Ik heb een mail gestuurd naar de ACM en diverse politieke partijen en consumentenprogramma's met de volgende inhoud:
Dat we in Nederland gaan stoppen met aardgas, betekent dat ruim 7 miljoen huishoudens op een andere manier gaan koken en verwarmen.
Ik heb in de loop van dit jaar geen gas meer nodig. Ik heb hierover contact gehad met mijn netwerkbedrijf Liander. Mij wordt verteld dat het afsluiten van de gas aansluiting 600., euro kost. Ik vind dit een vreemde zaak, de overheid vind dat we van het gas af moeten. Het afsluiten zou dus geen geld moeten kosten. Anders is het een mooi verdienmodel voor de netwerkbedrijven. 7 miljoen maal 600 euro, = 4.200.000.000 euro.
Ik zal de reacties hier plaatsen.
Reactie van Liander:
Vanuit de overheid wordt ik gestimuleerd om minder gas te gebruiken, en op den duur er helemaal geen gebruik meer van te maken.
Ik ben nu zover dat ik zonder gas kan en heb mijn aansluiting niet meer nodig. Liander wil voor het afsluiten 500euro ex BTW hebben, Dit moet dan toch gratis zijn, of nog beter gesubsidieerd worden.😡
Liander
Liander
Hallo Jan,
Om een aansluiting te verwijderen, moeten wij voorbereidingen treffen en werkzaamheden uitvoeren. Daarvoor moeten wij kosten maken. Deze kosten brengen wij in rekening aan klanten voor wie die kosten moeten maken. Zo houden we de kosten voor onze andere klanten laag.
Natasja
Jan
Als dus in de toekomst iedereen van het gas af moet moet iedereen deze kosten betalen ??
Liander
Liander
Het is nog niet bekend hoe we in de toekomst hiermee om gaan.Gezien door Liander om 13:54
Reactie Hier Klimaatburo:
Hartelijk dank voor het mailen. Het is prettig voor ons om te horen tegen welke drempels mensen zoals u, de voorgangers in deze transitie, aan lopen.
U bent de tweede in korte tijd die over dit onderwerp mailt. Het bedrag van €600 euro is landelijk vastgesteld. Dat zijn de kosten voor iedereen, ongeacht de netbeheerder of de ligging van de woning. Alleen een dergelijke kostenpost is natuurlijk niet bevorderlijk om mensen sneller te laten stoppen met aardgas.
Wij overleggen binnen het HIER klimaatbureau regelmatig met alle netbeheerders. Bij het volgende overleg zullen we dit onderwerp meenemen. Het doel is dat er op het juiste niveau nagedacht gaat worden over de wenselijkheid van dergelijke hoge afsluitkosten.
Overigens kan ik met zekerheid zeggen dat dit geen toekomstig verdienmodel wordt. Uiteindelijk zullen hele wijken in één keer de overstap moeten maken, bijvoorbeeld omdat het gasnet eigenlijk vervangen moet worden. De situatie is dan anders. Hoe precies, dat zijn veel steden nu pas net aan het ontdekken.
Met vriendelijke groet,
Susanne van Suylekom | Projectmanager Communicatie
Stichting HIER klimaatbureau
030 711 6901 | 06 42026581
Zuilenstraat 7a | 3512 NA Utrecht
Update van Klimaatbureau:
Goedemiddag Jan,
Inmiddels heb ik een update voor je. We hebben gesproken met alle netbeheerders, en dit is een onderwerp op hun gezamenlijke agenda. Het onderwerp is alleen relatief nieuw, dus er wordt nog gezocht naar een oplossing.
Die €600 euro kosten zijn er nu, omdat anders het afsluiten van één adres, voor rekening komt van alle aangesloten adressen. Voordat besloten was dat we voor 2050 gaan stoppen met aardgas, was dat een redelijke overweging.
Nu is de situatie natuurlijk vrij plotseling erg veranderd. De komende jaren zullen niet alleen de netbeheerders, maar alle betrokken partijen daaraan moeten wennen. De huidige systemen moeten daar nog op worden afgestemd.
Met vriendelijke groet,
Susanne van Suylekom | Projectmanager Communicatie
Stichting HIER klimaatbureau
030 711 6901
Zuilenstraat 7a | 3512 NA Utrecht
Reactie SP:
Hartelijk dank voor uw e-mail aan de SP Tweede Kamerfractie.
Er tekent zich inmiddels een meerderheid af in de Tweede Kamer, om het verplicht aansluiten van gas uit de wet te gaan halen. Bij de - te behandelen- Wet VET (Voortgang Energietransitie) zullen wij ook voorstellen doen om de 'boete op afsluiten van een gasaansluiting' aan te pakken. De Wet VET staat nog op de rol om door de Kamer te gaan. Afhankelijk van de stemverhoudingen na 15 maart, wordt deze wet nog gewoon in de komende periode behandelt. Naar verwachting is eind maart/begin april de eerste schriftelijke ronde van de behandeling van deze wet.
Met vriendelijke groet,
Ingrid Gyömörei
Medewerker SP Tweede Kamerfractie
Reactie VVD:
Hartelijk dank voor uw bericht.
Om Nederland klaar te maken voor de toekomst moeten wij de komende jaren gaan kiezen welke vormen van energie wij in de huishoudens gaan gebruiken. Steeds vaker kan warmte of alleen elektriciteit gebruikt worden om ons huis te verwarmen. Ik begrijp uit uw bericht dat u al eerder wilt overstapen. In dat geval is het mogelijk dat de netbeheerder u vraagt de kosten daarvoor te dekken. WIj zijn van mening dat het uiteindelijk de gemeente moet zijn die de regierol oppakt en afspraken over het afbouwen van gas moet gaan maken.
Met vriendelijke groet,
VVD Voorlichting
Reactie ACM/Consuwijzer
U schrijft ons dat Liander heeft aangegeven dat het afsluiten van uw gasaansluiting €600,- kost. U wilt hiervan melding doen. Wij stellen het op prijs dat u de moeite hebt genomen om uw klacht bij ons te melden! De toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft veel aan deze melding. In deze e-mail vertellen we wat uw rechten zijn en wat u kunt doen om uw probleem op te lossen. Ook vertellen we wat we met uw klacht doen.
Wat is het belang van uw melding?
ConsuWijzer registreert uw melding voor de Autoriteit Consument & Markt (ACM). ACM gebruikt uw melding om te zien waar problemen zijn. Krijgt ACM één of meer meldingen over een bedrijf? En houdt het bedrijf zich misschien niet aan de regels? Dan kan ACM een onderzoek starten. En als het nodig is bijvoorbeeld een boete geven.
Wanneer komt ACM in actie? Is één melding voldoende voor het starten van een onderzoek?
Ja, één melding kan voldoende zijn. ACM beslist of zij een onderzoek start naar een bedrijf. En of er na het onderzoek verdere actie nodig is.
Laat ACM mij weten of zij in actie komt na mijn melding?
Nee, ACM laat u niet weten wat er gebeurt met uw melding. Dat kan het onderzoek namelijk ongunstig beïnvloeden. Bedrijven weten niet altijd dat ACM hen onderzoekt. Ook kan het zijn dat het bedrijf zich toch aan de regels houdt. Het bedrijf krijgt dan onterecht een slechte naam. ACM geeft daarom pas na het onderzoek informatie aan de buitenwereld. Als na een onderzoek blijkt dat een bedrijf de regels heeft overtreden kan ACM dat bekend maken op
www.consuwijzer.nl en op
www.acm.nl.
Lost ConsuWijzer uw probleem met een bedrijf op?
Nee. ConsuWijzer vertelt u wat uw rechten zijn en geeft u advies over hoe u uw recht kunt halen. U kunt dan zelf actie ondernemen om uw probleem op te lossen.
[Voor 107% gewijzigd door sideriusj op 21-03-2017 06:56]