Toon posts:

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5 Vorige deelOverzichtVolgende deelLaatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 106 107 Laatste
Acties:
  • 539.237 views
@Pdvdp81
Mijn mening:
Sunpower is te duur. (ga dan liever voor een LG paneel, die levert ook veel Wp voor een iets schappelijkere prijs)
En over 5-10 jaar heeft iedereen een tesla solarroof. ZIt je daar met die lelijke ouderwetse platen op je dak. ;)
Dus hou het goedkoop, maar wel goed.

Maar ik heb nog steeds geen tekeningetje/fototje/afbeeldingen gezien van je dak?
Het gaat om weinig panelen per kant, heb ik begrepen. Wat voor omvormer(s) komt eraan?
Als men Sunpower gaat aanbieden, vanwege weinig oppervlak, denk ik dat de situatie nog eens goed bekeken moet worden. (ik hou wel van lastige puzzels)
Misschien even een eigen topic maken?

[Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2017 17:16]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Pdvdp81
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 27-05 16:13
AUijtdehaag schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 17:12:
@Pdvdp81
Mijn mening:
Sunpower is te duur. (ga dan liever voor een LG paneel, die levert ook veel Wp voor een iets schappelijkere prijs)
En over 5-10 jaar heeft iedereen een tesla solarroof. ZIt je daar met die lelijke ouderwetse platen op je dak. ;)
Dus hou het goedkoop, maar wel goed.

Maar ik heb nog steeds geen tekeningetje/fototje/afbeeldingen gezien van je dak?
Het gaat om weinig panelen per kant, heb ik begrepen. Wat voor omvormer(s) komt eraan?
Als men Sunpower gaat aanbieden, vanwege weinig oppervlak, denk ik dat de situatie nog eens goed bekeken moet worden. (ik hou wel van lastige puzzels)
Misschien even een eigen topic maken?
@AUijtdehaag Van SunPower zouden er slechts 16 op mijn dak kunnen. Dat is 4 op het oosten, 6 op het westen en 6 op het platte dak op het zuiden onder een hoek van 15-20 graden.
Van de JA Solar zouden er op oost en west hetzelfde aantal passen. Op het platte dak zouden er echter 20 kunnen in een oost-west opstelling. Vanwege de enkele centimeters verschil in breedte kan niet hetzelfde installatiesysteem gebruikt worden, waardoor de SunPower dus niet oost-west kan worden neergelegd. Het dak is nou eenmaal niet zo breed. Het platte dak is van oost naar west 4 meter 40, van noord naar zuid is het 5 meter 40. Er staat op het zuiden nog een schoorsteen met airco welke ervoor zorgt dat aan de westkant van het platte dak in het zuiden geen panelen kunnen worden gelegd. Dus zou het voor de JA Solar panelen 4 aan de westkant in een oost-west opstelling betekenen en aan de andere kant van het platte dak nog eens 6.
Meestal zit ik niet naar mijn dak te kijken (ok dat is gelogen, de laatste tijd kijk ik er vaker naar dan me lief is in verband met het bovengenoemde vraagstuk), dus over de platen maak ik me niet zo druk en ben ze ook niet van plan ooit te vervangen zolang ik hier woon (wat heus nog een tijdje is, maar niet minder dan de terugverdientijd van de panelen).

De omvormer is de 3 fase SolarEdge 5k.

Je geeft me met je antwoord een extra vraag; gezien er een prijsverschil van 40 euro per paneel is tussen JA Solar en LG zou ik dat nog wel eens kunnen overwegen, hoeveel beter zijn de LG panelen ten opzichte van de JA Solar panelen?
@Pdvdp81
Ik ga je verhaal vanavond nog eens op mijn gemak doorlezen...
Leest niet echt gemakkelijk zo (en ik ben een plaatjesmens)

De LG die ik bedoelde zijn de hogere Wp varianten zoals:
http://www.mg-solar-shop....-A5---monokristallin.html
En de "nieuwe" neon-R (nog niet echt verkrijgbaar)
Maar ook die hebben afwijkende (grotere) maten.

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2017 17:43]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 18:51

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

@Pdvdp81 Eigenlijk geef je zelf al antwoord toch? Als je op je platdak 20 JA's kwijt kunt in oost/west ipv slechts 4 (dure) SunPowers op zuid.

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Pdvdp81
Atomic2005 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 18:59:
@Pdvdp81 Eigenlijk geef je zelf al antwoord toch? Als je op je platdak 20 JA's kwijt kunt in oost/west ipv slechts 4 (dure) SunPowers op zuid.
Dat is erg kort door de bocht, ik ga er namelijk van uit dat de meerprijs zeker enkele voordelen met zich meebrengt. Zoals vermeld, 25 jaar productgarantie, maar er zijn vast meer voordelen te noemen. Als de degradatie van prestaties lager ligt bijvoorbeeld en dit ook bij gebruikers duidelijk zichtbaar is, dan kan dat ook meewegen om de meerprijs te betalen.

De vraag is dus of ik nog voordelen over het hoofd zie of dat ik, zoals jij aangeeft, voor het maximaal aantal panelen moet gaan.

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-05 18:51

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Pdvdp81 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:03:
[...]

Dat is erg kort door de bocht, ik ga er namelijk van uit dat de meerprijs zeker enkele voordelen met zich meebrengt. Zoals vermeld, 25 jaar productgarantie, maar er zijn vast meer voordelen te noemen. Als de degradatie van prestaties lager ligt bijvoorbeeld en dit ook bij gebruikers duidelijk zichtbaar is, dan kan dat ook meewegen om de meerprijs te betalen.

De vraag is dus of ik nog voordelen over het hoofd zie of dat ik, zoals jij aangeeft, voor het maximaal aantal panelen moet gaan.
Die productgarantie zou ik me niet teveel van aan trekken, wie weet welk bedrijf over 5 jaar nog bestaat. Laat staan over 20+ jaar.. En die 1 of 2procent degradatieverschil ga je het ook niet op (terug)verdienen.

Just my 2cents.. O-)

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Pdvdp81
Atomic2005 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:06:
[...]

Die productgarantie zou ik me niet teveel van aan trekken, wie weet welk bedrijf over 5 jaar nog bestaat. Laat staan over 20+ jaar.. En die 1 of 2procent degradatieverschil ga je het ook niet op (terug)verdienen.

Just my 2cents.. O-)
Daar heb je ook zeker een punt wat ik meeneem in de overweging. Is er afgelopen jaar niet een grote Duitse fabrikant failliet gegaan?
@Pdvdp81
Als je meer jasolar kan wegleggen, zou ik dat zeker doen.

Ik zie dat de sunpowers hier niet zo duur meer zijn
http://abczonnepanelen.nl...n/sunpower-e20-327wp.html
Maar LG is nog steeds goedkoper en meer Wp
http://www.mg-solar-shop....-A5---monokristallin.html
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg330n1c-a5.html
Wellicht kan je die ook in oost/west kwijt op je platdak.

Heb je echt geld teveel, ga je voor zoiets:
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg360q1k-a5.html

Hoe kom je aan 20 panelen op je platdak van 1650 x 992 op oost/west met 4,40 op 5,40 ?
Daar passen er toch maar 12?

Een tekeningetje zou wel handig zijn, dan praten we over hetzelfde.

[Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 03-06-2017 20:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Joepie, sinds vandaag ineens een probleem.... Ik heb mijn set op de schuur en uitbouw eens flink schoongespoten. Toen ik ze nieuw kocht hebben ze buiten gestaan op stapel, dus waren niet superschoon.

Vandaag zijn er momenten dat de zon heel fel doorkomt hier en dan weer even weg is. Relatief koele panelen maar wel felle zon.

Mijn SMA inverter is flink aan het werk nu, maar zodra de zon écht fel wordt, klapt hij er uit. Hij geeft ook aan dat er een AC probleem is. Ik heb dit nagemeten met de multimeter en de netspanning is inderdaad boven de 246 volt zodra het misgaat. Zelfs gemeten vanaf een andere groep. De SMA geeft zelfs 248 volt aan. Bij het aantikken van 250 gaat hij volgens mij ook uit. Het voltage op de inverter is uiteraard ook hoger, want daar zit zware belasting van de inverter zelf op de lijn.

Veel mensen hier in de buurt hebben op 't moment zonnepanelen geplaatst. Ik had dit probleem voorheen nog nooit gehad (wel van gehoord).

Ik heb met een warmtecamera alles nagekeken. Geen gekke dingen te zien. Bedrading is 2,5mm² aan de AC zijde, dit is volgens de voorschriften aangelegd. Bedrading word ook niet bijzonder warm (normaal, zoals te verwachten wel een beetje uiteraard).

Kan het verder geen kwaad dat hij bij pieken af en toe uitklikt (slijtage). Ik vermoed dat dit namelijk iets gaat zijn wat maar incidenteel voor gaat komen.

[Voor 14% gewijzigd door Fairy op 04-06-2017 15:19]

Acties:
  • 0Henk 'm!
@Fairy
Nieuw kabeltje trekken van 4 mm2 ipv 2,5 mm2?
Zou dat nog iets uitmaken?
Of vragen of je op een andere fase (3-fase komt er binnen in je huis via de hoofdkabel) groep aangesloten mag worden aan de netbeheerder?
Log je niet met SBFspot op een Pi? Dan kan je de netspanning op de SMA mooi in de gaten houden.
Hoe oud is de automaat in de meterkast? Kabeladers horen niet warm te worden...
Ik heb er wel eens een bruin verkleurde automaat uitgehaald (niet te zien, was op de achterkant)

PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2017 16:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@Fairy Ik snap niet helemaal waarom het "Joepie" is dat je een probleem hebt?

Maar t.a.v. het probleem: Meld het bij je netbeheerder, die moeten er voor zorgen dat het net toereikend is. Blijkbaar is het net niet zo hard meegegroeid als de zonnepanelen in je buurt.

De spanning mag in NL nooit boven de 253Volt komen, daarom schakelt de omvormer ook uit.
Maar als de spanning 248V is, dan is dat in principe nog volgens de norm en daar hoeft de netbeheerder niets aan te doen.

Hoe lang is je AC-kabel? Zoals @AUijtdehaag al zegt: Is die te vervangen door een 4, of een 6 mm2? Dan heb je minder spanningsverlies en gaat het dus iets langer goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Pdvdp81 schreef op zaterdag 3 juni 2017 @ 19:03:
[...]

Sunpower is prima degelijk spul. Bedrijf bestaat is ook al heel erg lang actief in de zonnepanelen.
Het is een amerikaans bedrijf en die hebben nogal een garantie-claim-cultuur, dus als ze 25 jaar garanderen, dan is het gewoon prima spul.
Als je goed spul op je dak wil leggen en er dan 25 jaar geen omkijken meer naar wil hebben dan is het een prima keus. Ben je van het type waarbij het over 5-10 jaar gaat kriebelen als er ineens 500+ WP panelen te koop zijn, tja, dan kun je beter nu goedkoper spul kopen dat een verwachte levensduur van 10-15 jaar heeft.

Kortom: als je er een goed gevoel over hebt, gewoon voor Sunpower gaan (heb ik ook gedaan).

Ze doen het prima, mijn 335Wp-panelen hebben vorige maand een piek van 408W geleverd. Ze leveren regelmatig >2kWh per dag op (ik heb ze op O/W op 40 graden liggen).
Ik heb ze nog geen jaar, dus over degradatie kan ik nog niks zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

AUijtdehaag schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:25:
@Fairy
Nieuw kabeltje trekken van 4 mm2 ipv 2,5 mm2?
Zou dat nog iets uitmaken?
Of vragen of je op een andere fase (3-fase komt er binnen in je huis via de hoofdkabel) groep aangesloten mag worden aan de netbeheerder?
Log je niet met SBFspot op een Pi? Dan kan je de netspanning op de SMA mooi in de gaten houden.
Hoe oud is de automaat in de meterkast? Kabeladers horen niet warm te worden...
Ik heb er wel eens een bruin verkleurde automaat uitgehaald (niet te zien, was op de achterkant)

PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage
ocaj schreef op zondag 4 juni 2017 @ 16:26:
@Fairy Ik snap niet helemaal waarom het "Joepie" is dat je een probleem hebt?

Maar t.a.v. het probleem: Meld het bij je netbeheerder, die moeten er voor zorgen dat het net toereikend is. Blijkbaar is het net niet zo hard meegegroeid als de zonnepanelen in je buurt.

De spanning mag in NL nooit boven de 253Volt komen, daarom schakelt de omvormer ook uit.
Maar als de spanning 248V is, dan is dat in principe nog volgens de norm en daar hoeft de netbeheerder niets aan te doen.

Hoe lang is je AC-kabel? Zoals @AUijtdehaag al zegt: Is die te vervangen door een 4, of een 6 mm2? Dan heb je minder spanningsverlies en gaat het dus iets langer goed.
4mm² leggen zou denk ik dan toch de enige optie zijn. De spanning in de woonkamer op een verbruiksgroep stijgt naar 246,5 volt op het moment dat de inverter vind dat hij op 251 zit. Dit kan het spanningsverlies zijn, maar de meter die ik gebruik is misschien ook niet superprecies (Velleman meter).

De kabel wordt wel een heel klein beetje warm, maar ik weet dat dat normaal is. Als ik mijn stofzuiger heb gebruikt kan ik na een tijdje ook met de warmtebeeldcamera zien dat de draden in de muur ietsje warmer zijn geworden (fracties van graden). Dit is volkomen normaal. Je krijgt echter wel een spanningsdip(je) aan het eindpunt. Bij een inverter werkt het de andere kant op (voltage stijgt). De inverter heeft vanmiddag vele uren achter elkaar meer dan 2000 watt omgezet over 2,5mm² installatiedraad. Dat geeft wel enige warmte af, wat je met de hand misschien niet voelt, maar met een camera wel te zien is.

De SMA in de gaten houden met SBFspot doe ik niet. Heb me daar nog niet in verdiept. Ik heb nog wel een Pi en een BT module op de plank liggen, dus misschien een goed idee om daar eens naar te kijken. De windows applicatie van SMA werkt niet echt fantastisch. Loggen doe ik met plugwise.

De inverter is een SB2500 en hij piekt rond de 2700 meen ik.

De leeftijd, de woning is van 2010, dus nog allemaal vrij nieuw te noemen.

Ik moet alleen even kijken hoe ik het aanpak met het stopcontact. Als ik 4mm² aanleg moet ik op die kabeldikte wel een stopcontact kunnen zetten. Als dat niet gaat passen heb ik een probleem. Aan de inverter zit een normale stekker (dat mag ook op een SB2500) op een dedicated groep met een plugwise circle ertussen voor de monitoring.

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 04-06-2017 18:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jerrythafast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 08:19
Misschien kun je er al een Volt of iets vanaf halen door de omvormer rechtstreeks aan te sluiten op de kabel? Nu heb je overgangen omvormer -> kabel -> stekker -> contact in plugwise -> stekker -> contactdoos -> kabel. Rechtstreeks aangesloten is het gewoon omvormer -> kabel.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:14

antonboonstra

6235Wp | WP | Tesla | Zero

Fairy schreef op zondag 4 juni 2017 @ 18:00:
4mm² leggen zou denk ik dan toch de enige optie zijn.
Heb je een 3x25A netaansluiting? Dan lijkt het mij het makkelijkste om bij volle zon alle 3 de fasen in de meterkast te meten. Dan kun je de PV groep aansluiten op de fase met de laagste spanning. Dat is toch een stuk minder werk dan een volledig nieuwe kabel kopen en trekken. En 2500W op een 3x2.5 kabel zou prima moeten kunnen. Desnoods zou je de omvormer ook nog rechtstreeks kunnen aansluiten, zoals Jerry ook al aangeeft.

[Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 04-06-2017 18:58]

Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb maar 1 fase dus kan niet kiezen. Rechtstreeks aansluiten is geen optie, plugwise is mijn enige monitoring en die heb ik nodig, want dit gebruik ik voor alle statistieken van de verschillende inverters.

Neig ik toch ernaar om 4mm² aan te leggen. Nu nog even kijken waar ik een beetje betaalbaar 3x 4mm² met solide kern kan vinden. En dan niet meteen 100 meter moeten kopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 01-04 16:43

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

@Fairy misschien kan je stiekem wel kiezen...
Maar dan zou je moeten kijken of de kast waar de hoofdzekering in zit open is, en of je de spanning kunt meten op de andere fasen (dat was hier ooit wel het geval).
En dan zou je de netwerkbeheerder kunnen vragen om op en andere fase aan te sluiten.
Dat mag je natuurlijk niet zelf doen }) .

Ook is het mogelijk dat aan te geven bij de netwerkbeheerder, en soms kunnen ze dan de wijktravo iets lager zetten.
het is te berekenen hoeveel spanningsverlies je hebt over de kabel, er zijn zelfs sites waar je dat mooi kan invullen, dat weet je of het genoeg uitmaakt als je en dikkere kabel gaat plaatsen.

Misschien is het mogelijk om in samenwerking met SMA benelux de omvormer op Duitse instelingen in te stellen, daarbij zou ie als ie de goede versie software heeft gaan terug schakelen als gevolg van de hoge AC spanning, i.p.v. uitvallen (met in en uitschakelen en extra slijtage als gevolg, en mogelijk dat zelf in stand houd) .

[Voor 58% gewijzigd door Andre1973 op 04-06-2017 20:16]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

De hoofdschakelaar is netjes afgezekerd, daar kan ik niet bij, ik kan hem alleen uit en aanzetten (40A automaatje). Sowieso moet je dat eigenlijk ook niet willen, de stroomtoevoer vóór de hoofdzekering is zeer zwaar afgezekerd, 1 foutje en je hebt een giga probleem.

Die spanningsval berekenen is wel interessant! Daar ga ik eens naar kijken, mocht iemand een site weten hiervoor dan houd ik me aanbevolen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Bij mij zaten er 3 bedraadde zekeringhouders, met maar 1 zekering geplaatst, begreep van een buurman, dat er door de vorige eigenaar nog wel een geklooid was daarmee. Zelf in de eerste week dat we hier kwamen meteen de elektriciteit goed aangepakt, daar zaten wel een aantal NO NO 's in.
Nu 3 fasen, en alles is weer netjes verzegeld.

[Voor 7% gewijzigd door Andre1973 op 04-06-2017 20:36]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Andre1973 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:36:
Bij mij zaten er 3 bedraadde zekeringhouders, met maar 1 zekering geplaatst, begreep van een buurman, dat er door de vorige eigenaar nog wel een geklooid was daarmee. Zelf in de eerste week dat we hier kwamen meteen de elektriciteit goed aangepakt, daar zaten wel een aantal NO NO 's in.
Nu 3 fasen, en alles is weer netjes verzegeld.
Ik heb het huis nieuw gekocht. Er zit onderin een C40 schakelaar en het hele spul is 3 dubbel gezekerd, 2x op de hoofdzekering en 1x op te meter (incl. registratienummer). Daar kan ik niets mee.

3 fasen zou ik wel kunnen laten aanleggen, maar dat heeft voor mij geen meerwaarde verder. 3 fasen is volgens mij ook duurder en het ombouwen zal ook niet gratis zijn gok ik......?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• 205Gutmann
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:20
Gisteren de laatste hand gelegd aan mijn 5400 Wp PV-installatie.
20 stuks Trina solar 270 wP poly panelen.
Dit alles aangesloten op een SMA SB-5000TL-21.
Paneeltjes liggen op 62° noordoost, volgens sunnydesign moet dit goed zijn voor een slordige 3600kW per jaar.

Voordat ik voor deze opstelling heb gekozen heb ik eerst alle pagina's van dit topic doorgenomen, en de laatste vragen / onzekerheden zijn door AUijtdehaag via pb beantwoord, waarvoor uiteraard mijn dank.

Ik heb wat foto's gemaakt, echter geen mogelijkheid om ze online te zetten op dit moment, deze houden jullie dan ook tegoed.

De opbrengst van vandaag was toch al 22 kW.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

3x25 is (zo goed als) hetzelfde tarief als 1x35. De ombouw naar 3 fasen van de mk hangt erg af van hoe die nu bedraad is.
Met wat geluk heb je een aantal 1 fase ALS met daarachter max. 4 eindgroepen.
dan hoef je alleen een 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen (en wat draden om te gooien) en een 3 fasen eindgroep (ALA / ALS + automaat) plaatsen voor de omvormer, of je houd de 1 fase omvormer en gaat dan kijken of er een fase vaak wat lager zit.

[Voor 4% gewijzigd door Andre1973 op 04-06-2017 20:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-05 15:39
Fairy schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:44:
[...]
Ik heb het huis nieuw gekocht. Er zit onderin een C40 schakelaar en het hele spul is 3 dubbel gezekerd, 2x op de hoofdzekering en 1x op te meter (incl. registratienummer). Daar kan ik niets mee.

3 fasen zou ik wel kunnen laten aanleggen, maar dat heeft voor mij geen meerwaarde verder. 3 fasen is volgens mij ook duurder en het ombouwen zal ook niet gratis zijn gok ik......?
Omx\zetten naar 3 fasen kost 200 euro. Het tarief is verder hetzelfde.
Bij een neef van me was er hetzelfde probleem. Veel PV bij gekomen in de wijk veel op dezelfde fase.
Gewoon op een andere fase gezet die minder PV bevatte.
Als dat niet meer helpt moet de netbeheerder in actie komen , ze kunnen de (wijk)trafo aan sluiting wijzigen waardoor de spanning daalt. Als daardoor de reguliere spanning teveel daalt moeten ze de kabel aanpakken.....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:47

thido

Tilburg

Fairy schreef op zondag 4 juni 2017 @ 19:20:
Ik heb maar 1 fase dus kan niet kiezen. Rechtstreeks aansluiten is geen optie, plugwise is mijn enige monitoring en die heb ik nodig, want dit gebruik ik voor alle statistieken van de verschillende inverters.

Neig ik toch ernaar om 4mm² aan te leggen. Nu nog even kijken waar ik een beetje betaalbaar 3x 4mm² met solide kern kan vinden. En dan niet meteen 100 meter moeten kopen.
Ik heb hier ook Plugwise voor verschillende omvormers.
Rechtstreeks aansluiten met een Plugwise Stealth er tussen heb ik voor gekozen.
Die Stealth kun je (mits er ruimte voor is) in de meterkast plaatsen.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
Andre1973 schreef op zondag 4 juni 2017 @ 20:52:
3x25 is (zo goed als) hetzelfde tarief als 1x35. De ombouw naar 3 fasen van de mk hangt erg af van hoe die nu bedraad is.
Met wat geluk heb je een aantal 1 fase ALS met daarachter max. 4 eindgroepen.
dan hoef je alleen een 3 fase hoofdschakelaar te plaatsen (en wat draden om te gooien) en een 3 fasen eindgroep (ALA / ALS + automaat) plaatsen voor de omvormer, of je houd de 1 fase omvormer en gaat dan kijken of er een fase vaak wat lager zit.
Kijk eens naar www.maxem.io als je veel electrische apparatuur hebt is dit een mogelijke oplossing.
Zit nu al op de grens met 3x25A en heb verschillende apparaten over 3 fase lopen. Als de electrische auto / laadpaal er komt dan bestel ik er eentje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:50
Het resultaat van 11 dagen PV installatie :-). 20x 370Wp panelen (15 zuid, 5 oost/west)

[Voor 93% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-06-2017 22:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 13:11
Wij gaan ook zonnestroom opwekken. Wie wil ons van advies voorzien?

Situatie is een plat dak van 5.9m breed en 6.6m diep op het zuidwesten. Rondom het dak zit een opstaande rand van 34cm. Nu zit ik met een hele lijst aan vragen:

- Aansluiting in meterkast is nu 1 fase 35A. Deze meteen maar aanpassen naar 3 x 25A (Wil toch ook graag een extra kookgroep voor een stoomoven en heb nu geen ruimte meer in bestaande meterkast) ?
- Op https://www.zonnepanelen....nelen-berekenen-plat-dak/ heb ik veel informatie kunnen vinden over de plaatsing. Volgens mij is met ons dak het meest geschikt om 4 rijen van 3 panelen in portretstand te plaatsen. elke 1,65meter een nieuwe rij achter elkaar en een halve meter uit de rand. Panelen onder een hoek van 20 graden. Zo kom ik redelijkerwijs tot 12 panelen. Is er nog een andere oplossing waaraan ik niet heb gedacht?
- Panelen op een verhoging zetten zodat geen last van de schaduw van de rand? De rand is zeker 30 cm breed. Als ik ze dan echt tot de gevel rand zet zouden er 4 panelen in een rij passen. Of is dit ivm windvang of regelgeving een no-go?
- Als ik de optie van een thuisaccu van 10 -15 kWh wil openhouden moet ik daar bij de installatie van panelen/meterkast rekening mee houden?
- Wie kan er een goede installateur aanraden in Nieuwegein/Utrecht?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@nklaver234
Je bedoelt waarschijnlijk 4 rijen van 3 panelen in landscapestand.

Ik zou alles op oost/west plaatsen.
6 x 5 panelen SF-175S, 1257x977, dus zo: \/\/\/
30x 175 = 5250 Wp.

Dan heb je geen schaduw van de rand links en rechts.
De schaduw van de "voorste" rand is niet zo een probleem:
https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg

Dat kan mooi op een SMA 5000 TL-21
Moet je perse naar 3-fase?

Opslag kan hiermee:
http://www.mg-solar-shop....lt-Speicher-fUer-SMA.html (of tesla 2 batterij)
http://www.mg-solar-shop....er/SMA-Sunny-Boy-Storage/
http://www.mg-solar-shop....anager-2-0-SMA-HM-20.html
Maar de noodzaak is er nog niet, zolang salderen bestaat.

Vandervalk platdak is ook wat hoger.
http://www.valksolarsyste...en/platte-daken-oost-west
Maar ik weet niet of dat in combinatie gaat met SF-175s en hoe ik het had bedacht.

Edit:
Het kan ook zo:
4x 6 panelen SF-175S \/\/
Op betonvoeten
http://www.sun-solar.nl/i...f-15-graden-hellingshoek/
6 panelen in een string is wel voldoende Vmpp spanning voor een 3-fase stringomvormer eventueel.
Maar dan heb je maar 4200 Wp
Is wel beter voor de onderlinge schaduw van de rijen.

[Voor 49% gewijzigd door AUijtdehaag op 04-06-2017 23:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrythafast
Dat met die maximale AC spanning enzo he, hoe zit dat nu eigenlijk bij een 3-fasen omvormer? Bij een 1-fase is het vrij simpel, als je over de ~250 (253) Volt heen gaat, gaat-ie uit. Hoe wordt die grens bepaald in een 3-fasen omvormer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nklaver234
AUijtdehaag schreef op zondag 4 juni 2017 @ 22:44:
@nklaver234
Je bedoelt waarschijnlijk 4 rijen van 3 panelen in landscapestand.

Ik zou alles op oost/west plaatsen.
6 x 5 panelen SF-175S, 1257x977, dus zo: \/\/\/
30x 175 = 5250 Wp.

Dan heb je geen schaduw van de rand links en rechts.
De schaduw van de "voorste" rand is niet zo een probleem:
https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg

Dat kan mooi op een SMA 5000 TL-21
Moet je perse naar 3-fase?

Opslag kan hiermee:
http://www.mg-solar-shop....lt-Speicher-fUer-SMA.html (of tesla 2 batterij)
http://www.mg-solar-shop....er/SMA-Sunny-Boy-Storage/
http://www.mg-solar-shop....anager-2-0-SMA-HM-20.html
Maar de noodzaak is er nog niet, zolang salderen bestaat.

Vandervalk platdak is ook wat hoger.
http://www.valksolarsyste...en/platte-daken-oost-west
Maar ik weet niet of dat in combinatie gaat met SF-175s en hoe ik het had bedacht.
Dankjewel AUijtdehaag, Oost/West is zeker te overwegen. Dan is de opbrengst ongeveer 5-10% lager begrijp ik. Als nadeel wordt dan de hellingshoek genoemd. Die zou dan 10 graden zijn waardoor schoonmaken belangrijker wordt. Kan een Oost/west ook met een grotere hellingshoek worden geplaatst of krijg je dan teveel last van schaduw? Ik denk dat je naar ongeveer 20 graden moet om 6 rijen in 5,9m te krijgen met een kleine strook om te lopen in het midden. De kosten per kW worden in deze opstelling duidelijk lager.

Het valk systeem ziet er prachtig uit maar daarmee ga ik niet die 30 panelen op het dak krijgen. De oost/west liggers zijn 2,2 meter uit elkaar. Door de hogere ligging zou ik wel 4 rijen van 4 stuks mono panelen in oost/west kunnen plaatsen. Dan kom ik op 16 x 280 = 4.5 kW Dat zou een mooie opbrengst zijn.

Ik lees dat de CIS panelen straks niet meer geleverd gaan worden in Europa. Gaat dat geen problemen leveren als er iets stuk is en vervangen moet worden?

Acties:
  • 0Henk 'm!
@nklaver234
In plaats van 6x 5 SF-175S (landscape) zou je dan ook 5x 5 SF-175S (landscape) kunnen overwegen, dan heb je ook een paadje.
Maar ik zie dan liever de opstelling van 4x 6 SF-175S (portrait) om de schaduwwerking tussen de rijen van minder invloed te laten zijn.
Zie het plaatje: https://www.mupload.nl/img/ltqekqz86yyoc.jpg

Met 4200 Wp SF (4x 6) haal je nog steeds mooie opbrengsten. (ik reken met x1,15 ten opzichte van mono op een stringomvormer en 0,85x in het algemeen tov zuid situatie)

Om het verschil te maken in opbrengst met mono, dien je minimaal hoger te gaan dan 280 Wp per paneel
Ik weet niet wat het budget is, maar als je mono wil toepassen, kan je ook eens hier naar kijken:
http://www.jenm-zonnepane...0wp-mono-lg330n1c-a5.html
Mits die paneelmaat uitkomt, anders zo een paneel bijvoorbeeld:
http://www.jenm-zonnepane...no-jam6k-60-300-pr-b.html
Het is uiteraard niet de bedoeling om continu schaduw te hebben op de voorste panelen van de dakrand.

Het voordeel van de 4x 6 SF is dat je dat wel kan toepassen op een 3-fase stringomvormer, vanwege 6x 89V = 534 V, zonder al teveel in te leveren op rendement. (meestal willen die 590 Vmpp)
Met 8 panelen standaard monopanelen in een string, 8x 32 V = 256 V kun je dat zowiezo vergeten. (op 1-fase is 350 Vmpp gewenst)

Er zijn ook monopanelen met een afwijkende maat van 1559, als dat beter uitkomt.
maar ook de prijs is ietswat hoog, maar levert wel meer Wp en een hogere spanning.
http://www.jenm-zonnepane...ono-benq-sunforte-33.html
Voordeel is de paneelspanning van 54,7 V, wat weer prima aansluit op 1-fase omvormer. 8x 54,7 = 437V
(ook een SMA 5000 TL-21 bijvoorbeeld)
Daarmee heb je wel 5360 Wp op je dak.
Of de Panasonic Hits, met afwijkende maat en ook hogere spanning en spoelgootje.
http://www.jenm-zonnepane...panasonic-mono-325wp.html

De SF panelen blijven beschikbaar, bij aangewezen leveranciers, zoals ik begrepen heb.
Maar over Japanse kwaliteit (in het algemeen), zou ik niet teveel twijfels hebben...

Ook een leuke 3-fase omvormer voor energie opslag is de Fronius Hybrid. (4x 6 SF parallel op 1 mppt)
http://www.mg-solar-shop....eicherwechselrichter.html
Maar geen ervaring mee, en een fronius ventilator kan wel eens voor wat meer geluid zorgen in huis overdag. Werkt ook met Tesla powerwall.
https://www.tesla.com/nl_...wall#supporrted-inverters

Uiteraard kan je ook nog kijken voor een SolarEdge omvormer met optimizers. (1 of 3-fase)
Maar dat is niet mijn afdeling. ;)

[Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 07:30]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:00
Hoe lang duurt het voordat panelen op de markt komen als bedrijven het aankondigen over het algemeen ?

Panasonic bijna zwart paneel: http://business.panasonic.com/VBHN320KA01.html

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0Henk 'm!
@jacovn
Leuk (vervang) paneeltje, wat bij mij prima aansluit bij de 1580x1060 ECsolar 275 Wp van de buren.
ftp://ftp.panasonic.com/s...n315k_n310k_datasheet.pdf
Ik heb de tijd, pas volgend jaar zit de TVT van mijn 245 Wp zuidpanelen erop. :>

Stuur ze anders even een mailtje:
http://shop.panasonic.com...r-panels/VBHN320KA01.html

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 06:45]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:00
(Te) Dure optie voor mijn zijdak en niet eens helemaal zwart. Verder eerst preciese maat dak te weten komen.

[Voor 3% gewijzigd door jacovn op 05-06-2017 07:16]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:29
Ik heb al heel wat doorgespit hier, met veel waardevolle informatie, waarvoor dank!
Wij krijgen in september de sleutel van onze eerste koopwoning, en ik ben voornemens om maart 2018 hier panelen op te leggen. Tuin op het zuiden, met plat dat aan zij en achterkant van het huis. Ik wil graag de panelen op het platdak leggen, omdat ik deze zelf kan leggen en kan laten installeren in de meterkast door een bevriende elektricien (=lagere TVT!)

Nu wil ik tzt ~2000 a 2500 kw/h neerleggen (afhankelijk van setprijzen tzt).

Ik lees echter de laatste tijd hier ook meer om dan bijv. voor een oost-west opstelling te kiezen, om meer verdeling over de dag te hebben. Terwijl ik in eerste instantie zou zeggen: alles op het zuiden voor maximale opwekking. Echter rekening houdende met het verdwijnen van het salderen, en het zelf willen gebruiken van stroom, is misschien O/W handiger.

Even ter info, huidige situatie: 2 persoonshuishouden, beide 5 dagen in de week werkzaam, geen kinderen. geen warmtepomp/AC en geen elektrische auto. Gebruiken nu 1200 kw/h in een appartement, verwacht straks niet boven 2500 uit te komen. Kinderwens in de toekomst, met dan ook mogelijk uitbreiding panelen (over 5 jaar oid).

Conclusie: welke legrichting van de panelen is handiger (volledig zuid, of O/W) om dagelijks verbruik beter mee af te dekken maar ook een goede TVT te houden? Ik ben er misschien ietwat optijd bij, maar mocht er budget overblijven leg ik ze misschien wel eerder op het dak, en dan wil ik wel direct een goede keuze kunnen maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-11-2022
nklaver234 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 01:31:
[...]

Dankjewel AUijtdehaag, Oost/West is zeker te overwegen. Dan is de opbrengst ongeveer 5-10% lager begrijp ik. Als nadeel wordt dan de hellingshoek genoemd. Die zou dan 10 graden zijn waardoor schoonmaken belangrijker wordt. Kan een Oost/west ook met een grotere hellingshoek worden geplaatst of krijg je dan teveel last van schaduw? Ik denk dat je naar ongeveer 20 graden moet om 6 rijen in 5,9m te krijgen met een kleine strook om te lopen in het midden. De kosten per kW worden in deze opstelling duidelijk lager.

Het valk systeem ziet er prachtig uit maar daarmee ga ik niet die 30 panelen op het dak krijgen. De oost/west liggers zijn 2,2 meter uit elkaar. Door de hogere ligging zou ik wel 4 rijen van 4 stuks mono panelen in oost/west kunnen plaatsen. Dan kom ik op 16 x 280 = 4.5 kW Dat zou een mooie opbrengst zijn.

Ik lees dat de CIS panelen straks niet meer geleverd gaan worden in Europa. Gaat dat geen problemen leveren als er iets stuk is en vervangen moet worden?
Cis blijft beschikbaar, en ze gaan toch niet stuk haha.
Als je ze onder 15 graden zet (net als ik) dan heb je geen schaduw, per meter is dat ongeveer 25 cm omhoog, lijkt mij perfect voor jou dak rand, je ziet ze niet en wind er mooi over heen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44
Op Koningsdag vermoedde ik 's avonds al dat er die dag niet overgeschakeld was naar laag tarief door de netbeheerder, maar vandaag zie ik dat dus met eigen ogen.... Mijn digitale meter (niet slim) geeft momenteel (2e Pinksterdag) T2 aan en dat betekent hoog tarief. Nou zal die anderhalve cent verschil me eigenlijk jeuken, maar het is niet wat er beloofd wordt en afgesproken is in de leveringsovereenkomst. Zie: https://www.liander.nl/consument/meters/enkel-dubbeltarief

Meer mensen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:24

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Ik niet meer (van dom digitaal naar slim), maar het werkgebied van Liander is nogal groot :P

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

rowicom schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:07:
Op Koningsdag vermoedde ik 's avonds al dat er die dag niet overgeschakeld was naar laag tarief door de netbeheerder, maar vandaag zie ik dat dus met eigen ogen.... Mijn digitale meter (niet slim) geeft momenteel (2e Pinksterdag) T2 aan en dat betekent hoog tarief. Nou zal die anderhalve cent verschil me eigenlijk jeuken, maar het is niet wat er beloofd wordt en afgesproken is in de leveringsovereenkomst. Zie: https://www.liander.nl/consument/meters/enkel-dubbeltarief

Meer mensen?
Bij mij is op koningsdag wel omgeschakeld. (postcode 1911)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Jerrythafast schreef op maandag 5 juni 2017 @ 00:09:
Dat met die maximale AC spanning enzo he, hoe zit dat nu eigenlijk bij een 3-fasen omvormer? Bij een 1-fase is het vrij simpel, als je over de ~250 (253) Volt heen gaat, gaat-ie uit. Hoe wordt die grens bepaald in een 3-fasen omvormer?
goeie vraag!

Misschien zit er bij sommige wel wat slimmigs in.
Volgens mij zijn er 3 fase omvormers die namelijk wel even stiekem een 1 fase omvormer worden op het moment dat ze weinig vermogen kunnen leveren vanwege het aanbod, en op die manier wat minder verliezen hebben (Piko volgens mij toch @WoudseHoeve ?

Zou me niets verbazen als er een aantal gerenommeerde fabrikanten zijn die meer vermogen sturen naar de fase(n) met de laagst netspanning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

ErgoStijn schreef op maandag 5 juni 2017 @ 09:45:
Ik heb al heel wat doorgespit hier, met veel waardevolle informatie, waarvoor dank!
Wij krijgen in september de sleutel van onze eerste koopwoning, en ik ben voornemens om maart 2018 hier panelen op te leggen. Tuin op het zuiden, met plat dat aan zij en achterkant van het huis. Ik wil graag de panelen op het platdak leggen, omdat ik deze zelf kan leggen en kan laten installeren in de meterkast door een bevriende elektricien (=lagere TVT!)

Nu wil ik tzt ~2000 a 2500 kw/h neerleggen (afhankelijk van setprijzen tzt).

Ik lees echter de laatste tijd hier ook meer om dan bijv. voor een oost-west opstelling te kiezen, om meer verdeling over de dag te hebben. Terwijl ik in eerste instantie zou zeggen: alles op het zuiden voor maximale opwekking. Echter rekening houdende met het verdwijnen van het salderen, en het zelf willen gebruiken van stroom, is misschien O/W handiger.

Even ter info, huidige situatie: 2 persoonshuishouden, beide 5 dagen in de week werkzaam, geen kinderen. geen warmtepomp/AC en geen elektrische auto. Gebruiken nu 1200 kw/h in een appartement, verwacht straks niet boven 2500 uit te komen. Kinderwens in de toekomst, met dan ook mogelijk uitbreiding panelen (over 5 jaar oid).

Conclusie: welke legrichting van de panelen is handiger (volledig zuid, of O/W) om dagelijks verbruik beter mee af te dekken maar ook een goede TVT te houden? Ik ben er misschien ietwat optijd bij, maar mocht er budget overblijven leg ik ze misschien wel eerder op het dak, en dan wil ik wel direct een goede keuze kunnen maken.
O-W is vaak bij platdak de beste optie (betere vulling / minder ballast), maar dan met t wel zo goed als schaduw vrij zijn, de hele dag.
En wat ik zo lees staat jou eigen huis in de weg :) voor dat platte dak.
Vanwege de lage hoek van O-W op platdak vangen de O panelen ook nog zon in de zomer wanneer de zon hoog staat op de W kant, en visa-versa.

Mocht je nog uitbereidings plannen hebben / willen gaan schuiven op platdak, dan zou je kunnen kiezen voor een systeem dat je zowel O-W kan plaatsen als Z. (Clickfit Fusion i.i.g. misschien zijn er meer), en een (nu iets te grote) Solar edge omvomer / optimizers.
Dan kan je altijd nog gaan ombouwen / schuiven en andere panelen (die je nu koopt zijn er over 5 jaar zeer waarschijnlijk niet meer) er bij plaatsen.
Kost wel wat meer nu, maar dat scheelt later een hoop gedoe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 09:46
Een 3-fasen omvormer meet net als een 1-fase de spanning, maar dan 3x. (Tussen iedere fase en de nul)
Ik gok dat wanneer één van de fases over de 253V gaat, hij al gaat afremmen/uitvallen.

Bij onze Power One's kun je van iedere fase apart het voltage en de stroomsterkte bekijken. Volgens gaan deze niet op één fase leveren bij weinig vermogen.

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrythafast
@Skipper-93, dat zou dus betekenen dat je met een 3-fasenomvormer meer last hebt van een hoog netvoltage, omdat de fase met de hoogste spanning beperkend is? Dan hoop ik dat @Andre1973 gelijk heeft dat zulke omvormers het vermogen iets anders kunnen verdelen om de verschillen te compenseren.

Met 3 fasen heb je natuurlijk wel minder spanningsverhoging bij de omvormer omdat er per fase veel minder vermogen geleverd hoeft te worden...

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Skipper-93
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 09:46
@Jerrythafast

Met 3 fasen heb je natuurlijk wel minder spanningsverhoging bij de omvormer omdat er per fase veel minder vermogen geleverd hoeft te worden...
[/quote]
Die van ons kunnen dat helaas niet. :/
Dat lijkt mij ook wel ingewikkeld, dan moeten er toch meer of grotere condensatoren toegepast worden. Waarmee je eigenlijk het voordeel van 3-fasen weer een beetje onderuit helpt :P

Laatst is er een kabel bij een trafo in de buurt getrokken naar een snellaadstation langs de A6. Ik hoop dat die het voltage wat omlaag gaat trekken >:)
http://www.omroepflevolan...-snellaadstations-geopend

[Voor 23% gewijzigd door Skipper-93 op 05-06-2017 11:28]

PVoutput: One / Two / Three / Wind One <- YouTube / Wind Two

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

jacovn schreef op maandag 5 juni 2017 @ 06:14:
Hoe lang duurt het voordat panelen op de markt komen als bedrijven het aankondigen over het algemeen ?

Panasonic bijna zwart paneel: http://business.panasonic.com/VBHN320KA01.html

[afbeelding]
Kwam laatst iets tegen over panelen waarbij zelfs de busbars in/achter de cellen zitten waardoor het geheel écht egaal is. Weet alleen niet wanneer die te koop zijn. Waren ook een stuk efficiënter doordat ze 100% van het oppervlak kunnen gebruiken door het missen van die busbars.
WoudseHoeve schreef op zondag 4 juni 2017 @ 21:09:
[...]

Omx\zetten naar 3 fasen kost 200 euro. Het tarief is verder hetzelfde.
Bij een neef van me was er hetzelfde probleem. Veel PV bij gekomen in de wijk veel op dezelfde fase.
Gewoon op een andere fase gezet die minder PV bevatte.
Als dat niet meer helpt moet de netbeheerder in actie komen , ze kunnen de (wijk)trafo aan sluiting wijzigen waardoor de spanning daalt. Als daardoor de reguliere spanning teveel daalt moeten ze de kabel aanpakken.....
Die 200 euro ga ik never terugverdienen. Het uitvallen van de inverter lijkt een incidenteel iets te zijn, gisteren voor het eerst geconstateerd bij volle zon toen de panelen net gewassen waren en relatief koud waren. Gisteren is hij 5 keer uitgevallen en start met een minuutje weer op. Zal zo iets van 6-8 minuten volle zon missen.

Die 4mm² gaat me waarschijnlijk meer opleveren, minder kabelverliezen waardoor het probleem waarschijnlijk ook opgelost is, waarschijnlijk is een spanningsval van 1 volt minder al genoeg om dit tevoorkomen.

Nu nog even aan 20meter 4mm² zien te komen :)

Gekke vraag, mag ik de aardkabel gewoon 2,5mm² laten liggen? Het blijft namelijk gewoon een 16A groep, dus een upgrade aan de stroomleiding hoef ik toch niet de aarde ook te vervangen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een huis gekocht met bitumen dakbedekking onder een hoek van 20-30 graden die op korte termijn vervangen moet worden, mooi moment om er gelijk PV op te leggen en de boel te isoleren. Ik zat te kijken naar zoiets als Kingspan Unidek Solarpower. Heeft iemand hier er meer ervaring mee?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Fairy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:34:

Kwam laatst iets tegen over panelen waarbij zelfs de busbars in/achter de cellen zitten waardoor het geheel écht egaal is. Weet alleen niet wanneer die te koop zijn. Waren ook een stuk efficiënter doordat ze 100% van het oppervlak kunnen gebruiken door het missen van die busbars.
Dat is al gewoon te koop. Sunpower maakt cellen die volledig op koper geplakt zitten en dus geen busbars aan de voorkant hebben. BenQ gebruikt dezelfde cel-technologie in licentie. Zie https://www.sunpowercorp.nl/huis-zonne-energie/technologie/.

Ze zijn wel wat duurder, maar veel minder gevoelig voor beschadigingen (deels door de koperen achterkant die stevigheid biedt, en verder doordat de stroom via de achterkant altijd doorkan en niet door een smalle busbar hoeft).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• weasel
  • Laatst online: 19-04 20:26
Fairy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:34:
[...]

[...]

Die 200 euro ga ik never terugverdienen. Het uitvallen van de inverter lijkt een incidenteel iets te zijn, gisteren voor het eerst geconstateerd bij volle zon toen de panelen net gewassen waren en relatief koud waren. Gisteren is hij 5 keer uitgevallen en start met een minuutje weer op. Zal zo iets van 6-8 minuten volle zon missen.

Die 4mm² gaat me waarschijnlijk meer opleveren, minder kabelverliezen waardoor het probleem waarschijnlijk ook opgelost is, waarschijnlijk is een spanningsval van 1 volt minder al genoeg om dit tevoorkomen.

Nu nog even aan 20meter 4mm² zien te komen :)

Gekke vraag, mag ik de aardkabel gewoon 2,5mm² laten liggen? Het blijft namelijk gewoon een 16A groep, dus een upgrade aan de stroomleiding hoef ik toch niet de aarde ook te vervangen?
Heb nog een flink eind 3G4 liggen, zal wel net geen 20 meter zijn.......

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

weasel schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:55:
[...]

Heb nog een flink eind 3G4 liggen, zal wel net geen 20 meter zijn.......
Ik denk ook niet dat ik 20 meter nodig heb. Ik weet het niet precies, het moet vanaf de meterkast door de kelder, naar de trapkast, via de koof naar de zolder en dan nog een metertje opzij.

Het moet op een stopcontact komen, dus het zal solide kern moeten zijn denk ik? Of zijn er stopcontacten waar ik 4mm² in kan stoppen?

Zit wel vast aan een normale stekker vanwege plugwise.

Edit: Misschien toch een plugwise Stealth kopen?

[Voor 4% gewijzigd door Fairy op 05-06-2017 12:37]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rowicom
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:44
Speedy-Andre schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:18:
Ik niet meer (van dom digitaal naar slim), maar het werkgebied van Liander is nogal groot :P
Ja, maar wat wil je daarmee zeggen? Wordt het omschakelsignaal dan niet netwerkbreed uitgezonden?
Meer mensen wier kWh-meter vandaag op hoog tarief staat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:24

Speedy-Andre

Sony ZL-XA, Nokia 7 plus, XR20

Ik denk dat Liander met regio's werkt en dat dit signaal lokaal een storing kan hebben.
Het kan zelfs in je eigen meter of een extra schakelkastje zitten :)

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 09:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:25:
[...]

Ik denk ook niet dat ik 20 meter nodig heb. Ik weet het niet precies, het moet vanaf de meterkast door de kelder, naar de trapkast, via de koof naar de zolder en dan nog een metertje opzij.

Het moet op een stopcontact komen, dus het zal solide kern moeten zijn denk ik? Of zijn er stopcontacten waar ik 4mm² in kan stoppen?

Zit wel vast aan een normale stekker vanwege plugwise.

Edit: Misschien toch een plugwise Stealth kopen?
Dat zou ik zeker als eerste doen. Het relais waar je stroom doorloopt is niet zo groot, weet niet precies wat de contact weerstand is maar 0,1 a 0,2 V zal me niet verbazen.

Heb hier geen last van hoge netspanning, op top vermogen zo rond de 235 V. Onderstaand mijn 1,8kWp tuininstallatie op een "gemodificeerde" plug.
Mijn 5k SE inverter hangt achter een stealth, gemodificeerd voor "20 plus" ampère. Op vol vermogen draait de inverter c.a. 21,5 A. Echter hier wel op 5 mm2. en ABB B20 aardlek.

[Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 05-06-2017 13:30]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • +2Henk 'm!
@Fairy
In de kelder (als het mogelijk is) hangt de omvormer koeler en is de afstand tot de meterkast ook beperkt.
DC verliezen zijn vaak kleiner dan AC verliezen.
En er staan maar zat youlessen op markplaats en voor 20 euro (+verzendkosten) heb je een 2000 puls S0 kWh meter met ""rucklaufsperrung" (of een mooie iets duurdere finder) en kan je wel met een vaste AC kabel werken.
Met continu stromen moet je niet lopen hannussen/hobbyen.

[Voor 47% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 13:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• clemient
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14-05 14:37
ocaj schreef op maandag 5 juni 2017 @ 11:45:
[...]

Dat is al gewoon te koop. Sunpower maakt cellen die volledig op koper geplakt zitten en dus geen busbars aan de voorkant hebben. BenQ gebruikt dezelfde cel-technologie in licentie. Zie https://www.sunpowercorp.nl/huis-zonne-energie/technologie/.

Ze zijn wel wat duurder, maar veel minder gevoelig voor beschadigingen (deels door de koperen achterkant die stevigheid biedt, en verder doordat de stroom via de achterkant altijd doorkan en niet door een smalle busbar hoeft).
LG neon-R maakt ook gebruik van de achterplaat voor de bushbars.
Wat ik begreep is dat dit systeem door sunpower gepatenteerd is en dat het patent in Q3/Q4 afloopt.

Ik voorzie een prijsdaling d:)b

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mesa57
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-05 12:52
Wat denken jullie van dit initiatief ?
https://acties.regionaalenergieloket.nl/
Of kan ik beter zelf aan de slag ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M.v.Veelen
  • Laatst online: 19:15
M'n schoonvader heeft een aantal panelen met een StecaGrid 1500 unit in z'n garage. Hiervoor heeft hij een ethernet aansluiting naar de meterkast lopen. Maar dan? Deze is (nog) nergens op aangesloten.
In z'n Domoticz setup ziet hij wel dat er energie wordt gewonnen en soms ook meer dan wat er wordt gebruikt, maar hele specifieke grafieken heeft hij niet echt.

Wat kan er met de ethernet aansluiting worden gedaan?

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0Henk 'm!

• exroosje
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-05 11:22
Gasschuif schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:56:
[...]

Dat zou ik zeker als eerste doen. Het relais waar je stroom doorloopt is niet zo groot, weet niet precies wat de contact weerstand is maar 0,1 a 0,2 V zal me niet verbazen.

Heb hier geen last van hoge netspanning, op top vermogen zo rond de 235 V. Onderstaand mijn 1,8kWp tuininstallatie op een "gemodificeerde" plug.
Mijn 5k SE inverter hangt achter een stealth, gemodificeerd voor "20 plus" ampère. Op vol vermogen draait de inverter c.a. 21,5 A. Echter hier wel op 5 mm2. en ABB B20 aardlek.
[afbeelding]
Kroonsteentjes in installatie dozen zijn ook niet optimaal als het gaat om overgangsweerstanden....

Acties:
  • +1Henk 'm!

• weasel
  • Laatst online: 19-04 20:26
exroosje schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:08:
[...]

Kroonsteentjes in installatie dozen zijn ook niet optimaal als het gaat om overgangsweerstanden....
Ik gebruik enkel nog Wago's van de 221 serie, kunnen alle kroonsteentjes de deur uit.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nklaver234
Ok, dit lijkt de beste optie voor mij.

20 panelen dunne film 1.25 bij 1.00m 175 Wp in landschapsstand. Hoek 15 graden op een Valk systeem zodat het wat hoger komt te liggen.

Hoe verhoud deze oost/west opstelling van dunne film panelen zich in de wintermaanden dan tov een zuid opstelling van 12 x 280Wp kristalpanelen?

Daarbij neig ik naar een SMA SB 3.6 omvormer omdat mij ouders een TL-3000 hebben met webconnect module en deze prima werkt en mooi stil is. de nieuwe 3.6 heeft de webconnect al standaard ingebouwd.

Wat zou een betere plek zijn voor de omvormer? Meteen onder het dak in het hok van de wasmachine/droger (soms warm door de droger) of 8 meter lager in de kruipruimte (dichter bij de meterkast). Onze kruipruimte is droog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

AUijtdehaag schreef op maandag 5 juni 2017 @ 13:08:
@Fairy
In de kelder (als het mogelijk is) hangt de omvormer koeler en is de afstand tot de meterkast ook beperkt.
DC verliezen zijn vaak kleiner dan AC verliezen.
En er staan maar zat youlessen op markplaats en voor 20 euro (+verzendkosten) heb je een 2000 puls S0 kWh meter met ""rucklaufsperrung" (of een mooie iets duurdere finder) en kan je wel met een vaste AC kabel werken.
Met continu stromen moet je niet lopen hannussen/hobbyen.
Mijn kelder is een kruipruimte die mega vochtig is. Nee de inverter moet echt op de zolder hangen.

Ik begin nu toch wel te neigen naar een plugwise stealth. Misschien moet ik de M versie nemen zonder relais?
Gasschuif schreef op maandag 5 juni 2017 @ 12:56:
[...]

[afbeelding]
Gemodificeerd voor 20 plus ampere? Door vaste aansluitingen te maken? Ik zie de stealths op internet ook staan als 16A en 20A versies, maar de plugwise site meld maar 1 soort.

Kan 4mm² uberhaupt in een stealth gedrukt worden, of is dat ook max 2,5mm²? Kan er niets over vinden.

Edit: Zie dat de stealth toch echt 2,5mm² is. Dus de aanvoer via 4mm² gaat er niet in passen, dus wel een extra overgang.

Als die relais voor extra weerstand en op lang termijn voor problemen kunnen zorgen is een stealth ophangen sowieso wel een goed idee denk ik. Snap alleen dat 16A en 20A verhaal niet, op Plugwise is niets te vinden over een 20A versie...

EAN 8718469270262 zou de 20A versie moeten zijn, maar je vind er niks over en de specs op de verkopende sites zeggen in de titel 20A en in de tekst 16A max..... Maar hij is wel duurder dan de 16A versie....

[Voor 43% gewijzigd door Fairy op 05-06-2017 15:19]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerrythafast
Vocht zou niet zo'n probleem moeten zijn voor veel omvormers. Die dingen mogen vaak ook gewoon buiten in de stromende regen hangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@nklaver234
Probeer ik uit te leggen, met een lang verhaal, dat 4x 6 in portrait beter is ivm schaduw onderlinge rijen en doorkruisen van cellen van de SF en de schaduw, kom je aan met 4 panelen minder en in landscape?
Wat is de reden?
Je kan 6 strings van 4 ook maken op een enkelfase SMA Tl-21. Ik zou een SMA 4000 TL-21 nemen, SF piekt nogal. OF een nieuwe SMA 4.0 1AV40 met wifi.
Ik zou de omvormer op een koel plekje hangen indien mogelijk.
Je gaat dus niet voor 3-fase in je huis? (kan altijd nog met deze opzet, dan maak je er 4x 6 van)

Je zou alles kunnen bestellen (incl SMA en betonvoeten 15 graden) bij sun-solar.nl in Oss.
Je bent niet zo handig het zelf te kunnen installeren? Veel stelt het niet voor.

Maar goed als je 20 panelen wilt, vind ik het ook best hoor. ;-)

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 15:31]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-05 22:29

paulv1973

16.730Wattpiek

Aegle schreef op vrijdag 2 juni 2017 @ 21:35:
Zie hier het luie zweet van @Andre1973 tijdens de montage van de panelen bij mij :+ :

[afbeelding]

Niets om je zorgen over te maken... :)
Ligt de bovenste rij panelen met de Junction Box naar beneden?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nklaver234
@AUijtdehaag Ik zou de installatie zeker graag zelf doen maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb en wat er aangesloten moet worden. Laat het liever over aan de vakman en wil best assisteren met hand en span diensten.
Als 4 strings van 6 panelen in portrait stand passen dan heeft dat zeker de voorkeur. Let wel dat ik we graag twee paadjes over houd van minimaal 20 cm tussen de buitenste rijen.

3 x 25A zit zeker nog in de planning omdat ik nu 10 groepen heb op twee aardlekschakelaars en dat is niet conform de normen en er geen plek is voor een extra groep voor de zonnepanelen.
Ik ga morgen met http://www.groepenkast-expert.nl/ contact opnemen voor de aanpassingen in de meterkast, tenzij advies is om het beter bij 1 x 35A te laten.

Kan je mij uitleggen wat de voor- nadelen zijn van 1 x 35 of 3 x 25A? Ik doe het enkel omdat ik verwacht dat ik met 1 x 35A niet uitkom met de nu al 10 groepen en straks nog een extra kookgroep (dubbel) en zonnepanelen.

Bedankt voor de link. Ik zal daar informeren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Fairy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:37:

Gemodificeerd voor 20 plus ampere? Door vaste aansluitingen te maken? Ik zie de stealths op internet ook staan als 16A en 20A versies, maar de plugwise site meld maar 1 soort.

Kan 4mm² uberhaupt in een stealth gedrukt worden, of is dat ook max 2,5mm²? Kan er niets over vinden.

Edit: Zie dat de stealth toch echt 2,5mm² is. Dus de aanvoer via 4mm² gaat er niet in passen, dus wel een extra overgang.

Als die relais voor extra weerstand en op lang termijn voor problemen kunnen zorgen is een stealth ophangen sowieso wel een goed idee denk ik. Snap alleen dat 16A en 20A verhaal niet, op Plugwise is niets te vinden over een 20A versie...

EAN 8718469270262 zou de 20A versie moeten zijn, maar je vind er niks over en de specs op de verkopende sites zeggen in de titel 20A en in de tekst 16A max..... Maar hij is wel duurder dan de 16A versie....
4mm2 past er prima in. Ik heb er twee mee aangesloten zitten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

nklaver234 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:30:
@AUijtdehaag Ik zou de installatie zeker graag zelf doen maar ik weet niet wat ik allemaal nodig heb en wat er aangesloten moet worden. Laat het liever over aan de vakman en wil best assisteren met hand en span diensten.
Als 4 strings van 6 panelen in portrait stand passen dan heeft dat zeker de voorkeur. Let wel dat ik we graag twee paadjes over houd van minimaal 20 cm tussen de buitenste rijen.

3 x 25A zit zeker nog in de planning omdat ik nu 10 groepen heb op twee aardlekschakelaars en dat is niet conform de normen en er geen plek is voor een extra groep voor de zonnepanelen.
Ik ga morgen met http://www.groepenkast-expert.nl/ contact opnemen voor de aanpassingen in de meterkast, tenzij advies is om het beter bij 1 x 35A te laten.

Kan je mij uitleggen wat de voor- nadelen zijn van 1 x 35 of 3 x 25A? Ik doe het enkel omdat ik verwacht dat ik met 1 x 35A niet uitkom met de nu al 10 groepen en straks nog een extra kookgroep (dubbel) en zonnepanelen.

Bedankt voor de link. Ik zal daar informeren.
Ik heb SF panelen in portrait staan O/W op steunen van Zonnekompas. Als je wil kan ik straks wel even meten hoe breed een rij wordt op deze manier.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@nklaver234
Ik had mijn post nog wat ge-edit...

Je houdt 2 paadjes over van +/- 45 cm. Dat moet genoeg zijn toch?
En op de noordkant, schuif je zo ver mogelijk tegen de rand aan, zodat zuidrand weinig schaduw kan geven.

Misschien komt portrait ook wel beter uit dan landscape, met je pijpjes. Paneel is dan iets hoger (zelf ff nameten)

Je mag tot 12 groepen gaan in de groepenkast. (10 + 2 van de kookplaat)
Maar dan wel op 3 aardlekschakelaars verdeeld ipv 2 aardlekschakelaars.
Dus zoiets:
http://www.groepenkast-ex...met-12-groepen-en-montage
En dan een bruggetje tussen de 2x 16A voor de kookgroep.

Dan past er nog wel 1 aardlekautomaat bij van 20A / 100 mA (!) voor de zonnepanelen, buiten deze groepen om.
Heb je een fototje van de groepenkast? Misschien een kastje ernaast als het vol zit?

1x 35A is niks mis mee.
Ik zou graag ooit naar 3-fase gaan ivm 11 kW 3-fase doorstroomverwarmer en 3-fase e-laden in de toekomst.
MAar verder werkt hier All-electric allemaal prima op 1x 35A

Hier trouwens nog een linkje van een platdak met 24x SF op zuid gericht op 15 graden betonvoeten, op een goedkope(re) hosola 4200 MTL.
Maar zuid kan niet op deze manier bij jou, dus dan oost/west ;)
https://pvoutput.org/list.jsp?id=57880&sid=51858

[Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 16:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 09:40

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

paulv1973 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 15:16:
[...]

Ligt de bovenste rij panelen met de Junction Box naar beneden?
Ik neem aan dat je de optimizers bedoelt? Ze hangen allemaal aan de bovenste rail van de onderste rij panelen met de wartels naar beneden gericht.

EDIT: dom... je bedoelt natuurlijk de junctionbox van de panelen. Ja, die hangen op z'n kop.

[Voor 12% gewijzigd door Aegle op 05-06-2017 15:58]

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nklaver234
@AUijtdehaag Ik zag bij Valk systems dat de steunen voor portretstand 1,50 groot zijn. Dan bleef er geen ruimte over en passen er geen 4 rijen op 5,9m. Daardoor was ik naar landschapstand gegaan. En dan passen er nog maar 5 panelen in een rij.

Maar als met andere steunen wel 4 rijen in portret kan dan wordt het een ander montagesysteem.

Hier een foto van de meterkast. . Ik heb geen idee hoe zo'n kast werkt. Enige dat ik heb gedaan is er twee extra automaten ingeklikt. Als het bij 1 x35 kan blijven dan is dat ook prima maar er komt nog een tweede kookgroep bij voor een stoomoven aansluitwaarde 5,6 kW. De kookgroep zelf voor de inductieplaat is 7,5 kW. En dan zijn er nog een combioven van 2,2 kW, een wasmachine en droger. Nu zullen alle apparaten niet zo snel allemaal tegelijk hun piekvermogen gebruiken maar voor mijn gevoel rekken we de 1 x 35A wel te ver op.

[Voor 0% gewijzigd door nklaver234 op 05-06-2017 20:54. Reden: plaatje was niet goed geresized.]

Acties:
  • 0Henk 'm!
@nklaver234
Stoom oven EN inductiekookplaat worden vaak tesamen gebruikt...denk ik.
Dan wordt het inderdaad krapjes....
Maar laat ik aan de experts over...

Je kan met 24 panelen dus ook naar 4 stringen van 6 panelen.
Dus 3-fase omvormer. Je kan alle kanten uit dus.
Wordt het wel wat duurder, met een 3-fase omvormer qua aanschafprijs.
Daartegenover staat, meer direkt verbruik (op alle 3 de fases, voor in de toekomst als salderen ophoudt) en een ietsjes efficiëntere omvormer dan een 1-fase.
Met 3-fase kan je een 1-fase omvormer aansluiten, maar lever je voor nu (en in de toekomst) maar over 1-fase terug. Voor je het weet zijn er nog slimmere meters, die je afrekent per fase... Niet verstandig.

Betonvoeten nemen niet extra ruimte in beslag. (in het paadje)
En ik zit nog te wachten op @thido zijn fotokes en maten van bevestiging van zonnekompasshop ;)
Misschien is dat ook wat.

Om een SMA STP 5000 TL-20 flink aan het werk te houden, kan je ook nog uitbreiden met een zonnescherm boven je dakterras met 6 panelen richting noord in portrait. (5862 breed excl bevestiging)
(Maar dan kan je niet meer op het dak komen. 8) )
Maar 4200 Wp is ook geen probleem op deze omvormer

[Voor 42% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 17:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

AUijtdehaag schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:28:

Betonvoeten nemen niet extra ruimte in beslag. (in het paadje)
En ik zit nog te wachten op @thido zijn fotokes en maten van bevestiging van zonnekompasshop ;)
Misschien is dat ook wat.
Foto's staan in dit draadje ergens, heb je volgens mij zelf al eens naar gelinkt ;-)
Die kan hij alvast even opzoeken.

Maat zal ik straks even meten en doorgeven hier.

Acties:
  • 0Henk 'm!
thido schreef op maandag 5 juni 2017 @ 16:50:
[...]

Foto's staan in dit draadje ergens, heb je volgens mij zelf al eens naar gelinkt ;-)
Die kan hij alvast even opzoeken.

Maat zal ik straks even meten en doorgeven hier.
Maar dat is op 10 graden toch? Of ook op 15 graden helling?
Nou voorruit dan: @nklaver234
thido in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"

@thido
Heb je met zonneschermen ook ervaring? :P

[Voor 19% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 17:08]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-05 09:04

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Topicstarter
Fairy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:37:
[...]

Mijn kelder is een kruipruimte die mega vochtig is. Nee de inverter moet echt op de zolder hangen.

Ik begin nu toch wel te neigen naar een plugwise stealth. Misschien moet ik de M versie nemen zonder relais?

[...]

Van de stealth M (zonder relais) zijn er 2 versies. de 16 A en de 20 A. In de praktijk kan hij (bij mij) 5 kW aan, maar van mede tweekers begrijp ik dat hij ietsje meer aankan, tot 24 A.
4 mm2 past wel in de (veer belaste) aansluitklemmen. Ik heb mijn oude 16 A opgestuurd naar Plugwise, en die hebben hem ge-upgrade naar 20 A. Wat ze er aan doen, geen idee??

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nklaver234
@AUijtdehaag Als salderen stopt dan overweeg ik serieus een thuisaccu van 10 - 15kWh. Dan is er toch geen extra nut meer van de 3-fase omvormer? Dan moet de thuisaccu gaan terugleveren naar de 3 fases en de zonnepanelen alleen naar de thuisaccu. Of zie ik dat verkeerd?
Of kan ik beter bij 1 x 35 blijven in geval van een thuisaccu? Worst-case 3 fase: omvormer +- 700 euro duurder. Ombouwen meterkast +-1000 euro. Als er dan ook nog een sunny island (=-2000 euro) nodig is voor de thuisaccu dan is het verre van interessant en blijven we op 1-fase.

Hoe zou een 3-fase systeem met zonnepanelen en thuisaccu er uit moeten zien? welke apparatuur is er dan nodig? SMA-sunny tri-power 5000? Sunny island? tesla powerwall? Ik wil namelijk niet allemaal dure apparatuur moeten vervangen als salderen stopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

nklaver234 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:16:
@AUijtdehaag Als salderen stopt dan overweeg ik serieus een thuisaccu van 10 - 15kWh. Dan is er toch geen extra nut meer van de 3-fase omvormer? Dan moet de thuisaccu gaan terugleveren naar de 3 fases en de zonnepanelen alleen naar de thuisaccu. Of zie ik dat verkeerd?
Of kan ik beter bij 1 x 35 blijven in geval van een thuisaccu? Worst-case 3 fase: omvormer +- 700 euro duurder. Ombouwen meterkast +-1000 euro. Als er dan ook nog een sunny island (=-2000 euro) nodig is voor de thuisaccu dan is het verre van interessant en blijven we op 1-fase.

Hoe zou een 3-fase systeem met zonnepanelen en thuisaccu er uit moeten zien? welke apparatuur is er dan nodig? SMA-sunny tri-power 5000? Sunny island? tesla powerwall? Ik wil namelijk niet allemaal dure apparatuur moeten vervangen als salderen stopt.
SMA heeft ook omvormers met een aangebouwde accu (ernaast), die je met behulp van een smartmeter slim kan laden en leegverbruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!
@nklaver234
Je stelt wel lastige vragen nu....
Maar geeft niet, ik ben er ook mee bezig...(er alleen aan te denken, kopen is nog te duur)

Ik gaf eerder al een linkje naar een Fronius Symo
http://www.mg-solar-shop....hter/Fronius-Symo-Hybrid/
YouTube: Fronius Energy Package

Het "lijkt" erop dat deze wel op 3-fases kan terugleveren met maar 1 batterij.
(me zelf nog niet in verdiept, dus zelf nagaan/opzoeken)

SMA heeft ook een systeem, met de Sunny boy storage.
Maar daar heb je maar 1-fase teruglevering via de accu.
Alles wordt geregeld via de Home Manager 2.0 die in en uitgaand meet in de meterkast. (heb je nog ruimte?)
Maar is geen 3-fase accu denk ik, en heb je dus 3x Sunny boy storage nodig. (alweer: denk ik)
De meeste linkjes heb ik je al gegeven...
AUijtdehaag in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 5"
YouTube: Sunny Boy Storage: Cost-Effective Solution for Storing Solar Power

En Solaredge heeft ook de mogelijkheid.... maar dan op 2 manieren, direkt laden/ontladen of met een apart kastje.
(vind ik te duur en optimizers is onzin met SF, dus valt af)

@Andre1973
Het gaat om 3-fase omvormers met maar 1x 400VDC batterij... en hoe dat dan gaat.

Lang verhaal kort:
Het kost je veel meer geld om naar 3-fase over te stappen...(en dat alleen maar om een stoomoven?)
Dus bedenk eerst wat je wilt...
Ik weet ook nog niet alles over "toekomstig opslag van PV energie"
Er kan nog zoveel veranderen.
4x 6 panelen of 6x 4 panelen, er veranderd niets aan de PV installatie op het dak.
De rest eronder wel.

Edit: en je kan nu prima op 1 fase terugleveren op een 3-fase aansluiting.
Het is salderen per aansluiting, niet per telwerk
Maar mijn glazen bol zegt dat, dat gaat veranderen in de toekomst (ten ongunste van jezelf)
Tot die tijd kan je prima uit de voeten met een goedkopere omvormer (desnoods 2e hands van markplaats) en wacht tot de opslag techniek volwassen is en maak dan je keuze.

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 18:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ik heb ABB-HAF 0025-60 automaatjes. Past hier wél 4mm² in? Ik heb net even gekeken, maar zo op het oog durf ik niet te zeggen dat het zal passen. Bij ABB kan ik het niet vinden en in het certificaat wordt gesproken van een ander typenummer en 1,5 tot 10mm² mogelijkheid, dus daarvan weet ik zeker dat het onjuist is.

Als het automaatje niet gaat passen, welke moet ik dan hebben? Ik wil namelijk geen zwaardere automaat, sterker nog, dat mag ook niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ikheb het idee dat je denkt dat 4mm2 dik is... dat is het echt nier hoor ;-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

thido schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:24:
Ikheb het idee dat je denkt dat 4mm2 dik is... dat is het echt nier hoor ;-)
Nee ik snap dat het oppervlake is, dus dat het niet bijna 2x zo dik is, maar wil natuurlijk wel binnen de specs blijven, om problemen te voorkomen. Volgens mij ging die 2,5mm² er ook al aardig strak in.

Ik ga toch maar de spullen bestellen. dan.

PS. Misschien heel dom hoor, maar mag je niet gewoon extra installatiedraad van 2,5mm² doortrekken en deze aansluiten (parallel)? Dat heb ik namelijk allemaal gewoon in huis liggen en past in de ABB automaat.....

Volgens de NEN1010 wel?
NEN 1010 - nieuwste druk - bepaling 434.4

Parallelle leidingen mogen alleen worden toegepast indien aan de volgende eisen is voldaan.
A ) Op gelijke wijze zijn aangelegd
B ) van dezelfde soort zijn
C ) gelijke lengte en nominale kerndoorsnede hebben
D ) niet zijn aangelegd in nabijheid van brandbare stoffen
Het zou dus wel mogen mits het afgezekerd blijft op 16A, zodat er geen brandgevaar is bij het losschieten van 1 van de leidingen.

Wie weet raad :)

[Voor 30% gewijzigd door Fairy op 05-06-2017 17:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Fairy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 17:23:
Ik heb ABB-HAF 0025-60 automaatjes. Past hier wél 4mm² in? Ik heb net even gekeken, maar zo op het oog durf ik niet te zeggen dat het zal passen. Bij ABB kan ik het niet vinden en in het certificaat wordt gesproken van een ander typenummer en 1,5 tot 10mm² mogelijkheid, dus daarvan weet ik zeker dat het onjuist is.

Als het automaatje niet gaat passen, welke moet ik dan hebben? Ik wil namelijk geen zwaardere automaat, sterker nog, dat mag ook niet.
In de meterkast moet alles verplicht met 6mm2 aangesloten worden dus dat past wel in jouw automaatje hoor

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-05 09:40

Aegle

"hier" = Schiedam, ZH...

Bestaat www.zonnekompasshop.nl niet meer?

10 x Yingli YL260C-30b @ 10 x OP300 SolarEdge optimizers en SE3000 op 158º. Live: PVoutput , SolarEdge

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

No Hands schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:18:
[...]

In de meterkast moet alles verplicht met 6mm2 aangesloten worden dus dat past wel in jouw automaatje hoor
Binnen de meterkast is dat ook het geval, maar de uitgang na het automaatje kan wel degelijk krapper zijn omdat dit maar 16A is.

Ben benieuwd of de 2x 2,5mm² oplossing ook een optie is, dan hoef ik alleen maar wat draad erbij te trekken en een koppeling te maken op het eindpunt.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Please try again in a few days.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luiaard
  • Laatst online: 03-05 11:13
Fairy schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:33:
[...]

Binnen de meterkast is dat ook het geval, maar de uitgang na het automaatje kan wel degelijk krapper zijn omdat dit maar 16A is.

Ben benieuwd of de 2x 2,5mm² oplossing ook een optie is, dan hoef ik alleen maar wat draad erbij te trekken en een koppeling te maken op het eindpunt.
Ik heb 6 kwadraat naar de omvormer liggen, past gewoon in de automaat.

Import van EVs

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

@AUijtdehaag en @nklaver234

Heb net even gemeten, SF in portrait stand op montage materialen van Zonnekompas:
250cm paneel/paneel, liggers eronder zijn 260cm. Hoogste punt 36.5cm (rails liggen op dubbele granulaat matjes dus ongeveer 1.5cm zou eraf kunnen).
Panelen maken nu een hoek van 11 á 12 graden. 15 is ook haalbaar maar dan kwamen ze hier te hoog voor het zicht (op de garage).

Acties:
  • 0Henk 'm!
M.v.Veelen schreef op maandag 5 juni 2017 @ 14:04:
M'n schoonvader heeft een aantal panelen met een StecaGrid 1500 unit in z'n garage. Hiervoor heeft hij een ethernet aansluiting naar de meterkast lopen. Maar dan? Deze is (nog) nergens op aangesloten.
In z'n Domoticz setup ziet hij wel dat er energie wordt gewonnen en soms ook meer dan wat er wordt gebruikt, maar hele specifieke grafieken heeft hij niet echt.

Wat kan er met de ethernet aansluiting worden gedaan?
antonboonstra in "PVOutput info en discussie of opmerkingen topic"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Volgende week maandag krijgen we de sleutels van ons huis en 2 dagen later komt de installateur de meterkast compleet vervangen. We zitten ook te denken aan zonnepanelen.
Dus we willen de installateur gelijk vragen hier rekening mee te houden en 1 of 2 extra groepen hiervoor aan te laten leggen en eventueel ook al kabels naar zolder te laten trekken.
Iemand nog advies wat precies te vragen aan hem en waar moeten we rekening mee houden in de meterkast als er een PV installatie komt? Of gewoon wat tips voor ons :)

We gebruiken rond de 5500-6000 kWh per jaar. En willen rond de 5000kWh opwekken.
We hebben een 3x25A aansluiting en gaan al meerdere fasen gebruiken voor de inductiekookplaat.
Klopt het dat we voor de PV voor de 5000kWh 2 aparte groepen op verschillende fases nodig hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-05 11:29

databeestje

Von PrutsHausen

barber schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:05:
Volgende week maandag krijgen we de sleutels van ons huis en 2 dagen later komt de installateur de meterkast compleet vervangen. We zitten ook te denken aan zonnepanelen.
Dus we willen de installateur gelijk vragen hier rekening mee te houden en 1 of 2 extra groepen hiervoor aan te laten leggen en eventueel ook al kabels naar zolder te laten trekken.
Iemand nog advies wat precies te vragen aan hem en waar moeten we rekening mee houden in de meterkast als er een PV installatie komt? Of gewoon wat tips voor ons :)

We gebruiken rond de 5500-6000 kWh per jaar. En willen rond de 5000kWh opwekken.
We hebben een 3x25A aansluiting en gaan al meerdere fasen gebruiken voor de inductiekookplaat.
Klopt het dat we voor de PV voor de 5000kWh 2 aparte groepen op verschillende fases nodig hebben?
Bekabeling

3 fase, trek 2,5mm2 naar boven, zet er een B16 automaat op en zet er eventueel nog aparte kWh meter tussen. Een Eastron SDM630 meter is een optie met circa 70 euro.

Mocht je een enkel fase omvormer willen plaatsen dan moet de groep een B20 automaat hebben en 4mm2 bekabeling. Een enkel fase kWh meter is iets van 40 euro.

Zeker met 5kW of meer is een 3 fase omvormer een uitkomst en maakt de installatie een stuk makkelijker, je kan wel 5kW op 1 fase doen, met kanttekeningen. Gewoon het dak voldoen, het is een kwestie van tijd voordat je elektrisch gaat rijden of verwarmen. Gezien het verbruik is het best mogelijk dat je 1 van de 2 al doet. *O*

Acties:
  • +1Henk 'm!
@barber
Je kan toch gewoon 1 drie-fase omvormer nemen? (afhankelijk wat je aantal panelen worden, Vmpp)
http://www.mg-solar-shop....-Tripower-Wechselrichter/
Of ga je met losse 1-fase omvormers werken? (ook weer afhankelijk wat je aantal panelen worden, Vmpp)

Zonder te weten wat er op het dak past, is daar nog weinig over te zeggen.
Maar is altijd wel een mouw aan te passen.

Nog wat keuze's:
-Een omvormer HOEFT niet op zolder te hangen.
Op een koel plekje is altijd beter. Betekent wel dat de DC bekabeling nog wel naar de omvormer toe moet.
(en ook weer afhankelijk van de hoeveelheid panelen, 1buis, 2 buizen, 3 buizen?)
- Denk ook aan een netwerkkabeltje naar de omvormer toe.

Edit: misschien is het wijzer om eerst je zonnepaneelinstallatie uit te zoeken, en dan pas de meterkast vervangen met bijbehorende werkzaamheden.

[Voor 40% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 20:39]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Volgens mij passen in die automaten die aan de afgaande kant (bovenkant) schroeven hebebn altijd wel tot 10 mm2 in, maar zitten er van die insteek klemmen op (2 blauw + 2 bruin) dan zou dat wel tegen kunnen vallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 18:23
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juni 2017 @ 18:35:
[...]

Please try again in a few days.
Zonnekompas moet je even benaderen per email/telefoon, hij heeft de shop offline gehaald.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 25-05 15:39
Andre1973 schreef op maandag 5 juni 2017 @ 10:34:
[...]

goeie vraag!
Misschien zit er bij sommige wel wat slimmigs in.
Volgens mij zijn er 3 fase omvormers die namelijk wel even stiekem een 1 fase omvormer worden op het moment dat ze weinig vermogen kunnen leveren vanwege het aanbod, en op die manier wat minder verliezen hebben (Piko volgens mij toch @WoudseHoeve ?

Zou me niets verbazen als er een aantal gerenommeerde fabrikanten zijn die meer vermogen sturen naar de fase(n) met de laagst netspanning.
Mijn piko's gaan inderdaad bij laag vermogen naar 1 fase leveren. Die fase wordt " random" gekozen ....

14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:16

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

WoudseHoeve schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:56:
[...]

Mijn piko's gaan inderdaad bij laag vermogen naar 1 fase leveren. Die fase wordt " random" gekozen ....
Dat had hans degit ook al eens gepost volgens mij? Onder een bepaald wattage gaat hij naar 1 fase.
Zou gek zijn als dat altijd L1 is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!
Geronimoos schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:52:
[...]
Zonnekompas moet je even benaderen per email/telefoon, hij heeft de shop offline gehaald.
Das lastig, geen van beide zijn bekend gemaakt via de website..
(maar niet voor mij hoor... ;) heb geen leeg dak meer over)

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 21:12]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• barber
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op maandag 5 juni 2017 @ 20:30:
@barber
Je kan toch gewoon 1 drie-fase omvormer nemen? (afhankelijk wat je aantal panelen worden, Vmpp)
http://www.mg-solar-shop....-Tripower-Wechselrichter/
Of ga je met losse 1-fase omvormers werken? (ook weer afhankelijk wat je aantal panelen worden, Vmpp)

Zonder te weten wat er op het dak past, is daar nog weinig over te zeggen.
Maar is altijd wel een mouw aan te passen.

Nog wat keuze's:
-Een omvormer HOEFT niet op zolder te hangen.
Op een koel plekje is altijd beter. Betekent wel dat de DC bekabeling nog wel naar de omvormer toe moet.
(en ook weer afhankelijk van de hoeveelheid panelen, 1buis, 2 buizen, 3 buizen?)
- Denk ook aan een netwerkkabeltje naar de omvormer toe.

Edit: misschien is het wijzer om eerst je zonnepaneelinstallatie uit te zoeken, en dan pas de meterkast vervangen met bijbehorende werkzaamheden.
Dank je wel. Ik ben nog niet zo heel erg thuis in de materie. We hebben vrij laat besloten om er iets mee te doen. Maar een 3-fase omvormer klinkt ook goed :)
Hmm, misschien is de garage ook nog een optie voor de omvormer. Geluid is daar ook geen probleem en lekker koel. Netwerkaansluitingen komen al door het hele huis :)

Helaas staat de installateur al gepland vanwege andere werkzaamheden. Maar hij loopt wel 2 weken rond en ik weet niet zeker wanneer de meterkast precies gedaan wordt.
Ik ga deze week ook nog een paar bedrijven benaderen voor de levering en plaatsing van panelen. Hopelijk hebben ze snel een antwoord.

Op basis van onderstaande gegevens zou je nog iets zinnigs kunnen zeggen?
Is de wens van 5000kWh eigenlijk wel realistisch?
Het hoeven trouwens geen mooie panelen te zijn, aangezien ze vanaf de straatkant haast niet te zien zijn.
De buren een aantal huizen verder hebben op het schuine dak van 2,70mx11m overigens 16 standaard maat panelen liggen. 10 in portrait en 6 in landscape eronder. En dan hebben we de andere daken nog waar iets op zou kunnen.

We hebben een schuin dak en een plat dak. Schuine dak heeft een hellingshoek van 45 graden en staat 120 graden vanaf het noorden op Oost Zuidoost (OZO).

Zie ook deze plaatjes voor maten (klikbaar voor groter):

Schaduw 21 juni:

Schaduw 21 maart:

Schaduw 21 december:

Acties:
  • +1Henk 'm!
@barber
Nou dan zou ik gaan voor een 3-fase.
Ik schrik van de schaduw. Maar dat is altijd lastig te bepalen met filmpjes

Dan wordt het SF-175S (1257x977) (2m70, passen er 2 boven elkaar in portrait)
3 strings van 7 (21 stuks, 3675 Wp )
En de andere vlakken moet ik nog even puzzelen. (op het schuine gedeelte, daar kan je makkelijk 35 kwijt 5x 7, 6125 Wp )
8 strings van 7 op een 3-fase SMA of Fronius.
Moet genoeg zijn... ;)

Of monopanelen (of goedkope poly) met een Solaredge omvormer 3-fase.

Omvormer in de garage is een aanrader. Blijft die lekker koel.
(eventueel een extra leiding voor batterijopslag)

Maar zorg wel voor diverse 19 mm gladde elektriciteits buis met flauwe bochten voor de DC bekabeling van panelen naar omvormer

Maar laat maar een installateur komen lijkt me... :)
(of je moet zelf handig zijn, en meet alles nog eens goed "exact" na...)

[Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 21:44]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nklaver234
thido schreef op maandag 5 juni 2017 @ 19:28:
@AUijtdehaag en @nklaver234

Heb net even gemeten, SF in portrait stand op montage materialen van Zonnekompas:
250cm paneel/paneel, liggers eronder zijn 260cm. Hoogste punt 36.5cm (rails liggen op dubbele granulaat matjes dus ongeveer 1.5cm zou eraf kunnen).
Panelen maken nu een hoek van 11 á 12 graden. 15 is ook haalbaar maar dan kwamen ze hier te hoog voor het zicht (op de garage).
Bedankt Thido, Zou dus ook kunnen. ziet er netjes uit. Het worden dus in elk geval 4 rijen van 6 panelen in portrait. Ik weet nu dat dit past.
Blijf ook bij 1-fase. 3-fase maakt het veel te complex en duur. Dan maar een beetje opletten met wat er allemaal tegelijk in huis aan gaat.
Morgen ga ik op zoek naar iemand die de meterkast kan aanpassen en als dat duidelijk is wordt de zonne-installatie besteld.

Iedereen die heeft geholpen enorm bedankt, jullie kennis wordt gewaardeerd _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• polleke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-08-2021
Ik vind de opbrengst van de SF panelen erg positief en ook op plaatsen met schaduw lijken deze panelen een prima oplossing.
Ik twijfel alleen over deze panelen aangezien SF zich uit de Europese markt terug trekt. Lijkt me een risico in de aanschaf. Ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.

Live PVoutput

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zover bekend (heb ik van installateur) blijft SF leverbaar door aangewezen installateurs.
Bovendien, zijn die dingen niet kapot te krijgen (natuurrampen uitgesloten) ;)

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2017 23:00]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kabalis
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-05 11:51
Bij een 3 fase gaat hij ook uit als een van de fase boven de 253 komt. Hier hangt een stecaGrid 5503, en de laatste tijd knal hij er doodleuk steeds uit op fase2 (wanneer hij piekt op 253). Enexis is er mee bezig...
Pagina: 1 ... 105 106 107 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Losse aankoopadviezen en het bespreken van offertes horen in een eigen topic.
Tevens discussies over wel/niet laten plaatsen van een slimme meter NIET hier, maar hier: Slimme energiemeter, weigeren??

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee