dinkelover schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:48:
[...]
En @
Steephh, wat is het geworden? Je posts die dagen + discussie met anderen zijn blijven hangen bij me, vooral ook omdat mijn woning eigenlijk 95% gelijkend is en ik ook met het idee opperde om 1 x split-unit alleen op zolder boven het trapgat te plaatsen. Dus ik ben erg benieuwd wat je gekozen hebt, indien de kogel al door de kerk is

.
Ik ben eigenwijs geweest.
Naar aanleiding van de post van @
Flanky heb ik op 1 april contact gezocht met de installateur die ook bij hem is geweest (Berkcx Klimaattechniek uit Eindhoven). Hij is vrijdags gelijk langs geweest om te kijken hoe de situatie eruit zag. Ik heb hem verteld dat ik sterk overwoog om 1 zware binnenunit tactisch boven het trapgat te laten plaatsen en dat mijn doel ook niet is om in de gehele woning 20 graden te realiseren, maar met name het huis iets leefbaarder te krijgen in de heetste dagen. We hebben wat opties doorgenomen en er ook over gehad om in onder andere de slaapkamer een extra binnenunit te plaatsen. Uiteindelijk hebben we per Whatsapp wat opties doorgenomen en uiteindelijk heb ik gekozen voor 1 Daikin FTXF 5kW binnenunit met een singlesplit buitenunit. Deze was prijstechnisch ook het meest interessant.

Bleef uiteindelijk natuurlijk wel een gok, want pas als ie geplaatst weet je of je de juiste keuze hebt gemaakt.
7 mei is de airco geinstalleerd. Afgesproken (op mijn intiatief) dat ik bij wat kleine zaken zou helpen (waaronder het mee helpen tillen van de buitenunit op de beugels en af en toe wat zaken aangeven). Airco is geinstalleerd boven het trapgat en dan precies zo dat ik er nog mooi langs af kan lopen en dat de binnenunit precies de zolder op kan blazen maar ook de eerste verdieping op. Zeer tevreden overigens met hoe de installatie is uitgevoerd, dus als je nog iemand zoekt in de regio Eindhoven.
Dan nu mijn ervaringen: ik ben er uitermate tevreden over.

Ik heb er in de wat warmere dagen al veel plezier van gehad, met name nu ik voornamelijk thuis (en dus op zolder) aan het werk ben. De zolder krijg ik heerlijk koel. De airco staat niet constant aan, maar wanneer het boven de 24 graden wordt gaat ie vaak wel (even) aan. Op de wat warmere dagen eigenlijk wel constant en dan op de eco modus. Als ik de deur beneden in de gang naar de huiskamer open zet en de deuren van de slaapkamers op de eerste verdieping ook dan wordt het in heel het huis een comfortabele 22-23 graden. Wellicht dat ik de temperatuur ook nog wat lager zou kunnen krijgen, maar dan moet ie wat harder werken (en dus een hoger stroomverbruik / hogere geluidsproductie). Op dat soort warme dagen merk je het verschil vooral als je van buiten naar binnen loopt (en dat is niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid).
Uiteindelijk heb ik natuurljk gegokt, maar gelukkig goed gegokt. Als achteraf bleek dat ik mijn slaapkamer nooit voldoende koel had kunnen krijgen was mijn tweede optie nog deze apart te koelen met nog een extra kleine binnenunit/buitenunit. Een optie was eventueel ook preventief al een een multisplit geschikte buitenunit alvast te plaatsen met wat overcapaciteit, maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb gezien de meerprijs en dat de huidige situatie perfect bij mij past.
Pics or it didn't happen:
https://imgur.com/a/C4vXqc7
Het lijkt alsof er nog veel ruimte over is tussen de overkapping en de beugels van de buitenunit, dit is echter maar zo'n 12-15 cm (de overkapping loopt schuin af). Wanneer de buitenunit op vol vermogen draait is de geluidsproductie minimaal buiten. Vanonder de overkapping en een vanuit een deel van de tuin zie ik de buitenunit niet eens hangen. En tegen een witte buitenmuur ziet het er ook prima uit.
De buizen lopen door een logeerkamer wat de enige pragmatische mogelijkheid was. Wellicht dat ik hier nog een keer een koof overheen maak, maar misschien dat ik het ook wel zo laat. Langs de trap ziet het er ook prima uit.
Mijn advies: Ik denk dat je voor jezelf vooral de afweging moet maken wat je wil. Is je doel een ultieme 20 graden en neem je niet met minder genoegen? Of wil je bijvoorbeeld ook elke kamer los kunnen verwarmen (als een soort aanvulling / vervanging op je radiatoren)? Vind je het vervelend dat je (van tijd tot tijd) de deuren open moet laten staan om in meerdere kamers een aangename temperatuur te realiseren? Vind je het niet erg dat er overal door je huis aircobuizen lopen? In die gevallen zou ik zeker voor een multisplit oplossing gaan. Als je doel net zoals ik echter is om het binnenklimaat iets dragelijker te maken tijdens de warme/hete dagen dan kom je met een plaatsing zoals hier prima weg.