Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.362.878 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:15:
Zijn mening over LG is dat hij zelfs minder storingen heeft dan zijn Daikin/Mitsubishi installaties en dat de verschillen marginaal zijn, zeker voor particulier gebruik.
Knap dat jouw installateur mijn gebruik kent als particulier. Bij mij gaat bij 24/7 draaien om de temperatuur op niveau te houden, ook in de winter. Dus wat is het verschil met zakelijk gebruik? ;) En ja, ik ben van het Daikin kamp. >:) NB: ik zou ook iedereen aanraden als je een airco hangt er ook mee te verwarmen. Daar kan geen gasketel tegenaan wbt rendement. Scheelt bakken met geld bij je energierekening.

@Sunri5e Daikin kan makkelijk in Domoticz/Home Assistant en dus Google Home. Of via https://ifttt.com/applets...ikin-voice-control-on-off

@Steephh Gelijk goed doen. Vergeet niet, het is ook meerwaarde voor je huis als je ooit verkoopt.

Vandaag komen monteurs bij mij nog terug. Heb erg lastige situatie om te plaatsen maar alle lof voor de monteurs tot nu toe en blij dat ik het niet zelf ben gaan doen. Is toch een vak en ieder zijn vak.

Wat betreft het fabeltje dat de bakken van Daikin geel zouden zijn??? Hier staat de cover naast een witte hoog glans kast van mij. De bak van Daikin Perfera is zelfs witter dan mijn kast. O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqLJZ9yLJS4tQVIWHG0m5M4gf1A=/800x/filters:strip_icc()/f/image/zbU9Ltj3a7aMApl6i23nzeav.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2020 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:12
@Greenisthebest dat is ook helemaal prima, ieder kiest voor zich wat past natuurlijk. Maar mijn indruk in dit topic is dat er een aantal mensen zijn die LG bij voorbaat al afschrijven wat m.i. volkomen onterecht is. Hierdoor worden mensen verkeerd voorgelicht en onnodig op kosten gejaagd door maar te sturen op duurdere installaties in de trant van "ja want, is een beter/duurder/kwalitatief beter merk".

Maar goed, om (weer) niet teveel te verzanden in wellus-nietus discussies wilde ik vooral een nuance brengen met mijn reactie.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@renzo4000 Mijn onderbuik zegt: Voor alleen wat koelen in de zomer gewoon een LG nemen. Voor intensiever gebruik, iets meer investeren. Ik heb de afgelopen 2 jaar toch zeker 10 leveranciers gesproken en geen enkele van hen kwam met LG op de proppen. Ik zal vanmiddag eens hier aan de installateur vragen hoe hij erover denkt. Die man plaatst al 20 jaar en hangt er zo'n 500 per jaar.

En uiteindelijk moet iedereen gewoon doen waar hij zich goed bij voelt en wat zijn budget is.

Dat is net als met onderhoud. Meneer dat moet 1 keer per jaar. Onzin en zwaar afhankelijk van je gebruik. Zeker als je dat ding maar 3 weken in de zomer gebruikt.

Ik schrijf LG dus ook echt niet af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-10 22:37
Zojuist contact gehad met een leverancier en gewoon gevraagd wat het verschil was tussen de merken. Ze leveren ze zelf allemaal. Ze gaven aan dat LG qua geluid meer "herrie" maakt dan een Mitsubishi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Lekkere leverancier heb je dan :? ... Had hij het ook nog over een specifiek model? Of was meer in de trant van "LG maakt veel meer herrie" want dat is dus de reinste onzin. Ik heb oa deze hangen: https://www.lg.com/nl/airconditioning/lg-PC12SQ

En maakt met 19db echt geen herrie. De buren hebben een nieuwe Daikin en ik kon het verschil niet horen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:56:
@renzo4000 Mijn onderbuik zegt: Voor alleen wat koelen in de zomer gewoon een LG nemen. Voor intensiever gebruik, iets meer investeren. Ik heb de afgelopen 2 jaar toch zeker 10 leveranciers gesproken en geen enkele van hen kwam met LG op de proppen. Ik zal vanmiddag eens hier aan de installateur vragen hoe hij erover denkt. Die man plaatst al 20 jaar en hangt er zo'n 500 per jaar.

En uiteindelijk moet iedereen gewoon doen waar hij zich goed bij voelt en wat zijn budget is.

Dat is net als met onderhoud. Meneer dat moet 1 keer per jaar. Onzin en zwaar afhankelijk van je gebruik. Zeker als je dat ding maar 3 weken in de zomer gebruikt.

Ik schrijf LG dus ook echt niet af.
Bijzondere reactie want jouw Daikin hangt toch nog niet eens? :)

Daikin wordt hier in dit topic echt ten onrechte opgehemeld. Installateur op het werk was er helemaal geen fan van. Lange wachttijd op onderdelen volgens hem.

Ik heb het eerder gezegd maar die units zitten vol met onderdelen van andere merken. Daikin en Mitsubishi maken veelal hun eigen compressoren maar Mitsubishi levert ook aan andere merken (aan Haier bijv, voormalig General Electric). Zou me niet zo heel erg blind starten op merken. Al zou ik bijv. Haier Gree’s of Tristars* wel vermijden :p

*Al heb ik er recentelijk een losgekoppeld bij een vriend van mij die daar 5 jaar dienst gedaan had en daarvoor 10 jaar bij mij aan de muur had gehangen :X Deed het nog perfect afgezien van de roest.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Glashelder Wat is daar bijzonder aan? Ik geef aan hoeveel installateurs ik heb gesproken en wat mijn onderbuik gevoel is. Dat is gewoon mijn indruk, geen feit. Ik heb het hier al eerder geroepen. Ik rijd ook geen Dacia bijvoorbeeld maar liever een Volvo. Je kan met allebei autorijden maar de laatste rijdt lekkerder, is mooier afgewerkt, geeft mij een veiliger gevoel, gaat niet rammelen en is bij inruil meer waard. Maar ook hier geldt als je het budget niet hebt of jij blij bent met een Dacia. Gewoon doen.

NB: leuk feit. Ik heb een LG Oled omdat mijn Pana Plasma versleten was helaas en er toen alleen LG Oled was als Oled. Beeld is goed maar zie toch duidelijk verschillen in de afwerking van zo'n toestel (el cheapo) tov mijn oude Pana. Tevens is hij ook al in reparatie geweest. LG? Niet voor mij dus. Wel voor jou. Goed toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Ik heb gewoon niet zoveel met onderbuik :p En nog minder met Panasonic: wij hadden op het vorig werk een aantal AC units van Pana en ze gingen allemaal binnen 3 jaar stuk. Niet te repareren. Onderdelen werden al niet meer geleverd :X

Wat ik geleerd heb in het AC wereldje is dat installateurs voornamelijk hun eigen merkje promoten :). Daar zou ik dus niet teveel op vertrouwen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
It's all about the money ;)

De Daikin' s en Mitsubishi' s van deze wereld zijn een stuk duurder niet omdat ze nou zo heel veel meer kwaliteit bieden denk ik, maar wel een lekkere opslag marge dus fijn voor de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-10 13:43
renzo4000 schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 09:41:
It's all about the money ;)

De Daikin' s en Mitsubishi' s van deze wereld zijn een stuk duurder niet omdat ze nou zo heel veel meer kwaliteit bieden denk ik, maar wel een lekkere opslag marge dus fijn voor de verkopers.
Daikin en Mitsubishi zijn in prijs gelijk. Ook Toshiba zit in dat prijssegment.

Goedkoper segment is LG, Panasonic en Hisense. Dan heb je garantie op ellende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Glashelder schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 22:18:
[...]

Bijzondere reactie want jouw Daikin hangt toch nog niet eens? :)

Daikin wordt hier in dit topic echt ten onrechte opgehemeld. Installateur op het werk was er helemaal geen fan van. Lange wachttijd op onderdelen volgens hem.

Ik heb het eerder gezegd maar die units zitten vol met onderdelen van andere merken. Daikin en Mitsubishi maken veelal hun eigen compressoren maar Mitsubishi levert ook aan andere merken (aan Haier bijv, voormalig General Electric). Zou me niet zo heel erg blind starten op merken. Al zou ik bijv. Haier Gree’s of Tristars* wel vermijden :p

*Al heb ik er recentelijk een losgekoppeld bij een vriend van mij die daar 5 jaar dienst gedaan had en daarvoor 10 jaar bij mij aan de muur had gehangen :X Deed het nog perfect afgezien van de roest.
Daikin bestelling was in 3 weken geleverd + alle onderdelen dus.. valt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wvkreg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:54:
[...]

Daikin bestelling was in 3 weken geleverd + alle onderdelen dus.. valt mee.
Ik had het over onderdelen bij een storing, als er iets vervangen moet worden. Niet bij een nieuwe bestelling. Verkopen doen ze allemaal. >:) Ik zit er niet op te wachten als het buiten bloedheet is of koud dat ik weken moet wachten totdat mijn set gerepareerd wordt. Daikin heeft volgens mij een enorme voorraad in Gent.

Ik zou het ook wel uitermate vreemd vinden dat een merk als Daikin niet beter is dan een LG of Pana. Bij Daikin is het core business.

@Glashelder In airco land wil ik ook geen Pana maar in de tv wereld behoort Pana tot de betere televisie iit tot LG. Zeker in de tijd van plasma televisies. Huidige schermen van Oled komen allemaal van LG maar de aansturing van de huidige Pana Oled is dan weer beter.Ik moet ook geen hifi set van LG. :N Dan heb ik weer een Marantz met B&W speakers.

Maar ik stop met deze discussie. Ieder moet zijn eigen afweging maken en doen waar hij zich goed bij voelt. Zoveel mensen, zoveel meningen/smaken. :Y

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Daarom moet LG OLED maken en Daikin airconditioning. Ik denk wel na over bedrijven hun core producten. De enige allrounder is denk ik Samsung.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

wvkreg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 13:32:
Daarom moet LG OLED maken en Daikin airconditioning. Ik denk wel na over bedrijven hun core producten. De enige allrounder is denk ik Samsung.
Nee hoor want die hebben geen Oled. _O- En nu echt klaar en naar buiten en genieten van het mooie weer. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:44

Toppe

Oké ✅

Over 3 weken wordt onze airco geleverd en geplaatst. Echter twijfel ik nog een beetje aan de locatie waar ik hem plaats.

Hij zal gebruikt worden voor onze slaapkamer die zich aan de voorzijde van de woning bevindt, het plaatsen van de airco aan de voorzijde heeft dan ook een beetje de voorkeur (mits verzekerd) omdat ik dan niet dwars door een net afgeronde baby kamer heen hoef. Als hij aan de voorkant komt dan wordt hij sowieso op de grond geplaatst.

Echter kan ik nergens duidelijk vinden of hij überhaupt wel aan de voorkant mag. Geïnformeerd bij de gemeente (Almere) en die zeggen vooral: we weten het niet. Vraag een vergunning aan en dan hoor je het wel.

Op internet kom ik dit verhaal tegen:
Is voor het plaatsen van een airco-unit (bijvoorbeeld op het dak of aan de gevel) een omgevingsvergunning voor de activiteit bouwen benodigd?

Op grond van artikel 1, lid 3 van de Woningwet moeten installaties die onderdeel uitmaken van een bouwwerk tot dat bouwwerk gerekend worden. Een vast opgestelde of ingebouwde airco-installatie is dus onderdeel van het gebouw waarin de installatie wordt geplaatst. Het plaatsen van een airco-installatie is daarmee het veranderen van het bouwwerk waarin, waarop en/of waaraan de installatie wordt geplaatst.

Het veranderen van een bouwwerk kan onder bepaalde voorwaarden vergunningvrij zijn voor het bouwen op grond van artikel 3, onderdeel 8 van bijlage II van het Besluit omgevingsrecht. Een van de voorwaarden is dat het volume van het bouwwerk niet toeneemt. Op het moment dat een airco-installatie een buiten-unit heeft, dan neemt het volume van het bouwwerk toe bij plaatsing van de unit. Airco-installaties met buiten-units zijn dus in principe omgevingsvergunningplichtig voor bouwen. De helpdesk kan zich voorstellen dat in geval van kleine condensors geen sprake is van toename van het volume als bedoeld in het Besluit omgevingsrecht. Het is echter primair aan de gemeente om dit te beoordelen. Ook heeft zich op dit punt nog geen jurisprudentie gevormd. Bij twijfel is het dan ook aan te raden om contact op te nemen met de gemeente en hen de vraag voor te leggen.

Verder dient een buiten-unit van de airco-installatie ook te passen binnen het bestemmingsplan. Als dit niet het geval is, dan moet een vergunning aangevraagd worden om te mogen afwijken van het bestemmingsplan (strijdig planologisch gebruik, artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo).

Tot slot willen wij opmerken dat verplaatsbare aircos die een afvoerslang of losse condensor hebben (die doorgaans door een geopend raam naar buiten wordt gelegd of in het raam geplaatst) niet tot het bouwwerk worden gerekend. Een verplaatsbare airco is geen bouwwerk en daarvoor is dus geen omgevingsvergunning voor bouwen vereist.
Heel zwart wit gezien zal het bouwwerk niet veranderen omdat de unit niet aan de gevel wordt vast gemaakt.

Wie weet hoe dit zit?

Ander puntje, de buren (80+) laten ook een airco plaatsen. Die zal aan de achterkant van de woning ook op de grond komen (ivm uitzicht) echter komt deze tegen de schutting aan te staan. Hier schijnt de spelregel te zijn minimaal een meter van de erfgrens af.Ondanks dat ik er geen bezwaar tegen heb wil ik ellende in de toekomst voorkomen en het een en ander op papier zetten dat een toekomstige nieuw eigenaar van de woning niet automatisch het recht heeft een nieuwe buiten unit op de zelfde plek te plaatsen... ben ik overdreven?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 08:28

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 09:32:
[...]
Wat betreft het fabeltje dat de bakken van Daikin geel zouden zijn??? Hier staat de cover naast een witte hoog glans kast van mij. De bak van Daikin Perfera is zelfs witter dan mijn kast. O-)

[Afbeelding]
Chique, dat wil ik ook wel hebben hangen. Wat is dat glanzende? Nog beschermfolie of is en blijft dat shiny?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
wvkreg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Goedkoper segment is LG, Panasonic en Hisense. Dan heb je garantie op ellende.
Oké, voor iemand als architect zeg je best gekke dingen... ;w

[ Voor 11% gewijzigd door renzo4000 op 07-03-2020 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:06

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Chique, dat wil ik ook wel hebben hangen. Wat is dat glanzende? Nog beschermfolie of is en blijft dat shiny?
Dat is de FTXM (Perfera)en is niet shiny; het is ruw, soort poedercoated plastic maar absoluut niet shiny

Edit:Als je dat grote rondje bedoelt; dat is de locatie van de RF ontvanger, het gat ernaast voor de bewegingssensor (voor de '3D airflow')

[ Voor 18% gewijzigd door Notna op 07-03-2020 15:24 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Waar zie jij iets glanzends? Nee zoals Notna zegt is hij ietwat mat wit volgens mij Ral 9016 https://www.verfwebwinkel...-9016-de-nieuwe-ral-9010/ Ik heb daarmee ook al mijn kozijnen buiten geschilderd zodat als het al iets zou vergelen het nog wit is. Heb een pesthekel aan creme wit.

Komt bij mij ook in de woonkamer (had al klaar moeten zijn hier maar werk valt hier tegen met leidingen binnen trekken :X en vrijdag was de goede man (top monteurs trouwens van Climasense) door omstandigheden verhinderd). Hangt al op slaapkamer en zolder en zien er echt netjes uit. Ik vind ze echt mooier dan die MHI bakken. MH heb ik niet in het echt gezien.

@Toppe Waarom zou een unit niet in de voortuin mogen? Je mag toch ook een ornament in je voortuin zetten? Hier in de wijk zie ik er ook genoeg in de voortuin. Als je het niet mooi vindt zet je er een ombouw omheen. https://www.aircosuper.nl/buitenunit-beschermkooi Weet je ook zeker dat de buren er zich niet aan storen. En wbt je buren ben je overdreven vind ik. Kom op zeg, leven en laten leven. De mijne komen in de achtertuin op een 0,5 meter van de schutting. Je kan alles wel in contracten gaan gieten. Niet doen. Lief zijn voor je buren.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:44:
[...]

Waar zie jij iets glanzends? Nee zoals Notna zegt is hij ietwat mat wit volgens mij Ral 9016 https://www.verfwebwinkel...-9016-de-nieuwe-ral-9010/ Ik heb daarmee ook al mijn kozijnen buiten geschilderd zodat als het al iets zou vergelen het nog wit is. Heb een pesthekel aan creme wit.

Komt bij mij ook in de woonkamer (had al klaar moeten zijn hier maar werk valt hier tegen met leidingen binnen trekken :X en vrijdag was de goede man (top monteurs trouwens van Climasense) door omstandigheden verhinderd). Hangt al op slaapkamer en zolder en zien er echt netjes uit. Ik vind ze echt mooier dan die MHI bakken. MH heb ik niet in het echt gezien.

@Toppe Waarom zou een unit niet in de voortuin mogen? Je mag toch ook een ornament in je voortuin zetten? Hier in de wijk zie ik er ook genoeg in de voortuin. Als je het niet mooi vindt zet je er een omvouw omheen.https://www.aircosuper.nl/buitenunit-beschermkooi Weet je ook zeker dat de buren er zich niet aan storen.
Gemeente en hun bestemmingsplan. Sowieso al gezien dat hij één meter van de erf grens af moet. Maar goed, achter zal hij ook tegen de schutting komen dus ik verwacht geen problemen met voor. Blijft het andere punt wel staan: is dat ding verzekerd als hij ‘los op de grond’ staat?

Wat betreft niet in contracten gieten: ik heb geen zin dat straks dat huis verkocht gaat worden en de nieuwe bewoners één buiten unit als vrij brief zien om er straks nog 25 naast te zetten. Op het moment dat we netjes vast leggen dat we van elkaar één airco unit tegen de erg grens accepteren (met wat aanvullende regeltjes) dan zitten wij straks in elk geval niet bij Frank in de zaal ;). Wellicht wat zakelijk maar prima toch? Buurman was het er ook al mee eens ;)

Om die zelfde reden staat bijvoorbeeld de schutting wel op de erf grens maar onze overkapping staat 100% op mijn grond. Buren mogen de zijwand bepalen hoe ‘t er uit kwam te zien (zij kijken er tenslotte tegen aan). Als een toekomstige bewoner dan een schroef in onze overkapping draait dan mag deze er weer uitgehaald worden ;). Ja, ik heb voor de buurman zijn weerstation er tegen aanschroeft. In overleg kan alles :+

[ Voor 24% gewijzigd door Toppe op 07-03-2020 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Notna schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 15:20:
[...]
Dat is de FTXM (Perfera)en is niet shiny; het is ruw, soort poedercoated plastic maar absoluut niet shiny
Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:44:
[...]
Waar zie jij iets glanzends?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A0hD400KdLT5Ls_mzh9vAxKz_8A=/f/image/1R8KTfEb5MevGhXw5UNUhUpS.jpg

Visuele/optische fuck... ik zag niet dat het alleen de kap was. Ik dacht dat het de hele unit was en dat het rood omkaderde deel dus onderdeel was van de airco. Nu zie ik pas dat het alleen de kap is en dat je door de unit heen kijkt naar de kast. Door de lichtval is het donkerder. Ik dacht dat het weerspiegeling was van een chromen rand. Lastig uit te leggen.
wvkreg schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 12:53:
[...]
Daikin en Mitsubishi zijn in prijs gelijk. Ook Toshiba zit in dat prijssegment.
Het is maar net wat je met elkaar vergelijkt. Daikin Comfora met MHI is qua prijs gelijk maar dan verliest de Daikin het op specs. Ga je naar de Perfera van Daikin dan ben je behoorlijk wat duurder uit ten opzichte van MHI. ME heb ik niet naar gekeken, dat schijnt nog duurder te zijn dan Daikin.

[ Voor 24% gewijzigd door FeaR op 07-03-2020 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:21:
[...]

[...]

[Afbeelding]

Visuele/optische fuck... ik zag niet dat het alleen de kap was. Ik dacht dat het de hele unit was en dat het rood omkaderde deel dus onderdeel was van de airco. Nu zie ik pas dat het alleen de kap is en dat je door de unit heen kijkt naar de kast. Door de lichtval is het donkerder. Ik dacht dat het weerspiegeling was van een chromen rand. Lastig uit te leggen.
:D In dat gat zitten straks de lamellen van de unit. Dus hij is net zo wit als mijn kast anders zou je die optische fuck up niet hebben. En ik heb echt een spuughekel aan creme/room wit.

Wel lachen na bovenstaande discussie. Want je ziet ook mijn LG Oled. 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toppe schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Gemeente en hun bestemmingsplan. Sowieso al gezien dat hij één meter van de erf grens af moet. Maar goed, achter zal hij ook tegen de schutting komen dus ik verwacht geen problemen met voor. Blijft het andere punt wel staan: is dat ding verzekerd als hij ‘los op de grond’ staat?

Wat betreft niet in contracten gieten: ik heb geen zin dat straks dat huis verkocht gaat worden en de nieuwe bewoners één buiten unit als vrij brief zien om er straks nog 25 naast te zetten. Op het moment dat we netjes vast leggen dat we van elkaar één airco unit tegen de erg grens accepteren (met wat aanvullende regeltjes) dan zitten wij straks in elk geval niet bij Frank in de zaal ;). Wellicht wat zakelijk maar prima toch? Buurman was het er ook al mee eens ;)

Om die zelfde reden staat bijvoorbeeld de schutting wel op de erf grens maar onze overkapping staat 100% op mijn grond. Buren mogen de zijwand bepalen hoe ‘t er uit kwam te zien (zij kijken er tenslotte tegen aan). Als een toekomstige bewoner dan een schroef in onze overkapping draait dan mag deze er weer uitgehaald worden ;). Ja, ik heb voor de buurman zijn weerstation er tegen aanschroeft. In overleg kan alles :+
Kan jij vastleggen met hem maar dan hem je met hem een contract , niet met de nieuwe bewoners. Dan zal je naar de notaris moeten en het in een akte vast moeten laten leggen. Hetzelfde heb je met recht van overpad bijvoorbeeld. Ook voor die andere zaken die je noemt zou ik dat dan maar snel doen want je kan dan wachten op ellende. Ik heb daarom bij mij de leidingen binnen lopen en niet over de buitenmuur zodat leidingen niet boven de grond van buren hangt. Huidige buren geen probleem, ooit nieuwe ..... gezeur. Nee dank u.

Wbt je verzekering. Zie je polisvoorwaarden. Volgens mij vallen zaken die niet nagelvast aan je woning zitten onder je inboedelverzekering. Daarom ook altijd opstal en inboedel bij dezelfde verzekeraar onderbrengen. Nooit discussie dan. Leuke casus.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 07-03-2020 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:54:
[...]

Kan jij vastleggen met hem maar dan hem je met hem een contract , niet met de nieuwe bewoners. Dan zal je naar de notaris moeten en het in een akte vast moeten laten leggen. Hetzelfde heb je met recht van overpad bijvoorbeeld. Ook voor die andere zaken die je noemt zou ik dat dan maar snel doen want je kan dan wachten op ellende. Ik heb daarom bij mij de leidingen binnen lopen en niet over de buitenmuur zodat leidingen niet boven de grond van buren hangt. Huidige buren geen probleem, ooit nieuwe ..... gezeur. Nee dank u.

Wbt je verzekering. Zie je polisvoorwaarden. Volgens mij vallen zaken die niet nagelvast aan je woning zitten onder je inboedelverzekering. Daarom ook altijd opstal en inboedel bij dezelfde verzekeraar onderbrengen. Nooit discussie dan. Leuke casus.
Je kan ook vast leggen dat bij verhuizen de airco weg gehaald wordt. Volgens het bestemmingsplan mag het niet en kan een nieuwe bewoner dus geen enkel recht claimen. En hoezo andere dingen? Ik wil niet dat mensen in mijn overkapping gaan vast schroeven. Daarom staat hij op mijn eigen grond en heeft niemand het recht er een schroef in te draaien.

Wat betreft de verzekering: volgens deze website: https://www.inshared.nl/w...g/wat-valt-onder-inboedel is een vaste airco verzekerd via de opstal verzekering. Heb sowieso 4 camera’s op de locatie van de buiten unit hangen dus verwacht eigelijk geen problemen...

[ Voor 6% gewijzigd door Toppe op 07-03-2020 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sderegt66
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22-09 21:21
Beste tweakers,

Vol interesse heb ik de afgelopen tijd veel van jullie berichten doorgenomen: vermakelijk en leerzaam!

Ik ben ook voornemens een airco te laten installeren en ben nu volop aan inlezen. Mijn huis is van '64 maar wel sterk gemoderniseerd, waaronder vloerverwarming, spouwmuren nageïsoleerd etc. Ook een combi van dubbelglas, HR++ en binnenkort te plaatsen kunststofkozijnen met triple glas. Naast 10 zonnepaneeltjes ga ik dit jaar nog 10 extra plaatsen o.a. tbv de airco (als ze nog ergens op voorraad zijn...) .De buitenunit kan op het platte dak staan van de uitbouw of aan de muur worden gehangen.Woonkamer op het zuiden met een uitbouw met veel glas...
Ik wil deze airco's plaatsen in de woonkamer (167m3) en slaapkamer 1ste verdieping (50m3). Kale maten dus de meubels en kasten gaan er nog vanaf. ik kom voor de woonkamer met een factor 40 uit op 6,6 KW en de slaapkamer 2,2 KW, Deze laatste mag wat ruimer worden om ook de overige kamers op de 1ste verd. iets te koelen, als dat mogelijk is....

Vragen:
  • Een 6,6 is niet direct in een HR+++ te verkrijgen. Zit hier veel energieverschil in tov een HR++ of HR?
  • Ik wil de airco's soms ook als bijverwarming gebruiken, maar ben bang dat dit de thermostaat van de vloerverwarming teveel ontregeld. Heeft hier iemand ervaring mee? Warme voetjes in de winter is wel erg lekker
  • Wanneer te kiezen tussen 1 buitenunit of twee kleinere buitenunits (single split vs muliti split)?
  • Wie weet een betrouwbare en eerlijke objectieve installateur in het midden van het land? omgeving Ede / Barneveld?
  • Geluid vind ik erg belangrijk. Zowel binnen als buiten wil ik het liefst niets horen. Dit ivm ophanging aan de muur vs op zijn voetjes op het platte dak en de geluidsproductie van de binnenunits. Tips?
  • Waar zitten meestal de aansluitingen van de leidingen op de binnenunit. Ik hoop aan de achterkant bovenin, zodat ik meteen daar door de muur naar het platte dak kan...en er dus binnen geen leidingwerk zichtbaar is... Is dit verschillend per merk?
  • Bij airco's wordt het vermogen vaak aangeduid met minimaal, nominaal en maximaal....Wat kan ik precies met deze getallen?
Alvast bedankt voor het reageren..Iedere hulp is voor deze airco leek welkom... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@sderegt66

Een 6,6 is niet direct in een HR+++ te verkrijgen. Zit hier veel energieverschil in tov een HR++ of HR?
Nee, verwaarloosbaar. Een 6,6? Hoe groot is je kamer dan?

Ik wil de airco's soms ook als bijverwarming gebruiken, maar ben bang dat dit de thermostaat van de vloerverwarming teveel ontregeld. Heeft hier iemand ervaring mee? Warme voetjes in de winter is wel erg lekker
Lijkt me logisch als je thermostaat op 19 staat en je warmt op met airco naae 21 dat de vloer dan koud wordt.

Wanneer te kiezen tussen 1 buitenunit of twee kleinere buitenunits (single split vs muliti split)?
Ligt met name bij verwarmen aan de minimale capaciteit (grote units) ivm pendelen al verschillen daar de meningen over. Volgens sommige maakt het niets uit.

Wie weet een betrouwbare en eerlijke objectieve installateur in het midden van het land? omgeving Ede / Barneveld?
Climasense doet heel Nederland.

Geluid vind ik erg belangrijk. Zowel binnen als buiten wil ik het liefst niets horen. Dit ivm ophanging aan de muur vs op zijn voetjes op het platte dak en de geluidsproductie van de binnenunits. Tips?
Niets horen kan niet.

Waar zitten meestal de aansluitingen van de leidingen op de binnenunit. Ik hoop aan de achterkant bovenin, zodat ik meteen daar door de muur naar het platte dak kan...en er dus binnen geen leidingwerk zichtbaar is... Is dit verschillend per merk?
Kan volgens mij altijd.

Bij airco's wordt het vermogen vaak aangeduid met minimaal, nominaal en maximaal....Wat kan ik precies met deze getallen?
Minimaal en maximaal lijkt me logisch. Nominaal mogen de echte specialisten hier verder uitleggen.Ik kom niet uit de elektra wereld. ;)

Succes en lees dit topic verder door en deze Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ik heb weer enkele offertes binnen, zoals beloofd deel ik ze.
Helaas nog niets van Climasense gehoord. Verder ben ik wachtende op het bezoek van Koelklimaattechniek BV en Cool Care Holland in de komende twee weken. Daarna hak ik de knoop door.

Alle prijzen zijn inclusief materiaal (kabelgoot, leidingen, klein materiaal), installatie en natuurlijk de Daikin Perfera units zelfs.

De Wilde Koeltechniek - Tiel
Binnenunit: FTXM20
Buitenunit : RXM20N9
€1895,- inclusief BTW.
Van Dorp installaties B.V. - Nieuwegein
Binnenunit: FTXM20
Buitenunit : RXM20N9
€1975,- inclusief BTW
Van Dorp heeft ook nog een offerte gedaan voor eventueel de woonkamer:
Binnenunit: FTXM35
Buitenunit : RXM35N9
€2250,- inclusief BTW.
Wanneer en of ik de woonkamer ooit ga doen weet ik dus nog niet. Als ik het laat doen dan wordt het wel een 3,5 kW model. Ik ben overtuigd dat 4,2 overkill is :)

Edit:
Ah, ik had De Wilde al gepost. Maar voor de volledigheid dan nog een keer.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 09-03-2020 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-10 12:06
We zijn ook aan het kijken voor een airco te plaatsen.
Eerste offerte is binnen.
Hij stelde eerst voor om voor 2 buiten units te gaan.
Maar we opteren eigenlijk voor een multi split.

LG triple split MU3R19 (buitenunit)
LG-PC09SQ 2,5 kW (slaapkamer)
LG-PC18SQ 5 kW (woonkamer)

De buitenunit is dus een triple split met de volgende eigenschappen:
Capaciteit koelen: 5,3 kW
Capaciteit verwarmen: 6,3 kW

Het gaat om 2 kamers:
- woonkamer (+-55m²)
- slaapkamer (+-25m²)

Ken er eigenlijk te weinig van om te weten als dit een goede opzet is.
Prijs ongeveer 3200 EUR incl plaatsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Seems fair, ik heb iets meer voor een lg multisplit betaald maar dan nog een 3e binnenunit erbij.

Maar hoeveel m3 is zijn de ruimtes? 5kw binnenunit lijkt me nogal veel voor 55m2, tenzij slecht geïsoleerd en plafonds van 4 meter of meer. Ik kan voor dezelfde woonkamer oppervlakte gemakkelijk af met een 3,5kw.

[ Voor 52% gewijzigd door renzo4000 op 10-03-2020 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
frye schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:10:
We zijn ook aan het kijken voor een airco te plaatsen.
Eerste offerte is binnen.
Hij stelde eerst voor om voor 2 buiten units te gaan.
Maar we opteren eigenlijk voor een multi split.

LG triple split MU3R19 (buitenunit)
LG-PC09SQ 2,5 kW (slaapkamer)
LG-PC18SQ 5 kW (woonkamer)

De buitenunit is dus een triple split met de volgende eigenschappen:
Capaciteit koelen: 5,3 kW
Capaciteit verwarmen: 6,3 kW

Het gaat om 2 kamers:
- woonkamer (+-55m²)
- slaapkamer (+-25m²)

Ken er eigenlijk te weinig van om te weten als dit een goede opzet is.
Prijs ongeveer 3200 EUR incl plaatsing.
renzo4000 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:38:
Seems fair, ik heb iets meer voor een lg multisplit betaald maar dan nog een 3e binnenunit erbij.

Maar hoeveel m3 is zijn de ruimtes? 5kw binnenunit lijkt me nogal veel voor 55m2, tenzij slecht geïsoleerd en plafonds van 4 meter of meer. Ik kan voor dezelfde woonkamer oppervlakte gemakkelijk af met een 3,5kw.
Eens. Ik denk dat de inhoud ~145 m³ zal zijn (hoogte van 2.6m) en dat factor 40 word aangehouden. Dan zit je op 5.7 kWh. Maar zoals we inmiddels wel weten(zie eerdere discussie) is dat extreem overbemeten. Ik zou voor 4/4.2 gaan als je op safe wilt spelen. 3.5 als je een nieuwbouw woning hebt (bouwjaar >2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
renzo4000 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:38:

Het is inderdaad misschien wat groot.
Maar, eigenlijk is het een open ruimte ook naar boven toe.
Weet niet als het veel gaat uitmaken maar de trap naar boven toe is open.

Plafondhoogte is 2,55m.

Het gaat inderdaad over nieuwbouw (+-2 jaar oud) met E-peil 55.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DyLYpXlam1T8V07RjonsGd7D47A=/f/image/fLZLlLzUERbtZi7e98x46Hni.png

[ Voor 6% gewijzigd door frye op 11-03-2020 08:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
[In de regel niet aangezien koude lucht naar beneden zakt en niet zal stijgen. Persoonlijk denk ik dat je inderdaad met een 3,5 of max 4,2kw af kan zeker gezien het nieuwbouw betreft. Zoals gezegd ik heb nagenoeg dezelfde inhoud en een 3,5kw kan hier beneden de boel goed op temperatuur houden op een lage stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@renzo4000 Warme lucht stijgt. Wie zegt dat hij er niet mee wil verwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Goed punt @Greenisthebest; maar iedereen weet nu wel dat verwarmen met een "gewone airco" ruk is :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

@renzo4000 Hangt hier nu 1 dag. Jouw punt is gewoon ruk. Ik ben tot nu toe tevreden. Jij vindt het ruk en jij bent niet iedereen. En denk dat mijn energierekening het ook top gaat vinden. De energieleverancier niet. Laten we die discussie nu niet beginnen en laat iedereen een eigen afweging maken. Net zoals over het merk. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bkXiXMAywaRxeORKmZAly8gbLiI=/f/image/ZKuWfd1QrEbeZ2jnrnhK86Pu.gif

@Greenisthebest ik had eigenlijk wel gedacht dat je de " :+ " wel snapte. Ik vind het helemaal prima dat je verwarmt met een airco en dat is inderdaad voor iedereen persoonlijk. Ik heb alleen aangeven dat ik het geen prettige manier van verwarmen vind en dat mijn directe omgeving daar ook zo over denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@renzo4000 Ik ben erg rustig hoor. Wordt onrustiger van hoe Ajax draait. Ado lig ik niet wakker van. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Maar meer is daarom nooit slechter?
De man vertelde me ook dat hij eigenlijk meestal aanraad om single split te nemen.
Zo kunnen de airco's op volle capaciteit draaien.

Dus bij multisplit in de opstelling die hij doorgeeft is het misschien wel oké om een zwaardere beneden te nemen?

Ik ben een leek op dat gebied dus heb geen idee.
Bedoeling is inderdaad ook om beneden te verwarmen zodat we het gasverbruik nog kunnen verminderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
frye schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:35:
Maar meer is daarom nooit slechter?
De man vertelde me ook dat hij eigenlijk meestal aanraad om single split te nemen.
Zo kunnen de airco's op volle capaciteit draaien.

Dus bij multisplit in de opstelling die hij doorgeeft is het misschien wel oké om een zwaardere beneden te nemen?

Ik ben een leek op dat gebied dus heb geen idee.
Bedoeling is inderdaad ook om beneden te verwarmen zodat we het gasverbruik nog kunnen verminderen.
Ik zou hier eens wat gaan lezen, zeker mbt 'volledige capaciteit' en 'waarom groter niet altijd beter is'.

Ik zou om die uitspraak alleen al de installateur links laten liggen :X

Overigens maakt de open trap naar boven het wel een dingetje; ik vraag mij af of je dan niet een enorme trek naar boven gaat krijgen bij verwarmen.
Is het een open trap, of is de doorgang naar de trap open? Want bij dat laatste kan je nog nadenken of je er niet een deur voor wilt zetten of een zwaar gordijn (in de winter iig). Als ik de tekening zo zie zou je het berging + trap gedeelte gemakkelijk kunnen scheiden van de huiskamer/keuken.

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 11-03-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Notna Willen wij meer of minder vermogen? Minder, minder, minder. :+ Nee, ben geen PVV-er? :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Misschien toch maar eens meer in verdiepen... ;-)
We hebben op zich geen probleem met de trap kwa tocht of koude etc.

Is redelijk dicht buiten de doorgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@frye Zeker doen. Bij mij draait hier nu pas een 1/2 dag en merk duidelijk dat warmte in eerste instantie, bij eerste opwarming, buffert bij mijn trapopgang en de tussendeur. Je stookt je anders helemaal suf ben ik bang. Overigens is hetzelfde het geval met een cv. Warme lucht stijgt nu eenmaal op. Als ik mijn houtkachel aan doe, doe ik vaak bewust de tussendeur open om boven mee te stoken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael-Pr
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-03-2021
In de nazomer 2 units gemonteerd ,woon en slaap gedeelte 3500 en 2500 btu van het merk Panasonic , ik had de keuze uit 3 merken Daikin Mitsu H of Pana , voorwaarde van mij was dat het een R32unit moest zijn verders stond ik er vrij in wat te nemen . Waarop de keuze na een aanbeveling op een Australische website en de levering gewoon bij een Nederlandse leverancier voor een leuke prijs, het de Pana is geworden .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eoq1HA8I4n07x5LXKDWuZ_pAbC8=/800x/filters:strip_icc()/f/image/MLxFHNgAOV2o9Nc6TFvt4bZf.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6y0Zq0-XIu-k0vOJdYN3Kt-1p3k=/f/image/vUGXCDFtuTBTnw7twS4cDLTA.jpg
Binnen unit met water afvoer op afschot
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qqjBkJMPp1eMxYoV3E_h2ln8nI=/f/image/ch0gwPPKTaMDGOZRZRdOGT1z.jpg
unit achterzijde vacumeren in progress .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mAF6kn2Z4c1H8QdFNU9x3KqW2gY=/f/image/H9tOS9Cpf34DUdGiIobeYHqM.jpg
Nylog in Amerika standaard gebruik en zeer aan te bevelen .

Ik heb alles zelf gedaan en alle gereedschap gekocht vacuumpomp en meterset en alles wat er nog bij nodig is , waarbij het moeilijkste was het gat boren door de stenen muur omdat ik te gierig was een watergekoelde boor te gebruiken/aanschaffen , maar met een dozenboor en 15min zweten is het gelukt en voor die 2 doorvoeren was het te doen .

Resultaat een heerlijke verkoeling/verwarming en fluister stil in gebruik voor de helft wat het bij een Aircoboer zou kosten en dan heb ik alle installatie apparatuur nog over .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Heb je ook een foto van de buitenunit? De Daikin Perfera is zeker een mooi kastje voor binnen maar als ik Google mag geloven dan zijn de buitenunits toch behoorlijk lelijk. Ik neig dan ook meer en meer naar de optie die één installateur mij biedt: de kap eerder leveren zodat ik deze kan (laten) spuiten. RAL7016 zodat deze bij mijn rolluiken en knikarmscherm past lijkt me wel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Nu online
FeaR schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 13:56:
[...]

Heb je ook een foto van de buitenunit? De Daikin Perfera is zeker een mooi kastje voor binnen maar als ik Google mag geloven dan zijn de buitenunits toch behoorlijk lelijk. Ik neig dan ook meer en meer naar de optie die één installateur mij biedt: de kap eerder leveren zodat ik deze kan (laten) spuiten. RAL7016 zodat deze bij mijn rolluiken en knikarmscherm past lijkt me wel netjes.
Bestaan er uberhaupt buitenunits die er 'mooi' uitzien?

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Martinusz schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:16:
[...]
Bestaan er uberhaupt buitenunits die er 'mooi' uitzien?
Touché, "mooi" is natuurlijk ook alles behalve objectief maar de afbeelding die ik linkte is toch wel echt één van de minder chique units die ik gezien heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
Je hebt wel airco covers/ombouw-achtige oplossingen die het iets fraaier maken, maar die zijn meestal alleen geschikt als je ze in de tuin hebt staan of ergens op een plat dak. Zoiets dus:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1NxllVxsGfKaDV5c5uyLBmGhqRw=/f/image/GXh3J3d5uEwzbVlUCDMZ43Bx.png

Aan de muur ziet dat er dan een beetje gek uit ... feit blijft dat er een afwijkend ding aan je huis hangt en wegtoveren is nog niemand gelukt :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GqiqfR0ldGRnVKjp5alkesecL2k=/f/image/OGu6J77y2TjXJrYUqRypnvZp.jpg

Of deze oplossing met stickers op maat. Je zou in theorie een foto kunnen maken van je buitenmuur waar hij komt te hangen en de juiste verhouding, valt het helemaal niet meer op :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gWABjic6d7CEXaIBL98P1VnGIHE=/f/image/8jTlLFuGLYHfFYocV9DNyoPI.jpg

Of je laat het mooi verwerken in je huis (meestal bij nieuwbouw wel een realistische oplossing) in de vorm van een schoorsteen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahEMoeky-AoMTSGHxXMdZxojMjY=/f/image/F4FTBYmJy3mmV9UixxDB7Dgv.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Touché, "mooi" is natuurlijk ook alles behalve objectief maar de afbeelding die ik linkte is toch wel echt één van de minder chique units die ik gezien heb.
Er bestaan geen mooie units buiten. Maar ja sommige vinden hun lelijke vrouw ook mooi. 8) Bij mij staan er nu 2 naast mijn serre op een rijtje. Ga zelf een mooie omkasting maken (die vuren houten rommel op internet rot onder je gat vandaan) van goed of geimpregneerd hout of goed hout wat ik schilder als dezelfde donkere kleur van mijn houtwerk huis (tegen zwart aan). Scheelt me ook veel reinigen van buitenunit en rotzooi in het najaar wat tussen de unit kan gaan zitten.

NB: verwarmen hier woonkamer hele dag gisteren heeft me €1,20 aan stroom gekost. 21 graden in de avond. Ik lach me een gat in mijn broek. Ik vind het helemaal top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:16
Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:17:
[...]

NB: verwarmen hier woonkamer hele dag gisteren heeft me €1,20 aan stroom gekost. 21 graden in de avond. Ik lach me een gat in mijn broek. Ik vind het helemaal top.
Dat doe ik al bijna 5 jaar vorig jaar ging er 1300 kWh door de Daikin. ;)

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

renzo4000 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 14:46:
Je hebt wel airco covers/ombouw-achtige oplossingen die het iets fraaier maken, maar die zijn meestal alleen geschikt als je ze in de tuin hebt staan of ergens op een plat dak. Zoiets dus:
Mijn buitenunit (in de toekomst misschien units) komen aan de muur gemonteerd. Dan gaat zo'n houten ombouw niet werken. Plus dat ziet er inderdaad gek uit zo aan de muur waar verder niets hout is. Laten spuiten lijkt me nog het minst ingrijpend en het meest matchdn.. Zo'n unit zal hier altijd in het zicht zijn en dus opvallen. Maar dan is de stap naar wegvallen al een stuk beter dan vol een grijze bak in het zicht. Maar ik moet nog even zien hoe haalbaar het is om zoiets te laten spuiten.

[ Voor 4% gewijzigd door FeaR op 12-03-2020 17:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
FeaR schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 16:53:
[...]

Mijn buitenunit (in de toekomst misschien units) komen aan de muur. Dan gaat zo'n houten ombouw niet werken. Plus dat ziet er inderdaad gek uit. Laten spuiten lijkt me nog het minst ingrijpend. Zo'n unit zal hier altijd in het zicht zijn en dus opvallen. Maar dan is de stap naar wegvallen al een stuk beter dan vol een grijze bak in het zicht. Maar ik moet nog even zien hoe haalbaar het is om zoiets te laten spuiten.
En dan dient zich de vraag aan of de ombouw geen rendement verlies zal geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-10 20:28
Ik laat ze mooi in het zicht aan de muur boven mijn garage. Iedereen mag ze zien. Dat gebeurt ook met de opmerking "goh je hoort ze helemaal niet". Ze zijn er toch op gebouwd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlAntA
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:42
wizzopa schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:04:
[...]

En dan dient zich de vraag aan of de ombouw geen rendement verlies zal geven.
Zat ik ook aan te denken maar zolang er voldoende ventilatie bij vooral de voorkant is dan lijkt het niet echt een issue.

Wie goed doet, die goed ontmoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
AtlAntA schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 17:48:
[...]

Zat ik ook aan te denken maar zolang er voldoende ventilatie bij vooral de voorkant is dan lijkt het niet echt een issue.
Als de zuig/achterkant niet afgesloten is van de blaas/voorkant zal je volgens mij een kortsluiting krijgen van de lucht stroming in de ombouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Mijn buitenunit (in de toekomst misschien units) komen aan de muur gemonteerd. Dan gaat zo'n houten ombouw niet werken. Plus dat ziet er inderdaad gek uit zo aan de muur waar verder niets hout is. Laten spuiten lijkt me nog het minst ingrijpend en het meest matchdn.. Zo'n unit zal hier altijd in het zicht zijn en dus opvallen. Maar dan is de stap naar wegvallen al een stuk beter dan vol een grijze bak in het zicht. Maar ik moet nog even zien hoe haalbaar het is om zoiets te laten spuiten.
Spuiten lijkt me niet moeilijk. Bij nieuwe unit licht schuren, goede primer erop en gaan. Ik zou het dan zelf doen. Is niet zo moeilijk lijkt me. Weet niet wat je kwijt bent als je het laat doen.

Of wellicht ook mooi en bescherming gelijk. Een RVS kooi eromheen. Die zijn er volgens mij ook. NB: als je zelf een houten kooi maakt en in de juiste kleur schildert ziet het er toch niet meer uit als hout?

Ik vind zo'n gespoten unit ook lelijk: https://www.ivenko.nl/bui...lijk_en_particulier/i/25/
Maar doen wat je zelf mooi lijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
[...]

Bestickeren dus een optie, kan er ook weer af mocht dat nodig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:10:
[...]

Bestickeren dus een optie, kan er ook weer af mocht dat nodig zijn.
Plakplaatjes zijn erg in, ook bij voetballers. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renzo4000
Bestickeren, wrappen, plastidippen ... Het is allemaal mogelijk ;) ... Ik heb lekker aan de muur hangen en daar zie je praktisch niets van.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl4guRuOXdC6rHKj49dPHt_x8U4=/800x/filters:strip_icc()/f/image/JCQjQT8XxruGj1KO2v6JCTT2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:06:
[...]
Spuiten lijkt me niet moeilijk. Bij nieuwe unit licht schuren, goede primer erop en gaan. Ik zou het dan zelf doen. Is niet zo moeilijk lijkt me. Weet niet wat je kwijt bent als je het laat doen.
Zelf doen lijkt me inderdaad niet zo heel lastig. Al is laten doen natuurlijk wel beter qua afwerking. Ik heb een lijntje uit staan bij een professionele spuiter. Als ik iets weet dan weten jullie het ook. De kronkel in mij wil alleen niet de hele unit spuiten, ik wil wel de stickers (merknaam en dergelijke) zichtbaar houden O-) 8)7
Een RVS kooi eromheen. Die zijn er volgens mij ook. NB: als je zelf een houten kooi maakt en in de juiste kleur schildert ziet het er toch niet meer uit als hout?
Iets er om heen maakt het geheel wel een slag groter. Nu kan je mij voor een mooi stukje RVS 's nachts wakker maken maar aan de gevel valt dat toch wel weer op. Vandaar dat ik iets zoek/op het oog heb dat wegvalt tegen het huis of in ieder geval minder opvalt. De rolluiken en knikarmscherm hier zijn RAL7016 en dat valt minder op dan de RAL9016 (?) rolluiken een paar deuren verderop.
Ik vind zo'n gespoten unit ook lelijk: https://www.ivenko.nl/bui...lijk_en_particulier/i/25/
Maar doen wat je zelf mooi lijkt.
Mooi zal het nooit worden, maar wat ik zeg: minder lelijk/minder op laten vallen is al een stap naar beter dan standaard crème.
renzo4000 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:24:
Bestickeren, wrappen, plastidippen ... Het is allemaal mogelijk ;) ...
Plastidip is misschien ook nog wel een idee. Dan krijg je iets meer structuur wat dan helemaal goed past bij mijn rolluiken. Ik had wel RAL7016 in hamerslag gevonden maar dat is toch iets te.
Ik heb lekker aan de muur hangen en daar zie je praktisch niets van.
[Afbeelding]
Ik denk dat het bij mij nog minder zichtbaar is. Lastig uit te leggen maar de rand van de uitbouw is behoorlijk hoger dan het dak. Dus als de unit laag wordt geplaatst dan mis ik zeker al 15-20 centimeter.

De zichtbare leidingen, althans de goten, is ook iets wat ik gelukkig - voor de slaapkamer - binnenshuis naar boven kan laten gaan.

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 12-03-2020 18:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:24:
Ik heb lekker aan de muur hangen en daar zie je praktisch niets van.
Maar daar hebben @FeaR et moi niets aan. :D

Ik ga overigens wellicht mijn binnenunit zwart (laten) spuiten.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2020 18:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Ter vermaak, ik heb nog een offerte ontvangen die ik met jullie wil delen. Men heeft in de e-mail wel duidelijk gezegd dat het een indicatie is afgaande van mijn foto's en tekeningen en dat als ik akkoord ga men eerst in komt meten om een specifiekere prijs te kunnen geven. Veel zal het echter niet schelen aangezien mijn geleverde informatie mijns inziens duidelijk is.

Enfin, KLIMAX uit 's-Hertogenbosch
Slaapkamer:
2 x Daikin AC-Systeem type Perfera FTXM20N+RXM20N9
Overige materialen en benodigdheden:
Totaalprijs inclusief BTW € 2.345,00

Woonkamer:
1 x Daikin AC-Systeem type Perfera FTXM42N+RXM42N9;
Overige materialen en benodigdheden:
Totaalprijs inclusief BTW €2.955,00

Bij gelijktijdige afname: € 5.060,00
Men vind een 4,2 kW voor de woonkamer dus de beste keuze. Weer eens wat anders dan de 3,5 of 5,0 kW die over het algemeen aan wordt geboden. En €240,- korting als ik beide tegelijk afneem. Totaal is anders €5300,-

Dure partij wel.

Edit:
Oké, misschien doe ik het toch wel. In de offerte staat dat ik twee keer de Perfera FTXM20N+RXM20N9 voor dat bedrag krijg. Zal wel een typfout zijn :P

[ Voor 13% gewijzigd door FeaR op 12-03-2020 18:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zoiets wil je ook niet tegen je gevel hebben. https://www.trendyard.nl/nl/airco-ombouw-hout Wat een triest geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 18:43:
Ter vermaak, ik heb nog een offerte ontvangen die ik met jullie wil delen. Men heeft in de e-mail wel duidelijk gezegd dat het een indicatie is afgaande van mijn foto's en tekeningen en dat als ik akkoord ga men eerst in komt meten om een specifiekere prijs te kunnen geven. Veel zal het echter niet schelen aangezien mijn geleverde informatie mijns inziens duidelijk is.

Enfin, KLIMAX uit 's-Hertogenbosch

[...]

Men vind een 4,2 kW voor de woonkamer dus de beste keuze. Weer eens wat anders dan de 3,5 of 5,0 kW die over het algemeen aan wordt geboden. En €240,- korting als ik beide tegelijk afneem. Totaal is anders €5300,-

Dure partij wel.

Edit:
Oké, misschien doe ik het toch wel. In de offerte staat dat ik twee keer de Perfera FTXM20N+RXM20N9 voor dat bedrag krijg. Zal wel een typfout zijn :P
Duur. Hier 2 en 2,5 en 4,2 met 1 multi en 1 single. €5800,-

Kreeg overigens net een mailtje van Climasense over een vraag van me en onderaan de mail:
Note: vanwege de enorme aantallen offerte aanvragen verzoeken wij U rekening te houden met een doorlooptijd van 2 weken alvorens U een offerte kunt verwachten van ons. Onze excuses voor het eventuele ongemak

Verklaart je lange wachttijd bij hen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 19:15:
[...]
Verklaart je lange wachttijd bij hen. ;)
Ze hebben tot eind deze maand, daarna maak ik een keuze. Tot op heden is 1895 euro het goedkoopste wat ik tegen ben gekomen voor een 2,0 kW Daikin Perfera inclusief montage en onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Niet online
Ik woon in een rijtjeswoning waarbij zo ongeveer iedereen een uitbouw heeft van 1,2 meter met een platdak. Ik heb vandaag een installateur op bezoek gehad en die raadde aan om de airco op dat platte dak te installeren, recht onder ons slaapkamerraam. Dat betekend dat de unit dus ongeveer 3,5 meter van de ramen van beide buren zit. Hoeveel lawaai maakt zo'n ding 's nachts nu echt als die twee kleine slaapkamers moet koelen op nachtstand? Ik kan in de specificaties van zowel Mitsubishi buitendelen en Daikin buitendelen nu niet echt een minimaal geluidsniveau vinden alleen een max van rond de 60dbA.... Maar wil voorkomen dat mijn buren er last van krijgen.

Zal gaan om een multi-split voor 3 binnenunits van ik denk zo'n 5KW, exacte type weet ik nog niet niet. Maar in elk geval Daikin of Mitsubishi. De installateur vertelde dat 'hij nog nooit klachten had gehad' maar daar koop ik natuurlijk niks voor :P

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

@BastiaanN Logisch dat HIJ de klachten niet krijgt, Hij woont er niet. 8)

Gewoon doen. Die dingen draaien allemaal op lage toeren tegen de tijd dat je huis koel/warm is en dan hebben ze (Daikin iig) ook nog een speciale nachtstand/fluiserstand. Ik verwarm hier nu op fluisterstand en moet echt moeite doen die dingen te horen. Als het echt warm of koud is buiten gewoon permanent laten draaien dan gaan ze nooit op volle bak toeren, lees herrie maken.

@Jef61 Bij mij staan ze hier op https://www.bigfootsupport.com/mini-split-kits Voet staat tegen de serre, maar hoor niets. Maar dat is geen plat dak natuurlijk.

NB: samen met de buren doen. Kunnen ze ook met raam dicht slapen en dikke korting bedingen. ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-03-2020 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jef61
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
@BastiaanN Ik heb ook voor de keus gestaan:
Op plat dak onder slaapkamerramen of aan de muur om de hoek. Ik heb voor zekerheid gekozen en aan de muur. Platdak met ruimte eronder kan als een resonantie kast gaan werken. Ben achteraf blij dat ik ervoor gekozen heb, zelfs aan de muur had ik bij bepaalde toerentallen een soort brom in huis. Pas na het plaatsen van speciale veerdempers onder de buitenunit was ik van de brom af.

@Greenisthebest
Onder de buitenunit zijn bij mij dit soort veren geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEjFReYizE2kxh1_SX4SMw2NaQI=/f/image/iJ6QWhXjppXsroCxs64KmwiL.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Jef61 op 13-03-2020 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Bweh, ik rekende me al rijk met een offerte voor €1600,- voor een 2,5 kW model Daikin. Typenummer kwam me alleen niet heel bekend voor dus die even door Google gehaald, is het een Sensira in plaats van een Perfera. Ligt het aan mij of valt zo'n leverancier dan bij jullie ook direct af als je specifiek om een 2,0 kW Perfera vraagt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Ik ben dus volop bezig met het kiezen van de juiste airco. (2 binnenunits met 1 buitenunit)

Maar hoe zit het eigenlijk met de "betere merken?".
Via zoekfunctie in dit topic kwam ik denk ik op het volgende:

1) Mitsubishi
2) Daikin
3) Panasonic / Fujitsu
4) LG / ...
5) ...

Klopt dit ongeveer?
Heb dus nu een offerte gekregen van LG & Fujitsu.

LG: €3225 (incl btw+plaatsing)
- LG MU3R19 buitenunit
- PC09SQ (2,5kW)
- PC18SQ (5kW)

Fujitsu: €4336 (incl btw+plaatsing)
- AOYG 18 LAT3 buitenunit
- ASYG 09 LMCE MU (2,5kW)
- ASYG 14 LMCE MU (4kW)

Bij LG zit er al standaard wifi op.
Fujitsu zou dat nog apart bijgekocht moeten worden.

Als ik zo zie heeft LG wel een veel betere app.
Zou het handig vinden om van een afstand of gewoon via de app te airco te bedienen.

Welke merken heeft ook een goed werkende app hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
frye schreef op maandag 16 maart 2020 @ 10:47:
Ik ben dus volop bezig met het kiezen van de juiste airco. (2 binnenunits met 1 buitenunit)

Maar hoe zit het eigenlijk met de "betere merken?".
Via zoekfunctie in dit topic kwam ik denk ik op het volgende:

1) Mitsubishi
2) Daikin
3) Panasonic / Fujitsu
4) LG / ...
5) ...

Klopt dit ongeveer?
Heb dus nu een offerte gekregen van LG & Fujitsu.

LG: €3225 (incl btw+plaatsing)
- LG MU3R19 buitenunit
- PC09SQ (2,5kW)
- PC18SQ (5kW)

Fujitsu: €4336 (incl btw+plaatsing)
- AOYG 18 LAT3 buitenunit
- ASYG 09 LMCE MU (2,5kW)
- ASYG 14 LMCE MU (4kW)

Bij LG zit er al standaard wifi op.
Fujitsu zou dat nog apart bijgekocht moeten worden.

Als ik zo zie heeft LG wel een veel betere app.
Zou het handig vinden om van een afstand of gewoon via de app te airco te bedienen.

Welke merken heeft ook een goed werkende app hiervan?
Daikin heeft een hele fijne app mét OOTB Domoticz integratie. Bij Mitsubishi / MHI (ja, dat zijn 2 aparte merken) is dat een stuk minder uitgewerkt.

Wat betreft je offertes; Ik ben niet mega bekend met Fujitsu; volgens mij is dat vooral een merk voor grotere bedrijven en met name in Japan. Ik vind de prijzen niet mega schokkend, wel het verschil tussen LG en Fujitsu. Maar volgens mij is LG in de regel altijd al goedkoper geweest met hun airco's. Of dat enige reflectie is van de kwaliteit; geen idee.
Ik denk dat als je het uiterlijk van de units prima vindt, en enkel koelen als doel hebt, het een prima prijs/kwaliteit verhouding is. Ik zou alleen al vanwege het uiterlijk van de units LG nooit nemen. Maar dat is persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Notna Wat is er mis met het uiterlijk van de LG units dan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EopKBug3oPkKm_saWhzHxDPqQlI=/f/image/ABDPmbcGgKe63ZpySxvpgnDA.jpg

Heb jij niet een FXTM variant? Zoiets als dit?

Afbeeldingslocatie: https://www.klimate.nl/media/catalog/product/cache/13/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/d/a/daikin_ftxm_20-71n_wandmodel_binnenunit_1.jpg

Smaak is natuurlijk persoonlijk maar ik kan niet bepaalt zeggen dat die Daikin moeders mooiste is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
renzo4000 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Smaak is natuurlijk persoonlijk maar ik kan niet bepaalt zeggen dat die Daikin moeders mooiste is :+
Het is subjectief, maar:

1. MHI/Mitsu vind ik veel te wit, goedkoop, plastic
2. LG; ik stoor mij mateloos aan dat grote digitale display op de unit, en dan die chrome rand :X

En ja ik heb een FTXM, en die vind ik dan (voor zover een airco 'mooi' kan zijn) nog het mooiste van wat ik gezien heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Notna #metoo. :+

NB: Nee Stylish is het mooist maar belachelijk duur.

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2020 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Notna dat digitale display kan je uitzetten en zie je dus niet en heb je geen afleiding (het zit achter een folie waardoor lijkt alsof er helemaal geen display is). Maar zo zie je maar, ik vind die chromen strip wel wat hebben itt die wat ouderwetse uitstraling van Daikin ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En niet te vergeten de flashstreamer die bacterieen, pollen, vieze geur en virussen dood in de lucht. Nee hoor, ben geen hypochonder. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Owhja die onzin heeft LG er ook in zitten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
renzo4000 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 11:46:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

@renzo4000 Ziet er idd wel mooi uit eerlijk gezegd.
Tevreden van over het algemeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@frye Jazeker, ze hangen hier nu twee zomers (en winters :P) en hebben ons veel comfort gebracht. Ik durf wel te zeggen een van de betere investeringen van de afgelopen 10 jaar :+.

Ik heb er genoeg over gemeld in dit topic: Het grote airconditioning topic - Deel 2

Er zijn gebruikers die LG inferieur vinden tov Daikin/Mitsubishi maar persoonlijk heb ik totaal geen problemen ondervonden tot op heden. Vraag het me over 10 jaar nog eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Heb ondertussen ook een derde offerte binnen..
Mitsubishi in dit geval.

Msz-ef 18 (1.8kW)
Msz-ef 35 (3.5kW)
Mxz 3f54vf buitenunit

Deze komt uit op 4449 excl btw.
Op zich denk ik wel een redelijke prijs?

Vraag me wel af als de binnenunits voldoende zijn. (58m3 en 135m3)

De andere offertes zaten aan 2.5kW en 4kW.
Het is wel een nieuwbouw. (2017)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
renzo4000 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 12:02:
@Notna dat digitale display kan je uitzetten en zie je dus niet en heb je geen afleiding (het zit achter een folie waardoor lijkt alsof er helemaal geen display is). Maar zo zie je maar, ik vind die chromen strip wel wat hebben itt die wat ouderwetse uitstraling van Daikin ;)
Plus die Daikin's zijn na een jaar of 5 allemaal geel gekleurd :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Glashelder schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:56:
[...]

Plus die Daikin's zijn na een jaar of 5 allemaal geel gekleurd :p
Ik heb echt alle units in het echt gezien en als je, net als wij hier, houdt van een less is more look dan is de FXTM gewoonweg voor ons het mooist. Lekker basic en ziet er solide uit en past goed in ons industrieel interieur. Maar zoveel smaken, zoveel meningen.

Maar aangezien hier veel mensen lezen die alleen willen koelen (verwarmen ermee is gewoon onbekend) zou ik als het alleen om koelen gaat voor een paar weken per jaar never nooit een Daikin/MHI of MH kopen maar dan ook een LG of nog goedkoper merk kopen. Bij mij heeft de airco nu na de eerste week er al zo'n 110 uur opzitten ongeveer. Dat riskeer ik gewoon niet met een B-merk en alle installateurs die ik heb gesproken ook niet. En dat zijn er zo'n 10 geweest.

NB: heb 5 jaar garantie dus mocht hij al geel worden na 4,5 jaar hang ik aan de lijn bij Daikin. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:37:
[...]
Ik heb echt alle units in het echt gezien en als je, net als wij hier, houdt van een less is more look dan is de FXTM gewoonweg voor ons het mooist. Lekker basic en ziet er solide uit en past goed in ons industrieel interieur. Maar zoveel smaken, zoveel meningen.
Dat is inderdaad ook mijn gedachte. Vanmorgen Koelklimaattechniek over de vloer gehad. Ook even mee gepraat over LG versus MHI versus Daikin. Het exacte gesprek en punten zal ik hier niet naar binnen gooien aangezien ik de gehele discussie niet verder wil voeden. Enige waar ik wel vraagtekens bij had is de tien jaar garantie die LG geeft op de compressor, dat zie je bij geen één ander merk. Volgens de beste man van Koelklimaattechniek was dat een makkelijke win om mee te adverteren. Als in dat juist dat onderdeel het langst mee gaat van een airco.

Ik ben nog wachtende op een offerte voor een 2,0 kW model voor de slaapkamer. Woonkamer adviseerde men om niet te doen of in ieder geval een jaar te wachten. Lelijk met de kabels/goten buiten en koel slapen is echt genoeg om een warme zomer door te komen. Advies was een 3,5 kW in de woonkamer voor als ik alleen ga koelen. Een 5,0 kW is inderdaad nodig als je er vol mee gaat verwarmen rekening houdende met extreme vorst (door het verminderde rendement), maar aangezien ik alleen bij ga verwarmen kan een 3,5 kW dat ook. We wachten de offerte even rustig af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 12:37:
[...]

Maar aangezien hier veel mensen lezen die alleen willen koelen (verwarmen ermee is gewoon onbekend) zou ik als het alleen om koelen gaat voor een paar weken per jaar never nooit een Daikin/MHI of MH kopen maar dan ook een LG of nog goedkoper merk kopen. Bij mij heeft de airco nu na de eerste week er al zo'n 110 uur opzitten ongeveer. Dat riskeer ik gewoon niet met een B-merk en alle installateurs die ik heb gesproken ook niet. En dat zijn er zo'n 10 geweest.

NB: heb 5 jaar garantie dus mocht hij al geel worden na 4,5 jaar hang ik aan de lijn bij Daikin. ;)
Ik heb allerlei units 24/7 aan gehad: Panasonic, Carrier, LG, Fujitsu, heck, zelf een Tristar 8)7 en de enige die (helaas meerdere keren) issues gaf was Panasonic :'(

Twee keer printplaat, keertje compressor en een keertje een rolletje van de binnenunit wat bij een 4 jaar oude unit niet meer leverbaar was :(

En soms (kan best zeldzaam zijn) kleuren die Daikin's helaas wel echt geel naar verloop van tijd, ook een paar keer gezien :/. Hoop dat het bij jou niet gebeurd. Vermoed dat je daar niet echt garantie op hebt. Het product is daarna niet meer 'niet conform' ofzo, het doet gewoon nog wat het moet doen.

En over smaak valt natuurlijk niet te twisten (dat display kan natuurlijk gewoon uit).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9_sQHK0Jsrwy8gEqtV8vUnYbmrY=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LND3abQRnGQe4vCCWPyabwUX.jpg?f=fotoalbum_small

Maar bijna niemand verkoopt dit spul hier. Buitenunit is wel ultra lelijk trouwens :X Maar die zijn bijna nergens 'mooi'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik heb een aircowithme wifi module gekocht voor een Mitubishi heavy industry airco model SRK25ZS-W maar krijg hem niet aan de praat.

Module aangesloten op de printplaat -> module geeft een groen lampje -> barcode scannen. Device not found. Iemand een idee wat hier misgaat? De module lijkt gewoon te werken gezien het groene lampje, anders aansluiten kan volgens mij niet (en dan zou het lampje niet branden op de module).

Dit alles via de aircowithme app op de iphone. Op de samsung hetzelfde probleem.

Iemand tips?

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

Workaholic schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:29:
Ik heb een aircowithme wifi module gekocht voor een Mitubishi heavy industry airco model SRK25ZS-W maar krijg hem niet aan de praat.

Module aangesloten op de printplaat -> module geeft een groen lampje -> barcode scannen. Device not found. Iemand een idee wat hier misgaat? De module lijkt gewoon te werken gezien het groene lampje, anders aansluiten kan volgens mij niet (en dan zou het lampje niet branden op de module).

Dit alles via de aircowithme app op de iphone. Op de samsung hetzelfde probleem.

Iemand tips?
Ik heb zelf niet zo een unit, maar heb wel gezien dat dit soort apparatuur wel eens last heeft met niet US wifi kanalen(probeer een laag nummer) en ook vaak dat deze alleen met 2.4Ghz wifi werkt. probeer de oudste wifi standaard en schaal dan omhoog.

Zie hier ook wat tips voorbij komen
https://forum.kpn.com/thu...-wifi-netwerk-niet-466892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
DOA schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 16:54:
[...]

Ik heb zelf niet zo een unit, maar heb wel gezien dat dit soort apparatuur wel eens last heeft met niet US wifi kanalen(probeer een laag nummer) en ook vaak dat deze alleen met 2.4Ghz wifi werkt. probeer de oudste wifi standaard en schaal dan omhoog.

Zie hier ook wat tips voorbij komen
https://forum.kpn.com/thu...-wifi-netwerk-niet-466892
Thnx -> maar ik heb nog helemaal geen wifi optie in de app. Ik krijg de airco niet toegevoegd in de APP. Dus het koppelen lukt al niet..

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DOA
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

DOA

De groene led geeft aan dat deze niet geconfigureerd is. Deze wifi unit zal dan zelf een wifi netwerk 'uitzenden' waar de telefoon mee kan connecten. Als je dit netwerk in je telefoon ziet kun je ook zelf verbinding maken, handmatig, met dit netwerk. Net zoals een chromecast of een sonos doet

https://www.airconwithme.com/docs/AWM_App_manual.pdf
hoofdstuk 1.4

[ Voor 10% gewijzigd door DOA op 17-03-2020 17:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Ja correct - dat lukt - maar in de app kan ik de airco niet toevoegen na het scannen van de barcode middels het maken van een foto.

edit: gelukt -> zonder account werkt het wel (Dus zonder in te loggen). Phieuw.. dacht dat ik die hele kap er alweer af moest halen haha.

[ Voor 34% gewijzigd door Workaholic op 17-03-2020 17:38 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
Wij hebben akkoord gegeven op het plaatsen van een Mitsubishi Heavy SRK 50ZS-W 5.0kw. De kosten zullen 2300,- euro zijn. Er is een hoogwerker nodig om de buitenunit op het dak te zetten. De dakdoorvoer, elektra en afvoer zijn ter plaatse aanwezig. Ik denk dat dit een nette prijs is? Nu wil ik zelf achteraf de Wifi module installeren. Echter kan ik niet goed vinden welke ik moet hebben. Weet iemand hier welk type ik moet hebben voor de Mitsubishi Heavy SRK 50ZS-W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidious
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-10 11:17

Insidious

Professionele amateur

Sunri5e schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:41:
Wij hebben akkoord gegeven op het plaatsen van een Mitsubishi Heavy SRK 50ZS-W 5.0kw. De kosten zullen 2300,- euro zijn. Er is een hoogwerker nodig om de buitenunit op het dak te zetten. De dakdoorvoer, elektra en afvoer zijn ter plaatse aanwezig. Ik denk dat dit een nette prijs is? Nu wil ik zelf achteraf de Wifi module installeren. Echter kan ik niet goed vinden welke ik moet hebben. Weet iemand hier welk type ik moet hebben voor de Mitsubishi Heavy SRK 50ZS-W?
Deze: https://www.aircosuper.nl/Wifi-module-MHI-airco-bediening

Edit:
Bij deze staat ook het typenummer erbij: https://www.havepe.nl/en/...afstand-tbv-mhi/2323/2346

Prijs lijkt mij ook prima inclusief hoogwerker.

[ Voor 14% gewijzigd door Insidious op 17-03-2020 23:52 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Wij hebben akkoord gegeven op het plaatsen van een Mitsubishi Heavy SRK 50ZS-W 5.0kw. De kosten zullen 2300,- euro zijn. Er is een hoogwerker nodig om de buitenunit op het dak te zetten. De dakdoorvoer, elektra en afvoer zijn ter plaatse aanwezig. Ik denk dat dit een nette prijs is?
Is dat inclusief de hoogwerker? Puur ter vergelijking: Ik had een offerte voor dezelfde unit inclusief montage (montage door de muur heen, geen doorvoergaten reeds aanwezig) voor €2060,- bij HoDi Koeltechniek uit Den Bosch. Andere offerte was aanzienlijk duurder (was ook een eenmanszaakje, die zijn volgens mij altijd duurder).
FeaR schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 14:41:
[...]
Ik ben nog wachtende op een offerte voor een 2,0 kW model voor de slaapkamer.
...
...
We wachten de offerte even rustig af :)
En de offerte is binnen. Daikin Perfera 2,0 kW model inclusief installatie, etc. €1999,-.

Ik twijfel. Het is €124,- duurder dan de goedkoopste offerte die ik heb liggen. Offertes zijn gelijk qua geleverde hardware en installatie. Echter is Koelklimaattechniek wel een grote jongen. Heb ik daar mee vertrouwen in dan een kleiner bedrijf een paar gemeentes verderop. Is het de meerprijs waard? Wat me wel aanstond was dat Koelklimaattechniek (via-via) de buitenunit in RAL7016 kan laten plasti-dippen. Nadeel was weer dat ze nu al in juni aan het plannen zijn. Nu heb ik maar een kleine klus (halve dag werk) dus eventueel tussendoor zou kunnen maar daar mag ik ze niet op vast pinnen.

[ Voor 39% gewijzigd door FeaR op 18-03-2020 00:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FeaR schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:59:
[...]

Is dat inclusief de hoogwerker? Puur ter vergelijking: Ik had een offerte voor dezelfde unit inclusief montage (montage door de muur heen, geen doorvoergaten reeds aanwezig) voor €2060,- bij HoDi Koeltechniek uit Den Bosch. Andere offerte was aanzienlijk duurder (was ook een eenmanszaakje, die zijn volgens mij altijd duurder).

[...]

En de offerte is binnen. Daikin Perfera 2,0 kW model inclusief installatie, etc. €1999,-.

Ik twijfel. Het is €124,- duurder dan de goedkoopste offerte die ik heb liggen. Offertes zijn gelijk qua geleverde hardware en installatie. Echter is Koelklimaattechniek wel een grote jongen. Heb ik daar mee vertrouwen in dan een kleiner bedrijf een paar gemeentes verderop. Is het de meerprijs waard? Wat me wel aanstond was dat Koelklimaattechniek (via-via) de buitenunit in RAL7016 kan laten plasti-dippen. Nadeel was weer dat ze nu al in juni aan het plannen zijn. Nu heb ik maar een kleine klus (halve dag werk) dus eventueel tussendoor zou kunnen maar daar mag ik ze niet op vast pinnen.
Ik geloof dat je offerte bij Van Dorp 20 euro lager was, maar ik weet uit ervaring dat die binnen 1 tot 2 weken kunnen leveren én plaatsen. Én niets dan goede ervaringen met ze (2 eigen installaties, 2 bij bekende) Als Corona daar tenminste nu geen stokje voor gestoken heeft :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Notna schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 06:52:
[...]
Ik geloof dat je offerte bij Van Dorp 20 euro lager was, maar ik weet uit ervaring dat die binnen 1 tot 2 weken kunnen leveren én plaatsen. Én niets dan goede ervaringen met ze (2 eigen installaties, 2 bij bekende) Als Corona daar tenminste nu geen stokje voor gestoken heeft :X
Klopt en het kan dus zelfs nog goedkoper. Ik ben alleen wel heel erg gecharmeerd van het in RAL7016 kunnen leveren van Koelklimaattechniek...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:46
We krijgen precies dezelfde unit (Mitsubishi srk 50 zsw) geleverd voor 2300 Incl wifi module. Dus ik denk dat het op zichzelf een nette prijs is. De module kost 125 eu. Er staat op mijn offerte helaas niet bijvermeld welk type de module is. Maar denk dat dat niet al te moeilijk moet zijn daar achter te komen.

discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 23:59:
Nadeel was weer dat ze nu al in juni aan het plannen zijn. Nu heb ik maar een kleine klus (halve dag werk) dus eventueel tussendoor zou kunnen maar daar mag ik ze niet op vast pinnen.
Ik heb hier 4 weken geleden denk ik al gepost dat als je voor de warme periode voorzien wil zijn niet te lang te wachten. Airco is door de afgelopen 2 zomers populair aan het worden en als het straks buiten in het voorjaar 1 dag 25 graden is zal het helemaal hard gaan. Ik zou vandaag nog een order plaatsen bij iemand die je voor juni kan voorzien, zeker met die Corona ellende. :X

Ervaring hier met L/L verwarming overigens top. €6,- aan stroomkosten voor een week met vanaf 17.00 uur tot 00.00 21 graden binnen op 60m2. Rest van de dag 20 graden.

Oftewel, koelen zal gratis zijn vermoed ik met de besparing op gasverbruik/prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunri5e
loewie1984 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 09:35:
[...]

We krijgen precies dezelfde unit (Mitsubishi srk 50 zsw) geleverd voor 2300 Incl wifi module. Dus ik denk dat het op zichzelf een nette prijs is. De module kost 125 eu. Er staat op mijn offerte helaas niet bijvermeld welk type de module is. Maar denk dat dat niet al te moeilijk moet zijn daar achter te komen.
Waar heb je hem besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:46
Ik woon in Zuid-Limburg, een oud klasgenoot van het VBO Elektrotechniek zit in de airco branche als zzp'er.
Dus mocht je in de buurt wonen, kan ik je zijn gegevens wel DM'en.

Ik had een andere offerte liggen van hetzelfde type, die was 2700 eu excl. wifi module. Dat vond ik wat stevig, een tweede offerte was 2500 van een beetje een wazig bedrijf. Uiteindelijk hem gevraagd en de opdracht gegund.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LCD_viewer
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Ik lurk hier wat mee maar zit nog in een oriëterende fase voor een airco in onze woonkamer. (Op zuid jaren 90 bouw, circa 60m2 geeft om en na bij 140 M3.

Wij hebben een aanbod van een installateur voor een samsung windfree, nu ben ik benieuwd naar ervaringen op internet maar daar kom ik al gauw uit in India en verder maar weinig nederlandse reviews.

Van familie heb ik positieve ervaringen over mitsubishi, erg mooi, dus ook hier een offerte voor gevraagd.

De aanbiedingen zijn SRK50 rond 3300 euro met Wifi
En een Samsung windfree C18 5kw koel capaciteit, deze heeft standaard wifi, komt op 3000 euro.

Beide zijn met R32 koeling en inclusief alle montage, muurbeugel en circa 7 meter leiding.
Meterkastgedeelte doe ik zelf, scheelt iets in de kosten maar het wordt met een werkschakeleer buiten gemonteerd zoals het hoort.

Als ik de posts hierzo lees, is het wel aan de hoge kant. Maar ben zeker benieuwd naar ervaringen met samsung modellen van mensen hier.

[ Voor 8% gewijzigd door LCD_viewer op 19-03-2020 13:19 . Reden: details toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Ga binnenkort toch een beslissing maken over de verschillende offertes.
Vandaag komt nog iemand een kijkje nemen.

Deze zijn de interessantste.
Nog even kort situatie schetsen.

Nieuwbouw woning met 1 unit voor woonkamer 135m3 & 1 unit voor slaapkamer 61m3.

Mitsubishi EF
Msz-ef 18 (1.8kW)
Msz-ef 42 (4.2kW)
Mxz 3f54vf buitenunit

+- EUR 4590 excl btw (zonder wifi-module, 80€ per binnenunit)

Toshiba Shorai
RAS-B10PKVSG (2.5kW)
RAS-B22PKVSG (5 kW)
RAS-3M26U2AVG buitenunit

+- EUR 4100 excl btw (zonder wifi-module, 110€ per binnenunit)
Voor Shorai premium: (80 EUR excl btw per binnenunit)

Kwa design spreken ze me beide wel aan.
Misschien een lichte voorkeur voor Mitsubishi.

Mitsubishi
MelCloud, lees er weinig over maar de schermen zien er niet echt modern uit.
Werkt dit goed?

Toshiba
Is premium een echte meerwaarde?

Gezien de prijzen bekend zijn, wat zouden jullie kiezen van deze 2 opties?
Pagina: 1 ... 37 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"