TRG550 schreef op dinsdag 09 augustus 2016 @ 22:08:
Nu de oplevering van ons huis dichterbij komt, ben ik me vast aan het voorbereiden op het PV virus. Gas krijgen we niet

, verwarmen doen we met een warmptepomp. Mijn idee is om direct het hele dak vol met PV te leggen. Jaarverbruik is nog onbekend maar als ik de ervaringen in eerdere fases mag geloven reken op zo’n 4000KwH voor de WP + overig elektraverbruik (denk zo’n 2000Kwh). Meer opwekken mag altijd voor verkoop of voor toename in gebruik
- Voordak ligt op OZO (109 graden)
- Achterdak op WNW (289 graden)
- Geen schaduw van bomen e.d. alleen mogelijk van de zinken “dakpunt”
- Westdak heeft plaats voor circa 2x zoveel panelen als oostdak, de de gevel van oostdak loopt hoger door en heeft een kleine dakkapel
Zie hieronder dak van woning aan de voorzijde, gaat om het linkerdak. Heb deze paar dagen geleden rond 1 uur ‘smiddags genomen en zag dat schaduw van de dakkapel nog niet zo veel invloed heeft. Als de zon lager staat dan komt die steeds dichterbij, vraag me alleen af of die schaduw zo erg zal zijn om dan maar geen panelen neer te gaan leggen. Zeker mbt opstartspanning voor omvormer.
[afbeelding]
Zie hier het westdak. De dakkapel van de buren staat ten noorden van mijn dak dus daar geen last van
[afbeelding]
Ter illustratie heb ik een voorbeeldopstelling ingetekend obv standaard panelen van 1,65X1,0m, als eerste idee, andere maten kunnen natuurlijk ook. Heb met deze opstelling overigens nog nog wel het idee dat ik met 3 panelen in landscape toch wat ruimte laat liggen op het west

.
Ik dacht eraan om de hele set op 1 omvormer aan te sluiten, maar vraag me af of dat mogelijk is ivm benodigde opstartspanning en rendement. Ivm verschil in spanning tussen oost en west door verschillend aantal panelen.
Als ik bijv. kijk naar
JA Solar 280 Wp kijk hebben die 31,64 Vmp Terwijl een paneel als
ecsolar 275WP een hogere Vmp heeft van 48,5 en icm 16 JAsolars meer in balans zou zijn (293V met JA tegen 388V met EC voor oostdak).
Voorkeur gaat wel uit naar all black, iets met W en AF enzo

.
Met een
growatt 4000 TL3 lijkt dit geen probleem te zijn met opstartspanning van 150V en mpp bereik van 200V-800 V. Wellicht wel dat die aftopt als beide daken in de zon komen. Een
PIKO 4.2 daarentegen vraagt minimaal 360V in een 2 MPPT aansluiting.
Door iets met bomen en bos

, hoe zouden jullie dit aanpakken?
Bij twee verschillende soorten panelen, zou ik uitgaan van een SMA.
In ieder geval een omvormer die niet beperkt is op de mppt ingangen qua vermogen.
Al eens gekeken naar SF?. In geval van een enkelfase SMA omvormer, kunnen er 5 panelen in een string. En dan max 4 stringen parallel op 1 mppt.
Is je schaduwprobleem ook mee opgelost en goed voor de W en AF
Maar optitrac doet het ook goed op de SMA wat betreft schaduw met andere panelen.
Als de V maar hoog genoeg is.
Dus je neemt gewoon panelen die het beste uitkomen op je dak qua oppervlak.
Dus goed nameten waarmee het vol ligt.
1580 x 1040 (EC solar 275 Wp)
1580 x 808 (EC solar 210 Wp
1640 x 992 (de standaard maat)
1257 x 977 (SF)
en nog meer exotisch maten, benq en samsung hit panelen
Verder weet ik niet of je een 3-fase aansluiting hebt? (denk het wel, want je linkt naar een 3-fase omvormer)
Dan kunnen (moeten) er meer panelen in 1 string met een 3 fase omvormer.
Maar ook daar geldt, let op de Vmpp qua efficiëntie van de omvormer.
Die ligt een stuk hoger dan voor een enkelfase omvormer.
En dat is eenvoudiger te bereiken met SF. (maar wel gelijke stringen maken parallel op 1 mppt)
SF met een fronius omvormer doen het schijnbaar ook goed.
Bijvoorbeeld:
richardt in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
Verder zou ik ook even kijken of de omvormer van je keuze lawaai maakt....
Maar zoveel andere keuzes...
[
Voor 8% gewijzigd door
AUijtdehaag op 09-08-2016 22:48
]