Dat kan prima hoor (tenminste, hier in Purmerend wel) maar dat kost je 700 euro. En het enige wat ze doen is een slot erop zettenHarmoniousVibe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:12:
Volgens mij kun je stadsverwarming niet opzeggen. Maar de logica van een straatkacheltje snap ik ook niet.
Ja, maar met die zoekterm geeft google ook veel voorbeelden van hoe het nu juist niet moet...Tsurany schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:20:
Het probleem is inderdaad dat de juiste omstandigheden scheppen gewoon duur is. Het mooiste is als je een verlaagd plafond hebt waar je al die leidingen door kan laten lopen. Echter wil je niet dat de verdieping te laag wordt dus dan moet je standaard al hoge plafonds hebben. Daarnaast moet je zorgen dat je de binnen units aan kan sluiten op de buitenunit dus er moeten aardig wat gaten voorgeboord worden om de leidingen aan te leggen.
Het is geen ingewikkeld werk maar je wijkt aardig af van de norm en daar moet vaak flink voor betaald worden.
Makkelijker is om een normaal aircosysteem te nemen, vooraf de leidingen in te laten frezen in de muur en dan of een variant te nemen met styling die je aanspreekt of voor bijvoorbeeld een ombouw te gaan. Zoek via Google maar op "airco wegwerken" en je komt aardig wat voorbeelden tegen. Zo zou je een vaste kast kunnen plaatsen waarin de airco weggewerkt wordt of je kan een koof maken waarin je zowel de airco als een aantal spotjes in verwerkt.
LG heeft bijvoorbeeld deze airco: https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-a12ft#

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
We betalen dacht ik rond de 300 euro per jaar vastrecht dus dat valt mee. De warmteset is eigendom wat weer scheelt.Noord27 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 23:42:
[...]
Is stadsverwarming om achter de hand te houden niet een erg dure optie? Alleen aan vastrecht ben je al €500,-+ per jaar kwijt. Heb je nog geen warmte af genomen?
Opzeggen is geen probleem, alleen de afsluitkosten en het goed inregelen van tap en verwarming vergt een behoorlijke investering.HarmoniousVibe schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:12:
Volgens mij kun je stadsverwarming niet opzeggen. Maar de logica van een straatkacheltje snap ik ook niet.
De huidige combi die we nu hebben gemaakt met de SRK was een relatief kleine investering, en geeft relatief lage maandelijkse kosten, daarnaast scheelt ook weer boiler vat wat ergens moet staan en is de techniek ook recht toe rechtaan. We vinden het ook fijn om een (externe) back-up achter de hand te hebben.
Een buurman in hetzelfde nieuwbouwplan heeft de warmteset van ennatuurlijk bij oplevering al naar het oud ijzer gebracht
[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 30-07-2020 13:58 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderen brengen ze een factuur voor in rekening inderdaad. Simpelste is die door sturen naar rechtsbijstand of advocaat. Dan komt de factuur te vervallen; in strijd met de wet. En de wet gaat boven de regels van een bedrijf.Notna schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 10:22:
[...]
Dat kan prima hoor (tenminste, hier in Purmerend wel) maar dat kost je 700 euro. En het enige wat ze doen is een slot erop zetten. Compleet laten verwijderen kan ook maar is via de SVP ruim 2000 euro.
Eenmaal zo gedaan, en nu hebben ze er bij Ennatuurlijk heel erg veel spijt van dat ze tegen mij een rechtzaak begonnen waren.
Compleet verwijderen heeft mij dus niets gekost. Hetgeen de leverancier het nu heeft gekost en blijft kosten is een veelvoud daarvan. Laat mij naam er vallen en verwijs vriendelijk, doch zeer dringend, naar de rechterlijke uitspraak als je afsluiting aanvraagt. Dan is het in no-time gepiept. Zonder kosten.
Vandaag pruttelt hij weer langere tijd op 130 - 140 watt, toch is er nog steeds pendelgedrag.evtje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:01:
[...]
Oke dan zou dus bij warm weer er meer vraag zijn en dan zou hij wel beter terug moeten moduleren en naar een lager niveau gaan in wattage.
Ik ben hem nu ook nog even aan het testen vanavond ipv auto mode op fan stand 2 laten draaien maar het geeft geen verschil bij 200 Watt slaat hij af.morgen of overmorgen maar eens in stand 3 proberen kijken of verschil is . En anders op warm weer wachten.
:fill(white):strip_exif()/f/image/Z17eHuLvEregj84dSqx7Qt8u.png?f=user_large)
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Komt dat misschien doordat soms de zon achter de wolken vandaan komt, waardoor er zonnestralen in de buurt van je binnenunit komen die even kort heel snel opwarmt waarna de airco over-reageert?revolution-nl schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:47:
[...]
Vandaag pruttelt hij weer langere tijd op 130 - 140 watt, toch is er nog steeds pendelgedrag.
[Afbeelding]
Op het hoogtepunt van de dag, als de zon op zijn hoogst staat, lijkt het (met deze data) minder te zijn. Maar dan is er ook minder koudevraag.
Mooi plaatje. Ik meet hem handmatig met voltcraft. Gisteren heb ik het hem op auto en 3D auto gezet. Hij deed dat maar een keer op en neer . Weer uitgedrukt 3D en weer aan en op en neer 1 keer met 3 kleine op en neer daarna niets meer . Ik denk dat dat te maken heeft dat het niet wil werken vanwege wifi module. Wat mijn ook opviel was dat hij naar wel 1000 watt ging daarna 800 en even later 600 watt . Hij moest maar 2 graden naar beneden brengen maar toerde stevig door . Het leek wel of ik de kracht knop had ingedrukt maar dat had ik zeker niet gedaan. Later heb ik fan op en neer en links recht handmatig ingesteld . Vanmiddag was het iets warmer in huis en om 16.30 uur aangezet op auto stand en fan normaal auto stand links rechts op en neer. Hij start op met 600 watt naar 500 een aantal minuten daarna uren op 350 W . Eigenlijk was de ingestelde waarde van 23 met een half uur al bereikt . Ook had ik de deur van de slaapkamer open gelaten om mee te koelen wat ook nog wel lukte ik woon gelijkvloers. Vorige jaar probeerde ik te koelen van slaapkamer ac naar kamer maar de ging niet . Andersom lijkt het wel te gaan. Zal wel te maken hebben met de stroming van de balans systeem in huis. Maar dat te zijde . De ingestelde waarde 23 was bereikt en gaat door naar 20.5 graden met z.n 300 watt ik heb toen de a.b op 24 ingesteld waarna hij terug toerde naar wel 100 watt . Dat had ik nog niet eerder gezien. Dat deed hij z'n 10 minuten waarna hij weer afviel daarna weer pendel gedrag . 500W start 200W stop. Nu laat ik hem een paar dagen draaien kijken wat er morgen met warmer weer gebeurt .revolution-nl schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:47:
[...]
Vandaag pruttelt hij weer langere tijd op 130 - 140 watt, toch is er nog steeds pendelgedrag.
[Afbeelding]
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik zou hierbij ook even toevoegen dat je dan ook nog eens al die lange kanalen moet gaan reinigen zo nu en danOxellaar schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:37:
[...]
Een volledig weggewerkt systeem in een nieuwbouwwoning, dat kan.
Maar als ze het doen zoals het hoort, dan ben je een vermogen kwijt.
Alleen al een losse kanaalunit, van 1.5kW, kost al snel €1000.
En die moet je dan voor iedere ruimte plaatsen. Een kanaalunit is vrij groot en verplaatst lucht via flinke kanalen...200mm toevoer en 200mm retourlucht. Want je moet inblazen en afzuigen uit dezelfde ruimte.
Dit alles neemt enorm veel ruimte in en kun je gewoon zelden kwijt in een woning.
Een bestaand ventilatiesysteem kun je hier niet voor gebruiken.
één single splitje verzet al meer lucht dan een complete WTW unit voor een grote woning.
één zware unit, met meerdere kanalen van en naar ieder vertrek is hopeloos.
Je kunt dan heel slecht de temperatuur regelen, want er kan maar één vertrek als referentieruimte gebruikt worden. De andere ruimtes hobbelen mee op die referentie qua temperatuur en ventilatorsnelheid.
Een ander probleem is, dat er grote kanalen vanaf één punt, naar alle vertrekken lopen.
Dat geeft een enorme geluidsoverslag van ruimte naar ruimte, via de kanalen en hier is vrij lastig wat aan te doen. Je hoort dus gewoon gesprekken van de ene ruimte, in de andere ruimte
En...het neemt nog steeds erg veel ruimte in en dat hebben onze Nederlandse huizen bijna niet.
Één wandunit op een centrale, hoge plek, heb je in veel gevallen genoeg aan.
Gewoon 24/7 doorkoelen, bij warm weer en niet alleen op de momenten dat men toevallig koeling nodig heeft.
Zo voorkom je opwarming van je woning en is in iedere ruimte een airco overbodig.
Verder zie ik mensen schrijven over pendelgedrag: volgens mij is dit niet (100%) te voorkomen. Hij zal toch af moeten slaan omdat de systemen een minimale vermogen hebben waarbij ze nog werken, bijvoorbeeld 150 Watt, daaronder kan het systeem niet verder af toeren en slaat af. En natuurlijk slaat die af omdat het anders te koud word. Ik kan me ook voorstellen dat als hij weer aanslaat inderdaad met een hoger vermogen begint, hij zal eerst op druk moeten zijn voor hij aftoert denk ik. Of is er iemand die het echt goed weet?
Inderdaad aan laten staan. Maar wat als je echt goed koel wilt slapen, de temperatuur in de slaapkamer stabiel wilt houden én niet om 05:00u wakker wilt worden door licht van de gang / opwarmende kamer... Bepaalde geleerden raden een temperatuur aan van 15 graden om te slapen. Uit eigen ervaring kan ik inderdaad vertellen dat dit wat mij betreft heel fijn is in de slaapkamer. Kou zwengelt namelijk melatonine aan. Een goed koude slaapkamer kan ervoor zorgen dat je uren eerder in slaap kan vallen en je daarvoor bijvoorbeeld geen melatonine hoeft te slikken (afhankelijk van de oorzaak, waarbij melatonine slikken overigens o.a. het nadeel kan hebben van het slecht kunnen afbreken bij een bepaalde genafwijking, waardoor het na een paar dagen niet meer helpt). De woonkamer heb je bijvoorbeeld liever op 20 graden. Deze combinatie word lastig moet 1 grote unit ergens boven aan de trap bij zolder. Daarom ben ik (mede om die reden) dolblij dat ik niet gekozen heb voor zo'n Jumbo unit boven aan de trap (die op z'n laagste stand wellicht nog te hard blaast in de nacht).Oxellaar schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:37:
[...]
Een volledig weggewerkt systeem in een nieuwbouwwoning, dat kan.
Maar als ze het doen zoals het hoort, dan ben je een vermogen kwijt.
Alleen al een losse kanaalunit, van 1.5kW, kost al snel €1000.
En die moet je dan voor iedere ruimte plaatsen. Een kanaalunit is vrij groot en verplaatst lucht via flinke kanalen...200mm toevoer en 200mm retourlucht. Want je moet inblazen en afzuigen uit dezelfde ruimte.
Dit alles neemt enorm veel ruimte in en kun je gewoon zelden kwijt in een woning.
Een bestaand ventilatiesysteem kun je hier niet voor gebruiken.
één single splitje verzet al meer lucht dan een complete WTW unit voor een grote woning.
één zware unit, met meerdere kanalen van en naar ieder vertrek is hopeloos.
Je kunt dan heel slecht de temperatuur regelen, want er kan maar één vertrek als referentieruimte gebruikt worden. De andere ruimtes hobbelen mee op die referentie qua temperatuur en ventilatorsnelheid.
Een ander probleem is, dat er grote kanalen vanaf één punt, naar alle vertrekken lopen.
Dat geeft een enorme geluidsoverslag van ruimte naar ruimte, via de kanalen en hier is vrij lastig wat aan te doen. Je hoort dus gewoon gesprekken van de ene ruimte, in de andere ruimte
En...het neemt nog steeds erg veel ruimte in en dat hebben onze Nederlandse huizen bijna niet.
Één wandunit op een centrale, hoge plek, heb je in veel gevallen genoeg aan.
Gewoon 24/7 doorkoelen, bij warm weer en niet alleen op de momenten dat men toevallig koeling nodig heeft.
Zo voorkom je opwarming van je woning en is in iedere ruimte een airco overbodig.
Interresant! Maar mocht ik hier gebruik van willen maken, waar is de uitspraak van jouw zaak dan te vinden?Noord27 schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 14:04:
[...]
Verwijderen brengen ze een factuur voor in rekening inderdaad. Simpelste is die door sturen naar rechtsbijstand of advocaat. Dan komt de factuur te vervallen; in strijd met de wet. En de wet gaat boven de regels van een bedrijf.
Eenmaal zo gedaan, en nu hebben ze er bij Ennatuurlijk heel erg veel spijt van dat ze tegen mij een rechtzaak begonnen waren.
Compleet verwijderen heeft mij dus niets gekost. Hetgeen de leverancier het nu heeft gekost en blijft kosten is een veelvoud daarvan. Laat mij naam er vallen en verwijs vriendelijk, doch zeer dringend, naar de rechterlijke uitspraak als je afsluiting aanvraagt. Dan is het in no-time gepiept. Zonder kosten.
[ Voor 53% gewijzigd door MrOizo op 31-07-2020 03:25 ]
Even enige praktijkervaring delen, veel mensen vragen zich dit soort zaken af.
Enige tijd geleden vroeg ik hier naar de beste plek voor de airco. Intussen is de situatie iets gewijzigd, met thuiswerken hebben we toch besloten de airco (2,5kW Daikin FTXM/RXM) in de werkkamer op te hangen, en de slaapkamer even te laten voor wat het is. In onderstaand plaatje is dat positie 3. 's winters moet hij die kamer kunnen verwarmen ook. 's zomers idealerwijs de hele verdieping koelen. Vandaar iets hogere capaciteit.
Ervaring: airco aan 24/7, standje op 20 graden en auto, en de flow gericht op de openstaande deuren, zorgt ervoor dat de slaapkamer aan de overzijde ook prima mee gekoeld wordt. Je voelt daar geen airflow, maar de meetapparatuur in die slaapkamer registreert een zeer stabiele 21,5 graden (dat was makkelijk 23 en hoger op warme dagen) en een luchtvochtigheid van ca 55%. Prima comfortabel, en als het te warm zou blijken, gaat de airco gewoon een half graadje omlaag.
Je merkt het ook op overloop en gang beneden. M.a.w. de koude lucht verspreid zich vanzelf wel. De unit zelf tokkelt heel rustig, verbruikt nog geen 200W (zal vandaag met de warmte wel iets meer worden). Het enige is dat ik 's nachts om de 3 a 4 uur een piekje zie in Enelogic. Toch een pendeltje? De buitenunit is onhoorbaar, als je ernaast gaat hangen met je oor, hoor je de leidingen een beetje.
Enige tijd geleden vroeg ik hier naar de beste plek voor de airco. Intussen is de situatie iets gewijzigd, met thuiswerken hebben we toch besloten de airco (2,5kW Daikin FTXM/RXM) in de werkkamer op te hangen, en de slaapkamer even te laten voor wat het is. In onderstaand plaatje is dat positie 3. 's winters moet hij die kamer kunnen verwarmen ook. 's zomers idealerwijs de hele verdieping koelen. Vandaar iets hogere capaciteit.
Ervaring: airco aan 24/7, standje op 20 graden en auto, en de flow gericht op de openstaande deuren, zorgt ervoor dat de slaapkamer aan de overzijde ook prima mee gekoeld wordt. Je voelt daar geen airflow, maar de meetapparatuur in die slaapkamer registreert een zeer stabiele 21,5 graden (dat was makkelijk 23 en hoger op warme dagen) en een luchtvochtigheid van ca 55%. Prima comfortabel, en als het te warm zou blijken, gaat de airco gewoon een half graadje omlaag.
Je merkt het ook op overloop en gang beneden. M.a.w. de koude lucht verspreid zich vanzelf wel. De unit zelf tokkelt heel rustig, verbruikt nog geen 200W (zal vandaag met de warmte wel iets meer worden). Het enige is dat ik 's nachts om de 3 a 4 uur een piekje zie in Enelogic. Toch een pendeltje? De buitenunit is onhoorbaar, als je ernaast gaat hangen met je oor, hoor je de leidingen een beetje.
:strip_exif()/f/image/HxNGhLWodc6S0WxNSwOzznZ3.jpg?f=fotoalbum_medium)
[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 31-07-2020 08:42 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Pendelgedrag is niet te voorkomen maar als hij bij 200W afslaat en je weet dat hij ook naar 100W kan terug regellen dan wil ik weten hoe dat kan. Of hoe je het beter kan afstellen. Of hij is nog steeds over bemeten voor mijn kleine kamer. Ik dacht eerst aan een 3.5 kw maar ben toch naar 2.5 kw gegaan en is nog groot genoeg .
Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020
Ik denk echt dat de koude vraag nog onder het minimale vermogen van de airco zit gezien de airco ideaal gesitueerd is (er is geen directe instraling van de zon). De te koelen ruimte is 160m3 wat ook goed moet passen bij een 3.5de Peer schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 16:57:
[...]
Komt dat misschien doordat soms de zon achter de wolken vandaan komt, waardoor er zonnestralen in de buurt van je binnenunit komen die even kort heel snel opwarmt waarna de airco over-reageert?
Op het hoogtepunt van de dag, als de zon op zijn hoogst staat, lijkt het (met deze data) minder te zijn. Maar dan is er ook minder koudevraag.
Het lijkt erop dat hij op 200watt hangt als de koude vraag ver beneden de unit licht, wanneer de koude vraag in de buurt van het minimale vermogen dreigt te komen zoekt hij de lagere 100 - 150 watt regionen op. Dat is het gedrag wat ik tot nu toe heb kunnen ontdekken.evtje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:38:
Pendelgedrag is niet te voorkomen maar als hij bij 200W afslaat en je weet dat hij ook naar 100W kan terug regellen dan wil ik weten hoe dat kan. Of hoe je het beter kan afstellen. Of hij is nog steeds over bemeten voor mijn kleine kamer. Ik dacht eerst aan een 3.5 kw maar ben toch naar 2.5 kw gegaan en is nog groot genoeg .
Vandaag wordt het warmer, eens zien wat hij gaat doen.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 31-07-2020 09:20 ]
Ik begrijp idd wel dat een kanaalunit sub-optimaal is wanneer je geen zoneregeling toepast en ook nog eens meerdere vertrekken bediend. Toch speel ik met het idee om een kanaalunit(5KW) toe te passen. Ik heb/krijg namelijk al minimaal 4 buitenunits:Oxellaar schreef op donderdag 30 juli 2020 @ 11:25:
[...]
Ja, maar met die zoekterm geeft google ook veel voorbeelden van hoe het nu juist niet moet...
[Afbeelding]
- L/W warmtepomp
- Airco Tuinkantoor
- B.g.g. + 1 slaapkamer
- Bovenverdieping 2 slaapkamers
Geel kader is een plat dak wat vervangen en verhoogd wordt, hier moet wel ruimte ontstaan voor de kanalen. Ik ben voornemens om 3 uitblaas roosters te plaatsen zodat zo'n beetje elk gedeelte van koele lucht voorzien wordt. Ik gebruik het alleen voor koelen of een korte warmteboost omdat we verwarmen met L/W op 100% vloerverwarming.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GmU8VzyVTKisVKtxXLTMsB0n.jpg?f=user_large)
O
N Z
W
^de ligging van de woning, ps: tussen beide woonkamers zitten alleen taatsdeuren.
Denken jullie dat het in mijn specifieke geval wel kan werken?
[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 31-07-2020 10:34 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Ik heb nu die Daikin op een bepaalde instelling staan qua lamellen, windrichting, temperatuur enz. Kan ik die setting ergens op de afstandsbediening (of in de app) als preset opslaan? Ik kom met de handleiding niet verder dan timers programmeren.
Ik moest vanochtend eens het dak op om de veranda schoon te spuiten, terwijl ik daarmee bezig was ook een keertje de condenser schoongespoeld. Was wel grappig om te merken dat er meteen merkbaar koudere lucht uit werd geblazen en de interne druk dusdanig daalde dat de ventilator tijdelijk op een lagere snelheid werd gezet.
Nee, hoewel de AB en de app wel de laatst ingestelde settings onthoudt. Ook als je tussen functies wisseltBeQuietAndDrive schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:25:
Ik heb nu die Daikin op een bepaalde instelling staan qua lamellen, windrichting, temperatuur enz. Kan ik die setting ergens op de afstandsbediening (of in de app) als preset opslaan? Ik kom met de handleiding niet verder dan timers programmeren.
Ik vind 21 graad al behoorlijk koudBeQuietAndDrive schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:34:
Even enige praktijkervaring delen, veel mensen vragen zich dit soort zaken af.
[Afbeelding]
Die piekjes, zou dat niet een defrost kunnen zijn?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
T is een airco, geen inloopvries/koelingpsy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:44:
[...]
Ik vind 21 graad al behoorlijk koud![]()
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Ik was even in de war met verwarmen
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Hij staat ingesteld op 20, in de slaapkamer is het dan een constante 21,5 graden. In de kamer waar de unit hangt is het wel wat fris inderdaad, maar goed te doen omdat ik weg zit van de luchtstroom.psy schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 13:44:
[...]
Ik vind 21 graad al behoorlijk koud![]()
Misschien dat we ooit nog wel een aparte unit in de slaapkamer hangen, maar dat weegt voorlopig niet op (qua kosten) tegen de huidige situatie.
evtje schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 08:38:
:fill(white):strip_exif()/f/image/YCAc2HH0BpxsQFQTFo6IwuK1.png?f=user_large)
Vandaag is er genoeg koude vraag, geen gependel en een verbruik van 140 - 170 watt met een ruimte temperatuur van 22c
/edit: vanaf 15:50 een modulatie stap omhoog naar 300 - 320 watt.
[ Voor 26% gewijzigd door revolution-nl op 31-07-2020 17:23 ]
En heb je hem dan op Auto fan staan of continue op de laagste stand? Ben ook wel benieuwd wat het meeste zuinige is tussen deze 2 standen.revolution-nl schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:35:
[...]
[Afbeelding]
Vandaag is er genoeg koude vraag, geen gependel en een verbruik van 140 - 170 watt met een ruimte temperatuur van 22c
Bij mij zat het 300-350W tussen 12-17uur . Maar ik heb plat dak en onder mij buren waar het huis dus gewoon 30 graden wordt. Om 17.00 uur heb ik nog een andere fan stand geprobeerd waarna hij lager ging en na een paar minuten wel een uur uit daarna uit/aan om de paar minuten heel raar gedrag . Daarna weer terug gezet op auto/auto. Later om 19/20uur zag ik waarde 120-140W. Totaal eergisteren 16.30 uur tot gisteren 16.30 uur een verbruik van 6.2kWh. Oja op auto en auto fan gaat hij 2 graden onder setpoint als ik fan uit en recht naar voor heb zit hij op setpoint.revolution-nl schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 15:35:
[...]
[Afbeelding]
Ik overweeg een stroommeter te plaatsen tussen de airco (Mitsubishi) met wifi functie voor het uitlezen van het verbruik + gepland uitschakelen in de nacht.
Zou dit kwaad kunnen om de airco in zijn geheel van het stroom te togglen? Of beter alleen verbruik bijhouden en airco timer functie gaan gebruiken (meen dat dit ook op de unit zelf zit - auto shutdown na x).
Onze split unit heeft maar 1 stroom aansluiting. Meen dat dit altijd zo is.
Zou dit kwaad kunnen om de airco in zijn geheel van het stroom te togglen? Of beter alleen verbruik bijhouden en airco timer functie gaan gebruiken (meen dat dit ook op de unit zelf zit - auto shutdown na x).
[ Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 01-08-2020 10:08 ]
Als ik jou was zou ik nog even afwachten tot in september tot de nieuwe app smart M-air komt. Daar lijkt alles in te zitten wat jij zegt.Workaholic schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:07:
Ik overweeg een stroommeter te plaatsen tussen de airco (Mitsubishi) met wifi functie voor het uitlezen van het verbruik + gepland uitschakelen in de nacht.
volledig van de stroom halen zou ik niet doen. De carterweerstand moet continu spanning hebben en de printplaten die in de unit zitten hebben graag ook continu spanning.Workaholic schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:07:
De “carterweerstand”, wat doet dat?
En zo’n printplaatje moet toch wel gewoon zonder spanning kunnen? Waarom kan dat niet zonder? Ik gebruik de AC op zolder bijv nooit om te verwarmen. Waarom zou die in de winter niet zonder spanning kunnen?
En zo’n printplaatje moet toch wel gewoon zonder spanning kunnen? Waarom kan dat niet zonder? Ik gebruik de AC op zolder bijv nooit om te verwarmen. Waarom zou die in de winter niet zonder spanning kunnen?
[ Voor 38% gewijzigd door Glashelder op 01-08-2020 15:34 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
carterweerstand houd de compressor warm zodat hier geen vloeibaar koudemiddel meer inzit en dus de levensduur van de compressor verlengt.Glashelder schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 15:33:
De “carterweerstand”, wat doet dat?
printplaat zonder spanning gaat wel maar niet constant op en af. heb al vaker gemerkt als dit te vaak gebeurt dat ze het dan opgeven.
Tegenwoordig kan ik via netatmo mijn radiatoren op basis van dag en tijd bepaalde temperaturen meegeven. Zijn er tegenwoordig ook airco's waarbij je dit soort schema's kunt maken? Ik weet dat veel tegenwoordig wifi heeft (al dan niet met modules) maar de vraag is even hoe fijnmazig je daarna kunt aansturen.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Vanwaar dat je hebt gekozen voor allemaal single splits ipv bijv meerdere multi splits?Jeroen.br schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:02:
Hier inmiddels 4 MHI single splits laten installeren (3x2.5 en 1x3.5). Een mooie batterij aan buitenunits, we vliegen nog net niet weg (zal vandaag een paar foto's maken)![]()
Heb een vraag over de auto fan speed optie vs de Ultra laag optie op de binnenunits. Begrijp ik goed dat met de auto speed modus hij ook helenaal uit kan gaan als het koud genoeg is of zal hij altijd nog iets uitblazen?
Daarnaast lijkt de Ultra Laag modus zachter te zijn dan wat ik kan bereiken op Auto, terwijl ik zou verwachten dat op Auto hij zich zelf ook op Ultra Laag kan zetten indien de temperatuur zo goed als bereikt is.
Weet iemand hoe dit zit? Google en de handleiding geven me niet de gezochte duidelijkheid.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024
Ik heb ook een energiemeter tussen de buitenunit (en dus alle binnenunits). Als alles uit staat is het stand-by verbruik 5 watt of iets daaronder. Redelijk acceptabel imho.Workaholic schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 10:07:
PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W
Wij hebben ook twee single splits gekozen. Het was in ons geval domweg goedkoper, en efficiënter. Met het oog op verwarmen in de winter ook best een voordeel.Nieksiero schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:59:
[...]
Vanwaar dat je hebt gekozen voor allemaal single splits ipv bijv meerdere multi splits?
[ Voor 56% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 01-08-2020 21:45 ]
Bij Daikin kan je iig zoveel variaties op minuut basis aanbrengen als je zelf wiltsdk1985 schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:42:
Tegenwoordig kan ik via netatmo mijn radiatoren op basis van dag en tijd bepaalde temperaturen meegeven. Zijn er tegenwoordig ook airco's waarbij je dit soort schema's kunt maken? Ik weet dat veel tegenwoordig wifi heeft (al dan niet met modules) maar de vraag is even hoe fijnmazig je daarna kunt aansturen.
:strip_exif()/f/image/OEErpyrPeBxGv9a455w63VRc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Wi0501TsI9tOcbKRnhlF6Hvk.jpg?f=fotoalbum_large)
Interessant. Is dit voor Mitsubishi MHI of Electric? Heb je eventueel meer informatie? De Melcloud app/site doet het op zich wel maar ziet eruit alsof deze in 2013 voor het laatst een update heeft gehad.evtje schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 12:54:
[...]
Als ik jou was zou ik nog even afwachten tot in september tot de nieuwe app smart M-air komt. Daar lijkt alles in te zitten wat jij zegt.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Hoe doen jullie dat nu bijvoorbeeld: de komende dagen wordt het een graadje of 20-21 en weinig zon. Daarmee kan ik het boven zat koel houden met wat ramen open. Ik denk om toch de airco een paar dagen uit te zetten, en dan de avond voordat het weer warm gaat worden, aan te slingeren. Slim?
MHI , ik heb op 29 juli een link gepost over Smart M-air.Arfman schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:24:
[...]
Interessant. Is dit voor Mitsubishi MHI of Electric? Heb je eventueel meer informatie? De Melcloud app/site doet het op zich wel maar ziet eruit alsof deze in 2013 voor het laatst een update heeft gehad.
Ik heb hem zonet uitgezet en kijk het morgen het weer even aan . Slim geen idee.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:45:
Hoe doen jullie dat nu bijvoorbeeld: de komende dagen wordt het een graadje of 20-21 en weinig zon. Daarmee kan ik het boven zat koel houden met wat ramen open. Ik denk om toch de airco een paar dagen uit te zetten, en dan de avond voordat het weer warm gaat worden, aan te slingeren. Slim?
Kan je over die inbouwdozen gewoon heen pleisteren? Wij willen namelijk nu ook de leidingen voorzien om eventuaal later een airco te plaatsen.zwahiel schreef op maandag 29 juni 2020 @ 10:46:
[...]
Ik kwam een poosje geleden een soort van inbouwdoos tegen voor airco's. Deze monteer je in de muur, daar monteer je vervolgens de condensslang aan de buitenkant aan, en aan de binnekant wordt de slang van de airco erop gezet. Zo kun je ook de leidingen er mooi uit laten komen en ze zo met de binnenunit verbinden terwijl alles netjes in de muur weggewerkt is én je er toch nog bij kunt.
Wellicht kun je ook al (als je alles open haalt) simpelweg leidingen leggen. Losse leidingen zijn niet zo gek duur en als je de muur toch al open aan het breken bent dan kun je net zo goed alle leidingen al leggen. Kun je weer sparen voor de hardware, maar dan heb je het leidingwerk alvast liggen. En met zo'n inbouwdoosje zie je daar dus niet zo heel erg veel van.
Hoi allemaal,
Even een vraagje aan de airco experts van het tweakers forum
Ik ben me aan het orienteren voor een aantal airco's voor de slaapkamers en woonkamer. Bij 1 slaapkamer vraag ik me af wat de beste optie is voor de buitenunit. Om even een beeld te geven een foto van de situatie:
/f/image/S11ouFyjJ7jFW9G2aqRu0OUc.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat om de slaapkamer achter het dak met de blauwe rand op de foto. Dus links van de dakkapel (die is van de badkamer). De binnenunit komt daar op het stuk muur te hangen wat de slaapkamer van de badkamer scheidt en de opening naar buiten komt dan in het stuk muur tussen de carport en het schuine dak. Dat stuk muur is 50cm hoog tot aan waar de onderkant van de dakgoot, maar loopt daarachter nog 20 a 25cm door voordat het wat uitstekende schuine dak de muur raakt.
Dan even over het type airco, voor die slaapkamer zal dat gaan over een MHI SRK25ZSX-W/SRC25ZSX-W. Dat is een buitenunit van 43,5kg, 67cm hoog, 87cm breed en 29cm diep.
Ok, dan over de plaatsing van de buitenunit voor die slaapkamer. Het eerste idee was om die gewoon op stevige zware rubberen steunen te zetten op het platte dak, kan hij mooi vlakbij de doorvoer staan en is hij zoveel mogelijk uit het zicht. Maar toen ik hier en op andere plaatsen daar meer over las viel me op dat dat boven op een carport voor vervelende resolanties kan zorgen. Ok, hij komt dan wel op dikkere rubberen balken, die kunnen wellicht ook nog op 1 of 2 gestapelde afsluitbandjes voor extra gewicht. Buiten de kans op vervelende trillingen is een tweede nadeel: hij staat op een stuk plat dak, lijkt me lastig als daar bijv. een keer nieuw dakleer op moet. En als laatste lees je over kans om om te vallen bij flinke storm, al verwact ik op die positie, dicht tegen het dak van het huis en dan op 60cm brede, zware rubberen balken die dus 15cm voor en achter uitsteken dat die niet zomaar omvalt. Maar de andere 2 nadelen zijn er wel.
Toen ben ik eens gaan kijken of er geen diepere steun is die daar toch op dat stuk muur zou kunnen (dus op positie 1 op de foto) en die dan zo diep is dat de unit gemonteerd kan worden net voor de dakgoot. Goed om te weten: einde van de dakgoot steekt 45cm uit van de muur. Na wat zoeken kwam ik de Rodigas MS504 tegen, specificaties in deze datasheet:
https://www.rodigas.it/assets/Uploads/MS503-MS504-MS505.pdf
Die is 80cm diep en is voor veel meer gewicht gebouwd dan de 43,5kg, maar die 43,5kg komt natuurlijk nu wel 45cm van de muur af wat een grotere kracht geeft. Maar volgens mij moet dat makkelijk gaan gezien wat deze beugel kan hebben. Ook is het muurstuk van de beugel met 50cm perfect, dat is even hoog als het stuk muur is voordat deze achter het schuine dak gaat, dus goed vast te zetten.
Toen ben ik eens gaan zoeken naar deze beugel, maar ik kom buiten een paar sites in landen als Tjechie en de datasheet van de fabrikant eigenlijk geen shops tegen waar hij te bestellen is. De MS503 is wel in redelijk wat shops te vinden en de nog grotere MS505 (110cm diep) is op een paar shops te vinden. Ik heb een stuk of 10 shops gemaild over de MS504: niemand kan hem leveren. De MS505 heeft een muurdeel van 55cm, wat overigens wel past, want het eerste stuk van de muur boven die 50cm zit nog ver van het schuine dak af, alleen is wellicht de bovenste bout lastig vast te zetten, maar buiten dat: die steun steekt dus nog 65cm onder de dakgoot uit, ook niet erg fraai. En hij is flink aan de prijs met ongeveer 180 euro.
Toen zag ik nog een optie: de airco net voor de carport monteren (positie 2 op de foto): ja hij is iets meer zichtbaar, maar het is nog steeds aan de zijkant van het huis en iemand die over straat langsloopt kan de airco ook deels zien als hij op het platte dak staat of daar op een extra diepe beugel gemonteerd staat. Voordeel van net voor de carport is dat je geen gedoe met trillingen hebt en hij kan op een normale muurbeugel. Lastigste lijkt me om daar de buitenunit op de beugel te krijgen: dat zal dan vanaf de carport kunnen met 1 persoon die hem vanaf de carport mee pakt en 1 iemand op een ladder naast de steunen.
Het was even een introductie, maar ik moest wel even de situatie goed uitleggen. De vraag is: voor welke van deze 3 opties voor de buitenunit zouden jullie gaan en waarom?
1) Met stevige rubber steunen op platdak, eventueel een paar zware opsluitbanden eronder voor gewicht).
2) Boven de carport met extra diepe steun, zoals de Rodigas MS504 of als die niet te krijgen is de MS505 (mocht iemand een shop kennen die de MS504 kan leveren dan hoor ik dat uiteraard ook graag).
3) Op normale muurbeugels, net voor de carport, zo hoog mogelijk, dan kan de aansluiting van de leidingen gewoon vanaf de rand van de carport worden gedaan.
Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen en vooral de onderbouwing.
Alvast bedankt!
Even een vraagje aan de airco experts van het tweakers forum
Ik ben me aan het orienteren voor een aantal airco's voor de slaapkamers en woonkamer. Bij 1 slaapkamer vraag ik me af wat de beste optie is voor de buitenunit. Om even een beeld te geven een foto van de situatie:
/f/image/S11ouFyjJ7jFW9G2aqRu0OUc.png?f=fotoalbum_large)
Het gaat om de slaapkamer achter het dak met de blauwe rand op de foto. Dus links van de dakkapel (die is van de badkamer). De binnenunit komt daar op het stuk muur te hangen wat de slaapkamer van de badkamer scheidt en de opening naar buiten komt dan in het stuk muur tussen de carport en het schuine dak. Dat stuk muur is 50cm hoog tot aan waar de onderkant van de dakgoot, maar loopt daarachter nog 20 a 25cm door voordat het wat uitstekende schuine dak de muur raakt.
Dan even over het type airco, voor die slaapkamer zal dat gaan over een MHI SRK25ZSX-W/SRC25ZSX-W. Dat is een buitenunit van 43,5kg, 67cm hoog, 87cm breed en 29cm diep.
Ok, dan over de plaatsing van de buitenunit voor die slaapkamer. Het eerste idee was om die gewoon op stevige zware rubberen steunen te zetten op het platte dak, kan hij mooi vlakbij de doorvoer staan en is hij zoveel mogelijk uit het zicht. Maar toen ik hier en op andere plaatsen daar meer over las viel me op dat dat boven op een carport voor vervelende resolanties kan zorgen. Ok, hij komt dan wel op dikkere rubberen balken, die kunnen wellicht ook nog op 1 of 2 gestapelde afsluitbandjes voor extra gewicht. Buiten de kans op vervelende trillingen is een tweede nadeel: hij staat op een stuk plat dak, lijkt me lastig als daar bijv. een keer nieuw dakleer op moet. En als laatste lees je over kans om om te vallen bij flinke storm, al verwact ik op die positie, dicht tegen het dak van het huis en dan op 60cm brede, zware rubberen balken die dus 15cm voor en achter uitsteken dat die niet zomaar omvalt. Maar de andere 2 nadelen zijn er wel.
Toen ben ik eens gaan kijken of er geen diepere steun is die daar toch op dat stuk muur zou kunnen (dus op positie 1 op de foto) en die dan zo diep is dat de unit gemonteerd kan worden net voor de dakgoot. Goed om te weten: einde van de dakgoot steekt 45cm uit van de muur. Na wat zoeken kwam ik de Rodigas MS504 tegen, specificaties in deze datasheet:
https://www.rodigas.it/assets/Uploads/MS503-MS504-MS505.pdf
Die is 80cm diep en is voor veel meer gewicht gebouwd dan de 43,5kg, maar die 43,5kg komt natuurlijk nu wel 45cm van de muur af wat een grotere kracht geeft. Maar volgens mij moet dat makkelijk gaan gezien wat deze beugel kan hebben. Ook is het muurstuk van de beugel met 50cm perfect, dat is even hoog als het stuk muur is voordat deze achter het schuine dak gaat, dus goed vast te zetten.
Toen ben ik eens gaan zoeken naar deze beugel, maar ik kom buiten een paar sites in landen als Tjechie en de datasheet van de fabrikant eigenlijk geen shops tegen waar hij te bestellen is. De MS503 is wel in redelijk wat shops te vinden en de nog grotere MS505 (110cm diep) is op een paar shops te vinden. Ik heb een stuk of 10 shops gemaild over de MS504: niemand kan hem leveren. De MS505 heeft een muurdeel van 55cm, wat overigens wel past, want het eerste stuk van de muur boven die 50cm zit nog ver van het schuine dak af, alleen is wellicht de bovenste bout lastig vast te zetten, maar buiten dat: die steun steekt dus nog 65cm onder de dakgoot uit, ook niet erg fraai. En hij is flink aan de prijs met ongeveer 180 euro.
Toen zag ik nog een optie: de airco net voor de carport monteren (positie 2 op de foto): ja hij is iets meer zichtbaar, maar het is nog steeds aan de zijkant van het huis en iemand die over straat langsloopt kan de airco ook deels zien als hij op het platte dak staat of daar op een extra diepe beugel gemonteerd staat. Voordeel van net voor de carport is dat je geen gedoe met trillingen hebt en hij kan op een normale muurbeugel. Lastigste lijkt me om daar de buitenunit op de beugel te krijgen: dat zal dan vanaf de carport kunnen met 1 persoon die hem vanaf de carport mee pakt en 1 iemand op een ladder naast de steunen.
Het was even een introductie, maar ik moest wel even de situatie goed uitleggen. De vraag is: voor welke van deze 3 opties voor de buitenunit zouden jullie gaan en waarom?
1) Met stevige rubber steunen op platdak, eventueel een paar zware opsluitbanden eronder voor gewicht).
2) Boven de carport met extra diepe steun, zoals de Rodigas MS504 of als die niet te krijgen is de MS505 (mocht iemand een shop kennen die de MS504 kan leveren dan hoor ik dat uiteraard ook graag).
3) Op normale muurbeugels, net voor de carport, zo hoog mogelijk, dan kan de aansluiting van de leidingen gewoon vanaf de rand van de carport worden gedaan.
Ik ben benieuwd naar de verschillende meningen en vooral de onderbouwing.
Alvast bedankt!
Mijn (beperkte) ervaringen hebben me geleerd dat het met de 2,5 kWtjes doorgaans wel meevalt met de trillingen. Laatst eentje geplaatst op een erker (tegen mijn advies in
) en tegen de verwachting in helemaal niets te horen in de woonkamer. Bij mijn schoonouders een 2,5 en 3,5 op de garage: alleen de 3,5 is op vol vermogen lichtjes hoorbaar.
Maar garanties zijn lastig te geven
Maar garanties zijn lastig te geven
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hij gaat hier 's ochtends aan op 23 graden. Is het koeler in huis dan doet hij simpelweg niets. Ik hoef er zelf verder niet aan bij te sturen.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:45:
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Lekker de raampjes open zou ik zeggen, kost niets. En wordt het te warm dan raampjes dicht en airco aan. Daar is het voor bedoeld toch?BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:45:
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
@Dreamer-1982 Over geluid gesproken, ik heb het idee dat mijn buitenunit op mijn platte garagedak (HOUT met PIR platen) meer geluid maakt dan noodzakelijk, gisteren in de tuin viel mij op dat ik de unit hoorde optoeren. In de garage was al wat resonantie te horen maar dat vind ik niet hinderlijk, dit is anders als je echt geluiden hoort in de nabije omgeving. Daarnaast ben ik bang dat het geluid in de winter alleen maar harder wordt omdat de compressor dan harder moet werken.
Nu is de vraag zijn deze geluiden alleen resonantie of is het ook echt iets is met de compressor?
Ik zit er bijna aan te denken om de unit gewoon tegen de gevel aan te schroeven (ik kan mij voorstellen dat voorzichtigheid dan wel geboden is ivm de leidingen?), eerst maar even de reactie van de installateur afwachten.
Ik ben benieuwd of andere MHI35SRK gebruikers onderstaande als normaal achten.
Nu is de vraag zijn deze geluiden alleen resonantie of is het ook echt iets is met de compressor?
Ik zit er bijna aan te denken om de unit gewoon tegen de gevel aan te schroeven (ik kan mij voorstellen dat voorzichtigheid dan wel geboden is ivm de leidingen?), eerst maar even de reactie van de installateur afwachten.
AutoJeroen.br schreef op vrijdag 31 juli 2020 @ 20:04:
[...]
En heb je hem dan op Auto fan staan of continue op de laagste stand? Ben ook wel benieuwd wat het meeste zuinige is tussen deze 2 standen.
Ik heb een week programma ingesteld iedere dag van 9:30 tot 21:00 gaat hij aan met een ingestelde temperatuur van 22c, als het buiten kouder is gaan de ramen /deuren open en dan zal de airco dus ook niet aanslaan. Die 12watt die hij verbruikt als hij inschakelt is maar niets doet is nog wel te overzien.BeQuietAndDrive schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 21:45:
[ Voor 35% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2020 10:15 ]
Hallo,
Wie kan mij helpen om te vertellen wat het verschil is tussen een Haier Tundra en Flexis.
Ik heb internet en forum al afgespuurd echter kan ik niets vinden wat het verschil is.
https://www.warmteservice...015?origin=-tl006-22-161-
:fill(white):strip_exif()/f/image/4srtTgwAKHNi0FIXLZ1j5v8Q.png?f=user_large)
https://www.cvkoopjes.nl/...ng-set-mat-wit-71-kw.html
/f/image/BdgiMurvvc0wZu9ILus7S7G5.png?f=fotoalbum_large)
Het verschil tussen de KW begrijp ik. Alleen de rest kom ik net uit. Wie o Wie kan mij helpen om het juiste aan te schaffen?
Wie kan mij helpen om te vertellen wat het verschil is tussen een Haier Tundra en Flexis.
Ik heb internet en forum al afgespuurd echter kan ik niets vinden wat het verschil is.
:fill(white):strip_exif()/f/image/4srtTgwAKHNi0FIXLZ1j5v8Q.png?f=user_large)
/f/image/BdgiMurvvc0wZu9ILus7S7G5.png?f=fotoalbum_large)
Het verschil tussen de KW begrijp ik. Alleen de rest kom ik net uit. Wie o Wie kan mij helpen om het juiste aan te schaffen?
Als er een plastic afdekplaatje op een inbouwdoos zit kan je daar gewoon overheen pleisteren. Wel goed uitmeten waar ze zitten, liefst met meerdere referentiepunten en papiertje met locatie bewaren met je leven. Want je zoekt ze later niet makkelijk op. Kloppen op muur kan om ze te zoeken maar is vrij onnauwkeurig.drled schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 22:18:
[...]
Kan je over die inbouwdozen gewoon heen pleisteren? Wij willen namelijk nu ook de leidingen voorzien om eventuaal later een airco te plaatsen.
If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.
@revolution-nl Bij mijn moeder is de SRK 50ZS-W buiten-unit op het balkon geplaatst, maar daar kan je gewoon rustig naast zitten, enigste wat je voelt is de warme lucht. Als die op 100% gaat draaien hoor je alleen de wind.
Verwijderd
Tja, je geeft zelf toch ook al aan wat het verschil is? Qua prijs 2 totaal verschillende apparaten en als je een beetje je best doet dan vind je de Tundra nog goedkoper.davy071986 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:24:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waarom kijk je naar deze 2?
Een kennis van mij kan ze monteren dus dat scheelt gewoon. Verder lees ik wel positieve berichten op internet over het merk.
Zijn zo te zien slappe balkjes waar hij op staat.revolution-nl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:07:
@Dreamer-1982 Over geluid gesproken, ik heb het idee dat mijn buitenunit op mijn platte garagedak (HOUT met PIR platen) meer geluid maakt dan noodzakelijk, gisteren in de tuin viel mij op dat ik de unit hoorde optoeren. In de garage was al wat resonantie te horen maar dat vind ik niet hinderlijk, dit is anders als je echt geluiden hoort in de nabije omgeving. Daarnaast ben ik bang dat het geluid in de winter alleen maar harder wordt omdat de compressor dan harder moet werken.
[YouTube: Start SRK35]
[YouTube: SRK35]
[...]
Auto
[...]
Ik heb een week programma ingesteld iedere dag van 9:30 tot 21:00 gaat hij aan met een ingestelde temperatuur van 22c, als het buiten kouder is gaan de ramen /deuren open en dan zal de airco dus ook niet aanslaan. Die 12watt die hij verbruikt als hij inschakelt is maar niets doet is nog wel te overzien.
Je kan beter big foot airco blokken gebruiken.
Zal straks even het geluid luisteren en vergelijken met die van mij
Vorkie schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 11:13:
@revolution-nl Bij mijn moeder is de SRK 50ZS-W buiten-unit op het balkon geplaatst, maar daar kan je gewoon rustig naast zitten, enigste wat je voelt is de warme lucht. Als die op 100% gaat draaien hoor je alleen de wind.
Het geluid is vooral waarneembaar bij de opstart (op/af toeren) wanneer hij eenmaal op zijn vermogen draait is hij wel stil. Het hoogste vermogen wat ik continu heb gezien was 300 watt, dat is dus op 33%.
Ik ben met name bang voor de geluidsproductie als de unit moet gaan verwarmen.
Goede suggestie met name het eigen gewicht van 11kg per stuk is denk ik positief, tegelijk vraag ik mij alleen wel af of het niet beter is om hem meteen tegen de muur te bevestigen. Het is een nieuwbouwwoning dus de kans op trillingsgeluid door de buitenmuur lijkt mij nihil. Aan de andere kant is het vervangen van de balken wel het meest eenvoudig.Speedfightserv schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 12:18:
[...]
Zijn zo te zien slappe balkjes waar hij op staat.
Je kan beter big foot airco blokken gebruiken.
Zal straks even het geluid luisteren en vergelijken met die van mij
Ik wacht het antwoord van de installateur even af.. een beetje vervelend is het wel.
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 02-08-2020 14:33 ]
De Flexis is de wat luxere lijn. Die kan bijv. ook horizontaal de luchtstroom elektronisch regelen. Heeft een aanwezigheidssensor om lucht maar mensen te blazen of juist te vermijden. Heeft ook een ionisator tegen stof en bacteriën/virussen (volgens mij nonsensdavy071986 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 10:24:
Hallo,
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Bovenal vind ik de Flexis vooral mooier. Voelt kwalitatief beter als je het in je handen hebt en is van mat plastic ipv dat glanzende

Heb ze beide geinstalleerd maar zou altijd voor de Flexis kiezen.
Eigenlijk enkel vanwege lagere kosten. Ik heb de ruimte op het dak voor al die buitenunits, waarbij ze ook niet in het zicht staan voor buren. Daarnaast dacht ik dat ik op deze manier (iets) minder pendel gedrag zou krijgen, omdat de minimaal mogelijke afname lager is bij single splits dan een grotere multi split (al twijfel ik nu even of dat daadwerkelijk zo is).Nieksiero schreef op zaterdag 1 augustus 2020 @ 18:59:
[...]
Vanwaar dat je hebt gekozen voor allemaal single splits ipv bijv meerdere multi splits?
Duidelijk. Dank je wel.Glashelder schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 15:08:
[...]
De Flexis is de wat luxere lijn. Die kan bijv. ook horizontaal de luchtstroom elektronisch regelen. Heeft een aanwezigheidssensor om lucht maar mensen te blazen of juist te vermijden. Heeft ook een ionisator tegen stof en bacteriën/virussen (volgens mij nonsens).
Bovenal vind ik de Flexis vooral mooier. Voelt kwalitatief beter als je het in je handen hebt en is van mat plastic ipv dat glanzende. Dat ziet er zo ultra cheap uit.
Heb ze beide geinstalleerd maar zou altijd voor de Flexis kiezen.
Eigenlijk als ik je zo hoor zit er in het gebruik niet veel verschil af gezien wat je beschrijft.
Of zouden jullie een andere aanraden?
Wij zouden graag een unit boven de trap willen zodat hij in de 3 slaapkamers blaas. Boven is totaal 97.5 m3. Incl hal en trapgat.
Beneden is de hal en keuke 45 m3.
Voor uw beeldvorming. Tussen hal en keuke en trap gat zitten geen deuren.
Ik heb een aantal weken geleden deze airco (Whirlpool pacw212) aangeschaft. Nu zit ik met het volgende probleem. De airco slaat af als ik in mijn appartement alles dicht maak/afsluit. Dit gebeurt niet als ik in de slaapkamer het ventilatierooster open laat. Het gaat om een oppervlakte van 50 vierkante meter. De woonkamer waar de airco in staat voldoet aan de 30 vierkante meter waar deze airco voor geschikt is. Het probleem is dat op het moment ik het ventilatierooster openzet de warme lucht vanzelfsprekend weer naar binnen wordt gezogen. Naar mijn weten is het juist de bedoeling om alles zo goed mogelijk dicht te houden zodat de airco zo efficiënt mogelijk wordt ingezet.
Relevante informatie
In de woonkamer heb ik het bovenste kiepraam/kozijn verwijderd en vervangen door een plaat op maat met een 90 graden afvoer buis naar buiten. Hier is de slang op aangesloten. De condens afvoerslang is aangesloten op de onderste afvoer plug. Deze komt uit in een emmer.
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Nog weinig, ik vind het raar dat de airco met het ventilatierooster open gewoon rustig de hele dag aan blijft maar op het moment dat ik het rooster sluit de airco (compressor) binnen 5 minuten stopt en alleen nog warm/lauwe lucht uitblaast om na een minuut of 10 weer aan te springen en deze cyclus zich gedurende dag blijft herhalen.
Relevante informatie
In de woonkamer heb ik het bovenste kiepraam/kozijn verwijderd en vervangen door een plaat op maat met een 90 graden afvoer buis naar buiten. Hier is de slang op aangesloten. De condens afvoerslang is aangesloten op de onderste afvoer plug. Deze komt uit in een emmer.
Nog weinig, ik vind het raar dat de airco met het ventilatierooster open gewoon rustig de hele dag aan blijft maar op het moment dat ik het rooster sluit de airco (compressor) binnen 5 minuten stopt en alleen nog warm/lauwe lucht uitblaast om na een minuut of 10 weer aan te springen en deze cyclus zich gedurende dag blijft herhalen.
Als de airco stopt is dan de ruimte op temperatuur?bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:07:
Ik heb een aantal weken geleden deze airco (Whirlpool pacw212) aangeschaft. Nu zit ik met het volgende probleem. De airco slaat af als ik in mijn appartement alles dicht maak/afsluit. Dit gebeurt niet als ik in de slaapkamer het ventilatierooster open laat. Het gaat om een oppervlakte van 50 vierkante meter. De woonkamer waar de airco in staat voldoet aan de 30 vierkante meter waar deze airco voor geschikt is. Het probleem is dat op het moment ik het ventilatierooster openzet de warme lucht vanzelfsprekend weer naar binnen wordt gezogen. Naar mijn weten is het juist de bedoeling om alles zo goed mogelijk dicht te houden zodat de airco zo efficiënt mogelijk wordt ingezet.
Relevante informatie
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Nee absoluut nog niet.. de airco stopt 5 minuten nadat ik het rooster sluit.
Ik heb zelf een mobile airco omgebouwd naar 2 slangen die stopte als de ruimte op tempertuur was.bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:51:
Nee absoluut nog niet.. de airco stopt 5 minuten nadat ik het rooster sluit.
Ik denk dat je te kort lucht aanvoer heb voor de condensor waardoor de airco stopt op hogedruk.
Merk je of de temperatuur van de afvoer hoger is als je de rooster sluit.
Hoe bedoel je dit precies? Als ik het rooster sluit of de lucht die naar buiten wordt geblazen warmer wordt?
De lucht van de airco slang die naar buiten gaat.bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:03:
Hoe bedoel je dit precies? Als ik het rooster sluit of de lucht die naar buiten wordt geblazen warmer wordt?
Nee maar de luchtdruk naar buiten wordt wel een stuk minder met het rooster dicht. Open ik dan de deur naar het balkon is het weer op volle kracht.
[ Voor 28% gewijzigd door bloedboer op 02-08-2020 21:10 ]
Dat zou best wel eens zo kunnen zijn.bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 20:26:
Bedoel je dat dit normaal is?
Je voert wel "warme" lucht naar buiten af maar er kan geen lucht naar binnen.
Kijk eens of je er een 2de slang aan kan maken. Bij mijn foto’s staat hoe ik dat heb gedaan, anders voorbeelden via YouTube.bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:08:
Nee maar de luchtdruk naar buiten wordt wel een stuk minder met het rooster dicht. Open ik dan de deur naar het balkon is het weer op volle kracht.
Zal daar eens naar kijken! Ik heb het idee dat de airco mss defect is. Ik zit op de 3e etage met mechanische ventilatie. Als ik het rooster op de slaapkamer sluit dan is er idd goed mogelijk dat er vrijwel geen lucht meer binnenkomt. Zou het normaal kunnen zijn dat het zichzelf daardoor uitschakelt?
Ja, dat kan. Vandaar de vraag of de temperatuur van de slang warmer wordt als je de rooster dicht doe. Ik verwacht van wel.bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:22:
Zal daar eens naar kijken! Ik heb het idee dat de airco mss defect is. Ik zit op de 3e etage met mechanische ventilatie. Als ik het rooster op de slaapkamer sluit dan is er idd goed mogelijk dat er vrijwel geen lucht meer binnenkomt. Zou het normaal kunnen zijn dat het zichzelf daardoor uitschakelt?
Bedoel je de slang zelf of de lucht door de slang naar buiten toe? Daar neemt de druk iniedergeval enorm af. Slang zelf nog niet gevoeld.wizzopa schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:28:
[...]
Ja, dat kan. Vandaar de vraag of de temperatuur van de slang warmer wordt als je de rooster dicht doe. Ik verwacht van wel.
Edit: Ja die wordt veel warmer waarna hij dus afslaat
[ Voor 7% gewijzigd door bloedboer op 02-08-2020 21:40 ]
De lucht.bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:32:
[...]
Bedoel je de slang zelf of de lucht door de slang naar buiten toe? Daar neemt de druk iniedergeval enorm af. Slang zelf nog niet gevoeld.
Ik ben eigenlijk niet zo heel erg te spreken over de modulatie van de Haier hier. Vind het minimumvermogen erg hoog. Bij koelen ligt dat zo rond de 200watt en bij verwarmen rond de 400w. Mijn Fujitsu’s van boven gaan ook veel lager; 130w is daar heel normaal.davy071986 schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:28:
[...]
Duidelijk. Dank je wel.
Eigenlijk als ik je zo hoor zit er in het gebruik niet veel verschil af gezien wat je beschrijft.
Of zouden jullie een andere aanraden?
Wij zouden graag een unit boven de trap willen zodat hij in de 3 slaapkamers blaas. Boven is totaal 97.5 m3. Incl hal en trapgat.
Beneden is de hal en keuke 45 m3.
Voor uw beeldvorming. Tussen hal en keuke en trap gat zitten geen deuren.
Dat gezegd hebbende zijn de Fujitsu’s niet zuiniger dan de Haier dus of ‘t veel boeit weet ik niet (kan ook gewoon aan het huis liggen). Als ik het energieverbruik zie dan heb ik het idee dat de Daikin’s en de MHI/ME installaties zuiniger zijn. Maar het is lastig vergelijken, het ligt er helemaal aan hoeveel warmte er getransporteerd moet worden. Dat laat zich al lastig vergelijken, laat staan via internet
Vriend van mij heeft dezelfde Fujitsu’s als ik boven heb en bij hem zijn ze veel zuiniger dan hier. Maar mijn huis heeft dik 2 keer zoveel inhoud dus sja
Edit: de app is trouwens ook nog een dingetje. Als ie werkt werkt ie prima, maar ik moet ‘m ongeveer eens per maand verwijderen en dan opnieuw installeren omdat je alleen een draaiende spinner ziet

Alleen bij Daikin is die eigenlijk echt top heb ik begrepen.
Ik had dezelfde redenatie als jou en twijfel daar nu ook heel erg aan om eerlijk te zijn. Als het minimumvermogen 150W is, is dat nog altijd 4x150W = 600W.Jeroen.br schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:27:
[...]
Eigenlijk enkel vanwege lagere kosten. Ik heb de ruimte op het dak voor al die buitenunits, waarbij ze ook niet in het zicht staan voor buren. Daarnaast dacht ik dat ik op deze manier (iets) minder pendel gedrag zou krijgen, omdat de minimaal mogelijke afname lager is bij single splits dan een grotere multi split (al twijfel ik nu even of dat daadwerkelijk zo is).
Ik zie hier dat het energieverbruik toch een stuk hoger ligt dan bij andere users. Op een warme dag ben ik zo 10/12kWh kwijt om het hele huis op temperatuur te houden (24/7). Terwijl je bij veel users leest over 5/6 of 7 kWh
Staat wel tegenover dat ik maar 2500 voor de installatie betaald heb en voor het prijsverschil kan ik een hoop kWtjes afrekenen. Buiten dat ik toch 17 zonnepanelen heb liggen die veel meer opwekken dan ik kan verbruiken
Klopt het trouwens dat een warmtepomp een slechte cos phi heeft? Ik heb alle airco’s hier op een slimme stekker zitten en de rekensommen die die app oplevert lijken voor geen meter te kloppen. De airco op zolder gebruikt momenteel 323W bij 230V met een stroom van 1,96A. Kan dat door een slechte cos phi komen? Lees hier en daar dat tussen de 0,9 en 0,6 normaal is

[ Voor 12% gewijzigd door Glashelder op 02-08-2020 22:43 ]
Ligt er heel erg aan. Als je er vaak maar één aan hebt staan dan kun je die andere twee gewoon uitschakelen en heb je dankzij het lagere minimumvermogen van zo'n enkelsplit inderdaad voordeel.Jeroen.br schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 19:27:
[...]
Eigenlijk enkel vanwege lagere kosten. Ik heb de ruimte op het dak voor al die buitenunits, waarbij ze ook niet in het zicht staan voor buren. Daarnaast dacht ik dat ik op deze manier (iets) minder pendel gedrag zou krijgen, omdat de minimaal mogelijke afname lager is bij single splits dan een grotere multi split (al twijfel ik nu even of dat daadwerkelijk zo is).
Maar als je er vaak meerdere aan hebt staan dan kun je dit vermogen natuurlijk bij elkaar optellen, waardoor je sneller aan dat minimumvermogen komt. Bij meerdere single splits kan dit uiteraard niet. Als ze draaien dan heb je inderdaad x keer het minimumvermogen per unit, in plaats van 1 keer het iets hogere minimumvermogen van een multi. Met andere woorden, 3 x 100W is uiteraard hoger dan 1 x 150W.
Voor mij was de doorslag vooral dat een triple-split gewoon goedkoper was in de aanschaf dan 3 single splits. En dat ik ook geen 3 losse groepen naar de buitenunits wilde trekken.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Had pas mijn mobiele airco gemod met een 2e pijp voor de aanvoer, en toch eigenwijs omdat ik die pijp nog had een iets kleinere aanvoer dan afvoerpijp.
Nu werd en de uitlaat mega warm maar de hele achterkant ook.
En na een tijdje begon ie te fluiten en blies ie alleen nog warme lucht ;-(
Tijdje uitgehad en nu doet ie het weer
Wij zijn voornemens airco te laten plaatsen in ons huis uit 2005.
Het idee is om de woonkamer van 135m3 te koelen. Deze ruimte heeft een hoge warmtelast vanwege grote raampartijen, met alle gordijnen etc. dicht loopt het op een warme dag zo op tot 27 tot 30 graden.
Verder willen we in het open trapgat op zolder 1 unit plaatsen om de zolder en 1e verdieping te koelen.
Ik weet dat het suboptimaal is maar om in alle slaapkamers aparte units te laten hangen zie ik niet zitten.
Na het doorspitten van het forum loop ik tegen de volgende zaken aan;
-Unit in het trapgat, hier lees ik veel verschillende ervaringen over. Voor de puristen is het natuurlijk niets, maar is het door mij geschetste doel wel haalbaar? Het hoeft niet op elke kamer exact de zelfde temperatuur te zijn als ik het maar onder de 25 graden kan houden.
-Welk vermogen voor de unit in het trappengat? Er wordt zowel 5kw als 3,5kw geoffreerd.
-Pendelen... met de beneden unit willen wij ook gaan verwarmen en 2 van de 3 offertes die wij hebben ontvangen gaan allemaal uit van multi-split systemen. Deze hebben mijn inziens een te hoog minimaal vermogen voor verwarmen. Is het dan niet beter om voor 2 aparte single-splits te gaan?
De offertes die wij hebben ontvangen gaan uit van:
Offerte 1
woonkamer: Daikin FTXA50AW
trapgat: Daikin FTXM50N
Buitendeel: Daikin 4MXM80N
Offerte 2
trapgat: Daikin FTXM35N
buitendeel: Daikin 4MXM80N
Offerte 3
Trapgat: Daikin FTXM35N
Buitendeel: Daikin RXA50A voor de woonkamer en Daikin RXM-35N voor het trapgat.
Ik ben benieuwd naar jullie visie, alvast bedankt voor de reacties!
Het idee is om de woonkamer van 135m3 te koelen. Deze ruimte heeft een hoge warmtelast vanwege grote raampartijen, met alle gordijnen etc. dicht loopt het op een warme dag zo op tot 27 tot 30 graden.
Verder willen we in het open trapgat op zolder 1 unit plaatsen om de zolder en 1e verdieping te koelen.
Ik weet dat het suboptimaal is maar om in alle slaapkamers aparte units te laten hangen zie ik niet zitten.
-Unit in het trapgat, hier lees ik veel verschillende ervaringen over. Voor de puristen is het natuurlijk niets, maar is het door mij geschetste doel wel haalbaar? Het hoeft niet op elke kamer exact de zelfde temperatuur te zijn als ik het maar onder de 25 graden kan houden.
-Welk vermogen voor de unit in het trappengat? Er wordt zowel 5kw als 3,5kw geoffreerd.
-Pendelen... met de beneden unit willen wij ook gaan verwarmen en 2 van de 3 offertes die wij hebben ontvangen gaan allemaal uit van multi-split systemen. Deze hebben mijn inziens een te hoog minimaal vermogen voor verwarmen. Is het dan niet beter om voor 2 aparte single-splits te gaan?
Offerte 1
Offerte 2
Offerte 3
Een mobiele airco pakt lucht uit de ruimte om zijn condensor te koelen. Als je de ruimte lucht dicht maak heeft hij geen lucht meer om zijn condensor te koelen. Daarom slaat hij af.bloedboer schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 21:32:
[...]
Bedoel je de slang zelf of de lucht door de slang naar buiten toe? Daar neemt de druk iniedergeval enorm af. Slang zelf nog niet gevoeld.
Edit: Ja die wordt veel warmer waarna hij dus afslaat
De oplossing is om je airco een 2de slang te geven, 1 voor de aanvoer, die zul je er zelf op moeten knutselen met een doos en een extra slang. Zijn genoeg voorbeeld online te vinden.
Je airco is dus niet defect. Hij schakelde zichzelf uit door de hoge druk in de condensor, dit is overigens niet bevorderlijk voor de levensduur...
[ Voor 5% gewijzigd door Speedfightserv op 03-08-2020 08:08 ]
Heb even geluisterd, dat optoeren doet hij bij mij ook.revolution-nl schreef op zondag 2 augustus 2020 @ 14:31:
[...]
Het geluid is vooral waarneembaar bij de opstart (op/af toeren) wanneer hij eenmaal op zijn vermogen draait is hij wel stil. Het hoogste vermogen wat ik continu heb gezien was 300 watt, dat is dus op 33%.
Ik ben met name bang voor de geluidsproductie als de unit moet gaan verwarmen.
[...]
Goede suggestie met name het eigen gewicht van 11kg per stuk is denk ik positief, tegelijk vraag ik mij alleen wel af of het niet beter is om hem meteen tegen de muur te bevestigen. Het is een nieuwbouwwoning dus de kans op trillingsgeluid door de buitenmuur lijkt mij nihil. Aan de andere kant is het vervangen van de balken wel het meest eenvoudig.
Ik wacht het antwoord van de installateur even af.. een beetje vervelend is het wel.
In het begin resoneerde de kast nog wel eens mee, maar ik had van die plastic gerecyclede blokken en die waren niet helemaal level. Daar heb ik terrastegel matjes onder gedaan.en het resoneren is nu weg. Soms hoor ik hem nog wel eens optoeren maar dat komt misschien dat hij af en toe pendelt.
@bloedboer
Het lijkt op een onderdruk probleem. Staat je toevoer lucht van je balansventilatie wel aan? Zoja kun je de toevoer ook nog b.v 15% verhogen . Alleen de toevoer niet de afvoer lucht. Kijk dan eens wat de ac doet. Dit om even te testen , een tweede slang op de ac is altijd beter.
Het lijkt op een onderdruk probleem. Staat je toevoer lucht van je balansventilatie wel aan? Zoja kun je de toevoer ook nog b.v 15% verhogen . Alleen de toevoer niet de afvoer lucht. Kijk dan eens wat de ac doet. Dit om even te testen , een tweede slang op de ac is altijd beter.
Hier op zoek naar een airco met buitenunit. Wij wonen in een normaal rijtjeshuis met de achterkant van ons huis op het zuiden (vol de zon op de 2 slaapkamers v/d kids).
Ik heb sinds begin dit jaar een rolluik + nieuwe kunststof kozijnen (HR++ glas) + spouwmuurisolatie. Dit helpt, tot nu toe, al vrij veel - maximaal is het deze zomer 25.0 graden geworden op deze kamers (vorig jaar was het 29.5 max). Echter zal het komend weekend wel 25+ binnen worden, dus op zoek naar een oplossing. Wat ik nog niet echt heb kunnen vinden / ook niet in dit forum is:
1) Áls wij de buitenunit aan de zuidkant (achterkant) van het huis hangen, dan staat hij heel de dag in de felle zon. Dit lijkt mij niet bevorderlijk? (Ik lees hier & daar dat het meer energieverbruik met zich meebrengt + dat onderdelen sneller slijten)
2) Áls wij de buitenunit aan de noordkant (voorkant) van het huis hangen, mag dit uberhaupt? Ik lees op een paar sites van niet. Maar ik kom niet echt verder. Ik zie hier & daar wel huizen met een buitenunit aan de voorkant, maar de meesten zitten toch echt aan de achterkant (-> Maar bij ons is dat dus vol op het zuiden).
Mijn doel is eigenlijk om 1 binnenunit te plaatsen die de gehele bovenverdieping aangenaam maakt, hoeft geen 20 gr te zijn, maar als het max 22-24 gr blijft tijdens hete zomerdagen ben ik tevreden.
Heeft iemand hier meer informatie over voor mij?
Ik heb sinds begin dit jaar een rolluik + nieuwe kunststof kozijnen (HR++ glas) + spouwmuurisolatie. Dit helpt, tot nu toe, al vrij veel - maximaal is het deze zomer 25.0 graden geworden op deze kamers (vorig jaar was het 29.5 max). Echter zal het komend weekend wel 25+ binnen worden, dus op zoek naar een oplossing. Wat ik nog niet echt heb kunnen vinden / ook niet in dit forum is:
1) Áls wij de buitenunit aan de zuidkant (achterkant) van het huis hangen, dan staat hij heel de dag in de felle zon. Dit lijkt mij niet bevorderlijk? (Ik lees hier & daar dat het meer energieverbruik met zich meebrengt + dat onderdelen sneller slijten)
2) Áls wij de buitenunit aan de noordkant (voorkant) van het huis hangen, mag dit uberhaupt? Ik lees op een paar sites van niet. Maar ik kom niet echt verder. Ik zie hier & daar wel huizen met een buitenunit aan de voorkant, maar de meesten zitten toch echt aan de achterkant (-> Maar bij ons is dat dus vol op het zuiden).
Mijn doel is eigenlijk om 1 binnenunit te plaatsen die de gehele bovenverdieping aangenaam maakt, hoeft geen 20 gr te zijn, maar als het max 22-24 gr blijft tijdens hete zomerdagen ben ik tevreden.
Heeft iemand hier meer informatie over voor mij?
Klinkt als te weinig airflow waardoor de condensor dichtvriest. Door het dichtvriezen heeft de lucht nog meer weerstand = fluiten vermoed ik.wimpie007 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 01:21:
Had pas mijn mobiele airco gemod met een 2e pijp voor de aanvoer, en toch eigenwijs omdat ik die pijp nog had een iets kleinere aanvoer dan afvoerpijp.
Wat zouden jullie doen om trilling geluid / resonantie te voorkomen.. nieuwe bigfoot balken bestellen voor de MHI of de unit aan buitenmuur bevestigen?
Ik neig naar het laatste omdat ik het op internet simpelweg veel minden klachten hoor over units die hangen dan units die staan op een platdak van hout met PIR isolatie.
Als ik een een wat extra grote muurbeugel bestel dan hoef ik niet achter de airco te boren en komt er ook geen stress op het leidingwerk omdat ik de unit moet verplaatsen
Deze bijv. https://www.aircosuper.nl/wandconsole-1000x375x550
.
Ik heb ook al een rubberen tegel onder de kunststof balkjes geplaatst, het helpt wel een beetje maar het is niet zo als ik het wil hebben.
Ik neig naar het laatste omdat ik het op internet simpelweg veel minden klachten hoor over units die hangen dan units die staan op een platdak van hout met PIR isolatie.
Als ik een een wat extra grote muurbeugel bestel dan hoef ik niet achter de airco te boren en komt er ook geen stress op het leidingwerk omdat ik de unit moet verplaatsen
Deze bijv. https://www.aircosuper.nl/wandconsole-1000x375x550
Thanks! Dat is iig fijn om te horenSpeedfightserv schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:02:
[...]
Heb even geluisterd, dat optoeren doet hij bij mij ook.
In het begin resoneerde de kast nog wel eens mee, maar ik had van die plastic gerecyclede blokken en die waren niet helemaal level. Daar heb ik terrastegel matjes onder gedaan.en het resoneren is nu weg. Soms hoor ik hem nog wel eens optoeren maar dat komt misschien dat hij af en toe pendelt.
Ik heb ook al een rubberen tegel onder de kunststof balkjes geplaatst, het helpt wel een beetje maar het is niet zo als ik het wil hebben.
Tsja, als je inderdaad goede isolatie hebt met rolluiken aan de buitenkant (en die blijven ook het grootste gedeelte van de dag, en sowieso 's middags en 's avonds pottdicht), dan moet het wel lukken om het een aantal graden koeler te krijgen. Mits de koele lucht niet weg kan zakken naar de woonkamer.Babel10 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:11:
Wel met als voorwaarde dat de deuren op de bovenverdieping open blijven staan, ook 's avonds. Een airco koelt lucht; niet echt massa. Het is dus relatief snel koel, maar als hij uit staat wordt het ook weer snel heel warm. Zeker als het een dag of 4-5 heel warm is geweest en het 's nachts niet of nauwelijks afkoelt beneden de 20C (zoals de afgelopen 2 zomers). Op dat moment is je muur gewoon door en door warm en is je isolatie grotendeels verslagen. Als de A/C dan niet continu aan staat met de deuren open, dus ook gedurende de nacht, dan wordt het al snel weer zweten. Sowieso is het zelfs met de deuren open de vraag of je genoeg airflow hebt voor de hele verdieping.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
Een condersor dichtvriezen, moet dat niet verdamper zijn.ThinkPadd schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 11:14:
[...]
Klinkt als te weinig airflow waardoor de condensor dichtvriest. Door het dichtvriezen heeft de lucht nog meer weerstand = fluiten vermoed ik.
Dankje voor de correctiewizzopa schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:53:
[...]
Een condersor dichtvriezen, moet dat niet verdamper zijn.
Zeker, ben ook al blij met de isolatie welke ik nu heb (merk wel dat de warmte alleen wat minder snel wegtrekt, dan zonder deze isolatie, maar afijn). Yes de overloop (naar beneden) kan ik afsluiten met een deur, dus de kou / toch kan niet naar beneden trekken. Verder zijn onze slaapkamers allemaal max 9-13 m2 denk ik zo dus het is geen kast van een huis (is 110m2 rijtjeswoning).HarmoniousVibe schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 12:28:
[...]
Tsja, als je inderdaad goede isolatie hebt met rolluiken aan de buitenkant (en die blijven ook het grootste gedeelte van de dag, en sowieso 's middags en 's avonds pottdicht), dan moet het wel lukken om het een aantal graden koeler te krijgen. Mits de koele lucht niet weg kan zakken naar de woonkamer.
Wel met als voorwaarde dat de deuren op de bovenverdieping open blijven staan, ook 's avonds. Een airco koelt lucht; niet echt massa. Het is dus relatief snel koel, maar als hij uit staat wordt het ook weer snel heel warm. Zeker als het een dag of 4-5 heel warm is geweest en het 's nachts niet of nauwelijks afkoelt beneden de 20C (zoals de afgelopen 2 zomers). Op dat moment is je muur gewoon door en door warm en is je isolatie grotendeels verslagen. Als de A/C dan niet continu aan staat met de deuren open, dus ook gedurende de nacht, dan wordt het al snel weer zweten. Sowieso is het zelfs met de deuren open de vraag of je genoeg airflow hebt voor de hele verdieping.
Heeft iemand nog aanvulling op het verhaal van de buitenunit in de volle zon? En/Of buitenunit aan de voorkant (mag dit?)
@Babel10 De buitenunit in de volle zon maakt zo goed als niks uit. Dit is al eerder hier op het forum gezegd en getest geweest. Dit zou je kunnen google. Dan vind je het gegarandeerd. 
Babel10 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 13:57:
[...]
Zeker, ben ook al blij met de isolatie welke ik nu heb (merk wel dat de warmte alleen wat minder snel wegtrekt, dan zonder deze isolatie, maar afijn). Yes de overloop (naar beneden) kan ik afsluiten met een deur, dus de kou / toch kan niet naar beneden trekken. Verder zijn onze slaapkamers allemaal max 9-13 m2 denk ik zo dus het is geen kast van een huis (is 110m2 rijtjeswoning).
Heeft iemand nog aanvulling op het verhaal van de buitenunit in de volle zon? En/Of buitenunit aan de voorkant (mag dit?)
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Een vraagje aan de airco bezitters. Laten jullie de airco een paar uur per dag draaien of laten jullie de airco 24/7 draaien? Vooral omdat het na woensdag ruim 1 week 30+ graden word.
Ben ik namelijk benieuwd naar. Ik zelf gebruik op dit moment alleen de airco wanneer het te warm word namelijk. De boven verdieping is namelijk binnen no time lekker koel. We hebben sinds we de airco hebben tot nu toe alle dagen heerlijk kunnen slapen. Wanneer we gaan slapen heb ik tot nu toe de airco altijd uitgezet. Na het gebruik van de airco laat ik de airco nog 20 minuten draaien op ventilator stand om de binnen unit droog te laten draaien.
De afgelopen tijd laat ik de woonkamer deur open zodat de koudelucht van de airco die op de slaapkamer hang ook naar de woonkamer komt. Het word dan in de woonkamer ook merkbaar lekkerder. Het word natuurlijk niet de temperatuur die je boven hebt ingesteld maar je merkt wel dat het aangenamer word. Tot nu toe heb ik de airco altijd ingesteld gehad op 21 graden.
Ben benieuwd hoe jullie het doen namelijk.
Ben ik namelijk benieuwd naar. Ik zelf gebruik op dit moment alleen de airco wanneer het te warm word namelijk. De boven verdieping is namelijk binnen no time lekker koel. We hebben sinds we de airco hebben tot nu toe alle dagen heerlijk kunnen slapen. Wanneer we gaan slapen heb ik tot nu toe de airco altijd uitgezet. Na het gebruik van de airco laat ik de airco nog 20 minuten draaien op ventilator stand om de binnen unit droog te laten draaien.
De afgelopen tijd laat ik de woonkamer deur open zodat de koudelucht van de airco die op de slaapkamer hang ook naar de woonkamer komt. Het word dan in de woonkamer ook merkbaar lekkerder. Het word natuurlijk niet de temperatuur die je boven hebt ingesteld maar je merkt wel dat het aangenamer word. Tot nu toe heb ik de airco altijd ingesteld gehad op 21 graden.
[ Voor 10% gewijzigd door Dolbyadt op 03-08-2020 14:16 ]
SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW
Overdag alles potdicht. Ik zet de split in de slaapkamer ongeveer een uurtje aan voordat we naar bed gaan. Het is dan al heerlijk koel (ook als het dik 30 graden is buiten) als we gaan slapen. Timer op 2 uur en dan gaat ie uit als we slapen. Werkt prima. Ik vind het niet efficiënt om het apparaat de hele dag te laten draaien. Kost me teveel energie.Dolbyadt schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:13:
Een vraagje aan de airco bezitters. Laten jullie de airco een paar uur per dag draaien of laten jullie de airco 24/7 draaien? Vooral omdat het na woensdag ruim 1 week 30+ graden word.
Tijdens warme dagen die we binnenkort krijgen laat ik de mijne meestal ongeveer 18 uur aan een stuk aanstaan. Als ik 's ochtends op sta en de temperatuur is weer aan de hoge kant gaat hij aan, tot ik naar bed ga en vanaf dat punt de uitschakeltimer van de unit op 2 uur zet.Dolbyadt schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:13:
Vorig weekend had ik de unit een keer de hele nacht laten aanstaan (lees, met zeker 3 a 4 korte koelcyclussen per uur met 23c ingesteld) maar merkte ik de volgende dag dat het behoorlijk op mijn keel had geslagen met een droge keel en geregeld hoesten tot gevolgd. Geen idee of het wellicht tijd wordt om de verdamper eens te desinfecteren, aangezien ik deze unit nu precies een jaar en twee dagen in bedrijf heb
Ik heb geen idee hoe of wat je bedoelt. Volgens mij kan ik dat niet veranderen. Gisteren na de adviezen hier het raam op de slaapkamer ook geopend, dit is aan de andere kant vanwaar de airco in de woning staat. Voor het eerst had ik daarna het gevoel dat de airco echt koel werd! Heb de unit zelfs uitgezet zo koel. Ook met het raam en rooster open is het verbruik van 1.9kw gezakt naar 1.4 zoals is aangegeven in de specificaties. Er is niet standaard een mogelijkheid voor een tweede slang, wat wel zou kunnen is een bak maken met een tweede slang zoals eerder vermeld in dit topic. Met het raam open merk ik ook geen onderdruk meer en heb ik het idee dat de airco uitstekend werkt!evtje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 09:28:
@bloedboer
De woonkamer + kantoor + bonuskamer gaan om 07:00 aan op 23 graden koelen en dan om 23:00 uit. De slaapkamer gaat om 10:00 aan en handmatig uit.Dolbyadt schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:13:
Geen zin om te prutsen met handmatig inschakelen of temperatuur instellen. Als het buiten niet te warm is springt hij af en toe even aan en als het wel warm is zit hij volle bak te draaien. De laatste dag dat het 30+ graden was heeft hij nog geen 10kWh verbruikt terwijl de zonnepanelen 40+kWh hadden opgewekt.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik heb een nieuwe airco voor op zolder binnen (Mitsubishi SRK25ZS-W). Deze airco wordt netjes aangesloten door een F-Gassen monteur.
Zelf zet ik dus alles op zijn plek en hang alles op en breng de leidingen er naar toe.
Nu komt de condensor op het platte dak van het dakkapel vol in de zon. (kan helaas niet anders)
Is het dan beter om de condensor dan haaks te plaatsen? dus met de fan gericht naar het oosten ipv het zuiden?
@Dolbyadt
Hier staat hij 24x7 aan bij een warme periode.
Zelf zet ik dus alles op zijn plek en hang alles op en breng de leidingen er naar toe.
Nu komt de condensor op het platte dak van het dakkapel vol in de zon. (kan helaas niet anders)
Is het dan beter om de condensor dan haaks te plaatsen? dus met de fan gericht naar het oosten ipv het zuiden?
@Dolbyadt
Ik zelf heb een agpo optifor ventilatie daar zit een knop op dat je de aanvoer uit kan zetten . Maar die hoort wel aan te staan. Stel voor dat die uit staat krijg je onderdruk in je huis en dat hoort niet zo te zijn. Vandaar mijn vraag . Jij heb toch een ventilatie systeem in huis dacht ik te lezen van je .bloedboer schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:25:
[...]
Ik heb geen idee hoe of wat je bedoelt. Volgens mij kan ik dat niet veranderen. Gisteren na de adviezen hier het raam op de slaapkamer ook geopend, dit is aan de andere kant vanwaar de airco in de woning staat. Voor het eerst had ik daarna het gevoel dat de airco echt koel werd! Heb de unit zelfs uitgezet zo koel. Ook met het raam en rooster open is het verbruik van 1.9kw gezakt naar 1.4 zoals is aangegeven in de specificaties. Er is niet standaard een mogelijkheid voor een tweede slang, wat wel zou kunnen is een bak maken met een tweede slang zoals eerder vermeld in dit topic. Met het raam open merk ik ook geen onderdruk meer en heb ik het idee dat de airco uitstekend werkt!
Ik heb in mijn appartement alleen afvoer. Bij de keuken en op de badkamer.evtje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:11:
[...]
Ik zelf heb een agpo optifor ventilatie daar zit een knop op dat je de aanvoer uit kan zetten . Maar die hoort wel aan te staan. Stel voor dat die uit staat krijg je onderdruk in je huis en dat hoort niet zo te zijn. Vandaar mijn vraag . Jij heb toch een ventilatie systeem in huis dacht ik te lezen van je .
https://blog.directenergy.com/shading-air-conditioner-myths/Speedfightserv schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 14:52:
Ik heb een nieuwe airco voor op zolder binnen (Mitsubishi SRK25ZS-W). Deze airco wordt netjes aangesloten door een F-Gassen monteur.
@Dolbyadt
Natuurlijk gaat het hier wel over grotere installaties maar ik zou het ding gewoon zo plaatsen dat het praktisch is.
Iemand die advies wil geven of zijn ervaring wil delen?
FeedBack1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 01:24:
Wij zijn voornemens airco te laten plaatsen in ons huis uit 2005.
Offerte 1
Offerte 2
Offerte 3
Heb je een zonnescherm of aan rolluiken om de warmte buiten te laten? Wat niet binnenkomt hoef je ook niet te koelen...FeedBack1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 01:24:
Oke ik denk dat ik verkeerd begrepen had. Maar je heb alleen afvoer dan is het altijd raadzaam om een rooster open te houden .bloedboer schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 17:49:
[...]
Ik heb in mijn appartement alleen afvoer. Bij de keuken en op de badkamer.
Nee op dit moment alleen aan de binnenzijde luxaflex en gordijnen, in de toekomst willen we nog wel screens laten plaatsen.jongetje schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 19:04:
[...]
Heb je een zonnescherm of aan rolluiken om de warmte buiten te laten? Wat niet binnenkomt hoef je ook niet te koelen...
Nog tips voor de andere genoemde punten en/of welke offerte het beste aansluit op onze wensen?
[ Voor 11% gewijzigd door FeedBack1 op 03-08-2020 19:26 ]
Offerte 3 is het meest gunstige.FeedBack1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 18:57:
Iemand die advies wil geven of zijn ervaring wil delen?
[...]
3.5 voor het trapgat is misschien wel veel maar dat komt wel goed.
5 voor de woonkamer is prima als je ook ga verwarmen.
Omdat je waarschijnlijk alleen in de winter ga verwarmen en je de airco in het trapgat dan niet gebruikt is het beter om geen multisplit te nemen.
2 single split is meestal nog goedkoper ook.
@Speedfightserv
Bedankt voor je reactie!
Voor het trapgat is 3,5kw al veel zeg je, dus die 5kw is echt te zwaar voor in het trapgat zoals een ander bedrijf offreerde?
Heb jij toevallig ook ervaring met een airco in het trapgat? Kan ik daar mee realiseren dat de 2e en 1e verdieping beneden de 25 graden graden blijft?
Bedankt voor je reactie!
Voor het trapgat is 3,5kw al veel zeg je, dus die 5kw is echt te zwaar voor in het trapgat zoals een ander bedrijf offreerde?
Heb jij toevallig ook ervaring met een airco in het trapgat? Kan ik daar mee realiseren dat de 2e en 1e verdieping beneden de 25 graden graden blijft?
Heb je wel een dichte deur tussen de 1e verdieping en de BG? Want anders zakt de koude lucht gewoon de woonkamer in en zal er op de 1e niet heel veel gebeuren.FeedBack1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:19:
@Speedfightserv
Bedankt voor je reactie!
Ik zou zelf eerder 5 op zolder doen en 3,5 in de woonkamer. Die op zolder moet 2 verdieping koelen en op zolder is het doorgaans veel warmer dan beneden. Bij mijn ouders kon ik het in de hete zomer beneden nog wel een tijd 24-25 houden zonder airco. Pas na 4-5 dagen liep het daar ook op richting de 28.
Maar op zolder was het de eerste hete dag al 30 graden en elke dag daarna liep het naar de 40. Echt een enorm verschil. Maar jij kent het temperatuurverloop in jouw huis beter dan wij.
In algemene zin is het gevaar van een trapgat dat de koelte zich onderaan niet snel genoeg verspreidt vanwege een gebrek aan airflow en de AC afslaat en pas weer opstart als het boven weer warmer is. Dat is pendelgedrag.
Bovendien moet je op hete nachten de deuren van de slaapkamers open houden anders ben je alleen de overloop aan het koelen.
@HarmoniousVibe
Wij hebben geen deuren tussen de 2e en 1e verdieping, de trap naar de begane grond komt uit in de hal en die is wel afgesloten van de woonkamer.
De overloop op de 1e verdieping is wel ruim dus daar kan de koude lucht zich mooi verspreiden alvorens de airco(op de 2e verdieping met de lamellen naar beneden gericht) signaleert dat de gewenste temperatuur bereikt is, of zie ik dit fout?
Qua temperatuur verloop is het bij ons iets anders als bij jouw ouders. begane grond is na 1 warme dag al 27 a 28 graden en dit loopt soms op tot 30 graden als het lange periode warm is.
Op zolder wordt het na 1 warme dag 30 en na een periode van warmte 32.
Zodra het buiten weer koeler is duurt het nog dagen voordat de hitte uit het huis verdwijnt, is dit het nadeel van een goed geïsoleerd huis?
De deuren op de 1e verdieping openhouden vind ik niet zo'n probleem als de temperatuur daardoor aangenaam blijft
Wij hebben geen deuren tussen de 2e en 1e verdieping, de trap naar de begane grond komt uit in de hal en die is wel afgesloten van de woonkamer.
De overloop op de 1e verdieping is wel ruim dus daar kan de koude lucht zich mooi verspreiden alvorens de airco(op de 2e verdieping met de lamellen naar beneden gericht) signaleert dat de gewenste temperatuur bereikt is, of zie ik dit fout?
Qua temperatuur verloop is het bij ons iets anders als bij jouw ouders. begane grond is na 1 warme dag al 27 a 28 graden en dit loopt soms op tot 30 graden als het lange periode warm is.
Op zolder wordt het na 1 warme dag 30 en na een periode van warmte 32.
Zodra het buiten weer koeler is duurt het nog dagen voordat de hitte uit het huis verdwijnt, is dit het nadeel van een goed geïsoleerd huis?
De deuren op de 1e verdieping openhouden vind ik niet zo'n probleem als de temperatuur daardoor aangenaam blijft
Ik kan niet in jouw huis kijken dus ik zeg voorzichtig 'veel'.FeedBack1 schreef op maandag 3 augustus 2020 @ 20:19:
@Speedfightserv
Bedankt voor je reactie!
Gezien 2 van 3 offertes al aanbieden een 3,5 te nemen durf ik daar wel in mee te gaan.
Ik hou zelf met een 2,5 kw de 1ste verdieping koel (22-23 graden) en pak de begane grond ook nog mee 23 a 24). Zelfs als het zo warm is als vorige week. De echte test komt er nu aan met die warme dagen in het vooruitzicht
Die 2,5 kw staat dan wel dag en nacht op 21.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"