Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 72 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.347.331 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37
Phoe gaat weer een uitdaging worden om een airco te vinden (en een bedrijf met een normale prijs :P).

Mijn eerste ervaring was een LG (type even kwijt) die mijn ouders hebben geinstalleerd. Hoewel het een fijn apparaat was (ionisator, ging gewoon dicht als je op temperatuur was) maakte de buitenunit zoveel herrie dat het een beetje genant werd. Je hoorde de zware brom van de compressor dwars door het glas heen. De binnenunit was prima stil maar als je buitenunit zoveel herrie maakt heeft dat weinig zin.

In mijn huidige woning lag de focus dan ook op de buitenunit. In 2018 kwam ik daardoor op de Panasonic T-TZ25-TKE waarbij Panasonic aangeeft dat de buitenunit 45 dB doet. Of dat klopt weet ik niet maar heb hier in ieder geval weinig klachten over. Ik hoor de buitenunit alleen als hij opstart door de wat hogere toon. Verder is de geluidsproductie zelfs met het raam open nog prima te pruimen.

Toch kunnen er bij panasonic dingen beter:
-De ventilator van de binnenunit heeft een klein rateltje gekregen.
-De klep gaat nooit dicht, hij blijft altijd blazen tenzij je auto fan gebruikt, maar die is vaak te gierig.
-In de winter kan het hierdoor te warm worden, dan is het ineens 23-24 graden terwijl je 21 instelt.
-Ik mis ik de ionisator (duurder type had die wel)
-Wifi module zat op 150 euro, dus overgeslagen

In december ga ik ga verhuizen en heb ik een nieuwe setup nodig. Voorlopig is het idee de 2 primaire slaapkamers te koelen/verwarmen met een split-airco. Wellicht dat in de toekomst de woonkamer ook een unit nodig heeft en dat ik dan 'van het gas' kan maar dat heeft momenteel geen prioriteit. De garage is met een meter of 8 groot genoeg voor meerdere buiten units.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HBWy1BsiSdHyItMAlubAFzJ8lVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/4Ev0vjlBL47Mw7qh0M3zFcvn.png?f=user_large

Ik zie dat de 2020 TZ serie van Panasonic nu standaard met WLAN komt, echter is de buitenunit verhoogd naar 47 dB. Dus die diskwalificeert zichzelf eigenlijk al een beetje.

Vraag:
Ik kan me voorstellen dat twee buitenunits wat overhead geeft.Zou een multisplit stroomtechnisch een voordeel hebben? Mijn huidige Panasonic draait semi-idle rond de 115W. Mogelijk kan zo'n multisplit unit wanneer er weinig te doen is, maar hij wel aan staat, met dat vermogen beide binnen units bedienen?

Iemand een suggestie voor een airco met ionisator en een stille buitenunit voor (2x) 34m3 kamer? Momenteel zie ik veel Daikon en Hisense als ik ergens een airco zie.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 07-06 11:38

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik zit te overwegen om een omkasting te maken voor de buitenunit, niet zozeer vanwege het geluid of het uiterlijk maar meer om de unit te beschermen tegen weersinvloeden om zo de levensduur te verlengen. De luchtroosters wil ik voorzien van gaas zodat vuil niet in de warmtewisselaar komt.

Nu is de vraag.. heeft dit ook daadwerkelijk zin

Het betreft overigens het een mitsubishi srk 35.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phitamines
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 09-08-2020
Youtube pagina van een japanse installateur:

YouTube: エアコン職人さかな - YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phitamines
ik kom dit tegen bij Aliexpress, lijkt mij goed tegen zon, en vangt geen wind als je op het dak installeert.

https://nl.aliexpress.com..._668%233374%2315176%23947

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

phitamines schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:20:
ik kom dit tegen bij Aliexpress, lijkt mij goed tegen zon, en vangt geen wind als je op het dak installeert.

https://nl.aliexpress.com..._668%233374%2315176%23947
Maar waar wil je de airco dan tegen beschermen? UV straling? Dat lijkt me niet heel schadelijk voor zo'n apparaat. Je voegt wel extra isolatie toe aan de bovenkant waardoor hij in de zomer enkel heter zal worden.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 16:21
Dat lijkt me nuttig in die landen waar 10 tallen arco's boven elkaar op een gevel van hoogbouw bevestigd zijn. Om een beetje te beschermen tegen rommel wat van boven komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:36
HarmoniousVibe schreef op maandag 20 juli 2020 @ 21:23:
@supercrazy ik heb zelf geen astma, maar wel diverse allergieën (mijt, gras, diverse bomen). Omdat ik ben verhuisd en nagenoeg meteen de airco's heb laten hangen is het geen goed "onderzoek" en kan ik er zelf dus weinig over zeggen. Gelukkig het RIVM wel: https://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/609330004.pdf. Ofwel, het effect valt niet wetenschappelijk vast te stellen. Daarom zou ik dan ook voor een losse luchtfilter met in ieder geval een HEPA-filter gaan. Een HEPA-filter in een airco kan eigenlijk niet, omdat dat dat de airflow teveel verhindert.

Verder niet veel ervaring met LG, maar 2400 incl installatie is een nette prijs. Misschien wel te laag. Zou eens kijken wat er nog voor extra kosten bij komen voor leidingwerk en dergelijke. En natuurlijk de BTW. De offerte die je voor de Daikins hebt gekregen is dan weer véél te hoog. Climasense kan dat bijvoorbeeld een stuk goedkoper.
Bedankt voor je reactie en ervaring. Goed om te weten dat het effect van een Ionizer geen verschil maakt voor astma of hooikoorts, dat lost weer een twijfel op :).

De 2.400 ex BTW komt op 2.904 euro in de BTW en daar zit alles bij, geïnstalleerd en werkend. Daarom is de prijs van de LG met 1x 3.5 en 2x 2.5 zo interessant :). Het liefst zou ik ook Daikin plaatsen maar het prijsverschil is wel erg groot en Hisense die met een 1.300 euro verschil zit vind ik qua kwaliteit hetzelfde als LG.

De LG heeft met zijn buitenunit een geluid van 49 dB (Sound Pressure) en 64 dB (Sound Power). Naar welke waarde moet ik kijken en is dat veel voor een buitenunit (en ik weet dat Daikin lager zit idd :)). Hij komt op het dak van de bijkeuken te staan dus staat los maar wel net onder het slaapkamer raam (waar ook een binnenunit komt te hangen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Ik wil de unit voornamelijk beschermen tegen vocht en hagel door middel van een omkasting van hout met diagonale lamellen. Achter de lamellen wil ik gaas plaatsen om vervuiling van de warmtewisselaar te voorkomen.

Afbeeldingslocatie: https://i.ebayimg.com/00/s/MTAyNFg3Njk=/z/Z8UAAOSwel1ehe~u/$_84.JPG

De grote vraag is of het ook daadwerkelijk de levensduur verlengt of dat het meer voor het gevoel is.

Ik moet overigens zeggen dat we enorm content zijn met de Mitsubishi in de woonkamer. Zowel de binnen en buiten unit zijn erg stil en het binnenklimaat is met 22c heerlijk _/-\o_

Het verbruik is na een week slechts 7kWh, nu is het niet heel warm geweest maar toch :)

[ Voor 16% gewijzigd door revolution-nl op 21-07-2020 11:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:52:
[...]

Ik wil de unit voornamelijk beschermen tegen vocht en hagel door middel van een omkasting van hout met diagonale lamellen. Achter de lamellen wil ik gaas plaatsen om vervuiling van de warmtewisselaar te voorkomen.

[Afbeelding]

De grote vraag is of het ook daadwerkelijk de levensduur verlengt of dat het meer voor het gevoel is.
Een buiten unit is gemaakt om buiten te staan. Vocht en regen moet hij absoluut tegen kunnen. Hagel zou hem niet mogen beschadigen op misschien een klein deukje na bij extreme hagel. Als je het mooi vind moet je het zeker doen maar ik denk niet dat je er de levensduur substantieel mee gaat verlengen. Je zal meer geld kwijt zijn aan aanschaf van een omkasting dan dat je kwijt bent aan vroegtijdig vervangen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:59:
[...]

Een buiten unit is gemaakt om buiten te staan. Vocht en regen moet hij absoluut tegen kunnen. Hagel zou hem niet mogen beschadigen op misschien een klein deukje na bij extreme hagel. Als je het mooi vind moet je het zeker doen maar ik denk niet dat je er de levensduur substantieel mee gaat verlengen. Je zal meer geld kwijt zijn aan aanschaf van een omkasting dan dat je kwijt bent aan vroegtijdig vervangen.
Het is inderdaad een gevoel vs ratio dingetje. Ik heb nog wat hout en beits over dus qua kosten moet het bijna voor niets kunnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 12:01:
[...]

Het is inderdaad een gevoel vs ratio dingetje. Ik heb nog wat hout en beits over dus qua kosten moet het bijna voor niets kunnen.
Kwaad kan het ook niet mits je voldoende ventilatie over laat, dus als het praktisch gratis is en er mooier uit ziet dan kan dat ook genoeg reden zijn om het te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:49
revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:17:
Ik zit te overwegen om een omkasting te maken voor de buitenunit, niet zozeer vanwege het geluid of het uiterlijk maar meer om de unit te beschermen tegen weersinvloeden om zo de levensduur te verlengen. De luchtroosters wil ik voorzien van gaas zodat vuil niet in de warmtewisselaar komt.

Nu is de vraag.. heeft dit ook daadwerkelijk zin

Het betreft overigens het een mitsubishi srk 35.
Ik kwam wel ergens een adviesplaatje tegen van een Daikin unit. Als je last hebt van veel sneeuwval dan is een dakje boven de airco aan te raden en moet je hem wat hoger plaatsen zodat ie niet in de sneeuw staat. Ik heb mijn kast nu ook weer deels gesloopt zodat het nu alleen nog een dakje is. Kijken wat de unit daarvan vindt of dat ie nog steeds warm gaat worden. Heb het nog niet getest.

Wat is te warm trouwens voor zo'n unit. Laat ik het zo zeggen dat zonder kast de unit niet echt warm wordt, meer lauw zeg maar. Hij staat niet in de zon. Toen met de dichte kast werd hij goed warm. Nog net handwarm, maar je voelde duidelijk hitte als je de hand bovenop de unit legt. Kan ook zijn dat de afstand van de bovenkant van de unit tot aan het dakje te weinig is natuurlijk. Daar past nu een vuist tussen, dus zo'n 10 centimeter gok ik.

[ Voor 19% gewijzigd door rimave op 21-07-2020 13:28 ]

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

rimave schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:24:
[...]

Ik kwam wel ergens een adviesplaatje tegen van een Daikin unit. Als je last hebt van veel sneeuwval dan is een dakje boven de airco aan te raden en moet je hem wat hoger plaatsen zodat ie niet in de sneeuw staat. Ik heb mijn kast nu ook weer deels gesloopt zodat het nu alleen nog een dakje is. Kijken wat de unit daarvan vindt of dat ie nog steeds warm gaat worden. Heb het nog niet getest.
Goed dat je dat aanhaalt, dat was een ander punt. Ik ga de Mitsubishi in de winter namelijk primair te gebruiken om te verwarmen.

Had jij problemen met je omkasting door een oplopende temperatuur? Hoe zag jouw omkasting eruit?

[ Voor 7% gewijzigd door revolution-nl op 21-07-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

revolution-nl schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:27:
[...]

Goed dat je dat aanhaalt, dat was een ander punt. Ik ga de Mitsubishi in de winter namelijk primair te gebruiken om te verwarmen.
Neem aan dat hij op iets van anti trillingsbalken staan? Dat tezamen met z'n eigen voetjes moet de cruciale delen wel een paar centimeter van de grond houden. We krijgen in Nederland niet snel 10+ cm aan sneeuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 13:29:
[...]

Neem aan dat hij op iets van anti trillingsbalken staan? Dat tezamen met z'n eigen voetjes moet de cruciale delen wel een paar centimeter van de grond houden. We krijgen in Nederland niet snel 10+ cm aan sneeuw.
Klopt inderdaad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/cd4dcaf5ee5dc787bfea3aed37e65d733b4144da/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FGKNvgkM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Dus voordat die echt in de sneeuw staat moeten er meerdere centimeters gevallen zijn. En dan is nog de vraag hoe schadelijk dat beetje sneeuw echt is, kan het bij elektrische componenten komen? Het is hier ook geen Canada waar een meter sneeuw gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-06 12:54
Voordat we een beslissing maken, wil ik graag even onze situatie voorleggen aan jullie.

Wij hebben twee woonlagen in een huis uit '96. Overal screens tegen de zon en tot een graad of 26-28 buiten is het best aardig uit te houden. Beneden beter dan boven. Als de temperatuur echter lange tijd hoog is, of echt hoog word het ook hier minder plezierig.

Het plan is nu dus twee binnen (en buiten) units neer te zetten. De beneden unit komt zo te hangen dat deze de lucht gesplitst naar de twee hoofddelen van de verdieping kan blazen. 55m2 x 2,4m hoog.
De boven unit komt op de gang te hangen, hier komt de meeste warmte binnen. Het idee is om daarbij ook de deuren van de slaapkamers open te zetten zodat deze automatisch mee gekoeld worden. Ongeveer 60m2 verdeeld over 3 slaapkamers en de gang.

Wij twijfelen nu tussen de SRK 50 ZS-W en de SRK 35 ZS-W voor beide plekken. Er is ons ook aangeraden om voor twee single splits te gaan ipv een multi split met 2 binnen units.

Aangezien we verwachten dat de airco's niet zo heel hard hoeven te werken, maak ik me zorgen om het pendelgedrag van de grotere units als de behoefte klein is. Daarnaast wil ik niet te kort komen door voor de kleinere units te kiezen.

Als laatste hebben we de mogelijkheid om de buitenunits of aan het huis te hangen, of op de garage te zetten. Aan het huis is redelijke in het zicht van de straat, maar minder in het zicht vanuit het huis/tuin. Op de garage is minder in het zicht van de straat, maar meer voor ons in het zicht. Ook heb ik geen zin in een irritante brom als ik lekker een biertje wil drinken in de tuin.

Graag maak ik gebruik van jullie expertise om hier de juiste beslissingen te kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prutzertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-07-2023
rimave schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:43:
Mhh, altijd bijzonder hoe ze het spul aansluiten aan de andere kant van de plas:

[YouTube: This was MUCH harder than I expected... DIY Air Conditioning Pt 1]

De koelleidingen lopen gewoon zonder cover over de buitenmuur.
Hoeveel isolatie zal daar nog om zitten na een jaar?
Amerikanen soms ook haha. Die linus is trouwens zowiezo een flapdrol :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
rimave schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:43:
Mhh, altijd bijzonder hoe ze het spul aansluiten aan de andere kant van de plas:

[YouTube: This was MUCH harder than I expected... DIY Air Conditioning Pt 1]

De koelleidingen lopen gewoon zonder cover over de buitenmuur.
Hoeveel isolatie zal daar nog om zitten na een jaar?
Net zoveel als het huis zelf heeft? (Bijna niks)

Kijk die zolder dan; beetje zoals hier die jaren '50 krotjes; wat wol op het plafond en een nutteloze zolder verder. Naja, ook wel logisch als energie 4x zo goedkoop is..

8 gauage naar de AC... dat is 10 mm^2.. en 240V, dus niet komen aanzetten met het 120V argument.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 14:57:
[...]

Dus voordat die echt in de sneeuw staat moeten er meerdere centimeters gevallen zijn. En dan is nog de vraag hoe schadelijk dat beetje sneeuw echt is, kan het bij elektrische componenten komen? Het is hier ook geen Canada waar een meter sneeuw gebruikelijk is.
In de winter even in aircobedrijf zetten. Dan gaat de sneeuw wel weg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17:57

Guldan

Thee-Nerd

kabeltjekabel schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 21:48:
[...]

Net zoveel als het huis zelf heeft? (Bijna niks)

Kijk die zolder dan; beetje zoals hier die jaren '50 krotjes; wat wol op het plafond en een nutteloze zolder verder. Naja, ook wel logisch als energie 4x zo goedkoop is...
Tijdens de video gaf linus aan dat hij het juist had weggehaald om er nieuwe isolatie heen te leggen. Toen het weg was kon hij ook mooi kabels leggen.

Over de afwerking van de leiding vond ik het ook apart. Zou kunnen dat dat wel gedaan is/word maar dat zien we dan wel in de komende video.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
We hebben akkoord gegeven op de LG setup. 3 units (1x 3.5 voor 107 m3, 1x 2.5 voor 77m3 en 1x 2.5 voor 50m3 ongeveer (zolder)) voor 2.400 ex BTW incl installeren en in werking stellen is gezien de andere offertes te goed om niet te doen :).

Maar nog even een andere vraag, aangezien ik de verwarming al op Tado heb wil ik de airco's ook op Tado zodat dit met elkaar communiceert. Nu lees ik (topic's van eind 2019) dat dit nog niet werkt. Als Tado de airco aanzet kan het ook zo zijn dat de thermostaat gewoon de verwarming aanzet. Tevens wil ik dat, op zolder waar er geen verwarming is maar wel een airco komt, hij in de winter de verwarming aanzet en de zolder verwarmt met de airco en het liefst in de woonkamer ook. Op deze manier kunnen we weer wat besparen. Maar gaat dit ook? Of is de airco toevoeging van Tado gewoon een optie als je geen slimme airco hebt en meer niet?

De LG airco's hebben wifi ingebouwd en werken dus met een app. Slim is de airco dus al :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glider5
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-04 16:13
supercrazy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:39:
We hebben akkoord gegeven op de LG setup. 3 units (1x 3.5 voor 107 m3, 1x 2.5 voor 77m3 en 1x 2.5 voor 50m3 ongeveer (zolder)) voor 2.400 ex BTW incl installeren en in werking stellen is gezien de andere offertes te goed om niet te doen :).

Maar nog even een andere vraag, aangezien ik de verwarming al op Tado heb wil ik de airco's ook op Tado zodat dit met elkaar communiceert. Nu lees ik (topic's van eind 2019) dat dit nog niet werkt. Als Tado de airco aanzet kan het ook zo zijn dat de thermostaat gewoon de verwarming aanzet. Tevens wil ik dat, op zolder waar er geen verwarming is maar wel een airco komt, hij in de winter de verwarming aanzet en de zolder verwarmt met de airco en het liefst in de woonkamer ook. Op deze manier kunnen we weer wat besparen. Maar gaat dit ook? Of is de airco toevoeging van Tado gewoon een optie als je geen slimme airco hebt en meer niet?

De LG airco's hebben wifi ingebouwd en werken dus met een app. Slim is de airco dus al :).
Oh wauw, dat is een scherpte offerte, mag ik vragen waar je die hebt gekregen? Wij twijfelen nog of 1 buiten en 1 binnen unit voldoende is om het zowel op eerste verdieping als begane grond (met de gangdeur open) behagelijk te maken. Kan later altijd nog een tweede bijpluggen, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

glider5 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Oh wauw, dat is een scherpte offerte, mag ik vragen waar je die hebt gekregen? Wij twijfelen nog of 1 buiten en 1 binnen unit voldoende is om het zowel op eerste verdieping als begane grond (met de gangdeur open) behagelijk te maken. Kan later altijd nog een tweede bijpluggen, toch?
Als jij een single split unit koopt kan je niet zomaar een tweede binnenunit aansluiten. Dan moet je dus al een buitenunit hebben die meerdere binnenunits ondersteund.

Ik vraag me echt af of een enkele binnenunit voldoende is voor twee verdiepingen. Ik heb hier drie binnenunits op de eerste verdieping die de gehele eerste verdieping op temperatuur houden maar ik merk dat het zowel op de begane grond als de tweede verdieping merkbaar warmer is. De koelte blijft echt op de verdieping hangen en zakt amper via het trapgat.
Wellicht als ik de units zwaarder laat werken maar dan krijg je veel geluid en zal de eerste verdieping kouder moeten worden dan gewenst.

Ik zal blij zijn als de binnenunit op de begane grond geleverd wordt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06 19:38

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Hier hangt inmiddels de Daikin FXTM (Perfera) op verdieping 1. Gelijk getest met verwarmen, dat gaat als een speer. Koelen ook. Binnenunit ziet er keurig uit op zich, maar het is wel echt meer plastic fantastic dan ik dacht. wat dat betreft hebben ze daar weinig aandacht aan besteed bij Daikin. De app werkt perfect. Alleen als je daarna de normale afstandsbediening pakt, dan snapt 'ie het soms niet goed. Die afstandsbediening weet natuurlijk niet wat je in de app hebt gedaan allemaal.

De Stylish voor de woonkamer laat helaas ook in ons geval nog even op zich wachten. Het is niet anders.

[ Voor 45% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 22-07-2020 13:33 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@BeQuietAndDrive het is inderdaad plastic fantastic en qua uiterlijk niet heel verfijnd, typisch functionaliteit boven looks. Prijsverschil met de Stylish vond ik dan weer te groot voor de eerste verdieping, zeker omdat we drie stuks hebben.

Werkt bij jou het herkennen van de unit via WiFi altijd even goed? Ik hem soms dat een unit gewoon niet reageert maar vraag me af of dit aan de WiFi unit ligt of dat het ons WiFi netwerk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-06 17:41
Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:28:
[...]

Als jij een single split unit koopt kan je niet zomaar een tweede binnenunit aansluiten. Dan moet je dus al een buitenunit hebben die meerdere binnenunits ondersteund.

Ik vraag me echt af of een enkele binnenunit voldoende is voor twee verdiepingen. Ik heb hier drie binnenunits op de eerste verdieping die de gehele eerste verdieping op temperatuur houden maar ik merk dat het zowel op de begane grond als de tweede verdieping merkbaar warmer is. De koelte blijft echt op de verdieping hangen en zakt amper via het trapgat.
Wellicht als ik de units zwaarder laat werken maar dan krijg je veel geluid en zal de eerste verdieping kouder moeten worden dan gewenst.

Ik zal blij zijn als de binnenunit op de begane grond geleverd wordt :)
Ik heb zelf een 3-split (Daikin FTXM Perfera) met boven 2 x 2kW en beneden 1 x 3.5kW. Ik heb een deur vanuit de woonkamer naar de trap. Ik merk dat als ik het beneden uit heb staan en boven met beide aan het koelen ben (met de deuren open) dat het op de trap echt voelbaar koeler is dan in de woonkamer, maar ik krijg de woonkamer er echt niet fatsoenlijk mee gekoeld, ook niet als ik de deur tussen de trap en de woonkamer open. Het zou misschien kunnen als je echt een hele zware unit koopt die qua inhoud ook bemeten is op 2 hele vediepingen én hij min of meer recht op het trapgat staat gericht. Minstens 8kW zou ik dan zeggen.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:51:
@BeQuietAndDrive het is inderdaad plastic fantastic en qua uiterlijk niet heel verfijnd, typisch functionaliteit boven looks. Prijsverschil met de Stylish vond ik dan weer te groot voor de eerste verdieping, zeker omdat we drie stuks hebben.

Werkt bij jou het herkennen van de unit via WiFi altijd even goed? Ik hem soms dat een unit gewoon niet reageert maar vraag me af of dit aan de WiFi unit ligt of dat het ons WiFi netwerk is.
Ik heb precies hetzelfde. Althans, eenmaal gevonden werkt hij eigenlijk altijd wel, maar het discoveren van de units gaat niet altijd goed.

Ook qua degelijkheid van de kap ben ik het met je eens. Ik ben altijd een beetje bang dat ik de kap afbreek als ik hem open doe :P. Zo klinkt en voelt het een beetje aan. Een mooie set scharnieren zit er in ieder geval niet aan

[ Voor 3% gewijzigd door HarmoniousVibe op 22-07-2020 13:53 ]

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

Tsurany schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:51:

De eerste keer aankoppelen ging even niet soepel, dat moest ik een 2e keer doen met die key invoeren in AP mode. Toen lukte het wel. Sindsdien (nu 24u ;)) werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Voor de geïnteresseerden, heb even een tweetal kiekjes gemaakt van de plastic "scharnieren" van de kap:

A/C
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6Bm5CvPeN56I1ruu9t3qt7oE-I=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/z3IWumPYR53SsnAHhVMo0bEx.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MquHvfgBt8Iq8XNUFC7iCjAnj5w=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/nyfHmYNKio38dvn1PZHJbIm4.png?f=fotoalbum_small

Er zit dus gewoon een hobbeltje waar hij op rust als je de klep open wilt hebben. Nu denk ik niet dat het snel kapot zal gaan als je gewoon met beleid en met twee handen dan ding dicht doet, maar het voelt (en klinkt) aan alsof je te hard moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
De wifi verbinding is er bij mij 1 keer uit geweest. Van alles geprobeert, maar geen contact. Totdat ik de wifi ontvanger van de ftxm airco unit even de power uit en aan gezet hebt. En gelijk verbinding, zo simpel kan het zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
glider5 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Als je een multi split buitenunit neerzet dan kan je er altijd nog een tweede op aansluiten. We hebben de offerte van een installateur hier uit de buurt. Het enige wat hij niet kan is het gat dichtmaken op het dak maar verderop bij ons in de straat zit een dakdekker die het voor 50 euro kon dichtmaken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave

Ik moest deze even delen. Deze man legt heel mooi de werking tussen een portable airconditioning en een split unit uit. Daarnaast heeft hij ook nog een filmpje op z’n kanaal staan waarbij hij uitlegt dat swamp coolers (die hele goedkope koelers waar je water in moet doen) hier niet werken..

Nooit geweten dat airco bij toeval uitgevonden is. Men wilde de luchtvochtigheid in de kamer omlaag krijgen en het apparaat wat ze daarvoor gemaakt hadden koelde als extra de lucht.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phitamines
Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:22:
[...]

Maar waar wil je de airco dan tegen beschermen? UV straling? Dat lijkt me niet heel schadelijk voor zo'n apparaat. Je voegt wel extra isolatie toe aan de bovenkant waardoor hij in de zomer enkel heter zal worden.
Tegen warmte door direct zonlicht. Hetzelfde principe als een zonnescherm op vooruit van auto lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

phitamines schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Tegen warmte door direct zonlicht. Hetzelfde principe als een zonnescherm op vooruit van auto lijkt mij.
De warmte die het apparaat zelf genereert is ook aardig en als je de bovenkant afdekt dan kan die warmte minder goed weg. Dat is mogelijk slechter dan de zon die er op schijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive

BeQuietAndDrive

Big Kahuna

In Zuid-Europa staan hele daken vol met die units. De hele dag in de volle zon op zo'n heet plat dak. Het ding zal dus best ergens tegen moeten kunnen lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterSword
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 03-06 04:43
!!! Nieuw video !!! legt goed uit waarom een airco wel werkt en zo goedkope luchtkoeler niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Laatst online: 12-02-2024
phitamines schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 21:37:
[...]

Dat is niet vergelijkbaar. Een buitenunit staat niet in een afgesloten kas.
HarmoniousVibe schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Ik heb zelf een 3-split (Daikin FTXM Perfera) met boven 2 x 2kW en beneden 1 x 3.5kW. Ik heb een deur vanuit de woonkamer naar de trap. Ik merk dat als ik het beneden uit heb staan en boven met beide aan het koelen ben (met de deuren open) dat het op de trap echt voelbaar koeler is dan in de woonkamer, maar ik krijg de woonkamer er echt niet fatsoenlijk mee gekoeld, ook niet als ik de deur tussen de trap en de woonkamer open. Het zou misschien kunnen als je echt een hele zware unit koopt die qua inhoud ook bemeten is op 2 hele vediepingen én hij min of meer recht op het trapgat staat gericht. Minstens 8kW zou ik dan zeggen.
Ik heb gemerkt dat er een soort luchtlagen zijn van boven en beneden. Die botsen als het ware op elkaar en daarom loopt het niet zo lekker door. Ik merk dat vooral goed als ik de trap op loop, van heet opeens naar koel en omgekeerd als je naar beneden loopt. Mijn uitdrukkelijke advies is dan ook, voorzie alle gewenste ruimtes zoveel mogelijk van een eigen binnenunit. Maak een keuze welke ruimtes je minimaal gekoeld wilt hebben, bijvoorbeeld: (alle) slaapkamers + de woonkamer. Wat de stroming ook belemmerd zijn (hoge) deurposten boven een (open) deur.
supercrazy schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 11:39:
(...)
Hm, dat is zo goedkoop dat ik bijna niet kan geloven dat het zuivere koffie is. Ik heb heel veel verschillende prijzen gezien, en jouw prijs zou dan zo'n 2000 euro lager zijn dan de laagste prijs die ik had begrepen van een NL installateur voor nieuwe units met goede garantie en service, professionele installatie etc. Ben heel erg benieuwd hoe dit verloopt :)
fmrama schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:52:
De afgelopen dagen heb ik de airco (daikin) op verwarmen gezet. Ik merk wel dat het geluid van de buitenunit wat anders klinkt, Meer een beetje (tja hoe leg je dat uit ) pruttelend prt, prt, tr, tr...Laat ik het zo zeggen, stil is ie niet. Is dit een ervaring die jullie delen?
Overigens gaat dit verwarmen uit de kunst. In no time effe de kou eruit.
Ja. Even een tijd uit gezet (hooguit wat uurtjes) daarna het geluid niet meer gehoord, ik weet ook niet precies wat dat was. Sowieso maken buitenunits bij verwarmen meestal net wat meer geluid.
supercrazy schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:50:
[...]

Bedankt voor je reactie en ervaring. Goed om te weten dat het effect van een Ionizer geen verschil maakt voor astma of hooikoorts, dat lost weer een twijfel op :).

De 2.400 ex BTW komt op 2.904 euro in de BTW en daar zit alles bij, geïnstalleerd en werkend. Daarom is de prijs van de LG met 1x 3.5 en 2x 2.5 zo interessant :). Het liefst zou ik ook Daikin plaatsen maar het prijsverschil is wel erg groot en Hisense die met een 1.300 euro verschil zit vind ik qua kwaliteit hetzelfde als LG.

De LG heeft met zijn buitenunit een geluid van 49 dB (Sound Pressure) en 64 dB (Sound Power). Naar welke waarde moet ik kijken en is dat veel voor een buitenunit (en ik weet dat Daikin lager zit idd :)). Hij komt op het dak van de bijkeuken te staan dus staat los maar wel net onder het slaapkamer raam (waar ook een binnenunit komt te hangen).
Sound Power is de bron zelf (direct op de kast), Sound Pressure is wat jij hoort van een meter afstand bijvoorbeeld: 49 dB(a) op 1 meter afstand. Bij een buitenunit van 2kW is 49 tegenwoordig een beetje aan de hogere kant, maar bij een unit van max 8kW is 49 dan weer best wel goed.
Spacey1989 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 17:58:
Voordat we een beslissing maken, wil ik graag even onze situatie voorleggen aan jullie.

Wij hebben twee woonlagen in een huis uit '96. Overal screens tegen de zon en tot een graad of 26-28 buiten is het best aardig uit te houden. Beneden beter dan boven. Als de temperatuur echter lange tijd hoog is, of echt hoog word het ook hier minder plezierig.

Het plan is nu dus twee binnen (en buiten) units neer te zetten. De beneden unit komt zo te hangen dat deze de lucht gesplitst naar de twee hoofddelen van de verdieping kan blazen. 55m2 x 2,4m hoog.
De boven unit komt op de gang te hangen, hier komt de meeste warmte binnen. Het idee is om daarbij ook de deuren van de slaapkamers open te zetten zodat deze automatisch mee gekoeld worden. Ongeveer 60m2 verdeeld over 3 slaapkamers en de gang.

Wij twijfelen nu tussen de SRK 50 ZS-W en de SRK 35 ZS-W voor beide plekken. Er is ons ook aangeraden om voor twee single splits te gaan ipv een multi split met 2 binnen units.

Aangezien we verwachten dat de airco's niet zo heel hard hoeven te werken, maak ik me zorgen om het pendelgedrag van de grotere units als de behoefte klein is. Daarnaast wil ik niet te kort komen door voor de kleinere units te kiezen.

Als laatste hebben we de mogelijkheid om de buitenunits of aan het huis te hangen, of op de garage te zetten. Aan het huis is redelijke in het zicht van de straat, maar minder in het zicht vanuit het huis/tuin. Op de garage is minder in het zicht van de straat, maar meer voor ons in het zicht. Ook heb ik geen zin in een irritante brom als ik lekker een biertje wil drinken in de tuin.

Graag maak ik gebruik van jullie expertise om hier de juiste beslissingen te kunnen maken.
Ik raad het af om slaapkamers via de gang te koelen. Je moet steeds de deuren open houden en je hebt een slechte controle over de temperatuur in de kamers zelf. Ik zou een unit in de slaapkamers zelf plaatsen die je wilt koelen. En dan natuurlijk niet te groot. Als je geen brom wilt kun je de buitenunit(s) het beste plaatsen daar waar jij het minste verblijft, maar voorkom dat het onder of boven het raam van buren komt te staan om toekomstig gezeik te voorkomen. Het beste is eigenlijk op de grond en niet te dicht tegen de gevel, en wel daar waar geen raam is (geluid kan binnen lekken bij ventileren). Houdt er rekening mee dat als je hem in een hoek plaatst het geluid dan versterkt én gebundeld word in de richting waar de hoek naar 'uitkijkt' en dat lagere tonen worden versterkt. Het plaatsen op bebouwing kan zorgen voor bromtonen in de ruimte eronder, ook als hij op rubberen dempers staat. Wat dan kan helpen is een flink zwaar stuk beton/tegel (niet zo zwaar dat die door het dak heen gaat) waar de unit op staat + evt dempers.

[ Voor 139% gewijzigd door MrOizo op 23-07-2020 04:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-06 10:31
Vandaag mn KeroClima bestelling binnen gekregen. Geleverd binnen 5 werkdagen! Verzendkosten 170eu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jRXnh0Vvm5IFXTMpxfCwbbKj0VI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LRIPHP15zrYDNxK4Q3x8GHdp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
MrOizo schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 03:01:
Hm, dat is zo goedkoop dat ik bijna niet kan geloven dat het zuivere koffie is. Ik heb heel veel verschillende prijzen gezien, en jouw prijs zou dan zo'n 2000 euro lager zijn dan de laagste prijs die ik had begrepen van een NL installateur voor nieuwe units met goede garantie en service, professionele installatie etc. Ben heel erg benieuwd hoe dit verloopt :)
De setup van LG zelf is ongeveer 2.400 euro als je online kijkt. Dus er zit ongeveer 500-600 euro installatiekosten op en dan nog de winstmarge op het systeem. De installateur heeft het certificaat voor F-gassen, is dealer van LG en hij is lokaal. De installatie is ook niet heel spannend als je hieronder kijkt (in mijn ogen). De buitenunit (in rood) komt op het bijkeuken dak te staan en gaat vandaar uit naar de binnenunits (in het blauw): 1 in de keuken, 1 in de slaapkamer en 1 op zolder. Voor slaapkamer en zolder kan via 1 buis lopen (in het groen). In het geel staan de ramen aangegeven waar hij langs loopt.

Het enige wat ik nog moet uitzoeken is of de groep van zolder (waar ook de CV op zit aangesloten en wat kleiner spul) voldoende is voor de airco.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DF4DKiLgfAd8vu_LlnkmS2bOFP0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MBGq7Lj89niiyUQzSzIHnQaS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:37
rimave schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 20:49:
[YouTube: Portable Air Conditioners - Why you shouldn't like them]

Ik moest deze even delen. Deze man legt heel mooi de werking tussen een portable airconditioning en een split unit uit. Daarnaast heeft hij ook nog een filmpje op z’n kanaal staan waarbij hij uitlegt dat swamp coolers (die hele goedkope koelers waar je water in moet doen) hier niet werken..

Nooit geweten dat airco bij toeval uitgevonden is. Men wilde de luchtvochtigheid in de kamer omlaag krijgen en het apparaat wat ze daarvoor gemaakt hadden koelde als extra de lucht.
Pak hem beet 15 jaar geleden zo'n ding gehad en mijn grootste klacht was vooral de temperatuur van de slang. Heb er destijds aluminium folie omgewikkeld en toen kon het ding zowaar 3 graden koelen op een zolderkamer zonder window mod zoals de man in het filmpje. Alsnog natuurlijk verre van optimaal want geluidsproductie is enorm.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacey1989
Oizo, bedankt voor je reactie.

Ik begrijp dat koelen via de gang niet ideaal is, maar daar hebben we twee redenen voor:
1. Het gros van de warmte boven komt via de gang het huis in. We hebben een grote koepel die veel warmte binnen laat. (hebben daar nu een screen voor om het ergste buiten te houden)
2. Het is niet te doen om de airco's in de slaapkamer te zetten en netjes weg te werken. Dat is niet acceptabel voor ons.

Met een vrijstaand huis is het onwaarschijnlijk dat de buren last ervan krijgen, in ieder geval niet voordat wij er last van hebben.

Lijkt er dan op dat in onze situatie er niet echt verbeteringen zijn. Alleen nog de vraag welk formaat verstandiger zou zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
MasterSword schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 01:30:
!!! Nieuw video !!! legt goed uit waarom een airco wel werkt en zo goedkope luchtkoeler niet.

[YouTube: Personal "air conditioners" aren't what they seem]
Dat is dezelfde gast als waar ik naar linkte in mijn bericht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Spacey1989 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:57:

Ik begrijp dat koelen via de gang niet ideaal is, maar daar hebben we twee redenen voor:
1. Het gros van de warmte boven komt via de gang het huis in. We hebben een grote koepel die veel warmte binnen laat. (hebben daar nu een screen voor om het ergste buiten te houden)
Komt het gros van de warmte via de gang of komt er via de gang net wat meer warmte binnen in verhouding tot de rest van de ruimtes? Vergis je niet in hoeveel warmte er via de muren binnen kan komen, zeker bij een vrijstaand huis waarbij de zon lekker om het huis heen draait.
2. Het is niet te doen om de airco's in de slaapkamer te zetten en netjes weg te werken. Dat is niet acceptabel voor ons.

Met een vrijstaand huis is het onwaarschijnlijk dat de buren last ervan krijgen, in ieder geval niet voordat wij er last van hebben.

Lijkt er dan op dat in onze situatie er niet echt verbeteringen zijn. Alleen nog de vraag welk formaat verstandiger zou zijn..
In mijn situatie vangt 's ochtends mijn kantoortje de volle zon. Dat betekent dat op een warmte zomerdag de temperatuur al snel oploopt en het om een uur of 9 eigenlijk al niet meer goed uit te houden is.

Zonder aparte binnenunit zou ik deze ruimte enkel goed kunnen koelen als ik 's nachts de deur open houd. In het geval van een slaapkamer, waarbij je de deur sluit vanwege privacy, zou dat betekenen dat je vrij vroeg 's ochtends de deur moet openen om te voorkomen dat je alsnog in een veel te warme ruimte wakker wordt.

Als je geen leidingen op de buitenmuur wilt kan een centrale unit wellicht de beste oplossing zijn maar besef je wel goed dat je enkel de slaapkamers goed kan koelen wanneer de deuren open staan. En dat je bij een dichte deur echt moet voorkomen dat de kamer snel opwarmt door middel van bijvoorbeeld screens of rolluiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacey1989
Tsurany, ook jij bedankt voor het meedenken.

Ons huis is relatief goed geïsoleerd, de airco hoeft op zich niet hard te werken, want er hoeft maar een beetje vanaf. We zitten niet op de graden specifiek per ruimte, maar gewoon een prettige gevoelstemperatuur.
Alle ramen die de zon op zich krijgen hebben al screen die natuurlijk altijd worden gebruikt. Het dak heeft een dozijn panelen, dus die vangen al een hoop van de warmte op. Het grote punt is echt de kunststof koepel die de hele dag de zon erop heeft staan.
De deuren staan meestal toch al open, dus dat is niets extra.

Vraag ik me nog steeds echt af of dat de 5KW unit niet over gedimensioneerd is voor een verdieping?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

@Spacey1989 indien je de deuren open laat moet het wel werken. En dan lijkt mij 5kW aardig veel, met 60m2 aan 2.5m hoogte zit je op 150m3. Dat moet met 4kW wel lukken als het een goed geïsoleerde woning is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Spacey1989 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 14:38:
Tsurany, ook jij bedankt voor het meedenken.

Ons huis is relatief goed geïsoleerd, de airco hoeft op zich niet hard te werken, want er hoeft maar een beetje vanaf. We zitten niet op de graden specifiek per ruimte, maar gewoon een prettige gevoelstemperatuur.
Alle ramen die de zon op zich krijgen hebben al screen die natuurlijk altijd worden gebruikt. Het dak heeft een dozijn panelen, dus die vangen al een hoop van de warmte op. Het grote punt is echt de kunststof koepel die de hele dag de zon erop heeft staan.
De deuren staan meestal toch al open, dus dat is niets extra.

Vraag ik me nog steeds echt af of dat de 5KW unit niet over gedimensioneerd is voor een verdieping?
Naja, een beetje..? Ik neem aan dat je bovenste woonlaag zich direct onder het (plat) dak bevindt? Ik kan me niet voorstellen dat het daar niet gewoon 30+ wordt als het een week lang 35+ is, net als de afgelopen 2 jaren. Zeker met zo'n "open" contraptie op het dak?

Verder ben ik het met de eerdere reactie eens dat het verre van ideaal is, zeker als 's nachts de slaapkamerdeuren dicht gaan (en de airco uit, want dan heb je er toch niks meer aan), maar met een langdurig hoge temperatuur heb je op een gegeven moment gewoon je echt heel veel massa die flink is opgewarmd. Dat is een forse warmtebuffer die ook gewoon hitte naar binnen toe afgeeft als de originele bron (de zon) even achter de horizon verdwenen is. Screens helpen daar niet tegen.

Bij mij ouders zie ik hetzelfde. De eerste paar hete dagen is de hitte goed buiten te houden door overdag alles goed dicht te houden en 's ochtends alles tegen elkaar open te zetten om het af te laten koelen. Dan wordt het op het heetst van de dag niet warmer dan 23 graden (beneden dan, op de eerste verdieping is het al een stuk warmer), maar na 4-5 dagen met tropische warmte helpt dat ook niet meer en loopt de temperatuur zelfs in de woonkamer op tot bijna 30 graden. Op de eerste verdieping, laat staan op de zolder is het nog veel warmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkna
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-06 13:33
Heb mijn airco voor de slaapkamer nu 3 jaar. Merk dat de compressor wat meer bromt dan pakweg vorig jaar. Wat kan meestal de oorzaak zijn dat de compressor zich meer laat horen? Buitenunit is onlangs schoon gemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroen.br
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19-04-2023
Hier inmiddels 4 MHI single splits laten installeren (3x2.5 en 1x3.5). Een mooie batterij aan buitenunits, we vliegen nog net niet weg (zal vandaag een paar foto's maken) :)

Heb een vraag over de auto fan speed optie vs de Ultra laag optie op de binnenunits. Begrijp ik goed dat met de auto speed modus hij ook helenaal uit kan gaan als het koud genoeg is of zal hij altijd nog iets uitblazen?

Daarnaast lijkt de Ultra Laag modus zachter te zijn dan wat ik kan bereiken op Auto, terwijl ik zou verwachten dat op Auto hij zich zelf ook op Ultra Laag kan zetten indien de temperatuur zo goed als bereikt is.

Weet iemand hoe dit zit? Google en de handleiding geven me niet de gezochte duidelijkheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Mlw-dhin6rKcq4pWfTfPqMFC4Do=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NqP3xtLUUyCQ3iDNbjBTo5RL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j7Q8gC0wTF_3-x311lDJlidtw7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S7EaoiLWYd3k05tpmU6pT5j3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxLexmtN-jh9luUTpF-Pf4bOUxE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/89fksThjQBY7HLtetr8xtGtl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 48% gewijzigd door Jeroen.br op 25-07-2020 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-05 20:25
Ultra laag modus waar zit die ?

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Jeroen.br schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 09:02:
Hier inmiddels 4 MHI single splits laten installeren (3x2.5 en 1x3.5). Een mooie batterij aan buitenunits, we vliegen nog net niet weg (zal vandaag een paar foto's maken) :)

Heb een vraag over de auto fan speed optie vs de Ultra laag optie op de binnenunits. Begrijp ik goed dat met de auto speed modus hij ook helenaal uit kan gaan als het koud genoeg is of zal hij altijd nog iets uitblazen?

Daarnaast lijkt de Ultra Laag modus zachter te zijn dan wat ik kan bereiken op Auto, terwijl ik zou verwachten dat op Auto hij zich zelf ook op Ultra Laag kan zetten indien de temperatuur zo goed als bereikt is.

Weet iemand hoe dit zit? Google en de handleiding geven me niet de gezochte duidelijkheid.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er goed uit! Ze moeten alleen de leidingen nog intapen :) , vogels vreten ze anders kaal

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
evtje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:05:
Ultra laag modus waar zit die ?
Eerste streepje. Boekje beschrijft hem als Ula.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Speedfightserv schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:27:
[...]

Ziet er goed uit! Ze moeten alleen de leidingen nog intapen :) , vogels vreten ze anders kaal
Ze zijn al weg, dus dan zal ik het moeten doen. Intapen als in gewone tape rond de witte leidingen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
Jeroen.br schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:28:
[...]

Eerste streepje. Boekje beschrijft hem als Ula.
Als ik mijn Ac hoor als de temperatuur bereikt heeft dan is in (auto stand) ook Ula . Ik kan het mis hebben maar je hoor de fan bijna niet . Ik moet echt heel goed luisteren als hij afgeslagen is of weer opstart. Meestal heb ik het door omdat het iets warmer wordt of kouder.

Hyundai Ioniq Sep 2017-2022.Tesla MY Dec 2022 Daikin Emura 2 Jun 2014. Mitsubishi MHI SRK-25ZSX Jun 2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
@Jeroen.br Ik zie koppelstukjes op de lange goten. Die van mij zitten gewoon tegen elkaar aan.
Kun je die koppelstukjes los kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-06 20:03
Jeroen.br schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:40:
[...]

Ze zijn al weg, dus dan zal ik het moeten doen. Intapen als in gewone tape rond de witte leidingen doen?
Ik gebruik dit altijd voor koelleidingen:

https://www.ventilatiesho...iding-50-mm-rol-20-meter/

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
@Jeroen.br hij blaast altijd nog iets uit om de temperatuur te meten bij mij meet ik 12W (bij standby) Als hij weer aanslaat gaat het naar 500/600W na een 5 tot 10 minuten gaat hij terug naar z'n rond de 200W veel lager gaat die van mij niet waarna hij bij bereik van Temperatuur weer uit gaat .
Ik heb ook een kleine Daikin hangen in slaapkamer die gaat terug naar 100W en die start ook rustiger op . Dus niet direct naar 500W dat vindt ik beter werken. Zal wel verschil in Merk/software zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
evtje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:20:
@Jeroen.br hij blaast altijd nog iets uit om de temperatuur te meten bij mij meet ik 12W (bij standby) Als hij weer aanslaat gaat het naar 500/600W na een 5 tot 10 minuten gaat hij terug naar z'n rond de 200W veel lager gaat die van mij niet waarna hij bij bereik van Temperatuur weer uit gaat .
Ik heb ook een kleine Daikin hangen in slaapkamer die gaat terug naar 100W en die start ook rustiger op . Dus niet direct naar 500W dat vindt ik beter werken. Zal wel verschil in Merk/software zijn.
Helder, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Thanks, ik ga er eens naar kijken. Wist niet dat vogels het normale leidingwerk lekker vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Geen last van trillingsgeluid in de aangrenzende kamer?

Wat dat intapen betreft: wel doen maar het is echt niet zo dat die leidingen binnen een week kaal zijn hoor. Hier ligt er al een een half jaartje kaal op het dak en daar is nog geen vogel aan geweest laatste keer dat ik keek :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Glashelder schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:32:
[...]

Geen last van trillingsgeluid in de aangrenzende kamer?

Wat dat intapen betreft: wel doen maar het is echt niet zo dat die leidingen binnen een week kaal zijn hoor. Hier ligt er al een een half jaartje kaal op het dak en daar is nog geen vogel aan geweest laatste keer dat ik keek :p
We horen of voelen niks, gelukkig.
1 van de 4 staat enkel overdag aan (kantoor op zolder), de overige 3 voor de slaapkamers maar zullen nooit hard aan staan. De 2.5s zijn eigenlijk wat overbemeten voor de ruimtes. Had 2.0s besteld, maar die waren slecht leverbaar waardoor ik deze voor dezelfde prijs kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
rimave schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 15:55:
@Jeroen.br Ik zie koppelstukjes op de lange goten. Die van mij zitten gewoon tegen elkaar aan.
Kun je die koppelstukjes los kopen?
Heb het niet zelf aangelegd. Maar neem aan van wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
@rimave De koppelstukken zijn los te koop. Let wel effe op welke kanalen/goten je hebt. Er zijn veel merken en soorten met bijbehorende koppelstukken ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26
Jeroen.br schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:42:
[...]

We horen of voelen niks, gelukkig.
1 van de 4 staat enkel overdag aan (kantoor op zolder), de overige 3 voor de slaapkamers maar zullen nooit hard aan staan. De 2.5s zijn eigenlijk wat overbemeten voor de ruimtes. Had 2.0s besteld, maar die waren slecht leverbaar waardoor ik deze voor dezelfde prijs kreeg.
Leuke installatie :) volgens mij is het minimum vermogen van de 2.5 toch gelijk aan de 2.0 bij MHI?

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen.br
Appie Heijn schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 19:24:
[...]

Leuke installatie :) volgens mij is het minimum vermogen van de 2.5 toch gelijk aan de 2.0 bij MHI?
Klopt, 0,9kw minimum. De max capaciteit ga ik waarschijnlijk nooit gebruiken, dus 2.0kw was voldoende geweest. Maar prima zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Tsurany schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:22:
[...]

De unit voert geen warmte af via z'n eigen beplating. Dat doet de ventilator, dus dat plaatje erop kan geen kwaad.
Maar wat het voor meerwaarde heeft....Geen idee.

Wel is het zo dat een airco wel flink nadeel kan hebben van een warme opstellingsplaats.
Zwart dak, vol in de zon, temperatuur van 40c geeft een slecht rendement.
Je kunt zelfs hetzelfde verschijnsel krijgen als bij koud weer en verwarmen, dat het vermogen flink inkakt.

Je kunt beter een plek in de schaduw, of flink op de wind kiezen voor de buitenunit.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrOizo
  • Laatst online: 12-02-2024
Spacey1989 schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 13:57:

Je moet trouwens niet onderschatten hoeveel warmte er uit de muren, plafonds en vloer komen als een huis eenmaal opgewarmd is bij echt goed zomerweer. Ook met een goede screen ben je er dan niet meer. Waarschijnlijk moet je dan de deuren wijd open zetten wil je goede koeling krijgen van de gang als de airco niet in de kamer zelf staat. Ook zal hij de temperatuur uit de gang meten, dus kan het zijn dat jij wilt dat hij meer koelt of juist niet, maar het kan zijn dat je het dan niet meer kan regelen, want hij meet de temperatuur over de gang en niet de slaapkamer waar je in ligt. Overigens ben je al een heel eind als je de airco gewoon dag en nacht aan laat.

Wegwerken? Je hebt ook mensen die er echt een kast om heen bouwen aan de wand. Dan kan de binnenunit niet normaal aanzuigen en blazen, ook niet goed de temperatuur meten. Ze vinden het dan mooi omdat je de unit bijna niet ziet. :X

Overigens, veel units hebben dus een stille fan modus, meestal stand 1. Het voordeel is dat de binnenunit stiller is en je meestal meer vocht kan verwijderen uit de ruimte (als je dat wilt als iets minder heftige alternatief voor de ontvochtigingsstand). Het nadeel is dat de temperatuur minder goed geregeld word, deze kan meer gaan schommelen. Bij hoge fanspeed kan de airco de temperatuur stabieler houden, en bij fan auto probeert hij dit zelf te verzinnen. Bijvoorbeeld zodra je de deur even open doet springt hij meteen 'hard' aan omdat het in de slaapkamer 1,5 graden warmer is geworden omdat je even naar de wc ging. (indien de unit in de kamer zelf staat)

Redenen om voor een multisplit buitenunit te gaan kunnen bijvoorbeeld zijn: slechts 1 buitenunit te willen of moeten hebben, het voorkomen van interfererende tonen (bijvoorbeeld jengelend geluid waarbij de golven het ene moment elkaar versterken en het andere moment weer uitdoven). Het grote voordeel van single splits is dan weer dat er mogelijk een hoger rendement behaald kan worden + de ene ruimte kan verwarmen terwijl de andere ruimte koelt. Ook zit je niet zonder airco als 1 duo uitvalt, tenzij je een mobiele airco hebt als reserve, maar dan zit je natuurlijk wel met het kabaal.
henkna schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:15:
Heb mijn airco voor de slaapkamer nu 3 jaar. Merk dat de compressor wat meer bromt dan pakweg vorig jaar. Wat kan meestal de oorzaak zijn dat de compressor zich meer laat horen? Buitenunit is onlangs schoon gemaakt.
Mogelijke oorzaken:
1. slecht of onvolledig onderhoud (bijvoorbeeld halve blokkade door troep meer inwendig in binnen of buitenunit, vuil kan zich ook dieper in de lamellen ophopen)
2. er lekt koudemiddel
3. er zit iets los wat de resonantie veroorzaakt, bijvoorbeeld een leiding die net de behuizing of iets anders raakt
4. vaker de stoffilters reinigen. Een stoflaagje hierop zorgt al meteen voor mindere airflow waardoor het systeem harder moet werken. Bij veel gebruik minimaal elke maand schoonmaken.
5. iets mis met de fan van de buitenunit (bijvoorbeeld uit balans)

[ Voor 61% gewijzigd door MrOizo op 26-07-2020 04:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
henkna schreef op donderdag 23 juli 2020 @ 18:15:
De dempers onder de buitenunit en onder de compressor zijn wat stugger geworden misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:09
MrOizo schreef op zondag 26 juli 2020 @ 04:29:
[...]

J

[...]

Mogelijke oorzaken:
1. slecht of onvolledig onderhoud (bijvoorbeeld halve blokkade door troep meer inwendig in binnen of buitenunit, vuil kan zich ook dieper in de lamellen ophopen)
2. er lekt koudemiddel
3. er zit iets los wat de resonantie veroorzaakt, bijvoorbeeld een leiding die net de behuizing of iets anders raakt
4. vaker de stoffilters reinigen. Een stoflaagje hierop zorgt al meteen voor mindere airflow waardoor het systeem harder moet werken. Bij veel gebruik minimaal elke maand schoonmaken.
5. iets mis met de fan van de buitenunit (bijvoorbeeld uit balans)
Evern schaamteloos inhaken maar je bedoelt de filter van de binnenunit of heeft de buitenunit ook nog ergens filters die onderhoud vergen?

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
De binnenunits

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-06 10:31
*Knip*, V&A houden we ook graag in V&A

[ Voor 70% gewijzigd door Zeehond op 28-07-2020 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Weet iemand hoe de buitenunit de fanspeed bepaald? Is dit alleen afhankelijk van vraag of spelen factoren als buitentemperatuur ook mee? Laatste deed ik een testje waarbij ik de unit op vol vermogen liet koelen, de compressor hoorde ik op toeren maar de fanspeed leek gelijk te blijven. Ik heb de buitenunit op overigens rubberen tegels gezien ik deze toch iets hoorde brommen / resoneren. Het is nog niet helemaal weg maar lijkt nu wel beter.
evtje schreef op zaterdag 25 juli 2020 @ 16:20:
Ik nu een paar weken een MHI 35 hangen, ik heb deze een tijd via mijn youless gevolgd qua gedrag, het gedrag wat je noemt herken lijkt voor te komen als de unit gaat pendelen en er niet genoeg vraag is. Wanneer er genoeg vraag is toert de unit terug naar +/- 120watt en blijft vervolgens langere tijd aan.

De start met 5 a 600 watt is altijd het geval.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 27-07-2020 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:01:
Weet iemand hoe de buitenunit de fanspeed bepaald? Is dit alleen afhankelijk van vraag of spelen factoren als buitentemperatuur ook mee? Laatste deed ik een testje waarbij ik de unit op vol vermogen liet koelen, de compressor hoorde ik op toeren maar de fanspeed leek gelijk te blijven. Ik heb de buitenunit op overigens rubberen tegels gezien ik deze toch iets hoorde brommen / resoneren. Het is nog niet helemaal weg maar lijkt nu wel beter.

[...]

Ik nu een paar weken een MHI 35 hangen, ik heb deze een tijd via mijn youless gevolgd qua gedrag, het gedrag wat je noemt herken lijkt voor te komen als de unit gaat pendelen en er niet genoeg vraag is. Wanneer er genoeg vraag is toert de unit terug naar +/- 120watt en blijft vervolgens langere tijd aan.

Oke dan zou dus bij warm weer er meer vraag zijn en dan zou hij wel beter terug moeten moduleren en naar een lager niveau gaan in wattage.
Ik ben hem nu ook nog even aan het testen vanavond ipv auto mode op fan stand 2 laten draaien maar het geeft geen verschil bij 200 Watt slaat hij af.morgen of overmorgen maar eens in stand 3 proberen kijken of verschil is . En anders op warm weer wachten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

evtje schreef op maandag 27 juli 2020 @ 23:01:
[...]

Oke dan zou dus bij warm weer er meer vraag zijn en dan zou hij wel beter terug moeten moduleren en naar een lager niveau gaan in wattage.
Ik ben hem nu ook nog even aan het testen vanavond ipv auto mode op fan stand 2 laten draaien maar het geeft geen verschil bij 200 Watt slaat hij af.morgen of overmorgen maar eens in stand 3 proberen kijken of verschil is . En anders op warm weer wachten. :)
Ik heb de MHI op auto en 3d auto ingesteld staan, misschien is dit het verschil. Bedrijfsschema is van 9:30 tot 21:00 op 22c (24c ingesteld op de afstandbediening)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-05 22:20

royhoi

-

Mijn 7kw LG regelt gewoon terug tot 130watt als de kamer eenmaal op temp is. Vind trouwens de laagste blaas stand nog best stevig. Iemand suggesties voor een wind screen oid?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
Ook hier graag info daar ik twijfel:
Heb mijn keuze laten vallen op een MHI 50ZSX of een 60ZSX.
Mijn woonkamer en open keuken / leefruimte beneden is 160M3 woonhuis uit 1996, redelijk tot goed geïsoleerd. Airco hangt tevens vrij centraal en kan de hele ruimte goed bereiken zonder "obstakels".
Ik ging kwa berekening uit om de 60ZSX te bestellen maar omdat ik hier toch veel lees over begrippen als over-capaciteit en pendelen heb ik hierover de volgende vraag ;
Als ik de specs lees tussen deze 2 (zie bijlage) is het verschil buiten het energieverbruik alleen de luchtverplaatsing?
Ze kunnen namelijk beide tot dezelfde capaciteit terug-regelen nml 1 kw koelen en 0.6 kw verwarmen.
Klopt het dus dat ik bij de 60 alleen meer capaciteit heb (metname verwarmen) maar misschien meer last zal hebben van het waaien / de lucht verplaatsing en kan ik beter kiezen voor de 50ZSX?
Ik vind het koelen in de zomer fijn maar wil zoals velen ook dit apparaat hoofdzakelijk gaan gebruiken om deze ruimte zoveel mogelijk te verwarmen en veel gas te besparen.
Zonnepanelen gaan de energie voorzien.
Graag advies.

Egbert
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ow3EWGepZsO7U0HJAIaS408zU-Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ys1C9R8DtuMKQsEo9vWR0hAr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 09:23:
[...]

Ik heb de MHI op auto en 3d auto ingesteld staan, misschien is dit het verschil. Bedrijfsschema is van 9:30 tot 21:00 op 22c (24c ingesteld op de afstandbediening)
Dat ga ik ook eens proberen 3D en auto .
eggiebert schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:14:
Mijn woonkamer en open keuken / leefruimte beneden is 160M3 woonhuis uit 1996, redelijk tot goed geïsoleerd. Airco hangt tevens vrij centraal en kan de hele ruimte goed bereiken zonder "obstakels".
Ik ging kwa berekening uit om de 60ZSX te bestellen maar omdat ik hier toch veel lees over begrippen als over-capaciteit en pendelen heb ik hierover de volgende vraag ;
Als ik de specs lees tussen deze 2 (zie bijlage) is het verschil buiten het energieverbruik alleen de luchtverplaatsing?
Ze kunnen namelijk beide tot dezelfde capaciteit terug-regelen nml 1 kw koelen en 0.6 kw verwarmen.
Klopt het dus dat ik bij de 60 alleen meer capaciteit heb (metname verwarmen) maar misschien meer last zal hebben van het waaien / de lucht verplaatsing en kan ik beter kiezen voor de 50ZSX?
Ik vind het koelen in de zomer fijn maar wil zoals velen ook dit apparaat hoofdzakelijk gaan gebruiken om deze ruimte zoveel mogelijk te verwarmen en veel gas te besparen.
Graag advies.

Egbert
[Afbeelding]
Zou je beter niet 2 keer een single split kunnen plaatsen ? Ik heb eens gehoord over een verplichte keuring op zwaardere units, weet alleen niet vanaf hoe zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

eggiebert schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 12:14:
Graag advies.

Egbert
[Afbeelding]
Wij verwarmen en koelen met de SRK35 de hele beneden verdieping van 150m3 (exl. hal en trapkast) Afgelopen winter hield ik de ruimte eenvoudig warm met een 2kw straalkacheltje, dus vanuit dat oogpunt heb ik voor 35 gekozen, en anders heb ik altijd nog de stadsverwarming achter de hand. Nu hebben wij wel een nieuwbouwwoning uit 2019

Wellicht dat je op basis van je gasverbruik een inschatting kan maken van de gewenste capaciteit, check anders even het verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp topic.

Gevoelismatig is een 50 vrij grof bemeten, zeker als je een backup achter de hand hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 28-07-2020 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebert
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19-12-2024
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Wij verwarmen en koelen met de SRK35 de hele beneden verdieping van 150m3 (exl. hal en trapkast) Afgelopen winter hield ik de ruimte eenvoudig warm met een 2kw straalkacheltje, dus vanuit dat oogpunt heb ik voor 35 gekozen, en anders heb ik altijd nog de stadsverwarming achter de hand. Nu hebben wij wel een nieuwbouwwoning uit 2019

Wellicht dat je op basis van je gasverbruik een inschatting kan maken van de gewenste capaciteit, check anders even het verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp topic.

Gevoelismatig is een 50 vrij grof bemeten, zeker als je een backup achter de hand hebt.
Dank voor jullie reactie,

Mijn redenatie was dat als tussen deze 2 aircos de minimale koel en verwarmings vermogens hetzelfde zijn, het prijsverschil maar 165 euro is, dat ik dan beter de 60ZSX kon nemen.
Maar hier lees is dat misschien de 50ZSX al overbemeten is.
Vandaar mijn twijfel :)

Ps ,ga ook verder in het lucht/lucht topic inderdaad ivm voorkeur verwarmen.

[ Voor 3% gewijzigd door eggiebert op 28-07-2020 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBItechnics
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 29-05 12:14
revolution-nl schreef op maandag 27 juli 2020 @ 21:01:

[...]

normaal is dit met de druk/temperatuur in de condensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:26
Keuzestress....
Voor onze verbouwing wil ik binnenkort de airco's gaan bestellen. Bovenverdieping gaan de radiatoren eruit. Airco's voor in de plaats.

Nou heb ik 2 optie's
2x2
2x een Daikin 2MXM50 buitenunit
1x een FDXM50F9 Duct (voor begane grond, kanalen eraan)
3x een 2.0KW Stylish (slaapkamers)

1x3 + 1x1
1x een Daikin 3MXM52 buitenunit
1x een single 2.0 Stylish (slaapkamer)
1x een FBA50A9 Duct (voor begane grond, kanalen eraan) (deze kan niet op de 2MXM50)
2x een 2.0KW Stylish (slaapkamers)

Qua prijs scheelt het weinig, enkele tientjes. Wat is wijsheid...

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vriendin riep dat er water uit de airco stroomt... Snel er naar toe gelopen en verrek, uit de lamellen aan de voorkant komt aardig wat water stromen. Blij dat het het gebeurde voor we gingen slapen anders had er een flinke plas op het laminaat gelegen.

Mijn vermoeden is dat tijdens de installatie de condensafvoer niet goed is aangelegd en de hele goot volgelopen is waardoor uiteindelijk ook de lekbak overstroomt. Echter waarom dat dan een lange tijd wel goed ging, wellicht omdat het niet heel warm was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

Tsurany schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:13:
Vriendin riep dat er water uit de airco stroomt... Snel er naar toe gelopen en verrek, uit de lamellen aan de voorkant komt aardig wat water stromen. Blij dat het het gebeurde voor we gingen slapen anders had er een flinke plas op het laminaat gelegen.

Mijn vermoeden is dat tijdens de installatie de condensafvoer niet goed is aangelegd en de hele goot volgelopen is waardoor uiteindelijk ook de lekbak overstroomt. Echter waarom dat dan een lange tijd wel goed ging, wellicht omdat het niet heel warm was...
Ik zou hetzelfde vermoeden, iets met de condensafvoer.
Volgens mij is de relatieve luchtvochtigheid de laatste week erg hoog geweest dus wellicht ook meer waterafvoer voor de airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmerblues
  • Laatst online: 08-06 13:06
_Arthur schreef op maandag 6 juli 2020 @ 09:51:
[...]

Zoek een plaat XPS. XPS neemt geen vocht op. Echter hoe het zich na een tijd houd in de buitenlucht onbeschermd weet ik niet.
Gewoon goed. Xps platen worden vaak als naisolatie gebruikt bij ongeisoleerde platte daken. Dus gewoon kaal op het dak gelegd met wat grind of tegels tegen het opwaaien en dat gaat jaren goed.

If you don't look back at your car after you parked it, you bought the wrong car. Life is too short for boring cars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 21:48
Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een MHI SRK35ZS-W met een wifi-module.
Nu laat de functionaliteit van deze wifi-module nogal te wensen over.

Er zit bijvoorbeeld geen timer in, 3D swing werkt niet, en zo nog wat andere zaken die ontbreken.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/CMNf70f/IMG-3704.png

Nu heb ik de airco nog niet heel lang, maar ik vroeg me af of de firmware van de ze wifi-module door de fabrikant op afstand geupdate kan worden? M.a.w., kan er later nog functionaliteit aan toegevoegd worden?
De fabrikant is https://www.airconwithme.com/

[ Voor 16% gewijzigd door endless90 op 29-07-2020 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evtje
endless90 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:49:
Sinds een aantal maanden ben ik in het bezit van een MHI SRK35ZS-W met een wifi-module.

Er zit bijvoorbeeld geen timer in, 3D swing werkt niet, en zo nog wat andere zaken die ontbreken.
[Afbeelding]

Nu heb ik de airco nog niet heel lang, maar ik vroeg me af of de firmware van de ze wifi-module door de fabrikant op afstand geupdate kan worden? M.a.w., kan er later nog functionaliteit aan toegevoegd worden?
Je kunt wel een aan en uit schema maken . Vorige week kreeg ik een mail van airconwithme van een update maar zichtbaar was er niets veranderd. Binnekort gaat er nog wel een nieuwe app komen van MHI dat heet Smart M-air . Van geruchten heb ik vernomen in September. We zullen het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
evtje schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 11:57:
[...]

Je kunt wel een aan en uit schema maken . Vorige week kreeg ik een mail van airconwithme van een update maar zichtbaar was er niets veranderd. Binnekort gaat er nog wel een nieuwe app komen van MHI dat heet Smart M-air . Van geruchten heb ik vernomen in September. We zullen het zien.
Dat mailtje van Airconwithme heb ik ook gehad. Ging dacht ik over een update aan hun cloud-infrastructuur.
Ben benieuwd of MHI zelf met een app komt, zou wel mooi zijn...

In deze handleiding wordt overigens al gesproken over die app Smart M-air: https://www.mhi-mth.co.jp...pdf/rlf012a109a_dutch.pdf
Ik kan er in de App store echter nog niks over vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

endless90 schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 10:49:

[Afbeelding]

Ik was van plan om de wifi-module een deze dagen te bestellen maar als ik dit hoor laat ik dit maar even achter wegen,

Ik gebruik nu een vast een week-timer en ik denk dat ik dat blijf doen dus de toegevoegde waarde van de wifi module is dan minimaal.

Ik begreep dat je vanuit de app wat variabelen van de buitenunit in kan zien? Is dit nog nuttig /interessant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• endless90
revolution-nl schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 12:49:
[...]

Ik was van plan om de wifi-module een deze dagen te bestellen maar als ik dit hoor laat ik dit maar even achter wegen,

Ik gebruik nu een vast een week-timer en ik denk dat ik dat blijf doen dus de toegevoegde waarde van de wifi module is dan minimaal.

Ik begreep dat je vanuit de app wat variabelen van de buitenunit in kan zien? Is dit nog nuttig /interessant.
Ik zou er inderdaad even mee wachten voordat je de wifi module bestelt...
Je kan in de app de temperatuur van de kamer zien waar de binnenunit hangt, en de buitentemperatuur. Thats it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:09
Tsurany schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 01:13:

Ik heb tot nu 2x hetzelfde gehad. De 1e keer (Slechts 3 weken na installatie) heb ik de condensafvoer aan de binnenunit losgekoppeld en met een compressor doorgeblazen met lucht. De eerste paar stoten was er merkbaar veel weerstand maar dat was snel weg. Bij de uitgang van de leiding had ik verwacht veel rotzooi en water te vinden. Echter vond ik enkel een *beetje* water en geen rotzooi.

De 2e keer wederom hetzelfde probleem en eigenlijk precies hetzelfde scenario dus de oplossing van de 1e keer was niet afdoende. Nu heb ik de condensafvoer met meer dan 80% ingekort en op een andere manier naar buiten gebracht. Eerst zat er een horizontaal stuk van ongeveer 6 meter bij en die is er nu tussenweg waardoor er eigenlijk een constante hoek van 45 graden naar benden is. Mijn theorie is dat er nogal sterke luchtbellen in kwamen te zitten die blijkbaar het water tegen kunnen houden. Is dit niet het geval dan ben ik door mijn DIY opties heen en moet er een expert komen.

PVoutput Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De experts zijn zojuist geweest. De buitengoot was losgekomen (missend koppelstuk) waardoor de leiding omhoog kwam en hoger stond dan de binnenunit. Het is gefixt en voor de zekerheid is er een ontluchtingsventiel geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Wat / hoe moet ik me dat voorstellen? Een ontluchtingsventiel in de condensafvoer leiding?

Ik heb inmiddels effe gegoogeld. 8)7 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door fmrama op 29-07-2020 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Tsurany schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 16:39:
De experts zijn zojuist geweest. De buitengoot was losgekomen (missend koppelstuk) waardoor de leiding omhoog kwam en hoger stond dan de binnenunit. Het is gefixt en voor de zekerheid is er een ontluchtingsventiel geplaatst.
Ik ben zeer benieuwd wat je bedoeld met dat 'ontluchtingsventiel'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Eerst liep er een enkele leiding die gebogen was in 90 graden. Dat is nu vervangen door een koppeling tussen twee rechte leidingen waaruit via boven de lucht zou kunnen ontsnappen. Ze hebben volgens mij niet het woord ventiel genoemd dus wellicht gewoon een T-stuk die van boven dus open is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Dit maakte het voor mij duidelijker.

https://www.climasense.nl...n/306-y-stuk-dy-1416.html

:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb a.s. maandag een gesprek met een makelaar van een nieuwbouwwoning.

Die moet nog worden gebouwd. Drie verdiepingen, 4 slaapkamers incl. zolder. En ik wil tijdens de bouw rekening houden met leidingen voor een airco-systeem.

Maar! Wel een ingebouwd systeem. Ik wil dus geen zichtbare binnenunits en ik wil ook geen buitenunit. Volgens Google kan dat allemaal wel, dan zou de bouwer een lichtinlaat en uitlaat in de muur bouwen ergens.

Maar als ik kijk naar de kosten: https://www.werkspot.nl/a...rco-installeren-vervangen

Dan zie ik :

Kosten airco zonder buitenunit €1.400 - €2.200 voor 2.6 KwH

Daarmee wil ik een aantal kamers kunnen koelen:

Woonkamer 48 vierkante meter
Slaapkamer 30 vierkante meter
Kantoorkamer 35 vierkante meter

Dan zou ik 4.5 KwH nodig hebben, dus laat ik zeggen dat ik ongeveer 2 keer zo duur ben als hierboven, dan kom ik uit op €2.800 - €4.400.

Maar uhm... is dat alleen om rekening te houden mét een toekomstige airco?

Ik snap het niet zo goed want ik zie ook dat je met split-units soms 5000 euro kwijt bent, of meer. Wat mis ik hier nu? :?

Als je een ingebouwd systeem wil in een nieuwbouwwoning, waar moet ik dan rekening mee houden? Zijn dat gewoon een paar dunne leidingen die ze moeten aanleggen die gewoon naar de zolder gaan, waar een airco-systeem de lucht koelt en ontvochtigd, en warme lucht naar buiten pompt?

In hoeverre is een bestaand ventillatiesysteem binnen een woning hier ook voor te gebruiken? Ik vermoed dat deze alleen maar lucht rondpompt, waar een airco warme lucht moet afvoeren en koele lucht moet terugsturen... zou je dit ventillatiesysteem dan ook makkelijk kunnen opdelen in 2 kanalen?

Zoveel vragen... Ik hoop dat jullie Tweakers al wat kunnen beantwoorden zodat ik goed voorbereid dat gesprek in ga komende maandag :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Blue-eagle schreef op woensdag 29 juli 2020 @ 22:11:

Als je een ingebouwd systeem wil in een nieuwbouwwoning, waar moet ik dan rekening mee houden? Zijn dat gewoon een paar dunne leidingen die ze moeten aanleggen die gewoon naar de zolder gaan, waar een airco-systeem de lucht koelt en ontvochtigd, en warme lucht naar buiten pompt?

In hoeverre is een bestaand ventillatiesysteem binnen een woning hier ook voor te gebruiken? Ik vermoed dat deze alleen maar lucht rondpompt, waar een airco warme lucht moet afvoeren en koele lucht moet terugsturen... zou je dit ventillatiesysteem dan ook makkelijk kunnen opdelen in 2 kanalen?

Zoveel vragen... Ik hoop dat jullie Tweakers al wat kunnen beantwoorden zodat ik goed voorbereid dat gesprek in ga komende maandag :)
Een volledig weggewerkt systeem in een nieuwbouwwoning, dat kan.
Maar als ze het doen zoals het hoort, dan ben je een vermogen kwijt.
Alleen al een losse kanaalunit, van 1.5kW, kost al snel €1000.
En die moet je dan voor iedere ruimte plaatsen. Een kanaalunit is vrij groot en verplaatst lucht via flinke kanalen...200mm toevoer en 200mm retourlucht. Want je moet inblazen en afzuigen uit dezelfde ruimte.
Dit alles neemt enorm veel ruimte in en kun je gewoon zelden kwijt in een woning.
Een bestaand ventilatiesysteem kun je hier niet voor gebruiken.
één single splitje verzet al meer lucht dan een complete WTW unit voor een grote woning.

één zware unit, met meerdere kanalen van en naar ieder vertrek is hopeloos.
Je kunt dan heel slecht de temperatuur regelen, want er kan maar één vertrek als referentieruimte gebruikt worden. De andere ruimtes hobbelen mee op die referentie qua temperatuur en ventilatorsnelheid.
Een ander probleem is, dat er grote kanalen vanaf één punt, naar alle vertrekken lopen.
Dat geeft een enorme geluidsoverslag van ruimte naar ruimte, via de kanalen en hier is vrij lastig wat aan te doen. Je hoort dus gewoon gesprekken van de ene ruimte, in de andere ruimte
En...het neemt nog steeds erg veel ruimte in en dat hebben onze Nederlandse huizen bijna niet.

Één wandunit op een centrale, hoge plek, heb je in veel gevallen genoeg aan.
Gewoon 24/7 doorkoelen, bij warm weer en niet alleen op de momenten dat men toevallig koeling nodig heeft.
Zo voorkom je opwarming van je woning en is in iedere ruimte een airco overbodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 29-07-2020 22:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het probleem is inderdaad dat de juiste omstandigheden scheppen gewoon duur is. Het mooiste is als je een verlaagd plafond hebt waar je al die leidingen door kan laten lopen. Echter wil je niet dat de verdieping te laag wordt dus dan moet je standaard al hoge plafonds hebben. Daarnaast moet je zorgen dat je de binnen units aan kan sluiten op de buitenunit dus er moeten aardig wat gaten voorgeboord worden om de leidingen aan te leggen.
Het is geen ingewikkeld werk maar je wijkt aardig af van de norm en daar moet vaak flink voor betaald worden.

Makkelijker is om een normaal aircosysteem te nemen, vooraf de leidingen in te laten frezen in de muur en dan of een variant te nemen met styling die je aanspreekt of voor bijvoorbeeld een ombouw te gaan. Zoek via Google maar op "airco wegwerken" en je komt aardig wat voorbeelden tegen. Zo zou je een vaste kast kunnen plaatsen waarin de airco weggewerkt wordt of je kan een koof maken waarin je zowel de airco als een aantal spotjes in verwerkt.

LG heeft bijvoorbeeld deze airco: https://www.lg.com/nl/air-conditioning/lg-a12ft#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noord27
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:26
revolution-nl schreef op dinsdag 28 juli 2020 @ 13:51:
[...]

Is stadsverwarming om achter de hand te houden niet een erg dure optie? Alleen aan vastrecht ben je al €500,-+ per jaar kwijt. Heb je nog geen warmte af genomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
Volgens mij kun je stadsverwarming niet opzeggen. Maar de logica van een straatkacheltje snap ik ook niet.

Pagina: 1 ... 72 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"