En ondertussen verkopen ze tientallen miljarden extra m3 gas aan het buitenland. Die paar mensen van het gas af helpt dan ook niets.Pascal Saul schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 12:45:
Hoe meer mensen van het gas af, hoe kleiner de kans op aardbevingen door gaswinning.
Er wordt iets meer dan 20 miljard kuub opgepompt, dus er zullen geen tientallen miljarden kuubs extra naar het buitenland gaan...
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Van de week op het NOS journaal. De verdeling van in Nederland gewonnen aardgas:Trichoglossus schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:22:
[...]
En ondertussen verkopen ze tientallen miljarden extra m3 gas aan het buitenland. Die paar mensen van het gas af helpt dan ook niets.
20% woningen, 30 % industrie, 50 % export, als mijn geheugen mij niet bedriegt...
Verder eens met @Stoofie
Overigens hier al weer bijna 2 jaar officieel gasloos, slotje op de gaskraan door Stedin. Kostenloos
De monteur vroeg nog, uw CV ketel gaat het niet meer doen, weet u het zeker?
Ga morgen met grote belangstelling naar kassa kijken.
[ Voor 24% gewijzigd door Gasschuif op 02-02-2018 22:17 ]
Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.
In een lawine voelt geen enkele sneeuwvlok zich schuldig.Trichoglossus schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 13:22:
[...]
En ondertussen verkopen ze tientallen miljarden extra m3 gas aan het buitenland. Die paar mensen van het gas af helpt dan ook niets.
Uiteraard niet per jaar, maar over de afgelopen jaren....Stoofie schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 21:09:
Er wordt iets meer dan 20 miljard kuub opgepompt, dus er zullen geen tientallen miljarden kuubs extra naar het buitenland gaan...
In 2005 bv werd er 38 miljard m3 gewonnen. In 2016 nog "maar" 27
Morgen eens bekijken wat Kassa te melden heeft.
[ Voor 6% gewijzigd door Trichoglossus op 02-02-2018 23:51 ]
Gasloos zou ook mijn ideaal zijn. Kreeg gisteren dit onder ogen: https://www.destentor.nl/...ampaign=socialsharing_web.
CV ketel is inmiddels 13 jaar oud, dus tijd om naar wat anders uit te kijken. Warmtepomp bleek duur en installateurs weinig welwillend (het aankomend jaar zitten we vol hoor...).
Update: Mythe over de Ecoline is inmiddels ontkracht:
https://larsboelen.nl/2018/02/de-hardenberger-blauwe-doos-a-k-a-reduxion-ecoliner/
CV ketel is inmiddels 13 jaar oud, dus tijd om naar wat anders uit te kijken. Warmtepomp bleek duur en installateurs weinig welwillend (het aankomend jaar zitten we vol hoor...).
Update: Mythe over de Ecoline is inmiddels ontkracht:
https://larsboelen.nl/2018/02/de-hardenberger-blauwe-doos-a-k-a-reduxion-ecoliner/
[ Voor 23% gewijzigd door Froggy op 11-02-2018 17:49 ]
Een warmtepomp hoeft niet veel te kosten, helemaal met de huidige subsidie kun je voor vrij weinig over.Froggy schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:44:
Gasloos zou ook mijn ideaal zijn. Kreeg gisteren dit onder ogen: https://www.destentor.nl/...ampaign=socialsharing_web.
Dat is het enige wat er over de technische kant staat. Ik hou m'n kruit nog even droog, ik heb te veel van die wonderdoosjes de revue zien passeren afgelopen jaren...De vinding van Schottman is gebaseerd op 'lichtimpulsen en een samensmelting van technieken' waarvoor hij inmiddels drie patenten heeft.
fishy, riekt naar oplichting. Er wordt niets maar dan ook niets losgelaten over de manier waarop de Ecoline zou werken. De eigenaar is 8 jaar geleden failliet gegaan met een hypotheekshop en heeft nu kennelijk de technische kennis om een compleet nieuw verwarmingsconcept uit te vinden.
Ik vroeg me trouwens af waarom je een ketel van 13 jaar wilde vervangen. Die van mij zit er al 17 jaar in en dacht nog niet aan vervanging. Maar je hebt wel gelijk, als je een grotere storing niet gedwongen wil zijn een nieuwe ketel terug te laten hangen moet je van te voren uitzoeken wat te doen.
Ik vroeg me trouwens af waarom je een ketel van 13 jaar wilde vervangen. Die van mij zit er al 17 jaar in en dacht nog niet aan vervanging. Maar je hebt wel gelijk, als je een grotere storing niet gedwongen wil zijn een nieuwe ketel terug te laten hangen moet je van te voren uitzoeken wat te doen.
[ Voor 45% gewijzigd door maxtrash op 03-02-2018 11:31 ]
Het is inderdaad lastig om een goede installateur te vinden die redelijke prijzen rekent en ook nog eens tijd heeft. De meeste cv installateurs doen nog niks met warmtepompen en degenen die wel warmtepompen plaatsen hebben het daardoor razend druk en kunnen hoge tarieven rekenen. De klanten staan immers toch wel in de rij, dus dan ben je als installateur gek als je jezelf niet die dik belegde boterham toekent.Froggy schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:44:
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Als je drie patenten beweert te hebben, maar niet verder komt dan iets vaags als 'lichtimpulsen en een samensmelting van technieken' dan weet ik al dat het oplichting is. Mijn gok: een paar elektrische boosterelementen met een beetje regelsoftware om de piekbelasting er af te schaven. COP = 1.Erasmo schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:12:
[...]
Een warmtepomp hoeft niet veel te kosten, helemaal met de huidige subsidie kun je voor vrij weinig over.
[...]
Dat is het enige wat er over de technische kant staat. Ik hou m'n kruit nog even droog, ik heb te veel van die wonderdoosjes de revue zien passeren afgelopen jaren...
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
@maxtrash : Het is een Agpo Ferroli. Niet de meest betrouwbare als ik het moet geloven. Bij ons in de straat (36 woningen, projectbouw, projectketel) heeft menigeen hem al vervangen. Kijk, als ik nu de garantie krijg dat ie het nog 4 jaar blijft doen zonder al te hoge kosten, dan kies ik daar natuurlijk voor.
Maar mijn glazen bol vertelt me niet zo veel. ;-)
Ik heb al zonnepanelen met een beetje overcapaciteit, dus gas er uit en volledig elektrisch is een logisch vervolg.
Ik heb al zonnepanelen met een beetje overcapaciteit, dus gas er uit en volledig elektrisch is een logisch vervolg.
http://mijnoctrooi.rvo.nl...cGF0ZW50UmVjb3JkU2VxOjE=#
Dit is volgens mij een van de patenten, maar ik zie gewoon een warmtepomp zo op het eerste gezicht?
Dit is volgens mij een van de patenten, maar ik zie gewoon een warmtepomp zo op het eerste gezicht?
dat zal een heel verschil maken. Zo'n ketel mag natuurlijk helemaal niks kosten.Froggy schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:42:
@maxtrash : Het is een Agpo Ferroli. Niet de meest betrouwbare als ik het moet geloven. Bij ons in de straat (36 woningen, projectbouw, projectketel) heeft menigeen hem al vervangen. Kijk, als ik nu de garantie krijg dat ie het nog 4 jaar blijft doen zonder al te hoge kosten, dan kies ik daar natuurlijk voor.
Ik heb een nogal dure Nefit dus niet helemaal vergelijkbaar (en die van mij kan morgen ook de geest geven natuurlijk)
Dit is er eentje die warmte van een koelcircuit (supermarkt bv) gebruikt om een andere ruimte te verwarmen.Erasmo schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 11:45:
http://mijnoctrooi.rvo.nl...cGF0ZW50UmVjb3JkU2VxOjE=#
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Een en ander staat nu online: https://kassa.bnnvara.nl/...d-voor-wie-van-gas-af-wil
Jammer dat het stuk van Enexis er niet bij staat: https://www.enexis.nl/con...fsluiten-op-eigen-verzoek
Jammer dat het stuk van Enexis er niet bij staat: https://www.enexis.nl/con...fsluiten-op-eigen-verzoek
En dat Netbeheer Nederland het als volgt wil:Als uw aansluiting is afgesloten, betaalt u geen netwerkkosten meer en kunt u, als u dat wilt, uw energiecontract beëindigen. Neem voor meer informatie contact op met uw energieleverancier. Wij brengen uw energieleverancier op de hoogte van de afsluiting.
Werkwijze gelijk te trekken
Na vragen van Kassa heeft Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van netbeheerders, besloten om de werkwijze van alle netbeheerders gelijk te trekken. Verzegelen wordt straks een tijdelijke maatregel voor maximaal 1 jaar. Mensen die nu hun gasmeter permanent verzegeld hebben, zullen deze straks opnieuw moeten activeren of laten verwijderen. Wat het prijskaartje voor huiseigenaar of huurder zal zijn, is nog niet bekend.
[ Voor 101% gewijzigd door Pascal Saul op 03-02-2018 15:26 ]
Zag dit artikel ook voorbij komen maar er gingen bij mij wel wat alarmbellen rinkelen. Zoals al eerder vermeld is de stap van hypotheekadviseur naar engineer (oid) wel wat vreemd. Heb ook een poos gezocht naar inhoudelijke info maar hier kon ik totaal niets over vinden.Froggy schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 10:44:
Zou zelf liever iets hebben wat mogelijk wat duurder is maar waarvan de kans groter is dat je er over 10 jaar nog onderdelen voor kan krijgen. Daar heb ik bij zulk soort nieuwsberichten zo mijn twijfels bij. Ook kon ik gister meer dingen vinden over events waar de beste man kwam spreken dan over techniek.
-
@Pascal Saul Hoop toch niet dat ze dit voor elkaar gaan krijgen, heb nu een verzegelde meter en betaal er niets meer voor. Ben ook benieuwd hoe ze dat voor elkaar willen gaan krijgen. Heb geen contract meer voor gaslevering en ben dus ook niet aan hun ATO gebonden. Op welke manier zouden ze mij willen dwingen om te betalen voor verwijdering weet ik niet.
Ik ontken het bestaan van IE.
Dat is ook wat ik mij afvraag.
Dan zullen ze nieuw beleid in moeten voeren, met de daarbij behorende nieuwe algemene voorwaarden.
Buiten het feit dat dat jij niet meer aan de ATO gebonden bent zul je, als je het niet eens bent met de nieuwe algemene voorwaarden, de kans moeten hebben om kosteloos op te zeggen.
En ergens daar tussenin moeten ze dan iets zien te creëren waardoor toch iedereen, of die nu al afgesloten is of niet, moet betalen en dat lijkt mij toch lastig.
Ik denk dat er dan een wetswijziging moet komen, maar of dat haalbaar is...
Edit:
Overigens geeft het stukje op de site van Kassa wel aan dat niet niet over de vraag gaat óf Liander meer dan 600 euro mag vragen.
Sterker nog: "heeft Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van netbeheerders, besloten om de werkwijze van alle netbeheerders gelijk te trekken".
Ofwel: we lullen nergens over en proberen straks iedereen te laten betalen voor het verwijderen zonder dat daar een wettelijke grondslag voor is...
Dan zullen ze nieuw beleid in moeten voeren, met de daarbij behorende nieuwe algemene voorwaarden.
Buiten het feit dat dat jij niet meer aan de ATO gebonden bent zul je, als je het niet eens bent met de nieuwe algemene voorwaarden, de kans moeten hebben om kosteloos op te zeggen.
En ergens daar tussenin moeten ze dan iets zien te creëren waardoor toch iedereen, of die nu al afgesloten is of niet, moet betalen en dat lijkt mij toch lastig.
Ik denk dat er dan een wetswijziging moet komen, maar of dat haalbaar is...
Edit:
Overigens geeft het stukje op de site van Kassa wel aan dat niet niet over de vraag gaat óf Liander meer dan 600 euro mag vragen.
Sterker nog: "heeft Netbeheer Nederland, de brancheorganisatie van netbeheerders, besloten om de werkwijze van alle netbeheerders gelijk te trekken".
Ofwel: we lullen nergens over en proberen straks iedereen te laten betalen voor het verwijderen zonder dat daar een wettelijke grondslag voor is...
[ Voor 28% gewijzigd door Stoofie op 03-02-2018 15:54 ]
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Ze moeten gewoon een nieuwe gelijkwaardige optie aanbieden om binnen afsluiten mogelijk te maken voor een redelijk bedrag waarvoor ze dan de meter weghalen en een afsluitdop monteren en die verzegelen. Als ze daar dan 120 euro voor vragen kan ik daar mee leven want dat is een reëel bedrag voor de uitgevoerde werkzaamheden. Echter moet de politiek deze werkwijze gaan forceren bij de netbeheerders nu waarschijnlijk... Zo ben je ook echt van het gas i.p.v. de verwijder optie. De SODM zou deze wijze van afsluiten denk ik ook nog wel goedkeuren en als veilig bestempelen
Verwijderd
Verwarrende standpunten van Liander, met name:
In mijn geval heeft Liander de aansluiting kostenloos afgesloten d.m.v. verzegeling terwijl Liander wist dat ik permanent van gas af wilde. Men is dus akkoord gegaan en heeft de aansluiting eigenhandig op deze manier afgesloten. Als het SODM dit als een veilige manier van het afsluiten van het gas ziet kan Liander me een boom in mochten ze naar aanleiding van de beleidswijziging alsnog verhaal komen halen.
Ik lees hieruit geen enkele noodzaak wáárom dit niet geschikt zou zijn als permanente afsluiting, anders dan een circulaire redenering en dat Liander het heel noodzakelijk vindt. @Bram-Bos dit is een mooie om in de achterzak te houden richting de geschillencommissie, de staat acht verzegelen afdoende. Als Liander hier vanaf wil wijken, prima (?), maar dan moet het minimaal duidelijk in de algemene voorwaarden staan. Ik moet nog naar de stukken kijken trouwens, sorry, drukke dagen gehad.Andere netbeheerders bieden ook verzegeling aan, voor een onbepaald
aantal jaren. Volgens diverse partijen waaronder de Staatstoezicht op de
Mijnen is dit een veilige manier om de gasmeter buiten werking te
stellen. Waarom bieden jullie deze mogelijkheid niet aan?
Een verzegeling, ook wel tijdelijke afsluiting genoemd, is inderdaad een veilige
manier om een gasmeter buiten werking te stellen. Maar deze is ook écht
bedoeld om tijdelijk toe te passen. Bijvoorbeeld als iemand even geen gas nodig
heeft, zoals bij een verbouwing. Als iemand permanent van het gas af wil, dan
zullen wij de gasaansluiting permanent verwijderen. Een tijdelijke afsluiting is
daar niet voor bedoeld. Dit is overigens onderwerp van gesprek tussen
netbeheerders om daar meer uniformiteit aan te brengen.
In mijn geval heeft Liander de aansluiting kostenloos afgesloten d.m.v. verzegeling terwijl Liander wist dat ik permanent van gas af wilde. Men is dus akkoord gegaan en heeft de aansluiting eigenhandig op deze manier afgesloten. Als het SODM dit als een veilige manier van het afsluiten van het gas ziet kan Liander me een boom in mochten ze naar aanleiding van de beleidswijziging alsnog verhaal komen halen.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2018 17:17 ]
Dat is precies de vraag die ik gesteld heb en die Liander niet kan beantwoorden. Je hebt geen overeenkomst met de netbeheerder, dan kunnen ze je ook niet ergens toe verplichten.cyberstalker schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:33:
@Pascal Saul Hoop toch niet dat ze dit voor elkaar gaan krijgen, heb nu een verzegelde meter en betaal er niets meer voor. Ben ook benieuwd hoe ze dat voor elkaar willen gaan krijgen. Heb geen contract meer voor gaslevering en ben dus ook niet aan hun ATO gebonden. Op welke manier zouden ze mij willen dwingen om te betalen voor verwijdering weet ik niet.
Zelfs zoals Liander schrijft dat er binnenkort een zitting bij de geschillencommissie zal plaatsvinden lijkt mij zeer discutabel. Een geschillencommissie die uitspraken moet doen over een overeenkomst die niet bestaat...
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Iemand enig idee waar ik aandelen in netbeheerders kan aanschaffen, met de gedeelde aanpak die ze gaan hanteren zullen de winsten weer lekker stijgen.
KassaTV heeft slapende honden wakker gemaakt.
KassaTV heeft slapende honden wakker gemaakt.
Algemene voorwaarden die ze hanteren (voor bestaande klanten) kunnen gewoon doorgevoerd worden zonder mogelijkheid tot kosteloze opzegging.Stoofie schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 15:45:
Dat is ook wat ik mij afvraag.
https://www.liander.nl/si...ort-E-G-kv_vanaf-2013.pdfArtikel 19 Wijziging van de algemene voorwaarden en het tarievenblad
...
19.4 Wijzigingen gelden ook ten aanzien van reeds bestaande aansluit- en transportovereenkomsten.
[ Voor 6% gewijzigd door Wolly op 03-02-2018 17:40 ]
Verwijderd
Nou, dat is wat te kort door de bocht. Als ze de aansluiter in de straat dichtdraaien moet er een aannemer langskomen, mannetje of twee, misschien met kraan. Als Liander kostendekkend wil opereren zal het tarief waarschijnlijk hoger liggen dan die 680 euro, alleen worden ze beperkt door de regelgeving van de ACM die een maximumtarief stelt.Wolly schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:40:
Iemand enig idee waar ik aandelen in netbeheerders kan aanschaffen, met de gedeelde aanpak die ze gaan hanteren zullen de winsten weer lekker stijgen.
In die zin komen we "goed" weg. Kernpunt van de discussie zal naast het al dan niet de kosten van het afsluiten verschuldigd zijn met name de manier van afsluiten worden. Ik mis de rechtvaardiging voor het opgraven van de aansluiting tot op heden.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2018 17:49 ]
https://kassa.bnnvara.nl/data/files/3111091942.pdf
Als je een contract opzegt is het klaar! Als de leverancier dan nog iets wilt met de aansluiting, van harte welkom maar eigen kosten. Jammer, maar dat hoort bij het ondernemen. 'discussie' ...
Dit is toch wel dé meest prangende vraag die nog steeds niet beantwoord is...Klopt het dat als men de gasovereenkomst opzegt en daarna geen aanvraag doet tot verwijdering, Liander de consument geen kosten in rekening kan brengen omdat de consument geen opdracht heeft gegeven tot verwijdering van de meter? En dat de consument daarna niet meer hoeft te betalen voor netwerkkosten, vastrecht e.d.? We herkennen deze discussie. Hierover vindt binnenkort een zitting plaats bij de Geschillencommissie. Die zal daar binnenkort een uitspraak over doen. Deze zitting is voor zover ik kan achterhalen trouwens nog niet gepland.
Als je een contract opzegt is het klaar! Als de leverancier dan nog iets wilt met de aansluiting, van harte welkom maar eigen kosten. Jammer, maar dat hoort bij het ondernemen. 'discussie' ...

[ Voor 12% gewijzigd door grimson op 03-02-2018 18:37 ]
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Ik denk dat de netbeheerder volgens de WION verplicht is om niet gebruikte (loze) kabels en leidingen te verwijderen. Dan zou afdoppen alleen niet voldoende zijn op lange termijn. Verwijderen tot aan de hoofdleiding is dan de enige optie.
Prima, maar wederom; waarom moet degene die het contract heeft opgezegd hiervoor betalen?blissard schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:37:
Ik denk dat de netbeheerder volgens de WION verplicht is om niet gebruikte (loze) kabels en leidingen te verwijderen. Dan zou afdoppen alleen niet voldoende zijn op lange termijn. Verwijderen tot aan de hoofdleiding is dan de enige optie.
Dat is het hele punt wat nog geheel niet beantwoord is.
Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk
Ik zit er klaar voor.
Zal mij benieuwen wat Kassa te melden heeft
Zal mij benieuwen wat Kassa te melden heeft
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Dat is dan de volgende vraag inderdaad.grimson schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:01:
[...]
Prima, maar wederom; waarom moet degene die het contract heeft opgezegd hiervoor betalen?
Dat is het hele punt wat nog geheel niet beantwoord is.
Er zit vanuit de netbeheerder een “veroorzaker betaalt” gedachte achter denk ik. Zou mooi zijn als daar door de overheid met de netbeheerders afspraken over worden gemaakt.
[ Voor 4% gewijzigd door blissard op 03-02-2018 19:07 ]
Wat een geblaat, we moeten 7 miljoen aansluitingen gaan verwijderen (netwerk beheer Nederland)
Nee doos, je moet dan gewoon de kraan dichtdraaien. Verwijderen gebeurd dan eventueel ander onderhoud en dan alleen wanneer je er zo bij kan.
Nee doos, je moet dan gewoon de kraan dichtdraaien. Verwijderen gebeurd dan eventueel ander onderhoud en dan alleen wanneer je er zo bij kan.
[ Voor 6% gewijzigd door tlpeter op 03-02-2018 19:27 ]
Wat moest kassa nou met die brieven dan???
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Nou duidelijk verhaal. Alle netbeheerders naar het ''Liander'' stelsel, zoals al voorspeld in de vorige pagina's. Want ja die leiding is voor jou dus daar ga je maar lekker voor betalen
Zoals ook verwacht weer geen goede reden waarom de dienstleiding verwijderd moet worden behalve: wat je niet gebruikt ruim je op. Waarom zou je overigens vergeten dat de gasmeter er zit? Je ziet hem toch elke keer hangen als je de meterkast opent...
Informatie verzamelen. Maar dit heeft de uitzending blijkbaar niet gehaald, ze hebben natuurlijk ook maar een kleine tijdsduur dus moeten het vlot behandelen.Stefan118 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:27:
Wat moest kassa nou met die brieven dan???
Dat gaat dus wel gebeuren volgens de uitzending op het moment dat niet op eigen initiatief/individueel het gas wordt afgesloten. (Wijkbreed).tlpeter schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 19:26:Nee doos, je moet dan gewoon de kraan dichtdraaien. Verwijderen gebeurd dan eventueel ander onderhoud en dan alleen wanneer je er zo bij kan.
[ Voor 61% gewijzigd door Jim423 op 03-02-2018 19:33 ]
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Nog steeds erg inconsequent wat ik bij Kassa zag 
Zo moeten alle leidingen blijkbaar weg, maar bij een voorheen bedrijfsaansluiting bleef hij lekker in de grond liggen en hoefde mevrouw geen dikke €6000
af te tikken.
Bij mij idem, een leiding die met een bocht mijn huis in gaat kregen ze niet weg en die ligt er nog.
Weliswaar zonder druk op de leiding maar hij zit wel in mijn grond/tuin
Zo moeten alle leidingen blijkbaar weg, maar bij een voorheen bedrijfsaansluiting bleef hij lekker in de grond liggen en hoefde mevrouw geen dikke €6000

Bij mij idem, een leiding die met een bocht mijn huis in gaat kregen ze niet weg en die ligt er nog.
Weliswaar zonder druk op de leiding maar hij zit wel in mijn grond/tuin

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Tsjah. Wel goed dat ze de willekeur aan de kaak stellen. €120 voor meter verwijdering vindt ik trouwens wel een prima acceptabel bedrag voor die handeling.
Verwijderd
Vrees alleen dat als ik het zo beluister dat de rest naar Liander zijn positie opschuift i.p.v. andersom. Dus niet die 120 euro maar iedereen aan de 680 euro. Helaas heeft Kassa voor de korte termijn bereikt dat de kosten eerder omhoog zullen gaan dan omlaag. Ik snap trouwens niks van het argument dat ze de tuin op moeten graven. Als je dan al perse die aansluiting onklaar wil maken, graaf de aansluiting op het hoofdnet op, draai de afsluiter dicht, dop op de hoofdaansluiting, dop op de leiding naar het huis en klaar ermee.
Het lijkt wel of ze op zoek zijn naar de hoogste kosten om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Ik heb de Turkse dame van de VVD iig alvast weer een mail gestuurd
Ah fijn, voor nu pruttelt de warmtepomp met 700w het huis warm met een verzegelde aansluiting. Word ik onverhoopt toch gedwongen tot die afsluitkosten ga ik er nog een keer goed over nadenken. Zo'n inbouwgashaard heeft ook wel wat (wel alvast leiding klaarleggen voor butaanfles) en misschien de ketel dan houden om bij echte kou een paar kwh te besparen. De tvt van de afsluiting is al minimaal 5 jaar, maar met de bonussen van de energiemaatschappijen verdubbelt dat bijna. Dit dan in afwachting van een fatsoenlijke regeling.
Het lijkt wel of ze op zoek zijn naar de hoogste kosten om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken. Ik heb de Turkse dame van de VVD iig alvast weer een mail gestuurd
Ah fijn, voor nu pruttelt de warmtepomp met 700w het huis warm met een verzegelde aansluiting. Word ik onverhoopt toch gedwongen tot die afsluitkosten ga ik er nog een keer goed over nadenken. Zo'n inbouwgashaard heeft ook wel wat (wel alvast leiding klaarleggen voor butaanfles) en misschien de ketel dan houden om bij echte kou een paar kwh te besparen. De tvt van de afsluiting is al minimaal 5 jaar, maar met de bonussen van de energiemaatschappijen verdubbelt dat bijna. Dit dan in afwachting van een fatsoenlijke regeling.
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2018 20:23 ]
Ik ben wel erg benieuwd naar de bron van die bewering van de SodM. Kassa roept dat kennelijk, maar heeft SodM het ergens zwart op wit gezet? Anyone?Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 17:04:
Verwarrende standpunten van Liander, met name:
[...]
Ik lees hieruit geen enkele noodzaak wáárom dit niet geschikt zou zijn als permanente afsluiting, anders dan een circulaire redenering en dat Liander het heel noodzakelijk vindt. @Bram-Bos dit is een mooie om in de achterzak te houden richting de geschillencommissie, de staat acht verzegelen afdoende. Als Liander hier vanaf wil wijken, prima (?), maar dan moet het minimaal duidelijk in de algemene voorwaarden staan. Ik moet nog naar de stukken kijken trouwens, sorry, drukke dagen gehad.
Verwijderd
Ik kan maandag die dame van Kassa anders wel even bellen die het stuk heeft samengesteld.
Ik ben benieuwd naar welk geschil Liander in het antwoord verwijst. Als het mijn geschil is (wat best eens zou kunnen) hebben ze het nog steeds niet begrepen.grimson schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:31:
https://kassa.bnnvara.nl/data/files/3111091942.pdf
[...]
Dit is toch wel dé meest prangende vraag die nog steeds niet beantwoord is...
Doen!Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:36:
Ik kan maandag die dame van Kassa anders wel even bellen die het stuk heeft samengesteld.
Kun je me een verwijzing geven naar de 'WION'? Dit argument is door de netbeheerders in ieder geval nog nooit gegevenblissard schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 18:37:
Niet iedereen heeft een tuin of dienstleiding enkel op eigen grond liggen, net zomin is iedereen woning eigenaar, als ook nog gemeentes, soms ook nog aandeelhouder, soms precariobelasting willen heffen op ( niet verwijderde) leidingen.Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:16:
Vrees alleen dat als ik het zo beluister dat de rest naar Liander zijn positie opschuift i.p.v. andersom. Dus niet die 120 euro maar iedereen aan de 680 euro. Helaas heeft Kassa voor de korte termijn bereikt dat de kosten eerder omhoog zullen gaan dan omlaag. Ik snap trouwens niks van het argument dat ze de tuin op moeten graven. Als je dan al perse die aansluiting onklaar wil maken, graaf de aansluiting op het hoofdnet op, draai de afsluiter dicht, dop op de hoofdaansluiting, dop op de leiding naar het huis en klaar ermee.
Droevig, hoe moeilijk ze het huurders maken die zich met een L/L WP of L/W monoblok van warmte willen voorzien, vrij eenvoudig en met minimale kosten terug te bouwen bij verhuizing
Een ander detail wat ik in mijn timeline zag voorbijkomen
Correctie: Netbeheer Nederland trekt het beleid niet gelijk, dat kan zij als branchevereniging niet.
Hooguit harmoniseren de netbeheerders zélf hun beleid. Detail, maar toch.
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Dank. WION gaat over informatie-uitwisseling ondergrondse leidingen. Niet over verplichtingen om ongebruikte leidingen weg te halen lijkt me. Tenzij iemand me een specifiek artikel zou kunnen aanwijzen,
Verwijderd
Ik ben deze discussie aan het volgen omdat ook van het gas af wil. De overheid schreeuwt dat we zo snel mogelijk van het gas af moeten, maar dat wordt door de netwerkbeheerders behoorlijk tegengewerkt door hoge kosten in rekening te brengen
Er is zelden een afsluiter aanwezig bij een aansluiting van een huis. De dienstleidingen zitten rechtstreeks op de hoofdleiding gekoppeld. Ze graven de koppeling op van de dienstleiding op de hoofdleiding en koppelen de de dienstleiding af.Verwijderd schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:16:
Ik snap trouwens niks van het argument dat ze de tuin op moeten graven. Als je dan al perse die aansluiting onklaar wil maken, graaf de aansluiting op het hoofdnet op, draai de afsluiter dicht, dop op de hoofdaansluiting, dop op de leiding naar het huis en klaar ermee.
Ik weet niet in hoeverre ze de dienstleiding in de tuin mogen/willen laten liggen. Als de leiding verwijderd moet worden, heb je kans dat ze ook in je tuin moeten graven.
Voor nu is het kwestie van contracten opzeggen en overstappen en dan geen gas contract nemen. Ik heb tot op heden geen kosten voor gas en alleen af en toe post van Liander.
De Kassa uitzending vond ik wat saai.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Yep. Kassa-uitzending en afstemming beleid netbeheerders op het model Liander gaat voor Route A eigenlijk niet uitmaken. Zolang je geen opdracht geeft tot wegneming is er geen grond om je kosten in rekening te brengen. @cyberstalker zei het prima in de uitzending.Erwin_83 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:05:
Voor nu is het kwestie van contracten opzeggen en overstappen en dan geen gas contract nemen. Ik heb tot op heden geen kosten voor gas en alleen af en toe post van Liander.
Maandag komt stedin slot zetten. Twijfel nu na de uitzending of ze niet beter die meter in zijn geheel kunnen wegnemen. Aangezien straks natuurlijk iedereen de Sjaak is ook na een jaar verzegeling.
Be fast .... Be furious....
Volgens mij geen, telecom bedrijven hoeven ook geen "verlaten" kabels op te ruimen (brief van Min. Kamp begin februari 2017 (link vinden met zoekfunctie vernieuwde site 2e kamer wil maar niet lukken)Trichoglossus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:05:
[...]
Er is zelden een afsluiter aanwezig bij een aansluiting van een huis. De dienstleidingen zitten rechtstreeks op de hoofdleiding gekoppeld. Ze graven de koppeling op van de dienstleiding op de hoofdleiding en koppelen de de dienstleiding af.
Ik weet niet in hoeverre ze de dienstleiding in de tuin mogen/willen laten liggen. Als de leiding verwijderd moet worden, heb je kans dat ze ook in je tuin moeten graven.
https://www.rijksoverheid...last-aanleg-snel-internetOok de zogenoemde opruimplicht van kabels in de Telecommunicatiewet wijzigt, waardoor kosten voor beheerders verminderd worden. Nu kan een grondeigenaar zoals een gemeente na tien jaar precariobelasting heffen op ongebruikte telecomkabels. Met de voorgenomen nieuwe wet kan dat pas, als de grondeigenaar aangeeft dat hij deze kabels weg wil hebben en verzoekt om deze op te ruimen.
[ Voor 25% gewijzigd door Domba op 03-02-2018 22:24 ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Wel een tenenkrommend argument trouwens, alsof je opeens spontaan vergeet dat er een gasleiding is
Wat ik begreep van de dame van Kassa, verwijzen ze inderdaad naar jouw geschil.Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:36:
[...]
Ik ben benieuwd naar welk geschil Liander in het antwoord verwijst. Als het mijn geschil is (wat best eens zou kunnen) hebben ze het nog steeds niet begrepen.
Veel bewoners weten überhaupt niet waar hun dienstleiding ligt.Erasmo schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:14:
Wel een tenenkrommend argument trouwens, alsof je opeens spontaan vergeet dat er een gasleiding is
De dienstleidingen liggen niet altijd rechtstreeks vanaf de stoep naar je voordeur.
Bij rijtjeswoningen geldt dat nog redelijk, maar bij vrijstaande huizen komen ze op de gekste plaatsen binnen.
Rechter/linkergevel/achtergevel. Je kan het zo gek niet bedenken. En de dienstleiding ligt dan idem dito ergens door de tuin.
Dan heb jij al lang geen contract meer, dus kunnen ze hoog en laag springen, maar jou nergens meer toe dwingen. Behalve dan dat je toegang moet verlenen tot het eigendom van de netbeheerder voor onderhoud of verwijdering.Bl4ckviper schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:11:
Maandag komt stedin slot zetten. Twijfel nu na de uitzending of ze niet beter die meter in zijn geheel kunnen wegnemen. Aangezien straks natuurlijk iedereen de Sjaak is ook na een jaar verzegeling.
Nou, dan krijgen ze nog steeds geen uitspraak over Route A, waarnaar de vraag van Kassa verwees.Ivow85 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:17:
[...]
Wat ik begreep van de dame van Kassa, verwijzen ze inderdaad naar jouw geschil.
Ik lurk ook al even een tijdje mee en heb net ff de aflevering terug gekeken, maar jammer dat ze nog steeds geen antwoord hebben gegeven op welke grond deze kosten op de klant verhaald mogen worden.... Als ik het goed begrijp heeft dit nooit in enige algemene voorwaarden gestaan en heeft dit ook geen wettelijke gronding?
tijd voor wat klusjes!
Dat is de $1000-question. Die grondslag moeten ze via een enorm ingewikkelde en dubieuze redenering construeren (althans, dat doen ze in het 18-pagina lange verweer op mijn klacht bij de geschillencommissie). Het probleem van de netbeheerders is, dat de aanwezigheid van een aansluiting op zich geen verplichtingen voor de afnemer schept. Algemene Voorwaarden bij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) bieden eigenlijk geen grond voor kostenverhaal bij voormalige aangeslotene, indien netbeheerder tot verzegeling, afsluiting of verwijdering wil overgaan.s0ulmaster schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:29:
Ik lurk ook al even een tijdje mee en heb net ff de aflevering terug gekeken, maar jammer dat ze nog steeds geen antwoord hebben gegeven op welke grond deze kosten op de klant verhaald mogen worden.... Als ik het goed begrijp heeft dit nooit in enige algemene voorwaarden gestaan en heeft dit ook geen wettelijke gronding?
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 03-02-2018 22:39 ]
Dat zeg je nu wel maar als nuts voorzieningen ineens bijzonder worden zal dat wel geen zal uitmaken.Ivow85 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:24:
[...]
Dan heb jij al lang geen contract meer, dus kunnen ze hoog en laag springen, maar jou nergens meer toe dwingen. Behalve dan dat je toegang moet verlenen tot het eigendom van de netbeheerder voor onderhoud of verwijdering.
Mijn gemeente heeft ook ineens besloten precoria te heffen op de waterleiding terwijl dat bijna nergens gebeurd in ieder geval niet nu.
Als het om geld gaat vertrouw ik niemand.
Ik had een tijdje terug die voorwaarden gelezen en kom precies tot dezelfde conclusie.Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:38:
[...]
Dat is de $1000-question. Die grondslag moeten ze via een enorm ingewikkelde en dubieuze redenering construeren (althans, dat doen ze in het 18-pagina lange verweer op mijn klacht bij de geschillencommissie). Het probleem van de netbeheerders is, dat de aanwezigheid van een aansluiting op zich geen verplichtingen voor de afnemer schept. Algemene Voorwaarden bij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) bieden eigenlijk geen grond voor kostenverhaal bij afnemer.
Ik zal het hier gespannen blijven volgen om te zien wanneer hier een definitieve uitspraak komt.
tijd voor wat klusjes!
Dat was een gelegenheidsargument van die mevrouw van Netbeer Nederland. Telecom is net zo goed een nutsvoorziening, maar kent niet dit soort belachelijke beperkingen van de opzeggingsbevoegdheid. Sterker nog: de Tweede Kamer heeft er alles aan gedaan (via o.a. Wet van Dam) om daar die beperkingen wég te nemen.Bl4ckviper schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:42:
[...]
Dat zeg je nu wel maar als nuts voorzieningen ineens bijzonder worden zal dat wel geen zal uitmaken.
Mijn gemeente heeft ook ineens besloten precoria te heffen op de waterleiding terwijl dat bijna nergens gebeurd in ieder geval niet nu.
Als het om geld gaat vertrouw ik niemand.
Wat jammer genoeg niet aan de orde kwam in het Kassa-item, is de nog steeds bestaande mogelijkheid om aangesloten te blijven op basis van een zgn leegstandscontract. Ook dan gebruik je niet, maar blijft toch alles zitten. Hoe dat dan wel weer veilig kan zijn.....
Volgens mij geldt dat alleen als je niet in de woning verblijft..MLFM schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:07:
Wat jammer genoeg niet aan de orde kwam in het Kassa-item, is de nog steeds bestaande mogelijkheid om aangesloten te blijven op basis van een zgn leegstandscontract. Ook dan gebruik je niet, maar blijft toch alles zitten. Hoe dat dan wel weer veilig kan zijn.....
De veiligheid van een gasaansluiting in gebruik, een hoofdkraan met een slotje of een afgedopte leiding onder druk is exact gelijk. Immers worden dezelfde materialen gebruikt en staat de leiding onder dezelfde druk.MLFM schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:07:
Als het veiligheidsrisico bij mijn buurman links acceptabel is wanneer hij gewoon een actieve aansluiting heeft en het veiligheidsrisico bij mijn buurman rechts die vanwege een verbouwing een leegstandstarief heeft, ook acceptabel is, dan is het ook een acceptabel veiligheidsrisico als mijn gasleiding alleen afgedopt en verzegeld wordt in de meterkast, al dan niet na verwijderen van de meter.
Theoretisch wel. Alleen moeten ze nog steeds een controle bij jou blijven uitvoeren omdat er een gasvoerende leiding ligt. En mocht die b.v. voor je voordeur aan lekken, dan moet de netwerkbeheerder dat maken, ondanks dat de bewoner geen gas meer heeft.Ivow85 schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:18:
[...]
De veiligheid van een gasaansluiting in gebruik, een hoofdkraan met een slotje of een afgedopte leiding onder druk is exact gelijk. Immers worden dezelfde materialen gebruikt en staat de leiding onder dezelfde druk.
Als het veiligheidsrisico bij mijn buurman links acceptabel is wanneer hij gewoon een actieve aansluiting heeft en het veiligheidsrisico bij mijn buurman rechts die vanwege een verbouwing een leegstandstarief heeft, ook acceptabel is, dan is het ook een acceptabel veiligheidsrisico als mijn gasleiding alleen afgedopt en verzegeld wordt in de meterkast, al dan niet na verwijderen van de meter.
Ik kan me zo voorstellen dat de netwerkbeheerder deze leidingen liever kwijt is. Er vanuit gaande dat je een eigen dienstleiding hebt.
@Trichoglossus Hoe vaak zou zoiets voor komen? Ik denk toch dat men hier gewoon een verdienmodel in ziet. Zeker nu ze de problemen in Groningen eindelijk serieus lijken te gaan nemen, de publieke opinie voor gas als primaire verwarming tanende is en het gasvrije jaar 2050 opeens heel dichtbij schijnt te zijn.
Het argument onderhoud is natuurlijk ook een lachertje. Ik woon nu 13 jaar in deze woning en ze zijn nog nooit binnen geweest om onderhoud te plegen aan de gasmeter.
Stel dat ie verzegeld wordt, dan willen ze opeens onderhoud plegen? Als er is iets aan de hand met de meter, dan kunnen ze toch gewoon een afspraak maken om het euvel te herstellen? Als ik een gaslucht ruik in mijn woning, laat ik ze echt wel binnen hoor.
Het argument onderhoud is natuurlijk ook een lachertje. Ik woon nu 13 jaar in deze woning en ze zijn nog nooit binnen geweest om onderhoud te plegen aan de gasmeter.
Stel dat ie verzegeld wordt, dan willen ze opeens onderhoud plegen? Als er is iets aan de hand met de meter, dan kunnen ze toch gewoon een afspraak maken om het euvel te herstellen? Als ik een gaslucht ruik in mijn woning, laat ik ze echt wel binnen hoor.
Controles zonder binnen te komen is hier al besproken... dit valt natuurlijk gewoon onder onderhoud. Dat ze bij jou nog nooit zijn geweest betekend niet dat het niet gebeurd eh, bij mij hebben ze namelijk wel in 2008 de meter vervangen. Het risico is acceptabel, maar het blijft een (onnodig) risico, begrijpelijk dat ze de leiding drukloos willen stellen of verwijderen. Verdienmodel lijkt me sterk, zelfs al zouden ze puur bij de hoofdleiding afdoppen en de leiding laten liggen is die 685 incl btw echt niet kostendekkend. Echter gezien de huidige ontwikkelingen is een gratis afsluiting en betaalde aansluiting beter op zijn plek. Ik snap ook nog steeds niet waarom die afsluitkosten niet gewoon betaald kunnen worden door de resterende aangeslotene, dit wakkert de transitie toch gewoon aan? Allemaal politiek...
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Wij hebben m hier (1911) laten dicht draaien (september 2016) met een zegel erop, kosten E0,00, ooit weer laten opendraaien E88,00.
Maar dan moet je bellen en niet via mijn aansluitingen regelen.
Maar dan moet je bellen en niet via mijn aansluitingen regelen.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Nee nee.Trichoglossus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 23:14:
[...]
Volgens mij geldt dat alleen als je niet in de woning verblijft..
Liander raad dat aan als je voor langere tijd (meer dan 12 maanden) geen gas wilt gebruiken maar niet de leiding en meter weg wilt hebben.
Dus gewoon iedere maand vastrecht blijven betalen tot in den eeuwigheid voor iets wat je niet gebruikt.
Ik gok dat het hier iets van 160 euro per jaar is.
Dus die 687 euro om te verwijderen is pak um beet 4,3 jaar vastrecht betalen voor een leegstandscontract.
Kun je dus kiezen.
Weg halen á 687 euro
Vast recht betalen tot in eeuwigheid.
Verzegelen wordt geen optie meer.
Niet kosten dekkend? Dat verschilt per aansluiting denk ik. Mijn gasleiding na de meter tot mijn huis is vele malen langer dan voor de meter tot de hoofdleiding, dat is nog geen 2 meter namelijk.Jim423 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:24:
Controles zonder binnen te komen is hier al besproken... dit valt natuurlijk gewoon onder onderhoud. Dat ze bij jou nog nooit zijn geweest betekend niet dat het niet gebeurd eh, bij mij hebben ze namelijk wel in 2008 de meter vervangen. Het risico is acceptabel, maar het blijft een (onnodig) risico, begrijpelijk dat ze de leiding drukloos willen stellen of verwijderen. Verdienmodel lijkt me sterk, zelfs al zouden ze puur bij de hoofdleiding afdoppen en de leiding laten liggen is die 685 incl btw echt niet kostendekkend. Echter gezien de huidige ontwikkelingen is een gratis afsluiting en betaalde aansluiting beter op zijn plek. Ik snap ook nog steeds niet waarom die afsluitkosten niet gewoon betaald kunnen worden door de resterende aangeslotene, dit wakkert de transitie toch gewoon aan? Allemaal politiek...
Stedin liet ook alles zitten, zelfs de meter.
En dan hoor ik die "mevrouw netbeheerder". Termen er uit gooien van
Wat je niet gebruikt ruim je op
Iemand die geen gas gebruikt moet ook geen leidingen in zijn huis.
Wedden dat ze vrolijk roepen dat alles na de meter van mij is, dus dan is het ineens niet belangrijk meer of het weg gaat of niet.
Ik denk dat er nog wel meer oude gasleiding in de grond zit wat niet meer gebruikt word.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Dan hoop ik dat jij het goed gaat doen in het geschil. Als ze het echt serieus nemen, zullen ze wel wat juridische kennis inschakelen. Heb wel vaker gezien, zonder je te willen veroordelen, dat de uitslag negatief uitvalt omdat er juridisch toch anders tegenaan gekeken wordt. Wellicht moeten we een crowdfunding actie starten om die ook voor jou beschikbaar te krijgen.....Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:38:
[...]
Dat is de $1000-question. Die grondslag moeten ze via een enorm ingewikkelde en dubieuze redenering construeren (althans, dat doen ze in het 18-pagina lange verweer op mijn klacht bij de geschillencommissie). Het probleem van de netbeheerders is, dat de aanwezigheid van een aansluiting op zich geen verplichtingen voor de afnemer schept. Algemene Voorwaarden bij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) bieden eigenlijk geen grond voor kostenverhaal bij voormalige aangeslotene, indien netbeheerder tot verzegeling, afsluiting of verwijdering wil overgaan.
Overigens zou ik aan mijn eisen toevoegen dat bij een positieve uitspraak voor jou Liander/netbeheer niet zomaar de voorwaarden daarna mag aanpassen.
Dan mogen ze nog even terugkomen.Rol-Co schreef op zondag 4 februari 2018 @ 07:14:
[...]
2 jaar geleden lieten ze ook alles zitten in de grond... enkel afdoppen en meter verwijderen.
Wel het "volle pond" er voor betaald bij enexis a 342,50 voor de afsluiting.
(bij nader inzien, er ligt net een nieuwe stoep en fietspad in de wijk... Die kraan sloopt de boel al, voordat hij gaat graven... toch zonde
[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-02-2018 09:07 ]
Dat hoeven ze niet vrolijk te roepen, dat is gewoon een feit. Tot en met de gasmeter is van de netwerkbeheerder. Alles wat je daarachter hebt aan laten leggen is van jezelf. En of je dat laat zitten als je gasloos bent, is niet aan de netwerkbeheerder maar aan de bewoner.Rol-Co schreef op zondag 4 februari 2018 @ 07:14:
[...]
Wedden dat ze vrolijk roepen dat alles na de meter van mij is, dus dan is het ineens niet belangrijk meer of het weg gaat of niet.
Ik denk dat er nog wel meer oude gasleiding in de grond zit wat niet meer gebruikt word.
Als er bij het afpersen blijkt dat de binnenleiding lek is, verzegelt de netwerkbeheerder je leiding, en kan je een installateur laten komen om je binnenleiding te laten repareren. Pas daarna krijg gas geleverd.
Het onderhoud inderdaad al eerder genoemd. Het gaat dus ook om de leidingen die in je tuin liggen.Froggy schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:03:
@Trichoglossus Hoe vaak zou zoiets voor komen? Ik denk toch dat men hier gewoon een verdienmodel in ziet. Zeker nu ze de problemen in Groningen eindelijk serieus lijken te gaan nemen, de publieke opinie voor gas als primaire verwarming tanende is en het gasvrije jaar 2050 opeens heel dichtbij schijnt te zijn.
Die kunnen lekkage gaan vertonen door ouderdom, staalrot, grondzakking, bomen etc.
Ik kan dat niet online terugvinden. Alleen voor situaties dat je huis tijdelijk leeg staat.Stefan118 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 02:16:
[...]
Nee nee.
Liander raad dat aan als je voor langere tijd (meer dan 12 maanden) geen gas wilt gebruiken maar niet de leiding en meter weg wilt hebben.
Dus gewoon iedere maand vastrecht blijven betalen tot in den eeuwigheid voor iets wat je niet gebruikt.
Ik gok dat het hier iets van 160 euro per jaar is.
Heb je een link daarvan?
Liander heeft mij dat als alternatief aangedragen in oktober, een leegstandscontract. Bij mijn leverancier destijds (Oxxio) gold er geen beperking op contractduur van dat leegstandscontract. Ook niet dat het huis leeg moest staan oid.
Het staat bij Liander hier tussen de veelgestelde vragen " ik gebruik de aansluiting (tijdelijk) niet "
https://www.liander.nl/co...ngen/afsluiting/?ref=9619
Het staat bij Liander hier tussen de veelgestelde vragen " ik gebruik de aansluiting (tijdelijk) niet "
https://www.liander.nl/co...ngen/afsluiting/?ref=9619
[ Voor 27% gewijzigd door MLFM op 04-02-2018 09:59 ]
Goede tip !Trichoglossus schreef op zondag 4 februari 2018 @ 09:07:
[...]
Als er bij het afpersen blijkt dat de binnenleiding lek is, verzegelt de netwerkbeheerder je leiding, en kan je een installateur laten komen om je binnenleiding te laten repareren. Pas daarna krijg gas geleverd.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Bij mij wordt maandagmorgen het gas eraf gehaald door Stedin,.. kosteloos. Ik had ook niks betaald, heb nooit opdracht gegeven tot het plaatsen van een meter of gasaansluiting, het was gewoon aanwezig in de woning. Heb al genoeg kosten gemaakt voordat ik deze stap kon zetten. Van mij mogen ze de meter laten hangen, daar zal ik als gebaar van goede wil geen vergoeding voor vragen.
Sorry, ik en later ingestapt in dit topic en heb het niet helemaal vanaf het begin terug gelezen.Jim423 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:24:
Controles zonder binnen te komen is hier al besproken...
Hoe verklaar je dan dat sommige netbeheerders het nog steeds gratis doen? En dat begin 2016 de toen al geldende tarieven verdubbeld zijn? Men heeft gewoon ingespeeld op een toenemende consumentenvraag, maar dat zullen ze natuurlijk nooit toegeven. Dat is althans mijn idee erover.Jim423 schreef op zondag 4 februari 2018 @ 00:24:
Verdienmodel lijkt me sterk, zelfs al zouden ze puur bij de hoofdleiding afdoppen en de leiding laten liggen is die 685 incl btw echt niet kostendekkend.
Die 685 euro van Liander gaat over het verwijderen van de aansluiting en de gratis variant van Stedin is gewoon binnen verzegelen.
Dat zijn twee verschillende dingen, het verwijderen van de aansluiting kost bij Stedin ook bijna 632 euro.
Het grote verschil is dat je van Liander je aansluiting móet laten verwijderen als je je contract opzegt en dat Stedin gewoon je leiding verzegelt en nergens meer naar vraagt.
Sterker nog, Stedin waarschuwt je zelfs dat je wel je contract met de gasleverancier op moet zeggen als je laat verzegelen, omdat je anders daar nog steeds vastrecht betaald...
Dat zijn twee verschillende dingen, het verwijderen van de aansluiting kost bij Stedin ook bijna 632 euro.
Het grote verschil is dat je van Liander je aansluiting móet laten verwijderen als je je contract opzegt en dat Stedin gewoon je leiding verzegelt en nergens meer naar vraagt.
Sterker nog, Stedin waarschuwt je zelfs dat je wel je contract met de gasleverancier op moet zeggen als je laat verzegelen, omdat je anders daar nog steeds vastrecht betaald...
Ik weet dat wel zeker. Bij mij in de kruipruimte komen twee gasleidingen binnen. De moderne met gele kunststof ommanteling en een oude stalen leiding die buiten gebruik is. Ik weet zeker dat die stalen leiding doorloopt tot aan de weg, want toen mijn elektra verzwaard werd voor de warmtepomp hebben de heren monteurs zelfs geprobeerd om de nieuwe kabel bij mij naar binnen te voeren door die oude gasbuis. Want dat zou hen het nodige graafwerk schelen. Helaas voor hen zat de leiding verstopt.Rol-Co schreef op zondag 4 februari 2018 @ 07:14:
[...]
Niet kosten dekkend? Dat verschilt per aansluiting denk ik. Mijn gasleiding na de meter tot mijn huis is vele malen langer dan voor de meter tot de hoofdleiding, dat is nog geen 2 meter namelijk.
Stedin liet ook alles zitten, zelfs de meter.
Iemand die geen gas gebruikt moet ook geen leidingen in zijn huis.
Maar opruimen wat niet meer gebruikt wordt, is bij netbeheerders dus zeker geen standaard beleid.
Ik denk niet dat ze bij Alliander helemaal achterlijk zijn, je moet er rekening mee houden dat dit hun strategie is. Net als dat ze mistbanken opwerpen over 7 miljoen aansluitingen, kosten maatschappij en 'opgeruimd is netjes'.Bram-Bos schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 20:36:
[...]
Ik ben benieuwd naar welk geschil Liander in het antwoord verwijst. Als het mijn geschil is (wat best eens zou kunnen) hebben ze het nog steeds niet begrepen.
Bij de geschillencommissie moet je dus goed opletten dat de commissie wel begrijpt (of wil begrijpen) wat jouw standpunt is. Het is mij wel duidelijk dat Alliander koste wat het kost (maar zonder valide juridische argumentatie) deze zaak wilt winnen. Bram-Bros tegen Goliath.
Ik ben blij dat ik besloten had om mijn meter (gratis door stedin) te laten verwijderen. Voorlopig hoeven ze dus niet jaarlijks terug te komen voor de verzegelingscheck naar aanleiding van de Kassa-uitzending.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Dat klopt niet. Je hebt 3 varianten.Stoofie schreef op zondag 4 februari 2018 @ 11:04:
Die 685 euro van Liander gaat over het verwijderen van de aansluiting en de gratis variant van Stedin is gewoon binnen verzegelen.
1) Verzegelen
2) Verwijderen van meter
3) Verwijderen van meter+leidingen.
1 en 2 zijn gratis bij stedin. Ik had voor 2 gekozen.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Ik heb gekozen voor slotje (Stedin gratis), weet niet zeker of ik hier blijf wonen. Slotje volstaat prima, voor nieuwe bewoners opnieuw aansluiten is zo een makkie. Ben officieel niet meer aangesloten. Ik laat me lekker niet gek maken door kassa.

Niet eens een Stedin zegeltje? Je kan zo'n slot toch zo doorknippen?Willie Wortel schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:52:
Ik heb gekozen voor slotje (Stedin gratis), weet niet zeker of ik hier blijf wonen. Slotje volstaat prima, voor nieuwe bewoners opnieuw aansluiten is zo een makkie. Ben officieel niet meer aangesloten. Ik laat me lekker niet gek maken door kassa.
[afbeelding]
Een zegel niet? Wat bedoel je te zeggen?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Bij mij ook zo een mooi hangslot erop sinds vandaag. Ook de meter maar laten hangen toch.Willie Wortel schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:52:
[afbeelding]
Wordt anders zo leeg in die meterkast en nu staat mijn modem er netjes op.
@kmf denk dat het zegeltje eerder door is dan het slot.
[ Voor 4% gewijzigd door Bl4ckviper op 05-02-2018 14:54 ]
Oh dat is nog mooie bevestiging, meter horizontaal kantelen en hij telt niet meerWillie Wortel schreef op maandag 5 februari 2018 @ 13:52:
[afbeelding]
1 PVoutput . Dongen NB
Een nieuwe hangslot wanneer stedin langskomt voor meteropname is 2 euro bij de action. Een nieuwe zegeltje koop je niet zomaarBl4ckviper schreef op maandag 5 februari 2018 @ 14:53:
[...]
@kmf denk dat het zegeltje eerder door is dan het slot.
@kmf
Als Stedin langs komt om de meter even op te nemen en ik heb het hangslot verwijderd. (en even een nieuwe erop gezet) denk jij dan niet dat ze aan de meterstand niet zien dat ik even wat gas geleend heb?
Zonder meter is het makkelijker proletarisch gas af te nemen. Dopje eraf even doorzetten naar je eigen leidingen en klaar..
Veilig zal het niet zijn.. maar daar ben je vast niet mee bezig als je gas wilt jatten...
Als Stedin langs komt om de meter even op te nemen en ik heb het hangslot verwijderd. (en even een nieuwe erop gezet) denk jij dan niet dat ze aan de meterstand niet zien dat ik even wat gas geleend heb?
Zonder meter is het makkelijker proletarisch gas af te nemen. Dopje eraf even doorzetten naar je eigen leidingen en klaar..
Veilig zal het niet zijn.. maar daar ben je vast niet mee bezig als je gas wilt jatten...
Beste Forumleden,
Sedert 2016 heb ik zonnepanelen en een warmtepomp en koken wij elektrisch.
Geen gas meer nodig, maar ik kan niet van het gas af zonder veel kosten te maken ( 600 euro oid ).
Dus ook ik zit met het gas afsluitverhaal van Liander. Mijn rechtsbijstand zegt mij de volgende route te volgen:
- Zeg gas af bij energieleverancier en vraag/machtig leverancier de ATO op te zeggen op basis van art. 3.6
( ik heb de ATO al geprobeerd direct bij de netbeheerder op te zeggen, maar bladiebla en nee ).
Ik krijg in dit forum niet duidelijk wat nu de route is die je bij Liander moet volgen.
Ik hoor graag van jullie
Geen gas meer nodig, maar ik kan niet van het gas af zonder veel kosten te maken ( 600 euro oid ).
Dus ook ik zit met het gas afsluitverhaal van Liander. Mijn rechtsbijstand zegt mij de volgende route te volgen:
- Zeg gas af bij energieleverancier en vraag/machtig leverancier de ATO op te zeggen op basis van art. 3.6
( ik heb de ATO al geprobeerd direct bij de netbeheerder op te zeggen, maar bladiebla en nee ).
Ik krijg in dit forum niet duidelijk wat nu de route is die je bij Liander moet volgen.
Ik hoor graag van jullie
Wel ff een reduceer er tussen he......Bl4ckviper schreef op maandag 5 februari 2018 @ 15:22:
@kmf
24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Kan je het zelfs sterker vertellen: ze weten niet eens altijd waar hij de hoofdleiding in gaat... Toen wij bezig waren met de verbouwing van ons huis, kwamen ze langs om de gasmeter te vervangen (2007). We waren blijkbaar aan de beurt. Maar wij waren bezig om onze meterkast te verplaatsen en hadden gevraagd of ze over een paar maanden terug konden komen, zodat ze de oude meter uit de kelder konden halen (zijkant van het huis) en naar de nieuwe meterkast konden brengen. Geen enkel probleem.Trichoglossus schreef op zaterdag 3 februari 2018 @ 22:21:
[...]
Veel bewoners weten überhaupt niet waar hun dienstleiding ligt.
De dienstleidingen liggen niet altijd rechtstreeks vanaf de stoep naar je voordeur.
Bij rijtjeswoningen geldt dat nog redelijk, maar bij vrijstaande huizen komen ze op de gekste plaatsen binnen.
Rechter/linkergevel/achtergevel. Je kan het zo gek niet bedenken. En de dienstleiding ligt dan idem dito ergens door de tuin.
Het probleem was het vinden van de plek waar de leiding die hoofdleiding in ging... Hebben heel wat lopen graven om die dienstleiding ineens te vinden (met de punt van de schep
(trouwens geen cent voor betaald!)
Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.
geengasaub schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:05:
Mijn rechtsbijstand zegt mij de volgende route te volgen:
Nou, wat je rechtsbijstand zegtIk krijg in dit forum niet duidelijk wat nu de route is die je bij Liander moet volgen.
Liander is niet je leverancier, dat zal Nuon of Greenchoice oid zijn.
Liander is slechts netbeheerder.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Hehe,
Ja, die zeiden eerst dat ik de andere route moest volgen. Zonder succes, veel geblaat van Liander, dat wel. Overigens heel frappant dat Liander het pertinent weigert om mijn ATO te beëindigen en met name om dit schriftelijk te bevestigen. Ze hebben mij gebeld, en op de vraag of dit schriftelijk kon worden bevestigd werd ontwijkend gereageerd.
Ik ga de nieuwe route proberen en hou iedereen op de hoogte.
Ja, die zeiden eerst dat ik de andere route moest volgen. Zonder succes, veel geblaat van Liander, dat wel. Overigens heel frappant dat Liander het pertinent weigert om mijn ATO te beëindigen en met name om dit schriftelijk te bevestigen. Ze hebben mij gebeld, en op de vraag of dit schriftelijk kon worden bevestigd werd ontwijkend gereageerd.
Ik ga de nieuwe route proberen en hou iedereen op de hoogte.
Hangt er vanaf waar je woont en welke druk er binnenkomt.
Ik weet dat vroeger de ligging van de leidingen door de voorloper van Liander niet altijd even goed werd gedocumenteerd. Krijg je hele leuke situaties van nu.Wailing_Banshee schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:20:
[...]
Kan je het zelfs sterker vertellen: ze weten niet eens altijd waar hij de hoofdleiding in gaat... Toen wij bezig waren met de verbouwing van ons huis, kwamen ze langs om de gasmeter te vervangen (2007). We waren blijkbaar aan de beurt. Maar wij waren bezig om onze meterkast te verplaatsen en hadden gevraagd of ze over een paar maanden terug konden komen, zodat ze de oude meter uit de kelder konden halen (zijkant van het huis) en naar de nieuwe meterkast konden brengen. Geen enkel probleem.
Het probleem was het vinden van de plek waar de leiding die hoofdleiding in ging... Hebben heel wat lopen graven om die dienstleiding ineens te vinden (met de punt van de schep). Daar waar hij op de kaart stond, stond een boom
(trouwens geen cent voor betaald!)
Zo heb ik het ook gedaan, gas opgezegd bij nuon, en zij konden dat doorgeven, dus dat heb ik zo dus maar gelaten.geengasaub schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:05:
Beste Forumleden,
Had in april 2017 al lopen vissen bij Enexis om het gratis te kunnen doen, en nul op rekest natuurlijk.
Dus nooit geen opdracht gegeven.
Stonden ze een paar weken geleden voor de deur met de bats al tussen de tegels van de stoep, mijn meisje kwam toevallig toen terug met de uitgelaten hondjes, en die snapte er niks van. (Neem je 1x je telefoon niet mee naar t werk)
Ze zijn dus onaangekondigd gekomen om mij willen afsluiten.
Maar nu ze naar binnen konden, was een slotje ook goed.
En een tijdje later de factuur gekregen.....
Even navraag gedaan waarom ik € 121,45 moest betalen.

Klacht loopt nu....
To be continued!

24x170SF, oost (105 graden), 25 graden, Steca3600/ 5D, 17-40, 24-105, 70-200/ WH-MDC05F3E5, 50L E-boiler, Gasloos per27-01-2017
Denk meer dan 30 mbar...Trichoglossus schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:39:
[...]
Hangt er vanaf waar je woont en welke druk er binnenkomt.
[...]
@hrt Thanks!
Ik ga het zo doen. Via de leverancier opzeggen. De rechtsbijstand verzekering was ook erg benieuwd naar de uitkomsten, omdat zij deze vragen steeds vaker krijgen.
Ik hou iedereen op de hoogte.
grt
Ik ga het zo doen. Via de leverancier opzeggen. De rechtsbijstand verzekering was ook erg benieuwd naar de uitkomsten, omdat zij deze vragen steeds vaker krijgen.
Ik hou iedereen op de hoogte.
grt
De meeste gebieden in Nederland hebben inmiddels 100mbar op de hoofdleidingen staan. Maar er zijn nog steeds wijken/plaatsen in Nederland met een 30mbar netwerk.
En buitengebieden met een 1 bar netwerk, dat weer wordt gereduceerd in een kastje in de tuin b.v.
Reduceer kan dus geen kwaad....Trichoglossus schreef op maandag 5 februari 2018 @ 17:07:
[...]
De meeste gebieden in Nederland hebben inmiddels 100mbar op de hoofdleidingen staan. Maar er zijn nog steeds wijken/plaatsen in Nederland met een 30mbar netwerk.
En buitengebieden met een 1 bar netwerk, dat weer wordt gereduceerd in een kastje in de tuin b.v.
Het beste lijkt inderdaad deze route en dan vervolgens helemaal niet reageren op de brieven die Liander stuurt. Zo is meneer Otto uit de uitzending van Kassa van zijn gasaansluiting af gekomen.geengasaub schreef op maandag 5 februari 2018 @ 16:05:
Beste Forumleden,
Ik hoor graag van jullie
Ga je wel op de dreigbrieven reageren, dan zet zoals onder andere bij mij Liander alsnog de hakken in het zand.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.
Over een tijdje wordt het tijd voor deel 2 van dit topic.
Maak even een kopie van je dossierpost voor in dat tweede deel.