Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 16:36
De statistieken die van de omvormer komen doen al een tijdje vreemd maar sinds kort slaat het nergens meer op. Overdag (zodra het systeem redelijk wat gaat opwekken) klapt het wattage naar 0W. Ik dacht in eerste instantie dat het de omvormer was. Systeem is 3750Wp en er wordt een Omnik 4k-TL gebruikt als omvormer. Het is in mei 2014 geïnstalleerd en heeft tot dit jaar prima gewerkt.

Het gaat om het systeem van mijn opa en hij heeft afgelopen week eerst de installateur gebeld, die noemde dat het voltage op de fasen te hoog was (één met 230V, een andere met 245V en nog een met 255V). Hij zei dat de netbeheerder dit moest oplossen en heeft het systeem op de fase met het lagere voltage gezet. Sindsdien gaat het iets beter (systeem levert bijna 10kWh meer op per dag, zie screenshot hieronder) maar het is nog steeds bijna 10kWh te weinig. De spanning op het net zou te hoog zijn voor de omvormer.

Stedin is langsgeweest en zegt dat er teveel PV-systemen op het net zitten hier en dat het net het niet meer aan kan. Hierdoor ontstaan hoge voltages op het net en kan de omvormer het niet meer aan het net terugleveren. Ze zijn (al een tijd) naar een oplossing aan het zoeken voor dit probleem maar kunnen er niet direct iets aan doen.

Wat kan ik in deze situatie doen, Stedin aansprakelijk stellen? Komt dit probleem vaker voor? Kan ik zelf iets doen om het op te lossen? En is het een bekend probleem?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
Zijn die spanningen van 230, 245 en 255 Volt op hetzelfde moment gemeten? Die onderlinge verschillen zijn namelijk gigantisch groot.

Kan je (visueel) zien dat er veel PV op het net zit aangesloten in die buurt? dan weet je of die bewering van Stedin klopt. En wat zijn de ervaringen en netspanningen bij de buren.

Soms kan je de spanningsgrenzen van de omvormer aanpassen waardoor je omvormer minder snel uit gaat. Zo te lezen ga je daarmee wel het probleem verplaatsen naar de buren en is dus niet echt een oplossing.

[Voor 3% gewijzigd door Dre op 05-07-2015 21:34]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 10:43
Veel PV op het net betekent dat de kabels te dun zijn. Maar dan zou ik ook verwachten dat de spanning enorm inzakt als er grote vraag is in dezelfde wijk.

Bij 255 V netspanning heeft de netbeheerder toch aardig wat problemen, lijkt me behoorlijk slecht voor veel apparaten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
Dre schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:33:
Zijn die spanningen van 230, 245 en 255 Volt op hetzelfde moment gemeten? Die onderlinge verschillen zijn namelijk gigantisch groot.
Ik heb het even gecontroleerd, opa heeft het niet goed naverteld. Om precies te zijn: 243, 233 en 228V. De omvormer is nu op de laatste aangesloten.
quote:
Kan je (visueel) zien dat er veel PV op het net zit aangesloten in die buurt? dan weet je of die bewering van Stedin klopt. En wat zijn de ervaringen en netspanningen bij de buren.
Er zitten hier (Ouddorp) denk ik wel een behoorlijk aantal systemen. De buren hebben een systeem, en de monteur van Stedin zei dat een huis een stuk verderop met dezelfde klacht kwam.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Op internet lees ik iets over een zonnepark van 840 kWp in die regio. Ik weet niet hoe goed Ouddorp elektrisch verbonden is met de rest van Nederland, maar ik kan me voorstellen dat Stedin daar een uitdaging heeft.
quote:
DiedB schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:17:
Ze zijn (al een tijd) naar een oplossing aan het zoeken voor dit probleem maar kunnen er niet direct iets aan doen.
Deze problemen zijn op te lossen, de vraag is alleen wat het kost en wie het gaat betalen.

Geef eens bij Stedin op vriendelijke toon aan dat opa en je buren het heel vervelend vinden dat hun PV-omvormers uitvallen en op welke termijn Stedin een oplossing verwacht te hebben.

Ik zie wel mogelijkheden voor smart-grid en een buurtbatterij ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:16
Als je dit als buur hebt: http://www.zonneparkouddorp.nl/. Dat is best veel PV. Het zonnepark is in 2012 geopend, de problemen met de omvormer zijn pas dit jaar begonnen. De oorzaak van het te hoge voltage lijkt me niet te liggen bij het zonnepark.

De genoemde voltages zijn niet schrikbarend hoog, misschien is het raadzaam de instellingen van de omvormer te controleren, alhoewel een Omnik 4k TL op zich geen probleem heeft met 243 V.

Ik denk persoonlijk dat de omvormer niet helemaal in orde is, dit is redelijk makkelijk te testen door de installateur. Even een andere ophangen....

Ik neem aan dat dit het bewuste systeem is:http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?come=Public&pid=19284

April en Mei 2015 zijn redelijke normale maanden geweest, Maart en Juni zijn ronduit beroerd in opbrengst, op veel dagen helemaal geen opbrengst.

[Voor 70% gewijzigd door drielp op 05-07-2015 23:13. Reden: aanvullingen]

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 19:20
quote:
DiedB schreef op zondag 05 juli 2015 @ 21:44:
Ik heb het even gecontroleerd, opa heeft het niet goed naverteld. Om precies te zijn: 243, 233 en 228V. De omvormer is nu op de laatste aangesloten.
Deze spanningen vallen ruim binnen de toleranties, want ze moeten tussen de 196 en de 253 volt liggen. (tussen -15% en +10%)

Deze verschillen kunnen goed ontstaan als niet elk huishouden de 3-fasen netjes belasten en gelijkmatig terugleveren. De verschillen tussen de fasen zijn niet zo netjes, maar zou geen problemen mogen opleveren.

Speel ook Airplane Manager en Repeat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
drielp schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:42:
Als je dit als buur hebt: http://www.zonneparkouddorp.nl/. Dat is best veel PV. Het zonnepark is in 2012 geopend, de problemen met de omvormer zijn pas dit jaar begonnen. De oorzaak van het te hoge voltage lijkt me niet te liggen bij het zonnepark.
Ik zat ook al naar dat zonnepark te kijken ja, maar het staat er inderdaad al een tijd en de problemen zijn er pas sinds dit jaar.

Ik heb toch een foutje gemaakt, mijn opa had in de mail naar Stedin gezegd dat het 243V was en zegt nu tegen mij dat de installateur toch zei dat het 253,4V was. Verklaart ook dat de installateur zei dat er contact moest worden gezocht met Stedin omdat de voltages niet kloppen. Hij heeft het systeem op 228V omgezet, maar hoe stabiel is dat? 228V op dat moment kan misschien alsnog betekenen dat die fase op 245V gaat midden op de dag?

Ik lees dat een Omnik eruit klapt bij 253V, kan ik ergens op het scherm zien wat het voltage op dat moment is? Dan ga ik er midden op de dag wel even naast zitten om te kijken of de Omnik echt 253V meet zodra de boel uitgaat.
quote:
drielp schreef op zondag 05 juli 2015 @ 22:42:

De genoemde voltages zijn niet schrikbarend hoog, misschien is het raadzaam de instellingen van de omvormer te controleren, alhoewel een Omnik 4k TL op zich geen probleem heeft met 243 V.

Ik denk persoonlijk dat de omvormer niet helemaal in orde is, dit is redelijk makkelijk te testen door de installateur. Even een andere ophangen....

Ik neem aan dat dit het bewuste systeem is:http://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?come=Public&pid=19284

April en Mei 2015 zijn redelijke normale maanden geweest, Maart en Juni zijn ronduit beroerd in opbrengst, op veel dagen helemaal geen opbrengst.
Dat is inderdaad het systeem. De omvormer is geïnstalleerd in een vakantiehuisje in de achtertuin en heeft in bepaalde periodes geen internet gehad. Opa heeft de powerline-adapter er tussen 15 januari en 20 maart uitgehad (had geen idee wat het ding deed), en begin juni heeft een incompetente KPN-monteur een tweede set adapters geplaatst naar het vakantiehuisje voor de TV (de sets gingen elkaar na een dag storen en de TV won). Ik heb overigens al een geul gegraven om een kabel doorheen te leggen, zijn we gelijk van die problemen af. In ieder geval verklaart dat waarom er geen opbrengst was. Je kunt beter hier kijken, ik vind die Chinese site maar niks: http://pvoutput.org/list.jsp?p=0&id=32452&sid=29750
Hier is ook duidelijk het verschil te zien van 1 op 2 juli (de monteur heeft het systeem toen op een andere fase gezet).

Als het voltage toch binnen de marge blijkt te zijn (228V klinkt meer dan prima), dan lijkt het me tijd om de installateur weer te benaderen en te vragen of we het met een andere omvormer mogen testen?

[Voor 23% gewijzigd door DiedB op 06-07-2015 00:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
Ik heb het script dat naar PVOutput aan het uploaden is aangepast zodat het VAC wordt meegestuurd als voltage in plaats van VPV. Helpt wellicht een beetje bij het troubleshooten.

Edit: Helaas, ik heb er net 5 minuten bij staan kijken terwijl het systeem vol aan het draaien was (3kW) en het voltage (VAC) ligt veel te hoog, rond de 250V. Aan het eind van de 5 minuten klapte de omvormer eruit, met een rode 'FAULT'-lamp en op het scherm stond VAC failure. Probleem ligt dus bij Stedin en de Omnik doet precies wat 'ie moet doen :(

[Voor 49% gewijzigd door DiedB op 06-07-2015 10:57]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 17:11
@DiedB
longschot, maar beter een schietje als niks.

heb je ook eens gemeten in de meterkast?
hoeveel V lager is die als bij de omvormer?

(een mogelijke oplossing kan zijn dat de kabel wat dun of lang is naar de meterkast toe.
waardoor er door de omvormer iets meer V moet worden geleverd, wat het net iets te veel kan maken.
maar eerst meten voor je iets met de kabel gaat doen. ;) )

edit:
voorbeeldje van wat mijn omvormer aangeeft.

[Voor 18% gewijzigd door migjes op 06-07-2015 13:37]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DigiK-oz
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 16:08
Als ik zo es naar de pvoutoput kijk, zie ik wel erg veel nullen terwijl de spanning rond de 230V ligt. Op de momenten dat je power wel normaal is, stijgt de spanning wel, maar (nog) niet boven de 250V.

Maar ja, metingen elke 5 minuten, dan zou je natuurlijk de echte pieken kunnen missen. Kun je op de display van de omvormer zelf de spanning een tijdje volgen, die update vast veel vaker?

Whatever

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crxtreem
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 12:46
Begint het serienummer met NLDN of met BEDN?

Ik heb met de BEDN versie problemen gehad.
De NLDN draait bij mij als een zonnetje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
migjes schreef op maandag 06 juli 2015 @ 11:18:
@DiedB
longschot, maar beter een schietje als niks.

heb je ook eens gemeten in de meterkast?
hoeveel V lager is die als bij de omvormer?

(een mogelijke oplossing kan zijn dat de kabel wat dun of lang is naar de meterkast toe.
waardoor er door de omvormer iets meer V moet worden geleverd, wat het net iets te veel kan maken.
maar eerst meten voor je iets met de kabel gaat doen. ;) )
Ik heb hier helaas geen stroommeter dus ik moet het doen met de spanning die de omvormer aangeeft. De kabel die van omvormer naar meterkast loopt (AC) is ongeveer 25 meter lang en zonnepanelen naar omvormer (DC) ongeveer 5 meter. De dikte moet ik even checken.
quote:
DigiK-oz schreef op maandag 06 juli 2015 @ 12:37:
Als ik zo es naar de pvoutoput kijk, zie ik wel erg veel nullen terwijl de spanning rond de 230V ligt. Op de momenten dat je power wel normaal is, stijgt de spanning wel, maar (nog) niet boven de 250V.

Maar ja, metingen elke 5 minuten, dan zou je natuurlijk de echte pieken kunnen missen. Kun je op de display van de omvormer zelf de spanning een tijdje volgen, die update vast veel vaker?
Dat klopt. De omvormer zegt VAC Failure en de FAULT-lamp gaat branden. Vervolgens stopt de omvormer met omvormen voor 30 seconden, en gaat dan weer aan de gang. Tijdens die 30 seconden is het voltage wél normaal, ongeveer 230V (je kunt het zien bij de 0-waarden). Zodra de omvormer weer gaat stijgt het voltage in een klap met 20V en dat is dus heel erg vreemd. Zo midden op de dag klapt 'ie steeds uit, doet 'ie het 5 seconden en dan stopt het weer voor 30 seconden.

Ik kan helaas niet vaker dan elke 5 minuten data naar PVOutput sturen, ik heb wel een MySQL-database met waarden per minuut.

Ik heb de storingslijn van Stedin eerst gebeld en die geven aan dat het voltage gewoon moet kloppen (en dat ben ik met ze eens) en dat het dus aan onze kant fout zit (het voltage stijgt als een malle zodra de omvormer start). Nu de installateur gebeld en die komt donderdag langs om 'de instellingen te veranderen', maar ik vraag me af waar het nu aan ligt. Het kan de kabel toch niet zijn, vorig jaar ging het perfect. Ben nu wel erg benieuwd wat het is.

Hier wat foto's van het display van de omvormer tijdens de storing:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 18:46

Gasschuif

6,7 kWp, 3 L/LWPs, Houtkachel

Mag toch hopen dat de kabel 4 mm2 is, 2,5mm2 is in dit geval wel aan de krappe kant (kan wel)

Heeft de Stedin monteur nog E verbindingen nagetrokken of visueel geïnspecteerd in de voedende aansluitkast onder de kWh meter?
Problemen daar is zeldzaam, maar je moet het uitsluiten. Vreemd is dat de spanning 20 volt stijgt, als er vermogen wordt geleverd. Is naar mijn idee erg veel.

[Voor 15% gewijzigd door Gasschuif op 06-07-2015 13:58]

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
quote:
DiedB schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:40:
[...]
Ik heb hier helaas geen stroommeter dus ik moet het doen met de spanning die de omvormer aangeeft. De kabel die van omvormer naar meterkast loopt (AC) is ongeveer 25 meter lang en zonnepanelen naar omvormer (DC) ongeveer 5 meter. De dikte moet ik even checken.
25 meter AC kabel is al een aardige lengte, als het dan ook nog 2,5mm is kan het daar zitten.
maar even meten of je de V ook in de meter kast zo hoog ziet oplopen is wel verstandig.

(normaal levert dit geen problemen op, maar soms kan het net het randje zijn wat het hem doet.
maar ook een slecht contact ergens in de lijn naar de meter kast kan dit soort dingen geven.
geen zekerheid dus, maar een houwvasje om eens te checken ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
Gasschuif schreef op maandag 06 juli 2015 @ 13:56:
Mag toch hopen dat de kabel 4 mm2 is, 2,5mm2 is in dit geval wel aan de krappe kant (kan wel)

Heeft de Stedin monteur nog E verbindingen nagetrokken of visueel geïnspecteerd in de voedende aansluitkast onder de kWh meter?
Problemen daar is zeldzaam, maar je moet het uitsluiten. Vreemd is dat de spanning 20 volt stijgt, als er vermogen wordt geleverd. Is naar mijn idee erg veel.
De kabel die uit de Omnik komt is 2.5mm², maar loopt eerst naar een schakelkastje. Ik ga morgen in de kruipruimte liggen om er een internetkabel naartoe te trekken, dan kan ik even controleren of de kabel die onder de grond loopt ook 2.5mm² is. Ik weet niet of de Stedin-monteur dat soort dingen heeft gecontroleerd maar hij heeft metingen gedaan en concludeerde dat de spanning ruim binnen de norm was en dat alles in orde was.

De stijging van de spanning is inderdaad heel erg veel, die man van Delta/Stedin zei dat het normaal misschien 4V scheelt. Omnik is nu constant aan het schakelen, hij geeft een VAC failure maar begint direct het herstelproces (omdat het voltage weer normaal is zodra hij stopt met leveren), en na 30 seconden begint het leveren weer. Dat gaat 2 seconden door totdat de Omnik weer stopt met een VAC failure.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Nu online
Meet de spanning op de klemmen van de omvormer, en op de klemmen in de meterkast. Terwijl hij levert natuurlijk.
Zit hier die 20V verschil, dan is het je eigen bekabeling/schakelaars/zekeringen.

Als de hele buurt er last van heeft moet de wijktrafo omlaag. Met als resultaat dat je 's nachts weer een te lage spanning krijgt.

[Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 06-07-2015 14:22]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 18:17

Proton_

Team Welles

Als bij 16A invoeding de spanning 20V stijgt is er een netimpedantie van > 1 ohm, heel erg veel.
Dat moet haast wel een slechte verbinding zijn, met lange kabels alleen red je dat niet.
Als test met als enige spanningsmeter je omvormer kan je die fase of beter nog, kabel met een elektrische barbecue/ waterkoker/terrasverwarmer belasten om te kijken of de spanning dan 20V daalt. Zo niet => omvormerkabel aansluitingen natrekken, zo wel => herhalen dichter bij de meterkast.

Een slecht advies maar wel tweakerwaardig: een 200W 12V ringkerntrafo ombouwen tot autotransformator >:)

'19 Kona na '15 Zoe, douchen met wtw en Auer Edel Eau

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
quote:
Proton_ schreef op maandag 06 juli 2015 @ 14:57:
Als bij 16A invoeding de spanning 20V stijgt is er een netimpedantie van > 1 ohm, heel erg veel.
Dat moet haast wel een slechte verbinding zijn, met lange kabels alleen red je dat niet.
Als test met als enige spanningsmeter je omvormer kan je die fase of beter nog, kabel met een elektrische barbecue/ waterkoker/terrasverwarmer belasten om te kijken of de spanning dan 20V daalt. Zo niet => omvormerkabel aansluitingen natrekken, zo wel => herhalen dichter bij de meterkast.
Dit.

Een stijging van 20 Volt is veels te veel. Dat duidt op een probleem binnenshuis. Wat ik dan niet snap is dat 'de hele buurt' er last van heeft.

Bij een vermogen 3000 Watt bij 250 Volt valt er over 25 meter 2,5mm2 zo'n 2,2 Volt. In de kabel valt niet de grootste winst te behalen, ik zou die kabel gewoon laten liggen en onderzoeken waar die andere 18 Volt blijft.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Het kunnen ook smerige harmonischen zijn.
Laat dit probleem over aan de experts van de netbeheerder.

Zitten er ook tuinders in jouw wijk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

quote:
jeroen3 schreef op maandag 06 juli 2015 @ 19:35:
Het kunnen ook smerige harmonischen zijn.
Laat dit probleem over aan de experts van de netbeheerder.

Zitten er ook tuinders in jouw wijk?
Gasschuif schat in dat er ergens een "smerige" verbinding zit 8)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Aan jouw typenummer Omnik 4k-TL te zien lijkt het alsof dat apparaat maar enkelfase is? Zo ja, kan je hem op een andere fase aansluiten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
met een (bouwmarkt) meter die voltage weergeeft kan je met een haarfohn of elektrische kachel ontdekken of het probleem thuis zit of niet.
2000 watt invoeden is vrijwel hetzelfde als vragen qua spanningsval.
ik hoop dat je thuis een probleem hebt, want anders is het soms moeizaam en een langdurig proces.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
Onbekend schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:05:
Aan jouw typenummer Omnik 4k-TL te zien lijkt het alsof dat apparaat maar enkelfase is? Zo ja, kan je hem op een andere fase aansluiten?
Is al gebeurd. Er waren 3 fasen van 250V, 240V en 230V en hij zit nu op de fase met 230V.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
quote:
DiedB schreef op maandag 06 juli 2015 @ 20:46:
[...]

Is al gebeurd. Er waren 3 fasen van 250V, 240V en 230V en hij zit nu op de fase met 230V.
En dan heb je dus het probleem dat hij naar 250V schiet?

Ik begin dan ook een beetje te twijfelen aan de elektrische installatie zelf. Voer eens een meting uit zoals eric-pvt aangeeft en wat is daarvan het resultaat? (Gewoon een willekeurige grootverbruiker gebruiken zoals en stofzuiger, waterkoker of kachel.)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17:59

Stoney3K

Flatsehats!

Als je binnenshuis al een spanningsverschil hebt van 20V bij ingeschakelde omvormer, dan zit er ergens iets goed mis.

Kan een rotte kabel zijn, maar ook een verbinding die slecht is, zoals een fout afgemonteerde kabel in een schakelkast of een niet (of slecht) aangedraaide schroef.

Ik zou alles nalopen van de omvormer tot de meterkast, want als er ergens een rot punt zit waar je 320W verstookt, loop je ook een fiks risico op brand.

[Voor 3% gewijzigd door Stoney3K op 06-07-2015 22:41]

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 08:16
In het omnikportal kun je de gegevens van de omvormer uitlezen. Wel even inloggen natuurlijk. Je kan dan makkelijk het voltage over de hele dag (of zolang de omvormer het blijft doen) aflezen.
Vandaag was mijn hoogste piek 243,6 V. Wel aan de hoge kant, maar geen probleem. Swapevent zit bij mij in de buurt, die heeft hogere voltages op zijn omnik gezien.

Zoals gezegt, meten is weten. Eerste achterhalen of de oorzaak in het huis zit. Eventueel met behulp van een vakman. Stroom is niet iets om makkelijk over te denken.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
Ik heb zoals jullie beschreven even een apparaat (stofzuiger, 1500W) aangesloten en aan- en uitgezet terwijl ik de spanning bekeek die de omvormer aangeeft. Het is heel duidelijk zichtbaar in de spanning, te duidelijk of niet? Het is aan jullie.

https://onedrive.live.com...xRqIyo&ithint=video%2cmp4

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

De film wil niet echt lekker afspelen hier (kan aan mij liggen) maar zo te zien zakt de spanning zo'n 6V met de de stofzuiger.
Nou is een stofzuiger niet de meest ideale belasting voor een test als dit (want harmonischen, blindvermogen, opstartstroom en niet constant) maar ik vind 6V te veel bij ~1500W. Is wel in lijn met 20V bij 16A trouwens.

Kan je een schets maken van het kabelverloop?
Heeft de omvormer een eigen kabel naar de meterkast of is deze bijvoorbeeld met een wasmachineverdeler oid van een bestaande kabel afgesplitst?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Onbekend
Jouw PV-systeem staat in dat filmpje ook terug te leveren, dus het was geen ideale test. Aan de andere kant is deze spaning niet echt stabiel, dus ik verwacht dat er toch iets mis is met de elektrische installatie.

Heb je wel een multimeter beschikbaar om direct in het stopcontact te meten?
Zo ja, kan je de spanning op een andere groep (met de zelfde fase) eens meten? Zie je dan ook zo veel variatie in spanning?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Cruciaal is bij dit soort metingen de spanning van de verdeel rail in je meterkast.

Zakt die een paar tiende volt, dan zit het probleem in jou installatie.
Zakt de hoofdrail in je meterkast ook een volt of 6, dan is het verder zoeken voor Stedin, wellicht in de kWh meter of aansluiting van de inkomende voedingskabel of verder.

Je kunt de hoofdrail meten door op een onbelaste andere groep de voltmeter aan te sluiten, of op de rail zelf, maar dan moet je wel weten wat je doet. (lees je moet elektrische meet ervaring hebben, zo niet, niet doen)

[Voor 11% gewijzigd door Gasschuif op 07-07-2015 20:06]

• DiedB
Vanochtend is eerst de installateur van de zonnepanelen erbij geweest en daarna een andere elektricien (voor een ongerelateerd probleem). We hebben alles doorgemeten en snappen nu wat het probleem is, al is het nog niet opgelost.

We hebben hier driefasenspanning. Als alles uit staat (in de meterkast de knop omgedraaid) is de spanning op de eerste fase 231V, de tweede fase 235V en de derde fase 238V. Als we de zonnepanelen aanzetten (welke op de eerste fase zitten) gaat de eerste fase omhoog naar 242V (hier leveren de zonnepanelen 3200W). De andere fasen blijven gelijk (en dat is ook logisch). De spanning van het net is relatief hoog maar wel acceptabel. Waarschijnlijk is het begin dit jaar opgeschroefd omdat er een hotel en een vakantiepark zijn bijgekomen in de buurt.

Bij de omvormer meten we een spanning van 251V (opnieuw bij 3200W). De kabel is ongeveer 40 meter lang (langer dan ik dacht, maakt een rare bocht in de kruipruimte) en heeft een dikte van 2.5mm2. Dit levert een spanningsverlies op van ongeveer 9V dus dat komt overeen met wat we in de meterkast meten.

De installateur heeft in eerste instantie een kabel van 4mm2 naar de meterkast gelegd, maar deze zat op een rol en was 100 meter lang dus dat gaat natuurlijk niets uitmaken. Hij kon er überhaupt niet heel veel van en heeft eigenlijk alleen maar dingen gedaan die ik allang al uitgesloten had.

De elektriciën heeft samen met mij alles doorgemeten met een multimeter. Hij vond dat de omvormer een te hoge spanning teruggaf en zei dat dat omlaag geschroefd moest worden. Ik betwijfel of dit mogelijk is. Ik heb hem gevraagd wat het effect zou zijn als we hier een 6mm2 kabel in de grond stoppen, zodat de omvormer meer ruimte had (minder verlies op de kabel dus meer ruimte voor de omvormer) en hij zei dat dat wel zou werken maar dat het eigenlijk geen oplossing was omdat de spanning die hier uit het stopcontact komt dan te hoog wordt (ruim 245V bij 3500W teruglevering).

Als ik het allemaal goed constateer is het probleem dus een combinatie van een relatief hoge netspanning, een relatief groot verlies op de kabel naar de meterkast en een omvormer die maar op een fase kan leveren waardoor de spanning op de fasen uit balans raakt. Wat kunnen we nu doen, waar moeten we de oplossing zoeken? Een omvormer die de spanning over 3 fasen kan verdelen?

• DanTm
  • Registratie: juni 2002
  • Niet online
volgens mij is de netspanning niet extreem, en is het meer een kwestie van een dikkere kabel (6mm2).
Mijn omvormer gaat ook regelmatig richting de 250 volt (3050 watt).

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:42
De stijging van 11 volt in de meterkast is al fors, heel fors. In combinatie met de veel te dunne kabel ga je dat inderdaad niet redden.

Makkelijkste is de kabel vervangen voor een 6mm2 exemplaar.

De spanning van 245 volt is voor je huishoudelijke apparatuur trouwens geen enkel probleem. Mocht je het toch niet vertrouwen, kun je altijd groepen met 'kwetsbare' apparatuur op een andere fase schakelen.

[Voor 34% gewijzigd door hesselbeertje op 09-07-2015 16:56]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• DiedB
quote:
hesselbeertje schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 16:54:
De stijging van 11 volt in de meterkast is al fors, heel fors. In combinatie met de veel te dunne kabel ga je dat inderdaad niet redden.

Makkelijkste is de kabel vervangen voor een 6mm2 exemplaar.
De vraag is of die stijging dus kan kloppen of dat de omvormer niet helemaal goed functioneert. Ik zou eerder een stijging van 5V verwachten, maar goed.

Was het vervangen van de kabel maar makkelijk, daarvoor moet 25 meter gegraven worden, 2 gaten geboord en er moet iemand de kruipruimte in. Als het moet dan zij dat zo maar het is niet de makkelijkste oplossing. Stom van de installateur dat er een 2,5mm2 in de grond is gegaan...

• migjes
omvormer terug schroeven kan niet, die moet juist net een beetje meer V leveren als de netbeheerder.
zodat hij de stroom naar buiten drukt. ;)

het vervangen van de kabel voor een 4mm variant en je probleem is waarschijnlijk wel opgelost.
maar ik snap wel dat je misschien liever voor een 6mm variant wil gaan ;)

een 3fase omvormer is ook een oplossing, dan heb je ook een nieuwe kabel nodig en dan heb je voor iedere fase een 2,5mm wat samen natuurlijk het ook oplost (anders gezegd de stroom die je levert word over 3 kabels verdeeld.) .

verder is 245V uit het stopcontact niet echt een probleem en een goede kans dat het lager uitvalt met nieuwe kabel.

succes. ;)

• DiedB
quote:
migjes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:31:
omvormer terug schroeven kan niet, die moet juist net een beetje meer V leveren als de netbeheerder.

het vervangen van de kabel voor een 4mm variant en je probleem is waarschijnlijk wel opgelost.

een 3fase omvormer is ook een oplossing, dan heb je ook een nieuwe kabel nodig en dan heb je voor iedere fase een 2,5mm wat samen natuurlijk het ook oplost (anders gezegd de stroom die je levert word over 3 kabels verdeeld.) .

verder is 245V uit het stopcontact niet echt een probleem en een goede kans dat het lager uitvalt met nieuwe kabel.

succes. ;)
Precies wat ik dacht, de omvormer kan niet terug. Ik vrees dat de installateur weer een dagje mag gaan graven hier, en als het kan moet er gelijk maar een goed type omvormer op. De vraag is dan natuurlijk bij wie deze kosten gaan liggen, wat mij betreft bij de installateur maar dat mag opa gaan uitvechten.

SMA heeft een 3-phase omvormer voor 5K, zou dat een geschikt model zijn of zouden jullie iets anders aanraden (gegeven dat het systeem 3750Wp is en het niet uitgebreid gaat worden)? Puur ter orientatie en om de installateur een richting in te sturen.

Mij leek 245V ook al niet zo'n ramp, alle apparatuur hier is redelijk modern dus het zal allemaal wel meevallen. Elektricien (een oude rot) was er minder blij mee maar goed.

• migjes
quote:
DiedB schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:36:
[...]

Precies wat ik dacht, de omvormer kan niet terug. Ik vrees dat de installateur weer een dagje mag gaan graven hier, en als het kan moet er gelijk maar een goed type omvormer op. De vraag is dan natuurlijk bij wie deze kosten gaan liggen, wat mij betreft bij de installateur maar dat mag opa gaan uitvechten.

SMA heeft een 3-phase omvormer voor 5K, zou dat een geschikt model zijn of zouden jullie iets anders aanraden (gegeven dat het systeem 3750Wp is en het niet uitgebreid gaat worden)? Puur ter orientatie en om de installateur een richting in te sturen.

Mij leek 245V ook al niet zo'n ramp, alle apparatuur hier is redelijk modern dus het zal allemaal wel meevallen. Elektricien (een oude rot) was er minder blij mee maar goed.
je moet in ieder geval besluiten of je voor 3fase of 1fase gaat.
(maakt uit voor de kabel, die wil je vast geen 2x doen >:) )
ik verwacht geen problemen als je op 1 fase blijft leveren (mits dikkere kabel.).
en geen voordelen van 3fase (behalve de extra dikke kabel die je dan nodig hebt).

ik vind sma altijd erg duur voor wat ze leveren, zo speciaal zijn ze nu ook weer niet.
de meeste 3fase omvormers willen wel liever een hogere V van de panelen (maar ik weet erg weinig van de installatie die je nu hebt om er iets zinnigs over te zeggen.
hoeveel panelen en welke?)

het zal een leuk gevecht worden met de installateur over de kosten.
als het mijn installateur was sloeg ik hem helemaal in elkaar.
(oei ik heb alles zelf ge installeert,
en gebruik ook een 2,5mm kabel.
auw auw auw, lol)

• DiedB
quote:
migjes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:52:
[...]

je moet in ieder geval besluiten of je voor 3fase of 1fase gaat.
(maakt uit voor de kabel, die wil je vast geen 2x doen >:) )
ik verwacht geen problemen als je op 1 fase blijft leveren (mits dikkere kabel.).
en geen voordelen van 3fase (behalve de extra dikke kabel die je dan nodig hebt).

ik vind sma altijd erg duur voor wat ze leveren, zo speciaal zijn ze nu ook weer niet.
de meeste 3fase omvormers willen wel liever een hogere V (maar ik weet erg weinig van de installatie die je nu hebt om er iets zinnigs over te zeggen.
hoeveel panelen en welke?)

het zal een leuk gevecht worden met de installateur over de kosten.
als het mijn installateur was sloeg ik hem helemaal in elkaar.
(oei ik heb alles zelf ge installeert,
en gebruik ook een 2,5mm kabel.
auw auw auw, lol)
Ik word dinsdag weer gebeld door de installateur, ze zijn in ieder geval bereid tot een oplossing. De jongen die vanochtend langskwam zei ook al direct dat de kabel te dun was. Ik heb nu in ieder geval genoeg informatie om samen met hem een oplossing te bedenken.

3-fasen lijkt me erg mooi omdat de spanning over de fasen hier al zo slecht verdeeld is, en we moeten even kijken wat de installateur daarvan denkt. Een dikkere kabel geeft ongeveer 5V ruimte, maar als de installatie er nu al uitklapt bij 3000W weet ik niet of die 5V gaat garanderen dat het altijd blijft werken.

• migjes
quote:
DiedB schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 18:00:
[...]

Ik word dinsdag weer gebeld door de installateur, ze zijn in ieder geval bereid tot een oplossing. De jongen die vanochtend langskwam zei ook al direct dat de kabel te dun was. Ik heb nu in ieder geval genoeg informatie om samen met hem een oplossing te bedenken.

3-fasen lijkt me erg mooi omdat de spanning over de fasen hier al zo slecht verdeeld is, en we moeten even kijken wat de installateur daarvan denkt. Een dikkere kabel geeft ongeveer 5V ruimte, maar als de installatie er nu al uitklapt bij 3000W weet ik niet of die 5V gaat garanderen dat het altijd blijft werken.
op zich is 5V best veel.
de omvormer heeft maar 1V nodig om de stroom naar buiten te drukken.
maar daar moet je dan wel de V verlies van de kabel bij op tellen en daar na ook de V van de netbeheerder. (+ het stuk kabelverlies wat in de grond zit van de netbeheerder tot de eerste koppeling)
en dat moet dan onder de 253V blijven.
op zich is er dan ruimte genoeg. ;)

3fasen
kijk eens bij fornius.
http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.VZ6V1flQJaQ
die hebben een systeem wat de V over de fase kunnen veranderen en nog meer.
maar helaas werkt dat niet in Nederland (zover ik het weet.) daar voor moet de netbeheerder niet alleen slimme meters uit delen maar zelf ook slim voor worden >:) . (kan nog lang duren ben ik bang.)

verder weet ik geen 3fase omvormers die dat gewoon regelen.
(maar mischien weet iemand anders er wel 1. :? )

• Proton_

Proton_

Team Welles

De Fronius Symo 3.7 is een goede match.
Ik zou voorstander zijn van de driefaseoplossing, 4x2.5 mm² heeft dan dezelfde weerstand als 2x10mm².
Als alternatief kan je overwegen om de DC kabels op de bestaande kabels aan te sluiten en de omvormer dichterbij te doen. Dat is wel lastiger te beveiligen.

• DiedB
Ziet er goed uit. Vraag is natuurlijk of de installateur zin heeft om de kosten van die omvormer te dekken en of ze dit soort omvormers kunnen leveren. Ik ga de suggestie doen, dank je wel!

• Proton_

Proton_

Team Welles

quote:
migjes schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 17:31:
Technisch gezien hoeft de omvormer alleen in fase voor te lopen. Toegenomen spanning is het gevolg van kabelweerstand.
Sommige omvormers kan je in stroom knijpen, dan heb je minder IR kabelverlies dus een lagere spanning.
quote:

Beter nog, want je hebt geen stroom dus geen verliezen in de nulgeleider :)
Dat samen met de 5.5A per fase in plaats van 16A zorgt voor 1/6 spanningsverlies bij dezelfde kabeldiameter, met 'slechts' 2 aders meer.

• Dre
  • Niet online
quote:
Proton_ schreef op donderdag 09 juli 2015 @ 19:38:
[...]
Als alternatief kan je overwegen om de DC kabels op de bestaande kabels aan te sluiten en de omvormer dichterbij te doen. Dat is wel lastiger te beveiligen.
Wat je precies wilt beveiligen en waarom is mij niet duidelijk.

De beste oplossing in dit geval lijkt mij de huidige omvormer verplaatsen naar de meterkast, en dus inderdaad de DC over de huidige 2,5mm2 te voeren. De installateur van DiedB kan vast vertellen of dat een verstandige optie.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik wil zorgen dat de kabel spanningsloos wordt als deze doorgestoken wordt. Mijn vader is eens thuisgekomen met een stootijzer met een krater erin, dat heeft wel indruk gemaakt :)
Die kabel lag volgens klic 5 meter verderop onder de stoep... niet dus.
Zijn stoot met het ijzer was hard genoeg voor de smeltveiligheden in de wijktrafo en sluiting tussen de fases, anders was de weg van de minste weerstand van zijn armen door zijn hart naar de klei geweest.

De eerste veiligheidsmaatregel is natuurlijk het aardscherm, dat scheelt al een slok op een borrel.
Als de kabel eenmaal beschadigd is (ongedierte, graafwerkzaamheden, paaltje slaan, verzakking) zal zeker met DC onder invloed van vocht het aardscherm snel verteren (H2 + O2) dus zou ik willen dat bij een lekstroom er ingegrepen wordt, het moet niet onopgemerkt kunnen blijven.

Nu is PV fundamenteel begrensd in vermogen, maar je hebt niet veel vermogen nodig om problemen te veroorzaken.

Hier kan ik trouwens zo snel geen apparatuur of normen voor vinden, dit is dus niet onderbouwd met een risicoanalyse :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
Zonnepanelen hebben inderdaad een beperkte kortsluitstroom, zo'n 9 Ampère bij flinke zoninstraling. Zoals je vader heeft ervaren ligt de kortsluitstroom bij de wijktransformator een heel stuk hoger.

In geval van een enkele of dubbele aardfout zal de omvormer uitschakelen, dus een soort van signalering zou je op die manier kunnen hebben.

Ik verwacht dat de installateur van DiedB kan aangeven of de 40 meter kabel anders beveiligt zou moeten worden dan de kabels die rechtstreeks van het dak komen. Daarnaast is het de vraag hoeveel strings er overheen moeten lopen.

[Voor 9% gewijzigd door Dre op 10-07-2015 07:08]

• jeroen3
  • Nu online
Ik denk dat je de DC kabels met differentiaalbeveiliging moet voorzien, geen ervaring mee, bestaat zoiets wel? Smeltzekeringen zijn afhankelijk van de zon, en niet gegarandeerd. Sowieso zijn MCB's of smeltzekeringen tegen brandgevaar en niet voor persoonsbeveiliging. De aardlek is voor persoonsbeveiliging.

[Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 10-07-2015 07:25]

• DiedB
Installateur heeft het voorstel gedaan om de kabel te vervangen met een 5x6mm^2. Dat doen ze in ieder geval gratis. De kabel is dan ook klaar voor een eventuele 3-fasen omvormer.

Ze bieden de optie om een 3-fasen omvormer van SMA op te hangen maar dat gaat wel tegen een meerprijs (die omvormer zou oorspronkelijk al meer gekost hebben). Wel willen ze korting geven, ik ben benieuwd met welk voorstel ze komen.

• aip
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 26-05 11:02
quote:
DiedB schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 19:03:
Installateur heeft het voorstel gedaan om de kabel te vervangen met een 5x6mm^2. Dat doen ze in ieder geval gratis. De kabel is dan ook klaar voor een eventuele 3-fasen omvormer.

Ze bieden de optie om een 3-fasen omvormer van SMA op te hangen maar dat gaat wel tegen een meerprijs (die omvormer zou oorspronkelijk al meer gekost hebben). Wel willen ze korting geven, ik ben benieuwd met welk voorstel ze komen.
Als die meerprijs niet al te veel tegenvalt, zou ik dat serieus overwegen. Zeker als (zoals ik begrijp) de buurt toch vrij veel PV etc. heeft. Dan kun je maar t beste verdelen over de verschillende fases, begrijp ik.

• DiedB
quote:
aip schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 22:39:
[...]

Als die meerprijs niet al te veel tegenvalt, zou ik dat serieus overwegen. Zeker als (zoals ik begrijp) de buurt toch vrij veel PV etc. heeft. Dan kun je maar t beste verdelen over de verschillende fases, begrijp ik.
Ben het inderdaad sterk aan het overwegen. Prijsverschil is ongeveer 1000 euro, maar ze willen korting geven. Even afwachten hoeveel korting dat is.

• Dre
  • Niet online
quote:
DiedB schreef op dinsdag 14 juli 2015 @ 23:16:
[...]

Ben het inderdaad sterk aan het overwegen. Prijsverschil is ongeveer 1000 euro, maar ze willen korting geven. Even afwachten hoeveel korting dat is.
Waarom verplaats je de omvormer niet naar een plek dichter bij de meterkast?

[Voor 74% gewijzigd door Dre op 15-07-2015 07:45]

• DiedB
quote:
Dre schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 07:42:
[...]

Waarom verplaats je de omvormer niet naar een plek dichter bij de meterkast?
Gaat niet echt, dan moeten de kabels van de zonnepanelen verlengd worden met de eerder genoemde problemen en moet er in huis ruimte worden gevonden voor een omvormer (de meterkast zit nu in de badkamer).

Gisteren werd mijn opa gebeld door een adviseur van de installateur. Hij noemde dat de 3-fasen omvormer niet overweg kan met het aantal zonnepanelen dat hij heeft. Er zijn 15 zonnepanelen van 250Wp en dat zou te weinig zijn. Lijkt me onzin, of kan het kloppen?

Hij wou een andere omvormer ophangen en de omvormer op een lagere fase aansluiten, maar dat is allebei al geprobeerd, dus weet niet wat ze nu willen. Ik denk dat ik maar even het nummer ga achterhalen en ga bellen, zo schiet het ook niet op. De jongen die hier alles heeft doorgemeten kwam wel met een passende oplossing, vreemd dat die adviseur het opeens een hele andere richting in stuurt.

• migjes
quote:
DiedB schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:17:
[...]

Gaat niet echt, dan moeten de kabels van de zonnepanelen verlengd worden met de eerder genoemde problemen en moet er in huis ruimte worden gevonden voor een omvormer (de meterkast zit nu in de badkamer).

Gisteren werd mijn opa gebeld door een adviseur van de installateur. Hij noemde dat de 3-fasen omvormer niet overweg kan met het aantal zonnepanelen dat hij heeft. Er zijn 15 zonnepanelen van 250Wp en dat zou te weinig zijn. Lijkt me onzin, of kan het kloppen?

Hij wou een andere omvormer ophangen en de omvormer op een lagere fase aansluiten, maar dat is allebei al geprobeerd, dus weet niet wat ze nu willen. Ik denk dat ik maar even het nummer ga achterhalen en ga bellen, zo schiet het ook niet op. De jongen die hier alles heeft doorgemeten kwam wel met een passende oplossing, vreemd dat die adviseur het opeens een hele andere richting in stuurt.
onzin??
mmm, er zijn 3fase omvormers die wel met 15 panelen overweg kunnen.
dus het kan wel.
voorbeeld:
http://www.fronius.com/cp...ENG_HTML.htm#.VajyU_lQJaQ
alleen met 15x250Wp heb je eigenlijk zo weinig panelen dat je er normaal geen 3fase voor zou pakken.
(is wel een beetje overkill, lol
maar werkt wel.
de omvormer die ik je geef als voorbeeld heeft wel 2mpp's dus je zou ook nog kunnen uitbreiden met die omvormer.)

eigenlijk, als je de kabel vervangt voor 3x4mm dan heb je al geen andere omvormer meer nodig.
en is het probleem ook al opgelost.
(je zou nog wel voor 3x6mm kunnen gaat, maar waarschijnlijk ook al overkill.)

• Proton_

Proton_

Team Welles

De SMA 5000 wil minimaal 245V; een 250Wp paneel levert onder hete omstandigheden zo'n 24V dus dat is ongeveer 11 onbeschaduwde panelen.
De Fronius past natuurlijk wel beter maar als die niet geleverd kan worden houdt dat op :)

Een dikkere kabel werkt natuurlijk ook, al blijf je dan meer afhankelijk van de grillen van de netbeheerder; de spanningsverhoging bij 16A in de meterkast vind ik nog steeds heel erg veel en als de buren ook PV gaan leggen (of opa wil uitbreiden) begint het feest opnieuw ;)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dre
  • Niet online
quote:
DiedB schreef op vrijdag 17 juli 2015 @ 11:17:
[...]

Ik verwacht dat een verplaatsing van je omvormer naar de meterkast je problemen oplost. Welke "eerder genoemde" problemen doel je op? Misschien is daar een oplossing voor te zoeken :)

1 of 3-fase, in beide gevallen is dichtbij de meterkast de beste optie. Meerprijs van 3-fase is € 1000 begreep ik van je. Als er geen ruimte is in de omgeving van de badkamer houdt het natuurlijk op.

5×6mm2 lijkt me ook een goeie oplossing. Eventueel zou je de overgebleven aders parallel kunnen schakelen. (alhoewel dit niet helemaal conform de NEN1010 is).
quote:
Heeft de huidige omvormer de juiste settings?

Gedurende 10 minuten mag een omvormer <264,5 Volt leveren. En over een tijdspanne van langer dan 10 minuten mag de spanning 253 Volt zijn. (bij een goeie zon zal je die 253 wel gedurende 10+ minuten halen)

[Edit]
Of een beetje intelligente omvormer die het vermogen reduceert als hij aan z'n grenzen komt, ik weet niet of die bestaan.

[Voor 5% gewijzigd door Dre op 17-07-2015 22:45]

• Proton_

Proton_

Team Welles

De huidige omvormer mag je ook aan de buitenmuur ophangen. Dan kost het geen plek binnen. 5 meter met 2.5mm² is alsnog beter dan 40 met 6mm².

• DiedB
Inmiddels zijn we weer twee weken verder. Er is door de installateur een SMA SB 3000TL-21 opgehangen. Eigenlijk wouden ze een 3600 maar omdat dit meer als test wordt gedaan hebben ze een iets 'lichtere' omvormer opgehangen om te kijken of het voltage dan nog steeds door het plafond gaat. Deze heeft, zoals verwacht, dezelfde kuren.

Mooie omvormer trouwens, wat mij betreft mogen ze een SMA laten hangen in plaats van die Omnik.

Ik ben nu met een adviseur van het installatiebedrijf in contact. Deze wil graag eerst een langdurige test (één week o.i.d.) van de geleverde spanning door Stedin, alvorens te gaan graven en een nieuwe kabel te leggen. Dat proces is nu in gang.

Ik heb net met hem gebeld en hij noemt dat een 3-fasen omvormer wel mogelijk is, met een omvormer van SolarEdge (eentje met een maximum AC van 4kW), maar dan moet op elk zonnepaneel een optimizer geplaatst worden, à 56 euro per stuk. De omvormer van SolarEdge daarentegen zit in hetzelfde prijssegment als de omvormers die we nu gehad hebben. Nu vinden wij het geen probleem om wat kosten te maken, als het maar perfect gaat werken, maar is dit niet in strijd met de oplossingen die hier in dit topic werden genoemd? Onder andere de Fronius zou dat toch niet nodig hebben? Ik heb wat gelezen over optimizers en kom erop uit dat die hier eigenlijk niet echt nodig zijn, want voor zover ik weet valt er geen schaduw op de panelen.

• migjes
quote:
DiedB schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:34:
Inmiddels zijn we weer twee weken verder. Er is door de installateur een SMA SB 3000TL-21 opgehangen. Eigenlijk wouden ze een 3600 maar omdat dit meer als test wordt gedaan hebben ze een iets 'lichtere' omvormer opgehangen om te kijken of het voltage dan nog steeds door het plafond gaat. Deze heeft, zoals verwacht, dezelfde kuren.

[afbeelding]

Mooie omvormer trouwens, wat mij betreft mogen ze een SMA laten hangen in plaats van die Omnik.

Ik ben nu met een adviseur van het installatiebedrijf in contact. Deze wil graag eerst een langdurige test (één week o.i.d.) van de geleverde spanning door Stedin, alvorens te gaan graven en een nieuwe kabel te leggen. Dat proces is nu in gang.

Ik heb net met hem gebeld en hij noemt dat een 3-fasen omvormer wel mogelijk is, met een omvormer van SolarEdge (eentje met een maximum AC van 4kW), maar dan moet op elk zonnepaneel een optimizer geplaatst worden, à 56 euro per stuk. De omvormer van SolarEdge daarentegen zit in hetzelfde prijssegment als de omvormers die we nu gehad hebben. Nu vinden wij het geen probleem om wat kosten te maken, als het maar perfect gaat werken, maar is dit niet in strijd met de oplossingen die hier in dit topic werden genoemd? Onder andere de Fronius zou dat toch niet nodig hebben? Ik heb wat gelezen over optimizers en kom erop uit dat die hier eigenlijk niet echt nodig zijn, want voor zover ik weet valt er geen schaduw op de panelen.
er zijn veel meer opties als de fornius te verzinnen.
alleen fornius heeft wel kleine 3-fase omvormers zo als je nodig hebt.
maar een zwaardere sma/omnik etc etc etc etc kan ook geen probleem ;) .
maar zijn dan wel wat duurder. :-(

maar als ik het goed begrijp is er niks met de kabel gebeurd?
40 meter is een flink eind.

• Proton_

Proton_

Team Welles

quote:
DiedB schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:34:
Inderdaad. Stroom terugpompen = spanning verhogen door kabelweerstand. Wet van Ohm, helaas.
quote:
[afbeelding]

Tijd rekken; 40 meter 2.5mm² is te veel.
quote:
Optimizers zijn hip maar inderdaad niet nodig, en hier is ook driefasen = nieuwe kabel voor nodig.
Als alternatief als je nog makkelijk bij de strings kan, kan je misschien ook 3x een omnik 1.5 ophangen en die over de fasen verdelen (meerprijs tov 1x omnik 4.0 ongeveer €500).

Maar ook 6mm² kabel leggen is een oplossing met de huidige omvormer.

Hoe dan ook, er moet iets met de kabel gebeuren (minder stroom door de DC erop te zetten, minder weerstand door dikkere kabel of meer geleiders door driefase).

Goedkoopste oplossing is ongetwijfeld de omvormer buiten hangen waar de kabel nu het huis in gaat en de DC aan de bestaande grondkabel knopen maar bij een vakantiehuis is dat vanwege diefstalgevoeligheid misschien geen optie.

• DiedB
quote:
migjes schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 14:50:
[...]

er zijn veel meer opties als de fornius te verzinnen.
alleen fornius heeft wel kleine 3-fase omvormers zo als je nodig hebt.
maar een zwaardere sma/omnik etc etc etc etc kan ook geen probleem ;) .
maar zijn dan wel wat duurder. :-(

maar als ik het goed begrijp is er niks met de kabel gebeurd?
40 meter is een flink eind.
Met de kabel is nog niets gebeurd, want ze willen zeker weten dat dat het probleem is voordat ze gaan graven (40 meter is niet niks). Ik laat ze het maar lekker ontdekken, waarschijnlijk komen ze er binnen een week wel achter dat er echt gegraven moet gaan worden (n.a.v. die langdurige meting). Het plan wordt vervolgens om een 5x6mm² kabel in te graven, en dan te kijken wat het resultaat is. Als het prima werkt laten we het waarschijnlijk zo en als het niet goed werkt dan kunnen we er altijd een 3-fasen omvormer op aansluiten.
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 16:47:
Optimizers zijn hip maar inderdaad niet nodig, en hier is ook driefasen = nieuwe kabel voor nodig.
Als alternatief als je nog makkelijk bij de strings kan, kan je misschien ook 3x een omnik 1.5 ophangen en die over de fasen verdelen (meerprijs tov 1x omnik 4.0 ongeveer €500).
De nieuwe kabel gaat er sowieso komen, de optie voor een 3-fasen omvormer is op dit moment waar we over twijfelen. Waarom werkt zo'n SolarEdge alleen met optimizers?

Ik ga eens navragen of ze de Fronius kunnen leveren en kijken wat het prijsverschil zou zijn met hun SolarEdge-oplossing. Die laatste lijkt me beter als het prijsverschil er niet/weinig is, door de optimizers (en daardoor de mogelijkheid om per paneel de opbrengst te tracken).

3x een Omnik 1.5 is ook een leuke hacky oplossing, maar ik denk niet dat we daar zin in hebben. Wordt ook een beetje tricky om een scriptje te schrijven dat de data gecombineerd naar PVOutput stuurt :P

• Proton_

Proton_

Team Welles

quote:
DiedB schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:05:
Waarom werkt zo'n SolarEdge alleen met optimizers?
Dat is de SolarEdge techniek; de MPPT zit dan in elke optimizer, de centrale omvormer wordt dan simpeler dus relatief goedkoop.

• DiedB
Ik zit het even door te rekenen, er zijn twee strings (er komen twee paren rood/zwart van de zonnepanelen af) en de Fronius wil als minimum MPP voltage 250V, is dat dan per string of het totaal ervan? Per string haal ik dat namelijk niet.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kijken de panelen dezelfde kant op naar boven? Dan kan je ze in serie zetten voor dubbele spanning.
De Fronius Symo 3.7-3-M heeft overigens twee trackers en aan 150V genoeg.

• Dre
  • Niet online
quote:
Proton_ schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 09:09:
De huidige omvormer mag je ook aan de buitenmuur ophangen. Dan kost het geen plek binnen. 5 meter met 2.5mm² is alsnog beter dan 40 met 6mm².
Goeie tip ! Maar dan kan de installateur geen SolarEgde verkopen aan opa van TS.

(Ik snap niet waarom er zoveel tijd gerekt wordt)

[Voor 9% gewijzigd door Dre op 28-07-2015 18:03]

• DiedB
quote:
Proton_ schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 17:36:
Kijken de panelen dezelfde kant op naar boven? Dan kan je ze in serie zetten voor dubbele spanning.
De Fronius Symo 3.7-3-M heeft overigens twee trackers en aan 150V genoeg.
De panelen kijken allemaal dezelfde kant op, dus alles kan gewoon in serie. Stuk goedkoper dan de SolarEdge-oplossing. Ik heb het voorgelegd aan die adviseur via mail, nu een kwestie van tijd tot het gaat gebeuren. Het is natuurlijk de vraag of ze die Fronius kunnen leveren, maar ik zie wel een Nederlandse webshop waar de omvormer verkrijgbaar is.
quote:
Dre schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 18:03:
[...]
(Ik snap niet waarom er zoveel tijd gerekt wordt)
Er gaat veel tijd overheen omdat de informatie het binnen het installatiebedrijf niet volledig wordt doorgespeeld van persoon naar persoon, als in, de adviseur lijkt niet alle informatie te hebben die de monteur heeft vastgesteld (zoals de lengte van de kabel). Daarnaast willen ze denk ik heel graag de schuld bij Stedin leggen omdat het hen een hoop geld scheelt. Verder liep het contact een tijdje tussen hen en mijn atechnische opa waardoor het ook niet echt opschoot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• rooiekool
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 23-05 18:11
eeehhmm, er hoeft toch niet direct gegraven te worden?

als ik het goed begrijp gaat het om de kabel van het huis naar de schuur met de omvormer. Wanneer je een verlengkabel 5x2,5 pakt (H07 of gewoon xmvk) knoop je voor mijn part 2x 2,5 bij elkaar (heb je dus 5^2) en leg je deze van de meterkast naar de omvormer. Door het gras/langs de heg/maakt niet uit en dat probeer je eerst een weekje. Niet netjes, maar komt wel op hetzelfde neer.

• 238103
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 16-12-2015
http://www.sma-benelux.co...-te-hoge-netspanning.html
en de impedantie moet eens gemeten worden op de aansluiting.
pagina 35 kan van toepassing zijn : http://files.sma.de/dl/1348/SB_SMC-BNL092840.pdf

[Voor 18% gewijzigd door 238103 op 28-07-2015 22:16]

• DiedB
Na een hele lange tijd een vervolg op het verhaal. De installateur stond erop om eerst de omvormer te vervangen door een SMA. Dat is eind juli 2015 gebeurd, zie 4 posts van mij terug.

Er is twee weken geleden een kabel van 4x6mm² ingegraven. Dit zou al in de herfst gebeuren, maar dat is door omstandigheden niet doorgegaan (lag niet aan installateur). Het scheelt een stuk in de netspanning, maar het is nog steeds hoog. Systeem stond zondag 2500W terug te leveren en toen schommelde de spanning tussen 244 en 246V. De omvormer meldde toen midden op de dag wel drie keer 'Grid overvoltage slow', dus de problemen zijn niet opgelost. Volgens SMA:
quote:
The effective value of the grid voltage has exceeded the lower maximum grid voltage level for the set triggering time
Te hoog dus.

Volgende stap is sowieso weer een omvormer terughangen die het systeem aankan (de huidige gaat tot 3000W, systeem is 3750Wp), maar de oude Omnik terughangen lost het probleem dus helaas niet op (als ik dat mag concluderen uit de waargenomen spanning en meldingen).

Ik heb van de installateur een offerte ontvangen voor een SolarEdge SE4k met 15x een SolarEdge P405 voor €1500,- incl. BTW. Lijkt me een erg schappelijke prijs. Ik ga er vanuit dat een 3-fasen omvormer het probleem de wereld uit helpt. Wel vind ik het raar dat het hier nodig is terwijl het bij anderen gewoon werkt op 1 fase. Dit gebeurt in heel Ouddorp overigens, kennis heeft hetzelfde issue.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Ten eerste de huidige netspanning bij terugleveren op 1 fase, ten tweede het voorstel van de installateur. Ergens blijft SolarEdge een dure oplossing en een beetje overkill, maar ze kunnen me echt niets anders aanbieden en het is op zich niet verkeerd. Zelf iets bestellen en ophangen wil ik heel misschien over nadenken maar dan moet het wel echt schelen in prijs.

• Jerrythafast
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 27-05 15:10

Jerrythafast

Hier, aan de kust

Ben je hiermee intussen naar je netbeheerder geweest? TD-er kampte met soortgelijke problemen (bij hem waren het vooral spanningspieken wanneer de zon achter een wolkje vandaan kwam) en hij kreeg een behoorlijk behulpzame reactie toen hij het meldde bij zijn netbeheerder Enexis. Als het hele dorp er bij jou last van heeft is het wellicht wel degelijk iets waar de netbeheerder bovenop springt als het wordt gemeld.

2925 Wp op SE3000 live op PVOutput en Jerweb.nl || Nu ook De Triangel 3020 Wp (live logging in aanbouw)

• GENETX
  • Laatst online: 18:06
Het vreemde is dat volgens de NEN-EN 50160 een spanning van 253V is toegestaan. Ik weet niet of er nog verdere eisen zitten aan omvormers (weet eigenlijk alleen de 50.2Hz afschakelen). Wat dat betreft levert de netbeheerder gewoon een spanning binnen de normen en is daarmee niet direct een probleem (al is deze wel hoog, dat dan weer wel).

Kun je uitzoeken waarom SMA de spanning op 245V hoog vindt? Is dat aan te passen?
quote:
Als de netspanning door lokale netwerkvoorwaarden buiten het
toegestane bereik ligt, dient uw installateur de exploitant van het
netwerk te vragen of de spanningen aan het voedingspunt
aangepast kunnen worden resp. of deze een wijziging van de
bewaakte bedrijfsgrenzen (bedrijfsparameters: Uac-Min en
Uac-Max) goedkeurt.
Dat lees ik in de SMA handleiding. Volgens mij kun je dus het spanningsbereik aanpassen

[Voor 33% gewijzigd door GENETX op 30-03-2016 21:21]

• DiedB
quote:
GENETX schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 21:02:
Het vreemde is dat volgens de NEN-EN 50160 een spanning van 253V is toegestaan. Ik weet niet of er nog verdere eisen zitten aan omvormers (weet eigenlijk alleen de 50.2Hz afschakelen). Wat dat betreft levert de netbeheerder gewoon een spanning binnen de normen en is daarmee niet direct een probleem (al is deze wel hoog, dat dan weer wel).

Kun je uitzoeken waarom SMA de spanning op 245V hoog vindt? Is dat aan te passen?

[...]

Dat lees ik in de SMA handleiding. Volgens mij kun je dus het spanningsbereik aanpassen
De spanning die in de SMA ingesteld staat is waarschijnlijk ook 253V, hij geeft enkel bij 248V een waarschuwing (vermoed ik) maar blijft gewoon terugleveren. Echter is dit op 2500W en het systeem gaat met een passende omvormer tot 3750W.

• GENETX
  • Laatst online: 18:06
Mja, gaat hij niet langzaam afkappen bij die waarschuwing? Dat was namelijk de impressie die ik had uit je post. Dat de SMA niet de beste situatie voor je is snap ik ook. Maar ik zou sowieso contact opnemen met je netbeheerder en vragen of je anders eventueel dergelijke beveiligingsgrenzen ook mag opschroeven.

• NiGeLaToR
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 16:34
quote:
DiedB schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 16:43:
Na een hele lange tijd een vervolg op het verhaal. De installateur stond erop om eerst de omvormer te vervangen door een SMA. Dat is eind juli 2015 gebeurd, zie 4 posts van mij terug.

Er is twee weken geleden een kabel van 4x6mm² ingegraven. Dit zou al in de herfst gebeuren, maar dat is door omstandigheden niet doorgegaan (lag niet aan installateur). Het scheelt een stuk in de netspanning, maar het is nog steeds hoog. Systeem stond zondag 2500W terug te leveren en toen schommelde de spanning tussen 244 en 246V. De omvormer meldde toen midden op de dag wel drie keer 'Grid overvoltage slow', dus de problemen zijn niet opgelost. Volgens SMA:

[...]

Te hoog dus.

Volgende stap is sowieso weer een omvormer terughangen die het systeem aankan (de huidige gaat tot 3000W, systeem is 3750Wp), maar de oude Omnik terughangen lost het probleem dus helaas niet op (als ik dat mag concluderen uit de waargenomen spanning en meldingen).

Ik heb van de installateur een offerte ontvangen voor een SolarEdge SE4k met 15x een SolarEdge P405 voor €1500,- incl. BTW. Lijkt me een erg schappelijke prijs. Ik ga er vanuit dat een 3-fasen omvormer het probleem de wereld uit helpt. Wel vind ik het raar dat het hier nodig is terwijl het bij anderen gewoon werkt op 1 fase. Dit gebeurt in heel Ouddorp overigens, kennis heeft hetzelfde issue.

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover. Ten eerste de huidige netspanning bij terugleveren op 1 fase, ten tweede het voorstel van de installateur. Ergens blijft SolarEdge een dure oplossing en een beetje overkill, maar ze kunnen me echt niets anders aanbieden en het is op zich niet verkeerd. Zelf iets bestellen en ophangen wil ik heel misschien over nadenken maar dan moet het wel echt schelen in prijs.
Wat is de netspanning 's avonds? Ik had bij ons op een gegeven moment standaard al 243v. Overdag, nadat ik alle buren had overgehaald om PV te nemen, werd het dan al snel ~ 250v. Klik uit, dus.

Fase wisselen hielp een beetje, 1 van de inverters heeft middels een firmware aanpassing nu een max voltage van 255v meen ik. De andere niet, die laat zich niet makkelijk overtuigen.

Overigens netbeheer gebeld en die zeggen: nominaal is 230v +/- 10%. Alle apparaten moeten hier tegenkunnen, dus bel je installateur maar, want 253v is de bovengrens. Komt het daar boven, dan mag u ons bellen. En dat kwam ie niet, 250v was het wel een beetje.

Gek genoeg zijn we nu weer een jaar verder.. en is het voltage gedaald tot zo'n 235v en voorzie ik dit voorjaar eigenlijk geen problemen meer. Ga het wel weer volgen, want ook mijn inverter blijft foutmeldingen geven en afslaan bij hoge pieken. Enkele keer als de zon in 1 keer doorkomt op een koude dag dan slaat het net op hol. Belangrijke constatering: Voltage is hoog in ons huis, op elk meetpunt, maar ook bij de buren. Als het alleen op de groep van je PV set zelf is, maar verder niet, dan heb je pas een probleem met je installatie. Vind wisselen van kabels en inverters een beetje raar - 253v is acceptabel, dus inverters mogen dan zover ik het begrijp niet uit gaan. Dat ze firmware hebben vanuit een ander land waar dit lager ligt kan best, maar dat moet de leverancier dan zien te fixxen.

MEt het risico op open deuren en dubbele info - hierbij my 2 cents.

Corona thuiswerk Sentimeter gebouwd in MS Teams :-)

• Dre
  • Niet online
Speelt dit nog steeds :/

De leverancier wil voor € 1.500 een omvormer verkopen waarbij ook nog bij elk zonnepaneel een optimizer geplaatst moet worden. Hij gaat dus het dak op om elk paneel te voorzien van een optimizer, terwijl het probleem helemaal niet op het dak zit. Vreemd. Ik zou dan eerder voor € 349,- de Power one PVI-2000 aanbieden >:)

Wat voor netimpedantie had je ook al weer gemeten bij de groepenkast, en welke netimpedantie bij je PV omvormer ? Ik kon die meetwaarden in dit topic niet zo snel terugvinden.

[Voor 7% gewijzigd door Dre op 30-03-2016 22:26]

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
hele lange tijd is de spanning hier tussen de 237 en 245 V
afgelopen weekend echter was het tussen 245 en 250
ik houd het extra in de gaten nu want dit is wel erg aan de hoge kant

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19:03

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Dit probleem gaat natuurlijk steeds meer voorkomen. Als Netbeheerders enkel 'statisch' de spanning kunnen aanpassen, dan is het probleem altijd dat in de avond de spanning te laag is en overdag te hoog.
Zou er niet een nieuw soort transformator moeten komen die dit wat beter regelt? En dan bedoel ik aan de netbeheer kant..

PVoutput

• DiedB
quote:
Dre schreef op woensdag 30 maart 2016 @ 22:21:
Wat voor netimpedantie had je ook al weer gemeten bij de groepenkast, en welke netimpedantie bij je PV omvormer ? Ik kon die meetwaarden in dit topic niet zo snel terugvinden.
Die waarden heb ik niet te zien gekregen.

Ik ga Stedin straks bellen met de vraag of ze dit probleem vaker tegenkomen in dit gebied (ik weet van wel, maar ik ben benieuwd of zij plannen hebben om er iets aan te doen).

1500 euro is inderdaad erg gortig, op 3 fasen terugleveren is natuurlijk wel mooier en dat is me wat waard. Maar als het met de oude Omnik ook gewoon kan werken zonder meerkosten gaan we daar natuurlijk voor.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
Systeem staat nu weer een maandje met topcondities te draaien, en geeft geen kik. Nieuwe kabel zal wel geholpen hebben maar kennelijk is er toch ook iets op het net veranderd waardoor het nu wel goed gaat. Consistent >24kWh per dag met 3750Wp en de SMA die niet verder dan 3000W gaat.

Dat is beter dan met de oude Omnik 4k-TL. Record daarmee was iets van 25.6kWh eind juni, en dat heeft de SMA nog niet aangetikt, maar wel meerdere keren hoger dan 25kWh, beter dan de Omnik in deze periode. Gemiddeld in mei (13 dagen dus) zelfs 5.7kWh/kWp. Geen enkele foutmelding meer, terwijl het vorig jaar rond deze tijd helemaal mis ging. Ik laat de situatie dus lekker zoals het nu is, die Omnik hoef ik niet terug. Ik hang er binnenkort een Pi aan met bluetooth zodat ik de AC-voltages kan tracken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het zou heel goed alleen de kabel kunnen zijn. Er is tenslotte weinig gemeten dus kan je nu weinig over een oorzaak zeggen. Wel fijn dat het nu naar behoren werkt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
Proton_ schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 18:11:
Het zou heel goed alleen de kabel kunnen zijn. Er is tenslotte weinig gemeten dus kan je nu weinig over een oorzaak zeggen. Wel fijn dat het nu naar behoren werkt :)
Niet helemaal, want 10 dagen nadat de nieuwe kabel er lag, kreeg ik op een mooie dag 3 keer een foutmelding (grid overvoltage slow). Geen storing zoals vroeger, maar wel een waarschuwing dat het voltage erg hoog ligt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: augustus 2006
  • Niet online
quote:
DiedB schreef op vrijdag 13 mei 2016 @ 20:35:
[...]
Niet helemaal, want 10 dagen nadat de nieuwe kabel er lag, kreeg ik op een mooie dag 3 keer een foutmelding (grid overvoltage slow). Geen storing zoals vroeger, maar wel een waarschuwing dat het voltage erg hoog ligt.
Heb je nu die 5x 6mm2 kabel gekregen of een 4x 6mm2?

Maakt eigenlijk maar 50% uit, is geen dealbreaker: sluit een loze ader parallel aan een andere ader aan en verlaag zo de weerstand die je omvormer ziet. Je gaat van 6 naar 12mm2.
Kan je dat bij één ader doen hou je 75% weerstand over. Bij twee hou je 50% over.
Heb zelf 2x 2,5mm2 met krimpkous op het eind gedubbeld bij de "lasdop".
Had toch genoeg draad en het kon in de pijp.

En al had ik het moeten kopen, omdat ik alles zelf doe binnen het jaar terug verdient.

[Voor 32% gewijzigd door onetime op 15-05-2016 12:49]

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

6 mm2 voor een 3000WAC systeem ? Hoe bedoel je overkill :)
Hele volkstammen hebben dat op een 2,5 mm2 kabel, ik denk dat je het ergens anders moet zoeken, loop alle verbindingen nog eens na van de installatie, een mede forummer hier had een vergelijkbaar probleem en dat was een slechte verbinding in de meterkast.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2016 @ 13:14:
6 mm2 voor een 3000WAC systeem ? Hoe bedoel je overkill :)
Op een kabel van 40 meter is dat geen overkill.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Nu online

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

40 meter is wel veel, ik heb een 25m maar gewoon 2,5mm2.

Kon dat niet anders? Dan nog is 6 erg dik, 4 zou ik dan nog eerder pakken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Crazy-
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 16:16

Crazy-

Best life ever

quote:
Rol-Co schreef op zondag 15 mei 2016 @ 15:41:
40 meter is wel veel, ik heb een 25m maar gewoon 2,5mm2.

Kon dat niet anders? Dan nog is 6 erg dik, 4 zou ik dan nog eerder pakken.
Even uitgegaan van 40 meter met B16 automaat etc. zit je met

2.5mm2 1.93%,
4mm2 1.18%
6mm2 0.78%

Verlies
Norm is <2% verlies.

2.5mm2 was ruim voldoende maar persoonlijk zou ik voor 4mm2 kiezen om rond de 1% te zitten.

PV: zuid 3,15kWp / noord: 3,15 - ZB zuid: 7,5m2/400 liter - 5kW Panasonic H WP - Bijna gas-loos

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 25-05 22:21

NBK

Weercam-Avatar

Het verschil tussen die 1,93% en 0.78% kan net de druppel zijn voor je omvormer waarop hij eruit klapt.
En door het 1% lagere verlies verdiend de kabel zichzelf ook terug.

Maar het is eigenlijk een kwestie van op een zonnige dag even meten hoe hoog de spanning is die het huis binnen komt en hoe hoog de spanning is bij de omvormer.
Als de spanning bij de omvormer veel hoger is dan bij binnenkomst zit er in het systeem iets fout.
Zijn beide spanningen bijna gelijk dan is het systeem goed.

Dan de omvormer uit gooien en nog een keer de binnenkomende spanning meten.
Als de binnenkomende spanning hard in elkaar zakt bij het uitschakelen zit het probleem voor je meter.
Als de spanning bijna niet veranderd heb je gewoon een hoge spanning van het net. Daar is helaas niet altijd wat aan te doen.

[Voor 4% gewijzigd door NBK op 15-05-2016 19:47]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Precies, die metingen zijn vorig jaar gedaan, alleen is het resultaat onbekend.
Dit topic is nu (weer) tot leven gewekt omdat DiedB nu vindt dat het probleem opgelost is :)
Ook met deze 'overkill' kabel geeft de nieuwe SMA overvoltage waarschuwingen, waardoor bij mij het vermoeden is dat de netimpedantie op of over het randje is.
Maar omdat de SMA terugregelt in plaats van uitvalt bij dreiging van overvoltage wordt het niet meer als probleem ervaren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DiedB
quote:
Proton_ schreef op zondag 15 mei 2016 @ 20:21:
Precies, die metingen zijn vorig jaar gedaan, alleen is het resultaat onbekend.
Dit topic is nu (weer) tot leven gewekt omdat DiedB nu vindt dat het probleem opgelost is :)
Ook met deze 'overkill' kabel geeft de nieuwe SMA overvoltage waarschuwingen, waardoor bij mij het vermoeden is dat de netimpedantie op of over het randje is.
Maar omdat de SMA terugregelt in plaats van uitvalt bij dreiging van overvoltage wordt het niet meer als probleem ervaren.
De SMA heeft nog één keer een overvoltage waarschuwing gegeven. Met de oude kabel heeft de SMA maandenlang tientallen waarschuwingen per dag gegeven. De SMA regelt in de huidige situatie niet terug, afgelopen twee weken heeft 'ie zonder hikken urenlang op 3000W gezeten en dat gaat prima.

• DiedB
Ik heb SBFspot geïnstalleerd op een Raspberry Pi en die permanent naast de inverter gelegd, nu wordt dus ook elke 5 minuten de spanning aan de kant van de omvormer gelogd.

http://pvoutput.org/intra...452&sid=29750&dt=20160720

Ben benieuwd of dit in lijn is met wat jullie systemen doen. Vind namelijk dat het nog steeds schommelt als een malle, maar het blijft wel flink onder de 258V (pieken van 250, gemiddeld 240V op een zonnige dag).

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 08:36
beter ook eerst op data letten van alle reactie voordat ik reageer

[Voor 92% gewijzigd door SpamLame op 20-07-2016 14:27]

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
quote:
DiedB schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:04:
Ik heb SBFspot geïnstalleerd op een Raspberry Pi en die permanent naast de inverter gelegd, nu wordt dus ook elke 5 minuten de spanning aan de kant van de omvormer gelogd.

http://pvoutput.org/intra...452&sid=29750&dt=20160720

Ben benieuwd of dit in lijn is met wat jullie systemen doen. Vind namelijk dat het nog steeds schommelt als een malle, maar het blijft wel flink onder de 258V (pieken van 250, gemiddeld 240V op een zonnige dag).
Hier zie je mijn logging
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=17683&sid=15478

Inderdaad hoge netspanningen, vergeleken met hier.
Temperatuur is wel netjes. Mijn SMA loopt te zweten in het schuurtje, waar de zon vol op staat. (zonder panelen op het schuurtje trouwens)

Met SBFspot kun je ook je extended data uploaden.
Dan zie je alle stringspanningen en vermogens en dergelijke.
(Klik op blokje "show extended data")

[Voor 6% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-07-2016 14:43]

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiedB
quote:
AUijtdehaag schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:39:
[...]
Temperatuur is wel netjes. Mijn SMA loopt te zweten in het schuurtje, waar de zon vol op staat. (zonder panelen op het schuurtje trouwens)
Temperatuur komt van een weerstation, is niet de temperatuur van de omvormer ;-)

• ThinkPad
  • Laatst online: 19:07

ThinkPad

Moderator Duurzame Energie & Domotica
quote:
DiedB schreef op woensdag 20 juli 2016 @ 14:04:
[...]
Volgens mij is daar niks mis mee en is het maar net hoe je dat bekijkt. De tolerantie die netbeheerders hanteren voor de netspanning is 10% volgens dit document. Ondergrens is dus 207V, gemiddeld 230V en bovengrens 253V.

Als je dat in een plaatje stopt zie je dat het best wel meevalt:

(Even snel in Excel gemaakt, ondergrens en bovengrens ingesteld en gele lijn is 230V).
Edit: Grafiek staat in spiegelbeeld zie ik nu, je moet hem van rechts (ochtend) naar links (avond) lezen :+

Als het systeem er niet meer uitklapt, hoef je je om de netspanning volgens mij niet zo druk te maken. In de Excel-grafiek ziet het er zelfs nog erger uit dan op PVoutput.

[Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 20-07-2016 17:33]

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen (Domoticz) vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Kees-Benschop
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 12-11-2018
Hallo allemaal,

Ik had ook last van te hoge spanning in mijn schuurtje als de zon lekker scheen...

Mijn oplossing:

- Neem een zuinige ringkerntrafo van 12V / 10A o.i.d. Net wat je vermogen is natuurlijk
- De secundaire zet je anti fase in serie met de spanning naar de omvomers.
- De SMA ziet nu een spanning van het net min ongeveer 12V.

De trafo neemt onbelast ('s nachts) ca. 1W op.
Daar heb ik geen moeite mee, mijn omvormer valt niet meer uit op overvoltage.

• swapevent
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 03-05-2019
je kan ook gewoon de settings aanassen mijn omnik had er ook last van, uit de logging bleek dat bij 250V de omvormer uitviel conform nederlandse settings
heb Vmax nu ingesteld op 250.4 na wat gespeelt te hebben met de settings en nu geen last meer

18*240wp,Omnik4, oost-west opstelling,8*250 west omnik 2

• Martin M
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 27-05 18:56
quote:
Kees-Benschop schreef op donderdag 3 november 2016 @ 12:30:
Hallo allemaal,

Ik had ook last van te hoge spanning in mijn schuurtje als de zon lekker scheen...

Mijn oplossing:

- Neem een zuinige ringkerntrafo van 12V / 10A o.i.d. Net wat je vermogen is natuurlijk
- De secundaire zet je anti fase in serie met de spanning naar de omvomers.
- De SMA ziet nu een spanning van het net min ongeveer 12V.

De trafo neemt onbelast ('s nachts) ca. 1W op.
Daar heb ik geen moeite mee, mijn omvormer valt niet meer uit op overvoltage.
Ehrr... Kun je daar alsjeblieft meer oververtellen? Welk product, hoe aan te sluiten, wat doet het, beïnvloed het de meting van de opbrengst?

Ik heb hetzelfde probleem en het lijkt niet aan mijn bedrading te liggen. Als ik willekeurig waar in huis een waterkoker van 2 kW in een stopcontact doe meet ik een spanningsval van 10 V.

Ik heb een SolarEdge SE3500 1-fase omvormer zonder optie om de grid protection values te verhogen. Het spanningsverschil tussen wat ik bij de omvorner meet en in huis op de groep waarop de omvomer is aangesloten is niet wild, een volt of 4 in bedrijf (247 tegen 251 en dan gaat het nog net goed maar bij iets meer zon klapt ie er dus uit. En dat lijkt inderdaad bij 253 te zijn.

Ik woon een eind van de weg en ben bang dat de netbeheerder er weinig aan gaat doen dus truuks om dit te voorkomen zijn zeer welkom.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Martin M je maakt van een ringkerntrafo een autotransformator. Zie het als een spanningsdeler met spoelen ipv weerstanden :)
Je hebt een (ringkern)trafo nodig die secundair minimaal 16A aankan, de spanning luistert niet zo nauw (die bepaalt hoever je de spanning verlaagt). 5-12V is OK.

Let op: je gaat met netspanning (en meer!) spelen, voel je je daar comfortabel bij?

• Martin M
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 27-05 18:56
@Proton_ Ahh, ik snap het. Je transformeert de netspanning omlaag naar de omvormer toe met aan de omvormerzijde wat minder windingen dan aan de net-zijde. En dan heb je meteen een galvanische scheiding tussen de omvormer en het net. Wat leuk meegenomen is, wordt er alleen maar veiliger van.

Daar zie ik zeker niet tegenop. Ik stel me overigens voor dat ik de netspanning in huis hiermee nog iets verder op ga stuwen. Dat die trafo het midden opzoekt en niet alleen de spanning aan de omvormerzijde verlaagt maar ook die aan de netzijde verhoogt? En dat is dan weer minder voor je apparaten...

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 10:16
Nou, het wordt er niet alleen maar veiliger op. Voorbij de trafo doet de aardlek het niet meer (kan ook een voordeel zijn bij sommige systemen). De (isolatie van de) trafo moet geschikt zijn voor de gebruikte spanning. En de trafo doet in rust wellicht maar 1watt, op vol vermogen gebruikt hij heel watt meer.

• Proton_

Proton_

Team Welles

@Martin M Bijna, je hebt geen! galvanische scheiding.
@blissard hierdoor blijft de aardlekschakelaar ook werken :)
Ik zal vanavond even een schema tekenen.

Maar inderdaad, de netspanning in huis zal groter worden door de invoeding. Daar ontkom je niet aan.
Je kunt vragen of de netbeheerder je op een andere fase zet.

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True