supercrazy schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 15:09:
Even een vraag aan de experts. Eind deze maand wordt ons LG multi split systeem geplaatst, 2x PC09 (2.5) en 1x PC12 (3.5). Voor de stroom, moet deze op een aparte groep? Ik heb 1 groep die via de bijkeuken naar de tuin gaat waar alleen maar de tuin op aangesloten zit. In de tuin hebben we 1 Sonos Play 1, 3 Philips Hue LED lampen, 5 LED lampen in de schutting, 1 lamp in de berging, een warmtelamp (niet altijd aan uiteraard) en wanneer het lekker weer is ook een elektrische BBQ. Voor de rest zitten er meerdere stopcontacten voor gereedschap en opladen van telefoon etc (onder de overkapping). Zou het airco systeem op deze groep aangesloten kunnen worden? Ik kan dan de kabel onderbreken in de bijkeuken en via een lasdoos de tuin aansluiten en 1 kabel voor de airco vrij laten. Zou dit genoeg zijn voor het systeem?
Kan, de tijd dat een airco een eigen groep moest hebben is uit het pre-invertertijdperk. Maar veel installateurs eisen dat nog, liefst ook nog met een C-automaat
(Want zo hebben ze het geleerd op hun opleiding in 1995)
Maar voor je overkapping, optie tot elektrische bbq, zou ik toch overwegen om 'm te scheiden als je heel simpel een kabel kan leggen. Nodig niet perse, maar wel heerlijk als je nergens over hoeft na te denken. En wie weet wil je een keer een terrasverwarmer aanslingeren. Bij wijze van spreken zelfs het stopcontact misbruiken voor een lasapparaat.. (theorie,praktijk zal anders zijn)
Je kan eens kijken wat je airco maximaal verbruikt. Met 8kW totaal koelvermogen gok ik dat je buitenunit een kw of 5 is (die is altijd wat kleiner dan het totaal van de binnenunits).
Stroomverbruik zal dan max een goede 1.5kW zijn denk ik, dus de BBQ (2000W) en de airco (1500W) op vol vermogen zou (net) moeten gaan.
Mijn airco heeft in 24 uur zo'n 4 kWh gebruikt. (2x 9000btu). Maar een klein appartementje, 75mm2, met bovenburen, dus de hitte valt (nog) mee. Zonder AC zou het nu een graadje of 26 geweest zijn schat ik, nu is ie constant 21 graden (airco staat niet voluit)
Maar goed, ik heb een oud ding, een Carrier (=Toshiba) die ik 4 jaar geleden voor 200 eur op MP gescoord heb. (Wel inverter, 18000 BTU buitenunit). Een 'echte' nieuwe is allicht efficienter.
'Buitenunit' staat in de kruipruimte. Geen gezeur met een VVE
Ik heb t geluk dat onze kruipruimte 1.5m diep is, en doorloopt onder het hele appartementenblok (met wat tussenwandjes). Mijn 'deel' (ik heb het kruipluik) loopt ook door onder de buren, dus 120m2 oppervlakte totaal en zand. Opwarming is minimaal, een graad of 3 na 24 uur airco draaien. De grond + ventilatie van de kruipruimte voeren genoeg warmte af.
[
Voor 19% gewijzigd door
DJSmiley op 07-08-2020 15:22
]