Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.356.187 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-06 18:37
Heb je een WiFi module? Daar kan je gewoon zien wat de unit verbruikt en het zo uitrekenen. En anders meten aan de bron (stekker, op de DIN rail etc.). Wat je nu doet is speculeren want je meet geen echt verbruik en gaat uit van theoretische waardes.
Ja, ik heb een WiFi module en wist niet dat je daarmee het verbruik kon zien. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexvo
Caeruleus schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Ter vergelijk, mijn 2.5KW unit heeft gisteren in 10 uur (+/- 11:30 tot +/- 21:30), 4.4KWH verbruikt

De 2.5KW aan koelvermogen heeft overigens niets met het stroomverbruik te maken, dat zijn 2 verschillende dingen.(volgens mij wist je dat al, maar meldt het ff voor de zekerheid)
Dank voor de terugkoppeling. Wat is de SEER waarde van jouw unit?

En ja, ik wist inderdaad van het verschil in koelvermogen en stroomverbruik :) (zo kwam ik op de SEER terecht)

[ Voor 6% gewijzigd door lexvo op 12-08-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:05
lexvo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:42:
[...]

Dank voor de terugkoppeling. Wat is de SEER waarde van jouw unit?

En ja, ik wist inderdaad van het verschil in koelvermogen en stroomverbruik :) (zo kwam ik op de SEER terecht)
Ik had nog nooit van SEER gehoord maar zo te zien is het: 8.64 (Daikin Emura FTXJ25MW).
Verbruik van gisteren heb ik overigens ook uit de app gehaald via de WiFi module.

Edit: ben een beetje aan het googlen naar SEER en allerlei (Amerikaanse) sites zeggen dat tegenwoordig 14 het minimum is. Kan niet helemaal vinden waar het verschil zit.

[ Voor 15% gewijzigd door Caeruleus op 12-08-2020 11:52 ]

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-07 15:46
locloc schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:15:
Wij oriënteren ons op de mogelijke plaatsing van airco, omdat het nergens in huis te doen is nu. Het gaat om een rijtjeshuis, we zouden woonkamer, de drie slaapkamers op de eerste verdieping en de zolderslaapkamer willen koelen. Dus 5 ruimtes. Maar als ik de threads hier zo lees, neemt bijna iedereen airco voor 1, 2 of hooguit 3 ruimtes. Heeft niemand meerdere slaapkamers (wij hebben drie kinderen), of gebruiken jullie 1 unit voor meerdere kamers ofzo? Benieuwd naar...

We willen graag een a+++ airco die zo zuinig mogelijk is in verbruik, waarbij al deze ruimtes gekoeld kunnen worden, maar ik zie door de bomen echt het bos niet meer, ook al omdat de ene beschrijving inclusief installatie is, of gedeeltelijk inclusief installatie omdat je zelf ook nog van alles moet doen (wij zoeken een partij die alles doet, plus alles netjes afwerkt) of zonder installatie etc, omdat ik maar nergens posts zie van mensen die vijf ruimtes willen koelen en omdat de hele sector nog nieuw is voor ons. Een eerste 'globale schatting' van de kosten die ik van Klimate.nl kreeg was 11.000 euro. Ja doei, ik ben wel onwetend, maar niet helemaal gek.

Hulp is welkom.. zowel qua hoeveel units we nu nodig hebben als qua partij die ons een fatsoenlijke offerte kan sturen. Geen haast, kan ook in de komende winter geregeld worden ofzo, als dat de prijs drukt. ;)
Wil hier wel even op reageren, heb echter geen praktijkervaring want ik installatie vindt pas over een week of 2-3 plaats.

Wij hebben gekozen voor een multi-split unit (WAF) van 8,1 KW en 2 binnenunits waarvan één unit op onze slaapkamer (2,5 KW) en één unit op de overloop (5 KW). Deze moeten de hele bovenverdieping gaan koelen (90m2) dat zich onder het dak bevindt. Ik verwacht dat dit makkelijk kan omdat het zonder airco best lang duurt voordat het warm is (meerdere dagen, nu is het 25 tot 27 graden boven na een week hittegolf in Limburg).

We hebben 3 slaapkamers. De overloop gaat twee slaapkamers koelen. De andere kleinere unit staat op de grootste slaapkamer, dat gaat de unit op de overloop niet trekken (ligt verder weg, 2 keer een hoek om).

Het is allemaal situatiegebonden verder: hoe warm wordt het nu zonder airco bijvoorbeeld? Je moet eerst zorgen dat de warmte uberhaupt niet (goed) binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
_Piwi_ schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:51:
[...]

We hebben 3 slaapkamers. De overloop gaat twee slaapkamers koelen. De andere kleinere unit staat op de grootste slaapkamer, dat gaat de unit op de overloop niet trekken (ligt verder weg, 2 keer een hoek om).

Het is allemaal situatiegebonden verder: hoe warm wordt het nu zonder airco bijvoorbeeld? Je moet eerst zorgen dat de warmte uberhaupt niet (goed) binnenkomt.
Ja dat snap ik: we hebben HR++, zonwering, houden alles dicht overdag en alles open 's nachts en dan nog wordt het 29-30 graden, gevoelstemperatuur 9454349. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12
Wij oriënteren ons op de mogelijke plaatsing van airco, omdat het nergens in huis te doen is nu. Het gaat om een rijtjeshuis, we zouden woonkamer, de drie slaapkamers op de eerste verdieping en de zolderslaapkamer willen koelen. Dus 5 ruimtes. Maar als ik de threads hier zo lees, neemt bijna iedereen airco voor 1, 2 of hooguit 3 ruimtes. Heeft niemand meerdere slaapkamers (wij hebben drie kinderen), of gebruiken jullie 1 unit voor meerdere kamers ofzo? Benieuwd naar...
Ja hoor, ik heb hier een MHI 2,5kW unit die de bovenverdieping koelt. Slaapkamers van 6, 9 en 12m2 ongeveer.

Vanwege de huidige temperaturen ook de deur beneden open gezet en de unit in de powerstand staan. Temperatuur beneden is gezakt van 25,6 naar 24,8 inmiddels en boven is het nu 22,8 graden :)

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

HyperBart schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 18:00:
[...]

WOW.
Dat is mijn PV productie op de beste dag van het jaar, dat is echt WAANZINNIG veel.

Ik heb met screens en gordijnen 27 graden.

Ik sta daar echt van te kijken @Wootism .
Snap ik :D
Wellicht dat we er nog een binnenunit bij plaatsen om de kracht te verdelen.
Nu is het een 5,3kW die vooral al het werk moet doen en daarom constant op ‘turbo’ modus draait en 1200W trekt. De 2,9kW in de slaapkamer doet dapper mee maar voegt in de woonkamer weinig toe qua koelte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@VikeeVeekie Het is inderdaad wat offtopic. En ik vind het allemaal prima, maar verbazen doet het mij wel.
Als ik zoiets lees, dan denk ik dat we de realiteit een beetje verloren zijn.
Ik kijk gewoon heel anders naar dieren, maar mishandelen, dat zou ik nooit doen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19-07 15:46
locloc schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:59:
[...]

Ja dat snap ik: we hebben HR++, zonwering, houden alles dicht overdag en alles open 's nachts en dan nog wordt het 29-30 graden, gevoelstemperatuur 9454349. :)
Dat is warm ;)

Wellicht kun je een schets posten van je woning en waar je de airco's denkt te willen hangen. Dan kunnen mensen wat gerichter adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locloc
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 30-06-2024
Felicia schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:01:
[...]

Ja hoor, ik heb hier een MHI 2,5kW unit die de bovenverdieping koelt. Slaapkamers van 6, 9 en 12m2 ongeveer.

Vanwege de huidige temperaturen ook de deur beneden open gezet en de unit in de powerstand staan. Temperatuur beneden is gezakt van 25,6 naar 24,8 inmiddels en boven is het nu 22,8 graden :)
Dit klinkt alsof ik aan drie units voldoende zou hebben dan? Woonkamer, de drie slaapkamers boven (die ongeveer dezelfde grootte zijn als die jij nu beschrijft) en de zolder. Dan wordt het al een stuk goedkoper denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Oxellaar schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:42:
[...]
Heeft niets met dierenmishandeling te maken. Naar mijn mening slaan we een beetje heel erg ver door, als cavias bij de airco liggen. Temeer omdat wij vroeger thuis ook tientallen cavias hadden.... zonder airco en zonder doden. Misschien een enkele oude cavia die het loodje legde van de hitte, maar ja dat gebeurt bij de mensen ook.
En als een dier niet overleefd op de plek waar hij verblijft, dan verplaats je ze. En als dat onmogelijk is, dan gaan de cavias de deur uit. Zo denk ik erover.
Ik snap het wel. In dierenpensions liggen ook airco’s op het dak om het koel te houden voor de poezen en honden. Boeren vernevelen ook water in de stallen om de koetjes koel te houden.

Als je de middelen hebt om het voor je beestjes aangenamer te maken dan doe je dat toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wootism schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Ik snap het wel. In dierenpensions liggen ook airco’s op het dak om het koel te houden voor de poezen en honden. Boeren vernevelen ook water in de stallen om de koetjes koel te houden.

Als je de middelen hebt om het voor je beestjes aangenamer te maken dan doe je dat toch?
Ik ken een aantal dierenpensions, maar die hebben geen airco. En katten, die hebben sowieso geen airco nodig, katten kunnen heel goed tegen warmte.
En dat een boer dat doet, dat snap ik. Een koe met stress geeft minder melk.

Wat anderen doen, is allemaal prima. Maar accepteer ook dat iemand anders zijn verbazing daarover uit.
Want menig bejaardenhuis heeft geen, of matige koeling. Maar de cavias wel....snap je een beetje wat ik bedoel

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
locloc schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 12:26:
[...]

Dit klinkt alsof ik aan drie units voldoende zou hebben dan? Woonkamer, de drie slaapkamers boven (die ongeveer dezelfde grootte zijn als die jij nu beschrijft) en de zolder. Dan wordt het al een stuk goedkoper denk?
Ik k an hier natuurlijk niet over adviseren maar ik heb ook een offerte gehad voor een 5,8kW unit met 3 binnen units. Een huis van mijn formaat had dat absoluut nodig en kon niet met minder. Toen ik aangaf dat mijn huis goed geisoleerd is (HR++ beglazing, nageisoleerde buitenmuur op 't westen) gaven ze aan dat dit weinig af deed aan de offerte. Hun beredenering was kennelijk vooral achterkant op het zuiden en buitenmuur vol op 't westen = veel vermogen nodig om te koelen.

Toen ik aangaf dezelfde woning in de winter te verwarmen met zo'n 5000kWh aan warmte vanuit de warmtepomp kreeg ik terug dat dit totaal niet relevant was. 8)7

Dus uiteindelijk een offerte opgevraagd bij de firma die mijn WP in bedrijf heeft gesteld (als onderaannemer van de WP leverancier). Die heeft hem opgehangen met de opmerking dat 2,5kW waarschijnlijk te zwaar was tenzij ik de deuren boven tijdens het koelen open zou houden, en dan nog kon hij geen garantie geven over de temperatuur van de andere kamers.
Gelukkig hangt de WP zo dat ik de koele lucht rechtstreeks de deur uit kan blazen de overloop in. Dat lijkt me wel een vereiste voor een succes als je meerdere kamers wil kunnen koelen anders schroeft de unit het vermogen terug voordat de andere kamers op temperatuur zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Ik meen mij een geval van @Ray te herinneren vorig jaar of het jaar ervoor waarbij de buitenunits zo warm waren geworden dat de hele installatie er mee ophield om te verkoelen. Maar het lijkt mij dat die dingen gemaakt zijn om ook in de volle zon te blijven werken dus dat lijkt mij meer uitzondering dan regel..

Alsnog; het is erg warm de laatste dagen en als zo een unit dan vol in de zon staat en goed moet koelen kan het wellicht eens teveel worden.
de storing van vorig jaar was bij 40 graden plus waarbij de fan vd buitenunit er mee stopte, na 30 seconden weer vol ging draaien een minuut en dan weer stopte. dit terwijl de compressor bleef lopen op lage toeren

nooit achter gekomen waarom dit zo is geweest, na een paar uur toen het afkoelde werkte het weer normaal

bleek wel een laag stof op de buiten condensor te zitten. wellicht was dat net te veel van het goede

heb de condensor helemaal schoon gemaakt en de unit verder van de muur gehaald

mijn vermoeden is inmiddels dat ook de bottleneck niet de compressor is , die zie ik amper voorbij de 20 hz komen maar puur de maximale afgifte vd buitenunit aan de lucht. maw het oppervlak icm de fanspeed

dat klopt in zoverre ook wel. de zwaardere modellen gebruiken dezeflde compressor maar hebben wel een groter condensor oppervlak (en dacht hogere fan debiet)

het idee dus. ik draai maar op x hz dus ik heb vermogen genoeg kon dus wel eens niet waar zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:45
@locloc koel hier ook meerdere kamers, wel gelijkvloers. Heb een Mitsubishi Heavy SRK/SRC 25ZS-W – Wand-unit – 2,5 kW en koel mijn slaapkamer (16m2) en zo ver het kan de woonkamer (50m2).

Slaapkamer is 19 graden en woonkamer nu 25 graden. Echter voelt het geen 25 graden, heb ook geen ventilatoren aan. Normaal zou het in mijn woonkamer tegen de 30 graden zijn en slaapkamer nog wat warmer.

Aankoop (afgelopen maart) dubbel en dwars waard, merk totaal (op een boodschappen ritje na) niets van de hittegolf.

@Southern Sun zelfde ervaring, vorig jaar een mobiele airco gekocht (op zich ook een goede) maar na een dag weer retour. Ook te veel lawaai. Een split airco is echt de moeite waard,

[ Voor 24% gewijzigd door Marc3l op 12-08-2020 13:26 . Reden: Reactie op Southern Sun ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:54
Ongelofelijk dat ik niet aan een airco topic op Tweakers had gedacht vorige week in mijn zoektocht naar een mobiele airco :') Denk dat de bekende nadelen niet eens genoemd hoeven te worden, maar de investering lijkt het toch niet waard. Op zich is het fijn om 's avonds in een koelere ruimte binnen te komen, maar voor mij blijkt het lawaai teveel om bij te slapen, zelfs met oordoppen in. Dan moet dus de koeling uit en verder op ventilatie, maar dan stijgt de temperatuur meteen weer een paar graden dus kan ik net zo goed een ventilator kopen en een paar honderd euro besparen. Denk dat deze toch weer retour gaat, dan dit topic maar eens verder nalezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:19

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Southern Sun schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:22:
Ongelofelijk dat ik niet aan een airco topic op Tweakers had gedacht vorige week in mijn zoektocht naar een mobiele airco :') Denk dat de bekende nadelen niet eens genoemd hoeven te worden, maar de investering lijkt het toch niet waard. Op zich is het fijn om 's avonds in een koelere ruimte binnen te komen, maar voor mij blijkt het lawaai teveel om bij te slapen, zelfs met oordoppen in. Dan moet dus de koeling uit en verder op ventilatie, maar dan stijgt de temperatuur meteen weer een paar graden dus kan ik net zo goed een ventilator kopen en een paar honderd euro besparen. Denk dat deze toch weer retour gaat, dan dit topic maar eens verder nalezen.
Ook hier naar gekeken?

Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Geen wondermiddel, maar schijnt wel te helpen ivm lawaai.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Southern Sun
  • Laatst online: 13:54
Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:25:
[...]

Ook hier naar gekeken?

Mobiele Airco, ombouw om lucht van buiten aan te zuigen

Geen wondermiddel, maar schijnt wel te helpen ivm lawaai.
Tnx, maar dat gaat me dan weer net wat te ver :) ben niet zo van het zelf modden en de aankoop voelt zo ook niet lekker als ik er teveel aan moet gaan klooien. Misschien toch voor volgend jaar eens een split unit overwegen. Wil ook het buitenaanzicht in onze nieuwbouwwijk niet teveel verstoren zo.

[ Voor 18% gewijzigd door Southern Sun op 12-08-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
lexvo schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:39:
Ik wil graag uitrekenen wat mijn airco's mij ongeveer kosten. Nu staan er op internet voorbeelden, maar vaak zijn dat jaarbedragen die uitgaan van een bepaald aantal dagen gebruik. Ik wil het per uur uitrekenen.

Daarbij is de SEER uiteraard ook belangrijk. Deze houdt in principe al rekening met seizoenen, maar deze schijnt ongunstiger te worden bij een grotere temperatuurstap. De fabrieksopgave van de SEER zal vermoed ik wel bepaald zijn onder optimale omstandigheden (m.a.w. deze pakt in de praktijk vermoedelijk lager uit).

Afijn, een voorbeeld zal het hopelijk duidelijker maken:
Mijn Daikin airco heeft een koelvermogen van 2,5kW en een SEER van 8,52. Dat zou betekenen dat het uurverbruik (2,5/8,52) ongeveer 0,3kW is. Bij een kWh-tarief van zeg 0,25 euro zou de airco mij dus 7,5 eurocent per uur kosten.

Echter:
1) bovenstaande gaat uit van de hele tijd vol vermogen (2,5 kW). In de praktijk zal niet zo zijn. Dus kost het mij minder dan 7,5 eurocent per uur.
2) Aan de andere kant: de SEER zal mogelijk ook niet altijd 8,52 zijn. Dat betekent dat het uurtarief juist hoger wordt.

Nu eindelijk mijn vragen: zullen 1) en 2) elkaar een beetje opheffen? Zie ik iets over het hoofd?
Voor een berekening kan je beter een EER gebruiken een S van SEER over het seizoen. Die van mij heeft een EER van 5.68 maar een SEER van 10.3

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Southern Sun schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:29:
[...]

Tnx, maar dat gaat me dan weer net wat te ver :) ben niet zo van het zelf modden en de aankoop voelt zo ook niet lekker als ik er teveel aan moet gaan klooien. Misschien toch voor volgend jaar eens een split unit overwegen. Wil ook het buitenaanzicht in onze nieuwbouwwijk niet teveel verstoren zo.
Juist in nieuwbouwwijken zie je tegenwoordig dat er vlak na de bouw direct airco geinstalleerd wordt :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Glashelder schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:47:
[...]

Juist in nieuwbouwwijken zie je tegenwoordig dat er vlak na de bouw direct airco geinstalleerd wordt :p
Te idioot voor woorden dat het niet gewoon een standaard optie is waarbij de afwerking ook gelijk gedaan wordt. Zeker bij nieuwbouw is het perfect weg te werken en heb je enkel binnenunits over zonder leidingen.

Overal lekker vloerverwarming met warmtepomp aansmeren maar een airco? Nog nooit van gehoord.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tsurany schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:49:
[...]

Te idioot voor woorden dat het niet gewoon een standaard optie is waarbij de afwerking ook gelijk gedaan wordt. Zeker bij nieuwbouw is het perfect weg te werken en heb je enkel binnenunits over zonder leidingen.

Overal lekker vloerverwarming met warmtepomp aansmeren maar een airco? Nog nooit van gehoord.
Nog idioter is dat onze bouwer alleen maar warmtepomp voor verwarming wil aanbieden... Overal ligt vloerverwarming.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Dit ding wordt aangeprezen als de beste uitvinding sinds het gesneden brood, maar de hele site voelt als oplichting.

https://zolox.nl/products/airco

Iemand ervaring met zo'n kleine airco?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Laatst online: 12:14
Martinusz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 10:49:
[...]

Ok, ja de slaapkamer waar de airco komt te hangen zal uiteraard geen probleem zijn, de vraag is meer pak ik dan 2kw of 2,5 bijvoorbeeld om wellicht nog wat extra mee te pakken (slaapkamer of koude lucht die naar beneden kan). Of is het verschil minimaal?

Zelfde voor de zolder, voor de slaapkamer is 2 of 2,5kw waarschijnlijk voldoende, maar ik wil daarmee eigenlijk proberen de gehele zolder wat koeler te krijgen met de deur open, en ook hier mogelijk wat kou wat naar beneden kan stromen.
Omdat het op zolder echt heel warm wordt (dakkapel/zuiden), zou een 3 of 3,5kw dan wellicht nog meer effect hebben of zou dat ook niet echt verschil maken? Of zelfs wellicht voor problemen zorgen?

Iemand nog tips/advies hierover?

[Afbeelding]
Ik kan het natuurlijk niet garanderen maar op basis van mijn ervaring verwacht ik dat de 39 m2 die ik daar zie (oppervlakte minus badkamer) daar nog best wel profijt van gaat hebben. Zo'n 2.5 airco is echt overkill voor een kamer van 3 x 4.8. Natuurlijk wel screens of rolluik nodig bij de overige kamers. Zonder actieve luchtstroom heb je namelijk wel geduld nodig.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
XWB schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:05:
Dit ding wordt aangeprezen als de beste uitvinding sinds het gesneden brood, maar de hele site voelt als oplichting.

Dit kan je nog niet eens oplichting noemen, eerder een slechte grap :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Melkaz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19-07 23:34

Melkaz

Melkazar

YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem

tldw: Niet kopen!

PSN: Melkazar | Steam: Melkaz

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:37

Altijd wel mooi, koele lucht met ijsblokjes. De ijsblokjes die je koelkast ‘gemaakt’ heeft door de warmte uit het water van de te maken ijsblokjes zojuist in je kamer gebracht heeft.

Dit soort praktijken zijn gewoon pure oplichting. Echt koelen kan je alleen maar met een airco. Koelen door de lucht te bevochtigen kan een beetje helpen als de lucht zeer droog is. Dit komt in Nederland nauwelijks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik zou graag mijn woning een beetje koeler willen hebben, het is hier nu 30C, maar dat zou ik graag willen hebben op 25/26C max. De ventilators werken niet goed en blazen vooral warme lucht..

Omdat ik in een huur appartement woon moet ik gebruik maken van een hoes voor de deur.

Budget is max. 300 euro (excl. montagespul), zijn de volgende merken goede aankopen:
https://www.bol.com/nl/p/...xDXQ_0_27.36.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...xDXQ_0_27.44.ProductTitle
https://www.bol.com/nl/p/...xDXQ_0_27.46.ProductTitle

Zo te zien zitten bij de meeste ook montagespul inbegrepen. :)

Zit je met 300 euro max. goed? Zou het genoeg zijn voor een klein appartement? Hoe handig werken de deurstoppers?

[ Voor 5% gewijzigd door HollowGamer op 12-08-2020 14:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
HollowGamer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:15:
Ik zou graag mijn woning een beetje koeler willen hebben, het is hier nu 30C, maar dat zou ik graag willen hebben op 25/26C max. De ventilators werken niet goed en blazen vooral warme lucht..

Omdat ik in een huur appartement woon moet ik gebruik maken van een [url="https://www.bol.com/nl/p/fdbw-airco-raamafdichtingskit-90-x-201-5-cm/9300000002617182/]hoes voor de deur[/url].

Budget is max. 300 euro (excl. montagespul), zijn de volgende merken goede aankopen:

Vlak boven je.. ;)
Ik weet niet hoe groot de kamer is die je wilt koelen maar 7000BTU is voor een mobiele airco echt_heel_ _erg_ weinig. Een mobiele AC wil je met een bak overcapaciteit omdat die moet compenseren voor de hete lucht die weer naar binnen getrokken wordt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:17:
[...]

Vlak boven je.. ;)

[...]

Ik weet niet hoe groot de kamer is die je wilt koelen maar 7000BTU is voor een mobiele airco echt_heel_ _erg_ weinig. Een mobiele AC wil je met een bak overcapaciteit omdat die moet compenseren voor de hete lucht die weer naar binnen getrokken wordt.
Thanks, ik weet er zo weinig vanaf en wilde vorige jaar al een kopen, maar er toch vanaf gezien. Zou een extra goede ventilator dan een betere investering zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Vrees van wel. Zo'n mobiele airco is alleen lekker als je in de luchtstroom gaat zitten :+

(12 of 18K BTU mobiele AC's willen nog wel eens goed werken hoor, maar daar zit een prijskaartje aan kwa stoomverbruik). 7000BTU zal ook wel werken in een kamer van 2 bij 2 ofzo.. Kamers zijn vaak gewoon snel veel te groot voor zo'n klein beestje.

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 12-08-2020 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-07 21:13
Kies je retour argument zorgvuldig want een aantal supers neemt deze dingen niet retour ivm tijdelijk gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeyjoey
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-06-2021
(Uiteraard door dit weer) willen wij heel graag een airco laten plaatsen in onze nieuwbouwwoning, welke wordt opgeleverd in november/december van dit jaar.

Het betreft een 2-onder-1 kap woning, uiteraard opgeleverd volgens de huidige hoge standaarden qua isolatie.Ook goed om te melden is dat we in de gehele woning sunscreens willen laten plaatsen (tuin op zuid-oost).

Bijgevoegd de schetsen, waarbij in zit te denken aan:

- 1x multisplit plaatsen op garage (3mxm40n_
- 3x binnenunit 1.5kw (Ftxm15N)

In de toekomst wil ik eventueel naar de zolder uitbreiden (2x50m3), maar dit kan eventuele ook met een extra buitenunit op de dakkapel.

De begane grond (240 m3) laat ik even buiten beschouwing, aangezien die bijna niet te koelen is. Eventueel met vloerkoeling (zit vloerverwarming/koeling in) en goede screens hoop ik de meeste warmte buiten te laten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8mL6isYpwa5xKsdIDmLMhmFJqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AWvc1vG2T1lxrWU9yXRLQhDc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:52
https://www.kruidvat.nl/n...7-mobiele-airco/p/5132114

Ik heb deze paar weken geleden gekocht na de eerste hitte golf en mijn slaapkamer is van 30 graden naar 25 graden in de nacht gegaan. Moet de airco wel lage stand zetten 21 graden en werkt hard maar voor die 199.99 ben ik tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Dat wordt ook wel een swampcooler genoemd:

Wikipedia: Evaporative cooler

Als je verwacht dat het net als een airco je kamer koud maakt: forget it. Als je verwacht dat je gevoelsmatig afkoelt: pak gewoon een ventilator en zet er wat bevroren flessen met water voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14:33
Zo'n ding is ooit een keer bij een consumentenprogramma getest. En het resultaat was echt wat je ervan kunt verwachten. Niks, nado, njente...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ik ken toevallig iemand die deze heeft. Kost €17,- op Aliexpress.

Het idee is dat je koud water of ijsblokjes in het radiatortje stopt waar die fan doorheen blast.
Dus ja, er komt koudere lucht uit....totdat het water in die radiator is opgewarmd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mell1115
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 04-09-2020
Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

1. Met de huidige temps. Gewoon 24 uur per dag laten draaien. Meer comfort, rustiger koel gedrag
2. Gebruik de cool functie (niet auto, die moet je gewoon nooit gebruiken. Bepaal zelf of je wilt verkoelen of verwarmen) en zet de fan op Auto en laat het gewoon verder zelf zijn werk doen. De airco bepaalt zelf wel wat nodig is om de ruimte op 24 te krijgen c.q houden.
3. Je kan gewoon zelf de temp instellen. Die24 zal de laatst gebruikte setpoint zijn. Grote kans dat als je die op 23 zet, je de volgende keer ook 23 ziet staan.
Bedankt voor je reactie.
Hij blijft in de automatische stand echt op 24 staan.
Laat je hem ook bij weg gaan in de cool stand staan? Want er is ook nog een quiet stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mell1115 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:36:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Hij blijft in de automatische stand echt op 24 staan.
Laat je hem ook bij weg gaan in de cool stand staan? Want er is ook nog een quiet stand
Ik neem even voor het gemak aan dat er een temperature control knop zit op je afstandsbediening? Zet die gewoon omlaag (met als met een TV AB als je het volume lager zet)

Met deze dagen laat ik, ook als ik niet in de ruimte ben, de airco gewoon aanstaan op verkoelen/cool. De quiet stand gebruik ik alleen in de slaapkamers als we gaan slapen. Dat werkt dan prima, omdat je juist de hele dag de AC aangehad hebt en er dus geen massa is die zijn warmte gaat staan afgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 10:46

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Wootism schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:35:
[...]

Ik ken toevallig iemand die deze heeft. Kost €17,- op Aliexpress.

Het idee is dat je koud water of ijsblokjes in het radiatortje stopt waar die fan doorheen blast.
Dus ja, er komt koudere lucht uit....totdat het water in die radiator is opgewarmd :p
Zoiets werkt perfect in een droog klimaat (bijvoorbeeld in een woestijn), maar niet in een gematigd zeeklimaat zoals Nederland heeft.

Zie ook de uitleg van de god der dergelijke onderwerpen; Technology Connections: YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:06

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:38:
[...]

Ik neem even voor het gemak aan dat er een temperature control knop zit op je afstandsbediening? Zet die gewoon omlaag (met als met een TV AB als je het volume lager zet)

Met deze dagen laat ik, ook als ik niet in de ruimte ben, de airco gewoon aanstaan op verkoelen/cool. De quiet stand gebruik ik alleen in de slaapkamers als we gaan slapen. Dat werkt dan prima, omdat je juist de hele dag de AC aangehad hebt en er dus geen massa is die zijn warmte gaat staan afgeven.
De Mitsu hangt bij ons in de woonkamer, sinds een paar dagen hebben we maar besloten om ook maar in de woonkamer te overnachten gezien het in de slaapkamer structureel 29c is :D.

Volgend jaar gaan we de zolder ook van een Mitsu 35 voorzien, ik verwacht hiermee de eerste verdieping ook koel te houden.
Ik heb hem 24/7 ingesteld staan op 22c. Afgelopen nacht verbruikte hij nog geen 200watt (op dit moment pruttelt hij ook weer op 166 watt) , de binnenunit is dan op auto modus bijna niet te horen. In dit geval zie ik de toegevoegde waarde van silent modus niet.

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2020 14:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 12:20
sdk1985 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:07:
[...]

Ik kan het natuurlijk niet garanderen maar op basis van mijn ervaring verwacht ik dat de 39 m2 die ik daar zie (oppervlakte minus badkamer) daar nog best wel profijt van gaat hebben. Zo'n 2.5 airco is echt overkill voor een kamer van 3 x 4.8. Natuurlijk wel screens of rolluik nodig bij de overige kamers. Zonder actieve luchtstroom heb je namelijk wel geduld nodig.
Voor 1 kamer is het zeker overkill, dat begrijp ik al te goed, het idee is dus ook om deuren open te laten en zo meer oppervlakte te koelen. Eigenlijk zou overloop dan beste zijn, maar dan moeten alle leidingen e.d. het volledige huis doorkruisen, dat zie ik niet zitten.

Ik denk dat ik voor zolder voor 3,5kw ga en voor de slaapkamer 2,5kw, beide met het doel om niet alleen de bewuste kamer te koelen. Voor verwarmen denk ik dat ze niet echt gebruikt gaan worden, in de winter staat de verwarming op slaapkamers vaak al uit.

Overigens overal rolluiken, wel dubbel glas dus geen HR++ of iets dergelijks (huis uit 1997).
Beneden nu 26,5-27 graden, hoe verder naar boven komt er steeds een graad bij.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

HollowGamer schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:15:

Omdat ik in een huur appartement woon moet ik gebruik maken van een hoes voor de deur.

Zit je met 300 euro max. goed? Zou het genoeg zijn voor een klein appartement? Hoe handig werken de deurstoppers?
Dit is een goede investering voor een kleine slaapkamer zodat je in ieder geval in een redelijk koele ruimte kan slapen. Maar verwacht voor dat budget geen wonderen.
Investeren in een goede ventilator heeft weinig zin. Als het bij jou 30° is voelt een ventilator als een föhn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mell1115
Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:38:
[...]

Haha ja dat klopt. Die zit er ook op. Gelukkig wel😃🤣
Ik heb er verder geen hinder van. Maar ik doe inderdaad de temp naar beneden duwen. Dat geeft die ook aan
Maar als je dan op de airco kijkt staat er toch weer die 24. En op de afstandsbediening staat dan de temp wat ik ingesteld heb. Ik denk misschien dat dat een slaapfunctie is of zo.
Thanks voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
revolution-nl schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:43:
[...]

De Mitsu hangt bij ons in de woonkamer, sinds een paar dagen hebben we maar besloten om ook maar in de woonkamer te overnachten gezien het in de slaapkamer structureel 29c is :D.

Ik heb hem 24/7 ingesteld staan op 22c. Afgelopen nacht verbruikte hij nog geen 200watt (op dit moment pruttelt hij ook weer op 166 watt) , de binnenunit is dan op auto modus bijna niet te horen. In dit geval zie ik de toegevoegde waarde van silent modus niet.
Geluidsproductie om zeker te weten dat hij niet naar fanstand 1 gaat ipv silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Mell1115 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

Haha ja dat klopt. Die zit er ook op. Gelukkig wel😃🤣
Ik heb er verder geen hinder van. Maar ik doe inderdaad de temp naar beneden duwen. Dat geeft die ook aan
Maar als je dan op de airco kijkt staat er toch weer die 24. En op de afstandsbediening staat dan de temp wat ik ingesteld heb. Ik denk misschien dat dat een slaapfunctie is of zo.
Thanks voor de info
Ok, ik moest even de handleiding erbij pakken:

http://airco.wasco.nl/wp-...GEBRUIKERSHANDLEIDING.pdf

Want ik snapte het 'ik kijk op de airco en daar staat toch weer die 24' niet. Deze Haier heeft ook een display op de binnenunit. Als ik de handleiding goed lees, geeft dit display de ingestelde temperatuur weer op het moment dat je deze aanpast. Als je de AB op 23 graden zet, zie je dan de unit ook 23 weergeven? Na het instellen geeft deze de omgevingstemperatuur aan. Als deze dus op 24 blijft, dan kunnen er een aantal dingen zijn:

1. Je zet de temperatuur niet laag genoeg om lager dan 24 te gaan
2. Indien bij 1 de setpoint bijv. 21 is en het op 24 blijft, kan de unit blijkbaar het niet genoeg koelen om tot 21 te komen.

De vraag is nu echter: wat is je probleem precies? Wil je dat de kamer kouder wordt en gebeurt dat niet, snap je de aanduiding op de unit niet etc.?

Resumé:

1. Als jij de unit op 21 zet, zal hij dat tijdelijk weergeven en dan de huidige temperatuur aangeven van de kamer
2. Laat met warme dage de unit gewoon op 'cool' stand staan en de fan stand op 'automatisch'. Ook als je weg gaat/niet in de ruimte bent
3. Als je airco niet de ingestelde temperatuur haalt, ook niet als deze een dag aanstaat, is er iets aan de hand. Wat dat dan is kunnen we dan verder bekijken (maar ik weet niet exact wat je vraag is op dit moment :) ) Gok is dan dat de ruimte niet afdoende is geïsoleerd or er niet afdoende zonwering is, waardoor de ruimte sneller opwarmt dan dat de airco kan bijbenen. Maar daar missen we teveel informatie voor om die conclusie te trekken (inhoud te koelen ruimte, positie, wat voor soort ruimte/huis (bovenste verdieping met een plat dak?), exact model airco, ligging van de ruimte tov de zon, aanwezig zonwering, isolatie waarde etc.)

[ Voor 9% gewijzigd door Notna op 12-08-2020 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Laatst online: 17-07 20:15

Is geen airco, ding koop je voor een tientje bij de Action

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

zeg, wat een belachelijk website weer, dat is wederom een shopity website en dus dropshipper... 10-16 dagen levertijd...
BESTELLING EN LEVERING
Om ervoor te zorgen dat we eerlijke prijzen kunnen vragen voor onze producten hebben wij ervoor gekozen om de producten direct vanuit de leverancier naar jouw toe te sturen.Zo kunnen wij enorm besparen op opslag-transport-en verpakkingskosten en kunnen wij jou de producten aanbieden voor een eerlijke prijs.

Wij verwerken bestellingen tussen Maandag en Vrijdag. Bestellingen worden binnen 2 werkdagen verwerkt en de volgende dag verzonden. We verzenden niet in het weekend. In situaties waar producten erg gewild zijn kan de verwerkingstijd langer dan 3 dagen duren.

*Gemiddelde verzendtijd: 10-16 dagen

Controleer of alle verzendinformatie klopt. Als er incorrecte of missende informatie is zijn we genoodzaakt jou te benaderen. Dit kan voor vertraging in je bestelling zorgen.
Ohh en deze ook zo leuk... geldige reden? Nee hoor :)
IK WIL EEN ARTIKEL RETOURNEREN, WAT MOET IK DOEN?
Als je niet tevreden bent over het product kun je het product binnen 14 dagen melden voor ruilen of retourneren (bij opgave van geldige reden).

Na deze melding heb je nogmaals 14 dagen om de retour te maken.

Lees hier meer over op de Ruilen en Retourneren pagina.
https://dutch.alibaba.com...malList.47.17447d09fZDJLE

[ Voor 11% gewijzigd door Vorkie op 12-08-2020 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mell1115
Notna schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:58:
[...]

Ok, ik moest even de handleiding erbij pakken:

http://airco.wasco.nl/wp-...GEBRUIKERSHANDLEIDING.pdf

Want ik snapte het 'ik kijk op de airco en daar staat toch weer die 24' niet. Deze Haier heeft ook een display op de binnenunit. Als ik de handleiding goed lees, geeft dit display de ingestelde temperatuur weer op het moment dat je deze aanpast. Als je de AB op 23 graden zet, zie je dan de unit ook 23 weergeven? Na het instellen geeft deze de omgevingstemperatuur aan. Als deze dus op 24 blijft, dan kunnen er een aantal dingen zijn:

1. Je zet de temperatuur niet laag genoeg om lager dan 24 te gaan
2. Indien bij 1 de setpoint bijv. 21 is en het op 24 blijft, kan de unit blijkbaar het niet genoeg koelen om tot 21 te komen.

De vraag is nu echter: wat is je probleem precies? Wil je dat de kamer kouder wordt en gebeurt dat niet, snap je de aanduiding op de unit niet etc.?

Resumé:

1. Als jij de unit op 21 zet, zal hij dat tijdelijk weergeven en dan de huidige temperatuur aangeven van de kamer
2. Laat met warme dage de unit gewoon op 'cool' stand staan en de fan stand op 'automatisch'. Ook als je weg gaat/niet in de ruimte bent
3. Als je airco niet de ingestelde temperatuur haalt, ook niet als deze een dag aanstaat, is er iets aan de hand. Wat dat dan is kunnen we dan verder bekijken (maar ik weet niet exact wat je vraag is op dit moment :) ) Gok is dan dat de ruimte niet afdoende is geïsoleerd or er niet afdoende zonwering is, waardoor de ruimte sneller opwarmt dan dat de airco kan bijbenen. Maar daar missen we teveel informatie voor om die conclusie te trekken (inhoud te koelen ruimte, positie, wat voor soort ruimte/huis (bovenste verdieping met een plat dak?), exact model airco, ligging van de ruimte tov de zon, aanwezig zonwering, isolatie waarde etc.)
Sorry voor mijn onduidelijkheid. Vind t waarschijnlijk lastig uit te leggen omdat het allemaal nieuw voor me is.
Het is op het moment 26 graden hier binnen. De airco zet ik inderdaad niet koeler omdat dit al een aangename temperatuur is en al van de 30 naar beneden is gegaan
Voor mij hoeft het ook niet koeler.
Als ik in de cool stand nu naar 23 zou gaan dan zie ik idd op het display 23 staan en erna de omgevingstemperatuur 26.
Het is echt alleen de automatische stand waar ik eerst de ingestelde stand zie bv 23 en dan de 24 gr omgevingstemperatuur, terwijl het dus 26 graden binnen is.
Echt een probleem is het niet
Maar dacht dat er misschien iets was wat niet hoorde.
Verder koelt die prima
Heb t aardig cool :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lexvo
evtje schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 13:32:
[...]

Voor een berekening kan je beter een EER gebruiken een S van SEER over het seizoen. Die van mij heeft een EER van 5.68 maar een SEER van 10.3
Dank. Als ik de EER gebruik kom ik ook dicht bij de waarden die Caeruleus opgaf. Tegelijk besef ik me ook dat de omstandigheden veel kunnen uitmaken. Dus ook maar eens echt gaan meten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ravenstein
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-07 15:28
Vorkie schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:13:
[...]

zeg, wat een belachelijk website weer, dat is wederom een shopity website en dus dropshipper... 10-16 dagen levertijd...

[...]

Ohh en deze ook zo leuk... geldige reden? Nee hoor :)

[...]

https://dutch.alibaba.com...malList.47.17447d09fZDJLE
en dan nu het mooiste: "Dit moet naar de leverancier aangezien wij enkel bemiddelen tussen consument en leverancier. U kunt de producten terugsturen naar China.

kost je ook minimaal iets van 30 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:15

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Vraagje voor de mensen met een split-unit airco. Waar zit bij jullie de binnenunit en hoe bevalt dat?

Ik ben nu ook serieus naar 2 split-units aan het kijken voor onze woonkamer ( niet te harden op dit moment ) en onze slaapkamer.

In de woonkamer komt de binnenunit tegenover de bank te zitten ( boven de televisie ). En in onze slaapkamer recht tegenover het bed.

Zijn er hier pro's en cons om wel/niet te doen met een binnenunit?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mkleinman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 15:59:
Vraagje voor de mensen met een split-unit airco. Waar zit bij jullie de binnenunit en hoe bevalt dat?

Ik ben nu ook serieus naar 2 split-units aan het kijken voor onze woonkamer ( niet te harden op dit moment ) en onze slaapkamer.

In de woonkamer komt de binnenunit tegenover de bank te zitten ( boven de televisie ). En in onze slaapkamer recht tegenover het bed.

Zijn er hier pro's en cons om wel/niet te doen met een binnenunit?
Heb je de TS gelezen? Heb je gezocht op bed? Een airco recht tegenover je bed is een no-no. Erg oncomfortabel. Liever boven je of direct naast je zodat de kou over je heen blaast. Zelfde geld ook voor de huiskamer, hoewel minder lastig. Daar kan je nog wel.spelen vaak met de verticale en horizontale lamellen mbt blaasrichting

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 12-08-2020 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik zou proberen te vermijden dat je in de luchtstroom zit. In de slaapkamer hing ie bij ons tegenover het bed maar we hebben na 2 dagen het bed verplaatst :p. Kreeg het ijskoud.

Tegenover je kan dus wel maar dan moet ie naar beneden plaatsen. Mijn ervaring is dat koude lucht veel beter door de ruimte mengt als het op dezelfde hoogte als de unit geblazen wordt (recht eruit dus). Volgens mij is dat bij de meeste units ook de default voor koelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Van dit topic nog niet. :) Ai. Ik vrees dat ik een kleine zonde heb begaan 8)7

Ik zit wel in het L/L warmtepomp-topic ( TS ) en L/W warmtepomp topic ( ook TS ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mkleinman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Van dit topic nog niet. :) Ai. Ik vrees dat ik een kleine zonde heb begaan 8)7

Ik zit wel in het L/L warmtepomp-topic ( TS ) en L/W warmtepomp topic ( ook TS ).
Nah my bad. Ik dacht dat ik over plaatsing specifiek een stukje had geplaatst. Niet dus :') Maar het is vaker besproken iig. Heb ook mijn post aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 22:06

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Voor de mensen die er ook op wachten: ik krijg net bevestiging van de airco installateur dat de Daikin Stylish modellen morgen binnen komen. De levering lijkt dus weer op gang te komen.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kymoza
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 05-06-2024
Even een vraag, misschien kan hier iemand op antwoorden dmv ervaring?
Is dit een goed systeem?: betreft merk Haier
- SUPERMATCH BUITENUNIT R32 MULTI HAIER 8,4 KW
- SUPERMATCH BINNENUNIT CONZOLE 3,5 KW NEW DESING
- SUPERMATCH HIGH WALL BINNENUNIT FLAR WIT 3,5 KW
- ASPERA CONDENSATIE POMP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marweecos82
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-03 08:57
Top dat deze forum bestaat met zoveel info en uitleg. Ik ben enthousiast geraakt om ook maar eens te kijken naar een airco voor mijn appartement in het buitenland omdat de prijzen interessant zijn.

Ik heb gisteren gelijk ook al ivm de hitte (nu 32 graden op mn werkkamer) een offerte bij orionair opgevraagd.

Het gaat om een appartement die in 2017 is opgeleverd. Isolatie is heel goed in het appartement (definieer heel goed - i don't know). Heb wel veel glas in het huis.

- Woonkamer is 41,5 m2
- Slaapkamer is 13.3 m2

Nu weet ik dat ik een keuze moet maken in hoeveel KW buiten- en binnenunits wil hebben. Orionair advisereerde types van panasonic en samsung:

1x CS-TZ42WKEW 4.20 kW Panasonic RAC TZ Super Compact High Wall indoor (Wi-Fi)
1x CS-MZ16VKE 1.6 kW Panasonic Etherea Wall Mount (multi-only) Wi-Fi
1x CU-3Z52TBE 5.2 kW Panasonic 3:1 Multi H/P Inv O/D R32 1ph

of

1x AR18TXFCAWKNEU 5.0 kW Samsung RAC/FJM Comfort Wind Free High Wall (Wi-Fi)
1x AR07TXFCAWKNEU 2.0 kW Samsung RAC/FJM Comfort Wind Free High Wall (Wi-Fi)
1x AJ052TXJ3KG/EU 5.2 kW Samsung FJM 3:1 H/pump Inv O/door R32 1ph

Ik heb geen flauw idee of dit teveel is of juist voldoende is. Waarom niet een andere type etc.

Nu wil ik graag weten waar ik allemaal op moet letten om de juiste keuze te maken om de juiste vergelijkingen te maken?

Ik weet al wel:
- dat ik als merk een Mitshubishi, Daikin of Panasonic wil. Volgens Orionair zijn de Mitshibishis niet aan te slepen en voorraad is op.
- dat Wifi leuk is, maar niet noodzakelijk
- niet meer als 50db bij maximaal koelen (hij moet op de balkon komen en VVE heeft eerder 50db airco units goedgekeurt van medebewoners)

Bestaan er websites waar ik middels een paar filters alle typen van bovengenoemde merken op een rijtje krijg en dan kan vergelijken? Zoniet, ben ik benieuwd hoe jullie een keuze maken om tot een bepaalde type te komen om hierna offertes op te vragen en te vergelijken?

[ Voor 255% gewijzigd door Perkouw op 13-08-2020 17:52 . Reden: Post terug gezet en verplaatst naar juiste topic ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonny147
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:30
Staat hier een rxm35 op een plat dak, houten constructie.
Buitenunit is de laatste paar dagen flink aan het werk, en hierbij hoor ik een lichte resonantie, soort wasmachine centrifugeren op zolder geluid.
Dit forum al enigzins doorgespit, en wat ik begrijp is dat ik massa moet toevoegen.
Dit wil ik doen door 2 opsluitbanden van 53 kg elk, onder de bigfoots te leggen.
Wat ik mij afvraag is, kunnen de opsluitbanden direct op het bitumen of moet hier nog iets onder, qua bescherming bitumen of een nog betere demping?

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:34
Heb een Zibro mobile airco , draait nu een zomer of 6 , heb het idee dat de koude lucht niet meer zou koud is als het zou moeten zijn .Filters vervangen. Is zo,n apparaat ook bij te vullen eventueel, als het al nodig is , iemand een goed adres in of rond Rotterdam ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
tonny147 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:59:
Staat hier een rxm35 op een plat dak, houten constructie.
Buitenunit is de laatste paar dagen flink aan het werk, en hierbij hoor ik een lichte resonantie, soort wasmachine centrifugeren op zolder geluid.
Dit forum al enigzins doorgespit, en wat ik begrijp is dat ik massa moet toevoegen.
Dit wil ik doen door 2 opsluitbanden van 53 kg elk, onder de bigfoots te leggen.
Wat ik mij afvraag is, kunnen de opsluitbanden direct op het bitumen of moet hier nog iets onder, qua bescherming bitumen of een nog betere demping?
Die opsluitbanden zou ik op rubberen tegeldragers leggen (paar euro bij de bouwmarkt).

Ik zou zelf niet graag zó veel gewicht permanent op een enkel punt op een houten constructie leggen, maar het hangt een beetje van de details af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:35

mb1

Kymoza schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 16:17:
Even een vraag, misschien kan hier iemand op antwoorden dmv ervaring?
Is dit een goed systeem?: betreft merk Haier
- SUPERMATCH BUITENUNIT R32 MULTI HAIER 8,4 KW
- SUPERMATCH BINNENUNIT CONZOLE 3,5 KW NEW DESING
- SUPERMATCH HIGH WALL BINNENUNIT FLAR WIT 3,5 KW
- ASPERA CONDENSATIE POMP
Ik heb sinds twee weken de 3U55S2SR2FA met drie binnendelen (high wall)
Ik moet zeggen ik ben erg tevreden over de prijs kwaliteit verhouding.
De binnendelen zijn op de fluisterstand bijna onhoorbaar.
De buitenunit doet het prima ik heb alleen het idee dat er iets onbalans in de fan zit, dit is echter minimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Laatst online: 19-07 15:26

Werkt voor geen meter, tenzij je in de woestijn woont. En dan moet je niet zo'n klein kutding kopen maar gewoon een grote.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb de eerste grote offerte binnen.

1x Mitsubishi Heavy SRK35 ZS-W voor beneden
1x Mitsubishi Heavy SRK25 ZS-W voor de slaapkamer

Inclusief installatie en alles wat er bij hoort komt de prijs neer op 4.369,55

Buitenunits zijn muisstil ( 50 en 46dB ) respectievelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
mkleinman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:31:

Duur hoor, ik had een enkele SRK/SRC 50ZS-W voor minder dan de helft van dat bedrag laten plaatsen. (waarbij de unit+wifi 1300 was en dan 700 euro installatie), maar er een aantal keer door gewapend beton geboord moest worden.... geweldig.) Dit was afgelopen februari.

Maar die buiten en binnen unit is echt stil en koelt als een malle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39

We willen graag een a+++ airco die zo zuinig mogelijk is in verbruik, waarbij al deze ruimtes gekoeld kunnen worden, maar ik zie door de bomen echt het bos niet meer, ook al omdat de ene beschrijving inclusief installatie is, of gedeeltelijk inclusief installatie omdat je zelf ook nog van alles moet doen (wij zoeken een partij die alles doet, plus alles netjes afwerkt) of zonder installatie etc, omdat ik maar nergens posts zie van mensen die vijf ruimtes willen koelen en omdat de hele sector nog nieuw is voor ons. Een eerste 'globale schatting' van de kosten die ik van Klimate.nl kreeg was 11.000 euro. Ja doei, ik ben wel onwetend, maar niet helemaal gek.

Hulp is welkom.. zowel qua hoeveel units we nu nodig hebben als qua partij die ons een fatsoenlijke offerte kan sturen. Geen haast, kan ook in de komende winter geregeld worden ofzo, als dat de prijs drukt. ;)
Ik heb 4 units binnen aan een multi-split, 1 beneden en 3 slaapkamers boven, met de deuren boven open koelt dat alle kamers en de gang ook. De zolder gebruik ik niet echt, dus daar was geen airco nodig.

Ik zou vooral kijken naar iets dat weinig geluid maakt, en niet op a+++ focussen. Gemiddeld gebruik ik tot nu toe zo'n 150,- euro stroom per jaar om de koelen (als ik de stroom allemaal zou kopen en niet uit mijn zonnepanelen zou halen). Dat is minder dan de kosten van de onderhouds beurt en al helemaal peanuts vergeleken met de aanschaf+installatie kosten die je elk jaar afschrijft zoals je zelf al heb gezien aan de offerte die je noemt.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia

1. Dit ding is geen airco maar een aircooler. Hij blaast langs water wat verdampt en daarmee wat warmte opneemt. Als je er een ijsblokje in hebt werkt het ietsje beter.
2. Onderop de site staat "Wij beschermen jouw gegevens d.m.v een SSL-beveiliging", dat kan toch geen oplichting zijn?!?!?!
3. Uit de retourvoorwaarden: U kunt u artikel binnen 14 dagen na ontvangst retourneren. Dit moet naar de leverancier aangezien wij enkel bemiddelen tussen consument en leverancier. U kunt de producten terugsturen naar China. Dat is volledig op eigen kosten en kan zowel met als zonder track and trace. Een track and trace is niet verplicht, maar wij raadden het wel sterk aangezien u dan ook verzekerd bent voor verlies.
4. Ze claimen dat dat ding tot 2x koelere lucht blaast dan een gewone airco (15 graden volgens de site voor een ventilator en 8 graden voor hun "airco"). Als het binnen 30 graden is dan kan een ventilator toch geen 15 graden blazen?!
5. Het volume lucht dat ze verplaatsen is zo klein dat er misschien wel 8 graden uit komt (al geloof ik daar niets van), maar dat je hier nauwelijks iets van voelt als je meer dan 50cm van dat ding af zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 11-07 08:39
Caeruleus schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 11:46:
[...]

Ik had nog nooit van SEER gehoord maar zo te zien is het: 8.64 (Daikin Emura FTXJ25MW).
Verbruik van gisteren heb ik overigens ook uit de app gehaald via de WiFi module.

Edit: ben een beetje aan het googlen naar SEER en allerlei (Amerikaanse) sites zeggen dat tegenwoordig 14 het minimum is. Kan niet helemaal vinden waar het verschil zit.
De amerikanen hebben een andere definitie van de SEER dan wij in europa, waar we eigenlijk 3 definities hebben, 1 voor elke klimaat zone die hier gedefinieerd is.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yustmenl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-07 08:14
Hallo,

Ik heb dit topic al door zitten lezen maar nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden.
Ik loop te denken om een airco aan te schaffen en ik denk aan de TCL 3,5 kw.
Kennen of hebben jullie deze? En wat zijn jullie ervaringen met airco’s van dit merk?

Alvast bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:18
yustmenl schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:34:
Hallo,

Ik heb dit topic al door zitten lezen maar nog geen bevredigend antwoord kunnen vinden.
Kennen of hebben jullie deze? En wat zijn jullie ervaringen met airco’s van dit merk?

Een snelle zoektocht binnen dit topic laat zien dat er welgeteld 2 mensen benoemd hebben dat ze een TCL-airco hebben. In een pagina van meer dan 7700 posts, is dat geen hele denderende score :P Waarom overweeg je TCL?

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:45
mkleinman schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 18:31:

Misschien beter wachten en van de winter weer een offerte opvragen?
Nu vragen ze natuurlijk de hoofdprijs. Heb begin dit jaar offerte aangevraagd en in maart geplaatst.
Heb alleen de SRK25 ZS maar was 1050 kwijt inclusief installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Marc3l schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:44:
[...]

Misschien beter wachten en van de winter weer een offerte opvragen?
Nu vragen ze natuurlijk de hoofdprijs. Heb begin dit jaar offerte aangevraagd en in maart geplaatst.
Heb alleen de SRK25 ZS maar was 1050 kwijt inclusief installatie.
Dit is wel extreem goedkoop, waar heb je dit laten doen als ik vragen mag?
Hallo,

Waarom zou je voor zo'n merk kiezen als je voor een paar centen meer een gerenommeerd merk heb hangen?

[ Voor 37% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2020 21:04 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 09:05
@yustmenl TCL airco is niks mis mee vooral voor de prijs. Het enige verschil vaak is dat de A merken
minder stroom verbruiken en vooral stiller zijn. Vaak hebben A merken allerlij opties erop zitten die vaak voor 80% nooit gebruikt worden. Mijn buurman heeft nu al 4 jaar en 8 jaar een Eurom en Zibro en werkt tot nu toe zonder problemen. Het enige wat hun wel tegen valt is dat de buiten unit en binnen unit beduidend meer geluid maakt ten op zichte van mijn LG die is namelijk heel stil. Wanneer ik mijn LG op laag ventilator stand heb staan hoor je de airco totaal niet 19db. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent om een juiste keus te maken.
Hallo,

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Hahn Dus omdat hier op het forum voor 90% alleen gepraat word over Daikin en Mitsubishi zijn de andere merken niet goed genoeg. Dat is jammer en totaal onzin. Want er zijn zoveel meer goede merken en vooral voor een betere prijs denk dan maar eens aan de merken Samsung, Carrier, Panasonic, Toshiba, LG.
Hahn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 19:38:
[...]

Een snelle zoektocht binnen dit topic laat zien dat er welgeteld 2 mensen benoemd hebben dat ze een TCL-airco hebben. In een pagina van meer dan 7700 posts, is dat geen hele denderende score :P Waarom overweeg je TCL?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dolbyadt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:06:
@yustmenl TCL airco is niks mis mee vooral voor de prijs. Het enige verschil vaak is dat de A merken
minder stroom verbruiken en vooral stiller zijn. Vaak hebben A merken allerlij opties erop zitten die vaak voor 80% nooit gebruikt worden. Mijn buurman heeft nu al 4 jaar en 8 jaar een Eurom en Zibro en werkt tot nu toe zonder problemen. Het enige wat hun wel tegen valt is dat de buiten unit en binnen unit beduidend meer geluid maakt ten op zichte van mijn LG die is namelijk heel stil. Wanneer ik mijn LG op laag ventilator stand heb staan hoor je de airco totaal niet 19db. Ik hoop dat je hiermee geholpen bent om een juiste keus te maken.

[...]
Je zegt het zelf al, waarom zou je een paar honderd euro besparing voor een investering die 10 jaar mee moet gaan en waar een groot deel van de investering zit in arbeid.

Als je b-merk airco een paar jaar eerder stuk gaat dan is je besparing al weg of is de TCO zelfs hoger.
IMO een gevalletje penny wise pound foolish

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2020 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dolbyadt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:18:
@Hahn Dus omdat hier op het forum voor 90% alleen gepraat word over Daikin en Mitsubishi zijn de andere merken niet goed genoeg. Dat is jammer en totaal onzin. Want er zijn zoveel meer goede merken en vooral voor een betere prijs denk dan maar eens aan de merken Samsung, Carrier, Panasonic, Toshiba, LG.

[...]
:? Leg mij eens geen woorden in de mond. Ik constateer een feit: 2 mensen in een groot topic benoemen dat ze dat merk hebben. En ik stel een vraag: waarom 'ie TCL overweegt. That's it. Ik zeg niet dat het een schijtmerk is, ik zeg al helemaal niks over Daikin en Mitsubishi of welk ander merk dan ook. Dus effe rustig :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@revolution-nl Je hebt gelijk hoe jij het hieronder verteld. Maar dat is gebaseerd op als het B merk eerder kapot gaat dan een A merk. Want het a merk gaat ook kapot en hoeveel langer een A merk mee gaat kan niemand zeggen. Dan hebben we het nog niet eens over het prijs verschil.
revolution-nl schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:27:
[...]

Je zegt het zelf al, waarom zou je een paar honderd euro besparing voor een investering die 10 jaar mee moet gaan en waar een groot deel van de investering zit in arbeid.

Als je b-merk airco een paar jaar eerder stuk gaat dan is je besparing al weg of is de TCO zelfs hoger.
IMO een gevalletje penny wise pound foolish

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Hahn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

:? Leg mij eens geen woorden in de mond. Ik constateer een feit: 2 mensen in een groot topic benoemen dat ze dat merk hebben. En ik stel een vraag: waarom 'ie TCL overweegt. That's it. Ik zeg niet dat het een schijtmerk is, ik zeg al helemaal niks over Daikin en Mitsubishi of welk ander merk dan ook.
Dus effe rustig
:>
_/-\o_ :D 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@hahn ik leg je geen woorden in de mond. Was gewoon een reactie van mijn kant. En ik ben heel rustig vooral met dit weer. Wel lekker uit te houden met onze airco's. ;)
Hahn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:45:
[...]

:? Leg mij eens geen woorden in de mond. Ik constateer een feit: 2 mensen in een groot topic benoemen dat ze dat merk hebben. En ik stel een vraag: waarom 'ie TCL overweegt. That's it. Ik zeg niet dat het een schijtmerk is, ik zeg al helemaal niks over Daikin en Mitsubishi of welk ander merk dan ook. Dus effe rustig :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dolbyadt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:50:
@revolution-nl Je hebt gelijk hoe jij het hieronder verteld. Maar dat is gebaseerd op als het B merk eerder kapot gaat dan een A merk. Want het a merk gaat ook kapot en hoeveel langer een A merk mee gaat kan niemand zeggen. Dan hebben we het nog niet eens over het prijs verschil.

[...]
Eens, het is ook een keuze. Ik geef liever een paar honderd euro meer uit bij een investering die 10 jaar mee moet. Als ik het geld niet zou hebben dan zou ik liever even door sparen.

Daarnaast is het ook verstandig om een model te kiezen wat erg gangbaar is zodat onderdelen over +5 jaar ook nog goed leverbaar zijn en reparatie ook nog loont.

Ieder zijn meug :)

[ Voor 6% gewijzigd door revolution-nl op 12-08-2020 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dolbyadt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:54:
@hahn ik leg je geen woorden in de mond. Was gewoon een reactie van mijn kant. En ik ben heel rustig vooral met dit weer. Wel lekker uit te houden met onze airco's. ;)

[...]
Dus omdat jij een airco hebt vind jij jezelf beter dan anderen?

:+

Dat is ongeveer wat jij net deed als reactie op mijn post. Prima dat jij andere merken dan de 'grote twee' ook goed vindt, ik snap alleen niet wat dat met mijn post te maken had.

Vraag blijft overigens nog steeds staan: waarom yustmenl TCL overweegt. Is dat veel goedkoper? Heeft het functies die leuk/beter zijn? Serieuze vraag, geen "ben je gek ofzo, waarom zou je dat overwegen?", maar een oprechte vraag uit interesse.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@hahn Hoe kom je daar bij. Dat heeft toch niemand gezegd of wel dan? Ik probeer hier op het forum reactie te geven om de mensen die hier zitten te helpen. Daarom zitten toch hier op het forum lijkt me.

Als je wilt weten waarom yustmen TCL overweegt moeten we gewoon afwachten op zijn reactie natuurlijk.
Hahn schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 21:57:
[...]

Dus omdat jij een airco hebt vind jij jezelf beter dan anderen?

:+

Dat is ongeveer wat jij net deed als reactie op mijn post. Prima dat jij andere merken dan de 'grote twee' ook goed vindt, ik snap alleen niet wat dat met mijn post te maken had.

Vraag blijft overigens nog steeds staan: waarom yustmenl TCL overweegt. Is dat veel goedkoper? Heeft het functies die leuk/beter zijn? Serieuze vraag, geen "ben je gek ofzo, waarom zou je dat overwegen?", maar een oprechte vraag uit interesse.

[ Voor 5% gewijzigd door Dolbyadt op 12-08-2020 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 12:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gnFcG56viWnujnP288xlfYftpVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/uw5qiEQ3yFL12zmbClBDHBqB.gif?f=user_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Dolbyadt schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:12:
@hahn Hoe kom je daar bij. Dat heeft toch niemand gezegd of wel dan? Ik probeer hier op het forum reactie te geven om de mensen die hier zitten te helpen. Daarom zitten toch hier op het forum lijkt me.

[...]
Dat is precies, maar dan ook echt pre-cies mijn punt. Jij zei "Dus omdat hier op het forum voor 90% alleen gepraat word over Daikin en Mitsubishi zijn de andere merken niet goed genoeg. Dat is jammer en totaal onzin.", maar dat zei ik ook totáál niet :D

Fijn dat je m'n punt bewezen hebt, even goede vriendjes, nu weer gewoon verder met praten over airco's in plaats van conclusies trekken die er niet zijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Hahn op 12-08-2020 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fvdbh
  • Laatst online: 20-05 16:26
Heeft er iemand ervaring met de Daikin FNA modellen ( vloermodel om ingebouwd te worden ) ?
Wij hebben deze laten plaatsen maar het geluid van de binnenunit valt ons wel wat tegen en het is moeilijk in te schatten of de afwerking (kast) hier iets aan gaat verbeteren. Volgens de specs is het op de laagste stand 28db.
Het is een FNA35A2VEB9 combinatie met RXM35 buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 09:09
Kun je een split unit vullen vanaf de binnen unit? Of moet een monteur daarvoor elke keer het dak op?

We krijgen binnenkort een LG split unit, ik zoek nog een installateur in oost NL, iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

pennywiser schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:31:
Kun je een split unit vullen vanaf de binnen unit? Of moet een monteur daarvoor elke keer het dak op?

We krijgen binnenkort een LG split unit, ik zoek nog een installateur in oost NL, iemand tips?
In mijn vorige huis was er een vulnippel op de leiding gezet aan de binnenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 09:09
MikeyMan schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 22:38:
[...]

In mijn vorige huis was er een vulnippel op de leiding gezet aan de binnenkant.
Ja zoiets dacht ik al, dat zou moeten kunnen thanks. Ik ga het vragen bij de installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter

Hoe vaak verwacht jij dat een monteur de unit komt (bij)vullen?

Want het antwoord zou 'mogelijk bij installatie eenmaal' moeten zijn. Dus de meerwaarde van een extra vulnippel ontgaat mij even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@pennywiser Normaal gesproken word het standaard bijgevuld via de buiten unit. Moet er dan bijgevuld worden dan? Tegenwoordig zijn bijna alle split airco al voorgevuld tot een bepaalde aantal meters namelijk. Staat vaak op de buiten unit zelf en natuurlijk in de handleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
Martinusz schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 14:44:
[...]

Voor 1 kamer is het zeker overkill, dat begrijp ik al te goed, het idee is dus ook om deuren open te laten en zo meer oppervlakte te koelen. Eigenlijk zou overloop dan beste zijn, maar dan moeten alle leidingen e.d. het volledige huis doorkruisen, dat zie ik niet zitten.

Ik denk dat ik voor zolder voor 3,5kw ga en voor de slaapkamer 2,5kw, beide met het doel om niet alleen de bewuste kamer te koelen. Voor verwarmen denk ik dat ze niet echt gebruikt gaan worden, in de winter staat de verwarming op slaapkamers vaak al uit.

Overigens overal rolluiken, wel dubbel glas dus geen HR++ of iets dergelijks (huis uit 1997).
Beneden nu 26,5-27 graden, hoe verder naar boven komt er steeds een graad bij.
Kom net thuis: 21.9 in airco kamer, 24.3 kamer met deur open (diagonaal tegenover, meter of 4 gang in L vorm) , 28.7 kamer met deur dicht (geen screens/rolluik). Dus als je kan leven met die 24.3 dan lijkt 2.5 Kw mij voldoende. Er is op afstand dus pak hem beet 4.4 graden te koelen tov geen koeling. Waar de binnen unit hangt is dat 6.8 graden.

Wat ik zelf overweeg voor in mijn nieuwe woning is twee aangrenzenden slaapkamers een eigen 2.0 Kw binnen unit te geven. Dan kan daar gewoon lokaal gekoeld worden met de deur dicht, hoeft dat ding niet de hele dag op vol vermogen te draaien.

[ Voor 11% gewijzigd door sdk1985 op 12-08-2020 23:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19-07 01:43
Net een nieuw huis gekocht.
En gisteren de knoop doorgehakt en over 2 weken word een mitsubisi srk 50 gehangen op do bovenste verdieping.
Die zo de bovenste en een verdieping er onder koelt.
Meerde buuren hebben dit en werkt top.
Nu nog even 2 weken volhouden.
Voorheen een maxicool.gehad dus ben benieuwd naar het verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
Hallo,

Trouble Comes Later ;)

Geen ervaring mee. Zijn goedkope airco's. Meer dan 500 moet je iniedergeval niet betalen voor de unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv

Een split unit is meestal voor gevuld. Als alles goed is aangesloten hoeft hij daarna niet meer bijgevuld te worden, anders is er iets mis.

Auto airco's hebben een open compressor dus daar kan van tijd tot tijd iets weglekken waardoor hij soms moet worden bijgevuld.
Vaak verwarren mensen zich daarmee dus vandaar dat ik het even benoem.

• sdk1985

In 2018 was het lastig om een bedrijf te vinden dat losse installatie wilde doen, ze leveren liever zelf de apparatuur. Ben benieuwd of dat in 2020 beter gaat.

• zwahiel
  • Laatst online: 12:09

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_d1I_ULhcJYWa-tuZz_lTexG630=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8bbkjcH7rELCSXOyoCjw3cfm.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merkte dat mijn Cooper & Hunter (wie had t hier over goedkopere merken >:) ) best wat trillingen doorgaf aan de houten constructie van t dak, alwaar ik recht onder zit te werken. Tipje van een medewerker: verzwaar de voeten. Ik had er al rubberen dempingsmatten onder en rubberen voetjes. Maar ik had nog twee tegels in de kelder liggen en dacht: eens proberen.

Gevolg: ja ik hoor hem nog wel, nee praktisch niet meer!

Dus ook maar wat restantstukken tegel van t terras onder de mhi inverter gezet voor ons woonhuis die op het zelfde dak staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcHFQ98MVLHsEVhnirmnyRi_F1A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VruP9LlI7R1uGo7UKWLz0vIh.jpg?f=fotoalbum_large

Daar wil ik nog een rubberen mat onder leggen en wat betere tegels, maar ook dit maakt een levensgroot verschil.

* zwahiel happy is!

Overigens ben ik nog steeds uitermate te spreken over die C&H airco van alles bij elkaar 450 eurotjes. Ja een MHI maakt t sneller, zuiniger en beter koud. Maakt mij dat een ene reet uit? Nope! Dit ding hangt op mijn kantoor en maakt t in 30 minuten zo'n 3 a 4 graden kouder. De lucht uit de MHI is beduidend kouder en die is nog beduidend zuiniger (heel wat zuiniger) maar kostte ook letterlijk 4x zoveel. Dat haal ik er wel uit qua elektra kosten denk ik zo...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:05
Speedfightserv schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:56:
[...]

Een split unit is meestal voor gevuld. Als alles goed is aangesloten hoeft hij daarna niet meer bijgevuld te worden, anders is er iets mis.
Hij is voorgevuld, maar het kan zijn dat dit niet genoeg is als je redelijk wat lengte hebt waardoor de voorgevulde hoeveelheid te weinig is.

Trouwens... er kan ook te veel in zitten als je leidingen korter zijn dan de corresponderende hoeveelheid en lengte en dat is zeker ook niet goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
sdk1985 schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:42:
[...]

Kom net thuis: 21.9 in airco kamer, 24.3 kamer met deur open (diagonaal tegenover, meter of 4 gang in L vorm) , 28.7 kamer met deur dicht (geen screens/rolluik). Dus als je kan leven met die 24.3 dan lijkt 2.5 Kw mij voldoende. Er is op afstand dus pak hem beet 4.4 graden te koelen tov geen koeling. Waar de binnen unit hangt is dat 6.8 graden.
Also ke een gewone ventilator in de deuropening (de kamer in gericht) zet krijg je nog net wat meer circulatie, dan koelt die kamer ook nog net iets beter waarschijnlijk :)

Pagina: 1 ... 78 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"