Bart ® schreef op zondag 31 december 2017 @ 15:41:
Liander wil gewoon geen leidingen onder druk die niet gebruikt worden. Logisch ook, over tien jaar is je huis verkocht, de nieuwe bewoner wil zijn tuin renoveren, ziet een gele leiding liggen, denkt 'ik heb geen gas dus die kan eruit' en zet de schop erin. Het is gewoon een reëel risico, dus terecht dat die leiding eruit moet. 600 euro zijn ook reële kosten voor zoiets.
Bart ® schreef op zondag 31 december 2017 @ 19:46:
[...]
Je kan het er niet mee eens zijn, maar dit is gewoon hoe het is. En ik heb een kapotte gasleiding van dichtbij mogen meemaken, een die ook nog eens in de fik vloog. De monteurs die toen in het ziekenhuis lagen, ben je het daar ook niet mee eens? Struisvogelgedrag noem ik dat...
En toch ben ik het er niet mee eens en dat is geen struisvogelgedrag.
Ja, natuurlijk, monteurs in het ziekenhuis is niet de bedoeling, dat moet als het even kan voorkomen worden
Dat wil niet zeggen dat,omdat Liander geen druk op de leidingen wil, IK dan de verwijdering van de gasleiding moet betalen. Indien Liander dit als een veiligheidsrisico voor zijn werknemers beschouwt, moet zij ook zelf de veiligheid (lees: verwijdering) betalen. Overigens geeft de werkwijze van zowel Stedin als Enexis, die wel gewoon slotjes gebruiken om af te sluiten, al aan dat die dit niet als een groot risico beschouwen.
Wolly schreef op zondag 31 december 2017 @ 17:05:
[...]
Als Stedin een beetje slim is gaan ze hun werkwijze ook veranderen, gratis afsluiten kan altijd nog (als ze daartoe gedwongen worden door politiek oid) en tot die tijd kunnen ze prima geld vragen voor het afsluiten.
Jim423 schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 21:31:
Dit klopt. Maar ze voelen hem aankomen natuurlijk voor de komende 10 jaar. En aangezien ze de kosten mogen rekenen zijn ze dit ook gaan doen. Volgens NN gaat er een uniforme werkwijze komen, wat in de praktijk wel zal neerkomen op 605 euro bij elke netbeheerder voor afsluiting. En waarschijnlijk ook geen slotje meer voor langer dan een jaar.
Dat klopt dus niet, dat moet je omdraaien.
Geld vragen voor verwijderen kan altijd nog, nu is daar, in mijn ogen, nog geen wettelijke grond voor.
Je mag natuurlijk geld vragen indien iemand opdracht geeft tot verwijdering, maar een verplichting tot verwijderen van de aansluiting is er nog niet.
Trichoglossus schreef op dinsdag 2 januari 2018 @ 23:41:
Als je een gaslek voor de gevel hebt, zou ik daar niet vrolijk van worden. Dat kan de spouw/kruipruimte/huis intrekken.
Explosiegrens gas ligt tussen de 5 en 16%.
Kom je terug van je vakantie, doe je het lichtknopje aan, heb je meteen een ruimere woning.
Als ik geen gas meer zou willen, en zie een stalen leiding aan mijn gasmeter dan wil ik die leiding wel weg hebben uit mijn tuin.
Dat is wat mij betreft wel een héél erg theoretisch risico.
Invoerleidingen van het gas worden al tientallen jaren
(iig de bijna 30 dat ik er ervaring mee heb) in een ononderbroken mantelbuis van buiten de fundering tot in de meterkast gelegd. Dat is juist om te voorkomen dat er gas in besloten ruimtes zoals de kruipruimte komt. Dat kans dat het gas bij een lek buiten de gevel ín de kruipruimte terecht komt is in mijn optiek dan ook (bijna) gelijk aan nul.
Er zijn natuurlijk altijd wel weer uitzonderingen die de regel bevestigen, maar het risico is verwaarloosbaar.
Ooit gehoord dat er een woning ontploft is door een lekkage die buiten de gevel lag?
De meeste ontploffingen die ik ken zijn veroorzaakt door verwarde bewoners die de gaskraan bewust open gezet hebben of onbewust open hebben laten staan.
Ik denk dan ook dat het in dit geval beter is te investeren in een betere opvang door de GGZ dan in een verplichting tot verwijdering van aansluitleidingen...
jerh schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 10:25:
[...]
Ik vind het wel een vreemde stelling dat het gasloos maken van NL van de laatste maanden is. Er is al veel langer bekend dat het gas op aan het raken is. Ik heb in 2014/2015 nieuwbouw gedaan en daarom al geen gasaansluiting genomen. Je maakt mij niet wijs en er zijn volgens mij ook publicaties over dat de overheid en dus ook netbeheer al tijden weet dat het gas opraakt. Dan mag je ook verwachten dat alle scenarios bekeken zijn/worden.
Om maar eens iets te noemen wellicht wil iedereen straks wel een gasaansluiting om watergas op te weken van zijn overproductie en kan dat via de huidige aansluiting naar een wijkverzamenlpunt. Dit zonder enige kennis van zaken of dit haalbaar is.
Daar heb ik ook over na lopen denken en in dat kader is het weghalen van alle aansluitingen niet wenselijk.
Ik snap ook dat de energietransitie geld kost en ben meer dan bereid om daarin bij te dragen, maar dan wel op een verantwoorde en nuttige manier.
De manier waarop Liander nu probeert mij 605 euro af te troggelen stuit mij zeer tegen de borst.
Als Liander, net als Enexis en Stedin met slotjes gewerkt had, was ik graag bereid geweest om daar een vergoeding van zeg 100 euro voor te betalen.
Volgens Liander is het niet veilig om de druk op een leiding te laten staan die niet in gebruik is, omdat die dan niet meer meegenomen wordt in de controlerondes.
Nou dan betaal ik de controles toch gewoon? Ik gebruik geen gas meer, dus transport, meten en onderhouden hoofdnet is niet voor mijn rekening.
Ik stel voor dat we hiervoor een nieuwe categorie in het leven roepen: "De ongebruikte actieve aansluiting"
Het tarief voor Liander is +/-200 euro per jaar waarvan natuurlijk een klein gedeelte bestemd is voor de 5-jaarlijkse controle.
Laat die controle eens gemiddeld 10 minuten duren, dat is 2 minuten per jaar, tegen een uurtarief van 60 euro is dat 2 euro. In een enkel geval wordt er natuurlijk een lekkage geconstateerd die verholpen moet worden. Stel dat dat in één op de duizend gevallen is en de reparatie kost 2000 euro dan is dat ook 2 euro per jaar. Dan nog een eurootje administratiekosten en het tarief komt neer op 5 euro per jaar.
Misschien moet het innen wel weer via de energiemaatschappij, dan tellen we die ook nog voor 5 euro mee en het tarief voor de "ongebruikte actieve aansluiting" is 10 euro per jaar.
Om fraude en ongewenst gebruik te voorkomen is de minimum duur van het tarief 1 of misschien wel 2 jaar, anders gaan zijn er natuurlijke weer handige mensen met zonneboilers die 's zomers dit tarief aanvragen en 's winters gewoon weer gas gaan gebruiken. Indien de aansluiting binnen een jaar weer in gebruik genomen wordt moet het "normale" leegstandstarief worden betaald.
In dit geval kan bij de aansluiting gewoon de meter verwijderd worden en met een slotje afgesloten, kan de aansluitleiding naar de woning blijven zitten en wordt deze ook nog eens gecontroleerd.
Nu nog de meteropnemer de aansluiting gewoon mee laten nemen in de 2- of 3-jaarlijkse route om te controleren of er geen fraude gepleegd wordt en in mijn ogen zijn alle problemen opgelost
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...