Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
quote:
MLFM schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:10:
Ik neem aan dat mevrouw Max Kassa weet van dit forum?
Veel aanvullende researche is niet meer nodig zou ik zeggen.
En of ze dat weet. Maar lezen en echt begrijpen zijn twee verschillende dingen.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• sideriusj
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 23-04 19:18

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
MLFM schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 08:10:
Ik neem aan dat mevrouw Max Kassa weet van dit forum?
Veel aanvullende researche is niet meer nodig zou ik zeggen.
Mevrouw is op de hoogte. Ik heb niet de illusie dat hier de oplossing vandaan gaat komen. Ze vroeg mij hoe ik wist dat de tarieven verhoogd zijn. Nogal simpel, staat op de Liander website. Wat ik wel goed vind, is dat er nu weer aandacht voor het afsluitprobleem is. Hopelijk wordt het nu breder opgepikt, ook door de politiek.

• grave006
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 19-04 14:07
quote:
sideriusj schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 13:49:
[...]

Mevrouw is op de hoogte. Ik heb niet de illusie dat hier de oplossing vandaan gaat komen. Ze vroeg mij hoe ik wist dat de tarieven verhoogd zijn. Nogal simpel, staat op de Liander website. Wat ik wel goed vind, is dat er nu weer aandacht voor het afsluitprobleem is. Hopelijk wordt het nu breder opgepikt, ook door de politiek.
Is Vereniging Eigenhuis inmiddels ook niet bekend met dit verhaal. Je zou kunnen verwachten dat zij hier ook wel aandacht aan zouden willen schenken.

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 05:23
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 09:45:
[...]
En of ze dat weet. Maar lezen en echt begrijpen zijn twee verschillende dingen.
Ze heeft mij vandaag ook gebeld, helaas heb ik volgende week geen tijd en hebben zij morgen geen tijd.
Ik denk wel dat ze nog steeds de verkeerde invalshoek hebben, zij gaan er vanuit dat je 605 euro móet betalen.
Dat is natuurlijk niet zo, ze probéren je te laten betalen terwijl dat niet hoeft, dat is mijn ergernis...

• grimson
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 17-04 21:07

grimson

domeingrommer

Hier ook contact gehad met een mevrouw van de Kassa :).
Mijn moeder had een brief / e-mail verstuurd met betrekking tot dit onderwerp. Ik heb getracht voor mijn moeder het gas op te zeggen maar na een brief van de Liander waarbij ze aangaven 'af te sluiten' had mijn moeder toch maar weer een contract genomen uit angst om ook voor electra levering afgesloten te worden.
Tot nu toe eigenlijk niets meer ondernomen maar ik ben eigenlijk van plan om wederom alleen het gas op te zeggen en dan te zien hoever het loopt zegmaar.

Ook heb ik Greenchoice gebeld met of zij alleen electra leveren daar ik in de veronderstelling was dat er weinig leveranciers hier trek in hebben. Daarbij is mij duidelijk geworden dat als ik alleen electra zou overzetten naar Greenchoice alsnog de gasleverantie bij Nuon (de huidige) blijft en er dus eigenlijk niets veranderd. Blijkbaar kan je dus bij verschillende leveranciers gas en electra afnemen?
Kortom, je gascontract opzeggen is het enige was je kan/moet doen om er vanaf te komen :) en begint het ...

Zon opbrengst http://plugwise.grimson.nl/ | Fotomeuk

quote:
grimson schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:24:
Hier ook contact gehad met een mevrouw van de Kassa :).
Mijn moeder had een brief / e-mail verstuurd met betrekking tot dit onderwerp. Ik heb getracht voor mijn moeder het gas op te zeggen maar na een brief van de Liander waarbij ze aangaven 'af te sluiten' had mijn moeder toch maar weer een contract genomen uit angst om ook voor electra levering afgesloten te worden.
Tot nu toe eigenlijk niets meer ondernomen maar ik ben eigenlijk van plan om wederom alleen het gas op te zeggen en dan te zien hoever het loopt zegmaar.

Ook heb ik Greenchoice gebeld met of zij alleen electra leveren daar ik in de veronderstelling was dat er weinig leveranciers hier trek in hebben. Daarbij is mij duidelijk geworden dat als ik alleen electra zou overzetten naar Greenchoice alsnog de gasleverantie bij Nuon (de huidige) blijft en er dus eigenlijk niets veranderd. Blijkbaar kan je dus bij verschillende leveranciers gas en electra afnemen?
Kortom, je gascontract opzeggen is het enige was je kan/moet doen om er vanaf te komen :) en begint het ...
Succes ermee. Had je hier al kennis van genomen?

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 08:13
Je kan inderdaad bij verschillende leveranciers een contract voor gas en voor elektra afsluiten.

Gas kan je dus gewoon opzeggen en elektra door laten lopen.

• KDL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 23-04 19:04
quote:
grimson schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 17:24:
uit angst om ook voor electra levering afgesloten te worden.

Blijkbaar kan je dus bij verschillende leveranciers gas en electra afnemen?
Jammer dat deze angst uit onwetendheid er nog is, toen ik erachter kwam heb ik ook gelijk vrienden en familie ingelicht.

Je moet je wel even inlezen voor je het opzegt, daarna resoluut doen en opletten voor versprekingen. Als je een beetje nonchalant opzegt kun je onbedoeld een opdracht geven en daar hopen ze op (en sturen het gesprek ook naartoe).

• Rhaelak
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 23-04 20:47
Wat een stelletje boeven zijn het toch...bij stedin kost een slotje erop niets, behalve slotje eraf ¤ 80,--

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Nou. Het is officieel:

Stedin heeft kosteloos de complete meter weggehaald. De hoofdkraan is simpelweg voorzien van een stop+deksel. Niet eens een slot.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Ivow85
Jaja @kmf, maak ons maar jaloers.

Hoeveel tijd kost zo'n klusje nou? Om de werkelijke kosten even in perspectief te kunnen zetten tov de 605 (volgend jaar 687) euro die Liander wil rekenen?

• kmf
  • Niet online
quote:
Ivow85 schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 22:18:
Jaja @kmf, maak ons maar jaloers.

Hoeveel tijd kost zo'n klusje nou? Om de werkelijke kosten even in perspectief te kunnen zetten tov de 605 (volgend jaar 687) euro die Liander wil rekenen?
12 minuten.
Waarvan 2 minuten omdat de monteur even naar z'n busje moest om z'n schroevendraaier op te halen zodat
de steun ook weg is. En 3 minuten omdat hij nog even de meterstanden van zowel gas als elektra moest checken.

Het daadwerkelijk verwijderen was zo gedaan. Binnen een minuut of 2 lag de gasmeter eruit. Dan prop/stop er in, teflontape, en dan aandraaien maar. Er was niet eens gesis te horen. Ik vroeg aan hem of gas al was afgesloten of zo, zo snel ging het.

kmf wijzigde deze reactie 08-12-2017 22:32 (6%)

• Ivow85
Nog minder tijd dan ik vermoedde. Dus rekenen we 20 minuten voor de monteur, en 40 minuten voor planning en dergelijke. Zit je op 1 uurloon a heel ruim gerekend 100 euro. Nog een half uurtje reistijd voor de monteur (zal in praktijk per adres veel minder zijn als hij gewoon de hele dag adresjes in dezelfde stad/regio moet bezoeken) en all-in hoef je al niet echt efficiënt te werken om de werkelijke kosten onder de 150 euro te houden.
Zou het commercieel gebeuren en efficiëntie noodzakelijk zijn om de prijs concurrerend te houden kunnen de kosten waarschijnlijk gereduceerd worden tot minder dan 100 euro. Gewoon met fatsoenlijke uurtarieven en een paar euro materiaal meegenomen.

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 08:40
ik denk dat 100 euro voor zoiets ook gewoon een normaal tarief is waar niemand in dit topic echt problemen mee zou hebben. als bonus ben je dan ook de gasmeter kwijt.

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 00:58

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Liander (hun aannemer althans) maakt wel de straat open om hem daar af te doppen en letterlijk alles te verwijderen, klein verschilletje :P
Stedin heeft in dit geval nog een stuk leiding met druk erop waar ze kennelijk geen moeite mee hebben.
Of ze moeten de straat open kunnen maken zonder dat iemand het ziet :+

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic EXpl3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• _JGC_
Je kunt ook nog besluiten om alleen de aftakking van de hoofdleiding af te sluiten, de rest gewoon laten liggen, komt wel weer eens bij groot onderhoud.

Verder, wat is het verschil tussen leegstandstarief betalen met afgesloten kraan of een afgedopte leiding met druk erop? Beide keren zit er gas in die leiding, beide keren kan het lek, enige verschil is dat in de ene situatie maandelijks geld naar de netbeheerder gaat. Qua veiligheid is er geen verschil.

• kmf
  • Niet online
let wel he. Enkel de meter is verwijderd. De hoofdleiding zit er nog (maar dan afgesloten). Die 600 euro die je betaald voor een complete afsluiting is inclusief graafwerkzaamheden om ook de leidingen kwijt te raken.

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 23-04 19:41
quote:
kmf schreef op vrijdag 8 december 2017 @ 23:44:
let wel he. Enkel de meter is verwijderd. De hoofdleiding zit er nog (maar dan afgesloten). Die 600 euro die je betaald voor een complete afsluiting is inclusief graafwerkzaamheden om ook de leidingen kwijt te raken.
Ik weet niet of ze altijd de hele dienstleiding gaan verwijderen uit je tuin. Dan kan je de helft van je planten ook wel afschrijven. Laat staan als er bomen/coniferen op staan.

Afdoppen op de hoofdleiding is afhankelijk van de ligging soms makkelijk en soms tijdrovend.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Trichoglossus
Vaak ligt de hoofdleiding niet in je tuin, maar op straat/fietspad whatever.
De tuin zullen ze niet omspitten, maar de leiding laten liggen.

https://tweakers.net/ext/f/xLVVWCFMcTj1RbEH06pML8IH/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/bLi5MAkmj6n5TNGdcKPVlCrR/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/Hd7gEFj31RIiYhrtYG01rlfu/thumb.jpg

Het was lekker weer, onder het genot van een bakkie koffie van mijn kant, duurde het een aantal uren met 3 man en een kraantje.
Feels good. (toen het nog betaalbaar was ;) )

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• Trichoglossus
quote:
AUijtdehaag schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 00:15:
@Trichoglossus
Vaak ligt de hoofdleiding niet in je tuin, maar op straat/fietspad whatever.
De tuin zullen ze niet omspitten, maar de leiding laten liggen.
Uiteraard ligt de hoofdleiding meestal buiten de tuinen.
Het ging om het weghalen van de leidingen, ik ga er vanuit dat ze daarmee de dienstleiding bedoelen (dus de leiding vanaf de hoofdleiding naar de gasmeter). Dat is nog wel een lastig iets, het kan zomaar zijn dat de hoofdleiding aan de ene kant van de straat ligt, en de aansluiting aan de overkant is.

Op zich wel slordig als ze de leidingen laten liggen in je tuin.
Als er hier nog mensen zijn die mee willen doen in het programma van Kassa, DM me dan even met emailadres en telefoonnummer, dan koppel ik je met de redactie.

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Dank,
Ik heb wederom een opzegging gedaan voor het GAS contract op het eerst mogelijke boetevrije moment. Expliciet gevraagd STROOM te blijven leveren want de vorige keer, ook al expliciet aangegeven, hadden ze toch ALLES opgezegd. |:(
Route A is wat we gaan proberen :)

Er is een slimme meter welke al maanden 0 verbruik geeft. Dus 'fraude' is ook geen argument meer 8)

grimson wijzigde deze reactie 10-12-2017 16:23 (9%)

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Het contract met mijn gasleverancier wordt per 25 januari 2018 gestopt. Voor stroom heb ik al een contract bij een andere leverancier, gaat in per 25 januari 2018. Ik neem route A.

Zaterdag 09-12-2018 is er in het programma Kassa een oproep gedaan. Je kan je dan melden als je met het afsluitprobleem zit.

• kmf
  • Niet online
Vandaag is het gascontract officieel stopgezet. Protip: als se de meter weghalen, even de meterstanden opnemen. De energieleverancier kan dat vragen. Ik had het niet dus gingen ze in het landelijk register opzoeken

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Beetje vreemd, bij mij kwam er een aannemer en die noteerde de stand, ik kreeg dat op papier en mocht tekenen voor akkoord.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic EXpl3 200l. Gasloos sinds aug 2016

• Ivow85
Vandaag heb ik (nog net binnen de 5 dagen reactietermijn) een antwoord gehad van Liander. Leest en huil mee, het antwoord is werkelijk van zéér bedroevende kwaliteit. Geen letter gaat over de beantwoording van mijn vraag.

Ik schreef aan Liander:
quote:
Gisteren ontving ik uw brief met kenmerk 0000814792. Helaas behoeft de eerste alinea nadere uitleg. Ondanks mijn technische achtergrond, begrijp ik niet op welke wijze het afsluiten van gas invloed heeft op het warme douchewater uit mijn warmtepompboiler, op mijn internetverbinding en op de opladers voor mijn (mobiele) apparatuur.

Graag ontvang ik van u binnen 5 werkdagen dan ook een heldere uitleg hoe een en ander verband houdt met elkaar. Zolang u uw brief niet begrijpelijk heeft gemaakt middels de gevraagde uitleg, zal ik uiteraard geen enkele verdere actie ondernemen naar aanleiding van uw brief.
Het "antwoord" van Liander is het volgende:
quote:
Geachte heer Ivow85,

Op 5 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u een brief van ons ontvangen heeft over afsluiting voorkomen. U begrijpt niet op welke wijze het afsluiten van gas invloed heeft op uw warmwater uit uw warmtepompboiler. U wilt graag een heldere uitleg. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Geen contract voor gas
Op dit moment heeft u geen contract met een energieleverancier voor uw gasaansluiting. Daarom heeft u de brief van ons ontvangen.

Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Heeft u een aansluiting? Dan dient u een contract aan te gaan met een energieleverancier. Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.

Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. De leidingen blijven liggen, maar wij halen de druk eraf. Het afsluiten kost EUR 117,37 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. De verwijdering kost EUR 605,- en de heraansluiting kost EUR 117,37 inclusief btw. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Neem dan contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Nu ga ik me maar even beraden op een mooi antwoord waarbij ik ze nogmaals ga verzoeken om uit te leggen wat de gasaansluiting te maken heeft met internet en elektrische apparatuur.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Je vraag staat niet in hun copy/paste script, dus dat gaat nog wel even zo door :+

• Stoofie
quote:
Ivow85 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 19:58:
Vandaag heb ik (nog net binnen de 5 dagen reactietermijn) een antwoord gehad van Liander. Leest en huil mee, het antwoord is werkelijk van zéér bedroevende kwaliteit. Geen letter gaat over de beantwoording van mijn vraag.

Ik schreef aan Liander:
[...]
Het "antwoord" van Liander is het volgende:
[...]
Nu ga ik me maar even beraden op een mooi antwoord waarbij ik ze nogmaals ga verzoeken om uit te leggen wat de gasaansluiting te maken heeft met internet en elektrische apparatuur.
_O-
Als je volhoudt aan het feit dat ze eerst uit moeten leggen wat de relatie tussen een gasaansluiting en een warmtepompboiler is ben je zo een half jaar verder.
Inhoudelijk reageren op vragen doet Liander namelijk (meestal) niet, ze bedanken je voor je mail en gaan vervolgens vrolijk verder met het poneren van hun eigen stellingen...

• Ivow85
Wat vinden jullie hiervan:
quote:
Geachte mevrouw A.,

Vandaag heb ik uw reactie op mijn e-mail van 5 december ontvangen. Helaas gaat u in uw reactie in het geheel niet in op mijn vraag naar aanleiding van de eerste alinea van uw brief met kenmerk 0000814792. Hiermee voldoet u dus niet aan mijn verzoek om inhoudelijk mijn vraag binnen 5 werkdagen te beantwoorden. Daarom stel ik u nogmaals volgende vraag te beantwoorden:

Op welke wijze houdt het afsluiten van de gasaansluiting verband met de werking van mijn warmtepompboiler, internet en opladers voor mobiele apparatuur?

In de vierde en vijfde zin van de eerste alinea van uw brief doet u de bewering dat ik de hiervoor genoemde zaken niet meer naar behoren kan gebruiken indien het gas in mijn woning wordt afgesloten. Ondanks dat ik zelf het technische verband tussen de genoemde zaken niet ken, ga ik er gezien de stelligheid van uw bewering vanuit dat het voor u een zeer kleine moeite is om mijn vraag te beantwoorden en verwacht ik van u binnen 5 werkdagen na heden een éénduidig antwoord waaruit het verband tussen de gasaansluiting en voornoemde elektrische apparatuur blijkt.

Ten overvloede meldt ik u nogmaals dat indien een concreet en duidelijk antwoord op mijn vraag wederom uitblijft ik geen verdere actie zal ondernemen. Op basis van onduidelijke en onvolledige informatieverstrekking kan ik geen weloverwogen beslissing nemen over de te nemen stappen. Voor mijzelf heeft verdere actie geen enkele meerwaarde. Indien u niet de moeite neemt om inhoudelijk op berichten te reageren kan ik er als consument vanuit gaan dat u verder ook geen enkel belang hecht aan verdere opvolging van zaken die u in uw brief en e-mail schrijft.

Tot slot wil ik u mededelen dat dit tevens mijn laatste verzoek is om mijn vraag inhoudelijk te beantwoorden. Verdere communicatie uwerzijds zal ik negeren zolang u geen antwoord geeft op mijn concrete vraag.

Hoogachtend,

Ivow85
@Ivow85: draaf je niet een beetje door? Het is toch al duidelijk dat ze gewoon een standaard-briefje hadden aangepast, maar niet goed genoeg? Wat wil je hiermee bereiken, behalve arme Liander-helpdesk-medewerkers bezig houden? Levert dit nog belangrijke informatie op voor de goede zaak? Ik zie het niet.

quote:
Ivow85 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:17:

[...]
Precies wat @Bram-Bos ook al zegt, word je niet moe van jezelf?
Je hebt aan de voorwaarden voldaan voor de juiste manier van opzeggen. Ga lekker afwachten tot hun voor de deur staan en maak er dan rechtzaak van, heeft de rest van nl er ook nog wat aan.

• GadgetFrank
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 23-04 15:33
quote:
Ivow85 schreef op dinsdag 12 december 2017 @ 22:17:

[...]
Misschien is het beter om ze te vertellen dat ze niet ingaan op jouw vragen als consument.
Vervolgens zou ik ze melden dat je de correspondentie voorlegt aan:
  • Rechtsbijstand
  • Consumentenprogramma Kassa
  • Ombudsman
  • GeschillenCommissie
Misschien dat ze het dan wat serieuzer benaderen?

PV: 8320Wp .:. 5kW Ecodan+Melcloud .:. 2 x L/L Airco .:. 10kW MCZ Suite Pelletkachel .:. Gasleidingloos .:. Tesla Model 3 reservationholder .:. Domoticz-n00b

• Ivow85
quote:
reneeke1970 schreef op woensdag 13 december 2017 @ 11:29:
[...]

Precies wat @Bram-Bos ook al zegt, word je niet moe van jezelf?
Je hebt aan de voorwaarden voldaan voor de juiste manier van opzeggen. Ga lekker afwachten tot hun voor de deur staan en maak er dan rechtzaak van, heeft de rest van nl er ook nog wat aan.
Ik word vooral moe van grote bedrijven die denken dat fatsoenlijk communiceren met de klant niet nodig is, zich te goed voelen om fouten te rectificeren en die alleen maar hun eigen riedeltje herhaaldelijk oprakelen zonder ook maar met 1 woord in te gaan op de kritische noot van de klant.

Liander wil iets van mij. Dan is het minste wat ze kunnen doen mij eerst voorzien van correcte informatie. Dat dat de klantenservice heel veel moeite kost (en dus geld) kost, is niet mijn probleem.

• _JGC_
In plaats van hele berichten richting Liander opstellen kan je ook een standaard mail maken met waarom jij niks gaat betalen en die op elke reactie van Liander terugsturen.
Als Liander geen moeite doet, waarom jij dan wel?
@Ivow85: Ik snap je ergernis over de volstrekt autistische manier van communiceren. Waar ik alleen maar voor wil waarschuwen is dat je je positieve energie en inzicht niet verspilt aan vechten tegen windmolens. Liander helpdesk gaat echt niet begrijpen wat jij bedoelt. Hoe mooi je het ook formuleert. Pick your targets.

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
Voordat die helpdesk helpdesk mag heten zouden ze anders wel in staat moeten zijn om dit soort dingen te begrijpen en correct af te handelen. Het antwoord aan Ivow85 lijkt wel door een slecht programma als output op de input van Ivow85 zijn brief te zijn geproduceert.
quote:
onetime schreef op donderdag 14 december 2017 @ 13:11:
Voordat die helpdesk helpdesk mag heten zouden ze anders wel in staat moeten zijn om dit soort dingen te begrijpen en correct af te handelen. Het antwoord aan Ivow85 lijkt wel door een slecht programma als output op de input van Ivow85 zijn brief te zijn geproduceert.
Dat is bij ieder bedrijf en bij iedere helpdesk. Een student typt vraag in op PC, en het robot antwoord word door gegeven door de student voor 5 euro per uur.

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 20 september 2017 @ 23:12:
Route A (de achterdeur):
  • Zeg je leveringscontract voor gas op bij je energieleverancier. Bij de meeste leveranciers lukt dat, zeker na wat aandringen. Wijs ze er op dat je wettelijk en op grond van de Algemene Voorwaarden het recht hebt om het contract op te zeggen.
  • Wacht af
Nou je kon hem inderdaad verwachten ... de 1e reactie van Nuon na het opzeggen.
quote:
Beste Opzegger,

Op 10 december heeft u ons een e-mail gestuurd over uw gasmeter. Dit gaat over het adres Gasloos. Naar aanleiding van deze e-mail sturen wij onze reactie.

Gasmeter
Zolang u een actieve gasmeter heeft waardoor u gas kan gebruiken betaald u als ons vaste leveringskosten en de netbeheerkosten van Liander. Wij kunnen het contract dan ook niet stopzetten. U kan het beste contact met Liander opnemen om de meter te laten afsluiten, hierdoor hoeft u geen kosten meer te betalen voor een meter die u niet gebruikt. Liander is bereikbaar op 088-5426444.

Kunnen we u nog ergens mee helpen?
Beantwoord deze mail als u hier toch nog wat over wilt weten. Heeft u een andere vraag, kies een van de contactmogelijkheden of chat met ons op werkdagen van 8:00-22:00. Onze mensen helpen u graag.

Met vriendelijke groet,

Een medewerker
Energieadviseur

grimson wijzigde deze reactie 14-12-2017 15:12 (5%)

quote:
grimson schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:11:
[...]

[...]
Je zult even moeten aandringen. Je hebt wettelijk het recht om je leveringscontract op te zeggen:
Artikel 52b, lid 7 van de Gaswet: "Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen."

Daar doet een gasmeter van je netbeheerder niets aan af.

Bovendien: Algemene Voorwaarden Nuon Artikel 21.2: "U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen."

Bram-Bos wijzigde deze reactie 14-12-2017 15:40 (25%)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
quote:
grimson schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:11:
[...]

[...]
"Zolang u een actieve gasmeter heeft waardoor u gas kan gebruiken betaald u als ons vaste leveringskosten en de netbeheerkosten van Liander. "

Echt waar, zo veel spelfouten in 1 zin :?
Zeker een PABO studentje :9

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:27:
[...]

Je zult even moeten aandringen. Je hebt wettelijk het recht om je leveringscontract op te zeggen:
Artikel 52b, lid 7 van de Gaswet: "Een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, kan elke overeenkomst tot levering van gas beëindigen met inachtneming van een termijn van dertig dagen."

Daar doet een gasmeter van je netbeheerder niets aan af.

Bovendien: Algemene Voorwaarden Nuon Artikel 21.2: "U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen."
Dank :)

Ik heb ondertussen al een chat gehad met een medewerker van Nuon en daarbij zonder slag of stoot het contract kunnen opzeggen.
quote:
Klant via Chat Nuon:
Ah dank! toch nog een laatste vraag: Via de chat gaat het eenvoudig het opzeggen, maar waarom (ik wil het toch weten svp) stuurt u dan eerst een melding dat ik eerst naar Liander moet terwijl dit dus niet hoeft?

Chatmedewerker Nuon
Dat is om bij hen te informeren wat de consequenties voor u zijn van het stopzetten.
Tja of dit oprechte zorg is vanuit Nuon voor de klant 8)

quote:
grimson schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:58:
[...]

Dank :)

Ik heb ondertussen al een chat gehad met een medewerker van Nuon en daarbij zonder slag of stoot het contract kunnen opzeggen.

"Dat is om bij hen te informeren wat de consequenties voor u zijn van het stopzetten."

Tja of dit oprechte zorg is vanuit Nuon voor de klant 8)
Goed zo!
Maar in die mail gaven ze helemaal niet aan wat de consequenties waren. Wat een flauwekul argument.
Moest je nog juridische parafernalia in stelling brengen tijdens de chat, of ging het zonder?

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 14 december 2017 @ 15:59:[...]Goed zo!
Maar in die mail gaven ze helemaal niet aan wat de consequenties waren. Wat een flauwekul argument.
Moest je nog juridische parafernalia in stelling brengen tijdens de chat, of ging het zonder?
Ik kan de hele chat log posten maar het komt erop neer dat het vrij gemakkelijk ging haha .. (Misschien door een eerdere poging tot opzeggen in het dossier wat de medewerker kon inzien).
quote:
Chatmedewerker Nuon
En Liander had de meter al afgesloten?
3:27 PM
Chatbericht Klant:
Nou om eerlijk te zijn is mijn route eerst bij u de levering stop te zetten.
Daar begint het naar mijn idee bij, u als leverancier waarmee ik een contract heb die op te zeggen.
Aan Liander geef ik dan medewerking aan wat ze met de meter willen doen :)
3:28 PM
Ik had de hakken al in het zand maar meer was niet nodig >:) .

De volgende stap is waarschijnlijk het ontvangen van een brief van Liander met dreigende taal dat gas EN 'stroom' wordt afgesloten :o

grimson wijzigde deze reactie 14-12-2017 16:09 (6%)

Ik bedacht me nog het volgende: zou het kunnen dat Liander zo moeilijk doet, omdat ze te maken hebben met veel 'bad guys' die gratis gas gaan gebruiken als ze te makkelijk zouden meewerken aan fysiek afsluiten/verzegelen? Ofwel: zijn lieden als wij -met de oprechte intentie om geen gas meer te gebruiken- niet gewoon het slachtoffer van het feit dat er een andere groep is die misbruik zou kunnen maken?

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Bram-Bos schreef op donderdag 14 december 2017 @ 16:54:
Ik bedacht me nog het volgende: zou het kunnen dat Liander zo moeilijk doet, omdat ze te maken hebben met veel 'bad guys' die gratis gas gaan gebruiken als ze te makkelijk zouden meewerken aan fysiek afsluiten/verzegelen? Ofwel: zijn lieden als wij -met de oprechte intentie om geen gas meer te gebruiken- niet gewoon het slachtoffer van het feit dat er een andere groep is die misbruik zou kunnen maken?
Het zou kunnen, ik begrijp of houd hier ook rekening mee maar dat is niet het probleem van de (ex) klanten eigenlijk.
Als Liander fraude wilt voorkomen en daarbij als optie kiest de meter te verwijderen prima, maar niet de klant opzadelen met deze kosten!

grimson wijzigde deze reactie 14-12-2017 17:07 (4%)

quote:
grimson schreef op donderdag 14 december 2017 @ 17:04:
[...]

Het zou kunnen, ik begrijp of houd hier ook rekening mee maar dat is niet het probleem van de (ex) klanten eigenlijk.
Als zij de meter willen verwijderen prima, maar niet de klant opzadelen met deze kosten!
Dat ben ik met je eens, maar als dit de verklaring is voor dat rare autistische gedrag zou het mij wel helpen om op een andere manier met Liander te communiceren.

• MLFM
  • Laatst online: 23-04 19:07
Toch zie ik wel iets nieuws in de afhandeling van Nuon. Ze zeggen in eerste instantie dus dat je niet op kan zeggen. De chat werkt beter, maar die eerste reactie van een leverancier had ik eigenlijk nog niet eerder zo gelezen. Zou dit een vraag vanuit Liander naar leveranciers zijn geweest, om heel terughoudend te zijn met beindigen van gascontracten?

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

@MLFM Daar is nuon echt geen uitzondering in. Greenchoice flikte hetzelfde geintje bij mij toen ik wilde opzeggen. Toen heb ik teruggebeld en gezegd dat als ze niet wilden meewerken ik gewoon mijn hele contract bij ze zou opzeggen en dan gewoon elektra ergens anders zou afnemen en toen kon het ineens wel.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Stoofie
quote:
Dat denk ik niet, als je de route via de energieleverancier kiest, en zo zou het altijd moeten kunnen, dan betaal je sowieso geen vastrecht meer.
Als je dan wilt voorkomen dat mensen ongeoorloofd gas gaan gebruiken zou ik zeggen: in de auto, vol gas naar onderhavig adres, gasmeter eruit en een slotje erop, gratis.
Vervolgens maak je heraansluiten duurder, probleem opgelost...

Edit: @cyberstalker: Bij mij was opzeggen bij Greenchoice geen enkel probleem.
De telefoonmevrouw moest weliswaar even ruggespraak houden omdat ze de vraag niet eerder gehad had, maar daarna was het zomaar geregeld.

Stoofie wijzigde deze reactie 14-12-2017 21:34 (10%)

quote:
Stoofie schreef op donderdag 14 december 2017 @ 21:31:
[...]
Dat denk ik niet, als je de route via de energieleverancier kiest, en zo zou het altijd moeten kunnen, dan betaal je sowieso geen vastrecht meer.
Als je dan wilt voorkomen dat mensen ongeoorloofd gas gaan gebruiken zou ik zeggen: in de auto, vol gas naar onderhavig adres, gasmeter eruit en een slotje erop, gratis.
Vervolgens maak je heraansluiten duurder, probleem opgelost...
Maar een 'bad guy' kan toch heel makkelijk de boel weer aansluiten nadat je in vliegende vaart de meter hebt weggehaald? Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Dus is het begrijpelijk dat Liander het liefst tot aan de straat verwijderd, om die mogelijkheid uit te sluiten. Dat ik daar vervolgens als goedwillende burgermans voor moet betalen is een heel andere kwestie, maar deze potentiële fraudemogelijkheid kan een verklaring bieden voor het gedrag van Liander. Ze willen natuurlijk niet communiceren hoe makkelijk het eigenlijk is om gratis gas aan het net te onttrekken, dus gooien ze het op 'veiligheid' of 'wetgeving' of de "Tarievencode Gas' o.i.d.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 06:28
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:04:
[...]

Maar een 'bad guy' kan toch heel makkelijk de boel weer aansluiten nadat je in vliegende vaart de meter hebt weggehaald? Dat lijkt me niet zo ingewikkeld. Dus is het begrijpelijk dat Liander het liefst tot aan de straat verwijderd, om die mogelijkheid uit te sluiten. Dat ik daar vervolgens als goedwillende burgermans voor moet betalen is een heel andere kwestie, maar deze potentiële fraudemogelijkheid kan een verklaring bieden voor het gedrag van Liander. Ze willen natuurlijk niet communiceren hoe makkelijk het eigenlijk is om gratis gas aan het net te onttrekken, dus gooien ze het op 'veiligheid' of 'wetgeving' of de "Tarievencode Gas' o.i.d.
Dat denk ik niet. Het was nog niet zo lang geleden gratis bij ze. Liander is gewoon het netwerk wat ze nu heeft en kan gebruiken aan het uitmelken. 2029 is het gas op, ben benieuwd of ze in de volgende jaarrekeningen extra gaan afschrijven op de investeringen.

• Ivow85
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 00:04:
[...]

Diezelfde bad guy kan dan nu ook net zo makkelijk voor de meter een aftakking maken en lekker zijn olympische zwembad warm stoken zonder hoge energierekening.

Zover mij bekend is gasdiefstal bij particuliere aansluitingen geen groot probleem. In tegenstelling tot elektra waar het absoluut ook heel makkelijk is. Ondanks dat vinden er geen structurele controles plaats uit naam van de netbeheerder. Liander ligt er niet wakker van, anders zouden ze zich wel houden aan '1x per 3 jaar een meteropname' waarbij de meteropnemer meteen ook een kritische blik werpt op hoe kabels en leidingen lopen en verzegelingen controleert.

• Trichoglossus
quote:
jerh schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 07:46:
[...]

Dat denk ik niet. Het was nog niet zo lang geleden gratis bij ze. Liander is gewoon het netwerk wat ze nu heeft en kan gebruiken aan het uitmelken. 2029 is het gas op, ben benieuwd of ze in de volgende jaarrekeningen extra gaan afschrijven op de investeringen.
Dat valt nog te bezien. Het leidingnetwerk van grijs gietijzer wordt nog steeds vervangen door een kunststof variant. Ze gaan niet nu opeens stoppen met saneringen.
2050 zou Nederland gasloos moeten zijn.
quote:
Ivow85 schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 08:07:
[...]

Diezelfde bad guy kan dan nu ook net zo makkelijk voor de meter een aftakking maken en lekker zijn olympische zwembad warm stoken zonder hoge energierekening.

Zover mij bekend is gasdiefstal bij particuliere aansluitingen geen groot probleem. In tegenstelling tot elektra waar het absoluut ook heel makkelijk is. Ondanks dat vinden er geen structurele controles plaats uit naam van de netbeheerder. Liander ligt er niet wakker van, anders zouden ze zich wel houden aan '1x per 3 jaar een meteropname' waarbij de meteropnemer meteen ook een kritische blik werpt op hoe kabels en leidingen lopen en verzegelingen controleert.
Je kan je gasleiding ook in je tuin opgraven en daar een aftakking maken naar je olympisch zwembad :o

• GadgetFrank
:) Vanaf vandaag kostenloos gasLEIDINGloos :)

https://photos.app.goo.gl/RljfL07ZrdJqDkO72

PV: 8320Wp .:. 5kW Ecodan+Melcloud .:. 2 x L/L Airco .:. 10kW MCZ Suite Pelletkachel .:. Gasleidingloos .:. Tesla Model 3 reservationholder .:. Domoticz-n00b

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Dat ziet er niet heel professioneel uit met dat kraantje de straat over :+

• GadgetFrank
quote:
Speedy-Andre schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:50:
Dat ziet er niet heel professioneel uit met dat kraantje de straat over :+
Je zal toch in de lijn van de leiding moeten trekken :9
Ben blij dat het achter de rug is!

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

[quote]GadgetFrank schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:26:

Kostenloos ?? via route A / B ??

• Betonzicht
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 07-01 22:23
quote:
Dat dacht ik ook laatst. Stel dat een slotje de standaard werkwijze was. Zouden er dan mensen zijn die het slot openbreken en gewoon alsnog gas gaan gebruiken? Het zal voor Liander best moeilijk zijn deze fraude op te sporen. Dat daar dus de hele kermis vandaan komt...

Daar zullen ze nu, met de omschakeling naar all-electric, vast mee bezig zijn, want dit beleid kunnen ze nooit lang vol houden. Misschien wel tussenmeters in het netwerk dus, die oneigenlijk gebruik op kunnen sporen. *ziet allemaal arduinotjes voor zich*

Betonzicht wijzigde deze reactie 15-12-2017 13:50 (4%)

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 07:54

Erasmo

Laadpaaljager

quote:
Betonzicht schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:48:
[...]

Dat dacht ik ook laatst. Stel dat een slotje de standaard werkwijze was. Zouden er dan mensen zijn die het slot openbreken en gewoon alsnog gas gaan gebruiken? Het zal voor Liander best moeilijk zijn deze fraude op te sporen. Dat daar dus de hele kermis vandaan komt...
Valt mee toch? Het gaat nog steeds door de meter dan.

Doet iets met stroom en motors

• hanev001
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 23-04 16:09
De stelling dat de houding van Liander te verklaren is "met ze zijn bang voor fraude" is onzin. Gas en stroom kan je ook stelen als je wel een contract hebt.

Als dat inderdaad de achtergrond van de werkwijze van Liander is, is er eigenlijk sprake van grove belediging van iedereen die zijn contract stop zet. Deze personen worden dan zonder enige grond bij voorbaat van diefstal beschuldigd.

• GadgetFrank
quote:
sideriusj schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 13:03:
[quote]GadgetFrank schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 09:26:

Kostenloos ?? via route A / B ??
A of B, dat weet ik niet meer precies; maar hier even in het kort mijn scenario:
  • In April 2016 bestaande woning gekocht
  • Alleen het electriciteitscontract verhuisd, gas opgezegd voor het oude huis en nooit aangevraagd voor het nieuwe huis (gebeld met mijn leverancier Qurrent, via www.mijnaansluiting.nl kon dit niet)
  • Na vele brieven van Liander (zonder reactie van mijn kant) is er in januari 2017 een slotje op de meter gekomen
  • In oktober 2017 door Omroep Max programma Meldpunt benaderd (samen met andere tweakers)
  • In november 2017 gebeld door de Liander Klachtenman. Ik heb toen aangegeven niet te willen betalen voor verwijdering van de gasleiding/meter aangezien ik nog nooit een leveringscontract heb gehad op dit adres en dat er dus ook geen wettelijke grond is om kosten aan mij door te belasten. Daar ging Liander mee akkoord
  • 15 december 2017 zijn de gasleiding/meter verwijderd _/-\o_

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Bedankt voor je reactie. Het is mijn plan om niet te reageren op brieven van Liander. Per 25 januari is mijn gascontract opgezegd bij Oxxio, duurde even maar het is gelukt. Ik heb een stroom contract per 25 Januari bij GC.

Ik zal wel zien hoe het afloopt. :)
quote:
sideriusj schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 19:38:
Bedankt voor je reactie. Het is mijn plan om niet te reageren op brieven van Liander. Per 25 januari is mijn gascontract opgezegd bij Oxxio, duurde even maar het is gelukt. Ik heb een stroom contract per 25 Januari bij GC.

Ik zal wel zien hoe het afloopt. :)
@sideriusj en @grimson: hebben jullie nog overwogen om Liander gelijk in kennis te stellen van het feit dat het leveringscontract voor gas is beëindigd? Route B, die de ouders van @Mattie112 succesvol hadden doorlopen?

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:08:
[...]
@sideriusj en @grimson: hebben jullie nog overwogen om Liander gelijk in kennis te stellen van het feit dat het leveringscontract voor gas is beëindigd? Route B, die de ouders van @Mattie112 succesvol hadden doorlopen?
Eigenlijk niet overwogen. Nooit iets met Liander te maken gehad en nu ook niet. Het klinkt misschien wat bot of kortzichtig maar ik blijf bij mijn stelling dat het opzeggen van het enige contract, met de gasleverancier, voldoende is. Wat ze verder met de meter willen doen dat hoor ik dan wel weer.

quote:
grimson schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:54:
[...]

Eigenlijk niet overwogen. Nooit iets met Liander te maken gehad en nu ook niet. Het klinkt misschien wat bot of kortzichtig maar ik blijf bij mijn stelling dat het opzeggen van het enige contract, met de gasleverancier, voldoende is. Wat ze verder met de meter willen doen dat hoor ik dan wel weer.
Prima, is ook verdedigbaar, maar als Route B succesvol is zonder al die dreigbrieven is het de moeite waard om die wat vaker te bewandelen. Dat zou anderen ook helpen.

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:59:
[...]
Prima, is ook verdedigbaar, maar als Route B succesvol is zonder al die dreigbrieven is het de moeite waard om die wat vaker te bewandelen. Dat zou anderen ook helpen.
Ik las ergens in dit forum iets over de strekking dat als je nog een contract hebt Liander je nog hiermee om de oren kan slaan, als bijvoorbeeld in je contractperiode de meter laten weghalen. Komt Liander nog met een verhaal na je contractperiode dan kan je in ieder geval aangeven dat het contract is ontbonden en er geen verplichtingen meer zijn.
Bovenstaand argument, indien valide, zou mij dus route b niet doen volgen.

Overigens vind ik het te pas en te onpas wijzen naar Liander bij het opzeggen erg verdacht (in dit geval van Nuon).
Alsof ze een afspraak hierover hebben gemaakt met elkaar :/ . Maargoed vroeger was Nuon en Liander dezelfde partij, dat verklaard alles >:)

grimson wijzigde deze reactie 15-12-2017 21:17 (15%)

• _JGC_
Paar jaar terug deed nuon de administratie en helpdesk van liander nog. Ze probeerden je zelfs nog even een Feenstra huurketel aan te smeren als je belde om je teveel betaalde tientje netbeheerderskosten terug te krijgen (bij liander kunnen ze niet fatsoenlijk uitrekenen wat een jaar aan vaste netbeheerderskosten gedeeld door 6 is zodat je na een jaar 10 euro teveel hebt betaald)
Even kort: zojuist verweer van Liander binnengekregen. 18 pagina's (zonder de bijlagen mee te tellen). En jazeker: ze lezen hier mee.

• grimson

grimson

domeingrommer

quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 21:28:
Even kort: zojuist verweer van Liander binnengekregen. 18 pagina's (zonder de bijlagen mee te tellen). En jazeker: ze lezen hier mee.
Eerst genieten van het weekend toch :9

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
grimson schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:54:
[...]

Voor mij geld hetzelfde. Ik ben een simpele consument/burger, die een ingewikkelde nota krijgt van zijn energieleverancier. :? Ik gebruik geen gas meer, dus waarom zou ik nog een contract moeten hebben voor gas wat ik niet gebruik.?

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 18-04 17:04

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 15 december 2017 @ 20:08:
[...]

Ja, so far (nog steeds) so good! Maar het jaar is nog niet om dus we wachten het rustig af :) Geloof dat het de 1e of 2e week van januari was dus wie weet binnenkort meer.

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• !null
  • Registratie: maart 2008
  • Laatst online: 08:01
Vraagje, hoe lang duurde het bij jullie gemiddeld tussen aanvraag verwijdering gas aansluiting en dat ze langskwamen? (en dan niet de gevallen waar veel vertraging was door communicatie over kosten o.i.d.)

Douche WTW

quote:
!null schreef op zondag 17 december 2017 @ 12:03:
Vraagje, hoe lang duurde het bij jullie gemiddeld tussen aanvraag verwijdering gas aansluiting en dat ze langskwamen? (en dan niet de gevallen waar veel vertraging was door communicatie over kosten o.i.d.)
Enexis 4 dagen

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
@!null waarom vraag je dat hier? Hier gaat het niet om verwijderen aansluiting, maar om kosteloos van je kontrakt en vastrecht afkomen. Als je om verwijdering vraagt betaal je, en dat hoeft niet als je de beslissing aan de netbeheerder laat door alleen je kontrakt op te zeggen.

• !null
quote:
onetime schreef op maandag 18 december 2017 @ 10:49:
@!null waarom vraag je dat hier? Hier gaat het niet om verwijderen aansluiting, maar om kosteloos van je kontrakt en vastrecht afkomen. Als je om verwijdering vraagt betaal je, en dat hoeft niet als je de beslissing aan de netbeheerder laat door alleen je kontrakt op te zeggen.
Dat klopt helemaal, maar mijn situatie is anders. Ik vraag het gewoon omdat hier wat praktijk ervaring aanwezig is :+
Bij mij is het een subsidie verhaal, waarbij de verwijdering van de gasaansluiting simpelweg een vereiste is.

Douche WTW

• kmf
  • Niet online
quote:
!null schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:11:
[...]

Dat klopt helemaal, maar mijn situatie is anders. Ik vraag het gewoon omdat hier wat praktijk ervaring aanwezig is :+
Bij mij is het een subsidie verhaal, waarbij de verwijdering van de gasaansluiting simpelweg een vereiste is.
kmf in "Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?"

kmf in "Gas de deur uit doen, gratis of toch niet?"

1 werkweek dus. Kon sneller, als ik tijd had.

kmf wijzigde deze reactie 18-12-2017 14:20 (4%)

• MLFM
  • Laatst online: 23-04 19:07
@Bram-Bos : ik denk dat het een indrukwekkend boekwerk is wat je van Liander hebt ontvangen! Kan je al een tipje van de sluier oplichten? Ik ben vreselijk nieuwsgierig...
quote:
MLFM schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:24:
@Bram-Bos : ik denk dat het een indrukwekkend boekwerk is wat je van Liander hebt ontvangen! Kan je al een tipje van de sluier oplichten? Ik ben vreselijk nieuwsgierig...
Ze hebben zeker hun best gedaan. Ze zijn het natuurlijk hartgrondig niet met me eens, maar dat was te verwachten. In algemene zin hanteren ze ongeveer dezelfde argumentatie als in de reactie op @Stoofie. Ik ben dus niet overtuigd.

Ik ben in afwachting van een bericht van de Geschillencommissie over de voortgang van de procedure. Tot die tijd vind ik het niet netjes om dit boekwerk van Liander on line te slingeren. Maar desgewenst stuur ik het je PM vast toe, want ik waardeer mee-denkers!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

quote:
!null schreef op maandag 18 december 2017 @ 13:11:
[...]

Subsidie? :9 (gemeentelijk zeker ipv landelijk)

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 20-12-2017 20:43 (4%)

3430 Wp-z 2550 Wp-n op SMA-STP-6000 TL-20: Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

• !null
@AUijtdehaag klopt.

Douche WTW

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

quote:
Bram-Bos schreef op woensdag 20 december 2017 @ 20:30:
[...]

Ik ben in afwachting van een bericht van de Geschillencommissie over de voortgang van de procedure. Tot die tijd vind ik het niet netjes om dit boekwerk van Liander on line te slingeren. Maar desgewenst stuur ik het je PM vast toe, want ik waardeer mee-denkers!
Wil je mij het boekwerk toe sturen ??

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
Straks heb je een 18 delige boekenreeks ;)

welke je prima kan opstoken voor warmte :D :+

SMSfreakie wijzigde deze reactie 21-12-2017 12:27 (36%)

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 06:19
Hier inmiddels al 21 dagen contractloos. Mn brievenbus is tot op heden akelig leeg.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• Ivow85
Hier is weer wat leven geconstateerd. Maandag de 2e geautomatiseerde brief ontvangen, met dezelfde idiote tekst in de eerste alinea als in de eerste brief. Dus dinsdagavond nog maar even gemeld dat ik niet op de brieven in ga voordat de vraag uit mijn voorgaande mails is beantwoord.

Warempel is daar een reactie op gekomen met een soort van antwoord op mijn vraag. In mijn ogen nogal tenenkrommend. De gestuurde standaardbrief past gewoon simpelweg niet bij een situatie waarin alleen gas is opgezegd.
quote:
Geachte heer Ivow85,

Op 13 december heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat ik niet ingegaan ben op uw vraag. U wilt graag weten op welke wijze het afsluiten van de gasaansluiting verband houdt met de werking van uw warmtepompboiler, internet en opladers voor mobiele apparatuur. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Excuses
Ten eerste wil ik u mijn excuses aanbieden voor het feit dat uw vraag niet naar wens beantwoord is.

Brief is gestandaardiseerd
Onze brieven zijn gestandaardiseerd. Liander werkt niet met klantgegevens. Wij zijn verantwoordelijk tot en met de meter en kunnen daardoor niet inzien wat er na uw meter gebeurt. Daarom is het voor ons niet mogelijk om op elke afzonderlijke situatie in te gaan. De inhoud van onze gestandaardiseerde brieven is dus ook ingesteld op de situatie voor de meter. De zin “u kunt dan niet meer warm douchen, internet gebruiken en (mobiele) apparaten opladen” heeft inderdaad geen betrekking op het gebruik van uw warmtepompboiler. Indien uw apparatuur geen gebruik maakt van gas ondervindt uw apparatuur ook geen hinder van een verwijderde gasaansluiting.

Gasaansluiting
Op het moment dat er nog een gasaansluiting aanwezig is, bent u nog steeds verplicht om een contract aan te gaan met een leverancier. Wilt u geen gebruik meer maken van uw gasaansluiting? Dan kunt u de gasaansluiting verwijderen of af laten sluiten voor 12 maanden zoals ik in mijn vorige e-mail heb aangegeven.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. U kunt mij ook bereiken door deze e-mail te beantwoorden.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Anouk
Medewerker Klant & Markt
Hieronder mijn reactie:
quote:
Geachte mevrouw Anouk,

Op 20 december heb ik van u een e-mail ontvangen als reactie op mijn e-mail d.d. 13 december 2017 ontvangen. Hierin geeft u uw reactie op mijn eerdere vraag en stelt u dat een overeenkomst met Liander verplicht is. In deze brief ga ik op beide zaken in.

Gestandaardiseerde brief
In uw reactie schrijft u dat geen brief heeft kunnen opstellen passend bij mijn situatie omdat u gebruik maakt van gestandaardiseerde brieven en u niet de situatie kent na de gasmeter. Mijns inziens is dit incorrect en is het wel degelijk goed mogelijk om een brief met juiste informatie te sturen wanneer alleen afsluiting van de gasaansluiting dreigt. Kennelijk zijn in uw systemen onvoldoende variabelen aangebracht, waardoor u nu onjuiste informatie verstrekt aan consumenten. Het is goed mogelijk om verschillende geautomatiseerde brieven uit uw systeem te laten komen voor situaties waar alléén voor gas, alléén voor elektriciteit en voor zowel gas als elektriciteit afsluiting dreigt.

Helaas lijkt Liander niet te erkennen dat het een kwalijke zaak is dat consumenten door tekortkomingen in uw systeem onjuist worden geïnformeerd. Ook het feit dat u in eerste instantie de vraag uit mijn eerste e-mail niet heeft behandeld, wijst er op dat Liander geen waarde hecht aan een correcte en volledige informatievoorziening richting de consument. Als netbeheerder heeft Liander een belangrijke maatschappelijke functie, voor het bekleden van die functie is correcte en eerlijke communicatie met van groot belang.

Kort samengevat schiet u ernstig tekort in de communicatie om de volgende redenen:
1: U stuurt als 'deskundige' partij brieven met onjuiste informatie aan consumenten die veelal leek zijn op uw vakgebied
2: U beantwoord e-mails met de vraag tot nadere uitleg pas na herhaaldelijk aandringen inhoudelijk
3: In het inhoudelijk antwoord schuift u de verantwoordelijkheid met betrekking tot de onjuiste communicatie van u af door het aan uw systemen te wijten. Liander is zelf geheel verantwoordelijk voor de opzet en het beheer van haar systemen en daardoor ook voor de onjuiste output.

Daar het regelmatig de zwakkeren uit onze samenleving zijn die worden geconfronteerd met dreigende afsluiting van energie, zie ik het als mijn morele plicht om de huidige gang van zaken bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) te melden.

Gasaansluiting:
U schrijft dat zolang er een gasaansluiting aanwezig is in de woning de consument verplicht is om een contract aan te gaan met een leverancier, of dat aan de netbeheerder opdracht moet worden gegeven om de gasaansluiting te laten verzegelen of verwijderen.
Zoals u weet heb ik per 2 december 2017 zowel mijn leveringscontract voor energie als de aansluit- en transportovereenkomst voor de gasaansluiting beëindigd middels opzegging bij de energieleverancier. Ik heb geen intenties om met Liander een nieuwe overeenkomst aan te gaan, ook niet een overeenkomst voor het verwijderen van de gasaansluiting. Gezien u stelt dat een dergelijke overeenkomst verplicht is, wat mij bevreemd in een vrij land als Nederland, verneem ik graag spoedig van u waaruit de door u vermeende verplichting blijkt.

Ik zie uw inhoudelijke en correcte reactie op mijn vraag onder het kopje "gasaansluiting" graag tegemoet.

Hoogachtend,

Ivow85

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online

ZuinigeRijder

inactief, stuur PB voor vragen

Gasloos huis jaagt klant op kosten

In de krant stond een heel stuk over de kosten die gevraagd werden voor afsluiting van gas.
quote:
Gasloos huis jaagt klant op kosten
Woning energierekening
Huizenbezitters die hun huis gasloos willen maken moeten tot ruim 600 euro aan hun netbeheerder betalen. Die 'boete' staat haaks op de plannen van het nieuwe kabinet.
David Bremmer Uit de krant van vandaag

Bij Stedin, een van de drie grote netbeheerders in ons land, kost het gasloos maken van een woning 623 euro, blijkt uit een inventarisatie van onlinevergelijker Gaslicht.com. Liander (onder meer Noord-Holland, Friesland en Gelderland) rekende tot voor enkele jaren terug geen kosten, maar vraagt inmiddels 605 euro. Bij Enexis betalen huishoudens 346 euro plus een bijdrage van circa 15 euro per meter weggehaalde leiding.

Deze 'boete' zorgt voor gefronste wenkbrauwen bij energie-experts, milieuclubs, en in politiek Den Haag. Voor 2050 moeten bijna 8 miljoen huizen van het gas af, 224.000 per jaar. ,,Een rekening van honderden euro's stimuleert niet om je woning gasloos te maken", zegt Ben Woldring, eigenaar-directeur van Gaslicht.com. ,,Wij pleiten ervoor deze 'boete' op het verduurzamen van je huis te schrappen."

De vergelijker krijgt bijval van Greenpeace. ,,Woningbezitters die dit doen zijn voorlopers, pioniers. Zij verdienen een steuntje in de rug", zegt Joris Wijnhoven, actieleider Klimaat. De milieuorganisatie wijst op de aanmoedigingspremie die steden als Amsterdam geven. ,,Netbeheerders mogen zeker geen geld verdienen aan het weghalen van de gasaansluiting. De overheid moet deze mensen tegemoetkomen."

Lappendeken
GroenLinks ijvert eveneens voor een lagere bijdrage. Het kabinet moet dit centraal aanpakken, meent Kamerlid Liesbeth van Tongeren. ,,Het is fantastisch dat steden zelf subsidies verlenen, maar 8 miljoen woningen van het gas halen is zó gigantisch: dan wil je geen lappendeken van regelingen."

Van Tongeren kwam deze week met een motie waarin ze minister Eric Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) oproept de kosten zo laag mogelijk te maken. ,,Helemaal gratis lijkt me niet realistisch, maar de 600 euro van nu is echt te veel."

Netbeheerders ontkennen dat ze te hoge kosten rekenen. Liander noemt de 605 euro een 'kosten- georiënteerd tarief'. Gasloos maken is omvangrijker dan vaak wordt ingeschat, stelt de netbeheerder. Er moet een monteur langskomen die gaskraan, hoofdkraan en huisaansluiting verwijdert. Waarom tot voor kort geen kosten werden gerekend, kan Liander niet zeggen. ,,We hebben gekozen om onze werkzaamheden kostendekkend te maken."

Stedin wijst er op dat toezichthouder ACM de tarieven in de gaten houdt, maar is toch gevoelig voor de kritiek. ,,Deze discussie speelt bij ons eveneens", zegt woordvoerder Franc de Korte. ,,De vraag is of deze mensen geen steun verdienen. Daar denken wij en andere beheerders over na."

De netbeheerder, die groot is in Zuid-Holland en Utrecht, biedt korting als een groep van tien huishoudens gezamenlijk van de gasaansluiting af wil. ,,Dan geldt een pakketprijs van 350 tot 400 euro."

Inmiddels ziet Stedin een gestaag aantal mensen hun gasaansluiting weghalen en de woning all electric maken. Vorig jaar waren dat er 2195 en dit jaar tot september 2275. ,,Dat is enerzijds weinig, maar langzaam worden het serieuze aantallen." Ook werkt Stedin in onder meer Overvecht en Woerden aan projecten om wijken gasloos te maken.

Voorlopers
Netbeheer Nederland wijst er op dat het verwijderen van gasleidingen nu 10.000 tot 20.000 euro per woning kost. ,,Dat zijn substantiële bedragen, die slechts zijn op te hoesten door een kleine groep voorlopers die het zich kunnen permitteren. De verwijderingsbijdrage vormt slechts het laatste stukje kosten'', zegt woordvoerder Liane ter Maat. Daarbij worden de kosten van het gasnet omgeslagen over iedere Nederlander met een gasaansluiting. ,,Hoe minder gasaansluitingen, hoe meer de blijvers betalen."

De belangenclub studeert momenteel op de vraag hoe woningen goedkoper gasloos kunnen. Ook moeten de tarieven worden gelijkgetrokken. ,,Er bestaat behoefte aan meer eenduidigheid, zowel qua tarief als manier van verwijderen", zegt Ter Maat.

Al met al is het afschaffen van de verwijderingskosten véél gecompliceerder dan het lijkt. ,,De roep is begrijpelijk, maar eigenlijk gaat het om de alomvattende vraag wie voor de energietransitie betaalt."

De vraag is: wat nu? Dinsdag werd Van Tongerens motie voor zo laag mogelijke tarieven verworpen. Het Kamerlid blijft strijdbaar. ,,In de politiek moet je onderwerpen eerst agenderen. Dat heb ik gedaan. Economische Zaken weet er nu van, net als netbeheerders."
Ik zie het een beetje somber in m.b.t. duurzaamheid in ons kikkerlandje 8)7
Vandaag in Trouw, opinie van André Jurjus van Netbeheer Nederland:
quote:
Wie betaalt rekening van afsluiten gas?
Gasloos - Zorg dat mensen met een kleine beurs niet opdraaien voor de kosten van de energie-transitie, bepleit André Jurjus.

ANDRÉ JURJUS, DIRECTEUR NETBEHEER NEDERLAND

Huishoudens die definitief van het gas af willen, moeten hun gasaansluiting laten verwijderen. Consumenten en politici roeren zich regelmatig over de kosten die dat met zich meebrengt. Om voorlopers te stimuleren, zou het goedkoper moeten of zelfs helemaal gratis. Dat klinkt logisch, maar als consumenten zelf de rekening niet betalen, wie dan wel?

"De energietransitie kost geld", zei minister Wiebes van economische zaken en klimaat tijdens de begrotingsbehandeling vorige week. Hij voegde daaraan toe dat alle kosten uiteindelijk bij huishoudens neerkomen. Het is een niet mis te verstane waarheid die ook geldt voor het verwijderen van een gasaansluiting. Dat die waarheid soms bitter is, blijkt wel uit de moties die GroenLinks en de Partij voor de Dieren indienden om het verwijderen van een gasaansluiting goedkoper respectievelijk gratis te maken. D66 ging hen afgelopen voorjaar al voor met Kamervragen.

Voorlopers en achterblijvers
Huishoudens die hun gasaansluiting laten verwijderen, betalen daar een kostendekkend tarief voor. Zo zijn de regels. De komende decennia moeten zo'n 7 miljoen woningen van het aardgas af. Per definitie zijn er bij zo'n omvangrijke verandering voorlopers, volgers en achterblijvers. Maar uiteindelijk krijgen miljoenen huishoudens te maken met de bijbehorende lasten. De voorlopers hebben die kosten nu, anderen later.

Het goedkopere 'afsluiten' van de gasaansluiting is helaas geen permanent alternatief, maar alleen een tijdelijke oplossing, bijvoorbeeld tijdens een verbouwing. Bij afsluiten zet de netbeheerder een slot op de kraan, maar blijft er gas in de aansluitleiding. En voor alle netbeheerders is helder: als je geen gas meer gebruikt, hoef je het ook niet in huis te hebben. Blijft dus alleen het duurdere 'verwijderen' over.

Als politici vinden dat de tarieven omlaag moeten, dan moeten ze ook duidelijk maken wie dat gaat betalen. De mensen die nog wel een aansluiting hebben? Die zijn al duurder uit omdat de kosten van het gasnet over steeds minder aansluitingen worden verdeeld. Daar zitten ook huishoudens bij die zelf best voorop zouden willen lopen, maar wellicht vanwege een te kleine beurs de benodigde aanpassingen aan hun huis niet kunnen doen. Hen laten betalen voor kosten die worden veroorzaakt door draagkrachtige voorlopers, is oneerlijk. Een alternatief is dat de overheid betaalt, oftewel alle belastingbetalers - met én zonder gasaansluiting.

Stimuleren
De terugkerende discussie over verwijderingskosten gaat dus eigenlijk over de vraag wie de energietransitie betaalt. Over hoe we voorlopers stimuleren en tegelijkertijd voorkomen dat de - soms noodgedwongen - achterblijvers de rekening gepresenteerd krijgen, omdat ze voor zichzelf én voor de voorlopers moeten betalen. De eerdergenoemde moties zijn inmiddels verworpen, maar het laatste woord over dit onderwerp is vast nog niet gezegd.

Netbeheerders onderschrijven uitdrukkelijk de wens om huishoudens te stimuleren CO2 te besparen. We willen dat zo goedkoop en makkelijk mogelijk maken. Daarom werken netbeheerders aan een uniforme werkwijze en kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting. We gaan daarbij nog steeds uit van het geldende principe dat de consument zelf betaalt.

Als de politiek deze regels wil aanpassen, dan moet ze dat toekomstgericht doen. Met oog voor de voorlopers, de volgers en de achterblijvers, én voor de bittere waarheid dat de transitie helaas niet gratis is. Het gaat immers niet alleen om de kosten nu voor een kleine groep, maar juist om betaalbaarheid voor miljoenen Nederlanders in de komende decennia.
Artikel begint weer met het geloofsartikel van Liander e.a.: "Huishoudens die definitief van het gas af willen, moeten hun gasaansluiting laten verwijderen.", om vervolgens te kunnen zeggen dat arme achterblijvers daar niet de rekening voor moeten betalen.

Dan: "En voor alle netbeheerders is helder: als je geen gas meer gebruikt, hoef je het ook niet in huis te hebben." - Ik ben benieuwd of Jurjus hier echt ook spreekt namens Stedin & Enexis, want hun beleid getuigt van iets anders.

Verder opvallend: "Daarom werken netbeheerders aan een uniforme werkwijze en kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting."

• _JGC_
Kan je nu al vertellen wat de uitkomst van die uniforme werkwijze gaat worden: allemaal hetzelfde hoge tarief vragen en geen verzegeling meer mogen aanbieden.

• Trichoglossus
Officieel zal de dienstleiding (vanaf de hoofdleiding naar de gasmeter) er uit moeten, maar er zijn genoeg situaties waarbij dat erg moeilijk zal gaan zonder hoge kosten te maken.
Hoofdleidingen moeten officieel ook uit de grond gehaald worden, maar gebeurt lang niet altijd, omdat er vaak een enorm pakket aan leidingen en kabels bovenop is gelegd in de loop van de jaren.
Even een ingezonden brief naar Trouw gestuurd:

"André Jurjus, directeur van Netbeheer Nederland, argumenteert in Trouw van 22 december 2017 dat consumenten die van hun gas af willen daar zelf de rekening voor moeten betalen. Dit onder het motto “Zorg dat mensen met een kleine beurs niet opdraaien voor de kosten van de energie-transitie.” Met dat laatste motto ben ik het helemaal eens.

Maar Jurjus betoog staat of valt met zijn eerste zin: “Huishoudens die definitief van het gas af willen, moeten hun gasaansluiting laten verwijderen.” Die zin suggereert een noodzakelijkheid die er niet is. Wettelijk niet, en veiligheids-technisch ook niet.

Verwijderen van de aansluiting is weliswaar beleid van een aantal netbeheerders in de club van Jurjus, maar niet van alle netbeheerders. Enexis en Stedin doen het bijvoorbeeld heel anders dan Liander, en sluiten wel permanent af met een verzegeling van de gasaansluiting. De bewering van Jurjus dat “Het goedkopere ‘afsluiten’ van de gasaansluiting ... helaas geen permanent alternatief is” wordt dus niet eens door al zijn eigen leden gedeeld.

De energietransitie gaat ons allemaal veel geld kosten. Juist daarom zouden we zinloze kosten moeten vermijden, zoals voor elke individuele klant die van zijn gas af wil een busje met drie medewerkers de straat in rijden om alle oud-ijzer uit de straat te trekken, à raison van minimaal 605 euro, en waarschijnlijk veel meer. Verzin wat beters. Bijvoorbeeld: verzegel, en zorg dat met een kleine verzekeringspremie de theoretische risico’s op eventuele lekkage in de toekomst gedekt zijn. Tegen de tijd dat de hele straat van het gas af is, sluiten we dan in één handeling iedereen af. Bovendien: wie weet wat we in de toekomst nog aan gasinfrastructuur nodig hebben als we overschotten van groene stroom om gaan zetten in waterstof of methaan.

Het uitgangspunt van Jurjus dat de gasaansluiting moet worden verwijderd als mensen van het gas af willen, voegt zinloos hoge kosten toe aan de energietransitie. Jurjus en een deel van zijn leden zouden de mensen met een kleine beurs beter dienen door kritischer naar hun eigen beleid te kijken.

Amsterdam,
Bram Bos"

Update: in wat uitgebreidere vorm verschenen in Trouw op 5 januari 2018.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 07-01-2018 21:51 (3%)

• sideriusj

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

It's not gonna be a cold cold christmas without gas.

En zijn we nu pipecutters ipv van cordcutters ??
quote:
Trichoglossus schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 12:40:
Officieel zal de dienstleiding (vanaf de hoofdleiding naar de gasmeter) er uit moeten, maar er zijn genoeg situaties waarbij dat erg moeilijk zal gaan zonder hoge kosten te maken.
Waar is dat 'officieel' geregeld? Ik blijf er maar naar vragen...

• Trichoglossus
quote:
Bram-Bos schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:08:
[...]

Waar is dat 'officieel' geregeld? Ik blijf er maar naar vragen...
Dat is wat er verteld wordt door bv Liander. Na sanering mogen er eigenlijk geen leidingen in de grond achterblijven. Of het officieel ergens staat...geen idee.
quote:
Trichoglossus schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 14:51:
[...]

Dat is wat er verteld wordt door bv Liander. Na sanering mogen er eigenlijk geen leidingen in de grond achterblijven. Of het officieel ergens staat...geen idee.
Ik vraag het ook, omdat Liander in al zijn communicatie met mij (inclusief verweerschrift) nooit met een daadwerkelijke grondslag hiervoor komt. Misschien wist jij meer, maar kennelijk dus ook niet.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:04
Even technisch gedacht, is het niet het geval dat een dienstleiding welke niet meer gebruikt wordt afgekoppeld moet worden vanaf de hoofdleiding omdat er anders troep in kan gaan verzamelen? Ook in de vorm van lucht/zand na werkzaamheden, wat er onmogelijk uit komt omdat het een doodlopend eind is. Ook doen ze natuurlijk druktest/spoeling bij problemen. Ik begrijp wel enigzins waarom ze niet gebruikte leidingen liever niet onder druk laten staan en willen afkoppelen van de hoofdleiding. Het is ook gewoon wat netter.

Ik weet niet hoe het zit bij gas/water maar ik weet van paar jaar terug dat datakabels (en volgens mij ook elektra) welke niet meer gebruikt worden, en gaan worden, (bijv na saneren of vergeten antieke kabels) moesten rooien vanuit de gemeente/provincie. Dat zal wel zijn om te voorkomen dat er zich een mega spaghetti van buizen en kabels vormt rond de tracés. Alleen al in het poldergebied wat niet veel ouder is dan 40 jaar doorgaans zijn sommige riool/water buizen en kabels al 2-3 maal vervangen. (deels ouderdom/uitbreiding, deels door beschadiging).

Het lijkt mij het beste dat de overheid afdwingt het kostenloos te maken van het afdoppen hoofdleiding (in de straat voor jouw aansluiting) + meter verwijderen. Of de netbeheerder draagt de kosten (lijkt mij het meest logisch) of de overheid draagt de kosten onder het mom van energietransitie. Het afsluiten van opgezegde gasleidingen vanaf de hoofdleiding lijkt mij toch core business van een netbeheerder? (Aan/afsluiten van klanten + onderhoud aan het net plegen).

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
quote:
sideriusj schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 13:16:
It's not gonna be a cold cold christmas without gas.

En zijn we nu pipecutters ipv van cordcutters ??
Zo iets denk ik wel ja...

* SMSfreakie voelt even aan de CV... ijskoud...
* SMSfreakie kijkt op thermometer in koudste hoek van de kamer... 21.9 graden

jammerlijk huurhuis :+

• Stoofie
quote:
Huishoudens die definitief van het gas af willen, moeten hun gasaansluiting laten verwijderen.
quote:
En voor alle netbeheerders is helder: als je geen gas meer gebruikt, hoef je het ook niet in huis te hebben
En wie bepaalt hier of ik definitief van het gas af wil?
En als zij vinden dat ik het niet in huis hoef te hebben mogen zij die mening hebben, maar dan halen ze het ook maar lekker op eigen rekening weg...
quote:
Stoofie schreef op vrijdag 22 december 2017 @ 19:30:
[...]

[...]

En wie bepaalt hier of ik definitief van het gas af wil?
En als zij vinden dat ik het niet in huis hoef te hebben mogen zij die mening hebben, maar dan halen ze het ook maar lekker op eigen rekening weg...
Precies, misschien wil je over drie jaar wel terug, of de nieuwe eigenaar....

• Stoofie
Uit het AD:
quote:
Netbeheer Nederland wijst er op dat het verwijderen van gasleidingen nu 10.000 tot 20.000 euro per woning kost. ,,Dat zijn substantiële bedragen, die slechts zijn op te hoesten door een kleine groep voorlopers die het zich kunnen permitteren. De verwijderingsbijdrage vormt slechts het laatste stukje kosten.”
En hoe moet ik dit lezen dan?
Dat het verwijderen eigenlijk gemiddeld 15000 euro kost waaraan ik 605 euro moet bijdragen?
Of mis ik de clou van dit verhaal? Ik hoop het wel, want anders zadelen ze de rest van NL per verwijderde aansluiting met een kostenpost op van 14.400 euro, dat kan toch niet de bedoeling zijn...

• _JGC_
Als je voor elke aansluiting apart een ploeg mensen met graafmachines op pad stuurt kost dat gewoon zoveel ja.
Ik snap die onzin ook niet: als je de kraan dicht draait en netjes vastrecht betaalt is er niks aan de hand, wil je een verzegeling dan kan dat niet en moet alles weg want een afgedopte leiding is niet veilig. Waar zit het verschil in de veiligheid.

dan wat betreft water en zand in de leiding en de boel schoonmaken bij een breuk: dan zijn ze toch al aan het graven, haal hem dan op dat moment maar weg.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Als het georganiseerd gebeurt zoals bij het onderhoud in mijn wijk dan kan zo'n ploeg 3 huizen per dag doen en laten ze de graafmachine in de wijk staan.
Dit betrof vervangen van gasleidingen en beide meters in huis dus nog meer werk ook.
Dan kan Liander opeens wel netjes afspraken maken en komen ze wanneer het jou goed uit komt :z

Pagina: 1 ... 10 ... 20 Laatste

Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*