infernix schreef op dinsdag 18 februari 2020 @ 16:33:
[...]
6+ meter ja. Uiteindelijk met een opbouw nog meer. Hoogwerker of verhuislift acht ik dus wel nodig idd.
Als ik 1k aan materiaal reken zit ik alsnog op zo'n 3000 aan arbeid ex btw. Dus stel 2 man 2 dagen(?) + hoogwerker + marge, misschien is het dan wel reeel?
[...]
Daar had ik nog niet aan gedacht. Heb je een punt. Maar we zitten op t zuiden met glas van wand tot wand, en de geplande opbouw beslaat niet het hele dak, dus wellicht nog wel OK met een 5. Als ik factor 40 tel kom ik met 144m3 op 5.7; factor 50 en 't is al 7.2.
[...]
Lijkt me niet dat ik er 3k op kan besparen. Maar 1k koop ik ook weer heel wat brood voor

Dank!
toon volledige bericht
Zelfs met airco zal je ook aan zonwering moeten gaan denken in dat geval. Want daar kan een airco, ook niet een 5.0, tegen op boksen in een goed warme zomer en gaat je klauwen aan energie kosten om dat gekoeld te houden. Als een screen of zonnescherm niet kan, zou ik overwegen zonwerende folie te laten plaatsen.
Ik verwarm/verkoel een huiskamer/keuken van ~130m³ met een 4,2 unit en die is eigenlijk al veel te groot gedimensioneerd. Ik had, achteraf gezien, prima met een 3.5 uit de voeten gekund. Uiteraard; dit huis is uit 2007 en de te verkoelen/verwarmen ruimte ligt op het noorden, maar het is wel een hoekhuis.
Enfin; gevoelsmatig en kijkend naar de toekomstplannen zou ik voor een 4.2 gaan voor binnen en kijken naar zonwerende opties voor je raampartij. Kan je ook nog het gedeelte wat later niet bebouwd wordt, bedekken met sedum. Goed voor het milieu en heel goed in warmtewering.
Houd je er ook rekening mee dat een 5.0 unit binnen groter is dan 4.2 en lager (op de Stylish na van Daikin, maar daar betaal je dan ook voor)? Ik vond dat alleen al problematisch. Je zou ook nog kunnen kiezen (indien mogelijk of gewenst) voor 2 x 2.5
En die arbeidsloon; tsja; ik zou vragen voor een gespecificeerde offerte. Dan weet je zeker wat waar naartoe gaat voor je totaalbedrag. En dan moet je de afweging maken of dat het je waard is of niet.