Vanmiddag kreeg ik een mail van de senior-bedrijfsjurist van Alliander met het voorstel mijn geschil in te trekken:
En begrijpend lezen is kennelijk ook geen vak meer bij (Al)Liander. Want mijn geschil gaat natuurlijk helemaal niet over "de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting."
Interessant weer. Eerst suggereert Liander zelf dat ik me maar bij de Geschillencommissie moet melden. Vervolgens schrijven ze 18 pagina's verweer. En dan vijf weken later vragen ze mij het geschil in te trekken.Geachte heer Bos,
De Geschillencommissie Energie heeft uw klacht tegen Liander betreffende de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting in behandeling. Mijn collega de heer … heeft namens Liander het verweerschrift ingediend. U heeft waarschijnlijk kennis genomen van dat verweerschrift.
Dat is een verweer dat Liander en andere netbeheerders al eerder hebben aangevoerd. De Geschillencommissie blijkt het met het standpunt van de netbeheerders eens te zijn. En de Geschillencommissie staat daarin niet alleen; ook de Minister van Economische Zaken en Klimaat, alsmede een ruime meerderheid van de Tweede kamer hebben zich in december 2017 opnieuw uitgesproken over dit vraagstuk. Zij oordeelden allen dat de afnemer die zijn gasaansluiting niet meer nodig heeft wel moet betalen voor de werkzaamheden die de netbeheerder moet uitvoeren om deze aansluiting te verwijderen.
Zeer recent heeft de Geschillencommissie opnieuw een uitspraak gedaan op het onderwerp waarover u een klacht heeft ingediend. Ik zend u deze uitspraak bijgaand mee.
In deze recente uitspraak bevestigt de Geschillencommissie het standpunt zoals Liander dat ook tegen uw klacht heeft ingebracht. Het lijkt ons daarom verstandig dat u in heroverweging neemt de klacht in te trekken. U voorkomt daarmee een zitting, de (reis-)kosten voor het bijwonen van deze zitting en het werk dat de Geschillencommissie aan het uitwerken van de beslissing heeft.
Bij het intrekken van de klacht bespaart u Liander ook kosten van de behandeling. Daarom zijn wij bereid – wanneer u de klacht intrekt – de kosten die u nu aan de Geschillencommissie heeft moeten betalen (het klachtgeld a € 52,50) te vergoeden.
Wenst u van dit aanbod gebruik te maken, laat u mij dit dan spoedig weten. Laat u het toch tot een zitting komen – en dat is uw goed recht – dan vervalt dit aanbod.
Mede namens mijn collega de heer …,
met vriendelijke groet,
…
bedrijfsjurist
En begrijpend lezen is kennelijk ook geen vak meer bij (Al)Liander. Want mijn geschil gaat natuurlijk helemaal niet over "de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting."
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet