Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Opnieuw aanleggen kost wat maar is niet onmogelijk
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik weet niet of dat wel past, 2 sloten er op.

Stedin verzegeld volgens mij gratis. Althans dit is mij verteld in hun livechat.sideriusj schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:33:
Staat er niets in de brief over kosten die je zou moeten betalen ivm afsluiten ??
[ Voor 55% gewijzigd door Bl4ckviper op 14-08-2017 08:29 ]
Be fast .... Be furious....
Slot is gratis, verwijderen kost bijna 700,-sideriusj schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 07:33:
Staat er niets in de brief over kosten die je zou moeten betalen ivm afsluiten ??
Let wel op inderdaad. Straks krijg je de rekening van de deurwaarder ook nog voor dit soort grappen.Rol-Co schreef op zaterdag 12 augustus 2017 @ 00:07:
Vandaag een brief van stedin dat ik geen energie contract voor gas hebt en als ik dat niet binnen 10 dagen neem ze het gas komen afsluiten.![]()
Ik weet niet of dat wel past, 2 sloten er op.
Signature van nature
Nee joh, slot zit er sinds donderdag al op, het is dan toch niet mijn fout.Sircuri schreef op maandag 14 augustus 2017 @ 11:04:
[...]
Let wel op inderdaad. Straks krijg je de rekening van de deurwaarder ook nog voor dit soort grappen.
€655,06, afsluiten of wel afdoppen voorf €120 blijft maandelijks vastrecht volgens onderstaand artikel doorlopen
http://www.rtvnoord.nl/ni...erdam-krijgen-ze-subsidie
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Volgens artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers (ATO; meest recente versie van 2013) is elk der partijen gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.
Volgens dit document van Liander maar ook uit de AV zelf blijkt nadrukkelijk dat ik zelf contractant met de netbeheerder ben. Dit ondanks het feit dat die ik ATO nooit zelf heb afgesloten, maar dat dit namens mij gedaan zou zijn door mijn energieleverancier.Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.
Kortom: ik zou op grond van artikel 3.6 denken dat voor het opzeggen van mijn gasaansluiting voldoende zou moeten zijn om twee dingen tegelijkertijd te doen:
- Opzeggen van de ATO voor wat betreft gas via een brief van mij aan de netbeheerder
- Opzeggen van mijn leveringscontract voor gas bij mijn huidige energieleverancier
Ik heb gebeld met Liander hierover, maar de dame in kwestie bleef volhouden dat ik geen contractant was voor Liander, maar dat de energieleverancier dat was. Ze zou nog uitzoeken of dat echt zo was, toen ik haar wees op de AV van de ATO en speciaal artikel 3.6.
Iemand ervaring met deze tweestaps-route?
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Dit document geldt als bevestiging van een aansluit- en
transportovereenkomst die tot stand is gekomen
door middel van de aanmelding via een leverancier.
Voor zover ik weet hoort de correspondentie tegenwoordig via de energieleverancier te gaan.
Uiteindelijk is dat mijn engie contact geweest en daar kon ik het gascontract ook opzeggen.
Ik had geluk met het tussentijdse onderhoud, maar het afsluit circus gaat een keer beginnen
Onduidelijk in de stukken is wat er gebeurt na een opzegging.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ja, zo is het ook gegaan, maar de crux is natuurlijk of het een contract tussen mij en de netbeheerder is, of een contract tussen de energieleverancier en de netbeheerder, Voor zover ik het nu begrijp blijft het een contract tussen mij en de netbeheerder, waardoor ik ook gerechtigd zou moeten zijn die eigenmachtig op te zeggen. Telefonisch contact met Liander van vandaag gaf ook geen uitsluitsel: dame in kwestie had nog nooit van die AV gehoord, en gaf me drie opties (leegstandscontract, verwijderen, verzegelen voor max 12 maanden) die me allemaal geld kosten.Speedy-Andre schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:24:
In het document van Liander staat bij punt 8:
Dit document geldt als bevestiging van een aansluit- en
transportovereenkomst die tot stand is gekomen
door middel van de aanmelding via een leverancier.
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ja, maar voor mij is nieuw dat er in feite sprake is van twee contracten. Als ik netjes bij Liander mijn Aansluitovereenkomst opzeg (het tweede contract, naast dat van mijn energieleverancier) kunnen ze niet hun circus met dreigen met deurwaarders gaan starten. En ze zullen een juridische titel moeten vinden om eventuele bijkomende kosten op mij te verhalen. Die titel vind ik niet in de AV.Speedy-Andre schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:42:
Hoe je het contract ook opzegt, Liander zal iets gaan doen omdat de aansluiting onderhouden moet worden als hij blijft bestaan.
Het initiatief ligt dan bij Liander. Zijn er dan ook kosten aan verbonden ??. Is dit een goed idee ??
Loopt het via de energieleverancier dan duurt het veel langer eer Liander reageert (of de info verwerkt).
Ik heb in augustus 2016 het gas bij de leverancier opgezegd en hoorde daarna niets meer.
Dat wil niet zeggen dat dit niet zou gaan komen, echter kwam het onderhoud eerder (april dit jaar).
In dit topic zag ik dat iemand na 2 jaar pas een reactie kreeg
Het voordeel is dat de route van opzeggen bij de leverancier nergens is vastgelegd, als Liander dan zelf iets onderneemt ben jij de opdrachtgever niet en zonder contract kunnen ze eigenlijk niets vorderen
Dit wordt inderdaad vaak voorgesteld als de goedkoopste optie. Ik probeerde die weg ook, maar mijn energieleverancier (Qurrent) ging niet zomaar door de bocht. En als het je lukt om je energiecontract op te zeggen kan er bovendien geruime tijd zitten tussen beëindiging energiecontract en afwikkeling van de contacten met de netbeheerder. Over die periode kan je uiteindelijk ook nog gevraagd worden om vastrecht te betalen.sideriusj schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 14:57:
Ik wil mijn gasleverancier opzeggen. Dan betaal ik ook niet meer voor mijn gasaansluiting. Verder doe ik niets. Liander zal mij manen om een een gascontract af te sluiten, anders gaan ze mijn gasaansluiting verwijderen.
Het initiatief ligt dan bij Liander. Zijn er dan ook kosten aan verbonden ??. Is dit een goed idee ??
Vandaar dat ik twee stappen tegelijkertijd overweeg: opzeggen energiecontract met leverancier, en opzeggen Aansluitovereenkomst met netbeheerder op grond van artikel 3.6 van AV.
Ja, maar dan loop je dus wel het risico dat je (tijdelijk) als wanbetaler te boek staat, en je moet misschien nog twee jaar langer vastrecht (terug)betalen.Speedy-Andre schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:04:
Het voordeel is dat de route van opzeggen bij de leverancier nergens is vastgelegd, als Liander dan zelf iets onderneemt ben jij de opdrachtgever niet en zonder contract kunnen ze eigenlijk niets vorderen
Het stuk daarna kan 2 jaar duren en dat ligt niet aan de ex-contractant

Dat zou je inderdaad denken. Ik las ergens iemand die naderhand toch nog een rekening voor vastrecht kreeg gepresenteerd. Het hangt er misschien vanaf hoe de energieleverancier het ('mijn') contract met de netbeheerder beëindigt...Speedy-Andre schreef op woensdag 23 augustus 2017 @ 15:22:
Dat klopt denk ik niet helemaal, na de opzegging krijg je een afrekening dus je hebt aan alle verplichtingen binnen de contractsduur voldaan.
Het stuk daarna kan 2 jaar duren en dat ligt niet aan de ex-contractant
Ik twijfel nu wat ik zal doen. Niks doen en de afsluiting afwachten en hopen dat daar geen kosten van uit komen? Of contact opnemen met Liander en dan accepteren dat je moet betalen voor de verwijdering?
[ Voor 18% gewijzigd door sideriusj op 24-08-2017 13:00 ]
Goed punt. Heb ik in ieder geval bewijs dat ik contact heb opgenomen.sideriusj schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:57:
Je kan natuurlijk Liander vragen, of dat er ook kosten aan zijn verbonden, als zij gaan afsluiten. Jij vraagt er niet om. Zelf doe ik alles per e-mail,.
Ik wilde wel weten wat zwaarwichtige belangen zijn.
Antwoord van Alliander:
Geachte heer Siderius,
Op 23 augustus heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u gelezen heeft in een document van Netbeheer Nederland over het opzeggen door de netbeheerder wegens ‘zwaarwichtige belangen’. U wilt weten wanneer er sprake is van zwaarwichtige belangen. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Bij ‘zwaarwichtige belangen’ moet u denken aan situaties als energiefraude. Of als er een gevaarlijke situatie ontstaan is.
Voor verdere vragen over dit document verwijs ik u naar Netbeheer Nederland. Hun e-mailadres is secretariaat@netbeheernederland.nl.
Dus heb ik een mail gestuurd naar secretariaat@netbeheernederland.nl met de vraag:
Als ik geen gascontract afsluit bij een energieleverancier, is er dan sprake van een zwaarwichtig belang.
Het antwoord:
Geachte heer Siderius,
Hartelijk dank voor uw email. We hebben uw mail doorgestuurd naar onze jurist. Hij is echter nog tot 4 september met vakantie en zal u mail beantwoorden zodra hij terug is.
Met vriendelijke groet,
[ Voor 20% gewijzigd door sideriusj op 25-08-2017 13:19 ]
Ik zou ze gewoon een nette brief sturen waarin je ze laat weten kennis te hebben genomen van hun brief en ze uitlegt dat je geen gebruik wenst te maken van de gasaansluiting en om die reden dus geen gasaansluiting hebt. Ik heb precies dezelfde situatie ook gehad en ze toen deze brief gestuurd:thehog schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 12:47:
Ik zit ook in het liander gebied en heb inmiddels (na opzeggen gascontract bij energieleverancier) de brief van Liander gekregen waar de dreigen met afsluiten. Zat nog niet eens een maand tussen opzeggen en ontvangen va de brief.
Ik twijfel nu wat ik zal doen. Niks doen en de afsluiting afwachten en hopen dat daar geen kosten van uit komen? Of contact opnemen met Liander en dan accepteren dat je moet betalen voor de verwijdering?
Na het versturen van deze brief werd ik na een aantal dagen gebeld door een medewerker van Liander en is een afspraak ter verzegeling van de meter gemaakt. Daar heb ik geen rekening van gekregen (die ik anders ook niet betaald zou hebben). Wel benieuwd wat ze nu na een jaar gaan doen, naar ik heb begrepen zijn die zegels enkel bedoeld voor tijdelijk afsluiten.Haarlem, 26 november 2016,
Betreft
Voorkom onnodig wachten voor een dichte deur
Geachte heer/mevrouw,
Graag reageer ik op uw brief van 23 november 2016 met kenmerk 0000XXXXXX waarin u mij mededeelt dat u zonder een contract met een energieleverancier wettelijk verplicht bent mijn gasaansluiting(en) af te sluiten.
Op het door u aangeschreven adres wordt geen gebruik gemaakt van aardgas. Om die reden is er enkel een contract afgesloten voor levering van elektra. Mocht u om die reden besluiten de gasaansluiting af te sluiten is dat natuurlijk uw goed recht. Wel wil ik u dringend adviseren om vooraf een afspraak te maken. Hiermee voorkomt u dat de monteur voor een dichte deur zal komen te staan. Zonder een gemaakte afspraak kan ik de monteur niet binnenlaten op het aangeschreven adres.
Voor het maken van een afspraak volgt u het volgende stappenplan:
Stap 1: Kies een telefoontoestel
Een telefoontoestel is een apparaat bestaande uit twee delen: Een hoorn welke bedoelt is om tegen uw oor te houden en een ander deel waarop verschillende knoppen zitten. In ieder geval de nummers 0 tot en met 9. De twee delen zijn met elkaar verbonden middels een krulsnoer.
Stap 2: Kies het nummer
Neem de hoorn van de haak en plaats het luistergedeelte tegen uw oor. U hoort nu een kiestoon. Kies nu het volgende nummer: 06XXXXXXXX. Let op: Mogelijk moet u eerst nog een 0 of 9 of een ander nummer kiezen om een externe lijn te krijgen. Heeft u hierover vragen? Neem dan contact op met de beheerder van uw telecominfrastructuur.
Stap 3: Wacht op gehoor
U hoort nu een overgangstoon. In de meeste gevallen zal na enige tijd de oproep worden beantwoord. Mocht u geen gehoor krijgen dan kunt u de hoorn neerleggen en het op een later tijdstip nogmaals proberen. U begint dan weer vanaf stap 1.
Stap 4: Afspraak maken
Nu de oproep is beantwoord kunt u de afspraak maken. U doet dit door uzelf kenbaar te maken als medewerker van Liander en daarbij aan te geven dat u belt voor het maken van een afspraak ter afsluiting van een gasaansluiting. Hierna kunt u de monteur op de afgesproken tijd en datum uitsturen.
Met vriendelijke groet,
cyberstalker
De brief is natuurlijk een beetje flauw, dat heb ik destijds zo geschreven omdat ik me ergerde aan de belerende toon in de brief die ze mij stuurden.
Ik ontken het bestaan van IE.
Wellicht kan een jurist hier nog wat zinnigs over zeggen? Of kan iemand aangeven dat er door Liander e.d. kenbaar is gemaakt dat de voorwaarden aangepast worden.
Dat stukje over onderhoud waar je dus voor zou moeten betalen in vastrecht, lijkt me dat dat niet houdbaar is. Ik heb een coax en telefoonlijn liggen die niet meer gebruikt worden (door glasvezel), ik hoef dan toch ook geen vastrecht voor deze kabels te betalen, ook al zijn ze aan slijtage onderhevig, net zoals een gasleiding.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Er staat ook in de wet dat Liander een onderhoudsplicht heeft.
Dat ze zoals bij mij daar voor de hele straat vol busjes moeten zetten is weer een ander verhaal
maar dan zouden de tarieven bij allemaal gelijk moeten zijn. Ik heb het dus over de kosten van afsluiten, niet over vastrecht. Dat is eenzijdig gewijzigd.The Wizard schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:35:
De tarieven van Liander zijn wettelijk opgelegde tarieven voor zover ik weet, en kan je dus niet aanvechten.
Dat stukje over onderhoud waar je dus voor zou moeten betalen in vastrecht, lijkt me dat dat niet houdbaar is. Ik heb een coax en telefoonlijn liggen die niet meer gebruikt worden (door glasvezel), ik hoef dan toch ook geen vastrecht voor deze kabels te betalen, ook al zijn ze aan slijtage onderhevig, net zoals een gasleiding.
Eens kijken wat dat oplevert.L.S.
Sinds lange tijd betrek ik gas en elektriciteit via uw netwerk op mijn adres. Ik dank u hartelijk voor de vrijwel ongestoorde levering in al die jaren. Dat is een knappe prestatie.
Ik schrijf deze brief echter omdat ik de Aansluit- en transportovereenkomst op wil zeggen voor de levering van gas. Inmiddels zijn alle gas-gebruikende apparaten uit mijn huis verdwenen, en functioneert alles all-electric. Ik heb de gasmeter dichtgedraaid per 23 juli 2017.
Zoals u zelf aangeeft op uw website gelden voor uw dienstverlening aan mij de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers. Op grond van artikel 3.6 van deze Algemene voorwaarden is ‘Elk der partijen [...] gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.’
Op grond van artikel 3.6 zeg ik dus bij deze de Aansluit- en transportovereenkomst op voor de levering van gas, en verzoek ik u dit binnen de in het artikel genoemde opzegtermijn van tien werkdagen te effectueren. Ik heb eerder mijn leverancier Qurrent gevraagd dit als gemachtigde voor mij te doen, maar die gaven aan dit niet te kunnen doen.
Ik ben natuurlijk van harte bereid om u op afspraak toegang te verlenen tot de meterkast om de eventueel voor u noodzakelijke handelingen te verrichten, die hierbij horen. U kunt me hiertoe bereiken via de gegevens in het briefhoofd.
Aangezien de Algemene Voorwaarden op geen enkele manier voorzien in een vergoeding door mij van kosten van die voor u noodzakelijke handelingen als gevolg van opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst, ga ik er van uit dat deze voor u noodzakelijke handelingen dus ook niet voor mijn rekening komen, en verwerp ik bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal.
Ten overvloede vermeld ik dat deze brief dus geen opdracht behelst tot het verwijderen van de aansluiting en/of meetinrichting voor gas, of het verzegelen van die aansluiting en/of meetinrichting. Mij gaat het enkel om het opzeggen van de Aansluit- en transportovereenkomst en de beëindiging van de daaruit voortvloeiende verplichtingen. De gasmeter en de aansluiting zitten mij verder in het geheel niet in de weg, ze zijn alleen nutteloos. U bent zoals gezegd welkom om voor eigen rekening de werkzaamheden uit te voeren die voor uw bedrijfsvoering van belang zijn.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Bram Bos
Erg netjes chapeau!Bram-Bos schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 21:56:
Vandaag van Qurrent gehoord dat ik toch echt bij mijn netbeheerder Liander zou moeten zijn, voordat zij iets kunnen doen. Dus maar de volgende brief aan Liander verstuurd:
[...]
Eens kijken wat dat oplevert.
[ Voor 12% gewijzigd door neographikal op 25-08-2017 14:32 ]
Niet helemaal waar, Liander hanteert het wettelijk vastgestelde maximumtarief, het tarief zelf is verder variabel.The Wizard schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 19:35:
De tarieven van Liander zijn wettelijk opgelegde tarieven voor zover ik weet, en kan je dus niet aanvechten.
Vanzelfsprekend. Open source. Maar misschien een weekje wachten of ik een reactie heb gekregen?neographikal schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:24:
Holy, daar hebben we Liander al met de brief over het hebben van geen gascontract en het afsluiten. Ik twijfel of ik de brief van @Bram-Bos ook maar inzend, kijken wat dat doet inderdaad. Mag ik hem gebruiken Bram (met wat aanpassingen, lees hij zal meer richting @cyberstalker zijn brief gaan)?
Als je er om vraagt krijg je een specificatie van de kosten:neographikal schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:29:
[...]
Niet helemaal waar, Liander hanteert het wettelijk vastgestelde maximumtarief, het tarief zelf is verder variabel.
- Twee drie vier busjes
- Een twee man per bus
Die brief is automatisch, ik heb hem zelfs gehad bij stedin en was op een vrijdag terwijl ze donderdag zelf hadden afgesloten.neographikal schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:24:
Holy, daar hebben we Liander al met de brief over het hebben van geen gascontract en het afsluiten. Ik twijfel of ik de brief van @Bram-Bos ook maar inzend, kijken wat dat doet inderdaad. Mag ik hem gebruiken Bram (met wat aanpassingen, lees hij zal meer richting @cyberstalker zijn brief gaan)?
[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 26-08-2017 09:12 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ja, dat is waarschijnlijk ook een mogelijkheid hier in Amsterdam, vanaf 1 september, maar ik vind het de moeite waard om eerst de jurisprudentie scherper te krijgen. Ik snap dat de netbeheerders op termijn een financieel probleem hebben als mensen massaal zonder te betalen hun gasaansluiting kunnen opzeggen, maar wat Liander nu doet lost dat helemaal niet op: ze maken enorme kosten om de aansluiting fysiek weg te halen en proberen die te verhalen op de afsluiter. Daarmee lossen ze hun eigen probleem van de afschrijving van het netwerk als geheel helemaal niet op.Domba schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 09:10:
@Bram-Bos Je kan er ook toevallig in jouw Gemeente subsidie voor aanvragen voor verwijderen van gasaansluiting vanaf volgende week (art4.3), ipv gevolgde route.
Laten we collectief geld (subsidie) gebruiken om dat probleem op te lossen, ipv onnodig werk van de netbeheerders te gaan subsidiëren, dat nu vooral bedoeld lijkt om mensen af te schrikken.
Nog even een gedachte: mijn brief heb ik gestuurd, omdat mijn energieleverancier het gascontract niet wil opzeggen als Liander niet eerst wat doet. In jouw geval ben je er wél in geslaagd om alvast van je gascontract af te komen. Waarom schrijf je ze niet gewoon een brief dat ze welkom zijn om af te sluiten, eventueel aangevuld met de zin dat je er vanuit ging dat de energieleverancier met het opzeggen van je gascontract ook de Aansluitovereenkomst voor jou had opgezegd (artikel 3.6 AV)?neographikal schreef op vrijdag 25 augustus 2017 @ 14:24:
Ik vind het wel zeer vreemd dat je je gascontract niet kan opzeggen bij je energieleverancier.Bram-Bos schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 12:45:
[...]
Nog even een gedachte: mijn brief heb ik gestuurd, omdat mijn energieleverancier het gascontract niet wil opzeggen als Liander niet eerst wat doet. In jouw geval ben je er wél in geslaagd om alvast van je gascontract af te komen.

Ik dacht dat het zo werkt: je hebt een contract voor gas, de gasleverancier int dan ook het geld voor je netwerkbeheerder. Je betaald niet rechtstreeks aan je netwerkbeheerder. Dat is enige jaren geleden wel zo geweest, maar men dacht dat de consument daar niets van begreep. Dus de energie leverancier int nu het geld voor de netwerkbeheerder, de consument denkt nu dat hij alleen maar betaald voor energie.
Onzin natuurlijk, een fractie van wat je betaald aan je leverancier is voor energie, de rest is voor de netwerkbeheerder en de belasting. Er zijn er maar weinig die hun energierekening helemaal uitpluizen.
zie https://radar.avrotros.nl...ning-niet-te-controleren/
en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. eigenlijk een beetje off-topic
Toen ik het verhaal uit de startpost over me heen kreeg ging ik terug naar de leverancier en toen kon het contract opeens wel opgezegd worden.
Nu is dit al langer geleden en inmiddels gaan ze beseffen wie de rekening betaalt
Kosten 0,- en iedereen vrolijk aan de telefoon.
Vind ik wel een groot verschil met liander, hoe is dat bij enexis.
Was geen probleem, al moest de dienstdoende callcentermedewerker wel even ruggespraak houden omdat het niet zo vaak gebeurt dat iemand alleen maar gas op wil zeggen.
Wij zitten ook in Liandergebied, dus ik zal binnenkort ook wel bericht krijgen.
Bij Stedin kun je inderdaad gratis afsluiten:
Dan kan Liander toch niet vol blijven houden dat een slotje alleen maar tijdelijk kan?Wilt u de aansluiting(en) laten afsluiten?
Neem dan contact op met onze klantenservice. Wij sluiten in dit geval gratis af. Let op! Vergeet niet om het contract met uw energieleverancier op te zeggen. Twee werkdagen hierna kunnen we afsluiten. Als u later weer opnieuw een aansluiting wilt, zijn hier kosten aan verbonden.
Als Stedin geen kosten hoeft te maken om fysiek af te sluiten hoeft Liander dat ook niet...
Ik wacht maar rustig af...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Enexis kun je vergelijken met Liander, doen moeilijk, verwijzen ook graag door naar je energieleverancier, in 2016 toen ik van m'n gas aansluiting af wou waren ze vergeten te vermelden dat er een optie slotje erop bestond (keuze uit meter verwijderen of aansluiting houden) en betalen zal je voor afsluiten, dan noemen ze het voorrij kosten.Rol-Co schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:47:
En als je klant bij stedin bent zeg je op een zondag je energie contract op, op dinsdag bel je de netbeheerder dat je wilt opzeggen en donderdag zit het slot er op.
Gelukkig was dit toen nog € 60,62 . de maand erop ruim het dubbele.[afbeelding]
[ Voor 5% gewijzigd door BenEco op 26-08-2017 20:51 ]
2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.
Zoals ik het nu begrijp zijn er gewoon twee overeenkomsten: één expliciet met je energieleverancier, en één impliciet met de netbeheerder. Die laatste overeenkomst ga je automatisch aan door een aansluiting te hebben en een andere overeenkomst met een energieleverancier te sluiten.sideriusj schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:08:
[...]
Ik vind het wel zeer vreemd dat je je gascontract niet kan opzeggen bij je energieleverancier.![]()
Ik dacht dat het zo werkt: je hebt een contract voor gas, de gasleverancier int dan ook het geld voor je netwerkbeheerder. Je betaald niet rechtstreeks aan je netwerkbeheerder. Dat is enige jaren geleden wel zo geweest, maar men dacht dat de consument daar niets van begreep. Dus de energie leverancier int nu het geld voor de netwerkbeheerder, de consument denkt nu dat hij alleen maar betaald voor energie.
Onzin natuurlijk, een fractie van wat je betaald aan je leverancier is voor energie, de rest is voor de netwerkbeheerder en de belasting. Er zijn er maar weinig die hun energierekening helemaal uitpluizen.
zie https://radar.avrotros.nl...ning-niet-te-controleren/
en zo zijn er nog veel meer voorbeelden. eigenlijk een beetje off-topic
De Algemene Voorwaarden van Netbeheer Nederland zijn zg. 'tweezijdige algemene voorwaarden' die ooit zijn vastgesteld door de netbeheerders enerzijds, en de Consumentenbond anderzijds. Deze AV gelden voor de 'impliciete' overeenkomst met je netbeheerder.
Tot nog toe merk ik dat noch de medewerkers van Liander, noch die van mijn energieleverancier überhaupt weet hebben van het bestaan van deze Algemene Voorwaarden, of het bestaan van twee in plaats van één overeenkomst. Het is wel het breekijzertje wat ik probeer.
Cunning linguist.
Vast en zeker. Maar dit was het antwoord van de helpdeskmedewerker van Liander over artikel 3.6:Bart ® schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 23:02:
Natuurlijk weet Liander wel dat ze AV hebben. Daar wuiven ze zelf mee als ze tijdelijk de elektra van een straat afschakelen om een storing te herstellen. Dat recht staat daarin.
Daaruit blijkt dat deze mensen in ieder geval niet (willen) inzien dat die gasaansluiting ook onderhevig is aan een overeenkomst tussen mij en Liander.Artikel 3.6
Naar aanleiding van ons gesprek heb ik navraag gedaan bij een collega bij de betreffende afdeling. Zij geven aan dat u contractant bent bij uw energieleverancier. U betaalt aan Liander vastrechtkosten. Deze kosten zijn verwerkt in het contract met uw energieleverancier. Indien u het contract met Qurrent opzegt, blijft de gasaansluiting actief. Voor elke actieve aansluiting betaalt u vastrechtkosten.
Bij enexis hangt het er vanaf wie je aan de lijn krijgt, de afdeling waar je moet melden doet liever compleet afsluiten, slot is voor tijdelijk met verbouwing of zo.nee kost echt 640 euro meneer.... Dus ik heb gezegd dat ik gewoon contract op ga zeggen en dan zien ze maar.....Rol-Co schreef op zaterdag 26 augustus 2017 @ 17:47:
En als je klant bij stedin bent zeg je op een zondag je energie contract op, op dinsdag bel je de netbeheerder dat je wilt opzeggen en donderdag zit het slot er op.
Volgende dag belt andere afdeling, meneer wanneer komt het gelegen want u wilde een slot?
Maar meneer compleet afsluiten doen wij met prop in de leiding, dat doen we liever niet want dan beschadigd de leiding.
Overmorgen 8 uur is prima meneer, kosten zijn 119 euro.....
1 PVoutput . Dongen NB
Voor altijd? Of maximaal een jaar? Net als bij liander.reneeke1970 schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 12:10:
[...]
Bij enexis hangt het er vanaf wie je aan de lijn krijgt, de afdeling waar je moet melden doet liever compleet afsluiten, slot is voor tijdelijk met verbouwing of zo.nee kost echt 640 euro meneer.... Dus ik heb gezegd dat ik gewoon contract op ga zeggen en dan zien ze maar.....
Volgende dag belt andere afdeling, meneer wanneer komt het gelegen want u wilde een slot?
Maar meneer compleet afsluiten doen wij met prop in de leiding, dat doen we liever niet want dan beschadigd de leiding.
Overmorgen 8 uur is prima meneer, kosten zijn 119 euro.....
Zo te zien permanent: https://www.enexis.nl/Documents/tarieven/Overige-tarieven-elektriciteit-en-gas-voor-consumenten-vanaf-01-01-2016.pdfRol-Co schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 12:16:
[...]
Voor altijd? Of maximaal een jaar? Net als bij liander.
Bij enexis kan je beter bellen dat je een gaslucht ruikt en ze aub even willen afsluiten, scheelt je weer 6 tientjes.
Wel blijf ik het raar vinden dat dit niet overal het zelfde is, je hebt namelijk geen keuze in netbeheerder.
Theorie inderdaad per jaar maar er is niet over gesprokenRol-Co schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 12:16:
[...]
Voor altijd? Of maximaal een jaar? Net als bij liander.
1 PVoutput . Dongen NB
Dan vermoed ik dat je eerst aansluit kosten krijgt en daarna op eigen verzoek laten verzegelen.jurjen_g schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:52:
Hie zit het juridisch als je bij een nieuwbouwwoning, waar wel een gasketel in moet van de projectontwikkelaar, als je dan gewoon geen gas contract afsluit? Dan heeft toch niemand 'namens jou' een overeenkomst met de netbeheerder af kunnen sluiten? Ik zit te denken om direct na oplevering alsnog een warmtepomp te installeren namelijk.
Wat je moet onderzoeken is of het inderdaad verplicht is
1 PVoutput . Dongen NB
Zou ik zeker doen. Wellicht kun je het weglaten van de gasketel en leiding ruilen voor wat ander meerwerk.jurjen_g schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 13:52:
Hie zit het juridisch als je bij een nieuwbouwwoning, waar wel een gasketel in moet van de projectontwikkelaar, als je dan gewoon geen gas contract afsluit? Dan heeft toch niemand 'namens jou' een overeenkomst met de netbeheerder af kunnen sluiten? Ik zit te denken om direct na oplevering alsnog een warmtepomp te installeren namelijk.
Weglaten cv ketel mag niet volgens de bouwbegeleidster. Ze moeten opleveren inclusief verwarming, en ze bieden zelf geen optie aan voor warmtepomp... Fossiele bouwer dus. Ik twijfel nog tussen dus direct volledig gasloos, of in eerste instantie alleen een ventilatiewarmtepomp, en daarmee proberen in de kookgas vastrecht te kunnen vallen (koken wordt inductie). Dit laatste is waarschijnlijk financieel gezien logischer, omdat we dus sowieso eerst een aansluiting krijgen en dus betaald hebben. Wel jammer dat in deze tijd bouwers nog gas-only willen bouwen...Erasmo schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 14:19:
[...]
Zou ik zeker doen. Wellicht kun je het weglaten van de gasketel en leiding ruilen voor wat ander meerwerk.
(Wie is die bouwer? Die wil ik dus graag mijden in de toekomst.)
tubantia.nl/enschede/boekeloër-zet-nieuwe-ketel-direct-bij-grofvuil
Goed voor de bewustwording.
[ Voor 12% gewijzigd door onetime op 27-08-2017 18:44 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Betreft Trebbe, Enschede. Kans is groot dat ze ook bewuste project in Boekelo hebben gedaan😉onetime schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 18:40:
@jurjen_g Meteen gas helemaal buiten houden. Gas is erg duur, vastrecht speelt daar een belangrijke rol in.
(Wie is die bouwer? Die wil ik dus graag mijden in de toekomst.)
tubantia.nl/enschede/boekeloër-zet-nieuwe-ketel-direct-bij-grofvuil
Goed voor de bewustwording.
Ik ga wel rekenen, ik ben met je eens dat een groot deel van de gasrekening vastrecht is, maar momenteel betaal ik in een slecht geïsoleerde jaren 80 woning een kleine 1000 euro per jaar aan gas, waarvan een kleine 200 aan vastrecht. Ik verwacht dat in de nieuwe woning zonder enige groene investering naar circa 700 per jaar kan, en met een ventilatiewarmtepomp wellicht naar 400 oid . Maar een complete lucht/water warmtepomp gaat me naar mijn inschatting zeker 7000 kosten, wat terugverdientijd van circa 10 jaar zou zijn. Ventilatie warmtepomp zou al 5 jaar zijn terugverdiend.
Daarnaast hoop /verwacht ik dat de komende jaren veel ontwikkeling in warmtepomp systemen ontstaat. Wellicht is het daarom toch ook verstandig om 'pas' over een paar jaar de laatste M3 gas de nek om te draaien...
Als nou die bouwer gewoon een warmtepomp als optie had geboden, had ik nergens aan getwijfeld...
Zit in hetzelfde schuitje, maar als je zonnepanelen en de stroom meerekent is gasloos op lange termijn voordeliger. Gas kan je (nog) niet opwekken
PUHZ-SW100YAA & 7440wp
Lijkt me met de huidige ISDE-subsidies nogal aan de hoge kant, als ik verder zo in het LWWP-topic lees.jurjen_g schreef op zondag 27 augustus 2017 @ 23:49:
[...]
Maar een complete lucht/water warmtepomp gaat me naar mijn inschatting zeker 7000 kosten, wat terugverdientijd van circa 10 jaar zou zijn.
6885 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
Deze januari gas afgesloten.
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Niet die brief gestuurd maar gewoon een mail (via de online formulier) nav de 'afsluit dreig brief' dat het klopt dat ik geen gas meer gebruik en dat ze mogen langs komen om de gas af te sluiten. En kreeg al snel het antwoord dat ze kosteloos hem komen afsluiten. En inmiddels al de afspraak staan voor het verzegelen een deze dagen. Ik weet dus niet beter dan dat het geen geld kost, ook niet over een jaar ofzo. Als gewone consument verwacht ik dus dat het hierbij nu geregeld iscyberstalker schreef op donderdag 24 augustus 2017 @ 16:34:
[...]
Ik zou ze gewoon een nette brief sturen waarin je ze laat weten kennis te hebben genomen van hun brief en ze uitlegt dat je geen gebruik wenst te maken van de gasaansluiting en om die reden dus geen gasaansluiting hebt. Ik heb precies dezelfde situatie ook gehad en ze toen deze brief gestuurd:
[...]
Na het versturen van deze brief werd ik na een aantal dagen gebeld door een medewerker van Liander en is een afspraak ter verzegeling van de meter gemaakt. Daar heb ik geen rekening van gekregen (die ik anders ook niet betaald zou hebben). Wel benieuwd wat ze nu na een jaar gaan doen, naar ik heb begrepen zijn die zegels enkel bedoeld voor tijdelijk afsluiten.
De brief is natuurlijk een beetje flauw, dat heb ik destijds zo geschreven omdat ik me ergerde aan de belerende toon in de brief die ze mij stuurden.
Dat was Liander toch? Kan het toch 'eenvoudig'! Mooithehog schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:26:
[...]
Niet die brief gestuurd maar gewoon een mail (via de online formulier) nav de 'afsluit dreig brief' dat het klopt dat ik geen gas meer gebruik en dat ze mogen langs komen om de gas af te sluiten. En kreeg al snel het antwoord dat ze kosteloos hem komen afsluiten. En inmiddels al de afspraak staan voor het verzegelen een deze dagen. Ik weet dus niet beter dan dat het geen geld kost, ook niet over een jaar ofzo. Als gewone consument verwacht ik dus dat het hierbij nu geregeld is
Ik zou bij Liander informeren wat dit verzegelen precies inhoud. Liefst per e-mail of brief. Je neemt aan dat het zo is, ik heb op een aantal callcenters gewerkt, daar wordt geleerd "nooit iets aannemen, blijven vragen totdat je het zeker weet".thehog schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 09:26:
[...]
Niet die brief gestuurd maar gewoon een mail (via de online formulier) nav de 'afsluit dreig brief' dat het klopt dat ik geen gas meer gebruik en dat ze mogen langs komen om de gas af te sluiten. En kreeg al snel het antwoord dat ze kosteloos hem komen afsluiten. En inmiddels al de afspraak staan voor het verzegelen een deze dagen. Ik weet dus niet beter dan dat het geen geld kost, ook niet over een jaar ofzo. Als gewone consument verwacht ik dus dat het hierbij nu geregeld is
Officieel is het slotje / verzegelen maar voor een jaarsideriusj schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 11:32:
[...]
Ik zou bij Liander informeren wat dit verzegelen precies inhoud. Liefst per e-mail of brief. Je neemt aan dat het zo is, ik heb op een aantal callcenters gewerkt, daar wordt geleerd "nooit iets aannemen, blijven vragen totdat je het zeker weet".
Gewoon afwachten en kijken wat er over een jaar gaat gebeuren...
Het feest gaat beginnenDriel, 28 augustus 2017,
Betreft: voorkom onnodig wachten voor een dichte deur
Geachte heer/mevrouw,
Graag reageer ik op uw brief van 24 augustus 2017 met kenmerk 0000XXXXX waarin u mij mededeelt dat u zonder een contract met een energieleverancier wettelijk verplicht bent mijn gasaansluiting(en) af te sluiten.
Op het door u aangeschreven adres wordt geen gebruik gemaakt van aardgas, het huis functioneert volledig op basis van elektra en de gasaansluiting staat sinds april dicht. Om die reden is er enkel een contract afgesloten voor levering van elektra. Mocht u om die reden besluiten de gasaansluiting af te sluiten is dat natuurlijk uw goed recht, ik geef hier echter geen opdracht toe.
Wel wil ik u dringend adviseren om vooraf een afspraak te maken. Hiermee voorkomt u dat de monteur voor een dichte deur zal komen te staan. Zonder een gemaakte afspraak kan ik de monteur niet binnenlaten op het aangeschreven adres.
Met vriendelijke groet,
neographikal
Officieel weet ik niks meer dan dat liander mij in de mail heeft verteld. Ik weet wel je hem ook tijdelijk voor een jaar kan laten afsluiten tegen betaling. Maar ik hoef niet te betalen dus we hebben het niet over die genoemde 'dienstverlening'. Voor zover ik weet komt er straks een monteur die netjes gaat afsluiten (van een verzegeling heb ik ook niks gehoord) en daarna ben ik er vanaf.Pascal Saul schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 12:22:
[...]
Officieel is het slotje / verzegelen maar voor een jaar
Gewoon afwachten en kijken wat er over een jaar gaat gebeuren...
mag ook PM naar mij - dan maak ik een overzicht
[ Voor 9% gewijzigd door Bram-Bos op 28-08-2017 22:46 ]
Als je bij een nieuw contract geen gas afsluit, blijf je gewoon bij je oude leverancier voor gas, toch?Rol-Co schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:04:
Energie direct was geen probleem zolang je de boete betaald. Maar als je natuurlijk bij een nieuw contract geen gas afsluit heeft geen één leverancier er moeite mee denk ik.
Gc werkt mee als je voet bij stuk houdt, eerst wijzen ze je op de duurste route.
Helaas werd mijn verhaal gekruist door onderhoud van Liander waardoor ik de dans ontsprong.
Het is wel duidelijk dat in 2016 een gascontract opzeggen niet snel tot actie leidde want tussen augustus en april liet Liander niets weten.
Toen ik contact met Liander had vanwege het onderhoud bleek dat ze niet wisten dat ik gasloos was
Ook als je aangeeft hem op te zeggen? Ofwel je gaat weg of je zegt op?Bram-Bos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:05:
[...]
Als je bij een nieuw contract geen gas afsluit, blijf je gewoon bij je oude leverancier voor gas, toch?
Bij mij was het op de grens, eigenlijk zat ik nog 1 dag bij de oude leverancier, had al nieuw contract bij de nieuwe en wilde gas op de valreep anuleren. Toch te laat en boete, kon niet meer, bedenktijd verstreken, nou best, geef me maar een boete.
Wel flauw voor 1 dag.... Dat wel
Energiedirect deed totaal niet moeilijk, maarja daarna met twee maanden Liander in de bus..Bram-Bos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:39:
Is het trouwens een idee om een overzicht te maken van energieleveranciers die bereid zijn om je gascontract op te zeggen als je nog een aansluiting hebt? Mijn leverancier Qurrent wilde dat in ieder geval niet. Welke doen het zonder morren?
Ik neem aan dat Gc voor Greenchoice staat?Speedy-Andre schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 23:05:
Als je dat doet (lijst) dan is het een momentopname, ik zie weinig consequent beleid om ons heen![]()
Gc werkt mee als je voet bij stuk houdt, eerst wijzen ze je op de duurste route.
Die deden vorige week bij mij niet moeilijk, er moest alleen even ruggespraak gehouden worden omdat het geen standaard vraag was
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Delta ook geen probleem. Zou ook niet weten waarom, zal de leverancier toch een zorg zijn dat jij een probleem met de beheerder krijgt.
1 PVoutput . Dongen NB
En nu....ik kan schermen met gevallen waarbij het gratis is gebeurd of?Geachte heer neographikal,
Op 28 augustus heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan geen gebruik te maken van uw gasaansluiting. Voor de gasaansluiting heeft u geen contract bij een energieleverancier. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Afsluiting van gas en elektriciteit
Is er geen energieleverancier bekend op uw adres? Dan is Liander wettelijk verplicht u af te sluiten van gas en/of stroom.
Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.
Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. De leidingen blijven liggen, maar wij halen de druk eraf. Het afsluiten kost EUR 117,37 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. De verwijdering kost EUR 605,- en de heraansluiting kost EUR 117,37 inclusief btw. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Leep briefje van Liander. Maar het is volgens mij eenvoudig. Ze schrijven allereerstneographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:07:
Zoals verwacht
[...]
En nu....ik kan schermen met gevallen waarbij het gratis is gebeurd of?
"Is er geen energieleverancier bekend op uw adres? Dan is Liander wettelijk verplicht u af te sluiten van gas en/of stroom."
Liander is dus iets wettelijk verplicht, jij niet.
En dan komen ze met hun bekende drie 'Opties als u de aansluiting niet gebruikt'. Die kun je negeren, want het zijn slechts 'opties', niet een verplicht keuzemenu (wat de volgorde van de brief wel suggereert)
Gewoon briefje terugschrijven:
"Ik heb geen last van de aansluiting, maar als jullie verplicht zijn om die af te sluiten vanwege het ontbreken van een contract met een leverancier, be my guest. Het gebeurt niet in mijn opdracht, maar ik werk graag mee. Wel graag afspraak maken om te voorkomen dat jullie voor een dichte deur komen te staan."
[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 30-08-2017 20:29 ]
Bedankt, dat er maar van gemaakt, the saga continuesGeachte heer / mevrouw,
Ik heb geen last van de aansluiting, van mij mag deze gehandhaafd blijven. Indien u echter verplicht bent om deze af te sluiten, dan verleen ik hier graag alle medewerking aan, ik geef hier echter geen opdracht toe. Om te voorkomen dat u voor een dichte deur staat zou ik u wel willen vragen een afspraak te maken.
MVG
Ik vraag me ook af in hoeverre we hiermee wat kunnen: https://www.consuwijzer.n...-stilzwijgende-verlenging
[ Voor 15% gewijzigd door neographikal op 30-08-2017 20:41 ]
Dat lijkt op de route die ik heb gekozen (nog wel een contract bij Qurrent, brief naar Liander met mededeling dat ik mijn Aansluitovereenkomst voor wat betreft gas wil opzeggen (op grond van artikel 3.6). Daar heb ik overigens nog totaal geen reactie op gehad.neographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:32:
[...]
Ik vraag me ook af in hoeverre we hiermee wat kunnen: https://www.consuwijzer.n...-stilzwijgende-verlenging
De brief is zo'n ding waar mijn haren van overeind gaan, je mag kiezen,......nee, nee, en nee.neographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:07:
Zoals verwacht
[...]
En nu....ik kan schermen met gevallen waarbij het gratis is gebeurd of?
Als wij maar geen inkomsten missen.
Ik zou ook graag zo'n klantenservice willen bellen om te vragen wat het voordeel voor mij is bij optie 3, wat een flauwekul.
Ook niet onaardig om te lezen; http://www.vdladvocaten.n...sluitingnetbeheerder.htmlBram-Bos schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 20:48:
[...]
Dat lijkt op de route die ik heb gekozen (nog wel een contract bij Qurrent, brief naar Liander met mededeling dat ik mijn Aansluitovereenkomst voor wat betreft gas wil opzeggen (op grond van artikel 3.6). Daar heb ik overigens nog totaal geen reactie op gehad.
Jammer dat onze casus niet specifiek wordt behandeld. Zie net dat deze al was gevonden.
Als Liander doorzeurt zal ik ze wijzen op de uitspraak van de geschillencommissie, ik heb ook nog ergens een soortgelijke vraag rondom warmtelevering langs zien met een uitspraak van dezelfde strekking.
[ Voor 18% gewijzigd door neographikal op 30-08-2017 23:12 ]
De voor mij interessante vraag is: waaruit vloeit dan die wettelijke verplichting tot afsluiting voort? Als ik de Gaswet doorneem zie ik maar één grond daarvoor:neographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:04:
[...]
Ook niet onaardig om te lezen; http://www.vdladvocaten.n...sluitingnetbeheerder.html
Jammer dat onze casus niet specifiek wordt behandeld. Zie net dat deze al was gevonden.
Als Liander doorzeurt zal ik ze wijzen op de uitspraak van de geschillencommissie, ik heb ook nog ergens een soortgelijke vraag rondom warmtelevering langs zien met een uitspraak van dezelfde strekking.
Vanwege de liberalisering uit 1998 mogen netbeheerders niet produceren en niet handelen in gas of elektriciteit. Het gevolg is dat, zodra er geen gascontract meer is en er wél gas wordt gebruikt de netbeheerder in strijd handelt met dit artikel. Om dat te voorkomen willen de netbeheerders afsluiten.Artikel 2c.1
Een netbeheerder maakt geen deel uit van een groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek waartoe ook een rechtspersoon of vennootschap behoort die in Nederland gas produceert of levert of daarin handelt.
Als ik dat zo interpreteer zou ik zeggen: het daadwerkelijk afsluiten van de aansluiting is geen wettelijke verplichting, maar het voorkomen van daadwerkelijke levering van gas door de netbeheerder zonder een onderliggend contract met een leverancier. Een slot op je gasmeter zou dus (uitgaand van deze interpretatie) blijvend voldoende moeten zijn. Uitgraven van je gasbuizen en verwijderen van je meter is geen wettelijke verplichting die voortvloeit uit de Gaswet.
Ik denk dat ze bakzeil halen in jouw geval. Maar elke ervaring en briefwisseling delen leert ons weer meer!neographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:51:
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik bij de geschillencommissie uit ga komen, misschien moeten we tegen die tijd maar eens goed kijken naar een mooie argumentatie die voor de anderen hier ook bruikbaar is. Ik heb het op hoofdlijnen wel in het hoofd, maar dit soort teksten goed schrijven kost een hoop tijd, dus stiekem hoop ik niet dat het nodig is.
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 30-08-2017 23:55 ]
Het is toch ook eigenlijk hartstikke krom dat je als eigenaar (of huurder) van een woning er voor moet betalen?neographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:51:
Ik heb zo'n vaag vermoeden dat ik bij de geschillencommissie uit ga komen, misschien moeten we tegen die tijd maar eens goed kijken naar een mooie argumentatie die voor de anderen hier ook bruikbaar is. Ik heb het op hoofdlijnen wel in het hoofd, maar dit soort teksten goed schrijven kost een hoop tijd, dus stiekem hoop ik niet dat het nodig is.
In de telecommunicatie bestaat hiervoor een gedoogplicht. Maar in de energiewet zijn er allerlei "compensatieregelingen" getroffen met de netbeheerders.
Puntje bij paaltje heb je gewoon een eigen huis, met daarin een aansluiting van een derde partij. Maar het blijft jouw huis en als anderen daar zonder jouw toestemming op zitten (zoals dit in dit geval) zouden die partijen simpelweg op eigen kosten dit weg moeten halen.
Ben benieuwd neographikal...
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Wat was waar gevonden?neographikal schreef op woensdag 30 augustus 2017 @ 23:04:
[...]
Welke uitspraak bedoel je?Als Liander doorzeurt zal ik ze wijzen op de uitspraak van de geschillencommissie, ik heb ook nog ergens een soortgelijke vraag rondom warmtelevering langs zien met een uitspraak van dezelfde strekking.
onetime in "Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?"
@Mojo zo simpel ligt het nou ook weer niet, maar ik denk dat er een redelijke kans is om dit verhaal te winnen. Ik heb overigens Urgenda voor de grap eens aangeschreven of ze evt. bijstand kunnen verlenen hierin. Dit geneuzel houdt de verduurzaming van de warmtevoorziening in NL tegen, ik hoop dat ze daar gevoelig voor zijn
Dat is dus wel grappig. Ik werk in de telecommunicatie. En daar is het echt voor de gebouweigenaar goed geregeld. Je moet als gebouweigenaar de aanwezigheid van telecommunicatiekabels gedogen. Een behoorlijke inbreuk op het recht van bezit dus.neographikal schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 10:37:
@Mojo zo simpel ligt het nou ook weer niet, maar ik denk dat er een redelijke kans is om dit verhaal te winnen. Ik heb overigens Urgenda voor de grap eens aangeschreven of ze evt. bijstand kunnen verlenen hierin. Dit geneuzel houdt de verduurzaming van de warmtevoorziening in NL tegen, ik hoop dat ze daar gevoelig voor zijn
Derhalve moet een netbeheerder dus ook voldoen aan een verzoek als je deze aansluiting wilt laten verwijderen omdat je gebruik wilt gaat maken van jouw grond.Artikel 5.2
1 De rechthebbende op of de beheerder van openbare gronden is verplicht te gedogen dat ten dienste van een openbaar elektronisch communicatienetwerk kabels in en op deze gronden worden aangelegd, instandgehouden of opgeruimd.
Hardop denkend:Artikel 5.8
1 De aanbieder van een openbaar elektronisch communicatienetwerk is verplicht op eigen kosten over te gaan tot het nemen van maatregelen ten aanzien van kabels ten dienste van zijn netwerk, waaronder het verplaatsen van kabels, op verzoek van:
a. degene op wie de gedoogplicht rust,
b. degene die van de rechthebbende een huurrecht, of een recht van erfpacht of opstal, of een gebruiksrecht strekkende tot de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken heeft verkregen,
voor zover deze maatregelen noodzakelijk zijn voor de oprichting van gebouwen of de uitvoering van werken door of vanwege de in de onderdelen a en b genoemden.
De energiewet kent geen gedoogplicht. Dat betekend inpliciet dat je als gebouweigenaar toestemming moet geven voor de aanwezigheid van dergelijke infrastructuur. Dat doe je in feite met de aanvraag (bij nieuwbouw destijds al).
Daarna gaat jouw verhaal op. Dat is in feite valide. Liander is wettelijk verplicht om de aansluiting af te sluiten. Dat staat volledig buiten jouw overeenkomst met de energieleverancier. Ik zou daarom ook niet weten waarom jij hier voor moet betalen. Je vraagt er immers zelf niet om.
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Ik weet niet beter dan dat het bij deze afgerond is. Dus ik zal ook heel verbaasd reageren als ik ooit (bijv. over een jaar) nog problemen met Liander hierover krijg.
Uit deze voorwaarden:Geachte heer/mevrouw ...,
De energieleveranciers, verenigd in Energie-Nederland,, hebben de Algemene Voorwaarden voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers naar eenvoudig Nederlands ‘vertaald’. Wij vinden het belangrijk dat onze klanten snel en makkelijk begrijpen wat gezamenlijk wordt afgesproken met een leveringsovereenkomst. Deze nieuwe voorwaarden in begrijpelijke taal helpen daarbij. Daarnaast sluiten ze aan op nieuwe regelgeving zoals de Richtlijn Consumentenrechten en gewijzigde richtlijnen van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). De nieuwe voorwaarden zijn onder de vlag van de Sociaal Economische Raad (SER) met de Consumentenbond en de Vereniging Eigen Huis overeengekomen. Ook de ACM is geconsulteerd. De voorwaarden zijn nu van kracht.
3.2. Voor die aansluiting moet een overeenkomst zijn gesloten met de netbeheerder. Dit is de aansluit- en transportovereenkomst. Indien nodig melden wij u hiervoor aan bij de netbeheerder. U hoeft niets te doen. In de aansluit- en transportovereenkomst staat dat u netbeheerkosten moet betalen. U betaalt deze kosten aan ons en niet aan de netbeheerder. Wij betalen deze netbeheerkosten aan de netbeheerder.
12.3 Minimaal één keer per jaar krijgt u van ons een jaarnota waarop alle kosten staan die u aan ons verschuldigd bent. Op deze jaarnota staan ook de termijnbedragen die u moest betalen voor de leveringsperiode waarop de jaarnota betrekking heeft. Wij berekenen dan hoeveel u terug krijgt of hoeveel u nog moet betalen. Heeft u zelf meer elektriciteit opgewekt dan u heeft verbruikt dan houden we hier rekening mee. Een eindnota krijgt u als u verhuist of als u de overeenkomst beëindigt. Een tegoed op een jaarnota of eindnota kan gebruikt worden voor het verrekenen van een eventuele openstaande vordering. In de Kwaliteitscriteria staat omschreven aan welke voorwaarden wij hier verder moeten voldoen.
21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen.
[...]
21.4 Heeft u een overeenkomst zonder vaste einddatum dan kunt u kosteloos opzeggen.
[...]
22.2 Heeft u op dat moment nog geen andere energieleverancier, dan moet de netbeheerder uw aansluiting op het elektriciteitsnet of het gasnet afsluiten en/of het transport onderbreken.
[...]
23.1 Deze voorwaarden gelden vanaf 1 april 2017. Vanaf die datum gelden de oude voorwaarden niet meer.
Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013)
Deze Algemene Voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg tussen Netbeheer Nederland en de Consumenten bond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de SER en zijn in werking getreden vanaf 1 augustus 2013.
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing bij:
Cogas Infra en Beheer B.V. (www.cogas.nl)
Delta Netwerkbedrijf B.V. (www.deltanetwerkbedrijf.nl)
Endinet B.V. (www.endinet.nl)
Enexis B.V. (www.enexis.nl)
Liander N.V. (www.liander.nl)
N.V. RENDO (www.rendo.nl)
Stedin Netbeheer B.V. (www.stedin.net)
Westland Infra Netbeheer B.V. (www.westlandinfra.nl).
Toevoeging: Transportovereenkomst:3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan. [...]
Conclusie; volgens Netbeheer Nederland moet het via je energie leverancier en je moet de vaak niet genoemde optie van gewoon beëindigen van de overeenkomst gebruiken.5. Op de aansluit- en transportovereenkomst zijn van toepassing de actuele “Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers” (zie bijlage). Deze zijn ook te downloaden vanaf de website van de netbeheerder. Alle netbeheerders in Nederland passen dezelfde Algemene Voorwaarden toe.
6. De verplichtingen uit de aansluit- en transport- overeenkomst gaan in op de datum waarop de kleinverbruiker als afnemer in het aansluitingen- register van de netbeheerder is opgenomen. De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd.
Toevoeging: Dit is ook gewoon de weg die de energieleverancier gebruikt bij een verhuizing. De energie leverancier krijgt alleen geen nieuw adres om wel gas te leveren, en op het opgezegde adres komt ook geen nieuwe leverancier. Gewoon een legale optie, ze wennen er maar aan.
Het kan natuurlijk geen kwaad de netbeheerder een copie en/of een separate opzegging te sturen:
@Bram-Bos Nette en volledige brief; ga ik zeker nog een en ander van gebruiken:
@Speedy-Andre goed idee om deze als nu geldend weer in de openingspost te melden/linken?L.S.
Sinds lange tijd betrek ik gas en elektriciteit via uw netwerk op mijn adres. Ik dank u hartelijk voor de vrijwel ongestoorde levering in al die jaren. Dat is een knappe prestatie.
Ik schrijf deze brief echter omdat ik de Aansluit- en transportovereenkomst op wil zeggen voor de levering van gas. Inmiddels zijn alle gas-gebruikende apparaten uit mijn huis verdwenen, en functioneert alles all-electric. Ik heb de gasmeter dichtgedraaid per [23 juli 2017.]
Zoals u zelf aangeeft op uw website gelden voor uw dienstverlening aan mij de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleingebruikers. Op grond van artikel 3.6 van deze Algemene voorwaarden is ‘Elk der partijen [...] gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.’
Op grond van artikel 3.6 zeg ik dus bij deze de Aansluit- en transportovereenkomst op voor de levering van gas, en verzoek ik u dit binnen de in het artikel genoemde opzegtermijn van tien werkdagen te effectueren. [Ik heb eerder mijn leverancier [Qurrent] gevraagd dit als gemachtigde voor mij te doen, maar die gaven aan dit niet te kunnen doen.]
Ik ben natuurlijk van harte bereid om u op afspraak toegang te verlenen tot de meterkast om de eventueel voor u noodzakelijke handelingen te verrichten, die hierbij horen. U kunt me hiertoe bereiken via de gegevens in het briefhoofd.
Aangezien de Algemene Voorwaarden op geen enkele manier voorzien in een vergoeding door mij van kosten van die voor u noodzakelijke handelingen als gevolg van opzegging van de Aansluit- en transportovereenkomst, ga ik er van uit dat deze voor u noodzakelijke handelingen dus ook niet voor mijn rekening komen, en verwerp ik bij voorbaat enige vorm van kostenverhaal.
Ten overvloede vermeld ik dat deze brief dus geen opdracht behelst tot het verwijderen van de aansluiting en/of meetinrichting voor gas, of het verzegelen van die aansluiting en/of meetinrichting. Mij gaat het enkel om het opzeggen van de Aansluit- en transportovereenkomst en de beëindiging van de daaruit voortvloeiende verplichtingen. De gasmeter en de aansluiting zitten mij verder in het geheel niet in de weg, ze zijn alleen nutteloos. U bent zoals gezegd welkom om voor eigen rekening de werkzaamheden uit te voeren die voor uw bedrijfsvoering van belang zijn.
Alvast hartelijk dank voor uw medewerking.
Met vriendelijke groet,
Bram Bos
Toevoeging:
Subsidieregeling Amsterdam aardgasloos
Artikel 3 Doel subsidieregeling
Het doel van de subsidie is het stimuleren van woningeigenaren van bestaande woningen tot het treffen
van maatregelen die ertoe leiden dat de woning, al dan niet gefaseerd, van het aardgasnet afgekoppeld
wordt. Door in plaats van aardgas te verwarmen met en te koken op een duurzaam alternatief wordt de
CO 2 ‐uitstoot in de gemeente Amsterdam teruggedrongen.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Het college kan een eenmalige subsidie verlenen voor het treffen van fysieke gebouwgebonden
maatregelen:
1. Voor de verbouw van een woning of een complex naar NOM, of
2. Voor de verbouw van een woning of een complex naar aardgasloos. Het gaat daarbij om een
alternatief voor de aardgasgestookte verwarmingsketel. Dit kan een individuele of een collectieve
ketel zijn. Hierbij horen ook de maatregelen om te kunnen overgaan op koken zonder aardgas.
3. Voor het (laten) afsluiten van de woning en/of het complex van het aardgasnet door de
netbeheerder. Dit kan in aanvulling op de activiteiten onder artikel 4, eerste en tweede lid.
Artikel 5 Subsidiabele kosten
1. Subsidiabele kosten zijn meerkosten die door de aanvrager worden gemaakt voor de uitvoering van
de te treffen fysieke gebouwgebonden maatregelen aan een bestaande woning of complex;
2. Subsidiabele kosten zijn de kosten die door de aanvrager gemaakt worden voor het afsluiten van het
aardgasnet.
3. De volgende kosten zijn niet subsidiabel:
a. Indien de maatregelen door de woningeigenaar zelf worden uitgevoerd, de kosten voor de
zelf verrichte arbeid;
b. De installatie van biomassaketels, hout‐ of pelletkachels, en installaties of fornuizen op
fossiele brandstoffen als kolen, olie of butaangas.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
1. Voor activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 eerste lid bedraagt de subsidie 100% van de werkelijke
meerkosten, tot een maximum van € 8.000.‐ per woning;
2. Voor activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 tweede lid bedraagt de subsidie 100% van de werkelijke
meerkosten, tot een maximum van € 5.000.‐ per woning;
3. Voor activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 derde lid bedraagt de subsidie 100% van de werkelijke
kosten, tot een maximum van € 605.‐ per woning;
4. Indien de aanvrager voor dezelfde activiteit ook andere subsidies ontvangt, wordt de hoogte van de
subsidie zodanig berekend dat de totale subsidie niet meer bedraagt dan 100% van de werkelijke
meerkosten.
[ Voor 25% gewijzigd door onetime op 02-09-2017 00:29 ]
Ik heb liever iets dat landelijk geldend is en waar ik met een link naar kan verwijzenonetime schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:39:
Uit een email van mijn energieleverancier:
....
@Speedy-Andre goed idee om deze als nu geldend weer in de openingspost te melden/linken?
Daarmee bedoel ik iets waar de netbeheerder niet omheen kan en wat daardoor aanvechtbaar is mocht de netbeheerder anders handelen.
Zijn er dan nog andere dan: De energieleveranciers, verenigd in Energie-Nederland,Speedy-Andre schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:58:
[...] Ik heb liever iets dat landelijk geldend is en waar ik met een link naar kan verwijzen
Daarmee bedoel ik iets waar de netbeheerder niet omheen kan en wat daardoor aanvechtbaar is mocht de netbeheerder anders handelen.
en:Energie-Nederland is de branchevereniging voor alle partijen die stroom, gas en warmte produceren, leveren en verhandelen. Samen vertegenwoordigen wij circa 80% van de markt. Onze ruim 60 leden zijn actief in zowel ‘groene’ als ‘grijze’ energie en allerlei soorten dienstverlening. Onder hen zijn ook veel nieuwkomers op de markt, innovatieve spelers en duurzame initiatieven. Klik op de lees meer knop voor een alfabetisch overzicht van al onze leden.
Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013)
Deze Algemene Voorwaarden zijn tot stand gekomen in overleg tussen Netbeheer Nederland en de Consumenten bond in het kader van de Coördinatiegroep Zelfreguleringsoverleg van de SER en zijn in werking getreden vanaf 1 augustus 2013.
Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing bij:
Cogas Infra en Beheer B.V. (www.cogas.nl)
Delta Netwerkbedrijf B.V. (www.deltanetwerkbedrijf.nl)
Endinet B.V. (www.endinet.nl)
Enexis B.V. (www.enexis.nl)
Liander N.V. (www.liander.nl)
N.V. RENDO (www.rendo.nl)
Stedin Netbeheer B.V. (www.stedin.net)
Westland Infra Netbeheer B.V. (www.westlandinfra.nl).
mmm... Kijk eens of hun voorwaarden inderdaad overeenkomen met mijn post hierboven...Bram-Bos schreef op maandag 28 augustus 2017 @ 22:39: Is het trouwens een idee om een overzicht te maken van energieleveranciers die bereid zijn om je gascontract op te zeggen als je nog een aansluiting hebt? Mijn leverancier Qurrent wilde dat in ieder geval niet. Welke doen het zonder morren?
Ze zijn lid van Energie-Nederland, Dan moeten ze wel.
[ Voor 33% gewijzigd door onetime op 01-09-2017 15:35 ]
Sterker nog, de AV schijnt soms zelfs onbekend te zijn

Veel leveranciers sturen je gewoon nog naar de netbeheerder en die wijst je weer op hun dure opties
Mijnaansluiting.nl zou eigenlijk offline moeten, die is niet volgens de regels
Als de klant volgens de AV werkt krijgt hij altijd gelijk bij de rechter.Speedy-Andre schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 15:33:
Het mag dan op papier staan, maar dit topic bewijst dat het zo niet werkt![]()
Sterker nog, de AV schijnt soms zelfs onbekend te zijn![]()
Veel leveranciers sturen je gewoon nog naar de netbeheerder en die wijst je weer op hun dure opties![]()
Mijnaansluiting.nl zou eigenlijk offline moeten, die is niet volgens de regels
Gewoon alles volgens de AV doen en iedere rekening die hier niet aan voldoet retour zenden met het verzoek om een correcte afrekening volgens de AV. Tot je die hebt hoef je ook niets te betalen.
Je punt over Mijnaansluiting.nl ben ik het mee eens.
Het wordt tijd dat iedereen die die wel voor afsluiting heeft betaald zijn geld gaat terug eisen wegens dwaling als gevolg van verkeerde voorlichting door de leverancier e/o netbeheerder
Die maffia praktijken moet een halt worden toegeroepen.
Volgens de geschillencommissie uitspraak is het ook strijdig met europeesch recht.
Ik probeerde de route van opzegging van de Aansluitovereenkomst ook eerst via mijn leverancier, maar die waren niet bekend met deze route. Het zijn hun Algemene Voorwaarden trouwens ook niet.onetime schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 14:39:
3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
Conclusie; volgens Netbeheer Nederland moet het via je energie leverancier en je moet de vaak niet genoemde optie van gewoon beëindigen van de overeenkomst gebruiken.
Ik sta op het standpunt dat als ik kennelijk een overeenkomst heb waar ik zelf contractant ben, ik ook zelf mag opzeggen, en niet alleen via de leverancier. Zo kun je artikel 3.6 ook lezen: 1. zeg op bij je netbeheerder; 2. informeer je leverancier dat je dit wenst; 3. machtig je leverancier om voor jou de Aansluitovereenkomst op te zeggen als je dit zelf nog niet hebt gedaan.
Ik verwacht overigens dat Liander me eerst zal proberen te overtuigen dat ik subsidie moet aanvragen voor hun dure exit-regeling.
Edit 2-9: inmiddels op mijn initiatief via Facebook-messenger bevestiging van Liander gekregen dat mijn brief in behandeling is, en bij de juridisch medewerker ligt.
[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 02-09-2017 22:15 ]
https://www.consuwijzer.n...triciteit-gas-verwijderen
Let op: zeg ook het energiecontract op bij uw energiebedrijf. Want u hebt twee contracten. Eén contract voor de levering bij het energiebedrijf. En een contract voor uw aansluiting bij uw netbeheerder. De opzegtermijn voor beide contracten is 30 dagen.
Nee hoor, na het telefoontje waren ze er binnen een weeksideriusj schreef op zondag 3 september 2017 @ 08:38:
Ook hier wordt aangegeven dat je 2 contracten hebt. Onderstaande staat op deze website :
https://www.consuwijzer.n...triciteit-gas-verwijderen
Let op: zeg ook het energiecontract op bij uw energiebedrijf. Want u hebt twee contracten. Eén contract voor de levering bij het energiebedrijf. En een contract voor uw aansluiting bij uw netbeheerder. De opzegtermijn voor beide contracten is 30 dagen.
1 PVoutput . Dongen NB
Elke aansluiting moet aangemeld zijn bij een energieleverancier. Anders gebruikt u energie waarvoor u niet betaalt. Als er bij ons als netbeheerder geen energieleverancier bekend is, zijn wij wettelijk verplicht u af te sluiten. Ook als de aansluiting (tijdelijk) niet wordt gebruikt.
Bovenstaand verhaal klopt niet, want dit is de reden:
Indien de netbeheerder niet aan die verplichting voldoet, handelt hij in strijd met de Elektriciteitswet 1998 en de Gaswet omdat hij in dat geval feitelijk optreedt als energieleverancier.
Maar als ik geen apparaat in huis heb wat gas gebruikt, gebruik ik ook geen energie waar ik niet voor betaal.
Ik heb gezocht naar de wettelijke verplichting om af te sluiten, ik heb veel gevonden, maar nergens wordt er over kosten gesproken. Alleen bij de Rendo staat onderstaande:
Indien N.V. RENDO binnen 40 dagen na “contractloos” nog geen bevestiging van een leverancier ontvangen heeft (via het landelijke systeem), brengen wij € 72,60 incl. BTW bij u in rekening. Dit zogenaamde contractloostarief is ter dekking van onze kosten.
[ Voor 12% gewijzigd door sideriusj op 03-09-2017 20:03 ]
Dit topic is gesloten.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.