belt je nieuwe leverancier de oude op om daar de boel te cancelen. Als jij dan alleen stroom bij hun aangevraagd hebt dan denk ik dat ze alleen het stroomcontract zullen cancelen.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• neographikal
  • Niet online
Goede tip schijnbaar, de oude leverancier was gewoon door blijven leveren met gas. Nu in overleg hoe het beste aan te pakken :)

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Munstergeleen Zuid-Limburg

Dit kon al vanaf de energiemarkt open ging.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
neographikal schreef op maandag 24 april 2017 @ 18:47:
Goede tip schijnbaar, de oude leverancier was gewoon door blijven leveren met gas. Nu in overleg hoe het beste aan te pakken :)
De oude leverancier vragen te stoppen met gas, dan gaat die je als het goed is de moeilijke weg wijzen en dan zeg je dat alleen van het contract af wil en verder niks :)

• reneeke1970
Gescheiden gas en stroom is al jaren, ik doe hier niet anders.
Als je alleen stroom aanvraagt bij nieuwe blijft dus uiteraard gas door lopen bij oude leverancier. Zijn gewoon twee producten.

Maar ik heb bij delta gewoon gas opgezegd, geen probleem meneer laatste maand gaat nu in.
Het is uw verantwoording dat u zelf bij netbeheerder meld dat hij afgesloten mag worden. Fijne dag......
Enexis gebeld en voor 119 euro was hij week later afgesloten. Delta heeft zelfde datum gehanteerd dus scheelde weer een maand vast recht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tweeke
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Goede column over het dilemma van kosten doorbelasten bij gas afsluiten:

http://energeia.nl/column...ijk-zullen-we-alles-delen

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one. George B. Shaw

• Eppo ©
  • Niet online
Wel een redelijk eenzijdige column, maar ja, wat had je anders verwacht van de directeur van Netbeheer Nederland...

Daarnaast gaat zijn vergelijking ook mank. De vier vrienden hebben namelijk ooit in het begin geld uitgelegd voor een gezamenlijke auto (de kosten voor de aansluiting van gas). In de jaren daarna hebben ze de brandstof- en parkeerkosten gedeeld (de kosten voor het gas) en gezamenlijk voor het onderhoud betaalt (vastrecht voor de gasaansluiting). Nu zegt 1 van de vrienden, ik pak voortaan de trein en ik zie jullie op Schiphol wel. Nu vraagt die vriend die met de trein gaat niet om een vergoeding, nee, de andere drie vrienden vragen of hij nog eenmalig meebetaalt voor het dichtmaken van zijn portier. Als hij dat niet wil doen, dan moet hij blijven betalen voor het jaarlijks onderhoud.

De kosten die André nu bij de openbaar vervoer vriend neerlegt komt uit het niks. Het is niet zo dat ik van Enexis geld heb gekregen om mijn elektra aansluiting te vergroten zodat ik het gas de deur uit kon doen. Die kosten heb ik zelf betaald.

• _JGC_
  • Nu online
Mja, dan nog moet je er een middenweg in vinden. Ik vind ~100 euro om een monteur langs te sturen die aansluiting verzegelt en evt de meter verwijdert en afdopt heel normaal. Dit is het bedrag dat de meesten rekenen, maar Liander vindt dat ze daar >500 euro voor moeten hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:23

ericplan

5180 Wp PV

_JGC_ schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 13:58:
Mja, dan nog moet je er een middenweg in vinden. Ik vind ~100 euro om een monteur langs te sturen die aansluiting verzegelt en evt de meter verwijdert en afdopt heel normaal. Dit is het bedrag dat de meesten rekenen, maar Liander vindt dat ze daar >500 euro voor moeten hebben.
Het moet gewoon verwerkt worden in de aansluitkosten, dus bij het aangaan van een contract. Dat is bij de meeste diensten gangbaar. Op contractbeëindiging hoort geen boete op te zitten.

A'dam ZonPHP PVOutput

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Dat laatste staat ook in een uitspraak van een case, het is onredelijk om afsluitkosten te rekenen als je later op hetzelfde adres aansluitkosten kan rekenen of het hier in kan verwerken.
Echter is dat in de toekomst steeds minder houdbaar omdat het aantal afsluitingen stijgt en er minder nieuwe aansluitingen komen.
De klant krijgt de rekening toch wel, het is alleen de vraag welke klant :P

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:23

ericplan

5180 Wp PV

Speedy-Andre schreef op donderdag 4 mei 2017 @ 14:51:
Dat laatste staat ook in een uitspraak van een case, het is onredelijk om afsluitkosten te rekenen als je later op hetzelfde adres aansluitkosten kan rekenen of het hier in kan verwerken.
Echter is dat in de toekomst steeds minder houdbaar omdat het aantal afsluitingen stijgt en er minder nieuwe aansluitingen komen.
De klant krijgt de rekening toch wel, het is alleen de vraag welke klant :P
Dan gaat er maar wat minder dividend naar de aandeelhouders. Dat is toch nergens voor nodig met nutsvoorzieningen.

A'dam ZonPHP PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Bij Enexis wordt er onderscheid gemaakt tussen afsluiten (=verzegelen) en verwijderen.

Afsluiten op eigen verzoek:
Uit bedrijf stellen gas of elektriciteit binnen € 119,77
Verwijderen gas- of elektriciteitsaansluiting € 345,93

Dus gewoon contract opzeggen is beter en op initiatief van de netbeheerder laten afsluiten of verwijderen. Nog geen ervaring mee, maar we gebruiken nog alleen maar gas voor SWW.

• Eppo ©
  • Niet online
Even terug te komen op mijn verhaal. Blijkbaar heeft Enexis een andere gek gevonden om te betalen voor het afsluiten van het gas. Heb gisteren een briefje gekregen dat ze langs kwamen op verzoek van de oude verhuurder om het gas af te sluiten. Helaas niet thuis, dus vandaag gebeld voor een afspraak en ze komen vrijdag langs.

Aan de ene kant ben ik blij dat hij wordt afgesloten, maar aan de andere kant was ik ook erg benieuwd wat er gebeurd zou zijn als ik mijn poot stijf had gehouden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb weer contact gehad met stichting hierklimaatburo, ze melden het volgende:

Ik heb afgelopen vrijdag bericht gehad van Enexis. Zij zeggen hetzelfde als Liander: zij gaan de kosten van de afsluitingen niet laten betalen door de mensen die nog aangesloten zijn. De kosten zijn niet 'socialiseerbaar'. Op den duur is dat niet houdbaar want dan zijn er te weinig aangesloten mensen om de afsluitingen te financieren. Alliander en Enexis vinden dat mensen die wel gebruik willen maken van gas, niet hoeven te betalen voor de mensen die er geen gebruik van willen maken. De strategie van Stedin past veel beter bij het belonen van de koplopers in de transitie, maar is op de lange duur niet houdbaar. Alleen is nu nog niet bekend wat er precies gaat gebeuren op de lange duur, en het is aantal afsluitingen op dit moment nog heel laag.

Anders dan bij Alliander, kun je bij Enexis wel voor langer dan een jaar de aansluiting binnenshuis laten afdichten voor een lager bedrag. Alliander heeft aangegeven dat zij die oplossing niet wenselijk vinden, omdat de gasaansluiting er uiteindelijk toch tot aan de straat uit moet.

Over de kleine verschillen tussen Alliander en Enexis zegt Enexis het volgende: 'Het tarief wat netbeheerder in rekening brengen voor het verwijderen van een gasaansluiting, is niet voorgeschreven door ACM. Het is een tarief dat netbeheerders zelf betalen op basis van kostprijs. Dat is ook de reden dat er kennelijk tussen netbeheerders verschillen zijn. Het is natuurlijk altijd een gemiddelde.'

Ik snap de keuze van Stedin om die paar afsluitingen die er nu zijn te laten financieren vanuit de algemene middelen omwille van de energietransitie, maar ik begrijp ook waarom Alliander en Enexis er nog voor kiezen om dat niet te doen om de mensen met een aansluiting niet de kosten de laten dragen van de mensen die geen gas meer willen. Ik ga de discussie tussen die drie wel verder aanzwengelen, omdat mensen zelf niet kunnen kiezen in welk gebied ze wonen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Het blijft bizar dat Enexis €346 vraagt en Liander >€600 voor hetzelfde klusje.
Maar goed, we weten waar de overbetaalde directie zit die een jaar vrij neemt en waar niet :P
Gelukkig werd er bij mij onderhoud uitgevoerd waardoor mijn gas eruit klusje zonder kosten kon.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Het meest doelmatig voor de netbeheerders is gewoon een slotje zetten en de graafmachines thuislaten.
Als de hele straat een slotje heeft, dan stuur je een graafmachine (uit het potje 'onderhoud').
Bij 80% slotjes ofzo en naderend onderhoud stuur je mensen een aanbod voor een oprotpremie (betaald uit het uitgespaarde onderhoud).

De instandhoudingsverplichting moet per nu dus zo'n beetje vervallen: als de netbeheerder er geen zin meer in heeft, dan moet hij van het gas af kunnen.

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17
Minister Kamp (EZ) beantwoordt kamervragen over de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting.

Edit: Let ook op verschil in begrip afsluiten in beantwoording, wat netwerkbeheerders gebruiken voor tijdelijk buiten gebruik stellen en Min. Kamp als definitief ziet (wat netwerkbeheerders verwijderen noemen)

_____

@Speedy-Andre De bedragen voor verwijderen € 345,93 is geen vast bedrag of buiten gebruikstellen voor € 655,06 zijn onder voorbehoud als indicatie voor meest voorkomende situatie
Na uw aanvraag krijgt u binnen 10 werkdagen een offerte. Afhankelijk van uw regio krijgt u die per e-mail of per post. De offerte is 3 maanden geldig.

[Voor 14% gewijzigd door Domba op 22-05-2017 15:10]

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Afgelopen vrijdag is hij langs gekomen, heeft twee slotjes gehangen (het waren ook twee meters) en in totaal is hij 20 minuten bezig geweest.Dan spreken we over bijna €720,- per uur (of €480,- als je ook nog 5 minuten administratie per meter meerekent). Zulke tarieven zijn eigenlijk van de gekke...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 15:53
Eppo © schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:35:
Afgelopen vrijdag is hij langs gekomen, heeft twee slotjes gehangen (het waren ook twee meters) en in totaal is hij 20 minuten bezig geweest.Dan spreken we over bijna €720,- per uur (of €480,- als je ook nog 5 minuten administratie per meter meerekent). Zulke tarieven zijn eigenlijk van de gekke...

[afbeelding]
Na het lezen van de antwoorden van de minister is de slot maar een tijdelijk afsluiten en als jij hier dat bedrag voor hebt betaald zou dat verwijdering moeten zijn.

Dit is dan ook zeker niet tegen kostprijs gedaan en persoonlijk zou ik hier melding van maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Pascal Saul schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:56:
[...]

Dit is dan ook zeker niet tegen kostprijs gedaan en persoonlijk zou ik hier melding van maken.
Er is alleen verzegeld en de oude verhuurder zal dan het lagere tarief betaald hebben.
De vraag is of het vastrecht nu vervalt of dat er nog een leegstandstarief geldt en voor wie ... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Met een slotje betaal je geen vastrecht volgens mij. Ik in ieder geval niet, bij mij was het hun oplossing om een slotje te zetten toen ik het contract heb beeindigd..

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eppo ©
  • Niet online
Pascal Saul schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:56:
[...]

Na het lezen van de antwoorden van de minister is de slot maar een tijdelijk afsluiten en als jij hier dat bedrag voor hebt betaald zou dat verwijdering moeten zijn.

Ja, had de antwoorden van de minister ook gelezen, maar denk dat hij bij het inwinnen van informatie de site van enexis over het hoofd heeft gezien:

https://www.enexis.nl/con...fsluiten-op-eigen-verzoek

Bij mij is dus duidelijk de meter afgesloten en niet verwijderd. Hierdoor vervallen inderdaad de vaste kosten en val ik niet onder het leegstandstarief.

Qua kosten valt het onder 'uit bedrijf zetten binnen' en komt het neer op net geen €120,-
https://www.enexis.nl/Doc...nten-vanaf-01-01-2016.pdf

Het vreemde is dat netwerkbedrijven dit liever doen en dan de onderhoudskosten die blijven bestaan maar voor lief nemen ipv dat ze de leiding verwijderen. De afsluitkosten hadden ze beter in de aansluitkosten kunnen verwerken, dan was afsluiten kosten neutraal geweest. Deze loze leiding laten zitten levert hun alleen maar onderhoudskosten op, terwijl er niemand voor betaald...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17
Eppo © schreef op maandag 22 mei 2017 @ 19:40:
[...]
Ja, had de antwoorden van de minister ook gelezen, maar denk dat hij bij het inwinnen van informatie de site van enexis over het hoofd heeft gezien:
Denk het niet, zie ergens terug komen, aparte berekening van kosten voor verwijderen per meter
Het vreemde is dat netwerkbedrijven dit liever doen en dan de onderhoudskosten die blijven bestaan maar voor lief nemen ipv dat ze de leiding verwijderen. De afsluitkosten hadden ze beter in de aansluitkosten kunnen verwerken, dan was afsluiten kosten neutraal geweest. Deze loze leiding laten zitten levert hun alleen maar onderhoudskosten op, terwijl er niemand voor betaald...
Let op, je doet die aanvraag bij een aparte stichting, die groot en expliciet vermeldt als ook weer allerhande voorwaarden op site heeft staan
Ook een disclaimer zou niet misstaan met welke browsers en besturingssysteem die wel 100% werkt en met wie je nu juridisch precies te maken hebt en van wie je de offerte ontvangt.

Het is net zo vaag als een overstapservice voor energieleveranciers van een energievergelijker

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb bij Liander een gespecificeerde offerte gevraagd voor het verwijderen van de gas aansluiting, zie hun antwoord hieronder:

Kosten verwijdering
Het verwijderen van een gas- of elektriciteitsaansluiting kost EUR 605,- per aansluiting incl. btw. Bij hoogbouw geldt een lager tarief. Wilt u zowel een gas- als een elektriciteitsaansluiting laten verwijderen? Dan geldt er een gereduceerd tarief. Wij brengen de voorrijkosten één keer in rekening. Een overzicht van alle tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven.

Specificatie
Hieronder ziet u waaruit het bedrag van EUR 605,- inclusief BTW is opgebouwd:

- Intake en voorbereiding EUR 76,15
- Aannemerskosten EUR 378,53
(Dienst en Materialen)
-Overige kosten EUR 54,62
(Registratie systemen en facturering)
-Totaal Excl. BTW EUR 509,30
-Totaal Incl. BTW EUR 611,60

De werkelijke kosten liggen dus hoger als wat Liander in rekening mag brengen volgens https://www.acm.nl/nl/pub...besluit-Tarievencode-gas/ Hierdoor brengen wij EUR 500,- exclusief BTW en EUR 605,- inclusief BTW in rekening.

• mgroen81
Eppo © schreef op maandag 22 mei 2017 @ 15:35:

[afbeelding]
Wat?!? Slot er op is bij Stedin was gratis!
En ik betaal nu ook geen vast recht meer voor de aansluiting.

• Eppo ©
  • Niet online
Ja, gelukkig heb ik het zelf niet betaald dus dat scheelt. Maar toch blijft het vreemd dat de ene netwerkbeheerder het gratis kan doen en de andere er €120,- voor vraagt...

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
mgroen81 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:58:
[...]

En meterhuur? Of hadden ze die ook weggehaald? (handig want heb je ruimte voor een server ;) )

Volgens dit zullen ze afsluiting uitvoeren IDD. ​
https://radar.avrotros.nl...ewtopic.php?f=51&t=149510

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Een case uit 2014 is niet echt representatief, dingen veranderen af en toe :P

• mgroen81
@kmf Meter hangt er nog. Maar betaal nergens meer voor. Alleen nog elektra via Greenchoice.

• Rol-Co
  • Laatst online: 06-06 20:43

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mgroen81 schreef op dinsdag 13 juni 2017 @ 13:58:
[...]

Hier ook, donderdag gaat ik van het gas af en is kosteloos bij stedin, tenzij ik de aansluiting wil laten verwijderen, dat kost ook bijna 700,-
Van mij mag hij blijven, maar wel dicht en niets meer voor betalen. :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het is steeds meer onder de aandacht. Hieronder de reactie van duurzaam.bouwloket

Hierbij wil ik u bedanken voor uw bericht. Helaas hebben wij geen oplossing voor het feit dat Liander meer dan 600 euro rekent voor het verwijderen van de gasmeter. Er bestaat de mogelijkheid om de gasmeter maximaal 12 maanden te verzegelen. De kosten hiervoor zijn iets meer dan 100 euro voor het afsluiten. Na 12 maanden bent u verplicht op de aansluiting opnieuw her aan te sluiten of definitief te verwijderen. Hiervoor worden kosten in rekening gebracht. Het heraansluiten van de gasmeter kost ook weer iets meer dan 100 euro. En het definitief verwijderen is weer de meer dan 600 euro. Eigenlijk zijn er een aantal opties. Helaas kosten de mogelijkheden allemaal geld.

U kunt de gasmeter definitief verwijderen voor meer dan 600 euro. Of u kunt de gasmeter 12 maanden verzegelen en vervolgens weer heraansluiten voor meer dan 200 euro. Of u kunt het vastrecht blijven betalen en afwachten of er misschien iets gaat veranderen aan de prijs voor het definitief verwijderen van de gasmeter. Wanneer u het niet eens bent met de prijs voor het verzegelen heeft de consuwijzer het volgende stappenplan opgesteld:
https://www.consuwijzer.n...triciteit-gas-verwijderen

Helaas kunnen wij u niet verder helpen. Het enige wat wij kunnen doen is dat wij deze constatering tonen aan de Rijksoverheid zodat zij misschien druk kunnen uitoefenen op Liander (en de overige netbeheerders) om de prijs naar beneden te brengen voor het definitief verwijderen van de gasaansluiting. De laatste tijd lopen steeds meer bewoners tegen dit probleem aan en hierdoor lijkt het wel of het van het gas af gaan niet echt wordt bevorderd door de Overheid. Onze constatering gaan wij in de aankomende maanden doorzetten naar de Rijksoverheid in de hoop dat zij er iets mee gaan doen. Helaas kunnen wij niets meer doen dan dat.

• Rol-Co

Rol-Co

Netjes van liander zeg, ik zou zeggen neem geen gas contract dan komen ze je vanzelf afsluiten, weliswaar met een deurwaarder maar wat boeit dat?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Voor als het niet gratis is, goed voorbeeld doet goed volgen?
Subsidie voor afsluiten in Amsterdam:
https://www.volkskrant.nl...rdgas-afstappen~a4510632/

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock

• Rol-Co

Rol-Co

*O* *O*

[Voor 10% gewijzigd door Rol-Co op 10-08-2017 22:19]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter

Een lege plek is toch mooier :+

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee