Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 29 ... 107 Laatste
Acties:
  • 559.521 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 13:02
onetime schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 10:19:
Hoezo kunnen er in oost-west maar 18 panelen op? Dat kunnen er toch meer zijn? Dat is juist een van de grote voordelen van een oost-west opstelling. Naast betere spreiding van de opbrengst, meer windbestendig.
Kunnen er inderdaad meer op, maar voorlopig heb ik aan de 3000kWh opbrengst voldoende.
Anoniem: 239170 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:01:
Het leuke van O/W opstellingen is dat je doorgaans ook met minder ballast toe kan. Is het wellicht handig om toch nog eens naar het draagvermogen van het hele dak te kijken? Als het gaat om puntbelasting dan zijn er genoeg creatieve manieren om eea goed te verdelen. ;)
Daar heb je zeker een punt. Er is gerekend met een extra belasting van 50kg/m2 door de zonnepanelen. Als ik de calculator van clickfit gebruik kom ik op een ballast van 24kg uit op de hoeken van een oost-west systeem, inclusief de rest van de materialen ga ik dan niet over die 50kg heen.
reneeke1970 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:04:
Ik heb ook zo een dak, alleen jij kunt 4×6 kwijt en ik 6×6 .als jij 4×6 hebt zijn dat twaalf panelen per mpp en dus ideaal, echter die schuur gaat je nekken vrees is, weet niet precies wat richting is?
Ha, stom zeg, helemaal vergeten om erbij te vermelden... |:( De orientatie van het dak is pal zuid, het schuurtje van de buren staat aan de westzijde van het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mddd
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
PolderPloer! schreef op vrijdag 20 mei 2016 @ 21:36:
Nu wordt er gesteld dat er tussen de nok en de eerste rij panelen 60 cm moet zitten OF 1 volledige rij met dakpannen. Ik kan hier ook niets over vinden. Zolang de panelen maar niet uitsteken toch?
Het punt is dat de eerste pan onder de nok vaak vast zit met cement of anderszins. Daardoor is het lastig om een klem onder die pan te krijgen. Men houdt graag wat speling zodat men zeker weet dat je panelen ook netjes gemonteerd kunnen worden.

PV : 4650 Wp : 15 x AEG AS-M60XB-310 + GoodWe 4200D-NS : PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:50
Niek_ schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 14:15:
[...]

Kunnen er inderdaad meer op, maar voorlopig heb ik aan de 3000kWh opbrengst voldoende.

[...]

Daar heb je zeker een punt. Er is gerekend met een extra belasting van 50kg/m2 door de zonnepanelen. Als ik de calculator van clickfit gebruik kom ik op een ballast van 24kg uit op de hoeken van een oost-west systeem, inclusief de rest van de materialen ga ik dan niet over die 50kg heen.

[...]

Ha, stom zeg, helemaal vergeten om erbij te vermelden... |:( De orientatie van het dak is pal zuid, het schuurtje van de buren staat aan de westzijde van het dak.
Ik persoonlijk zou Oost west doen, gewoon 24 panelen (goedkope blauwe poly 260wp), is het beste voor je omvormer en zo kun je wat schaduw opvangen omdat je hoog in voltage zit. Het levert je dan meer op wat je gebruikt, ongeveer 4500 kWh. Maar mogelijk gaat er nog wat af door de schaduw en als het teveel word kun je later altijd de schaduw panelen een optimiser geven van 55 euro.

Ps ik heb alle panelen 18 kg ballast en tot windkracht tien ging het goed .wind gaat erover met Oost west, alleen zijkanten zijn punt van aandacht

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 00:19

Nhz

DVNTR

Wat ik me afvraag, zijn er mensen die getest hebben met het verschil tussen een installatie volledig op zuid, tov een installatie op oost-west? Uitgaande van een dag zonder bewolking en alles schaduwvrij.

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Nhz schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 17:43:
Wat ik me afvraag, zijn er mensen die getest hebben met het verschil tussen een installatie volledig op zuid, tov een installatie op oost-west? Uitgaande van een dag zonder bewolking en alles schaduwvrij.
Er was eens een topic:
Oost - west opstelling: jouw productie afgelopen maand..ofzo

Verder kan je op PVoutput wel een en ander vinden qua prestatie.
Al zie je nooit de echte situatie ter plaatse.

Mijn indruk is dat oost/west in de maanden dat de zon laag staat, het nadeliger is dan zuid.
Zuid krijgt dan meer instraling. Maar je kan meer panelen kwijt, dus...
In de maanden dat de zon hoger staat, heb je wel langere dagen en meer direkt verbruik.
Meer direkt verbruik Is ook wel interessant ivm energie opslag (in de toekomst)
Dan heb je niet zo veel aan korter knallen met panelen op zuid.
Spreiding is altijd goed...

AUijtdehaag heeft zuid/noord. Dat kan ook nog. ;)

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2016 17:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 13:11
Hmm mijn mooie idee verdween als sneeuw voor de zon toen ik me realiseerde dat ik ook buren ga hebben..
Die bouwen ook de nok tot 11 meter en dwars op mijn zuid dak.

In de winter blokken ze dan min of meer alle panelen gedurende delen van de dag.
Laagste zon stand zou 15 graden boven horizon zijn. Op de geschatte 5 meter tussenruimte tussen de huizen is dat maar 75 cm hoogte verschil.

Krijg dus een 3 hoek voudige punt die zich bijna op volle hoogte over het zuid dak beweegt 😱

Toch maar solaredge nemen dan..

Ook nog niet goed genoeg nagedacht over plat dak, daar moet bij een rack met 30 graden hoek al 1,50 meter naar volgende rij vrijgehouden worden. Dat word dan 2x 8 hooguit.

[ Voor 18% gewijzigd door jacovn op 08-08-2016 19:26 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
AUijtdehaag heeft zuid/noord. Dat kan ook nog
Eigenlijk niet. Dat is alleen voor echt PV verslaafden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TWyk schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:13:
[...]

En mensen met een warmtepomp en een ferraris en te weinig dakoppervlak...

[ Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2016 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
TWyk schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:13:
[...]

Verslaafd wil ik niet noemen zal het eerder een PV-virus noemen :+

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Precies en dat Virus heeft er voor gezorgd dat ook ik de laatste vierkante meters op NNO vol gelegd heb.

3 Stuks Canadian Solar Black 250Wp mono in serie met 3 stuks Sharp 245Wp Poly met een andere orientatie. Aangesloten op een Omnik Tl1.0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Rp9BvxtYc7FjvTXBP6JmBtOk/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6blKLo9TMNaA3ihsXPlWtpMr/full.jpg

Om de orientatie problematiek en de verschillen in panelen WP en Mono/Poly op te lossen zijn 4 van de 6 panelen aangesloten via en Hosola optimizer.

Geeft leuke effecten op de spanning die gemeten wordt op de panelen dat zie je veel meer fluctueren dan zonder optimizer.

[ Voor 17% gewijzigd door frk123 op 08-08-2016 18:39 . Reden: foto's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frk123 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:34:
Nu nog even uitzoeken hoe ik foto's plaats hier
https://www.mupload.nl/
En dan de IMG code voor forums en berichtenforums hier inplakken.
Graag iets verkleinen via die site, als het plaatje te groot is... :X

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-08-2016 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
mmmhhh iets met Karma en punten en toen kon het ook bij tweakers zelf, toch bedankt voor de link naar mupload.nl ga ik zeker even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:43
Leolinedance schreef op zondag 07 augustus 2016 @ 23:16:
[...]

Dat is niet waar. Lees dit maar eens: https://www.bespaarbazaar...nbod/solaredge-omvormers/

Hier wordt over 6% extra rendement op een schaduwvrij dak gesproken. Misschien is dat wat overdreven, maar zelfs bij een iets lager extra rendement bij aanvang verdient het zich wel terug omdat het verschil tussen de panelen alleen maar toe zal nemen in de jaren.

Daarnaast vertegenwoordigd de langere garantie natuurlijk ook een waarde.

Ieder zijn keuze, maar ik vond het de meerprijs wel waard.
Je linkt daar naar een SolarEdge verkoper. Je kunt beter naar mijn eerdere posts in dit topic linken waarin ik mijn ervaringen met ons in de zomer schaduwvrije SE systeem uit de doeken doe >:) Het maximale uit elk paneel halen bij volle zon is tof, maar als het even wat minder zonnig is is een SE systeem wel flink minder efficiënt dan een simpele stringomvormer. Ik denk dat je er op jaarbasis nauwelijks tot geen voordeel uit haalt zonder schaduw. Maar het per paneel loggen is goud :9~ En de garantie is natuurlijk mooi :Y

Het per paneel loggen moet je trouwens wel tegen kunnen. Je kunt goed zien welk paneel het slechtste is. Bij ons is er één 270 Wp paneel dat het slechter doet dan alle andere, terwijl 9 van de 11 panelen 265 Wp op het stickertje hebben staan. Geeft een wat nare bijsmaak om te zien, maar misschien dat die andere panelen wel gewoon flink boven hun stickervermogen zitten?
jacovn schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:06:
Het is een huis met schuin dak rondom en een stuk plat bovenop. De dakhoek is iets van 30-40 graden dus dat is wellicht niet zo optimaal.
30-40 graden op zuid-oost/zuid-west is toch behoorlijk optimaal te noemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjors81
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:48
Ben even het spoor bijster. In geval van solar frontier panelen wordt vaak gesproken dat in een ideale situatie er een rendement van 105% wordt gehaald. In geval van 20 panelen 170wp zou ik dan toch circa 3570kwh realiseren? In een aantal offertes die ik heb ontvangen wordt namelijk steevast over 95% van het aantal wp's gesproken. Is het wellicht 105% van het aantal WP's en daar 95% van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Sjors81 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:41:
Ben even het spoor bijster. In geval van solar frontier panelen wordt vaak gesproken dat in een ideale situatie er een rendement van 105% wordt gehaald. In geval van 20 panelen 170wp zou ik dan toch circa 3570kwh realiseren? In een aantal offertes die ik heb ontvangen wordt namelijk steevast over 95% van het aantal wp's gesproken. Is het wellicht 105% van het aantal WP's en daar 95% van?
Ze nemen een veilige marge aan voor klachten achteraf of ze hebben er geen verstand van. Zitten hier zat mensen die onder juiste omstandigheden zelfs 110/115 procent halen met sf

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Ú
Sjors81 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:41:
Dat je het spoor bijster ben is niet zo gek. Ik adviseer je om je eerst goed in te lezen op bijvoorbeeld dit topic en de paar versies hiervoor. Kost wat tijd, maar dan weet je tenminste waar de offertes over gaan. Nu ben je aan de goden overgeleverd omdat je nog niet echt weet wat PV is. De leveracier/installateurs doen er maar een gooi naar, vaker wat lager dan de echte opbrengst om de klanten tevreden te houden. Je echte opbrengst in kWh/kWp weet je pas na een aantal jaar.
reneeke1970 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 22:59:
[...]

Ze nemen een veilige marge aan voor klachten achteraf of ze hebben er geen verstand van. Zitten hier zat mensen die onder juiste omstandigheden zelfs 110/115 procent halen met sf
Het gebruik van percentage snap ik niet helemaal, welk percentage van wat, bedoel je? Waarschijnlijk bedoel je kWh/kWp. Enne.... Niet alleen met sf, ook met mono's ga je boven de 1100 kWh/kWp. En meer nog in kWh/m2.

[ Voor 21% gewijzigd door drielp op 08-08-2016 23:08 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 15-05 22:46

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Solar frontier gaat idd eerder naar een factor 1,10-1,15 (kWh/Y/Wp) bij een zuid opstelling, als deze niet te oostelijk liggen.
Maar doen het meestal zo'n 20% beter dan de kristalijne broeders.
Daarnaast zou er een soaking effect zijn (na 3 maanden zouden het aantal Wp iets omhoog zijn gegaan t.o.v het productie niveau), en een verminderd vermogens verlies in de loop der tijd.
Dus heb je de keuze, dan zou ik de SF kiezen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
jacovn schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:06:
Het is een huis met schuin dak rondom en een stuk plat bovenop. De dakhoek is iets van 30-40 graden dus dat is wellicht niet zo optimaal.

Dus er kunnen eventueel ook panelen op het schuine dak, maar ik denk dat ze op het platte stuk beter liggen.

Huis is 8x12 en de orientatie is nog niet bekend. Verder denk ik dat mijn vrouw liever de panalen op het vlakke dak uit zicht heeft zitten, dan op de pannen in zicht.

Het gaat me er nu om om de zaak duidelijk te hebben qua wensen/eisen voordat ik een bouwer selecteer.
Als ze gelijk weten wat ik wil, dan verwacht ik minder gezeur dan dat ik tijdens het process van alles aan wil pakken. Heb toch al van paar mensen gelezen en gehoord dat midden in het proces wat willen wijzigen op weerstand bij bouwers en installateurs stuit.

Moet ik bijvoorbeeld als voorbereiding maar een dakdoorvoer laten plaatsen in het pannendak op zuid/oost en de zuid/west kant van het schuine dak. Als de lengte van de kabels niet veel uit maakt zouden die ook naar boven over de nok kunnen lopen en door een platdak doorvoer naar binnen.

Als ik met solaredge ook beter uit ben met een combinatie van plat dak en 2 verschillende schuine daken is dat ook een optie. Alleen moet het dan weer zo oversized zijn om mee te beginnen dat het ook niet verstandig is.

Zit een 3 fase aansluting met een stekker (perilex) of is dat een direct bedrade aanluiting ?
Als het vast gemonteerd zit zal ik er maar direct 2 aan laten leggen voor eventuele uitbreiding. Later aan laten leggen heb ik geen goede ervaring mee.
Zo moet er ook maar een 3 fase leiding naar de garage voor een eventuele electrische auto ooit.
Zorg dat je een slag dikkere pijpen dan standaard van je meterkast naar je mogelijke aansluitpunten hebt liggen. Dan kan je bijvoorbeeld je 3-fase naar de garage ook in 4mm2 uitvoeren.
Lijkt me goud waard, en kost vóór de bouw niet veel extra.
Ik zou geen dakdoorvoeren plaatsen, maar voor iedere solarkabel een precies passend gaatje boren.
Heb ik zelf ook gedaan. (Multiplex, glasvezel, pannen.) Ook is je schuine dak minder diefstal gevoelig.
En volgens de nieuwe NEN1010 moeten omvormers vast worden aangesloten. Zeker als het niet een volledig eigen groep is. (zo heb ik het begrepen, maar micro-omvormers zijn een geval apart)

Vergeet niet isolatie, isolatie en isolatie. Tripleglas. Warmtepomp, (douche)Warmteterugwinning!
Pakhaas schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:22:
Wij hebben nog een plat dak waar ik later panelen bij wil (ja de eersten liggen nog niet eens). Nu dacht ik..is er geen systeem die zorgt dat de panelen meedraaien met de zonstand?
Als het er al is moet je dat niet doen. Duur. Slijtage. Onderhoud. Storingen. Haal je er nooit uit.
frk123 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 18:34:
Precies en dat Virus heeft er voor gezorgd dat ook ik de laatste vierkante meters op NNO vol gelegd heb.

3 Stuks Canadian Solar Black 250Wp mono in serie met 3 stuks Sharp 245Wp Poly met een andere orientatie. Aangesloten op een Omnik Tl1.0.

[afbeelding]

[afbeelding]

Om de orientatie problematiek en de verschillen in panelen WP en Mono/Poly op te lossen zijn 4 van de 6 panelen aangesloten via en Hosola optimizer.

Geeft leuke effecten op de spanning die gemeten wordt op de panelen dat zie je veel meer fluctueren dan zonder optimizer.
Werkt het niet nog beter als je de laatste 2 panelen ook een optimizer geeft?
Of zou je één optimizer weg kunnen doen zodat de panelen mét, zich aanpassen aan de panelen zonder?
loyske schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:07:
Ik schijn er maar niet uit te komen. Voor het plat dak van de garage ben ik vanwege geringe afmetingen (3m bij 7m) uitgegaan van een SF Powerset met 2x7 panelen O-W opstelling in portret. Nu heb ik wat problemen om een betaalbare montage oplossing te vinden. En zie ik dat veel O-W opstellingen in landscape zijn.

Kan ik nu beter kiezen voor O-W met:

2x7 SF170 Powerset: 2380 Wp (portrait)
2x4 JA Solar 290wP: 2320 Wp (landscape)

Qua prijs zit er nauwelijks verschil in. Maar ik krijg de indruk dat SF beter zou presteren, zeker op een plat dak in O-W.

Wat zeggen de experts hier? :)
Ik heb geen ervaring met SF, maar ik ga ze steeds interessanter vinden, als je genoeg ruimte hebt om alsnog je hele jaarverbruik op te wekken. Anders kan je toch beter gaan voor meer opbrengst, met Mono of poly.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
  • Laatst online: 17-09-2024
Anoniem: 239170 schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:01:
[...]

Deze discussie is natuurlijk al vaker gevoerd en eigenlijk moet je gewoon doen wat je zelf leuk en goed acht maar financieel kan SE bijna niet uit als je geen schaduw probleem hebt. Neem het besproken systeem hierboven van 22x SF170, ga uit van de grootte van het systeem 3740Wp en het toegenomen rendement van 6% maakt een theoretische opbrengst van 3964,4kWh en dus een goede 224,4kWh meer. Tegen een prijs van €0,20 per kWh en een meerprijs van €750 ligt de tvt op bijna 17 jaar. In werkelijkheid zal dit nog een stuk langer zijn.

Financieel kan het eigenlijk bijna nooit uit maar wil je het maximale uit je beschikbare oppervlakte trekken en vind je de monitoring leuk dan is het natuurlijk een optie. ;)

[...]

Het leuke van O/W opstellingen is dat je doorgaans ook met minder ballast toe kan. Is het wellicht handig om toch nog eens naar het draagvermogen van het hele dak te kijken? Als het gaat om puntbelasting dan zijn er genoeg creatieve manieren om eea goed te verdelen. ;)
Je berekening klopt niet. 22x SF170 levert op zuid 22*170*1,05 = 3972 kW. 6% extra is dan dus 3972*1,06 = 4210 kW. Een verschil van 238 kW. 238*0,20 = eur 47,6

De P405 omvormer kost 49 ex btw dus 11*49= Eur 539,-

Dan streep ik de eventuele hogere kosten van de SE omvormer weg tegen een andere stringomvormer vanwege de langere levensduur en (veel) langere garantie.

Blijft over: 539 / 47,6 = 11.3 jaar

En dan hou ik nog geen rekening met eventuele toenemende energieprijzen tegen die tijd, en een verhoging van het optimizer effect door ongelijke degradatie van de panelen.

Daar staat tegenover dat het extra rendement bij aanvang ook wat lager kan zijn. Dat zal de terugverdientijd weer wat langer maken. Maar die 17 jaar is niet reëel denk ik, met alle info die ik heb schat ik dat het eerder rond de 11 jaar zal zijn.

Nog steeds lang, maar je krijgt er ook iets moois voor terug. En aangezien ik hier nog zeker 10 jaar wil blijven wonen, waarschijnlijk nog wel langer, heb ik er voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Jerrythafast schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 21:33:
[...]

Je linkt daar naar een SolarEdge verkoper. Je kunt beter naar mijn eerdere posts in dit topic linken waarin ik mijn ervaringen met ons in de zomer schaduwvrije SE systeem uit de doeken doe >:) Het maximale uit elk paneel halen bij volle zon is tof, maar als het even wat minder zonnig is is een SE systeem wel flink minder efficiënt dan een simpele stringomvormer. Ik denk dat je er op jaarbasis nauwelijks tot geen voordeel uit haalt zonder schaduw. Maar het per paneel loggen is goud :9~ En de garantie is natuurlijk mooi :Y

Het per paneel loggen moet je trouwens wel tegen kunnen. Je kunt goed zien welk paneel het slechtste is. Bij ons is er één 270 Wp paneel dat het slechter doet dan alle andere, terwijl 9 van de 11 panelen 265 Wp op het stickertje hebben staan. Geeft een wat nare bijsmaak om te zien, maar misschien dat die andere panelen wel gewoon flink boven hun stickervermogen zitten?
[...]
30-40 graden op zuid-oost/zuid-west is toch behoorlijk optimaal te noemen?
Bedankt voor je reactie, interessant. Weet jij waarom jouw panelen met Solaredge bij iets minder zon slechter presteren dan stringomvormer systemen? Dat heb ik nog nooit gehoord nl. en ben wel benieuwd wat daar de reden van is.

Zo lang de verschillen tussen panelen binnen de tolerantie vallen zul je mij niet horen klagen :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-03 11:36
Leolinedance schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 00:39:
[...]

Je berekening klopt niet. 22x SF170 levert op zuid 22*170*1,05 = 3972 kW. 6% extra is dan dus 3972*1,06 = 4210 kW. Een verschil van 238 kW. 238*0,20 = eur 47,6

Dan streep ik de eventuele hogere kosten van de SE omvormer weg tegen een andere stringomvormer vanwege de langere levensduur en (veel) langere garantie.

En dan hou ik nog geen rekening met eventuele toenemende energieprijzen tegen die tijd, en een verhoging van het optimizer effect door ongelijke degradatie van de panelen.

Daar staat tegenover dat het extra rendement bij aanvang ook wat lager kan zijn. Dat zal de terugverdientijd weer wat langer maken. Maar die 17 jaar is niet reëel denk ik, met alle info die ik heb schat ik dat het eerder rond de 11 jaar zal zijn.

Nog steeds lang, maar je krijgt er ook iets moois voor terug. En aangezien ik hier nog zeker 10 jaar wil blijven wonen, waarschijnlijk nog wel langer, heb ik er voor gekozen.
Volgens mij probeer je een irrationele keuze (je vindt meerdere panelen loggen mooier) rationeel te motiveren. Zeg gewoon dat je het mooier vindt. Boeiend of het dan 10, 20 of 30 jaar tvt heeft. Niet alles in het leven hoeft kosten efficiënt te zijn, maar probeer het dan ook niet zo te motiveren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
Pakhaas schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:30:
[...]

Volgens mij probeer je een irrationele keuze (je vindt meerdere panelen loggen mooier) rationeel te motiveren. Zeg gewoon dat je het mooier vindt. Boeiend of het dan 10, 20 of 30 jaar tvt heeft. Niet alles in het leven hoeft kosten efficiënt te zijn, maar probeer het dan ook niet zo te motiveren ;)
Volgens mij niet, lees het anders nog een keer. Het is een leuke gadget én het is niet te duur. Als het zich nooit terug zou verdienen binnen de technische levensduur had ik het niet gedaan hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44
Iemand ervaring met de montagematerialen van westlandsolar.nl? Is het een beetje degelijk spul?
Zie dat ze alles op maat maken en ben geinteresseerd in hun O-W portret opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Leolinedance schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:39:
[...]

Volgens mij niet, lees het anders nog een keer. Het is een leuke gadget én het is niet te duur. Als het zich nooit terug zou verdienen binnen de technische levensduur had ik het niet gedaan hoor :)
Als ik de meningen van anderen lees denk ik wel dat het te duur is voor een schaduw vrij dak. Maar wat is te duur als je het een leuke gadget vindt. Gewoon van genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Pakhaas schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 09:57:
[...]

Als ik de meningen van anderen lees denk ik wel dat het te duur is voor een schaduw vrij dak. Maar wat is te duur als je het een leuke gadget vindt. Gewoon van genieten!
Nadeel van leuke gadget is dat je er na half jaar niet meer naar om kijkt......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janne_nl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19:55
Ik heb ook op een schaduwvrij dak optimizers.
Als ik kijk naar de opbrengst per paneel, lijkt het in totaal ergens tussen de 3 en de 5% meer op te brengen dan zonder optimizers. (Zonder optimizers: 12 * de laagste opbrengst). Ik had wellicht iets meer verwacht, maar dit is ongeveer de tolerantie die er op een paneel zit volgens de specs.

En ja, ik vind het ook leuk om per paneel de opbrengst te kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Weet iemand wat de tussenruimte bij click-fit is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-06 12:18
Pakhaas schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 10:48:
tussen 2 panelen met de module klem plaat neem ik aan?
http://www.esdec.com/Comp...3020-Module-klemplaat.htm

daar heb ik een 8mm,
maar als ik reken neem ik altijd 1cm, het dak kan een beetje bol of hol staan. ;)

op de uiteinde heb je wat meer ruimte nodig.
http://www.esdec.com/Componenten/100-3004-Eindklem-CFB.htm
5cm is dan wel lekker, kun je nog een beetje schuiven als het nodig is.
(o te wel, de balken hoeven dan niet op de mm nauwkeurig te liggen.)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 09-08-2016 11:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
migjes schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:00:
[...]

tussen 2 panelen met de module klem plaat neem ik aan?
http://www.esdec.com/Comp...3020-Module-klemplaat.htm

daar heb ik een 8mm,
maar als ik reken neem ik altijd 1cm, het dak kan een beetje bol of hol staan. ;)

op de uiteinde heb je wat meer ruimte nodig.
http://www.esdec.com/Componenten/100-3004-Eindklem-CFB.htm
5cm is dan wel lekker, kun je nog een beetje schuiven als het nodig is.
(o te wel, de balken hoeven dan niet op de mm nauwkeurig te liggen.)
Op het uiteinde heb je het over de breedte neem ik aan? Ze komen portrait te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-06 21:01
Zo de eerste megawatt is weer geproduceerd. Binnen een maand. Daar deed mijn Soladin bijna 2 jaar over.
Met dit oost/west systeem verwacht ik een terugverdientijd van ongeveer 6,6 jaar.
Dat is dan na teruggave BTW en natuurlijk is het systeem zelf geïnstalleerd en gunstig ingekocht.
Nog 1 maand en het hele stroomgebruik van afgelopen jaar is gecompenseerd.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pakhaas schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:02:
[...]

Op het uiteinde heb je het over de breedte neem ik aan? Ze komen portrait te staan.
hangt af van hoe je de stangen wil hebben. ;)
in theorie kunnen de stangen ook van boven naar beneden.
(niet een aanrader op een te schuin dak.
je kunt dan de hulp stukken niet gebruiken, en die zijn toch wel erg makkelijk.)

maar welke richting de stangen ook zitten.
tussen de panelen 1cm + beide uiteinde een 5cm.
(dit gebruik ik om te rekenen of het gaat passen op dak.
in werkelijkheid kan het wel iets krapper, maar dat weet je pas als je echt bezig bent.
het is alleen zeldzaam nodig om het preciezer uit te rekenen. meestal heb je om andere redenen toch meer marge.)

voorbeeld:
3x99cm is dan 2x5 + 3x99 + 2x 1 = 309cm
en dan kun je deze bestellen:
http://www.esdec.com/Comp...03-Montagerail-3075mm.htm
krapjes maar past goed. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Bij ons wordt het krap maar het kan.
Rijen van 4 SF boven elkaar op 5 meter dak (nokpan tot onderste dakpan). Zit wel een brede dakgoot onder met nog 10cm schuin stuk goot.

De montage komt in de breedte te liggen, in de breedte genoeg ruimte voor de eindstukken

[ Voor 21% gewijzigd door Pakhaas op 09-08-2016 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
De dikte van de schroef en een heel klein beetje speling. Kijk maar naar het randje van het klemplaatje. 7mm?

edit: te snel, was al beantwoord.

[ Voor 6% gewijzigd door onetime op 09-08-2016 11:37 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
Pakhaas schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 11:25:
Bij ons wordt het krap maar het kan.
Rijen van 4 SF boven elkaar op 5 meter dak (nokpan tot onderste dakpan). Zit wel een brede dakgoot onder met nog 10cm schuin stuk goot.

De montage komt in de breedte te liggen, in de breedte genoeg ruimte voor de eindstukken
als je de stangen in de breedte doet.
dan kun je de panelen in de hoogte gewoon tegen elkaar aanschuiven. ;)
er komen dan geen klemmen tussen te zitten. :*)

dan heb je dus 4x 1,257 = 5.028
maar de panelen hebben ook nog een +/-2 mm per stuk afwijking dus ook nog een +/-8mm tellen.
(dat kan positief en negatief uitvallen.)
en perfect tegen elkaar, lukt nooit, reken een extra mm daarvoor. ;)

let wel op met het vast haken van de haken.
de panelen zijn niet echt groot, dus de stangen komen vrij dicht bij elkaar te zitten.
op zich zelf is dat geen probleem, maar hang wel eerst de lage stangen op en werk naar boven toe.
je moet namelijk de dakpan nog wel naar boven kunnen schuiven en als de stang die er boven zit aan juist die dakpan zit lukt dat niet meer. (volgorde probleempje, niet meer als dat)

nog een klein dingetje.
de bovenste stang moet vrij hoog bij de nok komen.
niet met iedere nok lukt dit even makkelijk of soms zelfs helemaal niet zonder te gaan breken.
op mijn dak kon ik met een paar vloekwoordjes de haken wel onder de dakpannen door geduwd krijgen.
maar met een gemetselde nok is dit vrijwel onmogenlijk zonder de nok weer opnieuw te gaan opmetselen.
dus check dat wel een eerst, voordat je er te laat achter komt en alles er weer af kunt gaan halen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Is volgens mij geen gemetselde nok.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Pakhaas schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:16:
Is volgens mij geen gemetselde nok.

Bedankt!
oke, doe dus eerst de stang plus haken bij de nok.
en werk dan van de onderste stang + haken naar boven, om niet te lopen klungelen met de dakpannen.
en het komt wel goed. ;)
(dit klinkt tegenstrijdig, maar je snapt het wel als je bezig bent. >:) )

ik kan ook wel even meten hoe hoog de panelen van de hoogste punt van de dak pan komen.
sneldek dakpannen. geen idee of je die ook hebt?

dan kun je beter schatten of je het haalt met de dakgoot, maar het regent nu dus heb er nu geen zin in, maar kan het straks wel even doen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
migjes schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 12:25:
[...]

oke, doe dus eerst de stang plus haken bij de nok.
en werk dan van de onderste stang + haken naar boven, om niet te lopen klungelen met de dakpannen.
en het komt wel goed. ;)
(dit klinkt tegenstrijdig, maar je snapt het wel als je bezig bent. >:) )

ik kan ook wel even meten hoe hoog de panelen van de hoogste punt van de dak pan komen.
sneldek dakpannen. geen idee of je die ook hebt?

dan kun je beter schatten of je het haalt met de dakgoot, maar het regent nu dus heb er nu geen zin in, maar kan het straks wel even doen. ;)
Het wordt gelegd. Dus ik zet de koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice_NL
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-03 12:55
Dag Leute,

Ik heb net een huis gekocht met zonnepanelen erop. (De PV's liggen er sinds 2013 op).
Ze liggen op een schuin dak, pal op het zuiden.
Nu ben ik stiekem wel benieuwd of er een beetje degelijk spul op ligt.

Er liggen 12 stuks Astronergy 245WP PV's op en verder wordt er in de offerte destijds gesproken over een Delta Solvia 2,5 omvormer.
Ik weet alleen niet zeker of het nou Solvia of Solivia is. Ik heb een datasheet van de 'Solvia 2,5' en daar staat op 'model name: SOLIVIA 2.5 EU G3'. Zal wel hetzelfde zijn dan denk ik?
Datasheet omvormer: Delta Solvia 2,5
Datasheet PV's: Astronergy 245WP

Ik heb 2 gebruiksnota's gehad en 2 teruglevernota's
Het jaarverbruik van hen lag van 2013 tot 2014 op 1163 kWh, en van 2014 tot 2015 op 1333 kWh.
In deze periodes werd respectievelijk 2698 kWh en 1978 kWh teruggeleverd.
Het maandbedrag lag toen op €22 per maand maar is sinds juni 2016 naar €18 gegaan.
Dit is bij aanbieder GreenChoice, ik zit er aan te denken om ook deze aanbieder te kiezen.
Het teruglevertarief staat daar nu op 11ct/kWh vertelde de huidige eigenaar mij.

Ik ben zelf helemaal nieuw op het gebied van zonneenergie dus stel de vraag maar gewoon voor de zekerheid;
Het aantal kWh dat je terug levert, is gewoon het geen wat overblijft na je eigen verbruik right?

Ik ben benieuwd naar wat jullie er van denken/vinden.

Greetz,

FYI Edit: Ik zit aangesloten op stadsverwarming en heb daardoor geen gas aansluiting in de woning.

[ Voor 3% gewijzigd door Solstice_NL op 09-08-2016 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Solstice_NL schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:02:
Dag Leute,

Ik heb net een huis gekocht met zonnepanelen erop. (De PV's liggen er sinds 2013 op).

Er liggen 12 stuks Astronergy 245WP PV's op en verder wordt er in de offerte destijds gesproken over een Delta Solvia 2,5 omvormer.
Ik weet alleen niet zeker of het nou Solvia of Solivia is. Ik heb een datasheet van de 'Solvia 2,5' en daar staat op 'model name: SOLIVIA 2.5 EU G3'. Zal wel hetzelfde zijn dan denk ik?

Het jaarverbruik van hen lag van 2013 tot 2014 op 1163 kWh, en van 2014 tot 2015 op 1333 kWh.
Het maandbedrag lag toen op €22 per maand maar is sinds juni 2016 naar €18 gegaan.
Dit is bij aanbieder GreenChoice, ik zit er aan te denken om ook deze aanbieder te kiezen.
Het teruglevertarief staat daar nu op 11ct/kWh vertelde de huidige eigenaar mij.

Ik ben zelf helemaal nieuw op het gebied van zonneenergie dus stel de vraag maar gewoon voor de zekerheid;
Het aantal kWh dat je terug levert, is gewoon het geen wat overblijft na je eigen verbruik right?

Greetz,
Ja hoor prima spul, alleen als je de jaar opbrengst wilt weten moet je ook weten wat ze overdag zelf aan zonnestroom opgemaakt hebben. Loggen doet die omvormer niet online helaas....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:40

DjVe

Hatsaflats!

:w

Prima omvormer en panelen hoor :) Gefeliciteerd met je woning!
Ja dat klopt. Op je omvormer zelf staat natuurlijk ook een totaalstand met de werkelijke productie vanaf het begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice_NL
reneeke1970 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:33:
[...]

Ja hoor prima spul, alleen als je de jaar opbrengst wilt weten moet je ook weten wat ze overdag zelf aan zonnestroom opgemaakt hebben. Loggen doet die omvormer niet online helaas....
Dan gaan we dat op 1 september maar eens bekijken. Dan krijg ik de sleutel van de woning.
Wel jammer dat hij dat niet doet. Geen fancy telefoon appjes dus.. ;)
DjVe schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:35:
[...]

:w

[...]

Prima omvormer en panelen hoor :) Gefeliciteerd met je woning!

[...]

Ja dat klopt. Op je omvormer zelf staat natuurlijk ook een totaalstand met de werkelijke productie vanaf het begin.
Thnx :) Zoals gezegd, 1 september krijg ik de sleutel en ga ik eens goed bekijken wat ik allemaal gekocht heb :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-06 21:33

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

loyske schreef op maandag 08 augustus 2016 @ 11:07:
Ik schijn er maar niet uit te komen. Voor het plat dak van de garage ben ik vanwege geringe afmetingen (3m bij 7m) uitgegaan van een SF Powerset met 2x7 panelen O-W opstelling in portret. Nu heb ik wat problemen om een betaalbare montage oplossing te vinden. En zie ik dat veel O-W opstellingen in landscape zijn.

Kan ik nu beter kiezen voor O-W met:

2x7 SF170 Powerset: 2380 Wp (portrait)
2x4 JA Solar 290wP: 2320 Wp (landscape)

Qua prijs zit er nauwelijks verschil in. Maar ik krijg de indruk dat SF beter zou presteren, zeker op een plat dak in O-W.

Wat zeggen de experts hier? :)
http://www.aluminiumshop....el-landschap#.VyHLo3pQJaQ
Kun je ze custom in portrait laten maken. Iedere afmeting die je zelf wilt, onder iedere hoek die je zelf wilt.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:44
Atomic2005 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:04:
[...]

http://www.aluminiumshop....el-landschap#.VyHLo3pQJaQ
Kun je ze custom in portrait laten maken. Iedere afmeting die je zelf wilt, onder iedere hoek die je zelf wilt.
Had ik inderdaad al gevonden, is onderdeel van westlandsolar.nl. Heb je er ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
loyske schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:28:
[...]

Had ik inderdaad al gevonden, is onderdeel van westlandsolar.nl. Heb je er ervaring mee?
Ik heb wel ervaring met hout......

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Solstice_NL schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:02:
Dag Leute,

Greetz,
Het overschot kan je ook inzetten om je gasverbruik terug te dringen.
Een nieuw huisje, betekent vaak ook wat verboujwen... ;-)
E-boiler tussen DWTW en CV-ketel
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Quooker en Boilers stroombesparing
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Verder kan je op diverse manieren ook loggen vanuit de meterkast met een kWh meter met S0 puls, zowel voor opwek en verbruik.
YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Slimme meter uitlezen via P1 poort
enz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

7mm per tussenklem, 18 mm voor een eindklem.daar tel ik dan de panelen bij op en dan nog 40 mm extra voor uitlijnen. Bij meer dan 6 panelen of een heel krom dak 50-60 mm extra nemen i.p.v. die 40 mm..

[ Voor 26% gewijzigd door Andre1973 op 09-08-2016 17:49 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
[b][message=47897765,noline]onetime schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 00:14

[...]

Werkt het niet nog beter als je de laatste 2 panelen ook een optimizer geeft?
Of zou je één optimizer weg kunnen doen zodat de panelen mét, zich aanpassen aan de panelen.
Goede vraag, ik denk dat je dit aan een hosola expert moet vragen. De partij waar ik de optimizers kocht gaf aan dat de combinatie die ik wilde opzetten niet ging werken, Hosola zelf reageerde dat ze hier juist voir bedoelt waren.

Een optimzer wegdoen is geen optie, niet vanwege verschil in paneel of orientatie, maar door schaduw val.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:33
loyske schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 15:28:
[...]

Ik heb 1 keer een montageframe van de aluminiumshop in handen gehad om te testen, dat hebben we weer teruggestuurd zonder het te gebruiken. Als je het in je handen hebt snap je wel waarom het zo goedkoop is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Solstice_NL schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 14:55:
[...]

Dan gaan we dat op 1 september maar eens bekijken. Dan krijg ik de sleutel van de woning.
Wel jammer dat hij dat niet doet. Geen fancy telefoon appjes dus.. ;)
Dat fancy appje is zo geregeld. ;)
http://fp4all.com/index.p...ath=70_77&products_id=291
En pleurt het ook zonder probleem naar the Holy PVoutput site ( waar ook wel weer een appje voor is )
:Y

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
frk123 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:19:
[...]
Goede vraag, ik denk dat je dit aan een hosola expert moet vragen. De partij waar ik de optimizers kocht gaf aan dat de combinatie die ik wilde opzetten niet ging werken, Hosola zelf reageerde dat ze hier juist voir bedoelt waren.

Een optimzer wegdoen is geen optie, niet vanwege verschil in paneel of orientatie, maar door schaduw val.
Zo laten dus, is al optimaal. (De twee panelen zonder hebben dus nooit schaduw, begrijp ik)
Ik moet me ook eens in die Hosola dingen verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solstice_NL
AUijtdehaag schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 16:50:
[...]

Het overschot kan je ook inzetten om je gasverbruik terug te dringen.
Een nieuw huisje, betekent vaak ook wat verboujwen... ;-)
E-boiler tussen DWTW en CV-ketel
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2
Quooker en Boilers stroombesparing
Iemand ooit gemeten aan douchewarmtewisselaar (DWTW)?
Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Verder kan je op diverse manieren ook loggen vanuit de meterkast met een kWh meter met S0 puls, zowel voor opwek en verbruik.
YouLess pulsteller/elektriciteitsmeter
Slimme meter uitlezen via P1 poort
enz...
Nou dat is in mijn geval niet nodig. Ik zit aangesloten op stadsverwarming en heb daardoor geen gas aansluiting in de woning.
Ik ga dat loggen een bekijken zodra ik er woon. Thanks voor de ideeën! :D
PClop schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:58:
[...]

Dat fancy appje is zo geregeld. ;)
http://fp4all.com/index.p...ath=70_77&products_id=291
En pleurt het ook zonder probleem naar the Holy PVoutput site ( waar ook wel weer een appje voor is )
:Y
Nice! En wat moet ik me precies voorstellen bij een Holy Output site? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Solstice_NL schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:56:
[...]

Nou dat is in mijn geval niet nodig. Ik zit aangesloten op stadsverwarming en heb daardoor geen gas aansluiting in de woning.
Ik ga dat loggen een bekijken zodra ik er woon. Thanks voor de ideeën! :D
Stadsverarming...
Ow jawel hoor, je bent niet de eerste die ervanaf komt/wil.
crazyharrie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

//offtopic
Leest dat maar eens even heel goed door >:)

//ontopic
Heb je plaats voor uitbreiding, want dat heb je met een l/w warmtepomp wel nodig.
(mag ook noord zijn, zegt deze PV verslaafde :o )

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2016 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG550
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 22:54
Nu de oplevering van ons huis dichterbij komt, ben ik me vast aan het voorbereiden op het PV virus. Gas krijgen we niet :) , verwarmen doen we met een warmptepomp. Mijn idee is om direct het hele dak vol met PV te leggen. Jaarverbruik is nog onbekend maar als ik de ervaringen in eerdere fases mag geloven reken op zo’n 4000KwH voor de WP + overig elektraverbruik (denk zo’n 2000Kwh). Meer opwekken mag altijd voor verkoop of voor toename in gebruik
  • Voordak ligt op OZO (109 graden)
  • Achterdak op WNW (289 graden)
  • Geen schaduw van bomen e.d. alleen mogelijk van de zinken “dakpunt”
  • Westdak heeft plaats voor circa 2x zoveel panelen als oostdak, de de gevel van oostdak loopt hoger door en heeft een kleine dakkapel
Zie hieronder dak van woning aan de voorzijde, gaat om het linkerdak. Heb deze paar dagen geleden rond 1 uur ‘smiddags genomen en zag dat schaduw van de dakkapel nog niet zo veel invloed heeft. Als de zon lager staat dan komt die steeds dichterbij, vraag me alleen af of die schaduw zo erg zal zijn om dan maar geen panelen neer te gaan leggen. Zeker mbt opstartspanning voor omvormer.
Legplan-oostdak

Zie hier het westdak. De dakkapel van de buren staat ten noorden van mijn dak dus daar geen last van 
Legplan-westdak

Ter illustratie heb ik een voorbeeldopstelling ingetekend obv standaard panelen van 1,65X1,0m, als eerste idee, andere maten kunnen natuurlijk ook. Heb met deze opstelling overigens nog nog wel het idee dat ik met 3 panelen in landscape toch wat ruimte laat liggen op het west :P.

Ik dacht eraan om de hele set op 1 omvormer aan te sluiten, maar vraag me af of dat mogelijk is ivm benodigde opstartspanning en rendement. Ivm verschil in spanning tussen oost en west door verschillend aantal panelen.

Als ik bijv. kijk naar JA Solar 280 Wp kijk hebben die 31,64 Vmp Terwijl een paneel als ecsolar 275WP een hogere Vmp heeft van 48,5 en icm 16 JAsolars meer in balans zou zijn (293V met JA tegen 388V met EC voor oostdak).
Voorkeur gaat wel uit naar all black, iets met W en AF enzo ;).

Met een growatt 4000 TL3 lijkt dit geen probleem te zijn met opstartspanning van 150V en mpp bereik van 200V-800 V. Wellicht wel dat die aftopt als beide daken in de zon komen. Een PIKO 4.2 daarentegen vraagt minimaal 360V in een 2 MPPT aansluiting.
Door iets met bomen en bos :+ , hoe zouden jullie dit aanpakken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solstice_NL
AUijtdehaag schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 21:08:
[...]

Stadsverarming...
Ow jawel hoor, je bent niet de eerste die ervanaf komt/wil.
crazyharrie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen 2"

//offtopic
Leest dat maar eens even heel goed door >:)

//ontopic
Heb je plaats voor uitbreiding, want dat heb je met een l/w warmtepomp wel nodig.
(mag ook noord zijn, zegt deze PV verslaafde :o )
Ooh ja, zijn toch maar 208 pagina's.. :P
De hele zuidzijde ligt nu vol, maar er is idd nog een noordzijde en een schuurtje...
Maar voordat ik daar aan zal beginnen duurt nog wel even denk ik.
Maar ik zal er eens naar gaan kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TRG550 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:08:
Nu de oplevering van ons huis dichterbij komt, ben ik me vast aan het voorbereiden op het PV virus. Gas krijgen we niet :) , verwarmen doen we met een warmptepomp. Mijn idee is om direct het hele dak vol met PV te leggen. Jaarverbruik is nog onbekend maar als ik de ervaringen in eerdere fases mag geloven reken op zo’n 4000KwH voor de WP + overig elektraverbruik (denk zo’n 2000Kwh). Meer opwekken mag altijd voor verkoop of voor toename in gebruik
  • Westdak heeft plaats voor circa 2x zoveel panelen als oostdak, de de gevel van oostdak loopt hoger door en heeft een kleine dakkapel
Zie hieronder dak van woning aan de voorzijde, gaat om het linkerdak. Heb deze paar dagen geleden rond 1 uur ‘smiddags genomen en zag dat schaduw van de dakkapel nog niet zo veel invloed heeft. Als de zon lager staat dan komt die steeds dichterbij, vraag me alleen af of die schaduw zo erg zal zijn om dan maar geen panelen neer te gaan leggen. Zeker mbt opstartspanning voor omvormer.
[afbeelding]

Zie hier het westdak. De dakkapel van de buren staat ten noorden van mijn dak dus daar geen last van 
[afbeelding]

Ter illustratie heb ik een voorbeeldopstelling ingetekend obv standaard panelen van 1,65X1,0m, als eerste idee, andere maten kunnen natuurlijk ook. Heb met deze opstelling overigens nog nog wel het idee dat ik met 3 panelen in landscape toch wat ruimte laat liggen op het west :P.

Ik dacht eraan om de hele set op 1 omvormer aan te sluiten, maar vraag me af of dat mogelijk is ivm benodigde opstartspanning en rendement. Ivm verschil in spanning tussen oost en west door verschillend aantal panelen.

Als ik bijv. kijk naar JA Solar 280 Wp kijk hebben die 31,64 Vmp Terwijl een paneel als ecsolar 275WP een hogere Vmp heeft van 48,5 en icm 16 JAsolars meer in balans zou zijn (293V met JA tegen 388V met EC voor oostdak).
Voorkeur gaat wel uit naar all black, iets met W en AF enzo ;).

Met een growatt 4000 TL3 lijkt dit geen probleem te zijn met opstartspanning van 150V en mpp bereik van 200V-800 V. Wellicht wel dat die aftopt als beide daken in de zon komen. Een PIKO 4.2 daarentegen vraagt minimaal 360V in een 2 MPPT aansluiting.
Door iets met bomen en bos :+ , hoe zouden jullie dit aanpakken?
Bij twee verschillende soorten panelen, zou ik uitgaan van een SMA.
In ieder geval een omvormer die niet beperkt is op de mppt ingangen qua vermogen.

Al eens gekeken naar SF?. In geval van een enkelfase SMA omvormer, kunnen er 5 panelen in een string. En dan max 4 stringen parallel op 1 mppt.
Is je schaduwprobleem ook mee opgelost en goed voor de W en AF
Maar optitrac doet het ook goed op de SMA wat betreft schaduw met andere panelen.
Als de V maar hoog genoeg is.

Dus je neemt gewoon panelen die het beste uitkomen op je dak qua oppervlak.
Dus goed nameten waarmee het vol ligt.
1580 x 1040 (EC solar 275 Wp)
1580 x 808 (EC solar 210 Wp
1640 x 992 (de standaard maat)
1257 x 977 (SF)
en nog meer exotisch maten, benq en samsung hit panelen

Verder weet ik niet of je een 3-fase aansluiting hebt? (denk het wel, want je linkt naar een 3-fase omvormer)
Dan kunnen (moeten) er meer panelen in 1 string met een 3 fase omvormer.
Maar ook daar geldt, let op de Vmpp qua efficiëntie van de omvormer.
Die ligt een stuk hoger dan voor een enkelfase omvormer.
En dat is eenvoudiger te bereiken met SF. (maar wel gelijke stringen maken parallel op 1 mppt)

SF met een fronius omvormer doen het schijnbaar ook goed.
Bijvoorbeeld: richardt in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

Verder zou ik ook even kijken of de omvormer van je keuze lawaai maakt....
Maar zoveel andere keuzes... ;)

[ Voor 8% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-08-2016 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik heb sinds vandaag een digitale meter :'( (we zijn van 1 fase naar 3 fasen gegaan gezien de all electric warmte pomp) er zitten 2 ledjes op die knipperen er staat bij 1000 imp/kWh. maar het rare is dat er niet bij staat welke waarvoor is en dat ze niet tegelijk knipperen. wie geeft wat aan?https://www.liander.nl/si...andisGyr-ZMF110CBtFs2.pdf

[ Voor 88% gewijzigd door Andre1973 op 09-08-2016 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Leolinedance schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 00:39:
[...]

Nou, je rekent jezelf wel erg rijk in dit voorbeeld.
Om 6% meer opbrengst te halen, moet er dus 1 paneel 6% minder presteren dan de rest. Ik zelf heb Micro Inverters op mijn dak liggen en kan dus per paneel uitlezen. Bij 16 panelen zonder schaduw (die schaduw is er alleen in de winter momenteel) is het verschil tussen het best presterende paneel en het slechtst presterende paneel minder dan 2%. Maar, dit is dus ook nog eens verspreid over alle panelen, dus "gemiddeld" zou je rond de 1% winst kunnen behalen.
Daarnaast heb je het renteverlies in je verhaal niet meegenomen (al is de rente op dit moment maar 0,8% oid). Maar als je "winst" ook maar 1% is, is dat toch een significant iets.

Die 6% is een leuk getal, maar dat ga je echt alleen halen als er eigenlijk 1 van je panelen niet lekker is.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:33

timovd

Voorsprong door techniek

TRG550 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:08:
[afbeelding]

[afbeelding]

...
Bedenk wel dat je dak achter met 289 graden WNW niet heel gunstig is en mogelijk pas in de middag de zon er op gaat schijnen. In de zomer ook als de zon hoog staat. Wellicht zijn SF-panelen daar beter geschikt dan mono-panelen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Twee weken geleden zonnepanelen geïnstalleerd en we hadden berekend dat het met schaduwval net goed zou gaan. Hooguit in het begin van de ochtend even wat schaduw. Tijdens het monteren bleek echter dat de nokvorst en eerste pan niet omhoog konden, dus hebben we besloten het geheel een hele rij pannen te laten zakken, er is toch ruimte genoeg op het dak. Het gevolg is echter dat we met onze oost installatie met een paneel of 8 tot 9:00uur in de schaduw liggen. Dit zit me uiteraard niet lekker.

Kan ik voor deze panelen losse optimizers installeren, zodat niet de hele string last heeft van dat beetje schaduw?

Groetjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Nhz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:57:
Twee weken geleden zonnepanelen geïnstalleerd en we hadden berekend dat het met schaduwval net goed zou gaan. Hooguit in het begin van de ochtend even wat schaduw. Tijdens het monteren bleek echter dat de nokvorst en eerste pan niet omhoog konden, dus hebben we besloten het geheel een hele rij pannen te laten zakken, er is toch ruimte genoeg op het dak. Het gevolg is echter dat we met onze oost installatie met een paneel of 8 tot 9:00uur in de schaduw liggen. Dit zit me uiteraard niet lekker.

Kan ik voor deze panelen losse optimizers installeren, zodat niet de hele string last heeft van dat beetje schaduw?
:
frk123 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 19:19:
[...]Goede vraag, ik denk dat je dit aan een hosola expert moet vragen. De partij waar ik de optimizers kocht gaf aan dat de combinatie die ik wilde opzetten niet ging werken, Hosola zelf reageerde dat ze hier juist voor bedoelt waren.

onetime schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 20:39:
[...]Zo laten dus, is al optimaal. (De twee panelen zonder hebben dus nooit schaduw, begrijp ik)
Ik moet me ook eens in die Hosola dingen verdiepen.
Ik moet me er dus nog in verdiepen, maar het antwoord op je vraag lijkt dus JA te zijn. Ik raad je aan deze Hosola's eens nader te bekijken. Voor zover ik weet de enige optimizer die niet een speciale omvormer nodig heeft. Ik laat me graag corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:17:
[...]

:

[...]

[...]

Ik moet me er dus nog in verdiepen, maar het antwoord op je vraag lijkt dus JA te zijn. Ik raad je aan deze Hosola's eens nader te bekijken. Voor zover ik weet de enige optimizer die niet een speciale omvormer nodig heeft. Ik laat me graag corrigeren.
Op onderstaande link praten ze over TYGO optimizers, er wordt gezegd dat het hierbij niet noodzakelijk is dat alle panelen een optimizer hebben.

"Het goede aan TIGO optimizers is dat je niet verplicht bent om alle panelen van optimizers te voorzien."
http://www.twentezon.nl/k...tgelicht/tigo-optimizers/

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnevis
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-10-2024
onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:17:
[...]

:

[...]

[...]

Ik heb in maart 12 optimizers van Hosola geplaatst en ben tot nu toe heel tevreden met de resultaten. In deze tijd van het jaar geen schaduw, dat begint volgende week weer, maar de opbrengsten van de panelen lijken behoorlijk beter vergeleken met een set zonder optimizers (die nooit schaduw heeft).
Zonder schaduw haal ik 1 tot 1,5 kWh per dag extra naar binnen. Met schaduw weet ik het nog niet. Niet gaan lachen, ik schaam me dood, Na de installatie van de optimizers kwam ik er achter dat ik 1 paneel niet had aangesloten op de optimizer. 8)7 8)7 8)7 Het hele systeem werkte perfect en met 11 panelen haalde ik wel de opbrengsten die ik zonder optimizers had met 12 panelen.

de optimizers hangen aan een Delta Solivia omvormer en dat werkt goed samen. Ook hoeven niet alle panelen een optimizer te hebben dat scheelt.

[ Voor 5% gewijzigd door Zonnevis op 10-08-2016 09:44 ]

3000Wp & 2600Wp & 1020Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Nhz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 08:57:

Ik heb niet terug gezocht of je dat al hebt geplaatst, maar wat voor panelen zijn het en hoe ligt de string?
Zijn het SF en is de onderste rij één (sub) string dan heeft t niet veel zin (als ze portrait zijn geplaatst).
Is het kristallijn, en is het (dus) een string dan is het heel zinvol dat aan te passen.
Liggen ze landscape dan is het effect wat minder, maar nog steeds niet goed voor de (diodes van) de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Andre1973 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:45:
[...]

Ik heb niet terug gezocht of je dat al hebt geplaatst, maar wat voor panelen zijn het en hoe ligt de string?
Zijn het SF en is de onderste rij één (sub) string dan heeft t niet veel zin (als ze portrait zijn geplaatst).
Is het kristallijn, en is het (dus) een string dan is het heel zinvol dat aan te passen.
Liggen ze landscape dan is het effect wat minder, maar nog steeds niet goed voor de (diodes van) de panelen.
Het zijn 260w poly's, 2 rijen van 10 panelen in landscape. Deze 20 panelen samen vormen 1 oost-string. Aan de andere kant van het dak vormt eenzelfde situatie de west-string.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ja, dan zou ik zelf wel n optimizer gaan plaatsen, heb zelf geen ervaring met andere optimizers dan van SE, wel met wat micro omvormers. Neem aan dat je een 3 fasen omvormer hebt dus dat van die string van 1x20 (lekker groot dak trouwens) niet opgesplits kan worden in 2x10 i.v.m. je MPP spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 09:35:
[...]

Op onderstaande link praten ze over TYGO optimizers, er wordt gezegd dat het hierbij niet noodzakelijk is dat alle panelen een optimizer hebben.

"Het goede aan TIGO optimizers is dat je niet verplicht bent om alle panelen van optimizers te voorzien."
http://www.twentezon.nl/k...tgelicht/tigo-optimizers/
Klopt, ik heb tigo,ik denk zelfs dat ze precies zo werken als hosola,bedenk wel dat het dan alleen gaat met een schaduw paneel, bij verschillende helling hoeken bv is het dan de ene en dan de andere die meer stroom levert, dus dan hebben ze wel allemaal optimiser nodig

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

Andre1973 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:13:
Ja, dan zou ik zelf wel n optimizer gaan plaatsen, heb zelf geen ervaring met andere optimizers dan van SE, wel met wat micro omvormers. Neem aan dat je een 3 fasen omvormer hebt dus dat van die string van 1x20 (lekker groot dak trouwens) niet opgesplits kan worden in 2x10 i.v.m. je MPP spanning.
Klopt, het hangt allemaal aan een Omnik 8KTL2. Opsplitsen wil niet. Voor het optimale kan ik nog vier panelen per string bij plaatsen, maar het is niet nodig en ik vind het niet mooi om per dakvlak (circa 15x6mtr) netjes twee rijen van 10 en dan 1 rij van 4 te hebben liggen.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Wij moeten een nieuwe meter voor de zonnepanelen. Nu kunnen we kiezen uit een digitale of slimmemeter. Heb al wat gelezen over de angst voor slimmemeter, maar is dat nou echt zo slecht? Wat zouden jullie kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 11:59:
Wij moeten een nieuwe meter voor de zonnepanelen. Nu kunnen we kiezen uit een digitale of slimmemeter. Heb al wat gelezen over de angst voor slimmemeter, maar is dat nou echt zo slecht? Wat zouden jullie kiezen?
Heb je dat zelf bedacht of heeft iemand dat in je oor gefluisterd dat je een andere kWh meter moet hebben ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
PClop schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:23:
[...]

Heb je dat zelf bedacht of heeft iemand dat in je oor gefluisterd dat je een andere kWh meter moet hebben ?
Zegt mijn netbeheerder Liander. Ik heb nu een digitale meter die geen teruglevering registreert, maar ook niet teurg kan draaien, lijkt mij toch wel essentieel voor zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online
Ja, dan wel, heb ik wel een mening over voor welke meter je dan moet gaan.
i am a suspicious guy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Pakhaas schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:24:
[...]

Zegt mijn netbeheerder Liander. Ik heb nu een digitale meter die geen teruglevering registreert, maar ook niet teurg kan draaien, lijkt mij toch wel essentieel voor zonnepanelen.
Ze kunnen bijna altijd terug draaien, maar de netbeheerder grijpt elke kans aan om je meter te laten
vervangen.
Alleen als er een heel klein tekentje op staat met een soort tandwieltje met een soort 3 hoekje er tegen aan, dat is het symbool voor niet terug kunnen tellen (de schijf zal misschien wel achteruit open, het telwerk niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Andre1973 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:34:
[...]

Ze kunnen bijna altijd terug draaien, maar de netbeheerder grijpt elke kans aan om je meter te laten
vervangen.
Alleen als er een heel klein tekentje op staat met een soort tandwieltje met een soort 3 hoekje er tegen aan, dat is het symbool voor niet terug kunnen tellen (de schijf zal misschien wel achteruit open, het telwerk niet)
Dit is hem:
http://imgur.com/a/cBNH0

Ik ben bang dat als ik hem niet laat vervangen, Liander niet akkoord geeft voor teruglevering (voor zover dat nodig is).

[ Voor 10% gewijzigd door Pakhaas op 10-08-2016 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Die ken ik niet moet ik zeggen, is dat een soort draaischijf meter? ik zie dat symbool niet staan, maar je kunt altijd proberen eerst je panelen te plaatsen (intussen gewoon niet reageren op de berichten) dan ff kijken wat er gebeurt, als ie dan niet retour draait dan alsnog een andere meter laten plaatsen.
Dat is kosteloos als dat nodig is i.v.m. het plaatsen van PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Andre1973 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:45:
Die ken ik niet moet ik zeggen, is dat een soort draaischijf meter? ik zie dat symbool niet staan, maar je kunt altijd proberen eerst je panelen te plaatsen (intussen gewoon niet reageren op de berichten) dan ff kijken wat er gebeurt, als ie dan niet retour draait dan alsnog een andere meter laten plaatsen.
Dat is kosteloos als dat nodig is i.v.m. het plaatsen van PV.
Geen idee wat voor meter dat is. Het lijkt wel of er in dat grijze bakje (met zegels ervoor) een schijf zit, maar dat kan ik dus niet controleren.

http://zonenco.nl/zon-thuis/meter-geschikt/

Volgens mij is het die bij punt 2 staat:
Analoge meter zonder draaischijf.

Ik heb mij aangemeld via energieleveren.nl, stel ik laat die meter zitten en de teller draait gewoon gewoon terug, moet ik dan geen goedkeuring hebben van de netbeheerder of maakt dat niet uit?

[ Voor 14% gewijzigd door Pakhaas op 10-08-2016 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:09
Pakhaas schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:40:
[...]

Dit is hem:

Ik ben bang dat als ik hem niet laat vervangen, Liander niet akkoord geeft voor teruglevering (voor zover dat nodig is).
Volgens mij is dat een meter die terug kan draaien.
Waarom zou Liander geen toestemming geven ?
Je mag op dit moment nog een slimme meter weigeren.

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

reneeke1970 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 10:32:
[...]

Klopt, ik heb tigo,ik denk zelfs dat ze precies zo werken als hosola,bedenk wel dat het dan alleen gaat met een schaduw paneel, bij verschillende helling hoeken bv is het dan de ene en dan de andere die meer stroom levert, dus dan hebben ze wel allemaal optimiser nodig
Mooi, dan ga ik een aantal van die modules kopen en er tussen knopen. Gebruik jij toevallig ook de per-paneel monitoring?

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
MdO82 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:54:
[...]

Volgens mij is dat een meter die terug kan draaien.
Waarom zou Liander geen toestemming geven ?
Je mag op dit moment nog een slimme meter weigeren.
Omdat ze zelf zeggen dat de meter vervangen moet worden. Kan zijn dat ze dat als voorwaarden stellen om een terugleveringsvergoeding (alles wat ik meer opwek dan ik verbruik) te krijgen?

Ik heb er geen verstand van en dit is de 1e keer dat ik er mee te maken heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Op meerdere plekken op internet lees ik dat de Enermet Y120E niet terug kan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWyk
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-05 23:28
Pakhaas schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:40:
[...]

Dit is hem:

Ik heb Liander daar afgelopen maand over gebeld. Ook al omdat ze bij het melden van terugleveren je wel lijken te forceren naar een nieuwe meter als je nog een ferrarismeter hebt.
Liander gaf mij door dat je gewoon kon kiezen op hun on line aanmeld tool voor het behouden van je oude meter en dat je toch dan mag terugleveren. Ook al blijkt dan niet uit hun website tool voor je die invult.
Ook geven ze geen garantie dat je meter de teruglevering kan registreren maar als de meter daarwerklijk ziet terugdraaien en de teller ziet teruglopen gaat het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pakhaas
TWyk schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 13:05:
[...]

Ik heb Liander daar afgelopen maand over gebeld. Ook al omdat ze bij het melden van terugleveren je wel lijken te forceren naar een nieuwe meter als je nog een ferrarismeter hebt.
Liander gaf mij door dat je gewoon kon kiezen op hun on line aanmeld tool voor het behouden van je oude meter en dat je toch dan mag terugleveren. Ook al blijkt dan niet uit hun website tool voor je die invult.
Ook geven ze geen garantie dat je meter de teruglevering kan registreren maar als de meter daarwerklijk ziet terugdraaien en de teller ziet teruglopen gaat het wel goed.
De zonnepanelen worden in week 34 geïnstalleerd. Ik zorg er wel ff voor dat die man voor de omwisseling van de meter een paar dagen later komt. Dan kan ik even registreren of hij wel/niet terugdraait. Als hij dan terugdraait zeg ik die man wel af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• reneeke1970
Nhz schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 12:55:
[...]

Mooi, dan ga ik een aantal van die modules kopen en er tussen knopen. Gebruik jij toevallig ook de per-paneel monitoring?
Ja ik heb ook de gateway en mmu in gebruik omdat ik dacht dat die nodig waren voor de regeling, maar dienen alleen voor loggen (wel uitgebreid) want als ik de stekker er uit trek blijft hij gewoon zijn werk doen (zie ik aan string spanning )

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leolinedance
TFHfony schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 02:14:
[...]

Nou, je rekent jezelf wel erg rijk in dit voorbeeld.
Om 6% meer opbrengst te halen, moet er dus 1 paneel 6% minder presteren dan de rest. Ik zelf heb Micro Inverters op mijn dak liggen en kan dus per paneel uitlezen. Bij 16 panelen zonder schaduw (die schaduw is er alleen in de winter momenteel) is het verschil tussen het best presterende paneel en het slechtst presterende paneel minder dan 2%. Maar, dit is dus ook nog eens verspreid over alle panelen, dus "gemiddeld" zou je rond de 1% winst kunnen behalen.
Daarnaast heb je het renteverlies in je verhaal niet meegenomen (al is de rente op dit moment maar 0,8% oid). Maar als je "winst" ook maar 1% is, is dat toch een significant iets.

Die 6% is een leuk getal, maar dat ga je echt alleen halen als er eigenlijk 1 van je panelen niet lekker is.
Dat is inderdaad een stuk minder. Ik lees grote verschillen op verschillende fora. We zullen het zien, volgende week woensdag gaan ze op het dak! Uiteraard zal ik mijn bevindingen hier posten.

En uiteraard ben ik ook de beroerdste niet om een eventuele "verkeerde" keuze toe te geven, mocht het echt zo weinig zijn. Het blijft natuurlijk wel de vraag wat optimizers onder verschillende omstandigheden doen, bijvoorbeeld in volle zon, ongelijke opwarming dus rendementsverlaging, en over 5-10 jaar als de panelen ongelijk gaan degraderen / vervuilen bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nhz

Nhz

DVNTR

reneeke1970 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:10:
[...]

Ja ik heb ook de gateway en mmu in gebruik omdat ik dacht dat die nodig waren voor de regeling, maar dienen alleen voor loggen (wel uitgebreid) want als ik de stekker er uit trek blijft hij gewoon zijn werk doen (zie ik aan string spanning )
Had dat 'wel uitgebreid' nou niet gezegd, het PV virus is al flink toegeslagen, nu moet ik ook nog achter elk paneel een optimizer plaatsen. :Y)

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
SolarCity (Tesla) heeft aangekondigd met een solar roof te komen later dit jaar. Een dak dat is opgebouwd uit panelen in plaats van panelen op een dak.

In Amerika worden ook wel solar shingles verkocht, die zoals een leistenen dak worden gelegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/nrPqvT3igJ19i62yas2Bx6Pu/full.jpg

Ik vraag me af wat de effciency en de prijs zal worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
Kets_One heeft op 12 januari 2012 het volgende gepost:
Duurzame Energie deel 19 (2012)
Even wat anders in navolging op het nieuwsbericht op de site van PolderPV over energiemeters met terugloopbeveliging:

Onder deze link naar een document op de KEMA site staan veel meters genoemd, waaronder mijne, een ENERMET TY120E met metercode B6K1. Bij mijn meter staat geen vinkje in de kolom "Leveren / ontvangen".
Volgens de toelichting betekent een vinkje:

"Het is toegestaan met het betreffende type kWh-meter zowel de geleverde als de ontvangen energie te registeren."

Hoewel op de PPV pagina staat dat zonnigtype vrijwel nooit een meter aangetroffen heeft die beveiligd was tegen terugdraaien, vraag ik me toch af of het ontbreken van dit kruisje niet betekent dat mijn meter hiertegen beveiligd is. Mocht dit inderdaad niet het geval zijn, gaat mijn netbeheerder of energieleverancier dan niet moeilijk doen als ik via deze meter ga terugleveren?
Hij heeft/had dezelfde meter als ik heb. Helaas is zijn laatste post in november 2015 geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:15

TFHfony

Professional Weirdo

Topicstarter
Leolinedance schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:13:
[...]

Dat is inderdaad een stuk minder. Ik lees grote verschillen op verschillende fora. We zullen het zien, volgende week woensdag gaan ze op het dak! Uiteraard zal ik mijn bevindingen hier posten.

En uiteraard ben ik ook de beroerdste niet om een eventuele "verkeerde" keuze toe te geven, mocht het echt zo weinig zijn. Het blijft natuurlijk wel de vraag wat optimizers onder verschillende omstandigheden doen, bijvoorbeeld in volle zon, ongelijke opwarming dus rendementsverlaging, en over 5-10 jaar als de panelen ongelijk gaan degraderen / vervuilen bijvoorbeeld.
In je berekening ga je uit van 6% winst. Hierbij ga je er van uit dat de degradatie verschilt van paneel tot paneel, anders zou je namelijk niets aan de optimizers hebben als ze allemaal even veel zouden degraderen.
Wil je die 6% winst halen, dan zullen de slechtste panelen dus zo'n 12% minder moeten presteren dan de beste panelen (om gemiddeld op die 6% uit te komen). De meeste fabrikanten garanderen vaak nog 80 a 85 procent na 25 jaar. Hier uit kan je al concluderen dat een verschil van 12% niet binnen die periode te verwachten is tenzij je echt erg slecht presterende panelen hebt aangeschaft.

Ennuh: qua vervuilen kan ik je ook wel wat uit de droom halen: 4 van mijn panelen heb ik afgelopen voorjaar schoon gemaakt, de resterende 12 wil ik nog doen. Maar er is geen verschil qua prestatie.... Dus de noodzaak het dak op te gaan ervaar ik momenteel (nog) niet zo. Al heb ik nog steeds wat water uit de condensdroger klaar staan ;-)

/edit 14:58/
Even gezocht naar het moment met het grootste verschil van vandaag:

Now

Dit is het grootste verschil welke ik heb kunnen vinden 264W vs 276W. Dit is een verschil van 12W en komt in de buurt van 5%. Maar zoals je ziet aan de andere panelen, gaat je totale winst echt geen 5% zijn. Er zijn 2 panelen die 4 a 5 procent meer kunnen leveren dan de rest, maar de rest ontloopt elkaar vrijwel niets en daar zou je dus misschien 1% winnen. Maarja.. die 1% krijg je ook op de bank.
En wat ik zeg. Deze 5% is echt een uitschieter...

[ Voor 16% gewijzigd door TFHfony op 10-08-2016 15:03 ]

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:53

thido

Tilburg

Iemand ervaring met de Trina smart tigo 265wp panelen?
Ik zit een beetje te loeren naar deze panelen (10 stuks) of 12x SF170.
Beide ivm schaduw welke op de panelen valt.
Mijn vraag is eigenlijk of het uitmaakt hoe de schaduw erop valt.
Bij gewone panelen is schaduw dwars erop funest, zou dat hier wel beter kunnen?
Of werken ze ook gewoon met de onderverdeling in drie segmenten in de lengte?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
De hoofdaansluiting wordt hier straks verhoogd van 1x 25a naar 1x35a. Nu is hier de discussie dat dan het vastrecht omhoog gaat. We zitten bij Liander. Jullie weten vast hoe dit zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:36:
De hoofdaansluiting wordt hier straks verhoogd van 1x 25a naar 1x35a. Nu is hier de discussie dat dan het vastrecht omhoog gaat. We zitten bij Liander. Jullie weten vast hoe dit zit
Nee. Vastrecht voor 1x 25A, 1x 35A, 1x 40A, 3x 25A is gelijk. De laagste trap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakhaas
onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:50:
[...]

Nee. Vastrecht voor 1x 25A, 1x 35A, 1x 40A, 3x 25A is gelijk. De laagste trap.
Bedankt mooi zo.

Is dan 1x40a kiezen niet beter? Of voegt dat niets toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
Pakhaas schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 19:58:
[...]Bedankt mooi zo.

Is dan 1x40a kiezen niet beter? Of voegt dat niets toe?
Wordt dacht ik niet meer geleverd, maar bestaat hier en daar. Is denk ik geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:11:
[...]

Wordt dacht ik niet meer geleverd, maar bestaat hier en daar. Is denk ik geen optie.
Was laatst bij iemand en die had dat nog wel, leuke is dat je dan 50a zekering krijgt want veertig is er niet beweerde hij.....

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
reneeke1970 schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:37:
[...]Was laatst bij iemand en die had dat nog wel, leuke is dat je dan 50a zekering krijgt want veertig is er niet beweerde hij.....
Vroeger dus vast wel, maar waarschijnlijk te zeldzaam om nu nog te maken of in te kopen. Ik vind ze nu niet.
mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:22:
SolarCity (Tesla) heeft aangekondigd met een solar roof te komen later dit jaar. Een dak dat is opgebouwd uit panelen in plaats van panelen op een dak.

In Amerika worden ook wel solar shingles verkocht, die zoals een leistenen dak worden gelegd.

[afbeelding]

Verdorie, stopt DOW net met de productie van mooie groene shingles. (productie van 400 per dag???)
Hoef ik de prijs ook niet meer te zoeken. Weet je er die nog wel in productie zijn, en betaalbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-05 11:50
onetime schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 20:11:
[...]

Inderdaad, ik kon het ook niet meer krijgen (10 maanden geleden omgezet hier) en alleen 1x 35A was mogelijk (of 3x 25, maar dat kostte 200 euro vanwege andere meter)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronenmon
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 12-06 22:26
mrmrmr schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 14:22:

[afbeelding]

wij hebben deze:

http://www.eternit.nl/solesia/solesia-systeem-met-dakpannen/

al bijna 2 jaar, werken prima.

(zijn ook in "leisteen" uitvoering beschikbaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
TD-er schreef op woensdag 10 augustus 2016 @ 21:07:
[...]Inderdaad, ik kon het ook niet meer krijgen (10 maanden geleden omgezet hier) en alleen 1x 35A was mogelijk (of 3x 25, maar dat kostte 200 euro vanwege andere meter)
Ik heb geloof ik al twee jaar terug een upgrade van 25A naar 35A gevraagd. Eerst goedgekeurd. Later geweigerd omdat ik een andere meter weigerde. Had het ook voor een buurvrouw gevraagd. Na het vervangen van de zekering daar ook het verhaal dat de meter vervangen zou moeten worden. Gezegd dat de meter bleef hangen, en dat ze desnoods de zekering maar weer terug moesten veranderen. Niets meer van gehoord. Hadden ze die "fout" nou niet bij mij kunnen maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-06 21:01
Afgelopen voorjaar hebben we bij mijn vader alle panelen (30 stuks) van de schuur afgehaald ivm asbest sanering. Nu konden de panelen gelijk worden voorzien van optimizers (SolarEdge P350i) en schoongemaakt / geinspecteerd worden.
Tijdens schoonmaken viel mijn oog op een brandgat in de witte achterplaat van 1 CanandianSolar paneel(240Wp poly).
PV schade 3
PV schade 2
Aan de voorkant is bijna niets te zien, alleen als je goed kijkt kon je het zien.
PV schade1
Dit paneel is na inspectie door SolarNRG ingenomen en vervangen door een nieuw exemplaar van 265Wp 8)
Toch is dit wel lichtelijk verontrustend. Het lijkt er op dat een geleider in de rand van de cel niet aan de specificatie voldeed en in de loop van de tijd is doorgebrand. Aan de opbrengst van het systeem was nog niets waarneembaar iig. Maar na verloop van tijd zal de intrede van lucht in het hele paneel zijn werk wel gaan doen in de vorm van degeneratie en/of kortsluiting.
Iemand een andere verklaring voor wat hier te zien is?
Ik wilde dit iig hier delen.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19:43
Leolinedance schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 00:50:
[...]

Bedankt voor je reactie, interessant. Weet jij waarom jouw panelen met Solaredge bij iets minder zon slechter presteren dan stringomvormer systemen? Dat heb ik nog nooit gehoord nl. en ben wel benieuwd wat daar de reden van is.

Zo lang de verschillen tussen panelen binnen de tolerantie vallen zul je mij niet horen klagen :')
Dat komt simpelweg doordat de efficiency van SolarEdge systemen bij lage vermogens niet erg goed is. Dat wil zeggen: een kleiner percentage van de energie die de panelen leveren wordt aan de AC-zijde van het hele systeem afgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17:41

paulv1973

16.730Wattpiek

Hoofdzekering heb ik laatst nog zelf vervangen...
Was helaas gesprongen door overbelasting.
krijg je als je wil wassen drogen koken thee drinken en de oven aanzet.... en stiekum een airco op verwarmen aanstaan. >:)
enexis liet 2uur op zich wachten. :(
heb toen maar stiekum een 16A erin gedraaid. Tenminste weer tv kijken. Enexis afgebeld en de dag erna weer een 35A erin gedraaid. Nooit wat van gehoord....
ik heb ook maar meteen een paar reserve op de plank gelegd...

Dus wie wil er nog.... :X

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Pagina: 1 ... 29 ... 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??