Toon posts:

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? OverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste
Acties:
  • 699.202 views

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:55

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Topicstarter
Liander krijgt de hik van klanten die op deze manier stoppen, misschien zoeken ze een uitweg of gaan ze toch maar slotjes plaatsen omdat meters weghalen zonder een rekening te sturen in de papieren gaat lopen >:)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

crazyharrie schreef op maandag 19 september 2016 @ 17:51:
stadsverwarming na veel dreigementen kosteloos af weten te sluiten.
Hier in Enschede is er iemand uiteindelijk naar de rechter gestapt om van stadsverwarming af te komen. Wim Lentink anyone? Enschedeër als eerste vrij van verplichte Stadsverwarming

[Voor 7% gewijzigd door Raven op 20-09-2016 09:52]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 16:32
Ik laat even een reactie achter om te volgen, bizar dat het zo moet...

Share and Enjoy!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Daar zijn bookmarks toch voor?
Ik ben nu 3 weken verder, de prioriteit van dit soort zaken is duidelijk erg laag :z

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:38
Ik had eerst mijn eigen topic gestart, maar werd hierop gewezen. Ik ben sinds kort ook ervaringsdeskundige 8-).

Ik heb een koopappartement en daarin hebhad ik een keuken met een gasfornuis. Belangrijker is echter dat verwarming en warm water via blokverwarming gaan (een soort stadsverwarming, maar dan met een grote ketel in onze flat).

Ik had mijn gasaansluiting dus alleen om te koken. Dat verbruikt echter heel weinig en per jaar betaalde ik dus ongeveer € 13,- aan verbruikskosten en zo'n € 130,- aan netbeheer en vaste leveringskosten.

Een nogal inefficiënte kostenstructuur dus toen ik mijn keuken ging renoveren bedacht ik mij dat het slimmer zou zijn over te stappen op inductie: dan ben ik van alle gas-kosten af en het is nog moderner en schoner ook. Goed bezig voor het milieu dus.

Begin september is de nieuwe keuken geleverd en een dag van tevoren heb ik mijn gasaansluiting opgezegd. Althans, dat was mijn plan.

Eerst heb ik Liander gebeld. Die gaven aan dat je er "alleen" voor kunt kiezen de aansluiting te laten verwijderen. De meter wordt dan als het ware verwijderd. Het fijne hiervan is dat het ruim € 600,- kost en mocht je ooit nog terug willen mag je hem weer aan laten sluiten voor ruim € 900,-. Wat wel een keuze was (volgens Liander), is bij mijn leverancier (Nuon) een speciaal contract afsluiten waarbij ik niets kan afnemen, maar wel de netbeheerkosten betaal (geen vaste leveringskosten van Nuon).

Dat vond ik een hoop geld met lange roi, maar ik begreep dat ik geen keuze had en dus de Nuon gebeld om zo'n contract te nemen. Niet mogelijk, gaf Nuon aan, maar ik kon wel gewoon mijn gas opzeggen bij hun. Daarbij kwam later het bericht dat zij dit door moeten geven aan Liander en dat die dan ook geen kosten in rekening zullen brengen. Ideaal, leek mij! :*).

Ik terugbellen naar Liander of dat inderdaad zo is en de beste klantenservice-meneer mocht dit niet adviseren, maar gaf aan dat het bericht klopt.

Afijn, ik heb het bij Nuon opgezegd. De eerste kosten kwamen al meteen, want mijn Blijven-Loont korting vervalt omdat ik nog maar "1 product" (stroom) afneem. Met terugwerkende kracht zelfs! Behoorlijk asociaal, maar ja, het staat in de kleine lettertjes :/. Tijd voor een andere leverancier, maar dat terzijde.

Twee weken na mijn opzegging viel deze week de eerste brief van Liander in de bus. Dat ik geen gascontract heb en dat ik afgesloten ga worden. Om te voorkomen dat ik straks een deurwaarder op bezoek krijg, heb ik ze preventief gebeld. Deze dame was not amused over dat ik deze weg bewandel en benadrukte dat de enige officiële weg is het laten weghalen van de meter (à € 600,-).

Na lang praten en mijn punt noemen krijg ik nu waarschijnlijk toch mijn zin en wordt de gasmeter "gewoon" verzegeld. Prima, want ik hoef ook helemaal geen gas en wil dat ook niet. Er werd echter wel benadrukt dat dit maar tijdelijk is en ik later waarschijnlijk alsnog brieven ga krijgen dat ik hem moet laten weghalen.

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 15:53
Ja, zegel is voor 1 jaar officieel (tijdelijke oplossing).

En je bedoelt het leegstandscontract :)

Beste en goedkoopste weg is: gas contract opzeggen bij de leverancier en verder niemand ooit meer mailen of bellen!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Dat van die deurwaarder, komt dat van Liander of heb je dat in dit topic gelezen?
Er valt niets te halen door een deurwaarder omdat er geen schuld of achterstallige betaling is :)
Voor zo ver ik weet halen deurwaarders geen gasmeters weg :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Opmerkelijk, Gc stuurt nog een extra eindafrekening met 0 gas verbruik plus netbeheer kosten.
Prima, maar waarom opeens het stroomverbruik (te hoog) schatten en de opwekking op 0 laten staan?
Het zal allemaal wel :O

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-06 20:43

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gc goochelt met meterstanden, hier ook zo maar wat gedaan bij de afrekening.
Dus ook 2 jaarrekeningen hier, 1 fout en 1 goed.
Daarom overgestapt, weer even kijken bij een ander.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Als ze over een jaar mijn afgelezen meterstanden maar hanteren, dan vind ik het best.
Veel valt er niet meer te schuiven zonder gas :>
De termijn bleef zoals ik hem heb gekozen, ze krijgen nu een habbekrats extra die volgend jaar weer op mijn rekening staat.

• Rol-Co

Rol-Co

Speedy-Andre schreef op dinsdag 27 september 2016 @ 22:45:
Als ze over een jaar mijn afgelezen meterstanden maar hanteren, dan vind ik het best.
Veel valt er niet meer te schuiven zonder gas :>
De termijn bleef zoals ik hem heb gekozen, ze krijgen nu een habbekrats extra die volgend jaar weer op mijn rekening staat.
Dat doen ze dus niet, ik had ineens hele andere standen, o.a 130 cuub gas meer op een totaal van 187.
Elektra klopte ook niets van maar dat was gunstig mijn kant op. Beide gecorrigeerd.
En dan de nieuwe leverancier de schuld geven.

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17
Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:31:
[...]
Dat doen ze dus niet, ik had ineens hele andere standen, o.a 130 cuub gas meer op een totaal van 187.
Elektra klopte ook niets van maar dat was gunstig mijn kant op. Beide gecorrigeerd.
Wat heeft de nieuwe leverancier, die verantwoordelijk is voor de overstapmeterstanden, nu voor een baat bij hogere meterstanden dan de werkelijke, volgens mij geen enkele, is eerder nadelig.

Deze moet enkel de meterstanden ingegeven krijgen en daar zit nog een tussenpartij die moet instemmen Met stevig verbruik reductie liggen deze ver van de gehoopte afname en daarmee al snel buiten de validatiegrenzen die nog steeds afgestemt is op enkel verbruikers.

Deye SUN12K + 29kWh (Seplos 3x48100-10C +48200-10E)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 28 september 2016 @ 08:31:
[...]

Ik ga het in de gaten houden, ik vul in mijn dossier extra tellerstanden in zodat ze niet wild kunnen gissen.
Overigens ga ik aan het eind alleen accoord met het werkelijke verbruik, het zou bij mij de eerste keer zijn dat Gc daar van afwijkt en uiteindelijk kost het ze alleen maar meer werk om alles weer recht te zetten.
Hun marge slinkt toch al aardig nu ik met een beter voorstel het jaar in ga :P

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Speedy-Andre schreef op woensdag 28 september 2016 @ 09:45:
[...]

Ik ga het in de gaten houden, ik vul in mijn dossier extra tellerstanden in zodat ze niet wild kunnen gissen.
Dat heeft geen zin. Ik vul ook regelmatig tussenstanden in op de website, maar ondanks dat ik dat drie maanden geleden nog had gedaan en daaruit bleek dat ik in een halfjaar ongeveer 200 kWh netto had gebruikt hadden ze gewoon "geschat" dat ik in de tussentijd wel even 2000 kWh zou hebben gebruikt.

Aangezien het de afgelopen tijd juist heel zonnig is geweest zit ik nu zelfs op een negatief verbruik dus heb ik ze aan de telefoon gewoon weer dezelfde meterstand laten noteren als bij de vorige jaarnota. Ze deden daar overigens ook totaal niet moeilijk over aan de telefoon, was in twee minuten geregeld.

Ik ontken het bestaan van IE.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 05-06 13:50
Speedy-Andre schreef op zondag 25 september 2016 @ 23:15:
Dat van die deurwaarder, komt dat van Liander of heb je dat in dit topic gelezen?
Er valt niets te halen door een deurwaarder omdat er geen schuld of achterstallige betaling is :)
Voor zo ver ik weet halen deurwaarders geen gasmeters weg :+
Ik had vorige maand ook een standaardbrief van Liander in de brievenbus. Met de hand alleen de straatnaam en huisnummer ingevuld in het adresblokje bovenaan, geen naam o.i.d.

Ik vond de brief rond 11 uur 's morgens en was gewoon thuis. De deurbel werkt en is er een uit het jaar 1915 (snoeiharde rinkel!!!). Nooit wat gehoord, dus hebben ze sowieso wel aangebeld???

Het was een standaardbrief waarin gedreigd wordt met een deurwaarder en 2 aankruisvakjes:
1 voor afsluiten gas
1 voor afsluiten electriciteit

GEEN van beiden van aangekruisd, dus welk nut heeft zo'n brief?

Er stond wel een telefoonnummer van Liander op. Dat heb ik gebeld en uitgelegd dat we in maart 2016 dit bestaande huis hebben gekocht en dat we GEEN gascontract hebben afgesloten bij Qurrent omdat we all electric gaan (Ecodan + pelletkachel). De callcentermedewerker beloofde me dat er een werkorder aangemaakt zou worden voor de verwijdering van de gasmeter. Ik zou binnen 10 werkdagen gebeld worden of een mail ontvangen....dat was 23 augustus...

Liander is echt een TOP bedrijf met klantgerichtheid die zijn weerga niet kent... :/ :| :'(

PV: 8800Wp ~ 6kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW/16kWh Homebattery (in progress) ~ 2014 85kWh Nissan Leaf (by Muxsan) ~ Energierekening: €0

• Dennis
Ik heb nu een afspraak gemaakt om de gasmeter te verzegelen. Veronderstel dat ik daarna nog een rekening van € 9,- voor het verlies aan inkomsten tussen mijn moment van opzeggen en de verzegeling :'). Daarna is het voorlopig klaar denk ik, ik ben benieuwd...

Maar ik ben het eens dat Liander echt een dramabedrijf is. Ook de toon van die medewerkster aan de lijn, man man man. Vlak Nuon ook niet uit trouwens, niet echt veel beter.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
GadgetFrank schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:41:
[...]

Ik had vorige maand ook een standaardbrief van Liander in de brievenbus. Met de hand alleen de straatnaam en huisnummer ingevuld in het adresblokje bovenaan, geen naam o.i.d.

Ik vond de brief rond 11 uur 's morgens en was gewoon thuis. De deurbel werkt en is er een uit het jaar 1915 (snoeiharde rinkel!!!). Nooit wat gehoord, dus hebben ze sowieso wel aangebeld???

Het was een standaardbrief waarin gedreigd wordt met een deurwaarder en 2 aankruisvakjes:
1 voor afsluiten gas

Er stond wel een telefoonnummer van Liander op. Dat heb ik gebeld en uitgelegd dat we in maart 2016 dit bestaande huis hebben gekocht en dat we GEEN gascontract hebben afgesloten bij Qurrent omdat we all electric gaan (Ecodan + pelletkachel). De callcentermedewerker beloofde me dat er een werkorder aangemaakt zou worden voor de verwijdering van de gasmeter. Ik zou binnen 10 werkdagen gebeld worden of een mail ontvangen....dat was 23 augustus...

Liander is echt een TOP bedrijf met klantgerichtheid die zijn weerga niet kent... :/ :| :'(
Kijk eens, dat zijn tenminste tastbare feiten over wat er staat te gebeuren :D
Ze volharden dus in het verwijderen van de gasmeter en ze zeiden niet dat je daar een rekening voor krijgt?
Hoeveel tijd zat er tussen je contract met Qurrent en de brief van Liander?

• GadgetFrank
De eerste brieven van Liander met als strekking "het is vast uw aandacht ontglipt dat u nog geen gascontract heeft" kwamen al na 2, 3 en 4 maanden.
In die brieven staat beschreven wat je moet doen om alsnog een gascontract af te sluiten, hoe je er vanaf komt staat nergens beschreven.

De "dreigbrief" is vermoedelijk door een Liander controleur in mijn brievenbus gepropt en kwam na ruim 5 maanden. We zijn verhuisd in maart, electra-contract met Qurrent had ik al in januari geregeld.

PV: 8800Wp ~ 6kW Ecodan+Melcloud ~ 2 x L/L Airco ~ 10kW/16kWh Homebattery (in progress) ~ 2014 85kWh Nissan Leaf (by Muxsan) ~ Energierekening: €0

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Aha, dan hoef ik de komende tijd niet voor de brievenbus te gaan liggen :+

• Rol-Co

Rol-Co

cyberstalker schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:38:
[...]

Dat heeft geen zin. Ik vul ook regelmatig tussenstanden in op de website, maar ondanks dat ik dat drie maanden geleden nog had gedaan en daaruit bleek dat ik in een halfjaar ongeveer 200 kWh netto had gebruikt hadden ze gewoon "geschat" dat ik in de tussentijd wel even 2000 kWh zou hebben gebruikt.

Aangezien het de afgelopen tijd juist heel zonnig is geweest zit ik nu zelfs op een negatief verbruik dus heb ik ze aan de telefoon gewoon weer dezelfde meterstand laten noteren als bij de vorige jaarnota. Ze deden daar overigens ook totaal niet moeilijk over aan de telefoon, was in twee minuten geregeld.
Inderdaad, je dossier word niet naar gekeken, dat is puur voor jezelf.

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Wat bij het geharrewar over meterstanden helpt is maandelijks een foto te maken van je meterstand, liefst met een krant (Metro) van die dag erbij. De discussie die je krijgt over de standen kun je dan weerleggen: jij hebt bewijs dat op die datum de stand dat en dat was. Succes als energiebedrijf met je "schatting"

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Dat gedoe met een krant is denk ik niet nodig, als ik het al doe dan is het bij de jaarafrekening.
Het zou best kunnen dat Liander laat reageert omdat de stroomboer ze laat informeert over de nieuwe situatie.
Over de periode na mijn opzegging kan Liander geen kosten innen, er is immers geen leveringscontract :)
Als ik me niet vergis zou Liander eens in de 3 jaar zelf de meterstanden moeten komen checken.
De laatste keer was in 2012 (ik heb domme meters) ...

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Je hebt in principe leveringskosten en onderhoudskosten.
Ook al wordt er niets meer geleverd, de onderhoudskosten gaan wel gewoon door. Die pijplijn in de straat en jouw gasmeter zelf heeft nog steeds de zelfde levensduur. Als er een probleem optreedt, zal er toch iemand langs moeten komen om dat op te lossen. Of dat nu afsluiten, vervangen of iets anders is maakt niets uit.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Die paar tientjes kunnen ze krijgen als het daar op uitdraait, maar ik vind dat het niet mijn probleem is als hun organisatie er 4 maanden of langer over doet om tot afsluiting over te gaan.
Ik ga er van uit dat de leverancier binnen afzienbare tijd laat weten dat er geen gascontract meer is.
Vanaf dat moment zijn de beheerkosten wat mij betreft voor Liander :9

• SMSfreakie
  • Niet online
graven ze de aansluiting in de straat maar op en draaien ze daar de afsluiter maar dicht :P

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
SMSfreakie schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 11:43:
graven ze de aansluiting in de straat maar op en draaien ze daar de afsluiter maar dicht :P
Kosten: € 650,-- ;)

Speel ook Airplane Manager en Repeat

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41
Ik vind dat dus gelul. Wanneer is geen DSL afneem dan hoef ik ook KPN niet te betalen ondanks dat er een kabel binnen komt.
Gas is natuurlijk gevaarlijk dus enig onderhoud kan ik accepteren maar dop de boel dan maar af maar niet voor 650 euro want het is niet mijn buis.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

De problemen houden niet op, nu probeert GreenChoice mij te naaien met te hoge netbeheerkosten. Die zouden volgens de site van Liander (https://www.liander.nl/co...en/tarieven2016/?ref=7303) 0,2923 per dag moeten zijn bij een gebruik onder de 500 m3 per jaar. Met mijn 39 m3 in 262 dagen zit ik daar erg ruim onder. Toch menen ze mij het tarief voor de "grootverbruiker" (0,4047 per dag bij gebruik boven de 500 m3 per jaar) te moeten berekenen.

Hebben anderen hier ook last van gehad? Hoe krijg je ze dit zo snel mogelijk duidelijk?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Dat is niet GC die je naait maar liander. Is een heel topic over. Standaard Jaar Verbruik noemen ze dat.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Daar kan je hier Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar overleggen met je lotgenoten.

Wise enough to play the fool

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Dit topic mag verder met :O
Sinds eind augustus geen gas contract meer en nog geen deurwaarder gezien :9

Speedy-Andre schreef op dinsdag 18 oktober 2016 @ 16:10:
Dit topic mag verder met :O Sinds eind augustus geen gas contract meer en nog geen deurwaarder gezien :9
Kan je deze reactie van mij anders ter afsluiting in/bij de openingspost zetten? Voor het terug vinden...

https://forum.nuon.nl/die...n-gasaansluiting-hoe-2649

Had hem hier nog niet gezien en denk er zelf ook over voor volgend jaar.

Helemaal onderaan staat hoe het moet;
  1. Gasleveringscontract opzeggen.
  2. Netbeheerder informeren dat je expres hebt opgezegd.
  3. Afspraak voor verzegeling maken, ze er eventueel aan herinneren.
Mijn gaskraan is inmiddels ook verzegeld door Liander. Gratis natuurlijk!

-- Ik heb bij Nuon mijn leveringsovereenkomst opgezegd.
-- Liander gebeld: mij werd verteld dat zij contact met me op zouden nemen als er geen energiecontract is.
-- na een paar maanden zelf nog maar eens gebeld, en toen belde planning mij en stuurde een monteur.

Het zegel is eigenlijk alleen maar jouw bewijs dat de kraan dicht zit. Als je gewoon je leveringsovereenkomst opzegt en de kraan dichtdraait is in feite de kous al af. De eindstand wordt opgenomen en die blijft dus vanaf dan altijd gelijk.
Heb de volgende ook openstaan:
Advocaat: Netbeheerder verplicht tot afsluiten bij ontbreken energiecontract.
edit 13-1-2019: deze link is dood, maar ik heb de tekst nog teruggevonden:
Afsluiting door netbeheerder

Afsluiten van de aansluiting door de netbeheerder (Regeling afsluiten kleinverbruikers)

Vanaf 1998 is er een aanvang genomen met de liberalisering van de energiemarkt. Sedert 1 juli 2004 is de liberalisering een feit en is ter bevordering van de marktwerking een scheiding aangebracht tussen enerzijds de energieleverancier en anderszijds de netbeheerder. Laatstgenoemde verzorgt onder meer het transport van de energie.

Als gevolg van de liberalisering dienen netbeheerders andere leveranciers op hun netwerk toe te laten. Dit heeft de keuzevrijheid van de consument vergroot en daardoor is de concurrentie tussen diverse energieleveranciers toegenomen. Voor de liberalisering had de consument geen keuze. De woonplaats bepaalde het energiebedrijf.

Het is sedert de liberalisering mede op grond van de elektriciteitswet 1998 (E-wet) en de Gaswet verboden voor een energieleverancier om als netbeheerder op te treden. Mutatis mutandis is het de netbeheerder verboden om als energieleverancier op te treden.

Nu kan zich de situatie voordoen, mede als gevolg van de scheiding tussen de energieleverancier en netbeheerder, dat de consument geen contract (meer) heeft met een energieleverancier maar de netbeheerder wel energie aan deze consument levert. Deze situatie kan zich voordoen door bijvoorbeeld:

onoplettendheid van de consument bij het switchen/wijzigen van energie-leverancier;
het bewust afnemen van energie zonder dat er een overeenkomst met een energieleverancier is gesloten.

Zoals hiervoor opgemerkt is het een netbeheerder niet toegestaan energie te leveren als er geen geldige overeenkomst bestaat met een energieleverancier. In voornoemde voorbeelden gebeurt dit wel. Het komt in sommige situaties voor dat een wijziging van energieleverancier heeft plaatsgevonden, maar dat deze nog niet is verwerkt bij de netbeheerder. De ervaring leert echter dat een wijziging binnen enkele dagen bij de netbeheerder is verwerkt.

Zolang er geen contract is met een energieleverancier heeft de netbeheerder de wettelijke plicht de aansluiting af te sluiten. Nu gebeurt het afsluiten in de regel niet direct. Hier gaat een heel procedé aan vooraf waarin de betreffende consument wordt verzocht en in de gelegenheid wordt gesteld een nieuw contract af te sluiten met een energieleverancier. Wordt er echter geen nieuw contract afgesloten, dan wordt de consument er door de netbeheerder op gewezen dat zij genoodzaakt is tot afsluiting over te gaan.

Zoals hierboven toegelicht is de netbeheerder bij het ontbreken van het contract met een leverancier verplicht de aansluiting af te sluiten. Deze verplichting vloeit voort uit de E-wet en Gaswet en is nader uitgewerkt in de Regeling afsluiten kleinverbruikers, zoals bij besluit van de Minister van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie vastgesteld.

In het geval de consument niet vrijwillig meewerkt de netbeheerder toegang te verlenen tot de aansluiting om af te sluiten, zal de netbeheerder de bevoegde rechter verzoeken haar een machtiging te verlenen om de ruimte te betreden, zodat de aansluiting kan worden afgesloten. Deze machtiging is nodig omdat het de netbeheerder krachtens de grondwet is verboden de woning c.q. het pand waar de aansluiting zich bevindt zonder toestemming te betreden. Middels deze machtiging voert de netbeheerder de hiervoor genoemde wettelijke plicht uit. Daarnaast dient de netbeheerder daartoe over te gaan, omdat zij de veiligheid van de aansluitingen van haar netwerk niet kan controleren. Indien de netbeheerder deze stappen niet onderneemt, loopt zij het risico dat de NMA haar een boete oplegt voor onder andere het leveren van energie en het niet waarborgen van de veiligheid van de aansluitingen op het netwerk.

De advocaten van Vos & De Lange hebben ruime ervaring (adviseren en procederen) met betrekking tot geschillen aangaande het afsluiten wegens het ontbreken van geldige overeenkomsten met energieleveranciers.

(oktober 2012)
Al kan je hier ook niet echt de verplichting uit halen voor onze situatie [/edit]

http://www.duurzameburen....uiten/verwijderen-LIANDER
Marian 03-02-2016 10:10

Je moet aan de andere kant beginnen: je zegt je gascontract op! Wat de netbeheerder vervolgens met die ongebruikte gasmeter wil doen is zijn zaak. Maar als je hem VRAAGT om iets te doen (sluit mij af) dqan verlenen ze je een dienst. Verkeerde ingang dus!
Roger de Poger 14-01-2016 14:15

Onderwerp van het geschil

Het geschil betreft de door de consument gewenste verwijdering van de gasaansluiting.

De consument heeft de klacht in september 2005 voorgelegd aan de ondernemer.

Standpunt van de consument

Het standpunt van de consument luidt in hoofdzaak als volgt.

De consument gebruikt in het hele (door haar gehuurde) huis geen gas meer.
Doordat een eenvoudige afsluiting van het gas niet wordt toegestaan door de ondernemer, is de consument gehouden jaarlijks vastrecht te betalen. Dit kan volgens de ondernemer alleen dan worden voorkomen indien de gasmeter en de gasleiding tot aan de hoofdleiding in de straat worden verwijderd, hetgeen de consument een bedrag van ongeveer € 380,-- zou kosten.

De consument verlangt zonder hoge kosten te worden afgesloten van de aansluiting op het gasnet.

Standpunt van de ondernemer

Het standpunt van de ondernemer luidt in hoofdzaak als volgt.

De consument heeft in feite de keuze uit twee mogelijkheden: of zij blijft vastrecht betalen, of zij laat de gasaansluiting in zijn geheel verwijderen. Het verwijderen van de gehele gasaansluiting geschiedt alleen in opdracht van de huiseigenaar en dat betekent in het geval van de consument dat de verhuurder de opdracht dient te verstrekken. Bij een verhuizing wordt de levering slechts stopgezet; afsluiting gebeurt alleen in geval van wangedrag door de klant.

Beoordeling van het geschil

De commissie heeft het volgende overwogen.

De commissie begrijpt het verzoek van de consument tot afsluiting van de toevoer van gas als een opzegging van de overeenkomst met de ondernemer betreffende de aansluiting op het gasnet. Een dergelijke overeenkomst moet worden gezien als een overeenkomst van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek (hierna: BW). Krachtens het bepaalde in artikel 7:408, leden 1 en 3, BW kan de consument de overeenkomst te allen tijde opzeggen en is zij in geval van opzegging geen schadevergoeding aan de ondernemer verschuldigd. Deze bepalingen zijn blijkens artikel 7:413 BW van dwingend recht nu de consument de opdracht als natuurlijk persoon en anders dan in de uitoefening van een beroep of bedrijf heeft verstrekt.

Volgens de ondernemer heeft de consument in feite de keuze uit twee mogelijkheden: of zij blijft vastrecht betalen, of zij laat de gasaansluiting in zijn geheel verwijderen. De eerste mogelijkheid betekent evenwel dat de overeenkomst in stand blijft, terwijl de consument deze nu juist wil beëindigen. In de visie van de ondernemer kan de consument de overeenkomst derhalve slechts beëindigen door de gasaansluiting te laten verwijderen. Voor een dergelijke verwijdering is, zoals de ondernemer zelf heeft gesteld, de toestemming van de verhuurder van de woning van de consument vereist. Een dergelijke voorwaarde is een beperking van de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW. Voor zover een dergelijke toestemming niet vereist zou zijn, geldt dat de ondernemer, naar hij stelt, slechts tot het verwijderen van de gasaansluiting bereid is indien de consument daarvoor een – niet onaanzienlijke – vergoeding betaalt. De commissie is van oordeel dat de ondernemer ook met deze voorwaarde de opzeggingsbevoegdheid van de consument als bedoeld in artikel 7:408 lid 1 BW op een wezenlijke manier beperkt. De eis dat de consument voor de verwijdering van de gasaansluiting een dergelijke vergoeding betaalt, kan bovendien worden gezien als een met de opzegging samenhangende en daarmee volgens artikel 7:408 lid 3 niet toegestane schadevergoeding.

De commissie acht de geconstateerde beperkingen in strijd met dwingend recht en derhalve vernietigbaar op de voet van artikel 3:40 lid 2 BW.
De commissie vat de stellingen van de consument zo op dat de consument deze beperkingen ook daadwerkelijk vernietigt. Daarmee ontbreekt voor de ondernemer de mogelijkheid om kosten in rekening te brengen voor de beëindiging van de overeenkomst door middel van opzegging. De commissie overweegt ten overvloede dat het aan de ondernemer is om de gasaansluiting op eigen kosten te verwijderen, dan wel de kosten hiervoor te trachten te verhalen op de verhuurder of de aansluiting in stand te laten, maar stelt vast dat de ondernemer de consument niet langer vastrecht in rekening mag brengen. Voorts staat het de ondernemer vrij om, indien de consument op een later moment alsnog aansluiting op het gasnet zou wensen, (her-)aansluitingskosten in rekening te brengen, in welk bedrag zowel de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting als de kosten voor het hernieuwd aanbrengen van de gasaansluiting verdisconteerd zou kunnen worden.

Nu de klacht gegrond is, dient de ondernemer de consument het klachtengeld te vergoeden.

Derhalve wordt als volgt beslist.

Beslissing

De overeenkomst tussen de consument en de ondernemer is door opzegging door de consument beëindigd.

De consument is niet gerechtigd de consument nog langer vastrecht in rekening te brengen.

De ondernemer is niet gerechtigd de consument een vergoeding in rekening te brengen indien hij tot verwijdering van de gasaansluiting overgaat.

Bovendien dient de ondernemer overeenkomstig het reglement van de commissie een bedrag van € 25,-- aan de consument te vergoeden ter zake van het klachtengeld. Betaling dient plaats te vinden binnen een maand na de verzenddatum van dit bindend advies. Indien betaling niet tijdig plaatsvindt, betaalt de ondernemer bovendien de wettelijke rente over dit bedrag vanaf de verzenddatum van het bindend advies.

Overeenkomstig het reglement van de commissie is de ondernemer aan de commissie als bijdrage in de behandelingskosten van het geschil een bedrag verschuldigd van € 25,--.

Aldus beslist door de Geschillencommissie Energie en Water op 10 februari 2006.
Af- en heraansluittarieven Stedin

[Voor 115% gewijzigd door onetime op 13-01-2019 05:20]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Dat ziet er goed uit, 2 klanten van Liander die er recent gratis met een zegel van af kwamen :*)
Als ik dus lang genoeg wacht neemt Liander contact met mij op voor de verzegeling.
Blijkbaar zien ze hun eigen beleid van meters weghalen toch niet helemaal zitten :P

• GadgetFrank
Ik blijf ook afwachten, al maanden niets meer gehoord van Liander.
Ben niet van plan vastrecht te betalen voor gas. Misschien valt dat op een gegeven moment onder wangedrag...en word ik afgesloten????? 8)7

P.S. dit jaar verhuisd en op dit adres nog nooit een gascontract gehad

[Voor 16% gewijzigd door GadgetFrank op 13-11-2016 11:18]

• mightym
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:22

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Helemaal onderaan staat hoe het moet;

Gasleveringscontract opzeggen.
Netbeheerder informeren dat je expres hebt opgezegd.
Afspraak voor verzegeling maken, ze er eventueel aan herinneren.
Nou... zo werkt het dus niet bij Delta..
Net een minuut of 10 aan de lijn gehangen met een vriendelijke Delta dame, maar ik kan bij Delta het gascontract pas opzeggen als ik de aansluiting heb laten weghalen door het netwerkbedrijf..
Kosten: 120 euro..

23.685 Wp+ 7.5 kW Mitsubishi Ecodan + 300L boiler

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Dat hebben ze bij mij ook geprobeerd (GreenChoice). Daarna nog een keer gebeld en toen kon het wel.

Je kunt altijd nog zeggen dat als ze je niet helpen dat je naar een andere maatschappij gaat. Gewoon het hele contract opzeggen en dan enkel een stroomcontract bij iemand anders nemen.

• _JGC_
  • Nu online
Mja, Delta, de laatste energieleverancier die ook zelf netbeheerder is. Natuurlijk laten die je niet gratis gaan.

• Dennis
Ik had het hier nog niet geplaatst (wel aangekondigd), maar mijn gas is inmiddels ook gewoon verzegeld (Liander, maandje geleden). Kostte wat moeite, maar is dus gelukt. Verder geen dreigementen of wat dan ook gehad.

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Ik ga dat overstappen maar eens proberen denk ik. Ik wacht nog FF tot na de winter, dat is handiger ivm de jaarafrekening.

Toch maar niet gewacht tot de eindafrekening.. Maandag komt de monteur de meter weghalen en de boel verzegelen.. dan maar 120 euro aftikken..
De vriendelijke mevrouw van de Delta moest even opzoeken hoe het opzeggen van alleen het gas precies moest, dat had ze nog nooit gedaan :D
Ze vroeg nog wel bezorgd hoe ik het huis dan ging verwarmen :)
Ik heb ook meteen gevraagd om mijn maandbedrag op 0 te zetten, maar dat kon nog niet.. Lager dan 60 euro kan bij Delta overigens alleen in uitzonderlijke gevallen, maar het was goed mogelijk dat ik zo'n uitzonderlijk geval ben ;)

[Voor 70% gewijzigd door mightym op 16-11-2016 18:02]

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Vandaag is de monteur geweest... het was een gevalletje 'gone in 60 seconds' meter weghalen, slotje er op.. klaar.. vlug verdiend die 120 euro.

Ik vroeg hem nog: moet je die leidingen niet even netjes afdoppen? Was hij met me eens, maar hij had die doppen niet bij zich..

Toen de beste man weg was heb ik eens gevoeld aan de afsluiter, daar zat nogal wat ruimte in en ik kon hem met gemak zo ver openen dat ik het gas hoorde stromen uit de drukregelaar..

Meteen maar weer even gebeld met Enduris.. woensdag komt de volgende monteur.. met de doppen om de leiding af te blinden..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Hopelijk staat je woning er woensdag nog :+

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Speedy-Andre schreef op maandag 21 november 2016 @ 17:06:
Hopelijk staat je woning er woensdag nog :+
Optimist.. ik heb een plastic zakje zo goed mogelijk ontdaan van de lucht en deze om de koppeling geklemd met een tie-wrap. Vanmorgen zat daar ongeveer 200cc aardgas in :S
Die afsluiter is dus niet helemaal gasdicht, maar mijn meterkast stroomt ook niet ineens vol..
Mijn huis zal er morgen nog wel staan, maar voor mijn gemoedsrust ben ik toch blij dat er morgen een dop op zit..

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik vind het ronduit onprofessioneel dat ze de boel 2 dagen (of langer!) zo achter durven te laten.
Ze zijn wettelijk verantwoordelijk voor een veilige aan/afsluiting en als je zelf niet had gekeken dan zou je als een bericht in de krant kunnen eindigen :F ;w
Als dit bij mij was gebeurd hadden ze direct een onderzoek aan hun broek gehad!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:57
Direct bellen dat er een gaslek is in je meterkast. Staan ze er zo weer. Onvoorstelbaar dat er zo onzorgvuldig met gas binnenshuis wordt omgesprongen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:18

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Serieus: nu bellen.

Wise enough to play the fool

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Een belletje "ik ruik aardgas binnen in de meterkast" en ze staan binnen een half uur voor de deur.
Die monteur gaat een forse uitbrander krijgen.... :-(

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Gasschuif schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:54:
Die monteur gaat een forse uitbrander krijgen.... :-(
Het is onvoorstelbaar dat je met de opdracht om een gasmeter te verwijderen zo slecht bent voorbereid |:(
Ik denk dat niet alleen die monteur problemen krijgt O-)

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:00
En als je helemaal actie wilt hebben kan je nu ook 112 bellen met de melding dat je gas in je huis ruikt en als de hulpverleners er zijn vertellen dat er gisteren een monteur er meebezig is geweest.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

itsleon schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:06:
En als je helemaal actie wilt hebben kan je nu ook 112 bellen met de melding dat je gas in je huis ruikt en als de hulpverleners er zijn vertellen dat er gisteren een monteur er meebezig is geweest.
Dat zou ik dus nooit doen. Je verspilt daarmee kostbare tijd van hulpverleners die mogelijk ergens anders harder nodig is.

• itsleon
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:00
cyberstalker schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:49:
[...]

Dat zou ik dus nooit doen. Je verspilt daarmee kostbare tijd van hulpverleners die mogelijk ergens anders harder nodig is.
Agh de brandweer en ambulance zijn letterlijk mijn achter buren. Heb denk ik ook een iets andere band met ze dan de gemiddelde persoon.

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Laten we de dingen niet erger maken dan ze zijn. Ik ruik nu geen gas. Een afsluiter kan een klein beetje gas lekken,maar als ik er verder niet aan draai zijn de hoeveelheden echt beperkt.
Ik ben het wel met jullie eens dat je zo een installatie niet zou mogen achterlaten. Je wil trouwens niet weten hoeveel huizen last hebben van lekkende gasleidingen. Als ik de installateur moet geloven die hier bij de bouw de gasleiding kwam afpersen dan is dat eerder regel dan uitzondering.
So far so good.. ik ga er vanuit dat we het wel overleven tot morgenochtend :)
Maar dank voor jullie bezorgdheid!

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Offtopic maar toch,

Kom net van de buurman ietsje verder aan de vaart. Op de grens van water/kade is met een schop een gasleiding lek gestoken. Blub Blub. Stalen leidingen. Heel oud denk ik. Daar steek je zo doorheen klaarblijkelijk. Stedin is nu bezig het wegdek open te zagen.

Hoe zo preventief onderhoud? :?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Daar kan je geen geld mee verdienen })

• SMSfreakie
  • Niet online
Speedy-Andre schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 17:28:
[...]

Daar kan je geen geld mee verdienen })
bij mn schoonouders hebben ze net de oude ijzeren buizen er uit gelepeld en er kunststof voor terug gelegd.

nooit geweten dat ik zo sterk was...... of die oude buizen zo slap ;) maar een buis van 40mm? schat ik hoor je toch niet met je blote handen te kunnen buigen? :)

en tja die bleken na het afpersen van de boel ook een lek in huis te hebben.. wel dusdanig dat ze hem tijdelijk verzegeld hadden tot de boel gefikst was..

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
mightym schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 17:00:

So far so good.. ik ga er vanuit dat we het wel overleven tot morgenochtend :)
Maar dank voor jullie bezorgdheid!
Geen antwoord meer, zou hij de boel dan toch nog .... :X

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Speedy-Andre schreef op woensdag 23 november 2016 @ 18:46:
[...]

Geen antwoord meer, zou hij de boel dan toch nog .... :X
Haha, we leven nog. De monteur is geweest en die kwam alleen vertellen dat ze geen doppen hebben om de boel af te blinden. Ze gaan er speciaal laten maken.... Volgens mij hadden ze de meter beter laten hangen... Eind van de week komt hij terug met de doppen...

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik kan er nog steeds niet bij dat ze een gasmeter weghalen en dan pas doppen gaan regelen 8)7
Maar goed, het is mijn huis niet en je woont niet naast me gelukkig :P
Hier is het nog steeds :z met Liander.

[Voor 12% gewijzigd door Speedy-Andre op 23-11-2016 19:31]

• mightym

mightym

23.685 Wp+ 7.5 kW Ecodan

Speedy-Andre schreef op woensdag 23 november 2016 @ 19:29:
Ik kan er nog steeds niet bij dat ze een gasmeter weghalen en dan pas doppen gaan regelen 8)7
Maar goed, het is mijn huis niet en je woont niet naast me gelukkig :P
Haha, ik ben ook blij dat ik niet naast jou woon.. volgens mij ben je een erg nerveus type ;) Zolang iedereen met zijn vingers van de afsluiter blijft, dan komt er nagenoeg geen gas uit de leiding. Er is geen direct gevaar.

Ik ben het overigens wel met je eens dat Enduris hier nog wat onderin de leercurve zit.. ik ben volgens mij de eerste klant die de gasaansluiting laat weghalen.. of de leercurve is wel erg vlak, of mijn voorgangers zijn minder kritisch..
Ik heb ze meerdere malen gevraagd om enkel een slotje te plaatsen en de meter gewoon te laten zitten.. Bij Enduris is de regel: als er een meter hangt moet die betaald worden en betaal je dus vastrecht..

Ik begrijp nu wel waarom dit geintje 120€ moet gaan kosten, straks is er 3 keer een monteur langs geweest, voor een klus van 5 minuten... |:(

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
mightym schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:20:
[...]
Nou... zo werkt het dus niet bij Delta..
Net een minuut of 10 aan de lijn gehangen met een vriendelijke Delta dame, maar ik kan bij Delta het gascontract pas opzeggen als ik de aansluiting heb laten weghalen door het netwerkbedrijf..
Kosten: 120 euro..
Dat verhaal hingen ze bij mij ook op, gewoon stug volhouden dat je alleen het gascontract wil opzeggen :)
Overigens absurd dat het bij de een maar €120 kost en bij Liander €605 :F

• Thombias
  • Niet online
Als straks heel Nederland van het gas afgehaald wordt zullen ze de meter wel laten zitten bij de bestaande aansluitingen. Duurt alleen nog een jaartje of 15.
http://nos.nl/artikel/213...id-nemen-van-aardgas.html

[Voor 7% gewijzigd door Thombias op 25-11-2016 13:44]

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Het feest gaat hier eindelijk beginnen. Vandaag de brief binnengehad van Liander waarin ze mij waarschuwen voor het feit dat er op mijn adres geen contract met een energieleverancier zou zijn. Niet helemaal juist natuurlijk want ik heb gewoon keurig een contract voor elektra.

Morgen maar eens een briefje terug sturen om ze te adviseren voor afsluiting een afspraak te maken. Dat voorkomt namelijk onnodig wachten voor een dichte deur.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Let wel op hoe je dat formuleert, er moet geen opdracht aan Liander uit te halen zijn :P

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Speedy-Andre schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:28:
Let wel op hoe je dat formuleert, er moet geen opdracht aan Liander uit te halen zijn :P
Ik zat aan het volgende te denken:
Haarlem, 26 november 2016,

Betreft
Voorkom onnodig wachten voor een dichte deur

Geachte heer/mevrouw,

Graag reageer ik op uw brief van 23 november 2016 met kenmerk 0000XXXXXX waarin u mij mededeelt dat u zonder een contract met een energieleverancier wettelijk verplicht bent mijn gasaansluiting(en) af te sluiten.

Op het door u aangeschreven adres wordt geen gebruik gemaakt van aardgas. Om die reden is er enkel een contract afgesloten voor levering van elektra. Mocht u om die reden besluiten de gasaansluiting af te sluiten is dat natuurlijk uw goed recht. Wel wil ik u dringend adviseren om vooraf een afspraak te maken. Hiermee voorkomt u dat de monteur voor een dichte deur zal komen te staan. Zonder een gemaakte afspraak kan ik de monteur niet binnenlaten op het aangeschreven adres.

Voor het maken van een afspraak volgt u het volgende stappenplan:

Stap 1: Kies een telefoontoestel
Een telefoontoestel is een apparaat bestaande uit twee delen: Een hoorn welke bedoelt is om tegen uw oor te houden en een ander deel waarop verschillende knoppen zitten. In ieder geval de nummers 0 tot en met 9. De twee delen zijn met elkaar verbonden middels een krulsnoer.

Stap 2: Kies het nummer
Neem de hoorn van de haak en plaats het luistergedeelte tegen uw oor. U hoort nu een kiestoon. Kies nu het volgende nummer: 06XXXXXXXX. Let op: Mogelijk moet u eerst nog een 0 of 9 of een ander nummer kiezen om een externe lijn te krijgen. Heeft u hierover vragen? Neem dan contact op met de beheerder van uw telecominfrastructuur.

Stap 3: Wacht op gehoor
U hoort nu een overgangstoon. In de meeste gevallen zal na enige tijd de oproep worden beantwoord. Mocht u geen gehoor krijgen dan kunt u de hoorn neerleggen en het op een later tijdstip nogmaals proberen. U begint dan weer vanaf stap 1.

Stap 4: Afspraak maken
Nu de oproep is beantwoord kunt u de afspraak maken. U doet dit door uzelf kenbaar te maken als medewerker van Liander en daarbij aan te geven dat u belt voor het maken van een afspraak ter afsluiting van een gasaansluiting. Hierna kunt u de monteur op de afgesproken tijd en datum uitsturen.

Met vriendelijke groet,
cyberstalker

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Zo te zien heb je geen haast, als ik die brief zou lezen dan ging hij onderaan op de stapel :+

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Speedy-Andre schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:37:
Zo te zien heb je geen haast, als ik die brief zou lezen dan ging hij onderaan op de stapel :+
Haast heb ik inderdaad niet. Het maakt mij niet zoveel uit of ze die meter afsluiten of niet. Ik betaal nu immers niet meer voor de dienst dus last heb ik er niet van dat die meter er nog hangt.

Het is ook gewoon een reactie op de tamelijk kinderachtige brief die Liander zelf stuurt. Ik kan niet zo goed tegen de belerende ondertoon die je in dat soort brieven vaak leest.

[Voor 8% gewijzigd door cyberstalker op 26-11-2016 10:51]

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-05 15:55

stuffer

Ondertietel

cyberstalker schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 10:32:
[...]

Ik zat aan het volgende te denken:

[...]
_O- _O- _O-

Handleiding 3.0

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

• SMSfreakie
  • Niet online
ik vind hem best goed bedacht eigenlijk :)

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:29
Ik heb mijn gas een paar jaar geleden af laten sluiten, die meter hangt er ook nog steeds.

• cyberstalker
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Blijkbaar is de brief bij Liander goed aangekomen. Er komt nu 12 december een monteur langs om de meter te verzegelen. Al met al heeft het zo'n tweeënhalve maand geduurd. Het valt me eigenlijk alles mee.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Hier ligt Liander nog te :z :z
Eind augustus de eindafrekening gehad en sindsdien niets meer gehoord.
Ik vind het prima zo en merk het wel als er eindelijk eens iemand wakker wordt ;)

• JNSchouten
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-06 23:13
Op 17 november ook maar een belletje naar Essent gedaan. Nog geen 10 minuten later was het gascontract op gezegd. En binnen een uur was de bevestiging per mail al binnen. Enkele dagen later een nette eindafrekening over 0 kub gas. Alleen de beheerkosten worden doorbelast. Sinds onze verhuizing enkele maanden geleden gelijk de kraan dicht gezet. En bij een metervervanging door het aansluiten van zonnepanelen waren de eindstanden ook bekend. Geen enkel probleem voor Essent.

In huis hang nu een nieuwe meter voor electra en gas. Maar omdat de gaskraan dicht staat zal de meter op nul blijven staan. Bij het plaatsen heeft de monteur ook geen moeite gedaan om controles uit te voeren.

Maar 2 december de eerste brief van Liander in de bus. Natuurlijk heb ik netjes gedaan wat ze voorstellen in de brief en op de site aangevinkt dat ik wel degelijk een aansluiting heb. Een keuze voor geen gas kan ik niet maken en dus tot zo ver goed.

Ik wacht de volgende reactie wel even af, want bellen heeft volgens mij geen zin.

• sMoKeFiSh
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:50
Deze week ontvang ik de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. Ik laat z.s.m. een L/W warmtepomp installeren voor verwarming en SWW om zo volledig gasloos te zijn.

Ik heb ook direct een energiecontract zonder gas afgesloten. Houdt dit in dat mijn gasaansluiting dan afgesloten gaat worden? Of moet ik daar nog wat voor doen? Zou zonde zijn als ik daar nog kosten aan heb.

Heeft iemand daar ervaring mee?

Life ain't nothin' but hoes, cash and root.

• fnoff
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-06 10:26
sMoKeFiSh schreef op maandag 12 december 2016 @ 09:48:
Deze week ontvang ik de sleutel van mijn nieuwbouwwoning. Ik laat z.s.m. een L/W warmtepomp installeren voor verwarming en SWW om zo volledig gasloos te zijn.

Ik heb ook direct een energiecontract zonder gas afgesloten. Houdt dit in dat mijn gasaansluiting dan afgesloten gaat worden? Of moet ik daar nog wat voor doen? Zou zonde zijn als ik daar nog kosten aan heb.

Heeft iemand daar ervaring mee?
Eerder in dit topic staat het stappenplan.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Worden er nog steeds nieuwbouwwoningen opgeleverd met gas dan?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• WCA
  • Laatst online: 16:32
Erasmo schreef op woensdag 14 december 2016 @ 16:57:
Worden er nog steeds nieuwbouwwoningen opgeleverd met gas dan?
Als ik ooit nieuwbouw ga wonen wil ik sure as hell op gas koken, ik heb een enorme hekel aan elektrisch of inductie

Share and Enjoy!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
GreNade schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:36:
[...]

Als ik ooit nieuwbouw ga wonen wil ik sure as hell op gas koken, ik heb een enorme hekel aan elektrisch of inductie
Dank zou ik opschieten met kopen, anders ben je te laat. Over niet al te lang zal geen enkele nieuwbouwwoning nog gas krijgen. Koken op een propaanfles is dan de enige optie.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• mgroen81
  • Laatst online: 05-06 13:15
Nooit een goede inductie plaat geprobeerd waarschijnlijk...

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• hesselbeertje
  • Laatst online: 16:57
No way dat ik ooit nog op gas ga koken: Inductie is veel sneller, beter te regelen, minder warmte in de keuken en 10x sneller schoonmaken!

Ik vraag me af welke voordelen je in gas ziet?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 17:41
Inductie is inderdaad veel sneller.
1 liter water in de pan kookt sneller dan met de waterkoker en al helemaal op gas.

• SMSfreakie
  • Niet online
hesselbeertje schreef op woensdag 14 december 2016 @ 20:59:
No way dat ik ooit nog op gas ga koken: Inductie is veel sneller, beter te regelen, minder warmte in de keuken en 10x sneller schoonmaken!

Ik vraag me af welke voordelen je in gas ziet?
met inductie moet je toch nieuwe pannen scoren, als je vanaf gas komt?

• mgroen81
SMSfreakie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:08:
[...]

Ja, je zal nieuwe pannen moeten kopen. Het kan zijn dat een aantal pannen toch geschikt zijn.
Gewoon proberen. Zware ijzeren pannen doen het sowiezo.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

• backupdevice
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:17
Hoeveel kost zo'n inductie plaat per jaar aan stroom?

"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021

• mgroen81
Dat is echt afhankelijk van hoeveel en hoe je hem gebruikt. Ik heb er niet echt een beeld bij om hoeveel het gaat bij ons. Ik denk misschien hooguit 200 kWh. Maar nogmaals wij (gezin met 2 personen) staan niet dagelijks in de keuken.

• Oxellaar
  • Niet online
SMSfreakie schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:08:
[...]

Klopt, de pannen moeten absoluut een vlakke bodem hebben. Door het koken op gas trekken pannen vaak iets krom, daardoor zijn ze minder geschikt voor het koken op inductie.
Pannen geschikt voor inductie, zijn na gebruik op een gasstel, minder geschikt voor inductie
Voor een goede inductie in de bodem van de pan moet de bodem ook dikker zijn dan van "gewone" pannen.

Inductie heeft imo veel voordelen tov gas. Wel een flink nadeel is het risico op defecten, een inductieplaat is kwetsbaarder dan een gasstel en veel duurder in aanschaf.

Als je inductieplaat na een jaar of 7 defect is, dan zul je toch weer die 5..6...€700, of nog veel meer uit moeten geven

[Voor 20% gewijzigd door Oxellaar op 14-12-2016 21:23]

• SMSfreakie
  • Niet online
mgroen81 schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:12:
[...]

Ja, je zal nieuwe pannen moeten kopen. Het kan zijn dat een aantal pannen toch geschikt zijn.
Gewoon proberen. Zware ijzeren pannen doen het sowiezo.
nouja mijn huurhok blijft voorlopig wel op gas lopen... meeste gas gaat op aan warm tapwater :')

en ik zie de verhuurder voorlopig geen investeringen doen.. sowieso is het 2 etages.. en moeten de voorzieningen dus centraal gelegd worden en worden gedeeld denk ik..

• mgroen81
Oxellaar schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:17:
[...]

Klopt, de pannen moeten absoluut een vlakke bodem hebben. Door het koken op gas trekken pannen vaak iets krom, daardoor zijn ze minder geschikt voor het koken op inductie.
Pannen geschikt voor inductie, zijn na gebruik op een gasstel, minder geschikt voor inductie
Voor een goede inductie in de bodem van de pan moet de bodem ook dikker zijn dan van "gewone" pannen.
Klopt allemaal. Maar je kan op gas gebruikte inductie pan op de plaat zetten. Als die niet meer goed is doet ie het gewoonweg niet.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:47

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
ik heb vorig jaar gas laten afsluiten.

Kostte me niets (Liander).

Toen ik de woning huurde was dat al het plan, alleen vond de woningbouw dat niet nodig. Als ik t huis uit ging MOEST er een gasaansluiting zitten. Dus ik moest aansluitkosten betalen.

Later het appartement gekocht, dus nu niets meer te doen met de wbv. Dus af laten sluiten.

Verwarming is blokverwarming (en ik heb een airco met warmtepomp) dus gas was extreem duur...
In 2014 gebruikte ik 5m3 gas.. alleen wat koken
Netto: 2,60 aan gas, 173,75 aan vastrecht en netwerkkosten betaald....

Nieuwe keuken meteen overgegaan op inductie. Kookt veel efficienter, bevalt mij heel prima. En netto een klap goedkoper.

Aanvraag heb ik via aansluitingen.nl gedaan. Meter is verwijderd, leidingen niet (ivm bovenburen). Netjes afgedopt.

Kwa pannen... voor die 173 eur verschil/jaar kan ik jaarlijks een beste set kopen.... Dus who carez. En een setje pannen (Ikea dingen) kosten een stuk minder en bevallen mij prima. Ik ben geen chef-kok.

Plaat geeft overigens zelf prima aan als ie t niet eens is met een pan dus dat merk je ook snel zat. En mn 'oude' gaspannen zijn nu verschoven naar de buitenkeuken/bbq :)

Aanschaf: Zoveel duurder is inductie niet. Ik heb 420 eur betaald voor mijn plaat (70cm AEG ding). Wel 1 gekozen met flexizone of weetikt hoe dat heet: Ik kan elke pan iig op elke pit.
Mijn oma heeft een simpeler plaat en daar moet pan maat X op pit Y. Ik kan alle kanten op
( http://www.aeg.nl/kitchen...induction-hob/hk764403xb/ )

[Voor 30% gewijzigd door DJSmiley op 14-12-2016 21:59]

• Gasschuif
  • Nu online

Gasschuif

Oxellaar schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:17:
[...]

Volledig offtopic natuurlijk, maar weet je dat wel zeker? >:)
"Koken op suikerklontjes"
YouTube: inductie koken op suikerklontjes

• Oxellaar
  • Niet online
Gasschuif schreef op woensdag 14 december 2016 @ 22:48:
[...]

Volledig offtopic natuurlijk, maar weet je dat wel zeker? >:)
"Koken op suikerklontjes"
YouTube: inductie koken op suikerklontjes
Ja...duh dat komt door de suikerklontjes :+

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
DJSmiley schreef op woensdag 14 december 2016 @ 21:53:
ik heb vorig jaar gas laten afsluiten.
Kostte me niets (Liander).

Aanschaf: Zoveel duurder is inductie niet. Ik heb 420 eur betaald voor mijn plaat (70cm AEG ding). Wel 1 gekozen met flexizone of weetikt hoe dat heet: Ik kan elke pan iig op elke pit.
Mijn oma heeft een simpeler plaat en daar moet pan maat X op pit Y. Ik kan alle kanten op
( http://www.aeg.nl/kitchen...induction-hob/hk764403xb/ )
Ik heb 4 Bosch 'pitten' voor €330 en een pan die 2cm te klein is werkt prima (anders gaat hij niet aan).
De kooktijd is korter dan met gas en een vlakke plaat is natuurlijk heerlijk met schoonmaken O+
Het verbruik valt erg mee, maar ik kook ook nooit uitgebreid.
Liander is mij vergeten denk ik, sinds eind augustus geen gascontract meer en nog altijd is het :z :z

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02 18:48
GreNade schreef op woensdag 14 december 2016 @ 17:36:
[...]

Wat een domme reactie, inductie koken is veel beter en goedkoper dan op gas!
Je hebt zeker ook een Quooker in huis 8)7

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik had in mijn vorige huis ook een gasaansluiting en daarmee verbruikte ik nog geen 10 m3 per jaar. Beetje weinig om daarvoor vastrecht te betalen.

Maar doordat de cashbackaanbiedingen (oplopend tot een paar honderd euro per jaar) van energiebedrijven alleen gelden als je zowel gas als elektriciteit afneemt, leverde het houden van de gasaansluiting me juist geld op.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
HereIsTom schreef op donderdag 15 december 2016 @ 00:40:
[...]

Wat een domme reactie, inductie koken is veel beter en goedkoper dan op gas!
Je hebt zeker ook een Quooker in huis 8)7
Je kan het ook omdraaien,wees blij met zulke mensen want iemand moet de hogere belasting op gas betalen ten gunste van goedkopere stroom :P
Wat die opmerking over graag op gas koken in dit topic doet vraag ik me wel af, we willen er juist van af.
Voor een Quooker is ook iets te zeggen, die kan een losse waterkoker overbodig maken en je verspilt er minder water (gas) mee als de cvketel ver van de keuken hangt.
We hebben keuzevrijheid in dit land, laten we iemands voorkeur niet als dom afdoen :N

• GadgetFrank
GadgetFrank schreef op woensdag 28 september 2016 @ 10:41:
[...]

1 voor afsluiten gas

:*) :*) :*) PROGRESSIE _/-\o_
Van de week weer 's een brief van Liander in de bus, niet aan mij gericht maar aan mijn adres.
Wederom het verzoek om een leverancier te kiezen voor gas.

Ik heb ze gebeld (088-5426444) en blijkbaar is Liander qua beleid veranderd.
Wederom uitgelegd dat wij in april 2016 dit bestaande huis hebben gekocht en geen gas wensen.
Nu was het opeens wél mogelijk om KOSTENLOOS de meter te laten verzegelen, en dus vanaf de verzegeling ook geen vastrecht meer te betalen. Ik dien alleen vastrecht te betalen voor de periode van april 2016 tot het moment van verzegeling.

Heraansluitkosten (indien gewenst in de toekomst) bedragen € 117,-

Ik hoop dat het zo allemaal geregeld kan worden, dan zijn we voor weinig gasloos!!!

• _JGC_
  • Nu online
Kijk voor dat vastrecht wel even naar het capaciteitstarief. 0m3 valt onder <500m3, grote kans dat ze je in 500>x<4000 aanslaan ;).

• GadgetFrank
_JGC_ schreef op maandag 9 januari 2017 @ 11:39:
Kijk voor dat vastrecht wel even naar het capaciteitstarief. 0m3 valt onder <500m3, grote kans dat ze je in 500>x<4000 aanslaan ;).
Waarschijnlijk baseren ze het capaciteitstarief op de SJV van de vorige bewoner, ook al heb ik het hele jaar 0 kuub verbruikt :(

Maar daarna ben ik er gelukkig vanaf!!!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik ga echt geen vastrecht betalen vanaf het moment dat mijn gascontract is opgezegd!
Er is toen een afrekening geweest met mijn leverancier en that's it.
Ik ben officieel sinds augustus gasloos en heb nog geen enkele brief van Liander gezien.

Dat hun administratie zo ongelofelijk traag is mag zo zijn, dat deel betalen ze maar lekker zelf ;w
Overigens zouden ze het leegstandstarief moeten hanteren voor die periode, maar omdat er vooraf geen enkele afspraak over deze periode is gemaakt zie ik geen betalingsverplichting ook.
Een lichtpuntje is wel dat verzegelen opeens weer kan, ze kunnen dus toch wel een beetje rekenen :P

• GadgetFrank
Ik ga eerst 's hun correspondentie afwachten.
Ik heb geen contract voor levering van gas dus ik ben benieuwd wat ze dan in rekening kunnen brengen.

Maar als het vastrecht voor 8 of 9 maanden iets van 150 euro is, zou ik er daarna wel vanaf zijn.
Ik ga ze eerst verzoeken om mij duidelijk te maken waarom ik vastrecht zou moeten betalen terwijl ik geen contract had/heb en ook niets heb verbruikt. Desnoods vraag ik hen aan te tonen dat ik akkoord ben gegaan; een handtekening kunnen ze niet overleggen...spannend.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12:38

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Bij mijn ouders het volgende gedaan (mijn pa wilde zijn portemonnee al trekken)

- Gas opzeggen bij leverancier
- Wachten tot dit bevestigd was zodat de einddatum bekend is
- Mail gestuurd naar Liander met "Joh we hebben geen gas meer ivm 100% electra, mochten jullie dat willen dan kunnen jullie de gaskraan verzegelen laat het dan even weten"
- Binnen een paar dagen is mijn vader gebeld en a.s. donderdag komen ze afsluiten

Even er van uitgaande dat er geen factuur volgt (en daar is niet over gesproken) dan een gouden ster voor Liander :)

My Youtube Channel

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Topicstarter
Ik ben benieuwd, op hun website communiceert Liander nog steeds met verwijderen tegen een woekerprijs.
Voordeel is dat je vader al bereid was te dokken, ik lees in je mailtje een opdracht aan Liander :P

Pagina: 1 2 3 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee