Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste
Acties:
  • 736.258 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Enexis is niet de moeilijkste, als je die belt willen ze gerust afdoppen voor een redelijke prijs. Het is vooral Liander die afsluiten ontmoedigt met 600+ euro aan kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als je nooit een contract voor gas hebt gehad is het heel simpel. Je hebt geen enkele verplichting en ook nooit gehad. Dus ook uit een oud contract kan er geen verplichting richting jou bestaan. Als ze moeilijk doen, moet je ze doorverwijzen naar de vorige bewoners van het huis die wellicht wel een overeenkomst hadden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:42

Milmoor

Footsteps and pictures.

(jarig!)
sanderovich schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:55:
Goedenavond iedereen hier,

Net een nieuw huis gekocht waar tegen mijn zin in een gasaansluiting zit en toch maar even op Google gezocht hoe dat nu zit met verwijderen.
Gelukkig kwam ik vrij direct hier uit en heb ik nog nergens een leveringscontract (of ATO voor zover ik weet?) afgesloten.

Zover ik het nu kan volgen kan ik dus het beste een leveringscontract afsluiten, enkel voor elektriciteit en niet voor gas. Vervolgens wachten op Enexis met de brief dat ik geen gas leverancier heb en dan vragen wanneer ze hun spullen komen opruimen?

Ik heb verder nooit een huis met gasaansluiting gehad dus ik meen ook nergens een overeenkomst te hebben hiervoor. Ik snap dat Enexis mij graag iets wil verkopen (nameljk, het verwijderen van de spullen), maar daarin heb ik geen interesse...

Ideeën?
De ATO wordt door je leverancier voor jouw afgesloten. Dat gaat dus indirect. Maar aangezien jij geen leverancier hebt ben ik zeer benieuwd wat ze daar van gaan maken.

Bron: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 03-04-2018 21:41 . Reden: Bron toegevoegd ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Wat heerlijk dat het expertpanel hier altijd paraat is voor grondig advies!

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eppo ©
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@sanderovich Vergeleken met Liander is Enexis redelijk meewerkend. Ik heb hetzelfde probleem gehad en in eerste instantie wilde Enexis de kosten op mij verhalen. Na wat heen en weer bellen/mailen hebben ze contact gezocht met de vorige eigenaar en hebben het daar mee geregeld.

Eppo © in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"
Eppo © in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het heeft wel de aandacht van minister Wiebes, zie de brief aan de kamer.

https://www.rijksoverheid...over-gaswinning-groningen

Pagina 6

"" Wel bezie ik in overleg met de netbeheerders hoe de afsluitkosten van huishoudens die geheel van het
gas af willen zo laag mogelijk kunnen worden. ""

Pagina 20

""Huishoudens die zich op eigen verzoek al geheel van het gas willen laten
afsluiten, zien zich geconfronteerd met een rekening van de gasnetbeheerder tot
600 euro. Dit betreft de kosten die de netbeheerder moet maken voor een veilige
en definitieve afsluiting van een gasleiding onder druk. De betrokken huishoudens
ervaren deze kosten nu als een ontmoediging, als een “afsluitboete”. Om die
reden vindt overleg plaats met de netbeheerders om deze afsluitkosten zo laag
mogelijk te krijgen. Als er bijvoorbeeld een hele wijk van het gasnet afgaat,
kunnen met een collectieve aanpak de kosten worden gedrukt. Ook zal worden
bezien of de eerste 10.000 individuele pioniers kunnen worden gecompenseerd
voor de netbeheerkosten bij vrijwillige afsluiting van het gasnet.""

[ Voor 74% gewijzigd door sideriusj op 04-04-2018 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:58
Kunnen we ons al ergens aanmelden als pionier?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Kan ik mij ook aanmelden? Ben net via Twitter met Enexis in gesprek over het "Afsluiten gas op eigen verzoek". Het bedrag is in 2018 blijkbaar weer iets verhoogd, want ze vragen nu € 121,45. Is na 1 jaar al terug verdiend, maar als Wiebes het wil subsidiëren... :+

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Dat afsluiten kan inderdaad nog bij Enexis, sterker nog, Enexis geeft het volgende advies:
Een gas- of elektriciteitsaansluiting laat u alleen verwijderen als u een pand gaat slopen en het niet herbouwt. Of als u een aansluiting nooit meer nodig hebt en hetzelfde voor de volgende eigenaar geldt.
Waarbij het verwijderen ook nog exclusief leiding op eigen terrein is, die Liander dan weer verplicht wil laten verwijderen:
Dit tarief is exclusief:
- Een eventuele technische opname. Dit is een afspraak met een monteur om bijvoorbeeld te kijken wat er precies moet gebeuren aan uw aansluiting.
- Het eventueel wegnemen van de aansluitleiding op uw terrein. Als wij deze aansluitleiding wel moeten verwijderen, betaalt u hier extra voor.
Dat verklaart dan natuurlijk weer wel het prijsverschil van 330 euri's.
Bij Stedin is afsluiten nog steeds gratis, een en ander om maar even aan te geven dat het instellen van het uniforme beleid zoals aangekondigd door netbeheer verschrikkelijk voorspoedig verloopt :+

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Maar wordt bij Liander ook de aansluitleiding op eigen terrein verwijderd? Of wordt alleen maar de boel afgedopt?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

Ik neem aan dat ze voor dat geld ze de hele leiding onder je tuin weghalen en de tuin weer in dezelfde staat achter laten...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:00
sanderovich schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 18:55:
Goedenavond iedereen hier,

Net een nieuw huis gekocht....
Zo heb ik het gedaan; wel electra verhuisd, gas opgezegd voor de verhuizing.
Mijn netbeheerder was Liander en na veel 'dreigbrieven' zijn ze kostenloos de gasleiding en -meter komen verwijderen.

Frank

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Wizard schreef op donderdag 5 april 2018 @ 10:51:
Maar wordt bij Liander ook de aansluitleiding op eigen terrein verwijderd? Of wordt alleen maar de boel afgedopt?
In de nodige correspondentie wordt gezegd door Liander dat de hele aansluiting verwijderd moet worden. Daar valt het verwijderen van de aansluitleiding uiteraard ook onder.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:14

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik heb een koopwoning en ze hebben ook in de tuin leidingen verwijderd, althans het deel dat lukte.
Dit was tijdens een onderhoudsronde waarbij ze de gasleiding vernieuwen en de meters indien nodig :)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Liander blijft bij mij maar weer aangeven dat het verwijderen van de aansluiting het directe gevolg is van beëindigen van de overeenkomst. Alleen de vraag waar dat dan staat blijft onbeantwoord.

Net zoals de vraag waarom ik verplicht via mijnaansluiting.nl opdracht zou moeten geven voor verwijderen van de aansluiting wanneer van mij de aansluiting mag blijven zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ivow85 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:06:
Liander blijft bij mij maar weer aangeven dat het verwijderen van de aansluiting het directe gevolg is van beëindigen van de overeenkomst. Alleen de vraag waar dat dan staat blijft onbeantwoord.

Net zoals de vraag waarom ik verplicht via mijnaansluiting.nl opdracht zou moeten geven voor verwijderen van de aansluiting wanneer van mij de aansluiting mag blijven zitten.
hebben ze dan weer gereageerd op jouw schrijven?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Van liander.nl:
Aansluiting verwijderen
De werkzaamheden van Liander bestaan uit het weghalen van de meter, de aansluitkast en de leiding in de grond.
...
Meerlengte: Bij een gas- en elektriciteitsaansluiting brengen we kosten voor meerlengte in rekening als er sprake is van meer dan 25 meter aansluitkabel resp. aansluitleiding.
Dus ja, volgens mij wordt alles verwijderd.
Let wel, bij Liander is dit verplicht en bij Enexis facultatief...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Bram-Bos Ik heb dinsdag reactie gehad.
Geachte heer Ivow85,

Hartelijk dank voor uw reactie van vrijdag 30 maart 2018 (20.11 uur) waarin u aangeeft op welke dagen het voor u het beste komt de eenmalige werkzaamheden tot verwijdering van de gasaansluiting uit te (laten) voeren. U heeft aangegeven ***** 2018 afwezig te zijn. Uw bericht heb ik doorgegeven aan de collega die zich met de voorbereiding van de werkzaamheden bezighoudt. U verneemt op zo kort mogelijke termijn onze planning.

Zoals ik u in mijn bericht van 28 maart jl al liet weten: Liander richt zich nu op de verwijdering van de gasaansluiting van uw woning. Wij begrijpen dat u blijft betwisten dat u de kosten voor die verwijdering verschuldigd bent. Wat ons betreft hoeft u die stelling niet te blijven herhalen. Uw standpunt is ons bekend. U heeft ook gelezen wat het (herhaalde) standpunt van Liander daarover is. Dat standpunt handhaven wij.

Wij gaan er nu van uit dat u samen met Liander eerst toewerkt naar de verwijdering van de gasaansluiting. Daarna wordt de discussie vervolgd – zoals wij uit uw berichten opmaken – over de vraag voor wiens rekening de werkzaamheden uiteindelijk worden uitgevoerd.

Ik heb u in mijn bericht van 28 maart jl namens Liander kenbaar gemaakt met welke kosten, die rechtstreeks samenhangen met de verwijdering van de gasaansluiting ten gevolge van uw beëindiging van de overeenkomst met de netbeheerder, u rekening dient te houden.

Met vriendelijke groet,
Bedrijfsjurist

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
@Ivow85 dit klinkt mij alsof ze je klem proberen te zetten door eerst (zonslder over kosten te door te discussieren) over te gaan op het verwijderen van de aansluiting ipv de noodzaak van het verwijderen op zich zelf bij de rechter te laten toetsen.

Of heb ik gemist dat het laten verwijderen van de aansluiting inmiddels aangetoond verplicht is?

Ik zou dan ook (als mijn stelling klopt) niet akkoord gaan met het laten verwijderen als hier geen wettelijke grondslag aan ligt. Daar is het verhaal van de kosten dus secundair aan!

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stoofie schreef op donderdag 5 april 2018 @ 13:26:
[...]

Van liander.nl:

[...]

Dus ja, volgens mij wordt alles verwijderd.
Let wel, bij Liander is dit verplicht en bij Enexis facultatief...
Als men gaat graven in de voortuin, dan moet op zijn minst de directe schade worden hersteld zodat de tuin in oorspronkelijke staat teruggebracht is, ofwel een vergoeding worden betaald zodat je dst zelf kunt doen. Anders mag je als grondeigenaar toestemming voor de werkzaamheden weigeren.

Vergelijkbare eisen hanteren wij bij de gemeente voor kabel of leiding werkzaamheden, en zo heb ik het in onze verordening laten opnemen. (/me is beleidsmedewerker k&l bij een gemeente).

Kosten die een netbeheerder rekent, worden in de regel jaarlijks door de ACM vastgesteld. Liander heeft daarin weinig speelruimte. Nu centraal is bepaald dat gasmeters goedkoper moeten worden verwijderd, zal de ACM wss de opdracht krijgen een nieuw Tariefbesluit te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:05:
[...]
Als men gaat graven in de voortuin, dan moet op zijn minst de directe schade worden hersteld zodat de tuin in oorspronkelijke staat teruggebracht is, ofwel een vergoeding worden betaald zodat je dst zelf kunt doen. Anders mag je als grondeigenaar toestemming voor de werkzaamheden weigeren.

Vergelijkbare eisen hanteren wij bij de gemeente voor kabel of leiding werkzaamheden, en zo heb ik het in onze verordening laten opnemen. (/me is beleidsmedewerker k&l bij een gemeente).

Kosten die een netbeheerder rekent, worden in de regel jaarlijks door de ACM vastgesteld. Liander heeft daarin weinig speelruimte. Nu centraal is bepaald dat gasmeters goedkoper moeten worden verwijderd, zal de ACM wss de opdracht krijgen een nieuw Tariefbesluit te nemen.
Als, met de nadruk op áls, Liander hier komt om in mijn tuin te graven, dan zal de tuin/oprit toch door Liander in originele staat terug gebracht moeten worden.
En áls ze komen graven zullen ze ook de aansluitleiding tot in de woning móeten verwijderen, want ze verkondigen zelf dat dit moet...
Overigens gaat het hier niet om de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en/of de meter, als je daar opdracht voor geeft zul je moeten betalen en die kosten worden door de ACM gecontroleerd.
De vraag is hier of Liander je kan verplichten de gasleiding te laten verwijderen.
Het lijkt mij duidelijk dat onze mening is dat ze dat niet kunnen...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@s0ulmaster

In principe heeft Liander altijd het recht om aan haar netwerk werkzaamheden te komen uitvoeren (op afspraak), zolang daarbij geen wetten of contractuele verplichtingen worden geschonden. Het weghalen van een aansluiting waar geen contract voor is, is voor Liander dus altijd toegestaan.

De noodzaak heeft Liander nog niet kunnen aantonen. En waar het volgens Liander bestaande 'onlosmakelijke gevolg van het opzeggen van de overeenkomst' dan is vastgelegd, is ook nog niet aangetoond.

Ik heb intussen de volgende reactie geschreven:
Het verwijderen van uw gasaansluiting uit mijn woning is geen rechtstreeks gevolg van het beëindigen van de overeenkomst met de netbeheerder. Er bestaan simpelweg geen regels die dat vereisen.

Zoals aangegeven staat het u vrij om met mij een afspraak te maken voor het beheer van en onderhoud aan uw eigendommen voor zover deze zich op mijn perceel bevinden. Uit uw beleid voor het beheer van uw netwerk kan uiteraard volgen dat u uw ongebruikte gasaansluiting(en) wenst te verwijderen. Dergelijke werkzaamheden in het kader van netwerkbeheer zijn geheel voor uw rekening.

Hoogachtend,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:29
Ivow85 schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:27:
@s0ulmaster

In principe heeft Liander altijd het recht om aan haar netwerk werkzaamheden te komen uitvoeren (op afspraak), zolang daarbij geen wetten of contractuele verplichtingen worden geschonden. Het weghalen van een aansluiting waar geen contract voor is, is voor Liander dus altijd toegestaan.

De noodzaak heeft Liander nog niet kunnen aantonen. En waar het volgens Liander bestaande 'onlosmakelijke gevolg van het opzeggen van de overeenkomst' dan is vastgelegd, is ook nog niet aangetoond.

Ik heb intussen de volgende reactie geschreven:

[...]
Duidelijk :) dank voor de verheldering.
Keurige reactie ook weer _/-\o_

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 5 april 2018 @ 21:05:
[...]
De kosten bij afsluiting zijn nu net niet aan een specifiek tarief gebonden door de ACM. Bij de bepaling ervan moeten de netbeheerders wel aan bepaalde regels voldoen, maar voor de rest zijn ze vrij hun eigen tarieven vast te stellen op dit punt. Zie 2.5.1.12 Tarievencode Gas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Liander verwijderd niet zelf maar een aannemer eronder, vast bedrijf. Ik heb zelf aangegeven het stuk onder de voortuin maar te laten liggen, want daar stond de warmtepomp al bovenop :+
Gasmeter uiteraard wel verwijderd en stuk naar hoofdleiding toe onder de stoep buiten mijn erf.

[ Voor 5% gewijzigd door !null op 05-04-2018 22:34 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Vraag aan Liander:

Ik wil in de toekomst mijn gasaansluiting laten verwijderen. Nu heb ik begrepen dat dan de gehele leiding verwijdert wordt. Ik heb bij het kadaster opgevraagd waar mijn gasleiding ligt. De leiding blijkt links voorin de tuin binnen te komen en ligt schuin onder mijn tuinpad naar mijn woning. Als de gehele leiding verwijdert wordt zal mijn gehele tuinpad opengebroken moeten worden. Wordt mijn tuinpad dan ook weer teruggebracht in de oude staat. ??

Reactie Liander:

Op 5 april heeft u gereageerd op mijn e-mail. Hierin vraagt u of de hele leiding verwijdert wordt die onder uw tuin ligt. Ook wilt u weten of de tuinpad na de werkzaamheden teruggebracht wordt in de oude staat. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Leiding wordt verwijdert
Als uw gasaansluiting verwijdert wordt dan wordt de leiding ook verwijdert.

Privégrond wordt hersteld
Onze monteurs herstellen de privégrond alleen provisorisch. Voordat de aansluiting verwijdert wordt kunt u de mogelijkheden bespreken en afspraken maken met de behandelaar van uw aanvraag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Spelling is ook niet meer je dat bij Liander: 'verwijdert wordt'; 'de tuinpad'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grave006
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-07 09:48
Precariobelasting is misschien ook nog wel een dingetje waarom Liander graag de leidingen wil verwijderen, want betalen voor iets wat ze niet 1 op 1 kunnen doorbelasten aan de klant is ook geen geweldige business voor hen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Provisorisch herstellen, klinkt als gat dichtschuiven en vlak maken. Dus met eventuele sierbestrating heb je een probleem.

Kunnen ze beter de boel in de straat afkappen en afdoppen en de leiding in de tuin laten liggen en dan in de kruipruimte de rest weghalen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Bram-Bos schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:52:
Spelling is ook niet meer je dat bij Liander: 'verwijdert wordt'; 'de tuinpad'
Wie zegt dat dit een copy/paste van de email is?
Precies zulke fouten zie ik ook bij de vraagsteller ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:38
Je zou kunnen aangeven bij aanvraag verwijderen gasaansluiting dat er geen grondroering plaats mag vinden op privéterrein. Gasleiding wordt verwijderd ivm niet willen achterlaten van troep in de grond en mogelijk hele lichte gaslucht. (Gaslucht trekt het metaal in).

Dat ze niet kunnen garanderen dat de straat er net zo netjes wordt achtergelaten als dat ze hem aantreffen kan ik me voorstellen. Als monteur/grondwerker wil je voor een kleine sleuf niet heel de tuin opnieuw betegelen.

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:05
grave006 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 11:53:
Precariobelasting is misschien ook nog wel een dingetje waarom Liander graag de leidingen wil verwijderen, want betalen voor iets wat ze niet 1 op 1 kunnen doorbelasten aan de klant is ook geen geweldige business voor hen.
Precariobelasting is alleen voor leidingen die liggen in gemeentelijke grond. Niet in tuinen.
Erwin_83 schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:07:
Provisorisch herstellen, klinkt als gat dichtschuiven en vlak maken. Dus met eventuele sierbestrating heb je een probleem.

Kunnen ze beter de boel in de straat afkappen en afdoppen en de leiding in de tuin laten liggen en dan in de kruipruimte de rest weghalen.
Monteurs zijn geen stratenmakers uiteraard.
Bij een gaslekkage bijvoorbeeld onder straatwerk in een tuin wordt er meestal een stratenmakersbedrijf ingeschakeld, die de sierbestrating weer netjes terug legt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:36
Ja hier ook. Gasaansluiting verwijderd en dan kwam later stratenmaker.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erikii
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 27-03-2022
Bij mij werden er 2 gaten gegraven.
1 tegen de gevel van ongeveer 60 bij 60 cm, hier werd de leiding ook doorgezaagd, en 1 aan de straat boven de aftakking naar de hoofdleiding. De leiding werd aan de straatkant door de grond de tuin uitgetrokken en het andere stuk werd via de meterkast eruit getrokken. Hierna werden de gaten weer dicht gemaakt.
Ik moest alleen de tuin een keer navegen :)
Alles gedaan door 2 man, via een bedrijf dat liander had ingehuurd.

3360 wp lg neon / lg prestige 3,5 / douche wtw / ventilatie wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

erikii schreef op zaterdag 7 april 2018 @ 11:50:
Bij mij werden er 2 gaten gegraven.
1 tegen de gevel van ongeveer 60 bij 60 cm, hier werd de leiding ook doorgezaagd, en 1 aan de straat boven de aftakking naar de hoofdleiding. De leiding werd aan de straatkant door de grond de tuin uitgetrokken en het andere stuk werd via de meterkast eruit getrokken. Hierna werden de gaten weer dicht gemaakt.
Ik moest alleen de tuin een keer navegen :)
Alles gedaan door 2 man, via een bedrijf dat liander had ingehuurd.
Hangt natuurlijk heel erg van de grondsoort af. Betwijfel of ze bij ons die leiding uit de klei getrokken krijgen... Toen de gasmeter verplaatst werd, hadden ze best wel wat moeite om die nieuwe leiding door de klei heen te "heien" (horizontaal, was wel leuk om te zien, het gat bij het huis hadden we nog open liggen, aangezien ook de electra kabel verplaatst moest worden)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
Vandaag is er blijkbaar iemand van Liander aan de deur geweest en was er niemand thuis, duhhhhhh. Zie onderstaande brief die achtergelaten is.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/33mnyoh.jpg

Mijn reactie:

Beste Mevrouw van Vuuren - Sanders

Vandaag bent u of één u werknemers bij mij thuis langs geweest, op dat moment was er niemand thuis en is er een brief achtergelaten. Op de brief staat geen kenmerk maar is bezorgd op de --------------------------

Hierin geeft u aan dat ik al enige tijd geen leverancier voor gas heb en dat ik alsnog een leverancier moet zoeken om afsluiting te voorkomen. Ook geeft u aan dat ik al eerder een brief heb ontvangen en wekt u de suggestie dat ik hier niks mee gedaan hebt.

Op u eerdere brief betreft het niet hebben van een gascontract heb ik netjes gereageerd en aangegeven dat ik vanaf 1 december 2017 gasloos woon en daarom geen gas meer gebruik en dus ook geen gascontract meer nodig hebt. Ook heb ik in deze correspondentie aangegeven dat u met mij een afspraak kunt maken voor het verwijderen/ophalen van de eigendommen van Liander. Helaas bent u niet op dit aanbod ingegaan en bent u of u werknemer vandaag voor niks aan de deur geweest.

Ik vind het daarom ook zeer vreemd dat u nu met een deurwaarder dreigt om binnen te komen in mijn woning, terwijl dit gewoon op afspraak mogelijk is en ik hier gewoon aan mee werk. Dus mocht u het nodig vinden om zonder afspraak en met een deurwaarder langs te komen dan is dat u keus, maar de kosten hiervan accepteer ik niet.

Tot slot nogmaals voor de zekerheid, Ik woon gasloos en heb daarom geen gascontract meer. Mocht u het nodig vinden om de gasmeter af te sluiten, te verzegelen of te verwijderen dan kunt u daarvoor met mij een afspraak maken. Deze werkzaamheden zijn dan op initiatief van Liander en voor rekening van Liander.

Omdat ik overdag niet of slecht telefonisch bereikbaar ben in verband met werk kunt u mij mailen voor een afspraak mocht Liander het nodig vinden om werkzaamheden in de woning te verrichten.

--
Met vriendelijke groet,
----------------------------------- ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Om 18.13 de ontvangst bevestiging al binnen. Binnen 3 werkdagen een reactie volgens Liander. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jij hebt geluk, ze komen bij jou alleen gas afsluiten. En niet ook de elektra zoals de monteur bij mij had aangevinkt.

Let ook vooral even op 4e alinea. Heraansluiten kost geld. Over kosten van (door Liander afgedwongen) afsluiting wordt in de officiële brieven met geen woord gerept.

[ Voor 13% gewijzigd door Ivow85 op 09-04-2018 19:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
Het wordt nog spannender, net een gebeld door een anoniem nummer, bleek Liander te zijn en dat om 19.15 uur.

Heel bla bla verhaal waar we niet uit gaan komen, maar de meneer aan de telefoon geeft aan te gaan mailen waar het staat dat je een contract moet hebben of de verwijdering moet betalen. Een wetsartikel had hij niet direct maar kwam op de algemene voorwaarden uit. Maarja ik heb geen contract dus geen algemene voorwaarden om aan te houden. Dat ziet hij anders omdat ik een huis heb gekocht met gasaansluiting.

Liander vind dat de mensen die gasloos gaan wonen de rekening zelf betalen omdat anders de netbeheerkosten gaan stijgen voor de andere mensen. Dat Liander achterloopt met het gasloos wonen en dit al had kunnen voorzien was de man het mee oneens en vind het geen vergelijking met bijvoorbeeld de Ziggo aansluiting of een krantenabonnement. (En als de netbeheerkosten niet stijgen, dan maakt de overheid het gas wel duurder, dus voor de mensen met een gas contract maakt het toch niet uit 8)7 )

Hij leest hier mee op Tweakers, als je Liander typt gaan daar de alarmbellen blijkbaar af. Ik kreeg niet de indruk dat Liander het delen van mijn verhaal hier en soms op Facebook kan waarderen. En maar vragen wat ik wil, nou ik wil niks, Liander wil wat. De gasmeter zit mij niet in de weg en Liander wil het blijkbaar weg hebben of je moet een contract nemen voor iets wat je niet afneemt. :(

Op afspraak en voor rekening van Liander de boel verwijderen is geen mogelijkheid, Liander komt alleen als het hun uitkomt en desnoods met een deurwaarder bla bla bla.

Zolang er geen gerechtelijke uitspraak is, kan de deurwaarder ook niks, dus vooral dreigen en bluf van Liander, maar daar ging de meneer aan de telefoon niet echt op in.

O aan de telefoon vergeten te melden dat de hond wel overdag thuis is, als je dit leest meneer van Liander, de hond is wel thuis als deze niet uitgelaten wordt. Oja de puppy van 30 kilo is niet gevaarlijk, maar wel heel enthousiast dus binnenkomen zonder begeleiding van mij of mijn vrouw lijkt me niet wenselijk. ;w

Ben benieuwd naar de schriftelijke reactie van Liander en zie dan wel weer hoe het verder gaat. Wellicht ga ik dan maar eens overleggen met de rechtsbijstandsverzekering. Of meneer Wiebes moet snel met een oplossing komen.

Om 20.03 nog geen mail van Liander, kost zeker toch wat tijd om de regeltjes voor verplichte verwijdering te vinden. :X

[ Voor 28% gewijzigd door Erwin_83 op 09-04-2018 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLFM
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 29-08-2019
Ik krijg de indruk dat Liander zoekt naar proefkonijnen om op basis van de gekozen route (opzeggen via leverancier, opzeggen van de ATO bij Liander zelf) opnieuw een uitspraak bij de geschillencommissie te forceren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Erwin_83: lekker verhaal weer. Je suggereert dat je om 19.15 uur gebeld werd omdát je op Tweakers had gepost. Echt? In ieder geval hebben ze dus geen 9-5 mentaliteit bij Liander :). Ben benieuwd naar het vervolg. Dank ook voor het uitgebreide posten. Dat maandenlange geïmproviseer van Liander wordt lekker duidelijk zo, door het van alle kanten te delen.

@MLFM: Dat denk ik niet. Liander probeerde mij nog te elfder ure te bewegen mijn klacht in te trekken. Mijn hypothese: gewoon een totaal gebrek aan coördinatie binnen Liander. Binnenkort volgt hier weer een interessant voorbeeld van. Stay tuned.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Ik voel mij meer en meer achtergesteld 😡

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Bram-Bos schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:43:... Mijn hypothese: gewoon een totaal gebrek aan coördinatie binnen Liander. Binnenkort volgt hier weer een interessant voorbeeld van. Stay tuned.
Oei, nu word ik wel weer nieuwsgierig, waar ben je nu weer op gestuit?
Nog afgezien van het feit dat de uitspraak van de geschillencommissie zo langzamerhand ook wel mag komen natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Volgens mij was de uitspraaktermijn inderdaad bijna voorbij ja.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Het zou langer dan normaal (een maand ongeveer) duren. Dat is een rekbaar begrip natuurlijk...

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:02

Onbekend

...

Ik heb in de voorwaarden van Liander zitten kijken, en daar hebben ze het inderdaad over een aansluit- en
transportovereenkomst die de kleinverbruiker zou hebben afgesloten met de netbeheerder.

Tot zover ik weet sluit je als huiseigenaar nooit direct een overeenkomst af met een netbeheerder, maar met een energieleverancier. Dat staat bijvoorbeeld hier vermeldt:
De aansluit- en transportovereenkomst (ATO) is een overeenkomst die uw energieleverancier met u sluit namens de netbeheerder als u verhuist of zich als nieuwe klant aanmeldt. De aansluit- en transportovereenkomst betreft uw aansluiting op het elektriciteitsgasnet en het transport van elektriciteit. In de ATO staat bijvoorbeeld wat uw aansluitcapaciteit is. De ATO wordt tegelijkertijd afgesloten met de nieuwe leveringsovereenkomst met uw leverancier. U hoeft dus geen aparte overeenkomst te sluiten met uw netbeheerder.
Dus zolang je geen energieleverancier voor gas hebt gehad, heb je daarvoor dus ook geen transportovereenkomst met de netbeheerder.

Interessante case om te volgen. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Normaal staat er dertig dagen voor. Tijdens de zitting gaf de voorzitter al aan dat het met gemak twee maanden zou kunnen gaan duren. Inderdaad nog niks gehoord. Geschillencommissie heeft er om twee redenen een zware kluif aan:
  1. Een dossier van hier tot Tokyo
  2. Een probleem van consistentie: ze hebben de afgelopen tijd relatief veel uitspraken in het voordeel van de netbeheerders gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-09 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

@Erwin_83

Om19:15 gebeld, ze hadden beter langs kunnen komen om die tijd, dan ben je wel thuis. :)

Wat een soap topic word dit zeg, en alleen om een gaskraan dichtzetten.....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Rol-Co schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:20:
@Erwin_83
Wat een soap topic word dit zeg, en alleen om een gaskraan dichtzetten.....
Don't mention the soap

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Onbekend schreef op maandag 9 april 2018 @ 22:15:
Dus zolang je geen energieleverancier voor gas hebt gehad, heb je daarvoor dus ook geen transportovereenkomst met de netbeheerder.
Precies. Lianders probleem is dat ze institutioneel nog vast zitten in het oude denken, dat een fysieke gasaansluiting in zichzelf tot contractuele verplichtingen leidt. Das war damals. Sinds de liberalisering, en vervolgens de juridische afhechting van één en ander in de (tweezijdig vastgestelde) Algemene Voorwaarden is de fysieke gasaansluiting zelf juridisch gezien eigenlijk betekenisloos in de relatie tussen netbeheerder en kleinverbruiker (afgezien van het feit dat het bezit en verantwoordelijkheid is van Liander op het terrein van de kleinverbruiker). Mijn vermoeden is dat Liander dat nooit voldoende heeft onderkend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Interessante ontwikkelingen. Liander die buiten kantooruren belt om uitspraken te ontlokken die zouden moeten aangeven dat de gasloze consument 'de wens heeft dat de aansluiting verwijderd moet worden'.

Ik ben reuze benieuwd wie of welke afdeling je hebt gesproken @Erwin_83.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
Bram-Bos schreef op maandag 9 april 2018 @ 21:43:
@Erwin_83: lekker verhaal weer. Je suggereert dat je om 19.15 uur gebeld werd omdát je op Tweakers had gepost. Echt? In ieder geval hebben ze dus geen 9-5 mentaliteit bij Liander :). Ben benieuwd naar het vervolg. Dank ook voor het uitgebreide posten. Dat maandenlange geïmproviseer van Liander wordt lekker duidelijk zo, door het van alle kanten te delen.

@MLFM: Dat denk ik niet. Liander probeerde mij nog te elfder ure te bewegen mijn klacht in te trekken. Mijn hypothese: gewoon een totaal gebrek aan coördinatie binnen Liander. Binnenkort volgt hier weer een interessant voorbeeld van. Stay tuned.
Ja de man had het er echt over dat de brief al op Tweakers stond en dat ik op Facebook ook wel eens wat plaats. Van de laatste brief staat er niks op Facebook, dus blijkbaar houden ze me in de gaten als ik ergens Liander typ.

Ik hoop wel dat de Liander man goed kon slapen vannacht. De mail heb ik nog niet binnen, wellicht is hij de hele nacht aan het zoeken naar een reden om mij te laten betalen voor de gasaansluiting of de verwijdering daarvan. 7(8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erwin_83 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 05:48:
[...]
Ja de man had het er echt over dat de brief al op Tweakers stond en dat ik op Facebook ook wel eens wat plaats. Van de laatste brief staat er niks op Facebook, dus blijkbaar houden ze me in de gaten als ik ergens Liander typ.
Heel interessant, Liander houdt dus gegevens bij (forumposts, facebook profielen) waarvan je kan twijfelen of die wel horen tot het doel van Liander.

Vanaf 25 mei 2018 moet elk bedrijf voldoen aan de Europese privacyverordening, je hebt dan recht op inzage van je gegevens :+

Denk dat de bedrijfsjurist dan wel een extra afdeling mag optuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Valt mee hoor, een paar weken voordat @Bram-Bos naar de geschillencommissie ging stuurde Liander keurig netjes de screenshots van postings die hij hier en op andere fora gemaakt had. Doen ze dus niet zo moeilijk over.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan118 op 10-04-2018 08:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Erwin_83 schreef op maandag 9 april 2018 @ 19:41:
Op afspraak en voor rekening van Liander de boel verwijderen is geen mogelijkheid, Liander komt alleen als het hun uitkomt en desnoods met een deurwaarder bla bla bla.
Waar kun je de kosten declareren voor het verplicht verlof opnemen zodat je thuis bent als zij langskomen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Stefan118 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:18:
Valt mee hoor, een paar weken voordat @Bram-Bos naar de geschillencommissie ging stuurde Liander keurig netjes de screenshots van postings die hij hier en op andere fora gemaakt had. Doen ze dus niet zo moeilijk over.
Volgens mij is het doel van Liander het verzorgen van transport van energie. Wat het administreren van internet profielen hiermee te maken heeft is mij een raadsel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wolly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:45:
[...]

Volgens mij is het doel van Liander het verzorgen van transport van energie. Wat het administreren van internet profielen hiermee te maken heeft is mij een raadsel.
Het lijkt me duidelijk dat je probeert alle informatie te verzamelen die voor een zaak relevant is. Dat zijn dus alle publieke uitlatingen van een persoon. En laten we eerlijk wezen Tweakers en Facebook zijn aardig publiek.

En laten we ook eerlijk zijn, andersom doen de mensen die hier van hun gas af willen dat ook bij de uitlatingen van Liander. Alle brieven van andere mensen hier delen. Terwijl dat brieven gericht zijn aan de persoon, niet aan dit topic op tweakers.

Als ze de informatie verzameld op tweakers/facebook gaan gebruiken voor iets ánders dan deze zaak. Dán wordt het verwijtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ik hou hier publiekelijk de gang van zaken bij. Zodoende kunnen andere er eventueel een voorbeeld aan nemen of mij van adviezen voorzien. Wat een ieder die mee leest er zelf mee doet is een eigen keus.

De brief van gister is trouwens gericht aan een nummer, toevallig mijn huisnummer. Mijn naam als bewoner staat er niet op.

De meneer aan de telefoon snapte wel dat ik niet constant thuis blijf om op Liander te wachten, maar ze blijven volhouden in het doen van huisbezoeken zonder een afspraak te maken.

Tot op dit moment (dinsdag 09.09) nog geen mail van Liander met het stuk waaruit de verplichting van een contract of verwijdering blijkt. Of zou dat niet bestaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Wolly schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:01:
[...]

Vanaf 25 mei 2018 moet elk bedrijf voldoen aan de Europese privacyverordening, je hebt dan recht op inzage van je gegevens :+
zal wat zijn als iedereen hier effetjes hun gegevens opvragen :P
Nieuwsartikel binnenkort "Ook Liander misbruikt Facebook om niet-klanten te profileren"

[ Voor 10% gewijzigd door kmf op 10-04-2018 09:19 ]

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:10:
Tot op dit moment (dinsdag 09.09) nog geen mail van Liander met het stuk waaruit de verplichting van een contract of verwijdering blijkt. Of zou dat niet bestaan :?
Ik heb daar sinds 22 december al ongeveer 10 keer naar gevraagd. Ondanks dat elke medewerker van Liander die mij te woord heeft gestaan stellig overtuigd lijkt te zijn van het bestaan van dergelijke verplichtingen, kan geen enkele medewerker mij vertellen waar dat dan precies staat vastgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Ja dat vertelde ik de man ook, maar dat wist hij niet precies met 3 miljoen klanten, waarop ik vertelde dat er vast geen 3 miljoen mensen ineens nu van het gas af gaan.

Het schijnt te staan in de algemene voorwaarden, maarja daar hebben wij niks mee te maken zonder een contract en een wetsartikel kon hij niet noemen.

Zojuist mail van Liander, helaas geen uitleg maar een klanttevredenheids onderzoek naar aanleiding van mijn email van gister, lol. De beantwoording ervan loopt nog.

[ Voor 51% gewijzigd door Erwin_83 op 10-04-2018 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Erwin_83 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 09:56:
Zojuist mail van Liander, helaas geen uitleg maar een klanttevredenheids onderzoek naar aanleiding van mijn email van gister, lol. De beantwoording ervan loopt nog.
En, hoe tevreden ben je? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Tot nu toe een telefonische toezegging voor een mail met uitleg en die nog niet ontvangen. Dus heel ontevreden nu haha, ik geef Liander nog even de tijd en zal daarna eens kijken naar het klanttevredenheids gedoe.

Oja Liander personeel, mochten jullie meelezen, ik sta te wachten bij een klant en ga zo aan het werk. Een huisbezoekje heeft nu dus geen zin.

[ Voor 25% gewijzigd door Erwin_83 op 10-04-2018 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het was hier even spannend vanochtend. Ik ben vandaag vrij en zag ineens 2 monteurs van Liander voorbij wandelen. Hun busje stond 20 meter verderop geparkeerd. Maar kennelijk waren ze op een ander adres bezig en inmiddels zijn ze vertrokken.

De afspraak die zo spoedig mogelijk gemaakt zou worden wacht ik overigens nog steeds op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
En nog geen duidelijkheid zeker over de kosten en voor wie die zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Liander zegt nog steeds dat de kosten voor mij zijn, omdat volgens hun "het verwijderen van de gasaansluiting onlosmakelijk verbonden is aan het opzeggen van de ATO". Ik heb meermaals naar de exacte artikelen gevraagd waaruit dat blijkt, maar iets anders dan vage antwoorden als "dit staat in de gaswet en dat staat in de algemene voorwaarden" zonder artikelnummer of exacte quote van de tekst die bedoeld wordt komt er niet.

Daarnaast kunnen de werkzaamheden geen onlosmakelijk gevolg zijn van de opzegging van de ATO. De eigen algemene voorwaarden van Liander schrijven in artikel 3.6 immers voor dat ze zelf binnen de opzegtermijn contact op moeten nemen met de aangeslotene om een afspraak te maken voor het uitvoeren van alle eventuele noodzakelijke werkzaamheden. Wanneer vanuit Liander binnen de opzegtermijn geen initiatief tot het maken van een dergelijke afspraak wordt genomen, kun je als aangeslotene niets anders dan concluderen dat er geen werkzaamheden nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
De Liander man van gister denkt het wel te weten, maar zijn mail is er nog steeds niet.

En een poging om wat af te spreken hebben ze nog niet gedaan. Ze behandelen mij meer als iemand met een een gasaansluiting die geen contract wil nemen maar wellicht wel verbruikt. Het idee van gasloos wonen is nog niet zo goed verwerkt binnen Liander.

In de brieven staat trouwens niks over afsluitkosten. Alleen dat ze komen afsluiten als je geen contract af sluit.

[ Voor 73% gewijzigd door Erwin_83 op 10-04-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Na de eerste brief van 22 februari heb ik niets meer van Liander gehoord. Ik heb een slimme meter, zou het kunnen dat Liander naar de meterstanden kijkt en ziet, er wordt op dat adres sinds eind november 2017 geen gas meer afgenomen. Er wordt geen gas afgenomen waar niet voor betaald wordt. Liander beweert op haar website van wel: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/afsluiting
Ook krijg ik geen antwoord meer op vragen aan Liander, die ik per e-mail stuur vanaf mijn Gmailadres. Stuur ik dezelfde vraag vanaf een ander e-mail-adres, dan krijg ik wel antwoord van Liander :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@sideriusj ik heb ook een slimme meter, maar ik heb toch echt een flinke discussie lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Zojuist dan toch een mailtje ontvangen voor de planning. Als het goed is komt de aannemer 30 april mijn gasaansluiting verwijderen.
Geachte heer Ivow85,

In navolging op de eerdere mailwisseling hebben wij met onze aannemer Van Gelder afgestemd op welke data er capaciteit beschikbaar kan worden gemaakt voor de werkzaamheden op uw adres om de gasaansluiting te verwijderen.

Wij houden daarbij ook graag rekening met uw mededeling dat u zich op maandagen en dinsdagen het gemakkelijkste vrij kan maken om Liander/Van Gelder gelegenheid te bieden de werkzaamheden uit te voeren.

Wij hebben voor u de volgende data ter keuze beschikbaar:

Maandag 30 april 2018
Dinsdag 1 mei 2018
Maandag 7 mei 2018
Dinsdag 8 mei 2018

Kunt u mij zo spoedig mogelijk – het zou prettig zijn binnen 48 uur - laten weten welke van de genoemde data u het beste schikt. Dan leggen we dat ook vast in de afspraken met onze aannemer.

Met vriendelijke groet,
bedrijfsjurist
En mijn reactie:
Geachte heer bedrijfsjurist,

Van de door u voorgestelde data voor het verwijderen van de gasaansluiting uit mijn woning op uw verzoek, schikt maandag 30 april mij het beste.

Wilt u zo vriendelijk zijn om enkele werkdagen van tevoren nog even aan te geven hoe laat ik de monteur(s) kan verwachten en hoe lang u/de aannemer verwacht bezig te zijn. Indien gewenst mag de aannemer dit wat mij betreft ook rechtstreeks met mij verder afstemmen.

Met vriendelijke groet,

Ivow85

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Een bedrijfsjurist die afspraken maakt voor werkzaamheden?
Het moet niet gekker worden 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Heel mooi dat je nog even dat stukje 'op uw verzoek' in je brief hebt opgenomen. Als ze nu de afspraak laten doorgaan hebben ze impliciet al toegegeven dat het niet door jou geinitieerd is.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik snap niet waarom Liander zo graag wil graven. Hier vlakbij in de Knipe is een deel van het dorp al 2 weken afgesloten voor verkeer. Werzaamheden aan de gasleiding, huis is verzakt en doormidden gebroken, wordt nu gestut en is onbewoonbaar verklaard. Huisje van 1954.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Speedy-Andre schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 16:27:
Een bedrijfsjurist die afspraken maakt voor werkzaamheden?
Het moet niet gekker worden 8)7
Het meest bijzondere is nog wel dat de bedrijfsjurist nu een afspraak heeft gemaakt terwijl dat volgens diverse medewerkers van Liander absoluut niet mogelijk is en monteurs alleen onaangekondigd langs kunnen komen. Kennelijk is deze man dus niet alleen een jurist, maar ook een magiër.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
Ik weet van andere bedrijven dat het vaak geen fulltime functie betreft dus zal hij ook andere taken hebben :)
Eens zien of er gele busjes komen met Van Gelder er op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
En ik maar wachten op de mail met uitleg. Nog niks ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 05:36:
En ik maar wachten op de mail met uitleg. Nog niks ontvangen.
Hadden ze je echt binnen 24 uur een email beloofd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
De meneer zou het gaan mailen en dat kwam over alsof hij dat gelijk ging doen. Verder geen termijn afgesproken.

Of hij kan het niet vinden. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Erwin_83 schreef op woensdag 11 april 2018 @ 11:06:
De meneer zou het gaan mailen en dat kwam over alsof hij dat gelijk ging doen. Verder geen termijn afgesproken.

Of hij kan het niet vinden. :O
Misschien dat hij het via een Facebook berichtje stuurt 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Zou kunnen, maar ook daar nog niks gezien. Ik wacht nog even af, misschien duurt het wel een paar maanden net zoals bij Ivow85 die nog steeds geen duidelijkheid heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Verplaatst naar deel 2

[ Voor 98% gewijzigd door Bram-Bos op 17-10-2019 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Bram-Bos schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:04:
Weer een hele interessante ontwikkeling: Tweaker @chumbinator die via een soort ‘Route A met volluk’ binnen acht weken verzegeling voor elkaar heeft gekregen in Liander-gebied. Zijn relaas geef ik hieronder met zijn toestemming en zijn foto’s weer:

Op 14 februari 2018 beëindigde @chumbinator zijn gasleveringscontract bij zijn energieleverancier.
Op 23 maart 2018 kreeg hij de eerste (standaard)brief van Liander in de bus.
Op 23 maart reageerde @chumbinator per email met de volgende tekst:

[...]

Op 26 maart 2018 reageerde Liander met de volgende email:

[...]

Op 29 maart reageerde @chumbinator weer per email met de volgende tekst:

[...]

Hij kreeg per kerende post diezelfde dag (29 maart) een email retour van Liander, die luidde:

[...]

En warempel: hij werd ook nog diezelfde dag gebeld door Liander om een afspraak te maken om te komen verzegelen.

En dat verzegelen heeft inmiddels (begin april) plaatsgehad. De monteur had een kwartier nodig, waarvan een flink deel opging aan een gesprek over warmtepompen. Hij gaf aan dat je inderdaad zou moeten betalen als je de hele meter zou willen laten weghalen, maar dat je die ook prima kon laten zitten als je de ruimte toch niet nodig had. Monteur gaf verder aan dat hij eigenlijk een groot blokkerend stuk metaal om de gaskraan zou moeten monteren, maar die paste niet, dus hij heeft het bij een simpele verzegeling gelaten. Monteur vroeg nog wel naar de wijze van verwarming zonder gas, maar toen @chumbinator alles kon vertellen van de warmtepomp was hij duidelijk gerustgesteld.

Zie de onderstaande foto’s van het resultaat Voor en Na.

[afbeelding]

Het zou nog kunnen dat er een factuur komt, maar waarschijnlijk is het niet. @chumbinator is van zijn gas af én van zijn vaste lasten.

Conclusie:
  1. Verzegelen door Liander komt nog steeds voor. En het kan dus ook netjes op afspraak. Deze case lijkt erg op die van @Verwijderd, maar dat is alweer een half jaar geleden. Daarna nooit meer gerapporteerd hier.
  2. Bondige communicatie met Liander (zonder juridische rimram) lijkt effectiever dan niks van je laten horen, of enorme semi-juridische epistels schrijven. Het kan echter ook gewoon een kwestie van geluk zijn welke medewerker Klant & Markt je treft.
Ik zou het kunnen proberen natuurlijk.
Ik heb alleen nog de 1e 2 standaard brieven gehad.

Zo van: Enige tijd geleden heeft u mij de brief met ref. Nr xxxxxxx gestuurd.
Graag nodig ik u uit om een afspraak te maken.

Enz.

Ik heb tenslotte nog geen discussie met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefan118 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 16:36:
[...]

Ik zou het kunnen proberen natuurlijk.
Ik heb alleen nog de 1e 2 standaard brieven gehad.

Zo van: Enige tijd geleden heeft u mij de brief met ref. Nr xxxxxxx gestuurd.
Graag nodig ik u uit om een afspraak te maken.

Enz.

Ik heb tenslotte nog geen discussie met hun.
In jouw geval zou ik de boel gewoon de boel laten, @Stefan118. Er komt wel weer eens een briefje, misschien over een jaar of wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik heb morgen weer een aardige update. Mail ontvangen maar geen tijd vanavond om te posten.

Komt er op neer dat de jurist heeft aangegeven dat ik een rekening zal ontvangen als de gasaansluiting verwijderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Verzegelen is toch voor maximaal een jaar, komt Liander over een jaar alsnog bij @chumbinator langs of zijn er nieuwe inzichten bij Liander?

Ik heb trouwens nog steeds geen mail van Liander ontvangen.

@Ivow85 Een rekening voor werkzaamheden waar je geen opdracht voor heb gegeven. Ben benieuwd.

[ Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 12-04-2018 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Ivow85 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:29:
Ik heb morgen weer een aardige update. Mail ontvangen maar geen tijd vanavond om te posten.

Komt er op neer dat de jurist heeft aangegeven dat ik een rekening zal ontvangen als de gasaansluiting verwijderd is.
Lijkt me leuk, inderdaad zoals @Erwin_83 zegt: een rekening voor werkzaamheden ontvangen waar je geen opdracht toe gegeven hebt.

Kun je 2 dingen doen. De werkzaamheden door laten gaan, rekening ontvangen en dan gaan bakkeleien daarover. Reken dan wel op incassobureau's en deurwaarders(kosten).
Want ja, er is nu eenmaal een rekening die niet betaald is/word.

Of je annuleert de werkzaamheden en gaat verder discusseren met Liander hierover.
Persoonlijk zou ik voor de 2e kiezen.
Scheelt een hele hoop financiële rompslomp.
Met annuleren ben je ruim op tijd. Over 18 dagen gaan ze pas aan het werk.

[ Voor 4% gewijzigd door Stefan118 op 12-04-2018 18:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Stefan118 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 18:27:
[...]

Lijkt me leuk, inderdaad zoals @Erwin_83 zegt: een rekening voor werkzaamheden ontvangen waar je geen opdracht toe gegeven hebt.

Kun je 2 dingen doen. De werkzaamheden door laten gaan, rekening ontvangen en dan gaan bakkeleien daarover. Reken dan wel op incassobureau's en deurwaarderkosten.
Want ja, er is nu eenmaal een rekening die niet betaald is/word.

Of je annuleert de werkzaamheden en gaat verder discusseren met Liander hierover.
Persoonlijk zou ik voor de 2e kiezen.
Scheelt een hele hoop financiële rompslomp.
Met annuleren ben je ruim op tijd. Over 18 dagen gaan ze pas aan het werk.
Ik niet....

Dat er iets van een afsleuting of verzegeling plaats moet vinden zal iedereen beamen. Anders kan er op elk moment toch weer gas gebruikt worden zonder leveringscontract. Ik gok dat er veel mensen en wellicht ook nog een rechter gevoelig voor zal zijn.

Anders is het, dat er een partij met een rekening aankomt, die je bewist. Zij hebben dan een rekening en moeten bewijzen dat deze door jou betaald moet worden.

Ik denk dat je sterker staat als de afsluiting al heeft plaatsgevonden zodat daar geen discussie meer over is. Want dat er een afsluiting of verzegeling moet plaats vinden staat denk ik voor iedereen wel vast.

De discussie veranderd dus in essentie niet, alleen je geeft een drukmiddel (wat eigenlijk geen druk middel is maar je zwakker maakt) uit handen.

Ik zou een net mailtje terugsturen dat je bereid bent en blijft om mee te werken aan de afsluiting op hun verzoek. Maar dat je bij voorbaat aangeeft dat deze niet op jouw verzoek plaats vind en dat je dus de rekening niet zult betalen. En dat je het dan bij hun laat of ze wel of niet de afsluiting komen uitvoeren.

Dus wel de rekening direct betwisten, maar hun het werk niet onmogelijk maken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Er is al zo vaak aangegeven dat het op Lianders eigen verzoek gebeurt en niet door @Ivow85.
Zelfs nog in de laatste reactie van hem naar Liander waarin de datum van afsluiting bevestigd word.

Nu komen ze met extra informatie waar Ivow85 niet mee accoord gaat.
Dan kun je dus de werkopdracht van Liander annuleren om die reden en eerst duidelijk voor beide op papier hebben wat er gaat gebeuren.

Wat jij wil doen is de put dempen nadat het kalf verdronken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Zonder getekende opdracht of overeenkomst kan een rechter denk ik ook niet zoveel en daar komt bij dat er al een discussie voorafgaand is geweest waar @Ivow85 de kosten steeds afwijst maar wel wil mee werken als Liander wat wil doen. Maarja ik ben geen jurist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik krijg keurig 2 maal per week, sinds 26 februari 2018, maandag en donderdag, een mail:

Beste meneer/mevrouw XXXXXX
Er is (nog) geen energieleverancier op uw aansluiting(en) bekend bij Liander. Wij wachten nog op het officiële bericht van uw (nieuwe) energieleverancier.
Op 26 februari 2018 om 12:07:35 was uw aanmelding nog niet binnen
op uw adres XXXXXXX gaat het om de volgende aansluitingen:
Gas

• Eancode:
XXXXXXXXXXXXXXX
• Status:
Geen contract
Neem contact op met uw (nieuwe) energieleverancier
Vraag uw energieleverancier naar de status van uw aanmelding

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erwin_83 schreef op donderdag 12 april 2018 @ 17:47:
Verzegelen is toch voor maximaal een jaar, komt Liander over een jaar alsnog bij @chumbinator langs of zijn er nieuwe inzichten bij Liander?
Als je het hele bericht leest zie je dat @chumbinator geen opdracht heeft gegeven voor, of verzocht heeft om te verzegelen. Dat maakt de zaak interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sideriusj schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:01:
Ik krijg keurig 2 maal per week, sinds 26 februari 2018, maandag en donderdag, een mail:

Beste meneer/mevrouw XXXXXX
Er is (nog) geen energieleverancier op uw aansluiting(en) bekend bij Liander. Wij wachten nog op het officiële bericht van uw (nieuwe) energieleverancier.
Op 26 februari 2018 om 12:07:35 was uw aanmelding nog niet binnen
op uw adres XXXXXXX gaat het om de volgende aansluitingen:
Gas

• Eancode:
XXXXXXXXXXXXXXX
• Status:
Geen contract
Neem contact op met uw (nieuwe) energieleverancier
Vraag uw energieleverancier naar de status van uw aanmelding
Dat meen je niet! Twee keer per week 8)7 8)7 en dat al zes weken lang? En dat per email? In wat voor procedure zit jij nu weer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
@sideriusj

Whahahahahahahahahahaha
Zit er ook een opt-out bij die mail? #spam

[ Voor 35% gewijzigd door Stefan118 op 12-04-2018 19:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Bram-Bos schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:07:
[...]

Dat meen je niet! Twee keer per week 8)7 8)7 en dat al zes weken lang? En dat per email? In wat voor procedure zit jij nu weer?
Gevolgde route:

Energie contract opgezegd.
1e brief 24 februari (gok ik) dagtekening 22 februari
Tijdelijk e-mail adres aangemaakt, met dit adres code ingevuld op www.liander.nl/mijncontract.

Sindsdien krijg ik dus elke maandag en donderdag een e-mail. Tijd verschilt een beetje tussen 12:04 en 12:07

Acties:
  • +1 Henk 'm!
sideriusj schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:14:
[...]

Gevolgde route:

Energie contract opgezegd.
1e brief 24 februari (gok ik) dagtekening 22 februari
Tijdelijk e-mail adres aangemaakt, met dit adres code ingevuld op www.liander.nl/mijncontract.

Sindsdien krijg ik dus elke maandag en donderdag een e-mail. Tijd verschilt een beetje tussen 12:04 en 12:07
Briljant. En sinds die tijd vallen ze je dus niet lastig, anders dan twee keer per week spam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Bram-Bos schreef op donderdag 12 april 2018 @ 19:19:
[...]

Briljant. En sinds die tijd vallen ze je dus niet lastig, anders dan twee keer per week spam?
Tot zover nog wel _/-\o_ , wat dit op de lange duur oplevert :? Ik ben wel de enige die maar 1 brief heeft gekregen, zover ik uit dit topic begrijp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Topicstarter
De willekeur bij Liander is er dus nog, of regent het nu proefballonnetjes? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Bram-Bos schreef op donderdag 12 april 2018 @ 14:04:
Weer een hele interessante ontwikkeling: Tweaker @chumbinator die via een soort ‘Route A met volluk’ binnen acht weken verzegeling voor elkaar heeft gekregen in Liander-gebied. Zijn relaas geef ik hieronder met zijn toestemming en zijn foto’s weer:

Op 14 februari 2018 beëindigde @chumbinator zijn gasleveringscontract bij zijn energieleverancier.
Op 23 maart 2018 kreeg hij de eerste (standaard)brief van Liander in de bus.
Op 23 maart reageerde @chumbinator per email met de volgende tekst:

[...]

Op 26 maart 2018 reageerde Liander met de volgende email:

[...]

Op 29 maart reageerde @chumbinator weer per email met de volgende tekst:

[...]

Hij kreeg per kerende post diezelfde dag (29 maart) een email retour van Liander, die luidde:

[...]

En warempel: hij werd ook nog diezelfde dag gebeld door Liander om een afspraak te maken om te komen verzegelen.

En dat verzegelen heeft inmiddels (begin april) plaatsgehad. De monteur had een kwartier nodig, waarvan een flink deel opging aan een gesprek over warmtepompen. Hij gaf aan dat je inderdaad zou moeten betalen als je de hele meter zou willen laten weghalen, maar dat je die ook prima kon laten zitten als je de ruimte toch niet nodig had. Monteur gaf verder aan dat hij eigenlijk een groot blokkerend stuk metaal om de gaskraan zou moeten monteren, maar die paste niet, dus hij heeft het bij een simpele verzegeling gelaten. Monteur vroeg nog wel naar de wijze van verwarming zonder gas, maar toen @chumbinator alles kon vertellen van de warmtepomp was hij duidelijk gerustgesteld.

Zie de onderstaande foto’s van het resultaat Voor en Na.

[afbeelding]

Het zou nog kunnen dat er een factuur komt, maar waarschijnlijk is het niet. @chumbinator is van zijn gas af én van zijn vaste lasten.

Conclusie:
  1. Verzegelen door Liander komt nog steeds voor. En het kan dus ook netjes op afspraak. Deze case lijkt erg op die van @Verwijderd, maar dat is alweer een half jaar geleden. Daarna nooit meer gerapporteerd hier.
  2. Bondige communicatie met Liander (zonder juridische rimram) lijkt effectiever dan niks van je laten horen, of enorme semi-juridische epistels schrijven. Het kan echter ook gewoon een kwestie van geluk zijn welke medewerker Klant & Markt je treft.
Interessant, zit met mijn vinger te zweven boven de verzendknop van eenzelfde soort mail.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik lees hier al interessante opties voor mijn reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:20

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Erwin_83 schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 05:48:
[...]

Je zou onder de AVG eens moeten opvragen welke gegevens van jou ze hebben geregistreerd.

Signatures zijn voor boomers.

Pagina: 1 ... 18 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.