PV-systeem functioneert slecht door hoog netvoltage

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
blissard schreef op zondag 26 maart 2017 @ 23:13:
Nou, het wordt er niet alleen maar veiliger op. Voorbij de trafo doet de aardlek het niet meer (kan ook een voordeel zijn bij sommige systemen).
Dat is ook op te lossen, gewoon opnieuw een TT-net maken met aardlek.

*als je daadwerkelijk een 220/220 of 400/400 trafo neemt voor enkele kW krijg je de kosten van je installatie er niet meer uit, immers gaat het dan over trafo's met 3 nullen*

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 27-03-2017 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 3 november 2016 @ 12:30:
Hallo allemaal, Ik had ook last van te hoge spanning in mijn schuurtje als de zon lekker scheen...

Mijn oplossing:

- Neem een zuinige ringkerntrafo van 12V / 10A o.i.d. Net wat je vermogen is natuurlijk
- De secundaire zet je anti fase in serie met de spanning naar de omvomers.
- De SMA ziet nu een spanning van het net min ongeveer 12V.

De trafo neemt onbelast ('s nachts) ca. 1W op.
Daar heb ik geen moeite mee, mijn omvormer valt niet meer uit op overvoltage.
Nog even herhaald, want er wordt over iets heel anders verder gepraat.
Bovenstaande is een mooie oplossing, alleen neem een 6V - 16A trafo ≃ 100W,
die kan een volledige 16A-groep aan.
Proton_ schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:14:
@Martin M Bijna, je hebt geen! galvanische scheiding.
@blissard hierdoor blijft de aardlekschakelaar ook werken :)
Ik zal vanavond even een schema tekenen.

Maar inderdaad, de netspanning in huis zal groter worden door de invoeding. Daar ontkom je niet aan.
Je kunt vragen of de netbeheerder je op een andere fase zet.
. 230V
. |__
. | . |
.< . >
.< . >__224V naar omvormer
.< .
.< .
.< .
. | .
. 0V

6V trafo...
jeroen3 schreef op maandag 27 maart 2017 @ 09:28:
[...]Dat is ook op te lossen, gewoon opnieuw een TT-net maken met aardlek.

*als je daadwerkelijk een 220/220 of 400/400 trafo neemt voor enkele kW krijg je de kosten van je installatie er niet meer uit, immers gaat het dan over trafo's met 3 nullen*
Lees boven jouw quote nog eens; wat jij beschrijft is niet aan de orde.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dat werkt; als je de secundaire winding andersom doet werkt het ook ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
---+ 236 V van het net
   |
|| >
|| >
|| >
|| +--- 230V naar omvormer
|| >
|| >
|| >
|| >
|| >
|| >
   |
---+---  0V

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Proton_ Ik heb toch een voorkeur voor mijn versie; de 16A door de secundaire wikkeling wekt een extra 0,5A op in de primaire wikkeling die in jouw versie alsnog door de de secundaire wikkeling moet (nee dit is geen perpetuum mobile) maar in mijn versie meteen het net in gaat.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Hoedanook zorgt de lagere spanning voor de omvormer voor een hogere stroom secundair.
En die stroom komt in beide scenario's uit de primaire wikkeling. Teken de KCL maar in het knooppunt :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@Proton_ Eh..., Kalium Chloride? Ik begrijp je denk ik niet. De rest van je post ook niet echt.
En ja, de iets lagere spanning noodzaakt de omvormer om om het zelfde vermogen het net in te sturen een iets hogere stroom te gebruiken. Dat komt nog bovenop mijn bedenking in mijn vorige post. En die klopt.
edit: en vermogens verlies is kwadratisch, dus ik beperk de belasting van de trafo liefst zo veel mogelijk.
edit2: dan is jouw schema denk ik beter. Ik volgde de tekst van Kees-Benschop, dacht ik.

[ Voor 26% gewijzigd door onetime op 28-03-2017 17:00 . Reden: Foutje, bedankt. ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

(we gaan offtopic maar 't is wel leerzaam).
Ik doelde op de Wikipedia: Kirchhoff's circuit laws Kirchoff Current Law die zegt dat in een knooppunt de som van alle stromen 0 is (dit geldt alleen bij antennes niet).

Stel, de stroom van de omvormer is 10A.

Na de transformator is daar 224/230*10A = 9,7A van over, met dank aan de hogere spanning.
Waar is die 0,3 A gebleven? ... in de primaire wikkeling.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
230V *
9.7A^|
     |___
     |   |
0.3Av|   |^10A
    .< . >
    .< . >__224V naar omvormer
    .< .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
DiedB schreef op maandag 16 mei 2016 @ 19:52:
[...] De SMA heeft nog één keer een overvoltage waarschuwing gegeven. Met de oude kabel heeft de SMA maandenlang tientallen waarschuwingen per dag gegeven. De SMA regelt in de huidige situatie niet terug, afgelopen twee weken heeft 'ie zonder hikken urenlang op 3000W gezeten en dat gaat prima.

[afbeelding]
Heb je niet een 3500 of 4000 gekregen? Dan loop je toch een beetje mis. Doordat je leverancier een niet goed passende omvormer heeft geleverd in het probleem oplos-proces.
En heb je de vrije ader nog parallel aan de fase of de nul aangesloten? Problemen weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:04
onetime schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 21:56:
[...]

Heb je niet een 3500 of 4000 gekregen? Dan loop je toch een beetje mis. Doordat je leverancier een niet goed passende omvormer heeft geleverd in het probleem oplos-proces.
En heb je de vrije ader nog parallel aan de fase of de nul aangesloten? Problemen weg?
Nee helaas, maar zoveel wordt ook weer niet misgelopen (3-5% op jaarbasis vermoed ik). Er hing eerst een Omnik 4K-TL, daar is gratis als vervanging een SMA SB-3000TL21 opgehangen, op zich een prima ruil (SMA lijkt me betrouwbaarder). Systeem is 3750Wp en heeft wat last van schaduw 's ochtends dus op dat vlak is de SMA ook een verbetering.

De vrije ader wordt niet gebruikt, is niet echt nodig nu. Ik krijg geen netwaarschuwingen meer, spanning piekt heel af en toe op 250V maar ligt over het algemeen rond de 240V.

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=32452
De grafieken tonen de netspanning aan de kant van de omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
@DiedB Over dat verlies heb je wel ongeveer gelijk, maar ik had toch een 3500 van de installateur geëist. Heeft ook invloed op de levensduur. Zie de openingspost van Electriciteit opwekken met zonnepanelen 5
En de ader kun je ongebruikt laten liggen, of je kunt hem gebruiken om het mogelijke probleem nog kleiner te maken en de verliezen te verminderen. Je hoeft hem alleen maar aan beide kanten bij dezelfde ader aan te sluiten. (liefst de nul, desnoods de fase.) Zie mijn ?eerste? post in dit topic. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
onetime schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:26:
@DiedB Over dat verlies heb je wel ongeveer gelijk, maar ik had toch een 3500 van de installateur geëist. Heeft ook invloed op de levensduur. Zie de openingspost van Electriciteit opwekken met zonnepanelen 5
En de ader kun je ongebruikt laten liggen, of je kunt hem gebruiken om het mogelijke probleem nog kleiner te maken en de verliezen te verminderen. Je hoeft hem alleen maar aan beide kanten bij dezelfde ader aan te sluiten. (liefst de nul, desnoods de fase.) Zie mijn ?eerste? post in dit topic. Succes!
Zou ik gedaan hebben als ik er bij was geweest. Systeem is van mijn opa en die heeft er niet veel kaas van gegeten. Is niet de moeite om achteraf nog over te gaan zeuren, ben al blij met wat ze allemaal nog gratis hebben gedaan (40 meter 4x6mm2 grondkabel, dag werk voor 2 man, nieuwe omvormer).

Als ik er deze zomer ben zal ik even kijken of ik de nul over 2 aders kan sturen. Denk je dat het veel invloed gaat hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onetime
  • Niet online
DiedB schreef op dinsdag 28 maart 2017 @ 22:48:
[...] Als ik er deze zomer ben zal ik even kijken of ik de nul over 2 aders kan sturen. Denk je dat het veel invloed gaat hebben?
Ik vind die 250 nog griezelig dicht bij de 253 liggen; zeker omdat je niet 100% vrij bent gebleven van overspannings waarschuwingen. Door die extra ader te gebruiken vergroot je die afstand nog iets. En het kabel verlies neemt ook nog iets af. Dit zou ik binnenkort zeker doen...!
(En de installateur vragen wat de meerprijs is van een SMA 3500. Maar dat is wat ik zou doen. (De extra ader zou met de extra belasting toch meer ruimte moeten geven dan hoe het nu is.))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi ik werk zelf voor dat regio(Ouddorp) als netontwerper bij Stedin en ben wel benieuwd wat het probleem is. Als je mij het adres geeft kan ik het hier uitzoeken. Ik hoor graag van je. Gr, Stedin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
Verwijderd schreef op woensdag 4 oktober 2017 @ 12:53:
Hoi ik werk zelf voor dat regio(Ouddorp) als netontwerper bij Stedin en ben wel benieuwd wat het probleem is. Als je mij het adres geeft kan ik het hier uitzoeken. Ik hoor graag van je. Gr, Stedin.
Als je dit nog steeds wilt doen, kun je mij dan even een PB sturen? De installatie waar dit topic uit ontstond doet het (nog) prima, maar de spanning is hoog en ik zie het binnen een paar jaar wel weer fout gaan. Kwam dit weekend op een ander adres in Ouddorp waar dit probleem wel aan de orde is. 4kW-systeem op zuid, onderstaande grafiek vandaag. Omvormer klapt er overdag constant uit omdat de spanning bij terugleveren over de 253V gaat. Kabel tussen omvormer en meterkast is kort en dik genoeg (8 meter 2,5mm2).

Auto inpluggen lost het probleem direct op, maar die is niet altijd leeg genoeg om als buffer te dienen ;)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jEl5zwE.png

Verder, worden er al slimme meters uitgerold in Ouddorp? Lijkt me een goede manier om dit probleem in kaart te brengen.

[ Voor 5% gewijzigd door DiedB op 15-07-2018 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Op korte termijn "komt" er in ouddorp weer een dak gevuld met zonnepanelen.
Ik kan je nu alvast verklappen, dat alles gelogd gaat worden, incl netspanning over alle 3 de fases.
Wachten duurt lang he @JoKo ?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:13:
Op korte termijn "komt" er in ouddorp weer een dak gevuld met zonnepanelen.
Ik kan je nu alvast verklappen, dat alles gelogd gaat worden, incl netspanning over alle 3 de fases.
Duurt echt lang....naar verwachting 20 juli zie ik ze ergens ook staan.
http://www.zonnepanelen-v...nic_HIT_zonnepanelen.html
We wachtten onze bestelling af 8)
DiedB schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:15:
[...]

Verder, worden er al slimme meters uitgerold in Ouddorp? Lijkt me een goede manier om dit probleem in kaart te brengen.
Yep, Stedin is bezig met slimme meters hier in Ouddorp.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DiedB
AUijtdehaag schreef op maandag 16 juli 2018 @ 07:13:
Ik ben benieuwd. Kan ook per wijk verschillen natuurlijk. Adres waarvan ik het grafiekje postte ligt heel dicht bij het centrum, adres uit de topicstart ligt helemaal in het buitengebied nabij het strand. Ik wil halverwege de zomer wel even kijken of ik logging kan voorzien, maar wil wel dat er eerst slimme meters hangen. Logging-apparatuur wordt anders een beetje duur :)

Stedin geeft aan dat ze van mei tot en met juli slimme meters plaatsen op beide postcodes, maar die checker zit er nog wel eens naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

DiedB schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 10:20:
[...]

Adres waarvan ik het grafiekje postte ligt heel dicht bij het centrum, adres uit de topicstart ligt helemaal in het buitengebied nabij het strand.
Ik zit in zuid. Woonwijk van de jaren '90.

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Pagina: 1 2 Laatste