Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.356.078 views

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:22

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik heb een vreemd probleem met 1 van mijn airco's (Panasonic DZ35-VKE-KIT), mijn installateur kan mij niet vertellen wat het is en Panasonic heeft me nog niet in de juiste richting weten te pushen.
Mogelijk herkent 1 van jullie dit probleem, ik kan op internet er niet veel over vinden.

Mijn airco maakt een vreemd geluid 1x in de zoveel tijd. Ik heb het toevallig kunnen opnemen maar op dit moment doet hij het al een minuut of drie en gaat nog door...
YouTube: Airco geluid

Het lijkt op een soort van communicatie maar ik kan niet herleiden met wat.

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Leeghoofd21 schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 19:38:
Ik heb een vreemd probleem met 1 van mijn airco's (Panasonic DZ35-VKE-KIT), mijn installateur kan mij niet vertellen wat het is en Panasonic heeft me nog niet in de juiste richting weten te pushen.
Mogelijk herkent 1 van jullie dit probleem, ik kan op internet er niet veel over vinden.

Mijn airco maakt een vreemd geluid 1x in de zoveel tijd. Ik heb het toevallig kunnen opnemen maar op dit moment doet hij het al een minuut of drie en gaat nog door...

Is dit een grapje.... Of serieus? 8)7

Er moet gewoon een speaker in dat ding zitten, dit is geen geluid wat een airco kan produceren met één van de onderdelen.

Is de printplaat al bekeken tijdens dit geluid?

Echt... Heel bijzonder dit

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leeghoofd21
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:22

Leeghoofd21

Wat een leuke ondertitel

Ik wou dat het een grap was. Wij werden dit weekend op om half drie wakker van dit geluid. Omdat hij nog redelijk nieuw is wil ik hem niet zomaar openmaken. Gekocht via een collega en laten installeren door een kennis met veel ervaring. Beide herkennen het niet. Logisch ook want het hoort gewoon simpelweg niet

HANDTEKENING!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 19:34
YouTube: Airco compressor

Hier een link waar je kunt horen hoe mijn buitenunit (compressor) soms klinkt. De vraag is of dit normaal is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:17
Ik wil voor mijn set graag een vacuümpomp bestellen om te testen op lekkage. Het systeem is R32 maar de leidingen zijn nog leeg. Ik zie veel pompen te koop staan voor verschillende soorten gassen, maar maakt dit echt uit? Is de aansluiting om te vacuüm te zetten fysiek anders?
Soms staat er r410 en R22 maar geen R32. Dus maakt dit uit voor een leeg systeem?

-Edit-
Het afvullen en testen laat ik uiteraard door een erkend bedrijf doen. Ik wil echter voorkomen dat ik ze 2 keer moet laten komen omdat het door mij geplaatste systeem lek blijkt te zijn. En aangezien ik 3 installaties wil testen wil ik graag zelf even de vacuüm testen.

[ Voor 28% gewijzigd door Headshot_NL op 04-08-2020 21:46 ]

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 20:15

Als dit geen grap is, gewoon even open schroeven.

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Headshot_NL schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:21:
Ik wil voor mijn set graag een vacuümpomp bestellen om te testen op lekkage. Het systeem is R32 maar de leidingen zijn nog leeg. Ik zie veel pompen te koop staan voor verschillende soorten gassen, maar maakt dit echt uit? Is de aansluiting om te vacuüm te zetten fysiek anders?
Soms staat er r410 en R22 maar geen R32. Dus maakt dit uit voor een leeg systeem?
Zie topicwarning ;)

8)7 Ben echt reuze benieuwd wat dit is.. toch een kleine speaker op de printplaat met sluiting naar de communicatielijn ofzo :p

Of het ding is gehackt :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17-07 14:34
henkna schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 21:19:

Hier een link waar je kunt horen hoe mijn buitenunit (compressor) soms klinkt. De vraag is of dit normaal is?
Zit de afdekplaat van de elektra en flares goed vast? Bij mij zat deze niet goed vast omdat er een clip was gebroken met dit soort geluid tot gevolg, hier had ik dat opelost door de kap een beetje af te tapen. Haal die kap eens los, laat hem eens draaien en luister of het dan nog gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1980r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 17:13
Allen,

Wij zijn momenteel ook aan het oriënteren voor de aankoop van een airco. Ons huis is goed geïsoleerd. Maar dit lijkt ook als nadeel te hebben dat eenmaal de warmte binnen zit, deze moeilijk terug buiten te krijgen is.

Naast screens en rolluiken zouden we dus ook graag een airco plaatsen.

Momenteel in gedachte:

1 binnenunit op elke verdieping:
Beneden: +/- 120m³: FTXM35N
Slaapkamer: +/- 40m³: FTXM25N (we hopen ook de andere kamers een beetje te kunnen mee koelen)
Zolder: +/-85m³: FTXM35N (deze wordt het meest en het snelst warm, hier wordt ook aan thuiswerk gedaan.)

1 buitenunit: 3MXM52N

Buiten dat alle suggesties en opmerkingen welkom zijn, had ik volgende technische vraag waarop ik nog geen antwoord heb op kunnen vinden (op tweakers of via google):

Namelijk bovenstaande combinatie heb ik niet kunnen terugvinden in de combinatietabellen van Daikin.
Ik vind bv. terug 35+20+35 voor buitenunit 3MXM52N, maar niet 35+25+35 of 35+25+42.

Wordt het dan afgeraden om deze combinaties te gebruiken?
Hoe moet ik de combinatietabellen van Daikin interpreteren? Zijn dit voorbeelden? Zijn dit de enige combinaties die ondersteund worden? Of kan er gerust andere combinaties aan toegevoegd worden zolang de binnenunits allen individueel kleiner zijn in vermogen dan de buitenunit?

Momenteel denken wij aan een buitenunit met een beperkte koeling capaciteit omdat we er vanuit gaan meestal maar 1 unit te gebruiken of max. 2 units. De 3 units op hetzelfde moment aanspreken zou normaal nooit voorkomen. Slaapkamer s'nachts en zolder of beneden overdag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:28

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dat klinkt inderdaad bijna gelijk aan het geluid van mijn SRK als die op een hoger vermogen draait. Gezien ik de unit primair ga gebruiken voor het verwarmen maak ik mij een beetje zorgen over de geluidsproductie in de winter. Gelukkig is de erfgrens van de buren aan de andere kant van de straat.

Nog steeds radiostilte aan de kant van de installateur :F
VikeeVeekie schreef op dinsdag 4 augustus 2020 @ 22:40:
[...]

Zit de afdekplaat van de elektra en flares goed vast? Bij mij zat deze niet goed vast omdat er een clip was gebroken met dit soort geluid tot gevolg, hier had ik dat opelost door de kap een beetje af te tapen. Haal die kap eens los, laat hem eens draaien en luister of het dan nog gebeurt.
Goede tip, ik ga vanavond direct even kijken.

[ Voor 49% gewijzigd door revolution-nl op 05-08-2020 09:58 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 08:58

BCGraaf

BC

Het lijkt een beetje op functie welke LG ook heeft. In de app geef je dan aan storings onderzoek, waarna de binnenuit van LG een soort gelijk geluid produceerd welke je dan weer opvangt met de speaker van je telefoon waardoor de app zegt of alles ok is.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16-07 10:31
b1980r schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 08:58:
Allen,

Namelijk bovenstaande combinatie heb ik niet kunnen terugvinden in de combinatietabellen van Daikin.
Ik vind bv. terug 35+20+35 voor buitenunit 3MXM52N, maar niet 35+25+35 of 35+25+42.

Wordt het dan afgeraden om deze combinaties te gebruiken?
Hoe moet ik de combinatietabellen van Daikin interpreteren? Zijn dit voorbeelden? Zijn dit de enige combinaties die ondersteund worden? Of kan er gerust andere combinaties aan toegevoegd worden zolang de binnenunits allen individueel kleiner zijn in vermogen dan de buitenunit?
In de catalogus van daikin staat de combinatie mi wel . Vanaf pag 98. http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-07 12:26

Een aantal opties lijkt me ...

1. Het zijn gewoon de Chinezen die de hele wijk aan het hacken zijn middels jouw airco
2. Het zijn Aliens die met jou in contact willen komen (neem nou eens op!!)
:+

Of optie 3: Er zit gewoon een technische fout in jouw unit. Staat niet in een servicemode oid? Heb je al een volledige powercycle gedaan? Stroom er volledig vanaf (zeker een paar minuten) en dan nog eens proberen?

Als dit niks oplost zou je ook even met Panasonic zelf kunnen bellen ...

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:18
Hieronder in de woonkamer sinds dit jaar een 5kW Mitsubitshi binnenunit laten installeren, hij werkt helemaal top.

Alleen toen ik hem vanochtend aan deed zetten kwam er zo'n nare "vislucht" mee.

Moet je dan zo'n tablet in de binnen unit leggen? Ik moet zeggen de geur is nu vrijwel weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1980r
Bedankt voor de reactie, maar vanaf pag. 98 gaat het over het 3MXM68N model ipv 3MXM52N
fmrama schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 10:17:
[...]

In de catalogus van daikin staat de combinatie mi wel . Vanaf pag 98. http://airco.wasco.nl/wp-...US-COMPLEET-2020-2021.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:26

Geluid lijkt van steppenmotors af te komen. Mijn 3d printer maakt ook zulke geluiden (en heeft ook echt geen speaker).

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
b1980r schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:12:
Bedankt voor de reactie, maar vanaf pag. 98 gaat het over het 3MXM68N model ipv 3MXM52N

[...]
Even een foto dan. Zie onderste regel. Het hiaat in de blad nummering komt waarschijnlijk door verschil in reader.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKwD5ehLrxZo4HZLJzmv4K9KLTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TihQUeZk3Z3RS6xrIhSx75RQ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1980r
Dank je!

Onderste regel is 2,5+2,5+3,5 (als ik mij niet vergis).

Wat ik niet weet is of 3,5+2,5+3,5 of 3,5+2,5+4,2 ook toegelaten is.
Gaat dit perfect werken? Wordt dit ondersteund door Daikin?

Dat is mij niet duidelijk. Hoe moet ik de combinatietabellen interpreteren? Is dit het enige wat ondersteund is. Of zijn dit voorbeelden en zijn andere combinatie ook mogelijk? Zijn andere combinaties aan te bevelen of blijf je daar beter van weg?
fmrama schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 11:40:
[...]

Even een foto dan. Zie onderste regel. Het hiaat in de blad nummering komt waarschijnlijk door verschil in reader.
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Ik zie het nu ook, deze combi staat er niet tussen. Verkeerd gelezen.
Tja, of die dan wel werkt. Ik twijfel. Wellicht dat de echte deskundige wil opstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-07 09:05
@BCGraaf Ik heb zelf ook een LG maar dit is mij nog niet opgevallen. Heb wel al meedere keren gekeken bij Self diagnosis. Daar krijg je een mooi raport uit of alle onderdelen nog goed zijn. Maar mij is het niet opgevallen dat er dan uit de buiten unit dit soort geluiden komen. Ik heb een LG S09ET 2,5KW model 2020.
BCGraaf schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Het lijkt een beetje op functie welke LG ook heeft. In de app geef je dan aan storings onderzoek, waarna de binnenuit van LG een soort gelijk geluid produceerd welke je dan weer opvangt met de speaker van je telefoon waardoor de app zegt of alles ok is.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
Hallo,

Ik wil wat vragen over een mobiele airco, hopelijk kan ik hier ook geholpen worden.

Heb vandaag een mobiele airco van Sencys gekocht (de MPPH-08).

Het is voor een kleine afgesloten ruimte waar ik producten in heb staan voor me webshop die op 'warenhuis' temperatuur moeten worden bewaard (+/- 18-20 graden).

Nu wil ik de airco niet 24/7 laten aan staan dat lijkt me niet goed (voor het apparaat?) , maar ik wil hem op een timer zetten, zodat hij aan gaat wanneer het warmer wordt buiten en uitgaat in de namiddag.
De timer die ik wil gebruiken is zo een timer stekker (tijdklok), maar de vraag is : is dat slecht voor het apparaat ; de stroom er zo 'abrupt' af halen t.o.v. het aan en uit knopje te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 15:52
ThinkPadd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:14:
[...]

Klinkt als te weinig airflow waardoor de condensor dichtvriest. Door het dichtvriezen heeft de lucht nog meer weerstand = fluiten vermoed ik.
Heb hem nu op de laagste stand qua blazen, lijkt het nu beter vol te houden, ga nog wel nieuwe slangen halen.

Welke zijn beter? Die witte pvc of die alumium looks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
iketot schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 14:25:
Hallo,

Ik wil wat vragen over een mobiele airco, hopelijk kan ik hier ook geholpen worden.

Heb vandaag een mobiele airco van Sencys gekocht (de MPPH-08).

Het is voor een kleine afgesloten ruimte waar ik producten in heb staan voor me webshop die op 'warenhuis' temperatuur moeten worden bewaard (+/- 18-20 graden).

Nu wil ik de airco niet 24/7 laten aan staan dat lijkt me niet goed (voor het apparaat?) , maar ik wil hem op een timer zetten, zodat hij aan gaat wanneer het warmer wordt buiten en uitgaat in de namiddag.
De timer die ik wil gebruiken is zo een timer stekker (tijdklok), maar de vraag is : is dat slecht voor het apparaat ; de stroom er zo 'abrupt' af halen t.o.v. het aan en uit knopje te gebruiken.
Uit op de schakelaar zal wel werken, maar automatisch weer aan? De mobiele airco's die wij hebben/hadden moeten allemaal handmatig worden gestart.

De mobiele airco die we nu voor de slaapkamer gebruiken kan wel de airco mode moduleren (aan/uit) maar de fan blijft draaien. Het is wel kansloos om 18-20 graden in te stellen de komende dagen, dat gaat hij niet halen, grote kamer 24 m2 bij 2,65 oftewel meer dan 60 m3.

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
Vandaag getest om de slaapkamer airco 2,5 Kw op 20 graden te zetten. En het is nu al de hele dag op de
slaapkamer 1 waar de airco hangt 17,8 graden,
slaapkamer 2 die er tegenover is 19.2 graden
slaapkamer 3 is het 19.6 graden. De boven verdieping is 100 m3.

We hebben de woonkamer deur open staan zodat de koude lucht ook naar de woonkamer kan komen. En het is nu de hele dag al stabiel 24 graden. En dit is dus alleen maar omdat we de woonkamer deur open hebben staan. Buiten is het op dit moment nog steeds 30 graden. Dus ben zeer tevreden op dit moment. De woonkamer is 150 m3 i.v.m. uitbouw keuken.

We hebben de airco vanaf 13:00 vanmiddag aangezet en heeft 5 Kw Stroom verbruikt.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:13
@Appie Heijn Ik zit over hetzelfde na te denken, en dan op de overloop. Ik verwacht ook met een 5kw uit te kunnen, en zit zelfs over een kanaal naar beneden te denken, maar die wordt dan alleen voor verwarming in de winter gebruikt, dus geen condensatie. En in elk kanaal een dichtdraaibare plenum.

Maar ik zit eigenlijk nog te zoeken naar een inbouwer die alleen die kanaal-unit en buitenunit ophangt, en dan doe ik de rest wel met een zelfgemaakt verlaagd plafond en het weghalen van die bovenlichten, die dan grotendeels rooster worden.

Dus ben wel benieuwd als je er verder mee gaat, om te weten wat je ervaringen zijn.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiterhans
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07 19:44

Grappig dit heb ik ook bij onze Panasonic dacht eerst dat er een orkest midden in de nacht stond te spelen. Doet het af en toe en dan zo’n 1 a 2 min. Idd heel vreemd even in de gaten houden en zal ook eens navraag doen bij onze installateur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18-07 08:58

BCGraaf

BC

Dolbyadt schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 13:22:
@BCGraaf Ik heb zelf ook een LG maar dit is mij nog niet opgevallen. Heb wel al meedere keren gekeken bij Self diagnosis. Daar krijg je een mooi raport uit of alle onderdelen nog goed zijn. Maar mij is het niet opgevallen dat er dan uit de buiten unit dit soort geluiden komen. Ik heb een LG S09ET 2,5KW model 2020.

[...]
Bij LG is het ook de binnen unit. (Zie net dat autocorrect er binnenuit van maakt) ik weet niet meer bij welk model LG het was. Het was wel een 2020 model en het was via de ThinQ app.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@BCGraaf Ik heb het ook al meerdere keren getest met de thinq app maar wanneer hij de self diagnose uitvoert hoor ik bij mij geen geluiden uit de binnen en of buiten unit komen. Je ziet alleen dat hij alle processen controleerd en aangeeft of alles inorde is.
BCGraaf schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 21:58:
[...]

Bij LG is het ook de binnen unit. (Zie net dat autocorrect er binnenuit van maakt) ik weet niet meer bij welk model LG het was. Het was wel een 2020 model en het was via de ThinQ app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-07 16:25

royhoi

-

Bij mijn LG komen er wel space geluiden uit de binnen unit als ik diagnose doe via de afstandsbediening. Via de app niet.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:04

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, nette timing. Morgenochtend wordt er een mitsu R32 unit in de slaapkamer gehangen. Had eerder gemogen, maar met de vooruitzichten van dit weekend niet verkeerd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Nu online
daemonix schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 17:49:
[...]

Uit op de schakelaar zal wel werken, maar automatisch weer aan? De mobiele airco's die wij hebben/hadden moeten allemaal handmatig worden gestart.

De mobiele airco die we nu voor de slaapkamer gebruiken kan wel de airco mode moduleren (aan/uit) maar de fan blijft draaien. Het is wel kansloos om 18-20 graden in te stellen de komende dagen, dat gaat hij niet halen, grote kamer 24 m2 bij 2,65 oftewel meer dan 60 m3.
Thanks voor je reactie.

Het werkt ook wel (deze mobiele airco gaat ook door op de stand waarop hij staat als hij wordt uitgeschakeld), maar de vraag was meer is dat niet slecht voor het apparaat ?

Overigens is het een ruimte van pak m beet 3 x 3 x 2.4. Het is in een kantoorpand, heeft geblindeerde ramen met zonwerende folie en ook gordijntjes en de zon schijnt er niet rechtstreeks op. Dus ik weet zeker dat hij het niet op 18 graden kan houden, maar overdag koel houden moet wel lukken. Hoeft ook niet exact op die temp als t maar flink stuk koeler is dan de temperatuur die we komende week hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-07 22:06

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Dolbyadt schreef op woensdag 5 augustus 2020 @ 19:18:
Vandaag getest om de slaapkamer airco 2,5 Kw op 20 graden te zetten. En het is nu al de hele dag op de
slaapkamer 1 waar de airco hangt 17,8 graden,
slaapkamer 2 die er tegenover is 19.2 graden
slaapkamer 3 is het 19.6 graden. De boven verdieping is 100 m3.

We hebben de woonkamer deur open staan zodat de koude lucht ook naar de woonkamer kan komen. En het is nu de hele dag al stabiel 24 graden. En dit is dus alleen maar omdat we de woonkamer deur open hebben staan. Buiten is het op dit moment nog steeds 30 graden. Dus ben zeer tevreden op dit moment. De woonkamer is 150 m3 i.v.m. uitbouw keuken.

We hebben de airco vanaf 13:00 vanmiddag aangezet en heeft 5 Kw Stroom verbruikt.
Op welke stand zet je hem dan? Ik heb hier bijv. 21 graden en AUTO. Dat houdt de slaapkamers prima aangenaam, maar als ik het beneden ook zou willen afkoelen, moet ik denk ik de airco gewoon handmatig op harder blazen zetten?

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Op welke stand zet je hem dan? Ik heb hier bijv. 21 graden en AUTO. Dat houdt de slaapkamers prima aangenaam, maar als ik het beneden ook zou willen afkoelen, moet ik denk ik de airco gewoon handmatig op harder blazen zetten?
Je moet de temperatuur ook flink verlagen. De airco stopt als hij meet dat het 20 graden is in de slaapkamer ook al is het in de woonkamer niet echt koel geworden. Daarnaast helpt het als je een airflow kan creeeren richting beneden want koude lucht zakt niet snel genoeg om echt heel veel verschil te maken.

Ik merk hier dat de drie units op de slaapkamers aanzetten maar een marginaal effect heeft op de woonkamer. De hal koelt nog wel wat af maar vanaf daar stroomt het zeer lastig de woonkamer in. Nu is de beneden unit eindelijk aangesloten en het is prima te doen beneden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Tsurany schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 09:04:
[...]

Je moet de temperatuur ook flink verlagen. De airco stopt als hij meet dat het 20 graden is in de slaapkamer ook al is het in de woonkamer niet echt koel geworden. Daarnaast helpt het als je een airflow kan creeeren richting beneden want koude lucht zakt niet snel genoeg om echt heel veel verschil te maken.

Ik merk hier dat de drie units op de slaapkamers aanzetten maar een marginaal effect heeft op de woonkamer. De hal koelt nog wel wat af maar vanaf daar stroomt het zeer lastig de woonkamer in. Nu is de beneden unit eindelijk aangesloten en het is prima te doen beneden.
Hier ook, de hal beneden is best koel. Dus ik dacht eraan de woonkamerdeur open te zetten, dat eens te proberen. Vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:26
Het zou kunnen helpen als je een ventilator in de deuropening van de woonkamer zet. Dan wordt de koude lucht sneller de woonkamer ingezogen, waardoor het boven dus ook weer sneller opwarmt en de airco dus ook minder snel zal afslaan. Maar de ventilator in de airco zelf moet je inderdaad ook omhoog zetten en de temperatuur wat omlaag.

Minder efficiënt allemaal natuurlijk, maar dat is wel het effectiefst.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online

Ja, dit is helemaal normaal. Het zal best wat vertekend zijn in het filmpje, maar het klinkt als een rustig draaiende compressor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik ben gisteren nog even het dak op geweest om de kap bij de flares te controleren, deze zat netjes vast.
Het geluid van de SRK was overigens keurig (kanttekening is wel dat hij met 140watt op minimaal vermogen draaide), bij mij is het lawaai echt met opstarten en optoeren.. (twijfel nog steeds wat te doen, nieuwe bigfoot steunen plaatsen of de unit ophangen)

In de ochtend heeft hij nog wat staan pendelen, vanaf de middag van 12:00 tot 21:00 heeft hij steady op 140 watt getokkeld om de benedenverdieping (160m3) op 22c te houden.

Totaal verbruik was over de hele dag (9:30 - 21:00) gisteren maar 1.5kWh, zo kom ik nooit van mijn zonnestroom af :+

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2020 11:44 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Ik heb gisteren (van 00:00 tot 00:00 dus :P) 3,9kWh verbruikt. Van 00:00 tot 07:00 2 units op de slaapkamers aan en van 07:00 tot 00:00 (ongeveer) beneden de unit de hele dag aan gehad. Oftewel 0,20 x 3,9 = €0,78 aan kosten om goed te kunnen slapen en comfortabel thuis te kunnen werken en te ontspannen. For the record, het was bij ons gisteren al 31 graden in de schaduw buiten.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Zijn er hier mensen die (ook) wachten op levering van de Daikin Stylish? Mijn aircoleverancier verwacht ze begin volgende week, maar met een slag om de arm helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

renzo4000 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:42:
Ik heb gisteren (van 00:00 tot 00:00 dus :P) 3,9kWh verbruikt. Van 00:00 tot 07:00 2 units op de slaapkamers aan en van 07:00 tot 00:00 (ongeveer) beneden de unit de hele dag aan gehad. Oftewel 0,20 x 3,9 = €0,78 aan kosten om goed te kunnen slapen en comfortabel thuis te kunnen werken en te ontspannen. For the record, het was bij ons gisteren al 31 graden in de schaduw buiten.
Netjes hoor.

Het comfort bevalt ons ook enorm, dit hadden wij veel eerder moeten doen.

Volgend jaar gaan we de bovenverdieping voorzien. Het is eigenlijk ook vreemd dat iedereen een airco in de auto wilt maar thuis weg zit te zweten.

Als je PV hebt dan zijn de stroomkosten praktisch 0, gisteren heb ik 50kWh opgewekt dus het stroomverbruik van de airco is dan eigenlijk te verwaarlozen. Ook zonder PV is het verbruik heel acceptabel als je het afweegt tegen het comfort wat je ervoor terugkrijgt.

[ Voor 5% gewijzigd door revolution-nl op 06-08-2020 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
Netjes! Wat is je setup? en op hoeveel graden zet je de AC's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Heb hier een LG multisplit oplossing (3,5kWh beneden en boven 2 x 2,5kWh). Ze stonden op 22 graden en op de allerlaagste stand(handmatig). Ik verwacht overigens de komende dagen wel een toename in het verbruik gezien de echte hete dagen nog moeten komen. Maar als het me dan een euro of iets meer per dag kost heb ik dat er graag voor over ;-)

Ik heb ze ook nog nooit echt heel hard zien werken. Gisteravond toen de slaapkamers erbij aan gingen (voor de kinderen) ging de vraag even omhoog naar 900/1000 watt maar dat liep alweer heel snel terug ...

[ Voor 23% gewijzigd door renzo4000 op 06-08-2020 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

renzo4000 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 12:04:
Ik heb ze ook nog nooit echt heel hard zien werken. Gisteravond toen de slaapkamers erbij aan gingen (voor de kinderen) ging de vraag even omhoog naar 900/1000 watt maar dat liep alweer heel snel terug ...
Het scheelt natuurlijk ook enorm als je de temperatuur onderhoud, zodat je geen last heb van warmte die in de massa gebufferd zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BeQuietAndDrive schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:53:
Zijn er hier mensen die (ook) wachten op levering van de Daikin Stylish? Mijn aircoleverancier verwacht ze begin volgende week, maar met een slag om de arm helaas.
Bij mij was hij vorige week binnen gekomen, ruim een paar weken nadat alle andere units waren geleverd. Mijn leverancier had wel de bovenverdieping afgerond en het gat voor beneden al voorgeboord.
Vergelijkbaar hier, net onder de 5kWh voor alle binnenunits samen waarbij ik de boven en beneden verdieping op 23 graden houd. De zonnepanelen hebben 42kWh opgewekt dus de verkoeling was geheel van eigen stroom :)

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Nu voel ik me slecht dat deze Tristar ongeveer 10KWh na 18 uur verbruikt. 8)7

Toegegeven ik had dit ding vorig jaar halsoverkop van de bouwmarkt afgetrokken tijdens de hittegolf en zit ik er nu lekker koeltjes bij, maar achteraf gezien had ik liever een Daikin of Mitsubishi gehaald vanwege het verbruik. Deze unit is 2.5kW op een slaapkamer van 15m2 uit m'n hoofd en laat ik de deur openstaan om de rest van het huis een beetje mee te nemen. De compressor stopt nooit maar moduleert wel terug naar zijn laagste vermogen rond de 500-600w afhankelijk van de snelheid van de condenser ventilator.

[ Voor 78% gewijzigd door VikeeVeekie op 06-08-2020 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-07 20:15
@VikeeVeekie oud beestje zonder inverter?

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14-06 19:18
VikeeVeekie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:20:
Nu voel ik me slecht dat deze Tristar ongeveer 10KWh na 18 uur verbruikt.
Ach.. jij hebt weer in je vuistje gelachen bij de aanschaf :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Het is wel een inverter maar ik kan hem niet bepaald zuinig noemen, opgegeven verbruik is tussen de 490-1100w en kan hij niet verder dan dat terugmoduleren. Ach ja ik ben er nu wel blij mee maar ik voel me schuldig als ik aan het eind van de dag het energieverbruik zie.

In de caviaschuur van m'n moeder staat nu ook al een paar weken een Tristar die we op de kop hadden getikt, maar deze is zo oud dat het geen inverter is en dat zie je ook meteen in het verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:26:
[...]

Het is wel een inverter maar ik kan hem niet bepaald zuinig noemen, opgegeven verbruik is tussen de 490-1100w en kan hij niet verder dan dat terugmoduleren. Ach ja ik ben er nu wel blij mee maar ik voel me schuldig als ik aan het eind van de dag het energieverbruik zie.

In de caviaschuur van m'n moeder staat nu ook al een paar weken een Tristar die we op de kop hadden getikt, maar deze is zo oud dat het geen inverter is en dat zie je ook meteen in het verbruik.
Serieus...cavia's bij de airco :o
Die kende ik nog niet

Hier 1.5kWh voor de gehele bovenverdieping op 22c te houden.

@wizzopa 20c ....dat is toch veel te koud?

[ Voor 7% gewijzigd door Oxellaar op 06-08-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 23:49
Ik vind mijn airco op de zolder (trap) prima. 5KW unit en woning is circa 675m3 en heeft circa 18 ramen.

Op de zolder 19 graden, 1e verdieping circa 21.4 graden en begane grond 22.5 graden. Dit is een hoekwoning waar zo goed als de hele dag zon op staat. Normaliter had het nu al 25+ geweest.

Nadeel is je unit moet wel continu draaien als het warm is, overdag standje maximaal in de nacht op standje 2 a 3 (van de 5). Ik had al veel eerder een airco moeten nemen. Tot nu toe heeft het minder dan 10 KWH gekost in heel augustus, dus prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
Oxellaar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Die kende ik nog niet
Toch is het zo, ze kunnen beter tegen de kou als tegen de hitte. :9

In de natuur gaan ze de grond in als het warm is, maarre... veel succes om dat te doen voor de ~15 die hier zitten in een schuur waar vanaf 16:00 tot 20:00 de avondzon vol op staat dus daar wordt het heel snel te heet. Met de hittegolf van vorig jaar hoefde het niet veel langer te duren of ze hadden er doden tussen zitten. Toen hing die airco er dus nog niet en moesten we ze koel zien te houden door koelelementen te gebruiken waar ze dan op gingen liggen.

Ik ben sowieso benieuwd hoe die unit het na dit weekend gaat volhouden met de nog warmere dagen die eraan komen. Op dit moment heb ik hem op 24 graden draaien en dat kan hij bijhouden want ik zie hem pendelen zoals je verwacht van een oude aan/uit unit.

[ Voor 15% gewijzigd door VikeeVeekie op 06-08-2020 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MD-
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 15-07 22:53
Hier staat hij op zolder (ook slaapkamer) op 19 graden met de fan niet op automatisch, maar op standje 2. Vannacht gaat hij waarschijnlijk weer naar standje 1.

Het hoeft geen 19 graden te zijn, maar op deze manier blijft hij continu koelen zonder te blazen/pendelen. Ik ervaar dat als prettiger dan bijvoorbeeld 22 graden en dat hij blijft schakelen tussen verschillende standen of aan/uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
@Oxellaar Werkt prima voor ons, een zacht ruis van de verdamper op de achter grond en onder het zomer dekbed.
Deze manier van slapen waarschijnlijk overgehouden van 6 weken Singapore ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:33

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
revolution-nl schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 11:58:
[...]

Netjes hoor.

Het comfort bevalt ons ook enorm, dit hadden wij veel eerder moeten doen.

Volgend jaar gaan we de bovenverdieping voorzien. Het is eigenlijk ook vreemd dat iedereen een airco in de auto wilt maar thuis weg zit te zweten.

Als je PV hebt dan zijn de stroomkosten praktisch 0, gisteren heb ik 50kWh opgewekt dus het stroomverbruik van de airco is dan eigenlijk te verwaarlozen. Ook zonder PV is het verbruik heel acceptabel als je het afweegt tegen het comfort wat je ervoor terugkrijgt.
Ik wek maar een sneue 18 kWh op (10 panelen uit 2013, onbekend aantal WP, maar ik ga zeggen 2100), maar verbruik voor AC niet meer dan 5 kWh per 24 uur (4 units totaal). Standaard verbruik ligt rond de 6 kWh op een dag dus ik kan er nog steeds prima mee uit :)

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcusso
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-07 08:09
Ach. Hier op kantoor 15-20 jaar oude MHI plafondcassettes (8 stuks waarvan er 4 aan staan op 21-22 graden) + systeem plafond met G24d spaarlampen. Betreft 8 kantoorunits van 20-35 m2 elk.

Stroomverbruik gisteren 70 kWh met pieken rond de 8500 Watt. :X

Dan zie je dat die nieuwe inverter airco's echt een stuk zuiniger zijn geworden.

[ Voor 15% gewijzigd door Marcusso op 06-08-2020 14:35 ]

No Shame, only Fame!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hier even een update; ik heb de gemeente benaderd omtrent vergunning. Deze gaf aan dat het altijd nodig is.

Maar als ik het goed begrijp op internet en dit forum; is aan de achtergevel toch sowieso niet vergunningsplichtig?

Ik heb in principe gevraagd voor de voorgevel, dat snap ik nog wel, maar ze geven dus aan dat het altijd moet. Als het me dalijk al 100-200 EUR gaat kosten voor een vergunning (waar je nog maar moet afwachten of ze het goedkeuren) dan wordt het allemaal wel lekker prijzig.

Jullie een idee of achtergevel uberhaupt vergunningsplichtig is? (heb een wedervraag gestuurd naar ze, maar zal wel ff duren)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@BeQuietAndDrive Ik heb de airco ingesteld op 20 graden en maximaal fan snelheid F5. Je voelt de koede lucht op de overloop. Ik zit nu te typen en voel gewoon koude lucht bij mijn voeten komen vanuit de boven verdieping waar de airco hangt. Op dit moment is het achterom in de schaduw 32 graden.

Slaapkamer 1 (airco) op dit moment 19.2 graden 47% luchtvochtigheid.
Slaapkamer 2 op dit moment 20.3 graden 41% luchtvochtigheid.
Slaapkamer 3 op dit moment 21 graden 40%.luchtvochtigheid.

Woonkamer deur open op dit moment is het stabiel 24 graden 41% luchtvochtigheid in de woonkamer. Via natuurlijk verloop wat koude lucht doet. Ik had al voor nood een ventilator gekocht om wanneer het nodig zou zijn de koude lucht te helpen om het beter naar beneden in de woonkamer te krijgen. Maar tot nu toe gaat het zonder extra hulp middelen. Mijn gezin en vrouw is zeer tevreden met deze comfort. Daarbij is het gebruik 770watt gemiddeld per uur. Dat is gebaseerd op 2 dagen 24 uur draaitijd. Op dit moment ben ik erg tevreden. De bedoeling was om volgend jaar nog een airco in de woonkamer te plaatsen. Maar als ik het deze tropische week zo kan houden moet ik nog goed nakijken of ik wel de extra airco nodig heb in de woonkamer. We zullen het uitgebreid testen en kijken wat we volgende jaar gaan besluiten.

Ik woon in een oud hoekhuis van 1949 slecht geïsoleerd. (Geen dak isolatie, muur isolatie, vloer isolatie). We hebben wel overal kunststof kozijnen met dubbelglas en rolluiken van meer dan 20 jaar oud. Ben dus eigenlijk best tevreden.

De airco specs geeft aan dat de 2,5 Kw 65M3 zou moeten koelen. Maar mijn boven verdieping is al 100m3. En mijn woonkamer is nog eens 150m3 i.v.m. uitbouw keuken en badkamer.
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 08:49:
[...]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Babel10 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:11:
Hier even een update; ik heb de gemeente benaderd omtrent vergunning. Deze gaf aan dat het altijd nodig is.

Maar als ik het goed begrijp op internet en dit forum; is aan de achtergevel toch sowieso niet vergunningsplichtig?

Ik heb in principe gevraagd voor de voorgevel, dat snap ik nog wel, maar ze geven dus aan dat het altijd moet. Als het me dalijk al 100-200 EUR gaat kosten voor een vergunning (waar je nog maar moet afwachten of ze het goedkeuren) dan wordt het allemaal wel lekker prijzig.

Jullie een idee of achtergevel uberhaupt vergunningsplichtig is? (heb een wedervraag gestuurd naar ze, maar zal wel ff duren)
Afaik; zolang een gevel niet aan de openbare weg grenst, is het vergunningsvrij. Dat kan dus een zij- of achtergevel zijn.

Ik zou ten alle tijden, mist mogelijk, de units laag bij de grond laten plaatsen en dan wat meer leiding over je muur hebben. Dan voorkom je dat het heel erg opvallend is én dat buren gaan klagen.

Een plaatsing aan de voorgevel is specifiek aan de gemeente. In mijn gemeente (Purmerend), mag ik alles tot 50cm diep aan de gevel hangen zonder vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zo, vanmorgen om 8:00 stonden ze op de stoep met mijn Mitsubishi MSZ-AP35VG set.

Uurtje of drie later, en hij hing. En nu heerlijk op temperatuur in de slaapkamer.
Andere kamers hebben er ook wat profijt van, maar de hele verdieping op temperatuur houden is er nog niet
bij. Heerlijk stille unit, zowel binnen als buiten. Heb de fan nu wel op max staan, en alle deuren op de verdieping open, maar je hoort hem alleen als je in de slaapkamer zelf bent.

Wifi Unit is gelijk meegeleverd, was wel even klooien om aan de praat te krijgen. Gelukkig hebben ze een alternatief voor WPS bedacht, aangezien ik dat op mijn Ubiquiti netwerk niet heb.

De app is inderdaad vrij dramatisch. Prima als je 50 units in beheer hebt, maar echt gebruiksvriendelijk is het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Laatst online: 18-07 23:49
MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:54:
Zo, vanmorgen om 8:00 stonden ze op de stoep met mijn Mitsubishi MSZ-AP35VG set.

Uurtje of drie later, en hij hing. En nu heerlijk op temperatuur in de slaapkamer.
Andere kamers hebben er ook wat profijt van, maar de hele verdieping op temperatuur houden is er nog niet
bij. Heerlijk stille unit, zowel binnen als buiten. Heb de fan nu wel op max staan, en alle deuren op de verdieping open, maar je hoort hem alleen als je in de slaapkamer zelf bent.

Wifi Unit is gelijk meegeleverd, was wel even klooien om aan de praat te krijgen. Gelukkig hebben ze een alternatief voor WPS bedacht, aangezien ik dat op mijn Ubiquiti netwerk niet heb.

De app is inderdaad vrij dramatisch. Prima als je 50 units in beheer hebt, maar echt gebruiksvriendelijk is het niet ;)
Ja, zonder enige informatie is het wel gepriel om wifi te installeren. App ziet er niet heel gebruiksvriendelijk uit, echter ben er wel ontzettend blij mee.

Met dit filmpje was het mij binnen een minuut gelukt:
YouTube: MELCloud Tutorial - How to install and configure MELCloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:54:

Gefeliciteerd, zorg ervoor dat je een constante koeling aanhoudt, als de temperatuur eenmaal gezakt is en de unit hoeft vervolgens alleen te onderhouden dan is de kans groot dat de hele verdieping aardig op temperatuur blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

xminator schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:07:
[...]

Ja, zonder enige informatie is het wel gepriel om wifi te installeren. App ziet er niet heel gebruiksvriendelijk uit, echter ben er wel ontzettend blij mee.

Met dit filmpje was het mij binnen een minuut gelukt:
YouTube: MELCloud Tutorial - How to install and configure MELCloud
Grootste uitdaging is dat ie niet direct visuele feedback geeft na 7 seconden. Als je zelf die 7s telt komt het wel goed en kun je met je telefoon het wifi netwerk vinden. Zou de volgende keer sneller gaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

franssie

Save the albatross

Oxellaar schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 13:46:
[...]

Die kende ik nog niet
Wij hebben de aircon in de slaapkamer ook ooit gekocht omdat onze hond toen ze ouder werd steeds slechter met de warmte om kon gaan. De hond is er niet meer maar de aircon nog wel.
@wizzopa 20c ....dat is toch veel te koud?
Neuh, die van ons staat ook op 20, 21 en dat slaapt heerijk.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-07 01:39
Nice.
Hoe meet je het actuele verbruik van de Daikins?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
franssie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Wij hebben de aircon in de slaapkamer ook ooit gekocht omdat onze hond toen ze ouder werd steeds slechter met de warmte om kon gaan. De hond is er niet meer maar de aircon nog wel.

[...]

Neuh, die van ons staat ook op 20, 21 en dat slaapt heerijk.
Inderdaad, 18-20 is de ideale slaaptemperatuur schijnbaar.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
maxtrash schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Nice.
Zit ingebouwd in de wifi-controller die je met de app of via een API kunt uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

HarmoniousVibe schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:46:
[...]

Inderdaad, 18-20 is de ideale slaaptemperatuur schijnbaar.
Mjah... Als het overdag 30 is, vind ik 22-23 graden snachts wel prima. Te koud en je hebt elke keer de klap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Mjah... Als het overdag 30 is, vind ik 22-23 graden snachts wel prima. Te koud en je hebt elke keer de klap.
De rest van mijn huis is ook airconditioned, en ik ga niet om 19:00 al naar bed dus die klap die is er niet, zelfs niet als ik recht van buiten mijn bed in zou duiken.

Dat gezegd hebbende is mijn woonkamer wel een paar graden warmer meestal dan mijn slaapkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Nu online
maxtrash schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:31:
[...]

Nice.
Dat meet ik met een S0 dinrail die gekoppeld is aan Flukso, die het door stuurd naar Pvoutput, maar ook naar een tablet die in de kamer aan de muur hangt https://imgur.com/S6FJ6jP

https://yadi.sk/i/9JBdRCizQJwD7A

https://www.flukso.net/

[ Voor 4% gewijzigd door wizzopa op 06-08-2020 17:00 ]

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:27

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:47:
[...]

Hangt bij ons ook wel van het weer af, en dan met name de luchtvochtigheid, op een benauwde bewolkte dag staat ie kouder, als de RV laag is dan heb je de aircon ook minder nodig om je lichaamstemeratuur te regelen in je slaap. En een bamboe dekbed helpt ook veel in klammigheid. Maar vandaag wel de airco in de auto hoger gezet ivm de genoemde klappan, maar bij slapen heb ik daar geen last van.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Advies is ook om het temperatuurverschil tussen buiten en binnen niet te ver uit elkaar te laten liggen om de overgang ook weer niet te groot te laten worden. Dat vindt het menselijk lichaam over het algemeen niet prettig (je interne thermostaat raakt ervan in de war). Volgens mij is het advies het verschil niet meer dan 5-8 graden te laten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier inmiddels een experiment: Airco op slaapkamer op 20 graden, fan op 3 van 5. Ventilator zachtjes aan in de gang en de woonkamerdeur open. Het is nu aangenaam in de woonkamer. De temperatuur is niet extreem laag, maar blijft stabiel en de luchtvochtigheid is omlaag gegaan. Het is hier aangenaam nu, ondanks de grote ramen met de zon er vol op (wel screens ervoor). Je merkt aan de lucht dat de airco z'n werk doet.

Zal wel blij zijn als de airco voor de woonkamer geleverd wordt, het is wel een beetje houtje touwtje zo :)

Vannacht weer terug naar normaal (anders ijspegels in bed) en morgen weer zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dolbyadt
@BeQuietAndDrive Zo doe ik het precies. Maar op dit moment heb ik de extra ventilator nog niet nodig gehad. Bij mij gaat het nog goed via de natuurlijke weg van koude lucht die zakt naar de woonkamer toe. ;)

Goed om te horen dat dit een tussen oplossing is vooral met deze warme dagen.
BeQuietAndDrive schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 17:07:
Hier inmiddels een experiment: Airco op slaapkamer op 20 graden, fan op 3 van 5. Ventilator zachtjes aan in de gang en de woonkamerdeur open. Het is nu aangenaam in de woonkamer. De temperatuur is niet extreem laag, maar blijft stabiel en de luchtvochtigheid is omlaag gegaan. Het is hier aangenaam nu, ondanks de grote ramen met de zon er vol op (wel screens ervoor). Je merkt aan de lucht dat de airco z'n werk doet.

Zal wel blij zijn als de airco voor de woonkamer geleverd wordt, het is wel een beetje houtje touwtje zo :)

Vannacht weer terug naar normaal (anders ijspegels in bed) en morgen weer zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Vandaag tot op heden nog maar 1,8kWh gebruikt met een 3-split (2*2kW + 3,5kW). In een jaren 90 huis van 365m3 (waarbij de zolder wel ongekoeld is). Met het setpoint op 24 graden. Valt me prima mee. Dat is 40 cent aan elektriciteit..

Wel valt het me op dat het energieverbruik flink toeneemt per graad die ik eraf haal. Als ik de slaapkamer instel op 19 graden 's avonds dan zal dat evenveel kosten als dat het verder heeft gekost de rest van de dag om hem op 24 graden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davy071986
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-07-2024
Babel10 schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 15:11:

Klopt wel. Ik heb ook gebeld en het is vergunningsplichtig.

Advies bel met de gemeente en laat zwart op wit zetten dmv email of een meldplicht voldoende is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 22:38
Ik sta bijna op het punt van te bestellen bij KeroClima, in september zou mijn klusjesman het kunnen komen installeren, maar ik twijfel nog wat over mijn unit voor de woonkamer+keuken.

code:
1
2
3
            Factor  Breedte Lengte  Hoogte  Inhoud
Woonkamer   30,00   425,00  890,00  270,00  102,13
Keuken      30,00   380,00  555,00  270,00  56,94

Als ik een factor voor koeling van 30 neem kom ik voor die twee gebundelde ruimtes op een benodigd vermogen van 4,77kW uit. Ik heb op zga alle ramen op ZuidOost/ZuidWest (met uitzondering van eentje) zonwering aan de buitenzijde. Veiligheidshalve heb ik nu in een offerte een 5kW unit staan maar ik meen mij ergens te herinneren dat iemand waarschuwde voor het geluid. Volgens de spec sheet: https://www.koelklimaatte...%20wandmodel%20FTXA-A.pdf scheelt het toch 3dB(A) (5kW vs 4.2kW). Ik ben geen natuurkundige, maar is het dan (in acht nemend benodigd koelvermogen) misschien wijzer om een 4.2kW te nemen? Ook gelet op het feit dat ik een 4MXM68N neem waar 3 x 2kW en 1x 5kW of 4.2kW op hangt.

[ Voor 5% gewijzigd door HyperBart op 07-08-2020 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dat verschil is 21dB(A) vs 24dB(A), dat zal niet snel merken. De vraag is of je echt 5kW nodig hebt. Ik heb het hier zelf wel maar ik merk dat hij echt meer capaciteit heeft dan nodig is op een dag zoals vandaag. De buitenunit staat rustig te pruttelen en de binnenunit doet lekker z'n werk.

Zorg dat je de binnenruimte op temperatuur houd zodat je niet opeens van 30+ naar 23 graden moet koelen, dat scheelt een hoop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Tsurany 3db is twee keer zo hard. Lijkt me dat je dat merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ik twijfel ook nog een beetje richting een 4,2kW, hier komt ook een FXTA (stylish) van 5kW, omdat dat volgens het rekensommetje klopt. 180 m3 (incl open keuken met plat dak) en grote raampartijen aan alle zonkanten. Wel met screens ervoor. Huis goed geïsoleerd, uit 2000, maar geen HR++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:14:
Hoezo is van 21db naar 24db ineens 2x zo hard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:22
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:09:
[...]

Hoezo is van 21db naar 24db ineens 2x zo hard?
Bij een verdubbeling van het hetzelfde geluid neemt het geluidsniveau toe met 3 dB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Naafkap schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:11:
[...]

Bij een verdubbeling van het hetzelfde geluid neemt het geluidsniveau toe met 3 dB
DUs ook van 80 naar 83, is 83 2x zo hard als 80?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 07:14:
Wellicht zal je het merken als je er echt op gaat letten. Ik hoor in mijn woonkamer niet dat de airco aan staat, ik moet echt naar de unit kijken om te zien of hij wel wat doet .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naafkap
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:22
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:12:
[...]

DUs ook van 80 naar 83, is 83 2x zo hard als 80?
Klopt. Zie ook Wikipedia: Wikipedia: Decibel (eenheid)
Door het logaritmische karakter worden vermenigvuldigingen omgezet in optellingen, zodat een intensiteitstoename met een factor 2 vertaald wordt als toename met 10 ·10log(2) = 3,01 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:13:
[...]

Wellicht zal je het merken als je er echt op gaat letten. Ik hoor in mijn woonkamer niet dat de airco aan staat, ik moet echt naar de unit kijken om te zien of hij wel wat doet .
Dat kan, maar dat maakt niet dat het verschil niet (heel duidelijk) hoorbaar is. Stil is niet hetzelfde als nog stiller zeg maar.
Mijn binnenuit zit op 19dB. Zou daar geen 22 voor in de plaats willen hebben ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 07-08-2020 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

MikeyMan schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:33:
[...]

Dat kan, maar dat maakt niet dat het verschil niet (heel duidelijk) hoorbaar is. Stil is niet hetzelfde als nog stiller zeg maar.
Mijn binnenuit zit op 19dB. Zou daar geen 22 voor in de plaats willen hebben ;)
Ik denk dat je het niet gaat horen. Wellicht als je beiden naast elkaar zet en ze om en om aan zet dat je het zou kunnen horen maar als je een willekeurige woonkamer binnen komt denk ik niet dat je hoort of het 21 vs 24 dB(A) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:59
De laatste dagen hebben wij 's avonds de airco's aan. Dit zijn er 3 en bevinden zich in 3 slaapkamers en we gebruiken ze alleen om een aangename/koele temperatuur te krijgen al we gaan slapen. Nu vraag ik mij af wat het energiezuinigst is. De airco om bv 18.00 aanzetten op bv 22 graden en dan door laten lopen tot 23.00 of de airco pas om 20.00 aanzetten op 19 graden en dan rond 22.00 op 22 graden zetten. Om 23.00 gaan de airco's uit. 2 van de 3 kamers staan tot zonsondergang nog in het zonlicht en krijgen behoorlijk wat zonnewarmte.

Ter info: Het gaat bij ons om 2 slaapkamers op de 1e verdieping van een kleine 15m2 elk en een zolder van 25m2 (55m2 in totaal). En onze setup is:
Daikin 3MXM68N buitenunit 6,8KW
Daikin FTXM25 hangende binnenunit 2x
Daikin FVXM25 vloermodel binnenunit (zolder)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsurany schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 09:42:
[...]

Ik denk dat je het niet gaat horen. Wellicht als je beiden naast elkaar zet en ze om en om aan zet dat je het zou kunnen horen maar als je een willekeurige woonkamer binnen komt denk ik niet dat je hoort of het 21 vs 24 dB(A) is.
Lijkt me niet echt een kwestie van opinie. Die DB schaal komt niet uit de lucht vallen.

Of je je eraan stoort is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HyperBart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 00:41:
Ik sta bijna op het punt van te bestellen bij KeroClima, in september zou mijn klusjesman het kunnen komen installeren, maar ik twijfel nog wat over mijn unit voor de woonkamer+keuken.

code:
1
2
3
            Factor  Breedte Lengte  Hoogte  Inhoud
Woonkamer   30,00   425,00  890,00  270,00  102,13
Keuken      30,00   380,00  555,00  270,00  56,94

Als ik een factor voor koeling van 30 neem kom ik voor die twee gebundelde ruimtes op een benodigd vermogen van 4,77kW uit. Ik heb op zga alle ramen op ZuidOost/ZuidWest (met uitzondering van eentje) zonwering aan de buitenzijde. Veiligheidshalve heb ik nu in een offerte een 5kW unit staan maar ik meen mij ergens te herinneren dat iemand waarschuwde voor het geluid. Volgens de spec sheet: https://www.koelklimaatte...%20wandmodel%20FTXA-A.pdf scheelt het toch 3dB(A) (5kW vs 4.2kW). Ik ben geen natuurkundige, maar is het dan (in acht nemend benodigd koelvermogen) misschien wijzer om een 4.2kW te nemen? Ook gelet op het feit dat ik een 4MXM68N neem waar 3 x 2kW en 1x 5kW of 4.2kW op hangt.
Houd je er ook rekening mee dat de unit zelf een stuk groter is in afmetingen dan een 4.2? Alleen al daarom ben ik bewust voor een 4.2 gegaan en zelfs dat blijkt enorme overkill te zijn voor de ruimte :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Los van de minimale db waarden is het vooral interessant welke db waarden er zijn als ie wel wat harder moet gaan werken want die liggen vaak bij dat soort modellen ook een paar db hoger wat zeker wel storend gaat zijn. Maar ook hiervoor geldt; als je het niet beter weet en er tevreden mee bent is dat natuurlijk prima.

Wat hier bedoelt wordt is dat de echt stille modellen 19db (of zelfs lager) ook daadwerkelijk heel wat stiller zijn (lees je hoort ze niet op die stand behalve dat er zachte lucht wordt geblazen als je er met je oor naast gaat staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Notna schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Houd je er ook rekening mee dat de unit zelf een stuk groter is in afmetingen dan een 4.2? Alleen al daarom ben ik bewust voor een 4.2 gegaan en zelfs dat blijkt enorme overkill te zijn voor de ruimte :+
En met het oog op verwarmen in de winter? Ik ben er van overtuigd dat ik de ruimte kan koelen met 4,2 kW, maar verwarmen in de winter wil ik er ook mee gaan doen (zodat ' ie ondersteunend werkt aan de vloerverwarming). Dan kunnen de radiatoren eruit.

Overigens lees ik hier dat een buitenunit van de 4.2 (RXA is volgens mij de buitenunit bij een FTXA binnenunit) exact dezelfde afmetingen heeft als de 5.0 kW: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/RXA-A.table.html

[ Voor 15% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 07-08-2020 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
BeQuietAndDrive schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:03:
[...]

En met het oog op verwarmen in de winter? Ik ben er van overtuigd dat ik de ruimte kan koelen met 4,2 kW, maar verwarmen in de winter wil ik er ook mee gaan doen (zodat ' ie ondersteunend werkt aan de vloerverwarming). Dan kunnen de radiatoren eruit.

Overigens lees ik hier dat een buitenunit van de 4.2 (RXA is volgens mij de buitenunit bij een FTXA binnenunit) exact dezelfde afmetingen heeft als de 5.0 kW: https://www.daikin.nl/nl_nl/products/RXA-A.table.html
Ik heb het over de binnenunit, niet de buitenunit ;)

En dat verwarmen ging afgelopen winter prima. 2 vingers in de welbekende neus. 2 onder 1 kap uit 2008 overigens. Ik gebruikte het als hoofdverwarming aangezien ik stadsverarming te duur vind én helemaal niet milieu verantwoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 6 augustus 2020 @ 16:30:
[...]

Ja..... Helemaal logisch :+

Airco's voor honden en cavia's, het moet niet gekker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Laatst online: 22:38
Notna schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 10:48:
[...]

Je hebt dat indertijd denk ik ook eens vermeld, maar kijk ik nu zo verkeerd, maar dat lijkt toch allemaal dezelfde grootte te zijn?

https://www.koelklimaatte...%20wandmodel%20FTXA-A.pdf
Binnendeel, afmetingen staan toch allemaal op 295 x 798 x 189? :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
HyperBart schreef op vrijdag 7 augustus 2020 @ 11:26:
[...]

Je hebt dat indertijd denk ik ook eens vermeld, maar kijk ik nu zo verkeerd, maar dat lijkt toch allemaal dezelfde grootte te zijn?

https://www.koelklimaatte...%20wandmodel%20FTXA-A.pdf
Binnendeel, afmetingen staan toch allemaal op 295 x 798 x 189? :$
Ah nvm. Je gaat voor de FTXA. De FTXM verschilt in grote. My bad :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Ja, die FTXM is ruim een meter breed en 30 diep. Die komt er in de woonkamer niet in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Glashelder schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 22:13:
Klopt het trouwens dat een warmtepomp een slechte cos phi heeft? Ik heb alle airco’s hier op een slimme stekker zitten en de rekensommen die die app oplevert lijken voor geen meter te kloppen. De airco op zolder gebruikt momenteel 323W bij 230V met een stroom van 1,96A. Kan dat door een slechte cos phi komen? Lees hier en daar dat tussen de 0,9 en 0,6 normaal is :X
Iemand hier nog een idee over trouwens?

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18-07 01:58
Heeft iemand nog tips waar ik in Brabant (omgeving ‘s-Hertogenbosch) kan zoeken naar een F-gassen gecertificeerd bedrijf/installateur/monteur/‘beunhaas’? Ik heb begin juli een airco gemonteerd (1 buitenunit 2 binnenunits), het (NL) bedrijf waar ik deze heb gekocht zitten zelf volgens mij inmiddels t/m november vol :P
Ik heb ook al zoofy en werkspot geprobeerd.

Ik begrijp dat dit DE drukste periode is dus dat er nu eenmaal heel veel vraag en schijnbaar weinig aanbod is, maar misschien zie ik bepaalde kansen over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hoeveel zou de uitblaastemperatuur moeten zijn eigenlijk?

Heb het ding de hele ochtend op max staan, met 16 graden ingesteld, maar temperatuur blijft op 22 hangen.

Voelt niet heel extreem koud ook. Zie hier in dit topic zelfs -0,2 langs komen, maar dat is het zeker niet.
Pagina: 1 ... 74 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"