Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.720 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Caeruleus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

Zit wat in, we zetten hem eigenlijk alleen maar aan voordat we naar bed gaan. Het voelt minder efficient om hem de hele dag te laten draaien (hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt).
Ik lees net in de topicstart dat de temperatuur die de binnenunit meet ook kan afwijken van de daadwerkelijke temperatuur omdat deze hoog in de ruimte wordt gemeten. Ik heb een Xiaomi sensor, die zal ik ff op zolder leggen. Krijg ik er meteen een mooi grafiekje bij ;)
In absolute verbruikte kWh zal je, bij 24 uur draaien, wellicht iets meer kwijt zijn. Maar je krijgt er wel meer comfort voor terug en een AC die niet vol aan de bak moet continu.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Caeruleus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

Zit wat in, we zetten hem eigenlijk alleen maar aan voordat we naar bed gaan. Het voelt minder efficient om hem de hele dag te laten draaien (hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt).
Ik lees net in de topicstart dat de temperatuur die de binnenunit meet ook kan afwijken van de daadwerkelijke temperatuur omdat deze hoog in de ruimte wordt gemeten. Ik heb een Xiaomi sensor, die zal ik ff op zolder leggen. Krijg ik er meteen een mooi grafiekje bij ;)
Euh ja dat werkt dus niet (optimaal). Als je de ruimte koel kan houden en deze is deftig geisoleerd zal je denk ik zelf minder verbruiken door de AC aan te laten staan. Daardoor kan de unit ook snachts de kamer koel houden op de nachtstand en maakt die amper lawaai. (afhankelijk van merk en unit soms zelf maar 19db)
Hiermee bedoel ik niet dat de AC de hele dag draait. Maar wel dat de unit de hele dag de temperatuur onder controle kan houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
Wootism schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Ach dat valt nog mee...
Ik heb hier twee units hangen die ons appartement van 154m2 koel moet houden. Ons appartement zit op de bovenste verdieping onder een bitumen dak zonder omliggende buren met een raampartij op het zuiden.

Airco’s draaien 24uur/dag op vol vermogen wat zorgt voor een gebruik van 40kWh/dag.
Met 36° buiten hebben we het binnen gemiddeld 27° met aangename droge lucht.
Met al dat thuiswerken heb ik die €9,-/dag er graag voor over :p
WOW.
Dat is mijn PV productie op de beste dag van het jaar, dat is echt WAANZINNIG veel.

Ik heb met screens en gordijnen 27 graden.

Ik sta daar echt van te kijken @Wootism .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
Notna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:39:
[...]

In absolute verbruikte kWh zal je, bij 24 uur draaien, wellicht iets meer kwijt zijn. Maar je krijgt er wel meer comfort voor terug en een AC die niet vol aan de bak moet continu.
Dat is ook mijn ervaring. De vorige keren zette ik m alleen aan als het nodig was. In de praktijk was het, zeker na een langere periode (dus de hitte ook al 'in de muren') snel warm binnen. Gevolg was dus dat ie aardig moest stampen. In de woonkamer snel een uurtje of 2-3, in de slaapkamer ook wel een uurtje. En 's nachts stond ie ook vaker aan omdat het anders weer snel opwarmde.
Je merkte wel eerder natuurlijk dat ie aanstond, maar dat ging wel gepaard met een 'koude wind' omdat ie op max stond te jagen. Stroomverbruik was dan rond de 1kW. Bij benadering was het dus snel 4-5kWh per dag.

Ik heb m nu sinds donderdag ofzo 24/7 draaien. Mijn stroomverbruik zit nu op 5-6kWh per dag. Wel iets meer, maar een stuk comfortabeler: Een vrij constante temperatuur van 22 graden, airco's draaien meestal in de ECO stand om t op pijl te houden. Stiller, en minder koudetocht.
Dat weegt voor mij zwaarder dan die ene kW die ik misschien zou kunnen besparen

Maar t is allemaal lastig te vergelijken, want je hebt nooit identieke factoren. Zeker de opwarming van het hele gebouw speelt natuurlijk mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_13
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 12:12
neemerci schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:35:
[...]

De 2MXM50M heeft maar 2 aansluitingen. Daar kan je dus niet al je units op aansluiten.
Klopt inderdaad, op de 2MXM50M zullen de airco's van de zolder en overloop aangesloten worden.

De FTXM35N/RXM is de binnen en buitenunit voor de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Offerte binnengekregen, ik mag kiezen:

Optie 1: 2 losse mitsubishi units: 5 KW SRK50S-W + 2,5 KW SRK25S-W
Optie 2: 1 multi-splits unit SCM80ZM-S met 2 wand units SRK50ZS-W en SRK25ZS-W

Optie 2 is 900 euro duurder, maar er kan eventueel later nog een unit bij (die optie is reeel over ca 2 jaar).

Wat is de beste keuze ... ? Of maakt het absoluut niet uit (op de prijs na natuurlijk)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
neemerci schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:40:
[...]

Euh ja dat werkt dus niet (optimaal). Als je de ruimte koel kan houden en deze is deftig geisoleerd zal je denk ik zelf minder verbruiken door de AC aan te laten staan. Daardoor kan de unit ook snachts de kamer koel houden op de nachtstand en maakt die amper lawaai. (afhankelijk van merk en unit soms zelf maar 19db)
Hiermee bedoel ik niet dat de AC de hele dag draait. Maar wel dat de unit de hele dag de temperatuur onder controle kan houden.
Meten is weten. De airco is nu een uur aan en de temperatuur is omlaag van 30.5 naar 26.1 (airco ingesteld op automatische stand, 24 graden).
Lijkt me wel een prima score. De inhoud van de zolder is bij nader inzien ook iets meer dan 50m3 en de zon was hier nog aardig aan het schijnen (UK, dus loopt een uur achter op NL).
@Notna (aangezien je had gereageerd, wou ik je ook even attenderen op de update)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wqPZtgmBBofrjyPFF1uiUEwqDGU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HTvDwFmGi5uVpIUUdd3k7ru5.png?f=fotoalbum_large
Disclamer: oplopende temperatuur in de grafiek was toen de sensor nog in een andere kamer lag. Neergaande trend is toen de sensor op zolder lag en de airco aan ging. Maar de laatste hoge temp in de grafiek was van de zolder (temp was ongeveer gelijk aan de andere kamer waar de sensor vandaan kwam)

[ Voor 10% gewijzigd door Caeruleus op 10-08-2020 18:55 ]

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nickkie55
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-08 18:12
Misschien dat iemand mij hiermee kan helpen. Ik heb 3 airco units op het dak staan (7jaar oud) en de isolatie (standaard witte isolatie van koelleiding) is helemaal vergaan. Waarmee kan ik deze het beste vervangen? Dit moet uiteraard UV bestendig zijn maar ook dampdicht?

18.090 Wp | 60Heatpipes | Auer Edel eau 270ltr | Panasonic J 9kW | Mitsubishi HI 5kW | 3 x Fujitsu General 2,5kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

PentaClover schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Condens water is schadelijk, niet om wat erin zit, maar juist omdat er niets in zit, het is vrij puur water, en dat betekend dat het agressief is en dat vrij veel stoffen erin op willen lossen. Wat het met polycarbonaat doet weet ik niet, mischien wel niets, misschien krijg je doffe vlekken :?
Ik zie het bij de meeste mensen gewoon het platte dak op lopen. Hier idem. Zou dat niet kunnen dan?

We hebben er geen grind op liggen, dus je kunt het goed zien. Dit was vanmorgen na de nacht. Hij staat wel aardig te stampen (want koelt een hele verdieping). Als ik naar het slangetje kijk dan drupt er om de ca. 5 seconden een druppel uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keNzw8YIbDZtU0pDSD9Dp7MiYY4=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PjlBXBKANtaN3teh835hzV79.jpg?f=fotoalbum_medium

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
BeQuietAndDrive schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:55:
[...]
Ik zie het bij de meeste mensen gewoon het platte dak op lopen. Hier idem. Zou dat niet kunnen dan?

We hebben er geen grind op liggen, dus je kunt het goed zien. Dit was vanmorgen na de nacht. Hij staat wel aardig te stampen (want koelt een hele verdieping). Als ik naar het slangetje kijk dan drupt er om de ca. 5 seconden een druppel uit.

[Afbeelding]
Ik zou het zeker niet drinken zoals iemand anders ook al aangaf, dan ontrek je zouten en mineralen uit je lichaam.

Bij mijn vorige buurman had het zijn dakgoot aangetast van de plek waar het in de goot druppelde tot de regenpijp, maar daar heeft het wel ~15 jaar voor nodig gehad voordat het opviel, dus het zal wel loslopen.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

PentaClover schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Ik zou het zeker niet drinken zoals iemand anders ook al aangaf, dan ontrek je zouten en mineralen uit je lichaam.

Bij mijn vorige buurman had het zijn dakgoot aangetast van de plek waar het in de goot druppelde tot de regenpijp, maar daar heeft het wel ~15 jaar voor nodig gehad voordat het opviel, dus het zal wel loslopen.
Over 15 jaar is dit dakdek allang vernieuwd ;) zit er nu 13 jaar op, staat in de planning voor ergens de komende 3-5 jaar een keer op te pakken.

[ Voor 8% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 10-08-2020 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
BeQuietAndDrive schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:06:
[...]
Over 15 jaar is dit dakdek allang vernieuwd ;) zit er nu 13 jaar op, staat in de planning voor ergens de komende 3-5 jaar een keer op te pakken.
Precies, en voordeel van een plat dak is dat er ook altijd zand/stof op ligt, dat zal het eerste zijn dat oplost in het water, en dan wordt het al direct minder agressief.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
DJSmiley schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

Dat is ook mijn ervaring. De vorige keren zette ik m alleen aan als het nodig was. In de praktijk was het, zeker na een langere periode (dus de hitte ook al 'in de muren') snel warm binnen. Gevolg was dus dat ie aardig moest stampen. In de woonkamer snel een uurtje of 2-3, in de slaapkamer ook wel een uurtje. En 's nachts stond ie ook vaker aan omdat het anders weer snel opwarmde.
Je merkte wel eerder natuurlijk dat ie aanstond, maar dat ging wel gepaard met een 'koude wind' omdat ie op max stond te jagen. Stroomverbruik was dan rond de 1kW. Bij benadering was het dus snel 4-5kWh per dag.

Ik heb m nu sinds donderdag ofzo 24/7 draaien. Mijn stroomverbruik zit nu op 5-6kWh per dag. Wel iets meer, maar een stuk comfortabeler: Een vrij constante temperatuur van 22 graden, airco's draaien meestal in de ECO stand om t op pijl te houden. Stiller, en minder koudetocht.
Dat weegt voor mij zwaarder dan die ene kW die ik misschien zou kunnen besparen

Maar t is allemaal lastig te vergelijken, want je hebt nooit identieke factoren. Zeker de opwarming van het hele gebouw speelt natuurlijk mee.
Yuup, maar wat ik wel doe als ik er wat langer niet ben, is de temperatuur gewoon iets omhoog schroeven. Bijvoorbeeld mijn slaapkamer is als ik ga slapen 19 graden. Heerlijk. Maar overdag of zelfs later in de nacht hoeft mijn slaapkamer echt geen 19 graden te zijn, dus laat ik het lekker oplopen tot 24. Om het in de avond weer af te bouwen naar 19.

Ben nog een beetje aan het uitproberen maar dit bevalt me tot nu toe nog prima:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QEf2I0VoqsPpX0fX-z8XNbZyIh8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGBz9w9JakzQtzw1CRVKpiZI.jpg?f=fotoalbum_small

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
PentaClover schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Condens water is schadelijk, niet om wat erin zit, maar juist omdat er niets in zit, het is vrij puur water, en dat betekend dat het agressief is en dat vrij veel stoffen erin op willen lossen. Wat het met polycarbonaat doet weet ik niet, mischien wel niets, misschien krijg je doffe vlekken :?
Had ik niet verwacht, kan het me ook niet echt voorstellen dat condenswater van een airco agressief kan zijn. Is condens op de spiegels / tegels in de badkamer tijdens het douchen dan ook agressief? Maar ik heb geen onderbouwing, ben geen condenswater expert. ;)

EDIT: 'Demiwater is van nature agressief en zal makkelijk andere mineralen opnemen' (link). Op deze manier agressief dus. Maar men legt vooral de link naar het drinken, ik verwacht dat het voor je dakbedekking weinig kwaad kan.

Condenswater van een CV ketel (condens door verbranding) is een ander verhaal, hadden ze hier op een koperen leiding aangesloten, die was met een paar jaar weg door het salpeterzuur.

Airco condenswater loopt hier trouwens ook op een plat dak, nooit problemen gemerkt. Bij m'n ouders al 12 jaar over de dakpannen in de goot, ook niks te zien. :)

[ Voor 16% gewijzigd door Marcusso op 10-08-2020 20:05 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er wordt onnodig paniek gezaaid. Puur water is niet agressief. Totaal niet. Alleen (veel) er van drinken is een minder goed idee als gevolg van omgekeerde osmose, maar dan heb je het over serieuze hoeveelheden die je moet drinken.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Marcusso schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 19:59:
[...]
Condenswater van een CV ketel (condens door verbranding) is een ander verhaal, hadden ze hier op een koperen leiding aangesloten, die was met een paar jaar weg door het salpeterzuur.

Airco condenswater loopt hier trouwens ook op een plat dak, nooit problemen gemerkt. Bij m'n ouders al 12 jaar over de dakpannen in de goot, ook niks te zien. :)
Nu je het zegt, bij de dakgoot van die vorige buurman, dat zou ook wel eens de condens afvoer van zijn ketel geweest kunnen zijn die dan met een slangtje naar de goot werd afgevoerd :)

Ik zou me er zeker niet te veel druk over maken.

@daemonix Sorry voor de paniek zaaierij :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:48
Stefan_13 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:57:
Graag jullie advies gevraagd over het volgende:

Ons nieuwbouwhuis uit 2016, zuid oost gelegen, wil ik graag voorzien van airco's aangezien de temperatuur binnen oploopt tot 28 graden.

Nu heb ik al verschillende offertes opgevraagd met telkens wisselende aanbiedingen.

De desbetreffende ruimtes zijn:
- Begane grond, 130m3
- Overloop, 100m3
- Zolder, 70m3

Nu zijn mijn voorstel zijn om onderstaande airco's toe te passen:

Daikin
2MXM50M (buitenunit voor zolder en overloop)
FTXM25N (zolder)
FTXM35N (overloop)
FTXM35N/RXM (binnen en buiten unit voor begane grond)

Zijn deze units voldoende om het een aangename 22 graden binnen te krijgen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
Zou 2 units nemen van 3.5 kw , 1 in zolder trapgat ( kou zakt ) en 1 in woonkamer . Multisplit is veel duurder . De plek in je woonkamer is wellicht niet ideaal .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-09 23:14
Oxellaar schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:25:
[...]

Ja, maar met die zoekterm geeft google ook veel voorbeelden van hoe het nu juist niet moet...
[Afbeelding]
:X
Wat is hier precies mis mee als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
_Piwi_ schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:23:
Offerte binnengekregen, ik mag kiezen:

Optie 1: 2 losse mitsubishi units: 5 KW SRK50S-W + 2,5 KW SRK25S-W
Optie 2: 1 multi-splits unit SCM80ZM-S met 2 wand units SRK50ZS-W en SRK25ZS-W

Optie 2 is 900 euro duurder, maar er kan eventueel later nog een unit bij (die optie is reeel over ca 2 jaar).

Wat is de beste keuze ... ? Of maakt het absoluut niet uit (op de prijs na natuurlijk)?
Optie 1:
Zuiniger en als je 1 airco niet nodig heb voor bijvoorbeeld het verwarmen in de winter is het nog veel zuiniger :)

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
daemonix schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:07:
Er wordt onnodig paniek gezaaid. Puur water is niet agressief. Totaal niet. Alleen (veel) er van drinken is een minder goed idee als gevolg van omgekeerde osmose, maar dan heb je het over serieuze hoeveelheden die je moet drinken.
Maar ook weer niet zó onschuldig:

1. Demiwater is behoorlijk agressief.
De verspreiding door pijpleidingen en opslag in tanks is niet mogelijk omdat het agressieve water corrosie veroorzaakt, waardoor metalen en ander materiaal van de pijpleidingen afsijpelt en in het water terechtkomt.

https://www.lenntech.nl/demiwater-faq.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit nog even na te denken wat ik het beste kan doen met de situatie in huis.

Ik heb dus sinds vorige week een airco in de slaapkamer hangen. Dit is op de eerste verdieping. Die bestaat nog uit drie andere kamers, waarvan het ook geen kwaad kan als ze iets afkoelen. Met 3,5kw op 80m2 krijg ik het natuurlijk nooit helemaal gekoeld, maar soit.

Waar de uitdaging zit is de tweede verdieping. Deze verdieping van ong 30m2 is aanzienlijk slechter geïsoleerd dan de rest van het huis, en heeft eigenlijk de hele dag rondom zon. En plat dak.

Dit is dus vrij standaard warmer dan buiten op dit soort dagen. Zolang de temperatuur in de kamer daar boven de buitentemperatuur blijft, had ik eigenlijk altijd het raam open.

Dit met de gedachte dat warme lucht toch opstijgt en boven verzamelt.

Maar hoe hier nu met de airco mee om te gaan? Warme lucht gaat uiteraard nog steeds naar boven, dus de koele lucht zal allicht op de eerste verdieping blijven.

Maar wat gebeurt er met het vocht? Trekt dat niet naar de droger en koelere lucht?

Lang verhaal kort; de ramen op de tweede verdieping open of dicht? Ik neig naar open laten.

Ter indicatie, vandaag was het op de tweede verdieping 36 graden op het hoogtepunt, met raam open. Ramen dicht en ik ga richting de 40...

Ga volgende winter overigens werk maken van screens en isolatie. En waarschijnlijk ook een airco unit ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
@MikeyMan Met een 3,5KW airco moet je makkelijk 80m3 gekoeld krijgen. Ik doe met een 2,5KW airco makkelijk 100m3. Omdat ik de woonkamer deur open laat staan word zelfs de woonkamer aangenaam hiermee. Dus met jouw 3,5 KW moet het zeker lukken. :)
MikeyMan schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:12:
Zit nog even na te denken wat ik het beste kan doen met de situatie in huis.

Ik heb dus sinds vorige week een airco in de slaapkamer hangen. Dit is op de eerste verdieping. Die bestaat nog uit drie andere kamers, waarvan het ook geen kwaad kan als ze iets afkoelen. Met 3,5kw op 80m2 krijg ik het natuurlijk nooit helemaal gekoeld, maar soit.

Waar de uitdaging zit is de tweede verdieping. Deze verdieping van ong 30m2 is aanzienlijk slechter geïsoleerd dan de rest van het huis, en heeft eigenlijk de hele dag rondom zon. En plat dak.

Dit is dus vrij standaard warmer dan buiten op dit soort dagen. Zolang de temperatuur in de kamer daar boven de buitentemperatuur blijft, had ik eigenlijk altijd het raam open.

Dit met de gedachte dat warme lucht toch opstijgt en boven verzamelt.

Maar hoe hier nu met de airco mee om te gaan? Warme lucht gaat uiteraard nog steeds naar boven, dus de koele lucht zal allicht op de eerste verdieping blijven.

Maar wat gebeurt er met het vocht? Trekt dat niet naar de droger en koelere lucht?

Lang verhaal kort; de ramen op de tweede verdieping open of dicht? Ik neig naar open laten.

Ter indicatie, vandaag was het op de tweede verdieping 36 graden op het hoogtepunt, met raam open. Ramen dicht en ik ga richting de 40...

Ga volgende winter overigens werk maken van screens en isolatie. En waarschijnlijk ook een airco unit ophangen.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dolbyadt ja, ware het niet dat het M2 is...

Met 2,70 plafond hoogte ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15-09 12:05
Heb helaas toch de vrouw (en bankrekening) niet over kunnen halen om een split-unit airco aan te schaffen voor de slaapkamer. Dus een tijdje geleden dan maar een mobiel airco aangeschaft, maar deze gedraagd zich een beetje vreemd..

Het is aan Klarbach unit, maar dat is volgens mij gewoon een rebrand van deze Tristar. (ziet er exact hetzelfde uit)

Ik heb de airco hoog neergezet zodat de slanglengte tot aan het raam minimaal is. Ik zet hem meestal een uur voordat we naar bed gaan aan. Als we dan boven komen voelt het al een stuk behaaglijker, niet heel veel minder koud, maar zeker een stuk minder vochtig. Wat dat betreft dus dikke prima.

De airco staat nu al een paar nachten aan en ik heb ik al meerdere malen geprobeerd het waterreservoir te legen. Hier komt nooit meer dan 100ml uit :? Is dat niet raar? Ik heb het idee dat als hij een hele nacht draait dat hij dan zeker een paar liter water uit de lucht zou moeten trekken, klopt dat?

don't mind me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 21:48
Pindakaas schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 21:32:
Heb helaas toch de vrouw (en bankrekening) niet over kunnen halen om een split-unit airco aan te schaffen voor de slaapkamer. Dus een tijdje geleden dan maar een mobiel airco aangeschaft, maar deze gedraagd zich een beetje vreemd..

Het is aan Klarbach unit, maar dat is volgens mij gewoon een rebrand van deze Tristar. (ziet er exact hetzelfde uit)

Ik heb de airco hoog neergezet zodat de slanglengte tot aan het raam minimaal is. Ik zet hem meestal een uur voordat we naar bed gaan aan. Als we dan boven komen voelt het al een stuk behaaglijker, niet heel veel minder koud, maar zeker een stuk minder vochtig. Wat dat betreft dus dikke prima.

De airco staat nu al een paar nachten aan en ik heb ik al meerdere malen geprobeerd het waterreservoir te legen. Hier komt nooit meer dan 100ml uit :? Is dat niet raar? Ik heb het idee dat als hij een hele nacht draait dat hij dan zeker een paar liter water uit de lucht zou moeten trekken, klopt dat?
wordt waarschijnlijk gelijkt weer verdampt , hetgeen daarvan overblijft komt in het reservoir . Dus lijkt me niks mis mee .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Jef61 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:58:
[...]

Maar ook weer niet zó onschuldig:

1. Demiwater is behoorlijk agressief.
De verspreiding door pijpleidingen en opslag in tanks is niet mogelijk omdat het agressieve water corrosie veroorzaakt, waardoor metalen en ander materiaal van de pijpleidingen afsijpelt en in het water terechtkomt.

https://www.lenntech.nl/demiwater-faq.htm
pH=7. Hoezo agressief? Alle water veroorzaakt corrosie, en water met een pH onder of boven de 7 meer dan pH neutraal water. Geleidbaarheid bijna nul. Lees de link nog eens, en dan vooral het stukje over 'Waarom zijn voorgaande beweringen ongeloofwaardig'. . ;)

Je bent in de war met zeewater. Kijk maar eens aan de kust naar roestvorming, en doe dat ook eens in het binnenland met (bijna) neutraal water...

Drink het niet in grote hoeveelheden, dat is zo ongeveer de enige kloppende bewering. Waarom denk je dat het prima geschikt is als water voor bijvoorbeeld je stoomstrijkijzer? Vast niet omdat het zo agressief is. :+

Na dit uitstapje maar weer terug on-topic. ;)

Edit: toevoeging geleidbaarheid en zeewater.

[ Voor 12% gewijzigd door daemonix op 11-08-2020 07:43 ]

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Pindakaas Dat zou best kunnen de luchtvochtigheid is hier bij mij op dit moment 45% dus dat valt onder comfort (tussen de 40% en 65% word gezien als comfort). Dan gaat de airco dus ook weinig tot niks meer van vocht weg halen anders word het te droog en word gezien als droog dus niet comfortabel. ;)

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Vandaag alles opgemeten om een berekening te kunnen maken voor de aanschaf van een split unit airco.

Het hoofddoel: onze slaapkamer, (Slaapkamer 1) te kunnen koelen op warme dagen met name overdag als er geslapen moet worden ivm nachtdiensten. De binnen unit kan op deze slaapkamer ook makkelijk geplaatst worden, aangezien er direct door de muur naar buiten kan worden geboord.

De inhoud van onze slaapkamer is ongeveer 60m3, in het slechtste scenario zou ik met vermenigvuldigingsfactor 50 uit komen op 3kw koelvermogen.

Op de slaapkamer van onze dochter (Slaapkamer 2) wordt het momenteel ook erg warm, een split unit hangen in deze kamer is echter niet goed mogelijk zonder grote verbouwingen.

Het idee is daarom ontstaan om een buitenunit met hoger koelvermogen te kopen, waardoor hopelijk "Slaapkamer 2" ook een beetje koeler wordt.
Slaapkamer 2 heeft een inhoud van 24m3, het dak bestaat voor de helft uit plat dak van de dakkapel, dus voor het gemak ook maar x50. Dus 1,2kw er bij. Samen met onze slaapkamer een totaal van 4,2kw.
Omdat er ook nog een hal overbrugt moet worden, denken we dan aan een totaal koelvermogen van 5Kw.
De hal (en slaapkamer 3) zijn momenteel ook merkbaar koeler. Ik denk dan ook dat met name het platte dak van de dakkapel voor meer warmte belasting zorgt.

Ter verduidelijking een plattegrond:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T77J-GYhpETigq8rN0d-IdYmLA4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HXLQ2Z1MYsEcZww33oF6uuVn.jpg?f=fotoalbum_large

De linker muur is steen, met direct daar achter de zijgevel.
Aan de voorzijde bevindt zich een dakkapel (2017 geplaatst) over de gehele breedte van slaapkamer 1 en 2. De rest van de voorzijde is een schuin dak bedekt met pannen en redelijk goed geïsoleerd.
Aan de linkerzijde bevindt zich slaapkamer 3, welke een schuin dak met dakraam heeft.
Ook bevindt zich hier een kamer welke niet bereikbaar is via onze etage. (soort 2 onder 1 kap constructie).

Dan nu de vraag, hoe realistisch is het om met een 5Kw unit waarvan de binnen unit op de aangeven plek hangt, de gehele verdieping (of in elk geval slaapkamer 1 en 2) te kunnen koelen?
Het idee is dan dat alle deuren open staan op de 1e verdieping.
Daarmee wel in het achterhoofd houdend dat het hoofdoel is slaapkamer 1 te kunnen koelen tot ca 21gr en dat het mooi zou zijn als we met een iets grotere investering ook slaapkamer 2 en wellicht 3 er bij kunnen pakken. Het prijsverschil tussen een 3,5kw en 5kw unit is niet zo heel groot lijkt het. Maar uiteraard wel zonde als het in de praktijk nauwelijks iets uit gaat maken voor de overige kamers.

Uiteraard zou het vast beter zijn om een multisplit te nemen met in elke slaapkamer een binnenunit, maar dat is helaas echt niet makkelijk haalbaar:

- Slaapkamer 2 bestaat voor een groot deel uit het platte dak van de dakkapel. Er zou uiteraard een plafond unit in kunnen, maar een binnenunit aan de wand is geen optie bij naar binnen draaiende ramen en beschikbare ruimte.

- Slaapkamer 3 heeft enkel binnenmuren en een schuin dak. Ik heb wel opties gezien met een buiten unit op een schuin dak, maar dat is erg lelijk naar mijn mening. (zeker aangezien het op de 1e etage is)

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!

[ Voor 3% gewijzigd door Roland_EM25 op 11-08-2020 02:53 ]

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
Loopt alles kwa dak door tot in de nok of heb je nog een kleine zolder oid?

Multisplit aan de buitenwand hoog, koelleidingen boven langs de nok geen optie? (Eventueel een vals plafondje van 30cm erin) en dan airco’s op 2 en 3 boven de deurpost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Laatst online: 22:43
daemonix schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 23:30:
[...]

Lees de link nog eens, en dan vooral het stukje over 'Waarom zijn voorgaande beweringen ongeloofwaardig'. . ;)
Haha, maar dan moet je het wel goed lezen :)
Dat slaat namelijk op het stukje over de theorie die vóór de consumptie van demiwater spreekt.

Oké en nu ontopic :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Speedfightserv schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:28:
[...]

Optie 2.
Zuiniger en als je 1 airco niet nodig heb voor bijvoorbeeld het verwarmen in de winter is het nog veel zuiniger :)
Uhm, weet je het zeker?

Ten eerste is al een aantal keer gezegd dat zeker verwarmen met multi niet altijd goed gaat en ten tweede: optie 2 heeft een zwaardere buitenunit. Waarom zou dat zuiniger zijn dan met de kleinere unit?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Roland_EM25 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 02:50:
Vandaag alles opgemeten om een berekening te kunnen maken voor de aanschaf van een split unit airco.

Het hoofddoel: onze slaapkamer, (Slaapkamer 1) te kunnen koelen op warme dagen met name overdag als er geslapen moet worden ivm nachtdiensten. De binnen unit kan op deze slaapkamer ook makkelijk geplaatst worden, aangezien er direct door de muur naar buiten kan worden geboord.

De inhoud van onze slaapkamer is ongeveer 60m3, in het slechtste scenario zou ik met vermenigvuldigingsfactor 50 uit komen op 3kw koelvermogen.

Op de slaapkamer van onze dochter (Slaapkamer 2) wordt het momenteel ook erg warm, een split unit hangen in deze kamer is echter niet goed mogelijk zonder grote verbouwingen.

Het idee is daarom ontstaan om een buitenunit met hoger koelvermogen te kopen, waardoor hopelijk "Slaapkamer 2" ook een beetje koeler wordt.
Slaapkamer 2 heeft een inhoud van 24m3, het dak bestaat voor de helft uit plat dak van de dakkapel, dus voor het gemak ook maar x50. Dus 1,2kw er bij. Samen met onze slaapkamer een totaal van 4,2kw.
Omdat er ook nog een hal overbrugt moet worden, denken we dan aan een totaal koelvermogen van 5Kw.
De hal (en slaapkamer 3) zijn momenteel ook merkbaar koeler. Ik denk dan ook dat met name het platte dak van de dakkapel voor meer warmte belasting zorgt.

Ter verduidelijking een plattegrond:
[Afbeelding]

De linker muur is steen, met direct daar achter de zijgevel.
Aan de voorzijde bevindt zich een dakkapel (2017 geplaatst) over de gehele breedte van slaapkamer 1 en 2. De rest van de voorzijde is een schuin dak bedekt met pannen en redelijk goed geïsoleerd.
Aan de linkerzijde bevindt zich slaapkamer 3, welke een schuin dak met dakraam heeft.
Ook bevindt zich hier een kamer welke niet bereikbaar is via onze etage. (soort 2 onder 1 kap constructie).

Dan nu de vraag, hoe realistisch is het om met een 5Kw unit waarvan de binnen unit op de aangeven plek hangt, de gehele verdieping (of in elk geval slaapkamer 1 en 2) te kunnen koelen?
Het idee is dan dat alle deuren open staan op de 1e verdieping.
Daarmee wel in het achterhoofd houdend dat het hoofdoel is slaapkamer 1 te kunnen koelen tot ca 21gr en dat het mooi zou zijn als we met een iets grotere investering ook slaapkamer 2 en wellicht 3 er bij kunnen pakken. Het prijsverschil tussen een 3,5kw en 5kw unit is niet zo heel groot lijkt het. Maar uiteraard wel zonde als het in de praktijk nauwelijks iets uit gaat maken voor de overige kamers.

Uiteraard zou het vast beter zijn om een multisplit te nemen met in elke slaapkamer een binnenunit, maar dat is helaas echt niet makkelijk haalbaar:

- Slaapkamer 2 bestaat voor een groot deel uit het platte dak van de dakkapel. Er zou uiteraard een plafond unit in kunnen, maar een binnenunit aan de wand is geen optie bij naar binnen draaiende ramen en beschikbare ruimte.

- Slaapkamer 3 heeft enkel binnenmuren en een schuin dak. Ik heb wel opties gezien met een buiten unit op een schuin dak, maar dat is erg lelijk naar mijn mening. (zeker aangezien het op de 1e etage is)

Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen/ervaringen!
Mijn ervaring (sinds kort airco boven):
-3kW voor alleen slaapkamer 1 is heel veel.
-Als je slaapkamer 2 wilt meekoelen, dan moet de lucht 2x de hoek om. En houd er rekening mee dat slaapkamer 1 dan knap koud moet worden met een redelijk krachtige luchtstroom.

Wij koelen 2 slaapkamers (met 2,5kW), maar die liggen recht tegenover elkaar met de deuren open. Dat gaat met 2,5kW makkelijk, maar de kamer waar de airco zelf hangt wordt wel extra koud want je verliest echt wel wat. Als je daar dan zelf nog slaapt/werkt dan is dat flink fris denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11
BrokenRules schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:31:

Wil gaan voor een 3,5kW model, nu kwam ik dit type tegen op internet;
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B (nieuw)
voor 675,- incl. btw
Ik heb de ATXC50B. Het is trouwens de ATXC-B of FTXC-B serie, maar volgens mij zijn die vrijwel identiek (zeker als ik ze vergelijk op daikin.eu). Voor andere landen plakken ze er soms een ander typeplaatje op om prijsvergelijkingen lastiger te maken en te kunnen rechtvaardigen om er hier flink meer voor te vragen.

Het is de uitgeklede budgetlijn van Daikin zonder toeters of bellen. Dus geen motion sensors of andere overbodige opties die je nooit (meer) gebruikt. 3 ventilatorstanden en 3 uitstroomstanden ipv 5. Wel eco, silent, powerfull en sleep mode. Ook timer.

Binnenwerk is voor zover ik kan nagaan identiek aan duurdere modellen.

Hier heb ik hem zo dicht mogelijk tegen het plafond (lessenaarsdak) gemonteerd, klep kan nog net open. Leidingen doorgevoerd naar achteren, ik hou van een cleane look:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/72nkIgto5p8HngR_hhPbRrPK0h4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1SUS9yanDmCfKfiumS4lMMig.jpg?f=fotoalbum_large

Qua bekabeling: een 3 aderige voedingskabel van een stopcontact (of werkschakelaar) naar de buitenunit, vervolgens een 4 aderige stuurstroomkabel van de buitenunit naar de binnenunit.

[ Voor 9% gewijzigd door elmerblues op 11-08-2020 09:03 ]

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Jef61 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:41:
[...]

Haha, maar dan moet je het wel goed lezen :)
Dat slaat namelijk op het stukje over de theorie die vóór de consumptie van demiwater spreekt.

Oké en nu ontopic :)
De keuze is uiteindelijk gemaakt op esthetisch vlak, namelijk maar 1 unit aan de muur (ook al is die wat groter).
Kan mij trouwens wel voorstellen dat 1 unit zuiniger is dan 2 units. Dat kon ik o.a. ook afleiden uit de eis qua stroomaanvoer. Bij 2 units moest ik 2 groepen plaatsen en bij 1 grote unit slechts één. Nu zal dat ook wel een slag om de arm zijn natuurlijk, men wil zeker weten dat je niet in de problemen komt qua amperage.

Ben benieuwd, alles is op voorraad, over 3 weken hangt alles :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Deze airco`s verdampen het water op de condensor... en dat gaat er door de slang mee naar buiten... als damp..

ik heb ook zo`n mobiel ding en slang op de aanvoer en afvoer van de condensor met een plank in de raamopening gemaakt dus geen onderdruk in huis _/-\o_ werkt "briljant" ding koelt als een dolle.. voor wat het is.. een split unit is 10 x beter natuurlijk..

euhmmmm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:05
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:58:
[...]

Uhm, weet je het zeker?

Ten eerste is al een aantal keer gezegd dat zeker verwarmen met multi niet altijd goed gaat en ten tweede: optie 2 heeft een zwaardere buitenunit. Waarom zou dat zuiniger zijn dan met de kleinere unit?

ik bedoelde dat je ten opzichte van een multisplit beter voor 2 x een single split kan gaan.

Dus eigenlijk bevestig je wat ik zeg ;)

edit: ik zie net dat ik de verkeerde optie aangewezen heb |:( ik bedoelde dus optie 1 |:(

@_Piwi_ ik bedoelde dus optie 1 (!!) 2 x single split :)

[ Voor 13% gewijzigd door Speedfightserv op 11-08-2020 09:21 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo'n multi unit komt er hier niet in. Principekwestie vooral, maar voor mij is aansluitwaarde, leidinglengte en volledige uitval in geval van mankementen doorslaggevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
Speedfightserv schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

ik bedoelde dat je ten opzichte van een multisplit beter voor 2 x een single split kan gaan.

Dus eigenlijk bevestig je wat ik zeg ;)

edit: ik zie net dat ik de verkeerde optie aangewezen heb |:( ik bedoelde dus optie 1 |:(

@_Piwi_ ik bedoelde dus optie 1 (!!) 2 x single split :)
Haha oke :) Nevermind, maakt ook niet zo heel veel uit want het esthetische heeft gewonnen ;)
Kan mij trouwens niet voorstellen dat het nu allemaal echt heel veel scheelt.
En kan er t.z.t. nog een extra binnenunit aan vastknopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:13:
Zo'n multi unit komt er hier niet in. Principekwestie vooral, maar voor mij is aansluitwaarde, leidinglengte en volledige uitval in geval van mankementen doorslaggevend.
Aansluitwaarde en leidinglengte snap ik niet helemaal. Volgens mij kan op die multisplit 80m (en voorgevuld met 40m). Dat alles down ligt als ie kapot gaat klopt dan wel weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_Piwi_ schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:26:
[...]

Aansluitwaarde en leidinglengte snap ik niet helemaal. Volgens mij kan op die multisplit 80m (en voorgevuld met 40m). Dat alles down ligt als ie kapot gaat klopt dan wel weer.
Een buiten unit voor 2x 5kw heeft nou eenmaal een hogere aansluitwaarde dan twee losse units, die ik netjes over groepen kan verdelen.

Leidinglengte gaat me er niet om dat het kan; gaat me erom dat het er niet uit ziet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Een buiten unit voor 2x 5kw heeft nou eenmaal een hogere aansluitwaarde dan twee losse units, die ik netjes over groepen kan verdelen.

Leidinglengte gaat me er niet om dat het kan; gaat me erom dat het er niet uit ziet ;)
Ah op die manier, snap ik in jou situatie, mijn situatie is iets anders. Er is maar één plaats waar de buitenunits mogen staan (WAF) en daarbij is één unit beter "weg te werken" dan 2 units. Airco krijgt al zijn eigen groep dus dat is verder ook geen issue :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_13
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 12:12
nuffy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:23:
[...]

Zou 2 units nemen van 3.5 kw , 1 in zolder trapgat ( kou zakt ) en 1 in woonkamer . Multisplit is veel duurder . De plek in je woonkamer is wellicht niet ideaal .
Bedankt voor je reactie, welke plek in de woonkamer zou dan beter zijn. Dacht dat als ik deze in het midden van de kamer hang deze ook de koude lucht gelijkmatig verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefmeister
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 19:56
Even wat advies inwinnen hier.

Wellicht dat het voor dit seizoen te laat is, maar een split unit airco gaat er komen. Het is belangrijk dat twee slaapkamers tijdens hittes zoals nu wat afgekoeld kunnen worden. Onze dochter van 1.5 is een lichte slaper en wordt snel wakker. Raam openzetten is helaas op haar kamer niet mogelijk en we moeten ook vaak de deur van haar kamer dichtdoen zodat ze doorslaapt. Het wordt daar dus erg snel warm op deze manier

Op onze slaapkamer staat dan nog een mobiele airco aan, maar deze maakt teveel lawaai en de rolluiken kunnen hierdoor niet omlaag.

Graag willen we dus dat deze slaapkamers koeler gaan worden.

Afmetingen:

slaapkamer 1: ca 50 m3
slaapkamer 2 :ca 28 m3

Gegevens uit volgende bron gepakt:
https://www.aircogroep.nl...apaciteit-airco-berekenen

Slaapkamer 1 heeft veel ramen, waarvan wel alle rolluiken dicht kunnen. HR++ glas en spouwmuur isolatie. Na ca 13:00u staat de zon hier niet meer op.

Slaapkamer 2 heeft minder ramen, slechts één buitenmuur en tevens rolluiken en isolatie zoals slaapkamer 1. De zon staat hier vooral in de avonduren stevig op.

Ik denk dat ik slaapkamer 1 met factor 40 moet berekenen en slaapkamer 2 met factor 30:
50*40 = 2000 watt (BTU: 2000*3.4121 = 6824 BTU)
28*30= 560 watt (BTU: 560 * 3.4121 = 1911 BTU)

Sets met twee aparte units zijn een stuk duurder voor mijn gevoel dan een unit die een stuk meer BTU heeft, maar ik denk dat in mijn situatie ik echt met twee units moet werken (tenzij slaapgedrag anders is volgend jaar).

Eisen:
- Stil
- Zuinig
- Efficient
- Snel koel
- Hoeft niet te verwarmen

Ik kom bijvoorbeeld de volgende opties tegen:

https://www.goedkopeairco...andunit-cs-mtz16tke-16kw/
https://www.goedkopeairco...2x-25-kw-mu2r15-0909-r32/

Het liefste was ik klaar geweest met 2000 inclusief montage, maar ik geloof dat dat budget wat krap is?

Eventuele suggesties zijn meer dan welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:09
Steefmeister schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:48:
Even wat advies inwinnen hier.

Wellicht dat het voor dit seizoen te laat is, maar een split unit airco gaat er komen. Het is belangrijk dat twee slaapkamers tijdens hittes zoals nu wat afgekoeld kunnen worden. Onze dochter van 1.5 is een lichte slaper en wordt snel wakker. Raam openzetten is helaas op haar kamer niet mogelijk en we moeten ook vaak de deur van haar kamer dichtdoen zodat ze doorslaapt. Het wordt daar dus erg snel warm op deze manier

Op onze slaapkamer staat dan nog een mobiele airco aan, maar deze maakt teveel lawaai en de rolluiken kunnen hierdoor niet omlaag.

Graag willen we dus dat deze slaapkamers koeler gaan worden.

Afmetingen:

slaapkamer 1: ca 50 m3
slaapkamer 2 :ca 28 m3

Gegevens uit volgende bron gepakt:
https://www.aircogroep.nl...apaciteit-airco-berekenen

Slaapkamer 1 heeft veel ramen, waarvan wel alle rolluiken dicht kunnen. HR++ glas en spouwmuur isolatie. Na ca 13:00u staat de zon hier niet meer op.

Slaapkamer 2 heeft minder ramen, slechts één buitenmuur en tevens rolluiken en isolatie zoals slaapkamer 1. De zon staat hier vooral in de avonduren stevig op.

Ik denk dat ik slaapkamer 1 met factor 40 moet berekenen en slaapkamer 2 met factor 30:
50*40 = 2000 watt (BTU: 2000*3.4121 = 6824 BTU)
28*30= 560 watt (BTU: 560 * 3.4121 = 1911 BTU)

Sets met twee aparte units zijn een stuk duurder voor mijn gevoel dan een unit die een stuk meer BTU heeft, maar ik denk dat in mijn situatie ik echt met twee units moet werken (tenzij slaapgedrag anders is volgend jaar).

Eisen:
- Stil
- Zuinig
- Efficient
- Snel koel
- Hoeft niet te verwarmen

Ik kom bijvoorbeeld de volgende opties tegen:

https://www.goedkopeairco...andunit-cs-mtz16tke-16kw/
https://www.goedkopeairco...2x-25-kw-mu2r15-0909-r32/

Het liefste was ik klaar geweest met 2000 inclusief montage, maar ik geloof dat dat budget wat krap is?

Eventuele suggesties zijn meer dan welkom.
Kosten variëren enorm. Laat je een gerenomeerd bedrijf de airco's leveren en installeren dan ben je wat meer kwijt. Importeer je ze zelf en laat je ze door een lokale installateur van Marktplaats, Werkspot, etc. installeren dan ben je wat minder kwijt.

Mocht je ze zelf willen importeren, hier staan genoeg voorbeelden van hoe en wat: Airco bestellen in het buitenland

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
even iets anders: ik heb recentelijk een CO2 meter gebouwd (zie ook CO2-meters voor in huis) en CO2 niveaus lopen verrassend snel op in een slaapkamer. Bij 1500 ppm bijv. nemen je cognitieve vermogens met 40% af en daar zit je zo aan. Nu hoef je misschien niet veel na te denken als je 's nachts ligt te slapen, maar gezond lijkt het me niet.

Nu is het logisch dat je met deze temperaturen en airco aan alles potdicht houdt, maar ik zou toch serieus overwegen een raampje (achter een gordijn) open te zetten. Dan moet de airco maar iets harder werken. Of deuren open zodat lucht vanuit de hal/elders aangevoerd wordt.

Dit is dus in een slaapkamer van plm. 70 m3 mét een raampje open:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NVpdpVmA_lPcyPetYjQHtp2GBZc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZqqZl1QpKLxNG7XDmGrh2TEt.png?f=fotoalbum_large

niet optimaal maar nog enigszins acceptabel. Als het raam dicht zou zijn had het er heel anders uit gezien. Als een kamer binnenkomt en het ruikt muf dan zit je er sowieso ver boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Mooi inzicht. Wij hebben altijd de ventilatieroosters boven de ramen open, en 's nachts het rolluik op ventilatiestand, voor wat frisse lucht. Daar heeft de airco weinig last van. En de slaapkamerdeur is eigenlijk altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:28
BrokenRules schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:31:
Zit er ook aan te denken zelf een airco te gaan installeren.

Nu begrijp ik overal dat Daikin goed merk is en als ik het dan toch zelf ga doen lijkt me dat een goede keuze.

Wil gaan voor een 3,5kW model, nu kwam ik dit type tegen op internet;
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B (nieuw)
voor 675,- incl. btw

exclusief leidingset (€15 /mtr)
exclusief evt. wifi-module

Nu lijkt mij 675,- aan de lage kant als ik de prijzen hier in het topic voorbij zie komen, dus vraag me eigen af is het oud of minder model?

Ophangen van binnenunit en neerzetten van buitenunit en kabel doorvoeren van binnen naar buiten zijn toch prima zelf te doen (vullen/aansluiten laat ik doen)? Vroeg me eigen ook nog af of er alleen stroom naar binnen of buitenunit gelegd moet worden of naar beide?
Gezien de prijs denk ik dat we het over dezelfde partij hebben. Daar de 35 en de 20 versie aangeschaft en zelf gemonteerd in ons vakantie huis. Werken top, zijn stil en koelen perfect. Ondanks de instaplijn van Daikin merk je wel dat het betere kwaliteit is dan de Gree die ik thuis heb hangen.

Totale kosten waren ongeveer €1500 (dus airco's, leidingen, vacuümpomp aanschaf, gootjes)

No Shame, only Fame!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roland_EM25 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 02:50:
Dat is niet realistisch in dit geval, de luchtstroom zal niet sterk genoeg zijn om direct naar de overloop te blazen wat betekent dat je slaapkamer 1 echt heel flink moet afkoelen wil je dat de overloop mee afkoelt en slaapkamer 2 dan ook. Wellicht zou het met ventilatoren nog gaan werken aangezien je dan wat luchtstroom kan forceren maar ik zou er niet te veel op rekenen. Je bent dan beter af met een unit op de overloop aangezien de lucht dan veel beter naar de individuele kamers kan verspreiden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
RobertMaes schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 20:26:
[...]

Wat is hier precies mis mee als ik vragen mag?
In mijn berichten ervoor vertel ik waarom één unit, voor meerdere ruimtes, op deze manier niet werkt.

En verder... Zoveel flexibele slang gebruiken is gewoon prutswerk. Ik weet zeker dat deze kanaalunit zijn opgegeven specificaties niet meer haalt vanwege de grote weerstand in de flexibele slang.
De luchtverplaatsing gaat omlaag, dus het koelvermogen ook.
Een installateur die het zo aanlegt, verdiend een schop onder zn hol.
Het jammere is dat hij totaal niet weet waarmee hij bezig is waarschijnlijk, omdat deze afbeelding vol trots op zijn website staat.

Zoiets hoor je met vaste kanalen aan te sluiten....Vandaar de naam, kanaalunit.
Alleen het laatste stukje, tussen kanaal en rooster, daar gebruik je akoestische flex.

@maxtrash Het is zeker niet de bedoeling om alles potdicht te houden, als de airco aan staat.
Als de verwarming aan staat in de winter, blijven we toch ook ventileren?
Alleen zet je geen deuren wagenwijd open, maar dat lijkt me logisch.

Snachts gaan hier de ramen gewoon op een kier in iedere slaapkamer.
Overdag, als er niemand boven is, dan gaat alles dicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Oxellaar op 11-08-2020 11:10 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
maxtrash schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:28:
even iets anders: ik heb recentelijk een CO2 meter gebouwd (zie ook CO2-meters voor in huis) en CO2 niveaus lopen verrassend snel op in een slaapkamer. Bij 1500 ppm bijv. nemen je cognitieve vermogens met 40% af en daar zit je zo aan. Nu hoef je misschien niet veel na te denken als je 's nachts ligt te slapen, maar gezond lijkt het me niet.

Nu is het logisch dat je met deze temperaturen en airco aan alles potdicht houdt, maar ik zou toch serieus overwegen een raampje (achter een gordijn) open te zetten. Dan moet de airco maar iets harder werken. Of deuren open zodat lucht vanuit de hal/elders aangevoerd wordt.

Dit is dus in een slaapkamer van plm. 70 m3 mét een raampje open:

[Afbeelding]

niet optimaal maar nog enigszins acceptabel. Als het raam dicht zou zijn had het er heel anders uit gezien. Als een kamer binnenkomt en het ruikt muf dan zit je er sowieso ver boven.
Klopt. Dit had ik ook al op mijn Netatmo gezien. Ik heb altijd roosters open in huis. Alleen dat is voor 's nachts niet voldoende. Daarom gooi ik het raam 's morgens als het koel is vol open voor ventilatie.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMaes
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-09 23:14
Oxellaar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

In mijn berichten ervoor vertel ik waarom één unit, voor meerdere ruimtes, op deze manier niet werkt.

En verder... Zoveel flexibele slang gebruiken is gewoon prutswerk. Ik weet zeker dat deze kanaalunit zijn opgegeven specificaties niet meer haalt vanwege de grote weerstand in de flexibele slang.
De luchtverplaatsing gaat omlaag, dus het koelvermogen ook.
Een installateur die het zo aanlegt, verdiend een schop onder zn hol.
Het jammere is dat hij totaal niet weet waarmee hij bezig is waarschijnlijk, omdat deze afbeelding vol trots op zijn website staat.

Zoiets hoor je met vaste kanalen aan te sluiten....Vandaar de naam, kanaalunit.
Alleen het laatste stukje, tussen kanaal en rooster, daar gebruik je akoestische flex.

@maxtrash Het is zeker niet de bedoeling om alles potdicht te houden, als de airco aan staat.

Bedankt voor je toelichting.
Ik heb het topic en jou opmerkingen uitvoerig gelezen.

Wij wonen in een semi-bungalow en door bouwtechnische omstandigheden én onze voorwaarden m.b.t. "het oog wilt ook wat" zijn we niet in de gelegenheid om in elke kamer een split unit te plaatsen.
Wél hebben wij een berging / zolder (met vlizotrap) waar meer dan genoeg ruimte is en van waaruit elke slaapkamer gemakkelijk kan worden bereikt.
Ik zit dus sterk te denken aan een kanaal unit. In dit topic wordt de kanaal unit verscheidene malen besproken maar naar mijn mening nooit volledig onderbouwd.

Zover ik begrijp zijn de nadelen volgens dit topic;
- Er is maar één thermostaat, dus geen temperatuur regeling per kamer (vinden we niet erg. Bovendien lijkt het me dat er weinig te klagen is als de gehele bovenverdieping 21-23° is). Echter is er óók een daikin module met thermostaat gestuurde kleppen die je de airflow enigzins laat beinvloeden per kanaal met een thermostaat per kamer)
- Op internet heb ik op amerikaanse fora begrepen dat de zolder heel warm kan zijn (maar goed, die zijn vaak niet geïsoleerd in amerika) wat het rendement van de airco niet ten goede komt. Ik vraag me af in hoeverre dit een probleem gaat zijn voor ons gezien onze zolder wel is geïsoleerd.

Als wij de kanaal unit wél juist aansluiten, dus met vaste kanalen i.p.v. flex buizen, zou het toch goed moeten werken?
Ik zou graag het retourlucht kanaal in de overloop willen plaatsen óf indien mogelijk vanaf buiten (ik heb gelezen dat dit ook wel eens gebeurd)

[ Voor 5% gewijzigd door RobertMaes op 11-08-2020 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:19
Jeoh schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 23:52:
[...]

Ben hier ook erg benieuwd naar. Buitenunit is hier geen optie, en dit ziet eruit als the next best thing. Helaas niet heel veel ervaringen over te vinden online...
De buren hebben zo'n installatie. Aangeschaft via klimate.nl.

Airco zonder dat je dus een buitenunit nodig hebt.

Waar mijn woning nu wel op begint te lopen tot 27graden is het bij hun binnen 22 graden.

Ben hier zelf nu dus ook wel nieuwsgierig naar. Misschien dat er ondertussen hier al anderen zijn die dit kennen?

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:13
Crossposten is niet gewenst. Verder in Oriënterende vragen over Split-airco unit in woonkamer. Alle reacties op deze betreffende post zijn naar dat topic verhuisd.

[ Voor 92% gewijzigd door FeaR op 11-08-2020 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Tsurany schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Dat is niet realistisch in dit geval, de luchtstroom zal niet sterk genoeg zijn om direct naar de overloop te blazen wat betekent dat je slaapkamer 1 echt heel flink moet afkoelen wil je dat de overloop mee afkoelt en slaapkamer 2 dan ook. Wellicht zou het met ventilatoren nog gaan werken aangezien je dan wat luchtstroom kan forceren maar ik zou er niet te veel op rekenen. Je bent dan beter af met een unit op de overloop aangezien de lucht dan veel beter naar de individuele kamers kan verspreiden.
Oké, bedankt voor de reacties. Goed om te weten dat dat de extra investering niet waard is.

We hebben vandaag nog even zitten puzzelen en in theorie zou er op het dak van de dakkapel een buitenunit geplaatst kunnen worden en dan
aan beide buitenzijden van de dakkapel een binnenunit.

Ik vraag me wel af hoe het zit met trillingen als de unit op de dakkapel staat. En of het überhaupt kan om een doorgang door de zijwand van de dakkapel te maken aangezien daar op onbekende plekken verticale balken lopen.

Grappig is wel dat ik volgend mij beter kan gaan voor twee single split sets ipv 1 multisplit.

Als voorbeeld:
1 singlesplit Mitsubishi SRK/SRC 2kw set
€ 995 exclusief montage
Montagekosten van ongeveer 600 euro

1 singlesplit Mitsubishi SRK/SRC 3,5kw set
€1150 exclusief montage
Montagekosten iets minder dan 600 euro w.s.

Totaal komt dan ongeveer uit op rond de 3300 euro.

Een multisplit:
1x binnenunit 2kw : € 405
1x binnenunit 3,5kw: € 510
1x buitenunit 5kw: € 1825
(Of moet er dan perse een 6kw buitenunit geplaatst worden?)

Montagekosten: € 1300
Totaal voor een multisplit komt dan uit op zo’n 4000 euro. Scheelt toch 700 euro en het is mij niet precies duidelijk waarom ik dan voor een miltisplit zou kiezen behalve dan het feit dat je twee buitenunits hebt (welke we toch niet zien)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
Roland_EM25 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:30:
[...]

Oké, bedankt voor de reacties. Goed om te weten dat dat de extra investering niet waard is.

We hebben vandaag nog even zitten puzzelen en in theorie zou er op het dak van de dakkapel een buitenunit geplaatst kunnen worden en dan
aan beide buitenzijden van de dakkapel een binnenunit.

Ik vraag me wel af hoe het zit met trillingen als de unit op de dakkapel staat. En of het überhaupt kan om een doorgang door de zijwand van de dakkapel te maken aangezien daar op onbekende plekken verticale balken lopen.

Grappig is wel dat ik volgend mij beter kan gaan voor twee single split sets ipv 1 multisplit.

Als voorbeeld:
1 singlesplit Mitsubishi SRK/SRC 2kw set
€ 995 exclusief montage
Montagekosten van ongeveer 600 euro

1 singlesplit Mitsubishi SRK/SRC 3,5kw set
€1150 exclusief montage
Montagekosten iets minder dan 600 euro w.s.

Totaal komt dan ongeveer uit op rond de 3300 euro.

Een multisplit:
1x binnenunit 2kw : € 405
1x binnenunit 3,5kw: € 510
1x buitenunit 5kw: € 1825
(Of moet er dan perse een 6kw buitenunit geplaatst worden?)

Montagekosten: € 1300
Totaal voor een multisplit komt dan uit op zo’n 4000 euro. Scheelt toch 700 euro en het is mij niet precies duidelijk waarom ik dan voor een miltisplit zou kiezen behalve dan het feit dat je twee buitenunits hebt (welke we toch niet zien)
Ik heb er geen ervaring mee maar heb je al eens naar zoiets gekeken:

https://www.minirooftop.nl/bestaande-dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

PentaClover schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:56:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar heb je al eens naar zoiets gekeken:

https://www.minirooftop.nl/bestaande-dakkapel
Zeer interessant :) Ik heb altijd wel begrepen dat een unit op een houten dakkapel nogal trilling kan geven. Ga eens onderzoek doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
PWM schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:03:
[...]

Zeer interessant :) Ik heb altijd wel begrepen dat een unit op een houten dakkapel nogal trilling kan geven. Ga eens onderzoek doen.
Ik zag laatst ook een topic hierover voorbij komen met mensen die het al geïnstalleerd hebben:

Airco voor dakkapel(minirooftop)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
Advies gevraagd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LdXH4y6eCFNkASLFCLhlkuYxVmg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7V1SMuBgMXg0nQSUyQAsixJg.png?f=user_large

We willen (Voor nu) 2 airco's gaan plaatsen op zolder (slaapkamer 3) en op slaapkamer 1.
Ik twijfel wat verstandig is qua vermogen, zolder een 2,5kw of bijvoorbeeld een 3kw.
Slaapkamer 3 is erg warm nu, mede door dakkapel en hele dag zon (noord/oost + zuid/west), alle warmte gaat omhoog natuurlijk. Boven slaapkamer 3 zit nog een vliering, open verbinding, dus het is een open verbinding boven de kamer vanaf de overloop met een trappetje. Het idee is om niet alleen die kamer te verkoelen, maar met de deur open proberen de gehele zolder te koelen zo ver als mogelijk?
Rode blokje is plek airco, deze kan eigenlijk alleen op die positie vanwege raam + indeling kamer (kast/bed etc).
Heeft het nut om 3,5kw te pakken of heeft het minder meerwaarde t.o.v. 2,5kw op die plek op zolder. (voor alleen de kamer is 2,5 al overkill waarschijnlijk.

Voor slaapkamer 1 willen we een 2 of 2,5kw, hiermee hopen we dan om ook de rest van de kamers nog wat te koelen en/of nog wat koele lucht naar beneden te laten stromen. Zijn hier nog tips/opmerkingen op?
Slaapkamer 2 is overigens koelste van allemaal, deze scheelt enorm met slaapkamer 1 en 4, hiervoor is de airco niet echt bedoeld, als het toch wat helpt is het meegenomen zeg maar.

Daarnaast overweeg ik een multisplit, omdat ze boven elkaar komen en verwarmen niet echt een ding gaat zijn, ik kijk nu dus naar een 3,5 + 2,5kw multisplit, maar suggesties zijn welkom!
Buitenunit komt op garage aan Slaapkamer 1 kant op het Noorden.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38

mb1

mb1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:31:
Ik heb sinds een week de Haier multisplit 3u55s2sr2fa in bedrijf met op elke verdieping een binnendeel 3 stuks in totaal dus.
Ik moet zeggen ik ben onder de indruk van de prestaties bij dit weer.
Met voornamelijk de twee binnendelen op de BG. En die op de 1e op de fluisterstand blijft het nu binnen 23 graden, in één woord heerlijk!
Nu valt het mij op dat af en toe terwijl de woning reeds op temperatuur is en de compressor rustig op ca 40-45Hz draait ( ik denk om de paar uur) de compressor naar zijn maximale frequentie gaat (80 Hz) en met wat meer lawaai gepaard over alle drie de poorten (terwijl er maar twee binnendelen aanstaan) koudemiddel gaat persen door alle leidingen. Dit kun je horen door de toegenomen snelheid in de leidingen.

Ik vraag mij af is dit normaal?
En wat is de reden?

Zou de machine dat doen om de olie retour naar de compressor te krijgen?
Niemand?
@Oxellaar wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sidjuh110
  • Laatst online: 24-02 21:34
Beste iedereen,

Sinds deze week heb ik een airco op mijn slaapkamer. Namelijk een Daikin FTXA20 met een RXA20A5V1B buitenunit.

In de datasheet van deze airco staat onderstaande:
Totale koelcapaciteit Min. kW 1.3
Nom. kW 2.0
Max. kW 2.6

Ik krijg het echter niet voor elkaar om het verbruik in Watt boven de 900 te krijgen. Het is hier nu buiten 32 graden en ik heb hem ingesteld op 18 en dan vol vermogen. Begrijp ik de datasheet niet goed of wat zou een reden kunnen zijn dat de airco niet meer vermogen vraagt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
sidjuh110 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:05:
Beste iedereen,

Sinds deze week heb ik een airco op mijn slaapkamer. Namelijk een Daikin FTXA20 met een RXA20A5V1B buitenunit.

Nom. kW 2.0
Max. kW 2.6

Ik krijg het echter niet voor elkaar om het verbruik in Watt boven de 900 te krijgen. Het is hier nu buiten 32 graden en ik heb hem ingesteld op 18 en dan vol vermogen. Begrijp ik de datasheet niet goed of wat zou een reden kunnen zijn dat de airco niet meer vermogen vraagt?
Koelcapaciteit is niet hetzelfde als verbruik. Had jij verwacht dat hij 2600 Wh zou gaan trekken uit je stopcontact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
sidjuh110 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:05:
Beste iedereen,

Nom. kW 2.0
Max. kW 2.6

Je verward elektrisch vermogen met thermisch vermogen. Hij haalt koude uit de buitenlucht en transporteert die naar binnen. Daarmee heeft hij dus maar 1 deel elektriciteit nodig om 4 tot 5 delen warmte/koude te maken.

Bij een COP van 4 en een nominaal vermogen van zo'n 2000 W zou je dus een elektriciteitsverbruik van zo'n 500 W verwachten.

[ Voor 6% gewijzigd door Heronimo op 11-08-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:33
Heronimo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:08:
Hij haalt koude uit de buitenlucht en transporteert die naar binnen.
Is dat zo? Je haalt toch geen koude uit de buitenlucht? Je koelt de warme condensor met relatief koele buitenlucht. Je haalt warmte uit de binnenlucht en transporteert deze naar buiten met koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sidjuh110
  • Laatst online: 24-02 21:34
Haha, ja ik had verwacht dat hij zo'n 2600 Wh zou verbruiken. Mijn stroomverbruik is behoorlijk, dus had hiervoor een aparte groep aangelegd en ook nog op een aparte fase aangesloten haha. Dit was dan niet nodig geweest. Maar goed stroomverbruik valt dan weer mee, dat dan weer wel.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13-09 20:41
Oxellaar schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 10:58:
[...]

klopt. Mijn bericht was eigenlijk bedoeld als waarschuwing voor degenen die zich niet zo bewust zijn van CO2 opstapeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heronimo
Naafkap schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:16:
[...]

Is dat zo? Je haalt toch geen koude uit de buitenlucht? Je koelt de warme condensor met relatief koele buitenlucht. Je haalt warmte uit de binnenlucht en transporteert deze naar buiten met koelen.
Beetje verwarrend gezegd door mij ja.

In feite transporteer je heet koudemiddel naar buiten wat je daar afkoelt aan de buitenlucht. Dus inderdaad zoals jij omschrijft. Daarmee warm je dus de buitenlucht op. Zou je dat het halen van koude uit de buitenlucht kunnen noemen?

Afbeeldingslocatie: https://images.carriercms.com/image/upload/w_1200,c_lfill,f_auto/v1551068995/carrier/residential-hvac/icons/what-is-heat-pump-cooling-mode.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
mb1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:31:
Ik heb sinds een week de Haier multisplit 3u55s2sr2fa in bedrijf met op elke verdieping een binnendeel 3 stuks in totaal dus.
Ik moet zeggen ik ben onder de indruk van de prestaties bij dit weer.
Met voornamelijk de twee binnendelen op de BG. En die op de 1e op de fluisterstand blijft het nu binnen 23 graden, in één woord heerlijk!
Nu valt het mij op dat af en toe terwijl de woning reeds op temperatuur is en de compressor rustig op ca 40-45Hz draait ( ik denk om de paar uur) de compressor naar zijn maximale frequentie gaat (80 Hz) en met wat meer lawaai gepaard over alle drie de poorten (terwijl er maar twee binnendelen aanstaan) koudemiddel gaat persen door alle leidingen. Dit kun je horen door de toegenomen snelheid in de leidingen.

Ik vraag mij af is dit normaal?
En wat is de reden?

Zou de machine dat doen om de olie retour naar de compressor te krijgen?
Klinkt als een "oil return" cyclus, niets vreemds dus. Na lang draaien op lage Hz, kan olie zich ophopen in een binnendeel wat uit staat, of door lage snelheid van het koudemiddel. Even vol gas met alle poorten open, dat brengt de olie terug naar de compressor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Heronimo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 17:24:
[...]

Beetje verwarrend gezegd door mij ja.

In feite transporteer je heet koudemiddel naar buiten wat je daar afkoelt aan de buitenlucht. Dus inderdaad zoals jij omschrijft. Daarmee warm je dus de buitenlucht op. Zou je dat het halen van koude uit de buitenlucht kunnen noemen?

[Afbeelding]
Ja jullie bedoelen hetzelfde.
Warmte afgeven aan de buitenlucht is een correctere term. De koelvloeistof (in gasvorm) condenseert in de condenser in de buitenunit, daarbij komt warmte vrij.
'koelen' bestaat eigenlijk niet, je verplaatst warmte (snel trillende moleculen).

[ Voor 17% gewijzigd door de Peer op 11-08-2020 18:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19:37
Devian schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 12:03:
[...]

De buren hebben zo'n installatie. Aangeschaft via klimate.nl.

Airco zonder dat je dus een buitenunit nodig hebt.

Waar mijn woning nu wel op begint te lopen tot 27graden is het bij hun binnen 22 graden.

Ben hier zelf nu dus ook wel nieuwsgierig naar. Misschien dat er ondertussen hier al anderen zijn die dit kennen?
Waterverbruik is 105-150 liter per uur als ik de specificaties lees van een van die modellen. Persoonlijk vind ik dat moeilijk te verantwoorden nu water bedrijven steeds vaker een beroep doen op zuinig te zijn met water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 00:04
Martinusz schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:37:
Advies gevraagd:

[Afbeelding]

We willen (Voor nu) 2 airco's gaan plaatsen op zolder (slaapkamer 3) en op slaapkamer 1.
Ik twijfel wat verstandig is qua vermogen, zolder een 2,5kw of bijvoorbeeld een 3kw.
Slaapkamer 3 is erg warm nu, mede door dakkapel en hele dag zon (noord/oost + zuid/west), alle warmte gaat omhoog natuurlijk. Boven slaapkamer 3 zit nog een vliering, open verbinding, dus het is een open verbinding boven de kamer vanaf de overloop met een trappetje. Het idee is om niet alleen die kamer te verkoelen, maar met de deur open proberen de gehele zolder te koelen zo ver als mogelijk?
Rode blokje is plek airco, deze kan eigenlijk alleen op die positie vanwege raam + indeling kamer (kast/bed etc).
Heeft het nut om 3,5kw te pakken of heeft het minder meerwaarde t.o.v. 2,5kw op die plek op zolder. (voor alleen de kamer is 2,5 al overkill waarschijnlijk.

Voor slaapkamer 1 willen we een 2 of 2,5kw, hiermee hopen we dan om ook de rest van de kamers nog wat te koelen en/of nog wat koele lucht naar beneden te laten stromen. Zijn hier nog tips/opmerkingen op?
Slaapkamer 2 is overigens koelste van allemaal, deze scheelt enorm met slaapkamer 1 en 4, hiervoor is de airco niet echt bedoeld, als het toch wat helpt is het meegenomen zeg maar.

Daarnaast overweeg ik een multisplit, omdat ze boven elkaar komen en verwarmen niet echt een ding gaat zijn, ik kijk nu dus naar een 3,5 + 2,5kw multisplit, maar suggesties zijn welkom!
Buitenunit komt op garage aan Slaapkamer 1 kant op het Noorden.
Ik kan met 2.5 Kw (Panasonic) momenteel ongeveer 35-40 m2 koel houden. Kamer 1 is op het zuiden, daar hangt de airco, gang en kamer 3 aan noordkant blijven redelijk koel. Kamer 3 is onder de 24 te houden momenteel, kamer 1 zit dan op 22.6 graden. Kamer2 (30 m2) doet niet mee, daar is het nu 28 graden :+ . Hierbij moet ik wel opmerken dat je dan de airco wel aan moet laten staan. Als zo'n andere slaapkamer eenmaal warm is wordt het een lastig verhaal. Zeker wanneer het in de nacht niet koeler wordt.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael-Pr
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-03-2021
De Panasonic is goed bezig om het binnen klimaat te veraangenamen , ontvochtinging in aktie .12000btu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
tsjoender schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:10:
[...]

Waterverbruik is 105-150 liter per uur als ik de specificaties lees van een van die modellen. Persoonlijk vind ik dat moeilijk te verantwoorden nu water bedrijven steeds vaker een beroep doen op zuinig te zijn met water.
Je zou het nog enigszins kunnen beperken als je het opgewarmde water gebruikt voor je wasmachine/vaatwasser en warmtepompboiler. Dan kun je er overdag mee koelen en een deel van het water en de energie die erin zit gebruiken om je was mee te doen en om mee te douchen enzo.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dharting
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-10-2021
Kan ik de airco's nu beter aanslaten staan, nu het buiten zo hard regent en stormt, of uitzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

dharting schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:33:
Kan ik de airco's nu beter aanslaten staan, nu het buiten zo hard regent en stormt, of uitzetten?
Als je het warm hebt zou ik hem aan laten, anders niet.
Uit ervaring weet ik dat ons huis nog wel een week heet kan blijven, ook na een regenbui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Moet hij tegen kunnen, in de winter krijgt hij ook de volle laag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
Na een goede regenbui zou ik zeker de airco aan laten staan. Vooral nu in deze lange hitte golf. Want na een regen bui wilt niet zeggen dat het meteen afkoelt. Vaak gaat de temperatuur wel wat omlaag maar word het vaak alleen maar benauwder. En om de benauwdheid weg te houden is de airco juist een perfecte oplossing. Omdat de airco vocht uit de lucht haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:33
De buitenunit is als het goed is IPX4, dat wil zeggen dat hij bestand is tegen regen en wind. Het rendement zal theoretisch toenemen door het koelende effect van het regenwater dat door de condensor gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Naafkap schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 20:57:
[...]

De buitenunit is als het goed is IPX4, dat wil zeggen dat hij bestand is tegen regen en wind. Het rendement zal theoretisch toenemen door het koelende effect van het regenwater dat door de condensor gaat.
Nou, laat dat theoretisch maar weg. Dat is duidelijk merkbaar in het rendement. Het verschil tussen 35c buiten en 20c is al snel een bar of 4 lagere druk. Dus hoeft de compressor minder te doen.

Maar los van dat alles.....Beetje verfrissing was welkom :X

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrOizo
  • Laatst online: 12-02-2024
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 14:32:
[...]

Hij staat ingesteld op 20, in de slaapkamer is het dan een constante 21,5 graden. In de kamer waar de unit hangt is het wel wat fris inderdaad, maar goed te doen omdat ik weg zit van de luchtstroom.

Misschien dat we ooit nog wel een aparte unit in de slaapkamer hangen, maar dat weegt voorlopig niet op (qua kosten) tegen de huidige situatie.
Tip: over het algemeen is het zo dat je je slaapkamer best een paar graden koeler houd dan je woonkamer. Dit zorgt ervoor dat het lichaam in de slaapkamer beter kan afkoelen dan de woonkamer en daardoor kun je sneller en beter slapen. Daardoor kun je overdag ook beter werken in de woonkamer ;)
Dreamer-1982 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 23:50:
Hoi allemaal,

Even een vraagje aan de airco experts van het tweakers forum :)

Ik ben me aan het orienteren voor een aantal airco's voor de slaapkamers en woonkamer. Bij 1 slaapkamer vraag ik me af wat de beste optie is voor de buitenunit. Om even een beeld te geven een foto van de situatie:

[Afbeelding]

Het gaat om de slaapkamer achter het dak met de blauwe rand op de foto. Dus links van de dakkapel (die is van de badkamer). De binnenunit komt daar op het stuk muur te hangen wat de slaapkamer van de badkamer scheidt en de opening naar buiten komt dan in het stuk muur tussen de carport en het schuine dak. Dat stuk muur is 50cm hoog tot aan waar de onderkant van de dakgoot, maar loopt daarachter nog 20 a 25cm door voordat het wat uitstekende schuine dak de muur raakt.

Dan even over het type airco, voor die slaapkamer zal dat gaan over een MHI SRK25ZSX-W/SRC25ZSX-W. Dat is een buitenunit van 43,5kg, 67cm hoog, 87cm breed en 29cm diep.

Ok, dan over de plaatsing van de buitenunit voor die slaapkamer. Het eerste idee was om die gewoon op stevige zware rubberen steunen te zetten op het platte dak, kan hij mooi vlakbij de doorvoer staan en is hij zoveel mogelijk uit het zicht. Maar toen ik hier en op andere plaatsen daar meer over las viel me op dat dat boven op een carport voor vervelende resolanties kan zorgen. Ok, hij komt dan wel op dikkere rubberen balken, die kunnen wellicht ook nog op 1 of 2 gestapelde afsluitbandjes voor extra gewicht. Buiten de kans op vervelende trillingen is een tweede nadeel: hij staat op een stuk plat dak, lijkt me lastig als daar bijv. een keer nieuw dakleer op moet. En als laatste lees je over kans om om te vallen bij flinke storm, al verwact ik op die positie, dicht tegen het dak van het huis en dan op 60cm brede, zware rubberen balken die dus 15cm voor en achter uitsteken dat die niet zomaar omvalt. Maar de andere 2 nadelen zijn er wel.

Toen ben ik eens gaan kijken of er geen diepere steun is die daar toch op dat stuk muur zou kunnen (dus op positie 1 op de foto) en die dan zo diep is dat de unit gemonteerd kan worden net voor de dakgoot. Goed om te weten: einde van de dakgoot steekt 45cm uit van de muur. Na wat zoeken kwam ik de Rodigas MS504 tegen, specificaties in deze datasheet:
https://www.rodigas.it/assets/Uploads/MS503-MS504-MS505.pdf

Die is 80cm diep en is voor veel meer gewicht gebouwd dan de 43,5kg, maar die 43,5kg komt natuurlijk nu wel 45cm van de muur af wat een grotere kracht geeft. Maar volgens mij moet dat makkelijk gaan gezien wat deze beugel kan hebben. Ook is het muurstuk van de beugel met 50cm perfect, dat is even hoog als het stuk muur is voordat deze achter het schuine dak gaat, dus goed vast te zetten.

Toen ben ik eens gaan zoeken naar deze beugel, maar ik kom buiten een paar sites in landen als Tjechie en de datasheet van de fabrikant eigenlijk geen shops tegen waar hij te bestellen is. De MS503 is wel in redelijk wat shops te vinden en de nog grotere MS505 (110cm diep) is op een paar shops te vinden. Ik heb een stuk of 10 shops gemaild over de MS504: niemand kan hem leveren. De MS505 heeft een muurdeel van 55cm, wat overigens wel past, want het eerste stuk van de muur boven die 50cm zit nog ver van het schuine dak af, alleen is wellicht de bovenste bout lastig vast te zetten, maar buiten dat: die steun steekt dus nog 65cm onder de dakgoot uit, ook niet erg fraai. En hij is flink aan de prijs met ongeveer 180 euro.

Toen zag ik nog een optie: de airco net voor de carport monteren (positie 2 op de foto): ja hij is iets meer zichtbaar, maar het is nog steeds aan de zijkant van het huis en iemand die over straat langsloopt kan de airco ook deels zien als hij op het platte dak staat of daar op een extra diepe beugel gemonteerd staat. Voordeel van net voor de carport is dat je geen gedoe met trillingen hebt en hij kan op een normale muurbeugel. Lastigste lijkt me om daar de buitenunit op de beugel te krijgen: dat zal dan vanaf de carport kunnen met 1 persoon die hem vanaf de carport mee pakt en 1 iemand op een ladder naast de steunen.

Het was even een introductie, maar ik moest wel even de situatie goed uitleggen. De vraag is: voor welke van deze 3 opties voor de buitenunit zouden jullie gaan en waarom?

1) Met stevige rubber steunen op platdak, eventueel een paar zware opsluitbanden eronder voor gewicht).
2) Boven de carport met extra diepe steun, zoals de Rodigas MS504 of als die niet te krijgen is de MS505 (mocht iemand een shop kennen die de MS504 kan leveren dan hoor ik dat uiteraard ook graag).
3) Op normale muurbeugels, net voor de carport, zo hoog mogelijk, dan kan de aansluiting van de leidingen gewoon vanaf de rand van de carport worden gedaan.

Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen en vooral de onderbouwing.

Alvast bedankt!
Ik heb gezien dat splitunits meestal een bepaalde minimum lengte willen voor de leidingen om goed te kunnen werken, te kort of te lang, het zou beide niet ok zijn. Dus ook handig om dat gegeven mee te nemen. De juiste lengtes zou in de handleiding staan.
revolution-nl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:07:
@Dreamer-1982 Over geluid gesproken, ik heb het idee dat mijn buitenunit op mijn platte garagedak (HOUT met PIR platen) meer geluid maakt dan noodzakelijk, gisteren in de tuin viel mij op dat ik de unit hoorde optoeren. In de garage was al wat resonantie te horen maar dat vind ik niet hinderlijk, dit is anders als je echt geluiden hoort in de nabije omgeving. Daarnaast ben ik bang dat het geluid in de winter alleen maar harder wordt omdat de compressor dan harder moet werken.

Nu is de vraag zijn deze geluiden alleen resonantie of is het ook echt iets is met de compressor?

Ik zit er bijna aan te denken om de unit gewoon tegen de gevel aan te schroeven (ik kan mij voorstellen dat voorzichtigheid dan wel geboden is ivm de leidingen?), eerst maar even de reactie van de installateur afwachten.

Ik ben benieuwd of andere MHI35SRK gebruikers onderstaande als normaal achten.

[YouTube: Start SRK35]
[YouTube: SRK35]

[...]

Auto

[...]

Ik heb een week programma ingesteld iedere dag van 9:30 tot 21:00 gaat hij aan met een ingestelde temperatuur van 22c, als het buiten kouder is gaan de ramen /deuren open en dan zal de airco dus ook niet aanslaan. Die 12watt die hij verbruikt als hij inschakelt is maar niets doet is nog wel te overzien.
In het slechtste geval heb je een lek en/of te weinig koelmiddel in het systeem. Dan moet de compressor onnodig hard gaan werken.
bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:07:
Ik heb een aantal weken geleden deze airco (Whirlpool pacw212) aangeschaft. Nu zit ik met het volgende probleem. De airco slaat af als ik in mijn appartement alles dicht maak/afsluit. Dit gebeurt niet als ik in de slaapkamer het ventilatierooster open laat. Het gaat om een oppervlakte van 50 vierkante meter. De woonkamer waar de airco in staat voldoet aan de 30 vierkante meter waar deze airco voor geschikt is. Het probleem is dat op het moment ik het ventilatierooster openzet de warme lucht vanzelfsprekend weer naar binnen wordt gezogen. Naar mijn weten is het juist de bedoeling om alles zo goed mogelijk dicht te houden zodat de airco zo efficiënt mogelijk wordt ingezet.

Relevante informatie

In de woonkamer heb ik het bovenste kiepraam/kozijn verwijderd en vervangen door een plaat op maat met een 90 graden afvoer buis naar buiten. Hier is de slang op aangesloten. De condens afvoerslang is aangesloten op de onderste afvoer plug. Deze komt uit in een emmer.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Nog weinig, ik vind het raar dat de airco met het ventilatierooster open gewoon rustig de hele dag aan blijft maar op het moment dat ik het rooster sluit de airco (compressor) binnen 5 minuten stopt en alleen nog warm/lauwe lucht uitblaast om na een minuut of 10 weer aan te springen en deze cyclus zich gedurende dag blijft herhalen.
Veel mensen denken slim bezig te zijn door alle aanvoer van lucht af te sluiten bij een mobile airco. De grap is dat je dan eigenlijk geen mobiele airco kunt gebruiken. Hij moet veel lucht van buiten kunnen aanvoeren WANT de afblaaslucht moet hij ook kwijt. Als dit niet voldoende lukt dan kan hij afslaan als beveiliging, want het systeem word te heet. Ook kan het zijn als je een mobiele ombouwd naar een twee slangen systeem dat de aanvoer van buitenlucht, welke nu plots direct gaat, te warm is voor de mobiele airco. Deze is namelijk bijna altijd gebouwd op aanvoer van lucht uit de kamer zelf. Gevolg is dat het alweer kan afslaan als het een keer echt goed heet is buiten. Mobiele airco zijn altijd behelpen en nooit perfect, ze maken behoorlijk kabaal én ze zijn nogal inefficiënt. Verder moet je er natuurlijk ook bedacht op zijn dat je altijd wel wat lucht van buiten wilt hebben, anders zou je stikken. Je ziet vaak dat mensen in huurhuizen trouwens denken dat ze enkel een mobiele airco kunnen hebben. In de praktijk is het vaak wel mogelijk om een splitsysteem in een huurhuis te installeren, maar dan moet je een ZAV aanvraag bij je verhuurder doen.
jongetje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Heb je een zonnescherm of aan rolluiken om de warmte buiten te laten? Wat niet binnenkomt hoef je ook niet te koelen...
Nou, helaas komt warmte ook via de muren van buiten naar binnen. Zelfs bij geïsoleerde muren. Je bent wel een stuk beter uit al met rolluiken, dat is een aanrader, helemaal voor de slaapkamer. Aan de andere kant, rolluiken of zonwering, kan behoorlijk wat kosten. Voor de benedenverdieping kan het bedrag zo hoog zijn dat je er voor zou kunnen gaan om die extra opwarming dan maar voor lief te nemen. Het voordeel is dat je dan goed licht hebt voor je gezondheid. Nu is het natuurlijk ook weer afhankelijk van hoe groot je ramen zijn...
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:38:
Ik heb een vreemd probleem met 1 van mijn airco's (Panasonic DZ35-VKE-KIT), mijn installateur kan mij niet vertellen wat het is en Panasonic heeft me nog niet in de juiste richting weten te pushen.
Mogelijk herkent 1 van jullie dit probleem, ik kan op internet er niet veel over vinden.

Mijn airco maakt een vreemd geluid 1x in de zoveel tijd. Ik heb het toevallig kunnen opnemen maar op dit moment doet hij het al een minuut of drie en gaat nog door...
YouTube: Airco geluid

Het lijkt op een soort van communicatie maar ik kan niet herleiden met wat.
Of een PWM aansturing probleem? Motoren kunnen dit soort geluiden goed laten horen zonder een speaker.
HarmoniousVibe schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Inderdaad, 18-20 is de ideale slaaptemperatuur schijnbaar.
Ik zou zeggen 15-17. Ieder z'n ding denk ik dan ;)
Oxellaar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Ja..... Helemaal logisch :+

Airco's voor honden en cavia's, het moet niet gekker worden.
Hoezo, dierenmishandeling, dat is pas gekker. Of als je dier het niet overleefd zonder airco op de plek waar die verblijft? En waarom mag jij het wel comfortabel hebben en je eigen dieren niet?
Noord27 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

19 graden? 25 graden is een beter uitgangspunt. Of je moet een trui aan willen trekken..
Ieder zijn eigen ervaring. Ik zou zelf lekker gaan op 21 graden in de woonkamer als het buiten ca 34 graden is. Maar dan zou ik wél pas in de avond naar buiten gaan ;) Als je steeds overdag veel de deur uit moet zou ik hem overdag in de woonkamer inderdaad wel wat warmer zetten.
DJSmiley schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Kan, de tijd dat een airco een eigen groep moest hebben is uit het pre-invertertijdperk. Maar veel installateurs eisen dat nog, liefst ook nog met een C-automaat 8)7
(Want zo hebben ze het geleerd op hun opleiding in 1995)

Maar voor je overkapping, optie tot elektrische bbq, zou ik toch overwegen om 'm te scheiden als je heel simpel een kabel kan leggen. Nodig niet perse, maar wel heerlijk als je nergens over hoeft na te denken. En wie weet wil je een keer een terrasverwarmer aanslingeren. Bij wijze van spreken zelfs het stopcontact misbruiken voor een lasapparaat.. (theorie,praktijk zal anders zijn)

Je kan eens kijken wat je airco maximaal verbruikt. Met 8kW totaal koelvermogen gok ik dat je buitenunit een kw of 5 is (die is altijd wat kleiner dan het totaal van de binnenunits).
Stroomverbruik zal dan max een goede 1.5kW zijn denk ik, dus de BBQ (2000W) en de airco (1500W) op vol vermogen zou (net) moeten gaan.

Mijn airco heeft in 24 uur zo'n 4 kWh gebruikt. (2x 9000btu). Maar een klein appartementje, 75mm2, met bovenburen, dus de hitte valt (nog) mee. Zonder AC zou het nu een graadje of 26 geweest zijn schat ik, nu is ie constant 21 graden (airco staat niet voluit)

Maar goed, ik heb een oud ding, een Carrier (=Toshiba) die ik 4 jaar geleden voor 200 eur op MP gescoord heb. (Wel inverter, 18000 BTU buitenunit). Een 'echte' nieuwe is allicht efficienter.

'Buitenunit' staat in de kruipruimte. Geen gezeur met een VVE _/-\o_
Ik heb t geluk dat onze kruipruimte 1.5m diep is, en doorloopt onder het hele appartementenblok (met wat tussenwandjes). Mijn 'deel' (ik heb het kruipluik) loopt ook door onder de buren, dus 120m2 oppervlakte totaal en zand. Opwarming is minimaal, een graad of 3 na 24 uur airco draaien. De grond + ventilatie van de kruipruimte voeren genoeg warmte af.
Dit hangt naar mijn mening echt af van het vermogen. Als je een groot systeem hebt ben je blij met een extra groep. Super irritant uitvliegende zekeringen als je even een waterkoker, de frituurpan, de wasmachine of vaatwasser etc, aan zet.
mrnn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:39:
Vraagje over luchtvochtigheid icm gebruik split airco.

Sinds een maand tevreden met airco in slaapkamer en benedenverdieping. Nu valt het beneden op dat de airco het qua temperatuur prima doet maar de lucht blijft erg vochtig aanvoelen.

Op mijn Netatmo weerstation zie ik dat het buiten nu 33 graden is, in mijn keuken is het 24. Maar de luchtvochtigheid is buiten 31% en binnen 71%. Het heet natuurlijk niet voor niets relatieve luchtvochtigheid en koude lucht kan minder vocht bevatten dus is eerder verzadigd. De getallen geloof ik wel, maar is het gebruikelijk dat de waarde ondanks airco erg hoog blijft?

Ik heb in de keuken niets gedaan qua vocht produceren en alle (binnen- en buiten-) deuren zitten dicht. Ik heb buiten geconstateerd dat er condens uit de slang loopt.

Wat zijn jullie ervaringen, is dit normaal?
1. Er zijn systemen die bij de installatie (codes) ingesteld kunnen worden op FAN binnen unit altijd aan. Dan blijft het vochtiger omdat het overgebleven gecondenseerde vocht op de wisselaar weer terug de ruimte in geblazen word terwijl de buitenunit niet meer draait.
2. Je kunt de vochtigheid verlagen door meestal een lagere fanspeed van de binnenunit te kiezen. Dan kan er meer vocht condenseren op de wisselaar en afgevoerd worden. Ook kun je voor de dry stand kiezen, maar dan loop je het risico dat de ingestelde koeltemperatuur moeilijk word gehaald. Omgekeerd werkt ook, hogere fanstand en je kunt meer vocht behouden.
Verder is het zo dat als een ruimte in open verbinding staat, de vochtigheid vooral zich concentreert daar waar het het koelst is, dan kan de ruimte daar zelfs nat gaan worden bij grote verschillen in de aan elkaar verbonden open ruimtes.
Glashelder schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:23:
[...]

Verspreid over een jaar valt het allemaal wel mee.
Helemaal als je ermee verwarmt, want dan kan meestal heel erg goed! En gas word ook steeds duurder.
Remz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:05:
Vraagje, wij hebben enkele maanden geleden een multi-split airco laten installeren van LG.
De indoor units zijn LG PC09SQ. Ze werken perfect, echter sinds een week of twee merken we dat de unit in onze slaapkamer flinke tikken aan geluid produceert bij het koelen. Het lijkt mij dat het plastic uitzet/krimt en dat we dan dit horen. De andere unit heeft dit niet merkbaar.

Het is vooral 's nachts een probleem, wanneer we de airco op 21 of 22 graden hebben staan, lage ventilator snelheid. Elke 10 tot 15 minuten horen we dan dat de airco begint te koelen (gaat gepaard met borrelend water geluid) en kort daarop volgen meerdere tikken waar we wakker van schrikken. Na 30 seconden is dit weer voorbij. In m'n stroomverbruik zie ik ook een soort gelijke interval waarop het stroomverbruik wat toeneemt. Ik ga er dus vanuit dat de airco boven z'n streeftemperatuur komt en dan wat harder gaat koelen, waardoor het plastic gaat krimpen. De airflow is echter wel constant, dus het voelt niet alsof de airco ook echt uit gaat wanneer de temperatuur is bereikt.

Alhoewel ik ook wel twijfel, want soms klinkt het ook alsof er ijs breekt. Aan de unit zelf is niets te zien, geen condensvorming of ijsvorming.

Heeft iemand enig idee wat dit is en of ik er wat aan kan doen? Is het zinvol om de installateur te laten komen?
Dat harde tikken heb ik ook gehad. In mijn geval kon ik het bijna helemaal stoppen door de delen van de behuizing die langs elkaar schieten bij uitzetten en krimpen met een stukje vilt / keukenpapier op te vullen EN andere delen in te vetten met zeer zuivere dikke siliconen. Gebruik bij plastic geen vaseline of olie, dit lost het plastic op!! Op deze manier kunnen de delen van de plastic behuizing zonder herrie uitzetten en krimpen. En daarna evt ook de klep naar de filters toe losjes laten hangen en niet volledig dicht kan extra helpen tegen tikken indien veroorzaakt door uitzetten en krimpen.
Babel10 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:51:
Voor degene die zich afvragen of er een vergunning nodig is, mijn gemeente (regio Drechtsteden) geeft zojuist dit aan mij aan per mail:

"Een airco –unit is altijd vergunningplichtig (voor, achter, zijkant) , behalve wanneer deze binnen de contouren van het hoofdgebouw blijft. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld een 'inpandig' balkon."

Nu heb ik aan veel mensen die een airco hier hebben gevraagd of zij een vergunning hebben, maar niemand heeft er 1, haha. Ik wil 'm wel aan de voorkant, dus ga eerst (begin volgend jaar) maar eens kijken naar die vergunning. Is x% van de bouwkosten, met een minimum van 110 EUR.. Hopen dat ze 't dan goed keuren..
Sommige gemeentes vinden dat je geen vergunning hoeft aan te vragen als je de boel aan de achtergevel hangt. Wat gaat meetellen, tenminste aan de voorkant, is of er op jouw locatie sprake is van een welstand toetsing. Dat is zo bij bijvoorbeeld een beschermd dorpsgezicht. Als je geen lange leidingen aan de gevel hebt, en de unit los op de grond plaatst, kan de unit mogelijk gezien worden als een lostaand bouwerk wat te klein is om een vergunning nodig te hebben. Ik ken mensen die de buitenunit los aan de voorkant op de grond hebben staan, en zo geen vergunning hoefde te hebben. Maar toen bleek dat de leiding op de gevel weer te lang waren, en aan die unit vast zaten. Toen moest er toch door een check van de gemeente (enkel) voor de leidingen een vergunning worden aangevraagd. |:(
chaoscontrol schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:59:
Vind het raar dat je bij de omgevingscheck niet kan kiezen voor airco installatie. Hoe check je dan of een vergunning nodig is?
Kies voor optie bouwwerk. Het is dan even spelen met de optie losstaand bouwwerk of uitbreiding van bestaand bouwwerk.
--
Wat betreft het condenswater, ik denk dat het niet zuiver water is. Ik denk dat het vervuild is door reacties van gassen en vuil in de lucht wat opgelost is in het condenswater. Op dagen van smog schat ik in dat het condenswater bijvoorbeeld een stuk zuurder zal zijn. En er zijn best veel gassen die oplossen in water. Ik denk dat de vochtige warmtewisselaar waar de binnenlucht door stroomt ook werkt als een soort luchtwasser. Tenminste, als hij lekker draait is de lucht binnen veel aangenamer, bijna eerder als bij een waterval dan Nederlandse lucht.
Glashelder schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 07:58:
[...]

Uhm, weet je het zeker?

Hè dit heb ik gemist. Kun je me alsjeblieft verwijzen naar een bericht waar dit word uitgelegd? :>
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:13:
Soms heb je situaties dat je met het gegeven moet werken dat er niet meer dan 1 buitenunit geaccepteerd word. En je hebt het voordeel dat je niet een jengelend geluid kan krijgen als meerdere buitenunits gaan interfereren met hun geluid. Uitval is inderdaad heel vervelend met een multisplit, maar als het echt even nodig is kan een (bewaarde) mobiele als tijdelijke backup draaien. Ik zou zelf zeker met een installateur werken die er alle schijn van heeft bij storingen snel te zullen komen. Je hebt aanbieders die 24-7 storingsdienst hebben.
MikeyMan schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:28:
[...]

Tja, of je kijkt tegen meerdere buitenunits aan op een rij. Kiezen... Al hangt het natuurlijk ook van de situatie af.
Heronimo schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 09:59:
[...]

Kosten variëren enorm. Laat je een gerenomeerd bedrijf de airco's leveren en installeren dan ben je wat meer kwijt. Importeer je ze zelf en laat je ze door een lokale installateur van Marktplaats, Werkspot, etc. installeren dan ben je wat minder kwijt.

Mocht je ze zelf willen importeren, hier staan genoeg voorbeelden van hoe en wat: Airco bestellen in het buitenland
Als je een goede (en snelle) garantie (en reparatieservice) wilt zou ik persoonlijk niet gaan importeren op eigen houtje en werken met een losse klusser etc. Ja, het word dan wel een stuk duurder, maar je hebt de keuze...
Ik las ergens dat je met storm en grote hagel het risico loopt dat de fan van de buitenunit beschadigd kan raken. Dan is hij niet meer gebalanceerd, gaat hij harder brommen (wiebelen) en er kan een voorwerp (takje) in komen terwijl hij draait en vervolgens blokkeert / kapot kan gaan. Maar dan moet het wel toevallig gebeuren. Sommige raden aan om het systeem tijdelijk uit te schakelen en VOOR het inschakelen te kijken of de fan van de buitenunit vrij kan draaien. Verder heb je bij onweer natuurlijk ook het standaard risico van inductie / blikseminslag schade (dit kan ook gebeuren als het systeem uitstaat). Maar je kunt ook goed verzekerd zijn, maar dan zit je misschien een tijdje zonder airco ALS het mis gaat.

Over verzekering gesproken: de mijne eiste dat de buitenunit een (extra) verankering had. Volgens hen worden buitenunits zo nu en dan gewoon meegenomen na even de leidingen en kabels door te knippen. Gewoon, voor 'oud ijzer'. 8)7 voorbeelden zijn te vinden op Youtube.

[ Voor 183% gewijzigd door MrOizo op 12-08-2020 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22:20
Ik geniet inmiddels prima van mijn Mitsu Electric 3.5kw plafond airco, echter heb ik wel 1 vraag.

Afgelopen nacht op 25 graden icm laagste fluisterstand gehad en ik hoorde regelmatig een soort tikkend geluid -als een druppel die op een plastic kap valt. Buitenunit stond uit volgens statuslampje. Wanneer ik de airco wat harder en koeler zette ging het weer weg..

Weet iemand wat dit is? Pendelen?

[ Voor 5% gewijzigd door r0bb op 12-08-2020 09:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrOizo
r0bb schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 07:18:
Ik geniet inmiddels prima van mijn Mitsu Electric 3.5kw plafond airco, echter heb ik wel 1 vraag.

Afgelopen nacht op 25 graden icm laagste fluisterstand gehad en ik hoorde regelmatig een soort tikkend geluid -als een druppel die op een plastic kap valt. Buitenunit stond uit volgens statuslampje. Wanneer ik de airco wat harder en koeler zette ging het weer weg..

Weet iemand wat dit is? Pendelen?
Zie ook mijn stukje over tikkende geluiden in mijn post boven jouw post. Misschien is het tijdelijk uitzetten door oplopende temperatuur, condenswater dat uit de warmtewisselaar druipt, fan die even plots gaat draaien om te meten hoe het met de temp staat... En als de temperatuur bereikt is gaat de unit sowieso uit indien de temp anders onder de ingestelde temp zal dalen. Ik hoor het zelf ook regelmatig dit druppelend geluid, heeft iemand anders misschien een ander idee?

[ Voor 5% gewijzigd door MrOizo op 12-08-2020 09:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
MrOizo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 05:20:

1. Er zijn systemen die bij de installatie (codes) ingesteld kunnen worden op FAN binnen unit altijd aan. Dan blijft het vochtiger omdat het overgebleven gecondenseerde vocht op de wisselaar weer terug de ruimte in geblazen word terwijl de buitenunit niet meer draait.
2. Je kunt de vochtigheid verlagen door meestal een lagere fanspeed van de binnenunit te kiezen. Dan kan er meer vocht condenseren op de wisselaar en afgevoerd worden. Ook kun je voor de dry stand kiezen, maar dan loop je het risico dat de ingestelde koeltemperatuur moeilijk word gehaald. Omgekeerd werkt ook, hogere fanstand en je kunt meer vocht behouden.
Verder is het zo dat als een ruimte in open verbinding staat, de vochtigheid vooral zich concentreert daar waar het het koelst is, dan kan de ruimte daar zelfs nat gaan worden bij grote verschillen in de aan elkaar verbonden open ruimtes.
1. Ah dat zou een verklaring kunnen zijn want als mijn airco de zaak op temperatuur heeft blijft inderdaad de fan continu zachtjes draaien. Dacht dit zal wel standaard zijn maar als ik je reactie zo lees niet.
2. DRY heb ik inderdaad getest maar toen liep de temperatuur weer op. De fan snelheid heb ik nog niet aangezeten, liefst gebruik ik hem op AUTO omdat ik anders voor mijn gevoel de werking begrens. Maar zal hier eens mee spelen, geeft ook weer wat minder tocht natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Aii, het lijkt erop dat mijn airco niet meer goed koelt. Alles werkt nog wel, behalve dan dat er geen koude lucht meer uit lijkt te komen. Althans, bijna niet. Het was gisterenavond een graad of 23 in de meeste ruimtes en heb de slaapkamer op een zeker moment op 19 gezet. Alleen gebeurde er niet veel. Toen heb ik ook de andere units van mijn Daikin multisplit koeler gezet en ook daar kwam geen koele lucht meer uit. Hij heeft de hele nacht zo aan gestaan, maar de temperatuur is misschien net een graad gezakt. Wel is het stroomverbruik normaal gebleven, wat volgens mij betekent dat de compressor nog wel gewoon draait toch?

Klinkt dit jullie in de oren als een probleem met het koudemiddel? Enige idee waarom dat ogenschijnlijk bijna van de één op het andere moment mis kan gaan? Het heeft gisterenavond voor het eerst weer geregend, zou het daarmee te maken kunnen hebben? Mijn leidingen liggen netjes in een leidinggoot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
Werkt je buitenunit nog goed, heb je daar even gekeken en geluisterd? Als de fan goed draait OK, als de compressor keihard draait maar hij koelt niet meer, dan heb je misschien koudemiddel verloren. OF je hebt een te kleine unit vergeleken met de warmte in je woning en het was inmiddels al erg warm geworden. Wat ook kan zijn.. Zit er misschien vuil of stof in de buitenunit, of in de binnenunit? evt even de filters goed uitzuigen / spuiten. En check of de buitenunit niet geblokkeerd is met het een of ander of een grote laag vuil / pluizen. Wat ook nog kan is dat er een laag ijs zich in de binnenunits heeft gevormd wat de luchtstroom belemmerd.

[ Voor 35% gewijzigd door MrOizo op 12-08-2020 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MrOizo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 09:48:
Werkt je buitenunit nog goed, heb je daar even gekeken en geluisterd? Als de fan goed draait OK, als de compressor keihard draait maar hij koelt niet meer, dan heb je misschien koudemiddel verloren. OF je hebt een te kleine unit vergeleken met de warmte in je woning en het was inmiddels al erg warm geworden. Wat ook kan zijn.. Zit er misschien vuil of stof in de buitenunit, of in de binnenunit? evt even de filters goed uitzuigen / spuiten. En check of de buitenunit niet geblokkeerd is met het een of ander of een grote laag vuil / pluizen. Wat ook nog kan is dat er een laag ijs zich in de binnenunits heeft gevormd wat de luchtstroom belemmerd.
Thanks, de binnenunits zijn allemaal ijs- en stofvrij. Heb een week of 2 geleden de filters nog schoongemaakt. Ik zal zo de buitenunit eens gaan bekijken, dat heb ik inderdaad nog niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
@MrOizo de fan van de buitenunit draait gewoon. Ik heb niet per se het idee dat de compressor heel hard aan het werk is, maar ik hoor mijn buitenunit eigenlijk nooit, dus ik kan het niet goed vergelijken. De lucht is in ieder geval niet warm. Ik heb even een video gemaakt.

Overigens lijkt het me ook niet dat er sprake is van ondercapaciteit. Hij heeft de de afgelopen weken met de hittegolf (39C in de zon) uitstekend gedaan, en juist toen het een beetje afgekoeld was gisterenavond stopte hij ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 21-08 20:52
Ik wil graag uitrekenen wat mijn airco's mij ongeveer kosten. Nu staan er op internet voorbeelden, maar vaak zijn dat jaarbedragen die uitgaan van een bepaald aantal dagen gebruik. Ik wil het per uur uitrekenen.

Daarbij is de SEER uiteraard ook belangrijk. Deze houdt in principe al rekening met seizoenen, maar deze schijnt ongunstiger te worden bij een grotere temperatuurstap. De fabrieksopgave van de SEER zal vermoed ik wel bepaald zijn onder optimale omstandigheden (m.a.w. deze pakt in de praktijk vermoedelijk lager uit).

Afijn, een voorbeeld zal het hopelijk duidelijker maken:
Mijn Daikin airco heeft een koelvermogen van 2,5kW en een SEER van 8,52. Dat zou betekenen dat het uurverbruik (2,5/8,52) ongeveer 0,3kW is. Bij een kWh-tarief van zeg 0,25 euro zou de airco mij dus 7,5 eurocent per uur kosten.

Echter:
1) bovenstaande gaat uit van de hele tijd vol vermogen (2,5 kW). In de praktijk zal niet zo zijn. Dus kost het mij minder dan 7,5 eurocent per uur.
2) Aan de andere kant: de SEER zal mogelijk ook niet altijd 8,52 zijn. Dat betekent dat het uurtarief juist hoger wordt.

Nu eindelijk mijn vragen: zullen 1) en 2) elkaar een beetje opheffen? Zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:36:
@MrOizo de fan van de buitenunit draait gewoon. Ik heb niet per se het idee dat de compressor heel hard aan het werk is, maar ik hoor mijn buitenunit eigenlijk nooit, dus ik kan het niet goed vergelijken. De lucht is in ieder geval niet warm. Ik heb even een video gemaakt.

[YouTube: Daikin 3MXM52N]

Overigens lijkt het me ook niet dat er sprake is van ondercapaciteit. Hij heeft de de afgelopen weken met de hittegolf (39C in de zon) uitstekend gedaan, en juist toen het een beetje afgekoeld was gisterenavond stopte hij ermee.
Klinkt prima. Aantal dingen die je kan proberen:

1. Controleer of alle ECO/energie bespaar settings uit staan
2. Controleer dat alle units op verkoelen staan
3. Alles uitzetten, stekker eruit voor een minuut of 10 dan alles weer inpluggen en opnieuw opstarten
lexvo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:39:
Ik wil graag uitrekenen wat mijn airco's mij ongeveer kosten. Nu staan er op internet voorbeelden, maar vaak zijn dat jaarbedragen die uitgaan van een bepaald aantal dagen gebruik. Ik wil het per uur uitrekenen.

Daarbij is de SEER uiteraard ook belangrijk. Deze houdt in principe al rekening met seizoenen, maar deze schijnt ongunstiger te worden bij een grotere temperatuurstap. De fabrieksopgave van de SEER zal vermoed ik wel bepaald zijn onder optimale omstandigheden (m.a.w. deze pakt in de praktijk vermoedelijk lager uit).

Mijn Daikin airco heeft een koelvermogen van 2,5kW en een SEER van 8,52. Dat zou betekenen dat het uurverbruik (2,5/8,52) ongeveer 0,3kW is. Bij een kWh-tarief van zeg 0,25 euro zou de airco mij dus 7,5 eurocent per uur kosten.

Echter:
1) bovenstaande gaat uit van de hele tijd vol vermogen (2,5 kW). In de praktijk zal niet zo zijn. Dus kost het mij minder dan 7,5 eurocent per uur.
2) Aan de andere kant: de SEER zal mogelijk ook niet altijd 8,52 zijn. Dat betekent dat het uurtarief juist hoger wordt.

Nu eindelijk mijn vragen: zullen 1) en 2) elkaar een beetje opheffen? Zie ik iets over het hoofd?
Heb je een WiFi module? Daar kan je gewoon zien wat de unit verbruikt en het zo uitrekenen. En anders meten aan de bron (stekker, op de DIN rail etc.). Wat je nu doet is speculeren want je meet geen echt verbruik en gaat uit van theoretische waardes.

[ Voor 44% gewijzigd door Notna op 12-08-2020 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
MrOizo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 05:20:
[...]

[...]

Hoezo, dierenmishandeling, dat is pas gekker. Of als je dier het niet overleefd zonder airco op de plek waar die verblijft? En waarom mag jij het wel comfortabel hebben en je eigen dieren niet?
Heeft niets met dierenmishandeling te maken. Naar mijn mening slaan we een beetje heel erg ver door, als cavias bij de airco liggen. Temeer omdat wij vroeger thuis ook tientallen cavias hadden.... zonder airco en zonder doden. Misschien een enkele oude cavia die het loodje legde van de hitte, maar ja dat gebeurt bij de mensen ook.
En als een dier niet overleefd op de plek waar hij verblijft, dan verplaats je ze. En als dat onmogelijk is, dan gaan de cavias de deur uit. Zo denk ik erover.
[...]

Ik las ergens dat je met storm en grote hagel het risico loopt dat de fan van de buitenunit beschadigd kan raken. Dan is hij niet meer gebalanceerd, gaat hij harder brommen (wiebelen) en er kan een voorwerp (takje) in komen terwijl hij draait en vervolgens blokkeert / kapot kan gaan. Maar dan moet het wel toevallig gebeuren. Sommige raden aan om het systeem tijdelijk uit te schakelen en VOOR het inschakelen te kijken of de fan van de buitenunit vrij kan draaien. Verder heb je bij onweer natuurlijk ook het standaard risico van inductie / blikseminslag schade (dit kan ook gebeuren als het systeem uitstaat). Maar je kunt ook goed verzekerd zijn, maar dan zit je misschien een tijdje zonder airco ALS het mis gaat.
Je bandenspanning moet je ook controleren, iedere keer voordat je gaat rijden met je auto, dat doe jij ook?
Als ik jouw advies zo lees, dan kun je beter geen airco nemen, met al die risico's.
9 van de 10 units hebben een beveiliging op de fan zitten, in geval van blokkering en grote hagel kan de fan niet raken. Er kan nog geen vinger door het rooster, dus zeker geen hagelstenen die de fan zouden beschadigen
In theorie kan de bliksem inslaan op je buitenunit, maar dat kan ook in de schoorsteen bij de buren en dan is jouw airco ook verrot door piekspanning.
Maar hoe groot is die kans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:40:
[...]

Klinkt prima. Aantal dingen die je kan proberen:

1. Controleer of alle ECO/energie bespaar settings uit staan
2. Controleer dat alle units op verkoelen staan
3. Alles uitzetten, stekker eruit voor een minuut of 10 dan alles weer inpluggen en opnieuw opstarten
Check check en check. Alles staat op koelen en de econo-mode staat uit. Heb ook de power mode een tijdje geprobeerd maar die blaast in dit geval gewoon heel hard. De lucht wordt er niet kouder door. Zal over een kwartier de stroom weer terug op de unit zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HarmoniousVibe schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:46:
[...]

Check check en check. Alles staat op koelen en de econo-mode staat uit. Heb ook de power mode een tijdje geprobeerd maar die blaast in dit geval gewoon heel hard. De lucht wordt er niet kouder door. Zal over een kwartier de stroom weer terug op de unit zitten.
Ik meen mij een geval van @Ray te herinneren vorig jaar of het jaar ervoor waarbij de buitenunits zo warm waren geworden dat de hele installatie er mee ophield om te verkoelen. Maar het lijkt mij dat die dingen gemaakt zijn om ook in de volle zon te blijven werken dus dat lijkt mij meer uitzondering dan regel..

Alsnog; het is erg warm de laatste dagen en als zo een unit dan vol in de zon staat en goed moet koelen kan het wellicht eens teveel worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
sdk1985 schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 18:19:
[...]

Ik kan met 2.5 Kw (Panasonic) momenteel ongeveer 35-40 m2 koel houden. Kamer 1 is op het zuiden, daar hangt de airco, gang en kamer 3 aan noordkant blijven redelijk koel. Kamer 3 is onder de 24 te houden momenteel, kamer 1 zit dan op 22.6 graden. Kamer2 (30 m2) doet niet mee, daar is het nu 28 graden :+ . Hierbij moet ik wel opmerken dat je dan de airco wel aan moet laten staan. Als zo'n andere slaapkamer eenmaal warm is wordt het een lastig verhaal. Zeker wanneer het in de nacht niet koeler wordt.
Ok, ja de slaapkamer waar de airco komt te hangen zal uiteraard geen probleem zijn, de vraag is meer pak ik dan 2kw of 2,5 bijvoorbeeld om wellicht nog wat extra mee te pakken (slaapkamer of koude lucht die naar beneden kan). Of is het verschil minimaal?

Zelfde voor de zolder, voor de slaapkamer is 2 of 2,5kw waarschijnlijk voldoende, maar ik wil daarmee eigenlijk proberen de gehele zolder wat koeler te krijgen met de deur open, en ook hier mogelijk wat kou wat naar beneden kan stromen.
Omdat het op zolder echt heel warm wordt (dakkapel/zuiden), zou een 3 of 3,5kw dan wellicht nog meer effect hebben of zou dat ook niet echt verschil maken? Of zelfs wellicht voor problemen zorgen?

Iemand nog tips/advies hierover?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6mN-tozmJYKsu973N_36gyVJDdc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7V1SMuBgMXg0nQSUyQAsixJg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Martinusz op 12-08-2020 10:50 ]

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioX
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 09-09 19:50
Iemand ervaringen met 123klimaatshop.nl ? Ik kan op het internet nog weinig reviews etc. vinden. Website/foto's ziet er wel vertrouwelijk uit. Lijken in Dordrecht te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
lexvo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:39:

Echter:

Ter vergelijk, mijn 2.5KW unit heeft gisteren in 10 uur (+/- 11:30 tot +/- 21:30), 4.4KWH verbruikt

De 2.5KW aan koelvermogen heeft overigens niets met het stroomverbruik te maken, dat zijn 2 verschillende dingen.(volgens mij wist je dat al, maar meldt het ff voor de zekerheid)

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mell1115
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09-2020
Hallo allemaal.
Vergeef mij als ik een vraag stel wat misschien al meerdere keren gesteld is. Weet ook niet of ik hier aan het juiste adres ben.
Wij hebben een airco laten plaatsen in de woonkamer van ons appartement. Een haier tundra. Hier word het binnen zo'n 30 graden dus het is de beste aankoop geweest van dit jaar. Vooral nu.
Alleen degene wat me de airco heeft geplaatst is met vakantie dus kan hem niet bereiken, en heb toch verschillende vragen.
Wat is nu de beste stand? Als ik op automatisch klik dan zie ik dat er 24 graden staat, en als ik zelf de temperatuur verander dan staat op de airco 24 en op de afstandbediening mijn ingestelde temperatuur.... is die 24 een voor ingeprogrammeerde stand? Misschien slaapstand. Ik kan het nergens terug vinden. En wat is verstandig. De airco aanlaten dag en nacht of uitzetten. Het is na uitzetten binnen no time weer 30 graden. Weet niet wat qua stroomverbruik ook het meest verstandige is.
Op het moment gebruik ik de cool stand en als die dan de juiste temperatuur heeft bereikt, zet ik de automatische stand aan. Merk dan wel dat die constant blijft draaien. Maar dat doet die in de cool stand ook. Geen idee of dat ook de bedoeling is
Bedankt voor het lezen van mijn vragen
Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mell1115 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:09:
Hallo allemaal.
Vergeef mij als ik een vraag stel wat misschien al meerdere keren gesteld is. Weet ook niet of ik hier aan het juiste adres ben.
Wij hebben een airco laten plaatsen in de woonkamer van ons appartement. Een haier tundra. Hier word het binnen zo'n 30 graden dus het is de beste aankoop geweest van dit jaar. Vooral nu.
Alleen degene wat me de airco heeft geplaatst is met vakantie dus kan hem niet bereiken, en heb toch verschillende vragen.
Wat is nu de beste stand? Als ik op automatisch klik dan zie ik dat er 24 graden staat, en als ik zelf de temperatuur verander dan staat op de airco 24 en op de afstandbediening mijn ingestelde temperatuur.... is die 24 een voor ingeprogrammeerde stand? Misschien slaapstand. Ik kan het nergens terug vinden. En wat is verstandig. De airco aanlaten dag en nacht of uitzetten. Het is na uitzetten binnen no time weer 30 graden. Weet niet wat qua stroomverbruik ook het meest verstandige is.
Op het moment gebruik ik de cool stand en als die dan de juiste temperatuur heeft bereikt, zet ik de automatische stand aan. Merk dan wel dat die constant blijft draaien. Maar dat doet die in de cool stand ook. Geen idee of dat ook de bedoeling is
Bedankt voor het lezen van mijn vragen
Groetjes
1. Met de huidige temps. Gewoon 24 uur per dag laten draaien. Meer comfort, rustiger koel gedrag
2. Gebruik de cool functie (niet auto, die moet je gewoon nooit gebruiken. Bepaal zelf of je wilt verkoelen of verwarmen) en zet de fan op Auto en laat het gewoon verder zelf zijn werk doen. De airco bepaalt zelf wel wat nodig is om de ruimte op 24 te krijgen c.q houden.
3. Je kan gewoon zelf de temp instellen. Die24 zal de laatst gebruikte setpoint zijn. Grote kans dat als je die op 23 zet, je de volgende keer ook 23 ziet staan.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 12-08-2020 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Wij oriënteren ons op de mogelijke plaatsing van airco, omdat het nergens in huis te doen is nu. Het gaat om een rijtjeshuis, we zouden woonkamer, de drie slaapkamers op de eerste verdieping en de zolderslaapkamer willen koelen. Dus 5 ruimtes. Maar als ik de threads hier zo lees, neemt bijna iedereen airco voor 1, 2 of hooguit 3 ruimtes. Heeft niemand meerdere slaapkamers (wij hebben drie kinderen), of gebruiken jullie 1 unit voor meerdere kamers ofzo? Benieuwd naar...

We willen graag een a+++ airco die zo zuinig mogelijk is in verbruik, waarbij al deze ruimtes gekoeld kunnen worden, maar ik zie door de bomen echt het bos niet meer, ook al omdat de ene beschrijving inclusief installatie is, of gedeeltelijk inclusief installatie omdat je zelf ook nog van alles moet doen (wij zoeken een partij die alles doet, plus alles netjes afwerkt) of zonder installatie etc, omdat ik maar nergens posts zie van mensen die vijf ruimtes willen koelen en omdat de hele sector nog nieuw is voor ons. Een eerste 'globale schatting' van de kosten die ik van Klimate.nl kreeg was 11.000 euro. Ja doei, ik ben wel onwetend, maar niet helemaal gek.

Hulp is welkom.. zowel qua hoeveel units we nu nodig hebben als qua partij die ons een fatsoenlijke offerte kan sturen. Geen haast, kan ook in de komende winter geregeld worden ofzo, als dat de prijs drukt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Ik meen mij een geval van @Ray te herinneren vorig jaar of het jaar ervoor waarbij de buitenunits zo warm waren geworden dat de hele installatie er mee ophield om te verkoelen. Maar het lijkt mij dat die dingen gemaakt zijn om ook in de volle zon te blijven werken dus dat lijkt mij meer uitzondering dan regel..

Alsnog; het is erg warm de laatste dagen en als zo een unit dan vol in de zon staat en goed moet koelen kan het wellicht eens teveel worden.
Heb de stroom weer op de groep gezet, maar er lijkt niks veranderd te zijn. Het verschil met het setpoint was ook maar 2 a 3 graden. Dus van 24C naar 21C. Dat is normaalgesproken geen probleem.

De buitenunit hangt inderdaad op het westen, dus in de namiddag en avond in de volle zon. De app gaf ook soms aan dat de buitentemperatuur 39C was, met een pijltje naar boven erbij, dus waarschijnlijk hoger dan 39C.

Dat gezegd hebbende is het nu buiten nog niet heel erg warm.

Helaas zijn ze bij Climasense op vakantie; hopelijk kunnen ze volgende week komen kijken wat er loos is.

[ Voor 5% gewijzigd door HarmoniousVibe op 12-08-2020 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 08:14
Oxellaar schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:42:
[...]
Heeft niets met dierenmishandeling te maken. Naar mijn mening slaan we een beetje heel erg ver door, als cavias bij de airco liggen. Temeer omdat wij vroeger thuis ook tientallen cavias hadden.... zonder airco en zonder doden. Misschien een enkele oude cavia die het loodje legde van de hitte, maar ja dat gebeurt bij de mensen ook.
En als een dier niet overleefd op de plek waar hij verblijft, dan verplaats je ze. En als dat onmogelijk is, dan gaan de cavias de deur uit. Zo denk ik erover.
Hier hebben we dus een bult cavia's allemaal in een zelfgebouwde schuur buiten waar we een airco hebben aangelegd en het is de grote vraag wat je hobby je waard is. Mijn moeder fokt al jaren kleinschalig als hobby (en dan hebben we het over meestal maximaal 20 cavia's) en ze gaat ook met sommige van de goede cavia's uit haar lijn ook mee naar shows waar ze ook al vaak zat prijzen mee heeft gewonnen. Als je daar showdieren hebt zitten, zijn die je veel waard en heb je ook meer voor ze over. Voor veel mensen zijn het maar een stapel cavia's maar voor m'n moeder en veel andere fokkers zijn ze dusdanig zoveel waard dat ze een airco willen neerhangen zodat ze niet stapels doden krijgen.

Ik ken nog drie mensen uit m'n moeders vriendenkring die net zo goed fokken waarvan 2 er ook een hebben hangen. De laatste kan haar boel alleen op zolder neerzetten waar het totaal hopeloos is om met mobiele aircos te gaan kloten, tot verbazing van niemand. Bij een daarvan bevriest de verdamper constant en de andere die ze heeft koelt ook al bijna niet meer, die heeft constant op en neer zitten rouleren tussen de 'nieuwe' die bevriest en de oude die bijna niet meer kan koelen. Op een gegeven moment werd het daar volslagen hopeloos boven en heeft ze de hele boel op de overloop gesjouwd tot het maar weer eens afkoelt.

Achteraf gezien, is deze post wel heel lang geworden en gaan we wellicht offtopic maar misschien is het voor sommigen interessant om te zien hoe wij er hier over denken :P
Pagina: 1 ... 77 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"