Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Airco voor dakkapel(minirooftop)

Pagina: 1
Acties:

• D-190
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 08-06 00:09
Hallo allemaal,

Vandaag een offerte opgevraagd voor 2 dakkapellen(achter en voorzijde).

Ze bieden een minirooftop airco aan als airco installatie. Is er iemand al met ervaringen met dit systeem, ik kan er namelijk niet erg veel over vinden, ook weinig recensies.
Dat vind ik wel jammer, aangezien het een hoop geld is voor een airco installatie, wat eigenlijk niet veel voorstelt. Als je de prijs vergelijkt met een Multi split unit dan krijg je eigenlijk meer geld waar voor je geld bij een Multi splitunit.

Voordelen wat ik zie aan dit systeem is de zeer kleine inbouwruimte. Je ziet alleen een plaat met knopjes, en niet zo'n lelijke airco kast.

Er werd mij ook verteld dat een normale airco unit eigenlijk niet zomaar achteraf op je dak geplaatst kan worden, de constructie van het dakkapel is er niet op berekend... Het zelfde geld voor zonnepanelen, deze worden niet goed en lek vrij bevestigd op een dakkapel waardoor de garantie vervalt.

Raar verhaal dat de constructie van het dakkapel het niet kan houden aangezien deze minirooftop net geen 37 kilo weegt.

• m_rick
  • Registratie: juli 2019
  • Laatst online: 14:21
Ik heb dit jaar ook een airco op zolder geplaatst, met de buitenunit op de dakkapel. Ik heb geen ervaring met een minirooftop, maar mijn eerste ingeving zou zijn dat ik ga voor bestaande techniek. Maar misschien ben ik een beetje ouderwets :)
Vreemd dat een dakkapel constructie niet is berekend op een buitenunit van +/- 20 kilo, dat lijkt me een beetje overdreven. Indekken of marketing? Ik denk dat laatste aangezien je zegt dat een minirooftop airco nog zwaarder is...

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 17:17

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Airco's staan dan ook bij Witgoed, niet bij Wonen en Verbouwen. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• D-190
Ik ben ook meer van de ouderwetse technieken, maar als er goede recensies zijn (die niet gemaakt zijn door de fabrikant) dan wil ik het wel echt overwegen.

Als ik zie wat deze unit doet(max 55M2) voor die prijs, dan vind ik het eigenlijk een beetje min. Maar hij heeft wel de looks mee, je ziet er bijna niets van. Dus daar wint hij weer wat punten mee.

Een normaal buitenunit is inderdaad ook ietsjes lichter als dit systeem, het is dan ook raar dat ze zeggen dat het niet kan vanwege gewicht. En dat ze voor het rooftopsysteem(zeggen) dat ze het allemaal verstevigen. Maar dat ze niet de optie geven voor het verstevigen van het dak, als je het achteraf wilt plaatsen.

Vreemd verhaal, maar ik wil niet teveel afdwalen van het topic.

Ik ben echt benieuwd naar de verhalen over de minirooftop, ook om andere mensen daarbij te helpen

• remmuz
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 10:56
Ik ben ook van plan om dit jaar een dakkapel te laten plaatsen en de lokale dakkapellen boer biedt ook de minirooftop aan; ik volg dit topic dus met belangstelling.
Ik vind het vooral interessant omdat de minirooftop ook kan verwarmen, Aangezien de zolder niet verwarmd is leek het mij een interessante optie.
Of kunnen 'normale' aico's ook verwarmen?

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:36

JdM

Gas?Gas!

@remmuz De huidige inverters kunnen dat zeker. Ik heb zelfs nog een niet modulerende (inverter) airco van 10 jaar oud en die verwarmt ook al.
Voor het topic: Het klinkt mij ook als marketing, verder denk ik dat een unit op een houten dakkapel constructie vooral ook geluidsdrager is voor trillingen. Persoonlijk zou ik niets in of op mijn houten constructie willen wat geluid maakt.
Dat een dakkapel geen zonnepanelen kan dragen is ook echt onzin, berekeningen worden gemaakt op een sneeuwbelasting die het gewicht van de zonnepanelen ver overschrijdt.

N54 powered

• Yodah
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 11-06 08:20
JdM schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:45:
Dat een dakkapel geen zonnepanelen kan dragen is ook echt onzin, berekeningen worden gemaakt op een sneeuwbelasting die het gewicht van de zonnepanelen ver overschrijdt.
En wat gebeurt er denk je als er sneeuw op de zonnepanelen ligt bovenop die dakkapel. Hoewel ik ook denk dat dit prima mogelijk zou moeten zijn. Het komt op mij meer over als een disclaimer om eventuele verantwoordelijkheid makkelijk af te schepen.

• JdM
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 14:36

JdM

Gas?Gas!

@Yodah Dan wordt het gewicht nog hoger :? Wat wil je me duidelijk maken als je het er vervolgens toch wel mee eens lijkt te zijn?

N54 powered

• remmuz
De dakkapel wordt in de fabriek in 1 keer in elkaar gezet, inclusief een lap epdm op het dak geplakt en eventueel de rooftop mini.
Als je achteraf een unit gaat plaatsen moeten er gaten in het dak gemaakt worden voor leidingen en montage. Ik kan me goed voorstellen dat de leverancier van de dakkapel dan moeite heeft met garantie als het lekkage optreedt.
Ik denk niet dat het gewicht een probleem is, het zal eerder de garantie zijn.

• D-190
JdM schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:45:
@remmuz De huidige inverters kunnen dat zeker. Ik heb zelfs nog een niet modulerende (inverter) airco van 10 jaar oud en die verwarmt ook al.
Voor het topic: Het klinkt mij ook als marketing, verder denk ik dat een unit op een houten dakkapel constructie vooral ook geluidsdrager is voor trillingen. Persoonlijk zou ik niets in of op mijn houten constructie willen wat geluid maakt.
Dat over dat geluidshinder is inderdaad wel een belangrijk ding, aangezien het een slaapkamer wordt. Ze geven op dat er 36DB uit komt, maar er staat niet bij waar gemeten.

Vormgeving geef ik het een dikke plus, mooi weg gewerkt en een afstandsbediening.

Alleen die prijs blijft nog een ding €2500 voor een airco voor max 55m3, vind ik persoonlijk een hoop geld.
En de zwarte buitenunit, ik denk dat dat ontzettend heet gaat worden tijdens een hitte golf, en dat de levensduur daardoor achteruit zal gaan.

• Aidix
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 10-06 12:54

Aidix

Geluidspietlut

De buren hebben 3 airco's waarvan er 1 op een dakkapel staat. (jaren 90 tussenwoning, enkele tussenmuur). Als die compressor draait dreunt het in mijn hele huis. De andere hangen aan de buitenmuur en hoor ik nooit.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
D-190 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:42:
[...]

Dat over dat geluidshinder is inderdaad wel een belangrijk ding, aangezien het een slaapkamer wordt. Ze geven op dat er 36DB uit komt, maar er staat niet bij waar gemeten.

Vormgeving geef ik het een dikke plus, mooi weg gewerkt en een afstandsbediening.

Alleen die prijs blijft nog een ding €2500 voor een airco voor max 55m3, vind ik persoonlijk een hoop geld.
En de zwarte buitenunit, ik denk dat dat ontzettend heet gaat worden tijdens een hitte golf, en dat de levensduur daardoor achteruit zal gaan.
Ik heb een dikke Daikin op mijn dakkapel staan sinds vorig jaar Maart. Die staat in de zomer gezellig te zoemen op de zolder koel te houden. Hij is ontkoppeld geplaatst en ik hoor er binnen, zelfs met het raam open getest, niets van. Onder de andere helft van de dakkapel heb ik een badkamer met ligbad, en alleen met mijn hoofd onder water hoor ik een zachte brom/vibratie. Dus geluid, daar zou ik me helemaal geen zorgen om maken, zeker niet met de stille/nachtstanden voor zowel binnen- als buitenunit.

• Question Mark
  • Registratie: mei 2003

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

D-190 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 19:23:
Is er iemand al met ervaringen met dit systeem, ik kan er namelijk niet erg veel over vinden, ook weinig recensies.
Ik heb hem op mijn dakkapel. Voldoet prima. :) Installatie van het apparaat stelt niets voor.

De unit zelf is behoorlijk stil, maar let goed op resonantie vanuit je dakkconstructie (dat geldt overigens bij alle airco's). Bij mij is hij rechtstreeks door de leverancier op het dak gezet, maar achteraf had ik hem liever op veren of rubberen tegels geplaatst...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Remco1810
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 11-06 21:25
Wat zijn de ervaringen met het geluid van de Minirooftop buiten?
Hebben de buren / buurt hier last van?

• barron
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 13-06 09:57
Ik heb hem een maand geleden laten plaatsen. Geluid buiten is zeer goed te doen. Zeer stil. Binnen direct onder de dakkapel hoor je hem wel.
Ik zie wel weinig ontwikkeling qua nieuwe versies. De afstandbediening heeft geen display ( werkt dan helaas niet met mijn Tado systeem). De huidige versie heeft ook geen domotica opties wat tegenwoordig en gezien de prijs toch wel een must is.
Verder heel blij mee en een tevreden gebruiker!

• Frontysco
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 17:06
Ik heb hem ook besteld op mijn bestelde kapel. In september word hij geplaatst dus kan ik ook wellicht wat vertellen :-)

iRacing Profiel

• PWM
  • Registratie: oktober 2000
  • Niet online
Ik heb 2 houten dakkapellen. Zeer geïnteresseerd maar ben inderdaad beetje bang voor vibraties. Ik ga hier eens lurken :p Voor deze zomer is het toch al wel een beetje laat.

• danny1909
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 16:28
Ik ga het hier ook volgen, ook in mijn offerte voor een nieuwe dakkapel meegenomen. uitvoering ergens oktober / november denk ik.

• Remco t h
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 20-08-2020
Ik heb 2 jaar geleden een dakkapel laten plaatsen met zo n mini rooftop. Hij ziet er zeer strak uit vandaar dat ik hem ook genomen heb. Maar over het geluid ben ik niet te spreken. En dan vooral het aanslaan van de airco. Dan hoor je steeds een doffe dreun in je kamer. En dat aanslaan gebeurt regelmatig als die weer moet koelen. Het blazen valt mee maar je hoort het wel.
Al bij al had ik toch liever een normale met buiten unit gehad. Vooral met mijn nachtdiensten en overdag slapen. Zit er aan te denken om die toch nog aan te schaffen en de mini niet meer te gebruiken. Zegt genoeg toch.

• danny1909
Remco t h schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:41:
Ik heb 2 jaar geleden een dakkapel laten plaatsen met zo n mini rooftop. Hij ziet er zeer strak uit vandaar dat ik hem ook genomen heb. Maar over het geluid ben ik niet te spreken. En dan vooral het aanslaan van de airco. Dan hoor je steeds een doffe dreun in je kamer. En dat aanslaan gebeurt regelmatig als die weer moet koelen. Het blazen valt mee maar je hoort het wel.
Al bij al had ik toch liever een normale met buiten unit gehad. Vooral met mijn nachtdiensten en overdag slapen. Zit er aan te denken om die toch nog aan te schaffen en de mini niet meer te gebruiken. Zegt genoeg toch.
En wat vindt de leverancier hiervan?

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:06

BazzH

Kei-goed...

danny1909 schreef op donderdag 20 augustus 2020 @ 08:01:
[...]

En wat vindt de leverancier hiervan?
Ik heb wel zo'n vermoeden: dat het is wat je ervan had kunnen verwachten. :)
En eerlijk gezegd sta ik niet direct met mijn oren te klapperen als ik mensen hoor zeggen dat een airco op het dakje van een dakkapel toch wel wat hinderlijke geluiden produceert. En zeker als dat gaat resoneren, heeft het hele blok er last van (even uitgaande van standaard rijtjeswoningen).

Think smart........ Act stupid........

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Remco t h schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 22:41:
Zit er aan te denken om die toch nog aan te schaffen en de mini niet meer te gebruiken. Zegt genoeg toch.
Waarom probeer je niet eerst om je huidige rooftop eens op (anti) trildempers of anti-trilmatten te plaatsen?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Backcornerdev
  • Registratie: augustus 2020
  • Laatst online: 08-09-2020
Ik heb de minirooftop net in bedrijf gesteld.
En hij maakt het geluid wat je kunt verwachten van een "buitendeel" op een dakkapel.
Voor mij was dit ook de enigste optie.
De unit op dempers zetten zal niet veel zin hebben omdat de aanzuig en uitblaas van de unit vast aan je dakdoorvoer zitten.

Hij is eindelijk een €500 te duur maar dat betaal je voor het feit dat ze eindelijk nergens anders te krijgen zijn het is natuurlijk gewoon een aangepaste raam airco die je veel in Amerika ziet.

• BazzH
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 15:06

BazzH

Kei-goed...

Backcornerdev schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 20:03:
Ik heb de minirooftop net in bedrijf gesteld.
En hij maakt het geluid wat je kunt verwachten van een "buitendeel" op een dakkapel.
Voor mij was dit ook de enigste optie.
De unit op dempers zetten zal niet veel zin hebben omdat de aanzuig en uitblaas van de unit vast aan je dakdoorvoer zitten.

Hij is eindelijk een €500 te duur maar dat betaal je voor het feit dat ze eindelijk nergens anders te krijgen zijn het is natuurlijk gewoon een aangepaste raam airco die je veel in Amerika ziet.
Geen last van resonantie? Dat is waar ik me een beetje zorgen om maakte. Niet dat het nu nog veel uitmaakt overigens, want we hebben het huis verkocht en in het nieuwe huis hebben we alleen 2 kleine kapelletjes op zolder en genoeg mogelijkheden voor een "echte" airco als we dat nodig zouden vinden.

Think smart........ Act stupid........

• Misha
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 13-06 22:09
Frontysco schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:32:
Ik heb hem ook besteld op mijn bestelde kapel. In september word hij geplaatst dus kan ik ook wellicht wat vertellen :-)
Kick! Heb je hem toevallig al?

• Frontysco
Nop, 4 weken vertraging op t kapel. 19november staat hij nu gepland.

iRacing Profiel

• danny1909
gister iemand langs geweest om de dakkapel in te meten. Vertelde ook dat de minirooftops tot feb/maart 2021 niet meer leverbaar zijn. dakkapel komt pas in maart dus hoop dat hij er dan weer is.

• EnzoNow
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 26-04 18:56
Geen opvolging meer in dit Topic, zie ik.
Hopelijk kan een ervaringsdeskundige mijn vraag beantwoorden.
Ik overweeg dus ook zo'n apparaat op de, nog te plaatsen, dakkapel aan de voorzijde van mijn woning.

Nu woon ik aan een drukke 4baansweg (Graafseweg Nijmegen).
Een dakkapel met triple glas lijkt me geen overbodige luxe, aangezien regelmatig alle soorten hulpdiensten langsrijden.
Dus dat komt in de offerte.
Nu vraag ik me af of een minirooftop het geluid van buiten genoeg dempt.
M.a.w.: hoor je geluid van buiten als dat apparaat uit of aan staat?
Als dat het geval is namelijk, dan is triple glas in mijn ogen zonde van de investering.

Nu woont niet iedereen in een drukke straat, maar wat is de ervaring met langs rijdende scooters, toeterende auto's en alles wat meer geluid produceert dan 'normaal'?

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

EnzoNow schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:17:
Een dakkapel met triple glas lijkt me geen overbodige luxe, aangezien regelmatig alle soorten hulpdiensten langsrijden.
offtopic:
Ik heb recentelijk flink wat HR+++ glas laten plaatsen maar zoveel beter vind ik het niet tegen geluid dan oud dubbelglas. Nu is het hier gelukkig niet zo druk dat dat een probleem is :).

Als ik jou was zou ik voor geluidwerend glas gaan. Kan ook in HR+++ maar je moet er wel naar vragen.

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• revolution-nl
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11-06 14:56

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

PWM schreef op dinsdag 11 augustus 2020 @ 16:10:
Ik heb 2 houten dakkapellen. Zeer geïnteresseerd maar ben inderdaad beetje bang voor vibraties. Ik ga hier eens lurken :p Voor deze zomer is het toch al wel een beetje laat.
Als je de buitenunit met veerdempers plaatst op sjieke bigfoot dempers geplaatst op betonnen bandjes dan hoor je binnen niets meer.

Veel installateurs interesseert het geen biet en doen maar wat.

8555Wp solar | Tesla Model 3 SR+ | Skoda Citigo E iV | Mitsubishi SRK 35 ZS-WT | Gasloos

• willemvdvliet
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 13:54
Weet iemand van jullie of de Minirooftop ook compatible is met de Tado Slimme Aircobediening V3+?
Ben in overweging om een dakkapel te nemen en dan is een airco unit op zolder wel erg nice.
het gehele huis stuur ik aan met Tado radiatorknoppen / draadloze thermosstaten wat perfect werkt.

• barron
Ik heb die vraag afgelopen zo er in de Tado community gevraagd.

https://community.tado.co...irco-zonder-scherm#latest

Ik heb een minirooftop en Tado. Helaas niet een eenduidig antwoord nav de discussie. Basic aan / uit zal waarschijnlijk wel werken. Heb het niet getest..

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 13-02 01:33
Glashelder schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:27:
[...]

offtopic:
Ik heb recentelijk flink wat HR+++ glas laten plaatsen maar zoveel beter vind ik het niet tegen geluid dan oud dubbelglas. Nu is het hier gelukkig niet zo druk dat dat een probleem is :).

Als ik jou was zou ik voor geluidwerend glas gaan. Kan ook in HR+++ maar je moet er wel naar vragen.
HR+++ is geen uniform artikel. Wat heb je? 4-15-4-15-4? Ja, dat gaat niet helpen.

• Mescjamade
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 11-04 21:52
Hoi,

Wij hebben redelijk nieuwe dakkapellen, daar zit isolatieglas in (HR++). We hebben gekozen voor zowel een geluidsisolerend als een thermisch isolerend type glas. Vanwege het ventilatierooster boven de vaste ramen, is geluid toch hoorbaar. Een rooftop-airco is ons door de dakkapel-monteur afgeraden, omdat dit drie nadelen kan hebben:
1) De aircopomp kan je dak laten resoneren waardoor er langzaam maar zeker scheurtjes kunnen ontstaan;
2) Vanwege de doorvoer in het dak is er een grotere kans op lekkage;
3) Vanwege de doorvoer in het dak kan er extra geluidshinder ontstaan door zowel de aircopomp (en de eventuele resonantie), als de buitengeluiden die makkelijker binnenkomen.

Wij hebben een verrijdbare airco-unit gekocht (zelfs 2), om de zolderkamers goed gekoeld te kunnen krijgen in de zomer. Ook daar kleeft weer een nadeel aan... de warmte afvoer moet ook nog worden afgevoerd...

Ik ben benieuwd wat het gaat worden. Succes en hopelijk heb je iets aan mijn schrijven.
EnzoNow schreef op woensdag 30 december 2020 @ 14:17:
Geen opvolging meer in dit Topic, zie ik.
Hopelijk kan een ervaringsdeskundige mijn vraag beantwoorden.
Ik overweeg dus ook zo'n apparaat op de, nog te plaatsen, dakkapel aan de voorzijde van mijn woning.

Dus dat komt in de offerte.
Nu vraag ik me af of een minirooftop het geluid van buiten genoeg dempt.
M.a.w.: hoor je geluid van buiten als dat apparaat uit of aan staat?
Als dat het geval is namelijk, dan is triple glas in mijn ogen zonde van de investering.

Nu woont niet iedereen in een drukke straat, maar wat is de ervaring met langs rijdende scooters, toeterende auto's en alles wat meer geluid produceert dan 'normaal'?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Klinkt een beetje alsof je dakkapel leverancier er niet zo'n zin in heeft. Het enige waar hij een punt heeft is de resonantie, maar dat zou af te vangen moeten zijn met goede rubbers en veren (heb ik destijds niet gedaan, achteraf wel spijt van).

Verrijdbare airco units vreten stroom, en werken vanwege de onderliggende techniek voor geen meter. Daarnaast zul je toch iets van een afvoer moeten hebben, waardoor je geluidsoverlast gaat krijgen. Tegen geluidsoverlast zou een relatief gesloten systemen van een rooftop beter helpen.

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Croga

The Unreasonable Man

@Question Mark; er is nog wel een weg tussen rooftop en verrijdbaar....

Wij hebben een split unit laten installeren. Binnen unit op zolder, leidingen door het dak naast de dakkapel, buitenunit op de aanbouw (maar die had ook aan de muur bevestigd kunnen worden).

Resultaat: Geen van de nadelen die @Mescjamade benoemd, geen van de nadelen die @Question Mark benoemt, een stuk goedkoper, als ik de originele OP mag geloven, en het ding draait al een dikke 15 jaar zonder enig onderhoud (ieder jaar komt er een mannetje kijken die dan steevast stelt "Nope, loopt nog als een zonnetje").

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Croga schreef op maandag 11 januari 2021 @ 09:58:
@Question Mark; er is nog wel een weg tussen rooftop en verrijdbaar....

Wij hebben een split unit laten installeren.
Een split unit is totaal iets anders dan een verrijdbare airco...

@Mescjamade gaat een verrijdbare airco (2 stuks) in gebruik nemen. Verrijdbare airco's zou ik zeker niet doen. Een goede split unit is altijd beter (ook beter dan een rooftop), maar is vaak lastiger te installeren. :)

• Croga
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:37

Croga

The Unreasonable Man

Question Mark schreef op maandag 11 januari 2021 @ 10:01:
[...]

Een split unit is totaal iets anders dan een verrijdbare airco... @Mescjamade gaat een verrijdbare airco (2 stuks) in gebruik nemen. Verrijdbare airco's zou ik zeker niet doen. Een goede split unit is altijd beter (ook beter dan een rooftop), maar is vaak lastiger te installeren. :)
Iek, had ik even overheen gelezen. Excuses.

En inderdaad; verrijdbaar zou ik ook nooit (meer) aan beginnen. Heeft in de eerste 2 jaar in ons huidige huis goed dienst gedaan in combinatie met hele dikke oordoppen maar daarna is split = king geworden.

• remmuz
Dat moet maar net mogelijk zijn, zo'n split unit. Aan de gevel hangen is geen gezicht. Op de dakkapel zou kunnen maar dat ziet er ook niet uit. Lijkt mij ook niet eenvoudig om zo'n ding te monteren en vullen bovenop een dakkapel.
In zo'n geval is de mini-rooftop eigenlijk de beste oplossing.

[Voor 33% gewijzigd door remmuz op 11-01-2021 15:51]

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

remmuz schreef op maandag 11 januari 2021 @ 15:46:
Dat moet maar net mogelijk zijn, zo'n split unit. Aan de gevel hangen is geen gezicht. Op de dakkapel zou kunnen maar dat ziet er ook niet uit. Lijkt mij ook niet eenvoudig om zo'n ding te monteren en vullen bovenop een dakkapel.
In zo'n geval is de mini-rooftop eigenlijk de beste oplossing.
Split unit kan zeker niet altijd. Technisch gezien wel de mooiste oplossing, maar plaatsing blijft een dingetje.

Een mini-rooftop is wel zeker een veel betere oplossing dan 2x een verrijdbare airco. Zowel qua geluidsoverlast, energieverbruik en de mate van verkoeling die verkregen wordt.

• Frontysco
Nou... Een jaar naar dato van dit topic kan ik mijn ervaring eindelijk delen!
Mooi design, lekker plat. Redelijk stil en doet wat hij moet doen.

Enige wat ik merk is dat de temperatuur sensor verre van accuraat is. Warme lucht stijgt natuurlijk op, maar als ik hem instel op 20 graden en hij denkt dat het zo ver is, zit ik met 17 graden op bureau hoogte.

Ik heb hem pas sinds gisteren in gebruik dus wellicht nog even wat spelen.

Kleine update 2 dagen later: verwarming werkt prima. Temp sensor doet het ook prima. Echter omdat hij aan t plafond hangt, is het daar eerder warm dan op bureau hoogte. Eenmaal op temp houd hij het perfect stabiel

[Voor 19% gewijzigd door Frontysco op 30-01-2021 15:38]

iRacing Profiel

• JDunnio
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 12:46
Frontysco schreef op vrijdag 29 januari 2021 @ 08:15:
Nou... Een jaar naar dato van dit topic kan ik mijn ervaring eindelijk delen!
Mooi design, lekker plat. Redelijk stil en doet wat hij moet doen.

Enige wat ik merk is dat de temperatuur sensor verre van accuraat is. Warme lucht stijgt natuurlijk op, maar als ik hem instel op 20 graden en hij denkt dat het zo ver is, zit ik met 17 graden op bureau hoogte.

Ik heb hem pas sinds gisteren in gebruik dus wellicht nog even wat spelen.

Kleine update 2 dagen later: verwarming werkt prima. Temp sensor doet het ook prima. Echter omdat hij aan t plafond hangt, is het daar eerder warm dan op bureau hoogte. Eenmaal op temp houd hij het perfect stabiel
Wij overwegen er ook één te installeren in onze nieuwe dakkapel/slaapkamer.
Onze slaapkamer is dan een kleine 16m2.

Heb jij toevallig ervaring met het (bij)verwarmen met de mini-rooftoop?

Dit zou ons namelijk een radiator schelen waar ik estetisch ook niet om zit te springen.

• Frontysco
Zeker heb ik dat. Slaapkamer van 13m2 krijgt hij met gemak bloedheet. Bij lagere temperaturen springt hij wel regelmatig in de ontdooi stand maar dat is normaal.

Momenteel doet hij niets, waarschijnlijk is de ventilator vastgevroren, voor zulke temperaturen is het dus niets, maar boven 0 werkt hij perfect.

Let wel dat ze in de volgende versie van de mini rooftop, ze de heating functie uit hebben geschakeld. Dit vanwege de verkeerde perceptie van de consumenten. Hij zit aan je plafond en warme lucht stijgt op. Daar moet je rekening mee houden maar lang niet iedereen snapt dat...

Deze info heb ik van hen zelf omdat ik wilde weten of ik de ventilator ontdooit zou krijgen.

Maw, ik zou hem zo nogmaals aanschaffen.
Maakt het design je wat minder uit, ga dan voor een split unit wand airco

iRacing Profiel

• remmuz
Dat is wel nuttige informatie; die bijverwarming is voor mij wel een belangrijk item. Het was voor mij wel duidelijk dat ik van de verwarming geen al te hoge verwachtingen moest hebben, maar de zolder is bij ons een slaapkamer dus het is voor ons al voldoende om het rond de 16-17 graden te krijgen.
Als die optie er straks niet meer in zit ga ik naar een andere oplossing zoeken.

• ollie_1982
  • Registratie: mei 2006
  • Nu online
Bedankt @Frontysco nuttige info inderdaad.

Bij ons wordt deze 1 maart geïnstalleerd. Zal dan ook mijn bevindingen melden. Mijn broer heeft zelf 2 van deze airco's en is er erg tevreden over. We hebben wel nog een aparte verwarming op de kamer.

[Voor 7% gewijzigd door ollie_1982 op 12-02-2021 13:47]

• danny1909
Bij mij wordt de dakkapel en rooftop 11 maart geplaatst. zal mijn bevindingen ook hier delen tzt.

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:14
Damn, ik wou dit jaar er een laten plaatsen op een bestaande dakkapel. Het gaat bij ons enkel om het koelen (en in de winter misschien een beetje verwarmen) van onze slaapkamer op zolder, en dat zou een boel leidingwerk schelen, ik heb niet echt een hele lekkere plek om een normale buitenunit te hangen.

Beetje koudwatervrees omdat het een bestaande dakkapel is maar vooral omdat het nou ook niet een heel wijd verbreid systeem is. Komt daar nu de "uitverkocht, misschien weer leverbaar in mei maar geen garantie" opmerking op de site bij. Wat is dat nu voor raar iets? 8)7

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Geen idee? Heeft misschien te maken met een wereldwijde pandemie waardoor bepaalde onderdelen momenteel slecht leverbaar zijn? Daarnaast is iedereen momenteel zo'n beetje zijn huis aan het opknappen of verbouwen omdat men verplicht thuis moet werken, en iedereen een koel thuiskantoor wil hebben.

Of misschien komen sommige onderdelen misschien uit het VK, dat schijnt momenteel ook niet heel lekker te gaan qua douane controles.

Er zijn zoveel redenen te verzinnen waarom ze niet op voorraad zijn. Bel of mail ze anders even, en informeer naar de leveringsproblemen.

• Stiggy
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 15:14
Question Mark schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:05:
[...]
Er zijn zoveel redenen te verzinnen waarom ze niet op voorraad zijn. Bel of mail ze anders even, en informeer naar de leveringsproblemen.
Ja, heb ik al gedaan (via dienstverleningnederland aangezien ik niet zelf wil laten plaatsen).
De redenen die je noemt kunnen valide zijn, maar bij mijn bevestigt het eerder het beeld van een heel klein Nederlands bedrijfje dat af en toe een serie van die dingen in het buitenland laat maken en een niet hele grote installed base heeft.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Stiggy schreef op zondag 28 februari 2021 @ 16:12:
[...]
De redenen die je noemt kunnen valide zijn, maar bij mijn bevestigt het eerder het beeld van een heel klein Nederlands bedrijfje dat af en toe een serie van die dingen in het buitenland laat maken en een niet hele grote installed base heeft.
Ik gok dat dat idee klopt hoor... :)

• ollie_1982
  • Nu online
Bij ons is sinds gister de airco aangesloten en er zit nu geen verwarmingfunctie meer op.

Oude versie incl. verwarmen:

Nieuwe versie excl. verwarmen:

Op hun website staat nog wel de verkeerde info:

https://www.minirooftop.n...-specificatie-particulier

Blijkbaar hebben ze nog verschillende verwijzingen op hun website (via Google). Via hun website kom je wel uit bij het nieuwe model waar verwarmen niet meer er bij staat:

https://www.minirooftop.nl/technische-specificatie

Wij hebben een verwarming op de kamer, maar als je dat niet hebt en voor deze airco wil gaan ook vanwege het verwarmen kan dat dus niet meer.

Ik weet niet of het eventueel in te schakelen is? Ik heb deze vraag ook al aan Minirooftop gemaild.

[Voor 17% gewijzigd door ollie_1982 op 09-03-2021 09:49]

• barron
Ik zie dat er een nieuwe afstandsbediening is. Nu met display. Dat zou betekenen dat de Slimme Aircobediening van Tado ook gaat werken! Dan is de vraag of de nieuwe ab op een 'oude' installatie gaat werken?

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

barron schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:10:
Ik zie dat er een nieuwe afstandsbediening is. Nu met display. Dat zou betekenen dat de Slimme Aircobediening van Tado ook gaat werken!
Waarom denk je dat? Ik vraag mij nl. af of er wel een bi-directionele verbinding is tussen airco en remote... Er zitten sowieso al 4 knoppen op de nieuwe remote die niet gebruikt worden. Ik gok dat dit gewoon een universeel ingekochte remote is, waarbij ik betwijfel of de wat geavanceerdere features geimplementeerd zijn.

[Voor 37% gewijzigd door Question Mark op 15-03-2021 11:49]

• ollie_1982
  • Nu online
ollie_1982 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:27:
Bij ons is sinds gister de airco aangesloten en er zit nu geen verwarmingfunctie meer op.

Oude versie incl. verwarmen:

[Afbeelding]

Nieuwe versie excl. verwarmen:

[Afbeelding]

Op hun website staat nog wel de verkeerde info:

https://www.minirooftop.n...-specificatie-particulier

[Afbeelding]

Blijkbaar hebben ze nog verschillende verwijzingen op hun website (via Google). Via hun website kom je wel uit bij het nieuwe model waar verwarmen niet meer er bij staat:

https://www.minirooftop.nl/technische-specificatie

[Afbeelding]

Wij hebben een verwarming op de kamer, maar als je dat niet hebt en voor deze airco wil gaan ook vanwege het verwarmen kan dat dus niet meer.

Ik weet niet of het eventueel in te schakelen is? Ik heb deze vraag ook al aan Minirooftop gemaild.
Hier de reactie omtrent of het verwarmen nog mogelijk is met het nieuwe model:

Vanaf 2021 was het niet meer mogelijk om een on-off systeem uit te leveren en daarom zijn wij over gegaan naar een inverter, 3.5 KW. Dit is bij onze dealers bekend geworden begin oktober 2020.

Het oude model (model 2020 en eerder) was een on-off systeem en had een bij-verwarmingsfunctie.
Echter communiceren wij al een aantal jaren dat de Minirooftop, ondanks dat er een verwarmingsfunctie aanwezig was, deze uitsluitend als airconditioning gebruikt diende te worden.

De reden hiervoor is dat de designunit aan het plafond hangt en op het moment dat deze warme lucht uitblaast, blijft de lucht bovenin de ruimte hangen (warme lucht stijgt).
De Minirooftop sensor zuigt dan al snel ook de warme lucht aan in de ruimte, waardoor deze denkt dat hij de gewenste temperatuur heeft bereikt en al afslaat binnen enkele minuten.

• M.F.H.
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 18:34
ollie_1982 schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 09:27:
Bij ons is sinds gister de airco aangesloten.
Heb je hier een foto van? En via Dienstverlening Nederland geregeld? Wat was je uiteindelijk incl. montage kwijt?

Ik heb nu nog een losse verrijdbare airco, maar behalve het feit dat dat ding flink in de weg staat heb ik ook hoge vensterbanken in de dakkapel, dus eigenlijk is het altijd gehannes met de afvoerslang. In de zomer wordt het gemakkelijk 30+ op zolder dus een minirooftop lijkt me een top oplossing.

• barron
Question Mark schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:41:
[...]

Waarom denk je dat? Ik vraag mij nl. af of er wel een bi-directionele verbinding is tussen airco en remote... Er zitten sowieso al 4 knoppen op de nieuwe remote die niet gebruikt worden. Ik gok dat dit gewoon een universeel ingekochte remote is, waarbij ik betwijfel of de wat geavanceerdere features geimplementeerd zijn.
Dat zullen we dan inderdaad even moeten afwachten totdat er een installatie is gedaan inclusief de nieuwe remote. Ben benieuwd.

Hier nogmaals de reactie vanuit Tado van vorig jaar:

==========
Er zijn 2 types IR afstandsbedieningen voor Airco's:

Zonder scherm
Met scherm, waar instellingen van de airco zichtbaar zijn.
Deze types werken compleet anders, in het type met scherm, stuurt de afstandsbediening altijd de complete sturing door naar de airco (dus temperatuur, ventilator-instelling, modus etc..).

In het type zonder scherm, weet de afstandsbediening helemaal niets. Hij kan alleen sturen "temperatuur omhoog" of "temperatuur omlaag" en modus aanpassen.

Om via de app een temperatuur in te stellen op de airco, is het dus van belang dat we de complete commandoset naar de airco kunnen sturen. Vandaar dat we alleen geschikt zijn met airco's waar de afstandsbediening de volledige commandoset op het display weergeeft.

U kunt er hier meer over lezen:

https://support.tado.com/hc/nl/articles/115001721423
==========

• Question Mark

Question Mark

Moderator SWS/WOS

F7 - Nee - Ja

Ik kan in de handleiding niks terugvinden over dat scherm, vandaar mijn "argwaan" een beetje.

Ik zie alleen een optie om de helderheid in te stellen, en iets met een klok. Kan best zijn dat het display dan alleen gebruikt wordt om iets met een sleeptimer te doen oid. Als het wel een scherm is waar alle (huidige) instelling in terug te vinden zijn, dan had ik het logisch gevonden dat dit ook even in de handleiding terugkomt.

Ben wel heel benieuwd overigens. Ik heb het vorige model nog, maar veel zaken in mijn woning heb ik smart gemaakt en ondergebracht in home-assistant. Dit zou een leuke uitbreiding kunnen zijn (al verwacht ik niks). :)

Acties:
  • +3Henk 'm!

• ollie_1982
  • Nu online
M.F.H. schreef op maandag 15 maart 2021 @ 11:56:
[...]

Heb je hier een foto van? En via Dienstverlening Nederland geregeld? Wat was je uiteindelijk incl. montage kwijt?

Ik heb nu nog een losse verrijdbare airco, maar behalve het feit dat dat ding flink in de weg staat heb ik ook hoge vensterbanken in de dakkapel, dus eigenlijk is het altijd gehannes met de afvoerslang. In de zomer wordt het gemakkelijk 30+ op zolder dus een minirooftop lijkt me een top oplossing.
Zie hieronder. Ik heb dit via de leverancier van de dakkapel geregeld. Totaal incl. montage €2000,- (incl.).

• ollie_1982
  • Nu online
Mijn broer heeft overigens het oude model en deze via dit apparaat gekoppeld en kan het dus met een app deze bedienen.

https://www.robbshop.nl/slimme-airco-bediening-sensibo-sky

Ik heb mij er nog niet in verdiept, maar wellicht kan dit gekoppeld worden via Home Kit m.b.v. Homebridge Out Of Box (https://hoobs.org/).

Zie hier : https://words.bombast.net...o-homekit-via-homebridge/ en https://linkdhome.com/articles/sensibo-homekit-how-to

[Voor 7% gewijzigd door ollie_1982 op 15-03-2021 12:13]

• Glashelder
  • Registratie: september 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ziet er wel OK uit. Hoe zijn de ervaringen? Geluidsproductie? Verwarm je ermee?

PV 3015wp op oost, 2680 wp op west. pvoutput

• ollie_1982
  • Nu online
Glashelder schreef op maandag 15 maart 2021 @ 12:33:
Ziet er wel OK uit. Hoe zijn de ervaringen? Geluidsproductie? Verwarm je ermee?
De kamer is nog niet in gebruik en verder is de airco nu ook nog niet nodig ;-). Ik vind het geluid acceptabel maar ik heb geen vergelijking met een losse airco.

Mijn broer heeft er 2 in gebruik en is er erg tevreden over. Verwarmen kan niet meer met het nieuwe model, alleen met het oude model kan dit nog, maar zoals als je terug leest is het daar niet voor gemaakt volgens de fabrikant.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenB
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 17:15
Ik heb sinds maart de minirooftop op een nieuwe dakkapel op mijn werkkamer. Ik ben wel tevreden vooralsnog, al is er natuurlijk nog geen extreme hitte geweest. Ik merk wel dat als ik hem aanzet dat de kamer binnen een kwartier 2 graden omlaag gaat (van 23 naar 21 bijv.) in combinatie met weinig herrie. In de praktijk draag ik vaak een koptelefoon met noise canceling en die filtert het sowieso volledig weg.

Enige dat mij opvalt: ik heb alles door een aannemer laten plaatsen (die heeft een dakkapel gemaakt en meteen de minirooftop erop gezet, daarna de hele dakkapel op mijn huis geplaatst). De minirooftop werd in maart aan hem geleverd en het is volgens mij de nieuwe, de buitenunit is ook groter dan de oude versie. Alleen ik heb niet zo'n panel als op de foto hierboven is te zien, alleen een klein paneeltje met daarop de ingestelde temperatuur.

Daarnaast heb ik een afstandsbediening die niet lijkt op de oude en niet op de nieuwe, maar deze: http://lh.airwell-res.com...p434/YX1F%20RC--%20GB.pdf (deze handleiding heb ik gevonden omdat de code "YX1F" achterop de afstandsbediening staat).

Is dit een soort tussenversie geweest?

Los daarvan, ook ik wil het natuurlijk graag aan mijn smart home koppelen. Ik gebruik Google Home en heb denk ik vooralsnog genoeg aan een universele-afstandsbediening-naar-Google-Home-koppeling (ik doe nu toch alleen aan/uit gebruiken en geen timers enzo). Heeft er iemand daar ervaring mee icm. de minirooftop? En sowieso wat is dan een goeie tussenunit voor Google Home?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AlexZuH
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 00:37

AlexZuH

Braaaap sutututu!

JeroenB schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 15:29:
Ik heb sinds maart de minirooftop op een nieuwe dakkapel op mijn werkkamer. Ik ben wel tevreden vooralsnog, al is er natuurlijk nog geen extreme hitte geweest. Ik merk wel dat als ik hem aanzet dat de kamer binnen een kwartier 2 graden omlaag gaat (van 23 naar 21 bijv.) in combinatie met weinig herrie. In de praktijk draag ik vaak een koptelefoon met noise canceling en die filtert het sowieso volledig weg.

Enige dat mij opvalt: ik heb alles door een aannemer laten plaatsen (die heeft een dakkapel gemaakt en meteen de minirooftop erop gezet, daarna de hele dakkapel op mijn huis geplaatst). De minirooftop werd in maart aan hem geleverd en het is volgens mij de nieuwe, de buitenunit is ook groter dan de oude versie. Alleen ik heb niet zo'n panel als op de foto hierboven is te zien, alleen een klein paneeltje met daarop de ingestelde temperatuur.

Daarnaast heb ik een afstandsbediening die niet lijkt op de oude en niet op de nieuwe, maar deze: http://lh.airwell-res.com...p434/YX1F%20RC--%20GB.pdf (deze handleiding heb ik gevonden omdat de code "YX1F" achterop de afstandsbediening staat).

Is dit een soort tussenversie geweest?

Los daarvan, ook ik wil het natuurlijk graag aan mijn smart home koppelen. Ik gebruik Google Home en heb denk ik vooralsnog genoeg aan een universele-afstandsbediening-naar-Google-Home-koppeling (ik doe nu toch alleen aan/uit gebruiken en geen timers enzo). Heeft er iemand daar ervaring mee icm. de minirooftop? En sowieso wat is dan een goeie tussenunit voor Google Home?
Bij ons idem dito, 2 units in een dakkapel die 2 kamers overspand, een geel/groene digitale weergave van ingestelde temp en 2x de genoemde AB. Verwarmen werkt inderdaad niet. Wel uitermate tevreden met de werking van de apparaten. Dochter van 4 zal er ook blij mee zijn dat ze niet meer in 33 graden hoeft te slapen deze zomer ;)

Wel nog geïnteresseerd in de mogelijkheden tot smart maken. :+

Zwarte Band Kama Sutra!

• Frontysco
Ik heb de mini rooftop nu een half jaartje. verwarmt prima en koelt als een ijskast.

Vraagje: Bij verwarmen slaat de unit vanzelf uit als hij op temp is. Bij koelen blijft hij aan, alleen dan zonder koud (alleen fan) en de kou slaat weer aan als het nodig is. Hoort dat?

iRacing Profiel

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True