Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.731 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Oxellaar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Ja..... Helemaal logisch :+

Airco's voor honden en cavia's, het moet niet gekker worden.
Een airco is voor mij goedkoper dan mn hond. En zo gek is het toch niet....een hond kan een stuk slechter omgaan met warmte.
Ik zou het er wel voor over hebben als het nodig was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Daffie schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:42:
Heeft iemand nog tips waar ik in Brabant (omgeving ‘s-Hertogenbosch) kan zoeken naar een F-gassen gecertificeerd bedrijf/installateur/monteur/‘beunhaas’? Ik heb begin juli een airco gemonteerd (1 buitenunit 2 binnenunits), het (NL) bedrijf waar ik deze heb gekocht zitten zelf volgens mij inmiddels t/m november vol :P
Ik heb ook al zoofy en werkspot geprobeerd.

Ik begrijp dat dit DE drukste periode is dus dat er nu eenmaal heel veel vraag en schijnbaar weinig aanbod is, maar misschien zie ik bepaalde kansen over het hoofd?
Probeer Climasense, die zitten in Den Bosch. Of anders misschien gewoon de Hornbach?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 12:51:
Hoeveel zou de uitblaastemperatuur moeten zijn eigenlijk?

Heb het ding de hele ochtend op max staan, met 16 graden ingesteld, maar temperatuur blijft op 22 hangen.

Voelt niet heel extreem koud ook. Zie hier in dit topic zelfs -0,2 langs komen, maar dat is het zeker niet.
Graad of tussen de 5 a 12 graden, afhankelijk van hoeveel de deltaT is (ambient vs gevraagde temperatuur)

Staat de zon vol te bakken in de kamer, slecht geïsoleerd huis? Niet toevallig nog een econo setting aan staan ergens ?

(die van mij (Daikin) staan nog op Low energy mode en alsnog trekt hij het met 2 vingers in de neus :') )

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:24

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:07:
Hier inmiddels een experiment: Airco op slaapkamer op 20 graden, fan op 3 van 5. Ventilator zachtjes aan in de gang en de woonkamerdeur open. Het is nu aangenaam in de woonkamer. De temperatuur is niet extreem laag, maar blijft stabiel en de luchtvochtigheid is omlaag gegaan. Het is hier aangenaam nu, ondanks de grote ramen met de zon er vol op (wel screens ervoor). Je merkt aan de lucht dat de airco z'n werk doet.

Zal wel blij zijn als de airco voor de woonkamer geleverd wordt, het is wel een beetje houtje touwtje zo :)

Vannacht weer terug naar normaal (anders ijspegels in bed) en morgen weer zo.
Update in het kader van ervaringen delen. Airco boven is trouwens een 2,5 kW. Deze setup begin met 34 graden buiten en volle zon erop, wel de max te bereiken. De airco staat nu op 19 graden en dat lukt nog enigszins, maar je merkt dat de woonkamer toch wel iets opwarmt nu.

Moet gezegd dat de ventilator in de gang wel nodig is, de woonkamer is U-vormig, de koude lucht moet feitelijk de hoek om en moet vechten met de warmte beneden natuurlijk.

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Notna schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:39:
[...]

Graad of tussen de 5 a 12 graden, afhankelijk van hoeveel de deltaT is (ambient vs gevraagde temperatuur)

Staat de zon vol te bakken in de kamer, slecht geïsoleerd huis? Niet toevallig nog een econo setting aan staan ergens ?

(die van mij (Daikin) staan nog op Low energy mode en alsnog trekt hij het met 2 vingers in de neus :') )
Leek inderdaad alsof er wat onenigheid was tussen de afstandsbediening en de app. Even uit en aan gezet en ik meet 9 graden (met m'n Weber igrill mini, dus ik weet niet hoe goed die het doet onder de 50 graden ;) )

Kamer is in een uurtje nu ook van 22,5 naar 21 graden. Met deur naar de hal open.

@BeQuietAndDrive ik vraag me vooral af of je beter de warme lucht naar de airco of de koude lucht van de airco af kunt blazen. Ook maar eens een poging doen.

Zou overigens ook de vloerverwarmingpomp nog aan kunnen zetten bedenk ik me. Koudste kamer is nu 21 graden, de warmste 25.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:50:
[...]

Leek inderdaad alsof er wat onenigheid was tussen de afstandsbediening en de app. Even uit en aan gezet en ik meet 9 graden (met m'n Weber igrill mini, dus ik weet niet hoe goed die het doet onder de 50 graden ;) )

Kamer is in een uurtje nu ook van 22,5 naar 21 graden. Met deur naar de hal open.
Het is ook verwarrend, zeker met Dakin. Je kan de instellingen in de app instellen en dan overrulen met de AB. Maar als je één unit op een multisplit afwijkend instelt dan de ander gaat het helemaal mis.

Moraal van het verhaal; als je al aan de Energy Saving settings wilt zitten; doe dat dan vanuit één plek (het liefst de app in het geval van Daikin)

Ik gebruik overigens voor normaal gebruik exclusief de app. De AB heb ik ergens opgeborgen. Scheelt gezeur dat iemand dan aan mijn instellingen zit :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Notna schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:53:
[...]

Het is ook verwarrend, zeker met Dakin. Je kan de instellingen in de app instellen en dan overrulen met de AB. Maar als je één unit op een multisplit afwijkend instelt dan de ander gaat het helemaal mis.

Moraal van het verhaal; als je al aan de Energy Saving settings wilt zitten; doe dat dan vanuit één plek (het liefst de app in het geval van Daikin)

Ik gebruik overigens voor normaal gebruik exclusief de app. De AB heb ik ergens opgeborgen. Scheelt gezeur dat iemand dan aan mijn instellingen zit :+
Denk Wel dat m'n unit het beter doet met de Mitsubishi app ;)
Zitten overigens wat discrepanties tussen ook.
De afstandsbediening heeft alleen een setting voor automatische stand voor de verticale richting. De app ook voor de horizontale. Lijkt me ook ergens in de knoop gaan misschien.

Igrill zou vanaf -22F moeten meten. Dus dat is ruim voldoende lijkt me :)

Je zou zeggen dat alles goed komt met alles op auto en een temperatuur instelling. Maar hij schaalt dan vooral de ventilatie stand erg ver terug.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 13:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Oxellaar schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:20:
[...]

Ja..... Helemaal logisch :+

Airco's voor honden en cavia's, het moet niet gekker worden.
Komt ie dan; onze valkparkiet heeft de bijkeuken mèt airco voor zichzelf :*) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Count_B
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 01-09 15:14
Weet iemand het verschil tussen de Toshiba Daiseikai en Toshiba Shorai Premium? Ik heb al alle documentatie gedownload en bekeken maar kan niet echt de verschillen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

Update in het kader van ervaringen delen. Airco boven is trouwens een 2,5 kW. Deze setup begin met 34 graden buiten en volle zon erop, wel de max te bereiken. De airco staat nu op 19 graden en dat lukt nog enigszins, maar je merkt dat de woonkamer toch wel iets opwarmt nu.

Moet gezegd dat de ventilator in de gang wel nodig is, de woonkamer is U-vormig, de koude lucht moet feitelijk de hoek om en moet vechten met de warmte beneden natuurlijk.
Dat is wel netjes. Jij hebt dus alleen 1 airco in je slaapkamer op de 1e verdieping?
Ik zit ook te kijken voor een 2.5 kW, houdt deze 3 slaapkamers op de 1e verdieping 'redelijk' koel denk je?
Beneden hoeft niet persé van mij. Ik weet alleen niet of 2.5 kW voldoende is.

Hoeveel graden is nu je slaapkamer waar hij in staat, en je woonkamer dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Babel10 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Dat is wel netjes. Jij hebt dus alleen 1 airco in je slaapkamer op de 1e verdieping?
Ik zit ook te kijken voor een 2.5 kW, houdt deze 3 slaapkamers op de 1e verdieping 'redelijk' koel denk je?
Beneden hoeft niet persé van mij. Ik weet alleen niet of 2.5 kW voldoende is.

Hoeveel graden is nu je slaapkamer waar hij in staat, en je woonkamer dan?
Zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/63254790

De slaapkamer waar de airco in hangt, is eigenlijk werkkamer. Daar slapen we niet. Maar dit werkt goed.

Alleen de benedenverdieping is in afwachting van de airco levering, dus zijn we een beetje aan het experimenteren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 23:38
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 13:40:
[...]

19 graden? 25 graden is een beter uitgangspunt. Of je moet een trui aan willen trekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-08 11:54
Ik ben wel benieuwd wat jullie gemiddeld aan energie verstoken op dagen als deze. Ik ben sinds gisteravond terug van vakantie en alles een week uit gehad dus misschien dat daarom alles wat harder moet werken maar schrik toch best wel van het stroomverbruik.

Middelharnis Solaredge 4900Wp Oost-west PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
kliklakloe schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:48:
Ik ben wel benieuwd wat jullie gemiddeld aan energie verstoken op dagen als deze. Ik ben sinds gisteravond terug van vakantie en alles een week uit gehad dus misschien dat daarom alles wat harder moet werken maar schrik toch best wel van het stroomverbruik.
Sinds 00.00 tot nu is mijn verbruik 3.73 kWh voor een MXM40 (met 2 x FTXM20) en MXM50 (met een FTXM25 en 42) om alles op 22 te houden (met gemak)

Mijn daily average van de afgelopen 7 dagen is 4.78 kWh

[ Voor 8% gewijzigd door Notna op 07-08-2020 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Gisteren 2.7kWh verstookt om de benedenverdieping van 160m3 op 22c te houden.
Het verbruik zal vandaag hoger zijn (ik verwacht 3.5)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Serieus? Ik heb gisteren al 9.1 kWh weggepompt als ik de app moet geloven :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Deze week hebben de units (3,5 en 2 x 2,5) ook lekker veel staan pruttelen. 4,12 gemiddeld en 28kWh totaal. Heeft me dus iets meer dan 5 euro gekost... heb het er graag voor over :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wcv35uKivDXdOWJFO8qif1LX3Zs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dOCyHOd1XtQ6ou7T3mN9IE6X.jpg?f=fotoalbum_large

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:58:
Serieus? Ik heb gisteren al 9.1 kWh weggepompt als ik de app moet geloven :X
Heel serieus (note: negeer dat 30 dagen totaal; er was een glitch waarbij deze TP Link HS110 dacht dat ik 780 kWh op 1 dag had verbruikt :') )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESDYzNQuFxy_Hx5ganvG_YqF2oQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e0OUFFpy0Q3j8bevWnG4DIQ3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Noord27 schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 14:45:
[...]

19 graden? 25 graden is een beter uitgangspunt. Of je moet een trui aan willen trekken..
Het experiment hier is dat we proberen een woonkamer mee te koelen die een verdieping lager ligt en 2 bochten om moet ;) even teruglezen voor de voortgang,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:26
Even een vraag aan de experts. Eind deze maand wordt ons LG multi split systeem geplaatst, 2x PC09 (2.5) en 1x PC12 (3.5). Voor de stroom, moet deze op een aparte groep? Ik heb 1 groep die via de bijkeuken naar de tuin gaat waar alleen maar de tuin op aangesloten zit. In de tuin hebben we 1 Sonos Play 1, 3 Philips Hue LED lampen, 5 LED lampen in de schutting, 1 lamp in de berging, een warmtelamp (niet altijd aan uiteraard) en wanneer het lekker weer is ook een elektrische BBQ. Voor de rest zitten er meerdere stopcontacten voor gereedschap en opladen van telefoon etc (onder de overkapping). Zou het airco systeem op deze groep aangesloten kunnen worden? Ik kan dan de kabel onderbreken in de bijkeuken en via een lasdoos de tuin aansluiten en 1 kabel voor de airco vrij laten. Zou dit genoeg zijn voor het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luxicon
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-07-2021
Zitten jullie bij dezelfde provider of is dit een algemene app?
@Notna @renzo4000

...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Luxicon schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:11:
Zitten jullie bij dezelfde provider of is dit een algemene app?
@Notna @renzo4000
Mijn screenshot komt af van TP Link met de bijbehorende app voor de HS110.

Ik denk dat @renzo4000 iets als Domoticz gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:01
supercrazy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:09:
Even een vraag aan de experts. Eind deze maand wordt ons LG multi split systeem geplaatst, 2x PC09 (2.5) en 1x PC12 (3.5). Voor de stroom, moet deze op een aparte groep? Ik heb 1 groep die via de bijkeuken naar de tuin gaat waar alleen maar de tuin op aangesloten zit. In de tuin hebben we 1 Sonos Play 1, 3 Philips Hue LED lampen, 5 LED lampen in de schutting, 1 lamp in de berging, een warmtelamp (niet altijd aan uiteraard) en wanneer het lekker weer is ook een elektrische BBQ. Voor de rest zitten er meerdere stopcontacten voor gereedschap en opladen van telefoon etc (onder de overkapping). Zou het airco systeem op deze groep aangesloten kunnen worden? Ik kan dan de kabel onderbreken in de bijkeuken en via een lasdoos de tuin aansluiten en 1 kabel voor de airco vrij laten. Zou dit genoeg zijn voor het systeem?
Kan, de tijd dat een airco een eigen groep moest hebben is uit het pre-invertertijdperk. Maar veel installateurs eisen dat nog, liefst ook nog met een C-automaat 8)7
(Want zo hebben ze het geleerd op hun opleiding in 1995)

Maar voor je overkapping, optie tot elektrische bbq, zou ik toch overwegen om 'm te scheiden als je heel simpel een kabel kan leggen. Nodig niet perse, maar wel heerlijk als je nergens over hoeft na te denken. En wie weet wil je een keer een terrasverwarmer aanslingeren. Bij wijze van spreken zelfs het stopcontact misbruiken voor een lasapparaat.. (theorie,praktijk zal anders zijn)

Je kan eens kijken wat je airco maximaal verbruikt. Met 8kW totaal koelvermogen gok ik dat je buitenunit een kw of 5 is (die is altijd wat kleiner dan het totaal van de binnenunits).
Stroomverbruik zal dan max een goede 1.5kW zijn denk ik, dus de BBQ (2000W) en de airco (1500W) op vol vermogen zou (net) moeten gaan.

Mijn airco heeft in 24 uur zo'n 4 kWh gebruikt. (2x 9000btu). Maar een klein appartementje, 75mm2, met bovenburen, dus de hitte valt (nog) mee. Zonder AC zou het nu een graadje of 26 geweest zijn schat ik, nu is ie constant 21 graden (airco staat niet voluit)

Maar goed, ik heb een oud ding, een Carrier (=Toshiba) die ik 4 jaar geleden voor 200 eur op MP gescoord heb. (Wel inverter, 18000 BTU buitenunit). Een 'echte' nieuwe is allicht efficienter.

'Buitenunit' staat in de kruipruimte. Geen gezeur met een VVE _/-\o_
Ik heb t geluk dat onze kruipruimte 1.5m diep is, en doorloopt onder het hele appartementenblok (met wat tussenwandjes). Mijn 'deel' (ik heb het kruipluik) loopt ook door onder de buren, dus 120m2 oppervlakte totaal en zand. Opwarming is minimaal, een graad of 3 na 24 uur airco draaien. De grond + ventilatie van de kruipruimte voeren genoeg warmte af.

[ Voor 19% gewijzigd door DJSmiley op 07-08-2020 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Notna schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:08:
[...]

Heel serieus (note: negeer dat 30 dagen totaal; er was een glitch waarbij deze TP Link HS110 dacht dat ik 780 kWh op 1 dag had verbruikt :') )

[Afbeelding]
Pff, als ik m’n P1 output zie, heb ik:
L1: -1450W
L2: -1370W
L3: +67W

Met rond de 1400 watt verbruik kom je wel aan 9+ kWh.

Ding staat wel vol te stampen nu overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:16:
[...]

Pff, als ik m’n P1 output zie, heb ik:
L1: -1450W
L2: -1370W
L3: +67W

Met rond de 1400 watt verbruik kom je wel aan 9+ kWh.

Ding staat wel vol te stampen nu overigens.
Hangt natuurlijk ook af van instraling van de zon / isolatiewaarde. Ik zit nu op een verbruik van 340 watt. Gisteravond toen de oven aan ging voor het avondeten ging de SRK duidelijk het gevecht aan, hij schoot die periode naar 600watt

[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 07-08-2020 15:18 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

revolution-nl schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:17:
[...]

Hangt natuurlijk ook af van instraling van de zon / isolatiewaarde. Ik zit nu op een verbruik van 340 watt
Nouja, het is een vrijstaand huis uit 2009, met HR++ glas op het zuiden.
Veel meer zon kon er niet op de kamer, en hij heeft het wel voor elkaar om van 22,5 om 12:30 naar 20.5 om 15:19 te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Dankjulliewel. Dit is voor t eerst dat het spul draait met serieuze warmte. Tis wel lekker in huis op 23 graadjes 3 verdiepingen. Was ook niet van plan om ze uit te zetten snachts met deze vooruitzichten. Even paar dagen aankijken wat het verbruik is. Vooralsnog dekt de PV alles ruim, al is de opbrengst wel aanzienlijk minder met 30+ graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:09:
Ik twijfel ook nog een beetje richting een 4,2kW, hier komt ook een FXTA (stylish) van 5kW, omdat dat volgens het rekensommetje klopt. 180 m3 (incl open keuken met plat dak) en grote raampartijen aan alle zonkanten. Wel met screens ervoor. Huis goed geïsoleerd, uit 2000, maar geen HR++ glas.
Vergelijkbaar met mij dus, buiten dat ik overal een schuin dak of een verdiep boven die ruimtes heb itt jouw plat dak. We zitten dus met zga dezelfde opstelling.

Ik ben echt aan het twijfelen voor de 4.2kW, puur omdat hij zo stil is...
Tsurany schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:57:
Dat verschil is 21dB(A) vs 24dB(A), dat zal niet snel merken. De vraag is of je echt 5kW nodig hebt. Ik heb het hier zelf wel maar ik merk dat hij echt meer capaciteit heeft dan nodig is op een dag zoals vandaag. De buitenunit staat rustig te pruttelen en de binnenunit doet lekker z'n werk.

Zorg dat je de binnenruimte op temperatuur houd zodat je niet opeens van 30+ naar 23 graden moet koelen, dat scheelt een hoop.
Tja, ik weet het echt niet. Op buikgevoel denk ik dat met het huis waar ik in woon + de ingress van warmte ik zelfs met 3 of 3.5kW toekom. Aan de andere kant: als we hier wat koken dan wordt het snel warm...

Op een dag zoals vandaag (35 graden) en zoals gisteren (ook 35 graden dan slaag ik er in om in de woonkamer de temperatuur op 25,5 te houden, dankzij screens en gordijnen maar als de lucht een keer binnen zit krijg ik het hier niet meer koel en daarvoor gaat die airco dienen. In de koudere dagen boven de 7 graden buitentemperatuur kan het wel eens zijn dat we de basistemperatuur van de VVW laten zakken zodat we efficienter of zuiniger kunnen stoken :) .
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

En met het oog op verwarmen in de winter? Ik ben er van overtuigd dat ik de ruimte kan koelen met 4,2 kW, maar verwarmen in de winter wil ik er ook mee gaan doen (zodat ' ie ondersteunend werkt aan de vloerverwarming). Dan kunnen de radiatoren eruit.

Overigens lees ik hier dat een buitenunit van de 4.2 (RXA is volgens mij de buitenunit bij een FTXA binnenunit) exact dezelfde afmetingen heeft als de 5.0 kW: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/RXA-A.table.html
Ook een aandachtspuntje hier, de echtgenote wil het soms in de winters in de zetel graag wat warmer en dan is efficient verwarmen wel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Op dagen dat het 25 graden was, werkte alles rustig op minimale cmpfreq van 12. Heb ze vandaag niet lager dan 46 gezien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Er wordt hier in de slaapkamer ook flink doorgestampt: pal onder twee grote dakkapellen, ongeveer 35m2 en veel glas zonder verduistering. Het is niet anders :) Set point is 25, dat maakt het een stabiele 24 echte graden, meer dan genoeg als het buiten 35 is.

De energie is dankzij PV op diezelfde dakkapel toch gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PDSbbP62FNcmJXU9GEC07JDy9E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0mt7z8x7di25eT2Wq1dB8l0G.png?f=user_large

edit: het blijkt volgens de sensor in de buitenunit op de dakkapel zelfs 40 graden te zijn :X

[ Voor 14% gewijzigd door Jazzle op 07-08-2020 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
HyperBart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Vergelijkbaar met mij dus, buiten dat ik overal een schuin dak of een verdiep boven die ruimtes heb itt jouw plat dak. We zitten dus met zga dezelfde opstelling.

[...]

Tja, ik weet het echt niet. Op buikgevoel denk ik dat met het huis waar ik in woon + de ingress van warmte ik zelfs met 3 of 3.5kW toekom. Aan de andere kant: als we hier wat koken dan wordt het snel warm...
Aan de andere kant... :X Ik heb boven een elektrische kacheltje staan, dat is 2kW, daarmee krijg ik de badkamer relatief snel warm. Als ik dat dan weer zou extrapoleren naar de woonkamer + keuken (die tesamen 3 of 4 keer zo groot zijn...), dan is 5kW weer niet zo gek... :X

Aaaaaaaargh :( keuzes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
Jazzle schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:38:
Er wordt hier in de slaapkamer ook flink doorgestampt: pal onder twee grote dakkapellen, ongeveer 35m2 en veel glas zonder verduistering. Het is niet anders :) Set point is 25, dat maakt het een stabiele 24 echte graden, meer dan genoeg als het buiten 35 is.

De energie is dankzij PV op diezelfde dakkapel toch gratis.

[Afbeelding]

edit: het blijkt volgens de sensor in de buitenunit op de dakkapel zelfs 40 graden te zijn :X
Uit welke tool komt die data?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb de instelling via de app nu op auto gezet en 21 graden.
Paar zaken vallen me op nu:
- Temperatuur loopt nu op van 20,5 naar 21,5 (volgens Honeywell kamerthermostaat)
- Verbruik loopt terug naar ongeveer 900 watt (uit Domoticz)
- Melcloud vindt dat het 23 graden is volgens de app, je zou zeggen dat ie dan harder zn best doet.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Ga in ieder geval een paar trillingsdempers kopen voor de muursteun.

[ Voor 21% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
HyperBart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 16:02:
[...]

Uit welke tool komt die data?
Dat is een Innr SP120 stekker die logged in Home Assistant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonny147
  • Laatst online: 15-09 16:29
Hier een 3,5 kw daikin voor 100m2 in de huiskamer, op de slaapkamer een 2 kw daikin.
Beide op 22c graden ingesteld.
Vandaag tot 16:00 3 kWh verbruikt voor beide.
Gister over 24h 3,5kwh, zal in de loop van de week nog wel iets oplopen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQOEZTtXjNMyvnLm-rhMYoDPc04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TfyJjdJqMHA0O8xxNtm7Pd6B.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mbBCp8DAwdM-F2kPZvDpBeMyUTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ETLtdgb3dfRabm67Bn9vafSe.jpg?f=fotoalbum_large

Wh-mdc07j3e5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

HyperBart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:24:
[...]

Dat zou dan het enige zijn misschien. De buitenunit en binnenunit zijn even groot. De minimum vermogens zijn gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:26
DJSmiley schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Kan, de tijd dat een airco een eigen groep moest hebben is uit het pre-invertertijdperk. Maar veel installateurs eisen dat nog, liefst ook nog met een C-automaat 8)7

Maar voor je overkapping, optie tot elektrische bbq, zou ik toch overwegen om 'm te scheiden als je heel simpel een kabel kan leggen. Nodig niet perse, maar wel heerlijk als je nergens over hoeft na te denken. En wie weet wil je een keer een terrasverwarmer aanslingeren. Bij wijze van spreken zelfs het stopcontact misbruiken voor een lasapparaat.. (theorie,praktijk zal anders zijn)

Je kan eens kijken wat je airco maximaal verbruikt. Met 8kW totaal koelvermogen gok ik dat je buitenunit een kw of 5 is (die is altijd wat kleiner dan het totaal van de binnenunits).
Stroomverbruik zal dan max een goede 1.5kW zijn denk ik, dus de BBQ (2000W) en de airco (1500W) op vol vermogen zou (net) moeten gaan.

Mijn airco heeft in 24 uur zo'n 4 kWh gebruikt. (2x 9000btu). Maar een klein appartementje, 75mm2, met bovenburen, dus de hitte valt (nog) mee. Zonder AC zou het nu een graadje of 26 geweest zijn schat ik, nu is ie constant 21 graden (airco staat niet voluit)

Maar goed, ik heb een oud ding, een Carrier (=Toshiba) die ik 4 jaar geleden voor 200 eur op MP gescoord heb. (Wel inverter, 18000 BTU buitenunit). Een 'echte' nieuwe is allicht efficienter.

'Buitenunit' staat in de kruipruimte. Geen gezeur met een VVE _/-\o_
Ik heb t geluk dat onze kruipruimte 1.5m diep is, en doorloopt onder het hele appartementenblok (met wat tussenwandjes). Mijn 'deel' (ik heb het kruipluik) loopt ook door onder de buren, dus 120m2 oppervlakte totaal en zand. Opwarming is minimaal, een graad of 3 na 24 uur airco draaien. De grond + ventilatie van de kruipruimte voeren genoeg warmte af.
Bedankt voor jouw reactie :). Nu moet ik zeggen dat een kabel trekken niet meer gaat helaas, de tuin is dit jaar aangelegd en alles ligt er nu in. De buitenunit zal een MU3R21 met max 7.3 kW worden. Als we buiten zitten zullen ook niet alle airco's draaien, degene op zolder zal alleen draaien als ik daar op kantoor bezig ben. Dus met de bbq buiten zal hij niet alles nodig hebben (als ze al aan staan).

Zal het met max 7.3 kW (LG MU3R21) makkelijk op 1 groep draaien met 8 LED lampen aan in de tuin?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Modbreak:Zullen we van dit topic geen groot opsomtopic maken wat ieder zijn airco verbruikt? Ja het is warm en ieder zijn airco draait vast op volle toeren, maar de meerwaarde van delen is wel zo'n beetje weg na al een flinke hoeveelheid van dit soort posts.

200 fish found!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
Ik zie een duidelijke relatie tussen buiten temperatuur en extra verbruik, op de top zit hij op ongeveer 42% van zijn capaciteit te draaien om het hele huis behalve de zolder, koel te houden (22oC):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b2lAW-GV3kman625JLRz6eokpts=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CCdzhQLy8lKzhr2say108e6x.png?f=user_large

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kliklakloe
Excuus moderator, @PentaClover bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07-09 12:27
Op welke temperatuur zetten jullie de slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:49

Winkiller

De Mopperpot

wendygamer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:38:
Bij ons 21 graden, bevalt prima. :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:52
@wendygamer ik heb de airco op 20 graden staan op de slaapkamer zodat het op de eerste verdieping op alle 3 de slaapkamers rond de 20 graden word. En daarbij heb ik de woonkamer deur open zodat de koude lucht ook nog naar de woonkamer komt. Het word niet koeler in de woonkamer maar je voelt wel degelijk dat het aangenamer aanvoelt in de woonkamer. Op dit moment is het 26 graden in onze woonkamer. Buiten is het nu nog steeds 32 graden.
wendygamer schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 20:38:

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marc3l
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:00
@wendygamer heb hem op 19 graden maar net zoals @Dolbyadt deur open zodat het in de woonkamer misschien ietsjes helpt. Woonkamer is nu 25,5 graden en slaapkamer 20 graden. Zonder airco zou het in mijn slaapkamer tegen de 30 graden zijn.

Eerste zomer dat ik hem heb maar is de investering wel waard voor dit soort dagen/nachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
een vraag voor de experts.
Ik heb een bestelling gedaan van een mitsubitsi airco type srk 35 deze is 12000 btu.
Maar nu ven ik bij mijn buren wezen kijken die hebben een budget merk hangen maar is een 18000 btu.
Is het zo dat die mitsubitsi in de praktijk beter zal koelen dan zo budget merk ook al is die 18000 btu?
Of moet ik mijn mitsubitshi toch opschalen.
Het gaat om het koelen van een zolder met 2 slaapkamers in puntdakvorm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Demiesehv BTU zijn getallen waar je niet veel aan hebt het gaat om m3 koelen. normaal staat voor 2,5KW voor 65m3 en de 3,5KW t/m 120m3. Die 1800BTU zou dan een 5KW moeten zijn. Ook al is het een budget merk dat zou niet veel uit moeten maken. Het enige waar de a merken beter in zijn is het stroom verbuik en efficiëntie.
Demiesehv schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:47:
een vraag voor de experts.
Ik heb een bestelling gedaan van een mitsubitsi airco type srk 35 deze is 12000 btu.
Maar nu ven ik bij mijn buren wezen kijken die hebben een budget merk hangen maar is een 18000 btu.
Is het zo dat die mitsubitsi in de praktijk beter zal koelen dan zo budget merk ook al is die 18000 btu?
Of moet ik mijn mitsubitshi toch opschalen.
Het gaat om het koelen van een zolder met 2 slaapkamers in puntdakvorm

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
DJSmiley schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:15:
[...]

Als je graag onzin verkoopt, doe dat dan liever niet hier.
Want het heeft helemaal niets met wel of geen inverter te maken. De aanloopstroom van een niet inverter splitje, is ook te verwaarlozen.
En ook wat betreft een C automaat, er zijn genoeg inverters die echt een C nodig hebben.

En Carrier is geen Toshiba....

[ Voor 9% gewijzigd door Oxellaar op 08-08-2020 08:45 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Laatst online: 14-09 23:38
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:09:
[...]

Het experiment hier is dat we proberen een woonkamer mee te koelen die een verdieping lager ligt en 2 bochten om moet ;) even teruglezen voor de voortgang,
Had het volledige verhaal al gelezen. Het veranderd niets aan de strekking van m'n kleine betoog.

;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Oxellaar schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 08:37:
[...]

Als je graag onzin verkoopt, doe dat dan liever niet hier.
Want het heeft helemaal niets met wel of geen inverter te maken. De aanloopstroom van een niet inverter splitje, is ook te verwaarlozen.
En ook wat betreft een C automaat, er zijn genoeg inverters die echt een C nodig hebben.

En Carrier is geen Toshiba....
Hmm mijn oude Tristar niet-inverter deed anders de lichten dimmen als ie aansloeg :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 14-09 08:14
Glashelder schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Hmm mijn oude Tristar niet-inverter deed anders de lichten dimmen als ie aansloeg :p
Kan ik hier ook beamen met de niet-inverter die we hebben hangen, ik hoef niet ver te zoeken om te kunnen weten wanneer hij begint :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugi1977
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-09-2021
Hallo,

waar kopen jullie je online controllers aan? Via de installateur of elders?

Ik heb namelijk 3 stuks nodig van de BRP069B41.

Alvast bedankt voor de reactie!

Grtz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Fugi1977 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 10:40:
Hallo,

Grtz,
gewoon online te koop toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

Hallo,

Grtz,
Op ebay zit of zat een Bulgaar die ze goedkoop aanbiedt. Heb er 3 hij hem gekocht vorig jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Hallo,

Grtz,
de Peer schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 11:05:
[...]

Op ebay zit of zat een Bulgaar die ze goedkoop aanbiedt. Heb er 3 hij hem gekocht vorig jaar
:Y

https://www.ebay.com/itm/283045825542

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Vraagje over luchtvochtigheid icm gebruik split airco.

Sinds een maand tevreden met airco in slaapkamer en benedenverdieping. Nu valt het beneden op dat de airco het qua temperatuur prima doet maar de lucht blijft erg vochtig aanvoelen.

Op mijn Netatmo weerstation zie ik dat het buiten nu 33 graden is, in mijn keuken is het 24. Maar de luchtvochtigheid is buiten 31% en binnen 71%. Het heet natuurlijk niet voor niets relatieve luchtvochtigheid en koude lucht kan minder vocht bevatten dus is eerder verzadigd. De getallen geloof ik wel, maar is het gebruikelijk dat de waarde ondanks airco erg hoog blijft?

Ik heb in de keuken niets gedaan qua vocht produceren en alle (binnen- en buiten-) deuren zitten dicht. Ik heb buiten geconstateerd dat er condens uit de slang loopt.

Wat zijn jullie ervaringen, is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Noord27 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:20:
[...]

Had het volledige verhaal al gelezen. Het veranderd niets aan de strekking van m'n kleine betoog.

;)
Jawel, want als ik boven de airco op 25 graden zet, hoef ik dat experiment niet te doen, dan weet ik nu al dat ik de woonkamer niet ga mee koelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:06
mrnn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 13:39:

Sinds een maand tevreden met airco in slaapkamer en benedenverdieping. Nu valt het beneden op dat de airco het qua temperatuur prima doet maar de lucht blijft erg vochtig aanvoelen.

Op mijn Netatmo weerstation zie ik dat het buiten nu 33 graden is, in mijn keuken is het 24. Maar de luchtvochtigheid is buiten 31% en binnen 71%. Het heet natuurlijk niet voor niets relatieve luchtvochtigheid en koude lucht kan minder vocht bevatten dus is eerder verzadigd. De getallen geloof ik wel, maar is het gebruikelijk dat de waarde ondanks airco erg hoog blijft?

Ik heb in de keuken niets gedaan qua vocht produceren en alle (binnen- en buiten-) deuren zitten dicht. Ik heb buiten geconstateerd dat er condens uit de slang loopt.

RV voelt hier prima aan maar hij loopt al een paar dagen de halve dag. De eerste dagen voelde het inderdaad een tikkeltje klam aan maar inmiddels niet meer. Daarnaast zie ik ook dat de airco buiten vocht druppelt. Zie je dat bij die van jou ook? Anders zou je de airco eens een tijdje in de ontvochtig stand kunnen draaien.

Ik draag een rok, wat is jouw excuus?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22

Zelfde ervaring hier. Luchtvochtigheid is volgens Netatmo binnen soms hoger dan buiten. Met de airco aan. De airco plast wel, dus onttrekt wel vocht uit de lucht. Misschien dat moderne airo’s minder vocht uit de lucht trekken, zodat de lucht binnen niet zo droog wordt? Of het heeft met het koudemiddel R32 te maken?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felicia
rimave schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Zelfde ervaring hier. Luchtvochtigheid is volgens Netatmo binnen soms hoger dan buiten. Met de airco aan. De airco plast wel, dus onttrekt wel vocht uit de lucht. Misschien dat moderne airo’s minder vocht uit de lucht trekken, zodat de lucht binnen niet zo droog wordt? Of het heeft met het koudemiddel R32 te maken?
Afgevoerde hoeveelheid vocht ligt aan de temperatuur van het element en de RV van de omliggende ruimte. Is de RV hoog en de temperatuur van het koel element laag dan voer je veel lucht af. Is de RV laag en/of de temperatuur van het element hoger dan het dauwpunt dan voer je niet/nauwelijks vocht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SideShow
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 15:55

SideShow

Administrator

Klein vraagje: ik heb nu het eerste jaar een airco op mn slaapkamer, maar ik zet de deur open zodat het halletje ook wat koelt. Die koeltje 'valt' zelfs een beetje van de trap eigenlijk, best aangenaam.

Ik laat de airco op deze warme dagen eigenlijk gewoon draaien dus, ongeveer 16 uur per dag, maar aangezien de deur van mn slaapkamer open is, kan hij nooit 'stoppen' of de ingestelde temperatuur bereiken. (ik zet hem op 20° ofzo)

Kan dit kwaad? Het is een daikin FTXM 25M, gewoon 'simpele' binnenunit en buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:31

de Peer

under peer review

SideShow schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:17:
Klein vraagje: ik heb nu het eerste jaar een airco op mn slaapkamer, maar ik zet de deur open zodat het halletje ook wat koelt. Die koeltje 'valt' zelfs een beetje van de trap eigenlijk, best aangenaam.

Ik laat de airco op deze warme dagen eigenlijk gewoon draaien dus, ongeveer 16 uur per dag, maar aangezien de deur van mn slaapkamer open is, kan hij nooit 'stoppen' of de ingestelde temperatuur bereiken. (ik zet hem op 20° ofzo)

Kan dit kwaad? Het is een daikin FTXM 25M, gewoon 'simpele' binnenunit en buitenunit.
Nee kan geen kwaad. Daar is hij voor gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
SideShow schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:17:

Het is meer gemaakt om continue aan te staan dan continu aan en uit te gaan. Moet geen probleem zijn.

Het zou, denk ik, anders zijn voor de lange termijn levensduur als hij continu vol vermogen staat te pompen. Maar dat is niet ergens op gebaseerd, behalve onderbuik gevoel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14-09 21:03
Zit te denken over een 2e split airco voor in de woonkamer. Maar zijn er ook quick connect airco's met een kleiner/compactere of minder opvallende binnenunit? Of iets dat ik op de bovengelegen vloer kan plaatsen en dan via een kanaal kan laten inblazen? Wil het wel zelf doen, zonder stek monteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
Dolbyadt schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 21:20:
@wendygamer ik heb de airco op 20 graden staan op de slaapkamer zodat het op de eerste verdieping op alle 3 de slaapkamers rond de 20 graden word. En daarbij heb ik de woonkamer deur open zodat de koude lucht ook nog naar de woonkamer komt. Het word niet koeler in de woonkamer maar je voelt wel degelijk dat het aangenamer aanvoelt in de woonkamer. Op dit moment is het 26 graden in onze woonkamer. Buiten is het nu nog steeds 32 graden.

Wij doen hier identiek het zelfde.
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter

Hier 68%. Lijkt me redelijk normaal. Voelt hier alleen niet klam.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
Ik heb schrik voor de elektriciteitsrekening. 🥵🥶🥵🥶

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
wendygamer schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:22:
Verspreid over een jaar valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 22:26
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iX-e2pYOLpFThzsruCzu0JAR1Bw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vVfViZGUS2PfCZUC9XDTrn3t.jpg?f=fotoalbum_large

Zag deze mooie unit staan in de buurt. Gespoten in dezelfde kleur als de screens. Misschien handig voor inspiratie 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
wendygamer schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:22:
Op z'n warme dag als deze kost het me minder dan €1 (4 tot 4,5kwH) om alles de hele dag op 23-24C te houden en 's nachts de slaapkamer op 19. En dat is met 3 binnenunits.

De marginale kosten vallen me echt alles mee. Bij koelen dan. Verwarmen valt me dan weer wat tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-08-2020 15:39 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
HarmoniousVibe schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:37:
[...]

Op z'n warme dag als deze kost het me minder dan €1 (4 tot 4,5kwH) om alles de hele dag op 23-24C te houden en 's nachts de slaapkamer op 19. En dat is met 3 binnenunits.

De marginale kosten vallen me echt alles mee. Bij koelen dan. Verwarmen valt me dan weer wat tegen.
1€?❓ dat kan toch niet. Je hebt dat berekend met zonnepanelen zeker?
Verwarmen kost meer dan koelen? ❓🧐

[ Voor 4% gewijzigd door wendygamer op 08-08-2020 15:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
wendygamer schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Nee, dit is echt opgenomen vermogen. Mét zonnepanelen kost het me (in ieder geval op die dag) helemaal niks want ik wek op zo'n dag 20 tot 25 kWh op.

Het is echt zo dat mijn airco niet meer dan 4,5kWh per dag verbruikt in koelmodus. Dat is tegen 22 cent per kWh welgeteld één euro.

Verwarmen kost inderdaad meer dan koelen. Als je kijkt naar de specificaties dan zie je ook dat de SEER (koelefficiëntie) soms zelfs het dubbele is van de SCOP (verwarmingsefficiëntie). Daar komt bij dat het verschil tussen laten we zeggen 5 en 23 graden groter is dan tussen 35 en 23 graden

[ Voor 25% gewijzigd door HarmoniousVibe op 08-08-2020 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
wendygamer schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:40:
[...]

Oh jawel hoor :) gisteren bijvoorbeeld heeft de airco de hele dag aangestaan (24 uur) op 20 graden en heeft 7,3 kWh verbruikt. Dat is dus 1,60 euro. Dat is een 2,5kW split model op de slaapkamer die ook de overloop in blaast, en zo de boven verdieping koel houdt.

Heb ook zonnepanelen en die leveren meer dan wat de airco verbruikt gelukkig. Dus kost het kwa energie eigenlijk niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:33
Prutzertje schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:53:
[...]
Heb ook zonnepanelen en die leveren meer dan wat de airco verbruikt gelukkig. Dus kost het kwa energie eigenlijk niks.
Even mierenneuken.. zolang we nog kunnen salderen kost het je nog steeds wel wat: als je die kWh’s niet had opgemaakt met de airco, had je meer opbrengst gehad. Daarnaast is een PV-installatie natuurlijk ook niet gratis.

Maar goed, wel mooi voor het milieu natuurlijk om met volledig duurzaam opgewekte energie je airco’s te laten draaien! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Naafkap schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 15:59:
[...]

Even mierenneuken.. zolang we nog kunnen salderen kost het je nog steeds wel wat: als je die kWh’s niet had opgemaakt met de airco, had je meer opbrengst gehad. Daarnaast is een PV-installatie natuurlijk ook niet gratis.

Maar goed, wel mooi voor het milieu natuurlijk om met volledig duurzaam opgewekte energie je airco’s te laten draaien! :-)
Even de mierkenneuker mierenneuken: zonder salderen kost het je nog steeds wat. We kunnen immers nog steeds die energie terugverkopen aan onze energieleverancier. Alleen tegen een lagere prijs, dat dan weer wel. Maar het levert nog steeds geld op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fullpower
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07:15

Ik denk dat je RV met 71% wel wat aan de hoge kant is. Het dauwpunt buiten zit op 13.6c. Het dauwpunt bij jou binnen ligt op 18.4c.

Als je voldoende zou ventileren, dan zal dauwpunt binnen iets hoger zijn dan buiten.

Er kunnen dus een aantal dingen aan de hand zijn:
- heel veel vochtproduktie in huis: koken, douchen?
- te weinig ventilatie: heb je de roostertjes boven de ramen wel (voldoende) open? Vaak doen mensen ze potdicht, omdat er anders warme lucht naar binnen komt... en wordt de lucht in huis niet beter op.
- airco ontvochtigd weinig. Zie je wel condens uit de afvoeslag druppelen?

Zo zit ik hier binnen op een dauwpunt van 15.5c, en is het dauwpunt buiten op 12c. De ventilatie vol aan. (Wel via de WTW, dus de warmtelucht wordt wat afgekoeld).

Oost: 3600WP en zuid: 3000WP PV, 9kW Panasonic split warmtepomp en Jaga Twin convectoren met zelfbouw DBE. CPC18 300 liter ZB. Clage 11kW naverwarmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Fullpower schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:24:
[...]

Ik denk dat je RV met 71% wel wat aan de hoge kant is. Het dauwpunt buiten zit op 13.6c. Het dauwpunt bij jou binnen ligt op 18.4c.

Als je voldoende zou ventileren, dan zal dauwpunt binnen iets hoger zijn dan buiten.

Er kunnen dus een aantal dingen aan de hand zijn:
- heel veel vochtproduktie in huis: koken, douchen?
- te weinig ventilatie: heb je de roostertjes boven de ramen wel (voldoende) open? Vaak doen mensen ze potdicht, omdat er anders warme lucht naar binnen komt... en wordt de lucht in huis niet beter op.
- airco ontvochtigd weinig. Zie je wel condens uit de afvoeslag druppelen?

Zo zit ik hier binnen op een dauwpunt van 15.5c, en is het dauwpunt buiten op 12c. De ventilatie vol aan. (Wel via de WTW, dus de warmtelucht wordt wat afgekoeld).
Na wat meer zoeken viel het viel mij op dat veel mensen de airco op 21 of 22 graden hebben. Ik had hem op 24 en nu lager gezet en intussen is het buiten 35 en binnen nu 22 met een luchtvochtigheid van 55 wat een stuk beter voelt. Ook valt het op dat de airco er nu continu voor moet werken terwijl dat bij 24 veel minder was en hij bij nader inzien volgens mij vooral de ventilator aan had en meestal niet eens hoefde te koelen. Dit lijkt dus bij mij de truuk, achteraf had mogelijk een minder zware unit ook volstaan. Simpele oplossing, alleen wil mijn vriendin nu de winterjas aan binnen.

Dat van het ventileren wist ik overigens niet, ik heb inderdaad alles potdicht zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 18:17
mrnn schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 16:36:
[...]

Na wat meer zoeken viel het viel mij op dat veel mensen de airco op 21 of 22 graden hebben. Ik had hem op 24 en nu lager gezet en intussen is het buiten 35 en binnen nu 22 met een luchtvochtigheid van 55 wat een stuk beter voelt. Ook valt het op dat de airco er nu continu voor moet werken terwijl dat bij 24 veel minder was en hij bij nader inzien volgens mij vooral de ventilator aan had en meestal niet eens hoefde te koelen. Dit lijkt dus bij mij de truuk, achteraf had mogelijk een minder zware unit ook volstaan. Simpele oplossing, alleen wil mijn vriendin nu de winterjas aan binnen.

Dat van het ventileren wist ik overigens niet, ik heb inderdaad alles potdicht zitten.
Airco op 21c of lager is ook idioot koud, hier staat die ook op 23c.

Ik ken lui die hem op 16c zetten wtf...

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Dat je hem op 16 kan zetten wil nog niet zeggen dat ie het ook gaat halen hé, zeker niet in deze huidige hitte.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felicia
renzo4000 schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 18:59:
Dat je hem op 16 kan zetten wil nog niet zeggen dat ie het ook gaat halen hé, zeker niet in deze huidige hitte.
Idioot ja, maar kan wel een achterliggende reden hebben omdat de Airco op 16 zetten voorkomt dat de airco tussentijds stopt als die denkt dat de temperatuur gehaald heeft terwijl dat in de omliggende kamers niet zo is.
Hier staat de airco overigens ook op 23 graden en hij trekt 500W, als ik 'm op 22 graden zet trekt ie nu 800W dus tjah :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 09:43:
[...]

Klopt... Maar niet meer dan een stofzuiger.
Alleen zie je dat niet zo vaak op één dag

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elmerblues
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-07 16:11
Gisteren -tikje te laat qua weer maar had nu pas alle spullen binnen- begonnen met installeren van mijn Daikin 5kw unit die ik uit Italië heb gehaald (via ebay). Het gaat om een atxc50b/arxc50b die in Nederland niet gevoerd wordt.

Met recht een helse klus in deze hitte, ik werd bijna onpasselijk van de warmte.

Veel moeite gehad met doorvoeren van leidingen door plafonds en balken. Dit kwam door de 1/2" leiding die over een lengte van 10m lastig te buigen en door te voeren bleek.

Morgen binnenunit ophangen, hopelijk volgende week draaien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_p9sqmLNwB9HAeA9FsvEfru0d50=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z3IA6kVgWMwrEXi58INN2QGC.jpg?f=fotoalbum_large

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Prima betrouwbaar hoor, maar voorhen was deze man een stuk goedkoper. Met de coronacrisis van nu blijkbaar niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fugi1977
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 25-09-2021
Notna schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 21:14:
[...]

Prima betrouwbaar hoor, maar voorhen was deze man een stuk goedkoper. Met de coronacrisis van nu blijkbaar niet meer.
Ok bedankt! Via die Bulgaar is het nog wat goedkoper zie ik, maar als er wat mee scheelt is het wa moeilijker kwa garantie vermoed ik ;)

Maar nogmaals bedankt voor de hulp!

Grtz,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauri25
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-02 16:05
rimave schreef op zaterdag 8 augustus 2020 @ 14:10:
[...]

Mijn 2 R32 units maken toch echt mijn carport erg nat :) haalt toch wel vocht weg.

[ Voor 16% gewijzigd door mauri25 op 08-08-2020 23:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Het gaat om relatieve luchtvochtigheid. Je kunt als het buiten 36 is een heleboel water uit de lucht halen om binnen op 22 graden dezelfde of een hogere relatieve luchtvochtigheid over te houden. Warme lucht kan nu eenmaal meer vocht opnemen dan koudere lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:40
Kan iemand hier nog een bedrijf aanraden (regio Amsterdam/Zaanstreek) voor het leveren en installeren van een airco installatie?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
krizzziz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:18:
Kan iemand hier nog een bedrijf aanraden (regio Amsterdam/Zaanstreek) voor het leveren en installeren van een airco installatie?
Idem regio Stadskanaal/Emmen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
Er is hier al eens over gepost, dat de instelling van de unit via diakin app en de afstandbediening niet synchroniseerd met het gevolg dat de unit slecht of niet functioneerd als na de app de afstandbediening wordt gebruikt. Nu heb ik het volgende gedaan: stel de unit (idg de slaapkamer) heb ik met de afstandbediening ingesteld op 22 graden en standje 2. In de loop van de dag zet ik hem (van af de woonkamer) met de app op 20 graden met standje 3. Als ik dan tzt naar de slaapkamer ga pak ik de afstandbediening , houd mijn hand voor de IR zender/venster en stel de afstandbediening in op de stand van de app, dus 20 graden en standje 3. Nu is de afstandbediening weer synchroon met de app en de unit. En werkt verder weer ok!
Wellicht al bekend, maar toch het melden waard dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 18:55
fmrama schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:44:
Er is hier al eens over gepost, dat de instelling van de unit via diakin app en de afstandbediening niet synchroniseerd met het gevolg dat de unit slecht of niet functioneerd als na de app de afstandbediening wordt gebruikt. Nu heb ik het volgende gedaan: stel de unit (idg de slaapkamer) heb ik met de afstandbediening ingesteld op 22 graden en standje 2. In de loop van de dag zet ik hem (van af de woonkamer) met de app op 20 graden met standje 3. Als ik dan tzt naar de slaapkamer ga pak ik de afstandbediening , houd mijn hand voor de IR zender/venster en stel de afstandbediening in op de stand van de app, dus 20 graden en standje 3. Nu is de afstandbediening weer synchroon met de app en de unit. En werkt verder weer ok!
Zelfde 'probleem' heb ik ook met mijn MHI MHI SRK20ZS-W. Al gebruik ik een AC controller van Xioami maar het principe is hetzelfde.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
fmrama schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 11:44:
Het lijkt me heel sterk dat men dat bij aircos zo ontworpen heeft, want dat zou dan ook willen zeggen dat als je een paar keer duwt op de AB en je airco unit dat niet opvangt dat je unit bv nog op 25 zit terwijl je AB 20 aangeeft... :/ :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:49
Het is niet anders. De afstandbediening van de unit slaapkamer ligt nu boven en staat op 22 graden standje 2, beneden zet ik de slaapkamer via de app op 21 graden standje 3. De unit op de slaapkamer stelt zich hierop in. Maar de afstandbediening voor de slaapkamer blijft op 22 graden en standje 2 staan,

[ Voor 3% gewijzigd door fmrama op 09-08-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@fmrama Kan bevestigen dat het precies zo ook verloopt bij mijn LG Split airco.Maar ik gebruik eigenlijk alleen de smart Thinq App van LG en die werkt perfect.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZJC7LROqTy3xG5H5VEDFD60IKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QaXRITBTETxj52fZHVypCw7v.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnTvr0PhKkZuQypG1h-sVXm7JOI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cJxtv41q7WWT6M5piVxGKs2A.jpg?f=fotoalbum_large
fmrama schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:57:
Het is niet anders. De afstandbediening van de unit slaapkamer ligt nu boven en staat op 22 graden standje 2, beneden zet ik de app op 21 graden standje 3. De unit op de slaapkamer stelt zich hierop in. Maar de afstandbediening voor de slaapkamer blijft op 22 graden en standje 2 staan,

[ Voor 40% gewijzigd door Dolbyadt op 09-08-2020 13:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Nu online
krizzziz schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 09:18:
https://www.airxp.nl/

4 jaar geleden bij ons een airco geïnstalleerd. Netjes voorgelicht, gewerkt en niet te duur.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kliklakloe
Vrij logisch toch, de afstandbediening communiceert maar 1 kant op.

Zodra je de afstandbediening een commando laat doen gaat hij doen wat op de afstandbediening staat en zodra je de app gebruikt gaan die instellingen gelden. Zodra je dan weer de afstandbediening erbij pakt en een commando geeft pakt hij die instellingen weer over. Ik zie het probleem niet zo.

Ik vind het eigenlijk bizar dat moderne consumenten airco's nog steeds met een infrarood afstandbediening worden geleverd en niet met een mooie kamerthermostaat met temperatuurmeting op een centrale plek in de ruimte. Ik wil helemaal niet de retourtemperatuur weten, ik wil de temperatuur op een representatieve plaats in de ruimte weten. Hoog tijd voor wat innovatie wat dat betreft.

[ Voor 34% gewijzigd door kliklakloe op 09-08-2020 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15-09 18:17
fmrama schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:57:
Het is niet anders. De afstandbediening van de unit slaapkamer ligt nu boven en staat op 22 graden standje 2, beneden zet ik de slaapkamer via de app op 21 graden standje 3. De unit op de slaapkamer stelt zich hierop in. Maar de afstandbediening voor de slaapkamer blijft op 22 graden en standje 2 staan,
Dat klopt de AB gaat niet mee syncen, en zodra je 1x op de AB klikt neemt de airco alle settings van de AB over, wij gebruiken alleen de App en de AB ligt ergens in de kast te verstoffen.

AB is ook IR dus dat kan ook niet trouwens wanneer je wat wijzigt via de app.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 09-08-2020 13:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Nu online
kliklakloe schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:03:
Vrij logisch toch, de afstandbediening communiceert maar 1 kant op.

Zodra je de afstandbediening een commando laat doen gaat hij doen wat op de afstandbediening staat en zodra je de app gebruikt gaan die instellingen gelden. Zodra je dan weer de afstandbediening erbij pakt en een commando geeft pakt hij die instellingen weer over. Ik zie het probleem niet zo.

Ik vind het eigenlijk bizar dat moderne consumenten airco's nog steeds met een infrarood afstandbediening worden geleverd en niet met een mooie kamerthermostaat met temperatuurmeting op een centrale plek in de ruimte. Ik wil helemaal niet de retourtemperatuur weten, ik wil de temperatuur op een representatieve plaats in de ruimte weten. Hoog tijd voor wat innovatie wat dat betreft.
Ja, maar je zou verwachten dat per uitzendcommando hij 20 graden of 21 graden stuurt , en niet +1 of -1 graden, zo versta ik het nu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HyperBart schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 13:30:
[...]

Ja, maar je zou verwachten dat per uitzendcommando hij 20 graden of 21 graden stuurt , en niet +1 of -1 graden, zo versta ik het nu?
Voorbeeld:

1. Zet de airco aan met de AB op 21 AUTO
2. Stel de airco in middels de app op 18, fanstand 1
3. Pak de AB (die nog op 21 AUTO staat) en druk de AB op 22 AUTO

De airco gaat nu bij stap 3 van 18 Stand 1 in één keer maar 22 AUTO. Je moet je dus bewust zijn van de stand waar de airco nu op staat. Want als je met de AB dit gaat aanpassen zal hij zich dus effectief 2 keer moeten aanpassen.

Truc is dus om de AB van de unit af te wijzen c.q de IR te blokkeren, de goede stand te kiezen en het laatste commando wél te versturen middels IR. Dan pakt hij alles wat je op de AB hebt ingesteld in 1 keer.

Handiger is dus of alles via de AB of via de app te doen. Daarbij heeft de app voorkeur, omdat die realtime aangeeft waar de airco nu op staat.

[ Voor 33% gewijzigd door Notna op 09-08-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neemerci
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 20-08 15:19
HyperBart schreef op zondag 9 augustus 2020 @ 12:53:
[...]

Het lijkt me heel sterk dat men dat bij aircos zo ontworpen heeft, want dat zou dan ook willen zeggen dat als je een paar keer duwt op de AB en je airco unit dat niet opvangt dat je unit bv nog op 25 zit terwijl je AB 20 aangeeft... :/ :?
De afstandsbediening is "a one way street". Als de unit niet "biep" zegt heeft hij het niet ontvangen. Een andere mogelijkheid is een bedrade bediening installeren wat natuurlijk meer werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 19:48

B2

wa' seggie?

Iemand nog tips voor een airco installateur in de regio Deventer/Apeldoorn/Zutphen? Vorig jaar voor mijn moeder een offerte laten maken bij haar vaste installateur voor een single split 3.5kW in de woonkamer welke met een Haier voor 6000 euro aan kwam zetten.

Enige bijzondere is dat er een extra groep bijgeplaatst zal moeten worden. Ga uiteraard niet nu bellen, herfst/winter/voorjaar is vroeg zat.
Pagina: 1 ... 75 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"