One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Heb je al eens gemeten op die fase? Ik had 1 van mijn steca die steeds uit ging op overvoltage maar dat komt omdat hij niet goed meet.Kabalis schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:24:
[...]
Bij een 3 fase gaat hij ook uit als een van de fase boven de 253 komt. Hier hangt een stecaGrid 5503, en de laatste tijd knal hij er doodleuk steeds uit op fase2 (wanneer hij piekt op 253). Enexis is er mee bezig...
Fluke aan het net gehangen en het hoogste wat ik meet was 232v geeft de omvormer 237v aan en het verschil is progressief.
Steca gemaild en die gaf me de code om de net begrenzing te verhogen.
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Er bestaat sinds 2007 geen eis meer om erkend installateur te zijn, om iets met laag spanning (tot 1000 V tussen de lijnen en 600 V t.o.v. aarde) te mogen doen. Je kunt nog wel erkend installateur worden, maar dat is meer om reclame mee te maken / dan heeft de klant wel een redelijk idee dat er iemand komt met kennis. In veel gevallen kun je dat gewoon aanvragen (afgerondde MBO opleiding E met relevante ervaring), en krijg je en papiertje tegen betaling van contributie.kmf schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:49:
Kan je het aanleggen van extra groepen en leidingen tbv zonnepanelen ook door de zonnepaneelinstallateur uit laten voeren eigenlijk? Zijn de zonnepaneelinstallateurs eigenlijk überhaupt gecertificeerd electricien?
Dus iedereen mag het doen, mits je je houd aan de Nen 1010.
Dus ja, maar ook nee (t waren ook 2 vragen
Let erg goed op wat er gebeurt, het komt nogal eens voor dat er gewoon een groepje word bij geplaatst met alle fouten die er zijn (te veel achter een ALS, geen ALS waar het wel moet, te dunne draad, losse lasklemmen in de kast, verschillende draaddiktes onder 1 klem, etc. etc.) daar is hier eerder ook al redelijk wat over gepost.
Als er eigenlijk een ALS / ALA moet komen dan word dat vaak niet gedaan, omdat da niet "in de prijs zit" en dus de klant daar extra voor moet gaan betalen, en die discussie word vaak vermeden. ( ga het maar eens uitlegegn als je het zelf ook niet snapt en er geld voor moet beuren, aardverspreidingsweerstand
Dat in combinatie met dat er in Nederland geen Nen 1010 keuringen worden uitgevoerd op huisinstallaties, geeft ruimte voor een hoop gerommel.
Regelmatig vervang ik een deel van de bedrading om mijn bedrading goed te kunnen aansluiten en met een gerust hart naar huis te gaan. Stel dat er iets mis gaat, dan wil je niet diegene zijn die daar als laatste in heeft gezeten. Als het te erg is om de hele boel te verbouwen, dan meld ik dat en zet ik dat ook op de factuur dat er dringend naar de MK moet worden gekeken.
[ Voor 49% gewijzigd door Andre1973 op 06-06-2017 00:35 ]
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Is het nu dit geworden: http://www.zonnekompas.nl ?
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Haha...€1,55/WPjacovn schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 06:17:
[...]

9200WP, ERST20D-VM2D + SUZ-SWM40 VA
Dat was het altijd al, de webshop is alleen offline. De website is al een hele tijd niet bijgewerkt volgens mij.jacovn schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 06:17:
[...]
Ik weet niet hoe Patrick het wil gaan doen nu (wel/geen webshop). Maar de info die er nu op staat nodigt niet echt uit nee (prijs bijvoorbeeld). Als ik iets nodig heb bel ik hem gewoon. Hij zit hier overigens ook op het forum.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Hier zijn de panelen en installatie ook gedaan door Patrick. Prima werkwijze en service. Als ik nog een vraag heb (of had) werd er altijd telefonisch op genomen. Naar zeggen is dat er veelvuldig via webshop aankopen dingen gekocht werden die niet in de bestaande situatie paste en dat hij er dan op aangekeken werd. Terwijl mensen zelf de spullen bestelden. Vandaar op een laag pitje gezet: hij levert perfect werk en komt om in het werk met installeren van installaties en leveren van panelen. Bewuste keuze dus om een beetje van het online af te stappen en omzet de doen via reeds bestaande klanten die nieuwe binnen brengen. Goed werk en service betekend ook meer werk en bestaansrecht is gebleken.thido schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 07:51:
[...]
Dat was het altijd al, de webshop is alleen offline. De website is al een hele tijd niet bijgewerkt volgens mij.
Ik weet niet hoe Patrick het wil gaan doen nu (wel/geen webshop). Maar de info die er nu op staat nodigt niet echt uit nee (prijs bijvoorbeeld). Als ik iets nodig heb bel ik hem gewoon. Hij zit hier overigens ook op het forum.
Mijn Steca 2300 gaf ook altijd een hogere spanning aan dan de werkelijke spanning en schakelde soms hierop af. De laatste tijd alleen nooit meer last van gehad. Of dat nu komt omdat de spanning in de wijk wat lager is, of dat dit is opgelost toen ik een vervangende omvormer kreeg, weet ik even niet zeker. Ik zou het nog in de logs terug kunnen kijken...Rol-Co schreef op maandag 5 juni 2017 @ 23:54:
[...]
Heb je al eens gemeten op die fase? Ik had 1 van mijn steca die steeds uit ging op overvoltage maar dat komt omdat hij niet goed meet.
Fluke aan het net gehangen en het hoogste wat ik meet was 232v geeft de omvormer 237v aan en het verschil is progressief.
Steca gemaild en die gaf me de code om de net begrenzing te verhogen.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Ja precies dat! Bij bewolkt weer met hoge pieken gebeurde dat wel eens, een tijdje met de meter in de gaten gehouden en hoger dan 242-244 niet gezien maar dan zat de steca op de grens van uitschakelen of net er over.antonboonstra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:46:
[...]
Mijn Steca 2300 gaf ook altijd een hogere spanning aan dan de werkelijke spanning en schakelde soms hierop af. De laatste tijd alleen nooit meer last van gehad. Of dat nu komt omdat de spanning in de wijk wat lager is, of dat dit is opgelost toen ik een vervangende omvormer kreeg, weet ik even niet zeker. Ik zou het nog in de logs terug kunnen kijken...
Steca gemaild of ik hem voor garantie moest opsturen of dat ik de grens gewoon met 4v kon aanpassen, dus kreeg ik de code voor het aanpassen.
Ik heb nog even alle logs geanalyseerd en het blijkt niet te liggen aan het wisselen van de omvormer. De (gemeten) netspanning daalt gestaag.Rol-Co schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 08:51:
[...]
Ja precies dat! Bij bewolkt weer met hoge pieken gebeurde dat wel eens, een tijdje met de meter in de gaten gehouden en hoger dan 242-244 niet gezien maar dan zat de steca op de grens van uitschakelen of net er over.
Steca gemaild of ik hem voor garantie moest opsturen of dat ik de grens gewoon met 4v kon aanpassen, dus kreeg ik de code voor het aanpassen.
In onderstaande grafiek de gemeten (gemiddelde) netspanning gedurende de afgelopen maanden. De drie lijnen zijn op basis van het geproduceerde vermogen en geven alle hetzelfde beeld weer. De netspanning daalt! Let wel, dit is de netspanning die de omvormer meet. Deze is nog steeds (veel) hoger dan als ik met m'n multimeter meet.

[ Voor 6% gewijzigd door antonboonstra op 06-06-2017 09:46 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Dat is natuurlijk per dag gemeten, een gemiddelde, maar de omvormer moet x seconden boven de 253V zitten om af te schakelen,tenminste.....dat is de instelling.antonboonstra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:40:
[...]
Ik heb nog even alle logs geanalyseerd en het blijkt niet te liggen aan het wisselen van de omvormer. De (gemeten) netspanning daalt gestaag.
In onderstaande grafiek de gemeten (gemiddelde) netspanning gedurende de afgelopen maanden. De drie lijnen zijn op basis van het geproduceerde vermogen en geven alle hetzelfde beeld weer. De netspanning daalt! Let wel, dit is de netspanning die de omvormer meet. Deze is nog steeds (veel) hoger dan als ik met m'n multimeter meet.
[afbeelding]
Helaas werkt dat niet bij de steca's, ik heb gezien dat hij gelijk uit ging, en het duurt wel weer een minuutje of 2 voordat hij weer opgestart is.
In eerste instantie ben ik gaan zoeken in de elektrische installatie ondanks er niets veranderd is de afgelopen 2 jaar maar daar was niets te zien.
Mijn andere steca, die op dezelfde fase zit, heeft geen meldingen in zijn log, die zou het dan ook moeten hebben zou je denken.
Is dat dan gemeten bij de omvormer, met je multimeter?antonboonstra schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:40:
[...]
Let wel, dit is de netspanning die de omvormer meet. Deze is nog steeds (veel) hoger dan als ik met m'n multimeter meet.
[afbeelding]
En is de spanning bij de omvormer wel zo'n mooie sinus?
Voor hetzelfde geld geeft de omvormer een of andere piekwaarde weer van de RMS-waarde.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
De logs bestaan uit minuut waarden, waar ik zelf een gemiddelde uit bereken. Deze grafiek was niet om aan te tonen dat de omvormer uitschakelt, maar juist waarom de omvormer de laatste tijd niet meer uitschakelt. De netspanning daalt gewoon.Rol-Co schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 09:58:
[...]
Dat is natuurlijk per dag gemeten, een gemiddelde, maar de omvormer moet x seconden boven de 253V zitten om af te schakelen,tenminste.....dat is de instelling.
Helaas werkt dat niet bij de steca's, ik heb gezien dat hij gelijk uit ging, en het duurt wel weer een minuutje of 2 voordat hij weer opgestart is.
In eerste instantie ben ik gaan zoeken in de elektrische installatie ondanks er niets veranderd is de afgelopen 2 jaar maar daar was niets te zien.
Mijn andere steca, die op dezelfde fase zit, heeft geen meldingen in zijn log, die zou het dan ook moeten hebben zou je denken.
Volgens de netcode, zou er inderdaad een vertraging van 2 seconden in moeten zitten:
2.4.2.3
De beveiliging van een productie-eenheid met een aansluitwaarde kleiner dan of gelijk aan 3x16 A is in ieder geval voorzien van:
a. een onderspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 80% van de nominale spanning;
b. een overspanningsbeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 110% van de nominale spanning;
c. een frequentiebeveiliging met een aanspreeksnelheid van 2 seconden bij 48 en 51 Hz.
Heeft iemand van jullie ervaring met windbelasting van zonnepanelen op een hellend dak? Ik wil panelen op mijn dak leggen. Dat dak heeft rondom een opstaande rand van zo'n 15 cm. Nu heeft iemand geroepen dat ik minimaal 30 cm van de rand moet blijven i.v.m. de windbelasting. Echter ik heb het gevoel dat deze persoon maar wat riep en dat dit eerder van toepassing is op een dak zonder rand als met.
Als ik tot op +/- 20 cm zou kunnen gaan zou ik net nog een rijtje extra kwijt kunnen.
Bedankt voor de input!
48 x Axitec 260Wp - Goodwe 15k - www.pvoutput.org/list.jsp?userid=59318
http://www.zonnepaneel-info.nl/nl/ballasttabellen.html
[ Voor 157% gewijzigd door janesh op 06-06-2017 14:33 ]
BMW i3 2020, BMW 740e 2018, BMW IX 2022, pajero 3.2 DI-D 2006 LWB en 2008 SWB,
Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 6ThinkPadd schreef op dinsdag 6 juni 2017 @ 14:30:
[modbreak]Na ruim een jaar en dik 10k aan berichten zijn we toe aan een nieuw deel.
Wie is er zo vriendelijk om een nieuw deel aan te maken zodat ik deze dicht kan tikken?[/modbreak]
www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939
Dit topic is gesloten.
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??