Het grote airconditioning topic - Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste
Acties:
  • 1.361.889 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Topicstarter
frye schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:53:
Ga binnenkort toch een beslissing maken over de verschillende offertes.
Vandaag komt nog iemand een kijkje nemen.

Deze zijn de interessantste.
Nog even kort situatie schetsen.

Nieuwbouw woning met 1 unit voor woonkamer 135m3 & 1 unit voor slaapkamer 61m3.

Mitsubishi EF
Msz-ef 18 (1.8kW)
Msz-ef 42 (4.2kW)
Mxz 3f54vf buitenunit

+- EUR 4590 excl btw (zonder wifi-module, 80€ per binnenunit)

Toshiba Shorai
RAS-B10PKVSG (2.5kW)
RAS-B22PKVSG (5 kW)
RAS-3M26U2AVG buitenunit

+- EUR 4100 excl btw (zonder wifi-module, 110€ per binnenunit)
Voor Shorai premium: (80 EUR excl btw per binnenunit)

Kwa design spreken ze me beide wel aan.
Misschien een lichte voorkeur voor Mitsubishi.

Mitsubishi
MelCloud, lees er weinig over maar de schermen zien er niet echt modern uit.
Werkt dit goed?

Toshiba
Is premium een echte meerwaarde?

Gezien de prijzen bekend zijn, wat zouden jullie kiezen van deze 2 opties?
Weer bedrijven die met een offerte komen voor een 4.2 of een 5 kW unit voor een ruimte die die af kan met 3.5 8)7.

Ik zou die 5 kW offerte links laten liggen OF vragen of ze een offerte willen maken voor een 4.2/3.5. Mbt keuze van merk; wat is je doel? enkel koelen, wil je ook gaan verwarmen etc. ? Als het alleen verkoelen is denk ik dat beide een prima keuze zijn. Als het ook verwarmen is zou ik meer neigen naar de Mitshubishi, maar dat is puur door gebruikerservaringen hier op het forum (heb zelf Daikin)

En die prijzen zijn echt aan de hoge kant, zeker aangezien ze ook nog eens zonder BTW zijn :F . Is de installatie echt extreem moeilijk (hoogwerker, meerdere betonboringen, condenspompen etc.)?

Maar neem niet een 5 kW binnenunit voor je huiskamer aub. Dat is echt veel te groot. Niet meer dan 4.2 nemen

[ Voor 5% gewijzigd door Notna op 20-03-2020 08:25 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:42
Notna schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:20:
[...]

Weer bedrijven die met een offerte komen voor een 4.2 of een 5 kW unit voor een ruimte die die af kan met 3.5 8)7.

Ik zou die 5 kW offerte links laten liggen OF vragen of ze een offerte willen maken voor een 4.2/3.5. Mbt keuze van merk; wat is je doel? enkel koelen, wil je ook gaan verwarmen etc. ? Als het alleen verkoelen is denk ik dat beide een prima keuze zijn. Als het ook verwarmen is zou ik meer neigen naar de Mitshubishi, maar dat is puur door gebruikerservaringen hier op het forum (heb zelf Daikin)

En die prijzen zijn echt aan de hoge kant, zeker aangezien ze ook nog eens zonder BTW zijn :F . Is de installatie echt extreem moeilijk (hoogwerker, meerdere betonboringen, condenspompen etc.)?

Maar neem niet een 5 kW binnenunit voor je huiskamer aub. Dat is echt veel te groot.
Eerlijk gezegd...
Die van Mitshubishi was de enigste die een 3,5 kW initieel voorstelde... 8)7
Ik was dus zelf aan het twijfelen als een 4.2 kW niet beter was omdat alle andere offertes een veel hoger aantal kW voorstelde.

Had die persoon dus gebeld en kleine discussie gehad en hij vertelde me dat ik inderdaad misschien wel een upgrade kan doen naar een 4.2 kW. Vooral met extreme warme dagen zou het iets beter zijn.
Van 3.5 kW naar 4,2 kW zou een meerkost zijn van 185 EUR excl btw.

Zonder de upgrade kwam het uit op 4449 excl btw.

Er is geen stroomvoorziening voor airco voorzien dus moeten ze gaan aftakken.
Op de grond kan de buitenunit ook niet gezet worden dus zal opgehangen moeten worden aan de gevel.

[ Voor 6% gewijzigd door frye op 20-03-2020 08:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
frye schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Eerlijk gezegd...
Ik was dus zelf aan het twijfelen als een 4.2 kW niet beter was omdat alle andere offertes een veel hoger aantal kW voorstelde.

Had die persoon dus gebeld en kleine discussie gehad en hij vertelde me dat ik inderdaad misschien wel een upgrade kan doen naar een 4.2 kW. Vooral met extreme warme dagen zou het iets beter zijn.

Op de grond kan de buitenunit ook niet gezet worden dus zal opgehangen moeten worden aan de gevel.
Ik zet even de info die je via PB gestuurd hebt ook hier:
Bouwjaar huis c.q isolatie waarde
2017
E-peil 42
K-peil 29
U-waarde 0,35 W/m2K

Wat voor beglazing
3-dubbel glas (1.0kw

Wat voor huis (hoekhuis, rijtjeshuis, vrijstaand etc.)
half open

Ligging woonkamer (Zuid bijv.)
Woonkamer/keuken is 1 grote locatie waar de keuken zuid-west gericht is, woonkamer noord-oost. De airco gaat eigenlijk meer in de woonkamer hangen dan in de keuken.

Reeds aanwezige zonwering (en voornamelijk: is die aan de buitenkant of de binnenkant van het raam)
We hebben gordijnen hangen aan de binnenkant. deze zijn redelijk dik en laten geen zonlicht door. Als we ze toedoen is het echt donker.
Zoals aangegeven: zonwering moet je vooral aan de buitenkant hebben. Immers is zonwering niet alleen bedoeld voor het weren van zonlicht, maar ook om warmte buiten te houden. Als je dat aan de binnenkant van de ramen doet, dan doe je maar één van de twee en zou een airco onnodig hard moeten werken

Imo zou zonwering + een 3.5 kW unit meer dan zat moeten zijn. 4.2 is imo overkill, maar dan zit je hoe dan ook goed (zelfs zonder zonwering, maar dat zorgt voor onnodig meer stroomverbruik)

Maar ik ben geen autoriteit op dit gebied, dus wellicht dat anderen nog een andere kijk hierop hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

frye schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 08:41:
[...]

Eerlijk gezegd...

Hier een 4,2 op 160m3 voor jouw beeldvorming. Ik zou in jouw geval een 3,5 nemen. En ik heb dan een jaren 70 huis met serre op zuid (met zonwering).

Prijs is te hoog. Ik heb 3 binnenunits en 2 buiten voor €5800,- incl BTW van Daikin inclusief aarde grondpen. Stroom is hier van 2 bestaande ongeaarde stopcontacten afgetapt van 2 groepen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:40

FeaR

In GoT we trust

frye schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 07:53:
Toshiba
Is premium een echte meerwaarde?
Is Toshiba hoger gepositioneerd dan ME (dus niet MHI)? Ik dacht dat ME bovenaan stond op het lijstje.

Betreffende mijn eigen zoektocht:
Climasense kan van mij trouwens echt helemaal naar de pomp lopen. Nog steeds geen offerte gehad. Via de chat aangegeven dat ik al even zat te wachten en binnen no-time een mail. Mail met offerte? Nee, mail me kortaf één antwoord op een vraag. Reply ik met de vraag waar ik rekening mee moet houden qua kosten die nog bij hun installatie service komen en of ze mij alsjeblieft een gespecificeerde offerte willen sturen, krijg ik alleen terug dat reistijd afhankelijk is van locatie en ongeveer 200 euro materiaal. Als het zo moet dan hoeft het van mij niet meer. Al zijn ze de goedkoopste, ik gun mezelf een betere leverancier.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
FeaR schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Is Toshiba hoger gepositioneerd dan ME (dus niet MHI)? Ik dacht dat ME bovenaan stond op het lijstje.
Ik had over de Toshiba Shorai vs Toshiba Shorai Premium. ;)

Net iemand dus geweest over de vloer die Fujitsu verkocht.
Was totaal geen fan van R32 modellen & had dus R410A model.

ASYG 09 LMCE
ASYG 14 LMCE

AOYG 18 LAT3 (buitenunit)

3500 excl btw

Hij sprak wel altijd over kW in verwarmingstermen.
Een stuk goedkoper als Mitsubishi & Toshiba maar ook een iets minder merk?

[ Voor 36% gewijzigd door frye op 20-03-2020 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:40
ben toch weer eens naar Airco aan het kijken. We hebben een single split voor de slaapkamer van mijn dochter op zolder. Nu wil ik ook de zolderruimte zelf koelen (voor als we thuiswerken gedurende de zomer) en een unit voor onze eigen slaapkamer op de 1e verdieping.

Beide binnen units kunnen aan de (binnenkant van de) buitenmuur geplaatst worden waar ook de buitenunit zich moet gaan bevinden (naast de andere buitenunit). Stroom kan van binnen komen lijkt me.

vraag 1:
slaapkamer is 5x5 m, kleedkamer eraan vast is ongeveer 10m2. Totaal misschien 80m3. Binnen unit komt tegenover het bed (dus niet erboven). Is 5m voldoende afstand om geen last te hebben van te koude lucht? (ik las dat binnen unit boven bed beter zou zijn)

vraag 2:
zolder is 125 m3. Redelijk goed geïsoleerd en heb ook goede velux zonwering aan buiten- en binnenkant.

Bij Climasense zie ik een hele goede optie denk ik in de vorm van buitenunit 2MXM50M met binnen units FTXM25 (voor de slaapkamer) en FTXM42 (voor de zolder).
prijs 2475 + 650 installatie = 3105. Wat materiaal/reiskosten erbij en lijkt me dat ik onder de 3500 klaar ben.
https://www.climasense.nl...3/123-ruimte_b_max-120_m3
Of zijn er toch betere opties?

vraag 3:
iemand toevallig ervaring me Tado icm deze (of andere airco). Alhoewel deze airco wifi heeft zou ik de verwarming mogelijk toch willen integreren in één systeem (maar geen breekpunt)

[ Voor 4% gewijzigd door maxtrash op 21-03-2020 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

maxtrash schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:45:
Bij Climasense zie ik een hele goede optie denk ik in de vorm van buitenunit 2MXM50M met binnen units FTXM25 (voor de slaapkamer) en FTXM42 (voor de zolder).
Zit je binnen met een 2,5 en 4,2 niet over de capaciteit van de buitenunit heen? Een soort zelfde combinatie (zelfs met 2,5 en 3,5 kW binnen op dezelfde buitenunit) is mij ooit één keer aangeraden maar met de kanttekening dat ik dan beide niet tegelijkertijd kan gebruiken. Met een 2,5 en 4,2 zal dat nog meer spelen.
prijs 2475 + 650 installatie = 3105. Wat materiaal/reiskosten erbij en lijkt me dat ik onder de 3500 klaar ben.
Ik gok dat je iets meer kwijt bent. Afhankelijk van de afstand tussen binnen- en buiteunit (en dus de lengte van de leidingen en goten). Het is puur gevoel, ik kan er ook naast zitten. Let ook dat er eventueel reiskosten bij komen. Nu is die laatste niet aanzienlijk maar je moet het wel meetellen.

[ Voor 14% gewijzigd door FeaR op 21-03-2020 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:16:
[...]
Betreffende mijn eigen zoektocht:
Climasense kan van mij trouwens echt helemaal naar de pomp lopen. Nog steeds geen offerte gehad. Via de chat aangegeven dat ik al even zat te wachten en binnen no-time een mail. Mail met offerte? Nee, mail me kortaf één antwoord op een vraag. Reply ik met de vraag waar ik rekening mee moet houden qua kosten die nog bij hun installatie service komen en of ze mij alsjeblieft een gespecificeerde offerte willen sturen, krijg ik alleen terug dat reistijd afhankelijk is van locatie en ongeveer 200 euro materiaal. Als het zo moet dan hoeft het van mij niet meer. Al zijn ze de goedkoopste, ik gun mezelf een betere leverancier.
Sta je stil bij het feit dat ze het druk kunnen hebben en wellicht ondertussen ook Corona problematiek hebben? Uitval, etc. Niets is meer normaal op het moment. Ben al blij dat ik nog eten kan kopen in de supermarkt. ;)
maxtrash schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:45:
ben toch weer eens naar Airco aan het kijken. We hebben een single split voor de slaapkamer van mijn dochter op zolder. Nu wil ik ook de zolderruimte zelf koelen (voor als we thuiswerken gedurende de zomer) en een unit voor onze eigen slaapkamer op de 1e verdieping.

Beide binnen units kunnen aan de (binnenkant van de) buitenmuur geplaatst worden waar ook de buitenunit zich moet gaan bevinden (naast de andere buitenunit). Stroom kan van binnen komen lijkt me.

vraag 1:
slaapkamer is 5x5 m, kleedkamer eraan vast is ongeveer 10m2. Totaal misschien 80m3. Binnen unit komt tegenover het bed (dus niet erboven). Is 5m voldoende afstand om geen last te hebben van te koude lucht? (ik las dat binnen unit boven bed beter zou zijn)

vraag 2:
zolder is 125 m3. Redelijk goed geïsoleerd en heb ook goede velux zonwering aan buiten- en binnenkant.

Of zijn er toch betere opties?

vraag 3:
iemand toevallig ervaring me Tado icm deze (of andere airco). Alhoewel deze airco wifi heeft zou ik de verwarming mogelijk toch willen integreren in één systeem (maar geen breekpunt)
Unit tegenover je bed wordt kou lijden en stijve spieren. Koude lucht valt naar beneden.

Unit slaapkamer kan je makkelijk met een 2 toe en zolder een 3,5 max. Ik heb een 4,2 op 160m3.

Integreren alle systemen doe ik in Domoticz. Eitje met Daikin.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2020 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FeaR schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:12:
[...]

Zit je binnen met een 2,5 en 4,2 niet over de capaciteit van de buitenunit heen? Een soort zelfde combinatie (zelfs met 2,5 en 3,5 kW binnen op dezelfde buitenunit) is mij ooit één keer aangeraden maar met de kanttekening dat ik dan beide niet tegelijkertijd kan gebruiken. Met een 2,5 en 4,2 zal dat nog meer spelen.

[...]

Ik gok dat je iets meer kwijt bent. Afhankelijk van de afstand tussen binnen- en buiteunit (en dus de lengte van de leidingen en goten). Het is puur gevoel, ik kan er ook naast zitten. Let ook dat er eventueel reiskosten bij komen. Nu is die laatste niet aanzienlijk maar je moet het wel meetellen.
Je mag dat prima doen, mist je de realisatie hebt dat je beide units niet maximaal kan laten draaien (wat bijna nooot gebeurt om mee te beginnen in de praktijk).

Ik heb een 5 buitenunit, met daarop een 4.2 (beneden) en een 2.5 (slaapkamer) aangesloten. In de praktijk hebben ze zat capaciteit om tegelijk te kunnen verwarmen of verkoelen. De enige keer dat dit niet genoeg gaat zijn is als het 40 graden voor 4 weken gaat worden en ik de ramen open laat staan oid :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:21:
[...]
Sta je stil bij het feit dat ze het druk kunnen hebben en wellicht ondertussen ook Corona problematiek hebben? Uitval, etc. Niets is meer normaal op het moment. Ben al blij dat ik nog eten kan kopen in de supermarkt. ;)
Mail me dan dat in plaats van me af te schepen met dergelijke mailtje en antwoorden. Ik heb alle respect voor de situatie maar deze communicatie lusten de honden geen brood van. Ik heb al diverse installateurs laten weten dat ik af zie van hun aanbod omdat ze simpelweg te duur zijn of niet kunnen leveren wat ik vraag. Daarop krijg ik nettere reacties dan op mijn offerteaanvraag bij Climasense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FeaR schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Mail me dan dat in plaats van me af te schepen met dergelijke mailtje en antwoorden. Ik heb alle respect voor de situatie maar deze communicatie lusten de honden geen brood van. Ik heb al diverse installateurs te laten weten dat ik af zie van hun aanbod omdat ze simpelweg te duur zijn of niet kunnen leveren wat ik vraag. Daarop krijg ik nettere reacties dan op mijn offerteaanvraag bij Climasense.
Vreemd. Ik heb precies de omgekeerde ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
Heel herkenbaar en lees dat vaker. Het zijn ordinaire dozenschuivers en komen afspraken niet na. Betaal liever meer voor een professioneel bedrijf.
FeaR schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:34:
[...]

Mail me dan dat in plaats van me af te schepen met dergelijke mailtje en antwoorden. Ik heb alle respect voor de situatie maar deze communicatie lusten de honden geen brood van. Ik heb al diverse installateurs laten weten dat ik af zie van hun aanbod omdat ze simpelweg te duur zijn of niet kunnen leveren wat ik vraag. Daarop krijg ik nettere reacties dan op mijn offerteaanvraag bij Climasense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Woensdag contact gehad met de airco boer ivm naar voren halen plaatsing datum (gelijktijdige montage met de buren, 80 plus en vol in paniek voor lockdown). Zou in eerste instantie de 25ste zijn maar zou eventueel vervroegd kunnen worden naar maandag en gister avond werd ik gebeld of vandaag ook goed was.

Na de installatie bij de buren was hij bij mij begonnen aan de binnen unit en nadat hij de afvoerslang en elektra had gedaan ging hij weg want hij had geen airco slang meer... (best vaag, maar oké). 20 minuten later had hij toch nog een hele doos ergens gevonden en ging hij verder met de montage. Alles is nu goed aangesloten alleen nog wat kabelgoot. Deels mijn schuld omdat ik de plaatsing anders wou dan in eerste instantie besproken.

Er is wel een zwaardere unit geplaatst dan besteld omdat die niet leverbaar was.

WLAN module aangesloten en nu tegen Siri schreeuwen dat de airco aan moet :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Inmiddels van een enkele partij een offerte mogen ontvangen. Van alle andere partijen nog geen response. Ik vermoed ook druk/corona perikelen.

Het eerste systeem in de offerte is een Mitsubishi Electric, namelijk de volgende set:

Slaapkamers (7m2 en 12m2): MSZ-AP15 + MSZ-AP20
Woonkamer (35m2): MSZ-AP35
Buitenunit: MXZ-3F54VA

Dit systeem inclusief wifi-modules en 3x een gat boren in beton bieden ze aan voor € 5203 inc.
Daarnaast hebben ze op mijn verzoek ook een offerte gestuurd voor een systeem van Mitsubishi Heavy Industries, en dat is de volgende set geworden:

Slaapkamers: 2x SRK20ZS-W
Woonkamer: SRK35ZS-W
Buitenunit: SCM60ZS-W

Dit systeem is ook incl. wifi en bieden ze aan voor €5317 incl.

Het mooie aan de set van Mitsubishi Electric vindt ik de compacte binnenunits, deze zijn maar 76cm t.o.v. 87cm voor die van MHI. Als ik echter de specificaties van de buitenunit van de ME bekijk dan staat daar als afzekerwaarde 25T genoemd met een max bedrijfsstroom van 18,8A. Dus volgens mij is dat ding dus helemaal niet geschikt voor een woonhuis :? De installateur zegt echter dat dat ding met gemak op een 16A groep kan aangezien het opgenomen vermogen max 1,30KW is. Ik vraag me af of ik er dan geen problemen mee ga krijgen.

Die van MHI heeft wel als aangeraden afzekerwaarde 16T maar dan zijn de binnenunits dus weer groter...

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idefix70 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 17:50:
Heel herkenbaar en lees dat vaker. Het zijn ordinaire dozenschuivers en komen afspraken niet na. Betaal liever meer voor een professioneel bedrijf.

[...]
Onzin. Ik ben tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Ik ga over mijn eigen ervaringen en wat ik lees en die hoef jij zoals je vaker doet niet te kwalificeren. Fijn voor je dat jij een goede ervaring hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bdgroot83
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 14:50
frye schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:12:
[...]

Ik had over de Toshiba Shorai vs Toshiba Shorai Premium. ;)

Net iemand dus geweest over de vloer die Fujitsu verkocht.
Was totaal geen fan van R32 modellen & had dus R410A model.

ASYG 09 LMCE
ASYG 14 LMCE

AOYG 18 LAT3 (buitenunit)

3500 excl btw

Hij sprak wel altijd over kW in verwarmingstermen.
Een stuk goedkoper als Mitsubishi & Toshiba maar ook een iets minder merk?
Ik heb op elke slaapkamer een ASYG 09 LMCA hangen (3 stuks multi split) en ben er zeer tevreden over.

Toevallig zijn we ook aan het kijken om beneden in de woonkamer (150m3) een airco te laten hangen. Voor koelen maar ook verwarmen.
En na verschillende offertes te hebben gekregen van:

Daikin Perfera 4.2 Kwh duur €2850,-
MHI SRK-50-ZS €2265,-
Daikin Sensira 5 Kwh gooien ze je dood mee €2150,-

Uiteindelijk toch weer voor een Fujitsu gekozen. De ASYG14 KMTB. Kleine binnenunit, stil en goede specificaties voor €2150,- all in. Was nog aan het twijfelen om misschien toch voor de MHI te gaan, maar na jullie berichten leek mij een 4.2 Kwh voldoende.

Ik zie Fujitsu een beetje als een Honda. Je ziet ze niet veel op de weg maar het is wel Japanse degelijkheid.

Toch nieuwsgierig waarom de installateur geen fan is van R32 Frye

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
bdgroot83 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 21:57:
[...]

Toch nieuwsgierig waarom de installateur geen fan is van R32 Frye
Hij zei iets dat R32 goedkoper was ma minder veilig.
Begreep het ook niet allemaal zo goed.

Ben er ondertussen uit.

msz-ef 18 in slaapkamer (1.8kW)
msz-ef 35 in woonkamer (3.5kW)
mxz-3f54vf buitenunit

Heb voor de woonkamerunit ook de wifi-optie genomen.
Kijken als het iets is. Dan kan ik het eventueel ook voor de slaapkamer nemen later.

De installateur gekozen die niet overdreef dus met het aantal kW.
Had er ook het beste gevoel bij. Prijs misschien wel wat aan de dure kant. Geen idee.
4800 euro incl btw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
frye schreef op zondag 22 maart 2020 @ 10:07:
[...]

Hij zei iets dat R32 goedkoper was ma minder veilig.
Begreep het ook niet allemaal zo goed.

Ben er ondertussen uit.

msz-ef 18 in slaapkamer (1.8kW)
msz-ef 35 in woonkamer (3.5kW)
mxz-3f54vf buitenunit

Heb voor de woonkamerunit ook de wifi-optie genomen.
Kijken als het iets is. Dan kan ik het eventueel ook voor de slaapkamer nemen later.

De installateur gekozen die niet overdreef dus met het aantal kW.
Had er ook het beste gevoel bij. Prijs misschien wel wat aan de dure kant. Geen idee.
4800 euro incl btw.
Wat een larie :')

Een korte zoektocht op R32 vs R410 laat zien waarom men aan het overstappen is. Denk eerder dat er een grotere marge gepakt wordt op de R410 modellen en dat dit als motivator gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Ja, ik dacht ook overal te zien dat R32 meer voordelen had tov r410.

Hij had iets over dat er meer kans was dat huis kon ontploffen omdat het anders gas was.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
Lees https://www.koudeenluchtb...562-1709943333.1584872562 eens
frye schreef op zondag 22 maart 2020 @ 11:15:
Ja, ik dacht ook overal te zien dat R32 meer voordelen had tov r410.

Hij had iets over dat er meer kans was dat huis kon ontploffen omdat het anders gas was.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
[b]Greenisthebest schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 16:21

Unit tegenover je bed wordt kou lijden en stijve spieren. Koude lucht valt naar beneden.

Unit slaapkamer kan je makkelijk met een 2 toe en zolder een 3,5 max. Ik heb een 4,2 op 160m3.

Integreren alle systemen doe ik in Domoticz. Eitje met Daikin.
ellende is dat airco aan andere kant brengen niet bepaald aanlokkelijk is. Het lijkt me bijna niet mogelijk om de koelleiding e.d. door de hele slaapkamer te trekken, bovendien moet er dan ook nog een oplossing gevonden worden voor het condenswater.
Als het echt niet te doen is is het dan slimmer om het bed te verplaatsen...Alleen moet dan ook een hele boekenkast met 35 planken meeverhuizen. Enige is dat ik dit wel kan doen als het niet blijkt te werken.

Heb de specs er eens naast gelegd (https://www.daikin.nl/nl_nl/products/FTXM-N.table.html) en het blijkt wel dat de modellen extreem op elkaar lijken. (2.0 model heeft twee warmtewisselaars ed de 2.5, 3.5 en 4.2 hebben er drie). Ook het prijsverschil is zeer minimaal (bijv. 25 euro goedkoper tussen 2.0 en 2.5 model). Stel ik wil een poging wagen om deur open te doen van de slaapkamer om de hele bovenverdieping wat te koelen, dan heb ik eerder wat meer capaciteit nodig.
als de grootste binnen unit een 3.5 wordt zou ik wel de buiten unit kunnen downscalen van 5kW naar 4kW. Dit scheelt dan 195 euro, ook geen bedrag waar ik echt wakker van lig.

tenslotte, is het realistisch om later een 3e binnen unit aan te sluiten op de daikin (stel dat bestaande airco in slaapkamer dochter kapot gaat)? Of wordt dat bijna nooit gedaan en is over 10 jaar de FTXM serie niet meer leverbaar?

de minimale luchtstroom voor de 2.0 en 2.5 zijn identiek (4.4 m3/min). Nadeel van de grotere buitenunit is dat deze ongeveer 2dBA luider is.

Wil niet eigenwijs je advies tegenspreken, maar probeer te begrijpen waarom ik evt. toch voor kleinere dimensionering zou moeten gaan?

ps. domoticz gebruik ik ook dus dat is goed om te horen. Heb tot nu toe echter nog niet veel gedaan met verwarming. Gebruik daar toch liever de Tado-app voor merk ik, maar wie weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frenkie567917
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Inmiddels al wat meer offertes binnen gehad. Ik neig naar een single split voor de woonkamer en een single split voor de slaapkamer (Mitsubishi Heavy).

Nu nog aan het puzzelen hoe ik de stroomaansluiting netjes (zo min mogelijk kabelgoten binnen) krijg.
In de slaapkamer en woonkamer zit bovendien geen aarde op de stopcontacten.

Ik zie twee opties:
- extra geaarde stroomdraad / groep buitenom vanuit de meterkast naar het platte dak waar de buitenunits staan
- aarde toevoegen aan bestaande binnenstopcontacten en deze doorboren naar buiten

Hebben jullie nog andere suggesties? Hoe is bij jullie de stroomvoorziening gedaan?

Aarden van de airco via de vermarming was ook een voorstel, maar dit kan niet vanwege niet-geleidende verwarmingsbuizen. Bovendien zie ik aarden via de verwarming niet zo zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Laatst online: 20:01
Frenkie567917 schreef op maandag 23 maart 2020 @ 08:27:
Inmiddels al wat meer offertes binnen gehad. Ik neig naar een single split voor de woonkamer en een single split voor de slaapkamer (Mitsubishi Heavy).

Nu nog aan het puzzelen hoe ik de stroomaansluiting netjes (zo min mogelijk kabelgoten binnen) krijg.
In de slaapkamer en woonkamer zit bovendien geen aarde op de stopcontacten.

Ik zie twee opties:
- extra geaarde stroomdraad / groep buitenom vanuit de meterkast naar het platte dak waar de buitenunits staan
- aarde toevoegen aan bestaande binnenstopcontacten en deze doorboren naar buiten

Hebben jullie nog andere suggesties? Hoe is bij jullie de stroomvoorziening gedaan?

Aarden van de airco via de vermarming was ook een voorstel, maar dit kan niet vanwege niet-geleidende verwarmingsbuizen. Bovendien zie ik aarden via de verwarming niet zo zitten.
Zo door de kruipruimte naar de meterkast https://i.imgur.com/f2T4Pwl.jpg

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Iemand een grandioos idee om een airco waterpas te zetten? Airco staat nu op 4 rubber tegels en aan de voorkant zitten er twee opvul blokjes van 10mm er onder. Eigelijk moet hij nog 2mm hoger...

Het lijkt er op dat er geen stel poten voor een buitenunit beschikbaar zijn, of zoek ik niet goed genoeg?

Kom niet verder dan https://www.multi-import....bration-dampers-4-st.html maar het lijkt er niet op dat je hier echt mee kan stellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
De buitenunit hoeft niet exact waterpas te staan.

En met die dempers kan je wel corrigeren hoor. Het zijn 2 losse bouten. Het is niet 1 lange bout die in die demper zit :). Anders zou die ook geen trillingen dempen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Glashelder schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:49:
De buitenunit hoeft niet exact waterpas te staan.

En met die dempers kan je wel corrigeren hoor. Het zijn 2 losse bouten. Het is niet 1 lange bout die in die demper zit :). Anders zou die ook geen trillingen dempen.
Hmmm oké. Zal eens wat proberen want ik hoor nu de unit van de buren ook, had gehoopt dat het minder zou zijn als ze niet op een hard kunststof blok zouden staan :+ (nee, het geluid opzich is niet storend maar als het weg is zou t wel beter zijn :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-09 10:55
wizzopa schreef op woensdag 26 februari 2020 @ 19:02:
[...]

Ik heb 2 Daikins, ururu en en sensira de laatste uit Italië laten komen en zelf geplaatst.
@Greenisthebest de leidingen komen bij Climasense vandaan ;)
Vraagje, gebruik je de Sensira voor de bovenverdieping? Dus alleen om te koelen?
En voor hoeveel m2 oppervlakte?

Heb zelf beneden al een Ururu hangen (3,5kW model) wat meer dan prima koelt en verwarmt, maar wil er boven ook één. Niet zo'n hele uitgebreide, hoofddoel is koelen, afgelopen zomer namelijk met een mobiele airco gekoeld, ten eerste wat een stroomvreter, ten tweede kon hij de verdieping niet op temperatuur krijgen..
Wil dus boven een unit hebben hangen om 3 slaapkamers te koelen (35m2) en een zolder. Zat zelf naar een 2.5kW model te kijken in eerste instantie maar twijfel of dat voldoende vermogen levert.

Nu is het wel zo dat ik (net zoals beneden) de warmte voor wil zijn, dus dat de airco al aanzet wanneer er veel warm weer wordt voorspelt en dus de airco 24/7 draait zodat de massa koel blijft en de airco niet zo hard hoeft te werken.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Kort vraagje: Onze benedenverdieping is (met aanbouw) 83m2 en 215m3.

Gisteren een aircoboer over de vloer gehad en die adviseerde een 7KW airco voor deze ruimte.

Lijkt mij wel enorm overtrokken? Voelt alsof we het dan met 40 graden buiten, nog steeds naar 15 graden binnen kunnen koelen. En de overige tijd met een continu in/uitschakelende airco zitten met bijbehorende hoge stroomkosten en herrie.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Raymond schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:42:
Kort vraagje: Onze benedenverdieping is (met aanbouw) 83m2 en 215m3.

Gisteren een aircoboer over de vloer gehad en die adviseerde een 7KW airco voor deze ruimte.

Lijkt mij wel enorm overtrokken? Voelt alsof we het dan met 40 graden buiten, nog steeds naar 15 graden binnen kunnen koelen. En de overige tijd met een continu in/uitschakelende airco zitten met bijbehorende hoge stroomkosten en herrie.

Hoe kijken jullie hier tegenaan?
Heb hier een 3.5kW unit hangen op een benedenverdieping van 60m2 / 150m3. Afgelopen zomer, met 40 graden kon ik met gemak de benedenverdieping op 24 graden houden (kouder had ook gekund, maar om temperatuurverschillen te 'beperken' niet kouder gezet). Een 7kW model gaat het zeker koel houden, maar je hebt zware overcapaciteit.

Korte situatie; we hadden afgelopen zomer op de gehele benedenverdieping nog slecht geïsoleerde ramen en deuren (enkel en oud dubbel glas, geen HR) en de woonkamerkant op het zuiden. Inmiddels vervangen door kunststof en HR+++ glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gron74
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 07-09 01:03
Als je deze site mag geloven dan is dat nog weinig.
https://cooperandhunter.nl/capaciteit-airco-berekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:20:
[...]

Vraagje, gebruik je de Sensira voor de bovenverdieping? Dus alleen om te koelen?
En voor hoeveel m2 oppervlakte?

Heb zelf beneden al een Ururu hangen (3,5kW model) wat meer dan prima koelt en verwarmt, maar wil er boven ook één. Niet zo'n hele uitgebreide, hoofddoel is koelen, afgelopen zomer namelijk met een mobiele airco gekoeld, ten eerste wat een stroomvreter, ten tweede kon hij de verdieping niet op temperatuur krijgen..
Wil dus boven een unit hebben hangen om 3 slaapkamers te koelen (35m2) en een zolder. Zat zelf naar een 2.5kW model te kijken in eerste instantie maar twijfel of dat voldoende vermogen levert.

Nu is het wel zo dat ik (net zoals beneden) de warmte voor wil zijn, dus dat de airco al aanzet wanneer er veel warm weer wordt voorspelt en dus de airco 24/7 draait zodat de massa koel blijft en de airco niet zo hard hoeft te werken.
Ik gebruik de Sensira alleen om onze slaapkamer te koelen, inhoud ca. 35 m3 Bruto, opp. 15 m2. Dit doet hij met de spreekwoordelijke 2 vingers in zijn neus. Buiten en binnen unit op de laagste stand die mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
wizzopa schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:49:
[...]

Ik gebruik de Sensira alleen om onze slaapkamer te koelen, inhoud ca. 35 m3 Bruto, opp. 15 m2. Dit doet hij met de spreekwoordelijke 2 vingers in zijn neus. Buiten en binnen unit op de laagste stand die mogelijk is.
En je hebt het dan over een 2.0kW model denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Zanzibar-1337 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:50:
[...]

En je hebt het dan over een 2.0kW model denk ik?
Nee, een 2,5 kW. https://i.imgur.com/f2T4Pwl.jpg
https://i.imgur.com/7E2IhgY.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door wizzopa op 24-03-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
Was net inderdaad al je foto's aan het doorbladeren, je hebt mooie projecten gedaan in je huis, petje af! Ik denk dat een 2,5kW model wellicht net te klein gaat zijn, 3.5kW model zou denk ik voldoende moeten zijn voor pak en beet 120m3, beneden gaat dan (wanneer het warm wordt) de ururu meedraaien. Aangezien ik niet zelf kan plaatsen zou ik een offerte moeten gaan opvragen, eens kijken waar ze mee komen. Ik heb momenteel de Daikin Comfora 3.5kW op het oog. Wat denken jullie ?
https://www.climasense.nl...-ftxp35m-rxp35m-35kw.html

[ Voor 3% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 24-03-2020 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier vannacht 160m3/60m2 op 20 graden binnen gehouden met een 4,2 kW Daikin Perfera terwijl het buiten bijna -5 was. Dat deed hij met 2 vingers in de neus. Kosten €0,44 ongeveer. Koelen zal dus ook geen probleem worden neem ik aan. Blij dat ik geen grote unit heb genomen met bijbehorend meer geluid. Sowieso zou ik die factor niet te hard nemen maar een warmteverliesberekening maken https://bouw-energie.be/nl/bereken/warmteverliesberekening en dan de specs van de unit erbij pakken die je voorkeur heeft. Kan nogal wat verschillen per merk. Wbt koelen ben ik uitgegaan van het feit dat mijn huis afgelopen zomers met alle ramen dicht en zonwering toch wel zo'n drie dagen leefbaar bleef. Als de warmte er eenmaal in zat begon de ellende pas. Ik verwacht dus niet een 5 nodig te hebben die volgens die tabellen eruit zou komen.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
FeaR schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:12:
[...]
[...]
op basis van lengte 15m is de offerte uiteindelijk op 3950 uitgekomen.
eens over denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-09 14:22
@Greenisthebest dat mag ik hopen dat het niet teveel energie kost om je huis op 20 graden te houden in de nacht. Hier gaat de verwarming gewoon uit om 23:30 en om 6:30 weer aan ... ons huis verliest dan amper een halve graad bij een dergelijke koude nacht.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wizzopa
renzo4000 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:42:
@Greenisthebest dat mag ik hopen dat het niet teveel energie kost om je huis op 20 graden te houden in de nacht. Hier gaat de verwarming gewoon uit om 23:30 en om 6:30 weer aan ... ons huis verliest dan amper een halve graad bij een dergelijke koude nacht.
Ik heb jou manier van stoken even lang mijn manier van stoken gelegd, en dat scheelde zeggen en schrijven en 2,4 kWh als hij uit gaat, maar dan heb ik niet mee gerekend wat het op warmen in de ochtend kost.

Dit 2,4 kWh komt gewoon van het dak af. ;)

Gister was het verbruik over 24 uur 8,8 kWh bij 19 a 20 Graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

renzo4000 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:42:
€0,40. Ja een godsvermogen. ;)

Ik heb nu sinds 10 maart weken de airco als verwarming aan en ben zo'n €12,- kwijt (58kWh). Dat is in kuubs gas zo'n 16 m3 is 1,6 m3 per dag. Vorig jaar was ik 31 m3 kwijt in dezelfde periode.(meten is weten via Mindergas.nl). Oftewel ik hoop niets, ik weet het 100 procent zeker dat het veel goedkoper is. Stook hetzelfde als iemand met vloerverwarming oftewel met minimale verlaging.

Maar we weten dat jij geen fan bent van verwarmen met L/L warmtepomp. Ik wel mijn energierekening wel en het klimaat en Groningen ook.

Alleen een airco kopen voor koelen kost een vermogen want dat kan qua kosten vind ik niet uit. Maar ieder zijn ding. Ik koel voor niets met de besparing die ik maak in de winter en gebruik de units het hele jaar.

@wizzopa De panelen hebben hier ook al weer vandaag 10kWh gedaan. Jammie. :9

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2020 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Nee je begrijpt mijn punt niet, het feit dat je snachts kennelijk veel moet bijverwarmen ... wellicht een mindere isolatie?

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoef niet bij perse te verwarmen want ik deed met de cv precies hetzelfde als jij, maar dat is andere warmte. Als je met luchtverwarming de meubels muren etc laat afkoelen ben je lang bezig om de massa weer warm te krijgen, de lucht is wel snel warm, en dat is a niet comfortabel en b kost het meer stroom dan de boel met 1 graad max te laten dalen.

Met vloerverwarming heb je precies hetzelfde overigens met water van 35 graden. Stralingswarmte is dan ook niet aanwezig.

En heb hier een serre met behoorlijk wat glasoppervlak. Daar zou wellicht nog HR++ in kunnen maar dan wegen de kosten niet op tegen het rendement.

NB: veel verwarmen? 2 kWh ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
renzo4000 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 19:12:
Nee je begrijpt mijn punt niet, het feit dat je snachts kennelijk veel moet bijverwarmen ... wellicht een mindere isolatie?
Hier kan je zien wat de Daikin doet:
https://pvoutput.org/intr...dt=20200323&gs=0&da=1&m=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Moet de site niet zijn pvuse.org? :+ Hoe heb je dat daarin gekregen? Zoek nog een mooie manier om te monitoren. Ik dacht aan een TP Link HS110 middels Domoticz naar een idee van @Notna Ik zoek de makkelijkste manier via Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Moet de site niet zijn pvuse.org? :+ Hoe heb je dat daarin gekregen? Zoek nog een mooie manier om te monitoren. Ik dacht aan een TP Link HS110 middels Domoticz naar een idee van @Notna Ik zoek de makkelijkste manier via Domoticz.
Via een din-rail kWh meter naar een Flukso https://www.flukso.net/content/fluksometer-v3e en vandaar naar pvoutput en een display https://i.imgur.com/kZjkJCn.jpg in de kamer en op mijn telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Nu online

Toppe

Oké ✅

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Je kan ook kijken naar een Sonoff POW R2, die gebruik ik ook voor de wasdroger en wasmachine en werkt naar volle tevredenheid. Dingen kosten rond een tientje en als je hem kant en klaar wilt (inclusief juiste software) dan zit je op de twee tientjes via marktplaats :)

En iemand enig idee waar ik een filter kan vinden voor mijn Panasonic airco? Modelnummer volgens Panasonic zou ‘CZ-SA31P’ zijn maar kan dit nergens via Google in Nederland vinden..?

[ Voor 13% gewijzigd door Toppe op 26-03-2020 08:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hallo all,

Inmiddels ben ik in bezit van een nieuw bestelde Triple split airco installatie (uit Italië). Deze heb ik reeds maanden geleden aangeschaft.
Nu ben ik eigenlijk nog op zoek naar een goede airco installateur die mij kan helpen om deze installatie te plaatsen.
Ik heb nu 2 andere installateurs gesproken en die geven allebei aan niet te willen installeren omdat zij dit enkel doen indien de airco installatie ook zelf door hen werd geleverd.

Kan iemand een goeie installateur aanbevelen die ook niet de hoofdprijs vraagt? :)

Regio Noord-Brabant

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Da_maniaC schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:01:
Kan iemand een goeie installateur aanbevelen die ook niet de hoofdprijs vraagt? :)
Misschien even aangeven in welke regio je iemand zoekt? Ik neem aan dat een installateur uit Zeeland weinig zin heeft om in Groningen een AC te installeren...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Andrehj schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:16:
[...]

Misschien even aangeven in welke regio je iemand zoekt? Ik neem aan dat een installateur uit Zeeland weinig zin heeft om in Groningen een AC te installeren...
Ik kreeg ook al een aanbieding uit Utrecht eerder en meneer vond dat ook niet bezwaarlijk kennelijk. :)
Maar ik heb het aangepast. :)

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maxtrash
Zoals eerder in dit topic vermeld ben ik bezig met een Airco.

Ik dacht dus aan 2MXM50M icm een FTXM25N en FTXM42N (totaal rond 4k)

verder redenerend zou verkoeling (voor een deel van) de benedenverdieping ook geen gek idee zijn. Dit betreft ongeveer 225 m3 (woonkamer+game room+keuken).

ik zou dan bijv. voor een 3MXM68M icm FTXM25N + FTXM42N + FTXM50N kunnen gaan. (optie 1)

alternatief zou kunnen zijn om (later) een losse splitunit voor de woonkamer te nemen met eigen buiten unit (optie 2).

voordeel optie 1: goedkoper, buiten unit minder nodig
nadeel optie 1: buiten unit groter gedimensioneerd wat je niet nodig hebt als je airco maar aan zet in één kamer?
vraag is met name of ik hiermee veel rendement verlies?

wat zijn in het algemeen de gedachtes hierbij?

[ Voor 3% gewijzigd door maxtrash op 26-03-2020 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Da_maniaC schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 15:01:
Hallo all,

Inmiddels ben ik in bezit van een nieuw bestelde Triple split airco installatie (uit Italië). Deze heb ik reeds maanden geleden aangeschaft.
Nu ben ik eigenlijk nog op zoek naar een goede airco installateur die mij kan helpen om deze installatie te plaatsen.
Ik heb nu 2 andere installateurs gesproken en die geven allebei aan niet te willen installeren omdat zij dit enkel doen indien de airco installatie ook zelf door hen werd geleverd.

Regio Noord-Brabant
Bercx Klimaat techniek
Antwerpenlaan 21
5628 XC EINDHOVEN

Als je een e-mailadres wil hebben of tel. pm me dan even
Heefft bij mij 2 daikin's gehangen een maand geleden, heel erg tevreden.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 16:37
Inmiddels een offerte binnen gekregen voor het plaatsen van 2 Daikin airco's in huis, eentje van 2.5KW (slaapkamer) en eentje van 3.5KW (woonkamer)

Prijs voor de airco's, toebehoren zoals kabelgoten etc, en montage komt uit op 3900 euro

Is dat een beetje een normale prijs? Daikin is natuurlijk al een wat duurder merk van zichzelf, maar ik wil ook wel graag kwaliteit hebben
Airco's hebben beide ook een wifi module ingebouwd, iets wat voor mij wel een must is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-06 10:45
Pfoe... Probeer me te oriënteren op een airco installatie, maar wat ingewikkeld allemaal! Ik heb via werkspot de volgende vraag gezet:

We willen graag drie binnenunits en een multisplit airco systeem voor drie slaapkamers van elk circa 30 kuub.

Nu heb ik 4 aanbiedingen gekregen, waarvan twee concreet. Ze komen uit op ruim 4000 euro. Eén biedt een LG multi split airconditioning type MU3R19-090909 met 10 jaar garantie op de compressor en 5 jaar op de rest onderdelen inclusief WiFi bediening. Prijs:4250€ all-inclusief.

De ander: Multi-split - Mitsubishi Heavy 2.0kW + 2.0kW+2,0k €4.750,- incl. BTW Uiteraard is dit inclusief installatie, koelleiding (mits ~ 5-10m van de buitenunit), eventueel gaten boren (behalve gegoten betonnen muren), beugel of blokken voor de buitenunit en de koelleiding netjes afgewerkt in goot. Bovendien geven wij 5 jaar garantie op de airconditioning.

Nu vraag ik me af, hoe lang zijn ze met zo'n installatie bezig? Het komt me voor dat dit nogal flinke prijzen zijn, of is dit normaal?

Ik zoek dus installatie voor tussenwoning met opbouw in Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:13:
Inmiddels een offerte binnen gekregen voor het plaatsen van 2 Daikin airco's in huis, eentje van 2.5KW (slaapkamer) en eentje van 3.5KW (woonkamer)

Prijs voor de airco's, toebehoren zoals kabelgoten etc, en montage komt uit op 3900 euro

Is dat een beetje een normale prijs? Daikin is natuurlijk al een wat duurder merk van zichzelf, maar ik wil ook wel graag kwaliteit hebben
Airco's hebben beide ook een wifi module ingebouwd, iets wat voor mij wel een must is
Ik vind 3900 wat aan de hoge kant. Zou eerder rond de 3200 verwachten voor iets als dat.
Westmania schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:16:
Pfoe... Probeer me te oriënteren op een airco installatie, maar wat ingewikkeld allemaal! Ik heb via werkspot de volgende vraag gezet:

We willen graag drie binnenunits en een multisplit airco systeem voor drie slaapkamers van elk circa 30 kuub.

Nu heb ik 4 aanbiedingen gekregen, waarvan twee concreet. Ze komen uit op ruim 4000 euro. Eén biedt een LG multi split airconditioning type MU3R19-090909 met 10 jaar garantie op de compressor en 5 jaar op de rest onderdelen inclusief WiFi bediening. Prijs:4250€ all-inclusief.

De ander: Multi-split - Mitsubishi Heavy 2.0kW + 2.0kW+2,0k €4.750,- incl. BTW Uiteraard is dit inclusief installatie, koelleiding (mits ~ 5-10m van de buitenunit), eventueel gaten boren (behalve gegoten betonnen muren), beugel of blokken voor de buitenunit en de koelleiding netjes afgewerkt in goot. Bovendien geven wij 5 jaar garantie op de airconditioning.

Nu vraag ik me af, hoe lang zijn ze met zo'n installatie bezig? Het komt me voor dat dit nogal flinke prijzen zijn, of is dit normaal?

Ik zoek dus installatie voor tussenwoning met opbouw in Utrecht.
Probeer Van Dorp/ABO Klimaat eens. Zitten praktisch om de hoek van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
@Westmania Die prijzen zijn wel realistisch, beetje afhankelijk hoe de situatie bij jou thuis is (kunnen ze er makkelijk bij, moeten ze veel boren, leidingen, etc). Bij hebben ze een multisplit van LG geplaatst (3 binnenunits) in iets meer dan een halve dag inclusief alle materialen en werkzaamheden voor net geen 4k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
Notna schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:30:
[...]

Ik vind 3900 wat aan de hoge kant. Zou eerder rond de 3200 verwachten voor iets als dat.
Bedankt!
Jij hebt ook airco's van Daikin toch (als ik me goed herinner uit het klaagtopic :P ), tevreden mee?
Ook qua geluid in de nacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:58:
[...]

Bedankt!
Jij hebt ook airco's van Daikin toch (als ik me goed herinner uit het klaagtopic :P ), tevreden mee?
Ook qua geluid in de nacht?
Yup (maar niet in het klaagtopic ;) )

FTXM 42, 25 en 2 x FTXM 20 met resp. een 2MXM40 en 2MXM 50

en die fluistermodus van 19dB is echt geniaal; slaap je zo doorheen :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
renzo4000 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 10:32:
@Westmania Die prijzen zijn wel realistisch, beetje afhankelijk hoe de situatie bij jou thuis is (kunnen ze er makkelijk bij, moeten ze veel boren, leidingen, etc). Bij hebben ze een multisplit van LG geplaatst (3 binnenunits) in iets meer dan een halve dag inclusief alle materialen en werkzaamheden voor net geen 4k.
Ik denk niet heel ingewikkeld. Het is een houten opbouw, met aan beide kanten voldoende ruimte om een buitenunit te plaatsen, kan ook op het balkon. Of op het platte dak. Mag ik vragen welk type LG je hebt? Ben je er tevreden over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Wie is hier bekend met midea? We hebben nu een offerte binnen voor een systeem op basis van dat merk.
Offerte ziet er op zich prima uit. Installatiekosten zijn te overzien, kosten voor los materiaal zijn ook acceptabel. Prijs voor de apparatuur is ook doable.

Maar ik ken het merk niet, dus ben wat huiverig.
Spullen komen hier vandaan:
https://www.bostools.nl/a...er/airco-merk/Midea-airco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Westmania schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Ik denk niet heel ingewikkeld. Het is een houten opbouw, met aan beide kanten voldoende ruimte om een buitenunit te plaatsen, kan ook op het balkon. Of op het platte dak. Mag ik vragen welk type LG je hebt? Ben je er tevreden over?
2 x binnenunit LG 09SQ voor de slaapkamers
1 x binnenunit LG 12SQ voor de woonkamer
1 x Buitenunit: LG-MU3R21-UEO

Deze set heb ik pas twee zomers maar zijn daar zeer tevreden over. De ruimtes zijn snel op de gewenste temperatuur en doen dat efficiënt en stil(ook de buitenunit is best stil, ik moet er moeite voor doen om het te horen). Verder zit Wifi standaard ingebouwd en werkt goed via de app en via Google Home. Zoals terug te lezen is wordt LG hier vaak niet zo geprezen maar ik ben er tevreden over tot op heden. Het advies is meestal wel om de buitenunit aan de muur te bevestigen zodat trillingen minder snel optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
@renzo4000 De reden dat ik het dan wat prijzig vind is dat ik die set zie voor 2400 euro en dat voor een halve dag werk nog 1700 euro erg hoog vindt. Dan heb je het over 200 euro per uur als ze met twee man komen en 400 euro voor 1 man. Stel dat er nog eens 500 euro aan extra materialen nodig is, zit je nog steeds op 1200 voor een halve dag. Dus ik snap de rekensom niet zo goed.

En maakt het nog uit of je een LG-MU3R21 of een LG-MU3R19 hebt in mijn situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FabianGTI
Westmania schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:27:
@renzo4000 De reden dat ik het dan wat prijzig vind is dat ik die set zie voor 2400 euro en dat voor een halve dag werk nog 1700 euro erg hoog vindt. Dan heb je het over 200 euro per uur als ze met twee man komen en 400 euro voor 1 man. Stel dat er nog eens 500 euro aan extra materialen nodig is, zit je nog steeds op 1200 voor een halve dag. Dus ik snap de rekensom niet zo goed.

En maakt het nog uit of je een LG-MU3R21 of een LG-MU3R19 hebt in mijn situatie?
Een half dagje werk voor 3 units? Zo snel zijn ze niet hoor
Vergeet niet de rij kosten/uren, spullen naar de plekken brengen, monteren, etc etc
Gok dat die halve dag alleen al voor de buitenunit is, dan moeten ze nog de 3 binnenunits ophangen en de leidingen leggen/afwerken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Dat gaf Renzo4000 aan in zijn antwoord. Maar dan nog, hoeveel dagen zijn ze dan wel bezig? En wat is dan een redelijk uurloon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Ik zuig het toch echt niet uit mijn duim, sochtends om 9:30 begonnen en rond 14:30 klaar. Alles volledig gemonteerd en netjes opgeruimd. En ja met twee man die perfect op elkaar ingespeeld zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0uMWD7ayGgflP5dUIH77N5vxsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ra7KIPP9olfIMx4cAuwdMcXg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7jyS3dQjvezZfWLUkN1PQUCOKY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dvh4aADlDlNvKkcnQnE0WyC9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhuwFT167SfWzp9nQjfbBTpqswY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tVAaobJWBWzIPHtVclBINi3N.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Topicstarter
FabianGTI schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 16:40:
[...]

Een half dagje werk voor 3 units? Zo snel zijn ze niet hoor
Vergeet niet de rij kosten/uren, spullen naar de plekken brengen, monteren, etc etc
Gok dat die halve dag alleen al voor de buitenunit is, dan moeten ze nog de 3 binnenunits ophangen en de leidingen leggen/afwerken ?
Hier waren ze van 9 tot 18.00 bezig voor 4 binnen en 2 buiten units. Incl afwerking etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
renzo4000 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:15:
Ik zuig het toch echt niet uit mijn duim, sochtends om 9:30 begonnen en rond 14:30 klaar. Alles volledig gemonteerd en netjes opgeruimd. En ja met twee man die perfect op elkaar ingespeeld zijn.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mag ik vragen welk bedrijf dat dan heeft gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Notna schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 17:24:
[...]

Hier waren ze van 9 tot 18.00 bezig voor 4 binnen en 2 buiten units. Incl afwerking etc.
En bij mij 1,5 dag. Ligt allemaal maar net aan de situatie. Bij mij was het een lastige.

@renzo4000 Hoe vaak komen die foto's van het LG promotieteam nog voorbij? :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 27-03-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bluepanther7
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-08 11:44
renzo4000 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 15:10:
[...]

2 x binnenunit LG 09SQ voor de slaapkamers
1 x binnenunit LG 12SQ voor de woonkamer
1 x Buitenunit: LG-MU3R21-UEO

Deze set heb ik pas twee zomers maar zijn daar zeer tevreden over. De ruimtes zijn snel op de gewenste temperatuur en doen dat efficiënt en stil(ook de buitenunit is best stil, ik moet er moeite voor doen om het te horen). Verder zit Wifi standaard ingebouwd en werkt goed via de app en via Google Home. Zoals terug te lezen is wordt LG hier vaak niet zo geprezen maar ik ben er tevreden over tot op heden. Het advies is meestal wel om de buitenunit aan de muur te bevestigen zodat trillingen minder snel optreden.
Ik heb een offerte voor precies hetzelfde voor €4.740, maar hier zit dan ook 2 jaar tussen, is dit een reële prijsstijging?

LG Multi split voor €4.740
1x MU3R21
2x PC09SQ
1x PC12SQ

Daikin multi split voor €5.630
DAIKIN
1x 3MXM52
2x FTXP25
1x FTXP35

Daikin single split met wifi voor €6.000
2x FTXF25 / RXF25
1x FTXF35 / RXF35

Mitshubishi HI multi split voor €5.565
1x SCM50ZS
2x SRK25Z
1x SRK35Z

Alle offerte's zijn incl installatie , 3 gaten boren en een dakdoorvoer door de garage, maar excl. het aanleggen van een electrische groep.

Huis uit 2000 met B label (warmte krijg ik er niet uit in de zomer).
Woonkamer met open keuken: 120m3 min keukenblok/kasten van 6m3 = 114m3
Slaapkamer A: 28m3 min losse kasten van 4M3 = 24m3
Slaapkamer B: 27m3 min inbouwkast van 4M3 = 23m3

Aan de achterzijde van de woonkamer heb ik 5m schuifpui + ruiten van 2m hoog op zuid met een zonnescherm.

Ik heb helaas pas een nieuwe CV ketel door onwetendheid, maar wil wel gaan experimenteren met de unit in de huiskamer om ook te verwarmen.
Ik neig naar de LG multi split door de prijs en neem aan dat een LG net als Daikin ook prima kan verwarmen?
Verder vraag ik me af of de 2,5kW geen overkill is voor de slaapkamers, zeker als ik de rest van de bovenverdieping misschien niet mee ga koelen.
Dit is alleen een badkamer en een kleinere logeer/kantoor kamer.

Ben al maanden af en toe aan het lurken hier en ik ben een twijfelaar, maar wil nu snel een beslissing gaan nemen, met die 40 graden vorige zomer was het geen pretje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
Verwijderd schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 18:44:
[...]

@renzo4000 Hoe vaak komen die foto's van het LG promotieteam nog voorbij? :+
Ik probeer minstens zovaak als het Daikin en Mitsubishi regime maar dat is niet te doen :+

@Westmania door opticool.

[ Voor 4% gewijzigd door renzo4000 op 27-03-2020 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Nu online
renzo4000 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 21:19:
Lekkere leverancier heb je dan :? ... Had hij het ook nog over een specifiek model? Of was meer in de trant van "LG maakt veel meer herrie" want dat is dus de reinste onzin. Ik heb oa deze hangen: https://www.lg.com/nl/airconditioning/lg-PC12SQ

En maakt met 19db echt geen herrie. De buren hebben een nieuwe Daikin en ik kon het verschil niet horen.
Hoe bevalt deze airco? ben zelf aan het oriënteren en mijn oog viel ook op dit model.
Doel is koelen in de zomer en verwarmen in de winter (zolder met dakkapel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
frye schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:10:
We zijn ook aan het kijken voor een airco te plaatsen.
Eerste offerte is binnen.
Hij stelde eerst voor om voor 2 buiten units te gaan.
Maar we opteren eigenlijk voor een multi split.

LG triple split MU3R19 (buitenunit)
LG-PC09SQ 2,5 kW (slaapkamer)
LG-PC18SQ 5 kW (woonkamer)

De buitenunit is dus een triple split met de volgende eigenschappen:
Capaciteit koelen: 5,3 kW
Capaciteit verwarmen: 6,3 kW

Het gaat om 2 kamers:
- woonkamer (+-55m²)
- slaapkamer (+-25m²)

Ken er eigenlijk te weinig van om te weten als dit een goede opzet is.
Prijs ongeveer 3200 EUR incl plaatsing.
Bij wie heb je offerte gedaan als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Westmania schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 10:34:
[...]

Bij wie heb je offerte gedaan als ik vragen mag?
https://www.aircoservicehb.com

Belgisch Limburg in Maaseik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renzo4000
SmoothTweaker schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 09:31:
[...]

Hoe bevalt deze airco? ben zelf aan het oriënteren en mijn oog viel ook op dit model.
Doel is koelen in de zomer en verwarmen in de winter (zolder met dakkapel)
Prima, check even in dit topic. Ik heb daar eea al over gezegd. Ik gebruik hem primair om te koelen, verwarmen doe ik hooguit om even snel ergens warmte te creëren. Er zijn airco's die beter zijn in verwarmen dan deze LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bluepanther7 schreef op vrijdag 27 maart 2020 @ 19:19:
[...]

Ik heb een offerte voor precies hetzelfde voor €4.740, maar hier zit dan ook 2 jaar tussen, is dit een reële prijsstijging?

LG Multi split voor €4.740
1x MU3R21
2x PC09SQ
1x PC12SQ

Daikin multi split voor €5.630
DAIKIN
1x 3MXM52
2x FTXP25
1x FTXP35

Daikin single split met wifi voor €6.000
2x FTXF25 / RXF25
1x FTXF35 / RXF35

Mitshubishi HI multi split voor €5.565
1x SCM50ZS
2x SRK25Z
1x SRK35Z

Alle offerte's zijn incl installatie , 3 gaten boren en een dakdoorvoer door de garage, maar excl. het aanleggen van een electrische groep.

Huis uit 2000 met B label (warmte krijg ik er niet uit in de zomer).
Woonkamer met open keuken: 120m3 min keukenblok/kasten van 6m3 = 114m3
Slaapkamer A: 28m3 min losse kasten van 4M3 = 24m3
Slaapkamer B: 27m3 min inbouwkast van 4M3 = 23m3

Aan de achterzijde van de woonkamer heb ik 5m schuifpui + ruiten van 2m hoog op zuid met een zonnescherm.

Ik heb helaas pas een nieuwe CV ketel door onwetendheid, maar wil wel gaan experimenteren met de unit in de huiskamer om ook te verwarmen.
Ik neig naar de LG multi split door de prijs en neem aan dat een LG net als Daikin ook prima kan verwarmen?
Verder vraag ik me af of de 2,5kW geen overkill is voor de slaapkamers, zeker als ik de rest van de bovenverdieping misschien niet mee ga koelen.
Dit is alleen een badkamer en een kleinere logeer/kantoor kamer.

Ben al maanden af en toe aan het lurken hier en ik ben een twijfelaar, maar wil nu snel een beslissing gaan nemen, met die 40 graden vorige zomer was het geen pretje.
Die Daikin en MHI zijn te duur iig. Kan goedkoper. Ik heb FTXM 3 binnenunits en 2 buiten units voor €5800,-
FTXF zou goedkoper moeten zijn. En voor MHI was ik voor ik meen €5150,- klaar geweest.

Slaapkamers gewoon een 2 hangen. NB: ik heb op 1 slaapkamer op zuid nu een 2,5 hangen en met de deur open kan ik gewoon 1 hele bovenverdieping verwarmen. Koelen heb ik nog geen ervaring mee. Ik zet gewoon alle deuren open.

WBT verwarmen zou ik goed naar de specs kijken. Koelen kost geen drol aan stroom, verwarmen is een andere zaak en zeker bij lage buiten temperaturen. Zie hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

NB: ben bang dat iedereen die nu nog moet gaan beslissen er van de zomer nog warm bij zit. Sowieso is er veel vraag en vergeet niet de Corona ellende.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2020 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westmania
Oei, dat lijkt me wat ver voor Utrecht :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sten2017
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 24-09-2024
Hier een offerte voor 4k incl btw, midden van het land.
In het zuiden is het goedkoper-te lezen op het forum- maar installeren hier niet.

Daikin 3MXM52N buitenunit
Daikin Perfera FTXM20 in kristalwit tbv de slaapkamer en 1 binnendeel Perfera FTXM42 tbv de woonkamer

Gewenste ral kleur kost dan nog €250 extra

Groet

[ Voor 3% gewijzigd door Sten2017 op 28-03-2020 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frye
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 11:37:
[...]

NB: ben bang dat iedereen die nu nog moet gaan beslissen er van de zomer nog warm bij zit. Sowieso is er veel vraag en vergeet niet de Corona ellende.
Maandag bestelbon getekend en ze kunnen 16 mei plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paterfiets
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23-02-2023
Hey hallo mensen,

Ik zit even in dubio, ik wil een deze dagen airco(s) laten plaatsen die ik op termijn ook wil gaan gebruiken om bij te verwarmen als mijn vloerverwarming straks van het gas gaat.

De ruimte waar het om gaat is ongeveer 170m3 dus 5 a 6 Kwh zou voldoende moeten zijn..

Echter..., ik heb een oude boerenschuur verbouwd tot een vide. Ik heb twee etages en de onder-, en bovenverdieping (met spits dak) zijn dus één geheel en met elkaar verbonden en min of meer vergelijkbaar als op deze foto;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XQEiirrXzBBj8DvuwtafT_Ft-I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8cAOjMVGzjBlOZCQXjSaioD.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is hiervoor nu de beste, en in energieverbruik de zuinigste optie. Is dat één enkele airco van 5/6Kwh, of is het beter een combinatie van een 2,5Kwh en 3,5Kwh te hangen, of zelfs eventueel een multisplit ?

Als ik deze vraag stel aan een installateur zegt die dat twee losse beter is echter hij verkoopt natuurlijk wel twee airco's dan en heeft twee installaties..

Iemand advies ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Laatst online: 15:32
2 losse, wellicht kan je 2 plafond units kwijt? Die doen het best goed in grote ruimtes. 2x3,5 of 2x5 is denk ik wel een mooie combi als ik zo naar je m3's kijk.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@paterfiets Als je vloerverwarming hebt zou ik ook een combi maken. Waarom geen L/W warmtepomp erbij om te verwarmen. Ik denk dat je met zo'n hoge ruimte daar erg blij van wordt. Zit nog subsidie op ook. Sterker ik denk dat in jouw geval verwarmen met lucht niet echt fijn gaat worden. Al je warmte stijgt ala minute naar boven op.

En als je ze allebei tegelijk draait kan je gewoon een multi hangen. Kijk even in het andere topic over verwarmen. Je tikt dan toch nooit de minimale modulatie waarschijnlijk aan.

@Appie Heijn 2 keer 5 voor 170m3? Ik doe hier nu 4,2 op 160m3.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2020 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
@Greenisthebest Wat is jou plafond hoogte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Appie Heijn schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:06:
@Greenisthebest Wat is jou plafond hoogte?
Daarom zei ik ook al dat verwarmen daar met airco niet echt lollig gaat worden. Ik zou never nooit die vloerverwarming eruit gooien.

Er is maar 1 reden dat ik verwarm met airco omdat ik geen vloerverwarming heb en kan aanleggen ivm massief houten parket vloer. Anders kwakte ik er gelijk een L/W warmtepomp in.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2020 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
Aangezien dit het airco topic is en niet de lucht/lucht verwarm topic, dacht ik dat het om koelen ging. Evt met wat verwarmen. En idd de vloerverwarming er niet uit. Denk dat L/L en L/W wel een hele mooie combi kan zijn.
Heb je hoogte dan is mijn ervaring met plafondunits (die vierkante) een stuk beter, deze worden ook in winkels toegepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paterfiets
Mijn vloerverwarming gaat er ook niet uit hè, die ligt er pas in. Maar hij gaat echter straks wel een keertje van het gas af en dan is een lucht water warmtepomp inderdaad een optie.

Het klopt inderdaad dat de warmte heel snel na boven trekt nu, maar dat probleem zal ik dadelijk ook hebben dat de koude lucht na onder valt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@paterfiets Aaaah zo. Gewoon 1 unit boven en 1 beneden dan. Of dat bij elkaar 10kW moet zijn zet ik dan zwaar mijn twijfels bij. Volgens mij met 2 maal 2,5 of 3 ben je er al. Dan verdeel je zowel de kou en warmte goed. En als je ze allebei altijd tegelijk aan hebt kan je gewoon buiten een multi nemen.

NB: als het goed is weet je nu ook het vermogen van je vloerverwarming. Neem je dat als richtlijn en kijk je in de specs verwarming van de airco's.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2020 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paterfiets
Ik was zelf aan het denken aan 1x2,5 plus 1x3,5. Dit is dus zuiniger als een multisplit met 1 buitenunit ?

En welke hang ik dan boven omdat daar natuurlijk het hardst gekoeld moet worden met dat spits dak.

Van de andere kant de kou valt toch na beneden en daar zit je het meest overdag..

Of je ze allebei aanhebt zal echt een beetje liggen aan de buitentemperatuur..

[ Voor 12% gewijzigd door paterfiets op 28-03-2020 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@paterfiets Multi of single is niet (on) zuiniger. Het enige waar je meezit, met name bij verwarmen is dat sommige multi's niet zo ver terug kunnen moduleren. Dan kan hij gaan pendelen, lees aan/uit en sommige Tweakers zijn daar geen fan van. Ik heb boven een 2,5 en een 2 op een multi en heb dat gedrag nog nooit gehad. Beneden heb ik een 4,2 op een single. Als ik deze drie op een Daikin multi had gehangen kwam ik a niet goed uit met max vermogen en b kwam ik dan ik zo'n grote multi dat deze echt niet ver terug kon. Met jouw config zou ik gewoon een multi pakken (als het om Daikin gaat iig. De rest heb ik niet meer op de bril.)

Mijn advies 2 x 2,5 op een multi. Meer dan genoeg als in ieder geval je isolatie op orde is, maar met vloerverwarming neem ik aan van wel. En als je op zeker wil spelen een 3,5. En als koelen je hoofddoel is de 3,5 boven dan valt die kou naar beneden. Je dak zal ook het warmst zijn in de zomer.

NB: altijd allebei aanzetten ivm verdeling van je lucht ivm vorm van jouw kamer.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2020 17:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paterfiets
Oké ik ga ermee aan de slag !

Harstikke bedankt voor jullie advies in deze vreemde tijd ! #keepsafeandhealthy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
Waar moet ik rekening mee houden met condenswater? Zit hiervoor een afvoer aan de binnen-unit of aan de buitenunit? Als de buitenunit hoger staat? Hoe werkt dit dan met een afvoer voor een binnen-unit?

Mijn keuken is een uitbouw van het huis (deel plat dak), de buiten-unit zou mooi boven de keuken kunnen staan of hangen aan de buitenmuur van de 1e verdieping. Maar hoe doe ik dit dan met de afvoer, bestaat er bijvoorbeeld een mooi buisje naar buiten hiervoor o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@HobbeS Binnenuit loopt condenswater uit in de zomer met koelen. Buitenunit loopt water uit in de winter met defrosten/ontdooien als er ijsvorming is. Binnenunit is een slang die liefst naar beneden loopt naar buiten, anders heb je een condenspomp nodig (proberen te voorkomen) om omhoog te pompen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Buitenunit loopt ook water uit als er geen ijsvorming is hoor, juist dan eigenlijk :p

Hier stroomt het er uit als ie verwarmt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Glashelder True.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HobbeS
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19:42
Verwijderd schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:08:
@HobbeS Binnenuit loopt condenswater uit in de zomer met koelen. Buitenunit loopt water uit in de winter met defrosten/ontdooien als er ijsvorming is. Binnenunit is een slang die liefst naar beneden loopt naar buiten, anders heb je een condenspomp nodig (proberen te voorkomen) om omhoog te pompen.
Dank je! Goede info. Waarom wel een condenspomp proberen te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Topicstarter
Omdat ze geluid maken en storingsgevoelig zijn. Veel kapotte pompjes gezien helaas. Sommige pompjes kunnen bij een storing de AC uitschakelen maar te vaak loopt het water er helaas gewoon uit met alle gevolgen van dien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Dat is ook wat mijn installateur zei tijdens de schouw. Ik heb de inrichting van mijn werkkamer speciaal aangepast (met name de hoge linnenkast) zodat de aangelegen slaapkamer het condenswater zonder pompje kwijt kon door de werkkamer heen.

Bij mij is de condensafvoer van alle binnenunits netjes aangesloten op de regenpijp, dus ik heb ook geen natte plekken op de muur ofzo.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

HarmoniousVibe schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:48:
Dat is ook wat mijn installateur zei tijdens de schouw. Ik heb de inrichting van mijn werkkamer speciaal aangepast (met name de hoge linnenkast) zodat de aangelegen slaapkamer het condenswater zonder pompje kwijt kon door de werkkamer heen.

Bij mij is de condensafvoer van alle binnenunits netjes aangesloten op de regenpijp, dus ik heb ook geen natte plekken op de muur ofzo.
Dat hadden ze bij mij ook gedaan. Totdat ik het geluid van druppelend water in de regenpijp, tijdens een forse regenbui, via de binnenunit als klankkast in mijn slaapkamer hoorde. Ik heb ze er dus uit laten halen want het was echt irritant tijdens het slapen (unit stond uit). Pijpjes lopen nu uit op een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MO050
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 17-09 12:13
Hallo,

Ik overweeg ook een airco te nemen, enkel in de woonkamer, 5kw het liefst met Wifi app te bedienen.
Iemand ervaring met een bedrijf/installateur in omgeving Groningen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 10:15
Verwijderd schreef op zondag 29 maart 2020 @ 12:53:
[...]

Dat hadden ze bij mij ook gedaan. Totdat ik het geluid van druppelend water in de regenpijp, tijdens een forse regenbui, via de binnenunit als klankkast in mijn slaapkamer hoorde. Ik heb ze er dus uit laten halen want het was echt irritant tijdens het slapen (unit stond uit). Pijpjes lopen nu uit op een plat dak.
Heb je dat ook niet tijdens een gewone regenbui dan?

Maar goed, als het werkt dan werkt het :P

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stemma
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-01-2024
Goedemiddag,

Ben mij nog druk aan het inlezen hier, maar heb al een aardig beeld van wat we willen.
Ik zag al min of meer af van het bestellen van airco's in het buitenland vanwege mogelijke problemen om een installateur te vinden, maar lees hier nu ook wel berichten dat dit wel te doen is. Wat ik mij dan wel afvraag is of de installateur ook iets voor je kan betekenen als je airco uit Portugal problemen heeft die onder de garantie vallen.

Een meerprijs voor een goede service is mij ook wel wat waard.

Iemand tips voor een goede en betaalbare installateur (evt. leverancier) regio Zaanstreek /Amsterdam

Mijn voorkeur gaat uit naar Mitsubishi /Daikin of een ander A merk. Zuinig, stil en mogelijkheid tot verwarmen is een must. De slaapkamer op 1 hoog hoeft niet verwarmd te worden, daarom verwacht ik geen 'pingel' problemen bij een multisplit voor de twee slaapkamers.

De woonkamer van ca 60 m2, op 1 hoog slaapkamer van ca 10m2 en op 2 hoog slaapkamer van ca 24 m2.

De twee slaapkamers zouden op een multisplit kunnen, maar we hebben ruimte genoeg om 3 buitenunits te plaatsen.

We hebben nu in de woonkamer een Eurom airco, ca 9 jaar geleden voor 480 euro in de Hornbach gekocht en zelf geïnstalleerd. Hij doet het nog, maar met veel lawaai en een beperkte keuze aan instellingen. Dus deze gaat vervangen worden.

Ik vraag mij ook af waarvoor Wifi nou echt handig is, want er wordt toch een afstandsbediening bijgeleverd? Heb bijv ook een oven die op Wifi kan maar die gebruik ik ook niet.
Pagina: 1 ... 38 ... 103 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wil je ook verwarmen met je airco ('warmtepomp') dan past je bericht wellicht beter hier: Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp
Bespreken hoe je een airco uit het buitenland besteld past weer beter hier: Airco bestellen in het buitenland

Update
Let op, het is niet de bedoeling advies te vragen of te helpen bij het uitvoeren van handelingen die door een erkende F-gassen gecertificeerde installateur moet gebeuren. Zie Zeehond in "Het grote airconditioning topic - Deel 2"