U vraagt, wij draaien.
Wat mist op deze foto is mijn naam, datum en de hokjes die nu niet aangekruist zijn.
Wat mist op deze foto is mijn naam, datum en de hokjes die nu niet aangekruist zijn.

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Nehhhh, blanco heb ik niks aan. Hoewel, als je een verzameling gaat aanleggen is dat natuurlijk wel een uniek exemplaar.Gert-Jan1988 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:49:
[...]
Bij mij hebben ze pardoes ook een "ongetekend, blanco" formulier door de bus gedaan. ik wil hem je wel opsturen
[ Voor 35% gewijzigd door Stefan118 op 22-03-2018 20:07 ]
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Geachte heer bedrijfsjurist,
Op 15 maart 2018 heeft u mij een bericht gestuurd als reactie op mijn e-mail d.d. 1 maart 2018. Hieronder leest u mijn reactie op uw bevindingen.
Alle communicatie in dit bericht en eerdere berichten mijnerzijds, zowel telefonisch als per e-mail, is gericht aan Liander NV en geen persoonlijke aangelegenheid voor betrokken de medewerkers van Liander. Overal waar ik het woord "U" gebruik, wordt dan ook Liander NV als voormalige contractspartij bedoeld.
Tot en met 2 november 2017 had u met mij een overeenkomst. Zoals onder feit 7 is vastgesteld door u, is deze overeenkomst beëindigd. Zoals reeds meermaals zowel door mij als door u is bevestigd, betrof dit een Aansluit- en Transprotovereenkomst en waren hierop de bijbehorende voorwaarden van toepassing. Opzegging heeft plaatsgevonden middels de wijze die wordt omschreven in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden. Datzelfde artikel schrijft voor dat wanneer u als gevolg van opzegging door de klant handelingen wenst te verrichten in het kader van die opzegging, u dit voor het einde van de opzegtermijn kenbaar dient te maken. Handelingen waarvan u na het verstrijken van de opzegtermijn kenbaar maakt dat u die wenst te verrichten, kunnen derhalve niet worden gezien als handelingen die het directe gevolg zijn van opzegging van de overeenkomst. Binnen de opzegtermijn heeft u geen contact met mij opgenomen voor het doen of laten uitvoeren van werkzaamheden of handelingen die het gevolg zijn van mijn opzegging.
Zoals reeds meermaals aangegeven is de kern van deze discussie het feit dat u het recht meent te hebben om na beëindiging van de overeenkomst nieuwe verplichtingen in het leven te roepen cq aan mij op te dragen. Op 22 december 2017 heb ik u gevraagd om aan te wijzen in welke wet- en regelgeving is vastgelegd dat ik mij moet houden aan de door u in het leven geroepen nieuwe verplichtingen. U heeft tot op heden, ondanks veelvuldig aandringen mijnerzijds, verzuimd om dit verzoek van inmiddels ruim 3 maanden terug eenduidig te beantwoorden.
De uitspraken van de geschillencommissie die u aanhaalt zijn van toepassing op de situatie waarin de (voormalig) contractant verzoekt om verwijdering van de aansluiting. Een dergelijk verzoek heb ik niet gedaan en zal ik ook niet doen. Daarmee zijn de betreffende uitspraken van de GE niet relevant voor deze discussie.
Reactie op stellingen die u een "feit" noemt
In uw reactie van 15 maart j.l. voegt u een aantal stellingen toe die u als feit presenteert. Op verschillende punten is hetgeen u schrijft onjuist en/of onvolledig. Hieronder vindt u dan ook mijn repliek op de stellingen die u als "feit" presenteert.
#14: De betreffende brief d.d. 1 december 2017 bevat op verschillende punten onjuiste informatie. Hierdoor is bij mij de nodige onduidelijkheid ontstaan. In mijn repliek op #16 leest u dan ook dat u achteraf heeft aangegeven de informatie in uw brief onjuist was. Het is zeer kwalijk te noemen dat u dergelijke onduidelijke en onjuiste teksten in uw brieven gebruikt.
Het is correct dat niet door mijn voormalige energieleverancier aan u is doorgegeven dat ik de wens zou hebben om de gasaansluiting te laten verwijderen. Ik heb immers niet de wens om de gasaansluiting te laten verwijderen en slechts aangegeven dat ik de ATO wenste te beëindigen.
Naar aanleiding van de onduidelijke informatie in de brief d.d. 1 december heb ik u op 5 december gevraagd om uit te leggen hoe het afsluiten van gas verband houdt met mijn internetverbinding, opladers voor mobiele apparatuur en het warme water uit mijn warmtepomp. Op 12 december ontving ik naar aanleiding van mijn vraag van u een reactie. Helaas gaat u in deze reactie op geen enkele wijze inhoudelijk in op mijn vraag. Op 13 december heb ik daarom nogmaals mijn vraag gesteld met het dringende verzoek deze inhoudelijk te beantwoorden. Het is kwalijk dat u in uw chronologisch overzicht voornoemde feiten niet noemt.
#15: Op de datum van dagtekening van uw brief was de overeenkomst reeds 4 weken beëindigd. De actie die naar aanleiding van de brief is genomen, is hierboven beschreven. Het is kwalijk dat u de betreffende incorrecte manier van communiceren weglaat uit uw chronologisch overzicht. U kunt van consumenten niet verachten dat zij op basis van onduidelijke en onjuiste informatie beslissingen nemen.
#16: Uw brief van 15 december bevatte wederom de onduidelijke en, naar achteraf door u is bevestigd, onjuiste tekst waarin u aangeeft dat het beëindigen van de gaslevering lijdt tot het niet meer kunnen gebruiken van internet en elektrische apparatuur. Met betrekking tot dit feit had ik u reeds vragen gesteld, welke d.d. 15 december nog onbeantwoord waren.
Niet eerder dan 20 december heeft u inhoudelijk gereageerd op mijn vraag. In uw antwoord schrijft u:
Brief is gestandaardiseerd
Onze brieven zijn gestandaardiseerd. Liander werkt niet met klantgegevens. Wij zijn verantwoordelijk tot en met de meter en kunnen daardoor niet inzien wat er na uw meter gebeurt. Daarom is het voor ons niet mogelijk om op elke afzonderlijke situatie in te gaan. De inhoud van onze gestandaardiseerde brieven is dus ook ingesteld op de situatie voor de meter. De zin “u kunt dan niet meer warm douchen, internet gebruiken en (mobiele) apparaten opladen” heeft inderdaad geen betrekking op het gebruik van uw warmtepompboiler. Indien uw apparatuur geen gebruik maakt van gas ondervindt uw apparatuur ook geen hinder van een verwijderde gasaansluiting.
Gasaansluiting
Op het moment dat er nog een gasaansluiting aanwezig is, bent u nog steeds verplicht om een contract aan te gaan met een leverancier. Wilt u geen gebruik meer maken van uw gasaansluiting? Dan kunt u de gasaansluiting verwijderen of af laten sluiten voor 12 maanden zoals ik in mijn vorige e-mail heb aangegeven.
Het gedeelte over de standaard brief is zeer betreurenswaardig. U hoeft in het geheel niet van de specifieke situatie op de hoogte te zijn om te weten dat het afsluiten van gas geen invloed zal hebben op mijn internetverbinding en elektrische apparatuur. U lijkt niet te erkennen dat uw systemen ondeugdelijk zijn ingericht en maakt geen excuses voor de ontstane onduidelijkheid en het feit dat u volstrekt onjuiste informatie heeft gestuurd. In uw schrijven meldt u tevens op geen enkele wijze wat de juiste tekst van de brief had moeten zijn, waardoor tot op heden, bijna 4 maanden na dagtekening van uw eerste brief, onduidelijkheid blijft bestaan over hetgeen u mij heeft willen berichten.
Naar aanleiding van de tweede geciteerde alinea heb ik u, zoals reeds meermaals bij u aangegeven, op 22 december het volgende verzoek geschreven:
Gezien u stelt dat een dergelijke overeenkomst verplicht is, wat mij bevreemd in een vrij land als Nederland, verneem ik graag spoedig van u waaruit de door u vermeende verplichting blijkt.
Inmiddels zijn er ruim 3 maanden verstreken en heb ik tussentijds meermaals aangedrongen op beantwoording van dit verzoek. Zowel via de chat-module op uw website, als telefonisch, als in mijn e-mail d.d. 1 maart j.l.. Helaas heeft u tot op heden mijn verzoek nog niet inhoudelijk beantwoord. Telkens wanneer ik u verzocht mijn vraag te beantwoorden kreeg ik te horen dat de medewerker die mijn vraag in behandeling had binnen enkele dagen zou reageren. Elke keer dat die belofte is gedaan, is echter enige vorm van reactie uitgebleven. Niet alleen heeft u verzuimd om daadwerkelijk een antwoord te geven om daarmee alle bestaande onduidelijkheid weg te nemen, u heeft tevens telkens weer verzuimd om te informeren dat een inhoudelijk antwoord langer op zich zou laten wachten dan eerder door u werd gecommuniceerd. U heeft zich daarmee bij herhaling zeer onfatsoenlijk gedragen.
#17: Hierboven leest u dat wel degelijk de nodige actie mijnerzijds is ondernomen. U heeft echter verzuimd om binnen redelijke termijn passend te reageren op mijn verzoek. Zelfs 3 maanden na dato heeft u nog geen inhoudelijk antwoord gegeven. Door als feit te stellen dat ik op uw brieven geen passende reactie heb gegeven, heeft u opzettelijk de waarheid verdraaid in uw voordeel.
#18: De notitie “Meneer wil absoluut geen leegstandscontract/verzegeling of verwijdering aanvragen. Gewezen op het DW (=Deurwaarders) proces als we niet kunnen afsluiten en de bijkomende kosten.” is correct. In elk geval zolang u mijn verzoek d.d. 22 december 2017 onbeantwoord laat. De conclusie die u uit de betreffende notitie haalt, is echter niet correct. In het gesprek is door mij aangegeven dat wanneer u op uw initiatief de gasaansluiting wenst te verwijderen u daarvoor simpelweg het initiatief dient te nemen om een afspraak te maken voor de door u beoogde werkzaamheden. Tevens is ter sprake gekomen dat deurwaarderskosten door mij verworpen worden indien u verzuimt een poging te doen om op afspraak de door u gewenste werkzaamheden uit voeren zonder tussenkomst van de deurwaarder. U heeft nagelaten om naar aanleiding van dit telefonisch contact met mij een afspraak te maken voor de door u beoogde werkzaamheden.
#19: In mijn e-mail van 1 maart j.l. heb ik reeds beargumenteerd waarom ik niet op alle punten die u schrijft ben ingegaan. Zoals u reeds langere tijd bekend is, is mijn overeenkomst met Liander op 2 november 2017 beëindigd en Liander heeft geen gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om binnen de opzegtermijn werkzaamheden uit te voeren die verband houden met de opzegging. Pas ruim na afloop van de overeenkomst heeft u kenbaar gemaakt dat u de gasaansluiting uit mijn woning wenst te verwijderen, maar tot op heden heeft u nog geen initiatief genomen om voor die werkzaamheden een afspraak met mij te maken. Uw beslissing dat de gasaansluiting uit mijn woning verwijderd dient te worden, valt daarmee zonder discussie buiten de voormalige overeenkomst. Ondanks dit gegeven probeert u al langere tijd, onder aanvoering van onjuiste informatie en valse argumenten, mij te bewegen tot het geven van opdracht voor het verwijderen van de gasaansluiting. Zoals u weet heb ik reeds meermaals aangegeven een dergelijke opdracht niet aan u te zullen verstrekken.
Indien ik met u een discussie zou gaan voeren over de rechtvaardigheid van kosten, zou ik erkennen dat het verwijderen van de gasaansluiting volgt uit een overeenkomst die ik met u heb. Dit is niet het geval. De door u vermeende noodzaak tot het verwijderen van de gasaansluiting blijkt ook nergens uit de voormalige overeenkomst die ik met u heb gehad en niet uit de thans geldende wet- en regelgeving. Hiermee is het verwijderen van de gasaansluiting geheel uw wens en dient dan ook geheel op uw kosten te gebeuren, indien u deze wens uitvoert.
De vraag of ik wel of geen medewerking zou verlenen aan werkzaamheden die u op uw initiatief wenst uit te voeren, heb ik reeds meermaals beantwoord. Ondanks mijn eenduidige antwoorden hierin, verzuimt u tot op heden om op fatsoenlijke wijze een afspraak met mij te maken voor dergelijke werkzaamheden. Zoals aangegeven beschikt u over mijn gegevens om een afspraak te maken indien u werkzaamheden wenst uit te voeren.
#20: Middels het door u achtergelaten schrijven heb ik inderdaad vernomen dat u (uw monteur) mijn huisadres heeft bezocht. Op moment dat u mijn huisadres bezocht was er niemand in de woning aanwezig. Het door u achtergelaten bericht bevat geen uitnodiging tot het opnemen van contact met u. Ook zie ik het absoluut niet als mijn taak om u (Liander NV) er van op de hoogte te stellen dat u (Liander NV) mij een bericht heeft gestuurd. U dient zelf zorg te dragen voor de juiste interne berichtgeving, ik ben niet bij u in dienst als boodschapper.
#21: Zie reactie op #23:
#22: Ontbreekt in uw opsomming
#23: Wederom zijn de conclusies die u trekt naar aanleiding van het telefoongesprek onjuist. In het betreffende telefoongesprek heb ik aangegeven dat ik, zoals voor de meeste werkende Nederlanders gebruikelijk is, zelden op een doordeweekse dag overdag thuis ben en daardoor niet in gelegenheid ben geweest om u binnen te laten. U heeft immers verzuimd om vooraf een afspraak te maken en onaangekondigd mijn woning bezocht. In het telefoongesprek heb ik meermaals aangegeven dat indien u mij thuis wenst te bezoeken u daarvoor vooraf telefonisch of schriftelijk met mij een afspraak moet maken en dat ik de door u genoemde deurwaarderskosten volledig verwerp wanneer u verzuimt het initiatief te nemen tot het maken van een afspraak. U heeft in het gesprek tweemaal aangegeven dat een dergelijke afspraak niet mogelijk is en dat het gebruikelijk voor u is om onaangekondigd langs te gaan. Het verbaast enorm dat wanneer u mij schriftelijk opgeroepen heeft om telefonisch een afspraak te maken met u, ik vervolgens de boodschap krijg dat het maken van een afspraak onmogelijk voor u is. In elk geval niet zonder dat ik u eerst opdracht zou verlenen voor het uitvoeren van de werkzaamheden die u wenst te verrichten.
Door mij is nimmer protest gemaakt tegen de ontvangen brief, slechts tegen de dreiging met deurwaarderskosten zonder dat u daar een grond voor heeft. Uiteraard heb ik geprobeerd om in het telefoongesprek eindelijk antwoord te krijgen op het verzoek wat ik u op reeds 22 december gesteld heb, maar waarvan u nooit de moeite genomen heeft om het te beantwoorden. U heeft in het telefoongesprek wederom consequent mijn verzoek tot beantwoording afgewezen. Daarmee blijft staan dat u geen wettelijke verplichting kunt aantonen waaruit blijkt dat ik u een opdracht moet verlenen.
Stand van zaken
Tot op heden heeft u, Liander, ondanks veelvuldig aandringen mijnerzijds, verzuimd om mijn verzoek d.d. 22 december inhoudelijk te beantwoorden. In plaats daarvan stuurt u in elk contact wat ik met u heb consequent aan op opdrachtverlening mijnerzijds voor het uitvoeren van de door u gewenste werkzaamheden, welke buiten de verplichtingen van de voormalige overeenkomst vallen. Een dergelijke opdracht zal ik u niet geven, in elk geval niet zolang u niet kunt onderbouwen dat ik op basis wet- en regelgeving gebonden ben een dergelijke opdracht te verstrekken. Zijdelings probeert u een discussie over kosten te starten. Deze discussie ga ik niet met u voeren. Wanneer ik dit wel zou doen dan impliceert dat immers dat er een lopende overeenkomst bestaat waar kosten uit (kunnen) voortvloeien. Een dergelijke overeenkomst bestaat niet meer.
Op 2 november is de ATO die ik met u had beëindigd. Vanuit de voormalige overeenkomst volgt geen verplichting om u bij opzegging van de ATO opdracht te verlenen voor het verwijderen van de aansluiting. De algemene voorwaarden bieden u de mogelijkheid om binnen de opzegtermijn contact met de contractant op te nemen om eventuele noodzakelijke werkzaamheden te verrichten. De contractant moet dan, om de opzegging te effectueren, deze werkzaamheden toestaan. Een dergelijk verzoek tot het inplannen en uitvoeren van werkzaamheden in het kader van de opzegging heeft u niet binnen de opzegtermijn en ook niet in de weken na afloop van de overeenkomst gedaan. Zelfs bijna 5 maanden na verstrijken van de opzegtermijn waarbinnen u een dergelijk verzoek had mogen doen, heeft u nog geen poging gedaan om met mij werkzaamheden in te plannen. Hieruit valt dan ook te concluderen dat u in het kader van beëindiging van de ATO geen enkele wens heeft gehad om werkzaamheden te verrichten.
U schrijft dat het verwijderen van de gasaansluiting een onlosmakelijk gevolg is van het beëindigen van de overeenkomst. Dit blijkt echter niet uit de overeenkomst, bijbehorende algemene voorwaarden en de gaswet. Ook uit het beleid van andere netbeheerders en de reacties die Netbeheer Nederland gegeven heeft naar aanleiding van de uitzending van het TV-programma Kassa d.d. 3 februari 2018 ondersteunen uw bewering niet. De enige conclusie die hieruit getrokken kan worden is dan ook dat binnen de huidige wet- regelgeving het heel goed mogelijk is om de gasaansluiting intact te laten wanneer geen leveringsovereenkomst en ATO van kracht is en verwijdering van de gasaansluiting niet een onlosmakelijk gevolg is van het opzeggen van de ATO. Voornoemde houdt in dat u mij ook op dit punt herhaaldelijk onjuist geïnformeerd heeft.
Uiteraard staat het Liander vrij om in het kader van beheer en onderhoud van haar netwerk werkzaamheden aan haar installaties uit te voeren. Indien Liander dat op mijn adres wenst te doen, is het voldoende om daarvoor vooraf in goed overleg een afspraak te maken. Ik benadruk nogmaals dat wanneer u wenst dat een dergelijke afspraak gemaakt wordt, u het initiatief daartoe moet nemen. Ik geef nadrukkelijk op dit moment zelf geen enkele opdracht voor het uitvoeren van werkzaamheden van welke aard ook. Het is aan u om deze boodschap intern aan de juiste personen/afdelingen door te geven, zodat de betreffende afdelingen indien gewenst een afspraak met mij kunnen maken. Wanneer een afspraak op een correcte wijze tot stand komt, dus op basis van wederzijds overleg met betrekking tot de datum van uitvoering en zonder aanvoering van foutieve informatie en onrechtmatige dreigementen, zal ik mijn medewerking zoals dat wettelijk verplicht is uiteraard verlenen.
Kosten verwijdering
Alle kosten voor werkzaamheden die Liander op eigen initiatief in het kader van beheer en onderhoud uitvoert aan haar netwerk, zijn volledig voor rekening van Liander. De verwijdering van de gasaansluiting in mijn woning volgt zoals hierboven reeds beargumenteerd niet rechtstreeks uit de opzegging van mijn ATO en zijn daarmee niet het gevolg van enige verplichtingen uit de voormalige overeenkomst die ik met u had. De kosten van de genoemde werkzaamheden zijn voor de partij die het initiatief neemt tot de werkzaamheden. In dit geval zal Liander de initiatiefnemer van de werkzaamheden worden, en dat maakt automatisch dat Liander ook de partij is die de kosten zal moeten dragen.
Ik ga er vanuit dat ik u hiermee een passend antwoord op uw schrijven d.d. 15 maart j.l. heb gestuurd en verwacht van u dat u naar aanleiding van dit schrijven correct zult handelen. Een andere reactie dan excuses voor uw meermaals incorrecte communicatie vergezeld van een compensatievoorstel voor de ervaren overlast en tijd die ik in deze discussie met u heb moeten steken, verwacht ik niet van u.
Hoogachtend,
Ivow85
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
[ Voor 13% gewijzigd door backupdevice op 26-03-2018 12:22 ]
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
consumenten niet verachten
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
[ Voor 16% gewijzigd door Stefan118 op 26-03-2018 13:54 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Nou, gezien het feit dat de brief inmiddels is aangepast voor de nieuwe gaslozen, denk ik wel dat ze beseffen dat ze een enorme blunder hebben gemaakt.Bram-Bos schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:01:
@Stefan118: dat zal allemaal wel, maar met welk hoger doel? Denk je nu echt dat Liander opeens het licht gaat zien, zeker gezien het feit dat alles per direct op straat komt te liggen hier? Het staat @ivow85 natuurlijk vrij om zijn gram te halen bij Liander, maar is het ook effectief? Ik vraag het me sterk af.
[ Voor 4% gewijzigd door Stefan118 op 26-03-2018 15:14 ]
Ja, en dat feite alleen al zou voldoende reden moeten zijn om op dat soort slakken geen zout meer te leggen, maar acties te richten op de kern van de zaak.Stefan118 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:13:
[...]
Nou, gezien het feit dat de brief inmiddels is aangepast voor de nieuwe gaslozen, denk ik wel dat ze beseffen dat ze een enorme blunder hebben gemaakt.
Dus op een bepaalde manier is het wel degelijk effectief.
Het haalt de aandacht alleen maar weg van de kern en reken maar dat Liander het gesteggel over het internet in haar voordeel gaat gebruiken.Stefan118 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:13:
[...]
Nou, gezien het feit dat de brief inmiddels is aangepast voor de nieuwe gaslozen, denk ik wel dat ze beseffen dat ze een enorme blunder hebben gemaakt.
Dus op een bepaalde manier is het wel degelijk effectief.
"This is it....This is it " | Gianpiero Lambiase | Lap 54 12-12-2021
Dat vind ik een mooi streven, en ik hoop dat het je lukt. Juist daarom zou ik het veel kernachtig formuleren allemaal. Maar ik snap ook dat duidelijkheid via jouw route waarschijnlijk pas ontstaat als Liander iets anders zou doen dan brieven terugsturen. En dat je dan een uitgebreid dossier nodig hebt. Echter, ik denk dat ze zich daar sowieso niet aan gaan wagen. Liever een stel mensen 'in limbo' dan jurisprudentie.Ivow85 schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:39:
Wat ik wens te bereiken? Duidelijkheid voor iedereen wat nu werkelijk de rechten en plichten zijn van de consument.
Ja, zo zou je het kunnen lezen. Maar je kunt ook zelf direct je ATO opzeggen bij de netbeheerder. Dan weet je tenminste zeker dat het gebeurd is.schemert schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:56:
Als ik het dan goed begrijp. als je het transport stop wilt zetten, moet je dat bij de leverancier melden. Kan dus Greenchoice, Nuon etc zijn. Zij melden het dan bij Liander en dan ben je klaar.
En verderop staat dat als 1 vd partijen vindt dat de aansluiting weg moet, dat die partij het moet betalen.
Daar heeft het inderdaad alle schijn van, gezien wat wij de afgelopen maanden van Liander op dit forum hebben mogen posten.schemert schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 16:56:
Maw. Liander heeft geen juridische onderbouwing en probeert het door wat in het vage te blijven mensen ervan te overtuigen dat de consument de verwijdering moet gaan aanvragen.
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
[ Voor 44% gewijzigd door Bram-Bos op 27-03-2018 22:12 . Reden: aanvulling ]
Bij voorbeeld 2 vraagt klant niet om verwijderen maar om verzegelen.Bram-Bos schreef op dinsdag 27 maart 2018 @ 21:42:
@Stoofie: ja, je hebt natuurlijk gelijk dat jij en een hoop anderen formeel nog 'in limbo' verkeren over de juridische status. Maar met wat we inmiddels weten over de argumenten van Liander (en jij en ik kennen er misschien nog het meest van allemaal), en vooral het gebrek daaraan, en het feit dat we met zoveel Tweakers alweer maanden verder zijn, denk ik dat de conclusie wel kan worden getrokken dat Liander deze gevallen als hopeloos heeft afgeschreven.
En ja, natuurlijk hoop ik met mijn route meer expliciete duidelijkheid te genereren, en betaal daarom nog vrolijk vastrecht voor 0 m3 gebruik.
Edit: als Liander werkelijk het gevoel had sterk te staan, dan hadden we inmiddels toch al een gevalletje deurwaarder voorbij zien komen, of een proces bij de kantonrechter. Not
Overigens zie ik net dat de Geschillencommissie Energie een betaalde advertentie plaatst bij een Google-zoekopdracht 'Liander tweakers':
[afbeelding]
die linkt naar deze pagina, waarin allemaal gevallen worden besproken van mensen die erom vroegen om hun gasaansluiting te verwijderen, het vervolgens niet eens waren met de kosten, en natuurlijk het lid op de neus kregen van de GE.
Kennelijk wordt de GE overspoeld met dat type bezwaren: een speciale aparte pagina, én een betaalde Google-advertentie. Ben benieuwd wie dit betaalt...
1 PVoutput . Dongen NB
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dit is precies de reactie waar deze pagina op aanstuurt, volgens mij. Mensen die het onderscheid tussen de aansluiting en je overeenkomst(en) niet kennen zullen een soortgelijke conclusie trekken.reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 06:23:
[...]
Dus feitelijk is de uitslag al bekend voor jullie allemaal.......
Jawel toch? De klant vraagt om afsluiting, net als iedereen hier, en geeft aan dat een dopje of slotje voldoende is. Nee zegt netbeheerder, een niet gebruikte leiding is onveilig dus moet helemaal weg tegen bijbehorende kosten. Ge geeft netbeheerder gelijk en laat klant betalen.Proton_ schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 07:21:
@reneeke1970 het verschil zit in 'vraagt klant'. Dat is hier niet het geval.
1 PVoutput . Dongen NB
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Als je opzegt vraag je automatisch om afsluiten danwel een methode om geen gas meer te kunnen tappen zonder meter registratie ,dat lijkt me vrij logisch.Proton_ schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:10:
@reneeke1970
Niemand hier vraagt om afsluiting, dat is het 'grote misverstand'. Iedereen hier zegt gewoon zijn overeenkomst op, dat is niet hetzelfde.
Voor de meesten hier is de meter laten hangen prima acceptabel.
De vergelijking met bekabelde telefoon: verleng je je abonnement niet, of vraag je of ze de kabel weghalen/de socket afdoppen?
1 PVoutput . Dongen NB
Onder de voorbeelden staat dit:reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:05:
[...]
Jawel toch? De klant vraagt om afsluiting, net als iedereen hier, en geeft aan dat een dopje of slotje voldoende is. Nee zegt netbeheerder, een niet gebruikte leiding is onveilig dus moet helemaal weg tegen bijbehorende kosten. Ge geeft netbeheerder gelijk en laat klant betalen.
Grote verschil met die voorbeelden is idd dat wij niet vragen om verwijdering van de gasmeter.In bovenstaande zaken hebben de consumenten de netbeheerder gevraagd om de gasmeter te verwijderen.
Misschien moet je dan toch eens beter de titels van de verhalen lezen en ook het verhaal zelf met het oordeel van ge.Stoofie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:20:
[...]
Onder de voorbeelden staat dit:
[...]
Grote verschil met die voorbeelden is idd dat wij niet vragen om verwijdering van de gasmeter.
Wij gebruiken geen gas meer hebben het leveringscontract opgezegd, dat is iets heel anders...
1 PVoutput . Dongen NB
Verwijderd
Zonder afdoppen/verzegelen hangt de gasmeter er dan nog; krijg je de rekening bij de volgende opname van de meterstanden. Punt is dat verzegelen afdoende lijkt te zijn en Liander het weghalen van de buis uit z'n duim lijkt te hebben gezogen. Dat laatste gebeurt niet op verzoek van mij, dus wat Liander verder doet moeten zijn weten, ik verleen alle medewerking, maar betaal er niet voor.reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:20:
[...]
Als je opzegt vraag je automatisch om afsluiten danwel een methode om geen gas meer te kunnen tappen zonder meter registratie ,dat lijkt me vrij logisch.
Zou wel simpel zijn he kraantje open als meter opnemer is geweest.....
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2018 10:24 ]
Als je een abbo opzegt geef je daarmee aan dat je geen gebruik meer wilt maken van de diensten/producten van de aanbieder. Het is aan de aanbieder om de levering dan ook stop te zetten. Dat dat bij telefonie/tv op afstand kan, is handig voor de aanbieder maar niet relevant. In het geval van een gasaansluiting moet men (blijkbaar) in huis een dopje/slotje plaatsen, of de meter verwijderen. Prima, ze zijn welkom (op afspraak). Maar de kosten daarvoor op de consument proberen te verhalen is juridisch onjuist.reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:20:
[...]
Als je opzegt vraag je automatisch om afsluiten danwel een methode om geen gas meer te kunnen tappen zonder meter registratie ,dat lijkt me vrij logisch.
Zou wel simpel zijn he kraantje open als meter opnemer is geweest.....
[ Voor 9% gewijzigd door hesselbeertje op 28-03-2018 10:28 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Tja, ik heb het stukje gelezen, al veel eerder, deze komt ook in verweren van Liander terug.reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:23:
[...]
Misschien moet je dan toch eens beter de titels van de verhalen lezen en ook het verhaal zelf met het oordeel van ge.
Tweede verhaal gaat het om
1 PVoutput . Dongen NB
Ik lees nergens dat klant aanvraag heeft gedaan.....Stoofie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:30:
[...]
Tja, ik heb het stukje gelezen, al veel eerder, deze komt ook in verweren van Liander terug.
Blijft het feit dat deze de aanvraag bij Liander gedaan heeft en het niet via de energieleverancier geregeld heeft.
Indien hij dat wel gedaan had was er een heel andere situatie ontstaan.
Ik betaal al een half jaar geen vastrecht meer, er is dus wel een mogelijkheid om daar vanaf te komen...
1 PVoutput . Dongen NB
[ Voor 31% gewijzigd door hesselbeertje op 28-03-2018 10:39 ]
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Alleen al het simpele feit dat ze bij de GE zitten zegt genoeg...reneeke1970 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 10:34:
[...]
Ik lees nergens dat klant aanvraag heeft gedaan.....
1 PVoutput . Dongen NB
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Zegt Liander dat, of zeg jij dat ??Ivow85 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:29:
Zodat ze daarna de discussie over kosten kunnen voortzetten.
De brutaliteit ..... Bizar gewoon om dat ze op deze wijze hun gelijk proberen te krijgen. Als dit voor een ieder allemaal achter de rug is, misschien eens kijken hoe we voor de rest van NL hier op gepaste wijze een soort 'waarschuwing' vanuit kunnen laten gaan.Ivow85 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:29:
Liander heeft ineens haast. Vanochtend heb ik al reactie gehad op de mail die ik gisteren aan de jurist heb verstuurd.
Of ik alvast wil aangeven wanneer ik verhinderd zou zijn. Zodat ze de afspraak voor het verwijderen van de gasaansluiting als gevolg van de eenzijdige opzegging/beëindiging van de overeenkomst kunnen inplannen. Zodat ze daarna de discussie over kosten kunnen voortzetten.
Uiteraard ga ik dit afwijzen. Er kunnen immers geen werkzaamheden als gevolg van de opzegging van de overeenkomst meer plaatsvinden. Alleen werkzaamheden in het kader van beheer en onderhoud zal ik toestaan.
Wederom een slinkse wijze om een uitspraak te ontfutselen dat ik in stem met werkzaamheden die het gevolg zijn van mijn opzegging.
Dat zegt Liander.
De werkwijze is inderdaad schandalig. Vandaar ook dat ik telkens heb geprobeerd om het dossier zo volledig mogelijk te houden. Tzt zal ik niet schromen om diverse partijen te benaderen (media, ACM, politiek) met betrekking tot de schandalige werkwijze.GroeneThee schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 18:30:
[...]
De brutaliteit ..... Bizar gewoon om dat ze op deze wijze hun gelijk proberen te krijgen. Als dit voor een ieder allemaal achter de rug is, misschien eens kijken hoe we voor de rest van NL hier op gepaste wijze een soort 'waarschuwing' vanuit kunnen laten gaan.
Voor wie dit speelt, scherp blijven, volhouden en succes!
Ik heb wel eens, op een vrijdagmiddag, een gasmeter gesoldeerd omdat hij lekte.Trichoglossus schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 19:40:
Een installateur zal geen gasmeter verwijderen, die is eigendom van de netwerkbeheerder. Daar zal een installateur zijn vingers niet aan branden.
Als er een gaslek op je gasmeter zou zitten, is dat ook geen klus voor een installateur. Net zomin dat Liander een gaslekkage na de gasmeter gaat oplossen voor je.
[ Voor 3% gewijzigd door hesselbeertje op 28-03-2018 20:12 ]
De toenmalige netbeheerder kwam dus op vrijdagmiddag gewoon niet langs voor een lekke gasmeter en als je dan de mensen niet in de kou wilt laten staan is zelf klussen de laatste optie...De plaatselijke netbeheerder (toen overigens nog geen Liander) belde niet terug/kwam gewoon niet langs.
[ Voor 7% gewijzigd door Stoofie op 28-03-2018 21:05 ]
Liander heeft geen haast; Liander is het vooral gewoon zat met @Ivow85Ivow85 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:29:
Liander heeft ineens haast. Vanochtend heb ik al reactie gehad op de mail die ik gisteren aan de jurist heb verstuurd.
Of ik alvast wil aangeven wanneer ik verhinderd zou zijn. Zodat ze de afspraak voor het verwijderen van de gasaansluiting als gevolg van de eenzijdige opzegging/beëindiging van de overeenkomst kunnen inplannen. Zodat ze daarna de discussie over kosten kunnen voortzetten.
Uiteraard ga ik dit afwijzen. Er kunnen immers geen werkzaamheden als gevolg van de opzegging van de overeenkomst meer plaatsvinden. Alleen werkzaamheden in het kader van beheer en onderhoud zal ik toestaan.
Wederom een slinkse wijze om een uitspraak te ontfutselen dat ik in stem met werkzaamheden die het gevolg zijn van mijn opzegging.
Tegenwoordig is dat dus echt wel anders. Bij gaslucht gemeld wordt er inderdaad binnen 2 uur een monteur op af gestuurd. En indien de calamiteit groter is komt de brandweer ook nog even langs, en sta je gezellig met de rest van de buurt op straat.Stoofie schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:04:
Tja, ik ben nu eenmaal loodgieter en ik laat niet graag mensen in de kou staan.
In mijn post staat:
[...]
De toenmalige netbeheerder kwam dus op vrijdagmiddag gewoon niet langs voor een lekke gasmeter en als je dan de mensen niet in de kou wilt laten staan is zelf klussen de laatste optie...
Edit: Overigens heb ik het wel over minimaal 13 jaar geleden...
[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 29-03-2018 16:17 ]
3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)
alfado75 schreef op donderdag 29 maart 2018 @ 18:46:
Na 2 brieven te hebben ontvangen dat ik mijn gaskookplaat niet meer kan opladen niks meer gehoord.
INAL maar ik heb wel wat ervaring in de rechtsgang tussen consumenten en bedrijven (vanuit schulden perspectief). En vanuit dat puntIvow85 schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 16:29:
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ontslag met wederzijds goedkeuren is daar een voorbeeld van. Dus ja het kan maar is niet heel gebruikelijkBram-Bos schreef op woensdag 28 maart 2018 @ 21:39:
[...]
En terzijde: wel eens een tweezijdige opzegging meegemaakt?
[ Voor 16% gewijzigd door Ivow85 op 30-03-2018 18:51 ]
Mijn god... dit moet eigenlijk echt eens door een fatsoenlijk programma aan het grote publiek verteld worden. Deze manier van "dwang door bangmakerij" is gewoon in en in triest.Gert-Jan1988 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 17:58:
Nieuwe update, Nieuwe brief.
Onderstaande brief vandaag in de bus!
[afbeelding]
[afbeelding]
Naar aanleiding hierop met de klantenservice gebeld.
Eerst moest ik natuurlijk uitleggen dat ik met opzet geen gas wil, en dus ook geen contract oid met iemand heb.
Met de vraag waarom er een deurwaarder wordt ingeschakeld terwijl ik nooit iets van toegang ontzegt heb was het antwoord: Omdat u nooit gereageerd heb op een van de brieven/ monteursbezoeken/papiertjes hebben ze het dossier overgedragen en zal er binnenkort een deurwaarder langskomen om toegang te verschaffen tot mijn woning, waarna ze tot afsluiting kunnen overgaan. We zullen wel afwachten. Mooie casus voor de rechtsbijstandsverzekering!
Ik vind het ook geen figuur van de dikke L (vanuit ons perspectief van toch geen gebruik maken van gas), maar kan me tegelijk voorstellen dat ze in 80% van de gevallen wél met kwade wil van doen hebben, en daarom dergelijke taal moeten uitslaan. Als fatsoenlijke elektriciteitsgebruiker kan ik me bijvoorbeeld kapot ergeren aan al die illegale hennep-kwekerijen en bitcoinfabrieken die op onze kosten geld zitten te maken met illegaal afgetapte stroom.GroeneThee schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 20:55:
[...]
Mijn god... dit moet eigenlijk echt eens door een fatsoenlijk programma aan het grote publiek verteld worden. Deze manier van "dwang door bangmakerij" is gewoon in en in triest.
2 keer alalfado75 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:27:
@Gert-Jan1988 heb je ook al onaangekondigd bezoek gehad van de monteur om jou af te sluiten?
Oke ik dacht jij nog niet.
Jammer dat je niet thuis was anders was je al klaar.
Ik heb deze brief ook gehad ongeveer een week nadat de monteur onaangekondigd was langs geweest.Gert-Jan1988 schreef op vrijdag 30 maart 2018 @ 21:30:
Iemand al eerder deze brief ontvangen? Of althans iets van deze mate?
Je hebt voor je CAI en telefoonaansluiting niet een "meter" binnen hangen die eigendom is van de lijneigenaar. Die kunnen in de "wijkkast" buiten gewoon worden afgesloten.Verwijderd schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:25:
Is het niet vreemd dat je moet betalen voor het opzeggen van een dienst?
Ik heb in mijn huidige huis nog nooit kabel televisie gehad, maar ze zijn hier niet langs geweest om af te doppen (heb nog gewoon signaal) Als ze dan toch langskomen zijn de kosten niet voor mij en kan ik ze prima weigeren om binnen te komen.
Idem voor de telefoonaansluiting.
Maar voor gas gelden andere regels? Ze kunnen toch de gasmeter op afstand uitlezen om te verifiëren dat jij inderdaad geen gas gebruikt?
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Of je doet hem in een andere kamer? Als je je honden gebruikt om mensen mee te bedreigen kun je er zeker op rekenen dat er bij het volgende bezoek versterking wordt meegenomen en dan zie je de hond nooit meer terug.Erwin_83 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 11:52:
Neem de deurwaarder naast de slotenmaker ook een hondenexpert mee ? De puppy wordt al waaks en zit al rond de 30 kilo. (En 6 maanden oud)
Als Liander onaangekondigd met deurwaarder en slotenmaker komt en die puppy loopt gewoon los door het huis... tja.Erasmo schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 13:01:
[...]
Of je doet hem in een andere kamer? Als je je honden gebruikt om mensen mee te bedreigen kun je er zeker op rekenen dat er bij het volgende bezoek versterking wordt meegenomen en dan zie je de hond nooit meer terug.
Het is een (goedkope) keuze uit het verleden geweest van de netbeheerders om geen afsluiters en/of meters buitenshuis te plaatsen. Dat die keuze nu voor henzelf uiteindelijk duur uitpakt is heel jammer, maar niet het probleem voor de consument.Atomic2005 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 12:44:
[...]
Je hebt voor je CAI en telefoonaansluiting niet een "meter" binnen hangen die eigendom is van de lijneigenaar. Die kunnen in de "wijkkast" buiten gewoon worden afgesloten.
Voor je gasaansluiting hangt er een meter bij je binnen, die eigendom is van de netbeheerder. Van gewone analoge gasmeters kun je niet op afstand de meterstand aflezen.
Niet groter maken dan het is. Als er gewoon netjes vooraf contact is kun je altijd tot een afspraak komen.Ivow85 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:08:
[...]
Het is een (goedkope) keuze uit het verleden geweest van de netbeheerders om geen afsluiters en/of meters buitenshuis te plaatsen. Dat die keuze nu voor henzelf uiteindelijk duur uitpakt is heel jammer, maar niet het probleem voor de consument.
16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric
Een afsluiter sluit ook niet altijd 100% af...Ivow85 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 16:08:
[...]
Het is een (goedkope) keuze uit het verleden geweest van de netbeheerders om geen afsluiters en/of meters buitenshuis te plaatsen. Dat die keuze nu voor henzelf uiteindelijk duur uitpakt is heel jammer, maar niet het probleem voor de consument.
Dit is dus bij mij het geval, gasmeter hangt aan de buitengevel, en is zo te bereikenTrichoglossus schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:02:
[...]
Een afsluiter sluit ook niet altijd 100% af...
Er zijn trouwens wel huizen, met name in het buitengebied, die de gasmeters buiten hebben hangen, al dan niet in een kastje in de tuin. Vanaf daar loopt dus de eigen leiding naar het huis. Of in een meterkast die naast de voordeur zit, en vanaf de straat te bereiken is. En elke monteur heeft een sleutel daarvan.
Het is dat je gisteren al geschreven hebt, vandaag had ik je niet geloofdGert-Jan1988 schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:38:
[...]
Dit is dus bij mij het geval, gasmeter hangt aan de buitengevel, en is zo te bereiken
[ Voor 0% gewijzigd door Stoofie op 01-04-2018 10:13 . Reden: typo ]
Bij mij in de straat zitten ze allemaal in de kop van de schuur en niet in huis, het idee was ooit denk ik dat stedin zo langs kan rijden met een loper en de meters opnemen.Trichoglossus schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 17:02:
[...]
Een afsluiter sluit ook niet altijd 100% af...
Er zijn trouwens wel huizen, met name in het buitengebied, die de gasmeters buiten hebben hangen, al dan niet in een kastje in de tuin. Vanaf daar loopt dus de eigen leiding naar het huis. Of in een meterkast die naast de voordeur zit, en vanaf de straat te bereiken is. En elke monteur heeft een sleutel daarvan.
Dat kan makkelijker...Ivow85 schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:37:
Bij veel appartementen en portiekflats zijn de meterkasten ook van buiten de woning bereikbaar.
Je hoeft dan op de dag dat de netbeheerder (vooraf aangekondigd!) langs komt alleen maar te zorgen dat een van je buren die een vrije dag heeft (of sowieso niet werkt) het sleuteltje van je meterkast kan overhandigen en weer terug in ontvangst kan nemen. Of simpelweg de meterkast een dagje van het slot laten, wat zeker bij flats met een afgesloten centrale entree een optie is.
De monteurs hebben een sleutel die op al die meterkasten passen...Ik heb er zelf ook nog eentje overgehouden van een project. Tenzij een bewoner dus het slot heeft veranderd, is er geen probleem om in een dergelijke meterkast te komen, zolang die buiten de woning ligt.Ivow85 schreef op maandag 2 april 2018 @ 16:37:
Bij veel appartementen en portiekflats zijn de meterkasten ook van buiten de woning bereikbaar.
Je hoeft dan op de dag dat de netbeheerder (vooraf aangekondigd!) langs komt alleen maar te zorgen dat een van je buren die een vrije dag heeft (of sowieso niet werkt) het sleuteltje van je meterkast kan overhandigen en weer terug in ontvangst kan nemen. Of simpelweg de meterkast een dagje van het slot laten, wat zeker bij flats met een afgesloten centrale entree een optie is.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq