Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.344.826 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

infernix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:52:
[...]

IMHO wint Daikin het hier met gemak van de rest met deze units (Stylish):

[Afbeelding]

_/-\o_
Eens maar ik ga geen 400 per unit meer betalen is 1200 in mijn geval. Looks zijn leuk, mijn budget belangrijker.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XhNIvUkcq57ofz0BX7Nk7oef/full.jpg

Perfera .Zelfde functionaliteit als de Stylish en ook netjes vind ik.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 18-02-2020 18:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16-05 16:25
Goed, na de reacties op mijn bericht (DynamicDreams in "Het grote airconditioning topic - Deel 2") waarin ik overwoog om een eenvoudige airco aan te schaffen met een soort van DHZ-koppelingen, ben ik toch de aanschaf van een echte merkairco gaan overwegen.

Zoals eerder aangegeven is de situatie:
  • Betreft een slaapkamer
  • Op het zuiden
  • Buitenmuur waar de airco aan moet komen grenst aan het dak van de garage
  • Inhoud van de kamer is 32,4 m3
Een airco van 2,0 KW zou voldoende moeten zijn, als ik de specificaties bekijk. Ik kom dan online in principe 2 opties tegen:Beide airco's kosten ca. 880 euro (excl. koelleidingen en steunen voor op het platte dak). Het ophangen en de voorbereidingen doen kan ik zelf wel. Ik vind alleen het afpersen van de leidingen te spannend, dus daarvoor wil ik een installateur in mijn omgeving vragen.

Mijn vragen:
  • Waarom ik zou ik voor een Mitsubishi of een Daikin kiezen? Op het oog zijn de specificaties van beide apparaten gelijk. Geluidsbelasting zit op 19 db. Beiden hebben een optie om met wifi uit te breiden, als dat nodig blijkt. Of is dat puur gevoel en ik kan ik net zo goed (in het kader van de WAF) de vrouw laten kiezen welke binnenunit ze het mooiste vindt? :P
  • De afstand van binnenunit tot buitenunit is qua leidingwerk ca. 3,5 meter. Hoeveel tijd is een installateur ongeveer bezig om de leidingen zowel aan de kant van de binnen- als buitenunit af te werken en te vacuumeren? Dan kan ik een inschatting maken van die kosten.
Alvast weer bedankt voor jullie uiterst professionele adviezen _/-\o_

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:48

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
DynamicDreams schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 07:57:
Goed, na de reacties op mijn bericht (DynamicDreams in "Het grote airconditioning topic - Deel 2") waarin ik overwoog om een eenvoudige airco aan te schaffen met een soort van DHZ-koppelingen, ben ik toch de aanschaf van een echte merkairco gaan overwegen.

Zoals eerder aangegeven is de situatie:
  • Betreft een slaapkamer
  • Op het zuiden
  • Buitenmuur waar de airco aan moet komen grenst aan het dak van de garage
  • Inhoud van de kamer is 32,4 m3
Een airco van 2,0 KW zou voldoende moeten zijn, als ik de specificaties bekijk. Ik kom dan online in principe 2 opties tegen:Beide airco's kosten ca. 880 euro (excl. koelleidingen en steunen voor op het platte dak). Het ophangen en de voorbereidingen doen kan ik zelf wel. Ik vind alleen het afpersen van de leidingen te spannend, dus daarvoor wil ik een installateur in mijn omgeving vragen.

Mijn vragen:
  • Waarom ik zou ik voor een Mitsubishi of een Daikin kiezen? Op het oog zijn de specificaties van beide apparaten gelijk. Geluidsbelasting zit op 19 db. Beiden hebben een optie om met wifi uit te breiden, als dat nodig blijkt. Of is dat puur gevoel en ik kan ik net zo goed (in het kader van de WAF) de vrouw laten kiezen welke binnenunit ze het mooiste vindt? :P
  • De afstand van binnenunit tot buitenunit is qua leidingwerk ca. 3,5 meter. Hoeveel tijd is een installateur ongeveer bezig om de leidingen zowel aan de kant van de binnen- als buitenunit af te werken en te vacuumeren? Dan kan ik een inschatting maken van die kosten.
Alvast weer bedankt voor jullie uiterst professionele adviezen _/-\o_
1. Waarom zou je voor Intel of AMD gaan? Waarom ga je voor Makita of DeWalt? Ze doen niet voor elkaar onder imo. Specs zijn vrijwel identiek, alleen esthetisch zijn ze enorm verschillend én zijn de handige features hier en daar wat anders tussen de merken. Ik zou uiterlijk c.q WAF dus wel mee laten wegen. (P.S; Daikin, AMD en Makita hier :+ )
2. Natte vinger werk, maar: totaal iets van 1.5 uur?

Succes met het vinden van een installateur die de boel voor je in bedrijf wilt nemen als je zelf de boel koopt. Dat schijnt nog de grootste uitdaging te zijn in deze.

Xbox Live ID:Notna8310

• Appie Heijn
  • Laatst online: 19-05 07:35
Notna schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:21:
[...]
Succes met het vinden van een installateur die de boel voor je in bedrijf wilt nemen als je zelf de boel koopt. Dat schijnt nog de grootste uitdaging te zijn in deze.
Dat kan ik wel onderschrijven, welgeteld 1 reactie op werkspot, of ik even 400 euro wil neerleggen voor het in bedrijf stellen. Ik ga het zelf doen zoals het nu lijkt.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
Notna schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 08:21:
[...]Succes met het vinden van een installateur die de boel voor je in bedrijf wilt nemen als je zelf de boel koopt. Dat schijnt nog de grootste uitdaging te zijn in deze.
Is nog het minste issue, ik heb al iemand gevonden die het wil doen. Dat scheelt dus ;)

Ik heb inmiddels de Mitsubishi besteld. Zal na de montage en ingebruikname mijn ervaring hier delen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@DynamicDreams Wat is de reden dat iedereen hier altijd zo vaag doet wie hem van dienst is? Ik meld toch ook gewoon dat ik met Climasense happy ben. Was voor mij ook lastig genoeg een goede partij te vinden en als je hier iemand mee verder help is er toch niets mis met namen noemen?

Zijn jullie die het allemaal zelf doen en in buitenland niet bang voor ellende bij garantie? Ik weet dat Daikin Nederland niets voor je doet met een airco uit het buitenland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Zijn jullie die het allemaal zelf doen en in buitenland niet bang voor ellende bij garantie
Nee want dan haal bestel ik gewoon een nieuwe mocht er echt niets te regelen zijn.

Dan ben ik alsnog minder geld kwijt dan als ik alles hier gekocht had. Ik heb 3 x 3,5kW (woonkamer, eerste verdieping en zolder) hangen voor € 2500.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat AC's niet zo vaak stuk gaan en als ze stuk gaan ben je al snel gebonden aan een nieuwe installatie helaas. Die printjes zijn zo duur dat het vaak niet lonend is om die te laten vervangen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Frenkie567917
  • Laatst online: 23:04
Vanwege de kosten, willen we nu kiezen voor 1 unit op de bovenverdieping (in de grootste slaapkamer), ipv 3 (in elke slaapkamer). Twee extra units kost al snel minimaal 3000 euro inclusief installatie...

Met de deuren open op de slaapkamers, hopen we dat voor het slapen gaan de bovenverdieping wat kan worden afgekoeld (25 graden is al een stuk beter dan 30 :) )

De slaapkamer is 18m2 (45 m3).

Daarnaast nog 1 unit voor de woonkamer. De woonkamer is 58 m2 (open keuken) en heeft geen ramen op het zuiden. Wel een schuifpui waar in de namiddag de zon op staat.
De ruimte is 145 m3.

Ik denk zelf aan 2.5 kW voor de slaapkamer en 4.2 kW voor de huiskamer. Multi-split of 2x single split. Wat goedkoper is.
Of zal de huiskamer eerder een 5.0 kW nodig hebben?
We houden niet van koud (als in < 20 graden), afkoelen tot rond de 23 graden is goed genoeg.

• DynamicDreams
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:51:
@DynamicDreams Wat is de reden dat iedereen hier altijd zo vaag doet wie hem van dienst is? Ik meld toch ook gewoon dat ik met Climasense happy ben. Was voor mij ook lastig genoeg een goede partij te vinden en als je hier iemand mee verder help is er toch niets mis met namen noemen?
Op zich heb ik zelfs drie opties. Een oude collega van de technische dienst kan mij helpen. Daarnaast heb ik nog de optie dat we in de kennissenkring iemand via-via hebben zitten die het ook kan. En als deze opties allemaal niet wat worden, kan de webshop waar ik de airco heb besteld het nog doen (www.aircovoorinhuis.nl). De kosten daar zijn ca. 180 euro. Ik weet alleen niet of ze dat overal in Nederland voor dat tarief doen, maar ik woon in Twente en hun vestiging zit daar ook.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Frenkie567917 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:08:
Vanwege de kosten, willen we nu kiezen voor 1 unit op de bovenverdieping (in de grootste slaapkamer), ipv 3 (in elke slaapkamer). Twee extra units kost al snel minimaal 3000 euro inclusief installatie...

Met de deuren open op de slaapkamers, hopen we dat voor het slapen gaan de bovenverdieping wat kan worden afgekoeld (25 graden is al een stuk beter dan 30 :) )

Daarnaast nog 1 unit voor de woonkamer. De woonkamer is 58 m2 (open keuken) en heeft geen ramen op het zuiden. Wel een schuifpui waar in de namiddag de zon op staat.
De ruimte is 145 m3.

Ik denk zelf aan 2.5 kW voor de slaapkamer en 4.2 kW voor de huiskamer. Multi-split of 2x single split. Wat goedkoper is.
We houden niet van koud (als in < 20 graden), afkoelen tot rond de 23 graden is goed genoeg.
Als de isolatie goed is: 4.2 is zat. Ik heb ~140m³ en heb met een 4.2 eigenlijk al overkill. (Woning uit 2008)

• Frenkie567917
Notna schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:18:
[...]
Als de isolatie goed is: 4.2 is zat. Ik heb ~140m³ en heb met een 4.2 eigenlijk al overkill. (Woning uit 2008)
De woning is uit 1996. Glas van de schuipui is HR+ glas (grootste glasoppervlak), overige ramen dubbelglas.

We willen eventueel ook bijverwarmen (beetje offtopic...). Maakt dat nog uit voor de keuze voor een 5.0 of 4.2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
Frenkie567917 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:52:
[...]

De woning is uit 1996. Glas van de schuipui is HR+ glas (grootste glasoppervlak), overige ramen dubbelglas.

We willen eventueel ook bijverwarmen (beetje offtopic...). Maakt dat nog uit voor de keuze voor een 5.0 of 4.2?
Nee, dat maakt vrij weinig uit. Ik denk dat een 4.2 genoeg is, hoewel dubbelglas natuurlijk wel wat verouderd is mbt isolatiewaarde. Overwogen spouwmuurisolatie of vloerisolatie toe te passen?

Frenkie567917 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:08:

De ruimte is 145 m3.

Ik heb exact dezelfde situatie, zelfs nog iets warmer met een serre met zonwering en zonwerende folie weliswaar. Hier komt een 4,2 beneden, 2,5 eerste verdieping en een 2 op zolder. Single beneden ivm terugmoduleren met name bij verwarming en deze zal vaker alleen aan staan en multi voor boven. In jouw geval zou ik eerst kijken hoe je het gaat gebruiken. Staan ze vaak alleen te draaien dan single. Zoniet kan je multi overwegen. Tenminste bij Daikin. Heb niet meer op de bril hoe de MHI moduleren.

Wat betreft mee koelen vanuit je slaapkamer heb ik toevallig vandaag nog Climasense gesproken. Verwacht er niet teveel van. Zij zijn daar eerlijk over. Ik ga het ook proberen en anders slaapt mijn zoon bij de echte drama dagen maar bij zijn zus. Ik ga voor een postzegel van een kamer en met 3 jaar uit huis waarschijnlijk daar niet extra voor investeren.

NB. Niet te lang wachten want sommige bedrijven zitten al op juni installeren. 8)
Glashelder schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 14:59:
[...]

Nee want dan haal bestel ik gewoon een nieuwe mocht er echt niets te regelen zijn.

Dan ben ik alsnog minder geld kwijt dan als ik alles hier gekocht had. Ik heb 3 x 3,5kW (woonkamer, eerste verdieping en zolder) hangen voor € 2500.

Daarnaast weet ik uit ervaring dat AC's niet zo vaak stuk gaan en als ze stuk gaan ben je al snel gebonden aan een nieuwe installatie helaas. Die printjes zijn zo duur dat het vaak niet lonend is om die te laten vervangen.
Maar voor die prijzen heb je geen A merken hangen denk ik?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 20-02-2020 18:31 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:17:
Maar voor die prijzen heb je geen A merken hangen denk ik?
Het probleem met A merken is dat het net als een 'premium' auto is. Iedereen heeft er een andere mening over. Ik heb hier 2 Fujitsu's en 1 Haier (wel een van de meest luxe modellen).

Over Haier zal iedereen het eens zijn dat het geen A merk is maar over Fujitsu verschillen de meningen. Beide Fujitsu zijn hier door een medewerker van Thermofrost opgehangen (volgens mij niet een hele kleine jongen) en tot niet zo lang geleden was Fujitsu hun hoofdmerk. Geloof dat ze daarna een betere deal met Daikin konden sluiten. Hij was er wel over te spreken in ieder geval.

Maar net als met je Mercedes of Peugeot die volzitten met Bosch, zitten AC's vol met onderdelen van andere merken. Haier gebruikt bijv. compressoren van Hitachi en Mitsubishi. Van Fujitsu weet ik het niet..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 13:13
Sterker nog, in diverse Mercedes-en zitten gewoon Peugeot motorblokjes... ;)

Maar goed, de discussie over de verschillende merken is hier al regelmatig gevoerd.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

• martijnn
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05:13
Heeft iemand nog een stukje koelleiding nodig met flares? Deze kan je gratis bij mij ophalen in Utrecht. PM graag :)

Afbeeldingslocatie: https://meerwijk.com/files/airco-leiding-flare.png

Aircotube flare geïsoleerde leidingset 3 mtr 1/4 x 3/8

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Appie Heijn schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:56:
[...]

Dat kan ik wel onderschrijven, welgeteld 1 reactie op werkspot, of ik even 400 euro wil neerleggen voor het in bedrijf stellen. Ik ga het zelf doen zoals het nu lijkt.
Ik ben tevreden met Bercx klimaattechnologie uit Eindhoven, hij heeft ook nog tijd!

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Flanky denk niet dat die voor een 100-150 euri even op en neer Friesland rijden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Mijn DHZ-pakket voor de airco is inmiddels binnen. Ik wil dit weekend de muurdoorvoer voor de koelleidingen maken. Het leidingpakket (incl. kabels/condensafvoer) is niet meer dan ca. 35mm.

Op internet zie ik overal muurdoorvoeren van 65mm met speciale kunststof doorvoeren. Is dat wel nodig? Ik boor liever een klein gat, dan dat ik een enorm gat ga maken. Netjes binnen en buitenkant afpurren en afwerken met een goot lijkt me.

De vraag is dus: is een gat van 35mm voldoende of kan ik beter een 'echte' doorvoer maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
DynamicDreams schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 15:56:
Mijn DHZ-pakket voor de airco is inmiddels binnen. Ik wil dit weekend de muurdoorvoer voor de koelleidingen maken. Het leidingpakket (incl. kabels/condensafvoer) is niet meer dan ca. 35mm.

Op internet zie ik overal muurdoorvoeren van 65mm met speciale kunststof doorvoeren. Is dat wel nodig? Ik boor liever een klein gat, dan dat ik een enorm gat ga maken. Netjes binnen en buitenkant afpurren en afwerken met een goot lijkt me.

De vraag is dus: is een gat van 35mm voldoende of kan ik beter een 'echte' doorvoer maken?
Meer da zat. Ik had een gat gemaakt voor 2 airco's (door één gat) en had een gat van 80x80 gemaakt. Bleek achteraf nog genoeg om een 3de erbij te doen :+

Let wel dat als je het heel kiele kiele maakt, de buizen door het gat trekken wat moeizamer is en dat je er goed aan doet de boel te tapen (aan het begin) om door het gat te krijgen. Maar meer dan 40mm zou ik niet doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VikeeVeekie
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:41
Als het op gaten boren aankomt, moet ik weer denken aan wat voor een prutswerk het hier eigenlijk was.

Ik had m'n Praxis straaljagerkit zelf voor het grootste deel geinstalleerd, toen kreeg m'n pa de ingeving om de muur te verkrachten door er meerdere keren met onze grootste boor doorheen te raggen, in plaats van m'n oom te vragen om een fatsoenlijke gatenboor 8)7

In de eerste keer was het al een drama om de leidingen erdoor heen te voeren omdat het gat buiten te groot was en binnen dan weer te klein. Ik moest de volgende dag alles er weer uit trekken omdat m'n condensafvoer omhoog de muur in ging en heb een dik uur staan te beitelen. Godzijdank is het gat nog klein genoeg dat de afdekplaten van de goten het nog uit het zicht houden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/48GI99Yl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/nfiY1Jgl.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door VikeeVeekie op 21-02-2020 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJM
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:03

AJM

AJM schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 16:49:
Al een tijdje dit topic aan het volgen (en ook Airco bestellen in het buitenland), omdat ik voor 2 slaapkamers een Daikin multisplit airco wil laten plaatsen.

Hieronder een plattegrond met daarop aangegeven hoe ik de plaatsing van de units in gedachten heb, rekening houdend met de plaats van de bedden. De ligging van de slaapkamers is op het zuiden en de buitenunit kan op een plat dak staan (van een uitbouw).

[Afbeelding]

Ik zit te denken aan de volgende setup:
2MXM40M buitenunit
FTXA20AW binnenunit 1
FTXA20AW binnenunit 2

Dit lijkt mij toch meer dan voldoende om het koel te houden in de zomer?
Een update na mijn vorige post, uiteindelijk na het ontvangen van een paar offertes toch ervoor gekozen om de airco door een installateur hier uit de omgeving te laten plaatsen. Deze installateur werkt hoofdzakelijk met MHI setups dus hier ook voor gekozen.

De plaatsing van de airco in de kleine kamer toch nog aangepast na reacties hier en ook op aanraden van de installateur. In april wordt de airco geplaatst, mooi op tijd voor de zomer 8)

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0KhwTZq/4-Plattegrond-eerste-verdieping.png

Hier de offerte:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/yp1gdX6/Schermafbeelding-2020-02-21-om-16-14-08.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

AJM schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 16:26:
[...]

Een update na mijn vorige post, uiteindelijk na het ontvangen van een paar offertes toch ervoor gekozen om de airco door een installateur hier uit de omgeving te laten plaatsen. Deze installateur werkt hoofdzakelijk met MHI setups dus hier ook voor gekozen.

De plaatsing van de airco in de kleine kamer toch nog aangepast na reacties hier en ook op aanraden van de installateur. In april wordt de airco geplaatst, mooi op tijd voor de zomer 8)

[Afbeelding]

Hier de offerte:
[Afbeelding]
Niks mis mee. Nette prijs en goed merk. Veel plezier ermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Appie Heijn schreef op vrijdag 21 februari 2020 @ 08:46:
@Flanky denk niet dat die voor een 100-150 euri even op en neer Friesland rijden. :)
Ik wist niet dat Appie hein in Friesland woont :(

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-10-2024
Appie Heijn schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 12:56:
[...]

gaat nergens over, voor 400 had ik de complete installatie + 8 meter leiding, gaat door de muur boren, muurbeugel, afpersen/vacumeren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:25
Stancke schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:14:
Hier gisteren de eerste offerte ontvangen voor het plaatsen van airco. Totaal geen idee wat "goeie" prijzen zijn, maar gaat hier over 2x binnenunits en 1x buitenunit (living + slaapkamer). Zou het nieuwe model zijn van Hisense die geplaatst wordt, die estetisch wat mooier zal zijn maar ze kunnen bij ons de airco netjes wegwerken wat belangrijk is voor mijn OCD ;)

Denk dat dit wel een mooie offerte is...

[Afbeelding]
Ondertussen een tweede offerte binnen :+

Die installateur maakte gebruik van Mitsubishi, voor 2 binnenunits + 1 buiten unit kwam het op totaal 6.506€ (dan nog zonder 2x 148€ +btw voor de wifi modules). Zijn deze van goud gemaakt ofzo? :|

Buitenunit: MXZ-3E68VA (6.8kw) ==> 3.267€ (op internet vind ik 1.747€ terug)
Binnunit 1: MSZ-EF50VE2 (5.0kw) ==> 1.052€ (op internet vind ik +-450€ terug)
Binnunit 2: MSZ-AP20VF (2.0kw) ==> 521€ (op internet vind ik 393€ terug)

Toch maar vriendelijk bedankt :+ Zou precies goed in de maling genomen worden nu ik wat opzoek op internet.

Kan ergens wel verstaan dat Mitsubishi duurder is dan onze eerste offerte (Hisense) maar de vraag is of we een BMW nodig hebben als we ook tevreden zouden zijn met een Citroen...

Denk dat ik het ga afronden met de persoon van offerte 1. Was het budget dat wij voor ogen hadden en heb er wel vertrouwen in. Al is de offerte opgemaakt met 6% BTW terwijl wij aan 21% BTW zitten in Belgie voor onze woning. Ofwel spelen ze het spel slim en is het een addertje onder het gras...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Het is gewoon een vraag/aanbod markt; airco installaties maken een enorme opmars de laatste jaren en dat weten de installateurs ook.

De "goede" installateur zal je een eerlijke offerte geven want die denkt namelijk aan de lange termijn relatie.

Mijn installateur vertelde me dat hij makkelijk een factor 2 of 3 op de prijs kan hanteren gezien wat zijn concurrenten doen. Er zitten alleen helaas veel cowboys tussen met weinig kennis van zaken en onjuiste toepassing van de koeltechniek puur voor het eigen financiële gewin.

Hij gelooft dan ook dat in slechte tijden deze cowboys door het ijs zullen zakken en ten onder gaan. Er wordt nu enorm geprofiteerd van de onwetendheid van de gemiddelde consument. Je ziet zelfs hier in dit topic hoeveel er komt kijken bij een juiste installatie en passende offerte en schat ik de gemiddelde tweaker toch een stuk hoger in dan de "buurman".

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-01 16:56
Kan iemand mij zeggen wat meer elektriciteit verbruikt? Warm blazen of koud blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wendygamer schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:37:
Kan iemand mij zeggen wat meer elektriciteit verbruikt? Warm blazen of koud blazen?
Dat is zo afhankelijk van zoveel factoren dat daar geen zinnig antwoord op te geven is zonder enige variabelen. (Binnen en buiten temperatuur, rV, specs unit, setpoint en instellingen etc)

In de regel zijn L/L WP's echter zuiniger in koelen dan verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stancke
wendygamer schreef op zondag 23 februari 2020 @ 10:37:
Uit een productfiche die ik heb liggen thuis:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/UzJni9t.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
Stancke schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:20:
[...]

Uit een productfiche die ik heb liggen thuis:

[Afbeelding]
Amaai. Dat is Idd een duidelijk verschil 🙃🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:05

de Peer

under peer review

wendygamer schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:27:
[...]

Amaai. Dat is Idd een duidelijk verschil 🙃🙂
Maar eigenlijk niet het antwoord op je vraag ;) of je had de vraag niet goed gesteld.

Die tabel laat zien wat je in de praktijk kunt verwachten qua verbruik. Daarbij worden aannames gedaan voor o.a. binnen en buitentemperatuur en de gewenste temperatuur.

Het is dus niet een technische vergelijking tussen energieverbruik van koelen en verwarmen bij vergelijkbare omstandigheden.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Notna schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 15:57:
[...]

Nee, dat maakt vrij weinig uit. Ik denk dat een 4.2 genoeg is, hoewel dubbelglas natuurlijk wel wat verouderd is mbt isolatiewaarde. Overwogen spouwmuurisolatie of vloerisolatie toe te passen?
Oke, hou ik 4.2 aan voor de huiskamer.

Vloerisolatie is al aanwezig vanuit de bouw en spouwmuurisolatie volgens mij ook (R waardes zouden 2.5 moeten zijn).
Anoniem: 1294558 schreef op donderdag 20 februari 2020 @ 18:17:
[...]

Ik heb exact dezelfde situatie, zelfs nog iets warmer met een serre met zonwering en zonwerende folie weliswaar. Hier komt een 4,2 beneden, 2,5 eerste verdieping en een 2 op zolder. Single beneden ivm terugmoduleren met name bij verwarming en deze zal vaker alleen aan staan en multi voor boven. In jouw geval zou ik eerst kijken hoe je het gaat gebruiken. Staan ze vaak alleen te draaien dan single. Zoniet kan je multi overwegen. Tenminste bij Daikin. Heb niet meer op de bril hoe de MHI moduleren.

Wat betreft mee koelen vanuit je slaapkamer heb ik toevallig vandaag nog Climasense gesproken. Verwacht er niet teveel van. Zij zijn daar eerlijk over. Ik ga het ook proberen en anders slaapt mijn zoon bij de echte drama dagen maar bij zijn zus. Ik ga voor een postzegel van een kamer en met 3 jaar uit huis waarschijnlijk daar niet extra voor investeren.

NB. Niet te lang wachten want sommige bedrijven zitten al op juni installeren. 8)
Bij verwarmen zal bij ons alleen beneden aan staan, dat pleit dan voor een single split.

Heb inmiddels de eerste offerte binnen:
Mitsubishi Electric type MXZ-2f53VF + MSZ-EF25 + MSZ-EF50 incl installatie voor 7290 euro 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frenkie567917 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:52:
[...]

Oke, hou ik 4.2 aan voor de huiskamer.

Vloerisolatie is al aanwezig vanuit de bouw en spouwmuurisolatie volgens mij ook (R waardes zouden 2.5 moeten zijn).

[...]

Bij verwarmen zal bij ons alleen beneden aan staan, dat pleit dan voor een single split.

Heb inmiddels de eerste offerte binnen:
Mitsubishi Electric type MXZ-2f53VF + MSZ-EF25 + MSZ-EF50 incl installatie voor 7290 euro 8)7
Waar woon je? Benader Climasense eens. Scheelde mij 3 mille met de lokale installateur hier.
Denk dat je daar tussen de 3 en 4000 klaar bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 23-02-2020 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:14
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:58:
[...]

Waar woon je? Benader Climasense eens. Scheelde mij 3 mille met de lokale installateur hier.
Werkt Climasense door het hele land en kunnen die ook goed adviseren wat je nodig hebt? Ik blijf het namelijk heel lastig vinden om te bepalen wat voor vermogen ik zou moeten hebben en waar ik de binnenunits zou moeten plaatsen. Een lokale installateur heb ik ook al wel naar gekeken, maar daarbij zie je vrijwel nooit op de site staan wat ze verkopen en ik vind het ook erg lastig om te bepalen wat een goede installateur op dit gebied is. Ben een beetje voorzichtig geworden door de ervaringen met installateurs die claimen verstand van warmtepompen en cv te hebben, maar vervolgens de meest onnozele dingen doen... |:(

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aziraphale schreef op zondag 23 februari 2020 @ 17:42:
[...]

Werkt Climasense door het hele land en kunnen die ook goed adviseren wat je nodig hebt? Ik blijf het namelijk heel lastig vinden om te bepalen wat voor vermogen ik zou moeten hebben en waar ik de binnenunits zou moeten plaatsen. Een lokale installateur heb ik ook al wel naar gekeken, maar daarbij zie je vrijwel nooit op de site staan wat ze verkopen en ik vind het ook erg lastig om te bepalen wat een goede installateur op dit gebied is. Ben een beetje voorzichtig geworden door de ervaringen met installateurs die claimen verstand van warmtepompen en cv te hebben, maar vervolgens de meest onnozele dingen doen... |:(
Of ze overal komen zou je even bij hen moeten vragen. Beller is sneller.

Ik heb goede ervaringen met hen als het gaat om advies. Heb plattegrond gemaakt met afmetingen en toegestuurd via mail en foto's. Ze weten van de hoed en de rand en lezen hier ook veelvuldig mee en nemen de tijd voor je aan de telefoon. Niet voor niets hebben veel Tweakers hen al ingeschakeld. Ik weet wat je bedoelt want ik ben 1,5 jaar onderweg voor een normale prijs met dito advies. Veel weten echt niets van de materie.

Wbt betreft wat je nodig hebt is hier ook kennis zat. Upload je situatie hier en er denken er genoeg met je mee. Dat is toch wat Tweakers voor elkaar doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 23-02-2020 18:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
@Greenisthebest Dankjewel en dan pak ik direct maar de koe bij de spreekwoordelijke hoorns! :)

Mijn situatie is als volgt:

- Woning uit 1956, vrijstaand met spouw- en dakisolatie en HR++ glas.
- Tuinkamer vorig jaar aangebouwd, daarin vvw en een glazen pui met het meest isolerende HR++ veiligheidsglas dat de aannemer voor een normale prijs kon leveren.
- Verwarming dmv een Elga hybride WP en radiatoren, op de tuinkamer na.
- Rondom buitenzonwering dmv screens en Nesling rolgordijnen voor de ramen van de tuinkamer (screens waren daar niet te doen).
- 7940wp PV installatie op zuidwest en west.

Afgelopen jaren hebben we wel vaker aan airco gedacht als het in de zomer weer bloedheet was, maar het kwam er nooit van. Toen vorig jaar de tuinkamer (geen serre, echt een houtskeletbouw kamer met een geïsoleerd dak) werd gebouwd spiegelde de installateur ons voor dat we dan daar de vloer konden gaan koelen met de Elga, maar knoopte er vervolgens een stalen verdeler in en dan wordt koelen erg op het dauwpunt letten. Lang verhaal waarom we het zo gelaten hebben, maar het was met 19 graden water de vloer in en een ventilator er over vol te houden toen het achter het huis boven de 40 werd.

Doordat dat koelen geen succes werd en de Elga eigenlijk te licht is voor ons huis (al heeft hij het verbruik wel van 1200 naar 300 kuub gebracht) ben ik gaan kijken naar een oplossing met een airco. Die zou dan primair zijn om in de zomer te koelen en kan in de winter mooi de Elga ondersteunen op de momenten dat die anders de gasketel bij zou schakelen.

De grote vraag voor mij is nu wat de beste oplossing is qua vermogen, fabrikant en waar ik de boel neer ga hangen. Zelf denk ik aan een multi-split met 2 binnenunits, die dan wel enigszins aan de WAF moeten voldoen. Die had het over vloerunits, maar ik hoor daar graag meningen over. Ze vond de wandunits van Mitsubishi en Panasonic namelijk ook 'wel aardig', die van Daikin werd nog niet over gejuicht...

Hieronder twee plattegrondjes van de beneden- en bovenverdieping. Maten zijn afgerond en plafondhoogtes zijn beneden 2,70 en boven 2,30. De binnen- en buitenunits heb ik zo ingetekend (blauwe en gestreepte blokjes) dat de binnenunits tegen de (oorspronkelijke) buitenmuur zitten en boven elkaar. Scheelt weer qua leidingwerk en ik zou dan door de vloer van de slaapkamer naar de woonkamer willen. De binnenunit komt dan boven op onze slaapkamer te hangen en zou dan idealiter de hele bovenverdieping pakken. De binnenunit beneden zou de woonkamer/tuinkamer/keuken moeten doen, al kan ik me voorstellen dat de tuinkamer lastig wordt en we zouden ook de deuren tussen tuin- en woonkamer dicht kunnen doen als we gaan koelen. Aan de andere kant is iedere graad meegenomen en het hoeft absoluut geen 20 graden in huis te zijn als het buiten 40 is. Qua verwarmen is alleen beneden van belang.

Hopelijk is de situatie zo een beetje duidelijk en kan ik hier op het goede spoor gezet worden.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YfI9i3fl.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/1YbL7yxl.jpg

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Aziraphale Dat mee optimaal koelen van de tuinkamer gaat hem niet worden met die locatie van de unit beneden. En ook de hele bovenverdieping niet met 1 unit op die plek. Koude lucht gaat echt de bocht niet om. Ik ga het boven wel zo proberen maar verwacht er niet teveel van.

Edit. Stuur gewoon je plaatje eens door naar Climasense. Nu wel carnaval hier in het zuiden dus zal wel woensdag worden en dan zijn ze wellicht nog niet scherp.

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 23-02-2020 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:01:
@Aziraphale Dat mee optimaal koelen van de tuinkamer gaat hem niet worden met die locatie van de unit beneden. En ook de hele bovenverdieping niet met 1 unit op die plek. Koude lucht gaat echt de bocht niet om.
Dat snap ik en het gaat ook primair om de woonkamer en onze slaapkamer. Als de andere ruimtes iets mee kunnen pikken dan zou het leuk meegenomen zijn, maar het is geen must. Waar we in eerste instantie op uit zijn is een plek waar we koel kunnen zitten en een waar we koel kunnen slapen en daarvoor leken deze plekken me wel geschikt. Zoonlief kan altijd nog bij ons op de kamer of beneden slapen, want op ieder kamer een binnenunit gaat hem niet worden.

Maar waar zou jij de units neerhangen? En wat voor vermogens/types?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aziraphale schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:08:
[...]

Dat snap ik en het gaat ook primair om de woonkamer en onze slaapkamer. Als de andere ruimtes iets mee kunnen pikken dan zou het leuk meegenomen zijn, maar het is geen must. Waar we in eerste instantie op uit zijn is een plek waar we koel kunnen zitten en een waar we koel kunnen slapen en daarvoor leken deze plekken me wel geschikt. Zoonlief kan altijd nog bij ons op de kamer of beneden slapen, want op ieder kamer een binnenunit gaat hem niet worden.

Maar waar zou jij de units neerhangen? En wat voor vermogens/types?
Beneden een 3 als je deur van tuinkamer dicht doet, anders een 3,5 en boven een 2. Ik zou 2 singles nemen ivm terugmoduleren zeker als je ze niet alle 2 tegelijk aan zet altijd. Maar ik ben ook geen specialist. Benieuwt wat anderen hier van denken op dit topic.

Ik heb zelf gekozen voor Daikin Perfera ivm functionaliteit, ervaring van Climasense, app en makkelijk op te nemen in Domoticz. En ik vind die bakken wel netjes. Stylish zijn mooier maar te duur vind ik.

https://www.climasense.nl...w-100m3-bluevolution.html

https://www.climasense.nl...kw-60m3-bluevolution.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 13:58:
[...]

Tussen Rotterdam en Breda.
Bij Climesense heb ik ook een offerteaanvraag gedaan. Nog even afwachten op hun offerte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:59
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:20:
[...]

Beneden een 3 als je deur van tuinkamer dicht doet, anders een 3,5 en boven een 2. Ik zou 2 singles nemen ivm terugmoduleren zeker als je ze niet alle 2 tegelijk aan zet altijd. Maar ik ben ook geen specialist. Benieuwt wat anderen hier van denken op dit topic.

Ik heb zelf gekozen voor Daikin Perfera ivm functionaliteit, ervaring van Climasense, app en makkelijk op te nemen in Domoticz. En ik vind die bakken wel netjes. Stylish zijn mooier maar te duur vind ik.

https://www.climasense.nl...w-100m3-bluevolution.html.

https://www.climasense.nl...kw-60m3-bluevolution.html.
Naast het energielabel zie ik tussen de Comfora, en Perfera maar weinig verschil behalve de prijs en wat kleine design zaken. Wat zijn de echte verschillen in de verschillende Daikin series?

En wat kost deze setup bij Climasense?
  • FTXP-25M/RXP-25M
  • FTXP-50M/RXP-50M
  • Wifi Module
Zijn dat deze:

https://www.climasense.nl...-ftxp25m-rxp25m-25kw.html

https://www.climasense.nl...-ftxp50m-rxp50m-50kw.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/8nD96N3w7SxUhEQ8wmJymBV8/full.png

Mijn offerte is 4800€, wat is de het restant van de kosten qua opbouw?
Installatie zal 2 man, 1 dag zijn maximaal? € 1000? Mis ik nog € 1000?

[ Voor 4% gewijzigd door wvkreg op 24-02-2020 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Frenkie567917 schreef op maandag 24 februari 2020 @ 08:48:
[...]

Tussen Rotterdam en Breda.
Bij Climesense heb ik ook een offerteaanvraag gedaan. Nog even afwachten op hun offerte.
Daar komen ze ook. In woon in West-Brabant. Rekenen ze €100,- extra voor ivm reiskosten bij mij. Hoop dat je verder ermee komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stancke
Stancke schreef op zaterdag 15 februari 2020 @ 09:14:
Hier gisteren de eerste offerte ontvangen voor het plaatsen van airco. Totaal geen idee wat "goeie" prijzen zijn, maar gaat hier over 2x binnenunits en 1x buitenunit (living + slaapkamer). Zou het nieuwe model zijn van Hisense die geplaatst wordt, die estetisch wat mooier zal zijn maar ze kunnen bij ons de airco netjes wegwerken wat belangrijk is voor mijn OCD ;)

Denk dat dit wel een mooie offerte is...

[Afbeelding]
Vandaag bevestigd dat we deze installatie zullen nemen. Ben benieuwd... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wendygamer
Zij. Hier nog mensen die hun airco warm laten blazen savonds in hun slaapkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Heel soms gedaan om snel de kamer warm te maken. Dat gaat echt super snel en zonder moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
wendygamer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:11:
Genoeg; kijk eens hier (hint: airco = Lucht/lucht warmtepomp)

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:29
wvkreg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:24:
[...]
Ik denk leidingwerk, afwerkgoot, elektrabekabeling + aansluiten. Zie ook wat er in deze offerte bijv. nog beschreven is: Stancke in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"

[ Voor 17% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
Anoniem: 1294558 schreef op zondag 23 februari 2020 @ 20:20:
[...]

https://www.climasense.nl...w-100m3-bluevolution.html

https://www.climasense.nl...kw-60m3-bluevolution.html
Ok, ik ga eens een mailtje er aan wagen en ook hier in de buurt maar een paar offertes opvragen. Op zich koop ik altijd het liefste lokaal, maar het is best lastig om een goede installateur uit te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Aziraphale schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 11:11:
[...]

Op zich koop ik altijd het liefste lokaal, maar het is best lastig om een goede installateur uit te kiezen.
Ik ook maar 3 mille verschil kijk ik even iets verder dan de gemeentegrens. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
wendygamer schreef op maandag 24 februari 2020 @ 18:11:
wij regelmatig +/- 20 minuutjes gericht op het bed, dan is de kou wel uit de matrassen/dekbedden en is het
lekker aangenaam in de slaapkamer,

we hebben een 2.5kw mitsubischi

het is in principe niet nodig maar wel erg fijn voor de vrouw die een spierziekte heeft en geen goede doorbloeding.

[ Voor 18% gewijzigd door Rotaderp2 op 25-02-2020 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rotaderp2
wvkreg schreef op maandag 24 februari 2020 @ 09:24:
[...]

Naast het energielabel zie ik tussen de Comfora, en Perfera maar weinig verschil behalve de prijs en wat kleine design zaken. Wat zijn de echte verschillen in de verschillende Daikin series?

En wat kost deze setup bij Climasense?
  • FTXP-25M/RXP-25M
  • FTXP-50M/RXP-50M
  • Wifi Module
Zijn dat deze:

https://www.climasense.nl...-ftxp25m-rxp25m-25kw.html

https://www.climasense.nl...-ftxp50m-rxp50m-50kw.html

[Afbeelding]

voor 1 unit was mijn installateur binnen 3 uur klaar maar die had er ook aardig tempo inzitten, 2 man 1 dag lijkt mij een beetje veel voor 2 units,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Rotaderp2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:15:
[...]

voor 1 unit was mijn installateur binnen 3 uur klaar maar die had er ook aardig tempo inzitten, 2 man 1 dag lijkt mij een beetje veel voor 2 units,
Schat toch in dat ze dat bij mij wel nodig gaan hebben. Ligt denk ik aan de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Anoniem: 1294558 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:20:
[...]

Schat toch in dat ze dat bij mij wel nodig gaan hebben. Ligt denk ik aan de situatie.
Het zijn natuurlijk 4 units. Twee single splits, 2 buiten units en 2 binnen verdeeld over twee etages in een (oud) herenhuis, met plaatsing aan de achterzijde via de (kleine) stads tuin en aanbouw keuken in de tuin :) Dat is iets meer werk en leidingwerk zal ook wat intensiever zijn. Installateur had het zelfs over twee dagen mogelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Hier een multi split met een buitenunit en drie binnenunits. Gehele installatie met twee man in een halve dag geïnstalleerd en de spullenboel netjes opgeruimd. Die heren waren perfect op elkaar ingespeeld en werkte erg efficiënt en netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ar007
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 01-05 12:57
Na een groot deel van dit topic door te hebben gelezen wilde ik jullie feedback vragen over de volgende offerte.

Het gaat om een plaatsing op een plat dak van ons appartement waarbij de slaapkamer (12 m2) op de 1e verdieping en de huiskamer 30m2 (begane grond) worden voorzien van airco.
Het appartement is gebouwd in 1997 en bevat dubbelglas en goede isolatie.

Er moet in totaal zo'n 10-15 meter leiding worden aangebracht tussen de airco en de binnenunits.

We hebben in de offerte gegokt dat onze binnenmuren van beton zijn maar is is niet zeker, als het niet zo is worden deze kosten eruit gehaald bij de facturatie.

Hoor graag jullie feedback!

p.s. heb gevonden dat bij een buitenlandse bestelling de buiten- en binnenunit ongeveer 1800-2000euro zullen kosten. Dit is verder ex aansluitmaterialen en dergelijke maar vind het lastig dit te budgeteren.

https://imgur.com/a/7lgMDpC

[ Voor 13% gewijzigd door ar007 op 26-02-2020 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ar007 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:08:
Na een groot deel van dit topic door te hebben gelezen wilde ik jullie feedback vragen over de volgende offerte.

Het gaat om een plaatsing op een plat dak van ons appartement waarbij de slaapkamer (12 m2) op de 1e verdieping en de huiskamer 30m2 (begane grond) worden voorzien van airco.
Het appartement is gebouwd in 1997 en bevat dubbelglas en goede isolatie.

Er moet in totaal zo'n 10-15 meter leiding worden aangebracht tussen de airco en de binnenunits.

We hebben in de offerte gegokt dat onze binnenmuren van beton zijn maar is is niet zeker, als het niet zo is worden deze kosten eruit gehaald bij de facturatie.

Hoor graag jullie feedback!

p.s. heb gevonden dat bij een buitenlandse bestelling de buiten- en binnenunit ongeveer 1800-2000euro zullen kosten. Dit is verder ex aansluitmaterialen en dergelijke maar vind het lastig dit te budgeteren.

https://imgur.com/a/7lgMDpC
3,5 voor voor 30m2? Ik plaats een 4,2 voor 60m2. Volgens mij is dat behoorlijk overkill. En je multi is te licht als je ze alle twee gelijktijdig volle bak aanzet. 3,5 + 2 is geen 4,5. Of ik moet het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ar007
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:21:
[...]

3,5 voor voor 30m2? Ik plaats een 4,2 voor 60m2. Volgens mij is dat behoorlijk overkill. En je multi is te licht als je ze alle twee gelijktijdig volle bak aanzet. 3,5 + 2 is geen 4,5. Of ik moet het mis hebben.
Die 3,5 is gebasseerd op de volgende berekening:

30m2 x 2,8m (hoogte) x 40 (de factor die je online vind voor ruimtes met veel elektra en de keuken zit er ook in) dan kom ik uit op 3.36kW nodig

Inderdaad is de 4.5 niet genoeg voor beide maar ik verwacht de units niet gelijktijdig (vol) te laten draaien.
De slaapkamer gaat 1 uurtje voordat we naar bed gaan aan en staat de nacht stilletjes aan.
De huiskamer moet aan 1 - 2 uur voordat we thuis komen van het werk, om zo lekker thuis te komen.

Of is het toch een goed idee naar een 5.0 kW unit te gaan en de slaapkamer naar 1.5kW unit te gaan (als die bestaan)

Wat denk je van de offerte?

Thanks voor je feedback! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:21:
[...]

3,5+2 is een prima combi op een 4,2KW buitenunit. 100% ga je nooit gebruiken hoop ik, dan ben je qua binnenunits te ver ondergedimensioneerd

SCM45ZS
Koel 1500 (Min.) − 6400 (Max.)) nominaal 6400
Verw 1300 (Min.) − 6500 (Max.)) nominaal 6500
EER 4.33
COP 4.61

SCM50ZS
Koel 1800 (Min.) − 7100 (Max.)) nominaal 7100
Verw 1400 (Min.) − 7500 (Max.)) nominaal 7500
EER 4.76
COP 4.84

Het ontloopt elkaar zeer weinig, wat doet het qua prijs?
Een groter verschil is dat je op 5.0 buitenunit ook een 5.0 binnenunit kan aansluiten. Vraag is alleen of je dat nodig bent.

@ar007
Ik zou ook zeker overwegen om lekker 24/7 één temperatuur aan te houden, deze units zijn rete zuining, en ik denk dat je vaak 's-nachts de unit niet eens aan hoeft op de slaapkamer, zolang het in de nacht niet +20gr is. Gewoon proberen wat het beste is qua comfort/kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door Appie Heijn op 26-02-2020 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Appie Heijn Ik bedoelde dat een 3,5 binnen voor 30m2 volgens mij veel is. Ik zette daar een 4,2 tegenover bij mij voor 60 m2.

Buitenunit kan natuurlijk ook te licht zijn. Stel je bent heel de dag weg en komt thuis en zet 2 units vol aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:43:
@Appie Heijn Ik bedoelde dat een 3,5 binnen voor 30m2 volgens mij veel is. Ik zette daar een 4,2 tegenover bij mij voor 60 m2.

Buitenunit kan natuurlijk ook te licht zijn. Stel je bent heel de dag weg en komt thuis en zet 2 units vol aan?
Dan duurt het iets langer :9 daarom zou ik ook zeker gaan kijken of 24/7 niet veel comfortabeler is. Wanneer het prijsverschil tussen 4,2 en 5,0 een paar honderd euro is dan kan je met de lichtere unit per jaar aardig wat 100'en kWh'tjes extra verstoken door 24/7 een vaste temperatuur te handhaven. En eigenlijk verwacht ik dat het meerverbruik van 24/7 zeer marginaal te noemen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Rotaderp2 schreef op dinsdag 25 februari 2020 @ 19:15:
[...]

dat is wel heeeeel kort.

of was het enkel door een muur zitten de units achter elkaar zeg maar ?

'normaal' laat je het systeem vaak al een uur op druk staan met afpersen. Dan nog een half tot uur vacuum trekken en controleren

dat is dan na de installatie natuurlijk die ook tijd kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Appie Heijn schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 11:46:
[...]

Dan duurt het iets langer :9 daarom zou ik ook zeker gaan kijken of 24/7 niet veel comfortabeler is. Wanneer het prijsverschil tussen 4,2 en 5,0 een paar honderd euro is dan kan je met de lichtere unit per jaar aardig wat 100'en kWh'tjes extra verstoken door 24/7 een vaste temperatuur te handhaven. En eigenlijk verwacht ik dat het meerverbruik van 24/7 zeer marginaal te noemen is.
Dat vraag ik me ook af met verwarmen. Ik weet wel dat hier continue stoken me fors meer kost met de cv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-05 09:29
Hallo allemaal,

Ik volg het topic al geruime tijd. Voor onze nieuwbouw woning wil ik graag airco in het huis, woonkamer, 2 slaapkamers en zolder overloop.

Ik heb een offerte gekregen en wil graag jullie input qua prijsstelling.

https://imgur.com/gallery/aPbnjoN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark2000 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:35:
Hallo allemaal,

Ik volg het topic al geruime tijd. Voor onze nieuwbouw woning wil ik graag airco in het huis, woonkamer, 2 slaapkamers en zolder overloop.

Ik heb een offerte gekregen en wil graag jullie input qua prijsstelling.

https://imgur.com/gallery/aPbnjoN
Duur. Ik had een offerte voor 3 units binnen MHI voor €5100,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Blij dat er nog belachelijker prijzen worden gevraagd dan ik al betaal :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@wvkreg Waarom zou je blij worden dat een ander een oor geprobeerd te worden aangenaaid? Wedden dat een ander het altijd nog iets goedkoper kan vinden. Word je dan depressief?

Volgens mij zijn er ondertussen hier wel een aantal namen genoemd waar je redelijk kan inkopen. Ik roep iedereen op die namen te noemen zodat Tweakers daar mee geholpen zijn. Ik doe zaken met Climasense. NB: ik heb alleen geen MHI maar Daikin genomen. Volgende week donderdag plaatsing. Laat ook even weten hoe dat verloopt.

Is wat zinvoller denk ik. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 26-02-2020 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05:25
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:06:
@wvkreg Waarom zou je blij worden dat een ander een oor geprobeerd te worden aangenaaid? Wedden dat een ander het altijd nog iets goedkoper kan vinden. Word je dan depressief?

Volgens mij zijn er ondertussen hier wel een aantal namen genoemd waar je redelijk kan inkopen. Ik roep iedereen op die namen te noemen zodat Tweakers daar mee geholpen zijn. Ik doe zaken met Climasense. NB: ik heb alleen geen MHI maar Daikin genomen. Volgende week donderdag plaatsing. Laat ook even weten hoe dat verloopt.

Een Daikin gekocht, als dat maar goed gaat veel negatieve berichten over gehoord. ;) BTW wat is je technische achter grond of wat doe je in het dagelijks leven.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wizzopa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:15:
[...]

Een Daikin gekocht, als dat maar goed gaat veel negatieve berichten over gehoord. ;) BTW wat is je technische achter grond of wat doe je in het dagelijks leven.
Moet ik nu bang worden? 8)7 Ik ging voor kwaliteit ivm zware belasting omdat ik er ook mee ga verwarmen en heb lang getwijfeld tussen MHI en Daikin. Het is Daikin geworden omdat ik de units mooier vind (en de vrouw natuurlijk ook), app beter is, makkelijk in Domoticz kan en uiteindelijk Climasense betere ervaringen heeft met hen Daikin dan MHI wbt garantie/onderdelen etc. Verder ben ik ook top geholpen door Daikin zelf toen ik hen een paar keer belde met vragen en ik na een 1 jaar zoeken naar een fatsoenlijke installateur ook door hen op weg ben geholpen. MHI distributeur was zelfs te arrogant op mail niet te reageren en de installateur weigerde een nieuwe offerte toen ik geen 3 buitenunits wilde ivm ruimtegebrek, maar 2.

Wat mijn achtergrond is lijkt me niet ter zake doen. Ben iig een leek in deze wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Daikin is top, best in line. Ook in prijs. Merken ontlopen elkaar niet zo veel meer tegenwoordig. Althans Toshiba, Mitsubishi en daikin dan. Dat is top 3 volgens de airco experts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 17:55:
[...]

Duur. Ik had een offerte voor 3 units binnen MHI voor €5100,-.
Oke welke units waren dit dan, want als ik alleen de prijzen van de airco’s bekijk zit ik aan € 5000,-

Tenzij dit allemaal veel goedkoper kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
wvkreg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:51:
Daikin is top, best in line. Ook in prijs. Merken ontlopen elkaar niet zo veel meer tegenwoordig. Althans Toshiba, Mitsubishi en daikin dan. Dat is top 3 volgens de airco experts.
Ik heb 2 Daikins, ururu en en sensira de laatste uit Italië laten komen en zelf geplaatst.
@Greenisthebest de leidingen komen bij Climasense vandaan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark2000 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:00:
[...]

Oke welke units waren dit dan, want als ik alleen de prijzen van de airco’s bekijk zit ik aan € 5000,-

Tenzij dit allemaal veel goedkoper kan.
Ik had een offerte voor een 2 een 2,5 en een 5 met drie losse buitenunits uit deze serie SRK50ZSX-­‐W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

wvkreg schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:51:
In prijs zijn ze helaas de duurste. Ach ja, we leven maar 1 keer en sparen levert ook niets op.
wizzopa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Ik heb 2 Daikins, ururu en en sensira de laatste uit Italië laten komen en zelf geplaatst.
@Greenisthebest de leidingen komen bij Climasense vandaan ;)
Daarom laat ik het dus doen. Heb een andere achtergrond. ;)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 26-02-2020 19:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mark2000
Ik vind de Daikin wandunits spuuglelijk, rokersgeel zijn ze ipv wit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 18:06:

Ik weet dat het goedkoper kan bij zzp'ers of dubieuze bedrijven. Ik kies voor zekerheid, betrouwbaarheid en garantie en ben bereid daarvoor wat meer te betalen. Dit mede in overleg met de partner 😄.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
mark2000 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:11:
Valt mee, afhankelijk van de serie/lijn kun je kleuren kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik vind die blinkende witte en zwarte van MHI dan weer kitsch. _O- En het logo wat er veel te prominent op staat. Het eerste wat ik ook altijd doe is op mijn auto reclame en typenummers verwijderen. Less is more. ;)

Net bakje vind ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NTBtrlRqsOqy9yojJ93SrjhZ/thumb.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 26-02-2020 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ar007
Dank voor jullie feedback, ga nog even terug voor de 5.0kW buitenunit, kijken wat dat scheelt qua prijs!
Maar ik begrijp dat de prijs niet te gek is voor het geheel? Het is natuurlijk lastig vergelijken omdat iedereen een andere situatie heeft.
Mocht ik in zee gaan met deze leverancier dan laat ik het op het forum weten, heeft een andere tweaker er misschien ook nog wat aan :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Tegen meerprijs in elke ral kleur leverbaar. Moet je wel weer zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

wizzopa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:24:
[...]

Tegen meerprijs in elke ral kleur leverbaar. Moet je wel weer zelf doen.
Zelf doen? Zelf spuiten bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:07:
[...]

In prijs zijn ze helaas de duurste. Ach ja, we leven maar 1 keer en sparen levert ook niets op.

[...]

Daarom laat ik het dus doen. Heb een andere achtergrond. ;)
Ongetwijfeld zal je ook zo je kwaliteiten en kwalificaties hebben het dan de vraag of je die hier wil delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:25:
[...]

Zelf doen? Zelf spuiten bedoel je?
Laten spuiten bv bij een autospuiterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:17:
[...]

Ik vind die blinkende witte en zwarte van MHI dan weer kitsch. _O- En het logo wat er veel te prominent op staat. Het eerste wat ik ook altijd doe is op mijn auto reclame en typenummers verwijderen. Less is more. ;)

Net bakje vind ik.

[Afbeelding]
Heb je ze al eens in het echt gezien? Mijn wanden worden gestuct, wit gesausd ral 9016 en dan zijn deze echt geel. Op internet was ik er uit om voor Daikin te gaan totdat ik ze in het echt had gezien.

@ wvkreg heb je nu ook al wat gekocht dan? Want de offertes die jij heb laten zien op dit forum waren helemaal schandalig duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

mark2000 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:37:
[...]

Heb je ze al eens in het echt gezien? Mijn wanden worden gestuct, wit gesausd ral 9016 en dan zijn deze echt geel. Op internet was ik er uit om voor Daikin te gaan totdat ik ze in het echt had gezien.

@ wvkreg heb je nu ook al wat gekocht dan? Want de offertes die jij heb laten zien op dit forum waren helemaal schandalig duur.
Yep gezien. En ik heb geen witte muren. Nergens in huis. Echte mooie bestaan niet helaas. Ik vind ze nog altijd beter dan de MHI bakken. Die zijn echt plastic fantastic. Gelukkig kijk ik meer naar mijn mooie vrouw. <3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark2000
Dat doe je goed, vrouwen zijn zeker beter om naar te kijken dan de airco bakken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
Lees al een tijdje mee hier en besloten dat er airco's gaan komen thuis die ik bij voorkeur zelf wil installeren. Ken iemand die dit eerder gedaan heeft en mij kan helpen. Het wordt niet snel warm bij ons maar heb een gepassioneerde haat voor hitte en tijdens hittegolven wil ik er koeltjes bij zitten. Slaapkamer is redelijk recht toe recht aan maar beneden vind ik lastiger.

Vind één toestel (en ruimte) koel beneden voldoende, het liefst de woonkamer, keuken als alternatief. Via de keuken komt de meeste warmte binnen. Huis is aan twee kanten uitgebouwd met daar plat dak. Buitengevel woonkamer is volledig schuifpui (maar in schaduw bomen + reflectie folie dus komt niet veel warmte binnen).

Ik zie de volgende opties, hopelijk kan iemand hier wat feedback op geven:

A. Boven woonkamerdeur en leidingen via meterkast naar boven (diagonaal door betonnen vloer) en dan via de kast op de slaapkamer door de zijgevel. Ik ben bang dat dit een nogal uitdagende klus is, met name gezien de elektra buizen die in de betreffende hoek zichtbaar zijn en het nat boren met weinig ruimte en speling zonder ervaring. Ook kan ik het condenswater slecht kwijt (geen kruipruimte aanwezig).

B. Boven raam voorgevel. Relatief eenvoudig qua installatie, maar weet niet zeker wat de regels zeggen over een buitenunit in je voortuin. Hij kan wat mij betreft net boven de grond achter een haag en dan is hij uit het zicht. Iemand ervaring mee? En als ik de deur van de keuken naar de woonkamer open laat staan, zou deze dan mee koelen? Op plattegrond niet helemaal duidelijk maar die ligt zonder obstakels in het verlengde van de airco.

C. Boven raam zijgevel. Voordeel is dat buitenunit op het platte dak kan staan. Nadeel is dat de leidingen dan langs de gevel in het zicht naar boven moeten langs het afdak. Ook gok ik dat ik vanaf hier sowieso de woonkamer kan vergeten.

EDIT: Optie D toegevoegd. Onze buren hebben niet uitgebouwd en daarom zou ik hier nog door de zijgevel naar buiten en omhoog kunnen. Echter mijn uitbouw is op de erfgrens dus weet niet of ik daar zomaar een kabelgoot op kan maken want die gaat dan over de erfgrens heen en vormt mogelijk ooit een probleem als ze wel zouden willen uitbouwen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Jjhv3jw.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door mrnn op 27-02-2020 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mrnn schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:26:
Lees al een tijdje mee hier en besloten dat er airco's gaan komen thuis die ik bij voorkeur zelf wil installeren. Ken iemand die dit eerder gedaan heeft en mij kan helpen. Het wordt niet snel warm bij ons maar heb een gepassioneerde haat voor hitte en tijdens hittegolven wil ik er koeltjes bij zitten. Slaapkamer is redelijk recht toe recht aan maar beneden vind ik lastiger.

Vind één toestel (en ruimte) koel beneden voldoende, het liefst de woonkamer, keuken als alternatief. Via de keuken komt de meeste warmte binnen. Huis is aan twee kanten uitgebouwd met daar plat dak. Buitengevel woonkamer is volledig schuifpui (maar in schaduw bomen + reflectie folie dus komt niet veel warmte binnen).

Ik zie de volgende opties, hopelijk kan iemand hier wat feedback op geven:

A. Boven woonkamerdeur en leidingen via meterkast naar boven (diagonaal door betonnen vloer) en dan via de kast op de slaapkamer door de zijgevel. Ik ben bang dat dit een nogal uitdagende klus is, met name gezien de elektra buizen die in de betreffende hoek zichtbaar zijn en het nat boren met weinig ruimte en speling zonder ervaring. Ook kan ik het condenswater slecht kwijt (geen kruipruimte aanwezig).

B. Boven raam voorgevel. Relatief eenvoudig qua installatie, maar weet niet zeker wat de regels zeggen over een buitenunit in je voortuin. Hij kan wat mij betreft net boven de grond achter een haag en dan is hij uit het zicht. Iemand ervaring mee? En als ik de deur van de keuken naar de woonkamer open laat staan, zou deze dan mee koelen? Op plattegrond niet helemaal duidelijk maar die ligt zonder obstakels in het verlengde van de airco.

C. Boven raam zijgevel. Voordeel is dat buitenunit op het platte dak kan staan. Nadeel is dat de leidingen dan langs de gevel in het zicht naar boven moeten langs het afdak. Ook gok ik dat ik vanaf hier sowieso de woonkamer kan vergeten.

[Afbeelding]
Optie B is erg afhankelijk van de gemeente en zal je of in de APV moeten opzoeken of even de gemeente moeten mailen om het na te vragen.

Mijn gemeente vindt alles tot 50cm diep namelijk geen probleen. Daarnaast is het vaak alleen een issue zodra er iemand klaagt :+ . Dat voorkom je door het netjes af te werken én te zorgen dat hij niet teveel bij de erfgrens staat ivm geluidsoverlast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:12
@mark2000 @Greenisthebest @wvkreg
Mijn wanden zijn 9010, niet zo wit als 9016. Daikin FTXF25A unit
Daikin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@dimi_v Volgens mij is de unit dan weer witter dan de muur.

@mrnn Jouw keuze natuurlijk, maar wat moet je met een koele keuken? Meeste tijd zal je toch in je woonkamer en slaapkamer zijn?

[ Voor 52% gewijzigd door Anoniem: 1294558 op 26-02-2020 23:09 ]

• mrnn
Notna schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 21:47:
[...]
aarnaast is het vaak alleen een issue zodra er iemand klaagt :+ . Dat voorkom je door het netjes af te werken én te zorgen dat hij niet teveel bij de erfgrens staat ivm geluidsoverlast.
Dit vind ik bijvoorbeeld moeilijk in te schatten. Ik lees hier in het forum dat het geluid de meeste mensen erg is meegevallen. Verder zie ik decibellen maar dat zegt mij niet zoveel. Mijn gevel zit zo'n 5 meter van de stoep, ben wel benieuwd of je die dan gaat horen als voorbijganger in mijn rustige straat.
Anoniem: 1294558 schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 23:05:

@mrnn Jouw keuze natuurlijk, maar wat moet je met een koele keuken? Meeste tijd zal je toch in je woonkamer en slaapkamer zijn?
Zeker, daarom heeft de woonkamer mijn absolute voorkeur. Mijn punt is dat ik, naast de slaapkamer, een tweede ruimte wil hebben die koel is waar ik kan overleven tijdens een hittegolf. Liefst de woonkamer, maar als dat technisch niet haalbaar is, dan de keuken. Onze keuken is tegelijk eetkamer waar ik ook met een laptop prima kan zitten.

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
mrnn schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 07:58:
[...]

Dit vind ik bijvoorbeeld moeilijk in te schatten. Ik lees hier in het forum dat het geluid de meeste mensen erg is meegevallen. Verder zie ik decibellen maar dat zegt mij niet zoveel. Mijn gevel zit zo'n 5 meter van de stoep, ben wel benieuwd of je die dan gaat horen als voorbijganger in mijn rustige straat.

[...]

Zeker, daarom heeft de woonkamer mijn absolute voorkeur. Mijn punt is dat ik, naast de slaapkamer, een tweede ruimte wil hebben die koel is waar ik kan overleven tijdens een hittegolf. Liefst de woonkamer, maar als dat technisch niet haalbaar is, dan de keuken. Onze keuken is tegelijk eetkamer waar ik ook met een laptop prima kan zitten.
Die units maken met verwarmen significant meer lawaai dan met verkoelen. Dat gezegd hebbende; ik had in mijn orige huis de unit aan de voorgevel hangen, direct naast de erfgrens (buren) en 3 meter van de straat. Ik had daar een ombouw omheen gemaakt en op de stoep hoorde je het wel maar het was niet storend. Daarnaast heeft de buurman meerdere keren aangegeven dat hij blij verrast was moet hoe stil de unit was, ondanks dat het aan de voorkant, onder de slaapkamer ramen hing en hij in de zomer zijn raam altijd open had.

Maar het is allemaal wel relatief. Ik zag laatste een artikel van omwoners in de Pijp (Amsterdam) die enorm last had van (L/W c.q L/L) warmtepompen. Zowel lawaai als extra warmte productie.

Daarom zeg ik; zoek het op in de APV / vraag het aan de gemeente. Als die het toestaan is het voor optie B in ieder geval opgelost. Dan laat ik even in het midden of dat de beste optie is voor je.

• mrnn
Notna schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 08:10:
[...]
........
Daarom zeg ik; zoek het op in de APV / vraag het aan de gemeente. Als die het toestaan is het voor optie B in ieder geval opgelost. Dan laat ik even in het midden of dat de beste optie is voor je.
Ja ga ik zeker doen, en als dat mag dan ook nog even met de buren overleggen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zzattack
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 22:41
Bij het schoonmaken van de filters viel me op dat er in 1 van m'n 2 binnenunits wat troep ligt dat veel weg heeft van roest. Ik heb de andere binnenunit ook geïnspecteerd, die ziet er van binnen juist uit als nieuw. Ze zijn ongeveer anderhalf jaar oud.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LmROi5cbYULO0c5RbUXchMDC/thumb.jpg ac roest 1

Het lijkt het ergst waar een vrij dunne buis onderin bij de koelvinnen aansluit. Zou dit kwaad kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:24

FeaR

In GoT we trust

De eerste twee van totaal drie installateurs zijn langs geweest voor een opname. De gespecificeerde offerte ga ik nog krijgen. Typenummers moet ik jullie dus even verschuldigd blijven. Aan de hand daarvan kan ik zien wat de hardware eventueel lost kost. Ook eens zien wat LG doet en of ik daar mogelijk via-via goedkoper aan kan komen. Tot op heden zijn beide partijen het wel met elkaar eens.

Ene installateur kwam grof geschat op 3500 - 4000 euro, de andere op 3000 - 3500 euro. Moet ik wel zeggen dat de eerste de WiFi Modules al mee had genomen, de andere niet. Al zijn deze modules bij de tweede maar €65,- per stuk, dus dat dicht het gat van €500,- niet. Maar natte vingerwerk, dus kan nog alle kanten op.

Mijn wens is simpel: twee ruimtes kunnen sowieso verkoelen in de zomer en tevens verwarmen in de winter om zo ook op gas te besparen. Ruimte één is de woonkamer van 104m³ en de tweede ruimte is de slaapkamer van €36m³.
  • Beide leveranciers werken met Mitsubishi.
  • Beide leveranciers raden aan om voor twee losse binnenunits (logisch) maar ook twee losse buitenunits te gaan. Dit is goedkoper en ik heb dan de vrijeheid beide ruimtes afzonderlijk te regelen (verwarmen/verkoelen). Zou ook schelen met dat de slaapkamer veel kleiner is en deze dan minder vermogen nodig zou hebben dan de kleinste dubbele buitenunit aan zou kunnen?
  • Buiteninits worden gemonteerd aan de wand om zo trilling tot het minimale te beperken.
  • Voor de woonkamer raadt men een 5 kW aan. Voor de slaapkamer een 2,5 kW (kleiner is er niet?)
Twee buitenunits vind ik nog wel wat hebben ten opzichte van één. Dan kan ik de twee symmetrisch laten monteren. Is voor de looks toch netter dan één unit.

Het enige waar men het niet over eens is is de plaatsing van de unit in de slaapkamer.
Ik wil deze tegenover mijn bed hebben. De reden waarom ik het wil: de wand tegenover het bed is een witte wand waar dan een een witte unit op komt. Simpelweg mooier. Een installateur is het daarmee eens.

De andere houdt vast bij de wand achter het bed. Ik kan wel die wand kiezen echter zit daar een apart design behang op. Dan ben ik (veel) meer geld kwijt voor een desing model te nemen om het wat chiquer te laten ogen. En al zou het design model er in de perfecte kleur zijn dan nog zou de leiding/kabelgoot aan de onderzijde in het wit zijn.

We gaan eens zien wat de derde aanbiedt...

Wat wel opviel is dat er eigenlijk geen korting te bespreken valt als ik twee airco's in één keer afneem en laat monteren. Alle prijzen zijn vast. Wellicht wel handig om dan stap voor stap te laten monteren.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@FeaR Die 5 voor de woonkamer is veel te zwaar (hier 160 m3 ongeveer en een 4,2) en die op de slaapkamer zou ik een 2 nemen. En de airco zou ik niet naar je bed laten blazen. Daar krijg je echt spijt van als het warm is en de hele nacht heb je een koude wind op je lijf. En 2 losse units is zinvol ivm terugmoduleren (ken de cijfers van MH of MHI (verschillende merken) niet meer uit mijn hoofd). Onzin natuurlijk dat je de ene kamer ooit gaat koelen en de andere verwarmen. Wanneer komt dat voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:27
Auch, eerste reactie teruggekregen op mijn vraag voor een split unit. Pas na de zomer is er weer ruimte om in te plannen. Ik denk dat ik te laat ben gaan informeren. :P

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een deel van de werkzaamheden zelf uit te voeren en specifieke STEK-werkzaamheden te laten verrichten door een monteur?

_@/'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@Steephh Yep. Ik heb begin januari de order geplaatst en bij mij komen ze volgende week donderdag plaatsen. Dus toen was het al 2 maanden levertijd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Steephh schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 15:02:
Auch, eerste reactie teruggekregen op mijn vraag voor een split unit. Pas na de zomer is er weer ruimte om in te plannen. Ik denk dat ik te laat ben gaan informeren. :P

Zijn er ook mensen die ervaring hebben met een deel van de werkzaamheden zelf uit te voeren en specifieke STEK-werkzaamheden te laten verrichten door een monteur?
Ik heb zelf besteld in het buitenland, geplaatst aangesloten elektrische en koeltechnisch en laten afpersen en vacumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05:24

FeaR

In GoT we trust

Anoniem: 1294558 schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 14:58:
@FeaR Die 5 voor de woonkamer is veel te zwaar (hier 160 m3 ongeveer en een 4,2) en die op de slaapkamer zou ik een 2 nemen. En de airco zou ik niet naar je bed laten blazen. Daar krijg je echt spijt van als het warm is en de hele nacht heb je een koude wind op je lijf. En 2 losse units is zinvol ivm terugmoduleren (ken de cijfers van MH of MHI (verschillende merken) niet meer uit mijn hoofd). Onzin natuurlijk dat je de ene kamer ooit gaat koelen en de andere verwarmen. Wanneer komt dat voor?
5 Klonk mij ook wat veel. Dacht dat de andere 4 had gezegd. Maar als ik de specifieke offertes heb dan laat ik het zeker weten!

Ene verwarmen en ene verkoelen zal inderdaad nooit gebeuren, maar mocht ik het willen... De andere voordelen van twee units wegen zeker wel op tegen één grotere buiten. Die keuze is zeker ook al wel gemaakt.

Wind over me heen weet ik niet of ik dat erg vind. Bij mijn ouders nooit anders gekend/gehad. Ik lig ook liever in een koele ruimte onder een deken dan in een warmere ruimte op het dekbed/laken. De looks doen voor mij ook veel. Wat ik zeg, ik krijg de binnenunit op de muur achter het bed nooit netjes weggewerkt ten opzichte van het behang. En leidingen/goten zijn altijd wit... Bed omdraaien zou je haast zeggen maar dan mis ik weer stopcontacten.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1 ... 35 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"