Verwijderd schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:15:
[...]
Waarom hang je hem recht boven je bed dan? Bij mij komt hij ook in de hoek van de kamer. Leidingen lopen dan mooi achter de gordijnen. Lamellen van een airco zijn te verstellen en in zo'n kleine ruimte gaat dat echt geen verschil maken. Maar je bent gewaarschuwd. Ooit op vakantie een airco op mijn bed gericht gehad. Lag de hele nacht te rillen en heb hem uitgezet. Afgezien van stijve spieren die je ervan krijgt.
Niet recht boven het bed, wel helemaal in de hoek (althans, hoek vanaf de gordijnen). Zelfde reden als jij noemt: leidingen wegwerken achter de gordijnen. Maar vanaf in die hoek is het niet heel veel meer tot de rand van het bed. De ruimte is niet zo groot (36m³). Ik denk ook niet vol in de wind te liggen, ik kan de lamellen inderdaad altijd de andere kant op richten. Met die mogelijkheid en het feit dat ik dus met gigantisch kleurverschil/opvallende unit zit neig ik toch de muur tegenover het bed.
Notna schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:16:
[...]
1. Een 5 op op 104m³ is enorme overkill, tenzij je enkelglas heb met waaibomenhout aan kozijnen. 4.2 is zat (104*40=4.160 kW, de leverancier rekent duidelijk met factor 50 wat echt onzin is bij een beetje geïsoleerd huis)
Groot minpunt voor die leverancier dan. Ik kreeg zelfs nog complimenten over het dikke glas. Aan de hand daarvan hebben we gepraat over dat het een zeer energiezuinig huis is met WTW, zonnepanelen, Triple Glas, etc. Beetje jammer dat hij dan toch 50 pakt en inderdaad geen 40 (of zelfs 30, nieuwbouw van één jaar oud).
2. Niet gaan voor een plaatsing van een unit tegenover je bed. Altijd kiezen voor boven je hoofd (links, rechts or direct boven maakt in die zin niet uit). Vergeet niet dat er iets van 6 graden lucht uit zo een unit komt. Als je die tegenover je bed laat monteren ga je koudeval direct op je krijgen en dat is verre van prettig. Boven je hoofd kan je het over je heen laten gaan (lamel vastzetten op 'recht vooruit' ) en heb je 0 last er van.
Ik vind dit toch echt wel een lastige. Al is het maar de slaapkamer, het is en blijft wel een esthetische afweging. Tegenover het bed en dan in de loop kan dus wel? Dat ik niet recht onder de airco slaap als het ware.
3. De reden 'aan de buitenmuur bevestigen ivm trillen' is gelul. Trillen doet dat ding net zo erg op de grond als aan de muur. Daarnaast gaat die vlieger niet op als de units op de grond in de voor- of achtertuin staan bijv. Ik prefereer muurbevestiging echter als je ze in een tuin laat zetten, zodat je ook gewoon je tuin kan ophogen zonder de unit te moeten verplaatsen.
Ze komen op het platte dak van de aanbouw of gemonteerd aan de muur van de kamers op de 1e etage. Eerste monteur zei dat het voor geluid was. De tweede zei dat het mooier was zodat eventuele schade op het dak dan zonder problemen gerepareerd kan worden zonder de buitenunits te verplaatsen. Mijn voorkeur gaat ook naar muurophanging. Netjes onder het raam of helemaal richting de zijdes van het huis, zo ver mogelijk naar de erfgrens. Ben ik nog niet over uit.
4. Ook de reden voor 2 buitenunits is nogal slap; wie gaat er in hetzelfde seizoen zowel verwarmen als verkoelen in een woonhuis

Tenzij je een serverruimte hebt zou ik het niet daarom doen. Ben je van plan alleen te gaan verkoelen met de units of ook verwarmen? Ik zou voor een 4.2 in de huiskamer gaan, een 2 in de slaapkamer (ja die zijn er wel, iig bij Daikin maar ik neem aan MH(I) ook) en dan een enkele buitenunit van. Die 4.2 ga je nooit helemaal benutten, en zelfs al zou dat wel het geval zijn; er is genoeg koelcapaciteit over om je slaapkamer koud te krijgen (36*40 = 1140W vermogen, dus al zou je zelfs ~1000 W overhouden van de 5 die heb hebt dan is dat zat). Tenzij het echt heel veel goedkoper is en je geen bezwaar hebt tegen 2 buitenunits.
Ik zeg niet dat ik tegelijkertijd ga koelen en verwarmen maar het zou kunnen. Non-argument, ik weet het. Financieel is het sowieso aantrekkelijker om voor twee "kleinere" losse te gaan. Zou iets van 600-800 euro schelen. Althans, via deze twee installateurs. Zou puur komen doordat enkele sets meer besteld worden en dus goedkoper aan te komen zijn dan de multi-units. Die verklaring klonk mij redelijk plausibel. maar geen idee of het waar is. De andere reden was dat de slaapkamer waarschijnlijk zo weinig vermogen nodig heeft dat dit nog onder het minimale vermogen van een muli-unit zit? Dan zou de slaapkamer altijd te koud worden en op een gegeven moment helemaal af slaan en dus niets meer doen?
Overigens zijn de buitenunits van een multi vs een singlesplit echt marginaal (paar cm) groter; heb je de specs er wel eens bijgepakt? (wellicht moet je daarvoor even wachten op gespecificeerde offertes)
Scheelde 8 centimeter volgens beide heren. Maar scheelt dus ook financieel en ook weer een stukje symmetrie buiten. Al kan je discussiëren of twee units gelijk opgehangen mooier is dan één. Het is en blijven niet de mooiste apparaten natuurlijk.
Ik wacht met smart beide offertes en de derde installateur af. Als ik specificaties heb dan laat ik het weten. Idem met verhalen/afwegingen van de derde persoon. Hoop ergens dat die partij geen Mitsubishi doet, wil ook wel eens een ander merk zien.
Edit:
Snel even twee foto's gemaakt om de slaapkamer wat duidelijker te maken.Slechte foto's, donkere ruimte
Wand achter bed:
Wand voor bed:
De ruimte tussen muur en bed is ongeveer de breedte van de binnen-unit. Dus deze zou dan, als ik hem recht afstel, in het pad blazen.
Op de foto is ook wel te zien waarom ik hem puur voor de looks liever niet op de wand achter het bed monteer. Dat gaat nooit mooi worden.
Edit 2:
Eerste offerte is binnen:
Woonakmer:
Mitsubishi SRC 50 ZS-W (51 dB(A)) / Mitsubishi SRK 50 ZS-W
Koelcapaciteit 1,7-5,5 KW.
Verwarmingscapaciteit 1,6-6,6 KW
Slaapkamer:
Mitsubishi SRC 25 ZS-W (46 dB(A)) / Mitsubishi SRK 25 ZS-W
Koelcapaciteit 1,0-3,1 KW.
Verwarmingscapaciteit 0,9-4,5 KW
Woonkamer €2060
Slaapkamer €1550
Bovenstaande inclusief montage, exclusief WiFi module (€65,- per stuk).
Dat lezende heb ik dus voor de woonkamer een veel te ruimte unit en voor de slaapkamer (36 m³) eigenlijk al helemaal?
[
Voor 4% gewijzigd door
FeaR op 28-02-2020 17:13
]
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.