@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Klopt nog niks van ze gehoord hier.Stefan118 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 04:10:
Ligt het aan mij of valt het jullie ook op dat Liander geen "dreig"brieven meer stuurt?
@Erasmo is bijna anderhalve maand contractloos en heeft geloof ik nog geen enkele brief.
@Gert-Jan1988 heeft vanaf 17 januari niks meer gehoord terwijl hij volgens de laatste brief echt voor 27 januari een gasprovider moest zoeken.
En ik zegt de gek heb net als Gert-Jan1988 ook sinds 17 januari niks meer gehoord en ook ik zou uiterlijk 27 januari "aan het gas" moeten van Liander.
Zouden ze serieus op de geschillencommissie wachten?
Dat kan dus nog vele jaren duren voordat de sanering daadwerkelijk plaats vindt.Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:54:
[...]
De netbeheerder moet weten dat die leidingen er liggen en dat ze een beperkte levensduur hebben. Dus als ze geplanned staan om te vervangen en ze worden niet meer gebruikt, kunnen ze worden verwijderd. Die vervang actie zou los moeten staan van het feit of de leiding nog gebruikt wordt ja of nee.
Het is een enorm duur om hoofd- en dienstleidingen te saneren. Een hoofdleiding saneren in een straat loopt bijvoorbeeld in de de tonnen. En dan zetten ze nog de dienstleidingen over. Die worden eventueel later aangepakt. Het gaat zelden tegelijk.
Inderdaad erg stil vanaf Liander!Stefan118 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 04:10:
Ligt het aan mij of valt het jullie ook op dat Liander geen "dreig"brieven meer stuurt?
@Erasmo is bijna anderhalve maand contractloos en heeft geloof ik nog geen enkele brief.
@Gert-Jan1988 heeft vanaf 17 januari niks meer gehoord terwijl hij volgens de laatste brief echt voor 27 januari een gasprovider moest zoeken.
En ik zegt de gek heb net als Gert-Jan1988 ook sinds 17 januari niks meer gehoord en ook ik zou uiterlijk 27 januari "aan het gas" moeten van Liander.
Zouden ze serieus op de geschillencommissie wachten?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Is er al bij iemand een deurwaarder geweest. ?
[ Voor 10% gewijzigd door sideriusj op 24-02-2018 18:04 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Wie zijn overeenkomst met de energieleverancier heeft opgezegd valt onder de uitzondering van artikel 8e en mag dus ook in de wintermaanden worden afgeslotenBram-Bos schreef op zondag 25 februari 2018 @ 22:18:
Van 1 oktober tot 1 april sluiten ze sowieso niet af, vanwege par 4 van de Regeling afsluitbeleid voor kleinverbruikers van elektriciteit en gas.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Beetje flauw was wel dat ze aan het begin van de zitting probeerden @Stoofie buiten de deur te houden. Daar ging de commissie gelukkig niet in mee. Wordt vervolgd.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Waarschijnlijk is het uitzonderlijk omdat het over de werkelijke inhoud van de regelgeving gaat, en niet over de uitvoering ervan.
Wat ik wel kan zeggen: ik zie nog geen enkele aanleiding voor een herziening van onze opvattingen over de validiteit van Route A, B, C of D. Maar dat zal Liander vast niet met me eens zijn ;-)
Ik zou me zeker aan die afspraak houden, anders brengt Liander het geheid in als argument dat de zaak overmoet ervan uitgaande dat ze verliezen.Bram-Bos schreef op maandag 26 februari 2018 @ 22:52:
@Erasmo: status van die zittingen is onduidelijk voor mij. Normaliter is het voor 'eenvoudige' geschillenbeslechting waarbij er niet tientallen anderen en vijf netbeheerders meekijken, en er niet zo uitgebreid over geboomd wordt op het net. Dit is nu ter plekke afgesproken, en daar houden we ons maar aan.
Wat ik wel kan zeggen: ik zie nog geen enkele aanleiding voor een herziening van onze opvattingen over de validiteit van Route A, B, C of D. Maar dat zal Liander vast niet met me eens zijn ;-)
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Er hoeven niet meteen tribunes voor de toehoorders gebouwd te worden, maar mensen die van tevoren door één van de partijen aangemeld zijn, zoals ik in dit geval, zouden in ieder geval altijd welkom moeten zijn.
Gelukkig ging de commissie niet mee in de klacht van Liander en als Liander bang is voor een dubbele agenda mijnerzijds, die er overigens absoluut niet is, dan teken ik wel een geheimhoudingsverklaring.
Een en ander geeft wel aan hoe Liander hier in staat en heeft natuurlijk ook invloed op mijn mening over of ik, mocht het ooit op een of andere manier zo ver komen, met Liander voor de geschillencommissie wil verschijnen.
Inhoudelijk kan ik er natuurlijk niets over zeggen, maar ik heb niet het idee dat die verklaring noodzakelijk was, het is wat @Bram-Bos zegt, er zijn geen staatsgeheimen uitgewisseld...
Ik vond het in ieder geval interessant om bij de zitting aanwezig te zijn, het was leuk om @Bram-Bos eens in levende lijve te ontmoeten en ik houd hoop op een positieve uitslag voor hem
En de meevaller voor Liander: ze weten nu in elk geval zeker welke persoon er achter deze nickname zit
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Een broedende kip moet je niet storen. Soms moet je deelnemers van een overleg niet continu op de vingers kijken, dat hindert een constructieve houding.hrt schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 12:01:
Wel vreemd dat dit "geheim" moet blijven, we wonen toch in Nederland?
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Andere uitspraken staan gewoon gepubliceerd op de site.Ivow85 schreef op dinsdag 27 februari 2018 @ 15:03:
Mag de tekst uit de uiteindelijke uitspraak wel gepubliceerd worden?
Ik ga er dan ook vanuit dat in ieder geval de uitspraak gewoon gepubliceerd wordt...
Off topic: @Bram-Bos de schaatsen kunnen onder, ik ga naar buiten
Nu even overwegen of en hoe ik er op ga reageren.
Zolang zij niet weten dat je geen gas meer gebruikt krijg je alleen brieven over afsluiten waarin niets over kosten staat.
Ik zou zeggen: Laat ze dat maar lekker doen
Zodra je ze echter bericht dat ze welkom zijn omdat je toch geen gas meer gebruikt gaan ze in de "verwijder-modus" en zit je vast aan een zinloze discussie...
[ Voor 27% gewijzigd door Stoofie op 27-02-2018 18:23 ]
dit jaar ook weer meer "vaste" kosten dan de kosten voor een m³ aan gas

404 Signature not found
Waarom zou je huurhok niet gasloos kunnen?SMSfreakie schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 15:51:
jammerlijk dat dit huurhok niet gasloos gemaakt kan worden.. anders gingen we met alle plezier de strijd aan.
dit jaar ook weer meer "vaste" kosten dan de kosten voor een m³ aan gas
Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)
omdat de verhuurder er niet aan mee wil werken.. want ja.. als ik verhuis ( ben 1 van de langst wonende hier .. ) moet er toch weer gas in... en ze zijn niet echt mee denkend voor bestaande woningen..Erasmo schreef op woensdag 28 februari 2018 @ 16:26:
Ik wacht sowieso maar even tot de uitspraak er is, dan zien we wel verder.
[...]
Waarom zou je huurhok niet gasloos kunnen?

en een WP buitenunit is lelijk dus geen toestemmingen etc
404 Signature not found
Vaste leveringskosten gas per jaar 54,45
Energiebelasting gas en opslag duurzame energie (?) 8,40
Per jaar totaal: 70,36
En de gemeente hier (a'dam) heeft er subsidies voor om het af te sluiten.
https://www.amsterdam.nl/...4213-A5DC-5298FCD8F13C%7D
Ik snap die 600-zoveel voor het afsluiten, maar wat valt er te verbouwen aan de woning waardoor je tot die 5k of 8k komt? De leiding door het pand verwijderen of aanschaf elektrische kookplaat o.i.d.?
King for a day,... fool for a lifetime.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Ja dat zei je er niet bij! Nogal cruciale info die je achter liet.dwaas schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:37:
We zijn op een warmtepomp aangesloten. Alleen koken is op gas. Als ik het goed begrijp kost het mij de 600 om te verwijderen en een nieuwe kookplaat installatie. Perilex e.d. Met subsidie haast gratis. Ik ga de vve eens vragen of ik misschien iets vegeet.
Hoe is je warm tapwater nu geregeld?
Kosten verwijdering gasaansluiting is inmiddels 687 euro, een redelijke inductie kookplaat is ook wel een dergelijk bedrag.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Warm tapwater komt ook via de warmtepomp. Aantal warmtewisselaars in het installatiehok.
Warmterekening van cofelyengie (verwarming koeling van het water; tap of vloerverwarming). Waterrekening van waternet.
Stroom en gas van oxxio.
Weet niet waarom de vaste kosten 'laag' zijn. Misschien dat ik een getalletje vergeten ben; er staat nogal wat op zo'n jaarnota, maar dacht wel dat ik alle kosten had. (of ik ga nog een naheffing krijgen van oxxilocoxxilon; vorig jaar overgestapt)
Qua kosten om af te sluiten lijkt het mee te vallen in mijn situatie.
De VVE ben je zelf....dwaas schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 07:37:
We zijn op een warmtepomp aangesloten. Alleen koken is op gas. Als ik het goed begrijp kost het mij de 600 om te verwijderen en een nieuwe kookplaat installatie. Perilex e.d. Met subsidie haast gratis. Ik ga de vve eens vragen of ik misschien iets vegeet.
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Liander:
Tot en met 10 m3/h Jaarverbruik minder dan 500 Nm3/jaar € 138,02
Tot en met 10 m3/h - Jaarverbruik 500 t/m 4000 m3/jaar € 192,82
Tot en met 10 m3/h - Jaarverbruik meer dan 4000 m3/jaar € 302,40
dat komt er dus nog bij.
@SMSfreakie
Als huurder zeg je toch gewoon je gas op?
[ Voor 13% gewijzigd door onetime op 01-03-2018 10:43 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Dan zou ik het sowieso laten afsluiten en koken op inductie, dat scheelt wel.
Wel even informeren wat dat betekent, het verwijderen van de gasaansluiting. Omdat je in een appartement zit.
Weet je wat je aan gas m3 per jaar verbruikt?
Bij een subsidie aanvraag wel vermelden dat je al verwarming en tapwater op warmtepomp hebt.
Dan geef je op: kosten verwijdering gasaansluiting en offerte van inductie kookplaat, plus offerte van meterkast wijzigingen door elektricien als je dit niet zelf doet. Waarschijnlijk kun je wel af met een dubbele kookgroep en heb je geen zaken nodig zoals 3 fase.
[ Voor 37% gewijzigd door !null op 01-03-2018 11:35 ]
Warempel; de factuur ging nog een pagina door. Lijkt dat er nog 119,09 per jaar aan netbeheerkosten voor gas bijkomt. (stukje 2016 en een stuk 2017)onetime schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 10:35:
@dwaas je vergeet waarschijnlijk de net-beheer kosten:
Liander:
Tot en met 10 m3/h Jaarverbruik minder dan 500 Nm3/jaar € 138,02
Tot en met 10 m3/h - Jaarverbruik 500 t/m 4000 m3/jaar € 192,82
Tot en met 10 m3/h - Jaarverbruik meer dan 4000 m3/jaar € 302,40
dat komt er dus nog bij.
@SMSfreakie
Als huurder zeg je toch gewoon je gas op?
26m3 per jaar.!null schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 11:23:
@dwaas Dus je hebt letterlijk alleen een gasaansluiting voor het koken? Weet je dat zeker?
Dan zou ik het sowieso laten afsluiten en koken op inductie, dat scheelt wel.
Wel even informeren wat dat betekent, het verwijderen van de gasaansluiting. Omdat je in een appartement zit.
Weet je wat je aan gas m3 per jaar verbruikt?
Bij een subsidie aanvraag wel vermelden dat je al verwarming en tapwater op warmtepomp hebt.
Dan geef je op: kosten verwijdering gasaansluiting en offerte van inductie kookplaat, plus offerte van meterkast wijzigingen door elektricien als je dit niet zelf doet. Waarschijnlijk kun je wel af met een dubbele kookgroep en heb je geen zaken nodig zoals 3 fase.
alleen gas om te koken; bouwjaar 2012; inzichten waren anders toen, denk ik. al was de insteek wel duurzaam~ish
De situatie met de Amsterdamse subsidie is eigenlijk totaal tegenovergesteld van wat hier on-topic is.
Namelijk de subsidie vereist de verwijdering, waar in dit topic mensen geen gas meer willen gebruiken en niet voor de verwijdering wensen te betalen.
Grofweg denk ik dat je er met 1300 euro wel bent, misschien nog een paar honderd euro erbij als je het laat doen en/of luxere kookplaat kiest.
Bel wel even met de subsidieafdeling. Normaal gesproken wordt er een referentie bedrag van een bestaande gasinstallatie afgetrokken, je moet even checken hoe dit werkt voor jou (zou bij jou niet moeten)
Hoho, wacht even, ik wil best voor de verwijdering betalen als daar een juridische grondslag voor is.!null schreef op donderdag 1 maart 2018 @ 12:02:
...waar in dit topic mensen geen gas meer willen gebruiken en niet voor de verwijdering wensen te betalen...
Als die er is dan betaal ik, zonder morren, maar die grondslag is er in mijn optiek niet.
En betalen omdat Liander dat leuk vindt gaat mij te ver...
Lijkt er op dus op dat het vooral bluf is en ze wettelijk niet zoveel kunnen.
Apart is wel dat het nummer nooit bij een contract heeft gestaan maar alleen is gebruikt als contactpersoon bij het uitbreiden van de stroomaansluiting.
[ Voor 15% gewijzigd door Erwin_83 op 02-03-2018 17:02 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Wacht even... Ze dreigden met een deurwaarder omdat je iets niet wilt afnemen???? Ik zou hebben gezegd: laat maar komen.Erwin_83 schreef op vrijdag 2 maart 2018 @ 17:00:
Bij Liander werken ze nog op vrijdag om 16.45. Ze belde mijn vrouw en dreigde met een deurwaarder en een ongeplande verwijdering als we gas contract zouden afsluiten.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Fijn dat ze het dan gaan afsluiten
Prima. Voor rekening van Liander, want ik heb al bij mijn opzegging aangegeven dat wanneer Liander werkzaamheden wenst uit te voeren het ze vrij staat om dat op afspraak te komen doen. De deurwaarder is niet nodig als ze gewoon even het bezoek van de monteur ruim van tevoren aankondigen.
Paar dagen na het 'bezoek' van de monteur opnieuw een brief van Liander gehad dat ik tot 9 maart de tijd had om alsnog een energiecontract aan te gaan en dat anders echt de deurwaarder op bezoek komt.
Waarom Liander graag geld uitgeeft aan deurwaarders, is mij een raadsel. Maar wel meer zaken binnen Liander zijn een groot raadsel.
Want los van het 'we komen u echt afsluiten verhaal', is er ook nog mijn contact met de juristen van Liander met betrekking tot de vraag: "uit welke wet blijkt dat het verplicht is om een overeenkomst aan te gaan met de netbeheerder in de vorm van een aansluit- en transportovereenkomst of in de vorm van een opdracht voor deactiveren en/of verwijderen van de aansluiting".
Want ja, elke Liander medewerker zegt of schrijft dat het verplicht is, maar niemand kan vertellen waarom je als brave burger die de overeenkomst conform de algemene voorwaarden juist hebt opgezegd er nog verplichtingen blijven bestaan.
Dhr Liander-Jurist heb ik 2 weken terug al gemeld dat zijn 5-pagina's tellende epistel over kosten van verwijderen niet gaat over de door mij gestelde vraag en dat ik nu eindelijk wel eens antwoord wil hebben. Aangezien 10 werkdagen van deze jurist gelijk staat aan 6 weken, ga ik er vanuit dat ik op zijn vroegst half april weer wat van de jurist kan vernemen.
Tot nu toe heb ik nog niemand gehoord die enige verplichting tot een overeenkomst of verwijdering kan aantonen. Voor de Liander jurist is dit blijkbaar ook een heel zoekwerk.
Maar Liander had je toch alvast kunnen afsluiten op straat niveau? Aangezien ze het zo gevaarlijk vinden dat er druk op een niet gebruikte aansluiting staat.
[ Voor 19% gewijzigd door Erwin_83 op 14-03-2018 16:42 ]
[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 14-03-2018 22:18 ]
A vandaar de brief dat internet en opladers niet meer werken als ze je van het gas afsluiten .Bram-Bos schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:17:
Hopen dat ze dan wel de goede leiding doorknippen. Ik zat 20,5 uur zonder stroom vorige week, omdat een Liander-medewerker de plattegrond verkeerd om hield, volgens een buurtbewoner.

De monteur die dan langskomt haalt de meter niet weg, die zet alleen een slotje. Daar komt geen graafmachine aan te pas. Slotje zetten is hooguit twee minuten werk.Erwin_83 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:02:
Maar komt die man bewust langs bij mensen die niet thuis zijn zodat er een nieuwe dreigbrief uit kan of is de hele club inclusief graafmachine dan ook gelijk mee ?
Ik ontken het bestaan van IE.
In de brief beschrijven ze dus een standaard procedure die in de praktijk niet normaal is, als je alleen gas opzegd. Om te zorgen dat dus de praktijk voldoet aan de procedure, hebben ze de praktijk aangepast om te voorkomen dat ze de procedure en de brief moeten aanpassen.Erwin_83 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 07:04:
[...]
A vandaar de brief dat internet en opladers niet meer werken als ze je van het gas afsluiten .
Dus dan komt die zonder afspraak een slot plaatsen en dan ? Verzegelen doet Liander alleen tijdelijk en na een jaar moet je alsnog een contract nemen of de aansluiting laten verwijderen (volgens Liander)cyberstalker schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 10:09:
[...]
De monteur die dan langskomt haalt de meter niet weg, die zet alleen een slotje. Daar komt geen graafmachine aan te pas. Slotje zetten is hooguit twee minuten werk.
Is er al bij iemand een deurwaarder geweest met een gerechtelijke uitspraak? Voor alsnog lijkt me dat bluf/dreigen van Liander.
juridisch is het vrij simpel:zacht schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:03:
Het is ook lastig een protocol te schrijven als er juridisch nog geen helderheid is.
- De ATO kan worden opgezegd door de consument (artikel 3.6 algemene voorwaarden)
- Verwijderen van de ongebruikte installatie is niet wettelijk verplicht. In elk geval niet zolang deze onderdeel is van het gasnetwerk.
- Netbeheerder mag geen energie leveren aan mensen zonder leveringscontract en moet daar dus zorg voor dragen.
- Als consument is het afnemen van energie zonder leverancier niet toegestaan.
Hoe de netbeheerder waarborgt dat geen energie wordt afgenomen is het enige waar beleid op gemaakt moet worden, maar dat is niets nieuws.
De enige verandering is dat "wij" geen energiecontract hebben en ook geen energie afnemen. Waar het grosso modo wanbetalers betreft die wel graag energie afnemen. Met als gevolg dat wij niet bang zijn voor de dreigementen mbt afsluiting. En ook niet voor de deurwaarder, want die kan niks beginnen omdat er geen onbetaalde rekeningen zijn.
Als ik dit lees en met wat ik hierboven gelezen heb, hebben ze van punt 4 (heb ze zelf maar even genummerd) maar uitgelegd als "Als consument moet je energie afnemen van een leverancier"Ivow85 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:31:
[...]
juridisch is het vrij simpel:
1. De ATO kan worden opgezegd door de consument (artikel 3.6 algemene voorwaarden)
2. Verwijderen van de ongebruikte installatie is niet wettelijk verplicht. In elk geval niet zolang deze onderdeel is van het gasnetwerk.
3. Netbeheerder mag geen energie leveren aan mensen zonder leveringscontract en moet daar dus zorg voor dragen.
4. Als consument is het afnemen van energie zonder leverancier niet toegestaan.
Hoe de netbeheerder waarborgt dat geen energie wordt afgenomen is het enige waar beleid op gemaakt moet worden, maar dat is niets nieuws.
De enige verandering is dat "wij" geen energiecontract hebben en ook geen energie afnemen. Waar het grosso modo wanbetalers betreft die wel graag energie afnemen. Met als gevolg dat wij niet bang zijn voor de dreigementen mbt afsluiting. En ook niet voor de deurwaarder, want die kan niks beginnen omdat er geen onbetaalde rekeningen zijn.
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
Ik vraag me af of dit ergens daadwerkelijk staat opgeschreven.Ivow85 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 15:31:
[...]
- Als consument is het afnemen van energie zonder leverancier niet toegestaan.
Zelfs in mijn mail aan de jurist heb ik het volgende geschreven:
[quote]
Feit 13 is correct. Aanvullend hierop meld ik u dat ik niet de wens om de gasaansluiting te doen of laten verwijderen. Indien Liander wel de wens heeft om op haar kosten de gasaansluiting in mijn woning te verwijderen zal daaraan door mij medewerking worden verleend. In dat geval dient Liander schriftelijk of telefonisch een afspraak te maken voor de werkzaamheden. U bent in bezit van mijn gegevens om eventueel een dergelijke afspraak te maken.
[/quote]
Verder stuurt wederom de jurist meermaals aan op een opdracht tot verwijderen van de aansluiting. Ik kan weer aan de bak...
[ Voor 56% gewijzigd door Ivow85 op 15-03-2018 20:59 ]
Lijkt me algemene wetgeving dat het afnemen van producten of diensten van welke aard ook alleen toegestaan is na wederzijdse instemming (overeenkomst).Bram-Bos schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:01:
[...]
Ik vraag me af of dit ergens daadwerkelijk staat opgeschreven.
En ik ben wel weer erg nieuwsgierig wat ze nu weer bedacht hebben.Ivow85 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 19:03:
Zojuist heb ik een nieuwe reactie van de jurist ontvangen. Wederom een zeer lang verhaal wat ik net even vluchtig doorgelezen heb. Aantoonbaar met meermaals onjuiste weergaven van telefoongesprekken. Ik zou bijvoorbeeld weigeren om medewerking te verlenen aan de werkzaamheden die Liander binnenshuis wil uitvoeren. Terwijl ik juist heb aangegeven dat Liander welkom is om op afspraak een monteur langs te sturen, maar dat ik geen opdracht zal geven voor welke werkzaamheden dan ook. Alleen als Liander geen initiatief neemt om een afspraak te maken, dan volgt er ook geen afspraak.
Verder stuurt wederom de jurist meermaals aan op een opdracht tot verwijderen van de aansluiting. Ik kan weer aan de bak...
En ik concludeer hieruit dat je reeds een antwoord op het vorige epistel gestuurd had?
Wat had je daarin vermeld dan?
Is dat expliciet nodig dan?Bram-Bos schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 16:01:
[...]
Ik vraag me af of dit ergens daadwerkelijk staat opgeschreven.
Naar mijn mening staat energie afnemen zonder leverancier gelijk aan diefstal.
De leverancier zorgt namelijk voor de rekening en iets meenemen zonder te betalen is strafbaar...
Yup. Ik kon het moeilijk blijven rekken tot na de uitspraak in de zaak van Bram. Is al bekend wanneer we die kunnen verwachten?Stoofie schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 20:56:
[...]
En ik ben wel weer erg nieuwsgierig wat ze nu weer bedacht hebben.
En ik concludeer hieruit dat je reeds een antwoord op het vorige epistel gestuurd had?
Wat had je daarin vermeld dan?
Ter info: hier staat de eerste mail die ik van de jurist heb ontvangen.
Hierbij mijn reactie op deze mail:
Waarop de jurist mij schreef:Geachte Jurist,
Met veel verbazing heb ik uw reactie op mijn communicatie met Liander gelezen. In uw bericht lijkt u twee dossiers door elkaar te halen. De opsomming van feiten is grotendeels in overeenstemming met mijn situatie, echter de titel die u aan het bericht geeft en uw bevindingen/beoordelingen gaan over een heel andere casus. Vanwege deze sterke afwijkingen ten aanzien van het onderwerp van de werkelijke discussie, zal ik daarom slechts op enkele punten ingaan.
Feit 1 tot en met 6 kan ik kort over zijn, de informatie zoals u die weergeeft is correct.
Feit 7: Hier is de genoemde datum van beëindiging van de overeenkomst onjuist. In mijn e-mail heb ik dit verkeerd gecommuniceerd. Zoals u ook uit uw systemen moet kunnen halen, is mijn leveringsovereenkomst en aansluit- en transportovereenkomst voor gas per 2 november 2017 beëindigd.
Het woord beëindigd heeft u nadrukkelijk onderstreept, en ook in de overige communicatie stelt Liander het als een voldongen feit dat mijn overeenkomst beëindigd is, of in elk geval dat er geen actuele overeenkomst van toepassing is voor de gasaansluiting op mijn woonadres. Als gevolg hiervan, zijn alle verplichtingen die voortvloeien uit de voorheen bestaande overeenkomst komen te vervallen. De enige verplichtingen die blijven bestaan, zijn de verplichtingen die volgen uit wetgeving. De opzegging van de ATO is gedaan conform artikel 3.6 van de algemene voorwaarden.
Feit 8, 9 en 10 zijn correct en dienen geen nadere toelichting
Feit 11 is correct. Liander heeft er voor gekozen om geen fysieke handelingen te verrichting bij opzegging van mijn overeenkomst. De tarievencode gas schrijft zoals u zelf aanhaalt het volgende:
2.5.1.12
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/2017-10-03
Het woord "eventuele" heb ik onderstreept. Liander heeft dergelijke kosten niet gemaakt bij beëindiging van de aansluitovereenkomst per 2 november 2017. De opzegging is aanvaard en Liander heeft binnen de opzegtermijn geen initiatief genomen om de in het betreffende artikel bedoelde handelingen te komen uitvoeren.
Feit 12: In de gaswet wordt zover ik kan terugvinden niet gemeld dat een overeenkomst vereist is, wanneer een gasaansluiting aanwezig is. Wel is het verboden voor de netbeheerder om gas te leveren. Ten aanzien van dit onderwerp meldt artikel 43 het volgende:
Artikel 43
1Het is verboden zonder vergunning gas te leveren aan afnemers die beschikken over een aansluiting op een net met een totale maximale capaciteit van ten hoogste 40 m3(n) per uur.
Aan het hierboven gestelde wordt volledig voldaan. Sinds de beëindiging van mijn overeenkomst wordt op mijn adres geen gas geleverd. De hoofdkraan op mijn gasaansluiting is gesloten en de standen van de energiemeter zullen dit gegeven bevestigen.
Feit 13 is correct. Aanvullend hierop meld ik u dat ik niet de wens om de gasaansluiting te doen of laten verwijderen. Indien Liander wel de wens heeft om op haar kosten de gasaansluiting in mijn woning te verwijderen zal daaraan door mij medewerking worden verleend. In dat geval dient Liander schriftelijk of telefonisch een afspraak te maken voor de werkzaamheden. U bent in bezit van mijn gegevens om eventueel een dergelijke afspraak te maken.
De door u aangehaalde uitspraak van de geschillencommissie is op mijn situatie in het geheel niet van toepassing. Bij mij is er geen wens om iets aan de gasaansluiting te laten wijzigen. Als die wens bestaat, dan komt deze in het geheel vanuit Liander. Het behandelde geschil gaat over een consument die nadrukkelijk de wens heeft om de aansluiting te doen of laten verwijderen, in verband met subsidievoorwaarden van een externe partij. Wanneer een verzoek tot handelen vanuit de consument komt, is het logisch dat de kosten van dat handelen voor rekening van de consument komen. In dit geval is er vanuit mij, de consument, geen enkel verzoek tot het doen van handelingen gedaan.
Gezien de rest van uw bericht voornamelijk over kosten gaat, die slechts van toepassing kunnen zijn wanneer er een overeenkomst of wettelijke verplichting daartoe bestaat, zal ik niet inhoudelijk op de punten reageren. Ik wil u daarom verzoeken om mij nogmaals een reactie te sturen, maar nu met als titel "discussie met Liander aangaande de verplichting om een overeenkomst aan te gaan". In uw bericht verwacht ik dat u mij een rechtstreekse verwijzing geeft naar het wetsartikel waaruit de door u vermeende verplichting tot het aangaan van een overeenkomst blijkt.
Ik verneem graag uw reactie.
Met vriendelijke groet,
Ivow85
Zeer opvallend is dat wel de brieven van 1 en 15 december worden aangehaald (je weet wel, die waarin ze vertellen dat je zonder gas niet kan internetten), maar even volledig genegeerd wordt dat ik naar aanleiding van die belachelijke teksten tot 3 keer toe met Liander gemaild heb. De eerste twee keer om uitleg te krijgen over het verband tussen gas, internet en mijn telefoonlader. De derde keer met onder andere mijn initiële vraag om uit te leggen waaruit blijkt dat het verplicht is om een overeenkomst aan te gaan.Liander vs Witkamp; medewerking verwijdering aansluiting en betalingsverplichting kosten van de demontage werkzaamheden
Geachte heer Ivow85,
U heeft op donderdag 1 maart jl een reactie gegeven op mijn bericht d.d. 9 februari 2018. In deze reactie bevestigde u de door mij weergegeven opsomming van feiten. Op een enkel punt na.
U herstelde het gegeven van de datum waarop u de overeenkomst met uw leverancier voor het gas heeft beëindigd: 2 november 2017. U gaf daarbij aan:
“Zoals u ook uit uw systemen moet kunnen halen, is mijn leveringsovereenkomst en aansluit- en transportovereenkomst voor gas per 2 november 2017 beëindigd.”
Het beëindigen van de overeenkomst met Liander (de ATO) betreft een eenzijdige handeling op uw initiatief.
U stelt dat u door deze handelingen – die u kennelijk via uw leverancier kenbaar hebt willen maken - niet meer gebonden zou zijn door de bepalingen, die een onderdeel uitmaken van de overeenkomst die u heeft beëindigd.
Voor de goede orde: Liander bestrijdt dat standpunt. Het is in strijd met staande rechtspraak. Van de overeenkomst, die u met Liander bent aangegaan, maken de algemene voorwaarden deel uit. De overeenkomst en de algemene voorwaarden, maar ook de TarievenCode Gas, beschrijven het geheel van de verplichtingen, die het gevolg zijn van het beëindigen van de overeenkomst op uw initiatief.
De kern van uw standpunt is Liander duidelijk. U bestrijdt dat de overeenkomst en de Gaswet (inclusief de daarmee samenhangende regelgeving) ertoe leiden, dat u verplicht bent de kosten voor het verwijderen van de aansluiting te betalen. Het is u bekend dat over die kwestie door de Geschillencommissie Energie al andersluidende uitspraken zijn gedaan. Maar u meent dat die uitspraken geen vergelijkbare situatie betreffen als bij u aan de orde zou zijn. https://www.degeschillenc...smeter-door-netbeheerder/
Aanvullende feiten
Inmiddels zijn een aantal aanvullende feiten vast te stellen (voor de goede orde vervolg ik de nummering uit mijn mail d.d. 9 februari 2018):
14. Op 1 december 2017 zond Liander u een brief naar aanleiding van de vaststelling, dat u geen (nieuwe) leverancier meer had. Uw oude leverancier heeft Liander uitsluitend een bericht doorgegeven dat u de overeenkomst met deze leverancier voor dit adres heeft beëindigd. Uw oude leverancier heeft niet namens u een bericht doorgegeven waaruit onmiskenbaar is op te maken dat u uw aansluiting wenste te laten verwijderen. U heeft een dergelijk bericht ook niet via ‘mijnaansluiting.nl’ ingezonden. Daarom moest Liander er rekening mee houden dat u de aansluiting nog wenste te gebruiken. Liander wijst in de brief die u heeft ontvangen op de verplichting uit de overeenkomst opnieuw een overeenkomst met een gasleverancier aan te gaan. Indien er sprake is van nieuwe bewoners – hetgeen ten gevolge van het bericht van uw leverancier tot de mogelijkheden behoorde - wordt hen verzocht een overeenkomst met een leverancier aan te gaan.
15. U bent ook na de brief d.d. 1 december 2017 niet over gegaan tot het contracteren van een nieuwe leverancier voor de levering van gas. Daarmee heeft u de verplichtingen uit de overeenkomst geschonden. Noch bent u tot het indienen van een aanvraag tot verwijderen van de aansluiting (of indien u dat tijdelijk wenst tot verzegelen) via mijnaansluiting.nl over gegaan.
16. Op 15 december 2017 herinnerde Liander u aan de brief d.d. 1 december 2017. U bent hierbij opnieuw geïnformeerd wat u te doen stond.
17. Op de brief d.d. 15 december 2017 heeft u iedere passende reactie nagelaten.
18. Op 7 februari 2018 heeft Liander telefonisch contact met u gezocht. Omdat men de procedure tot demontage van de aansluiting in gang wilde zetten. Na het telefonisch gesprek is door Liander de aantekening gemaakt: “Meneer wil absoluut geen leegstandscontract/verzegeling of verwijdering aanvragen. Gewezen op het DW (=Deurwaarders) proces als we niet kunnen afsluiten en de bijkomende kosten.”
Het is de medewerker van Liander niet gelukt met u een afspraak te maken voor een datum voor demontage van de aansluiting en/of u te overtuigen de aanvraag via mijnaansluiting.nl in te dienen. Er is wel gewezen op de kosten van de verwijdering van de aansluiting als consequentie van de overeenkomst en de regelgeving.
Zelfs als wij uw stellingen zouden volgen - dat u de aansluiting niet langer wenst, waarbij u evenwel meent aan de verwijdering daarvan geen kosten verschuldigd te zijn – hetgeen niet het geval is (!), dan nog is het noodzakelijk dat wij uw medewerking verkrijgen voor de verwijdering van de aansluiting. Wij hebben immers toegang tot uw woning en uw tuin nodig voor het verrichten van de werkzaamheden..
19. Op 9 februari 2018 ontving u mijn brief namens Liander.
U reageerde zelfs in uw brief d.d. 1 maart 2018 niet op mijn expliciete vragen. Ook uit uw bericht van 1 maart jl hebben wij nog steeds niet kunnen opmaken of Liander uw medewerking voor de verwijdering kan verwachten.
U beperkt uw reactie tot het hervatten van een discussie over de bron van de verplichtingen een overeenkomst met een leverancier van gas aan te moeten gaan. Dat gaat voorbij aan de stellingen die u al heeft ingenomen: dat u bewust de ATO wilde beëindigen. De vraag die daardoor resteert is of u – uiteindelijk - de kosten voor de verwijdering van de aansluiting als een gevolg van de overeengekomen verplichtingen en de wetgeving verschuldigd bent.
20. Op 16 februari 2018 heeft een monteur van Liander zich gemeld bij uw woning, teneinde een poging te doen tot het verzegelen van uw nog steeds actieve aansluiting. De praktijk leert dat dit veelal tot een efficiënte oplossing leidt. Deze monteur trof u niet thuis, althans er werd niet open gedaan. De monteur heeft een bericht achtergelaten. Onze systemen geven niet aan dat u direct na die datum contact heeft opgenomen met Liander. Van alle telefonische contacten die wij met klanten voeren wordt een korte registratie gemaakt.
* Mocht u wel hebben gereageerd, dan verneem ik dat graag. Ik verneem dan ook graag een kopie van uw schriftelijk bericht. Het is spijtig wanneer wij moeten constateren dat hier iets over het hoofd is gezien.
U heeft in ieder geval niet met spoed een bericht aan mijn adres gezonden.
21. Op 23 februari 2018 heeft Liander u weer een bericht gezonden. Liander wil hoe dan ook door u in staat worden gesteld de actieve gasaansluiting te verzegelen of te demonteren. Naar wij hopen kan dat alsnog naar aanleiding van een bericht van uw zijde. Waarbij u een afspraak maakt, zodat een monteur langs kan komen. Indien u daartoe niet overgaat zal het standaard proces worden gevolgd. Op grond van de overeenkomst zal een deurwaarder verzoeken de medewerking tot verwijdering van de aansluiting te verlenen. Zo nodig wordt daartoe een procedure bij de rechter gevolgd. Dat is uiteraard een escalatie waar Liander niet op uit is. Daarom trof u ook in de brief de volgende passage aan.
Vrijwillige afsluiting
Wilt u zelf een afspraak maken om uw gas- en/of elektriciteitsaansluiting af te laten sluiten om daarmee een
gerechtelijke procedure te voorkomen? Belt u dan met onze klantenservice. Ons telefoonnummer is 088 542 64 44.
Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur en per e-mail via contractloos@liander.nl.
23. Op 28 februari 2018 nam u telefonisch contact op met Liander. U bent in contact gekomen met mijn collega mw Pieterson (Klantenman Liander). Zij heeft uit uw woorden opgemaakt dat u voor de monteur op 16 februari 2018 bewust de deur niet open heeft gedaan. Met als reden dat er geen afspraak was gemaakt. Bestrijdt u daarmee de weergave van de monteur dat er een poging is gedaan met u in contact te treden en een oplossing te bereiken?
U protesteerde in het telefoongesprek met mw Pieterson tegen de ontvangst van de brief d.d. 23 februari 2018. Maar u heeft opnieuw geen signaal gegeven dat u medewerking aan het verwijderen van de aansluiting wenste te geven.
Integendeel: u zwengelde (opnieuw) uitsluitend een discussie aan over de gronden voor de verplichting voor het dragen van de kosten van de verwijdering van de gasaansluiting.
Mijn collega heeft u herhaalde malen aangeven dat u het standpunt hierover van Liander uitgebreid toegelicht heeft gekregen. Doch u heeft daarop aangegeven dat mijn bericht d.d. 9 februari een geheel ander onderwerp zou betreffen. En dat u recht had op een langere reactietermijn. Dat is een beoordeling die voor uw eigen rekening en risico komt.
24. U reageerde vervolgens op 1 maart jl. per mail op mijn bericht d.d. 9 februari 2018. Ik besprak uw reactie al bij de feiten onder (19).
Stand van zaken/oproep
Uit uw bericht valt niet op te maken dat Liander en u op korte termijn overeenstemming bereiken over het recht op betaling van de kosten voor de werkzaamheden. De werkzaamheden die Liander moet verrichten tot verwijderen van de aansluiting. Deze aansluiting werd ten behoeve van de overeenkomst met u in stand gehouden. De aansluiting dient echter nu verwijderd te worden. Dat is het gevolg van uw wens deze aansluiting definitief niet meer te gebruiken.
Ik verzoek u dringend en zo nodig sommeer ik u vanwege de stand van zaken binnen 14 dagen aan te geven dat u medewerking verleent tot het de-activeren of verwijderen van de bestaande actieve gasaansluiting naar aanleiding van de beëindiging van een overeenkomst met een leverancier van gas en het niet opnieuw contracteren van een nieuwe leverancier. Ik wijs u daartoe op de verplichtingen uit de overeenkomst met Liander.
Subsidiair verzoek ik u en voor zoveel nodig sommeer ik u medewerking te verlenen aan de verwijdering van de gasaansluiting omdat u heeft aangegeven de overeenkomst met Liander te hebben willen beëindigen. De verwijdering van de gasaansluiting is in dat geval een onlosmakelijk gevolg van het beëindigen van de overeenkomst.
Ik verzoek u nu voor het maken van de afspraak gebruik te maken van andere contact gegevens dan in de brief d.d. 23 februari jl zijn gemeld, teneinde verdere stappen in een gedwongen traject tot het verkrijgen van de noodzakelijke medewerking te voorkomen.
Wilt u daarom uw reactie op dit bericht zowel aan mij (u heeft mijn mail adres) als aan mijn collega mw P. (k....@alliander.nl)
Kosten verwijdering
Voor de goede orde kondig ik u aan dat Liander de kosten van de verwijdering van de aansluiting bij u in rekening zal brengen. De in rekening te brengen kosten van de verwijdering zijn gebaseerd op de gemiddelde (interne) kosten die Liander daartoe maakt. Hoofdzakelijk hebben deze kosten betrekking op de inzet van personeel tot de noodzakelijke handelingen, zowel de technische als de administratieve handelingen. Tot 1 januari 2018 werden deze kosten vastgesteld op € 605,00 inclusief BTW. Vanaf 1 januari 2018 bedraagt het tarief € 687,00 inclusief BTW.
Ook wanneer u van oordeel bent dat u die kosten onder de door u geschetste omstandigheden niet verschuldigd bent brengen wij u die in rekening. Liander bestrijdt immers uw stellingen. Mocht u de betaling weigeren, dan zal Liander de kosten zo nodig ten behoeve van het verkrijgen van een gerechtelijke vonnis aan de kantonrechter voorleggen.
Weigert u de medewerking aan de verwijdering, dan zal Liander dat tevens mogen en moeten interpreteren als een wijziging van uw standpunt dat de gasaansluiting voor u wel in stand moet blijven. Met alle gevolgen van dien voor de verplichting tot betaling voor die dienst.
Met vriendelijke groet,
bedrijfsjurist
Tenenkrommend is dat door de jurist meermaals wordt geschreven dat ik zou weigeren om werkzaamheden in mijn woning uit te laten voeren. Het tegenovergestelde is juist waar. Ik nodig Liander juist uit om met mij een afspraak te maken als Liander het nodig vindt om werkzaamheden uit te voeren. Zie ook mijn reactie op feit 13 uit de eerste mail.
Dat ik bewust de monteur, die onaangekondigd voor mijn deur stond, niet binnen gelaten zou hebben is ook een nogal flinke verdraaiing van feiten. Ik was simpelweg niet thuis op een werkdag om 15.00 uur en heb gemeld dat ik belachelijk vind dat niet vooraf een fatsoenlijke afspraak gemaakt wordt (zoals ik zelf veel eerder bovendien al heb voorgesteld!).
En ja, de mail van de jurist heeft nu eenmaal een heel ander onderwerp dan mijn vraagstelling. Ook deze tweede keer. Nogal wiedes dat ik daar dan op wijs en herhaaldelijk verzoek om bij het oorspronkelijke onderwerp te blijven.
Wat mij opvalt is dat jij kennelijk een ander aanbod hebt gekregen dan normaal
Normaal moet dit via mijnaansluiting.nl immers, en mag je gelijk aftikken. Waarom heb je dat niet gewoon gedaan? Een afspraak is nog geen opdracht, toch?Wilt u zelf een afspraak maken om uw gas- en/of elektriciteitsaansluiting af te laten sluiten om daarmee een gerechtelijke procedure te voorkomen? Belt u dan met onze klantenservice. Ons telefoonnummer is 088 542 64 44.
Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur en per e-mail via contractloos@liander.nl.
Een afspraak is geen opdracht. Daarom heb ik na enige overwegingen ook dat telefoonnummer gebeld. Heeft alleen weinig zin, want dan komt opnieuw het verhaal "u moet een leveringscontract nemen of u moet op uw kosten de aansluiting laten verwijderen".Bram-Bos schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:11:
Nou nou, @Ivow85, wat een epistel weer van de (volgens mij senior-)bedrijfsjurist van Liander. Ik moet zeggen: ze steken er veel moeite in, en dat siert ze. Minder fraai is dat ze inderdaad jouw expliciete uitnodiging om een afspraak te maken negeren.
Wat mij opvalt is dat jij kennelijk een ander aanbod hebt gekregen dan normaal
[...]
Normaal moet dit via mijnaansluiting.nl immers, en mag je gelijk aftikken. Waarom heb je dat niet gewoon gedaan? Een afspraak is nog geen opdracht, toch?
Toen de telefonist door zijn lijstje standaard-argumenten heen was en hij zij 'dan gaan we de deurwaarder op u af sturen' meldde ik hem dat ik dat onacceptabel vindt omdat Liander heeft verzuimd om een afspraak te maken voor het bezoek van een monteur, terwijl de aansluit- en transportcode wel voorschrijft dat voor werkzaamheden binnenshuis vooraf een afspraak gemaakt moet worden. Toen was het "dat ga ik even nakijken", in de wacht en enkele minuten later had ik zonder aankondiging dat ik zou worden doorverbonden iemand van de juridische afdeling aan de lijn.
Dus toen dacht ik: ik grijp mijn kans en stel telefonisch mijn initiële vraag. Maar kreeg geen antwoord, ondanks herhaaldelijk vragen, geen antwoord van deze jurist...
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
@Ivow85: termijn uitspraak Geschillencommissie is onbekend. Normaal 30 dagen, maar tijdens zitting werd al aangekondigd dat die termijn in dit geval weleens een stuk langer zou kunnen zijn vanwege de complexiteit van de materie en de omvang van het dossier.
Dat verklaart dan weer waarom de jurist van Liander nadat hij eerst zelf zeeën van tijd heeft genomen met het opstellen van zijn eerste reactie op mijn vraag nu ineens haast heeft om iets te bewerkstelligen.Bram-Bos schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:47:
@Ivow85: termijn uitspraak Geschillencommissie is onbekend. Normaal 30 dagen, maar tijdens zitting werd al aangekondigd dat die termijn in dit geval weleens een stuk langer zou kunnen zijn vanwege de complexiteit van de materie en de omvang van het dossier.
Nu eerst maar eens een paar nachtjes slapen om over mijn volgende reactie na te denken. Alle input vanuit dit topic is welkom!
Dat de jurist overduidelijk en meermaals verdraait wat ik gezegd en geschreven heb, heb ik moeite mee. En vanuit emotie een reactie schrijven is geen goed idee. Uiteraard is juist dat precies wat de jurist wil, omdat de kans groot is dat ik dan in mijn emoties niet bij de kern blijf en daardoor uitspraken ga doen die mij (letterlijk) duur komen te staan.
Het onderwerp is toch al verbreed, het komt op tv met inmiddels netbeheer NL erbijkmf schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 23:40:
Ondertussen mag dit topic wel van titel veranderen. Liander is voorlopig de enige die deze soap levend houdt..
Voorlopig zie ik alleen maar de hakken in het zand, er zit weinig beweging in.
De andere netbeheerders die slotjes plaatsen mogen dat nu nog veilig/verantwoord vinden, maar wat als de aantallen sterk gaan toenemen?
Uiteindelijk zal de wetgeving aangepast moeten worden om de nieuwe situatie het hoofd te kunnen bieden.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Als deze man een slotje plaatst wat ik niet heb aangevraagd, hoe gaat dat over een jaar dan in zn werk?
Gaan we dit hele traject dan weer in?
Soort van déjà vu?
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Om de welles/nietes te voorkomen zou ik alleen nog maar schriftelijk/per mail reageren. En telefoontjes van Liander afkappen of gelijk erna een samenvatting van het gesprek naar Liander mailen of hierom verzoeken.
Uiteraard doe ik zo veel mogelijk schriftelijkErwin_83 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:04:
Die jurist is heel druk een dossier aan het maken en verdraaid de feiten vast een beetje in het voordeel van Liander. Dingen in het nadeel van Liander vallen er tussenuit en dingen in hun voordeel komen er versterkt in.
Om de welles/nietes te voorkomen zou ik alleen nog maar schriftelijk/per mail reageren. En telefoontjes van Liander afkappen of gelijk erna een samenvatting van het gesprek naar Liander mailen of hierom verzoeken.
Telefoontjes opnemen (wel even aangeven dat je dit doet!). Eens kijken hoe lang ze dan aan de lijn blijven hangen...Erwin_83 schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 08:04:
Liander rommelt sowieso maar wat. Duidelijk is wel dat je geen klant bent, maar een melkkoe die vooral niet lastig moet doen.Bram-Bos schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 12:00:
Wat @MadDog11 schrijft. Ik denk dat het zo zit: de procedure van Liander is compleet ingesteld op wanbetalers en fraudeurs. Dat is tot nog toe ook de grootste groep waarmee ze te maken hebben. Voor die categorie zijn onaangekondigde bezoeken en dreigen met deurwaarders waarschijnlijk nodig. Types als wij zijn een relatief nieuwe, maar groeiende categorie, waar ze nog geen aparte procedure voor hebben ontwikkeld. En omdat ze juridisch ook zwak staan is het ook best lastig om zo'n procedure te ontwikkelen. Dus rommelen ze nu maar even voort.
Klant van me heeft z'n huis verbouwd, meterkast moet verplaatst worden. Er hangt nu al weken een houten plaat met meters midden in de hal wat vroeger de achterwand was van de oude meterkast. Van die plaat loopt er een dikke kabel en een gasleiding naar de nieuwe meterkast. Er is opdracht gegeven om de meters te verplaatsen naar de nieuwe meterkast, maar Liander heeft geen haast. Op de vraag of ze een datum kunnen geven: "Dat weten we pas een dag vantevoren".
Als je dan in het gesprek gooit dat je ook een installateur moet plannen om de hele boel weer aan te sluiten, is het antwoord: "Jammer voor u, niet ons probleem".
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
ook niet van mij. Wie wel?Speedy-Andre schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:59:
Ik wil even mededelen dat de titelfix niet van mij komt
Ik heb er ook niet om gevraagd btw, daar zijn we iets te serieus voor ...
[ Voor 9% gewijzigd door Bram-Bos op 16-03-2018 14:40 ]
Dat is wel degelijk een probleem van Liander. De aansluit- en transportcode schrijft voor dat de netbeheerder voor werkzaamheden binnenshuis minimaal 5 werkdagen van tevoren een afspraak maakt._JGC_ schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:45:
[...]
Liander rommelt sowieso maar wat. Duidelijk is wel dat je geen klant bent, maar een melkkoe die vooral niet lastig moet doen.
Klant van me heeft z'n huis verbouwd, meterkast moet verplaatst worden. Er hangt nu al weken een houten plaat met meters midden in de hal wat vroeger de achterwand was van de oude meterkast. Van die plaat loopt er een dikke kabel en een gasleiding naar de nieuwe meterkast. Er is opdracht gegeven om de meters te verplaatsen naar de nieuwe meterkast, maar Liander heeft geen haast. Op de vraag of ze een datum kunnen geven: "Dat weten we pas een dag vantevoren".
Als je dan in het gesprek gooit dat je ook een installateur moet plannen om de hele boel weer aan te sluiten, is het antwoord: "Jammer voor u, niet ons probleem".
Ook op dit vlak lapt Liander kennelijk de regels aan haar laars.
De kosten en schade kun je dus gewoon op Liander verhalen.
Hoe lang is die dikke kabel? Misschien heeft Liander meer haast als je de oude aansluiting opzegt en tijdelijk wat stroom leent bij de buren. Je kan dan de vaste kosten delen met de buren, wat best een leuke besparing is als de situatie nog een paar jaar duurt. (met zonepanelen zou je zelfs stroom kunnen terugleveren aan de buren)_JGC_ schreef op vrijdag 16 maart 2018 @ 13:45:
[...]
Er hangt nu al weken een houten plaat met meters midden in de hal wat vroeger de achterwand was van de oude meterkast. Van die plaat loopt er een dikke kabel en een gasleiding naar de nieuwe meterkast.
Ik ben overigens wel benieuwd hoe het opzeggen van gas verder afloopt. Op termijn wil ik er ook van af.
[ Voor 7% gewijzigd door jwstolk op 16-03-2018 16:24 ]
@kmf: Liander hoopt heel erg dat Netbeheer Nederland hun lijn afdwingt bij de andere netbeheerders, n.a.v. uitspraken bij Kassa. Vooralsnog zie ik echter niets veranderen. [quote]
Liander wil de gasleidingen verwijderen, bij Stedin denken ze hier anders over. De netwerkbeheerders zijn het duidelijk nog niet eens.
Onderstaande uitspraak van de bestuursvoorzitter van Stedin, staat in dit artikel: https://www.nrc.nl/nieuws...-kunnen-bijbenen-a1594027
„In Nederland ligt bijvoorbeeld voor 15 miljard euro aan gasleidingen. Ik preek voor eigen parochie, maar neem niet te snel onomkeerbare stappen, zou ik zeggen. Stel dat we over twintig jaar voor weinig geld zonnestroom uit de Sahara kunnen importeren, dan zou het gasnetwerk zo gebruikt kunnen worden voor waterstof [als energiedrager].”
met succes. Dank!
De titel is bijna een dag niet de mijne geweest

Wise enough to play the fool
Het is eigenlijk nog leuker, want meneer de jurist schrijft:Ivow85 schreef op donderdag 15 maart 2018 @ 21:56:
[...]
Yup. Ik kon het moeilijk blijven rekken tot na de uitspraak in de zaak van Bram. Is al bekend wanneer we die kunnen verwachten?
Zeer opvallend is dat wel de brieven van 1 en 15 december worden aangehaald (je weet wel, die waarin ze vertellen dat je zonder gas niet kan internetten), maar even volledig genegeerd wordt dat ik naar aanleiding van die belachelijke teksten tot 3 keer toe met Liander gemaild heb. De eerste twee keer om uitleg te krijgen over het verband tussen gas, internet en mijn telefoonlader. De derde keer met onder andere mijn initiële vraag om uit te leggen waaruit blijkt dat het verplicht is om een overeenkomst aan te gaan.
en is dus uitermate ontstemd dat je niet doet wat ze vragen.15. U bent ook na de brief d.d. 1 december 2017 niet over gegaan tot het contracteren van een nieuwe leverancier voor de levering van gas. Daarmee heeft u de verplichtingen uit de overeenkomst geschonden. Noch bent u tot het indienen van een aanvraag tot verwijderen van de aansluiting (of indien u dat tijdelijk wenst tot verzegelen) via mijnaansluiting.nl over gegaan.
16. Op 15 december 2017 herinnerde Liander u aan de brief d.d. 1 december 2017. U bent hierbij opnieuw geïnformeerd wat u te doen stond.
17. Op de brief d.d. 15 december 2017 heeft u iedere passende reactie nagelaten.
Maar in de de brieven van 1 (en waarschijnlijk ook 15) december staat:
Zij beloven dus om je af te sluiten zodat je je mobiel niet meer op kunt laden, maar houden zich zelf niet aan hun belofte, zo'n bedrijf kun je toch niet serieus nemen?Kiest u wel snel een energieleverancier? Anders moeten wij u afsluiten van gas. U kunt dan niet meer warm douchen, internet gebruiken en (mobiele) apparaten opladen.
En dan is meneer ook nog een beetje pissed omdat je geen antwoord geeft op vragen:
Hij zou als senior bedrijfsjurist toch moeten snappen dat als je dat zelf niet doet, dat je dat dan ook niet van anderen kunt verwachten...U reageerde zelfs in uw brief d.d. 1 maart 2018 niet op mijn expliciete vragen.
Ook een heel pijnlijk punt is dat Liander aan mij weliswaar heeft toegegeven dat de brief van 1 december over internet op gas niet correct was, maar dat er nooit is uitgelegd wat er dan wél had moeten staan. Ik ben dus tussen 1 december en nu nooit correct geïnformeerd over de standpunten van Liander.#19: In mijn e-mail van 1 maart j.l. heb ik reeds beargumenteerd waarom ik niet op alle punten die u schrijft ben ingegaan. Nogmaals wil ik u melden dat mijn overeenkomst met Liander op 2 november 2017 is beëindigd en dat Liander geen gebruik heeft gemaakt van de mogelijkheid om binnen de opzegtermijn werkzaamheden uit te voeren die verband houden met de opzegging. Pas ruim na afloop van de overeenkomst heeft u kenbaar gemaakt dat u de gasaansluiting uit mijn woning wenst te verwijderen, maar tot op heden heeft u nog geen initiatief genomen om voor die werkzaamheden een afspraak met mij te maken. Uw beslissing dat de gasaansluiting uit mijn woning verwijderd dient te worden, valt daarmee zonder discussie buiten de voormalige overeenkomst. Ondanks dit gegeven probeert u al langere tijd, onder aanvoering van onjuiste informatie en argumenten, mij te bewegen tot het geven van opdracht voor het verwijderen van de gasaansluiting. Zoals u weet heb ik reeds meermaals aangegeven een dergelijke opdracht niet aan u te zullen verstrekken.
Indien ik met u een discussie zou gaan voeren over de rechtvaardigheid van kosten, zou ik erkennen dat het verwijderen van de gasaansluiting volgt uit een overeenkomst die ik met u heb. Dit is niet het geval. De door u vermeende noodzaak tot het verwijderen van de gasaansluiting blijkt ook nergens uit de voormalige overeenkomst die ik met u heb gehad en niet uit de thans geldende wet- en regelgeving. Hiermee is het verwijderen van de gasaansluiting geheel uw wens en dient dan ook geheel op uw kosten te gebeuren, indien u deze wens uitvoert.
De vraag of ik wel of geen medewerking zou verlenen aan werkzaamheden die u op uw initiatief wenst uit te voeren, heb ik reeds meermaals beantwoord. Ondanks mijn eenduidige antwoorden hierin, verzuimt u tot op heden om op fatsoenlijke wijze een afspraak met mij te maken voor dergelijke werkzaamheden. Zoals aangegeven beschikt u over mijn gegevens om een afspraak te maken indien u werkzaamheden wenst uit te voeren.
[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 20-03-2018 22:45 ]
Je hebt een mooi stukje proza geschrevenIvow85 schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 22:37:
Op het niet beantwoorden van de vragen heb ik al een mooi stukje repliek geschreven.
[...]
Ook een heel pijnlijk punt is dat Liander aan mij weliswaar heeft toegegeven dat de brief van 1 december over internet op gas niet correct was, maar dat er nooit is uitgelegd wat er dan wél had moeten staan. Ik ben dus tussen 1 december en nu nooit correct geïnformeerd over de standpunten van Liander.
Het geeft precies aan waar de punten zitten die niet kloppen, goed gedaan!
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
De geschillencommissie kan mijn discussie sowieso niet behandelen, want ik heb (voor de gasaansluiting) geen overeenkomst die valt onder de bevoegdheid van de geschillencommissie.Proton_ schreef op woensdag 21 maart 2018 @ 16:55:
Als ik dit zo lees, zou ik er niet gerust op zijn dat de geschillencommissie wél het juiste geschil behandelt.
@Ivow85: "Mijn ATO is allang ontbonden door opzegging, en Liander heeft binnen 10 dagen na opzegging niks gedaan, dus heeft Liander nu helemaal geen titel meer om mij tot iets te dwingen."
@Bram-Bos: "Ik heb de ATO lang geleden opgezegd (art 3.6), maar ik wil dat Liander de noodzakelijke handelingen verricht, zodat ik daarna mijn leveringscontract kan opzeggen. Ik heb geen zin in intimiderende briefjes."
Ohja, voor het gemak sluiten ze meteen ook mijn electra-aansluiting af.
Heb je ook de uitnodiging om nog even te bellen voor een afspraak?
Zo ja, wees er op voorbereid dat je geen afspraak kan maken als je niet eerst opdracht geeft voor verwijderen. Zonder opdracht, geen afspraak. Wees dus voorzichtig met wat je zegt zodat je niet per ongeluk een opdracht tot verwijdering van de aansluiting geeft.
Wederom???Gert-Jan1988 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 17:31:
Vandaag is wederom een afgezant van Liander bij mij aan de deur geweest, maar natuurlijk onder werktijd en dus niemand thuis
Dan ben je een aardige inhaal race aan het maken.
Bij mij is er nog niemand aan de deur geweest van Liander.
We hebben op de zelfde datum opgezegd.
De laatste week staan er standaard iedere dag 2 Liander busjes op de parkeerplaats hier vanwege nieuwbouw in de wijk. Ik hoop stiekum iedere keer op een briefje in de bus.
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Bij mij hebben ze pardoes ook een "ongetekend, blanco" formulier door de bus gedaan. ik wil hem je wel opsturenStefan118 schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 18:15:
[...]
Wederom???
Dan ben je een aardige inhaal race aan het maken.
Bij mij is er nog niemand aan de deur geweest van Liander.
We hebben op de zelfde datum opgezegd.
De laatste week staan er standaard iedere dag 2 Liander busjes op de parkeerplaats hier vanwege nieuwbouw in de wijk. Ik hoop stiekum iedere keer op een briefje in de bus.

Dit topic is gesloten.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.