Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.724 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
Het zal dan bij mij een hikje zijn geweest. Als de instelling van de AB anders is dan via de app ingesteld en de unit dus niet gelijk is aan de AB, dan is het bij mij voorgekomen dat de unit verkeerd reageerd, zelf uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23:51
neemerci schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:04:
[...]

De afstandsbediening is "a one way street". Als de unit niet "biep" zegt heeft hij het niet ontvangen. Een andere mogelijkheid is een bedrade bediening installeren wat natuurlijk meer werk is.
Jaja, daar ben ik mee bekend, met het concept IR en afstandsbedieningen. Het was meer:
Notna schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:34:
[...]

Voorbeeld:

1. Zet de airco aan met de AB op 21 AUTO
2. Stel de airco in middels de app op 18, fanstand 1
3. Pak de AB (die nog op 21 AUTO staat) en druk de AB op 22 AUTO

De airco gaat nu bij stap 3 van 18 Stand 1 in één keer maar 22 AUTO. Je moet je dus bewust zijn van de stand waar de airco nu op staat. Want als je met de AB dit gaat aanpassen zal hij zich dus effectief 2 keer moeten aanpassen.

Truc is dus om de AB van de unit af te wijzen c.q de IR te blokkeren, de goede stand te kiezen en het laatste commando wél te versturen middels IR. Dan pakt hij alles wat je op de AB hebt ingesteld in 1 keer.

Handiger is dus of alles via de AB of via de app te doen. Daarbij heeft de app voorkeur, omdat die realtime aangeeft waar de airco nu op staat.
Ah ok, het commando is dus altijd absoluut, niet relatief. Daar ging het mij dus om.

Ja inderdaad, ik ga hier de AB's gewoon opbergen en onmiddellijk met HomeKit van start gaan, daar zit mijn hele KNX installatie (lichten, zonnewering, magneetcontacten en gordijnen) al in tesamen met sloten en de garagepoort. In het najaar komt daar dan de airco en de aansturing van het watersysteem bij voor de tuin.

Dat was de reden waarom ik eerder wat vroeg over die URL's die een aantal mensen hebben nagekeken voor mij. Want dan kan je met Homebridge + https://www.npmjs.com/package/homebridge-daikin-local aan de slag en met Siri of andere flows wat dingen automatiseren *O*

Voordeel is trouwens ook dat dat dit lokaal werkt, Homebridge spreekt rechtstreeks het HTTP endpoint aan van de airco's. Ik weet niet hoe dat zit als je de app van Daikin gebruikt...?

[ Voor 4% gewijzigd door HyperBart op 09-08-2020 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:47

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
fmrama schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:06:
Het zal dan bij mij een hikje zijn geweest. Als de instelling van de AB anders is dan via de app ingesteld en de unit dus niet gelijk is aan de AB, dan is het bij mij voorgekomen dat de unit verkeerd reageerd, zelf uitgaat.
Die situatie kan je ook krijgen idd. AC aangezet met de app en dan een aanpassingen doen met de AB en dan vergeten ook het ON commando in te drukken. Resultaat: AC gaat uit :') :+

Dat doe je trouwens iedere keer fout (vond ik), vandaar dat de AB opgeborgen is :P

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Wat @Notna zegt _/-\o_

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
B2 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 14:06:
Iemand nog tips voor een airco installateur in de regio Deventer/Apeldoorn/Zutphen? Vorig jaar voor mijn moeder een offerte laten maken bij haar vaste installateur voor een single split 3.5kW in de woonkamer welke met een Haier voor 6000 euro aan kwam zetten.

Enige bijzondere is dat er een extra groep bijgeplaatst zal moeten worden. Ga uiteraard niet nu bellen, herfst/winter/voorjaar is vroeg zat.
6000 euro voor een haier single split? Welke beunhaas was dat dan? Dan hoeft niemand daar meer energie in te steken voor een prijsopgaaf.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
@b2 6000 euro voor een singel split airco. Dat is wel heel erg duur. Ben ik blij dat ik voor mijn LG S09ET UA3 singel split 2,5 KW 700 euro heb moeten betalen. _/-\o_
.
Iemand nog tips voor een airco installateur in de regio Deventer/Apeldoorn/Zutphen? Vorig jaar voor mijn moeder een offerte laten maken bij haar vaste installateur voor een single split 3.5kW in de woonkamer welke met een Haier voor 6000 euro aan kwam zetten.

Enige bijzondere is dat er een extra groep bijgeplaatst zal moeten worden. Ga uiteraard niet nu bellen, herfst/winter/voorjaar is vroeg zat.

[ Voor 5% gewijzigd door Dolbyadt op 09-08-2020 15:06 ]

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deurstopper
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online

Extra groep voor een 3,5kW? Kan zijn dat alles al vol zit, maar heb momenteel een Samsung 3,5kW en zit gewoon bij een bestaande groep in het stopcontact.

Steam/Epic: Deurstopper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimEasy
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 15-09 12:55
Ik denk dat ik in dit topic wel goed zit,

Zijn Raamunits aan te raden? Of zijn deze het zelfde als monoblocks?

En welke raamunits zijn aan te raden?

Ik heb momenteel een mobile unit staan alleen ik denk dat die niet het vermogen heeft om mijn kamer te koelen (ook kan die niet dicht bij het raam staan dus die slang is ook extra lang, en straalt ook warmte uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiMan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:11
Iemand ervaring met de "Power Saving Mode" van Daikin?

Bespaart dit veel energie?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
ChiMan schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:56:

Dat is echt enorm vaak behandeld hier in het topic. Effectief gezien begrens je het maximale vermogen van de buitenunit. Dus ja; dat kan stroom bespraren, maar je moet wel rekening houden met het weer buiten en de vraag naar vermogen binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15

Ik heb hier een 2,5 kW Daikin Sensira, en ja, maar je krijgt er een mindere prestatie voor terug.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
Ik ben aan het bekijken om ofwel een cassette unit of een duct unit te plaatsen voor een 60m2 ruimte.
De ruimte is rechthoekig en ik heb een vals plafond waar dit in kan gemonteerd worden.
Nu vraag ik me af waarom ik bijvoorbeeld voor het ene of voor het andere zou kiezen.
Zo een cassette ziet er wel meer industrieel uit maar lijkt me uiteindelijk wel efficienter.
Bij een cassette lijkt de locatie voor de hand liggend: in het midden van de ruimte.
Bij de duct unit weet ik bijvoorbeeld niet goed waar ik de lucht intake en outflow zou moet plaatsen.
Outflow best "boven" de ramen? Of net niet? En hoeveel van die gaten maak ik dan best? Of allemaal via 1 rooster?
En werkt dit wel goed om de lucht goed te verdelen over de ruimte?
Werkt dit ook goed bij een rooster in het plafond? Want een rooster in de muur is niet mogelijk en ik zie bij illustraties dat dit precies altijd via een rooster in de "muur" gebeurt.

Voor enkele kamers dacht ik aan een 2KW binnenunit aangezien dit de kleinste zijn (1.5KW ook beschikbaar maar is blijkbaar even duur).
Maar als ik het goed begrijp is dit eigenlijk overgedimensioneerd voor een 12m2 kamer en is dat niet goed voor een warmtepomp.
Wat is dan wel de goede oplossing voor dergelijke kamers? Het gaat hier over 3 maal dezelfde kamer grootte.

Een derde ruimte is wel wat specialer. Er is een vide naar beneden (dus een ruimte op het eerste verdiep die aan 1 kant zowel het gelijkvloers als 1ste beslaat).
Aangezien koude lucht zakt moet ik dit volume onder het te koelen verdiep ook meerekenen waarschijnlijk?

Een andere vraag die ik nog heb ivm waar een opbouw unit te plaatsen (of het opbouw of niet is is eigenlijk niet relevant): stel je hebt een hoog plafond, bijvoorbeeld 4m. Plaats je die unit dan nog altijd zo hoog mogelijk?
Ik zou denken toch een stuk lager omdat anders de thermostaat wrs een veel te hoge temperatuur gaat doorkrijgen en de koude lucht daalt toch. Zolang de uitblaas niet storend is natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• neemerci
TimEasy schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 16:16:
Ik denk dat ik in dit topic wel goed zit,

Zijn Raamunits aan te raden? Of zijn deze het zelfde als monoblocks?

En welke raamunits zijn aan te raden?

Ik heb momenteel een mobile unit staan alleen ik denk dat die niet het vermogen heeft om mijn kamer te koelen (ook kan die niet dicht bij het raam staan dus die slang is ook extra lang, en straalt ook warmte uit)
Disclaimer : ik weet niet echt iets over raamunits behalve dat ik ooit ergens eens verbleven heb en ook ervaring heb met een mobiele airco.

Een raamairco is monobloc. Met alle nadelen ervan. Maakt veel lawaai binnen. Je moet ook een goeie dichting hebben zodat je niet de warmte door kieren weer binnen neemt. En de isolatie van je raam + minder demping van geluiden van buiten neem ik aan.

Ik zou het niet aanraden. Maar wie ben ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:16

Www.coolaction.nl

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• neemerci

Ik denk dat sommige mensen het verbruik van een airco overschatten. (toch de hedendaagse modellen)
Dat gaat over "single digits" KWH per echt warme dag. En meestal dan nog onder de 5KWH. Het hangt natuurlijk af hoe geisoleerd je huis is en welke temperatuur je vraagt.

Stel je doet 5KWH per dag voor 120 dagen (wat al heel veel zal zijn). 600 KWH in totaal. Reken een 30cent/KWH. Dat is 200 euro. En ik ben er redelijk zeker van dat je niet aan die 600KWH zal komen tenzij je veel units hebt of slechte isolatie.

Ik begrijp dat natuurlijk niet iedereen zijn budget hetzelfde is. En de ene mens vind 200 euro al wat meer dan de andere. Maar ik zou me niet blind staren op de eco functie. Je kan ook gewoon de gevraagde temperatuur aanpassen ipv 21 graden vragen als het 38 graden is bijvoorbeeld 25 of 26 graden vragen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14-09 09:28
Steephh schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 20:39:
[...]
Ik ben eigenwijs geweest. :+

+ lang verhaal
Nog even als toevoeging, met deze buitentemperaturen (34 - 36 graden): wanneer de airco constant aan staat op een eco/normale stand lukt het ook om in deze hete dagen prima door te komen. Op zolder rond de 21/22 graden, hetzelfde op de 1e verdieping. Op de begane grond rond de 24 graden. Alle binnendeuren staan (uiteraard) wel open.

I'm happy! :)

_@/'

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• neemerci
Steephh schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:16:
[...]

Nog even als toevoeging, met deze buitentemperaturen (34 - 36 graden): wanneer de airco constant aan staat op een eco/normale stand lukt het ook om in deze hete dagen prima door te komen. Op zolder rond de 21/22 graden, hetzelfde op de 1e verdieping. Op de begane grond rond de 24 graden. Alle binnendeuren staan (uiteraard) wel open.

I'm happy! :)
Zolang je de airco maar aan laat staan zodat de hele ruimte echt afkoelt en niet alleen de lucht in die ruimte.
Ik kan me soms ergeren dat mensen constant dat ding aan en uit moeten zetten :) En dan klagen dat het volle toeren draait en dat ze een straalstroom van antarctica in hun nek voelen :s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 964C2
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21:14

964C2

" Wer bremst, hat Angst "

Engeltherm Lochem
0573 25 88 11
oost@engeltherm.nl

Dit is een betaalbaar en betrouwbaar bedrijf in de regio.

6K voor een Haier 3,5 KW is echt afzetterij 8)7

Twente : Kantoor: 14250 W. met Solax 15KW op 10° ZZW. Huis: 9450W (16x315 O+14x315 op ZZO) met GW10KN-DT Navimow H1500e LG65E9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:48

B2

wa' seggie?

964C2 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 18:43:
[...]

Engeltherm Lochem
0573 25 88 11
oost@engeltherm.nl

Dit is een betaalbaar en betrouwbaar bedrijf in de regio.

6K voor een Haier 3,5 KW is echt afzetterij 8)7
Dat idee had ik dus ook, daarom heb ik ook maar sterk afgeraden dat te doen. Installateur uit het dorp, dacht natuurlijk dat het toch wel gedaan zou worden.
Dank je, wat is je ervaring er mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-09 14:49
Vraagje, wij hebben enkele maanden geleden een multi-split airco laten installeren van LG.
De indoor units zijn LG PC09SQ. Ze werken perfect, echter sinds een week of twee merken we dat de unit in onze slaapkamer flinke tikken aan geluid produceert bij het koelen. Het lijkt mij dat het plastic uitzet/krimt en dat we dan dit horen. De andere unit heeft dit niet merkbaar.

Het is vooral 's nachts een probleem, wanneer we de airco op 21 of 22 graden hebben staan, lage ventilator snelheid. Elke 10 tot 15 minuten horen we dan dat de airco begint te koelen (gaat gepaard met borrelend water geluid) en kort daarop volgen meerdere tikken waar we wakker van schrikken. Na 30 seconden is dit weer voorbij. In m'n stroomverbruik zie ik ook een soort gelijke interval waarop het stroomverbruik wat toeneemt. Ik ga er dus vanuit dat de airco boven z'n streeftemperatuur komt en dan wat harder gaat koelen, waardoor het plastic gaat krimpen. De airflow is echter wel constant, dus het voelt niet alsof de airco ook echt uit gaat wanneer de temperatuur is bereikt.

Alhoewel ik ook wel twijfel, want soms klinkt het ook alsof er ijs breekt. Aan de unit zelf is niets te zien, geen condensvorming of ijsvorming.

Heeft iemand enig idee wat dit is en of ik er wat aan kan doen? Is het zinvol om de installateur te laten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Remz Als je zelf niks kunt zien en je hebt jouw airco laten installeren. Niks doen en laat ze maar komen. Daar heb namelijk al dik voor betaald. Dus laat het bedrijf er maar naar kijken zou ik zeggen.

Hopenlijk dat je probleem snel opgelost kan worden want dit is erg vervelend.
Remz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:05:
Vraagje, wij hebben enkele maanden geleden een multi-split airco laten installeren van LG.
De indoor units zijn LG PC09SQ. Ze werken perfect, echter sinds een week of twee merken we dat de unit in onze slaapkamer flinke tikken aan geluid produceert bij het koelen. Het lijkt mij dat het plastic uitzet/krimt en dat we dan dit horen. De andere unit heeft dit niet merkbaar.

Het is vooral 's nachts een probleem, wanneer we de airco op 21 of 22 graden hebben staan, lage ventilator snelheid. Elke 10 tot 15 minuten horen we dan dat de airco begint te koelen (gaat gepaard met borrelend water geluid) en kort daarop volgen meerdere tikken waar we wakker van schrikken. Na 30 seconden is dit weer voorbij. In m'n stroomverbruik zie ik ook een soort gelijke interval waarop het stroomverbruik wat toeneemt. Ik ga er dus vanuit dat de airco boven z'n streeftemperatuur komt en dan wat harder gaat koelen, waardoor het plastic gaat krimpen. De airflow is echter wel constant, dus het voelt niet alsof de airco ook echt uit gaat wanneer de temperatuur is bereikt.

Alhoewel ik ook wel twijfel, want soms klinkt het ook alsof er ijs breekt. Aan de unit zelf is niets te zien, geen condensvorming of ijsvorming.

Heeft iemand enig idee wat dit is en of ik er wat aan kan doen? Is het zinvol om de installateur te laten komen?

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:16
B2 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 19:04:
[...]

Dank je, wat is je ervaring er mee?
Jaren terug over de vloer gehad voor een offerte, maar uitgesteld tot en met de verbouwing. Die nog niet heeft plaatsgevonden. Leek mij een geschikt bedrijf. Reviews zijn ook goed.

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-nl1
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 30-10-2023
Ik heb oa een Daikin multisplit (3MXM68) besteld via Keroclima. Volgens documentatie zou er 2 kg koelmiddel af fabriek zijn. Maar vandaag kwam een installateur langs maar volgens hem is er helemaal geen koelmiddel af fabriek. Maw, helemaal leeg.
Heeft iemand dit ook meegemaakt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11

Als je een borrelend watergeluid hoort elke keer als de airco gaat koelen kan het zijn dat de vulling niet optimaal is.

Ijsvorming heb je niet bij een airco omdat het koelblok/verdamper niet beneden de nul graden komt.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
elmerblues schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 21:02:
[...]

Als je een borrelend watergeluid hoort elke keer als de airco gaat koelen kan het zijn dat de vulling niet optimaal is.

Ijsvorming heb je niet bij een airco omdat het koelblok/verdamper niet beneden de nul graden komt.
Dankjewel. Ik ga morgen even de installateur bellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:38

mb1

Ik heb sinds een week de Haier multisplit 3u55s2sr2fa in bedrijf met op elke verdieping een binnendeel 3 stuks in totaal dus.
Ik moet zeggen ik ben onder de indruk van de prestaties bij dit weer.
Met voornamelijk de twee binnendelen op de BG. En die op de 1e op de fluisterstand blijft het nu binnen 23 graden, in één woord heerlijk!
Nu valt het mij op dat af en toe terwijl de woning reeds op temperatuur is en de compressor rustig op ca 40-45Hz draait ( ik denk om de paar uur) de compressor naar zijn maximale frequentie gaat (80 Hz) en met wat meer lawaai gepaard over alle drie de poorten (terwijl er maar twee binnendelen aanstaan) koudemiddel gaat persen door alle leidingen. Dit kun je horen door de toegenomen snelheid in de leidingen.

Ik vraag mij af is dit normaal?
En wat is de reden?

Zou de machine dat doen om de olie retour naar de compressor te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Mijn Fujitsu op zolder doet dit ook. Toevallig ook lange leidingen? Bij mij zat er teveel koudemiddel in. Paar maanden geleden is de monteur langs geweest en die heeft er wat uitgehaald en sindsdien is het veel minder.

Het plastic geluid is er wel nog maar ik vermoed dat de schroeven gewoon wat strak aangedraaid zijn. Moet ik nog even checken.. exact dezelfde unit een verdieping lager heeft niet die plastic geluiden.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimEasy
neemerci schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:57:
[...]

Disclaimer : ik weet niet echt iets over raamunits behalve dat ik ooit ergens eens verbleven heb en ook ervaring heb met een mobiele airco.

Een raamairco is monobloc. Met alle nadelen ervan. Maakt veel lawaai binnen. Je moet ook een goeie dichting hebben zodat je niet de warmte door kieren weer binnen neemt. En de isolatie van je raam + minder demping van geluiden van buiten neem ik aan.

Wat zou dan een "goed" alternatief zijn?
Een tweedelige is niet mogelijk denk ik zonder al te veel te verbouwen, en die mobiele die ik nu heb staan werkt ook niet in mijn omstandigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remz
Glashelder schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:23:
[...]

Mijn Fujitsu op zolder doet dit ook. Toevallig ook lange leidingen? Bij mij zat er teveel koudemiddel in. Paar maanden geleden is de monteur langs geweest en die heeft er wat uitgehaald en sindsdien is het veel minder.

Het plastic geluid is er wel nog maar ik vermoed dat de schroeven gewoon wat strak aangedraaid zijn. Moet ik nog even checken.. exact dezelfde unit een verdieping lager heeft niet die plastic geluiden.
Ik gok een metertje of 6 a 7.
De andere zit ergens rond de 3 en 4 meter, dus wat minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Peter-nl1 schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 20:59:
Ik heb oa een Daikin multisplit (3MXM68) besteld via Keroclima. Volgens documentatie zou er 2 kg koelmiddel af fabriek zijn. Maar vandaag kwam een installateur langs maar volgens hem is er helemaal geen koelmiddel af fabriek. Maw, helemaal leeg.
Heeft iemand dit ook meegemaakt ?
Ik kan je verzekeren dat deze geleverd worden met een pre-charge. Dus ofwel is dit er uit gelopen of wel nooit in gedaan ofwel proberen ze je nog eens extra te laten betalen.
Kijk in het boekje bij de buitenunit. Daarin staat op hoeveel kg dacht ik en mss zelf tot hoeveel meter je hiermee kan gaan.

In elk geval moet de leverancier van het toestel dit dan maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
TimEasy schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 22:31:
[...]

Wat zou dan een "goed" alternatief zijn?
Een tweedelige is niet mogelijk denk ik zonder al te veel te verbouwen, en die mobiele die ik nu heb staan werkt ook niet in mijn omstandigheden
Ja dat is het moeilijke he. Maar echt veel verbouwen is dat niet hoor. in principe als je een 1 gat kan maken van 65mm naar buiten en van een stopcontact kan aftakken zit je al goed.
Ik denk niet dat je je het zal beklagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Peter-nl1 Dan moet je maar inderdaad eens goed kijken op de buiten unit staat hoeveel R32 gevuld is vanaf fabriek. Zou er zeker op moeten staan namelijk. Zie onderin sticker afgevuld met R32 bij mij gevuld 0,75.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vRgrsr58zNc5nC4pFGct5Wyaz3k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZhwIpB0MG7aj0RhG76BEz7PU.jpg?f=fotoalbum_large
neemerci schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:33:
[...]

Ik kan je verzekeren dat deze geleverd worden met een pre-charge. Dus ofwel is dit er uit gelopen of wel nooit in gedaan ofwel proberen ze je nog eens extra te laten betalen.
Kijk in het boekje bij de buitenunit. Daarin staat op hoeveel kg dacht ik en mss zelf tot hoeveel meter je hiermee kan gaan.

In elk geval moet de leverancier van het toestel dit dan maar oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
neemerci schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:57:
[...]

@TimEasy

Dat met die kieren en beglazing is bijna niet anders dan met een split. Het grote verschil met een normale mobiele airco is dat een raamairco geen onderdruk creëert, omdat hij geen lucht naar buiten hoeft te duwen. Een ander verschil wat daarmee samenhangt is dat hij geen net gekoelde lucht uit de kamer hoeft te onttrekken om de evaporator te koelen en daarna via de slang weer moet worden uitgespuugd. En dus daarmee zijn eigen werk weer gedeeltelijk teniet doet.

Ook qua geluid zou een raamunit het beter moeten doen. Want het is dan wel een monobloc, maar de compressor en de fan voor de condenser hangen wel aan de buitenkant, maar daar tussen een goede laag isolatie als het goed is. Een mobiele airco heeft alle onderdelen binnen hangen. Nu kun je in een mobiele airco de compressor natuurlijk ook wel enigszins compartimentaliseren, maar dan moet daar wel goed over worden nagedacht en is het minder voor de hand liggend dan bij een raamunit.

Het grootste "nadeel" van een raamunit is dat hij in onze standaard Nederlandse klap/kiepramen of dakramen natuurlijk niet past. Daarvoor heb je een "Amerikaans" schuifraam nodig. Zelf heb ik die in Nederland nog nergens gezien maar misschien dat je er in de binnenstad van Amsterdam wel een aantal hebt omdat ze wat ruimtebesparend kunnen zijn (in vergelijking met naar binnen toe klappende/kiepende ramen).

Een mobiele airco is overigens ook gewoon een monobloc, dus de term an sich zegt niet alles. Het wezenlijke verschil is het naar buiten pompen van lucht vs het enkel doorgeven van warmte.

Zie ook deze video: YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Hij vergelijkt daar portable airco's met window units. Erg leerzame video's wat mij betreft.

[ Voor 11% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-08-2020 01:02 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:58
Dolbyadt schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 23:57:
@Peter-nl1 Dan moet je maar inderdaad eens goed kijken op de buiten unit staat hoeveel R32 gevuld is vanaf fabriek. Zou er zeker op moeten staan namelijk. Zie onderin sticker afgevuld met R32 bij mij gevuld 0,75.

[Afbeelding]

[...]
Zie ik daar nou 2 enkel geisoleerde elektraddraden? Absoluut en No-go als dat het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

In hoeverre is het nou echt rendabel om met een split unit airco te verwarmen in de winter?
Qua marketing lees ik een hoop mooie verhalen, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook echt iets bij draagt.

Onze woonkamer is ca 25m2 en voorzien van centrale verwarming via een convectorput en een radiator.
Qua koelvermogen zou ik aan ca 3 - 3,5Kw genoeg hebben voor deze ruimte, maar is een woonkamer in de winter dan ook echt behaaglijk warm te krijgen?

We verstoken aardig wat gas per jaar, en in combinatie met zonnepanelen zou dit een mooie optie zijn.

Qua isolatie is er (zonder echt behoorlijk ingrijpende dingen te doen) niet zo heel veel mogelijk:
- Houten balken vloer met ca 10cm ruimte onder de balken en dan een betonnen plaatfundering.
Deze zou vervangen kunnen worden door een geisoleerde beton vloer, maar w.s. kan de fundering dit niet aan.

- Wel spouwmuren, maar door vochtproblemen in het verleden wordt spouwmuurisolatie afgeraden.
Optie zou dan uiteraard een voorzetwand zijn met isolatie, maar ook dit loopt aardig in de papieren.

- Het dak is dan wel volledig vervangen en goed geïsoleerd. En we hebben al het aanwezige glas vervangen door HR++ glas. :)

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Roland_EM25 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 02:34:
In hoeverre is het nou echt rendabel om met een split unit airco te verwarmen in de winter?
Qua marketing lees ik een hoop mooie verhalen, maar ik vraag me af of het in de praktijk ook echt iets bij draagt.
Daar is een heel topic over: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heeft iemand weleens het verbruik dat wordt weergegeven in MelCloud nagemeten met een kWh meter?

Lijkt dat er erg optimistisch wordt gerekend. Heb het gevoel dat er richting de 100% afwijking in zit.

Is een Shelly onderweg, dus ga het binnenkort sowieso na als ik het aan de praat krijg ;)

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 10-08-2020 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
pickboy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 01:01:
[...]

Zie ik daar nou 2 enkel geisoleerde elektraddraden? Absoluut en No-go als dat het geval is.
Kun je aangeven waarom en hoe het wel moet? Ik ga zelf binnenkort de leidingen leggen voor airco's en heb vanuit de leverancier een 4-aderige VMVL kabel geleverd gekregen die er ongeveer hetzelfde uitzien als op deze foto ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:43
_Piwi_ schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 08:54:
[...]

Kun je aangeven waarom en hoe het wel moet? Ik ga zelf binnenkort de leidingen leggen voor airco's en heb vanuit de leverancier een 4-aderige VMVL kabel geleverd gekregen die er ongeveer hetzelfde uitzien als op deze foto ;)
Ik mag toch hopen dat je het verschil ziet tussen installatiedraad of VMVL kabel... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Jef61 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:18:
[...]

Ik mag toch hopen dat je het verschil ziet tussen installatiedraad of VMVL kabel... :)
Schijnbaar niet, maar je reactie zegt genoeg, danku :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
De afgelopen dagen (vrij-za-zo) de airco continu aangehad, met een verbruik van +/- 13kWh valt het energieverbruik mij ietswat tegen. Betreft een LG die de eerste verdieping koel dient te houden.
Uiteraard heeft de doeltemperatuur invloed op het verbruik, maar doet de ventilatorsnelheid nog iets? (laag/gemiddeld/hoog/auto) - wat is de beste stand?
Overdag loopt hij continue te koelen om op 22 graden te komen - nu aangepast naar 23 graden, wat m.i. ook prima zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimEasy
HarmoniousVibe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 00:56:
[...]

@TimEasy

Dat met die kieren en beglazing is bijna niet anders dan met een split. Het grote verschil met een normale mobiele airco is dat een raamairco geen onderdruk creëert, omdat hij geen lucht naar buiten hoeft te duwen. Een ander verschil wat daarmee samenhangt is dat hij geen net gekoelde lucht uit de kamer hoeft te onttrekken om de evaporator te koelen en daarna via de slang weer moet worden uitgespuugd. En dus daarmee zijn eigen werk weer gedeeltelijk teniet doet.

Ook qua geluid zou een raamunit het beter moeten doen. Want het is dan wel een monobloc, maar de compressor en de fan voor de condenser hangen wel aan de buitenkant, maar daar tussen een goede laag isolatie als het goed is. Een mobiele airco heeft alle onderdelen binnen hangen. Nu kun je in een mobiele airco de compressor natuurlijk ook wel enigszins compartimentaliseren, maar dan moet daar wel goed over worden nagedacht en is het minder voor de hand liggend dan bij een raamunit.

Het grootste "nadeel" van een raamunit is dat hij in onze standaard Nederlandse klap/kiepramen of dakramen natuurlijk niet past. Daarvoor heb je een "Amerikaans" schuifraam nodig. Zelf heb ik die in Nederland nog nergens gezien maar misschien dat je er in de binnenstad van Amsterdam wel een aantal hebt omdat ze wat ruimtebesparend kunnen zijn (in vergelijking met naar binnen toe klappende/kiepende ramen).

Een mobiele airco is overigens ook gewoon een monobloc, dus de term an sich zegt niet alles. Het wezenlijke verschil is het naar buiten pompen van lucht vs het enkel doorgeven van warmte.

Zie ook deze video: YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them

Hij vergelijkt daar portable airco's met window units. Erg leerzame video's wat mij betreft.
Dat is ook de video die ik had gezien die mij aan het twijfelen bracht.

Momenteel (weet niet hoe lang ik hier nog woon) heb ik nog een raam die ik van rechts naar links open schuif, dus in principe zou ik daar een raamunit tussen kunnen klemmen.
Dan heb ik alleen nog een stuk isolatie nodig om boven de unit af te dichten.

Zijn er nog raamunits die u zo aan zou kunnen raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Ik heb nog wat advies nodig.

Lokale aircospecialist geeft aan een 2,5 KW en 5,0 KW binnenunits te willen hangen op een 8,0 KW buitenunit (Mistubishi). De kleinere op de slaapkamer en de grote op de overloop. Ik lees echter vanalles over pendelgedrag en kan er niet echt vat op krijgen wanneer je hier echt tegenaan gaat lopen.

Slaapkamer (ca. 90m3) zullen we alleen aanzetten een 1-2 uurtjes voordat we naar bed gaan. De overloop (ca. 100m3 1e + BG), en de 2 slaapkamers/kantoor (beide ca. 40m3) die daaraan grenzen moeten ook gekoeld kunnen worden.

Woning is goed geïsoleerd. De 1e verdieping zit onder het dak en blijft met deze hitte alsnog redelijk koel (25 graden max ongeveer) en beneden is het 22-23 graden op het einde van een 35 graden dag. Voornamelijk doel van de airco's is om de temperatuur iets te drukken en de luchtvochtigheid naar beneden te brengen waardoor het klimaat wat aangenamer wordt. De airco op de overloop zal echter wel groot deel van de dag aan staan omdat ik continue thuis werk.

2,5 KW die 90m3 moet koelen lijkt overeen te komen met wat geadviseerd wordt, maar de 5,0 KW is wellicht wat "too much" omdat deze primair op de overloop hangt en het dus even duurt voordat deze de overige kamers gaat koelen? Of ben ik, gezien de grote van de ruimtes gewoon goed geadviseerd en is dit prima? :) Qua berekeningen (alles optellen) komt het namelijk wel overeen.

[ Voor 10% gewijzigd door _Piwi_ op 10-08-2020 09:51 . Reden: Doel van airco plaatsen erbij gezet (3e allinea) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Voor degene die zich afvragen of er een vergunning nodig is, mijn gemeente (regio Drechtsteden) geeft zojuist dit aan mij aan per mail:

"Een airco –unit is altijd vergunningplichtig (voor, achter, zijkant) , behalve wanneer deze binnen de contouren van het hoofdgebouw blijft. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld een 'inpandig' balkon."

Nu heb ik aan veel mensen die een airco hier hebben gevraagd of zij een vergunning hebben, maar niemand heeft er 1, haha. Ik wil 'm wel aan de voorkant, dus ga eerst (begin volgend jaar) maar eens kijken naar die vergunning. Is x% van de bouwkosten, met een minimum van 110 EUR.. Hopen dat ze 't dan goed keuren..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
_Piwi_ schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:39:
Ik heb nog wat advies nodig.

Lokale aircospecialist geeft aan een 2,5 KW en 5,0 KW binnenunits te willen hangen op een 8,0 KW buitenunit (Mistubishi). De kleinere op de slaapkamer en de grote op de overloop. Ik lees echter vanalles over pendelgedrag en kan er niet echt vat op krijgen wanneer je hier echt tegenaan gaat lopen.

Slaapkamer (ca. 90m3) zullen we alleen aanzetten een 1-2 uurtjes voordat we naar bed gaan. De overloop (ca. 100m3 1e + BG), en de 2 slaapkamers/kantoor (beide ca. 40m3) die daaraan grenzen moeten ook gekoeld kunnen worden.

Woning is goed geïsoleerd. De 1e verdieping zit onder het dak en blijft met deze hitte alsnog redelijk koel (25 graden max ongeveer) en beneden is het 22-23 graden op het einde van een 35 graden dag.

2,5 KW die 90m3 moet koelen lijkt overeen te komen met wat geadviseerd wordt, maar de 5,0 KW is wellicht wat "too much" omdat deze primair op de overloop hangt en het dus even duurt voordat deze de overige kamers gaat koelen? Of ben ik, gezien de grote van de ruimtes gewoon goed geadviseerd en is dit prima? :) Qua berekeningen (alles optellen) komt het namelijk wel overeen.
Gevoelsmatig is een 5 kW model voor ± 140m3 teveel. Ik gebruik een 4.2 op 160m3 en dat is zat. Toegegeven, dat is wel één ruimte en niet verschillende ruimtes. Er valt dus wat voor te zeggen het iets ruimer te bemeten omdat je meerdere ruimtes met één unit wilt doen. Die 2.5 voor de slaapkamer is prima.

Pendelen zal bij jou niet (zo snel/regelmatig) voorkomen. Ten eerste is dat met name een probleem bij verwarmen en ten tweede doet zich dat alleen voor als je een te grote unit in een te kleine ruimte (even kort door de bocht) gaat plaatsen. De unit kan zijn warmte (of koeling) dan niet goed kwijt en dan gaat hij dus aan/uit/aan/uit etc. Gezien jij meerdere ruimtes wilt koelen zal zich dat niet voordoen; die warmte c.q koelte kan hij wel kwijt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
-Muncky- schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:26:
De afgelopen dagen (vrij-za-zo) de airco continu aangehad, met een verbruik van +/- 13kWh valt het energieverbruik mij ietswat tegen. Betreft een LG die de eerste verdieping koel dient te houden.
Uiteraard heeft de doeltemperatuur invloed op het verbruik, maar doet de ventilatorsnelheid nog iets? (laag/gemiddeld/hoog/auto) - wat is de beste stand?
Overdag loopt hij continue te koelen om op 22 graden te komen - nu aangepast naar 23 graden, wat m.i. ook prima zou moeten zijn.
13 x 0,22 cent = 2,86 nog geen euro per dag, is dat echt reden tot zorg?
Het is buiten 35+ graden, al meerdere dagen (snachts koelt het nauwelijks af), dan lijkt het mij logisch dat airco's het ook wat zwaarder hebben natuurlijk.
Maar stel iets zuiniger betekent in dit geval bijv. 10kWh verbruik, dan kom je op 10 x 0.22 = 2,20
dan bespaar je 66 cent op drie dagen, nou laat deze gekte in totaal zo'n 9 dagen duren, dan hebben we het over 3 x 0,66 = 1,98 euro "verlies?" voor de warmste dagen van een jaar, ik zou mij er niet druk om maken ;)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
Notna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:51:
[...]

Gevoelsmatig is een 5 kW model voor ± 140m3 teveel. Ik gebruik een 4.2 op 160m3 en dat is zat. Toegegeven, dat is wel één ruimte en niet verschillende ruimtes. Er valt dus wat voor te zeggen het iets ruimer te bemeten omdat je meerdere ruimtes met één unit wilt doen. Die 2.5 voor de slaapkamer is prima.

Pendelen zal bij jou niet voorkomen. Ten eerste is dat met name een probleem bij verwarmen en ten tweede doet zich dat alleen voor als je een te grote unit in een te kleine ruimte (even kort door de bocht) gaat plaatsen. De unit kan zijn warmte (of koeling) dan niet goed kwijt en dan gaat hij dus aan/uit/aan/uit etc. Gezien jij meerdere ruimtes wilt koelen zal zich dat niet voordoen; die warmte c.q koelte kan hij wel kwijt.
Top, dank voor je reactie! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
TimEasy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:27:
[...]

Dat is ook de video die ik had gezien die mij aan het twijfelen bracht.

Momenteel (weet niet hoe lang ik hier nog woon) heb ik nog een raam die ik van rechts naar links open schuif, dus in principe zou ik daar een raamunit tussen kunnen klemmen.
Dan heb ik alleen nog een stuk isolatie nodig om boven de unit af te dichten.

Zijn er nog raamunits die u zo aan zou kunnen raden?
Helaas niet. Ik denk ook dat je niet heel veel keuzes gaat hebben, omdat die dingen in Europa bijna niet worden verkocht.

P.S. op tweakers tutoyeren we :)

P.P.S. heb even de eerste de beste raamunit opgezocht en je ziet al meteen dat die een stuk efficiënter is dan een mobiele unit. De SEER van een raamunit is >5, terwijl de meeste mobiele units rond de 3 zitten.

[ Voor 13% gewijzigd door HarmoniousVibe op 10-08-2020 10:13 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
Notna schreef op woensdag 17 juli 2019 @ 14:58:
[...]

Ik heb mijn huidige AC bij ABO Klimaat in Soest vandaan (is een uur van Leiden verwijderd). Ikzelf zit in Purmerend, dus Leiden moet ook te doen zijn.

Gaven een goede prijs toen met kundige en nette installatie
Jammer genoeg verwijst ABO Klimaat nu door naar Van Dorp die vervolgens geen particuliere installaties doet. Nog andere tips voor de regio Leiden?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

Jammer genoeg verwijst ABO Klimaat nu door naar Van Dorp die vervolgens geen particuliere installaties doet. Nog andere tips voor de regio Leiden?
Ow die doen wel particuliere installaties hoor :+

Ik stuur je even een DM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11-09 15:01
Martinusz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

Het is buiten 35+ graden, al meerdere dagen (snachts koelt het nauwelijks af), dan lijkt het mij logisch dat airco's het ook wat zwaarder hebben natuurlijk.
Maar stel iets zuiniger betekent in dit geval bijv. 10kWh verbruik, dan kom je op 10 x 0.22 = 2,20
dan bespaar je 66 cent op drie dagen, nou laat deze gekte in totaal zo'n 9 dagen duren, dan hebben we het over 3 x 0,66 = 1,98 euro "verlies?" voor de warmste dagen van een jaar, ik zou mij er niet druk om maken ;)
Die 13kWh is wel per dag, niet in totaal over de afgelopen 3 dagen. Het gaat mij ook niet om die paar EUR, maar wel over het feit hoe ik wellicht wat optimaler kan koelen.

[ Voor 6% gewijzigd door -Muncky- op 10-08-2020 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Babel10 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:51:
Voor degene die zich afvragen of er een vergunning nodig is, mijn gemeente (regio Drechtsteden) geeft zojuist dit aan mij aan per mail:

"Een airco –unit is altijd vergunningplichtig (voor, achter, zijkant) , behalve wanneer deze binnen de contouren van het hoofdgebouw blijft. Hierbij moet u denken aan bijvoorbeeld een 'inpandig' balkon."

Nu heb ik aan veel mensen die een airco hier hebben gevraagd of zij een vergunning hebben, maar niemand heeft er 1, haha. Ik wil 'm wel aan de voorkant, dus ga eerst (begin volgend jaar) maar eens kijken naar die vergunning. Is x% van de bouwkosten, met een minimum van 110 EUR.. Hopen dat ze 't dan goed keuren..
Ja natuurlijk...een vergunningplicht voor een airco, aan de achterkant van je woning zelfs.
Zou hem lekker wegzetten, alleen niet teveel op het zicht.
Die 110€ zou ik ze niet gunnen

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Martinusz schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:52:
[...]

Reden tot zorg niet maar ik vind het wel aan de hoge kant. Wij hebben een hoekwoning met de vrije zijkant op het zuiden waardoor de zon er de hele dag op schijnt en ik verbruik zo'n 10kWh om beneden en de eerste verdieping op 23 graden te houden. Totaal aat het om zo'n 300m3.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:04
De reden voor de vergunningsplicht is uiterst dubieus. Als je vraagt waarom dit zou moeten aan de achterzijde, komen er vage argumenten zoals het toenemen van bouwvolume, waar ik veel vraagtekens bijzet.

Maar als je safe wil spelen, dan zeker aanvragen. Aan de voorzijde sowieso.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 15:36
Vind het raar dat je bij de omgevingscheck niet kan kiezen voor airco installatie. Hoe check je dan of een vergunning nodig is?

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:29
-Muncky- schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Die 13kWh is wel per dag, niet in totaal over de afgelopen 3 dagen. Het gaat mij ook niet om die paar EUR, maar wel over het feit hoe ik wellicht wat optimaler kan koelen.
Ah per dag, dat lijkt mij wat forser idd.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:53

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

-Muncky- schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 10:33:
[...]

Verbruikt die unit zelf niet gewoon relatief veel stroom dan? Ik ben ook bewust voor een stiller en zuiniger model gegaan. Staat de afgelopen dagen 24uur per dag te stampen, en dan krijg ik het er nog niet doorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Ach dat valt nog mee...
Ik heb hier twee units hangen die ons appartement van 154m2 koel moet houden. Ons appartement zit op de bovenste verdieping onder een bitumen dak zonder omliggende buren met een raampartij op het zuiden.

Airco’s draaien 24uur/dag op vol vermogen wat zorgt voor een gebruik van 40kWh/dag.
Met 36° buiten hebben we het binnen gemiddeld 27° met aangename droge lucht.
Met al dat thuiswerken heb ik die €9,-/dag er graag voor over :p

[ Voor 3% gewijzigd door Wootism op 10-08-2020 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimEasy
HarmoniousVibe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 09:56:
[...]

Helaas niet. Ik denk ook dat je niet heel veel keuzes gaat hebben, omdat die dingen in Europa bijna niet worden verkocht.

P.S. op tweakers tutoyeren we :)

P.P.S. heb even de eerste de beste raamunit opgezocht en je ziet al meteen dat die een stuk efficiënter is dan een mobiele unit. De SEER van een raamunit is >5, terwijl de meeste mobiele units rond de 3 zitten.
Ik heb er twee can Carrier gezien (mijn mobile AC is ook een carrier hah) alleen zijn de alle twee uitverkocht
https://www.aircoshop.nl/raam

De ander sites die ik tegen kwam met raam units zien er (volgens mij) niet zo vertrouwelijk uit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Wootism schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Ach dat valt nog mee...
Ik heb hier twee units hangen die ons appartement van 154m2 koel moet houden. Ons appartement zit op de bovenste verdieping onder een bitumen dak zonder omliggende buren met een raampartij op het zuiden.

Airco’s draaien 24uur/dag op vol vermogen wat zorgt voor een gebruik van 40kWh/dag.
Wow. hoe is dat mogelijk. Staan de ramen open en geen zonwering ofzo? Of is het in zo'n appartement zo dat je de massa van de hele flat (de buren enz) aan het koelen bent misschien.

Ik koel mijn woonkamer (60 m2, 24/7, setpoint: 24) en slaapkamer (snachts,22 m2, setpoint: 20 graden) maar kom echt niet boven de 6 kWh/dag uit. En dan hebben wij een (hoek)huis waar de zon de hele dag op staat.
De efficiëntie is volgens mij het hoogst in de hoogste fan-stand omdat de warmteoverdracht dan maximaal zal zijn. Maar het verschil zal niet enorm zijn. Je zou het zelf eens kunnen testen. 1 dag op de laagste stand en 1 dag op de hoogste stand en dan je verbruik vergelijken. Moet je wel representatieve dagen hebben.

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 10-08-2020 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:26

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Nog 7 dagen en dan zal het bij ons geinstalleerd worden, kan bijna niet wachten! :D

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roland_EM25
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 00:05

Roland_EM25

Steek 'r een infuus in!

Thanks! Helemaal gemist, ga ik daar verder.

Desktop: Intel I7 6700k, Corsair AX760, Gigabyte Designare Z170, 16gb DDR4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

de Peer schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:34:
[...]

Wow. hoe is dat mogelijk. Staan de ramen open en geen zonwering ofzo? Of is het in zo'n appartement zo dat je de massa van de hele flat (de buren enz) aan het koelen bent misschien.

Ik koel mijn woonkamer (60 m2, 24/7, setpoint: 24) en slaapkamer (snachts,22 m2, setpoint: 20 graden) maar kom echt niet boven de 6 kWh/dag uit. En dan hebben wij een (hoek)huis waar de zon de hele dag op staat.
Het is een oud fabriekspand uit 1952 wat gerenoveerd is in 2003.
Het heeft dikke buitenmuren (zonder buren) die op een gegeven moment verzadigd zijn van de warmte en de bitumen wordt zo heet dat het door straalt naar ons plafond.
Ideaal.... nee maar wel erg mooi karakteristiek appartement :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Wootism schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:23:
[...]

Ach dat valt nog mee...

ik vind dat toch best veel hoor. Is natuurlijk wel een grote oppervlakte. Maar 40KWH/dag en toch maar 27graden ... heb je screens? Screens met hoge dichtheid doen echt heel veel. Dan houd je het in een nieuwbouw binnen op 27 graden zonder enige airco met grote raampartijen. Natuurlijk overdag je deuren en ramen niet laten open staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
neemerci schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 17:49:
Ik ben aan het bekijken om ofwel een cassette unit of een duct unit te plaatsen voor een 60m2 ruimte.
De ruimte is rechthoekig en ik heb een vals plafond waar dit in kan gemonteerd worden.
Nu vraag ik me af waarom ik bijvoorbeeld voor het ene of voor het andere zou kiezen.
Zo een cassette ziet er wel meer industrieel uit maar lijkt me uiteindelijk wel efficienter.
Bij een cassette lijkt de locatie voor de hand liggend: in het midden van de ruimte.
Bij de duct unit weet ik bijvoorbeeld niet goed waar ik de lucht intake en outflow zou moet plaatsen.
Outflow best "boven" de ramen? Of net niet? En hoeveel van die gaten maak ik dan best? Of allemaal via 1 rooster?
En werkt dit wel goed om de lucht goed te verdelen over de ruimte?
Werkt dit ook goed bij een rooster in het plafond? Want een rooster in de muur is niet mogelijk en ik zie bij illustraties dat dit precies altijd via een rooster in de "muur" gebeurt.

Voor enkele kamers dacht ik aan een 2KW binnenunit aangezien dit de kleinste zijn (1.5KW ook beschikbaar maar is blijkbaar even duur).
Maar als ik het goed begrijp is dit eigenlijk overgedimensioneerd voor een 12m2 kamer en is dat niet goed voor een warmtepomp.
Wat is dan wel de goede oplossing voor dergelijke kamers? Het gaat hier over 3 maal dezelfde kamer grootte.

Een derde ruimte is wel wat specialer. Er is een vide naar beneden (dus een ruimte op het eerste verdiep die aan 1 kant zowel het gelijkvloers als 1ste beslaat).
Aangezien koude lucht zakt moet ik dit volume onder het te koelen verdiep ook meerekenen waarschijnlijk?

Een andere vraag die ik nog heb ivm waar een opbouw unit te plaatsen (of het opbouw of niet is is eigenlijk niet relevant): stel je hebt een hoog plafond, bijvoorbeeld 4m. Plaats je die unit dan nog altijd zo hoog mogelijk?
Ik zou denken toch een stuk lager omdat anders de thermostaat wrs een veel te hoge temperatuur gaat doorkrijgen en de koude lucht daalt toch. Zolang de uitblaas niet storend is natuurlijk.
Iemand hier nog bedenkingen/opmerkingen/wijsheid over? :) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wootism
  • Niet online

Wootism

aaibaar

neemerci schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 11:57:
[...]

ik vind dat toch best veel hoor. Is natuurlijk wel een grote oppervlakte. Maar 40KWH/dag en toch maar 27graden ... heb je screens? Screens met hoge dichtheid doen echt heel veel. Dan houd je het in een nieuwbouw binnen op 27 graden zonder enige airco met grote raampartijen. Natuurlijk overdag je deuren en ramen niet laten open staan.
True, screens zouden veel schelen.
We hebben namelijk een raampartij op het zuiden van 9 meter lang..... Installatie van die dingen op de bovenste verdieping wordt alleen een flinke uitdaging, anders hadden we ze al lang gehad.
Er hangen nu verduisterende gordijnen voor, helpt wel maar minder effectief dan screens natuurlijk.
We houden alles potdicht overdag, ook alle screens voor de dakramen.

Maar voor die paar weken per jaar zingen we het wel even uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
@BeQuietAndDrive jij en ik zaten een tijdje geleden nog te twijfelen met die 5kW vs 4.2. Ik ben nu bij vrienden geweest die een Mitsubishi Electric hebben die op zijn stilste stand iets van een 29dB maakt. Dit was de unit in de living en dat was eigenlijk in mijn oren nog net iets te luid, als je zit te praten dan geen probleem maar bij stille TV momenten dan hoor je 'm wat.

"Onze" 5kW units zaten op wat was het, 21dB zeker? Even simpel genomen is die dan 2 tot 3 keer zo stil. Daar teken ik wel voor. In de slaapkamers met die 2kW modelletjes op 19dB, dan gaat het helemaal goed komen. Ik ga zo mijn bestelling bij KeroClima inschieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-09 22:50

Arfman

Drome!

Zat ook even te kijken. Ik heb dus 1 x MEL MXZ-2F42VF3 buitenunit en 2 x MEL MSZ-AP25VGK binnenunits. Volgens de interne rapportage heeft de airco gisteren 12kWh gebruikt. Ingesteld op 22 graden, rond 07:00 's ochtends aan, rond 22:00 's avonds uit. Lijkt mij redelijk goed/zuinig, wat denken jullie?

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@-Muncky- Ik zelf heb ook een LG 2,5Kw split airco die ik op 20 graden heb staan om de boven verdieping te koelen 100M3. Daarbij laat ik de woonkamer deur open zodat de woonkamer aangenamer word. In de woonkamer 150m3 word het gemiddeld 26 graden. Ik ben zeer tevreden hiermee.

Ik heb nu een gemiddeld verbruik van 475watt per uur. (Berekend op 203 draai uren een verbruik van 96KW totaal). De gegevens zijn gebaseerd vanuit de LG Smart Thinq app. Mijn stroomverbruik meter die ik er tussen heb geeft zelf minder stroom verbruik aan dan de LG Thinq App.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

HyperBart schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 12:25:
@BeQuietAndDrive jij en ik zaten een tijdje geleden nog te twijfelen met die 5kW vs 4.2. Ik ben nu bij vrienden geweest die een Mitsubishi Electric hebben die op zijn stilste stand iets van een 29dB maakt. Dit was de unit in de living en dat was eigenlijk in mijn oren nog net iets te luid, als je zit te praten dan geen probleem maar bij stille TV momenten dan hoor je 'm wat.

"Onze" 5kW units zaten op wat was het, 21dB zeker? Even simpel genomen is die dan 2 tot 3 keer zo stil. Daar teken ik wel voor. In de slaapkamers met die 2kW modelletjes op 19dB, dan gaat het helemaal goed komen. Ik ga zo mijn bestelling bij KeroClima inschieten.
Dat was de Daikin toch? Dat was volgens mij 21dB(A) voor de 4,2kW en 24dB(A) voor de 5kW.

Als mensen echt twijfelen en het zelf willen horen kunnen ze altijd hier eens de FTXA50AW 5kW komen beluisteren, omgeving Leidsche Rijn en De Meern.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@pickboy De stroom kabels die gebruikt zijn

De hoogwaardige H07RN-F neopreenkabel (rubberkabel) is bij uitstek de kabel voor binnen- en buitengebruik bij elektrische installaties, boten, campers, caravans en evenementen.

De voordelen van een Neopreenkabel
• Zeer sterk en slijtvaste mantel
• Erg soepel
• Zelfdovende werking
• Voldoet aan de nieuwe CPR norm (van kracht sinds juli 2017).
pickboy schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 01:01:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mentalozzie
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:08
Vorige week vrijdag kwam er een sales man op gesprek voor een single unit in de slaapkamer, vroeg er €3600 voor... bedrijf BestAir

Toen we hem aankeken van hoe dan? Werd het bedrag al snel €3000.

Vinden we nog teveel.. volgende week afspraak met een ander bedrijf.
Specificaties van de airco weten we niet precies, hebben we nooit gekregen. (hoeven we nu ook niet meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Laatst online: 15-09 13:49

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Wie kan mij even verheldering geven?

Berekening voor de benodigde koelcapaciteit:
BG = 6m x 10m x 2,7m = 162m³
Het is een huis uit 2015 met een hoop glas op het zuiden. Ik ga dan voor de factor 40.
dat komt neer op een 6,5kWh model voor beneden.
1e etage = 40m³ kleiner, dus 120m³ met minder glas op t zuiden dus factor 30.
dat komt neer op een 3,5kWh unit.

M'n broertje z'n huis is ietsie kleiner, (ong 110m³ per etage).
Hij heeft van t voorjaar een 3,5kWh unit boven het trapgat op zolder laten plaatsen.
Met de huidige hitte, met de airco op Auto 21gr., is het op zolder 21gr, 1e etage 22gr en BG 23gr.
Waar hij eigenlijk 110*50 = 5,5kWh en 110*40 4,4kWh en 110*40 = 4,4kWh nodig zou hebben.
Hoe kan het dat een 3,5kWh unit (MHI) blijkbaar voldoende is terwijl de berekening 14,3kWh totaal berekend?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HellStorm666 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:11:

Het is een huis uit 2015 met een hoop glas op het zuiden. Ik ga dan voor de factor 40.

Hij heeft van t voorjaar een 3,5kWh unit boven het trapgat op zolder laten plaatsen.
Met de huidige hitte, met de airco op Auto 21gr., is het op zolder 21gr, 1e etage 22gr en BG 23gr.
Waar hij eigenlijk 110*50 = 5,5kWh en 110*40 4,4kWh en 110*40 = 4,4kWh nodig zou hebben.
Hoe kan het dat een 3,5kWh unit (MHI) blijkbaar voldoende is terwijl de berekening 14,3kWh totaal berekend?
De rekenregel is een guideline voor het berekenen van de benodigde capaciteit om een ruimte compleet te kunnen verkoelen tot 18 graden. Dat wil dus zeggen dat als je onder bemeet je er mee kan koelen, maar de 18 graden zal hij op een dag met 35 graden moeilijk gaan halen. Dat is ook wat je ziet bij je broertje. Die 3.5 is niet voldoende, immers heb je niet in elke ruimte dezelfde temperatuur (kan ook niet). Maar je kan er alsnog mee verkoelen en of dat afdoende of efficiënt is; is aan ieder voor zich.

Dat gezegd hebbende; die rekenregel is niet de ultieme waarheid. Genoeg voorbeelden van mensen hier (mij incluis) die bewust minder genomen heeft en daar prima resultaten mee heeft. Maar het geeft je wel een waarde wat je mee kan richten.

Die 162m3 zou ik ook gewoon doen met een 4 (ik doe met een 2-onder-1-kap huis uit 2008, 160m3 met een 4.2 unit en dat is al overkill. Maar als jij geen zonwering hebt op die raampartij op het zuiden kan je dus voor 4.2 gaan (hoewel zonwering de eerste stap moet zijn)), misschien zelfs 3.5 kW unit en niet 6.5. Die 120 kan je ook wel af met een 2.5 unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Notna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:19:
[...]

De rekenregel is een guideline voor het berekenen van de benodigde capaciteit om een ruimte compleet te kunnen verkoelen tot 18 graden. Dat wil dus zeggen dat als je onder bemeet je er mee kan koelen, maar de 18 graden zal hij op een dag met 35 graden moeilijk gaan halen. Dat is ook wat je ziet bij je broertje. Die 3.5 is niet voldoende, immers heb je niet in elke ruimte dezelfde temperatuur (kan ook niet). Maar je kan er alsnog mee verkoelen en of dat afdoende of efficiënt is; is aan ieder voor zich.

Dat gezegd hebbende; die rekenregel is niet de ultieme waarheid. Genoeg voorbeelden van mensen hier (mij incluis) die bewust minder genomen heeft en daar prima resultaten mee heeft. Maar het geeft je wel een waarde wat je mee kan richten.

Die 162m3 zou ik ook gewoon doen met een 4 (ik doe met een 2-onder-1-kap huis uit 2008, 160m3 met een 4.2 unit en dat is al overkill. Maar als jij geen zonwering hebt op die raampartij op het zuiden kan je dus voor 4.2 gaan (hoewel zonwering de eerste stap moet zijn)), misschien zelfs 3.5 kW unit en niet 6.5. Die 120 kan je ook wel af met een 2.5 unit.
Aha, dat verklaard al een hoop.
Op de 1e etage hebben we rolluiken bij de slaapkamers.
Op de BG hebben we gordijnen binnen (de verduisterende) en boven de tuin hebben we een schaduwdoek van 90% hangen welke ook een groot deel van de zon op de ramen en gevel tegen houdt.
De uitbouw op de GB (2,4m) heeft wel een plat dak, maar daar staan zonnepanelen op welke nagenoeg het hele dak beslaan.

Met dit soort weer hoeft t van mij (uiteraard) geen 18gr te worden.
Als ik het naar 22gr kan krijgen is dat goed zat.
Dus dan zou een 3,5kWh beneden en een 2,5kWh op de 1e etage al zat moeten zijn.

Hoe gaat dit met verwarmen dan?
Zag dat ik per jaar €600,- aan gas betaal voor alleen het verwarmen (gebruik nu in de zomer nl maar €15,- per maand aan gas. Dus kan er veilig van uit gaan dat €15,- per maand voor koken, water en douchen gebruikt wordt.)
Als ik dat gasverbruik flink kan verminderen door bij te verwarmen met de airco, scheelt dat ook weer.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HellStorm666 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:26:
[...]

Aha, dat verklaard al een hoop.
Op de 1e etage hebben we rolluiken bij de slaapkamers.
Op de BG hebben we gordijnen binnen (de verduisterende) en boven de tuin hebben we een schaduwdoek van 90% hangen welke ook een groot deel van de zon op de ramen en gevel tegen houdt.
De uitbouw op de GB (2,4m) heeft wel een plat dak, maar daar staan zonnepanelen op welke nagenoeg het hele dak beslaan.

Met dit soort weer hoeft t van mij (uiteraard) geen 18gr te worden.
Als ik het naar 22gr kan krijgen is dat goed zat.
Dus dan zou een 3,5kWh beneden en een 2,5kWh op de 1e etage al zat moeten zijn.

Hoe gaat dit met verwarmen dan?
Zag dat ik per jaar €600,- aan gas betaal voor alleen het verwarmen (gebruik nu in de zomer nl maar €15,- per maand aan gas. Dus kan er veilig van uit gaan dat €15,- per maand voor koken, water en douchen gebruikt wordt.)
Als ik dat gasverbruik flink kan verminderen door bij te verwarmen met de airco, scheelt dat ook weer.
Notna in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

;)

Zelfde principe, hoewel aircos meer capaciteit hebben voor verkoelen dan voor verwarmen. Voor puur verwarmen kan het dus zijn dat je het als hoofdverwarming niet kan gebruiken door gebrek aan capaciteit. Je moet dan even de specs opzoeken van de unit die je voor ogen hebt en kijken wat deze doet met verwarmen vs verkoelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Notna op 10-08-2020 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
HellStorm666 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:11:

Omdat het totaal nergens op slaat om je koel capaciteit af te leiden van het aantal m3 inhoud van je huis, dat doe je met je verwarmings capaciteit toch ook niet ?

Mijn huis uit 1995 heeft 1050 m3 inhoud, dan zou ik om het koel te houden 40 kW aan airco's moeten ophangen 8)7 8)7 8)7

Het gaat net als bij verwarmen, om het warmte transport dat ongewenst plaats vind en dat je moet compenseren, bij mij gaat dat prima tot ~40oC buiten temperatuur met een 6.8 kW buiten unit.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666

HellStorm666

Notna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

;)

Zelfde principe, hoewel aircos meer capaciteit hebben voor verkoelen dan voor verwarmen. Voor puur verwarmen kan het dus zijn dat je het als hoofdverwarming niet kan gebruiken door gebrek aan capaciteit. Je moet dan even de specs opzoeken van de unit die je voor ogen hebt en kijken wat deze doet met verwarmen vs verkoelen.
Thnx,
Daar kan ik wel wat mee :)

BG heeft alleen vloerverwarming (icm PVC vloer).
Voor BG zal ik dus altijd zachtjes stoken om de vloer warm te hebben, maar de lucht zelf kan dus veel efficienter met de LL.

Scientia Potentia Est

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

mentalozzie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:00:
Vorige week vrijdag kwam er een sales man op gesprek voor een single unit in de slaapkamer, vroeg er €3600 voor... bedrijf BestAir

Specificaties van de airco weten we niet precies, hebben we nooit gekregen. (hoeven we nu ook niet meer)
Ik ben geen monteur etc. Maar voor 2000 moet zoiets toch al te regelen zijn ?

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:04
en voor nog minder ook denk ik dan

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:15
mentalozzie schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:00:

Wij hebben de Daikin Sensira 2,5 kW uit Italie laten komen en zelf opgehangen, losse spullen via div webshops en een wel willende installateur voor inbedrijfstellen.
Iets mee dan 1000 euro.

https://imgur.com/FyHtFvq

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrokenRules
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-03 14:20
Zit er ook aan te denken zelf een airco te gaan installeren.

Nu begrijp ik overal dat Daikin goed merk is en als ik het dan toch zelf ga doen lijkt me dat een goede keuze.

Wil gaan voor een 3,5kW model, nu kwam ik dit type tegen op internet;
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B (nieuw)
voor 675,- incl. btw

exclusief leidingset (€15 /mtr)
exclusief evt. wifi-module

Nu lijkt mij 675,- aan de lage kant als ik de prijzen hier in het topic voorbij zie komen, dus vraag me eigen af is het oud of minder model?

Ophangen van binnenunit en neerzetten van buitenunit en kabel doorvoeren van binnen naar buiten zijn toch prima zelf te doen (vullen/aansluiten laat ik doen)? Vroeg me eigen ook nog af of er alleen stroom naar binnen of buitenunit gelegd moet worden of naar beide?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 14:28:
[...]

;)

Dit klopt niet, was het maar waar. ;)
Iedere koelmachine, airco of warmtepomp, heeft meer verwarmingscapaciteit, dan koelcapaciteit.
De warmte die ontstaat door compressie van het gas en warmteontwikkeling in de motor van de compressor, is tijdens koelen allemaal verlies. Alle warmte wordt immers buiten gedumpt, tijdens koelen.
Tijdens verwarmen kun je deze restwarmte wel benutten en in je woning dumpen.

iedere airco die kan verwarmen, heeft juist een hogere capaciteit in verwarmen, dan in koelen.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 10-08-2020 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Ik denk dat @Notna bedoelt dat de SEER eigenlijk altijd een stuk hoger is dan de SCOP. Dus in absolute zin heb je gelijk, maar het is nooit 30 graden boven de 20, maar 30 graden onder de 20 is wel denkbaar hier in Nederland.

Dus om het gewenste resultaat te bereiken kost koelen inderdaad veel minder kWh dan wanneer je in de winter aan het verwarmen bent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
HarmoniousVibe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:36:
Ik denk dat @Notna bedoelt dat de SEER eigenlijk altijd een stuk hoger is dan de SCOP. Dus in absolute zin heb je gelijk, maar het is nooit 30 graden boven de 20, maar 30 graden onder de 20 is wel denkbaar hier in Nederland.

Dus om het gewenste resultaat te bereiken kost koelen inderdaad veel minder kWh dan wanneer je in de winter aan het verwarmen bent.
Rendement en vermogen zijn twee niet te verwarren dingen. Heeft niets met "in absolute zin gelijk te maken" ;)
Er worden twee dingen door elkaar gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Oxellaar schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Rendement en vermogen zijn twee niet te verwarren dingen. Heeft niets met "in absolute zin gelijk te maken" ;)
Ik zou toch zweren dat het opgenomen vermogen voor verwarmen lager is dan dat met verkoelen, maar ik kan het niet terugvinden waarom ik dat denk. Ik zal de passage even weghalen; ik ga er vanuit dat jij het beter weet dan ik :+

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 10-08-2020 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Oxellaar schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:44:
[...]

Dat is wat ik probeerde te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dharting
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 24-10-2021
Ik heb onlangs 2 split unit airco's aangeschaft, en de condensafvoer van beide druppen op mijn polycarbonaat overkapping. Kan dit (op termijn) kwaad voor de overkapping. Geen idee of er schadelijke stoffen in het condens water zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door dharting op 10-08-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Tsurany schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 13:27:
[...]

Dat was de Daikin toch? Dat was volgens mij 21dB(A) voor de 4,2kW en 24dB(A) voor de 5kW.

Als mensen echt twijfelen en het zelf willen horen kunnen ze altijd hier eens de FTXA50AW 5kW komen beluisteren, omgeving Leidsche Rijn en De Meern.
Je hebt gelijk, helemaal. Nu ja goed scheelt em dan nog bijna bijna bijna 2x zo stil, tja...

Op de slaapkamer ben ik dan wel blij dat ik absoluut tot het minimum ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
dharting schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:23:
Ik heb onlangs 2 split unit airco's aangeschaft, en de condensafvoer van beide druppen op mijn polycarbonaat overkapping. Kan dit (op termijn) kwaad voor de overkapping. Geen idee of er schadelijke stoffen in het condens water zitten.
Condens water is schadelijk, niet om wat erin zit, maar juist omdat er niets in zit, het is vrij puur water, en dat betekend dat het agressief is en dat vrij veel stoffen erin op willen lossen. Wat het met polycarbonaat doet weet ik niet, mischien wel niets, misschien krijg je doffe vlekken :?

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
dharting schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:23:
Je gooit af an toe een lekbak tabletje erin (airco), wat er voor zorgt dat de leidingen schoon blijven, maar ook daar zitten afaik geen schadelijke stoffen in.

Ik zou het niet opdrinken, maar een overkapping moet daar prima tegen kunnen :+ Maar zoals hierboven al aangeeft; als het doorzichtig is (de polyplaat) kan het op den duur wellicht gaan vlekken. Je kan altijd de condensafvoer verlengen naar een plek waar het niet op de uitbouw valt voor de zekerheid :)

[ Voor 19% gewijzigd door Notna op 10-08-2020 16:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Vorige week kon ik mijn huis nog wel koel houden met 4,5 kWh per etmaal, maar inmiddels kost het me ook 7,5 kWh. Waarschijnlijk zijn m'n muren inmiddels goed opgewarmd en koelt het ook gewoon niet meer af omdat het hier zelfs 's nachts 22 graden is.

Maar goed, 7,5 kWh is nog steeds peanuts voor een 3-split en een woning van 370m3 (waarvan zolder niet gekoeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
HarmoniousVibe schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:33:
Vorige week kon ik mijn huis nog wel koel houden met 4,5 kWh per etmaal, maar inmiddels kost het me ook 7,5 kWh. Waarschijnlijk zijn m'n muren inmiddels goed opgewarmd en koelt het ook gewoon niet meer af omdat het hier zelfs 's nachts 22 graden is.

Maar goed, 7,5 kWh is nog steeds peanuts voor een 3-split en een woning van 370m3 (waarvan zolder niet gekoeld).
Euh ja dat is idd peanuts :) zeker als je dan nog 22 graden vraagt ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Notna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:51:
[...]

Ik zou toch zweren dat het opgenomen vermogen voor verwarmen lager is dan dat met verkoelen, maar ik kan het niet terugvinden waarom ik dat denk. Ik zal de passage even weghalen; ik ga er vanuit dat jij het beter weet dan ik :+
Het opgenomen vermogen....Ja dat kan bij sommige units wel lager liggen tijdens verwarmen.
Maar het afgegeven vermogen ligt tijdens verwarmen wel hoger.
Maar het kan ook zo zijn dat het juist andersom is, terwijl mijn splitje toch onder de aircos valt, die ook kan verwarmen....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B5fd3AsmFuy6p44_Dl4wheZm-vo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xg9C8buaDFwYeAg3wP6u8KWk.jpg?f=fotoalbum_large

Bijvoorbeeld, mijn airco hier heeft 3.5kW koel vermogen, maar gooit er buiten 4kW warmte uit.
Die 500watt ben je dus kwijt.
Tijdens verwarmen benut je die 500watt wel, want dan kun je hem binnen benutten.
Maar hij heeft wel een hoger opgenomen vermogen voor verwarmen.
Waarschijnlijk omdat deze compressor reserves heeft om bij een vrij lage temperatuur, nog steeds die 4kW te leveren.
De factoren waar dit vanaf hangt, zijn de kracht van de compressor, afmetingen van verdamper en condensor van binnenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefan_13
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 28-08 12:12
Graag jullie advies gevraagd over het volgende:

Ons nieuwbouwhuis uit 2016, zuid oost gelegen, wil ik graag voorzien van airco's aangezien de temperatuur binnen oploopt tot 30 graden.

Nu heb ik al verschillende offertes opgevraagd met telkens wisselende aanbiedingen.

De desbetreffende ruimtes zijn:
- Begane grond, 130m3
- Overloop, 100m3
- Zolder, 70m3

Mijn voorstel zou zijn onderstaande units:

Daikin
2MXM50M (buitenunit voor zolder en overloop)
FTXM25N (zolder)
FTXM35N (overloop)
FTXM42N/RXM (binnen en buiten unit voor begane grond)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEJV4xCcJlT7lvEvECoOoTNln-4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qQdBUnmsaemvVFD5WrZNEtmc.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wpaPxFdHfu0qKEsnfDl1Z1C0vSo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yhv7ADsnAvFgE46SvHkYzxQS.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J9y8wA81NxA24BNS6XlP1glvkWY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o19I9DnhtbnI4BDDB5awlPm4.jpg?f=fotoalbum_tile

(in de tekeningen is met oranje de plek van de binnen en buitenunits aangegeven)

[ Voor 16% gewijzigd door Stefan_13 op 13-08-2020 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lo_
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:12

Lo_

BrokenRules schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 15:31:
Zit er ook aan te denken zelf een airco te gaan installeren.

Nu begrijp ik overal dat Daikin goed merk is en als ik het dan toch zelf ga doen lijkt me dat een goede keuze.

Wil gaan voor een 3,5kW model, nu kwam ik dit type tegen op internet;
Daikin Split Airco – (A)FTXC35B (nieuw)
voor 675,- incl. btw

exclusief leidingset (€15 /mtr)
exclusief evt. wifi-module

Nu lijkt mij 675,- aan de lage kant als ik de prijzen hier in het topic voorbij zie komen, dus vraag me eigen af is het oud of minder model?

Ophangen van binnenunit en neerzetten van buitenunit en kabel doorvoeren van binnen naar buiten zijn toch prima zelf te doen (vullen/aansluiten laat ik doen)? Vroeg me eigen ook nog af of er alleen stroom naar binnen of buitenunit gelegd moet worden of naar beide?
450 euro zonder verzending in Italië: https://www.climastars.it...in-a-wi-fi-ready-new.html . Als je het snel uit NL kan krijgen voor 675 is dat nog best oké.

Het lijkt mij gewoon de instapper van Daikin. Kosten van airco's zitten volgens mij voor een groot deel in radiatoroppervlakte (zowel binnen als buitenunit). Goedkopere modellen zullen het met minder moeten doen wat meestal vooral resulteert in lagere efficiëntie en meer geluid. Misschien worden er daarnaast wat minder goede plastics gebruikt en is het design wat minder mooi e.d. De capaciteit zal sowieso gehaald worden en Daikin zal zijn naam niet zo snel te grabbel gooien met echt slechte componenten.

Als je echt alleen wilt koelen lijkt me dit dus geen gekke keuze. Het punt is alleen dat je nog minimaal 200 euro vaste installatiekosten hebt onafhankelijk van het model + je eigen tijd. De opstap naar een FTXM-achtig model wordt daardoor procentueel lager. Als je nog wilt verwarmen haal je die extra kosten er vaak redelijk makkelijk uit door hogere efficiëntie.

Voeding van stroom gaat bijna altijd via de buitenunit en vervolgens vanuit de buitenunit met een stuurstroomkabel naar de binnenunit door hetzelfde gat als de koelleidingen. Dit was bij onze Panasonic met voeding op de binnenunit toevallig een uitzondering, maar de stroom loopt ook hier alsnog via buiten (effectief gewoon 2 elektrakabels door het gat ipv 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
Hoe lang doet bij jullie de airco er over om de temperatuur 5 graden naar beneden te krijgen (vanaf 31 graden nu)? Ik snap dat het van een heleboel factoren afhangt maar ik heb een 2.5kw Daikin split unit voor de zolder (<50 m3 denk ik) en het duurt vrij lang voordat de temperatuur echt omlaag gaat.
Zodra je hem aanzet voelt de temperatuur meteen een stuk beter aan maar als ik kijk naar de temperatuur in de app dan gaat het nog niet echt hard omlaag. Ik zal hem straks aanzetten en kijken hoeveel de temperatuur naar beneden gaat in 1 uur maar ik was benieuwd wat nou eigenlijk normaal is.

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Caeruleus schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:29:
Hoe lang doet bij jullie de airco er over om de temperatuur 5 graden naar beneden te krijgen (vanaf 31 graden nu)? Ik snap dat het van een heleboel factoren afhangt maar ik heb een 2.5kw Daikin split unit voor de zolder (<50 m3 denk ik) en het duurt vrij lang voordat de temperatuur echt omlaag gaat.
Zodra je hem aanzet voelt de temperatuur meteen een stuk beter aan maar als ik kijk naar de temperatuur in de app dan gaat het nog niet echt hard omlaag. Ik zal hem straks aanzetten en kijken hoeveel de temperatuur naar beneden gaat in 1 uur maar ik was benieuwd wat nou eigenlijk normaal is.
Hoelang heeft de kamer een dergelijke hoge temperatuur gehad? Als dat een aantal dagen is, moet je namelijk ook vechten tegen de opgewarmde massa van de kamer. Vandaar ook dat je met dergelijke hittegolven beter de AC 24 uur per dag kan laten draaien zodat je massa minder snel opwarmt én de units minder hard hoeft te stampen.

Maar wat 'normaal' is? Geen idee. Ik denk dat je in een uur wel 5 graden naar beneden kan krijgen in een dergelijke kleine kamer.

[ Voor 6% gewijzigd door Notna op 10-08-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:15
Notna schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 17:32:
[...]

Hoelang heeft de kamer een dergelijke hoge temperatuur gehad? Als dat een aantal dagen is, moet je namelijk ook vechten tegen de opgewarmde massa van de kamer. Vandaar ook dat je met dergelijke hittegolven beter de AC 24 uur per dag kan laten draaien zodat je massa minder snel opwarmt én de units minder hard hoeft te stampen.
Zit wat in, we zetten hem eigenlijk alleen maar aan voordat we naar bed gaan. Het voelt minder efficient om hem de hele dag te laten draaien (hoewel je waarschijnlijk gelijk hebt).
Ik lees net in de topicstart dat de temperatuur die de binnenunit meet ook kan afwijken van de daadwerkelijke temperatuur omdat deze hoog in de ruimte wordt gemeten. Ik heb een Xiaomi sensor, die zal ik ff op zolder leggen. Krijg ik er meteen een mooi grafiekje bij ;)

no animals were harmed during the production of this message

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
Stefan_13 schreef op maandag 10 augustus 2020 @ 16:57:
Graag jullie advies gevraagd over het volgende:

Ons nieuwbouwhuis uit 2016, zuid oost gelegen, wil ik graag voorzien van airco's aangezien de temperatuur binnen oploopt tot 28 graden.

Nu heb ik al verschillende offertes opgevraagd met telkens wisselende aanbiedingen.

De desbetreffende ruimtes zijn:
- Begane grond, 130m3
- Overloop, 100m3
- Zolder, 70m3

Nu zijn mijn voorstel zijn om onderstaande airco's toe te passen:

Daikin
2MXM50M
FTXM25N (zolder)
FTXM35N (overloop)
FTXM35N/RXM (begane grond)

Zijn deze units voldoende om het een aangename 22 graden binnen te krijgen?

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
De 2MXM50M heeft maar 2 aansluitingen. Daar kan je dus niet al je units op aansluiten.
Pagina: 1 ... 76 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"