Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste
Acties:
  • 736.238 views

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Ik weet niet hoe het met de informatie-uitwisseling tussen energieleverancier en Liander zit, maar ik kan me zo voorstellen dat Liander niet (precies) weet waarom een ATO opgezegd wordt.
Normaal gesproken zal dat voor verhuizing zijn en hoeft Liander verder niks te doen.
Het is namelijk zoals @Ivow85 zegt, pas als je reageert en meldt dat je geen gas meer gebruikt komt Liander in actie en begint te vragen om de verwijdering te betalen.
Daarvoor zijn het standaard brieven waarin ze melden dat er geen leverancier bekend is en dat ze eventueel gaan afsluiten, maar bij een gemiddelde verhuizing is er binnen afzienbare tijd weer een nieuwe bewoner en een nieuwe ATO.
Dus gewoon opzeggen en op geen enkele manier reageren, dan komen ze vanzelf afsluiten :)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Bl4ckviper schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:22:
@kmf

Als Stedin langs komt om de meter even op te nemen en ik heb het hangslot verwijderd. (en even een nieuwe erop gezet) denk jij dan niet dat ze aan de meterstand niet zien dat ik even wat gas geleend heb?

Zonder meter is het makkelijker proletarisch gas af te nemen. Dopje eraf even doorzetten naar je eigen leidingen en klaar..

Veilig zal het niet zijn.. maar daar ben je vast niet mee bezig als je gas wilt jatten...
Bij een zegel zullen ze minder oplettend zijn. Of ze de meterstanden alsnog opnemen als je een slot en zegel hebt is nog maar de vraag.

Maarre, als de meter is verwijderd is de leiding met een prop afgesloten en vervolgens een dop. Dus even verwijderen is er niet bij.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

kmf schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:28:
[...]

Bij een zegel zullen ze minder oplettend zijn. Of ze de meterstanden alsnog opnemen als je een slot en zegel hebt is nog maar de vraag.

Maarre, als de meter is verwijderd is de leiding met een prop afgesloten en vervolgens een dop. Dus even verwijderen is er niet bij.
Nu maak je veronderstellingen over de werkwijze. Ze hebben sowieso de laatste stand opgeschreven. Op het moment dat ik besluit weer gas te gaan afnemen en de meter staat x M3 hoger komen ze heus wel even verhaal halen. Zeker als de meter op mijn verzoek is afgesloten dan is er gewoon fraude in het spel.

Er zijn ook gevallen bekend van mensen die wel gebruiken maar geen contract hebben. Aantal daarvan komen goed weg zolang er maar geen kwade opzet in het spel is:

Ik heb stroom en gas, maar geen contract, hoe kan dit?

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:58
Ook een aardig artikel uit De Gelderlander.
Huis van het gas af? Dat is dan 1500 euro meneer Niemann

https://www.gelderlander....-meneer-niemann~a64abc93/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
Daar staat dan wel weer een leuke quote in:
Wij verwijderen op verzoek de complete aansluiting; de aansluitleiding, de meter en de netkoppeling, en brengen daarvoor een standaardtarief van 605 euro in rekening.
Dat is heel iets anders dan: "Indien u geen gas meer gebruikt moet de aanlsluiting verwijderd worden"
Als ze dit alleen op verzoek doen laat ik dat verzoek wel achterwege :+

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 10:03
Trichoglossus schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:55:
Ook een aardig artikel uit De Gelderlander.
Huis van het gas af? Dat is dan 1500 euro meneer Niemann

https://www.gelderlander....-meneer-niemann~a64abc93/
100euro voor een kookgroep is een prima prijs voor als je niet handig bent.
Dat hij een inductieplaat zelf moet betalen is logisch natuurlijk.
4pits heb je vanaf 250.
hij heeft een 5 pits die zijn al gauw 750.
Als hij geen gratis slotje krijgt is het een duur grapje.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
Bij mij was een zelfde situatie.
Na renovering van de woningbouw is de geiser weggehaald die ik voor warm water/douchen gebruikte.
Daarvoor in de plaats een elektrieke 100 liter boiler.
Een grote ketel onderin de flat voor blokverwarming wat ik betaal aan de woningbouw.
Dus gas alleen nog om te koken.
Ik heb de keuze gemaakt om bij de renovatie een perilex stopcontact te laten plaatsen op een nieuwe groep in de meterkast á 117 euro.
Zelf een inductieplaat gekocht á 369 euro plus stekker á 17,95.
Zelf een gat in het aanrechtblad gemaakt en zelf geplaatst.

Totale kosten: 503,95
Tot op heden nog geen kosten door Liander en dat wil ik graag zo houden.

Edit:
Als ik wil gaan muggenziften, dan moet ik de extra 4,50 euro per maand voor de boiler eigenlijk ook rekenen.
En ik heb geen flauw idee wat ik nu aan elektra verbruik.
Dus dit jaar even de standen goed in de gaten houden.

[ Voor 14% gewijzigd door Stefan118 op 06-02-2018 10:42 ]

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

Stefan118 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 10:37:

En ik heb geen flauw idee wat ik nu aan elektra verbruik.
Dus dit jaar even de standen goed in de gaten houden.
Of je koopt een youless meter en koppel je deze aan een webservice zoals enelogic. Krijg je toch beter inzicht in je stroomverbruik. (ook bruikbaar voor gas)
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/EuEcBvP.png

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Stoofie schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 09:11:
Daar staat dan wel weer een leuke quote in:

[...]

Dat is heel iets anders dan: "Indien u geen gas meer gebruikt moet de aanlsluiting verwijderd worden"
Als ze dit alleen op verzoek doen laat ik dat verzoek wel achterwege :+
En nog een leuke quote van woordvoerder Liander:
Wel zegt de woordvoerder dat het onderwerp gezien de energietransitie veel aandacht krijgt binnen het bedrijf en in de Tweede Kamer. ,,We zijn ook in gesprek met gemeenten in ons verzorgingsgebied over de vraag hoe we dit soort aanpassingen op een slimme manier kunnen doen, bijvoorbeeld door wijken in één keer aardgasloos te maken in plaats van een individuele klant af te sluiten.’’
Wat toch een tamelijk expliciete erkenning is dat dit soort aanpassingen nu niet bepaald slim worden gedaan. _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:39:
[...]

Als je drie patenten beweert te hebben, maar niet verder komt dan iets vaags als 'lichtimpulsen en een samensmelting van technieken' dan weet ik al dat het oplichting is. Mijn gok: een paar elektrische boosterelementen met een beetje regelsoftware om de piekbelasting er af te schaven. COP = 1.
Een vervolgstuk daarover.

Zonder gas je huis verwarmd met de Ecoliner
https://www.gelderlander....met-de-ecoliner~a8bf0586/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal Saul
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-07 17:03
Trichoglossus schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:05:
[...]

Krijg toch sterk het idee dat ik De Speld aan het lezen ben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• grave006
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 20-07 09:48
Ivow85 schreef op maandag 5 februari 2018 @ 19:38:
[...]

Het beste lijkt inderdaad deze route en dan vervolgens helemaal niet reageren op de brieven die Liander stuurt. Zo is meneer Otto uit de uitzending van Kassa van zijn gasaansluiting af gekomen.

Ga je wel op de dreigbrieven reageren, dan zet zoals onder andere bij mij Liander alsnog de hakken in het zand.
Bovenstaande is ook mijn insteek., Heb de ATO via mijn leverancier laten opzeggen en inmiddels een eerste brief ontvangen. Ik onderneem verder ook helemaal niets naar Liander toe mbt communicatie. Ik wacht dus gewoon af 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Trichoglossus schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:05:
[...]

Iets met wet van behoud van energie, als het ding geen energie uit de buitenlucht onttrekt, dan moet het van de woning zelf komen. Ik geloof niet zo in deze dingen. De website is ook uitermate nihilistisch / cryptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Laatst online: 23:19
Energie in = energie uit. Al honderden jaren proberen mensen het tegendeel te bewijzen, maar het is nog niemand gelukt. Ik vermoed dus een electrische cv ketel, met misschien een goede regeling, maar wel met COP = 1.

Met een berg zonnepanelen op je dat gaat dat goed totdat het salderen is afgeschaft.

[ Voor 16% gewijzigd door hesselbeertje op 06-02-2018 17:36 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Verwijderd schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:28:
[...]

Iets met wet van behoud van energie, als het ding geen energie uit de buitenlucht onttrekt, dan moet het van de woning zelf komen. Ik geloof niet zo in deze dingen. De website is ook uitermate nihilistisch / cryptisch.
Het lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk (in theorie dan), als je met minimaal verlies stroom om kan zetten in een voorraad warmte en gecontroleerd kan mengen met wat je wilt verwarmen .. waarom zou dat dan lariekoek zijn ? ben het wel eens met de zeer minimale informatie verstrekking .. zeker als het zich "bewezen" heeft.

ik snap niet dat we overgens CO2 bij Groningen er terug in pompen .. of water .. zodat er geen lege ruimtes onstaan maar goed .. andere techniek

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

‘strato-elementen op basis van lichtimpulsen’,
Doet met denken aan die Biostabil 2000 van vroeger. Bij het lezen gaan bij mij alle alarmbellen af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:25
CodeIT schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:40:
[...]

Doet met denken aan die Biostabil 2000 van vroeger. Bij het lezen gaan bij mij alle alarmbellen af.
Lijkt wel uit het "zilveren hi-fi kabels gesmeed door elven bij maanlicht"-topic te komen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Graag weer on-topic.

[ Voor 17% gewijzigd door Bram-Bos op 07-02-2018 12:20 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

vso schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 17:38:
[...]

Het lijkt me eigenlijk niet zo moeilijk (in theorie dan), als je met minimaal verlies stroom om kan zetten in een voorraad warmte en gecontroleerd kan mengen met wat je wilt verwarmen .. waarom zou dat dan lariekoek zijn ? ben het wel eens met de zeer minimale informatie verstrekking .. zeker als het zich "bewezen" heeft.
Dat heet een warmte-element en heeft een COP van 1. Electriciteit in warmte omzetten is nooit een probleem geweest.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 06-02-2018 19:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alfado75
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-03-2024
Ik heb ook mijn eerste brief van Liander ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
alfado75 schreef op woensdag 7 februari 2018 @ 18:20:
Ik heb ook mijn eerste brief van Liander ontvangen.
Beetje vroeg voor Valentijn :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:51
En heb je ook internet op Gas ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alfado75
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-03-2024
Hahaha
Nee dat hebben ze nu aangepast er staat nu dat ik niet warm kan douchen en de verwarming kan aanzetten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Zozo, dan is er toch nog iemand bij Liander die mijn commentaren heeft gebruikt om de brief iets minder belachelijk te maken.

Alleen jammer dat het voor honderdduizenden woningen nog steeds geen juiste tekst is. Want naast de huizen van duurzame pioniers als wij is er in veel flatgebouwen uit de jaren 60-70-80 met blokverwarming ook geen gasaansluiting in de appartementen nodig om te douchen en verwarmen en wordt gas vaak alleen gebruikt om te koken. Wat natuurlijk idioot duur is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan118
Dit gaat interessant worden.
Vorig jaar september hebben ze vanuit de woningbouw mijn appartement gerenoveerd.
Al het gas er uit, all elektra gegaan, behalve de centrale ketel voor blokverwarming van de hele flat.

Nu dit jaar september/oktober gaan ze de hele flat aanpakken.
Voorpui en achterpui vervangen omdat dat 3kwart asbest is.
Betere afzuiging in keuken,wc en badkamer..
En daar komt ie...
We krijgen allemaal onze eigen cv ketel en de blokverwarming gaat vervallen.
Deze cv ketel gaat op gas worden, en mn elektrieke boiler komt te vervallen!!!
De ketel komt in de werkkast te hangen waar dus ook een afvoer naar buiten gaat komen.

Ik heb net inspectie van mn woning gehad en aangegeven dat ik geen gas gebruik.
Dit was nog wel even een dingetje zeg maar, maar over een paar maand komen ze terug alles op papier zetten wat en wanneer het gaat gebeuren, en dan samen met de woonconsulent gaan we bakkelijen.

Nu vraag ik mij af, ik woon hier 18 jaar zonder betalingsproblemen of wat voor problemen dan ook maar.
Kan de woningbouw corporatie mij verplichten om gas af te nemen omdat zij niet duurzaam willen gaan?

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mmmm, @Stefan118, dat is inderdaad een interessante casus. Nog even los van de juridische vraag, denk ik dat je in dit tijdsgewricht een woningcorporatie alleen al op morele gronden kunt weigeren om mee te werken aan een dergelijke fossiele transitie.

Kun je niet een warmtepomp uit de onderhandelingen slepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
Als ik weiger, wat zullen dan de gevolgen zijn? Dat de rest van de flat cv krijgt en ik niet?
Ik hoop dan dat het warm weer wordt komende winter 😲

Het is nu natuurlijk koffiedik kijken.
Ik wacht het gesprek met de woonconsulent eerst af.

Ik kreeg van de inspecteurs vanmiddag al wel te horen dat warmtepompen veel duurder waren dan combiketels....
Dan kom je dus uit op: hoeveel huursverhoging ben je bereid te betalen.

[ Voor 27% gewijzigd door Stefan118 op 08-02-2018 18:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Toen in Zwolle hele flats werden aangepakt met eigen CV ipv twee losse koolmonoxide gevaren waren er ook mensen die na de renovatie de oude zooi nog hadden hangen.
AFAIK sta je als huurder in je recht om iets te weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Als ik weiger heb ik waarschijnlijk geen verwarming meer want de ketel voor de hele flat (blokverwarming) gaat ook weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:13
Denk dat je even moet zoeken naar warmtewet en je huurcontract erbij moet pakken over wat er in staat over warmtelevering. Als het streven is dat Nederland per 2030 van het gas af moet dan vind ik het een vreemde investering. De terugverdientijd van een dergelijke installatie is meestal langer.

Wat ook zou kunnen is dat ze de appartementen klaar aan het maken zijn voor verkoop en dan in een autonoom systeem makkelijker.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033729/2017-01-01

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Artikel 12B en 12D uit de warmtewet zijn zéér interessant.

Alleen met toestemming van Onze Minister mag de warmteproducent de levering opschorten (12b).

En alleen met toestemming van diezelfde minister mag opdracht gegeven worden tot aansluiting op het gasnet, maar alléén wanneer er geen andere, duurzamere alternatief redelijkerwijs haalbaar zijn (12d).

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
markje1 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 19:45:
Denk dat je even moet zoeken naar warmtewet en je huurcontract erbij moet pakken over wat er in staat over warmtelevering. Als het streven is dat Nederland per 2030 van het gas af moet dan vind ik het een vreemde investering. De terugverdientijd van een dergelijke installatie is meestal langer.

Wat ook zou kunnen is dat ze de appartementen klaar aan het maken zijn voor verkoop en dan in een autonoom systeem makkelijker.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0033729/2017-01-01
Ivow85 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:04:
Artikel 12B en 12D uit de warmtewet zijn zéér interessant.

Alleen met toestemming van Onze Minister mag de warmteproducent de levering opschorten (12b).

En alleen met toestemming van diezelfde minister mag opdracht gegeven worden tot aansluiting op het gasnet, maar alléén wanneer er geen andere, duurzamere alternatief redelijkerwijs haalbaar zijn (12d).
Die is opgeslagen als favoriet.
Alvast bedankt (y)

[ Voor 35% gewijzigd door Stefan118 op 08-02-2018 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Inmiddels heb ik een boekwerk ontvangen van Liander. Helaas blijkt al uit de onderwerp-regel dat het boekwerk zich niet richt op het beantwoorden van mijn vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
We zijn zeer benieuwd @Ivow85. Hier uitnodiging voor zitting Geschillencommissie ontvangen [26 feb]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
@Ivow85: De vraag was waar de verplichting tot het hebben van een contract danwel het geven van opdracht tot verwijdering staat toch?
Daar geven ze geen antwoord op begrijp ik.
Nu is Liander daar heel goed in, het lezen/begrijpen van vragen is zeker niet het sterkste punt binnen hun organisatie.
Grote vraag bij mij is nu: waar gaat het boekwerk wel over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Dan is de vraag blijkbaar niet in hun voordeel uit te leggen dat ze er zo omheen draaien. Even afwachten dus tot de geschillencommissie uitspraak doet.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De vraag is inderdaad "Waarom ben ik verplicht om een overeenkomst aan te gaan?". Zowel het (opnieuw) aangaan van een ATO als het geven van een opdracht voor verzegeling of verwijdering is immers een overeenkomst.

Het antwoord gaat over de kosten van afsluiting en verwijdering. Inclusief allerlei verwijzingen naar artikelen uit de algemene voorwaarden en ATO. Die artikelen zijn voor mij helemaal niet meer relevant. Artikel 3.6 van de ATO meldt duidelijk dat de consument het recht heeft om de aansluiting op elk moment op te zeggen en dat de netbeheerder dan gelegenheid moet krijgen om binnen de opzegtermijn de administratieve en fysieke handelingen te verrichten die noodzakelijk zijn voor het beëindigen van de overeenkomst.

Binnen de opzegtermijn heeft Liander geen contact opgenomen met mij, dus is er geen andere conclusie mogelijk dan dat er geen handelingen nodig zijn in mijn woning waaraan ik mee moet werken en dat ik inmiddels geen ATO meer heb en dus ook nergens meer kostenplichtig voor ben. De enige verplichting die ik als perceeleigenaar heb, volgt uit de gaswet: ik moet de netbeheerder in de gelegenheid stellen om, op afspraak, noodzakelijke werkzaamheden aan haar netwerk te verrichten.

Op een reactie beraad ik mij nog, daar moet ik eerst eens goed voor gaan zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Froggy
  • Laatst online: 10-08 21:32

Froggy

...

knip, offtopic

[ Voor 140% gewijzigd door teacher op 11-02-2018 16:21 ]

iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!
.

[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 11-02-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 22:34

Nox

Noxiuz

Ik weet niet of dit ontopic is, maargoed. Ik zit ff de herhaling van Kassa (https://www.npo.nl/kassa/03-02-2018/BV_101385730) te kijken waarbij het over het gas de deur uit doen gaat. Ik snap de stedins en lianders wel. Die beheren meters pijp onder de grond met gas. Spul is gewoon bloedjelink als het gaat lekken.

Welnu, als iedereen straks zijn aansluiting afsluit en alles de deur uit flikkert en zegt: ik betaal niet meer doei.

Dan is straks het inkomen uit vastrecht nog maar een fractie van de eerdere inkomsten terwijl er meters pijp liggen op percelen van bewoners waar wél druk op staat. Is het niet handige om het afsluiten te doen bij de aftakking vanaf het hoofdnet? Doppie erop, klaar. Geen leiding mét druk meer op het perceel en die wordt niet meer onderhouden. Want volgens mij is een gasleiding na iets van 50 jaar ook wel weer eens aan een opknapbeurt toe? Anders is er wel onderhoud noodzakelijk voor andere redenen.

En als we het net in de toekomst toch nodig hebben... (biogas?) tja... Dat is een ander verhaal.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
En bij die andere 5 netbeheerders is het niet gevaarlijk en dus kan het gratis/zeer goedkoop ??

Bij liander wordt er ook bij de hoofdleiding afgesloten, alleen willen ze ook de complete leiding uit de grond hebben.
Niks mis mee hoor.
Maar we hebben geen contract, het is niet onze leiding en meter, het is hun netwerk, als ik die niet meer gebruik betaal ik daar niet voor.

Zou wat wezen dat we (heel slinks de naam is veranderd van wegenbelasting naar motorrijtuigenbelasting) wegenbelasting moeten betalen als we besluiten voortaan met de benenwagen te gaan.

Ja we hebben gebruik gemaakt / slijtage gemaakt aan het asfalt.
Daar betaalden we voor door die belasting.
Dat stopt als je je auto weg doet terwijl de weg nog voor je huis blijft liggen.
Nogmaals, heel slinks is de naam wegenbelasting gewijzigd.
Maar je snapt wat er bedoeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik lees net dat de gemeente Eindhoven een proefproject start voor het afsluiten van complete wijken, geen idee wie dat gaat betalen overigens.

https://www.ed.nl/eindhov...taande-woningen~a1cc4c79/

Acties:
  • +4 Henk 'm!
De afgelopen dagen waren er een aantal zaken belangrijker dan de kwestie "Liander". Gezien de zeer riante termijn die Liander genomen heeft om op mijn vraag te reageren, zie ik ook niet in waarom ik haast zou maken met mijn weerwoord.

Mijn vraag aan Liander is: "Gezien u stelt dat een overeenkomst voor gaslevering of een overeenkomst voor het verwijderen van de gasaansluiting verplicht is, wat mij bevreemd in een vrij land als Nederland, verneem ik graag spoedig van u waaruit de door u vermeende verplichting blijkt."

Zoals gezegd heb ik afgelopen vrijdag dan eindelijk een reactie ontvangen. De titel van het antwoord spreekt al boekdelen: "discussie met Liander betreffende de kosten van verwijdering voor de gasaansluiting".
Geachte heer Ivo,

U heeft al herhaalde malen contact opgenomen met Liander en diverse collega’s van mij gesproken. Daarbij is u toegezegd dat er vanuit de afdeling Juridische zaken van Liander nadere toelichting zou komen over de verhoudingen tussen u en Liander. Ik ben werkzaam op de afdeling Bestuurs- en Juridische Zaken van Alliander/Liander. Met dit bericht kom ik de toezegging na die u is gedaan. Helaas heeft u op dit bericht enige tijd moeten wachten. Dat betreur ik en daarvoor bied ik u mijn verontschuldigingen aan. Dat heeft niet aan mijn collega’s gelegen.

De reactie die ik u wilde geven heb ik mede laten bepalen door de ontwikkelingen in de laatste 14 dagen. De behandeling van het door u aan de kaak gestelde onderwerp in de Tweede Kamer en de media.

Ter voorkoming van misverstanden geef ik hierna eerst weer wat ik heb kunnen opmaken als de feiten in de discussie met u. En de stellingen die u daarin inneemt. Mocht het zo zijn dat de feiten of de stellingen niet correct worden weergegeven, dan verzoek ik u mij dat aan te geven. Geeft u dan ook aan wat volgens u de feiten zijn? En wat uw stellingen zijn?

Feiten:

1. U bent (hoofd)bewoner c.q. u vertegenwoordigt in de communicatie met Liander de hoofdbewoner van de woning aan <ADRES>

2. U woont al geruime tijd op dit adres als hoofdbewoner.

2. Deze woning beschikt over een elektriciteitsaansluiting. Voor het verbruik van elektriciteit op deze aansluiting heeft u een overeenkomst met een leverancier.

3. Deze woning beschikt tevens over een gasaansluiting.

4. Voor het verbruik van gas in de woning had u tot voor enige tijd een overeenkomst met een leverancier.

5. In de periode dat u een overeenkomst met een leverancier voor gas had en u gas verbruikte, nam u diensten af van Liander; de netbeheerdiensten (in standhouden van de aansluiting en de transportdienst). Er was daartoe sprake van een overeenkomst met Liander. Een onderdeel van deze overeenkomst zijn de Algemene voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers. https://www.liander.nl/si...sport_E-G-kv-23012018.pdf

6. Op de dienstverlening van Liander en de overeenkomst tussen Liander en iedere afnemer zijn de Gaswet en de met de Gaswet verbonden regelgeving, de ‘Gascodes’ van toepassing. Deze regelgeving betreft dwingend recht. De Gascodes betreffen algemeen verbindende voorschriften, die voor alle afnemers dwingend gelden. Dit is het vastgesteld in de standaard jurisprudentie van onder meer de Autoriteit Consument en Markt, het College van Beroep voor het bedrijfsleven, de civiele rechter en de Hoge Raad en de Geschillencommissie Energie.

In de TarievenCode Gas treft u de volgende bepaling aan:

2.5.1.12

Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.

Bron: http://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/2017-10-03

7. U heeft aangegeven; ik heb “per 2 december 2017 zowel mijn leveringscontract voor energie als de aansluit- en transportovereenkomst voor de gasaansluiting beëindigd middels opzegging bij de energieleverancier.” (onderstreping door Liander)

8. U bent aangeschreven door Liander met de mededeling, dat wij hebben geconstateerd dat na de beëindiging van de overeenkomst met de leverancier voor gas (uw leverancier meldt dat bij de netbeheerder), zich geen nieuwe leverancier voor gas heeft gemeld voor uw aansluiting.

9. U heeft aangegeven geen nieuwe overeenkomst met een leverancier voor gas aan te willen gaan.

U heeft in de communicatie aangegeven: “Ik heb geen intenties om met Liander een nieuwe overeenkomst aan te gaan, ook niet een overeenkomst voor het verwijderen van de gasaansluiting.”

10. Op de informatie voorziening van Liander dat u ertoe gehouden bent voor een actieve gasaansluiting een overeenkomst met een leverancier voor de levering van gas te hebben, heeft u aangegeven dat u die verplichting bestrijdt, althans dat u eerst wenst te vernemen op grond waarvan die verplichting zou bestaan.

11. Liander heeft geen handelingen verricht die leiden tot beëindiging van de overeenkomst betreffende aansluit- en transportdienst voor gas.

12. In de communicatie hebben enkele van mijn collega’s in een poging u van de gewenste informatie te voorzien verwezen naar verplichtingen uit de overeenkomst, die u met Liander bent aangegaan. Tevens heeft men u gewezen op de verplichtingen uit de Gaswet. Een verwijzing naar de Elektriciteitswet was in dat verband onterecht.

13. De gasaansluiting is nog niet verwijderd.

Stellingen:

I. U stelt geen verplichtingen meer jegens Liander te hebben met betrekking tot de gasaansluiting.

II. U stelt geen intenties te hebben in de toekomst gas te verbruiken. Maar u wenst geen opdracht aan Liander te willen geven tot verwijdering van de aansluiting.

III. U stelt dat Liander voor haar eigen rekening de aanwezige gasaansluiting dient te verwijderen, wanneer Liander die verwijdering nodig acht.

Bevindingen/beoordeling:

Namens Liander geef ik u mijn bevindingen naar aanleiding van uw stellingen.

a. U heeft wellicht in de afgelopen maanden en weken gemerkt en gevolgd dat het onderwerp waarover u met Liander debatteert veel aandacht in de media en bovendien bij de wetgever en volksvertegenwoordiging in de Tweede Kamer heeft gehad. Laatstelijk op zaterdag 3 februari 2018 in het VARA/BNN-programma KASSA.

b. Zowel in december 2017 als op dinsdag 30 januari 2018 werden in totaal drie moties van Tweede kamer-leden in stemming gebracht, die een oproep aan de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) inhielden. Zij verzochten de Minister EZK maatregelen te treffen en/of er voor te zorgen dat afnemers/consumenten, die hun gasverbruik staken, niet geconfronteerd worden met de kosten voor de verwijdering van deze gasaansluitingen. De Minister EZK heeft deze moties ontraden. Alle drie moties werden – de laatste bij gelegenheid van de stemmingen over de aanpassingen van de Elektriciteitswet en Gaswet - met een ruime meerderheid van stemmen in de Tweede Kamer verworpen.

Uit deze waarneming maakt Liander op dat de wetgever van oordeel is, dat het juist is dat de kosten van de verwijdering van gasaansluitingen in rekening worden gebracht bij de afnemers/consumenten, die besluiten geen gas meer te verbruiken. Dat is overigens ook in lijn met de strekking en achterliggende bedoelingen van de Gaswet. Ik licht dat hierna toe.

c. In de afgelopen jaren hebben diverse afnemers/consumenten tegen diverse netbeheerders klachten ingediend bij de Geschillencommissie Energie (GE) voor het feit dat hen kosten in rekening werden gebracht door de netbeheerder (a) voor de periode dat er een gasaansluiting aanwezig was en/of; (b) voor het verwijderen van een aansluiting na beëindiging van de overeenkomst met een leverancier. De meest recente uitspraak van de GE zend ik u bijgaand mee (bijlage).

De GE acht het conform de regelgeving en de overeenkomst - gesloten tussen de (voorheen) gas verbruikende afnemer/consument en de netbeheerder - dat deze (klagende) afnemer (zowel een consument als zakelijke kleinverbruiker) ten onrechte een klacht heeft ingediend. De door de netbeheerder berekende kosten worden en niet onredelijk geacht en conform de overeenkomst en conform de regelgeving geacht.

De meegezonden uitspraak van de GE betreft een geschil waar de afnemer een verzoek deed tot verwijdering van de aansluiting.

d. Uit uw communicatie valt op te maken dat u de overeenkomst die u met Liander was aangegaan wenst te beëindigen. En wellicht moet Liander ook uit uw woorden opmaken, dat u meent dat deze overeenkomst reeds beëindigd is door uw handeling; de mededelingen aan uw leverancier en/of Liander de overeenkomst luidden: u heeft geen intentie meer gebruik te maken van de gasaansluiting.

e. Met verwijzing naar de dwingende regelgeving in de TarievenCode Gas, alsmede met verwijzing naar de overeenkomst die u voor de dienstverlening van Liander bent aangegaan - daaronder begrepen de van toepassing zijnde algemene voorwaarden (artikel 5.3) -: het gevolg van uw wens tot beëindiging van de overeenkomst met betrekking tot het afnemen van de diensten van Liander is, dat Liander de kosten van verwijdering van deze gasaansluiting bij u in rekening mag brengen.

Het voor uw rekening laten komen van de kosten van verwijdering past ook geheel in de achterliggende bedoelingen van de Europese richtlijn gas en de Nederlandse Gaswet: de netbeheerder dient ten aanzien van haar afnemers het kostenveroorzakingsprincipe toe te passen. Dat principe houdt kort samengevat in, dat de netbeheerder de afnemer de kosten in rekening moet brengen die het gevolg zijn van handelingen en wensen van deze individuele afnemer. Uitsluitend de kosten van het transport- en distributienet, dat ook andere c.q. alle afnemers bedient, worden verdeeld over de gezamenlijke afnemers.

Het is daarmee duidelijk – ook in diverse geschillen - dat een wijziging en/of verwijdering van een gasaansluiting, die per definitie uitsluitend voor de dienstverlening aan de individuele afnemer dienst doet, door de betreffende kostenveroorzaker moet worden gedragen.

f. In de overeenkomst met Liander is opgenomen dat u verplicht bent gedurende de periode dat u beschikt over een gasaansluiting “recht te hebben op levering van gas door een leverancier”. U heeft dat recht alleen als u een overeenkomst hebt met een leverancier. Gedurende de periode dat u daarover niet beschikt vanwege het ontbreken van een overeenkomst met een leverancier, is het verboden gas af te nemen. Ik wijs u op artikel 4.1 van de algemene voorwaarden.

Conclusie en reactie op de stellingen:

I. Zolang er sprake is van een aanwezige gasaansluiting bent u in beginsel de kosten voor het in stand houden van deze aansluiting verschuldigd. Dit betreffen de periodieke kosten conform het wettelijke capaciteitstarief.

Doch wanneer u aangeeft de overeenkomst met de netbeheerder te beëindigen, dan zal de netbeheerder deze periodieke kosten niet meer in rekening brengen, zodra u de netbeheerder in staat stelt de aansluiting zonder dispuut daarover te verwijderen. Zolang dat niet het geval is, draagt de netbeheerder de verantwoordelijkheid voor het onderhoud, hetgeen gedragen wordt door het capaciteitstarief.

Conclusie: uw stelling is juist, zodra Liander door u in staat wordt gesteld de aansluiting te verwijderen. U geeft echter aan geen intenties te hebben opdracht te geven voor de verwijdering van de aansluiting. Dat veroorzaakt een onduidelijke positie: dient Liander nog rekening te houden met haar in beginsel geldende aansluitplicht (het in stand houden van de aansluiting)? Werkt u mee aan de verwijdering van de aansluiting waarvan de kosten bij u in rekening worden gebracht?

Ik verneem graag het antwoord op deze twee vragen.

II. Met uw tweede stelling lijkt u aan te geven geen noodzaak te zien voor het sluiten van een nieuwe overeenkomst met een leverancier voor gas. Ik heb hierboven toegelicht dat de overeenkomst met Liander voorschrijft dat u zolang u over een (actieve) gasaansluiting beschikt ook over een overeenkomst met een leverancier moet beschikken. Op grond van de overeenkomst met Liander is uw stelling onjuist. Dat verandert zodra u actief opdracht geeft tot (tijdelijke) verzegeling of verwijdering van de aansluiting.

III. Uw derde stelling is onjuist. Dat blijkt uit de aangeleverde bepalingen uit de TarievenCode Gas en de overeenkomst (de algemene voorwaarden). De beëindiging van de overeenkomst met Liander leidt tot het verschuldigd worden van de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting door de laatst aangeslotene. Daarmee wordt gedoeld op de laatste aan de netbeheerder bekende afnemer/contractant.

Te nemen acties:

Liander is uiteraard bereid op zo kort mogelijke termijn over te gaan tot inplannen en daadwerkelijk verwijderen van de gasaansluiting voor uw woning, indien dat ook werkelijk uw bedoeling is. Laat u mij dat weten?

Als het uw bedoeling is dat de gasaansluiting wordt verwijderd, dan zal Liander – dat zal u inmiddels duidelijk zijn - de kosten van de noodzakelijke handeling bij u in rekening brengen. Deze kosten betreffen een standaard bedrag gebaseerd op de gemiddelde kosten voor het verwijderen van een kleinverbruik gasaansluiting in een woning, zoals wij die aantreffen op uw adres. Dat bedrag is sedert 1 januari 2018: € 687 inclusief BTW.

Wij begrijpen uit de discussie, die ook in de media wordt gevoerd, dat afnemers dit een hoog bedrag vinden. De Geschillencommissie Energie heeft – als onafhankelijk oordelend instituut dat bindende besluiten neemt – reeds enkele malen vastgesteld dat de berekende kosten niet onaannemelijk hoog en/of onredelijk zijn.

Gaarne verneem ik uw reactie op de vragen in dit bericht. Mocht u ook op andere punten willen reageren, dan verneem ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

bedrijfsjurist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheBorg

Resistance is futile.

knip, offtopic

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 16-02-2018 11:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Even nog een duidelijk argument voor de geschillencommissie:
januari 8, 2018 - Ana Alien :
Er zijn vele redenen om het afsluiten van een bestaande aardgasaansluiting kosteloos voor de bewoners uit te voeren. Bewoners hebben vaak al vele tientallen jaren voor zgn. onderhoud van het leidingennet betaald. Het weer opruimen hoort daar gewoon bij. De hoofdkraan kan gewoon afgesloten worden en verzegeld – klaar is Liander & Co. Dit kan bij de laatste meteropname gebeuren (die vrijwel nooit uitgevoerd worden) maar waar ook voor betaald wordt – toch? Als het de netbeheerders kennelijk aan visie ontbreekt dat het aardgasnet al enkele decennia een latent aflopende zaak is, waar men voorzieningen voor moe(s)t treffen moeten de aandeelhouders dat nu onder ogen zien. Dat heet risk-management en is niet alleen van toepassing op een bezoek aan een casino. Voor de provincies Flevoland, Friesland, Groningen, Noord- en Zuid-Holland en Zeeland wordt het trouwens voortmaken. Deze provincies komen vrij zeker in de komende decennia onder water te staan bij de huidige klimaatveranderingen en een zeespiegel die vele meters gaat stijgen. Overheden en Ondernemers: WAKKER WORDEN – NU!
“Voor niets gaat de ZON op.., maar Hoge BOMEN vangen veel ZON!”

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:13

Milmoor

Footsteps and pictures.

Nox schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:08:
Ik weet niet of dit ontopic is, maargoed. Ik zit ff de herhaling van Kassa (https://www.npo.nl/kassa/03-02-2018/BV_101385730) te kijken waarbij het over het gas de deur uit doen gaat. Ik snap de stedins en lianders wel. Die beheren meters pijp onder de grond met gas. Spul is gewoon bloedjelink als het gaat lekken.

Welnu, als iedereen straks zijn aansluiting afsluit en alles de deur uit flikkert en zegt: ik betaal niet meer doei.

Dan is straks het inkomen uit vastrecht nog maar een fractie van de eerdere inkomsten terwijl er meters pijp liggen op percelen van bewoners waar wél druk op staat. Is het niet handige om het afsluiten te doen bij de aftakking vanaf het hoofdnet? Doppie erop, klaar. Geen leiding mét druk meer op het perceel en die wordt niet meer onderhouden. Want volgens mij is een gasleiding na iets van 50 jaar ook wel weer eens aan een opknapbeurt toe? Anders is er wel onderhoud noodzakelijk voor andere redenen.

En als we het net in de toekomst toch nodig hebben... (biogas?) tja... Dat is een ander verhaal.
Op zich heb je gelijk met het risico, maar dat is niet het probleem van de klant. Je neemt een dienst af en die kan je ook weer opzeggen. Aan opzeggen mag geen extra exit premie gehangen worden, dat is niet voor niets. Het ketent de klant vast. Sportscholen zouden zo'n verdienmodel geweldig vinden. Nu denk ik niet dat Liander door voor het geld doet, het is vooral principieel. Maar het principe is gelijk: aan opzeggen hoort geen financiële drempel gekoppeld te zijn.

Dat men er vanuit is gegaan dat iedereen eeuwig gas zou blijven gebruiken en dat afkoppelen technisch niet gefaciliteerd hoefde te worden is knap stom. Ik heb nog in een huis gewoond dat nauwelijks geïsoleerd was: het gas moest op voordat we structureel over zouden gaan naar atoomenergie. Het verliezen van een klant is een normaal bedrijfsrisico. Als je daar niet goed mee overweg kan geeft je nog niet het recht om dat op de klant af te wentelen. Als er hierdoor uiteindelijk een maatschappelijk probleem ontstaat geldt hetzelfde: probleem van de maatschappij, niet van de klant. Dan kost dat ons collectief geld omdat de overheid bij moet springen.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Milmoor schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:33:
[...]

Op zich heb je gelijk met het risico, maar dat is niet het probleem van de klant. Je neemt een dienst af en die kan je ook weer opzeggen. Aan opzeggen mag geen extra exit premie gehangen worden, dat is niet voor niets. Het ketent de klant vast. Sportscholen zouden zo'n verdienmodel geweldig vinden. Nu denk ik niet dat Liander door voor het geld doet, het is vooral principieel. Maar het principe is gelijk: aan opzeggen hoort geen financiële drempel gekoppeld te zijn.

Dat men er vanuit is gegaan dat iedereen eeuwig gas zou blijven gebruiken en dat afkoppelen technisch niet gefaciliteerd hoefde te worden is knap stom. Ik heb nog in een huis gewoond dat nauwelijks geïsoleerd was: het gas moest op voordat we structureel over zouden gaan naar atoomenergie. Het verliezen van een klant is een normaal bedrijfsrisico. Als je daar niet goed mee overweg kan geeft je nog niet het recht om dat op de klant af te wentelen. Als er hierdoor uiteindelijk een maatschappelijk probleem ontstaat geldt hetzelfde: probleem van de maatschappij, niet van de klant. Dan kost dat ons collectief geld omdat de overheid bij moet springen.
Zo zwart/wit zie ik het niet. Wat voor kosten heeft een sportschool aan een contractbeëindiging? Ongeveer 10 minuutjes werk, op locatie. Zou zelfs geautomatiseerd kunnen.

In het begin heeft een woningeigenaar besloten een gassysteem aan te laten leggen. Die dingen moeten gewoon gekeurd en gecontroleerd zijn om de veiligheid te waarborgen. Dit is even in het belang van nationale veiligheid, het is geen internetabonnementje. Je zou gewoon kunnen stellen dat een leverancier jou gas levert via een, in opdracht van de klant aangelegde infrastructuur. Indien die infrastructuur niet meer gebruikt wordt moet die buiten gebruik gesteld worden. Dat moet de beheerder doen tegen kostprijs. Winst erop is een beste no-go wat mij betreft.

Begrijp me niet verkeerd, als ze het gratis moeten doen betalen de achterblijvers de kosten. Ik weet niet of er inzage is in de winstcijfers van een Liander en co? Maar het kan ook simpel hé, gewoon op gemeentegrond de afsplitsing afsluiten, prop erin, dop erop, klaar. Systeem is gasloos, wil iemand die meuk weg halen doen ze het zelf maar. Als zoiets kan voor < 100 euro lijkt me dat een prima voorstel waar iedereen mee overweg kan en dien je dat gewoon mee te nemen in de investering om gasloos te gaan. Heck, die 100 euro is een jaar vastrecht zowat.

Zo'n transitie moet gewoon veilig gaan. Dan mag je best wat wetten en regels invoeren. Anders plempt de overheid gewoon neer: Heb je een actieve gasinstallatie op eigen grond moet die geborgd zijn door de netbeheerder á € <vastrecht>. Je kan toch ook niet zomaar besluiten dat je je eigen auto maar besluit op kale banden te rijden omdat je geen zin hebt in nieuwe? Moet je ook gewoon verplicht afnemen, idem voor alle andere veiligheidsaspecten van de APK.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14-09 16:29

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Nox schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:58:
[...]

Maar het kan ook simpel hé, gewoon op gemeentegrond de afsplitsing afsluiten, prop erin, dop erop, klaar. Systeem is gasloos, wil iemand die meuk weg halen doen ze het zelf maar. Als zoiets kan voor < 100 euro lijkt me dat een prima voorstel waar iedereen mee overweg kan en dien je dat gewoon mee te nemen in de investering om gasloos te gaan. Heck, die 100 euro is een jaar vastrecht zowat.
Tja, nu wil alleen het geval dat zoiets simpelweg meer kost dan EUR 100. Wat hierbij komt kijken:

- planningsafdeling van de netbeheerder (ca 75 euro)
- inhuur grondwerker met minigraver voor een dagdeel (ca 300 euro)
- twee medewerkers van de netbeheerder waarvan tenminste een senior voor een dagdeel voor het werk aan de gasleiding (ca 600)
- stratenmaker om een en ander weer te herstellen (ca 200)
- herstel tuinaanleg?
- projectleider van de netbeheerder (ca 150 euro)
- btw (want feitelijk is de afnemer, een particulier, opdrachtgever)

En zo zie je dat de minimale kosten dus al snel richting de 1500 incl btw euro zullen gaan. En dat zijn echt marktconforme prijzen (aan de lage kant zelfs).

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AllSeeyinEye schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:06:
[...]

Tja, nu wil alleen het geval dat zoiets simpelweg meer kost dan EUR 100. Wat hierbij komt kijken:

- twee medewerkers van de netbeheerder waarvan tenminste een senior voor een dagdeel voor het werk aan de gasleiding (ca 600)
- herstel tuinaanleg?

En zo zie je dat de minimale kosten dus al snel richting de 1500 incl btw euro zullen gaan. En dat zijn echt marktconforme prijzen (aan de lage kant zelfs).
Dat zoiets nu veel geld kost, is een gevolg van ondoordachte keuzes uit het verleden.

Kabelaars en KPN hebben netjes bereikbare schakelkasten in hun netwerken opgenomen, de netbeheerder van gas en elektra hebben verzuimd om dit te doen. Het kan makkelijk, in veel landen is het zelfs gebruikelijk of verplicht dat de energie buiten de woning kan worden afgesloten.

Nu proberen de netbeheerders deze verkeerde keuzes voor winstmaximalisatie uit het verleden af te wentelen op de klant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
Inefficiëntie van de netbeheerder is mijn probleem toch niet? Ze kunnen ook een team oprichten/aanstellen die het gat kunnen graven en kunnen afdoppen en een beetje kunnen straten. Deze werkzaamheden gaan nu vaker voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Erwin_83 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:19:
Inefficiëntie van de netbeheerder is mijn probleem toch niet? Ze kunnen ook een team oprichten/aanstellen die het gat kunnen graven en kunnen afdoppen en een beetje kunnen straten. Deze werkzaamheden gaan nu vaker voorkomen.
Welke inefficientie? Als jij nu een aannemer benadert om deze kosten voor jou in kaart te brengen krijg je precies dezelfde kosten voor je kiezen. Simpelweg omdat een deel door personeel van de netbeheerder gedaan moet worden (werk aan gasleiding), het gegeven dat aannemers niet voor minder dan een halve dag uit bed komen en dat er verschillende facetten aan de orde zijn (straatwerk, graaf en grondwerk) waarvoor dus ook de inzet van een minigraver gerechtvaardigd is.

Heb je voor de gein wel eens gekeken wat er bijvoorbeeld komt kijken bij het herstel van een schade aan een voedingskabel (middenspanning) of een glasvezelkabel? Denk hierbij ook aan: planning, grondwerker, graafmachine, twee monteurs, een aparte tester van de kabel, uitvoerder, projectleider, stratenmaker en, zodra ze er een verzekeringszaak van maken: schade expert voor veroorzaker, schade expert voor netbeheerder en personeel van verzekeringsmakelaars en personeel van verzekeraars (maar die blijven op kantoor).

Werkzaamheden kosten simpelweg geld. Doorgaans veel geld.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

AllSeeyinEye schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:26:
[...]

Welke inefficientie? Als jij nu een aannemer benadert om deze kosten voor jou in kaart te brengen krijg je precies dezelfde kosten voor je kiezen. Simpelweg omdat een deel door personeel van de netbeheerder gedaan moet worden (werk aan gasleiding), het gegeven dat aannemers niet voor minder dan een halve dag uit bed komen en dat er verschillende facetten aan de orde zijn (straatwerk, graaf en grondwerk) waarvoor dus ook de inzet van een minigraver gerechtvaardigd is.

Heb je voor de gein wel eens gekeken wat er bijvoorbeeld komt kijken bij het herstel van een schade aan een voedingskabel (middenspanning) of een glasvezelkabel? Denk hierbij ook aan: planning, grondwerker, graafmachine, twee monteurs, een aparte tester van de kabel, uitvoerder, projectleider, stratenmaker en, zodra ze er een verzekeringszaak van maken: schade expert voor veroorzaker, schade expert voor netbeheerder en personeel van verzekeringsmakelaars en personeel van verzekeraars (maar die blijven op kantoor).

Werkzaamheden kosten simpelweg geld. Doorgaans veel geld.
Het verschil is dat je iemand inhuurt en er mensen nog een dikke Audi van moeten rijden of dat je ze zelf in dienst neemt :+
[...]

- herstel tuinaanleg?

Tuin is niet nodig, en zoiets kan je ook gewoon per wijk doen waarvan er x procent is afgesloten. Dat je de levering opschort is niet een ramp, die leiding is nog wel een x aantal jaar goed. Het hoeft niet per direct, maar gewoon binnen x aantal jaar. Dan kan je van een buurt misschien wel 20 of 30 procent van de huizen afsluiten ofzo? Als de netbeheerder zélf grondwerkers aanneemt die hier mee bezig zijn kan dat nog wel goedkoper denk ik.

Als de belastingdienst dergelijke investeringen even wil vrijstellen van energie kan je dat best aantrekkelijk maken voor de bewoners. Een tvt van < 10 jaar is vaak al iets van interessant voor die mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Nox schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:35:
[...]

Het verschil is dat je iemand inhuurt en er mensen nog een dikke Audi van moeten rijden of dat je ze zelf in dienst neemt :+

[...]

Als de netbeheerder zélf grondwerkers aanneemt die hier mee bezig zijn kan dat nog wel goedkoper denk ik.
Dit is natuurlijk gewoon onzin. Een netbeheerder heeft staff om, jawel, het net te beheren. Voor onderhoud zijn, in dit geval, voor verschillende activiteiten andere branches veel beter ingericht. Dat zijn namelijk aannemers.

Dat zou net zo zijn als dat de aannemer die jouw woning komt verbouwen zelf gaat stuken (dat besteed 90% van de aannemers netjes uit aan de stucadoor), ook de electra doet (is voor de door de aannemer ingehuurde electricien), de toiletpot installeert (daarvoor huurt de aannemer een loodgieter) en de vloeren legt (wat uiteraard netjes door de vloerenboer gedaan zal worden, in opdracht van de aannemer). Dat is nu eenmaal hoe de wereld werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Trichoglossus
[...]

- herstel tuinaanleg?

De ene keer zal het tarief wel dekkend zijn, en de andere keer niet. Het hangt er erg af wat ze in de grond aantreffen, en hoe diep de leiding ligt. Vooral de glasvezelboeren hebben er een handje van om een pakket glasvezels er bovenop te leggen.
Ik heb hoofdleidingen gezien die 30cm diep lagen, maar ook leidingen die 2m diep lagen.
Als het tegenzit zijn ze zomaar een dag bezig.
Nox schreef op zondag 11 februari 2018 @ 23:08:

Gas is pas link als het bij een gevel zit, en/of in een bepaalde explosieve concentratie aanwezig is.
De netbeheerder heeft het geheel aangelegd, het zijn en blijven leidingen in hun eigendom.
Het kan best zijn dat een volgende bewoner helemaal niets met gas heeft, dan zou die wel zwaar moeten betalen voor iets wat hij nooit gebruikt?

Er liggen gasleidingen in Nederland die veel ouder zijn dan 50 jaar. Afhankelijk van de ligging is daar weinig tot niets mee aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Erwin_83 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:19:
Veel netwerkbeheerders besteden dat soort werk allang uit aan aannemers. Hak, van gelder, van Voskuilen etc
Liander b.v. doet amper zelf aan aanleg/saneringen, dat wordt allemaal uitbesteed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AllSeeyinEye

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Trichoglossus schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:43:
[...]

Veel netwerkbeheerders besteden dat soort werk allang uit aan aannemers. Hak, van gelder, van Voskuilen etc
Liander b.v. doet amper zelf aan aanleg/saneringen, dat wordt allemaal uitbesteed.
Wat de netbeheerder echter wel altijd moet is het toezicht houden en het testen. In geval van kabelboeren worden de daadwerkelijke laswerkzaamheden vaak wel door eigen personeel gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Naar mijn idee horen de kosten van eventuele opzeggingen thuis in het totale kostenplaatje van de verkopende organisatie. Hiermee worden ze vanzelf doorberekend naar de huidige klanten, en niet de vertrekkende. Soms zit het daarbij mee en soms zit het tegen, dat is het ondernemers risico. Indien dat risico maatschappelijk te groot is, dan moet er een gedwongen reservering voor komen. Dat moeten kerncentrales ook (geen groot succes trouwens). Nu lijkt men het hotel California model te willen hanteren: "You can checkout anytime you like, but you can never leave".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Trichoglossus schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:39:
[...]

De ene keer zal het tarief wel dekkend zijn, en de andere keer niet. Het hangt er erg af wat ze in de grond aantreffen, en hoe diep de leiding ligt. Vooral de glasvezelboeren hebben er een handje van om een pakket glasvezels er bovenop te leggen.
Ik heb hoofdleidingen gezien die 30cm diep lagen, maar ook leidingen die 2m diep lagen.
Als het tegenzit zijn ze zomaar een dag bezig.

[...]

Gas is pas link als het bij een gevel zit, en/of in een bepaalde explosieve concentratie aanwezig is.
De netbeheerder heeft het geheel aangelegd, het zijn en blijven leidingen in hun eigendom.
Het kan best zijn dat een volgende bewoner helemaal niets met gas heeft, dan zou die wel zwaar moeten betalen voor iets wat hij nooit gebruikt?

Er liggen gasleidingen in Nederland die veel ouder zijn dan 50 jaar. Afhankelijk van de ligging is daar weinig tot niets mee aan de hand.
Tot in den eeuwigheid die leiding laten liggen is dus een goed plan? Afdoppen in de woning en dan over 30 jaar erachter komen dat dat toch niet zo slim was?

Een nieuwe bewoner koopt een huis met de daarbij behorende condities: gas, elektra, water, warmtenet, geen gas, enz. wat er in de grond stopt wist hij op voorhand? Als er geen glas blijkt te liggen is het toch niet de verplichting van de verkopende partij om dat aan te leggen? Als er geen isolatie is, is dit toch niet verplicht bij te werken naar hedendaagse bouwnormen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nox schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:58:
[...]

Zo zwart/wit zie ik het niet. Wat voor kosten heeft een sportschool aan een contractbeëindiging? Ongeveer 10 minuutjes werk, op locatie. Zou zelfs geautomatiseerd kunnen.

In het begin heeft een woningeigenaar besloten een gassysteem aan te laten leggen. Die dingen moeten gewoon gekeurd en gecontroleerd zijn om de veiligheid te waarborgen. Dit is even in het belang van nationale veiligheid, het is geen internetabonnementje. Je zou gewoon kunnen stellen dat een leverancier jou gas levert via een, in opdracht van de klant aangelegde infrastructuur. Indien die infrastructuur niet meer gebruikt wordt moet die buiten gebruik gesteld worden. Dat moet de beheerder doen tegen kostprijs. Winst erop is een beste no-go wat mij betreft.

Begrijp me niet verkeerd, als ze het gratis moeten doen betalen de achterblijvers de kosten. Ik weet niet of er inzage is in de winstcijfers van een Liander en co? Maar het kan ook simpel hé, gewoon op gemeentegrond de afsplitsing afsluiten, prop erin, dop erop, klaar. Systeem is gasloos, wil iemand die meuk weg halen doen ze het zelf maar. Als zoiets kan voor < 100 euro lijkt me dat een prima voorstel waar iedereen mee overweg kan en dien je dat gewoon mee te nemen in de investering om gasloos te gaan. Heck, die 100 euro is een jaar vastrecht zowat.

Zo'n transitie moet gewoon veilig gaan. Dan mag je best wat wetten en regels invoeren. Anders plempt de overheid gewoon neer: Heb je een actieve gasinstallatie op eigen grond moet die geborgd zijn door de netbeheerder á € <vastrecht>. Je kan toch ook niet zomaar besluiten dat je je eigen auto maar besluit op kale banden te rijden omdat je geen zin hebt in nieuwe? Moet je ook gewoon verplicht afnemen, idem voor alle andere veiligheidsaspecten van de APK.
Zie mijn vorige bericht. Het is een keuze uit het verleden geweest dat de kosten bij opzeggen (verwijderen) nu zo hoog zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
AllSeeyinEye schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:45:
[...]

Wat de netbeheerder echter wel altijd moet is het toezicht houden en het testen. In geval van kabelboeren worden de daadwerkelijke laswerkzaamheden vaak wel door eigen personeel gedaan.
Tijdens sanering loopt er inderdaad regelmatig een mannetje van aanleg van de netwerkbeheerder rond. Maar die is niet permanent aanwezig.

Het lassen van PE- gasleidingen kan de aannemer ook. Bij de aanleg van nieuwe dienstleidingen worden die afgeperst ter controle.
De aannemer levert het geheel op, waarna de netwerkbeheerder na een x aantal maanden een bovengrondse controle laat uitvoeren op gaslekken in het nieuwe tracé van de hoofdleiding . Komen daar gaslekken naar voren dan gaat er een (pittige) rekening naar de aannemer.
Nox schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:13:
[...]

Tot in den eeuwigheid die leiding laten liggen is dus een goed plan? Afdoppen in de woning en dan over 30 jaar erachter komen dat dat toch niet zo slim was?
Ik heb al eerder gezegd dat het niet netjes is als de gasleidingen blijven liggen. Maar ook oude hoofdleidingen blijven regelmatig liggen, omdat de ligging dusdanig is dat ze niet meer weggehaald kunnen worden zonder een enorme kostenpost. Bv als de hoofdleidingen door voor- of zelfs achtertuinen lopen.

Dienstleidingen zouden gewoon eruit gehaald moeten worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Laatst online: 11:14

Wailing_Banshee

You're Next

Milmoor schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 10:06:
Naar mijn idee horen de kosten van eventuele opzeggingen thuis in het totale kostenplaatje van de verkopende organisatie. Hiermee worden ze vanzelf doorberekend naar de huidige klanten, en niet de vertrekkende.
Als je het goed doet, hebben de vertrekkende klanten al lang betaald voor die leiding. Dat spul wordt afgeschreven, zit in het totale kostenplaatje in. Als je dat niet gedaan hebt, als verkopende partij, ben je gewoon dom bezig geweest. Die dingen hebben een levensduur en als ze na die levensduur uit de grond gehaald moeten worden, is dat toch ook op kosten van de eigenaar? Dus ik zou zeggen: zolang ze nog niet end of life zijn, kunnen ze net zo goed blijven liggen. Haal ze er maar uit als ze er toch uit moeten omdat ze versleten zijn...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:43:
[...]

Als je het goed doet, hebben de vertrekkende klanten al lang betaald voor die leiding. Dat spul wordt afgeschreven, zit in het totale kostenplaatje in. Als je dat niet gedaan hebt, als verkopende partij, ben je gewoon dom bezig geweest. Die dingen hebben een levensduur en als ze na die levensduur uit de grond gehaald moeten worden, is dat toch ook op kosten van de eigenaar? Dus ik zou zeggen: zolang ze nog niet end of life zijn, kunnen ze net zo goed blijven liggen. Haal ze er maar uit als ze er toch uit moeten omdat ze versleten zijn...
Wat mij betreft mij hoeven ze er inderdaad niet uit. Maar als Liander dat anders ziet, prima: het zijn hun leidingen, hun meter. En daarmee ook hun kosten. Zij zien dat net anders...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• genosis
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-08 23:07
Bij mij was het laten verzegelen gratis, de beste man draaide gewoon de knop om, en verzegelde het met een draaibaar metaal stripje op de meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:43:
[...]

Netjes? Neuh, maar je kan ze gewoon gasloos maken. Ik denk dat dat ook het beste is, de hele leiding uit de grond trekken is net ff te veel van het goede imho.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Milmoor schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 16:12:
[...]

Wat mij betreft mij hoeven ze er inderdaad niet uit. Maar als Liander dat anders ziet, prima: het zijn hun leidingen, hun meter. En daarmee ook hun kosten. Zij zien dat net anders...
Het is gewoon dubbel cashen, want als jij je huis verkoopt en de nieuwe bewoner wil wel gas*, mag hij zeker alles weer betalen om het aan te sluiten..

*gas kan aardgas zijn, maar voor hetzelfde geld is het biogas die uit herbruikbare bronnen wordt gewonnen

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:43
Stefan118 schreef op donderdag 8 februari 2018 @ 20:22:
[...]

[...]

Die is opgeslagen als favoriet.
Alvast bedankt (y)
Om het verhaal nog iets complexer te maken: het is maar zeer de vraag of jouw situatie onder de warmtewet valt. Er zijn situaties zoals je jouwe waarin de WoCo of de VvE ook wettelijk je warmteleverancier is, maar meestal niet.

Vaak werkt het zo:
Opwek: Warmtebedrijf levert tot aan warmtewisselaar in kelder/er staat een centrale gasketel op het dak.
Distributie in gebouw: van centrale leidingen naar de woningen
Aflevering: radiatoren/andere afgiftesystemen in woningen, vaak met kostenverdeelmeters omdat er geen indviduele afleversets zijn per woning (met een warmtemeter etc.)

In bovenstaande is een warmteleverancier verantwoordelijk tot aan de warmtewisselaar/de gasketel. Daarna is het verdelen van de warmte door het appartementengebouw voor de VvE/WoCo, je valt hiermee niet onder de warmtewet

Stel nu dat je woning wel een aparte afleverset heeft met een echter warmtemter (GigaJoules), dan val je mogelijk wel onder warmtewet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wailing_Banshee schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 07:34:
[...]

Het is gewoon dubbel cashen, want als jij je huis verkoopt en de nieuwe bewoner wil wel gas*, mag hij zeker alles weer betalen om het aan te sluiten..

*gas kan aardgas zijn, maar voor hetzelfde geld is het biogas die uit herbruikbare bronnen wordt gewonnen
Indien ik mijn gas opzeg, en de leverancier verwijdert daarom de gaskraan, dan is dat toch een eigenschap van de woning bij verkoop? Ik meld het aan de geïnteresseerden: vaak zal er een andere verwarmingsvorm voor in de plaats gekomen zijn ;). Het is aan de koper of hij dit meer of minder geld waard vind dan een woning waar de gaskraan nog inzit. Wil die persé op gas koken, dan zal hij daar rekening mee houden met het bieden. Dus ja, dat kost dan geld. Een gaskraan is geen basisvoorziening (meer) zoals water, soms is die aanwezig, en soms niet. Net als een erker, derde verdieping of tegels in het klomphok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Fr33z schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:43:
[...]

Om het verhaal nog iets complexer te maken: het is maar zeer de vraag of jouw situatie onder de warmtewet valt. Er zijn situaties zoals je jouwe waarin de WoCo of de VvE ook wettelijk je warmteleverancier is, maar meestal niet.

Vaak werkt het zo:
Opwek: Warmtebedrijf levert tot aan warmtewisselaar in kelder/er staat een centrale gasketel op het dak.
Distributie in gebouw: van centrale leidingen naar de woningen
Aflevering: radiatoren/andere afgiftesystemen in woningen, vaak met kostenverdeelmeters omdat er geen indviduele afleversets zijn per woning (met een warmtemeter etc.)

In bovenstaande is een warmteleverancier verantwoordelijk tot aan de warmtewisselaar/de gasketel. Daarna is het verdelen van de warmte door het appartementengebouw voor de VvE/WoCo, je valt hiermee niet onder de warmtewet

Stel nu dat je woning wel een aparte afleverset heeft met een echter warmtemter (GigaJoules), dan val je mogelijk wel onder warmtewet
Offtopic, maar de woningbouw corporatie is in dit geval mijn leverancier.
Tenminste, dat zeggen ze zelf op hun website.
https://www.triada.nl/huurders/energie-en-milieu/warmtewet

En weer door ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Milmoor schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:56:
[...]

Indien ik mijn gas opzeg, en de leverancier verwijdert daarom de gaskraan, dan is dat toch een eigenschap van de woning bij verkoop? Ik meld het aan de geïnteresseerden: vaak zal er een andere verwarmingsvorm voor in de plaats gekomen zijn ;). Het is aan de koper of hij dit meer of minder geld waard vind dan een woning waar de gaskraan nog inzit. Wil die persé op gas koken, dan zal hij daar rekening mee houden met het bieden. Dus ja, dat kost dan geld. Een gaskraan is geen basisvoorziening (meer) zoals water, soms is die aanwezig, en soms niet. Net als een erker, derde verdieping of tegels in het klomphok.
Een gaskraan is tot daar aan toe, ik heb het meer over de volledige leiding. Dus doordat een bedrijf vindt omdat jij toevalig geen gas meer wilt gebruiken, mag jij de kosten betalen voor verwijdering en eventueel ook de kosten van opnieuw plaatsen. En niet omdat jij het wilt, maar omdat zij dat willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor

Milmoor

Footsteps and pictures.

Wailing_Banshee schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 07:38:
[...]

Een gaskraan is tot daar aan toe, ik heb het meer over de volledige leiding. Dus doordat een bedrijf vindt omdat jij toevalig geen gas meer wilt gebruiken, mag jij de kosten betalen voor verwijdering en eventueel ook de kosten van opnieuw plaatsen. En niet omdat jij het wilt, maar omdat zij dat willen.
Dat is inderdaad wat zij willen. Zelf vind ik alleen deel twee acceptabel: betalen voor opnieuw plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Een maand na opzegging, nog steeds niks gehoord van Liander hier.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Erasmo schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:25:
Een maand na opzegging, nog steeds niks gehoord van Liander hier.
Bij mij duurde het 1 maand en 5 dagen.
Dagtekening brief was 1 maand en 3 dagen.
Rustig maar, ze vergeten je vast niet 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:32

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik heb gekeken naar de maandelijkse Liander Tarieven.

https://www.liander.nl/si...er_1-1-2018_versie1.3.pdf

Als ik het goed begrijp is het Periodiek Aansluittarief voor onderhoud.Ik heb dit ook als eens aan Liander voorgelegd, helaas zij weten het niet.

In mijn beleving is het:

Aansluitdienst : het beheer en in stand houden van uw aansluiting. Oftewel onderhoud.
Hier betaal ik in 2018 3,01 euro per maand voor. Ik wil dit best blijven betalen en mijn gasaansluiting laten zitten.

Meterhuur: laat ze de meter maar meenemen.
Transport: ik gebruik geen gas meer, dus er is ook geen transport.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
sideriusj schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 14:39:
In mijn beleving is het:

Aansluitdienst : het beheer en in stand houden van uw aansluiting. Oftewel onderhoud.
Hier betaal ik in 2018 3,01 euro per maand voor. Ik wil dit best blijven betalen en mijn gasaansluiting laten zitten.

Meterhuur: laat ze de meter maar meenemen.
Transport: ik gebruik geen gas meer, dus er is ook geen transport.
Je vergeet de capaciteitstarieven.
In het geval dat je geen gas verbruikt zal dat de optie onbemeten worden á €112,6649 per jaar. Want jah... als ze de meter niet weg halen moeten ze hem kunnen meten, halen ze hem wel weg... dan kom je op werkzaamheden á €687 euro om af te doppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
Stefan118 schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 17:29:
[...]
Je vergeet de capaciteitstarieven.
In het geval dat je geen gas verbruikt zal dat de optie onbemeten worden á €112,6649 per jaar. Want jah... als ze de meter niet weg halen moeten ze hem kunnen meten, halen ze hem wel weg... dan kom je op werkzaamheden á €687 euro om af te doppen.
Nee hoor, het capaciteitstarief is opgebouwd uit de drie verschillende diensten:
Het capaciteitstarief is opgebouwd uit 3 afzonderlijke tarieven voor de aansluitdienst, transportdienst en de meetdienst, die we hieronder toelichten.
Ik heb ook al eens voorgesteld om de "ongebruikte actieve aansluiting" te introduceren, dit komt natuurlijk op hetzelfde neer.
Ik kwam op ongeveer een tientje per jaar uit, dit komt neer op 36 euro per jaar, wat je nog altijd bijna 20 jaar kunt betalen voordat je meer betaalt dan de huidige verwijderingsbijdrage van Liander.
Hoe moeilijk kan het zijn, als je geen gas meer gebruikt krijg je de keuze tussen:
- aansluitdienst betalen, 36 euro p/j
- aansluiting verzegelen, eenmalig 100 euro
- verwijderen aansluiting, eenmalig 685 euro
Ik zou eventueel ook nog wel bereid zijn om dit te betalen om de aansluiting "veilig" te laten zijn in de ogen van Liander, het is wat @sideriusj zegt, meter en transport hoef je niet te betalen, dan blijft dit over.
Al gaat het volgens Netbeheer niet meer om de veiligheid maar gaat het nu om het opruimen van spul wat je niet meer gebruikt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Voordat Liander alle gasleidingen gaat verwijderen moeten ze hier eerst maar eens naar kijken:

https://brandpuntplus.kro-ncrv.nl/brandpuntplus/ad-van-wijk/

https://topsectorenergie....ofinfrastructuur_rev2.pdf

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
Ivow85 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:10:
De afgelopen dagen waren er een aantal zaken belangrijker dan de kwestie "Liander". Gezien de zeer riante termijn die Liander genomen heeft om op mijn vraag te reageren, zie ik ook niet in waarom ik haast zou maken met mijn weerwoord.

Mijn vraag aan Liander is: "Gezien u stelt dat een overeenkomst voor gaslevering of een overeenkomst voor het verwijderen van de gasaansluiting verplicht is, wat mij bevreemd in een vrij land als Nederland, verneem ik graag spoedig van u waaruit de door u vermeende verplichting blijkt."

Zoals gezegd heb ik afgelopen vrijdag dan eindelijk een reactie ontvangen. De titel van het antwoord spreekt al boekdelen: "discussie met Liander betreffende de kosten van verwijdering voor de gasaansluiting".

[...]
Hier staan wel een aantal interessante passages in die wel perspectief bieden.
Een beetje selectief winkelen in de vragen en er is een leuk antwoord te fabriceren :)
En selectief winkelen is niet verboden, dat doet Liander zelf ook, sterker nog, ze beantwoorden vragen gewoon helemaal niet en komen met een epistel wat heel ergens anders over gaat...
Hoe? Dat vertel ik natuurlijk niet, Liander leest immers mee :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ze vergaten alleen hét hete hangijzer: de efficientie van deze oplossing. Electrolyse is ~40% efficient tot op heden (andere optie: kraken van gas, niet heel groen), beetje jammer om al die energie weg te gooien in dit stadium. Opslag van waterstof, zeker voor mobiel gebruik, is nogal shit.

Daarbij wil je dan mogelijk niet elke woning aangesloten houden, ik zie meer dat dit gebruikt gaat worden in gascentrales dan wel peakerplants die op strategische plaatsen worden opgesteld als reservecapaciteit. De electrificatie van vrijwel alles wat we doen levert doorgaans forse efficientiewinsten op en de abstractie van de energiebron zorgt ervoor dat je alles (wind, zon, geothermisch, fossiel, vergisters, etc) in je warmtepomp/elektrische auto/etc kunt stoppen. Met dat de energievoorziening vergroent wordt de CO2 uitstoot beter.

Ik denk nog steeds dat we op de goede weg zijn op deze manier, hoewel we power2gas in de toekomst zeker nodig gaan hebben. Dan moet alleen electrolyse efficient zijn of we moeten zo'n bult met energie over hebben dat we echt niet meer weten wat we ermee moeten zodat we in de zomer mooi kunnen bufferen voor de winter of dag/nacht kunnen overbruggen.

Zolang we nog alle duurzame energie moeiteloos opslurpen is het niet bijster interessant en vooral een academisch project. Hoeft niks mis mee te zijn, maar ik miste wel de kanttekening bij de aflevering.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2018 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stoofie schreef op maandag 19 februari 2018 @ 21:34:
[...]

Hier staan wel een aantal interessante passages in die wel perspectief bieden.
Een beetje selectief winkelen in de vragen en er is een leuk antwoord te fabriceren :)
En selectief winkelen is niet verboden, dat doet Liander zelf ook, sterker nog, ze beantwoorden vragen gewoon helemaal niet en komen met een epistel wat heel ergens anders over gaat...
Hoe? Dat vertel ik natuurlijk niet, Liander leest immers mee :+
Ik ben mij dan ook nog aan het beraden op mijn antwoord. Haast heb ik niet meer, de professionele deskundigen op dit gebied hebben ruim zes weken nodig gehad om een antwoord op een relatief simpele vraag te schrijven, ze moeten dan ook niet verbaasd zijn dat een leek wekenlang nodig heeft om het 5 pagina's tellende epistel wat als antwoord moet gelden goed te doorgronden.

Ik heb het nu al meermaals doorgelezen en ook de verwijzingen bestudeerd, maar kan in de ontvangen reactie geen antwoord vinden op de vraag "ben ik als consument verplicht om een contract voor gaslevering aan te gaan wanneer ik geen gas afneemt?" en de vervolg vraag "zo ja, waar staat die verplichting beschreven?".

Ik heb al vaak gehoord en gelezen dat een contract verplicht is, maar geen van die mensen kan mij precies vertellen in welk artikel van bijvoorbeeld de gaswet dat dan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Waterstof is wel enorm explosief over een groot gebied. Waar gas dat "maar" is tussen de 5 en 15%, loopt dat bij waterstof door tot 76%. Ik voorzie mooie explosies bij lekkages...
Maar verder is het mogelijk een goede oplossing voor de toekomst. Net zoals auto;s op waterstof....

(Op mijn middelbare school zijn ze destijds maar opgehouden met het laten ploffen van een ballonnetje met waterstof tijdens een practicum nadat de halve klas werd bedolven onder een kalklaag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Jaren terug wel eens een filmpje gezien, weet het niet meer zeker, maar was dacht ik een waterstof bus die ging affakkelen in een woonwijk. Lijkt me niet echt wenselijk. Waterstof klinkt mooi, maar er zitten nog genoeg haken en ogen aan zoals al genoemd word hier.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stoofie
Ivow85 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 23:10:
[...]

Ik ben mij dan ook nog aan het beraden op mijn antwoord. Haast heb ik niet meer, de professionele deskundigen op dit gebied hebben ruim zes weken nodig gehad om een antwoord op een relatief simpele vraag te schrijven, ze moeten dan ook niet verbaasd zijn dat een leek wekenlang nodig heeft om het 5 pagina's tellende epistel wat als antwoord moet gelden goed te doorgronden.

Ik heb het nu al meermaals doorgelezen en ook de verwijzingen bestudeerd, maar kan in de ontvangen reactie geen antwoord vinden op de vraag "ben ik als consument verplicht om een contract voor gaslevering aan te gaan wanneer ik geen gas afneemt?" en de vervolg vraag "zo ja, waar staat die verplichting beschreven?".

Ik heb al vaak gehoord en gelezen dat een contract verplicht is, maar geen van die mensen kan mij precies vertellen in welk artikel van bijvoorbeeld de gaswet dat dan staat.
Dat zeg ik, selectief winkelen is toegestaan :)
En ze kunnen evenmin aangeven waar staat dat het verwijderen van een aansluiting verplicht is.
Ze creëren rook en hopen dat mensen daardoor gaan doen wat zij willen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erwin_83 schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 06:26:
Jaren terug wel eens een filmpje gezien, weet het niet meer zeker, maar was dacht ik een waterstof bus die ging affakkelen in een woonwijk. Lijkt me niet echt wenselijk. Waterstof klinkt mooi, maar er zitten nog genoeg haken en ogen aan zoals al genoemd word hier.
Denk dat je deze bedoelde, dat was een aardgasbus >:)
YouTube: Film Brand in een aardgasbus, 29 oktober 2012, Wassenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Was volgens mij een ander filmpje toen, maar deze doet het ook goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Twee weken geleden stuurde ik de onderstaande mail naar het Staatstoezicht op de Mijnen:
L.S.

Ik ben bezig met het gasloos maken van mijn woning. De laatste stap daarin is het beëindigen van mijn gaslevering. Mijn netbeheerder meent dat het vanwege de veiligheid noodzakelijk is om de gasaansluiting in zijn geheel te verwijderen (meter weghalen, en leiding tot aan de hoofdleiding uit de grond halen).

Ik heb hieromtrent twee vragen aan de SodM:
1. Is er een wettelijk voorschrift dat mijn netbeheerder ertoe verplicht om de gasaansluiting in zijn geheel te verwijderen, als die niet meer gebruikt wordt?
2. Is de veiligheid volgens de SodM in het geding als de gasaansluiting in plaats daarvan verzegeld wordt, danwel alleen de meter wordt verwijderd en de dienstleiding naar mijn huis wordt afgedopt, zoals sommige andere netbeheerders doen?

Alvast dank voor uw antwoord, en met vriendelijke groet,

Bram-Bos
En kreeg vandaag dit antwoord:
Geachte heer Bos,

Er zijn inderdaad verschillen tussen de netbeheerders hoe met het afsluiten van een gasaansluiting omgaan. De netbeheerders maken hierin hun eigen afweging.

Hieronder vind u de antwoorden op uw vragen
1) SodM is niet bevoegd om de netbeheerders te verplichten om een gasaansluiting in zijn geheel te laten verwijderen.
2) SodM vindt dat een gasaansluiting veilig dient te zijn, ook als het een verzegelde betreft.

Met vriendelijke groeten,
Het is in andere woorden een bevestiging van wat SodM eerder richting Kassa schreef:
Vanuit de Gaswet is er geen voorschrift die de netbeheerders voorschrijft hoe te handelen. Een gasmeter hebben is veilig, een afgesloten gasmeter hebben is veilig en een weggehaalde gasmeter is veilig. De monteur dient in elk van deze gevallen een gasdichte situatie achter te laten. De verschillen tussen de netbeheerders in de omgang met het afsluiten van een gasaansluiting kunnen we niet verklaren vanuit gasveiligheid.
maar nu duidelijk omfloerster geformuleerd.

• Erwin_83
Ben benieuwd naar de hoorzitting en waar ze dan mee gaan komen.

Na de 2 brieven en mail wisseling heb ik niks meer vernomen van Liander. Op mijn toezegging dat ze op afspraak de spullen mogen komen weghalen zijn ze nog niet in gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Technisch bekeken is er natuurlijk ook geen ander antwoord mogelijk met betrekking tot de veiligheid.

Morgenavond ga ik eens met een goede vriend dimdammen over alles wat Liander me tot nu te geschreven heeft. Hij heeft nog wel eens frisse invalshoeken en benadringen. En dan ergens volgende week eens een richting geven de reactie die ik ga geven op het epistel van de jurist.

• Stoofie
De mevrouw van Netbeheer die bij Kassa was had het ook al niet echt meer over veiligheid:
"Een afgedopte leiding is veilig, alleen als het langer dan een jaar duurt wordt het risico dat je hem vergeet groter" en "we ruimen op wat we niet meer gebruiken".
Dat het niet veilig is kunnen ze natuurlijk ook niet volhouden, als Enexis en Stedin dat wel voor langere tijd doen...

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bram-Bos schreef op vrijdag 9 februari 2018 @ 20:37:
We zijn zeer benieuwd @Ivow85. Hier uitnodiging voor zitting Geschillencommissie ontvangen \[26 feb]
Hoeveel tijd gaat eroverheen voordat er een uitspraak is?
Wolly schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:58:
[...]

Hoeveel tijd gaat eroverheen voordat er een uitspraak is?
Ze zeggen een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan118
Ligt het aan mij of valt het jullie ook op dat Liander geen "dreig"brieven meer stuurt?

@Erasmo is bijna anderhalve maand contractloos en heeft geloof ik nog geen enkele brief.
@Gert-Jan1988 heeft vanaf 17 januari niks meer gehoord terwijl hij volgens de laatste brief echt voor 27 januari een gasprovider moest zoeken.

En ik zegt de gek heb net als Gert-Jan1988 ook sinds 17 januari niks meer gehoord en ook ik zou uiterlijk 27 januari "aan het gas" moeten van Liander.

Zouden ze serieus op de geschillencommissie wachten?

[ Voor 5% gewijzigd door Stefan118 op 23-02-2018 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
Stoofie schreef op donderdag 22 februari 2018 @ 19:39:
De mevrouw van Netbeheer die bij Kassa was had het ook al niet echt meer over veiligheid:
"Een afgedopte leiding is veilig, alleen als het langer dan een jaar duurt wordt het risico dat je hem vergeet groter" en "we ruimen op wat we niet meer gebruiken".
Dat het niet veilig is kunnen ze natuurlijk ook niet volhouden, als Enexis en Stedin dat wel voor langere tijd doen...
Het hangt ook erg af wat voor soort leiding naar binnen gaat. Een nieuwe leiding van kunststof met daarin koper is natuurlijk veel veiliger dan een stalen aansluitleiding uit het jaar kruik. Dat staal vergaat hoe dan ook een keer, met lekkage tot gevolg.

En dan ontstaat de situatie dat Liander een reparatie moet komen uitvoeren aan een leiding die al jaren niet meer gebruikt wordt. Ik kan me best voorstellen dat ze die dienstleidingen liever op voorhand kwijt zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Trichoglossus schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 07:38:
[...]

Het hangt ook erg af wat voor soort leiding naar binnen gaat. Een nieuwe leiding van kunststof met daarin koper is natuurlijk veel veiliger dan een stalen aansluitleiding uit het jaar kruik. Dat staal vergaat hoe dan ook een keer, met lekkage tot gevolg.

En dan ontstaat de situatie dat Liander een reparatie moet komen uitvoeren aan een leiding die al jaren niet meer gebruikt wordt. Ik kan me best voorstellen dat ze die dienstleidingen liever op voorhand kwijt zijn.
De netbeheerder moet weten dat die leidingen er liggen en dat ze een beperkte levensduur hebben. Dus als ze geplanned staan om te vervangen en ze worden niet meer gebruikt, kunnen ze worden verwijderd. Die vervang actie zou los moeten staan van het feit of de leiding nog gebruikt wordt ja of nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefan118 schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 04:10:
Ligt het aan mij of valt het jullie ook op dat Liander geen "dreig"brieven meer stuurt?

@Erasmo is bijna anderhalve maand contractloos en heeft geloof ik nog geen enkele brief.
@Gert-Jan1988 heeft vanaf 17 januari niks meer gehoord terwijl hij volgens de laatste brief echt voor 27 januari een gasprovider moest zoeken.

En ik zegt de gek heb net als Gert-Jan1988 ook sinds 17 januari niks meer gehoord en ook ik zou uiterlijk 27 januari "aan het gas" moeten van Liander.

Zouden ze serieus op de geschillencommissie wachten?
Als het al een bewuste keuze bij Liander is, dan zal de oorzaak meer zijn dat Netbeheer Nederland bij Kassa had aangekondigd dat ze het beleid gingen harmoniseren tussen de netbeheerders onderling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoofie
Om het eens even van de andere kant te benaderen:
Volgens mij is Liander wettelijk verplicht om een gasleiding die niet gebruikt wordt af te sluiten.
Dat staat ook in een aantal brieven die hier gepost zijn: "Zonder een contract met een energieleverancier zijn wij als netbeheerder wettelijk verplicht uw elektriciteits- en/of gasaansluiting(en) af te sluiten."
Misschien moet Liander zich eens aan zijn wettelijke verplichtingen gaan houden i.p.v. mensen lastig te vallen met dreigbrieven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Stoofie schreef op vrijdag 23 februari 2018 @ 10:38:

Dat staat ook in een aantal brieven die hier gepost zijn: "Zonder een contract met een energieleverancier zijn wij als netbeheerder wettelijk verplicht uw elektriciteits- en/of gasaansluiting(en) af te sluiten."
Dat ze me af moeten sluiten vind ik prima. Maar ik heb in de brieven die hier gepost zijn, niets gezien over kosten die je dan moet betalen. Wat ik niet begrijp, dat ze niet kunnen zeggen wanneer ze komen afsluiten. Ik ga er vanuit dat er een planning is voor de monteurs. Dat ze niet komen wanneer het mij het beste uitkomt, dat begrijp ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@sideriusj De verwijdering van gasaansluiting wordt niet door de netbeheerder zelf gedaan. Wordt door een ander bedrijf met eigen planning gedaan.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
Een onderaannemer kan ook vooruit plannen en eventueel een aantal afsluitingen in een regio opsparen. Maar Liander wil gewoon zelf niet afsluiten en het je zelf laten regelen via Mijnaansluiting
.nl zodat je zelf opdrachtgever bent en de rekening krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
@Erwin_83 Ik neem aan dat als je alleen aan geeft geen gas meer te willen gebruiken (zoals het gaat hier in dit topic) dat je niet persee behoefte hebt om die gas aansluiting te laten verwijderen. Dat is dan iets wat Liander wil. Dan ga je hem zelf niet aanvragen via mijnaansluiting.nl

Maar goed, via mijnaansluiting.nl is er ook een duidelijk verschil. Naar 3 fase komt iemand van Liander doen, en dan heb je gewoon heel snel een afspraak staan. Duurt misschien even tot de afspraak, maar je hebt snel duidelijkheid.
Bij verwijdering gasaansluiting gaat dit dus naar een onderaannemer met eigen planning. En dat gaat dus langzamer.

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Inderdaad is mijnaansluiting.nl niet de juiste weg. Ondanks dat Liander je daar naartoe verwijst, kan je daar de gewenste optie niet aangeven. Geef je daar aan dat je de aansluiting wil laten verwijderen, dan mag je meteen 687 euro afrekenen (tarief Liander).

De door de klant gewenste optie is simpelweg niets gebruiken, geen contracten meer hebben voor iets wat je niet gebruikt en de situatie verder zo laten als het is. Alles rondom afsluiten en verwijderen is vervolgens een wens van de netbeheerder. KPN komt de telefoonlijn ook niet weghalen als ik overstap op glasvezel en de kabelaansluiting van Ziggo komt ook nog ergens mijn huis binnen.

Pagina: 1 ... 15 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.