Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.940 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vverdouw
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-11-2022
kabeltjekabel schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 18:24:
[...]

Wat voor leidingdikte..?

De dwarsdoorsnede van een goot heeft twee maten..
Het gaat om twee sets koelleidingen 1/4 en 3/8. En de bijbehorende condensleidingen etc.

Ik was er eigenlijk vanuitgegaan dat een T75 goot een vaste diepte had.

Bedankt alvast 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
vverdouw schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 20:55:
[...]

Het gaat om twee sets koelleidingen 1/4 en 3/8. En de bijbehorende condensleidingen etc.

Ik was er eigenlijk vanuitgegaan dat een T75 goot een vaste diepte had.

Bedankt alvast 👍
Past wel, maar ik weet leukere dingen dan het erin proppen :P

Let op dat de condenswaterafvoer onderin (bij horizontale stukken) moet.. op afschot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
Er zitten hier een paar tweakers een beetje af te geven op LG, maar maak je er niet te druk over. LG is een prima airco merk die wereldwijd tot de grotere horen. Mijn leverancier gaf zelf aan liever met LG te werken voor consumenten dan met Daikin. Ze kregen verhoudingsgewijs meer storingen bij Daikin dan bij LG.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Roeloffzen schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:59:
At Oxellaar. Na het lezen van al jouw berichten van vandaag heb ik grote spijt dat ik een lg airco heb gekocht 2 weken geleden. Ik dacht dat Zuid Korea nogal goed stond aangeschreven. Meen je ook dat alle grote electronicamerken uit Japan komen. Goed te weten, want dan in ieder geval geen LG of Samsung tv voor mij.

Mijn airco LG:
- MU4R25 U21
- DC18RQ NSK
- DC12RQ NSJ
Zo zwart wit moet je het niet zien. Het is geen rommel, maar er is beter te krijgen.
En wat betreft tv's van LG of Samsung, ben geen expert op dat gebied, maar volgens mij is dat meer hun tak van sport.

Denk dat je best tevreden kunt zijn met een airco van LG.

@renzo4000 Je moet leren lezen, er zit niemand af te geven op LG

[ Voor 4% gewijzigd door Oxellaar op 07-07-2020 21:28 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Oxellaar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 21:27:
[...]

@renzo4000 Je moet leren lezen, er zit niemand af te geven op LG
*knip*, dit kan ook wel op een wat meer normale toon :/

[ Voor 38% gewijzigd door ThinkPad op 07-07-2020 22:20 ]

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:50
@renzo4000

Volgens mij is @Oxellaar de enige die met een goede onderbouwing de verschillen aangeeft tussen de merken. En gebruikt LG als voorbeeld. Logisch dat hij zich aangesproken voelt want hij toont als enige wat aan.

Beetje flauw om hem af te branden. Hij toont met foto's etc. de verschillen aan.

Het was anders geweest als hij zei 'het is troep_ punt'

Hij geeft later zelfs aan dat het prima spul is. Alleen anders als een Daikin of ME

[ Voor 10% gewijzigd door Speedfightserv op 07-07-2020 22:09 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
* Glashelder heeft de echte rommel aan de muur hangen.

Benieuwd hoe die er over twee jaar uitziet :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Speedfightserv schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:07:
@renzo4000

Volgens mij is @Oxellaar de enige die met een goede onderbouwing de verschillen aangeeft tussen de merken. En gebruikt LG als voorbeeld. Logisch dat hij zich aangesproken voelt want hij toont als enige wat aan.

Beetje flauw om hem af te branden. Hij toont met foto's etc. de verschillen aan.

Het was anders geweest als hij zei 'het is troep_ punt'

Hij geeft later zelfs aan dat het prima spul is. Alleen anders als een Daikin of ME
Wacht even; @Oxellaar speelt allereerst op de man met zijn reactie dat ik moet leren lezen. Dan kan je een reactie terug verwachten toch? En dan mijn bericht modereren en van oxellaar niet... beetje jammer, wees dan consequent.

En laten we wel wezen, de ondertoon is wel degelijk aanwezig in zijn berichten. Door het af te doen met "maar het is heus geen slecht merk ...." vind ik een beetje zwak en erg doorzichtig. Ik constateerde dat er al meer hier aan zaten te ergeren. Maar goed, mijn beeld bij LG is wel duidelijk en ben er prima over te spreken. Ik zal het hier verder bij laten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
@renzo4000 je hebt wel een punt, ik had beter kunnen zeggen: je moet beter lezen.

Ik zei in mijn eerste bericht over LG, dat ik reacties zou krijgen. In de trend van "bij mij bevalt LG prima"
Dat kan ook zeker jouw ervaring zijn, maar jij voelt jezelf daardoor ook aangesproken.

Alleen heb ik meerdere ervaringen en daardoor een bepaalde voorkeur.
En als mensen zich daar aan ergeren, dan kan ik daar weinig aan doen.

Ik zal het hier bij laten wat betreft LG. Maar vragen blijf ik gewoon beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
renzo4000 schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 22:33:
[...]

Wacht even; @Oxellaar speelt allereerst op de man met zijn reactie dat ik moet leren lezen. Dan kan je een reactie terug verwachten toch? En dan mijn bericht modereren en van oxellaar niet... beetje jammer, wees dan consequent.

En laten we wel wezen, de ondertoon is wel degelijk aanwezig in zijn berichten. Door het af te doen met "maar het is heus geen slecht merk ...." vind ik een beetje zwak en erg doorzichtig. Ik constateerde dat er al meer hier aan zaten te ergeren. Maar goed, mijn beeld bij LG is wel duidelijk en ben er prima over te spreken. Ik zal het hier verder bij laten ;)
Waar 2 vechten.. :) ;)

Ik ben geen mod dus heb niets gemodereerd :)

Ondertoon is altijd moeilijk met forum posts. Er zit geen emotie bij, gewoon platte tekst :)

Ik laat het in het midden. Life's Good ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• royhoi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:39

royhoi

-

Het gaat er hier behoorlijk verhit aan toe 😆

K

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• daemonix
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tijd om af te koelen! :+ Neem een airco. :P

Tesla Model Y, RWD, Byd Atto 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:21
@Roeloffzen Je hoeft helemaal geen spijt te hebben met je LG. Dat heeft niemand gezegd. Oxellaar heeft alleen gezegd dat hij LG minder kwaliteit vind dan MHI & Dainkin. Verder niks. En TV wereld is weer helemaal een andere branche. 8)7
Roeloffzen schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 19:59:
At Oxellaar. Na het lezen van al jouw berichten van vandaag heb ik grote spijt dat ik een lg airco heb gekocht 2 weken geleden. Ik dacht dat Zuid Korea nogal goed stond aangeschreven. Meen je ook dat alle grote electronicamerken uit Japan komen. Goed te weten, want dan in ieder geval geen LG of Samsung tv voor mij.

Mijn airco LG:
- MU4R25 U21
- DC18RQ NSK
- DC12RQ NSJ

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dolbyadt
@Speedfightserv Het klopt wel degelijk dat hier op het forum een negatief beeld word geschetst wanneer het niet over een Mitsubishi of Daikin airco gaat.

En dat is erg jammer. We zijn hier op het forum om met elkaar informatie en advies te kunnen geven om elkaar te helpen toch? Ik zit hier in ieder geval om informatie in te winnen en mensen te helpen waar het kan. Dat is de reden waarom ik hier op het forum zit.

SolarEdge SE3000HD Wave Totaal 3600WP (ZO 180°) 35°Dak. Daikin Pefera FTXM35n - RXM35N 3,5Kw, LG S09ET Split Airco 2,5KW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
@Dolbyadt

Ben het met je eens dat er veel Mitsubishi en Daikin aangeprezen wordt. Ik kijk er omheen en wil net zoals jij info vergaren en andere mensen helpen :)

Ben zelf aan het kijken naar een haier als extra op zolder. Beneden heb ik een MHI.

[ Voor 20% gewijzigd door Speedfightserv op 08-07-2020 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18:40

BTS

@Dolbyadt @Oxellaar @renzo4000
Daarom ben ik voor Panasonic gegaan. Lees ik hier op het forum bijna niks over, de L/L variant dan.

(L/W is een ander verhaal)
Maar tot nu toe echt geen spijt van.

www.highflow.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-09 15:44
Oxellaar schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 17:45:
[...]

Ja, dat wil ik zeker doen. Alleen is jouw situatie totaal niet representatief voor normaal gebruik.
Buitendelen krijgen nooit waterstofsulfide voor hun kiezen, dus hoeft de coating daar ook niet tegen te kunnen.
De naam zegt het al, BUITENdelen, ze moeten dus tegen weersinvloeden kunnen.

Dat klinkt misschien flauw dat ik dat nu zeg, maar als wij een coating aan laten brengen, moeten we duidelijk aangeven waar deze tegen bestand moet zijn.
Ikzelf heb een Samsung, ook een B merk, ongeveer gelijk aan de prijs/kwaliteitverhouding van LG en ook die buitendelen roesten gewoon eerder dan Mitsubishi of Daikin.

Wil ook niet LG de grond in boren oid, maar er wordt hier regelmatig gevraagd, wat de verschillen zijn.
En die zijn er dus absoluut en dat is maar goed ook.
Zo kan iedereen zelf een afweging maken wat hij uitgeeft.

Wij monteren beide, LG en ME, afhankelijk van budget en wensen van de klant.
Nieuwbouwprojecten zijn wel altijd ME, City Multi en Ecodan.
Bij vervanging van bestaande, dan weegt de prijs meer mee, dan hangen we veel LG, zeker bij particulieren.
LG is zeker geen slecht merk, dat wil ik zeker niet beweren.
Voor mij ging deze discussie vooral om de lamellen van de condensors. Mijn ervaring de laatste jaren is dat vooral die van daikin erg snel verweren, binnen 2 maanden al lijkt het alsof de lamellen al 5 jaar oud zijn. Ik heb hier jammer genoeg geen foto's van.

LG plaats ik voor mijn werk nooit splitjes van, alleen VRF. Nog niet zo lang dat ik daar iets over kan zeggen. Alleen dan de ervaring die ik nu heb met betrekking tot de waterstofsulfide

Over Mitsubishi Electric ben ik het zeker met je eens dat die boven de rest uit steekt wat betreft kwaliteit. Maar ook zeker niet in alle omstandigheden en series waarschijnlijk. We hebben een pand in Emmeloord waarbij om de paar jaar speciaal gecoate condensors van ME vervangen moeten worden, en ja deze staan gewoon op het dak. De monteur van Alklima vertelde ook dat het over al daar in de buurt gebeurd.
Ook vind ik ME bij de buitendelen snel roesten bij de schroeven die ze gebruiken. Daikin LG en MHI hebben bijvoorbeeld kleine teflon ringen achter de schroefjes om dit te voorkomen.

Elk merk ontwikkelt natuurlijk nog steeds en wordt beter. Ook elk merk heeft z'n slechte series, zoals daikin de laatste jaren qua condensors.
Uiteraard zijn dit ook allemaal weer persoonlijke ervaringen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siOJWn4OotTJIzrGE7fHiseiCAY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYD1CoCjnlf60LJE3jdl37BI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ag2S6O1o-T8VrzibmQf-GEwZPgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cPri87qpdaIcLfaa5guVDFpO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XK-gBuzU10mE6iwtdG13Ocb7w9Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XUwvnPnznV16SORxVnviGKlG.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d9oiqBeQOuUeTpNZsSRoeix3HEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NgHNHmj66sPYMpOHqPKQrycy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKQ3JVXffFLB3ytkqHz7pCc4XgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qdVI4WI19sXn3w3iqiD7d5A3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uwGjq711prADj0kTa50srT1BAvs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nuVAeEtvbABYcHRwRQhPc6kh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15:31
Als het komt op duurbaarheid, mag ik eigenlijk (nog) niet klagen over Tristars. Mijn buitenunit hangt vanaf de 27ste deze maand een heel jaar buiten en moet zeggen dat hij er nog steeds prima uitziet, toegegeven ik heb hem pas een jaar dus dat wil niet veel zeggen. Net zojuist eens het dak opgegaan om eens foto's te nemen en valt het nog mee, behalve dat de lamellen nogal een tik hebben gekregen tijdens een flinke hagelbui dus dat wordt een keer met een lamellenkam overheen gaan. En ja, ik heb de kap aan de zijkant afgetaped omdat ik tijdens de installatie nogal een hork was en een paar clips aan de onderkant had afgebroken en hij dus ging resoneren :P

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1CgCzGcl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/w4cwXUql.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/baLOezEl.jpg

[ Voor 19% gewijzigd door VikeeVeekie op 08-07-2020 10:57 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• fmrama
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:48
Als je wilt voorkomen dat de schroefjes en de naden tzt gaan roesten zou ik met een siliconen spray even inspuiten. Of vingertje vasaline. Kleine moeite , groot plezier. :)

[ Voor 8% gewijzigd door fmrama op 08-07-2020 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@BTS Daar heb je helemaal gelijk in Panasonic ik ook een goed merk.
BTS schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 09:39:
@Dolbyadt @Oxellaar @renzo4000
Daarom ben ik voor Panasonic gegaan. Lees ik hier op het forum bijna niks over, de L/L variant dan.

(L/W is een ander verhaal)
Maar tot nu toe echt geen spijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
rupsen schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 10:04:
[...]

Voor mij ging deze discussie vooral om de lamellen van de condensors. Mijn ervaring de laatste jaren is dat vooral die van daikin erg snel verweren, binnen 2 maanden al lijkt het alsof de lamellen al 5 jaar oud zijn. Ik heb hier jammer genoeg geen foto's van.

LG plaats ik voor mijn werk nooit splitjes van, alleen VRF. Nog niet zo lang dat ik daar iets over kan zeggen. Alleen dan de ervaring die ik nu heb met betrekking tot de waterstofsulfide

Over Mitsubishi Electric ben ik het zeker met je eens dat die boven de rest uit steekt wat betreft kwaliteit. Maar ook zeker niet in alle omstandigheden en series waarschijnlijk. We hebben een pand in Emmeloord waarbij om de paar jaar speciaal gecoate condensors van ME vervangen moeten worden, en ja deze staan gewoon op het dak. De monteur van Alklima vertelde ook dat het over al daar in de buurt gebeurd.
Ook vind ik ME bij de buitendelen snel roesten bij de schroeven die ze gebruiken. Daikin LG en MHI hebben bijvoorbeeld kleine teflon ringen achter de schroefjes om dit te voorkomen.

Elk merk ontwikkelt natuurlijk nog steeds en wordt beter. Ook elk merk heeft z'n slechte series, zoals daikin de laatste jaren qua condensors.
Uiteraard zijn dit ook allemaal weer persoonlijke ervaringen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ja...Dit is een LG Multi V 4 zeker? Dat is een andere kwaliteitsklasse dan de residentiële splitjes lijn.

Maar hij ziet er beestachtig uit :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007

FeaR

In GoT we trust

En binnen. Net uit de verpakking had ik het gevoel dat het één op één RAL7016 was. Thuis naast de rolluiken die echt RAL7016 zijn is het wat meer bruin/minder blauw? Al is het nog geen groot verschil. Had voor de grap de rol op de kabelgoot gelegd en vanaf buiten gekeken, je ziet de kabelgoot wel maar de rol er op valt weg tegen de stenen. Dit weekend eens gaan knippen en plakken :)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Plak je de folie in een keer rond de goot of haal je eerst de bovenkant van de grondplaat eraf. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Oxellaar schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 15:53:
[...]

Ja...Dit is een LG Multi V 4 zeker? Dat is een andere kwaliteitsklasse dan de residentiële splitjes lijn.

Maar hij ziet er beestachtig uit :X
Klopt idd, maar de condensor zelf ziet dr nog piekfijn uit! De zuigleiding knapte zo uit de spindelafsluiter toen ik dr iets tegenaan stootte, gelukkig voordat ik hem af had geperst op 30 bar :o

ik plaats in m'n vrije tijd vooral lg splitjes dus ben benieuwd hoe ze er over een paar jaar bij staan. Ik heb dr zelf ook al 2 jaar 1 hangen dus zal binnenkort eens het dak op klimmen.

tegenwoordig, waarschijnlijk sinds een jaar of 2 coaten ze de condensors van de VRF buitendelen zwart, toevallig vandaag bij nog 1 geweest.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OF-uTrGypPgaS2lcbUolEZD7-nA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XONt8TU9ExGXyICmIymYzCes.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

fmrama schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:56:
Plak je de folie in een keer rond de goot of haal je eerst de bovenkant van de grondplaat eraf. ?
Ik laat de goot zitten en plak de folie er in één keer over heen. Dat had @loewie1984 ook op die manier gedaan. Mocht de goot er ooit af moeten is het een kwestie van even langs de rand snijden waar de twee delen aan elkaar klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
FeaR schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 17:24:
[...]

Ik laat de goot zitten en plak de folie er in één keer over heen. Dat had @loewie1984 ook op die manier gedaan. Mocht de goot er ooit af moeten is het een kwestie van even langs de rand snijden waar de twee delen aan elkaar klikken.
Zo is het, is het resultaat al ergens terug te zien?

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

loewie1984 schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 18:45:
[...]
Zo is het, is het resultaat al ergens terug te zien?
Nope, dit weekend (mits het droog is klussen). Ik liep net terug vanaf de sportschool en twijfelde of de rol nog op de goot lag of dat deze er af was gevallen, ik zag hem helemaal niet. Bij thuiskomst bleek de rol nog steeds op de goot te liggen. Oftewel ik verwacht best wat van het plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 03-09 15:24
Een vraagje: ik heb een mitsubishi electric installatie (geen multisplit) met relatief lange leidingen (langste is 15m) . Bij de opstart heeft men geen gas bijgezet onder het moto: als het werkt zal het wel goed zijn.

Nadien zelf even gaan checken en de handleiding schrijft voor om vanaf 7m leiding 20gr/m bij te vullen. Maar dus effectief, de units werken zelfs diegene met de 15m leiding. De ruimten zijn nu wel relatief klein (15m²) en met 2.5kW snel op temperatuur.

Is dit een gangbare praktijk (gecertificeerd personeel)? Zijn er bepaalde redenen om dit te wantrouwen of gewoon verder doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ze kunnen gewoon meten of er genoeg koudemiddel in zit. Je weet zeker niet of ze dat gedaan hebben?

Ik heb op verzoek altijd gewoon volgens specs bij laten vullen, maar gevolg was achteraf wel dat mijn unit op zolder (met 20m leiding) te vol zat 8)7. Daar moest achteraf weer afgepompt worden.

De woonkamer hier heeft ook 15m en die moest dus ook bijgevuld worden. De installateur had alleen geen R32 gas dus kon dat niet doen. Volgens hem draaide het systeem ‘net niet’ binnen de norm. Het werkte ook allemaal wel maar het systeem moduleerde niet zo netjes terug. Daarna bij laten vullen en toen ging dat een stuk beter. Zou het dus wel laten controleren.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
Glashelder schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:26:
Ze kunnen gewoon meten of er genoeg koudemiddel in zit. Je weet zeker niet of ze dat gedaan hebben?

Ik heb op verzoek altijd gewoon volgens specs bij laten vullen, maar gevolg was achteraf wel dat mijn unit op zolder (met 20m leiding) te vol zat 8)7. Daar moest achteraf weer afgepompt worden.

De woonkamer hier heeft ook 15m en die moest dus ook bijgevuld worden. De installateur had alleen geen R32 gas dus kon dat niet doen. Volgens hem draaide het systeem ‘net niet’ binnen de norm. Het werkte ook allemaal wel maar het systeem moduleerde niet zo netjes terug. Daarna bij laten vullen en toen ging dat een stuk beter. Zou het dus wel laten controleren.
Ok thanks. Voor zover ik kan zien werken ze allemaal min of meer gelijk ongeacht de lengte. terug moduleren, als je daarmee bedoelt of ze op laagste stand draaien in auto modus dat is alleszins het geval.

Of het gas effectief gecontrolleerd is weet ik niet zeker. Maar aangezien men nadien bij het eerste maal aanzetten van de units zelf aangaf verbaasd te zijn dat het werkte (en als ik dan vroeg waarom gaf men aan 'omwille van de lengte') leid ik indirect af dat men het niet gecontrolleerd heeft.

Probleem is nu dat men dit wat afwimpelt zo van 'geloof ons' en 'zeur niet als het werk' en dus niet echt geneigd is dit nog te komen nameten |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ja daarom is zelf installeren en er een beetje bovenop zitten zo slecht nog niet :+

Maar goed, de pro’s zullen hier nog wel een mening over hebben. De installateur die hier de boel geïnstalleerd heeft zei dat een beetje te weinig gas geen kwaad kan. Dat andere bedrijf zei dat de compressor oververhit kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
Glashelder schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:47:
Ja daarom is zelf installeren en er een beetje bovenop zitten zo slecht nog niet :+

Maar goed, de pro’s zullen hier nog wel een mening over hebben. De installateur die hier de boel geïnstalleerd heeft zei dat een beetje te weinig gas geen kwaad kan. Dat andere bedrijf zei dat de compressor oververhit kan raken.
Het leuke is dat ik de installatie volledig zelf heb gedaan. Het is ook relatief complex met beton boringen, condens pompen, domotica enz. Alleen het aansluiten aan de buiten units , vacuumeren en opvullen met gas (ik wist niet eens dat er al gas in zat :F ) daarvoor heb ik dus de echte 'professionals' laten komen. Best vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
Glashelder schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:47:

Iets te weinig is niet zo erg, door de inverter compressoren gaat dit meestal wel goed. Teveel koudemiddel daarentegen geeft voornamelijk bij verwarmen snel problemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
rupsen schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:16:
[...]

Iets te weinig is niet zo erg, door de inverter compressoren gaat dit meestal wel goed. Teveel koudemiddel daarentegen geeft voornamelijk bij verwarmen snel problemen
Hoe moeilijk is het om zoiets na te meten eigenlijk? Is dit gewoon een soort metertje op die vullkoppeling draaien en aflezen of is er meer voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Als het door profesionals gedaan is en je hebt daar een rapport van, dan kun je toch makkelijk zien wat er gedaan is. Tenminste heb ik een rapport waarin staat wat er gedaan is en evt bijgevuld is. Staat ook op de buitenunit vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Glashelder schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 20:26:

Wat waren eigenlijk de klachten van dat die te vol was?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
miitjohn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:23:
[...]

Hoe moeilijk is het om zoiets na te meten eigenlijk? Is dit gewoon een soort metertje op die vullkoppeling draaien en aflezen of is er meer voor nodig?
Laatst hebben we hier een tweedehandse airco neergezet en had de monteur haar meter op de service poort gezet en daarmee geconstateerd dat zowel de werkdruk als de temperatuur te laag waren, ofwel dat het koelmiddel al ruim voor de binnenunit ging verdampen. Toen er te weinig koelmiddel in zat lag de temperatuur op circa -30c of zelfs lager uit mijn hoofd, zodra er wel genoeg in zat lag deze een stukje dichter bij 0.

Ik vraag me overigens af of dat ding niet aan het lekken is. Voor context is het een oude Tristar AC-5400 die we op de kop hadden getikt, dusdanig zo oud dat het niet eens een inverter is. Ik had deze week nog een test run gedaan en viel het me op dat de aanvoerleiding bevroor om vervolgens een kleine minuut later weer te ontdooien en wordt de binnenunit koud. Misschien te verwachten van zo'n oude unit dat hij een tijdje nodig heeft om druk op te bouwen?

[ Voor 24% gewijzigd door VikeeVeekie op 08-07-2020 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
VikeeVeekie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:40:
[...]

Laatst hebben we hier een tweedehandse airco neergezet en had de monteur haar meter op de service poort gezet en daarmee geconstateerd dat zowel de werkdruk als de temperatuur te laag waren, ofwel dat het koelmiddel al ruim voor de binnenunit ging verdampen. Toen er te weinig koelmiddel in zat lag de temperatuur op circa -30c of zelfs lager uit mijn hoofd, zodra er wel genoeg in zat lag deze een stukje dichter bij 0.

Ik vraag me overigens af of dat ding niet aan het lekken is. Voor context is het een oude Tristar AC-5400 die we op de kop hadden getikt, dusdanig zo oud dat het niet eens een inverter is. Ik had deze week nog een test run gedaan en viel het me op dat de aanvoerleiding bevroor om vervolgens een kleine minuut later weer te ontdooien en wordt de binnenunit koud. Misschien te verwachten van zo'n oude unit dat hij een tijdje nodig heeft om druk op te bouwen?
Dus het is maar kwestie van een metertje aan te sluiten op de koppeling waar men dus via vacuumeert, aanvult etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miitjohn
fmrama schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:31:
Als het door profesionals gedaan is en je hebt daar een rapport van, dan kun je toch makkelijk zien wat er gedaan is. Tenminste heb ik een rapport waarin staat wat er gedaan is en evt bijgevuld is. Staat ook op de buitenunit vermeld.
Sja, er is geen rapport. Er is een werkbonnetje met de uren op, that's it. Men heeft zeker en vast niet bijgevuld, dat is het enige wat zeker is. Met professionals bedoel ik ; een bedrijf dat klima doet en gecertificeerd is, meer kan ik ook niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VikeeVeekie
miitjohn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:58:
[...]

Dus het is maar kwestie van een metertje aan te sluiten op de koppeling waar men dus via vacuumeert, aanvult etc?
Ja, zolang je maar weet wat de normale werkdruk is, maar deze staat meestal op de buitenunit genoteerd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
royhoi schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:33:
[...]

Wat waren eigenlijk de klachten van dat die te vol was?
Binnenunit maakte tijdens het koelen een vreemd geluid, alsof er ijs door de leidingen stroomt en dat in golfen. Weet niet hoe ik het anders moet beschrijven. Sommige koelkasten maken een soortgelijk geluid. Voor een airco was het nieuw voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Glashelder schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:45:
[...]

Binnenunit maakte tijdens het koelen een vreemd geluid, alsof er ijs door de leidingen stroomt en dat in golfen. Weet niet hoe ik het anders moet beschrijven. Sommige koelkasten maken een soortgelijk geluid. Voor een airco was het nieuw voor mij.
Oké, dan moet er wel behoorlijk teveel in zitten lijkt mij. In mijn handleiding staat 20 gram per extra meter. Dit is gelijk voor de 2.5kw die 3/8 leiding gebruikt en de 6.6kw die 5/8 leiding heeft. De 5/8 heeft veel meer inhoud.

K

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
VikeeVeekie schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 22:18:
[...]

Ja, zolang je maar weet wat de normale werkdruk is, maar deze staat meestal op de buitenunit genoteerd :+
Die druk staat niet op je buitendeel.
Alleen je maximale drukken voor hoge en lage druk
royhoi schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 23:04:
[...]

Oké, dan moet er wel behoorlijk teveel in zitten lijkt mij. In mijn handleiding staat 20 gram per extra meter. Dit is gelijk voor de 2.5kw die 3/8 leiding gebruikt en de 6.6kw die 5/8 leiding heeft. De 5/8 heeft veel meer inhoud.
Zolang de vloeistof leiding 1/4" is, zul je per meter hetzelfde gewicht bij moeten vullen.
De gasleiding is niet bepalend voor vulgewicht, alleen de vloeistofleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r0bb
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-09 22:38
Ik heb gisteren bij KeroClima.pt een Daikin Nexura 3.5kw besteld en factuur voldaan ex leverkosten. Iemand ervaring met op welke termijn ik verdere communicatie kan verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 21:17

ShadowBumble

Professioneel Prutser

r0bb schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 09:27:
Ik heb gisteren bij KeroClima.pt een Daikin Nexura 3.5kw besteld en factuur voldaan ex leverkosten. Iemand ervaring met op welke termijn ik verdere communicatie kan verwachten?
Daar zat ik ook naar te kijken hoe of wat de voordelen daar van zijn, ja het is iets goedkoper maar de kosten van je F-Gas gecertificeerde monteur moet je er nog bij rekenen en ik vraag mij dan wel weer af waar ga je die vandaan halen ?

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
• Werkspot of soortgelijk
• Random bedrijf uit de buurt
• Kennissenkring
• Uit dit topic

etc..etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
miitjohn schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 21:23:
[...]

Daar is vooral kennis van het systeem voor nodig. Welke werdruk hoort bij het koudemiddel, draait de compressor, verdampingstemperatuur, zuiggastemperatuur etc etc.

Je kan niet even een meter aansluiten en zien of de vulling goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
Iemand enig idee wat de huidige, Nederlandse levertijden zijn op Daikin materiaal? Ik begreep dat er wat langere levertijden zijn vanwege Covid-19.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 05:56

BCGraaf

BC

Nimoleda schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:16:
Iemand enig idee wat de huidige, Nederlandse levertijden zijn op Daikin materiaal? Ik begreep dat er wat langere levertijden zijn vanwege Covid-19.
Dat hangt er van af wat je nodig hebt.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Voor onze vrijstaande woning (1998) denken wij aan een multi split airco in de slaapkamer (ca. 40m3, op oost) en keuken/woonkamer (ca. 125m3 op noord en oost) beide op de begane grond.
Buiten unit aan buitenzijde (op oost) op ca. 1 meter hoogte naar slaapkamer dan naar woonkamer/keuken (andere kant binnenmuur).
In totaal ca. 8 meter leidingwerk, 1 buitenmuur boring en 1 binnenmuur boring, natuurlijke afvoer condenswater (verstandig ?)

2e offerte (Daikin) ontvangen.
Buitenunit:
2MXM40M koelvermogen 4,0 kW

Binnenunit slaapkamer:
FTXM20N koelvermogen 2,0 kW

Binnenunit woonkamer/keuken:
FTXM35N koelvermogen 3,5 kW

Totaal 4100 euro incl. materialen en installatie.

Wat denken jullie hiervan 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nimoleda
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:05
BCGraaf schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 10:23:
[...]

Dat hangt er van af wat je nodig hebt.
Ik denk dat ik wil gaan voor het onderstaande:

2MXM50M
FTXM25N
FTXM35N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansvdo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-12-2024
Nimoleda schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:16:
[...]

2MXM50M
FTXM25N
FTXM35N
Dat is allemaal goed leverbaar. Ik heb vorige week nog een 2MXM50M en FTXM42N gekocht, volgende dag binnen. Over de FTXA-lijn heb ik veel problemen gehoord.

[ Voor 7% gewijzigd door hansvdo op 09-07-2020 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
[...]

2MXM50M
FTXM25N
FTXM35N
Grappig :+ zie 3 posts eerder, alleen dan met een 2MXM40M.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

hansvdo schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 11:41:
[...]

Dat is allemaal goed leverbaar. Ik heb vorige week nog een 2MXM50M en FTXM42N gekocht, volgende dag binnen. Over de FTXA-lijn heb ik veel problemen gehoord.
De FTXA komt uit België en dat heeft ivm de Corona echt plat gelegen. Mijne komt eind deze maand binnen als het goed is.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCGraaf
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 16-09 05:56

BCGraaf

BC

[...]

2MXM50M
FTXM25N
FTXM35N
Zover ik weet liggen deze ruim voldoende op voorraad.

MacBook, MacBook Pro 15, Mac Mini 2012, iPhone X,  Watch,  TV 4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HalJst
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
Voor een tussenwoning (1994) wil ik een mono split aanschaffen voor de woonkamer/keuken 88 m3.
Binnen- en buitenunit worden zeer dicht bij elkaar geplaatst. De binnenunit wordt dicht tegen de buitenmuur geplaatst om een voorkeur luchtstroom in de woonkamer/keuken te verkrijgen, dus niet over de zitbank. De buitenunit wordt geplaatst op het kleine stukje beschikbare buitenmuur, de rest van de buitenmuur bestaat uit ramen en een deur op het zuiden. Zie ook illustratie van een plattegrond.

Met in het achterhoofd de minimale lengte van de leidingen (>3 meter) om trillingen en dergelijke te voorkomen. Kan de koelleiding met meerdere S-bochten achter de buitenunit geplaatst worden om vibraties in de binnenunit te voorkomen of zijn er andere oplossingen voor een binnenunit die te dicht op de buitenunit staat?

Buitenunit RXM35N9, koelvermogen 3,5 kW
Binnenunit FTXM35N, koelvermogen 3,5 kW

Ik ben van plan de units bij 'Climamarket.eu' te bestellen en zelf de installatie te doen en alleen het laatste deel, de leidingen koppelen, vacumeren en F-gassen test, door een F-gassen installateur te laten doen. Vacature staat uit op Werkspot.nl.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwwowoLrEN0JDF1ssHgbNFsTPVY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XV2sittdINPq8Ii2Si7mEBfP.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door HalJst op 09-07-2020 15:29 . Reden: Plaatje werkte niet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

DSK

boeiend...

Hier ook aan het twijfelen wat te doen met de bovenverdieping.
Situatie is als volgt:

Nieuwbouw (E-peil E17)
- Gelijkvloers: opp. leefruimte: 46m2
- 1e verdiep: Opp. slaapkamers: 14m2 - 10m2 - 11m2
- 2e verdiep: Opp. zolder: ~14m2

Twijfel is tussen
optie 1) binnenunit beneden, binnenunit per slaapkamer en een vloerstaand model voor de zolder (geen plaats om hoger te plaatsen wegens schuine wand tot de nok)
optie 2) binnenunit beneden, binnenunit in de traphal tussen zolder en hal boven (slaapkamers)

De plaats waar de unit zou hangen bij optie 2 is net voor de deuropening van de zolder (kan tot aan de bovenkant) en de hal boven.
Ik begrijp dat dit minder comfort heeft dan een unit in iedere slaapkamer maar prijsverschil zal ook significant zijn denk ik.
Prioriteit is de woonkamer en aangenaam werken gezien ik meestal van thuis werk van uit de zolderruimte.
Het lijkt mij dat de binnenunit in de trappenhal de zolder perfect fris kan krijgen (misschien zelfs beter dan bij het vloerstaand model) en bijkomend koelen de kamers dan ook af tot iets aangenamere temperatuur.

Voorlopig volgende offerte binnen voor optie 1):
Buitenunit: Daikin 5MXM90N
Binnenunits slaapkamers: Daikin Perfera FTXM20N
Binnenunit woonkamer: Daikin Stylish FTXA35AW
Binnenunit zolder: Daikin FVXM25F

Alles geinstalleerd voor ~€10.000 (incl 21% BTW)

Wat denken jullie van de offerte en eventuele keuze voor optie 2?
Indien dat zou helpen, kan ik gerust wat foto's plaatsen van de situatie.

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik vraag me vooral af of je zo’n joekel als een 5MXM90N wel thuis zou moeten willen hebben. Dat is echt een hele zware unit voor een woonhuis en vraag me af of dat wel lekker gaat werken.

Ik zou dan denk ik voor optie 2 gaan of in ieder geval de offertes ff afwachten. 10k.. holy :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hier heb ik een 4MXM68N laten plaatsen met een FTXA50AW en 3x FTXM20N boven voor iets boven de 7000 euro incl elektra, boringen,...
Daarnaast zou ik denk ik geen multisplit nemen voor zolder. Die ruimte wordt het warmst en wil je misschien juist afkoelen terwijl je de rest van het huis nog wilt verwarmen.

Op de overloop monteren is ook een optie als je deuren open kan laten.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Alleen die 6 units bij elkaar is al 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
kabeltjekabel schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:15:
[...]

Alleen die 6 units bij elkaar is al 7K
Dat weet ik, maar optie 2 is met maar 2 units ;).

Ik zeg toch ook niet dat de installateur een oplichter is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Glashelder schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 20:18:
[...]

Dat weet ik, maar optie 2 is met maar 2 units ;).

Ik zeg toch ook niet dat de installateur een oplichter is?
Dat zei je inderdaad niet, maar ik las het er wel een beetje in :$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-09 19:50

DSK

boeiend...

Om toch wat te verduidelijken, hier wat foto's:

Situatie op de 1e verdieping:
Afbeeldingslocatie: http://boeiend.be/tmp/huis2/airco1.jpg

Situatie van op de zolder:
Afbeeldingslocatie: http://boeiend.be/tmp/huis2/airco2.jpg

Situatie zolder 1e naar 2e verdieping:
Afbeeldingslocatie: http://boeiend.be/tmp/huis2/airco3.jpg

Om de zolder te koelen zie ik geen probleem, gezien de unit recht voor de deur zou komen, op de ideale hoogte. Voor het koelen van de kamers, weet ik niet in hoeverre dit zou lukken.

Zoals vermeld, prioriteit is zolder en leefruimte, kamers is natuurlijk leuk meegenomen en 10k vinden we misschien toch wel teveel van het goede...

Blog (Linux-related)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat zouden jullie kiezen van Daikin voor een living van 70m2 en 3,2m hoog. Nnw gericht? Zou 60n volstaan of is 71n nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 18:30
Ik denk hooguit 50. Maar wat is het bouwjaar? Veel glas? Isolatie?

[ Voor 97% gewijzigd door S0epkip op 09-07-2020 21:56 ]

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

DSK schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:27:
Om toch wat te verduidelijken, hier wat foto's:

Situatie op de 1e verdieping:
[Afbeelding]

Situatie van op de zolder:
[Afbeelding]

Situatie zolder 1e naar 2e verdieping:
[Afbeelding]

Om de zolder te koelen zie ik geen probleem, gezien de unit recht voor de deur zou komen, op de ideale hoogte. Voor het koelen van de kamers, weet ik niet in hoeverre dit zou lukken.

Zoals vermeld, prioriteit is zolder en leefruimte, kamers is natuurlijk leuk meegenomen en 10k vinden we misschien toch wel teveel van het goede...
Uiteindelijk gaat de lucht zich wel vermengen. Echter daarvoor moet je wel zorgen dat je overdag het huis op temperatuur houd en de deuren open houd zodat de temperatuur op die verdieping kan stabiliseren. Enkel 's avonds even aanzetten zorgt er niet voor dat de andere ruimtes gelijk gekoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59

de Peer

under peer review

Verwijderd schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:39:
Wat zouden jullie kiezen van Daikin voor een living van 70m2 en 3,2m hoog. Nnw gericht? Zou 60n volstaan of is 71n nodig?
Ik zou voor 2,5-3,5 kW gaan. Tenzij je ook wilt verwarmen, dan zou ik voor 5 kW gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

de Peer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 10:42:
[...]

Ik zou voor 2,5-3,5 kW gaan. Tenzij je ook wilt verwarmen, dan zou ik voor 5 kW gaan.
2.5kw voor 224m3?

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@de Peer 2,5KW staat normaal gesproken voor +/- 64 m3. Dan zou je met jouw oppervlakte toch echt te weinig hebben. ;) Zelfs als je de berekening maakt met factor 30 zoals hier beschreven staat op het forum.

[ Voor 15% gewijzigd door Dolbyadt op 10-07-2020 11:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:43

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
Ik snap je redenatie, maar 2.5 is wel erg zuinig. 3.5 of 4.2 is toch wel het minimum

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Notna schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Ik snap je redenatie, maar 2.5 is wel erg zuinig. 3.5 of 4.2 is toch wel het minimum
Tsja ik heb zelf 3.5 kW voor 180 m3 en dat vind ik al behoorlijk overkill. 90% van de tijd verbruikt hij 100 Watt (het minimum). Alleen als de zon vol door het raam naar binnen schijnt gaat hij 2 uurtjes richting 200 of 300 watt.
Dolbyadt schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:33:
@de Peer 2,5KW staat normaal gesproken voor +/- 64 m3. Dan zou je met jouw oppervlakte toch echt te weinig hebben. ;) Zelfs als je de berekening maakt met factor 30 zoals hier beschreven staat op het forum.
[...]
Die formule is meer van toepassing voor verwarmen. Bij koelen gaat het toch vooral om de gevoelstemperatuur.

Ik heb wel een 2,5KW op de slaapkamer en dat is ook gigantisch overcapaciteit.

[ Voor 39% gewijzigd door de Peer op 10-07-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@de Peer Je hebt het over gevoels temperatuur. Dat geld dus alleen wanneer je in de luchtstroom zit van de airco. Wanneer je niet in de luchtstroom zit van de airco krijg je het ook qua gevoel niet aangenaam lijkt me.

Dan krijg je het verhaal van een ventilator. Wanneer die op jouw gericht staat is het wat aangenamer. Maar wanneer je buiten de luchtstroom staat merk je er niks meer van. Naar mijn mening heb je toch voldoende koelcapaciteit nodig om zo'n grote hoeveelheid m3 aangenaam te koelen. Want de muren houden de warmte lang vast.
de Peer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:37:
[...]

Tsja ik heb zelf 3.5 kW voor 180 m3 en dat vind ik al behoorlijk overkill. 90% van de tijd verbruikt hij 100 Watt (het minimum). Alleen als de zon vol door het raam naar binnen schijnt gaat hij 2 uurtjes richting 200 of 300 watt.

[...]

Die formule is meer van toepassing voor verwarmen. Bij koelen gaat het toch vooral om de gevoelstemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Dolbyadt schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:48:
@de Peer Je hebt het over gevoels temperatuur. Dat geld dus alleen wanneer je in de luchtstroom zit van de airco. Wanneer je niet in de luchtstroom zit van de airco krijg je het ook qua gevoel niet aangenaam lijkt me.

Dan krijg je het verhaal van een ventilator. Wanneer die op jouw gericht staat is het wat aangenamer. Maar wanneer je buiten de luchtstroom staat merk je er niks meer van. Naar mijn mening heb je toch voldoende koelcapaciteit nodig om zo'n grote hoeveelheid m3 aangenaam te koelen. Want de muren houden de warmte lang vast.

[...]
Dat is inderdaad wat ik bedoel ja. Je zit overigens al snel in 'de luchtstroom' want je airco brengt de lucht in de hele ruimte wel een beetje in beweging. Als de lucht dan ook nog eens fris is, geeft dat een behoorlijk verkoelend effect. Vandaar dat airco op 24 graden meer dan prima is als het buiten 30 graden is.

Zo gebruikte ik mijn ventilator ook altijd: gericht op het plafond. Dan zit je zelf niet in de volle stroming, maar profiteer je wel van de circulerende lucht.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 10-07-2020 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Vandaag wat geluid isolatie binnen gekregen voor de buiten unit. Schuim en bitumen voor de binnenkant. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S4S2_NnEcHzccf93wL0gXOVBdK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MePoyREuiuk9Q8XgR85nL9rV.jpg?f=user_large

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolbyadt
@royhoi Waarom ga je dat doen? Die Buiten unit is toch al zeer stil.
royhoi schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 13:08:
Vandaag wat geluid isolatie binnen gekregen voor de buiten unit. Schuim en bitumen voor de binnenkant. [Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Dolbyadt schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 15:44:
@royhoi Waarom ga je dat doen? Die Buiten unit is toch al zeer stil.

[...]
Hoe stiller hoe beter, ben met de VVE overeen gekomen dat ik hem mag plaatsen met de voorwaarden dat bij klachten ik hem weer weg moet halen 😅 het is niet anders.

Vind het ook wel leuk om te doen. Plaatwerk is best dun dus bitumen er tegen om trillen enz tegen te gaan kan geen kwaad. Verder heb ik ook wat plekken gezien waar die “valse” lucht kan zuigen dus buiten de condensor om. Dit wil ook aanpassen. Ga hem waarschijnlijk ook een ander kleurtje geven.

K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Steephh schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 00:29:
[...]

Ik moet zeggen dat je me nu nog toch wel aan het twijfelen brengt. Probleem is natuurlijk dat je het in één keer goed moet doen, je kan niet nieuwe installaties aan blijven leggen. :P

Het is overigens niet zo zeer een financiële kwestie maar enerzijds dat ik niet persé de 20 graden ervaring hoef te ervaren maar met name de 30+ temperaturen wil mijden. Anderzijds zie ik erg op tegen óf een boel leidingwerk in de woning óf meerdere buitenunits aan voor én achterzijde van de woning.

Ik zie eigenlijk maar heel beperkte mogelijkheden voor plaatsing van een unit waarbij het schipperen is tussen prestatie, het aanzicht van woning, rekening houden met de buren (geluidsproductie van de buitenunit op ~4 meter van slaapkamers van beide buren) en technische mogelijkheden (qua installatie).

Daarbij vermeld: ik breng mijn avond vaak toch door op zolder (waar de binnenunit dan zou komen te hangen). Een verdieping lager is mijn slaapkamer en daarvan kan ik de deur open laten staan (vrijgezel, yolo). Dan heb ik het belangrijkste eigenlijk wel gehad waar ik er naar mijn idee écht iets aan heb.

Morgen ga ik toch nog eens contact opnemen met een aantal installateurs. Hopelijk zit er toch eentje bij die mogelijk toch een gaatje heeft. Voor waardevolle adviezen en het uit handen nemen van de installatie ben ik dan toch wel bereid e.e.a. te investeren. :P
En @Steephh, wat is het geworden? Je posts die dagen + discussie met anderen zijn blijven hangen bij me, vooral ook omdat mijn woning eigenlijk 95% gelijkend is en ik ook met het idee opperde om 1 x split-unit alleen op zolder boven het trapgat te plaatsen. Dus ik ben erg benieuwd wat je gekozen hebt, indien de kogel al door de kerk is :) .

pepernooot

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
royhoi schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:13:
[...]

Hoe stiller hoe beter, ben met de VVE overeen gekomen dat ik hem mag plaatsen met de voorwaarden dat bij klachten ik hem weer weg moet halen 😅 het is niet anders.

Vind het ook wel leuk om te doen. Plaatwerk is best dun dus bitumen er tegen om trillen enz tegen te gaan kan geen kwaad. Verder heb ik ook wat plekken gezien waar die “valse” lucht kan zuigen dus buiten de condensor om. Dit wil ook aanpassen. Ga hem waarschijnlijk ook een ander kleurtje geven.
Is het niet handiger om dat ding eerst werkend te zien? Straks is er wat mis mee en zegt de leverancier zoek het maar uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

S0epkip schreef op donderdag 9 juli 2020 @ 21:55:
Ik denk hooguit 50. Maar wat is het bouwjaar? Veel glas? Isolatie?
2006 - volledige glaswand NNW gericht
installateur stelt 71M voor voor 224m²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 00:34
de Peer schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 11:37:
[...]

[...]

ik heb een 4,2 voor 125m3 en houdt de zolder niet helemaal op temperatuur als de zon er vol op staat. Ik zou voorzichtig zijn je eigen situatie te projecteren op die van een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Glashelder schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 17:43:
[...]

Is het niet handiger om dat ding eerst werkend te zien? Straks is er wat mis mee en zegt de leverancier zoek het maar uit..
Jawel maar ik kan er nu zo mooi bij 😆

K

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09 22:56
dinkelover schreef op vrijdag 10 juli 2020 @ 16:48:
[...]
En @Steephh, wat is het geworden? Je posts die dagen + discussie met anderen zijn blijven hangen bij me, vooral ook omdat mijn woning eigenlijk 95% gelijkend is en ik ook met het idee opperde om 1 x split-unit alleen op zolder boven het trapgat te plaatsen. Dus ik ben erg benieuwd wat je gekozen hebt, indien de kogel al door de kerk is :) .
Ik ben eigenwijs geweest. :+

Naar aanleiding van de post van @Flanky heb ik op 1 april contact gezocht met de installateur die ook bij hem is geweest (Berkcx Klimaattechniek uit Eindhoven). Hij is vrijdags gelijk langs geweest om te kijken hoe de situatie eruit zag. Ik heb hem verteld dat ik sterk overwoog om 1 zware binnenunit tactisch boven het trapgat te laten plaatsen en dat mijn doel ook niet is om in de gehele woning 20 graden te realiseren, maar met name het huis iets leefbaarder te krijgen in de heetste dagen. We hebben wat opties doorgenomen en er ook over gehad om in onder andere de slaapkamer een extra binnenunit te plaatsen. Uiteindelijk hebben we per Whatsapp wat opties doorgenomen en uiteindelijk heb ik gekozen voor 1 Daikin FTXF 5kW binnenunit met een singlesplit buitenunit. Deze was prijstechnisch ook het meest interessant. :) Bleef uiteindelijk natuurlijk wel een gok, want pas als ie geplaatst weet je of je de juiste keuze hebt gemaakt.

7 mei is de airco geinstalleerd. Afgesproken (op mijn intiatief) dat ik bij wat kleine zaken zou helpen (waaronder het mee helpen tillen van de buitenunit op de beugels en af en toe wat zaken aangeven). Airco is geinstalleerd boven het trapgat en dan precies zo dat ik er nog mooi langs af kan lopen en dat de binnenunit precies de zolder op kan blazen maar ook de eerste verdieping op. Zeer tevreden overigens met hoe de installatie is uitgevoerd, dus als je nog iemand zoekt in de regio Eindhoven. :)

Dan nu mijn ervaringen: ik ben er uitermate tevreden over. :P :D Ik heb er in de wat warmere dagen al veel plezier van gehad, met name nu ik voornamelijk thuis (en dus op zolder) aan het werk ben. De zolder krijg ik heerlijk koel. De airco staat niet constant aan, maar wanneer het boven de 24 graden wordt gaat ie vaak wel (even) aan. Op de wat warmere dagen eigenlijk wel constant en dan op de eco modus. Als ik de deur beneden in de gang naar de huiskamer open zet en de deuren van de slaapkamers op de eerste verdieping ook dan wordt het in heel het huis een comfortabele 22-23 graden. Wellicht dat ik de temperatuur ook nog wat lager zou kunnen krijgen, maar dan moet ie wat harder werken (en dus een hoger stroomverbruik / hogere geluidsproductie). Op dat soort warme dagen merk je het verschil vooral als je van buiten naar binnen loopt (en dat is niet alleen de temperatuur, maar ook de luchtvochtigheid).

Uiteindelijk heb ik natuurljk gegokt, maar gelukkig goed gegokt. Als achteraf bleek dat ik mijn slaapkamer nooit voldoende koel had kunnen krijgen was mijn tweede optie nog deze apart te koelen met nog een extra kleine binnenunit/buitenunit. Een optie was eventueel ook preventief al een een multisplit geschikte buitenunit alvast te plaatsen met wat overcapaciteit, maar ik ben blij dat ik dat niet gedaan heb gezien de meerprijs en dat de huidige situatie perfect bij mij past. :9

Pics or it didn't happen: https://imgur.com/a/C4vXqc7

Het lijkt alsof er nog veel ruimte over is tussen de overkapping en de beugels van de buitenunit, dit is echter maar zo'n 12-15 cm (de overkapping loopt schuin af). Wanneer de buitenunit op vol vermogen draait is de geluidsproductie minimaal buiten. Vanonder de overkapping en een vanuit een deel van de tuin zie ik de buitenunit niet eens hangen. En tegen een witte buitenmuur ziet het er ook prima uit. :P

De buizen lopen door een logeerkamer wat de enige pragmatische mogelijkheid was. Wellicht dat ik hier nog een keer een koof overheen maak, maar misschien dat ik het ook wel zo laat. Langs de trap ziet het er ook prima uit.

Mijn advies: Ik denk dat je voor jezelf vooral de afweging moet maken wat je wil. Is je doel een ultieme 20 graden en neem je niet met minder genoegen? Of wil je bijvoorbeeld ook elke kamer los kunnen verwarmen (als een soort aanvulling / vervanging op je radiatoren)? Vind je het vervelend dat je (van tijd tot tijd) de deuren open moet laten staan om in meerdere kamers een aangename temperatuur te realiseren? Vind je het niet erg dat er overal door je huis aircobuizen lopen? In die gevallen zou ik zeker voor een multisplit oplossing gaan. Als je doel net zoals ik echter is om het binnenklimaat iets dragelijker te maken tijdens de warme/hete dagen dan kom je met een plaatsing zoals hier prima weg. :9

_@/'

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

FeaR schreef op woensdag 8 juli 2020 @ 16:46:
[...]
Dit weekend eens gaan knippen en plakken :)
Done :)

Banen van 19 centimeter geknipt. Ik had eerst het idee om de één baan van 19 x 152 cm (152 is standaard breedte van de rol) te plakken. Grote stappen, snel thuis. Maar dat was niet te doen. Zeker omdat ik de goot achter de buitenunit ook heb beplakt. De 152 cm in grofweg drie stukken geknipt en het was veel beter te doen. Hoekdelen is wel een knutselwerkje geworden met losse stukjes. Je kan met warmte de folie redelijk elastisch krijgen maar ik wilde zo min mogelijk rekken (bang dat het terug gaat naar de originele vorm).

Enfin, foto's:

Origineel
Ik moest al verder weg gaan staan om de foto's te nemen. In de eigen tuin valt de kabelgoot weg achter de iets verhoogde muur van de aanbouw.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/H2JLQPKUsu99wgdsIgkltXOR.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/2I95gHi1RaNjjZFnEDuHUyPB.jpg

En beplakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/kRRQXw5KTiYYyeTcPDAD0iOE.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/4CgFu8mPYGblJ78vCEkbOic5.jpg

Het zijn zeker niet de beste foto's en moment van maken is ook anders, dus andere lichtinval, maar voor het idee.Ik ben zeer content. Vanaf een afstand valt de goot letterlijk weg tegen de muur omdat de steen wel rood is maar relatief donker. Plus redelijk wat schaduw omdat de dakrand een stuk uit steekt. Scheelt ook dat de goot nu matcht met RAL7016 van de rolluiken en het knikarmscherm.

En ja, nieuwbouwwijk dus ik sta de foto's te nemen in de ooit achtertuin of woning van iemand anders. Daarmee grote kans dat de kabelgoot over vijf jaar sowieso niet meer te zien is door de woningen die er dan staan. Velen zullen me voor gek verklaren maar telkens als ik naar de sportschool liep zag ik die goot en stoorde me er aan. Nu niet meer.

Edit:
Als ik de foto's bekijk vraag ik me toch af of ik de buitenunit niet beter tussen de ramen in had moeten laten zetten en dan de tweede unit (voor de woonkamer) er boven aan de muur. Dan had ik helemaal geen horizontale kabelgoot gehad. Gedachte was om de tweede unit onder het andere raam te zetten (symmetrie). Ooit eens informeren wat het verzetten van de buitenunit zou kosten. Al moet ik me aan de ene kant helemaal niet druk maken omdat soort dingen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 12-07-2020 01:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedfightserv
@FeaR
Netjes!

Wat is met de de dakpannen eigenlijk? Alle huizen hebben van die vlakken, of zijn dat zonnepanelen in dakpan vorm?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Speedfightserv schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 16:39:
Wat is met de de dakpannen eigenlijk? Alle huize. Hebben van die vlakken, of zijn dat zonnepanelen in dakpan vorm?
Laatste, het zijn zonnepanelen. Deze liggen dus gelijk met de (enkele rand) dakpannen er rondom. Als de zon er op staat zie je het verschil door de schittering die de panelen geven en de dakpannen niet. In andere gevallen zie je haast niet dat er iets op/in het dak ligt. Vind dit qua afwerking mooier dan de panelen er op of zoals ze verderop gedaan hebben wel de panelen gelijk met de dakpannen maar dan niet mooi overlopend. Nadeel is wel dat het rendement van dit soort panelen lager ligt. En omdat het onderdeel van het dak is krijg je ook een stuk minder BTW terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Classic nieuwbouw met de donkere warmte absorberende stenen :/

Die goot valt zo een stuk minder op. Ze zouden ze eigenlijk ook gewoon in steenkleur moeten leveren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• royhoi

royhoi

-

Vandaag de buiten unit gestript en begonnen met opnieuw opbouwen. Best wat dingen kunnen verbeteren. Echt alle lucht die de fan nu naar buiten blaast komt binnen door de verdamper. Dat was eerst wel anders, zaten best wat kieren tussen waardoor lucht naar binnen kon buiten de verdamper om. Ook een hoop isolatie bij geplaatst en de buitenkant een ander kleurtje gegeven. Morgen daar meer foto’s van!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xw-lroxaVutce-Cs1LvtTFy3Ee4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWcUGEImBpfmlBJmqrXTRLHc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PHzDFI_yrYiX4sqGT4F-tRL0Boc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f27PJIexam6lqZIJJWEsQrWM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWFNkVmaZp1yC6tv59-mTBZEWr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lLSFUaBdRTbyhWN3sM1ZlgbP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Msz3myGBOIIuO-YMpQTxmeYab_k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwbkkwX1y6iIVLAK2kbiUVCs.jpg?f=fotoalbum_large

K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FeaR schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 15:37:
Ik moest al verder weg gaan staan om de foto's te nemen. In de eigen tuin valt de kabelgoot weg achter de iets verhoogde muur van de aanbouw.
Al moet ik me aan de ene kant helemaal niet druk maken omdat soort dingen O-)
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

kabeltjekabel schreef op zaterdag 11 juli 2020 @ 19:11:
Classic nieuwbouw met de donkere warmte absorberende stenen :/
Ik vraag me af of die stenen het ergste zijn. De grote raampartij aan de achterzijde op de begane grond doet veel meer qua warmte binnen halen. De muur is aanzienlijk dik om de isolatiewaarde te halen. De kamers boven achter worden minder warm dan de woonkamer.
Bedankt voor de bevestiging :>

[ Voor 16% gewijzigd door FeaR op 12-07-2020 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

FeaR schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:04:

Of laat je nieuwe achterburen betalen ;) Zij zijn de gene die hem zien.

Hier staat hij ook vol in het zicht, echter vanuit onze eigen tuin zie je hem niet en de achterburen hebben gewoon pech :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Zien is geen probleem, horen is echter iets anders. Geen omgevingsvergunning nodig? Hier blijkt ook een omgevingsvergunning nodig te zijn als je een split unt aanlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Laatst online: 18:30
daemonix schreef op zondag 12 juli 2020 @ 06:59:
Zien is geen probleem, horen is echter iets anders. Geen omgevingsvergunning nodig? Hier blijkt ook een omgevingsvergunning nodig te zijn als je een split unt aanlegt.
Volgens mij kan dat niet opgelegd worden als hij minder dan 0.5m uit de gevel steekt. Wat is de basis voor vergunningplicht? Het BOR geeft volgens mij ruimte om vergunningvrij iets tot .5m aan de gevel te hangen.

Ik heb hier in de regio een aantal installateurs nog eens gevraagd naar hun ervaringen met vergunningen voor airco's, maar niemand had dat ooit aan de hand gehad.

PVO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
FeaR schreef op zondag 12 juli 2020 @ 00:04:
[...]

Ik vraag me af of die stenen het ergste zijn. De grote raampartij aan de achterzijde op de begane grond doet veel meer qua warmte binnen halen. De muur is aanzienlijk dik om de isolatiewaarde te halen. De kamers boven achter worden minder warm dan de woonkamer.

[...]

HR glas laat inderdaad ook bakken warmte binnen (en niet er uit). Dat je het beneden koeler hebt zal wel met het platte dak van de uitbouw te maken hebben. Zeker als daar zwarte bitumen ligt. Het bouwbesluit zou qua dakisolatie eigenlijk onderscheid moeten maken tussen verschillende soorten daken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:12
daemonix schreef op zondag 12 juli 2020 @ 06:59:
Omgevingsvergunning op basis van wat?

Ik heb hier het omgevingsloket ingevuld en dan kom ik erop uit dat ik geen vergunning aan hoef te vragen. Als je op internet zoekt kom je op de uiterst dubieuze regel dat het bouwvolume toe zou nemen en je daarom een vergunning aan moet vragen. Echter op een andere website wordt dit ook weer tegen gesproken, omdat een airco niet mee gerekend wordt bij de berekening van het volume volgens het NEN.

Als je dan zoekt wat het bouwvolume is:
maat die aangeeft hoeveel kubieke meter bouwmassa per vierkante meter oppervlakte aanwezig of toegestaan is
En bouwmassa:
1. Ook: gebouwmassa, bouwvolume. De bouwmassa omvat het gehele gebouw, of het totaal van gebouwen in een complex. Met de term wordt aangegeven in welke ruimtelijke omvang en verschijning het gebouw gezien moet worden. Soms wordt bij bouwmassa rekening gehouden met de contouren van het gebouw.
Ik zie niet helemaal hoe een op voeten losstaande airco op de uitbouw daarbij moet horen. En waarom dit niet geldt als je hem op de grond zet.

In mijn woonwijk staan meerdere huizen met airco's. Ik heb de afgelopen 2 jaar de gemeente krant nageplozen met alle aangevraagde vergunningen. Er was welgeteld 1 vergunningsaanvraag voor een split-unit. Daarnaast staat in de regels dat als blijkt dat je een goede kans hebt op een vergunning ondanks dat je hem niet aangevraagd hebt, je alsnog de aanvraag moet doen met 10% boete. En desnoods verleng je de leidingen en zet je hem op de grond :+

De snelweg een paar km hier vandaan hoor je overigens meer dan de buitenunit. De buitenunit staat hier zo'n 6 en 8 meter van de buren af en die horen hem niet.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmrama
Op de site https://www.omgevingsloke...articulier/home?init=true Vergunning check, kun je heel een oudig zien of je een vergunning nodig hebt. Een airco staat daar niet bij.

[ Voor 27% gewijzigd door fmrama op 12-07-2020 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
kabeltjekabel schreef op zondag 12 juli 2020 @ 09:48:
[...]

Dat je het beneden koeler hebt zal wel met het platte dak van de uitbouw te maken hebben. Zeker als daar zwarte bitumen ligt.
Sowieso, mensen moeten die platte zwarte daken wit maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daemonix
  • Niet online
Speedfightserv schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Nee, groen. :P Werkt stukken beter. (met sedum uiteraard).

En omgevingsvergunning omdat het ding geluid maakt. Niet omdat hij op een plat dak staat. Werd hier afgedwongen, en niet in een standaard lijstje staan betekent niet zoveel he? Aldus het lokale leugenaartje.

(Zelfs het plaatsen van zonnepanelen blijkt omgevingsvergunning plichtig in onze nieuwe woonstad, die vergunning zal vermoedelijk altijd verleend worden).

[ Voor 14% gewijzigd door daemonix op 12-07-2020 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Speedfightserv schreef op zondag 12 juli 2020 @ 11:34:
[...]

Gewoon beginnen met lichtgrijze EPDM ipv zwarte bitumen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fmrama
Gemeentes zitten om geld verlegen. Elke euro die ze kunnen vangen is er 1. Dus waarom niet voor een airco, zal de wethouder van financiën denken. Het gaat dan niet of het beeld verstorend is. Straks op elke lantaarnpaal een G5 zender, op elke berg een windmolen en elke open plek een giga distributie centrum. Och wat maakt een aircootje dan nog uit.
Pagina: 1 ... 70 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"