ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Dat slaat natuurlijk nergens op. Die monoblocks die naar buiten blazen braken meer lawaai uit.daemonix schreef op zondag 12 juli 2020 @ 12:36:
[...]
Nee, groen.Werkt stukken beter. (met sedum uiteraard).
En omgevingsvergunning omdat het ding geluid maakt. Niet omdat hij op een plat dak staat. Werd hier afgedwongen, en niet in een standaard lijstje staan betekent niet zoveel he? Aldus het lokale leugenaartje.
(Zelfs het plaatsen van zonnepanelen blijkt omgevingsvergunning plichtig in onze nieuwe woonstad, die vergunning zal vermoedelijk altijd verleend worden).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w0dh38n7zf9LWAWYDTaUIuZe.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wLkrNpu2EYbmsvZFEdLdQ1Kn.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3iFLZnRfPZEjHi1aML26ainO.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nUNZ84o2pB9SCjx15GKrzgMP.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/983RrPSuz37iPnfPK0sd32Pc.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hiF0HLDyhjx1rSSjSLhGJxnv.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/lxAaCF7ZeLRanVSiOd99Pwuq.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/AX5dLhiFl5PiXtDNAifW4Cfd.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UlJ6pvimea2FLRTrzQoayb9O.jpg?f=user_large)
K
Nu wordt 'ie natuurlijk warmer. En dat schuim is ook fijn voor insecten.royhoi schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:38:
Buiten unit is klaar. Alles beter geïsoleerd en afgewerkt. Buitenzijde leger groen gespoten. Hopen dat die het nog doet 😆[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Mischien iets warmer maar de compressor zit origineel al helemaal ingepakt dus denk dat het wel mee zal vallen. Hij staat ook altijd in de schaduw.kabeltjekabel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:47:
[...]
Nu wordt 'ie natuurlijk warmer. En dat schuim is ook fijn voor insecten.
K
Maar die zitten ook geheel in de woning, in een ambtelijke gedachte.kabeltjekabel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:16:
[...]
Dat slaat natuurlijk nergens op. Die monoblocks die naar buiten blazen braken meer lawaai uit.
Maar idd die van ons(maico) maakt door de centrifugaal ventilator een bak herrie buiten.
12X Rec peak energy 275 WP pal Zuid platdak 20° Growatt 3000 MTL-S /bj. Half mei 2018
De kast is nu , met wat aanpassingen, gedegradeerd tot oppottafel/tuinkast.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/03Lwft1gFXt2ESTiVe2Rr6sN.jpg?f=user_large)
Ja, maar geluid is geluid, en als je buiten meer herrie hebt van een bron binnen dan van een vervangende bron buiten... Maargoed; rare regels inderdaad.Supertip schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:50:
[...]
Maar die zitten ook geheel in de woning, in een ambtelijke gedachte.
Maar idd die van ons(maico) maakt door de centrifugaal ventilator een bak herrie buiten.
Ik zou als buurman mij drukker maken bij Fear over geluidsisolatieFeaR schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:04:
[...]
Ik vraag me af of die stenen het ergste zijn. De grote raampartij aan de achterzijde op de begane grond doet veel meer qua warmte binnen halen. De muur is aanzienlijk dik om de isolatiewaarde te halen. De kamers boven achter worden minder warm dan de woonkamer.
[...]
Bedankt voor de bevestiging

Kast is ook wel behoorlijk dicht...fmrama schreef op zondag 12 juli 2020 @ 14:53:
Ik heb mijn mooie airco kast er maar weer weggehaald. Ik vond dat het met die warmte van een paar weken terug toch wel erg warm werd. En de hoeveelheid lucht die uitgeblazen werd was m.i. onvoldoende in vergelijk met de situatie zonder kast er om heen.
De kast is nu , met wat aanpassingen, gedegradeerd tot oppottafel/tuinkast.
[Afbeelding]
[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten
Van lelijk ding naar mooi apparaatroyhoi schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:38:
Buiten unit is klaar. Alles beter geïsoleerd en afgewerkt. Buitenzijde leger groen gespoten. Hopen dat die het nog doet 😆[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De Qlima staat ondertussen lekker te draaien.Jazzle schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 22:36:
[...]
Daar twijfel ik bij nader inzien eigenlijk over. Anyway, op gevoel aandraaien it is! Dit zag ik eigenlijk ook al wel terug in filmpjes op YouTube...
Wel typisch er naast Midea en Qlima (hebben die ergens wat met elkaar te maken?) eigenlijk geen merk van vooraf gevacumeerde leidingen gebruik lijkt te maken.
Muurdoorvoer netjes afwerken in houtskeletbouw was nog wel wat werkt (meerdere lagen, pvc erdoor, dampschermen aansluiten). Aansluiten van de airco zelf een fluitje van een cent.
In eerste instantie wel wat resonantie (brom) van de houten dakkapel maar dat viel te verwachten gezien de constructie. Later nog twee betonnen opsluitbanden gelegd onder de Sumo dragers (en onder het beton tegeldragers) en het gebrom is nu tot een minimum beperkt en op lagere modulatie geheel niet meer te horen.
[ Voor 6% gewijzigd door Jazzle op 14-07-2020 18:09 ]
De installatie van de Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-WT is vandaag uitgevoerd, wij zijn super blij met het resultaat. De titanium uitvoering was een schot in de roos voor de WAF.
De unit staat nu lekker te pruttelen op 230 - 300 watt. Ik ben positief verrast over het geluid van zowel de binnen als buitenunit. Nu wachten op de koude periode, daar hebben wij hem immers voor aangeschaft

De mannen van Aircodeal hebben keurig werk geleverd
[ Voor 3% gewijzigd door revolution-nl op 13-07-2020 20:15 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
offtopic:revolution-nl schreef op maandag 13 juli 2020 @ 20:14:
Inmiddels zijn wij ook voorzien van een airco.
De installatie van de Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-WT is vandaag uitgevoerd, wij zijn super blij met het resultaat. De titanium uitvoering was een schot in de roos voor de WAF.
De unit staat nu lekker te pruttelen op 230 - 300 watt. Ik ben positief verrast over het geluid van zowel de binnen als buitenunit. Nu wachten op de koude periode, daar hebben wij hem immers voor aangeschaft
[Afbeelding]
De mannen van Aircodeal hebben keurig werk geleverd
Mooi bankje
:strip_exif()/f/image/9FRVsATqwbl70tN6ifls79YN.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij mij in de gemeente is ook een omgevingsvergunning vereist voor het plaatsen van de buitenunit van een warmtepomp op de uitbouw (aan de achterzijde van de woning). Daarnaast kan ook de welstand nog een rol spelen. Het plaatsen van buitenunit op een dakkapel aan de voor of achterzijde van een woning wordt bij mij in de gemeente ook niet toegestaan door de welstandcommissie, terwijl wij niet in beschermd stadsgezicht wonen.S0epkip schreef op zondag 12 juli 2020 @ 08:57:
[...]
Volgens mij kan dat niet opgelegd worden als hij minder dan 0.5m uit de gevel steekt. Wat is de basis voor vergunningplicht? Het BOR geeft volgens mij ruimte om vergunningvrij iets tot .5m aan de gevel te hangen.
Ik heb hier in de regio een aantal installateurs nog eens gevraagd naar hun ervaringen met vergunningen voor airco's, maar niemand had dat ooit aan de hand gehad.
Verder had in mijn contact met de gemeente ook aangevoerd dat als de buitenunit binnen 0,5 meter wordt geplaatst er dan geen vergunning vereist. Hierop kreeg ik onderstaande reactie:
Ik hoop dat deze info jullie wat meer inzicht geeft in de materie @daemonix,@Ophidian, @S0epkip, @kabeltjekabel, @fmrama
Doet jouw gemeente ook maar iets aan handhaving? Anders leg je een paar kruiwagens op z'n kop er omheen... dan is de airco niet meer te zien. Die kruiwagens mag, want is verplaatsbaar.Trissie111 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:43:
[...]
Bij mij in de gemeente is ook een omgevingsvergunning vereist voor het plaatsen van de buitenunit van een warmtepomp op de uitbouw (aan de achterzijde van de woning). Daarnaast kan ook de welstand nog een rol spelen. Het plaatsen van buitenunit op een dakkapel aan de voor of achterzijde van een woning wordt bij mij in de gemeente ook niet toegestaan door de welstandcommissie, terwijl wij niet in beschermd stadsgezicht wonen.
Verder had in mijn contact met de gemeente ook aangevoerd dat als de buitenunit binnen 0,5 meter wordt geplaatst er dan geen vergunning vereist. Hierop kreeg ik onderstaande reactie:
***members only***
Ik hoop dat deze info jullie wat meer inzicht geeft in de materie @daemonix,@Ophidian, @S0epkip, @kabeltjekabel, @fmrama
Of net wat te veel kleine Stalins daar?
Veel verhalen over airco icm vergunning missen vaak nog een eindstukje jurisprudentie. Er is echter al wel jurisprudentie waarbij de rechter VVE's op de vingers getikt heeft voor het blokkeren van buitenunits.
de inhoud van een bouwwerk:
Tussen de onderzijde van de begane grondvloer, de buitenzijde van de gevels (en/of het hart van de scheidsmuren) en de buitenzijde van daken en dakkapellen.
En als je naar de NEN 2580 meetinstructies kijkt komt dit op hetzelfde neer.
Die bouwvolume regeling blijft uiterst dubieus.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Alleen als die in het zicht staat van het straatbeeld of minder dan 2 meter van de scheiding kan dat papierwerk opleveren maar verder niet.daemonix schreef op zondag 12 juli 2020 @ 06:59:
Zien is geen probleem, horen is echter iets anders. Geen omgevingsvergunning nodig? Hier blijkt ook een omgevingsvergunning nodig te zijn als je een split unt aanlegt.
Overgens hier ook nooit gebeurd een vergunning aanvragen, dat ding staat er al jaren en nooit problemen mee gehad(hier staat die niet in het zicht van straatbeeld daar heb ik op gelet).
[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 13-07-2020 22:28 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ben overgens wel benieuwd indien je garantie wil claimen bij een defect wat de fabrikant er van gaat zeggen.royhoi schreef op zondag 12 juli 2020 @ 13:38:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Overgens ook belachelijk dat alleen kleur wit bij buitenunit,s mogelijk is.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Voor als nog is mijn naam Haas.
[ Voor 8% gewijzigd door fmrama op 13-07-2020 22:37 ]
Hier staat nog steeds dat ze pas vergunningplichtig zij als ze de 0.5m overschrijden. (Daarvoor moet je een flinke unit aan de gevel hebben hangen.)Trissie111 schreef op maandag 13 juli 2020 @ 21:43:
[...]
Bij mij in de gemeente is ook een omgevingsvergunning vereist voor het plaatsen van de buitenunit van een warmtepomp op de uitbouw (aan de achterzijde van de woning). Daarnaast kan ook de welstand nog een rol spelen. Het plaatsen van buitenunit op een dakkapel aan de voor of achterzijde van een woning wordt bij mij in de gemeente ook niet toegestaan door de welstandcommissie, terwijl wij niet in beschermd stadsgezicht wonen.
***members only***
Wel mooi dat je de vergunning hebt!
Ik heb de aannemer in kwestie toch gevraagd hiervoor terug te komen en gas bij te zetten. Om al wat vooraf kennis te hebben van de zaken, kan men nameten of de hoeveelheid gas in de leidingen op dit moment voldoende is of niet? Zoja, hoe doet men dat en op basis van welke cijfers wordt er dan gecontrolleerd?
alles op koelen zetten, zet maar eventjes op 16 graden. Alles 15 minuten laten lopen en dan temperatuur meten op de dikke leiding aan de buitenunit. (niet met infrarood)miitjohn schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:14:
Een technisch vraagje: ik heb recent mitsubishi electric toestellen gezet, geen multi-split (2x2.5kW, 1x3.5kW, 1x7.1kW) die opgestart zijn door een aannemer. Bij opstart is geen gas bijgevuld ondanks er relatief lange leidingen liggen (tot 15-16m). Volgens handleiding moet vanaf 7m gas worden bijgevuld. Airco's werken tot nu toe perfect (althans, voor zover ik kan evalueren, en sinds installatie is het wel nog niet écht warm geweest).
Ik heb de aannemer in kwestie toch gevraagd hiervoor terug te komen en gas bij te zetten. Om al wat vooraf kennis te hebben van de zaken, kan men nameten of de hoeveelheid gas in de leidingen op dit moment voldoende is of niet? Zoja, hoe doet men dat en op basis van welke cijfers wordt er dan gecontrolleerd?
Als deze rond de 7 graden hangt is het goed.
Zo bekijk ik rap of er nog genoeg vulling in is bij onderhoud van splits/multisplits
Als het systeem stil staat kunnen ze ook de druk checken.miitjohn schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:14:
Een technisch vraagje: ik heb recent mitsubishi electric toestellen gezet, geen multi-split (2x2.5kW, 1x3.5kW, 1x7.1kW) die opgestart zijn door een aannemer. Bij opstart is geen gas bijgevuld ondanks er relatief lange leidingen liggen (tot 15-16m). Volgens handleiding moet vanaf 7m gas worden bijgevuld. Airco's werken tot nu toe perfect (althans, voor zover ik kan evalueren, en sinds installatie is het wel nog niet écht warm geweest).
Als er te weinig inzit verlies je op maximum koelvermogen en rendement.
- Mijn vraag is omdat ik en mijn zoontje astma hebben, is het handig om voor de DC09RQ te kiezen vanwege de Plasmaster Ionizer?
- Ik wil alles in de Tado app kunnen bedienen, hebben jullie ervaring met de airco controller van Tado?
- En wat vinden jullie van de setup en prijs?
Mijn dank!
:strip_exif()/f/image/gAPEBccbTAnBENO5qe7FR8fL.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ohnbnfd0QL4ydST6StBfEwpX.jpg?f=fotoalbum_large)
Buiten had ik wat uitdagingen, omdat ik door een dak heen moest. Ik heb eerst zitten kijken naar een dakdoorvoer voor rookkanalen, maar met een gatenboor kon ik ook een mooi gat maken in de dakpan (geluk dat het een vlakke dakpan is). HWA-buis 3x 45 graden om te voorkomen dat het de buis in regent, en de buis afgekit op de dakpan. Nog even een beugeltje tegen de muur en het zit stevig. De afgelopen tijd op het forum ging het regelmatig over folie op de kanalen, wellicht dat ik dat met deze buizen ook nog ga doen.
:strip_exif()/f/image/AswjvPgjpAe20mVqlrw7DQnR.jpg?f=fotoalbum_large)
Buitenunit op Big-Foots, achter de buitenunit een werkschakelaar tegen de muur geschroefd.
:strip_exif()/f/image/9OhRoimQR8bf0wDRGwq81yUE.jpg?f=fotoalbum_large)
Het enige waar ik me nu nog een beetje zorgen om maak is de aansluiting. Die komt maar echt amper de muur uit. Ik had verwacht dat ze wel wat verder uit de muur zouden komen, of heb ik gewoon een vreemd gebouwde buitenmuur?
:strip_exif()/f/image/298CPBSssLtgmhBxOFNI62lM.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ya0LXtZBdAr8OxY2S08mrVJl.jpg?f=fotoalbum_large)
Alles is aangesloten, nu nog even wachten tot de F-gassen monteur tijd heeft om de leidingen aan te sluiten en in bedrijf te stellen.
Dat klopt natuurlijk, maar als ik een pizza zonder ui wil betaal ik net zoveel als met. En jij wilt wsch niet net zoveel betalen voor alleen het in bedrijfstellen als voor de volledige installatie. Overigens dekken voorrijkosten maar een deel van de vaste kosten.kabeltjekabel schreef op zaterdag 4 juli 2020 @ 14:34:
[...]
Met alleen in bedrijfstellen kun je netzogoed cashen. Maarja, dat niet doen drukt het aanbod van F-gassen arbeid omlaag en dus de prijs omhoog.
Wat betreft je halve bakje patat; bij de Pizzaria kan ik ook gewoon zeggen dat ik geen rode ui op mn pizza wil; is geen enkele probleem.
Beter de lange kant, dus vanuit het dak, door naar binnen trekken, daar laten vastzetten en dan pas ophangen (duwt het door naar buiten).
Daar was ik dus ook al bang voor.. vandaar dat ik me ook afvroeg of dit altijd zo vreemd uitkomt met die aansluitingen als je door een buitenmuur gaat. Ik heb wel een buigtang liggen voor zacht koper, maar die buigt geen 1/2. Er komt nog een leidinggoot overheen dus ik kan aan de bovenzijde de stenen nog een klein beetje weg hakken om de bocht wat soepeler te maken.Vorkie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:08:
@hansvdo Het ziet er erg lastig uit voor de monteur, het knakt redelijk makkelijk en zo te zien is dit bijna niet in te draaien.
Beter de lange kant, dus vanuit het dak, door naar binnen trekken, daar laten vastzetten en dan pas ophangen (duwt het door naar buiten).
De condens is, zoals in de installatiehandleiding omschreven, vast getaped met isolatietape aan de onderzijde van de koelleidingen, ik zal het laatste stukje tape nog losmaken zodat hij wat meer afloopt. Deze afvoer moet nog verlengt en zal naar beneden lopen.fmrama schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:08:
@hansvdo Let op de condenswaterafvoer! Zo te zien loopt ie bij jou omhoog. Dat gaat niet werken.
Als de monteur het soldeert is er niets aan de hand. Dan halen ze even de binnenunit er af, solderen en klaar.hansvdo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:27:
Het enige waar ik me nu nog een beetje zorgen om maak is de aansluiting. Die komt maar echt amper de muur uit. Ik had verwacht dat ze wel wat verder uit de muur zouden komen, of heb ik gewoon een vreemd gebouwde buitenmuur?
Alles is aangesloten, nu nog even wachten tot de F-gassen monteur tijd heeft om de leidingen aan te sluiten en in bedrijf te stellen.
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Welke maat leidingen/wartels wordt hiervoor genomen. Volgens wat ik op de foto lijken de aansluiting van A en B/C niet dezelfde op de buiten unit.
Iemand hier ervaring mee.
Dan zou ik deze al kunnen bestellen, voor de units hier zijn.
Er zit sowieso 1x een 1/2" zuiggas aansluiting op. Je krijgt er wel een verloop bij. Deze kan je alleen gebruiken als je een flare maaktsteven73 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:32:
Ik heb een Multisplit Daikin airco besteld. (Type 3MXM52).
Welke maat leidingen/wartels wordt hiervoor genomen. Volgens wat ik op de foto lijken de aansluiting van A en B/C niet dezelfde op de buiten unit.
Iemand hier ervaring mee.
Dan zou ik deze al kunnen bestellen, voor de units hier zijn.
Als ik bij de Dominos kies voor geen uit kan ik gratis een extra portie paprika kiezenJasper Janssen schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 10:04:
[...]
Dat klopt natuurlijk, maar als ik een pizza zonder ui wil betaal ik net zoveel als met. En jij wilt wsch niet net zoveel betalen voor alleen het in bedrijfstellen als voor de volledige installatie. Overigens dekken voorrijkosten maar een deel van de vaste kosten.
Op dit moment doet de gemeente nog niet aan actieve handhaving. Er staan namelijk wel meerdere airco's zonder vergunning. Die worden voor nu nog gedoogd. Dit gaat natuurlijk net zolang goed tot dat er iemand klaagt...Begreep wel dat er laatst iemand had geklaagd in de gemeente en dat diegene alsnog een vergunning moest aanvragen, maar weet niet of die de vergunning ook uiteindelijk is afgegeven.kabeltjekabel schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:18:
[...]
Doet jouw gemeente ook maar iets aan handhaving? Anders leg je een paar kruiwagens op z'n kop er omheen... dan is de airco niet meer te zien. Die kruiwagens mag, want is verplaatsbaar.
Of net wat te veel kleine Stalins daar?
Veel verhalen over airco icm vergunning missen vaak nog een eindstukje jurisprudentie. Er is echter al wel jurisprudentie waarbij de rechter VVE's op de vingers getikt heeft voor het blokkeren van buitenunits.
Als de nieuwe regelgeving per 1 januari 2021 in gaat dan worden de geluidsnormen aanzienlijk aangescherpt (uitgaande van de conceptregeling). Wellicht dat er dan ook meer mensen gaan klagen bij geluidsoverlast, aangezien ze dan ook een stok hebben om mee te slaan zeg maar. Bij de vergunningsaanvraag wordt de geluidsnorm ook getoetst. Dus als je nooit een vergunning hebt aangevraagd en je moet die alsnog aan gaan vragen na 2021 dan kan het zomaar zijn dat deze niet aan de geluidsnorm op de erfgrens voldoet en dat je de airco dan mag verwijderen/verplaatsen.
Ja, zover ben ik uiteindelijk dus nog niet in de materie gedoken, maar wellicht dat je dan inderdaad kan betwisten of het bouwvolume van het bouwwerk toeneemt. Alleen hoe ik artikel 1 lid 3 Woningwet lees is dat de buitenunit dus een onderdeel van het bouwwerk, het huis, wordt. Dit betekent naar mijn mening dat per definitie dus ook het bouwvolume toeneemt, aangezien het bouwwerk groter wordt. Het krijgt er namelijk een 'onderdeel' bij.Ophidian schreef op maandag 13 juli 2020 @ 22:23:
@Trissie111 Punt van discussie blijft wat de definitie van het bouw volume is. Hoe dit te meten moet in je bestemmingsplan staan. Als ik kijk in het bestemmingsplan onder "wijze van meten":
de inhoud van een bouwwerk:
Tussen de onderzijde van de begane grondvloer, de buitenzijde van de gevels (en/of het hart van de scheidsmuren) en de buitenzijde van daken en dakkapellen.
En als je naar de NEN 2580 meetinstructies kijkt komt dit op hetzelfde neer.
Die bouwvolume regeling blijft uiterst dubieus.
Vergeet niet om ook nog een onderscheid te maken tussen wat op de grond staat en wat op een uitbouw/dakkapel staat of aan een hoger deel van de gevel hangt. Op de grond plaatsen gelden namelijk ook uitzonderingen voor. De voorwaarden hiervan zijn terug te vinden in artikel 2 lid 3 en artikel 2 lid 221 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht.fmrama schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 10:21:
Incl. De beugels zit je wel over de 50 cm. Maar goed, wat denk je van de kliko ombouw kits, de openhaardhuisjes, kippenhokjes deze vallen dan allemaal onder dezelfde regel. Het is denk ik maar net in welke gemeente je woont en hoe de dienstdoende ambtenaar geslapen heeft. En heeft ie ruzie met zijn vrouw gehad, dan ben je helemaal de klos.![]()
De woningwet is in dit geval niet relevant. Dat je iets aan het bouwwerk aanpast, daar is iedereen het ook mee eens. In feite is een gat boren in de muur al een aanpassing aan het bouwwerk namelijk.Trissie111 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:01:
[...]
Ja, zover ben ik uiteindelijk dus nog niet in de materie gedoken, maar wellicht dat je dan inderdaad kan betwisten of het bouwvolume van het bouwwerk toeneemt. Alleen hoe ik artikel 1 lid 3 Woningwet lees is dat de buitenunit dus een onderdeel van het bouwwerk, het huis, wordt. Dit betekent naar mijn mening dat per definitie dus ook het bouwvolume toeneemt, aangezien het bouwwerk groter wordt. Het krijgt er namelijk een 'onderdeel' bij.
Waar het om gaat is dat beweerd wordt dat het bouwvolume toe neemt door een airco. Het bouwvolume is de bruto volume van het bouwwerk boven het maaiveld. Dit moet op een bepaalde manier opgemeten worden, dit staat in het bestemmingsplan en in de NEN 2580. Feitelijk staat daar de tot en met de buiten muren maal de hoogte. In de meting staat nergens dat een airco\containerstelling\etc een buitenmuur is en mee moet tellen. Dus als ik volgens de definitie het bouwvolume van mijn woning meet, is daar ondanks de airco niks aan veranderd. Dus de uitleg dat het vergunningsplichtig is ivm toename bouwvolume is mijn inziens uiterst dubieus.
Als ik het omgevingsloket invul hoef ik geen vergunning aan te vragen, immers neemt het bouwvolume volgens de definitie in mijn bestemmingsplan niet toe. En de welstandscommissie heeft geen bezwaar tegen een airco aan de achterzijde, niet direct zichtbaar van de straat.
Niet dat het veel uitmaakt, maar ik heb net 4 van die units opgehangen en dat gaat prima zonder de kappen te verwijderenhansvdo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:27:
Zo, afgelopen weekend begonnen met boren en ophangen van de binnenunit en het plaatsen van de buitenunit. Binnen is alles netjes. Om de machine op te hangen moesten wel even de kappen eraf.
Je hebt gewoon nét wat meer bewegingsruimte. Met 1 unit had het ook niet perse gehoeven, maar als je toch weet hoe 't moet is het wat gemakkelijker werken vond ik. Bij de andere unit was het wel makkelijk dat de kappen er even af waren, want daar hadden we maar net genoeg ruimte achter de unit om bij de leidingen te komen.Edmin schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:19:
[...]
Niet dat het veel uitmaakt, maar ik heb net 4 van die units opgehangen en dat gaat prima zonder de kappen te verwijderen
Gister is de monteur geweest om koelleidingen aan te sluiten en alles in bedrijf te stellen. Nu nog het één en ander netjes afwerken met de leidingen en de buitenunit.
:strip_exif()/f/image/BCBxArQtF8fgAu5eeT9jDduB.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had leidinggoten gekocht, maar om dit allemaal netjes af te werken was de ruimte te klein; bocht, balk, dakdoorvoer zat allemaal te dicht bij elkaar om dat mooi af te werken met de leidinggoten, 't ging er allemaal een beetje houtje touwtje uitzien. Hier gaan we een koofje omheen maken en dan is alles netjes afgewerkt.
Ik zal nog wat foto's posten als alles ingetaped en weggewerkt is!
Kleine tip:hansvdo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 08:37:
[...]
Je hebt gewoon nét wat meer bewegingsruimte. Met 1 unit had het ook niet perse gehoeven, maar als je toch weet hoe 't moet is het wat gemakkelijker werken vond ik. Bij de andere unit was het wel makkelijk dat de kappen er even af waren, want daar hadden we maar net genoeg ruimte achter de unit om bij de leidingen te komen.
Gister is de monteur geweest om koelleidingen aan te sluiten en alles in bedrijf te stellen. Nu nog het één en ander netjes afwerken met de leidingen en de buitenunit.
[Afbeelding]
Ik had leidinggoten gekocht, maar om dit allemaal netjes af te werken was de ruimte te klein; bocht, balk, dakdoorvoer zat allemaal te dicht bij elkaar om dat mooi af te werken met de leidinggoten, 't ging er allemaal een beetje houtje touwtje uitzien. Hier gaan we een koofje omheen maken en dan is alles netjes afgewerkt.
Ik zal nog wat foto's posten als alles ingetaped en weggewerkt is!
Schuif een deel van de isolatie die niet ingesneden is door de bocht, en doe een stuk ingesneden isolatie op het rechte stuk. Dan kan je het iig wat makkelijker intapen
snij aan 2 kanten de isolatie in maar niet helemaal tot het uiteinde, nu kan je de isolatie omhoog schuiven en later weer makkelijk terug schuiven voor het intapen.
Ik kan nog even niet volgen.rupsen schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:40:
[...]
Er zit sowieso 1x een 1/2" zuiggas aansluiting op. Je krijgt er wel een verloop bij. Deze kan je alleen gebruiken als je een flare maakt
Volgens de handleiding van mijn daikin buitenunit (3mxm52) zouden er 3 poorten zijn A, B en C.
Als ik goed kan lezen zou poort A 9,5, poort B 12,7 en poort C 12,7 hebben.
Als ik goed begrijp is 9.5 (3/8") en 12.7 (1/2")
Zorg ik dan voor 1/4-3/8 leidingen of voor 1/4-1/2 leidingen?
De binnenunits hebben 1/4-3/8 aansluitingen.
In de verpakking van Daikin zitten verloopstukken. 1 set van 15,9(5/8) naar 12,7(1/2) en 1 set van 12,7(1/2) naar 9,5 (3/8).
Dus als alles op 1/4-3/8 zetten dan moet ik nog ergens een extra verloop zoeken van 12.7 (1/2) naar 9.5 (3/8). Klopt mijn redenering?
Ja.steven73 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:17:
[...]
Ik kan nog even niet volgen.
Volgens de handleiding van mijn daikin buitenunit (3mxm52) zouden er 3 poorten zijn A, B en C.
Als ik goed kan lezen zou poort A 9,5, poort B 12,7 en poort C 12,7 hebben.
Als ik goed begrijp is 9.5 (3/8") en 12.7 (1/2")
Zorg ik dan voor 1/4-3/8 leidingen of voor 1/4-1/2 leidingen?
De binnenunits hebben 1/4-3/8 aansluitingen.
In de verpakking van Daikin zitten verloopstukken. 1 set van 15,9(5/8) naar 12,7(1/2) en 1 set van 12,7(1/2) naar 9,5 (3/8).
Dus als alles op 1/4-3/8 zetten dan moet ik nog ergens een extra verloop zoeken van 12.7 (1/2) naar 9.5 (3/8). Klopt mijn redenering?
Mijn 2MXM50M heeft een 3/8 en een 1/2. Met 1 verloop. Als je binnenunits 3/8 zijn, leidingen 3/8 en dan moetje nog 1 verloop hebben om 1 van je 1/2 te laten verlopen naar 3/8
Vindt er verlies plaats als je een bocht maakt?
Ik heb met een touw ongeveer gemeten wat ik nodig heb aan lengte en daar komt 3,95m uit met een beetje speling / slap hangen.
Nu is mijn vraag of ik dan gerust een 4m standaard koelleidingset kan bestellen of er beter aan doe om een setje op maat gemaakt 4,3m ofzo te bestellen?
Also hoeveel zou je dan bestellen als je op maat laat maken?
Ik heb het gemeten met de toch nodige condens afvoerslang en de leidingen exact op die maat laten maken, ook rekening gehouden met het verschil van ca 5cm tussen de dunne en de dikke leiding aan de binnen unitImperiumDC schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:28:
Ik heb een vraag omtrent het buigen van aircoleidingen.
Ik heb met een touw ongeveer gemeten wat ik nodig heb aan lengte en daar komt 3,95m uit met een beetje speling / slap hangen.
Nu is mijn vraag of ik dan gerust een 4m standaard koelleidingset kan bestellen of er beter aan doe om een setje op maat gemaakt 4,3m ofzo te bestellen?
.
Geen flare maar Danfoss adapters / stekkoppeling er aan laten solderen dor Climasence.
https://imgur.com/pydI1ue
PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....
Middenlijn blijft als het goed is even lang.ImperiumDC schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:28:
Als je gewoon plek hebt om ergens wat overtollige leiding te laten moet je dat gewoon doen. Schijnt wel dat je niet zo'n verticale spoel moet maken, want dan zou de olie daar in blijven hangen ofzo. Geen idee hoeveel waarheid daar in zit. Ik heb 8m gekocht en hield ~50 cm over, wat mooi uitkwam omdat aan beide eindes de flares er weer afgehaald zijn later
Let ook op dat het best lastig is om die leidingen exact recht te krijgen. Bij mij vormen ze graag een soort sinus in de goot.. dat kost natuurlijk ook gewoon lengte.
En 10 cm te kort is balen, 10 cm te lang is jammer van je euro.
Is die Danfoss adapter / stekkoppeling beter of iets anders dan de Serto knelkoppelingen op de Climasense website?wizzopa schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:56:
[...]
Ik heb het gemeten met de toch nodige condens afvoerslang en de leidingen exact op die maat laten maken, ook rekening gehouden met het verschil van ca 5cm tussen de dunne en de dikke leiding aan de binnen unit
.
Geen flare maar Danfoss adapters / stekkoppeling er aan laten solderen dor Climasence.
https://imgur.com/pydI1ue
Je moet niet te strak meten. Ik had ruim gemeten en kwam precies uit..ImperiumDC schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:28:
Stekkoppelingen zijn beter. Serto koppelingen is troep.ImperiumDC schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:06:
[...]
Is die Danfoss adapter / stekkoppeling beter of iets anders dan de Serto knelkoppelingen op de Climasense website?
Jij hebt de vergunningscheck denk ik ingevuld op basis van "Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken". Dan volgt uit de vergunningscheck, ervan uitgaande dat het bouwvolume niet toeneemt, dat je geen omgevingsvergunning nodig heb. Echter, volgens mijn gemeente valt het plaatsen van de buitenunit van een warmtepomp onder "Het bouwen van een bouwwerk". De enige logische optie hiervan in de vergunningscheck is volgens mij "Bijbehorend bouwwerk bouwen". Als je dit verder invult dan komt uit de check dat je wel een vergunning nodig hebt zolang je niet gaat 'bouwen' op een erf. Van bouwen op een erf is natuurlijk geen sprake als je de unit op de uitbouw zet zoals in mijn geval. Er wordt verder in dit onderdeel zelfs ook niet naar gevraagd of het bouwvolume toeneemt...schijnbaar is dat niet relevant?Ophidian schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 20:14:
[...]
De woningwet is in dit geval niet relevant. Dat je iets aan het bouwwerk aanpast, daar is iedereen het ook mee eens. In feite is een gat boren in de muur al een aanpassing aan het bouwwerk namelijk.
Waar het om gaat is dat beweerd wordt dat het bouwvolume toe neemt door een airco. Het bouwvolume is de bruto volume van het bouwwerk boven het maaiveld. Dit moet op een bepaalde manier opgemeten worden, dit staat in het bestemmingsplan en in de NEN 2580. Feitelijk staat daar de tot en met de buiten muren maal de hoogte. In de meting staat nergens dat een airco\containerstelling\etc een buitenmuur is en mee moet tellen. Dus als ik volgens de definitie het bouwvolume van mijn woning meet, is daar ondanks de airco niks aan veranderd. Dus de uitleg dat het vergunningsplichtig is ivm toename bouwvolume is mijn inziens uiterst dubieus.
Als ik het omgevingsloket invul hoef ik geen vergunning aan te vragen, immers neemt het bouwvolume volgens de definitie in mijn bestemmingsplan niet toe. En de welstandscommissie heeft geen bezwaar tegen een airco aan de achterzijde, niet direct zichtbaar van de straat.
Verder vind ik jouw punt wel interessant en zeker mogelijkheden bieden. Wellicht dat ik dat nog een keer kan navragen bij mijn gemeente waarom zij van mening zijn dat het bouwvolume toeneemt. Weet alleen niet in hoeverre ze daar dan nog een antwoord op gaan geven gezien het voor mij niet meer relevant is. Alleen als het echt onder het bouwen bijbehorend bouwwerk valt dan zou het bouwvolume er kennelijk gek genoeg (zie vorig alinea) niet toe doen. Weet ook niet in hoeverre dat correct is, maar misschien weet jij daar meer van dan ik.
Overigens gaat dit verwarmen uit de kunst. In no time effe de kou eruit.
[ Voor 11% gewijzigd door fmrama op 16-07-2020 18:53 ]
Ik kan het niet direct online vinden. In de verpakking zat maar 1 verloop flare van 1/2 naar 3/8. Ik moet nog een 2de hebben.hansvdo schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:55:
[...]
Ja.
Mijn 2MXM50M heeft een 3/8 en een 1/2. Met 1 verloop. Als je binnenunits 3/8 zijn, leidingen 3/8 en dan moetje nog 1 verloop hebben om 1 van je 1/2 te laten verlopen naar 3/8
Heeft er iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden? Of onder welke naam?
Alvast bedankt
Met verwarmen maak ze meer geluid, dat klopt. Druk loopt ook meer op als met koelen.fmrama schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:52:
De afgelopen dagen heb ik de airco (daikin) op verwarmen gezet. Ik merk wel dat het geluid van de buitenunit wat anders klinkt, Meer een beetje (tja hoe leg je dat uit ) pruttelend prt, prt, tr, tr...Laat ik het zo zeggen, stil is ie niet. Is dit een ervaring die jullie delen?
Overigens gaat dit verwarmen uit de kunst. In no time effe de kou eruit.
Een bijbehorend bouwwerk is het niet:Trissie111 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 18:36:
[...]
Jij hebt de vergunningscheck denk ik ingevuld op basis van "Overige veranderingen aan bestaande bouwwerken". Dan volgt uit de vergunningscheck, ervan uitgaande dat het bouwvolume niet toeneemt, dat je geen omgevingsvergunning nodig heb. Echter, volgens mijn gemeente valt het plaatsen van de buitenunit van een warmtepomp onder "Het bouwen van een bouwwerk". De enige logische optie hiervan in de vergunningscheck is volgens mij "Bijbehorend bouwwerk bouwen". Als je dit verder invult dan komt uit de check dat je wel een vergunning nodig hebt zolang je niet gaat 'bouwen' op een erf. Van bouwen op een erf is natuurlijk geen sprake als je de unit op de uitbouw zet zoals in mijn geval. Er wordt verder in dit onderdeel zelfs ook niet naar gevraagd of het bouwvolume toeneemt...schijnbaar is dat niet relevant?
Verder vind ik jouw punt wel interessant en zeker mogelijkheden bieden. Wellicht dat ik dat nog een keer kan navragen bij mijn gemeente waarom zij van mening zijn dat het bouwvolume toeneemt. Weet alleen niet in hoeverre ze daar dan nog een antwoord op gaan geven gezien het voor mij niet meer relevant is. Alleen als het echt onder het bouwen bijbehorend bouwwerk valt dan zou het bouwvolume er kennelijk gek genoeg (zie vorig alinea) niet toe doen. Weet ook niet in hoeverre dat correct is, maar misschien weet jij daar meer van dan ik.
Een bouwwerk valt over te discussieren:Het begrip bijbehorend bouwwerk is gedefinieerd in het Nederlandse Besluit omgevingsrecht en luidt als volgt: uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak.
Mijn inziens nog steeds een aanpassing van het bouwwerk. Maargoed, zolang de gemeente hier niets over zegt maak ik geen slapende honden wakker. En ik zie dat de welstandscommissie over dit gebied geen airco standpunten heeft, alleen in het monumenten gebied.Het begrip bijbehorend bouwwerk is gedefinieerd in het Nederlandse Besluit omgevingsrecht en luidt als volgt: uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak.
Er moet sprake zijn van een bouwconstructie (voorbeelden|: een rij in de grond gegraven houten palen tot afsluiting van een erf).
Er moet sprake zijn van een zekere omvang. Daarbij moet niet alleen gekeken worden naar de afmeting maar ook naar de invloed op de omgeving.
Er moet sprake zijn van plaatsgebondenheid; het in of aan de grond verbonden zijn. Echter: ook de kennelijke bedoeling van partijen van een min of meer permanente aanwezigheid levert plaatsgebondenheid op (voorbeeld: een aanhangwagen met daarop een reclamebord, een carport op wielen!).
steven73 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:17:
[...]
Ik kan het niet direct online vinden. In de verpakking zat maar 1 verloop flare van 1/2 naar 3/8. Ik moet nog een 2de hebben.
Heeft er iemand een idee waar ik dit zou kunnen vinden? Of onder welke naam?
Alvast bedankt
:strip_exif()/f/image/OaDj0DBJ9Ugh1mNFz5dtnucx.jpg?f=fotoalbum_large)
Deze toch? Ik gebruik ze niet, ik heb een 2,5 en 4,2 unit. Die 4,2 heeft n 1/2 aansluiting. Als je me een PB stuurt met je adres stuur ik m wel op.
Alle airco's tot op heden sloot ik electrisch aan met een 4 ader stuurstroom kabel. L,N,S en aarde.
Nu had ik vorige week opeens te maken met een vijfde ader op de klemmen! W was de codering.
Na wat research kom ik er niet uit. Waar dient deze W voor?
Op een website zag ik dat de W bij multi split units niet aangesloten mocht worden, en bij single wel. Ik ben lost
PS. Op de printplaat staat L-out als code van de aansluiting.
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Welk merk en type?Gieliovd520 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 08:22:
Vraagje aan de kenners... Ik heb al best wat airco's aangesloten maar laatst weer een nieuwe...
Alle airco's tot op heden sloot ik electrisch aan met een 4 ader stuurstroom kabel. L,N,S en aarde.
Nu had ik vorige week opeens te maken met een vijfde ader op de klemmen! W was de codering.
Na wat research kom ik er niet uit. Waar dient deze W voor?
Op een website zag ik dat de W bij multi split units niet aangesloten mocht worden, en bij single wel. Ik ben lost
PS. Op de printplaat staat L-out als code van de aansluiting.
Ditzelfde probleem ondervindt ik ook.Djankie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:49:
Er wordt hier meerdere keren gerefereerd naar "pendelen". Nu vroeg ik me af wat de minimale vermogen is van een binnenunit. In de specificaitites van bijvoorbeeld Daikin zie je alleen de minimale KW per set/buitendeel. maar niet specifiek van een binnenunit. Zie bijvoorbeeld hieronder:
[Afbeelding]
Kan alleen maar de waardes vinden in combinatie met de RXM-M buitendelen. Hoe weet je dan welke binnenunits je 'goed' kunt aansluiten op een buitenunit?
Olimpia Splendid Nexya
PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!
Daarbij bleef in mijn hoofd nog wel vragen als
"wat nu als ze allemaal alles willen" ?(is er voorrang, zwaardere units die alles wegkapen, ....)
en
als het huis eenmaal op temperatuur is "hoeveel zou ik nodig hebben om die statusquo te behouden" ?
en
valt deze 'standaard belasting' in een gunstig bereik van die buitenunit ?
Dus ik vond het lastig om daar een zinnige beslissing op te nemen. Heb uiteindelijk maar voor losse units gekozen (ook omdat die wel op voorraad waren)
[ Voor 6% gewijzigd door Northpole op 17-07-2020 13:11 ]
Volgens mij hebben de binnenunits geen minimum.Djankie schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 12:49:
Er wordt hier meerdere keren gerefereerd naar "pendelen". Nu vroeg ik me af wat de minimale vermogen is van een binnenunit. In de specificaitites van bijvoorbeeld Daikin zie je alleen de minimale KW per set/buitendeel. maar niet specifiek van een binnenunit. Zie bijvoorbeeld hieronder:
[Afbeelding]
Wat mijn probleem zou zijn : de minimale waarde van de buitenunit was hoger dat de maximale waarde van de binnenunit. Welke waarde is dit dan?kabeltjekabel schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:23:
[...]
Volgens mij hebben de binnenunits geen minimum.
Zo, afgelopen weekend begonnen met boren en ophangen van de binnenunit en het plaatsen van de buitenunit. Binnen is alles netjes. Om de machine op te hangen moesten wel even de kappen eraf.
[Afbeelding]
Vraagje, is het veel werk/makkelijk om de kappen te verwijderen?
Kan wel handig zijn als de muur een keer een ander kleurtje nodig heeft,
met andere woorden hoe gaat dat in zijn werk
Dat is echt 2 minuten werk en staat in de installatiehandleiding. In het kortbikeparts schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:19:
[quote]hansvdo schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 08:27:
[Afbeelding]
Vraagje, is het veel werk/makkelijk om de kappen te verwijderen?
Kan wel handig zijn als de muur een keer een ander kleurtje nodig heeft,
met andere woorden hoe gaat dat in zijn werk
1. Klep open en eruit kllikken
2. Schroeven verwijderen (2 stuks)
3. Haken bovenop de kast losklikken
4. Kap eraf halen
Dat dus, eitje 😉Notna schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 21:25:
[...]
Dat is echt 2 minuten werk en staat in de installatiehandleiding. In het kort
1. Klep open en eruit kllikken
2. Schroeven verwijderen (2 stuks)
3. Haken bovenop de kast losklikken
4. Kap eraf halen
Ah, je wilt dus het maximum van de binnenunit weten ipv het minimum? Dat hangt natuurlijk weer af van je binnentemperatuur. Hoe hoger die is... des te hoger het koelvermogen dat dat ding kwijt kan.Emperor schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 20:27:
[...]
Wat mijn probleem zou zijn : de minimale waarde van de buitenunit was hoger dat de maximale waarde van de binnenunit. Welke waarde is dit dan?
[ Voor 30% gewijzigd door kabeltjekabel op 18-07-2020 14:38 ]
Dit was ik van plan te halen ; Emperor in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"kabeltjekabel schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:34:
[...]
Ah, je wilt dus het maximum van de binnenunit weten ipv het minimum? Dat hangt natuurlijk weer af van je binnentemperatuur. Hoe hoger die is... des te hoger het koelvermogen dat dat ding kwijt kan.
Hierop werd gereageerd dat ik moest zoeken op de combinatie. Na veel lezen lijkt het niet aangeraden te worden om een zware buitenunit te gebruiken bij de lichtere binnenunits. Maar ik kom ik er zo niet uit wat dan wel de oplossing is.
Is het echt problematisch om deze buitenunit te gebuiken bij deze lichtere binnenunits?
Hebben jullie er wel eens aan gedacht om een rooster in het plafond van de begane grond te maken met een buis naar de airco met eventueel een buis ventilator om zo de warme lucht naar de airco te circuleren?
Ik ben hier over na aan het denken omdat de eerste en tweede verdieping goed gekoeld worden maar de begane grond een beetje achter blijft.
Als je de combinatietabel bekijkt zie ik geen aanwijzing dat het niet kan, Maar de deskundige (en dat ben ik NIET) zou wel een reden hebben waarom het af te raden is.Emperor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:55:
[...]
Dit was ik van plan te halen ; Emperor in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
Hierop werd gereageerd dat ik moest zoeken op de combinatie. Na veel lezen lijkt het niet aangeraden te worden om een zware buitenunit te gebruiken bij de lichtere binnenunits. Maar ik kom ik er zo niet uit wat dan wel de oplossing is.
Is het echt problematisch om deze buitenunit te gebuiken bij deze lichtere binnenunits?
/f/image/d1ZuKWX1IjKjJWm3Nlurg0Ik.png?f=fotoalbum_large)
Ik vindt ook niet dat hij qua geluid veel dempt. De fan is nig vrij en die maakt het meeste geluid. De compressor valt wel mee.
[ Voor 13% gewijzigd door rimave op 18-07-2020 17:11 ]
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Wij hebben op 3 slaapkamers (over 2 verdiepingen) 2x een CTXM15N en op zolder 1x een FTXM20N. Totaal volume bovenverdieping is zo'n 210m3. Slaapkamers bij elkaar zo'n 100m3. Vandaag op proef alle deuren open gelaten en de bovenverdieping is continu 20 graden gebleven. Ik merk dat de kou de open trap naar beneden niet afzakt, precies zoals ik wel verwacht had. Beneden verdieping voelt wel een beetje koel, maar bij lange na niet zo als boven. Totaal verbruik vandaag 4,6kWh direct uit de zonnepanelen.
Ben benieuwd naar een echt warme dag nu
Geluiddempende kasten kun je eigenlijk zelf niet maken. Daarbij mag in een kast geen recirculatie van lucht plaatsvinden, dat gebeurde bij jouw wel. Dat is erg slecht voor het rendement tijdens koelen en verwarmen. En bij verwarmen kan de compressor nog beschadigd raken ook.rimave schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:10:
Ok, die kast die ik er omheen had gemaakt is weer weg. Ik had de airco nog maar een half uurtje aan staan. Eén van de twee units, de kleinste in de slaapkamer. Dus ik toch maar even voelen aan de bovenkant van de unit. Die werd behoorlijk warm in de kast. Gelijk de kast eraf gehaald en nu is hij ook gelijk weer afgekoeld. Eens even kijken of ik nog wat meer gaten in de kast kan maken, anders hou ik hem er gewoon af.
Ik vindt ook niet dat hij qua geluid veel dempt. De fan is nig vrij en die maakt het meeste geluid. De compressor valt wel mee.
De uitgeblazen lucht, mag absoluut niet nogmaals door de unit aangezogen worden. Hoe kleiner het verschil in temperatuur, tussen binnenunit en buitenunit, hoe hoger het rendement.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Dat komt misschien dan ook omdat ik achter en links van de unit de muur van m’n huis heb?Oxellaar schreef op zondag 19 juli 2020 @ 10:18:
[...]
Geluiddempende kasten kun je eigenlijk zelf niet maken. Daarbij mag in een kast geen recirculatie van lucht plaatsvinden, dat gebeurde bij jouw wel. Dat is erg slecht voor het rendement tijdens koelen en verwarmen. En bij verwarmen kan de compressor nog beschadigd raken ook.
De uitgeblazen lucht, mag absoluut niet nogmaals door de unit aangezogen worden. Hoe kleiner het verschil in temperatuur, tussen binnenunit en buitenunit, hoe hoger het rendement.
Bij de meenste foto’s die ik van kasten om airco’s zie hangt of staat de unit vrij met alleen een muur aan de achterkant. Als je dan de linker- en rechterzijkant voorziet van een gaat dan kan er een luchtstroom achterlangs. Ik zou mijn kast nog om kunnen bouwen tot alleen een dakje, maar dat doet niets aan geluidsdemping natuurlijk.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
[ Voor 10% gewijzigd door fmrama op 19-07-2020 12:14 ]
Durf ik zo echt niet te zeggen. Maar als Daikin aangeeft dat het gewoon kan... tja. Wat zegt je installateur er van?Emperor schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 15:55:
[...]
Dit was ik van plan te halen ; Emperor in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"
waarschijnlijk ligt het aan de kast zelf en hoe de unit erin geplaatst is.rimave schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:55:
[...]
Dat komt misschien dan ook omdat ik achter en links van de unit de muur van m’n huis heb?
Bij de meenste foto’s die ik van kasten om airco’s zie hangt of staat de unit vrij met alleen een muur aan de achterkant. Als je dan de linker- en rechterzijkant voorziet van een gaat dan kan er een luchtstroom achterlangs. Ik zou mijn kast nog om kunnen bouwen tot alleen een dakje, maar dat doet niets aan geluidsdemping natuurlijk.
:strip_exif()/f/image/U5YbwpPbYuKnKKAYuZ2NY9I4.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo staat mijn unit al 4 jaar. Onder de unit en aan de voorzijde heb met wat simpele plankjes de boel afgedicht.
Als tijdens het draaien de buitentemperatuur niet echt stijgt tijdens koelen, of daalt tijdens verwarmen(sensor achterop de unit) Dan is er minimale recirculatie van lucht.
Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond
Monteer een geluidgedempte wietplantageslang van 160mm oid, dat werkt perfect (heb dit al diverse keren gebruikt hiervoor).Njay schreef op maandag 29 juni 2020 @ 08:18:
[...]
Thanks voor je info , de bedoeling is de airco naar de hoek van de kamer te verplaatsen , en daarna via de vloer naar het eerste raam dan omhoog en dan door de raamafdichtingskit. , zijn er ook mooie klemmen die je op de muur kan schroeven waar je de slang in kan hangen?
https://www.ventilatielan...isoleerde-ventilatieslang
Beugels hebben ze ook.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cfKGKPLYRZz3L6IDOniOjmr7.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Y8yeppDfzQo5O3DVaixYiXNR.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BBBllAabI2rqFZmGwyHgtTzA.jpg?f=user_large)
K
oeii hoe heb je de geknakte leiding weer goedgekregen?royhoi schreef op zondag 19 juli 2020 @ 18:05:
Eindelijk de gaten kunnen boren. Ja daar liep een waterleiding 😆 en een keer de leidingen geknikt 😅 maar de 2 leiding ging goed. Electra deze week aanleggen en dan vacuümeren en vullen met r32. Ben benieuwd.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
An apple a day... keeps the doktor away
Die krijg je niet meer goedmrassie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:04:
[...]
oeii hoe heb je de geknakte leiding weer goedgekregen?
Krijg je niet meer goed nee 😆 nieuwe leiding gehaald. Nog wel €30 aan oud koper nog gehad 😆mrassie schreef op maandag 20 juli 2020 @ 08:04:
[...]
oeii hoe heb je de geknakte leiding weer goedgekregen?
K
- 1x Daikin Stylish FTXA35AW binnenunit op 1x RXA35A buitenunit (SEER 8.73, SCOP 5.15)
- 2x Daikin Perfera FTXM20M binnenunit, 1x Daikin 2MXM40M buitenunit (SEER 8,53, SCOP 4,64)
- Toshiba
- 1x Toshiba RAS-13PKVPG binnenunit op 1x Toshiba RAS-13PAVPG buitenunit (SEER 9.5, SCOP 5.1)
- 2x Toshiba Kazumi RAS-B07J2KVSG binnenunit, 1x Toshiba RAS-2M10U2AVG buitenunit (SEER 6.73, SCOP 4.20)
Ontloopt elkaar niet heel veel qua waardes. Toshiba koelt iets voordelige beneden, maar is boven minder zuinig dan Daikin. Doel beneden is ook verwarmen in de winter (120m3). Wat zou de Tweaker doen?
Daikin lijkt hier populairder, maar installateurs zijn blij met Toshiba.
Variatie hierop is om de afzuigkap of mechanische ventilatie maximaal te zetten en op zolder de een raam/ventilatie iets open te zetten en de rest dicht.VIPmaster schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:01:
Voor de mensen die een airco in het trapengat hebben hangen:
Hebben jullie er wel eens aan gedacht om een rooster in het plafond van de begane grond te maken met een buis naar de airco met eventueel een buis ventilator om zo de warme lucht naar de airco te circuleren?
Ik ben hier over na aan het denken omdat de eerste en tweede verdieping goed gekoeld worden maar de begane grond een beetje achter blijft.
Iemand die mij kan helpen?supercrazy schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 00:08:
Hoi airco kenners, ik heb een vraag over LG's Plasmaster Ionizer. We hebben de volgende setup in offerte op dit moment: multi split met 2x PC09SQ en 1x PC12SQ van LG met installatie voor 2.400 euro ex. 1 komt in de keuken voor de keuken (waarvan de deur meestal open staat) en woonkamer. En de 2x PC09SQ komen op zolder en in de masterbedroom, en vanaf daar zou hij ook de 2 andere slaapkamers moeten koelen.
- Mijn vraag is omdat ik en mijn zoontje astma hebben, is het handig om voor de DC09RQ te kiezen vanwege de Plasmaster Ionizer?
- Ik wil alles in de Tado app kunnen bedienen, hebben jullie ervaring met de airco controller van Tado?
- En wat vinden jullie van de setup en prijs?
Mijn dank!
Ik twijfel sterk of de Plasmaster Ionizer of het nieuwe model met een 2-in-1 luchtzuiveringssysteem (luchtkoeling en luchtfiltratie) dat kleine stofdeeltjes, ziektekiemen en luchtvervuiling zoals PM 1.0 kan wegfilteren, een verschil kan maken als je astma en hooikoorts hebt. En of het het prijsverschil waard is. Wat is jullie ervaring?
Probleem is ook dat op 2 locaties dat ik in de hoogte een probleem heb, de luxere met luchtfiltering heeft nog 4 cm over tot het plafond en de LG PC09SQ zou nog 9 cm overhouden wat hopelijk voldoende is om het filter te kunnen schoonmaken.
De andere offertes waren een stuk hoger, Hisense 3 units (1x 3.5 en 2x 2.5) voor 4.300 euro incl BTW, Haier (1x 3.5 en 2x 2.5) voor 6.000 euro in de BTW en Daikin (1x 3.5 en 2x 2.5) voor 8.500 euri in de BTW. Dan is LG setup met 3 units voor 2.400 ex BTW veruit het meest interessant. Is LG goedkoper dan Hisense en Haier normaal?
Verder niet veel ervaring met LG, maar 2400 incl installatie is een nette prijs. Misschien wel te laag. Zou eens kijken wat er nog voor extra kosten bij komen voor leidingwerk en dergelijke. En natuurlijk de BTW. De offerte die je voor de Daikins hebt gekregen is dan weer véél te hoog. Climasense kan dat bijvoorbeeld een stuk goedkoper.
12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW
De koelleidingen lopen gewoon zonder cover over de buitenmuur.
Hoeveel isolatie zal daar nog om zitten na een jaar?
Ziet er inderdaad niet uit, matige installatie. Maar ook gek dat ze hem 20k+ vroegen voor een airco installatie terwijl je met die houten huizen overal zo door bent en installatie dus redelijk simpel is.rimave schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:43:
Mhh, altijd bijzonder hoe ze het spul aansluiten aan de andere kant van de plas:
[YouTube: This was MUCH harder than I expected... DIY Air Conditioning Pt 1]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Pff. Wat een beun klus.. zag in de reacties ook al een paar HVAC professionals die gereageerd hadden, die waren ook niet positief..rimave schreef op maandag 20 juli 2020 @ 22:43:
Mhh, altijd bijzonder hoe ze het spul aansluiten aan de andere kant van de plas:
[YouTube: This was MUCH harder than I expected... DIY Air Conditioning Pt 1]
Welkom bij LTT, waar entertainment belangrijker is dan het goed doenSpeedfightserv schreef op maandag 20 juli 2020 @ 23:16:
[...]
Pff. Wat een beun klus.. zag in de reacties ook al een paar HVAC professionals die gereageerd hadden, die waren ook niet positief..
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dit topic is gesloten.
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland
Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"